پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فارغی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    همسر من ۱۷ سال هیات علمی دانشکاه آزاد بودن و دانشجوی دکترا متاسفانه در حال انجام مراحل پروپوزال پایان نامشون بودد که بر اثر بیماری فوت کردن درضمن امتحان جامع رو هم گذرونده بودن ایا راهی هست تا مدرک دکترا برای ایشون اعمال بشه و من بتونم حقوقشون بعد از فوت رو بر اساس مدرک دکترا بگیرم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خدا رحمتشان کند. چنین امکانی را نشنیده ام. در نظامی ها چنین چیزی است ولی در دانشگاه خیر.

  2. سهند
    پاسخ

    سلام.
    آقای دکتر، خودم ساکن تبریزم ولی ارشد و دکترا م را در اصفهان درس خواندم و الان در رشته جامعه شناسی در دوجا شانس مساوی استخدام هیات علمی دارم.
    اولیش دانشگاه اصفهان که دانشگاه مادر هست ومقطع ارشد و دکتری داره و دومیش دانشگاه محقق اردبیلی که نوپا هست ولی فقط لیسانس داره‌.
    به نظرتان کدامیک را برم که به نفهم هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید اصفهان که یه هوایی هم عوض کنید.

  3. هدی
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    ممنون از پلسخ‌های شما. بسیار کمک کننده است.
    بنده ۲۵ سالمه و دانشجوی سال اول کارشناسی ارشد یکی رشته های علوم پایه هستم. علی رغم سابقه تحصیلی خوب، به دلیل شناخت بیشتر خود و کاهش علاقه شخصی، مایلم تغییراتی ایجاد کنم و تغییر رشته بدهم.

    از طریق پاسخ شما به سوالات دوستان متوجه شدم پروسه هیئت علمی شدن پیچیده تر و سخت تر از اونی هست که فکر میکردم.

    با توجه به سن‌ام و شرایط پذیرش اگر دوباره از لیسانس رشته دیگر شروع کنم میتونم ضمن خوداشتغالی و برنامه ریزی، برای هیئت علمی امیدوار باشم؟ چون خیلی علاقه دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از جهت سنی برای اینکه بتوانید یک رشته جدید بخوانید دیر نیست ولی اگر دانشگاه محل لیسانس و نمرات شما خوب است همون رشته خودتان را ادامه بدهید سریعتر خواهد بود.

  4. ساسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. من کارشناسی و کارشناسی ارشد معدلم حدود ۱۵ و ۱۵ و خورده ای شد با اینکه درسخوان بودم. آزاد هم بودم. آیا میتونم دکترا بخونم؟ به من اجازه میدن؟ فقط هم یک مقاله ی استحراجی از پایان نامه ام دارم که در دو کنفرانس غیرحضوری شرکت دادم. و سوال دوم اینکه فقط و فقط دوباره باید برم دانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری می توانید بخوانید بستگی به نمره شما در آزمون کتبی و مصاحبه دارد.

  5. ساناز
    پاسخ

    سلام از ارشد جزا و جرم شناسی میشه رفت دکترای کالبدشکافی(علوم تشریح/آناتومی)خوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چطوری؟ استاد پروازی شنیده بودم ولی دانشجوی پروازی خیر.

      • ساناز
        پاسخ

        اقای دکتر اخه شنیدم میگن تو پزشکی قانونی میشه اینطور رفت کار کرد با جرم شناسی بری کالبدشکافی بخونی.یعنی نمیشه؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. الهام
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    استاد به نظر شما با توجه به صحبت های اخیر رئیس و سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس و وضعیت کرونا ممکن کنکور ارشد کلا حذف بشه و اگر حذف بشه گزینش به چه نحو هست؟
    من حدود ۷ سال پیش لیسانس گرفتم تصمیم دارم ارشد ۱۴۰۰ شرکت کنم این صحبت های اخیر کمی ذهنم درگیر کرده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره وقتی برای یک دانشگاه بیش از ظرفیت تقاضا وجود داشته باشد، باید انتخاب بر اساس معیارهایی انجام شود. نمرات حاصله از کنکور یکی از این معیارها است. حالا اگر بنا است کنکور حذف شود خب لابد باید معیار دیگری جایگزین آن شود. آن معیار چی است؟ ژن خوب؟ ثروت؟ موقعیت اجتماعی والدین؟ نمرات دانشگاه؟ نمرات کدام دانشگاه؟ دانشگاه درجه یک یا دو یا سه دولتی؟ یا آزاد یا پیام نور و غیره؟

  7. کسروی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، ممنون از اینکه به سوالات پاسخ میدید و راهنمایی میکنید، من لیسانس حقوق با معدل ۱۸ از دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ گرفتم و ارشد تجارت بین الملل از شهید بهشتی با معدل بالای ۱۹ و در حال حاظر دانشجوی دکترا حقوق در شهید بهشتی میخونم و در هر سه مقطع جزو دانشجویان برتر بودم آیا شانسی برای هیات علمی شدن تو دانشگاه های دولتی دارم در صورتی که مقاله داشته باشم ؟ دوره لیسانس شاگرد سوم و ارشد نفر اول ورودی خودم بودم و دکترا رو با معدل بالا از شهید بهشتی میگیرم به نظرتون خوندن لیسانس تو دانشگاه علم و فرهنگ برام مشکل ساز میشه ؟ امکانش هست به دلیل غیر انتفاعی بودن دانشگاه دوره لیسانس برای هیات علمی رد بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های درجه اول که این سخت گیری را دارند. شاید دانشگاه های دولتی درجه دوم سخت گیری نکنند.

  8. الهه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر,من کارشناسی رشته جغرافیا رو دارم گرایش برنامه ریزی شهری از دانشگاه پیام نور به دلیل علاقه مندی به معلمی به من پیشنهاد شده برای ارشد علوم تربیتی رو بخونم به نظرتون توصیه میکنید این کار انجام بدم چون رشته من خیلی بازار کار نداره بخوام ادامه بدم برای ارشد چه رشته ای رو پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم با یک ارشد غیر مرتبط فرصتهای کار به سمت شما سرازیر نمی شود.

  9. مصطفی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    بنده قصد شرکت در آزمون ارشد حقوق خصوصی در سال ۱۴۰۰ را دارم به نظر جنابعالی قانون جدید تجارت تا آن زمان به تصویب می رسد یا خیر ؟
    در حال حاضر من باید طبق قانون فعلی شروع به مطالعه کنم یا منتظر بمانم برای تصویب قانون جدید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معلوم نیست و فعلا تا قطعی نشده ملاک همون قانون قبلی است. حتی اگر قانون هم عوض شود، سوالات در سالهای اول بیشتر از متن قانون است که سریع می توانید خودتان را به روز کنید. نگرانی ندارد. اصلا

  10. امیر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ممنون بابت وقتی که می گذارید.
    من سی سالم هست و کارشناسی علوم سیاسی دارم و به توصیه خیلی از اساتیدمان که علوم سیاسی بازار کاری نداره و نخواهد داشت در کشورمان , قصد دارم کارشناسی حقوق را شروع کنم. دوتا سوال داشتم از خدمت شما.
    اول اینکه سی سال دیر نیست برای شروع مسیر وکیل شدن؟
    دوم دوره های الکترونیک مثل دانشگاه ایرانیان یا پیام نور منعی برای شرکت در آزمون وکلا و وکیل شدن دارند؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ،۱- با سی سال امیر جان هنوز پیر نشده ای ۲- دوره الکترونیکی یعنی باز میان رو زدن. بروید قشنگ یک دانشگاه خوب و درس بخوانید.

  11. امیدفر
    پاسخ

    سلام علیکم،بنده کاردانی نرم‌افزار دارم ،قصد دارم در رشته انسانی کنکور شرکت کنم،امکانش هست؟؟؟دانشگاهایی مثله مدرسه عالی شهید مطهری پذیرش دارن با مدرک کاردانی؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ،باید از ابتدا لیسانس شروع کنید.

  12. سیمین
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد هستم و به دلیل عدم چاپ مقاله نتوانستم دفاع کنم متاسفانه فصلنامه ها بسیار دیر پاسخ می دهند و کسی راهنمایی نمی کند که چکار باید بکنم دچار سردرگمی هستم و بااینکه مقاله خوبی نوشته آن اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده ام واقعا در چنین مواردی چه باید کرد وقتی هیچ کس کمکی نمی کند
    با احترام مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید از ابتدا مقاله را قوی بنویسید و موضوع مناسبی را انتخاب کنید که مشکل گیر نکند. بلاخره یه راهی هست که از این بن بست خارج شوید. تماس با سردبیر مجله ای که مقاله را ارسال کرده اید شاید کمک کند که راه حلی را برای مشکل شما پیشنهاد کند.

  13. میم
    پاسخ

    سلام علیکم
    جناب دکتر مچکرم بابت پاسخ گوییتون
    از شما چند سوال داشتم
    ۱.فردی که ابتدا به صورت پیمانی چند سال تدریس میکرده و بعد از چندین سال با گرفتن دکتری رسمی شده است، آیا استادیار پایه یک به حساب می آید یا آن سال هایی که که به صورت پیمانی تدریس کرده جزو پایه حساب میشوند؟
    ۲.اکنون یک استاد یار پایه ۱۸ دانشگاه آزاد که عضو هیئت علمی دانشگاه زبان میباشد تقریبا چه میزان درآمد دارد؟
    ۳.ایا استاد یار میتواند برای تدریس در دانشگاه خارج از ایران اقدام نماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به ازای هر سال یک پایه به ایشان تعلق می گیرد. ۲- خدا داند و البته خود ایشان و احتمالا همسرش اگر جزء محارمش باشد. ۳- اگر کسی خواهانش باشد چرا نه.

  14. الناز
    پاسخ

    سلام دانش اموز کلاس دوازدهم انسانی هستم میتونم دانشگاه دولتی بر اساس سوایق تحصیلی برم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر سال ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی اعلام می شود. من اطلاعی از جزئیات ندارم.

  15. ايمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. ممنون از راهنمایی های ارزنده شما. من در دوره لیسانس متون حقوقی انگلیسی رو با تمرات ۱۹ و ۲۰ پاس کردم. برای اینکه در آزمون ارشد بتوان متون حقوقی انگلیسی رو بالای ۸۰ درصد صحیح پاسخ داد بر چه منابعی باید مسلط باشیم و مطالعه کنیم ؟
    و بین ارشد حقوق خصوصی و حقوق اقتصادی از هر نظر کدام را می پسندید و توصیه می کنید؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای متون حقوق یک و متون حقوق دو از اینجانب را بخوانید تمام شد بیاید باز کامنت بگذارید. ۲- حقوق خصوصی البته به دانشگاه هم بستگی دارد.

  16. هدی
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر آقای دکتر.
    ضمن تشکر از جنابعالی، بنده دو سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱- میخواستم بدونم در عمل انتقال برون سازمانی در بین کارمندان چه قدر امکان پذیر است؟
    مثلا یک فرهنگی رسمی در آموزش پرورش چه طور می تواند هیئت علمی وزارت علوم شود یا در شهرداری ها کار اداری بگیرد؟

    ۲- تعهد ۱۰ ساله آموزش و پرورش هنگام قبولی از ماده ۲۸ چه طور اعمال میشود؟ یعنی باید عین ده سال را در منطقه محروم مورد نظر خدمت کرد و قابل انتقال به شهر نیستیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیلی سخت است مثلا در نفت نیاز به تأیید شخص وزیر نفت دارد. هیات علمی شدن هم که مسیر خودش را دارد و خیلی سخت است. ۲- اطلاع ندارم.

  17. مرتضی
    پاسخ

    البته در حال حاضر ۳۸ سالمه.خواستم بدونم که آیا سن من لب مرزه و ممکنه دانشگاه ها درخواستمو رد کنن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      با توجه به اینکه در سوال قبلی فرمودید که در مرحله تحریر رساله هستید بنظر میرسد که خیلی وقت برای اپلای ندارید.

  18. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتربزرگوارمیشه بامدرک ارشدودکترای حقوق عمومی درکشورهای همسایه ایران مشغول بکارشدمثل تاجیکستان یاتفلیس یادبی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خیلی محلی و کشوری است و معمولا کار مرتبط در سایر کشورها برایش نیست. مگر اینکه از دانشگاه های بین المللی شما فارغ التحصیل شده باشید یا تجربه کاری داشته باشید.

  19. مرتضی
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی عزیز سلام
    دانشجوی دکترای حقوق کیفری در مرحله تحریر رساله هستم. با توجه به اینکه مشغول به کارآموزی قضاوت نیز هستم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که جهت ارتقاء رزومه علمی و اعلام آمادگی جهت هیأت علمی دانشگاه از کجا شروع کنم و چه مراحلی رو باید طی کنم. و اینکه آیا با وجود شغل قضاوت، تدریس، اقدام مناسبی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علیکم بالمقاله که هیچ چیز در رزومه شما با آن یارای رقابت ندارد. البته دانشگاه محل تحصیل هم محلی از اعراب دارد.

  20. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دادای سطح دو حوزوی هستم علاوه بر این که متولد سال ۷۹ هم هستم. ناآشنا با مسائل حقوقی نیستم. به صورت عملی هم با قرار داد های حقوقی آشنایی دارم. می خواستم ببینم با توجه سنم در مقطع کارشناسی یا ارشد به نظرتون چه رشته ای رو ادامه بدم؟ معدل ۱۹، هم در دوره دیپلم و هم در سطح دو دارم. اساسا آیا گرایش حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد توصیه می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو لیسانس حقوق بگیر اول و ثانیا متوجه باش که خیلی چیزها هست که باید یاد بگیری. اینطور می گویی که من قراردادها آشنا هستم من را نگران می کند. خداوند به رسولش چنین پیغام داد: «وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»

  21. مشتاق
    پاسخ

    سلام. من در فراخوان شهریور ۹۸ شرکت کردم و تمامی مراحل را طی کردم و دو هفته پیش روی سایت مشخص شد که در دانشگاه دولتی انتخابی پذیرفته شدم. وقتی با دانشگاه تماس گرفتم، گفتند که هنوز حکم کسانی که پارسال تأیید شده اند صادر نشده و ممکن است یک سال طول بکشد. آیا همیشه همین قدر طول می کشد؟ و اینکه آیا با شروع ترم با توجه به اینکه من تآیید شدم، هیئت علمی دانشگاه خواهم بود (یا هم چنان استاد حق التدریسی)؟ یا از زمان که حکم زده شود، هیئت علمی محسوب می شوم؟ بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله طول می کشد باید صبور باشید و ممکن است هرگز به حکم تبدیل نشود. پس هر فرصت دیگر هم به دست امد از دستش ندهید.

  22. میلاد
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان دانشگاه علامه هستم فعلا با معدل کل ۱۹.۳۳و ۲۴ سال هم سن دارم.
    در یک موضوعی به شک افتادم که ایا دکترا حقوق جزا شرکت کنم یا تغییر رشته داده و به خاطر اینده شغلی بهتر ارشد حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم و بعدا دکترا تجارت بین الملل؟
    برای خودم خیلی راحت تره دکترای جزا شرکت کنم چون امادگی خوبی دارم ولی در مورد ارشد تجارت بین المال به جز حقوق مدنی که تسلط نسبی دارم و متون حقوقی هم قطعا بالای ۶۰ درصد میزنم و خیلی تو این درس خوبم بقیه درس ها از جمله بین الملل عمومی و تجارت رو تقریبا در حد صفر هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر بخواهید فیلد کاری اتان را عوض کنید باید از ارشد شروع کنید مگر به جزا علاقه مند باشید که همان را ادامه بدهید. بحث سادگی و سختی نیست بحت یه عمر کار کردن است.

  23. محمد حسن زارع دارنجانی
    پاسخ

    سلام بر جناب دکتر
    امیدوارم که تندرست و شاد باشین،
    یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید، در خصوص حل و فصل اختلافات مربوط به سرمایه گذاری در حوزه انرژی چه نهادها یا مراجعی صلاحیت رسیدگی دارند(اعم از الزامی یا اختیاری و داخلی یا خارجی)؟
    از اینکه همیشه نسبت به شاگردهای خود لطف و محبت دارید نهایت سپاسگزاری را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مورد حل و فصل اختلافات مربوط به حوزه نفت و گاز به کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب مراجعه کنید و در مورد حوزه های عام به کتاب داوری تجاری بین المللی و کتاب حقوق تجارت بین الملل

  24. مهندس یوسفی
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید
    من الان سال اخر کارشناسی مهندسی مکانیک هستم. میخواستم ارشد تغییر رشته بدم به هوافضا.
    اگر من ارشد و دکتری را هوافضا بخونم و مدرک کارشناسی هم مکانیک باشه برای هیئت علمی شدن در آینده مشکلی پیش نمیاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی اولا نمی توانید خیلی روش حساب کنید ثانیا این روزها با کوچکترین مغایرت و یا اخذ مدرکی از یک دانشگاه کم اعتبار، بلافاصله حذف می شوید. با تغییر رشته که نمی شود هیات علمی شد.

  25. یاس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقتی یه ترم مشروط بشیم ، امکانش هست که اون مشروطی از کارنامه رو بشه حذف کرد .!یعنی میشه که جبرانش کرد تا در کارنامه تحصیلی مشروطی نخوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از دانشگاه خودتان بپرسید. ظاهرا دانشگاه ها روال واحدی ندارند.

  26. مجید بلالی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر خسته نباشید
    بنده کارمند رسمی جهاد کشاورزی هستم و دارای شش سال سابقه کار و سن من هم ۳۷ سال هست که قصد دارم برم مرکز تحقیقات کشاورزی و هیت علمی بشم که معدل مدرک کارشناسی ام ۱۳.۸۲ هست و معدل مدرک ارشد ۱۵.۶۰ و دکترا هم ۱۸.۷۲ و هرسه مقطع دانشگاه آزاد بودم
    دارای سه مقاله isi و بیش از ۷ مقاله داخلی و بین المللی و ترجمه یک کتاب تخصصی
    آیا امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه ها که نمی شود ولی موسسه تحقیقاتی خودتان هست شاید گیر ندهند.

  27. نگار
    پاسخ

    سلام. من مدرک کاردانی خودم را از دانشگاه دولتی گرفتم اما برای کارشناسی فقط ۲ دانشگاه میتوانستم اقدام‌نمایم. که یکی دولتی و دومی غیرانتفائی بودکه من با رتبه خیلی خوب غیرانتفائی قبول شدم. در مقطع ارشد نیز من روزانه تمام دانشگاه هارا قبول میشدم ولی به این علت که میخواستم تهران بمانم،شبانه تهران را انتخاب نمودم. دکترا را از دانشگاه دولتی روزانه اخذ نمودم. اما متاسفانه اکنون در هیچ دانشگاهی دعوت به مصاحبه نمیشوم. ایا امکان اعتراض وجود دارد؟من رزومه قوی و معدل بالا در تمامی مقاطع دارم. اما حتی نمیتوانم به مصاحبه بروم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به چه کسی اعتراض کنی؟ کسی نیست که به اعتراض شما گوش بدهد.

  28. مژگان خ
    پاسخ

    استاد شما به همه میگید تجارت بین الملل بخونن! این طوری تا روزی که نوبت ارشد من بشه، اونم اشباع میشه😭

  29. رضا
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر شیروی عزیز
    به نظر حضرتعالی در رشته حقوق جزا و جرم شناسی به ترتیب کدام دانشگاه ها مناسب‌ترند ؟

    – دانشگاه ازاد اسلامی واحد رفسنجان
    – دانشگاه تهران مجازی
    – دانشگاه شیراز مجازی

    البته لازم به ذکر است که در دانشگاه شیراز سال های قبل دکتر صادقی و دکتر رایجیان تدریس می کردند
    و در رفسنجان اساتید بومی خود رفسنجان، در تهران نیز که به نظرم حضرتعالی بهتر می دانید

    همچنین بنده وکیل دادگستری هستم

    هدف بنده نیز در درجه اول یادگیری کاربردی فراتر از منابع موجود
    و در درجه دوم اخذ پذیرش دکتری از دانشگاه های آلمان یا نروژ

    ممنون از بررسی و پیشنهاد شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجازی خیلی برای پذیرش و یا کارهای حرفه ای خیلی کاربرد ندارد.

  30. مریم
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من ارشد عمران گرایش نقشه برداری دارم و یک دوره MBA هم از یک موسسه ی برگزار کننده ی این دوره ها گذروندم
    میخوام دکتری مدیریت بازرگانی شرکت کنم میخواستم بدونم اینکه ارشدم مدیریت بازرگانی نیست آیا مشکلی ایجاد می کند یا نه؟؟
    خیلی ممنون از اینکه وقت میذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان شرکت در آزمون دارید ولی در مصاحبه باید از بقیه جلو بزنی که نگویند درسش را نخوانده ای

  31. مرجان
    پاسخ

    باعرض سلام جناب آقای دکتر
    یک سوال دارم که خیلی ذهنمو مشغول کرده من یه خانم متاهل هستم که یه بچه هم دارم و دانشجوی مقطع دکترای یکی از دانشگاههای فوق العاده سختگیر هستم چندسالی برای شرکتهای مختلف رزومه میفرستادم که مشغول به کار بشم ولی هیچوقت رزومه هام تایید نمیشدن
    الان یه شغل نسبتا خوب و سطح بالا بهم پیشنهاد شده ولی چون سابقه ی کاری ندارم باید واقعا وقت بزارم که راه بیفتم از طرفی مشغول امتحانات پایان ترم و نگارش پروپوزالم هستم و چون شغل تمام وقت و ۱۰ساعت کاریه میترسم از درسم عقب بیفتم و زحمتای درسم هدر بره و بنظرم نمیتونم هم به کار تمام وقت هم درس خوندن و کارای خونه داری برسم
    میشه لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم اولویتم کدوم باشه درس یا کار
    از طرفی هردوشو به یک اندازه دوست دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم کار را بروید و کنارش کمی به خودتان فشار بیاورید که کار دکتری هم به خوبی تمام شود. تجربه کاری هم کمتر از مدرک نیست این روزها

  32. نفیسه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی. من قصد دارم در دانشگاه رشته علوم تربیتی بخونم، آیا آینده خوبی داره؟ کدام گرایشهاش بهترن؟ آیا این رشته آزمون استخدامی داره؟ مثلا برای آموزش و پرورش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله ولی این رشته ها خیلی فرصت شغلی ندارند

  33. J
    پاسخ

    با سلام، مطابق قانون اساسی و نظریات شورای نگهبان داوری اموال عمومی و دولتی ممنوع است. پس این داوری کرسنت و ترکیه و ترکمنستان چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا این سوال باید در بخش سوالات حقوقی و قضایی مطرح شود ثانیا در کتاب داوری تجاری بین المللی این ها را بحث کرده ام.

  34. سعید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر،چندتا از مجلات معتبر حقوقی بفرمائید برای ارسال مقاله در رشته حقوق تجارت بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فارسی یا انگلیسی؟ وقتی خواستی مجله خوب پیدا کنی مقاله خوب پیدا کن و ببین کجا چاپ کرده اند.

  35. فاطمه
    پاسخ

    سلام من دانش آموز رشته تجربی ومیخوام رشته آموزش ابتدایی رو انتخاب کنم واسه دانشگاه ودرآخر استاد دانشگاه بشم توی این مسیر باید چه کارهایی روانجام بدم تاشرایط استاد شدن رو پیداکنم ممنون میشم منو راهنمایی کنید🌸

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید دانشگاه درجه اول قبول شوی که لیسانس را در آنجا بگیری بعد باید سفت کار کنی و زحمت بکشی

  36. الهه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری رو دارم از دانشگاه پیام نور، میخواستم بدونم خوبه که برای کارشناسی ارشد روانشناسی یا علوم تربیتی بخونم کدوم یکی رو بیشتر توصیه میکنید؟؟ البته علایقم دبیری هست اما دانشگاه فرهنگیان به خاطر محدودیت سنی نمیتونم دوباره شرکت کنم یا بهتر دوباره برگردم همین رشته ها رو از اول بخونم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هر رشته ای می خوانید علاقه مند به آن باشید والا با این نوع مدرک گرفتن شانس کار مرتبط و استخدام نیست.

  37. علی
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر.ببخشیددر کدام قانون بیان شده که کسیکه عضو هیئت علمی پیمانی است تا رسمی نشود نمیتواند برای ادامه تحصیل دکتری برود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نیاز به تأیید هیات امنا دارد.

  38. مریم
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور و ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه سراسری کاشان دارم. به دلیل پاره ای مشکلات امکان دفاع از پایان نامه ام رو سروقت نداشتم و مشمول سنوات تحصیلی به مدت یک سال و نیم شدم، با توجه به این شرایط آیا احتمال قبولی در دانشگاه سراسری در مقطع دکتری برای بنده وجود داره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبولی شما منوط به اتمام ارشد دارد و اینکه در نمره سراسری و نمره مصاحبه از دیگران جلو بیفتید. شانس که هست.

  39. محمد محسن
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر
    من ۳۲ سال سن دارم و سال دیگر کارشناسی ارشد تاریخ را از دانشگاه تهران روزانه دریافت می کنم. اگر دکتری در دانشگاه تهران قبول شوم و تا ۳۵ سالگی تمام کنم آیا می توانم عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ، علمی کاربردی، آزاد باشم. البته مقاله یا پژوهشی نداده ام بیرون و ندارم. و رشته کارشناسی من مهندسی مکانیک بود با معدل ۱۸.۰۹ از دانشگاه علمی کاربردی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا زودتر از ۳۶ سالگی امکانش نیست بتوانید دکتری بگیرید. دوم اینکه چون لیسانس شما مرتبط نیست شما را جایی نمی پذیرند.

  40. محمدرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر امیدوارم حالتون خوب باشه
    بنده ترم شش کارشناسی حقوق هستم و میخواستم در مورد گرایش های حقوق سوالاتی بپرسم ۱-حقوق اقتصادی چطور گرایشیه و در چه حوزه ایی مشغول میشه
    ۲-علاقه ایی به تدریس و پژوهش ندارم بیشتر دوست دارم در زمینه ی تجارت مشغول باشم با این علایق توصیه میکنید که ارشد نفت و گاز یا تجارت بین الملل بگیرم ۳-آیا ارشد نفت و گاز امکان اشتغال در شرکت های نفت و گاز رو فراهم میکنه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- رشته حقوق اقتصادی رشته ای است که هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است. کتابی در این زمینه نوشته ام که به زودی منتشر می شود که حداقل چارچوب این رشته برای علاقه مندان روشن شود. ۲- هر دو خوب است و در یک گروه امتحانی قرار دارد.

  41. دهقان
    پاسخ

    با سلام و احترام
    با لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور و ارشد حقوق جزا از دانشگاه مفید قم…
    اگر دکتری را از دانشگاه دولتی بگیرم احتمال دستیابی به هیت علمی دانشگاه ازاد یا پیام نور وجود دارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است. وزارت علوم در زدن حکم هیات علمی برای کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور هستند، حساس هستند

  42. ناز
    پاسخ

    سلام ، من دانشجوی ترم سه کارشناسی پیوسته پیام نور هستم و بنا به دلایلی ترم یک با معدل ۱۰/۵۴ مشروط شدم .توی کارنامه برای من زده مشروطی و این جلوه بدی داره .میخواستم بدونم امکانش هست که اون مشروطی رو جبران کنم و اون مشروطی توی کارنامه نباشه !

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات را از آموزش سوال کنید ولی این نحوه درس خواندن را بهتر است کنار بگذارید.

  43. رها
    پاسخ

    با سلام
    ممنون که به سوالات ما پاسخ می دهید. من در فراخوان جذب هیات علمی شهریور ۹۸ برای یک موسسه آموزش عالی اقدام کردم بعد از گذشت این همه وقت، میگن به ما مجوز ندادن برای جذب. خواستم بدونم میشه همچین چیزی؟ پس چطور فراخوان زدن در سامانه نور رضوی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا رشته را اجازه نداده اند که تأسیس شود.

  44. کژال
    پاسخ

    باسلام استاد بزرگوار
    بنده با مفدل دکتری ۱۹.۱۸ و ارشد ۱۸.۰۹ و کارشناسی ۱۳.۶۹ میباشم.‌در مقطع دکتری و ارشد نفر برتر بودم.
    آیا معدل کارشناسی که ۳۰‌صدم کسری دارد برای هئت علمی شدن مشکل زا خواهد بود؟ امکان ترمیم معدل وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا مشکل دارد و حداقل مورد نیاز را ندارید. من ندیده ام که روشی برای جبران آن مقرر شده باشد.

  45. هژیر
    پاسخ

    با سلام
    بنده ۲۵ ساله دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد با معدل ۱۸ . الان مدتیست که با چند وکیل مهاجرت مصاحبه کردم و باتوجه به رزومه ام احتمال گرفتن فاند از دانشگاه کمبریج در مقطع ارشد رشته ام را بهم داده اند
    آیا اگر مستر و دکترامو از این دانشگاه بگیرم و ۵ مقاله isi داشته باشم , احتمال ذاره بعد تحصیلاتم بتونم هیت علمی دانشگاه تهران بشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما اگر از دانشگاه کمبریج بتوانید فاند بگیرید در آن تردید نکنید. البته مراقب کلاه برداری این موسسات مهاجرت باشید.

  46. حقوق خوان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی ، من دانشجوی ترم ششم حقوق دانشگاه گیلان هستم و ترم بعد درسم تموم میشه با توجه به اینکه میتونستم کارشناسی دانشگاه علامه بخونم چون هزینه بر بود برام تصمیم گرفتم تو شهر خودم باشم در حال حاظر معدلم بالای ۱۹ هست و امید زیادی دارم ارشد تهران یا شهید بهشتی قبول بشم علاقه مندم حقوق تجارت بین الملل یا نفت و گاز بخونم ، آیا برای دکترا میتونم پذیرش دانشگاه های مطرح انگلستان یا آمریکا رو بگیرم منظورم فاند نیست بلکه با هزینه شخصی خودم ، آیا این احتمال وجود داره که مدرک لیسانس رو از دانشگاه شهرستان (گیلان)گرفتم پذیرش نشم با توجه به اینکه ارشد رو قصد دارم تهران بخونم.ممنون از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. البته بهتر است برای پذیرش از ارشد شروع کرد چون دکتری مستقیم بد پذیرش می دهند.

  47. شکیبایی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر. من فارغ التحصیل مهندسی مکانیک هستم . برای جذب مدرسان دانشگاه علمی کاربردی هفته آینده مصاحبه آنلاین دارم. در مصاحبه اساتید حق التدریس این دانشگاه چه سوالاتی پرسیده میشود ؟آیا تمام سوالات تخصصی رشته خودمان هست و از ما خواسته میشود که درسی را تدریس کنیم؟
    ممنون میشوم که در این زمینه راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا مصاحبه حساب و کتاب ندارد که بتوان پیش بینی کرد. احتمالا از خودتان می پرسند و کارهایی که انجام داده اید. بیشتر دنبال این هستند که از شخصیت شما یه ارزیابی داشته باشند. خیلی روی سوالها حساس نشوید و با تأنی و احترام پاسخ بدهید.

  48. مریم
    پاسخ

    عرض سلام و احترام آقای دکتر
    ببخشید بنده کارشناسی فقه و حقوق اسلامی و ارشد حقوق خانواده دانشگاه امام صادق (ع) خوانده ام پایان نامه بنده در زمینه اسناد بین المللی خانواده و زن و کودک بوده و علاقه مند به حقوق بین الملل هستم به نظر شما اگر در رشته حقوق بین الملل عمومی در مقطع دکتری شرکت کنم و رتبه خوبی کسب کنم امکان قبولی هست؟ در مصاحبه ردم نمیکنند؟
    جز این رشته چه رشته ای رابرای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به بنده پیشنهاد میکنید متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است در دانشگاه های دولتی شما را قبول نکنند. رشته شما بیشتر به حقوق خصوصی یا فقه و مبانی می خورد.

  49. گندم
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من کارشناسی صنایع دانشگاه آزاد. دارم ۸ سال سابقه کار مرتبط دارم الان قصد دارم ادامه تحصیل بدم وارد فیلد دانشگاهی بشم ۲ سوال داشتم از حضور شما
    ۱آیا جهت هیئت علمی مدرک دانشگاه آزاد مشکلی ندارد؟
    ۲ سن من ۳۲ هست مشکل سنی وجود دارد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب دانشگاه های دولتی سخت فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد را هیات علمی می کنند. ولی در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی شانس دارید. ۲- تا بخواهید دکتری بگیرید شما لب مرزی می شوید چون حداکثر سن برای هیات علمی حالا ۴۰ سال است.

  50. سیمین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من در حال حاضر دانشجوی دبیری هستم و دیپلم انسانی دارم..‌‌. برای اخذ بورسیه در دانشگاه های خارج از کشور توی کدوم رشته از رشته های انسانی کاربرد بیشتری داره حقوق یا اقتصاد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم به این راحتی بورسیه به شما بدهند به خصوص که لیسانس مرتبط هم ندارید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *