پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. شوشتری
    پاسخ

    سلام
    به نظر شما دانشگاه شیراز در چه سطحیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در چه رشته ای؟ در مجموع جزء دانشگاه های خوب شهرستان است.

  2. نگار
    پاسخ

    با عرض سلام‌ و وقت بخیر
    من کارشناسی ارشد مهندسی شیمی روزانه دانشگاه صنعتی شریف سال ۹۴ با معدل ۱۶/۸۰فارغ التحصیل شدم با وجود فاصله ۵ ساله که اتفاق افتاده و من الان ۳۲ سالمه به نظر شما شانس‌قبولی در مصاحبه دکتری رو در یکی‌از دانشگاه های تهران دارم!؟رتبه کنکورم خوب میشه مطمینم و بک مقاله isi هم‌دارم
    و اینکه در سن ۳۸ سالکی احتماجذب هیئت علمی‌شدنم چقدر بالاست!؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی روی هیات علمی نمی شود فکر کرد ولی احتمال قبول شدن هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس قبولی دکتری که دارید ولی در مور هیات علمی به مرز نزدیک می شوید و معمولا جذب بلافاصله بعید است و قدری زمانبر است و شما تنها دو سال وقت دارید.

  3. حالم خوبه
    پاسخ

    سلام، سایت شما نه با اینترنت وای فای و نه با ایرانسل بالا نمی آید، فقط با اینترنت همراه اول بالا می آید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه مشکلاتی هست که از دستکاری اینترنت ناشی می شود و مخصوص سایت من هم نیست و خیلی از سایت ها را شامل می شود.

  4. پوریا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من امسال کنکور دارم و به احتمال خیلی زیاد با توجه به نمراتم حقوق دانشگاه گیلان قبول میشم خودم ساکن مازندران (رامسر) هستم با توجه به روحیه ام تحمل حضور در خوابگاه رو ندارم و باید خونه رهن کنم از طرفی برادرم که چند سال از من بزرگتره تهران زندگی میکنه و من میتونم برم پیشش تا هزینه رهن خونه ندم از طرفی میدونم دانشگاه های دولتی تهران شانسم خیلی کمه و آزاد نمیخوام برم فقط میمونه غیرانتفاعی علم و فرهنگ . به نظرتون در صورت قبولی روزانه گیلان بهتره یا علم و فرهنگ تهران، با توجه به این مورد که من قصد خوندن تا مقطع دکترا و شاید هیات علمی شدن رو دارم از نظر شما این دو دانشگاه کدوموبهتره؟ سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام علم و فرهنگ هم خوب است. ضعیف تر از دانشگاه گیلان نیست.

  5. نعمتی
    پاسخ

    بر سلام به کسی که از پایان نامه نهایی نقطع دکتری دفاع کرده باشد می تواند خود را دکتر خطاب کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله اگر دفاع کرده است، تحصیل ایشان تمام شده و بنابراین دکتر هستند. ولی با امتحان جامع خیر.

  6. بهروز
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده ۲۸ ساله کارشناسی مهندسی مکانیک دارم از دانشگاه آزاد با معدل متوسط ولی از شغلم راضی نیستم اگه برای ارشد حسابداری اقدام کنم آیا شانسی دارم که استخدام شم یا اینکه باید لیسانسشو داشنه باشم برای استخدام؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بروید رشته خودتان را بخوانید یا برگردید از اول لیسانس حسابداری بخوانید.

  7. حالم خوبه
    پاسخ

    سلام، با وجود کرونا و امتحان های مجازی و تقلب بسیار زیاد که مشاهده کرده ام، و نمره های بالای این دوره از دانشجویان، آیا در حق ما بی عدالتی رخ نمی دهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگران نباشید این مطلب اگر صحیح باشد – که بنده مطمئن نیستم – خب این هم از آثار این افت است.

  8. زینب
    پاسخ

    عرض سلام و احترام
    تشکر از شما
    آقای دکتر، من کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه دولتی روزانه دارم و همیشه از شاگردان اول و استعداد درخشان بودم. یه مقاله علمی پژوهشی و یک مقاله همایشی و یک کتاب با همکاری استاد و پنج دانشجوی دیگر داریم، چند سال به دلیل بچه دار شدن از درس فاصله کردم و فقط موفق به تدریس سه ترم در دانشگاه پیام نور برای داشتن رزومه شدم در حال حاضر کارآموز وکالت (کانون وکلا ) هستم و ۳۲ سال سن دارم، علاقه دارم دکترا بخوانم به امید آنکه روزی جذب هیئت علمی شوم در حالیکه میدانم با شرایطی که دارم خواندن برای دکترا و قبول شدن در آن کار سختیست، به نظر شما برای دکترا بخوانم ، آیا امیدی برای جذب در هیئت علمی حتی دانشگاه های آزاد یا پیام نور وجود دارد؟ آیا برای آینده َخودم در حرفه وکالت موثر است؟ در حال حاضر در یکی از استان های جنوبی ساکنم و حتی راضیم در همینجا هم عضو هیئت علمی شوم ولی میترسم برای دکترا تلاش کنم و در آخر یک مدرک دکترا فقط داشته باشم بدون استفاده بخصوص برای ما خانمها با وجود داشتن فرزند درس خواندن کار راحتی نیست.ممنون میشوم راهنماییم نمایید. التماس دعا. در پناه خدا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره این روزها تقاضا برای هیات علمی کم و عرضه زیاد است و شما فکر نکنم تا سن ۳۷ بتوانید هیات علمی شوید که تا چهل سالگی خیلی وقت ندارید. به هر حال با توجه به این موارد باید تصمیم بگیرید.

      • زینب
        پاسخ

        تشکر از پاسخگویی شما. یعنی با داشتن مدرک دکترا با رزومه ای که بنده دارم جذب شدن در هیئت علمی سخت نیست؟ با توجه به فرمایش شما که میفرمایید تقاضا فارغ التحصیلان براهیئت علمی کم و عرضه دانشگاه ها زیاد!یا شاید بنده درست متوجه نشدم چون خودم برعکس فک میکردم که تقاضا فارغ التحصیلان زیاد و عرضه کم باشد و جذب شدن کار راحتی نباشد

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام سخت که هست ولی شانس دارید. منظورم این بوده که تقاضا برای هیات علمی شدن زیاد و عرضه کم است.

  9. ژینا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من مدرک کارشناسی کشاورزی دارم اگه بخوام ارشد ودکتری رشته حقوق بخونم .میتونم عضو هیت علمی بشم یا نه؟
    میتونم در استخدامی های دولتی که ارشد ودکتری حقوق میخوان شرکت کنم یا برای استخدامی ها هم بای کارشناسیم حقوق باشه
    خواهش میکنم خیلی به راهنمایتون نیاز دارم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بسیاری از کسانی که دارای لیسانس، ارشد و دکتری از بهترین دانشگاه ها هستند نمی توانند جذب هیئت علمی بشوند. حال اگر کسی معدلش پایین باشد یا گرایش ها و رشته های متفاوتی خوانده باشد، مسلما در همان شروع، حذف می شوند.

  10. Halik
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . روزبخیر
    ببخشید بنده کارشناسی روانشناسی هستم با و دارم برای کنکور ارشد آماده میشم ، به دو گرایش روانشناسی خیلی علاقه دارم ، یکی بالینی و دیگری صنعتی و سازمانی . اما دغدغه ی این که کدامیک درامد و موقعیت شغلی بهتری داره داره دیوونم میکنه ، نمیتونم رو درسم تمرکز کنم . میشه لطفا یه راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بالینی بهتر است.

  11. ریحانه
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام
    روز خوبی داشته باشید. اینجانب دبیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان و در حال خدمت در روستاهای محروم این استان هستم. ممنون می شوم درباره موضوعی که مدنظرم هست من را راهنمایی بفرمایید. من لیسانس و ارشدم را در رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان گذراندم و در هر دو مقطع رتبه اول و استعداد درخشان بودم. در حال حاضر ۳۱ سال دارم و ۳ سال هست که به لطف خدا استخدام آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شده ام. یک کتاب دارم، چندین مقاله و پایان نامه ارشدم طرح سازمان نوسازی مدارس کرمان بود و همینطور پارسال موفق به تاییدیه بنیاد نخبگان شدم تا به عنوان کارمند استعداد برتر از بند نخبگی استفاده کنم. همچنین به لطف خدا امسال به عنوان معلم نمونه انتخاب و معرفی شدم. بسیار علاقه مند به تحصیل در رشته مدیریت آموزشی در مقطع دکتری هستم منتهی با توجه به شرایطی که دارم و کارمند هستم برای دانشگاه های روزانه نمیتوانم اقدام کنم. خواستم اگر خدا بخواهد در دانشگاه آزاد کرمان تحصیل کنم اما همانطور که در جریان هستید هزینه های دانشگاه آزاد آن هم در مقطع دکتری بالاست و واقعا برای منی که هزینه زندگی با فرزند و همسر دارم و به کرمان رفت و آمد میکنم بسیار کمرشکن است از طرفی نمیتوانم ببینم استعدادهایم در حال نابودی است. آیا قانونی چیزی درباره افرادی با شرایط من وجود دارد؟ تا هزینه ها تا حد زیادی کاهش یابد و من هم بتوانم ادامه تحصیل دهم؟لطفا درباره اعتبار مدرک دانشگاه آزاد کرمان هم مرا راهنمایی بفرمایید. با تشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی دانشگاه ها دانشجویان نخبه را بدون آزمون قبول می کنند که باید ببینید شرایطش را دارید یا خیر. ولی غیر از این تسهیلات دیگری برای شما سراغ ندارم.

  12. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    سطح علمی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعد از دانشگاه های رده اول، همسنگ دانشگاه هایی مثل فردوسی، همدان، کاشان هستند.

  13. کریم همتی
    پاسخ

    با سلام استاد من مدرک لیسانس مهندسی برق سراسری و دانشجو ارشد مدیریت غیرانتفاعی هستم ، اگر پایان نامه قوی کار کنم و مقاله نیز بدهم امکان قبول شدن در دکترا مدیریت چقدر است؟ البته هدفم فقط قبول شدن دکتراست و فرقی نمیکند کدام دانشگاه و هدفم هیئت علمی و اینها نیست چون کارمندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال دارد. هیات علمی بدون لیسانس مرتبط بعید است موفق شوید.

  14. محمد
    پاسخ

    سلام
    وقتتون بخیر آقای دکتر.
    فردی دیپلم هنرستان (سه ساله) باشه و مدرک کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته داشته باشه؛ با مدرک دکتری می‌تونه عضو هیئت علمی دانشگاه بشه؟ دیپلم هنرستان و کارشناسی ناپیوسته مشکلی ایجاد می‌کنه؟
    ممنون بابت وقتی که می‌گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون لیسانس پیوسته دانشگاه در گرفتن هیات علمی سخت گیری می کنند.

  15. احمد رضا
    پاسخ

    سلام و درود بر استاد گرانقدر
    آیا برای کارکردن در حوزه نفت و گاز و یا تجارت بین الملل حتما باید این رشته ها را خواند؟ یا وکیل بود؟
    یا میتوان به صورت آزاد هم در این زمینه ها فعالیت کرد البته پس از مطالعات بسیار در این حوزه ها
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، الزاما نیاز نیست ولی چطور می خواهید در این زمینه کسب دانش و تجربه کنید؟ بلاخره ارشد به شما کمک می کند که با این مباحث آشنا شوید.

  16. عابدی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من ۲۴ ساله و معلم رسمی آموزش و پرورش هستم. کارشناسی علوم تربیتی خواندم و اکنون دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد می باشم. به نظر شما ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای من که شاغل هم هستم فایده ای دارد؟ یعنی سبب ارتقا شغلی من می شود؟ به علاوه که در صورت قبولی باید برای تحصیل به شهری حداقل ۷ساعت فاصله رفت و آمد داشته باشم.
    اگر نظر شما به سوال های بالا مثبت است بهتر است در مقطع دکتری روانشناسی عمومی بخوانم یا روانشناسی تربیتی؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی به شغل شما کمک نمی کند ولی به شما دکتر گفته می شود.

  17. صفورا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه هستم و هفته بعد مصاحبه هیات علمی برای یکی از دانشکده های علوم پزشکی رو دارم ولی نمیدونم چی میپرسن و خیلی استرس دارم میشه لطفا راهنمایی کنین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی شود پیش بینی کرد. بهتر است آرامش داشته باشید. به دقت به سوالات گوش کنید و با احترام جواب بدهید و اگر جواب سوالی را نمی دانید بگویید نمی دانم ولی سعی در پیچاندن نداشته باشید.

  18. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی وقت بخیر
    من کارشناسی علوم و مهندسی آب رو دارم حالا میخوام برای ادامه تحصیل برای کارشناسی ارشد رشته حقوق رو انتخاب کنم با بررسیهایی که انجام دادم حقوق جزا بهتر از حقوق خصوصی هست آیا امکانش هست برای ارشد حقوق خصوصی و برای دکترا حقوق جزا بخوانم و یا برعکس؟چون قصدم زدن دفتر وکالت و شرکت در آزمون وکالت هست لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای وکالت باید لیسانس حقوق نیاز است.

  19. Shokofe
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بنده خانم ۲۶ ساله هستم رشته ی ارشد تاریخ گرایش ایران اسلامی دو تا مقطع دانشگاه دولتی بودم ولی هنوز دفاع نکردم میشه جایی تدریس کنم؟؟ مدرسه غیر انتفاعی؟؟ یا دانشگاه آزاد یا پیام نور؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد که به خدمات شما جایی نیاز باشد. دانشگاه که به دانشجوی ارشد کسی درس نمی دهد ولی آموزش و پرورش هم که ممکن است حق التدریسی اگر نیاز باشد شما را بکار گیرند.

  20. حاتم زندی
    پاسخ

    سلام آ قا ی دکتر
    بازنشسته دانشگاه های دولتی می توانند تا سقف ۸ساعت در هفته تدریس کنند یانه؟
    با توجه به قانون منع به کار گیری بازنشستگان مصوب سال ۱۳۹۷ بعضی دانشگاه ها حتی از دادن ۱ساعت حق التدریس به بازنشستگان خودداری می کنند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بکارگیری اساتید بازنشسته تا ده واحد منع ندارد.

  21. حسن
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی استاد بنده این ترم ترم آخرم داخل دوراهی قرار گرفتم که برم سربازی و آزمون قضاوت شرکت کنم و یا اینکه تا سال بعد منتظر بمونم آزمون کارشناسی ارشد بدم و بعد آزمون قضاوت شرکت کنم لطفا راهنمایی کنیدجپچ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارشناسی ارشد بده و بعد آزمون قضاوت شرکت کن.

  22. مه تا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . من لیسانس پیام نور رشته آی تی و فوق لیسانس mba پیام نور تهران آموزش محور بودم . سابقه ی اجرایی مرتبط ۸ ساله داره با مدرک های بسیاری در زمینه رشتم و همچنین مقاله دارم آیا امکان قبولیه من در مقطع دکتری دانشگاه دولتی در رشته مدیریت آی تی وجود دارد ؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شانس زیادی نیست.

  23. سمانه
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    سوالی که داشتم خدمت شما اینکه تفاوت guaranty و warranty چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گارانتی در حقوق معنای عامی دارد. در حالی که ضمانت کالایی که خریداری شده را وارانتی می گویند، مثل خرید یک دستگاه موبایل که سازنده آن را با ضمانت می فروشد که اگر عیب داشت یا کار نکرد آن را عوض می کند یا تعمیر می کند.

  24. مینا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    من پزشک هستم و از همکاران خودم شنیده ام شما اطلاعات دقیقی راجع به مسایل دانشگاهی دارید.
    من سال۹۸ در فراخوان جذب هیات علمی آموزشی شرکت کرده ام، همزمان هم برای آزمون استخدامی متمرکز اجرائی سازمان سنجش سال ۹۸اقدام کردم، الان به جهت کرونا هنوز تازه دارن برای جذب هیات علمی، مصاحبه علمی حضوری ما را انجام داده و بررسی مدارک متقاضیان را انجام می دهند و روند خیلی کندی دارد.
    ولی از طرفی در استخدام متمرکز اجرایی سنجش قبول شده ام، اگر الان برم شروع به کار بکنم و بعدا نتیجه فراخوان جذب هیات علمی بیاید و قبول شده باشم آیا می توانم از کار قبلی خودم استعفا دهم و به عنوان هیات علمی مشغول شوم یا خیر؟ و آیا چون ردیف استخدامی برایم در وزارتخانه‌ بهداشت و درمان محسوب می‌شود این موضوع لطمه ای به کار جذب هیات علمی آموزشی بنده نمی زند؟ علاقه خودم هیات علمی آموزشی است. و اگر بدانم که شروع به کارم باعث لغو یا عدم امکان استخدام هیات علمی آموزشی من می شود شروع به کار نکنم، هر چند تا مدتی می توانم آن را به تاخیر بیاندازم و در غیر این صورت استخدام سنجش کان لم یکن تلقی می‌شود، البته ترس هم دارم که اصلا در جذب هیات علمی قبول نشوم و استخدام سنجش را هم از دست بدهم، نمی دانم چه کار کنم، بچه ها می گویند مشکلی ندارد فقط استخدامی ات لغو می‌شود.
    البته از ما یک تعهد پنج ساله محل خدمت هم در قبولی استخدام متمرکز اجرایی هم می گیرند، علاقه خودم به هیات علمی است. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی شما تعهد پنج ساله دارید، چطور می توانید استعفا دهید. به هر حال به نظرم با استخدام متمرکز، عملا هیات علمی شما منتفی می شود. حتی اگر تعهد خدمت هم نداشته باشید، استعفای شما منوط به پذیرش آن توسط دستگاه مربوط است که بعید است به این سرعت قبول کنند.

  25. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر و تشکر از وقتی که برای پاسخ به سوالات می گذارید.
    سوالی داشتم پیرامون حق التدریسی در دانشگاه؛ اینکه حق التدریس در دانشگاه دقیقا چه امتیازاتی دارد و به چه دردی می خورد؟ به لحاظ مالی که فایده ای ندارد!
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتیاز خاصی ندارد مگر اینکه بخواهید نشان دهید که قبلا سابقه تدریس داشته اید. آنقدر که یک مقاله برای شما امتیاز دارد، سالها حق التدریس ندارد.

  26. Nakhoda.fateme
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من متولد ۷۱ هستم و کارشناسی مهندسی پتروشیمی دانشگاه آزاد رو سال ۹۵ گرفتم ولی چون برای خانم ها در پالایشگاه ها و شرکت نفت استخدامی نداشت (البته با آزمون مدتی هم توی شرکت خمیر مایه برای مسعول شیفت استخدام شدم که بعد با یه آقا جایگزین شدم) تصمیم گرفتم کارشناسی ارشد رو حقوق بین الملل بخونم با آزمون فراگیر در دانشگاه پیام‌نور مشغول به تحصیل شدم و همزمان کارشناسی حقوق رو هم با ارشد شروع به خواندن کردم(چون با فراگیر ارشد رفتم و اصلا زمینه ای از علوم انسانی و پیام نور و حقوق نداشتم با اینکه اصلا افتاده هم نداشتم ولی معدل ارشدم شد ۱۴٫۹۰ ولی معدل کارشناسی حقوق نزدیک ۱۸ هست) دو مقاله isc هم در زمینه حقوق محیط زیست و bio gas و یکی در زمینه مسعولیت بین الملل دولت دارم خیلی علاقه به تحصیل در رشته دکترای حقوق نفت و گاز دارم چون حس میکنم با خواندن این رشته هست که تکمیل میشه این همه تلاشم و این رو بگم که فن بیان بسیار بالایی دارم میشه لطفا کمکم کنید و راهنماییم کنید که چه کتابهایی بخونم که بشه آزمون دکترا رو روزانه قبول بشم؟ و چقدر زبان انگلیسی برای قبولی توی این رشته باید قوی باشه؟ (پدرم پنج درصد جانبازی و ۱۶ ماه جبهه هم دارن)
    (سوالامو به اشتباه قبلا قسمتی دیگه مطرح کرده بودم از بزرگواری و پاسختون از صمیم قلب متشکرم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق نفت و گاز و همچنین رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی در یک گروه قرار دارند و به دلیل قلت پذیرش خب خیلی باید برجسته باشید که قبول شوید بخصوص در مصاحبه. به هر حال منابع پیشنهادی این رشته را در سایت گذاشته ام که می توانید مراجعه کنید.

      • Nakhoda.fateme
        پاسخ

        از پایختون بسیار متشکرم ولی میخواستم بدونم اگه قوی باشم تو مصاحبه قبول میشم؟ یا خیلی براشون مهمه که معدل ارشد بالا باشه و باید دانشگاه آنچنانی درس خونده باشم؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          مسئله رقابت شدید و تعداد کم پذیرش است.

  27. سامان
    پاسخ

    سلام.
    آقای دکتر من بورس یک دانشگاهی هستم والان در محله تبدیل وضعیت از بورس به پیمانی هستم و صلاحیتهای علمی و عمومیم هم انجام شده ولی هنوز کد مستخدمی برام نگرفتن. الان در یک دانشگاه مادر شانس استخدام دارم.چطور میتونم به لحاظ قانونی در این دانشگاه جدید استخدام شم؟
    راه قانونیش چی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید اول آزاد شوید و بعد برای جای دیگر اقدام کنید. بروید عدم نیاز بگیرید یا بورس خود را با پرداخت خسارت تسویه کنید.

  28. مهدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بجز شرایط عمومی IPC مصوب ۱۳۹۵،ایا شرایط اختصاصی IPC همچنان محرمانه خواهد ماند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام «شرایط اختصاصی» به آن معنا مطرح نیست ولی قراردادها سری یا محرمانه هستند.

  29. آرش
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر شیروی، از لطف و راهنمایی شما سپاسگزارم و از اینکه وقت گذاشتید و پاسخگو بودید، التماس دعای خیر

  30. آرش
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب، سوال را کامل تر کردم، لطفا این پیغام را بخوانید و جواب دهید، شغل من پزشک فوق تخصص است، هم در آزمون استخدامی قبول شده ام ، هم به عنوان هیات علمی دانشگاه آزاد منتهی فعلا قراردادی قبول کردن که فعالیت کنم، علاقه ام به هیات علمی خیلی بیشتره ولی از نظر امنیت شغلی در دانشگاه آزاد ان هم قراردادی نگرانم، اگرچه در فراخوانشان شرکت کردم و همه مراحل را هم با موفقیت انجام شد، ولی بعد یک سال و نیم تازه الان می گویند یک نیرومون که هم رشته شماست بازنشسته شده و تو بیا جاش، ولی قراردادی فعلا حکم می زنیم، در آزمون استخدامی متمرکز اجرایی سازمان سنجش هم قبول شده ام، واقعا نمی دونم چه کار کنم، خوب استخدام متمرکز اجرایی دیگه مطمئن هستم پیمانی هستم و ضریب امنیت شغلی بهتری داره ولی دیگه هیات علمی نیستم، در ضمن بیمارستانی که باید برم خدمت کنم دور است و یک ساعت تا منزل فاصله دارد و پایه فوق تخصص هم محسوب نکردن برام و حکمم را پایه متخصص زدن و ضمنا پنج سال هم تعهد خدمت در همان محل باید بدم، موندم کدومو انتخاب کنم؟ شما بودید چه می کردید؟ از یک طرف می ترسم دانشگاه آزاد هم قراردادشو سال بعد یا بعد‌ها تمدید نکند و قبولی استخدام متمرکز هم از دستم برود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی را بروید و توکل به خداوند مشکلی ایجاد نمی شود.

  31. محمد دهقانیپور
    پاسخ

    باسلام
    آیا عضو هیات علمی رسمی و قطعی بازنشسته وزارت علوم می تواند در مراکز دانشگاهی غیر دولتی غیر انتفاعی استخدام یا پست اجرایی بگیرد؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست و منع قانونی ندارد.

  32. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام،آقای دکتر بنده لیسانس حقوق بهشتی و ارشد ح عمومی آزاد تهران مرکزی هستم،از طرفی زمینه کارم در یک شرکت خصوصی قراردادهای لاتین و مربوط به تجارت بین الملل هست،چون زبانم نسبتا خوبه این کار ها رو انجام میدم،از سوی دیگر با ارشد آزاد دکترای سراثری بسیار دشواره و دکترای آزاد هزینه بر است،بنده مرددم برای ارضای علائق خودم آیا باز هم برای ارشدی دیگر مثلا ح مالکیت فکری یا تجارت بین الملل یا بین الملل که به زمینه کاریم نزدیک تر باشه برای تقویت رزومه م اقدام کنم یا خیر،عده ای میگن ارشد دوم آزاد کار عاقلانه ای نیست.محبت میکنید بنده را راهنمایی کنید تا از این بلاتکلیفی خارج شوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل بخوانید که هم به کارتان کمک کند و هم زمینه را برای دکتری در دانشگاه دولتی فراهم می کند.

  33. آناهیتا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد محترم و گرامی. خسته نباشید. وقتتون بخیر و شادی باشه انشالله. بنده ۳۷ ساله و دارای ارشد حقوق نفت و گاز با معدل ۱۷ و لیسانس مدیریت معدل۱۸. با توجه به اینکه سنم بالاست به نظر محترمتون لیسانس حقوق بخونم بهتره یا دکتری حقوق؟؟؟ لطف میکنید بنده رو راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس حقوق.

  34. ساجده عزیزی
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر. خسته نباشید استاد
    من دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه الزهرا تهران هستم و معدلمم تا به حال ۲۰ بوده
    مدرک زبان ندارم ولی شدیدا روی زبانم کار میکنم و احتمالا تا ۲ سال آینده به سطح عالی میرسم.
    قصدم اخذ پذیرش و بورسیه از دانشگاه های خارج از کشور و ادامه تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل هست ولی کشور یا دانشگاه خاصی مدنظرم نیست.
    تنها قضیه ای که نگرانم اینه که ممکنه سطح دانشگاهی که در اون تحصیل میکنم(الزهرا) چندان بالا نباشه و برای بورسیه دچار مشکل بشم.
    چه کار دیگه ای ازم برمیاد تا بتونم این مساله رو جبران کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال شما نباید معطل بورس یا حتی پذیرش خارج بشوید. شما در کنار اقدامات مربوط به خارج تلاش کنید که داخل هم ارشد قبول شوید. حالا در ارشد دانشگاه را جبران کنید.

  35. نگار نعمت‌پور
    پاسخ

    سلام و وقتتون بخیر ، استاد من هم کارشناسی حقوق و هم حسابداری
    دارم و برای ارشد بین دو گرایش بین‌الملل عمومی و تجارت بین‌الملل
    خیلی تردید دارم علاقه خودم بیشتر به بین‌الملل هست ولی خب حتا
    در خارج از کشور هم چندان پوزیشن کاری نداره براساس اطلاعات من ،
    ممنون میشم اگه در این زمینه راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت را بخوانید که با حسابداری هم بیشتر مرتبط است.

  36. سهند
    پاسخ

    سلام.
    من یک پرونده در دیدان عدالت اداری علیه دانشگاه دارم که به نفع من صادر شده و پروندم الان در شعبه اجرای احکام قرار داره.
    سوالم این هست که چون من شهرستانم نمی توانم تهران برم و جوابیه و مدارکم رو به شعبه اجرای احکام تحویل دهم.
    آیا طبق قانون دیوان عدالت اداری می توانم دفاعیه و مستنداتم رو از طریق پست پیشتاز به شعبه مربوطه اجرای احکام ارسال کنم؟ چون قبلا این کار رو کردم اما در سامانه ثنا چیزی نمیاد که نامه های من به دیوان رسیده یا نرسبده؟
    طبق قانون من می توانم این مدارک و دفاعیه رو به شعبه اجرای احکام ارسال کنم و آیا اونا این مدارک رو لای پروندم میذارن و ترتیب اثر میدن یا اینکه مجبورم تهران بیام و حضوری تحویل بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره باید به طریق مطمئنی آن مدارک را به شعبه مربوط برسانید.

  37. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده مدرک کارشناسی رو از دانشگاه دولتی کوچک (شهرستانی) با معدل ۱۶.۵ و کارشناسی ارشد نیز از دانشگاه دولتی مرکز استان (ارومیه) با معدل ۱۸.۳۰ گرفتم و الان نزدیک یکسال و نیم هست فارغ التحصیل شدم با توجه به اینکه علاقه زیادی به کارهای پژوهشی و تدریس دارم و تاکنون پنج مقاله علمی- پژوهشی داخلی و ۱۰ مقاله کنفرانسی دارم به نظرتون دکترا خوندن صرفا با هدف هیئت علمی شدن در یکی از دانشگاه های آزاد، پیام نور و دولتی منطقی هست؟ و جایگاهی برایم بعد از ۴ سال دیگر هست؟ (سن بنده الان ۲۸ سال هست)
    ممنونم آقای دکتر از وقتی که برای جواب به سوالاتمون میذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دولتی که منطقی است ولی بقیه ممکن است خیلی صرفه نداشته باشد. سن شما مشکلی ندارد.

  38. محسن
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    وقت بخیر
    سوال خیلی مهمی برام پیش امده
    من در حال حاضر هیات علمی دانشگاه آزاد هستم
    من برای هیات علمی دانشگاه دولتی درخواست دادم و دانشگاه دولتی بهم اوکی دادن و گفتند که باید در دانشگاه آزاد استعفا بدم
    من بورسیه دانشگاه آزاد بودم (بورس صفر درصد) چهار سال از تعهد به دانشگاه آزادم مانده
    آیا با درخواست استعفای من موافقت میکنند؟
    فرایند استعفا توی دانشگاه آزاد چی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به نیازشان دارد. ولی معمولا با اخذ جریمه موافقت می کنند.

  39. P
    پاسخ

    سلام،بنده لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق نفت وگاز دارم برای دکتری میخواهم حقوق خصوصی شرکت کنم.
    در مرحله مصاحبه دکتری مشکلی ایجاد می کند؟
    در هیات علمی این یکسان نبودن گرایش مشکل مهمی ایجاد می کند؟
    سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکلی ایجاد نمی شود. نه به هر حال در حقوق خصوصی هم دروسی هست که با رشته نفت و گاز مرتبط است.

  40. مرتضی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من فارغ التحصیل رشته معارف اسلامی و مدیریت مالی دانشگاه امام صادق(ع) و نیز فارغ التحصیل رشته علوم اقتصادی گرایش اقتصاد اسلامی هستم. برای یک پژوهشگاه که وابسته به دستگاه‌های اجرایی است درخواست جذب عضویت در هیات علمی در رشته اقتصاد اسلامی داده‌ام. در مصاحبه پذیرفته شدم و بناست فعلا هیات علمی داخلی شوم. کسی به من گفت که برای وزارتی شدن باید مقطع ارشد و دکتریت یکی باشد و الا هیات مرکزی جذب وزارت علوم مخالفت می کند با هیات علمی شدن شما. میخواستم بدونم این مطلب صحت دارد؟ و ثانیاً اینکه اگر صحت دارد آیا راه حلی دارد؟
    لازم به ذکر است که فراخوان این موسسه جدای از فراخوان وزارت علوم بود و فرد بعد از جذب داخلی در موسسه پرونده اش به وزارت علوم میرود.
    ممنون میشوم از پاسختان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این کنترل ها را معمولا مرکزی که می خواهید در آنجا استخدام شوید انجام میدهد.

  41. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام وقت بخیر
    میخواستم بدانم آیا حقوق یک استادیار که به تازگی استخدام شده است، در دانشگاه‌های مختلف دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی با هم متفاوت هست یا خیر؟
    و اگر متفاوت است، ممنون می‌شوم محدوده‌ی حقوق را هم بفرمایید،
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حدود ۵ میلیون است

  42. هلنا
    پاسخ

    سلام , وقت شما بخیر
    کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر و ارشد فوتونیک دارم برای دکترا به جز دکترای فوتونیک کدام یک به شرایط بنده نزدیک تر است؟
    فیزیک پزشکی
    مهندسی پزشکی
    آیا اخذ مدرک دکترا در یکی از دو رشته فوق شرایط هیات علمی شدن رو غیر ممکن می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم. از استادان خودتان جویا شوید.

  43. nafas
    پاسخ

    سلام خداوقوت
    من ۲۷ سالمه سال ۹۸ دکتری قشم قبول شدم نرفتم ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد خوندم و فکری که ذهنمو خیلی درگیر کرده اینه که برم ارشد یک رشته دیگه بخونم یا برم دوباره ارشد اجرایی بخونم اما اینبار کنکور را بخونم و دولتی قبول بشم یا کلا دکتری بخونم یا کلا دیگه درس را بی خیال بشم و برم به دنبال کار یا هر دو رو باهم پیش ببرم
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دنبال کار که بهتر است ولی رشته خودتان را دنبال کنید و در دولتی که نخواهید شهریه بدهید خب بهتر است.

  44. تنسی
    پاسخ

    درود
    امیدوارم خوب باشید.
    من کارشناسی زیست شناسی از دانشگاه آزاد دارم، آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد در رشته حقوق و وکالت را دارم؟ چه در ایران و چه خارج از ایران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید ارشد حقوق بخوانید ولی وکالت نیاز به لیسانس حقوق و شرکت در آزمون وکالت دارد.

      • تنسی
        پاسخ

        آقای دکتر شیروی عزیز،
        سپاسگزارم، و یک سوال دیگر!
        در این صورت در چه زمینه ای میتوانم مشغول به کار شوم؟
        سپاس

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          اگر تمایل دارید کارهای حقوقی انجام دهید راهش برگشت و اخذ لیسانس حقوق است.

  45. Art
    پاسخ

    وقت بحیر و ممنون که وقت میگذارید برای پاسخ، بنده با توجه به اینکه رشتم در ایران دکتری نداره با فراخوان جذب با مدرک کارسناسی ارشد قراره اهواز دانشگاه دولتی جذب بشم. شنیدم تا حکم بیاد از حقوق خبری نیست و گفتن باید از مهرماه برم تدریس.!!!!! و از جایی شنیدم تا یکی دوسال حکم رسمی نمیاد. مزاحم شما شدم بپرسم دقیقا شرایط چیه آیا من باید برم توریس کنم بصورت حق التدریسی و با حقوق ماهی سیصد یا چهارصد حق التدریسی؟ و اینکه چقدر طول میکشه که برام حکم بزنن؟ سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول که پیمانی می شوید. بعد از سالها ممکن است رسمی شوید.

  46. sina
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر. ببخشید فردی که لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد ,
    دانشگاه آزاد مرکز کردستان, داره با معدل ۱۸. و ارشد و دکتراشو در رشته روانشناسی بالینی از دانشگاه { اسلو } نروژ گرفته با معدل پرفکت, میتونه به هیت علمی شدن دانشگاه های تهران فکر کنه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد. وابسته به این است که آیا چه میزان مقاله دارید.

  47. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    در یک مجتمع آموزش عالی دولتی در یک شهر کوچک در یک رشته ای هنوز استاد رسمی ندارد و همه دروس با اساتید حق التدریس ارائه می شود به نظرتون برای ۴ الی ۵ سال دیگر فرصت هیئت علمی شدن در این رشته در این دانشگاه وجود دارد یا نه؟ یا تا اون موقع ظرفیتش تکمیل می شود. در ضمن خود بنده هم اکنون با مدرک کارشناسی ارشد آنجا استاد مدعو هستم.
    ممنون می شوم آقای به این سوالم جواب بدهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی شود روش حساب کرد.

  48. میلاد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده دانشجوی ترم دو حقوق کیفری اطفال و نوجوانان دانشگاه علامه روزانه هستم.
    بنده معدل لیسانسم به خاطر انواع مشکلات ۱۴.۴۹ هستش ولی معدل ارشدم تا الان ۱۸.۶۲ و نفر اول معدل ورودی های خودمون هستم و این ترم هم خیلی فعالیت داشتم و تمام نمرات کلاسی را کامل گرفتم و فکر میکنم معدل ۱۹ رو بیارم.
    پروپوزالم را نیز ترم یک با موضوعی سخت ولی جالب تصویب کردم و دنبال این هستم که پایان نامم را برای مصاحبه دکترا دفاع کرده باشم.
    الان مقاله ندارم ولی یک مقاله به صورت میدانی در جریان هست که تا ۱ سال دیگر تموم نمیشود و سعیم بر این است دو مقاله دیگر تا پایان تابستان اماده کنم.
    زبانم هم خوبه ولی فقه ضعیفم .
    در صورتی که معدل حدود ۱۹ داشته باشم +نمره زبان + حداقل دو مقاله، شانس من در مصاحبه ازمون دکترا جزا و جرم شناسی با آن معدل لیسانس چگونه است؟
    در مورد تست نیز تست های یک سال را در خانه زدم درصد مناسبی بدون مطالعه مشخص برای دکترا داشتم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل جدی برای پذیرش ندارید.

  49. چناقچی
    پاسخ

    سلام دکتر,من کارشناسی رو در یک دانشگاه دولتی خوندم در رشته عمران_نقشه برداری و برای ارشد میخوام تغییر رشته بدم و راه و ترابری یا مدیریت ساخت از زیر گروه های رشته عمران_عمران بخونم در دانشگاه پیام نور میخوام ببینم آیا با این تفاسیر شانسی برای تدریس تو دانشگاه دارم؟اگر لازم باشه دکتری هم حتما میخونم اما میخوام بدونم برای دکتری خوندن چه دانشگاهی بخونم بهتره برای هییت علمی شدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی می روید پیام نور یعنی خیلی ها جلو شما هستند و برای تدریس در دانشگاه در اولویت قرار می گیرند.

  50. عباسی
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    من لیسانس ادبیات فارسی دارم به دلایلی ارشد علوم تربیتی خواندم برای دکتری مجاز به شرکت در ادبیات فارسی هستم پایان نامه ارشدم هم بین رشته ایست یعنی ادبیات و علوم تربیتی
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید اطلاعات آنجا هست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *