پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. حسن
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من دو جا شانس هیات علمی دارم. یکی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دیگری دانشگاه آزاد تهران مرکز. به نظرتون با توجه به جمیع شرایط از جمله بحث حقوق و خیلی نکات دیگر بهتر است کدوم رو انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم دانشگاه بهتر است. تا هیات علمی پژوهشی صرف.

  2. سعیدی
    پاسخ

    سلام دکترخسته نباشید:بنده امسال بارتبه ۸۰ علوم قضایی رشته مدیریت و اصلاح کیفرهای قضایی دعوت به مصاحبه شدم اولا خواستم بدونم به نظر شما اگربورسیه علوم قضایی قبول نشدم بین آزاد علوم قضایی با دانشگاه پردیس سطح علمی کدومشون بالا تره الحدیث اساتید و علمی دوما ایا رشته مدیریت قضایی در کشورما به جز خود علوم قضایی کارایی داره برا استخدامی و اینا با سپاس فراوان ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بروید رشته حقوق. دانشگاه پردیس را هم که متوجه نشدم کدام دانشگاه است؟

  3. نيك
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من لیسانس حقوق دارم و مسلط به زبان انگلیسی هم هستم و قصد ادامه تحصیل در رشته تجارت بین الملل دارم میخواستم بهم دانشگاه خوب و کشوری که در ان این رشته جایگاه خوبی دارد را معرفی کنین و شرایط پذیرش در دانشگاه یا سایت ان دانشگاه را بهم بگیم ممنونم از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم را از سایت وزارت علوم دانلود کنید. بقیه را تک تک جستجو کنید که شرایط کدام به شما می خورد.

  4. الهام
    پاسخ

    سلام بنطر شم برای وکالت بخواتم بهتر است یا ارشد؟
    ایا حقوق عمومی و بین الملل بازار کار دارد و خواندن آنها فایده دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت به نظرم بهتر است ولی بعضی مواقع شما اگر ارشد بخوانید و بعد در طول ارشد وکالت امتحان بدهید موفق تر خواهید بود.

  5. سیدمحمدصالح حسینی
    پاسخ

    با سلام
    استاد گرامی مقاله
    بررسی شرط مذاکره در حل و فصل اختلافات تجاری با توجه به رویه قضایی بین‎المللی
    هم در بخش مقالات سایت و هم ذز بخش منابع دکتری یک image خالی هست با سه سیستم امتحان کردم
    بابت اینکه تصدعتان میدهم عذرخواهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مقاله از جمله منابع پیشنهادی حذف شد.

  6. علیرضا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.من کارشناسی پرستاری شبانه دارم و ارشد سلولی مولکولی گرایش ژتیک آزاد… میتونم دکترا پرستاری شرکت کنم؟ اگه نه چه رشته هایی میتونم شرکت کنم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دیدن شرایط آزمون دکتری به دفترچه ازمون دکتری مراجعه کنید. دقیقا نوشته شده که در هر رشته چه کسانی می توانند شرکت کنند. به ادرس زیر مراجعه کنید:
      http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=13&id=6124

      • مجتبی
        پاسخ

        سلام علیک استاد
        جسارتا ادرستون رو تصحیح کنید به sanjeshp.ir
        چون پرستاری جز وزارت بهداشت هست نه وزارت علوم

  7. حسین
    پاسخ

    آیا کارمند پیمانی نهادهای دولتی که دارای مدرک دکتری هم هست، اجازه شرکت در فراخوان وزرات علوم را دارد؟ تا در صورت پذیرش از سمت خود استعفا بدهد؟ در متن قانون جذب هیات علمی نوشته شده که متقاضی نباید کارمند رسمی باشد، آیا این به معنای آن هست که افراد قراردادی و پیمانی مجاز به شرکت هستند؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      معمولا در فراخوان این مطلب ذکر می شود ولی اصولا صرف کارمند بودن مانع شرکت در فراخوان نیست ولی استخدام هیات علمی منوط به استعفا است.

  8. سیدمحمدصالح حسینی
    پاسخ

    با سلام گرم خدمت استاد دلسوز و عزیزم
    استاد عزیز
    در منابع دکتری مشکل یکی از دو فایل حل گردیده ولی مقاله
    بررسی شرط مذاکره در حل و فصل اختلافات تجاری با توجه به رویه قضایی بین‎المللی
    قابل دانلود نیست به صفحه دانلود میره ولی گویا فایل اونجا بارگذاری نشده من با دو سیستم مختلف امتحان کردم نشد ممنون میشم رسیدگی کنید لطفا خودتان امتحان کنید ببینید میتوانید دانلود کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مشکل است مقاله را در سایت اینجانب در بخش مقالات دانلود کنید.

  9. الهام
    پاسخ

    باسلام .ممکنه منابع مطالعاتی برای کنکور ارشد بین الملل و اداری را ذکر کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع کنکور ارشد برای هر گرایشی متفاوت نیست. دروس امتحانی متفاوت است. مثلا متون حقوقی برای همه گرایشها یک درس واحد با سوالات واحد است اینطور نیست که برای هر گرایشی یک متون حقوقی طراحی شده باشد.

  10. مهدی رضایی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ببخشید در خصوص بورسیه هیات علمی برای شخصی که دانشجو دکترا هست و سربازی نرفته توضیحاتی دهید و اینکه به چه نحو باید حذب هیات علمی شوند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه باید کسی به شما نیاز داشته باشد. معمولا دانشگاه هایی که در مناطق محروم هستند ممکن است بورسیه داشته باشند. دانشجو باید درس اش را تمام کند.

  11. فرشید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من لیسانس مدیریت بازرگانی از واحد تهران شمال گرفتم خواستم بپرسم برای ارشد همین رشته بعد از واحد تحقیقات،تهران مرکز تهران شمال یا تهران جنوب کدوم از نظر اعتبار مدرک بهتره؟اولویت بندیش چگونه است؟ و این که گرایش بازاریابیش بهتره یا بازرگانی بین الملل از نظر استخدام و آینده کاری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علوم تحقیقات و بعد همه در یک ردیف هستند. بازرگانی بین المللی بنظرم بهتر است.

  12. علی مختاری
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ببخشید من ۲۴ سال دارم و دانشجو دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ازاد اسلامی هستم و معدل کارشناسی و ارشد بالا ۱۸ هست باتوجه اینکه سربازی نرفتم ممنون میشم اگر حقیر در این خصوص راهنمایی کنید که بهترین راه برای جذب هیت علمی شدن چی هست بورسیه یا رفتن سربازی بعد تحصل و یا سایر روش که مدد نظر دارید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اتمام تحصیلات و تلاش برای اینکه بتوانید از طریق هیات علمی سرباز جذب دانشگاهی شوید. البته از روش دانشجویان نخبه هم می توانید استفاده کنید و سربازی را به صورت غیر هیات علمی و با انجام تحقیق تمام کنید.

  13. پریسا
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی گرامی

    بنده قصد تحصیل در رشته business law در کشور استرالیا را دارم و در حال انتخاب دانشگاه هستم. در شرایط دانشگاه ادلاید به این جمله برخورد کردم :

    Bachelor degree or equivalent in a field other than Law. Applicants with a Bachelor of Laws or equivalent are not eligible for entry

    می خواستم ببینم دلیل این شرط عجیب چیست؟
    در سایت بقیه دانشگاه ها با همچین موردی برخورد نکردم.

    به نظر شما :
    ۱ -لیسانس حقوق داشتن می تواند نکته منفی در رزومه من باشد ؟
    ۲- بنده ارشد جزا و جرم شناسی دارم ولی به دلایلی(از جمله رهنمودهای شما) علاقه مند به business law شده ام. به نظر شما مدرک کارشناسی ارشدام را ارایه کنم یا با همان مدرک لیسانس اقدام کنم که تاثیر منفی نداشته باشد ؟( بعد از لیسانس بلافاصله کار کرده ام و گپ نداشته ام . همچنین پروانه وکالت دارم)

    ۳- چه دانشگاه هایی را در این زمینه پیشنهاد می کنید؟

    نظر شما بی اندازه برای من مهم و سرنوشت ساز است
    پیشاپیش از عنایت شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا این برنامه برای فارغ التحصیلان غیر حقوقی طراحی شده است و چیز عجیبی نیست چون این برنامه برای فارغ التحصیلان حقوق احتمالا خیلی مفید نباشد. ۲- ارائه کنید مشکلی ندارد. ۳- لیست دانشگاه های معتبر را از سایت وزارت علوم دانلود کنید و بعد سایت آنها را مطالعه کنید که کدام چنین رشته هایی را دارند.

  14. اسفندیار عزیزی
    پاسخ

    با سلام
    بنده تقریبا سه ماه پیش به دلایل شخصی از طرح تعهد خدمت دانش آموختگان وزارت بهداشت تحت عنوان طرح تعهد خدمت انصراف داده ام ایا الان می توانم استعفاء خودم رو پس بگیرم و طرح تعهد خدمت خودم رو ادامه بدهم؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم از مقررات داخلی آنها.

  15. احمد
    پاسخ

    استاد شیروی عزیز سلام
    میخواستم از جنابعالی در مورد تفاوت رشته حقوق و رشته فقه و مبانی حقوق بپرسم و همچنین تفاوت این دو رشته در پردیس فارابی از حیث اساتید و مدرک و آینده علمی.
    پیشاپیش سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق رشته ای است که شما در کار و فعالیت حرفه ای به آن نیاز دارید. بخشی از منابع حقوق، فقه است که این مسئله در فقه و مبانی حقوق بررسی می شود ولی این درس جزء دروس دانشگده های حقوق نیست و فرد حقوقدان تلقی نمی شود. البته می تواند در آزمونهای وکالت و قضاوت شرکت کند.

  16. سیدمحمدصالح حسینی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند ضمن عرض تشکر به خاطر قراردادن منابع دکتری در سایت دو مورد به نظرم رسید که عرض کنم
    ۱-در درس تجارت بین الملل فایل های شماره ۲۰ و ۲۳ خراب است اگر ممکنه دوباره بارگذاری کنین که بتونیم استفاده کنیم
    ۲- باز هم در درس تجارت بین الملل فایل های شماره ۱۷ و ۱۸ تکرار فایل های شماره ۷ و ۸ هستند که به نظر نیازی به این تکرار نیست
    البته اصل همون مورد اوله لطفا اگر ممکنه درستش کنین . ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مشکلی وجود نداشت. ۲- تکرارها حذف گردید.

  17. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. من لیسانس ریاضی از دانشگاه چمران اهواز و ارشد ریاضی از دانشگاه شاهد تهران دارم. الان میخواهم برای دکترا آماده شوم. اما مشکلی وجود دارد با اینکه نمره ی پایان نامه ام در مقطع ارشد عالی بوده، اما معدلم در هر دو مقطع ۱۴.۵ بوده. به نظر شما در آینده کاری برای استاد دانشگاه شدن‌ کارهای پژوهشی مهم هست و یا این معدل ها اثر منفی میگذارد. حقیقتا تردید دارم که دکترا بخوانم و یا یک ارشد دیگر در دانشگاه چمران که دانشگاه محل سکونتم هست بخوانم ضمنا من متولد ۷۱هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل مشکل زا خواهد بود. بهتر است فکر کاری غیر از هیات علمی باشید.

  18. دانشجو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام. ممنون میشم در مورد واژه ی principle of apportionment راهنمایی بفرمایید. تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این اصطلاح در مورد تعیین حصه یا توزیع هزینه ها یا درآمدها بکار می رود و بستگی به این دارد که کجا مورد استفاده قرار گیرد.

  19. مهسا
    پاسخ

    سلام ، من فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان هستم و قصد دارم در رشته گرافیک یا نقاشی ارشدم رو بگیرم. آیا امکان این کار هست یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله.

  20. علی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر. من کارشناسی مهندسی پزشکی خوندم، متاسفانه یک سال خدمت تمام شده و کاری مرتبط پیدا نکرده ام، و در حال حاضر در یک شرکت خدمات مالی مشغول به کار هستم و تصمیم گرفتم حسابداری بخوانم .به نظر شما تصمیم درستی گرفتم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از لیسانس خب خوبه. از ارشد بی فایده به نظرم.

  21. احسان خورسندی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خدا قوت
    آیا مدرک دانشگاه ادیان و مذاهب معتبر هست ؟ با دکترای این دانشگاه میشه هیات علمی دانشگاه دولتی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معتبر هست ولی اینکه با این مدرک شما هیات علمی شوید، به گروه مربوط بستگی دارد که آن را قبول کند. یا نه. به نظرم بیشتر شما در دانشگاه های مشابه ممکن است شانس هیات علمی داشته باشید و بعید است دانشگاه های تراز اول شما را بپذیرند و کسانی که از دانشگاه های سطح یک فارغ التحصیل شده اند را رد کنند. مگر واقعا رقابت نباشد که بعید است.

  22. حمزه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    من با شرایط زیر احتمال اینکه عضو هیئت علمی دانشگاه شوم را دارم؟

    – سن ۳۲ سال

    – کارشناسی رشته روانشناسی با معدل ۱۷ از دانشگاه غیر انتفاعی

    – کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل در دوره روزانه از دانشگاه خوارزمی تهران معدل بالای ۱۸

    – دکتری رشته روابط بین الملل در دوره روزانه دانشگاه تربیت مدرس با معدل بالای ۱۸

    رزومه علمی مناسب

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم شما شانسی برای هیات علمی داشته باشید.

  23. زهرا
    پاسخ

    سلام من کارشناسی را در رشته علوم تربیتی تحصیل کرده ام اما از آنحا که به رشته شیمی خیلی علاقه دارم میخوام ارشد رو در این رشته ادامه بدم به نظرتون برای من امکان قبولی در این رشته میسر خواهد بود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی لیسانس شیمی را بلدی بدون دانشگاه و درس و واحد

  24. سیدمحمدصالح حسینی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز و گرامیم
    استاد بنده متقاضی شرکت در آزمون دکتری نفت و گاز هستم و یک سوال خدمتتون دارم ممنون میشم محبت کنید جواب را بفرمایید
    امروز منابع طرح سوال رو سازمان سنجش اعلام کرد دروس حقوق تجارت بین الملل و زبان و استعداد تحصیلی کما فی السابق هست ولی در مورد دو درس دیگر اینطوری نوشته :

    حقوق تعهدات (( شامل تعهدات در حقوق مدنی و معاملات دولتی))
    حقوق نفت و گاز ((شامل مباحث حقوق عمومی و بین الملل نفت و گاز و قراردادهای نفت وگاز))

    سوال مشخصا اینه که تعهدات در حقوق مدنی مشخص هست ولی برای مطالعه تعهدات در معاملات دولتی منبع چه کتابی هست؟
    همچنین حقوق قراردادهای نفت و گاز مشخص هست ولی منبع حقوق عمومی و بین الملل نفت و گاز چی هست؟

    درخواستم این هست که منابع دکتری نفت و گاز رو اعلام کنین در تلگرامتون پیام دادم فرمودین در سایت منابع را اعلام میکنم خواستم یادآوری کرده باشم
    الکریم اذا وعد وفی
    با تشکر از شما

  25. حامد
    پاسخ

    ستاد گرامی سلام.ترم آخر کارشناسی حقوق هستم در دانشگاه پیام نور.از دانشگاه دیگه در رشته ای دیگه انصراف دادم و بدون اطلاعات درست اومدم حقوق پیام نور. الان شنیدم برای جذب برای لیسانسه های پیام نور محدودیت زیادی هست. به رشته ام علاقه مند هستم و هدفم هیات علمی شدن بود.با این وضعیت چطور می تونم به هیات علمی شدن امیدوار باشم آیا می تونم دوباره کنکور بدم و از یه دانشگاه دولتی کارشناسی رو بگیرم.به علوم سیاسی هم علاقه دارم تو این زمینه ایا می تونم کاری کنم.؟ لطفا یه راهی اگه داره نشونم بدین ممنون. مشاوره تخصصی هم میتونم از شما بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بارها در این سایت گفته ام که اگر کسی دنبال مدارک عالی هست و دنبال هیات علمی و استادی دانشگاه باید در دانشگاه های سطح اول درس بخواند. تقاضا کم و عرضه زیاد. این ربطی به این ندارد که کسی بخواهد دانشگاهی را زیر سوال ببرد. این واقعیتی است که باید به اطلاع دانشجویان عزیز رسانده شود.

  26. پدرام
    پاسخ

    با سلام واحترام
    جناب اقای دکتر شیروی خسته نباشید. کارشناسی ارشد را تو پردیس دانشگاهی خوندم ولی متاسفانه همون دانشگاه خودش مدرک منو برای تدریس قبول نمیکنه با اینکه مقاله و کتاب دارم. سوالم از شما بزرگوار این است که چرا پردیس های دانشگاهی رو ادغام نمیکنند یا اگر مدرکش معتبر نیست و هیچ ارزشی قائل نمیشوند چه دلیلی دارد دانشجو پذریش میکنند ؟ اگر برای تامین مالی دانشگاه خودشون دانشجو قبول میکنند لزومی نداره که دانشجو ۲ سال وقتش رو اونجا تلف کند همون مدرک رو بفروشن بهتره. لطفا به سوال بنده جواب بدید با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این درد دل است و جواب ندارد و سوال نیست که بتوان به آن جواب داد.

  27. امیرحسین
    پاسخ

    سلام جناب اقای شیروی اگه کسی بخواد کارشناسی حقوق رو دانشگاه ازاد بخونه چفدر شانس برای وکالت و یا قضاوت داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به این دارد که درس خوان باشید یا نه و چقدر بتوانید در سالهای تحصیل، پربار و قوی بشوید.

  28. مهسا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من کارشناسی علوم ارتباطات از دانشگاه علامه و ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه پیام نور دارم
    می خواستم برای دکتری شرکت کنم اما نمی دونم با توجه به اینکه ارشدم دانشگاه پیام نور بوده چقدر شانس قبولی در دانشگاه های دولتی رو در مقطع دکتری دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس دارید. بستگی به رقبای شما دارد که چقدر رقیب باشند و از کجا فارغ التحصیل شده باشند. در شرایط مساوی خب کسانی که از پیام نور نیستند مقدم است مگر اینکه شما بتوانید در آزمون کتبی و مصاحبه و روزمه آنها را پشت سر بگذارید.

  29. حمید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، دوستانی میفرمایند که میتوان گواهی گذراندن امتحان جامع را برای درج عنوان دکتری در حکم کارگزینی، به اداره مربوطه ادائه داد، آیا شما این موضوع را به لحاظ قانونی تایید میفرمایید؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاق «دکتر» منوط به اخذ مدرک دکتری است و من نمی دانم این مطالب از کجا ریشه گرفته است. سعی کنید قبل از اخذ دکتری از بکار بردن دکتر برای خودتان یا دانشجویان دیگر خودداری کنید.

  30. محسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    سوالی که داشتم اینکه آیا معدل پیش دانشگاهی برای جذب هیئت علمی شدن در دانشگاه تراز اول تاثیر داره؟ بنده دانشجو دوره دکتری هوش مصنوعی در دانشگاه آلبرتا کانادا هستم و کارشناسی خودم رو در دانشگاه فردوسی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه شریف با معدل الف اخذ کردم. منتهی در دوره پیش دانشگاهی به دلایلی معدل بنده ۱۵ شد و کمی نگرانم که این مورد در خلال عضویت در هیئت علمی (البته اگر اصلا فرصت اون فراهم بشه!) مانعی ایجاد بکنه. هرچند که افراد مختلفی گفتن معدل مقاطع مقابل از دانشگاه تاثیری در روند پذیرش ندارد.
    سپاسگزارم از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی نقش تعیین کننده ای که نگران آن باشید، ندارد.

  31. ناشناس
    پاسخ

    استاد محترم باسلام .دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشکاه علم و فرهنگ تهران با معدل ۱۹.۷۱ هستم و در دوره ارشد هم رتبه تک رقمی آوردم و حقوق بین الملل دانشگاه تهران قبول خواهم شد .اگر دکتری هم یه جای خوب مثل تهران یا بهشتی با معدل بالا باشم احتمال جذب هیات علمی در مورد من چقد است؟؟؟ آیا مدرک علم و فرهنگ مانع من خواهد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است دانشگاه های دولتی سطح یک شما را استخدام کنند.

  32. حسام
    پاسخ

    سلام استاد شیروی عزیزم
    من کارشناسی حقوق خواندم با معدل ۱۸/۰۹ و بعد امسال برای اولین بار در آزمون ارشد شرکت کردم الآن ۳۰ سالمه خدا شاهده تنبل نبودم بلکه تک فرزند پسر بودم و مادر و خواهرم سرطان گرفتند و مرگ مادر و بیست و دو ماه زمینگیری و فلج شدن پدرم گرفتارم کرد رتبه ارشدم زیر چهل شد ولی خیلی نا امیدم که آیا میتوانم دکترای حقوق دولتی هم بخوانم ؟ و هیئت علمی بشوم ؟ با توجه به کبر سن و سالم خیلی نا امیدم و دائم فکرم مشغول این مطالب هست

    شما را به خدا قسم بگوئید چه کار کنم؟؟؟!!!؟؟؟…

    منتظر و سپاسگزار پاسختان هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توکل به خدا کنید و مشکلی نخواهید داشت و ربته شما خوب است.

  33. بهروز
    پاسخ

    سلام استاد
    چون خودم نسبت به رشته حقوق شرکت ها علاقه هم دارم!میخاستم نظر شما رو در مورد این رشته بدانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نظر من این است که سعی کنید رشته های عام تر بروید مثل حقوق خصوصی یا حقوق تجارت بین المل یا حقوق نفت و گاز.

  34. مسلم
    پاسخ

    سلام علیکم بسیار ممنونم که سوالات بنده را پاسخ دادید و پوزش می طلبم که دوباره شما را در زحمت میندازم خواستم راجب بازار کار حقوق تجارت بین الملل یا نفت گاز در خارج از کشور بپرسم زیرا شما یکبار فرمودید که رشته های علوم انسانی در خارج از کشور نیاز نیستند اما من فکر میکنم تجارت بین الملل ممکن است به دو دلیل از این قائله مستثنی باشد اول وجه جهانی و نه اختصاص به سرزمینی خاص دوم ارتباط آن با مسائل اقتصادی و سرمایه داری خواستم نظر شما را راجب این موضوع بدانم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب شما نظرتان را گفتید برای چی تأیید من را می خواهید. هیچ کس در خارج با یک مدرک به شما کار نمی دهد مگر اینکه تسلط به زبان داشته باشید به نحوی که بتوانید راحت گفتگو کنید، بنویسید و ارتباط برقرار نمایید. ثانیا کار بلد باشید. شما که کار نکرده اید با چند واحد شاخ شکسته چطور ادعا می کنید که می توانید در خارج از کشور کار انجام دهید.

  35. مسلم
    پاسخ

    سلام علیکم پیشاپیش از پاسخ گویی استادانه و دلسوزانه شما قدردانی میکنم بنده ترم پنج حقوق روزانه هستم و بسیار با انگیزه برای ادامه تحصیل اما متاسفانه اساتید ما بسیار سختگیر هستند و نمره گرفتن دشوار است به همین دلیل تا به الان معدل من حدود ۱۷.۴۰ هست خواستم بپرسم اگر با همین معدل یا کمی بالاتر فارق التحصیل شوم آیا معدل پایین محسوب میشوم و معدلم ضعف من محسوب میشود؟ و اگر که این معدل ضعف هست در کجاها میتواند برایم مشکل ساز شود؟ لازم به ذکر است که بسیار با مطالعه و مسلط هستم. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل شما خوب است.

  36. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    برای هئیت علمی شدن لازم هست که گرایش های یک رشته در سه مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری یکسان باشد؟
    به طور مثال با کارشناسی حسابداری و ارشد حسابداری گرایش مدیریت یا حسابداری گرایش حسابرسی می توان در آینده هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است به خصوص اگر گرایشها در دانشگاه دارای گروه های اموزشی مستقل باشند. مثلا اگر کسی لیسانس حقوق ولی ارشد حقوق خصوصی و دکتری حقوق بین الملل داشته باشد، چون گروه حقوق خصوصی از بین الملل اصولا جدا است، این تغییر گرایش مضر است. در مورد حسابداری هم ببینید که در دانشگاه های اصلی گرایشها باعث ایجاد گروه های اموزشی جداگانه هست یا نه.

  37. الینا
    پاسخ

    با سلام و تقدیر وتشکر از صبر و حوصله ای که جهت پاسخ گویی به سوالات خرج می کنید.خانمی ۳۷ ساله لیسانس فیزیک دارم با یک دختر ۵ ساله وخانه دار وبه شدت علاقه مند به علم آموزی و به مباحث عرفانی ومعرفت شناسب بسیار علاقه مندم ومطالعات شخصی دارم از طرفی به پزشکی هم علاقه مندم وسال سومی است که کنکور تجربی می دهم وپارسال رتبه ۲۸۰۰۰ وامسال فکر می کنم ۶۰۰۰ باشم .از طرفی من اطرافیان بسیار دردسر سازند وبیشتر اوقاتم صرف دفع مزاحمتهایشان می شود و ۸ ساعت بیشتر نمی توانم درس بخوانم و فکرم مشغول آنهاست و من را احمق می دانند علاقهای به محافل ومجالسشان ندارم که به بطالت می گذره .وضع مالی خوبی نداریم اما به حداقلها قانعم .یادداشتهایتان خیلی به دلم نشست .می خواستم از شما بپرسم چه باید بکنم دنبال مهارتی برای کمک خرج همسرم باشم و سال دیگر کنکور بدهم ؟همین امسال رشته های پیراپزشکی انتخاب کنم ؟یا رها کنم و سه سال زحماتم را ندید بگیرم واقعا گیج شدم ؟ایا تحصیل پزشکی در این سن ارزش دارد ؟علاقه به درس خواندن را چکار کنم ؟ایا پراکنده وبرای خودم مطالعه کنم ؟دورو برم نه فرد تحصیل کرده ی خیرخواهی هست ونه هزینه مشاوره دارم .خیلی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سخت می دانم بتوانید با خیل داوطلبان رشته های پزشکی رقابت کنید. توصیه می کنم حقوق بخوانید.

  38. behzad
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد ارجمند
    درحال حاضر بنده ۲۱سال سن دارم و تازه خدمت سربازی را به اتمام رساندم.قبل از خدمت سربازی مدرک پیش دانشگاهی رشته تجربی را اخد کردم اما بعد از کنکور دادن به دلیل قبول نشدن دردانشگاه دولتی از رفتن به دانشگاه منصرف شده و مشمول خدمت سربازی شدم.
    درحال حاضر علاقه به تحصیل داشته اما ازانجایی که دو سال با مطالب درسی سروکار نداشته احتمال قبولی در دانشگاه دولتی کم میباشد . از نظر شما با این سن وشرایط به صلاح هست که یک سال دیگر برای کنکور بخوانم و یک بار دیگر خودم را امتحان کنم یا بدون کنکور همین امسال در دانشگاه آزاد یا پیام نور شرکت کنم؟؟
    ناگفته نماند علاقمند به تحصیل در رشته ادبیات فارسی هستم.و مانند گذشته کنکور تجربی شرکت نمیکنم.
    و‌۲-لطفا این مطلب را درنظر داشته باشید که علاقه مند به تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری می باشم وعضو هیئت علمی شدن را خارج از دسترس نمیبینم…ی‌اما اگر رفتن این راه به دلیل شرایط جامعه و درنظر گرفتن اینکه مخارج خود را باکار کردن باید تهیه کنم.بهتر نیست کلا قید درس رازده و مشغول کار آزاد شوم؟
    به نظرم یا باید از درس به جایی رسید یا ازهمین الان دنبال شغل آزاد رفت وهمین طرز تفکر دوسال پیش باعث شد دانشگاه آزاد و پیام نور شرکت نکنم و سربازی رو‌تمام کنم. به نظر شما درست هست یا غلط؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال هیات علمی هستید باید از اول دانشگاه درجه یک بروید. سعی نکنید خودتان را اینطوری قانع کنید که بعدا جبران می کنم. چیزی در زندگی قابل جبران نیست نهایت بتوانید هر چیزی را در زمان خودش نسبتا کامل انجام دهید.

  39. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار گرایش حمل نقل تجاری بهتره یا اسناد وقراداد های تجاری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هر دو در یک سطح و هر دو محدود است و من این رشته ها را اصولا توصیه نمی کنم.

  40. میم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر از اینکه این قدر متواضعانه و دلسوزانه مارو راهنمایی می فرمایید متشکرم .خداوند به شما عمر با عزت عنایت فرماید ما جوانها جز امثال شما کسی رو نداریم . براتون بهروزی و سلامتی آرزو میکنم.میم از تبریز

  41. الهام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی حقوق دارم میخوام برای ارشد بخونم اما بین گرایش جزا و بین الملل شک دارم میخوام گرایشی که قبولیش راحت تره امتحان بدم .بنطر شما قبولی بین الملل راحتر از جزا نیست ؟
    منابع برای کنکور ارشد بین الملل چه کتابهایی است؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من اطلاعی ندارم که چه گرایشی راحتر است. این بیشتر بستگی به این دارد که شما کدامیک از دروس را بهتر مسلط هستید و در نتیجه نمره بهتری از آنها کسب می کنید.

  42. تختی
    پاسخ

    با سلام میشه از بین گرایش های ارشد ( مالی اقتصادی ، محیط زیست ، تجارت بین الملل و عمومی ) بعد از خصوصی و جزا ، با هدف گرفتن دکتری برام اولویت بندی کنین با توجه به اینکه علاقه ای به گرایش عمومی ندارم و لیسانس از ازاد تهران جنوب گرفتم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد تجارت بین الملل، نفت و گاز، خصوصی، جزا،

  43. مصطفی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب ببخشید خواستم بدونم بارتبه ۸۳ امسال در مقطع ارشد حقوق ایااحتمال قبولی توپردیس فارابی روزانه هست؟باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از آمار و رتبه ها اطلاعی ندارم.

  44. zahra
    پاسخ

    باسلام و پیشاپیش ممنون از پاسختون
    به نظر شما برای رشته مدیریت مالی از بین دانشکاه علوم تحقیقات و خاتم کدوم اولویت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علوم تحقیقات

  45. بهار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر اگر ممکنه سوال من رو در اولویت قرار بدید چون باید تصمیم بگیرم و واقعا ذهنم درگیره
    شما کار در یک شعبه بانک به عنوان تحویلدار رو با مدرک فوق لیسانس دانشگاه (دولتی برتر) با معدل نزدیک ۱۹ برای کسی که نخبه هست و رزومش قویه و بدون کنکور شرایط دکترا رو داره توصیه میکنید؟ من خانمی هستم با یک خانواده متوسط.. خودم فوق العاده علاقمند به درس و همیشه در مراحل تحصیلم در دانشگاهم که جزو بهترین دانشگاههای ایران هست شاگرد اول بوده ام . از طرفی زمینه ای که پایان نامه ام را کار کرده ام و قصد داشتم برای دکترا هم ادامه بدم از زمینه هایی است که به جز استاد خودم استاد دیگری کار نمیکنه و نیرو کم هست و هنوز در دانشکده ما و در ایران اشباع نشده و من شنیدم که نیاز به اون هست. الان موقعیت کار در بانک برایم پیش آمده. قصد خودم همیشه هیات علمی شدن بوده ولی الان همه میگن غیرممکنه. از طرفی موقعیت کار تحویلدار بانک برایم پیش آمده که به این کار علاقه ندارم و فقط حقوق و مزایای بانک برام جذابه. شما چه توصیه ای میکنید کار بانک را بروم به خاطر مزایایش؟ یا اینکه بخاطر علاقه شخصی ام برای هیات علمی شدن تلاشم را ادامه بدهم و برم سراغ دکتری خواندن؟
    اگر کامل جوابم را دهید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف بهتر است شما ادامه تحصیل بدهید. بلاخره کاری در حد تحویلداری بعدا هم پیدا می شود.

  46. شیدا
    پاسخ

    سلام. وقت بخیر. اقای دکتر من دارای لیسانس ریاضی دانشگاه دولتی با معدل ۱۳ و .. و ارشد ۱۵ و.. هستم. که البته در دوره لبسانس به دلایل اتفاقات و مشکلات خاصی که بود به نظرم نتونستم اونجور که باید خوب عمل کنم. هرچند که میانگین معدل گروه ریاضی همین معدل ۱۳ و خورده بوده و هست. به طور کلی میانگین معدل در رشته ریاضی آن هم دانشگاه های دولتی واقعا نسبت به خیلی از رشته ها پایین تر هست. در حال حاظر در حال خوندن برای مقطع دکتری هستم. و قصدم این هست که با امبد به خدا و تلاش در این مقطع خیلی خوب عمل کنم از هرلحاظ چه اموزشی چه پزوهشی. سوالم این هست که با این شرایط ایا میشه امید داشت که با رزومه خوب و مدرک دکتری از دانشگاه معتبر امیدی به جذب در دانشگاه داشت؟؟ چون واقعا تمام علاقه ام به رشتم و تدریس هست. و واقعا سنگینه بخاطر معدل که به طور دقیق ملاک سنجس افراد نیست و باتوجه به تفاوت و سطح رشته های مختلف و سختی انها و دانشگاه ها, به آنچه که شاید یک فرد لیاقتش رو داشته باشه نرسه. ممنون میشم راهنماییم کنید که تلاشم در مقطع دکتری میتونه کمک کننده باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل شرط معدل که چهارده است را شما ندارید و بهتر است فکر هیات علمی نباشید.

  47. Maryam
    پاسخ

    کسی که دردانشگاه تهران با کسی که در یکی از دانشگاه های تهران در رضوانشهر چه فرقی میکند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال اساتید، امکانات و دانشجویان باعث تفاوت می شود.

  48. mahsa
    پاسخ

    سلام. ببخشید من یه سوال داشتم. آیا برای هیئت علمی شدن حتما باید یک مقطع تحصیلی را در خارج از کشور تحصیل کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  49. نسرین
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    با توجه به اینکه رشته ی کارشناسی روانشناسی عمومی پیام نور و کارشناسی ارشد پژوهش هنر روزانه سیستان و بلوچستان بوده است. از
    شانس قبولی در مصاحبه دکتری پژوهش هنر را خواهم داشت؟ در غیر اینصورت مجددا در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی شرکت کنم و یا در کنکور کارشناسی گروه هنر؟؟ ممنون از توجه و پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. بستگی به گروه و رقیبان دارد. هر کدام علاقه مند هستید ولی این نحوه درس خواندن برای مقاصد هیات علمی مناسب نیست.

  50. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد شهرستان دارم و۲۴ساله هستم ومی خوام این۹ماه باقی مانده رو تلاش کنم که ارشد حسابداری دانشگاه های تهران قبول بشم بنظرتون ودر کنار تحصیل مقطع ارشد برم کار آموزی هم یاد بگیرم حالا بنظرتون هدف درستیه وبنده نیم نگاهی هم به مقطع دکترا هم دارم،اگه راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هدف عالی هست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *