پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ندا سجادی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من با ۳۷ سال سن، مدرک کارشناسی اربیات و زبان انگلیسی دارم. متسفانه بدلیل مسایل خانواده امکان ادامه تحصیل نداشتم تا الان. اما اکنون نیز انگیزه ندارم و احساس می کنم بیفایده است. حتی سه چهار بار هم ثبت نام کردم اما متاسفانه نخواندم و شرکت نکردم. از شما راهنمایی میخوام. آیا از لحاظ شغلی یا دیگر ابعاد ادامه تحصیل البته در رشته آموزش زبان فایده دارد یا خیر؟ اکنون مدرس زبتان و مترجم هستم. اما در موسسات زبان و نه مدارس دولتی با اینکه دانشجوی روزانه دانشگاه دولتی بدون مشروطی بودم اما هرجا سر زدم کار نداشتند!! ممنون میشم پاسخ بدین. واقعا نیاز دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد بگیری خوب است ولی اخذ دکتری شاید خیلی از جهت حرفه ای و درآمدی مفید نباشد

  2. Ars
    پاسخ

    سلام سهمیه ای برای معدل فرزندان ایثارگر درنظرگرفته میشه برای جذب هیات علمی؟ کسی ک معدل ارشدش ۱۵.۵۹باشه ولی معدل دکترا ۱۹ سوابق پژوهشی خوبی داشته باشه کسری معدل جبران میشه برای این مورد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال سهمیه دارند ولی اینکه معدل جبران می شود یا خیر را نمی دانم

  3. دغدغه مند
    پاسخ

    با سلام. ممنون از راهنمایی شما. آیا در جذب هیأت علمی الزامی به پذیرش دانشجو از گروه روزانه هست و یا اینکه بین روزانه و نوبت دوم در پذیرش منعی یا الزامی به اکتفای مطلق به روزانه بودن نیست و غیر از روزانه یا نوبت دوم بودن در مقطع دکتری, بستگی به رزومه و امتیازات هر شخص دارد و روزانه یا نوبت دوم بودن هنگام تحصیل زمان دکتری ربطی به پذیرش و عدم پذیرش ندارد ؟ منظور از همه ی موارد دانشگاه دولتی است. بعضی می گویند اگر شخص همه ی مقاطع یا دکتری را روزانه بخواند او را می گیرند به جای کسیکه دوره دکتری را مثلا شبانه خوانده….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد.

  4. رسول قاسمی
    پاسخ

    سلام استاد. خداقوت. بنده برای ارشد۱۴۰۰ قصد قبولی در حقوق نفت و گاز رو دارم. در مورد کلیت منابع آگاهی دارم. اما فقط بحث متون حقوقی هست که دارای ضریب سه هست و بسیار پر اهمیت. منم در این درس پایه ضعیف یا حداقلی دارم. به نظر شما با چه شیوه ای و با چه منبعی خودم رو در این درس قوی کنم که بتونم ارشد نفت و گاز یا تجارت بین الملل قبول بشم. پیشاپیش ممنون از بزرگواری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا باید زبان عمومی را تقویت کنید. به هر طریق. خودآموز یا موسسه یا هر جور دیگر. بعد باید کتابهای تخصصی بخوانید. کتابهای متون حقوقی ۱ و ۲ اینجانب را حتما مطالعه کنید.

  5. میلو
    پاسخ

    سلام . آقای دکتر وقتتون بخیر ، پر انرژی باشید .
    ببخشید بنده لیسانس روانشناسی دانشگاه آزاد دارم با معدل ۱۹ و آیلتس ۷ ، دو مقاله خارجی و یک مقاله داخلی بنظرتون میتونم در مقطع ارشد بالینی یا روانشناسی مغز و اعصاب از یک دانشگاه با رنک خوب در آمریکا یا انگلیس پذیرش با فاند بگیرم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش کنید. بستگی دارد که دو مقاله خارجی کجا چاپ شده باشد. می تواند شما را ببرد بالا اگر به قول خودت در رنک خوب مجلات معتبر چاپ شده باشد یا شما را پرت کند پایین اگر در مجلات پولکی بی اعتبار یا کم اعتبار چاپ شده باشد.

  6. Reza
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من دوره کارشناسیم کشاورزی با معدل ۱۳ و ارشد میکروبیولوژی معدل ۱۴.۵ و امسال هم به احتمال زیاد دکترا بیوتکنولوژی پزشکی میخونم…برا هیات علمی علوم پزشکی امیدی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل شرایط معدل را که ندارید. علاوه بر آن، هماهنگی بین مدارک شما هم وجود ندارد.

      • Reza
        پاسخ

        آقای دکتر من چندتا اگهی استخدام هیات علمی دیدم اصلا شرط معدل نداشت و به رشته مرتبط هم اشاره ای نشده بود…امکان داره با رزومه قوی تو دوره دکترا ضعف های قبلی رو پوشوند؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام تا حدی که می دانم در همون مراحل اولیه حذف می شوید. البته اگر به یک دانشگاه کم برخوردار برید شاید آنجا کمی اغماض داشته باشند.

  7. سحر
    پاسخ

    با تشکر فراوان به دلیل پاسخ های شما.
    آیا در هنگام استخدام هیات علمی همانند دانشگاه های خارج از کشور امکان مذاکره جهت استخدام همسر (به عنوان استاد یا کارمند دانشگاه) وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده بودم که چنین امکانی در خارج وجود دارد. عجیب است. اینجا که کسی برای استاد سی ساله اش تره خرد نمی کند تا چه بشد به تازه کاری که صد بار باید دلش بلرزد که این چی می گوید آن چه می گوید، این کمیته چی می خواهد، آن رئیس چه افاضاتی دارد.

  8. دانشجو
    پاسخ

    سلام وادب
    چند وقتی است انتخاب بین دو رشته خصوصی و جزا ذهنم را درگیر کرده است جدا از علاقه آیا این درست است که در خصوصی مسائل جدید برای تحقیق و پژوهش کمتر است و موضوع برای پژوهش کمتر وجود دارد و در مقابل در جزا موضوعات به روز و جدیدتری مطرح می شود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بخوانید.

  9. سخر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    من شرایط هیات علمی شدن در دانشگاه تهران یا دیگر دانشگاه های دولتی را دارم. اما احتمالا برای هیات علمی شدن در دانشگاه تهران باید قدری دیرتر اقدام کنم:
    ۱- حقوق هیات علمی دانشگاه تهران با حقوق دیگران دانشگاه های وزارت علوم تفاوتی دارد یا خیر؟
    ۲- بعد از هیات علمی شدن در یک دانشگاه دولتی امکان اقدام مجدد برای دانشگاه تهران وجود دارد؟

    تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر کمتر هست که بیشتر نیست. ۲- بله امکانش هست که انتقالی بگیرید که خیلی سخت است یا در دوره پیمانی دوباره برای دانشگاه تهران اقدام کنید.

  10. صالح
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد
    آیا داشتن معافیت پزشکی برای جذب هیئت علمی مشکل ایجاد میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد که تدریس را دچار اختلال کند.

  11. موسوی
    پاسخ

    با عرض سلام. بنده دانشجوی کارشناسی مدیریت بیمه اکو هستم(رشته ای که تدریس تمام سرفصل های آن به صورت انگلیسی است). در مقطع ارشد آیا انتخاب گرایش های نفت و گاز یا حقوق تجارت بین الملل برای افرادی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق هستند از نظر شما صحیح است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا رشته شما مرتبط است ولی کارهای حقوقی و حرفه حقوق به لیسانس حقوق نیاز دارد.

  12. نهال
    پاسخ

    استاد خیلی ممنونم از راهنمایی که کردید، فقط مممکن این سوال هم پاسخ بدین
    اگر وکالت قبول بشم چطوری میتونم در کارهای بین المللی فعالیت داشته باشم؟؟ چه راهی وجود داره براش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید زبان خودت را تقویت کنی. سعی کنی جایی که کارهای بین المللی انجام می دهند همکاری داشته باشید. برخی از دوره ها را طی کنید.

  13. نهال
    پاسخ

    سلام، وقتتون بخیر.
    پیشاپیش از وقتی که میذارید کمال تشکر را دارم و بابت طولانی بودن صحبت هام عذرمیخوام.
    من سال ۹۶ فارغ التحصیل رشته حقوق شدم با فشار اطرافیان و جَوِ ادامه تحصیل که تو خانواده وجود داشت باید برای کارشناسی ارشد میخوندم، با بررسی که کردم به رشته حقوق بین الملل بیشتر از گرایش های دیگه برای مطالعه علاقه داشتم و همون سال اقدام به خرید کتاب کردم، قبلش یسری تحقیقات کردم در مورد خرید چه کتابی و چگونه درس خوندن واسه ارشد بین الملل، ولی اصلا در مورد خوندن واسه وکالت یا سایر گزینه های شغلی رشته حقوق بررسی انجام ندادم، البته همیشه در مورد سخت بودن آزمون وکالت شنیده بودم و با ترس از این مورد و سایر فشارهای فکری رفتم سمت ارشد، در حال حاضر با گذشت چندسال هنوز واسش به صورت جدی درس نخوندم، اوایل دست و پا شکسته چند ماهی وقت گذاشتم ولی بعدش رهاش کردم، یه مدت هم مشغول کارای دیگه مثل شغل پاره وقت، کلاس متفرقه و… شدم و کلا تو درس خوندن خودمو زدم به بیخیالی، با این حال همیشه فکر این که تو این چند سال کاری از پیش نبردم آزارم داده، متاسفانه نتیجه تحقیق نکردنم در همون سال اول باعث شده که الان نتونم درست تصمیم بگیرم چون بخشی از افکام پیش کارشناسی ارشد نگرفتنم هست و کتاب های رها شده، خیال بافی ها و هدف نرسیده تو این گرایش و بخش دیگه فکرم این که دیگه برم برای آزمون وکالت اقدام کنم و دیگه وقت تلف نکنم.
    واقعا دیگه از این شرایط خسته شدم و دوست دارم برای امسال به بعد یه تصمیم جدی بگیرم و با انتخاب شخصی خودم و بدون دخالت و فشار دیگران تصمیم بگیرم که چی بخونم و چکار کنم
    الان بین دو راهی سختی موندم که کدوم انتخاب کنم و چند تا سوال دارم که اگه محبت کنید پاسخ بدید:
    ۱- این گرایش آینده شغلی خوبی داره؟؟
    ۲- در حال حاضر با علاقم به حقوق بین الملل و در صورت گرفتن ارشد میتونم کجاها مشغول بکار بشم؟
    ۳- با اوضاع فعلی اصلا جذبی وجود داره در موقعیت های شغلی که میفرمایید؟؟
    ۴- به نظرتون من برای ارشد اقدام کنم و ادامه تحصیل بدم یا بهتر برم برای آزمون وکالت آماده بشم؟؟؟
    ۵- با کارشناسی ارشد خوندن میتونم بیشتر در مباحث و کارهای بین المللی فعالیت داشته باشم یا با وکالت؟؟
    ۶-اگر وکالت قبول بشم چطور میتونم در گرایش بین الملل فعالیت داشته باشم؟؟
    ۷- در کل شما چه توصیه ایی دارید برای من؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صرف اینکه ارشد بین‌الملل بگیرید که کار پیدا نمی کنید. به خصوص که حقوق بین‌الملل عمومی خیلی کاربرد عمومی ندارد و بیشتر برای سازمانهای بین‌المللی و روابط بین دولتها کاربرد دارد که آن هم در انحصار وزارت خارجه ای ها هست. مگر اینکه وارد مسائل تجاری اقتصادی بین‌المللی شوید که جنبه بازرگانی داشته باشد که کمتر در ارشد حقوق بین‌الملل بحث می شود. شما برای اینکه شغلی داشته باشید، روی وکالت سرمایه گذاری کنید. البته خواندن یک ارشد در زمینه حقوق خصوصی یا جزا می تواند به قبولی وکالت هم کمک کند چنانچه قبولی وکالت می تواند روی قبولی ارشد تأثیر داشته باشد.

  14. دانشجو
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    بنده دانشجوی ارشد فیزیک ماده چگال هستم. معدل کارشناسیم حدود ۱۴.۸۰ هست و الان که ترم ۳ ارشد هستم معدل خوبی نداشتم یعنی بعید میدونم بالای ۱۶ بشه… هم کارشناسی و هن ارشد رو دانشگاه دولتی میخونم… کارشناسی دانشگاه چمران اهواز و ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان… با این شرایط یعنی اگر معدل ارشد کمتر ۱۶ باشه امکانش هست در آینده بتونم جذب هیات علمی دانشگاه دولتی یا غیر دولتی بشم؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی روی هیات علمی فکر نکنید. همین حالا هم معدل لیسانس شما پایین است.

  15. دانشجو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    سطح کیفی دانشگاه و اساتید در رشته حقوق خصوصی وجزا و جرم شناسی دانشگاه علوم قضایی بالاتر است یا دانشگاه های فردوسی و اصفهان و شیراز؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علوم قضایی در مجموع ارجح است

  16. زهرا
    پاسخ

    سلام و احترام
    بنده لیسانس مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی دارم و سال ۹۷ فارغ التحصیل شدم و الان به سبب پشیمانی که چراحقوق دانشگاه شاهد که قبول میشدم را انتخاب نکردم(رتبه‌ام ۳۲۷ کنکور سراسری سال ۹۳ بود) با توجه به اینکه بازگشت به گذشته امکان پذیر نیست و گذشته، گذشته.بنابراین میخواهم امسال در رشته حقوق در دانشگاه پیام نور بدون کنکور وارد شوم هرچند مطمئن هستم اگر یکبار دیگر کنکور انسانی شرکت کنم رتبه زیر صد هستم( با توجه به ویراستاری و تدریس خصوصی که داشتم دروس ملکه ذهنم شده) اما اگر یکسال بمانم که کنکور بدهم یکسال از عمرم تلف میشود(الان ۲۵سالم هست) و ضمنا امکان تحصیل در ارشد رشته مدیریت در دانشگاه دولتی و همزمان لیسانس حقوق در دانشگاه دولتی وجود ندارد میخواهم ارشد و دکتری مدیریت را ادامه دهم و همزمان با ارشد مدیریت لیسانس حقوق را در پیام نور بگیرم که بتوانم آزمون کانون وکلا شرکت کنم
    نظرتان راجع به این تصمیم بنده چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینقدر دنبال اخذ مدرک نباشید. اگر می خواهید حقوق بخوانید بروید حقوق بخوانید. اینکه بخواهید حقوق بخوانید در عین حال ارشد مدیریت و بعد دکتری مدیریت و بعد چی؟

      • زهرا
        پاسخ

        با مدرک ارشد و دکتری مدیریت(دانشگاه سراسری خوب همانند دانشگاه لیسانسم) در کنار کارهای پژوهشی و علمی هم می‌شود هیئت علمی شد هم مشاور تجاری شرکتها در عین حال با قبولی در آزمون وکالت، وکیل تجاری شرکتها شوم.
        در کل چون بسیار کمال‌گرا هستم و پشتکار قوی دارم دوست ندارم تک بعدی باشم.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          یعنی هر کس در رشته ای تخصص و تمرکز دارد یک بعدی است؟ و اگر چند رشته بخواند چند بعدی می شود؟ کمال گرایی در آن نیست که انسان نیروهای خودش را پخش و پلا کند که از قدیم گفته‌اند یک ده آباد، به از صد شهر خراب.

  17. جمال
    پاسخ

    سلام استاد
    سلامت باشید
    استاد اگر گرایشی از حقوق در شغل قضاوت بخواهد در آینده کاری مفید واقع شود و امکان پیشرفت با آن فراهم تر باشد کدام گرایش حقوق می باشد؟
    برای وکالت وضعیت چگونه هست؟
    بسیار ممنونم از لطف حضزتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای قضاوت حقوق خصوصی و جزا خوب است.

  18. آرش
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده پزشک فوق تخصص هستم، ابتدا تشکر فراوان از زحمات و وقتی که شما گذاشته اید می نمایم، یک بار دیگر از شما در خصوص مقایسه‌ جذب در دانشگاه علوم پزشکی شاهد تهران و دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران سوال کرده بودم که شما جواب دادید که فکر کنم شاهد بهتر است. سوال بنده از شما این است که علت اینکه شما شاهد را بهتر مطرح کردید چه بوده است؟ در این مسئله که شاهد ، دانشگاه دولتی است و هم پایه حقوق هیات علمی آن از دانشگاه آزاد بیشتر است و همین طور افزایش سنواتی آن که واقعا چشم گیر است شکی نیست، من باب مثال حقوق یک هیات علمی که بیست سال در دانشگاه دولتی حدود دوازده میلیون تومان است ولی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد حدود پنج میلیون تومان، در ضمن سیستم اداری دانشگاه ازاد واقعا اذیت کننده است و گاه درست عمل نمی کند، مثلا بیمه تامین اجتماعی پرسنل پرستار را به جای پرستار ، خباز رد کرده است و معمولا بالای ۹۰ درصد هیات علمی آنها قراردادی هستند، یعنی امنیت شغلی پایین تر و حتی امتیازاتی مثل امتیاز فرزندان هیات علمی برای قبولی کنکور سراسری را ندارد، ولی چون کار در مطب برای یک پزشک فوق تخصص در آمد زایی بهتری دارد و اجازه کار در مطب البته به صورت محدود می دهد از دانشگاه شاهد و دولتی بهتر است و بالاخص آنهم برای فردی که مطب دارد و می گویند مطبت را ببندد.
    از نظر محیط کار خوب دانشگاه علوم پزشکی آزاد، محیط آزادتری دارد، دانشگاه شاهد یک دانشگاه کاملا سیاسی است که اولویت اول جذب نیروهایش هم در آینده شرکت در فعالیتهای سیاسی است تا علمی در صورتی که واقعا کسی که عاشق هیات علمی است، عاشق نوشتن کتاب و مقالات و کار تحقیقی است، البته در دانشگاه شاهد من نگاه می کردم اچ ایندکس استادیار هاشون هم بالا بود ولی متاسفانه جو، جو سیاسی است، هر چند بی انگیزگی دانشجویان دانشگاه آزاد هم باعث بی انگیزگی و دلسردی استادان از کار علمی در دانشگاه می شود، یعنی آنهم شاید خیلی آش دهن سوزی نباشد، من حیث المجموع می خواستم باز نظر شما چیست؟ و دلایل بهتر بودن شاهد از ازاد را از دیدگاه شما هم داشته باشم. پیشاپیش از لطفی که خواهید نمود قبلا کمال سپاس و قدردانی به عمل می آید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نظری می دهم این نظر نتیجه سالها تجربه و شناخت است. امکان ندارد که سالها تجربه در چند جمله به زنجیر کشید. اگر برای هر نظری بخواهم دلایلی ارائه کنم شاید حق مطلب ادا نشود چرا که دلایل به آن منحصر نباشد. به هر حال نظرم رو روشن خدمتتان گفتم.

  19. J
    پاسخ

    سلام، نظرتان درخصوص تغییر نام وزارتخانه امورخارجه به امورخارجه و تجارت بین الملل چیست؟
    مزیتی خاصی را شامل میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وزارت خارجه وزارت تجارت و کسب و کار که نیست. کسب و کار باید توسط بازرگانان انجام شود و دولتها تسهیل کننده آن باشند و نهایتا با همکاری هم شرایطی را فراهم کنند که تجار راحتر بتوانند در فراسوی مرزها به تجارت مشغول شوند.

  20. حمید اسدی
    پاسخ

    سلام آقای شیروی . اگر کسی در دانشگاه شهید بهشتی درس بخواند ، پس از فارق التحصیلیش بازار کار وکالت بهتر است یا قضاوت ؟ از بین شاخه های رشته حقوق مثل جزا و جرم شناسی ، خصوصی ، عمومی و …. کدام رشته بازار کار بهتری دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قضاوت که بازار کار نیست. قضاوت یک شغل رسمی دولتی محسوب می شود. اول باید حقوق بخوانید و بعد در مرحله ارشد، تخصصی مثل گرایش جزا و غیره مطرح می شود.

  21. جواد
    پاسخ

    سلام استاد. وقتتون بخیر. پیرو فرمایش حضرت عالی، قصد بنده اخذ دکتری و ادامه تحصیل است. میخواستم بدونم که با این وجود آیا اخذ ترشد مجدد مطلوب هست؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی کمک نمی کند.

  22. محسن
    پاسخ

    باسلام. آقای دکتر برای عضو هیئت علمی شدن معدل شرط هست یا خیر بنده معدل کارشناسی ۱۴.۱۶ و معدل ارشد و دکتری بالای ۱۵ آیا شانس جذب دارم و آیا شرط سنی هم لحاظ میشود تا چند سال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط سنی که چهل سال حداکثر است و معدل هم در لیسانس حداقل ۱۴ در کارشناسی ارشد ۱۶ و در دکتری ۱۷ است. البته باید فراخوان را هم نگاه کنید شاید تغییراتی داشته باشد.

  23. ه.د.
    پاسخ

    سلام، بنده به عنوان هیئت علمی یک دانشگاه سراسری قبول شدم ولی به دلایل شخصی میخواهم انصراف بدهم. سوال اولم اینکه تا کی فرصت دارم انصراف بدهم؟ و سوال دوم، آیا انصراف من باعث میشود تا در سالهای بعد دیگر فرصت جذب شدن به عنوان هیئت علمی را از دست بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر حکم پیمانی برای شما زده شده است صبر کنید تا مدت یکسال آن تمام شود و تقاضای تمدید نکنید. اگر هم هنوز حکم نزده اند که فکر نکنم کسی دنبالتان بیایید که بیایید استخدام شوید. شما باید دنبالش بدوید

  24. دانشجو
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید بنده داشجوی برق شاهرودم و معدل کل بنده ۱۴ هست ولی سه بار مشروط شدم و نرم افزار همavrرو بلدم و برای ارشد هم فردوسی هستم امکانش هست جذب هیئت علمی شوم ایا مقاله نوشتن سه بار مشروطی رو جبران میکند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم خیلی درس خوان باشید و بعد چطور می خواهید به دانشجویان خودتان بگویید که درس بخوانند.

  25. mahdiye
    پاسخ

    با سلام
    برای ثبت نام استادی در دانشگاه های محل زندگی خود چه کاری می توانم انجام دهم اگر می شود راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به فراخوان برای جذب هیات علمی که سالی دو بار اعلام می شود مراجعه کنید. البته اگر حق تدریس باشد سری به دانشگاه بزنید که این روزها تعطیل است و با مدیر گروه صحبتی کنید شاید درسی برای شما باشد.

  26. ارمین
    پاسخ

    باسلام بنده لیسانس حقوق وفوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل دارم ازدانشگاه ازاد بعد واسه دکترای ۱۴۰۰میخوام شرکت کنم بیشتر علاقه ب رشته های بین المللی دارم چ درداخل چ درخارج ازایران ومیخوام در وکالتم ایران وخارج ایران رشته ای باشه ک بین المللی وکاربرد داشته باشه لطفا راهنماییم کنید چ رشته ای انتخاب کنم

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بخواهید بروید خارج بهتر است برای ارشد دیگری در همین زمینه ها بروید.

  27. احمد رضا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    انشااله همیشه سلامت باشید
    ارشد حقوق بین الملل دارم
    برای آزمون دکتری در گرایش های دیگر شانسی دارم؟
    مثلا حقوق عمومی؟جزا؟خصوصی؟تجارت یا…
    یا اگر نخواهم دکتری همان بین الملل را ادامه بدهم در کدوم رشته شانسم بیشتر هست؟
    فرقی نمیکند چه آزاد چه پیام نور ….
    ممنونم استاد عزیز
    از وقتی که محبت می کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کمی شانس در حقوق نفت و گاز و تجارت و سرمایه گذاری خارجی دارید و کمی هم در حقوق عمومی.

  28. میلاد
    پاسخ

    سلام استاد امیدوارم خوب باشید
    استاد همانطور که دو سه هفته پیش اشاره کردم دانشجوی حقوق کیفری اطفال دانشگاه علامه هستم، ٢۴ سال سن دارم با معدل ١٩.٣٨ و گفته بودم که دو دل هستم دکترا جزا شرکت کنم یا ارشد حقوق تجارت بین الملل.
    از لحاظ علاقه زیاد برای من فرق ندارد .دروسی از هر دو گرایش را علاقه دارم و درس هایی را هم علاقه ندارم ولی دلم الان میگه تجارت بین الملل و میدونم به خاطر پشتکارم و زبان در حد خیلی خوبم شانس قبولی دارم.
    مدنی خوبم و تو این دو هفته هم کلی مطالعه کردم و متون حقوقی به زبان انگلیسی رو هم برای ارشد خودم ۶٠ درصد زده بودم با اینکه وقت کم اوردم و ٧ سوال رو نگاه نکردم.
    در این دو هفته با خیلی ها مشورت کردم و به نتیجه نرسیدم. دو نفر از اساتید خودم نظرشون بر اینه که من دکترا رو ادامه بدم و تجارت بین الملل را جدا گانه مطالعه کنم و سر کلاس اساتید این رشته به عنوان مهمان شرکت کنم برای اینکه یاد بگیرم.
    ١.ایا وقت هدر دادن نیست من دکترا جزا بگیرم وسعی کنم در زمینه تجارت بین الملل مسلط بشوم؟اصلا میتوان چنین کاری کرد؟
    ٢.به نظر شما با در نظر گرفتن همه موارد (مثلا جنبه اقتصادی گرایش ، صرف حدود سه سال از الان تا فارغ التحصیلی در ارشد بعدی ، مقاله های نیمه کاره در رشته حال و حاضرم و پایان نامم ) کدام را انتخاب کنم ( دکترا جزا یا ارشد تجارت بین الملل)؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- این هم راه حلی هست ولی معمولا عملی نمی شود. ۲- شما حالا دانشجوی دکتری که نیستید معلوم هم نیست کجا قبول می شوید. اگر هم ارشد و هم دکتری قبول شدید، دوباره پیام بدهید تا نظرم را خدمتتان بگویم. اگر هم هنوز امسال شرکت نکرده ای، دنبال علاقه ات برو

  29. زهره
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من کارشنایی رشته ام مربی پیش از دبستان بوده به دلیل نبودبازار کار برای ارشد میخوام تغییر رشته بدم به نظرتون چه رشته ای بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم کسی با یک رشته نامرتبط با لیسانس خود، فرصت کاری پیدا کند.

  30. زهرا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام
    بنظر شما برای مقطع کارشناسی، مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی بهتر هست یا حقوق دانشگاه شاهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی شما از یک حقوقدان می پرسید که مدیریت یا حقوق، انتظار ندارید که بگوید مدیریت. گاهی رشته مهم تر از دانشگاه است.

  31. سیدعلی علووی
    پاسخ

    سلام. محضر استاد گرانقدر. اگر در قرارداد ساخت یک ساختمان، مقرر شود، ساختمان در مدت معینی ساخته شود، آیا این یک شرط ضمن عقد است؟ از چه نوعی: صفت؟ نتیجه؟ فعل؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این شرط فعل است. برای اطلاع بیشر از این موضوعات به کتاب حقوق قراردادهای اینجانب مراجعه کنید.

  32. سجاد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اگر کسی کارشناسی علوم قضایی داشته باشد، آیا میتواند پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع دکتری حقوق در دانشگاه ها عضو هیات علمی حقوق شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید حقوق بخوانید. علوم قضایی را من نمی فهمم که چی است و بیشتر این رشته ها جنبه علمی -کاربردی دارند

  33. کوروش
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی

    سئوالی داشتم مبنی بر اینکه ، برای حقوق بین الملل فرهنگ لغت جامع و کامل در بازار وجود دارد؟

    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام روی همین سایت یک فرهنگ است خوب هم هست مجانی هم هست

  34. المیرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده مدرک کارشناسیمو از دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۵:۹۷ دریافت کردم و ارشدمو از دانشگاه دولتی با معدل ۱۵:۲۲ از وزارت بهداشت با توجه به اینکه الان ۳۰ ساله هستم آیا امیدی به جذب شدن به عنوان هست علمی در صورت ادامه تحصیل وجود داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نهایتا باید روی هیات علمی آزاد یا غیر انتفاعی فکر کنی.

  35. نوید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای فرانسه،احتمال موافقت برای حقوق خصوصی بیشتر هست یا گرایش حقوق جزا؟
    آیا ایراداتی که به قوانین جزایی ما وارد میدونن،از جمله برخی موارد حقوق بشری میتونه شانس پذیرش رو کم کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم تفاوتی از جهت پذیرش بین این دو رشته نیست.

  36. شیوا
    پاسخ

    با سلام
    من میخواستم شیمی کاربردی بخونم ، به نظرتون دانشگاه پیام نور خوبه یا آزاد ؟ ( هر دو دانشگاه تبریزن )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزاد

  37. ملیحه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    کارشناسی حقوق پیام نور با معدل ۱۳.۵۰،
    کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل تهران با معدل ۱۷.۳۰
    تافل ۱۱۰
    دو مقاله علمی پژوهشی داخلی و دو مقاله انگلیسی خارجی.
    سن ۲۷
    از دانشگاه نیویورک برای ارشد داوری تجاری بین‌المللی پذیرش و بورسیه گرفتم اما سفارت ویزای منو ریجکت کرد!
    ۱. به نظرتون defer کنم سال بعد یا مجدداً درخواست ویزا بدم؟
    ۲. آقای دکتر به نظرتون اگه بتونم (به فرض رفتن) در ۴-۵ سال آینده از دانشگاه‌هایی مثل یِیل و هاروارد دکتری حقوق بگیرم، باز هم واسه هیئت علمی شدن تو ایران شانسم صفره؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- defer کن بلکه شر این دیو رفع شود. ۲- بلاخره دانشگاه های دولتی به اندک چیزی ممکن است شما را رد کنند. بنظرم روی اینها فکر نکنید. روی ادامه تحصیل کار کنید شاید همانجا مشغول کار شدید.

  38. بهار
    پاسخ

    سلام و عرض ادب دکتر ممنونم از وقتی که میگذارید و اجازه میدید از توصیه های خوبتون استفاده کنیم🙏🏻
    دکتر به نظر شما کسی که خودش شیراز زندگی میکنه و روزانه شهرهایی مثل قم و بابلسر و همدان ارشد حقوق بین الملل قبول بشه بهتره تو شهر خودش بره پردیس بین الملل بخونه یا روزانه شهرهای دیگه؟ آیا مدرکش اعتبار خوبی به اندازه روزانه دانشگاه شیراز داره و اساتید همون اساتید دانشگاه دولتی هستند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره آدم کمی هم از شهر خودش بزند بیرون بد نیست. «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی».

  39. سارا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ببخشید اقای دکتر حقوق هئیت علمی مربی پژوهشی پایه ۱۵ جهاد کشاورزی حدودا چقدر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خدا می داند و خود آن فرد و احتمالا رئیس کارگزینی و سایر کارمندان فضول که دوست دارند از حقوق دیگران سر در بیاورند بدون اینکه فکر کنند که این کار چه فایده ای برای آنها دارد.

  40. الهام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وقت شما بخیر – ببخشید من فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی هستم . فردا صبح دعوت شدم به مصاحبه برای حق التدریسی در دانشگاه دولتی برای تدریس زبان . میشه خواهش کنم راهنماییم کنید چه سوالاتی از من میپرسن ؟ خیلی استرس دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوالات مصاحبه را واقعا نمی توان حدس زد ولی احتمالا می خواهند سطح دانش و نحوه ارتباط گیری با بقیه را ارزیابی کنند. آرامش و متانت در بیان مطالب و البته تسلط بر موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

  41. یلدا
    پاسخ

    سلام و با عرض ادب من دانشجوی سال اخر کارشناسی رشته صنایع دستی بیرجند هستم و معدلم چهارده و خورده ای هست ولی چندتا رزومه کاری هنری دارم و قصد ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد در دانشگاه بابلسر را دارم سوال من این است ایا بعداز گرفتن فوقم میتوانم به عنوان مربی یا استادیار در دانشگاه استخدام بشوم و چقد امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی بعید است که با فوق امکان هیات علمی وجود داشته باشد.

  42. جواد
    پاسخ

    سلام استاد؛ وقتتون بخیر. ببخشید که مصدع اوقات شریف شدم. میخواستم ازتون یک مشورت بگیرم. بنده ۲۴ سال سن دارم و مدارک کاردانی و کارشناسی عمران رو با معدل ۱۸ اخذ کردم. بنا به دلایلی در یک دانشگاه دولتی (شهرستان) توفیق اجباری شده که ارشد سازه رو با رتبه یک از نظر معدل در کل دوره بخونم. در دوره ارشد ۳ مقاله (isi (JCR و یک مقاله علمی پژوهشی و ۱۰ مقاله کنگره‌ای و همایشی نوشتم. با توجه به این که علاقه بسیار زیادی به اخذ دکتری و تدریس دارم، میخواستم از تون بپرسم مطلوب هست که یک ارشد دوباره (به دلیل رقابت سنگین در جذب دکتری و هیئت علمی و ….) در رشته خودم و در یکی از دانشگاه‌های تهران مثل تربیت مدرس بگیرم و بعد اقدام به اخذ دکتری کنم؟ بسیار سپاس گزارم از وقتی که برای پاسخ میزارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مشکل شما در ارشد نیست در لیسانس است که دو تکه خوانده ای و کاردانی و بعد کارشناسی ناپیوسته بوده که نقطه منفی برای هیات علمی محسوب می شود.

  43. مونا
    پاسخ

    با سلام
    هیات علمی شدن در دانشگاه ازاد البرز بهتر است یا دانشگاه غیرانتفاعی اوج ابیک یا غیرانتفاعی علامه دهخدای قزوین؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کجا زندگی می کنید. هر جا که نزدیک تر به محل زندگی شما است. البته در شرایط مساوی آزاد البرز بهتر است.

  44. محمود
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر.
    من پروانه پایه یک وکالت دارم، اما متاسفانه شغل وکالت و دادگاه رفتن با روحیه و تیپ شخصیتیم سازگار نیست. می خواستم بدونم آیا می شه صرفا به صورت تخصصی کار تنظیم قراردادهای بین المللی و مشاوره در زمینه قراردادهای بین المللی انجام داد؟ بازار کارش چه طوره؟ آیا بعد از چند سال کسب تجربه، می شه به درآمد خوبی رسید؟

    سوال بعدیم اینه که من زبان عمومی قوی دارم و بیش از ۱۰۰۰ ساعت سابقه تدریس زبان دارم، اما از زبان تخصصی قراردادها هیچی نمی دونم، یعنی با خواندن کتاب های حقوق قراردادها چیزی متوجه نمی شم. به نظرتون روش خوب برای تسلط روی زبان تخصصی قراردادها چیست؟ غیر از خواندن دو جلد کتاب متون حقوقی شما، باقی اصطلاحات و لغات رو چه طور می شه یاد گرفت؟

    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست ولی باید جایی تجربه پیدا کنید و نزد کسی کارآموزی و شاگردی کنید.
      زبان تخصصی از زبان عمومی که جدا نیست. نهایتا برخی از اصطلاحات هست که آشنا می شوید. متون حقوقی یک و دو اینجانب را تهیه و مطالعه کنید که با اصطلاحات حقوقی هم آشنا شوید.

  45. کریمی
    پاسخ

    درود و عرض ادب آقای دکتر
    من فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه آزاد هستم. معدل الف دانشگاه دولتی در مقطع ارشد بودم،چند مقاله پژوهشی و چند کتاب به عنوان دانشجوی دکتری چاپ رساندم. اما هنوز جایی هیات علمی نشدم، بیش از سه سال است در دانشگاه‌های دولتی به صورت حق‌التدریس مشغولم، پایه علمی دانشگاهی من به چه صورت محاسبه می‌شود؟ متشکرم از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پایه دانشگاهی ندارید مگر اینکه اول هیات علمی شوید. هیات علمی هم در آزاد بیشتر شانس دارید.

  46. مریم
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر،توی رشته حقوق عمومی با توجه به این قیمت دلار شما کدوم کشور رو واسه ادامه تحصیل در مقطع دکتری مناسب میدونید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب همه جا با این دلار گران واقعا گران است حتی مالزی و هند.

  47. سعید
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    اینجانب طلبه حوزه هستم در درس خارج
    قصد دارم با مدرک سطح دو فقه و اصول حوزه در امتحان کانون وکلا شرکت کنم و آمادگی نسبتا مناسبی بر روی منابع دارم
    سی و هشت سال سن دارم و مجرد هستم
    از طرفی همزمان میخواهم حقوق هم بخوانم با توجه به شرایط سنی و بحث تعهل به نظرتون لیسانس را دنبال کنم یا ارشدی مثل خصوصی و تجارت بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس بهتر است ولی با توجه به سن شما، همان ارشد را بخوانید.

  48. Flora
    پاسخ

    سلام خسته نباشید اگر کسی کارشناسی روانشناسی و ارشد بالینی داشته باشه و بعد دکتری ژنتیک ملکولی بگیرد شانس هیئت علمی شدن رشته ژنتیک برای وزارت علوم رو داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر رشته ژنتیک لیسانس، ارشد دارد و هم دکتری، خب بعید است از سایر رشته ها بپذیرند

  49. Sadri
    پاسخ

    سلام. با عرض خسته نباشید. بنده عضو هیات علمی دانشگاه دولتی هستم در سمت مربی.
    آیا دانشگاه دولتی، مدرک دکتری از دانشگاه پردیس کیش که زیر نظر دانشگاه تهران است را به رسمیت میپذیرد یا خیر؟
    سوال بعدی من این است که برای مامور به تحصیل شدن در دوره دکتری و استفاده از سهمیه مربی رسمی، شرط سنی لازم است یا خیر؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید این جزئیات را از دانشگاه خودتان سوال کنید ولی می دانم که مسئله جواب ساده ای ندارد.

  50. فاطمه
    پاسخ

    سلام یک سوالی بنده این هست که کسانی که در روزانه لیسانس و ارشد گرفتند، در صورت شرکت در کنکور سراسری، مجدد میتوانند لیسانس روزانه قبول شن یا منع قانونی داره؟
    به طور کلی نیازه که در قبولی روزانه پی گیری بشه یا به طور عادی میشه در رشته قبولی ثبت نام کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند ولی ممکن است از شما شهریه بگیرند البته ارایی هم صادر شده که دانشگاه ها این حق را ندارند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *