پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ثریا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما من دانشجوی ارشد مدیریت دولتی پیام نور تهرانم ترم اخرم میخواهم به اموزش محور تبدیل کنم کلا چه معایبی دارد ایا دکترارو میتونم در خارج ادامه بدم ایا وقتی فارغ التحصیل شوم میتوانم تدریس کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا به سوالی مشابه این پاسخ داده شده است مراجعه کنید.

      • محمد
        پاسخ

        سلام دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه ازاد میتواند در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شرکت کند؟ از راهنمایی شما سپاسگزارم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام تحصیل هم زمان منع قانونی دارد.

  2. مریم نوری
    پاسخ

    سلام.سوالی که دارم اینه که من در مقطع ارشد الکترونیک در دو دانشگاه شهاب دانش قم و آزاد تهران قبول شدم.خواستم بدونم کدوم را برم بهتر است.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ساکن تهران هستید، بنظرم دانشگاه آزاد تهران مقدم است.

  3. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    من مدرک کاردانی و کارشناسی خود را از دانشگاه ازاد گرفتم مدرک ارشد خود را هم ار دانشگاه ملی در رشته علوم کامپیوتر. ایا کسی که مدرک دانشگاه ازاد دارد می تواند هیئت علمی دانشاه سراسری شود یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد ولی در شرایط مساوی ممکن است شما اولویت پیدا نکنید باید از طریق رزومه قوی این امر را جبران کنید.

  4. زینب
    پاسخ

    آقای دکتر
    جوابگویی مسؤولانه شما براستی جای تحسین دارد. خدا قوت!
    لطفا بفرمایید در صورت انصراف از بورس چه میزان خسارت باید داد (حدودا چند میلیون؟)
    و اینکه برای جذب در دانشگاه تهران چه ملاک هایی بیشتر موردنظر قرار می گیرند؟
    نیز با توجه به اینکه من دانشجوی سال آخر دکتری دانشگاه تهرانم و امسال خدا بخواهد بورس دانشگاه دولتی یک شهرستان را به دست خواهم آورد (پس از فرایندی سه ساله!) و به تازگی بسیاری از دانشگاههای تهران اقدام به فراخوان جذب دکتر کرده اند اکنون بورسیه و متعهد شوم یا بعد از دفاع در تهران اقدام کنم؟ با سپاس دوباره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بورسیه شدید به سختی می توانید جدا شوید پس دقت کنید. خسارت نیز متناسب با مبلغ بورسیه دارد. بنظرم نقد را بچسب و بورسیه شهرستان شو. زیاد نمی توان به هیات علمی دانشگاه های تهران دل بست آن هم چند سال دیگر.

  5. علي
    پاسخ

    سلام
    خواستم بدانم آیا دستمزد هیئت های علمی دانشگاه های مختلف
    با هم متفاوت است ؟ دوم اینکه آیا دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده است برای استخدام در هیئت های علمی مهم است؟
    لطفا توضیح دهید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول هر چه منطقه محروم تری آن دانشگاه قرار داشته باشد دستمزد بیشتری به هیات علمی داده می شود ولی برای دانشگاههای مستقر در یک شهر یکسان است. دوم طبیعی است که یک فارغ التحصیل دانشگاه شریف شانس بیشتری برای هیات علمی شدن نسبت به کسی دارد که در یک دانشگاه تازه تاسیس در یک شهرستان تحصیل کرده است.

  6. معین
    پاسخ

    جالب و پرکاربرد بود مرسی

  7. ارش
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی ارشدم رو به پایانه سوالم از خدمتتون اینه که من اطلاعی در مورد طرح سربازی دکتری ندارم میشه یکم توضیح بدید که شرایط استفاده چیه؟چند سال دورش طول میکشه؟ایا حقوق هم میگیری؟
    از اول دوره دکترا میشود همزمان با تحصیل ازون استفاده کرد یا باید صبر کرد تا دوره دکتری تموم بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گذراندن دوره سربازی به عنوان هیات علمی منوط به داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری است و اعلام نیاز مرکزی که شما را به عنوان هیات علمی بپذیرد. طبیعتا پذیرش ارشد با محدودیت روبرو است ولی به هر حال در دوره تحصیل در مقطع دکتری امکان گذراندن طرح سربازی هیات علمی وجود ندارد و باید تا فارغ التحصیلی صبر کنید.

  8. یوسف
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    من کارشناس مدیریت صنعتی هستم و قصد دارم برای ادامه تحصیل در رشته بازرگانی ادامه تحصیل بدم، میخواستم بدونم که ایا مدارک موسسات غیرانتفاعی در سطح کارشناسی ارشد بهتر از ازاد هست ؟
    و همچنین در صورت امکان میزان حدودی و تفاوت شهریه موسسات غیرانتفاعی و شبانه و پیام نور را بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از غیر انتفاعی ها سابقه و اعتبار بیشتری نسبت به دانشگاه آزاد دارند و نمی توان به طور کلی اظهار نظر کرد.

  9. باران
    پاسخ

    سلام .من سؤالی داشتم از خدمتتون، من لیسانس ریاضی هستم و امسال در دانشگاه غیرانتفاعی توس مشهد در مقطع ارشد قبول شدم اما به علت غیرانتفاعی بودن دانشگاه برای ثبت نام تردید دارم به نظر شما فارغ التحصیل بودن از دانشگاه غیرانتفاعی بعذها در امر استخدام من مشکلی ایجاد میکند و آیا دانشگاه ها تمایلی به استخدام حق التدریسانی که فارغ التحصیل دانشگاه های غیرانتفاعی هستند دارند؟ اگه در مورد این دانشگاه و مقبولیت علمی آن اطلاعاتی داشته باشید ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از این مرکز غیر انتفاعی اطلاعی ندارم ولی به هر حال اگر دانشگاه جدید التأسیسی است، ممکن است از شما خیلی بعدا برای هیات علمی استقبال نشود.

  10. حجت مشتاقیان
    پاسخ

    درود
    سوالی داشتم
    من در حال انجام تز دکتری مدیریت در دانشگاه پیام نور می باشم و کارشناس شرکت توزیع برق هستم ( قرارداد مدت معین ) با سه سال سابقه .
    برای استخدام با فوق لیسانس در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده ام . در حال حاضر در اداره برق نزدیک ۱۳۵۰۰۰۰ تومان دریافتی دارم .
    به نظرتان اگر با فوق به عنوان مربی در پیام نور استخدام شود در بدو خدمت چقدر حقوق میگیرم ؟
    آیا این کار به صلاح من است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان هیات علمی باشد، همین حدودها حقوق می گیری نگران نباش همه چیز را با پول نمی شود مقایسه کرد. مثلا لذت تدریس برای شما ساعتی چند می ارزد!

  11. مهدی
    پاسخ

    آقای دکتر با تشکر از زحمات شما. سوالی داشتم. من در فراخوان وزارت علوم دانشگاه سیستان پذیرفته شدم. چون هنوز حکمم زده نشده است میخواستم ببینم برای دکترا و استادیاری حقوق حدودا در چه حدودی می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک نون بخور و نمیر به شما می دهند نگران نباش.

  12. حمید
    پاسخ

    خدمت استاد گرامی سلام. حقیقتا دیدن حوصله و دقت بدون افت شما در پاسخ به اینهمه سوال شگفت زده ام کرد. آرزوی کمال سلامتی و توفیق دارم براتون.
    من فوق لیسانس یکی از رشته های حقوقی رو دارم و کارمند پیمانی سازمان حج و زیارت کشور هستم. (با عنایت به قانون در سال بعد به استخدام رسمی در خواهم آمد (انشالله).
    سوال من این است:
    ۱-آیا عضویت در هیئت علمی یکی از دانشگاهای غیر انتفاعی دو شغله شدن محسوب میشود؟ در دانشگاه آزاد چطور ؟
    برای جذب در دانشگاههای غیر انتفاعی یا آزاد آیا باید استعغا از شغل فعلی بدهم؟
    ۲- در شرایط کنونی(کامند حج و زیارت) در صورت پذیرفته شدن در آزمون قضاوت و کسب این منصب (و قطعا استعفا از سازمان حج و استخدام در قوه قضائیه) آیا باز هم برای عضو هیئت علمی شدن (بعد از کسب منصب قضا) منع قانونی وجود دارد؟
    با سپاس و احترام…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به صورت نیمه وقت اشکالی ندارد ولی تمام وقت امکان ندارد. ۲- منع قانونی ندارد شما می توانید منفک شوید و بعد جذب هیات علمی شوید. هیچ دانشگاهی نمی پذیرد که شما کارمند جایی باشید و در عین حال تقاضای هیات علمی کنید. شرط طبیعی منفک شدن از کار قبلی است.

      • حمید
        پاسخ

        خدمت استاد گرامی سلام… ممنون بابت پاسخ …
        در پناه و مورد تایید حضرت حق باشید…

  13. anis
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی
    بنده از مربیان پیمانی دانشگاه پیام نور هستم. در کنکور دکترای سال ۹۰ در یکی از دانشگاههای سراسری پذیرفته شده ا م. سوال بنده این است که آیا تحصیل همزمان بنده به همراه تدریس ممانعت قانونی دارد؟ آیا باید بنده به دانشگاه مربوطه اعلام نمایم که در دوره دکترا تحصیل می کنم؟ آیا مربیان پیمانی می توانند مامور به تحصیل شوند؟
    ممنون از لطف شما استاد بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس به صورت حق التدریسی اشکالی ندارد ولی از جهت هیات علمی باید مامور به تحصیل شوید که اصولا برای پیمانی امکان ندارد و باید ابتدا رسمی شوید و یا بورس شوید.

  14. آرش
    پاسخ

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید.
    استاد واقعا از مطالبتون استفاده کاربردی میشه کرد و واقعا ممنونم از وقتی که میگذارید.

    یک سوال داشتم استاد: چه فرقی بین مقررات استخدامی هییت علمی با قانون کار برای اعضای هییت علمی است؟ ضرر و فواید و مقایسه آنها را می خواستم بدونم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان مقررات هیات علمی دانشگاه های دولتی است، تفاوتهای زیادی وجود دارد که از حوصله این نوشته خارج است. استخدام هیات علمی در سایر دانشگاه ها تابع حقوق کار است و حداقلهای این قانون باید نسبت به آنها نیز رعایت گردد.

  15. امین
    پاسخ

    با سلام و تشکر از جوابگویی شما و شفاف سازی که به نظرم یکی از ضرورتهای سیستم اداری کشور ما می باشد.
    دیدم بعضا سوالاتی در مورد حقوق و مزایای دانشگاه آزاد سوال مطرح شده گفتم اطلاعاتی ارائه کنم.
    حقوق (حکم )میانگین برای مربی پایه یک در دانشگاه آزاد ( حومه تهران)در سال ۹۰ حدود یک میلیون و دویصت هزار تومان است که با کسورات دریافتی یه تومن میشه.
    میانگین حکم استادیار پایه ۳ ۱۷۵۰ هزار هست که حدود ۲۰ درصد کسورات داه.
    نکته مهم هر چند سال ۹۱ گفتن ۱۵ درصد افزایش حقوق خواهد بود اما فعلا (۹ شهریور هیچ ابلاغ افزایش حقوقی نیست و معلوم نیست چگونه اعمال خواهد شد چرا که مبلغ افزایش حقوق دانشگاه آزاد بر خلاف همه جا تابع درصد افزایش نیست و کلی .. داره که واقعا ۱۵ درصد میشه ۶.۵ درصد که الان جای توضیحش نیست)
    حق التدریس شخص دارای کارشناسی ارشد تابع امتیازت او می باشد که توی واحد ما که حومه تهرانه بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ هزار تومنه و برای دکتری هم بین ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومنه
    البته متغیرها زیاد هستن اما من خواستم نمایی کلی از وضعیت دانشگاه آزاد ارائه کنم

  16. حمید
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از استاد
    می خواستم بدونم دانشجوی سال اول دکتری می تونه برای جذب در هیات علمی و یا گرفتن بورس هیات علمی دانشگاه های دولتی اقدام کنه؟
    سئوال دیگه ای هم که از محضرتون داشتم اینکه من به احتمال زیاد امسال دکتری قبول بشم و به همین خاطر یکی از دانشگاه های ازاد گفته که منو جذب هیات علمی می کنه و من هم تقاضای خودمو تحویل دادم، می خواستم بدونم بعد از استخدام می تونم برای جذب هیات علمی دانشگاه های دولتی اقدام کنم؟ البته من پایان خدمت هم ندارم، این مساله ایجاد مشکل نمیکنه؟ پیشاپیش از راهنماییتون تشکر می کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اکثر دانشگاه های اصلی از پذیرش دانشجوی دکتری خودداری می کنند ولی ممکن است به آنها بورس یا اعلام نیاز بدهند که بعد از فارغ التحصیلی در آن موسسه مشغول به خدمت شوند.
      اگر بورس جایی شدی بعدا باید عدم نیاز بگیری که موضوع خیلی مشکل خواهد شد و ممکن است مجبور شوید که خسارت زیادی پرداخت کنید.

  17. مسلم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد من دانشجوی ارشد برق دانشگاه ازاد قزوین هستم.(لیسانس باهنر کرمان)
    قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری مکاترونیک احتمالا دانشگاه ازاد یا utm مالزی یا nus سنگاپور را دارم. برای هزینه های زندگی تصمیم به مشغول شدن به یک کار گرفتم .که در نهایت در ازمون سال ۸۹ اموزش و پرورش قبول و مشغول بکار شدم. من در نهایت تصمیم گرفتم که عضو هیات علمی دانشگاه ازاد شهرستان شوم. ایا سابقه اموزشی در اموزش و پروش تاثیری در استخدام من خواهد داشت؟(نسبت به سابقه کار در شرکتها) امسال امتحان ارشد دادم و شبانه برق باهنر قبول میشم. با توجه به اینکه میخوام در دانشگاه ازاد تدریس کنم همون قزوین بمانم بهتره یا اینکه بروم ارشدو تو باهنر بخونم؟ (از نظر مدرک ؟ چون از نظر علمی این ازاد که الان هستم از دانشگاه باهنر که لیسانسمو گرفتم خیلی بهتره). دانشگاه nus سنگاپور واسه دکتری برای هیات علمی شدن چطوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سابقه آموزش پرورش یا هر جای دیگر تأثیری در هیات علمی ندارد و شما باید از صفر شروع کنید. البته سابقه پرداخت بیمه سر جای خودش هست و از بین نمی رود. فرض کنید که شما ده سال در آموزش پرورش یا سازمانی دیگر مشغول به کار بوده اید و سپس عضو هیات علمی می شوید. این سابقه هیچ تاثیری در ارشدیت در هیات علمی ندارد ولی شما ده سال سابقه بیمه دارید و می توانید برای بازنشستگی از آن استفاده کنید.
      این که علی رغم دانشجو بودن مجددا در آزمون ارشد شرکت کرده اید نشان می دهد که شما از قبولی خود ناراضی هستید. به هر حال دانشگاه دولتی ممکن است برای هیات علمی شدن در دانشگاه دولتی امتیازی تلقی شود. دانشگاه های کشورهای در حال توسعه خیلی امتیاز بزرگی در هیات علمی نیست.

  18. مصطفی
    پاسخ

    سلام جناب استاد،
    بنده سال دوم دکتری تخصصی هستم و به تازگی در دستگاه دولتی استخدام شدم. خیلی ها رو دیدم که وضعیت مشابه من دارم . ولی بعضی شنیده ها که میگین خلاف قانون ممکنه برای ادامه تحصیل مشکل پیش بیاد و .. مرا نگران می کتد.
    از طرفی متاهل هستم و اجاره خانه و… ترس از بیکاری بعد فارغ التحصیلی اگر این فرصت استخدام رو از دست بدم
    خواهش می منم راهنماییم کنید. آیا شما به شخصه کسی رو دیده اید که با شرایط من برای ادامه تحصیلش مشکل پیش اومده باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری مصوب ۱۳۷۲.۱۰.۲۲ مجلس شورای اسلامی مراجعه کنید که ممنوع کرده است. این که کسی را واقعا تحت تعقیب قرارداده اند یا نه اطلاعی ندارم. در ضمن به ماده ۶۱ و تبصره ۱ ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مراجعه نمایید.

  19. ساناز. ز
    پاسخ

    سلام، آیا عضو هیات علمی که بورس بوده و الان استادیار شده است، می تواند در ارگانی دیگر مشغول بکار باشد. البته هر دو جا بیمه کامل رد می شود و بیمه تامین اجتماعی هستند. منظورم منع قانونی چه در دانشگاه چه ارگان دوم و یا در سازمان تامین اجتماعی؟
    سئوال دوم : با توجه به این موارد آیا می توانم برای دکتری پزشکی اقدام کنم و تغییر رشته بدهم. من الان دکتری شیمی دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول، تمام وقت امکان پذیر نیست ولی پاره وقت می توانید همکاری کنید. هیات علمی نمی تواند در دوره دکتری مشغول شود مگر مأمور به تحصیل شود یا تخلف نماید.

  20. محمد ابراهیمی
    پاسخ

    سلام میخاستم رتبه دانشگاه مفیدقم دربین دانشگاههای کشور بدونم.متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رتبه ندارم ولی شنیده ام که در قوه قضاییه جزء دانشگاه های ردیف اول قلمداد شده است

  21. مجید
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من فارغ التحصیل دکترای مهندسی شیمی هستم و برای جذب به عنوان هیات علمی دو انتخاب دارم: ۱)هیات علمی پژوهشگاهی که در حال حاضر در آن بصورت قراردادی مشغول به کار هستم و ۲) هیات علمی دانشگاه. در حال حاضر در پژوهشگاه امکان تربیت دانشجو وجود ندارد بنابراین کار در آن بصورت پژوهشی (و نه آموزشی) خواهد بود.
    الف)میزان حقوق دریافتی مصوب در هرکدام چقدر است؟
    ب) میزان ساعات یا روزهای موظفی حضور در هرکدام چقدر است؟
    ج)کدام یک از نظر ارتقاء مرتبه و انعطاف پذیرتر بودن ساعات کاری بر دیگری برتری دارد؟

    با تشکر فراوان به خاطر وقتی که می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، الف) تفاوت دریافتی نباید اصولا وجود داشته باشد. ب) معمولا هیات علمی پژوهشی بیشتر باید در محل کار حاضر باشد ولی طبق مقررات یکسان است که ۴۰ ساعت در هفته است ج) اکثرا آموزشی برا بر پژوهشی ترجیح می دهند.

  22. جواد
    پاسخ

    سلام
    با تشکر فراوان! من ابتدا سوال و جوابها را خواندم که وقت شما را نگیرم.
    اینجانب فارغ التحصیل دکتری هستم و هنوز به سربازی نرفته ام. در فراخوان وزارت علوم ۲ نوع طرح وجود دارد یکی پیمانی و دیگری طرح سربازی. آیا من میتوانم طرح پیمانی را انتخاب کنم یا بایستی حتما طرح سربازی بزنم چون کارت پایان خدمت ندارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طرح سربازی چون شما مشمول هستید و ابتدا باید وضعیت نظام وظیفه شما مشخص شود.

  23. مجید
    پاسخ

    با سلام
    بنده دستیارعلمی پیام نور هستم و در حال تبدیل وضعیت به مربی پیمانی، درهمین حال دکتری قبول شده ام و یک مرکزآموزش عالی تازه تاسیس دولتی حاضر به بورس بنده شده است. بنظر شما مامور به تحصیل پیام نور شوم با بورس مرکز آموزش عالی. لطفا کمی بنده را راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مرکز آموزش عالی دولتی ارجحیت دارد.

  24. بهار
    پاسخ

    با سلام
    سوالی درمورد میزان اعتبار مدرک دکترای واحد بین الملل دانشگاهها داشتم. میخواستم ببینم به نظر جنابعالی مدرک اخذشده از این پردیسهای بین الملل، مثل شیراز یا تهران،چقدر بعدا برای هئت علمی شدن اعتبار داره؟آیا واقعا ارزش اینهمه هزینه ، چیزی برابر با ۴۴ میلیون ، روداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از حیث مدرک تفاوتی ندارد ولی این که گروه های آموزشی در زمان جذب هیات علمی چه نظری داشته باشند، وابسته به این است که چقدر این مراکز بتوانند دورهای خود را واقعا جدی برگزار کنند و کسب اعتبار نمایند. بلاخره این چیز سختی نیست که هر گروه آموزشی متوجه شود که در مرکز مورد اشاره چه کسانی تدریس می کنند، در تصویب پایان نامه ها و رساله ها چقدر دقت می شود و کارهای انجام شده در آنجا چقدر اصیل است.

      • بهار
        پاسخ

        واقعا ممنونم از پاسخگویی استاد
        حقیقت این است که امسال در دوره بدون آزمون دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و بعد از مصاحبه که تماس گرفتم گفتند درمیان ۹ نفر مصاحبه شونده نفر سوم شدم و حد نصاب روکسب کردم اما ظرفیت یک نفر در نظر گرفته شده…حالا دو دل هستم که آیا واحد بین الملل دانشگاه شیراز شرکت کنم یا نه؟چون با استاد راهنمام که مشورت کردم گفتند اون رو هم در نظر بگیر …تعریفی که شنیدم اینه که این پردیس اساتید و آیین نامه های مشترک داره با دانشگاه شیراز..از طرفی هم ازپشت کنکور دکترا بودن و وقت تلف کردن خسته ام…اما خوب هزینه ها هم که سر سام آوره ولی به خود وخدای خودم اطمینان دارم که درمانده نخواهم شد در این رابطه…ازنظرشما استاد رفتن به این پردیس دراین شرایط کار درستی است؟آیا تضمینی برای آینده هست؟ واقعا نیازبه مشاوره شما دارم وبینهایت ازنظرتون ممنونم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، فعلا طبق مجوز قانون، دانشگاه ها مجاز شده اند در مرحله کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی بدون کنکور پذیرش کنند. حتی اگر این فرصت نیز از دست برود، فرصتهای دیگری نیز برای شما است. ظاهرا دانشگاه تهران نیز این دوره ها را راه اندازی کرده است. سری به سایت دانشگاه تهران بزنید.

  25. حمیده
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی از زحمتتان کمال تشکر را دارم

    آیا اعضای هیت علمی دانشگاهها می توانند همزمان در رشته دیگری تحصیل کنند آیا منع قانونی ندارد،

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظور مقطع دکتری باشد، منع دارد. اگر منظور پیام نور یا امثال ذالک می باشد، منعی ندارد البته سودی هم ندارد.

  26. اکبری
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    من شنیده ام که اگر فردی در مقطع ارشد آزاد تحصیل کند در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشد می بایست فقط در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهد یا اگر فردی در مقطع ارشد دانشگاه سراسری مشغول به تحصیل باشد جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری می بایست در دانشگاه سراسری ادامه تحصیل دهد و دانشگاه آزاد این فرد را پذیرش نخواهد کرد آیا این شنیده صحت دارد؟از اینکه با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات هستید ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین چیزی صحیح نیست و منعی برای ادامه تحصیل هیچ کدام از فارغ التحصیلان آزاد یا دولتی در دانشگاه های آزاد یا دولتی نیست.

  27. کامبیز
    پاسخ

    سلام
    ابتدا خدا خیرتون بده بابن این همه حوصله و صبر در پاسخگویی
    من کارشناسی و کارشناسی ارشدم در دو رشته متفاوت علوم انسانی هست و امسال هم ظاهرا إن شاءالله دکتری در یک رشته سوم قبول خواهم شد. به لطف خداوند فرصت بورس در یک دانشگاه و همینطور استخدام در یکی از قوا همزمان برایم میسر شده است. به نظر حضرتعالی کدام گزینه بهتر است:
    ۱. استخدام وپس از فارغ التحصیلی استعفا و پیگیری هیأت علمی
    ۲. استخدام و بورس همزمان
    ۳. انصراف از استخدام و پیگیری بورس
    ۴. استخدام و پس از فارغ التحصیلی اقدام برای عضویت در هیات علمی بعنوان شغل دوم

    با توجه به اینکه دقیقاً از کم و کیف امکان یا عدم امکان جمع موارد فوق الذکر اطلاع ندارم، در صورت امکان علاوه بر اشاره به شماره گزینه توضیحی نیز عنایت بفرمایید.

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم انصراف از استخدام و پیگری بورس منظقی تر است. سایر گزینه ها تبعات زیادی خواهد داشت و توصیه نمی شود.

      • کامبیز
        پاسخ

        سلام مجدد
        ممنون از پاسخ دهی شما، اما ممکنه کمی بیشتر راهنماییم نمایید:
        من متأهل هستم و برای امرار معاش باید کار کنم؛ از سختی نمیترسم اما دنبال سختی کشیدن هم نیستم. نمیدونم کمک هزینه ای که به یک بورسیه میدهند چقدر است و آیا کفاف زندگی متأهلی در تهران را میدهد یا خیر؟ از رفقام که میپرسم همگی میگویند که هیأت علمی شدن برهر کار دیگری از لحاظ مالی رجحان دارد (منظور کارهای حاکمیتی است)؛ اما از سوی دیگر یه مقدار اتفاقات گوناگونی که تابحال برایم رخ داده بدگمانم میکند که مبادا فرصت شغلی که به زور آزمون علمی و مصاحبه و … بدستم آمده را به خیال فرصت استادیاری دانشگاه از دست بدهم و ۴سال بعد با لغو بورس به هر دلیلی به خود بگویم که زهی خیال باطل! و البته در آن موقع قطعاً فرصت استخدام های دولتی را بواسطه محدودیت سنی (حدود ۳۵ سال در آن موقع) از دست خواهم داد. به نظر شما میزان خطر در رد استخدام قطعی در یک جایگاه بسیار بالا نظارتی و قبول بورسیه مجهول العاقبه چقدر است (من قبلاً بورس اعزام به خارج قبول شدم اما بواسطه…بورس کنسل شد، خودم بورس کامل خارجی گرفتن اما بواسطه… خودم نرفتم) عذر میخوام که اینطور مصدع اوقات شریفتان شدم و از “در باز دیزی حیا نکردم”، اما واقعاً دوراهی عجیبی است، شما رفته راهید و قطعاً راه بلد؛ خدا خیر دنیا و عقبی بدهد به شما که کمکی فکری به من در انتخاب “راه مانده” بنمایید.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، استخدام شما در یک دستگاه اجرایی مانع جدی برای هیات علمی شدن شما خواهد بود و بدون ریسک و خطر پذیری نمی شود رشد کرد چون هر که طاووس خواهد باید جور هندوستان بکشد. ببین با کدام راحتر هستی و همان را انتخاب کن.

  28. حسینی
    پاسخ

    سلام
    آیا می دانید میزان حق التدریس افراد غیر هیات علمی که آزمون جامعه دکتری را گذارنده اند معادل مربی پایه یک است یا استادیار پایه یک؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام. تنها برای تعیین میزان حق الزحمه حق التدریسی عضای هیات علمی مربی یا استادیاری و امثال آن ملاک عمل قرار می گیرد. غیر هیات علمی مطابق جدولی است که از هیات علمی قدری کمتر است. بنابر این تا زمانی که دکتری نگرفته اید، بر اساس جدول غیر هیات علمی، به عنوان کارشناس ارشد میزان حق التدریس شما تعیین می شود که قدری از یک مربی پایه یک کمتر است.

  29. کامران
    پاسخ

    سلام آقای دکتر با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار میدین.بنده دانشجوی سال اول دکترای برق دانشگاه تهران هستم وفوق لیسانس راهم در همانجا بودم .میخواستم ببینم آیا امکان دارد در یکی از دانشگاهها همزمان تدریس هم بکنم ودر آمدی داشته باشم؟واگر امکانش هست چگونه باید برای آن اقدام کنم. و حدودا چه حقوقی معمولا قابل تصور است؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      امکانش خیلی هست و به شما نیز نیاز است. در تهران ممکن است سراغ غیر انتفاعی یا پیام نور یا آزاد بروید اما در شهرستان احتمالا همه از شما استقبال می کنند فقط مراجعه کنید، مکاتبه کنید، و رزومه خود را ارائه کنید، و پیگری کنید. سعی کنید از همین حالا اعلام نیاز یک دانشگاه را اخذ کنید آنها ممکن است شما را بورس هم بکنند که کمک خرجی باشد.

  30. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی سال آخر دکترای مهندسی برق و بورس یک دانشگاه در شهرستان هستم. راستش می خواستم از محضرتون بپرسم که برای اعضای هیات علمی دوری فوق دکترای خارج رفتن چه شرایطی داره؟ آیا در حین دوره مذکور در خارج به اساتید حقوق هم پرداخت میشه یا بدون حقوق هستش؟ پیشاپیش از پاسختون ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دوره فوق دکتری در ایران تعریفی ندارد و اعضای هیات علمی مجاز نیستند که برای آن به خارج مسافرت کنند و گذراندن این دوره نیز نه از جهت مالی یا دانشگاهی تأثیری ندارد. البته هر عضو هیات علمی می تواند در صورت حایز شدن شرایط مقرر برای یک فرصت مطالعاتی شش تا نه ماهه به خارج مسافرت کند که این امر منوظ به رسمی شدن فرد و کسب امتیازات پژوهشی لازم است. البته میزان پرداختی دانشگاه در فرصت مطالعاتی طبق ضوابط خواهد بود که خیلی چنگی به دل نمی زند. هیات علمی می تواند با موافقت دانشگاه خود از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده و به خارج رفته و فوق دکتری بگیرد.

      • مهدی
        پاسخ

        خیلی ممنون از راهنمایی بسیار راهگشای شما. امیدوارم روزی به تحقیقات پس از دکترای اساتید بیشتر بها داده شود انگیزه ای جهت اجتناب از رکود علمی شان باشد.

  31. حسام
    پاسخ

    با سلام و احترام.
    ببخشید که مزاحم وقتتون می شم من در طرح استاد سر بازی موافقت یکی از مراکز پیام نور رو گرفتم که سربازیم رو اونجا بگذرونم.می خواستم راجع به حقوقی که در این طرح می دن بپرسم.از کسایی شنیدم که حدود یک میلیون می دن.ممنون می شم راهنماییم کنید.با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کارشناسی ارشد داشته باشید، حقوق مربی پایه ۱ می گیرید که بیش از یک میلیون است.

      • حسام
        پاسخ

        بینهایت از راهنماییتون ممنونم.امیدوارم که اینطوری باشه که شما فرمودید.بله کارشناسی ارشد رشته شهر سازی هستم.باز هم ممنون

  32. داودی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    از طریق چه مرجعی می توان به درستی حقوق تعیین شده برای فرد توسط دانشگاه/پژوهشکده پی برد؟ آیا یک دانشگاه/پژوهشکده می تواند برای پرداخت حقوق به یک استادیار پیمانی برخلاف موارد ذکر شده در آیین نامه ی جدید استخدام اعضای هیئت علمی پژوهشی شرطی تعیین کند؟
    اخیرا به ما ابلاغ شده که برای دریافت حقوق موظفی ملزم به چاپ دو مقاله آی اس آی در سال می باشیم اما در آیین نامه ی جدید ذکر شده که حقوق برای چاپ حداقل یک مقاله در مجله ی علمی پژوهشی و تالیف به میزان ذکر شده در آیین نامه یا ترجمه به میزان ذکر شده در آیین نامه پرداخت می شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پرداخت حقوق به جاپ مقاله یا کتاب ربطی ندارد. ولی تمدید قرارداد پیمانی شما ممکن است مشروط به شروطی مثل چاپ دو مقاله علمی پژوهشی باشد که این مخالف مقررات نیست.

  33. سمیرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    واقعا بابت وقتی که برای جوان ها اختصاص میدین ممنونم
    من یه سوال داشتم
    من مدرک فوق لیسانسم رو از دانشگاه ع. پ. تهران گرفتم و برای گذراندن طرح به عنوان هیئت علمی در یک دانشگاه شهرستان اقدام کردم و موافقت اولیه نیز گرفتم
    میخواستم بپرسم اولا حقوقش تقریبا چقدر است
    ثانیا پس از تمام شدم مدت طرح امکان استخدام در همون محل وجود دارد یا نه ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق پایه یک مربی را خواهید گرفت که حدود یک و نیم میلیون خواهد بود. استخدام مربی فعلا مجاز نیست مگر در موارد استثنایی و بعید می دانم با این حجم از دانشجویان دکتری تا چهار سال دیگر امکان جذب فوق لیسانس به عنوان هیات علمی حتی در موارد استثنایی هم باشد. سعی کنید در دکتری قبول شوید. به قول حافظ «گره به باد مزن گر چه بر مراد رود ——- که این سخن به مثل باد با سلیمان گفت».

  34. مسعود
    پاسخ

    جناب دکتر پیشاپیش عید سعید فطر بر شما و خانواده محترم مبارک .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      عید سعید فطر بر شما و کلیه مسلمانان و به خصوص روزه داران مبارک باد.

  35. سجده ئی
    پاسخ

    با سلام
    من امسال آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم.در آزمون سراسری غیرانتفایی قبول میشوم و در آزمون آزاد دانشگاه علوم تحقیقات واحد تهران.از طرفی علاقه ی فراوان به تدریس دارم و هیچ گونه اطلاعی ندارم که آیا با مدرک غیرانتفایی و یا آزاد امکان تدریس در دانشگاه را دارم یا خیر.از شما خوهشمندم بدون در نظر گرفتن شهریه من را راهنمایی کنید که در کدام دانشگاه ادامه تحصیل دهم و آیا با مدرک ارشد غیرانتفایی امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارم ؟.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی مثل مفید قم از دانشگاه آزاد معتبر تر هست. وابسته به دانشگاه است. در مورد هیات علمی شدن نیز باید همیشه رقابت را در نظر بگیرید. منع قانونی ندارد.

  36. زمانیان
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر شیری
    من دانشجوی ارشد حسابداری می باشم.آیا این امکان وجود دارد که قبل از اتمام درسم بتوانم در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفایی به صورت حق التدریس به تدریس بپردازم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل یک فوقی بگیر و بعد. مقررات اجازه نمی دهد ولو این که برخی از جاها رعایت نکنند.

  37. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد
    اعتبار مدرک تافل برای آزمون دکتری که دو سال است چگونه محاسبه می شود ؟
    دو سال از تاریخ دریافت مدرک تا روز آزمون دکتری یا دو سال تا روز مصاحبه و ثبت نام و ارائه مدرک؟
    یعنی اگر دوسال اعتبار مدرک تافل در اردیبهشت تمام شود و آزمون دکتری در فروردین برگزار شود و مصاحبه در شهریور ، قابل قبول است یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا از زمان ارسال مدارک و ثبت نام آزمون ورودی ملاک است.

  38. محمد
    پاسخ

    سلام استاد؛
    بنده کارشناسی و ارشد پژوهشگری اجتماعی و دانشجوی سال آخر دکتری جامعه شناسی هستم. با توجه به شرایط رشته ما در کشور، علاقمند هستم ارشد و دکتری مدیریت فناوری اطلاعات را هم بگیرم. دو سوال داشتم: الف ـ آیا با دکتری دانشگاه دولتی ایران و تسلط به زبان انگلیسی می توان عضو هئیت علمی دانشگاهی در اروپا یا امریکای شمالی شد؟ ب ـ اگر با دکتری جامعه شناسی استخدام بشیم، امکان تغییر گروه به مدیریت فناوری اطلاعات با فرض اخذ مدرک ارشد و دکتری آن وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، الف- استخدام هیات علمی در اروپا یا امریکای شمالی تنها به مدرک نیست و برخی از فارغ التحصیلان ایرانی توانسته اند عضو هیات علمی در آن کشورها شوند. مهم این است که در رقابت برای جذب بتوانید با متقاضیان دیگر رقابت کنید که این امر منوط به این است که شما واقعا در رشته خودتان فردی شناخته شده و دارای تألیفات بین المللی زیادی باشید. ب- سعی کنید از تغییر رشته و این که مجددا دکتری بخوانید اجتناب کنید اینها فرد را فقط عقب می اندازد و نتیجه مورد نظر نیز حاصل نمی شود.

  39. وحيد
    پاسخ

    با سلام
    ممنون از این همه لطفی که نسبت به دانشجویانی مثل من حقیر دارید.
    من ارشد رشته مهندسی مواد از دانشگاه امیرکبیر دارم و در حال حاضر در شرکت خودروسازی کار می کنم که دریافتیم حدود ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان هستش. چون ۴ مقاله ISI داشتم تونستم از یکی دانشگاههای استانبول بورس کامل برای دوره دکتری بگیرم. این دانشگاه در صورت داشتن مقاله مورد تایید وزارت علوم هستش. من شخصا رشته متالورژی رو خیلی دوست دارم و هدف این هستش که تو آینده بتونم عضو هیئت علمی بشم. سئوا من این هستش آیا بعد از ۴ سال تحصیل اگر برگردم می تونم عضو هیئت علمی یکی از دانشگاههای سراسری یا آزاد بشم؟ حداقل حقوق آنها چقدر هستش یعنی الان با دریافتی که دارم می صرفه این کارو انجام بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از لحاظ اقتضادی خیلی با صرفه نخواهد بود. ترجیج می دهم که دانشگاه بهتری بروید و ادامه تحصیل بدهید.

  40. محمد
    پاسخ

    سلام استاد یه سوال داشتم از حضورتون
    من برای سرباز هیءت علمی در یکی از دانشگاه های دولتی اقدام کرده ام
    ظاهرا حقوق این گروه افراد مانند حقوق یک مربی است میخواستم بپرسم حقوق یک مربی در ابتدای دوره تدریس در دانشگاه حدودا چقدر است؟
    در تهران؟ در شهرستان چطور؟
    این حقوق شامل ساعت تدریس موظفی میشه یا اینکه اون بهش اضافه میشه
    با تشکر از پاسخ های دلسوزانه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق اعضای هیات علمی برای تدریس ساعات موظف است و اگر کسی بیش از آن تدریس کند، ساعات اضافی به صورت حق التدریس به وی پرداخت خواهد شد. حقوق شهرستانها از تهران بیشتر است و هر چه منطقه محروم تر باشد، حقوق اعضای هیات علمی بیشتر است. هیچ پرداختی غیر از حقوق به اعضای هیات علمی پرداخت نمی شود مثل کارانه یا پاداش و غیره.

  41. آلما
    پاسخ

    سلام، با تشکر فراوان از وقتی که در اختیار ما می گدارید، سوالی از حضورتان داشتم : من دانشجوی ترم ۳ کارشناسی ارشد الکترونیک در یکی از دانشگاه های دولتی مالزی هستم، و تمایل دارم در یکی از دانشگاه های ایران (در شهرستان) عضو هیئت علمی شوم چه مقذماتی را دقیقا باید فراهم کنم. و چگونه مطمئن شوم که واجد شرایط پذیرش هستم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم رزومه قوی مثل چاپ مقالات علمی در مجلات ISI خیلی می تواند کمک کند. از آن غافل نشوید. با این حجم از دانشجو در مالزی، دانشگاه های ایران ممکن است در مقابل پذیرش فارغ التحصیلان آنها مقاومت کنند که مقالات علمی در کنفرانس های معتبر و مجلات دارای ایندکس بین المللی خیلی کمک خواهد کرد. اخذ دکتری از یک دانشگاه معتبر در یک کشور پیشرفته توصیه می شود.

  42. سینا 11
    پاسخ

    با سلام
    حقوق یک مربی پایه ۱ در موسسات غیر انتفاعی حدودا چقدر است و ساعت موظفی تدریس و حضور در دانشگاه چند ساعت است؟
    در ضمن دریکی از مطالب فوقبیان کردید که حقوق مربیان موسسات غیر انتفاعی تابع قانون کار است میشه بخشنامه و یا آئین نامه یا به عبارتی منبع این مطلبتان را ذکر یا برام ایمیل کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه روابط استخدامی تابع قانون کار است مگر این که خلاف آن طبق مقررات قانونی مقرر شده باشد مثل مقررات استخدامی دولتی. از آنجا که برای موسسات غیر انتفاعی قانون خاصی وجود ندارد که آنها را از شمول قانون کار استثناء کند، طبیعا این ها همه تحت قانون کار قرار می گیرند.

  43. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    خیلی ممنون که جواب سوالات ما را می دهید که هیچ جا نمیشود پاسخ درستی برای آنها پیدا کرد.
    سوال من این است که اگر هیات علمی دانشگاهی در یکی از شهرها پذیرفته بشیم باید تمام وقت تو اون شهر باشیم؟
    میدونم که از نظر قانونی گفته میشه حداقل سه روز در هفته آنجا باشیم ولی سوال من این است که کنترل حضور اساتید که دست خودشون است و کارت ورود و خروج ندارند پس در واقع ساعات حضور بسته به کلاس هاست درسته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از دانشگده ها یا دانشگاه ها مقرر می کنند که فرد متعهد گردد که در همان شهر زندگی کند. برخی نیز چنین سخت گیری نمی کنند ولی به هر حال کلیه دانشگاه ها برای حضور تمام وقت اساتید خود راهکارهایی را مقرر کرده اند.

  44. گمنام
    پاسخ

    با سلام به استاد گرانقدر
    خواستم سوال کنم کسی که دانشجوی دکتری است و قرار است بورسیه واحدی شود اگر قبل از اتمام تحصیل و اخذ حکم استادیاری فعالیت های پژوهشی انجام دهد بعد از اخذ استادیاری جهت ارتقاء به دانشیاری محاسبه می شود یا اینکه خواهد سوخت و اصلاً لحاظ نمی شود؟ و اینکه آیا در زمانی که حکم استادیاری دریافت می شود برای همه پایه یک زده می شود یا ممکن است بالاتر هم باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارتقاء برای هر مرتبه تنها به اتکای فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی همان دوره امکانپذیر می باشد. تنها مورد جایی است که فعالیتهایی بعد از اخذ دکتری و قبل از دریافت حکم استادیاری انجام شده باشد که امکان استفاده از آن برای دوره دانشیاری امکانپذیر خواهد بود مشروط به این که بدون احتساب امتیازات این نوع فعالیتها، حداقلهای لازم برای ارتقاء حاصل شده باشد.

  45. ف.م
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.
    میخواستم اگه اجازه میفرمایید,از این مطلب سایتتون در یکی از نشریات دانشجویی دانشگاهمون استفاده کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ذکر منبع اشکالی ندارد

  46. حسین
    پاسخ

    با سلام
    ایا پژوهشگاه هایی که دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش می کنند در قبال جذب انها اقدام می کنند یا فقط هدف ارائه مدرک است نه تامین نیرو؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا مراکزی که دوره برگزار کرده و مدارک دانشگاهی اعطا می کنند، در صدد تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه هستند نه تأمین نیروی مورد نیاز خودشان که این اصولا نقض غرض است. البته ممکن است برخی از فارغ التحصیلان آن مرکز جذب همان مرکز شوند که اصولا امر مطلوبی نیست.

  47. مهناز
    پاسخ

    سلام وجناب آقای دکتر استاد گرامی بابت این همه صبوری و خیرخواهی شما بینهایت ممنونم اخلاقی که امروزه به راستی کیمیاست. جناب استاد آیا منعی جهت بورسیه شدن برای دانشجویان دکترای وزارت بهداشت وجود داره یا خیر؟ از توجه شما سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی سراغ ندارم ولی باید بورسی وجود داشته باشد که فرد بتواند از ان منتفع شود.

  48. مقدم
    پاسخ

    سلام. طاعات و عبادات قبول. آیا داشتن سمت اجرایی برای دانشجویان دکترا ممنوع است؟ دانشجویان دکترایی که عضو علمی دانشگاهها هستند؟ برای کارمندان دانشجوی دکترا چطور؟ ممنون و التماس دعای خیر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری تمام وقت است و کسی نمی تواند در عین حال سمت تمام وقت داشته باشد تنها می تواند به صورت بسیار محدود تدریس کند. عدم رعایت آن به منزله قانونی بودن آن نیست.

  49. محمد
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید. می خواستم بگم من کارشناسی ارشد حسابداری خوندم. زبان انگلیسی من اصلا خوب نیست ولی از نظر سطح علمی خوب هستم. می خواهم امسال برای دکتری اقدام کنم. به نظر شما با خوندن چه کتابهایی خودمو برای این کار آماده کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از رشته حسابداری سررشته ندارم با اساتید خودتان مشورت کنید همیشه اساتیدی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند ولو این که برخی از آنها اخمو باشند.

  50. فرهاد
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از محت های شما در پاسخگویی به سوالات،خواستم از خدمتتون بپرسم آیا می توان از آموزش و پرورش به دانشگاه ها یا موسسات آموزش علی منتقل یا مامور به تدریس شد؟مثلا من که معلم هستم بعد از گرفت مدرک دکتری میتونم در دانشگاه یا سایر موسسات آموزش عالی تدریس داشته باشم؟روند به چه شکلی هست؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به صورت حق التدریس می توانید در دانشگاه هایی که به خدمات شما نیاز است تدریس کنید ولی برای هیات علمی شدن باید از آموزش و پرورش منفک و سپس جذب هیات علمی شوید و سوابق شما از جهت رتبه های دانشگاهی لحاظ نخواهد شد ولی سابقه بیمه شما محفوظ خواهد بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *