پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد جواد
    پاسخ

    با سلام.
    من کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه دولتی گرفتم وبرای ارشد امتحان دادم ومنتظر اعلام نتایج ارشد هستم ومی خواستم ان شاالله هیعت علمی شوم و یکی از شرط های هیعت علمی شدن معدل کارشناسی نباید زیر ۱۴ باشد ومعدل کارشناسی من زیر ۱۴ میباشد نمیشود سایر شرایط هیعت علمی شدن قوی تر کرد که معدل کارشناسی مشکل ایجاد نکند.
    بتتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیأت علمی را بیخیال شوید. چون به اندازه کافی برای آن متقاضی هست و جا کم.

  2. Reza
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    بنده کارشناسی علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان اصفهان و ارشد روانشناسی از دانشگاه آزاد کاشان اخذ کرده ام
    آیا برای قبولی در مصاحبه مقطع دکتری برای مدرک ارشد آزاد بنده رو رد میکنن؟ و به نظرتون آیا درسته دوباره برای دولتی بخونم تا ارشد دولتی قبول بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چرا باید شما را رد کنند. شما در یک مسیر رقابتی قرار می گیرید و ممکن است نسبت به افراد متقاضی دیگر در وضعیت ضعیف تری از جهت روزمه که شامل محل تحصیل و گرایش هست قرار داشته باشید.

  3. محسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    به نظر شما دکتری عمران، پردیس رشت بهتر است یا آزاد تهران مرکز؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وابسته به محل سکونت شما دارد چون اگر تهران ساکن هستید توصیه نمی کنم بروید رشت پردیس.

  4. امیر محمد
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام
    نظر حضرتعالی در مورد حقوق دانشگاه سراسری یزد چیست؟
    به لحاظ علمی و اعتبار دانشگاهی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب متوسط هستند.

  5. M
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر
    من امسال در مقطع دکتری رشته شیمی آلی پیام نور تهران قبول شدم و مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه سراسری قزوین گرفتم و الان هم در یک شرکت داروسازی با حقوق ۳ تومن مشغول بکار هستم..ایا بنظر شما خواندن دکتری در پیام نور ارزش ۵سال وقت گذاشتن را دارد؟ چون من با فقط کار یا فقط تحصیل احساس رضایت در زندگیم ندارم و دوست دارم هم بطور عملی کار کنم و هم ازلحاظ علمی مشغول تحصیل باشم..با این توصیفات ایا تحصیل در دکتری پیام نور ارزش مند هست و از دید اجتماعی برای مدرک من ارزش قائل خواهند بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من خیلی توصیه نمی کنم.

  6. مریم
    پاسخ

    متولد ۶۴ هستم کارشناسی و ارشد برق دانشگاه آ زاد یا معدل۱۴.۵خوندم سال۹۴ فارغالتحصیل شدم، امکانش هست دکترا سراسری تو مصاحبه قبول بشم، کنکور امسال قبول شدم و مصاحبه یکی از دانشگاه های تهران رفتم برا نوبت شبانه متأسفانه قبول نشن با خودم میگم شاید رتبه ام پایین بوده بخونم با رتبه بالاتر تو مصاحبه قبول میشم، به نظر شما با توجه به دانشگاه آ زاد خوندم و معدلهام پایین هست اگه بخونم با رتبه عالی سراسری مصاحبه قبول میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مریم جان یه سلامی یه علیکی. این که دارد جواب می دهد بخدا یک انسان است نه یک ربات. امکان قبولی شما هست ولی خب با معدل پایین شما ممکن است قرینه بگیرند که شما ضعیف هستید مگر اینکه در امتحان کتبی و مصاحبه قوی ظاهر شوید.

  7. سید علی خاکزاری
    پاسخ

    با سلام من در دوره دکتری رشته مهندسی عمران آب دانشگاه آزاد تهران جنوب قبول شده ام وشاغل شرکت آب و فاضلاب هستم یه کم از نظر مالی درتنگنا هستم ولی میشه حلش کرد . آیا درس خوندن در این مقطع به صلاح هست یا نه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله ادامه بدهید.

  8. ايمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. میشه در خصوص دوره LLD که در دانشکده های حقوق انگلیسی زبان برگزار میشه توضیحی بفرمایید. چون رزومه اساتید دانشگاههای مطرح دنیا رو میبینم مشاهد می کنیم که بعد ار دوره دکتری حقوقJD اکثرا دوره LLD رو گذروندند. آیا این دوره بصورت تخصصی و ریز وارد شاخه های زیرمجموعه حقوق مانند حقوق املاک، حقوق مالیات و…میشه . و اگه این نوشته من درست باشه ، بعنوان مثال آیا با مدرک زبان آیلتس و داشتن دکترای حقوق خصوصی از دانشگاهی مثل فردوسی می توان برای این دوره ها پذیرش گرفت ؟ و دوره اون چقدر طول میکشه ؟ و آیا طی کردن این دوره ها(مثل حقوق مالیات) برای یک حقوق خوانده ایرانی در ایران کاربرد داره و ارزشمند و مورد استفاده است ؟ ممنون از راهنمایی های ارزشمند شما که بدون منت حقوق خوانان رو بهره مند میفرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این اصطلاحات خیلی استاندارد نیست که همه جای دنیا به یک معنای واحد استفاده شود. در برخی از کشورها DLL به معنای دکتری حقوق یا Doctor of Law است و شامل PhD و JD می شود. در برخی از کشورها JD یک چیزی در حد دکترای حرفه ای است مثل پزشکان ما که Phd نیستند. و بنابراین DLL از ان بالاتر است.

  9. جواد
    پاسخ

    سلام دکتر
    دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در مقایسه با دانشکده حقوق دانشگاه تهران از نظر علمی سطحش پایین تره ؟ یا هم سطح هستند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم پایین تر باشد. فقط در قم است.

  10. علی
    پاسخ

    باسلام .ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران بهتره یا حقوق بین الملل دانشگاه تهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بین الملل دانشگاه تهران

  11. علی ربانی
    پاسخ

    باسلام استاد بین دانشگاه علوم و تحقییقات تهران و شبانه ی اصفهان مقطع ارشد گرایش جزا کدام را توصیه میفرمایید؟ ساکن تهران هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اصفهان بهتر است.

  12. مصطفي
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده لیسانس حقوق دارم و وکیل دادگستری هستم.
    قصد مهاجرت به استرالیا را دارم. به نظر شما رشته حقوق تجارت بین الملل انتخاب مناسبی برای تحصیل(مستر)در استرالیا هست؟ ایا بعد از اتمام تحصیل میتوانم در انجا با این مدرک کار کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله رشته خوبی است.

  13. مرادی
    پاسخ

    درود

    با توجه به تعداد زیاد قوانین در کشور و نبود نظم در گردآوری
    برای اینکه بدونیم کدام قوانین صریحا یا ضمنا منسوخ اند چه راهی وجود داره؟
    ۱- آیا فهرست معتبر و جامعی از قوانین منسوخ وجود داره؟
    ۲- شما چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارهایی انجام شده است مثلا در سایت دولت برخی از این قوانین ناسخ و منسوخ امده است ولی بیشتر به تتبع و مقالات و کتب جدید باید مراجعه کنید که این مباحث را بحث می کنند. دارند یک کارهایی می کنند که این قوانین منقح شود ولی پیشرفتهایی هم حاصل شده است.

    • امیرحسین
      پاسخ

      سلام علیکم خدمت جنابعالی
      ۱)استاد ارجمند به دنبال نوشتن مقاله هستم isi در زمینه حقوق تجارت بین الملل و می خواهم ایده های جدید پیدا کنم تو این حوزه که در موردشون بنویسم حقیقتا به خشکسالی برخوردم شما سایت ، رفرنس، لینک یا چیزی سراغ دارید که بتواند به اینجانب کمکی بنماید باتشکر🙏

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام، مقاله از مطالعه سرچشمه می گیرد. وقتی شما مطالعه را کنار بگذارید در سرزمین خشک دنبال آب هستید. وقتی مطالعه کنید مطالعه خودش شما را به موضوعات جدید راهنمایی می کند. بخوان و بخوان و بخوان و بعد بنویس

  14. محمد
    پاسخ

    آیا دانشجوی دکتری می تواند به عنوان مربی هیات علمی شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مدرک ارشد وی بله. ولی اگر مدرک دکتری را ارائه نماید ممکن است آن موسسه قبول نکند چون متقاضی شکایت می کند.

  15. جستجو گر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، وقتتون بخیر

    بنده دارای کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش سیالات و ارشد مکانیک گرایش طراحی کاربردی هستم. هر دو از دانشگاه سراسری، معدل لیسانس ۱۵ و ارشد ۱۷. دارای مجموعا ۲۲ مقاله ISI، ISC، کنفرانسی و علمی-پژوهشی هستم. مضافا دارای یک ثبت اختراع، و ۲ کتاب تالیف شده هستم. نمره زبان تافل ۱۰۳ و GRE. دارای ۲سال سابقه کار صنعتی مرتبط با رشته در صنعت نفت.
    اکنون نیت اخذ مدرک PhD را دارم. کدام گرایش مهندسی مکانیک شانس جذب بالاتری دارد؟ و اینکه برای شرایط من اخذ PhD در چه گرایشی منجر به تسهیل مسیر جذب بعنوان هیات علمی میگردد؟ و اینکه اساسا آیا امکان جذب بعنوان هیات علمی، در رشته هایی مثل مکانیک وجود دارد یا اشباع گردیده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، روزمه خوبی دارید و شرایط برای جذب شما خب خیلی فراهم است ولی رقابت و کمی پذیرش آزار دهنده است. در مورد رشته اتان با اساتید خودتان مشورت کنید.

  16. مهتاب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر ،بنده اخیرا کارشناسی حقوق رو به اتمام رسوندم، از جنابعالی میخواستم راهنمایی بفرمایید ابتدا برای ارشد بخونم یا آزمون وکالت؟ با توجه به اینکه آزمون وکالت ۹۸ نزدیکه و برای ارشد زمان بیشتری هست وکالت امسال رو شرکت کنم یا نه اگر بنا به وکالتم هست برای سال دیگه شرکت کنم؟و خواهش دیگه ای که دارم راهنمایی کنید بنده رو در انتخاب گرایش جزا و خصوصی برای ارشد .باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این دو مانع الجمع نیست و دو تا را با هم پیش ببرید ولی وکالت بنظرم اولویت دارد.

  17. خیابانی
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر استاد عزیز
    با صحبتهای دکتر …. در مورد انحصارطلبی پزشکان و دریافتهای نجومی آنها که اخیرا در تلویزیون و. فضای مجازی مطرح شده چقدر موافق هستید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گوش ندادم.

  18. رضایی
    پاسخ

    استادبزرگوار وقتتون بخیر..بین جزای فردوسی شبانه و حقوق نفت و گاز پردیس کیش دانشگاه تهران در مقطع ارشد کدام را توصیه میفرمایید از نظر اعتبار و آینده ی کاری و ساکن کیش هستم….ببخشید قبلا این سوال را از محضرتون پرسیده بودم و پاسخ دادید اگر ساکن مشهد و اطرافش هستم فردوسی ولی ساکن کیش هستم با این اوصاف ممنون میشم نظر ارزشمندتان را بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون حقوق نفت و گاز بهتر است.

  19. مهدی
    پاسخ

    باسلام بین پردیس کیش دانشگاه تهران یا علوم و تحقیقات تهران کدام بهتر است؟ فارغ از مسایل مالی و هزینه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کیش دانشگاه تهران

  20. مهدی
    پاسخ

    باعرض سلام استاد ممنون میشوم نظرتان را در رابطه با اعتبار مدرک پردیس کیش دانشگاه تهران بفرمایید و اینکه بین ارشد حقوق نفت و گاز پردیس کیش دانشگاه تهران و ارشد جزا پردیس دانشگاه شیراز کدام بهتر و معتبرتر است و لطفا علتش را هم بفرمایید….متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اعتبار دو تا که خیلی فرق ندارد. هر کدام را علاقه دارید و به محل شما نزدیک تر است انتخاب کنید.

  21. محمد صالح شرفی
    پاسخ

    سلام استاد
    از نظر شما دانشگاه فردوسی مشهد میتواند جزو دانشگاه های برتر کشور در زمینه حقوق باشد ؟
    یا حد اقل جزو ۳ دانشگاه برتر برای حقوق ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جزء سه دانشگاه برتر حقوق نیست. البته خود دانشگاه فردوسی جزء دانشگاه های سطح یک محسوب می شود. دانشگاه های فردوسی بنظرم هم سطح با دانشگاه های همدان، قزوین، اصفهان و امثال آن است.

  22. حامد بچاری
    پاسخ

    استاد عزیز لطفا چند تا کتاب متون حقوقی برای کنکور ارشد معرفی کنید…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای متون حقوقی ۱ و متون حقوقی ۲ اینجانب را مطالعه کنید.

  23. یکتا موسوی
    پاسخ

    با سلام.سوالی داشتم.من دوره لیسانس رشته مهندسی فناوری اطلاعات و دوره ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه های کامپیوتری خوندم.الان اگه بخوام رشته مدیریت رو بگذرونم از نظر همخوانی دو مقطع آخر مشکلی وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب منظور شما برای هیات علمی است؟ هیأت علمی چه گرایشی مهندسی یا مدیریت؟ هر دو احتمالا شما را نپذیرند.

  24. رضا
    پاسخ

    سلام استاد واقعا ممنونم بابت وقتی که میذارید من چون تجربی خوندم الان میخوام مهندسی عمران بخونم و ناچارم از طریق بدون آزمون وارد شوم به نظر شما عمران بین دانشگاه های آزاد رودهن فیرپزکوه دماوند پرند کدومشون بهتره ممنوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم فرقی ندارد هر کدام که از جهت مسیری برای شما راحتر است.

  25. مسعود
    پاسخ

    استاد گرامی
    درود و خسته نباشید به شما
    همیشه پایدار و پر انرژی باشید

  26. زمانی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بنده سوالی پرسیدم از خدمتتون . جوابی دریافت کردم. داشتم سوالاتی که بقیه پرسیده بودند را میخوندم. وضعیت من از همشون بغرنج تر شده. لیسانس را ادبیات عرب خوندم . دنبال کار گشتم فکر میکردم میتونم جذب آموزش پرورش بشم . خوشخیال بودم. حتی مدارس غیردولتی بااینکه به صراحت اعلام میکردم براتون مجانی کار میکنم ردم میکردن. لیانسه دانشگاه بهشتی بودم. گرهی از بچه ها آمدند و برای فوق حقوق خوندند و قبولی هم داشتند. من هم همین کار را کردم. سمنان قبول شدم. رفتم اما… برای اولین بار داشتند حقوق میگرفتند در مقطع ارشد و همونی شد که فکر میکردم. سر کلاس راجع به هرچیزی حرف میزدند جز درس. ضعیف بود و من هم انصراف دادم. هر چند بماند استادی داشتم که من را بسیار شیفته تر از آنچه بودم کرد به حقوق و حقوق عمومی. آمدم دوباره شرکت کردم اینبار شدم ارشد بهشتی. پشتکار بخرج دادم دائم در حال ترجمه کتاب و ژورنالهای مختلف بودم تا چند روز پیش. دو تا خبر شنیدم که حال روزم بهم ریخت. با پشتکار مثال زدنی به جد دنبال درسم بودم اما … به دلیل انصراف و فاصله زمانی که افتاد حالا من در آستانه ۳۶ سالگی بودم. بر میگفت جذب هیات علمی به چهل سال تغییر کرد. استاد بزرگوار من باید چکار کنم. درس را ببوسم بزار کنار؟ این خبر یعنی چی؟ یعنی ما برای دکتری اقدام میکنیم. سنمون بالای چهل سال میشه و در فردای ۴۵ سالگی برای استخدام اقدام میکنیم و به دلیل همین شرط سنی ما را رد میکنن؟ خبر دومی که قبلا شنیده بودم هم از همین قبیل بود . در خبر آمده بود کسانی که مثل من تغییر رشته دادند نمیتونن هیات علمی بشن. پیش خودم تصور کردم پایان نامه را دفاع میکنم. برای لیسانس اقدام میکنم. اینقدر پشتکار از خودم سراغ داشتم بتونم چند ترمه تمامش کنم. خبر شرط سن جذب هیات علمی همه چیز را بهم ریخت. خواهش میکنم اگر پیام بنده به دستتون رسید من را راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر رشته ای را باید از ابتدا با کارشناسی شروع کرد. نباید از وسط راه را عوض کرد. بعد اگر بخواهید کارشناسی را بخوانید باز به شما کمک نمی کند. بنظرم بجای این همه وقت روی ارشد اگر کارشناسی خوانده بودید خیلی بهتر بود. هیأت علمی هم خوبه ولی همه که نمی توانند هیات علمی شوند و هیات علمی نشدن هم اخر دنیا نیست.

  27. صالح
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    من کارشناسی رشته مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات دانشگاه پیام نور بودم و ارشد مهندسی انرژی های تجدید پذیر دانشگاه روزانه و دکترا مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی دانشگاه روزانه هستم. ۱۵ تا مقاله داخلی و سه مقاله isi Q1 و یک مقاله علمی و پژوهشی و دو سال سابقه تدریس و گذارندن دوره های ن رم افزار در رشته مربوطه.
    فقط این که رشته ارشدم زیر شاخه مهندسی مکانیک نمی باشد.
    شانس قبولی در هیئت علمی دانشگاه را دارم؟؟؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مشکل اصلی پیام نور است که احتمال جذب شما را به شدت کاهش می دهد.

  28. گلی
    پاسخ

    سلام استاد. خداقوت.
    من کارشناسی مهندسی نرم افزار هستم و برای ارشد و دکتری دانشگاه تهران میخوام علوم تربیتی(مدیریت آموزشی) بخونم
    امکان بازار کار چقدره؟
    امکان هیئت علمی در آموزش چطور؟
    با مقالات معتبر، امکان دعوتنامه دانشگاه های خارج در رشته آموزش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی مهندسی را رها می کنید، فکر می کنید علوم تربیتی فرصت شغل دارد؟

  29. نگار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر..من تا حالا چند بار هم ارتون سوال پرسیدم در مقاطع مختلف و شرایط مختلف که ممنونم از پاسخ هاتون..
    آقای دکتر من قراره انشالله از مهرماه حق التدریس در یه دانشگاهی تدریس کنم که تعداد واحدها هم زیاده حدود ۱۴ واحد برای یک ترم..
    من اولین بار هست که قراره در نقش یه استاد تدریس کنم.. خیلی زیاد به تدریس علاقه دارم
    میشه به راهنمایی در مورد این بکنید که چه نوع تدریسی بهتره؟
    خودم به شخصه میدونم که میتونم رابطه ی خوبی با دانشجوها داشته باشم..از یه طرف هم میترسم ارتباط دوستانه ی زیاد باعث بشه اقتدار استاد از بین بره..
    درمورد نحوه ی تدریس چند تا سوال دارم واقعا ممنون میشم‌جواب بدید
    ۱. به نظرتون تدریس با پاورپوینت بهتره یا فقط به صورت سخنرانی. رشته من روانشناسیه
    ۲. به نظر شما رویکرد سخت گیرانه در تعدد منابع، نحوه ارزیابی بهتره یا سهل گیری..
    واقعیتش علاوه بر اینکه وجدان کاریم‌ میگه باید تدریس خوبی داشته باشم، نیم‌نگاهی هم به این دارم که دانشجو و گروه ازم راضی باشه تا بعدا درخواست هیئت علمی کنم از این دانشگاه…میشه مثل همیشه راهنمایی کنید.
    واقعا ممنونم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استاد در کلاس باید رابطه دوستانه، محبت آمیز همراه با اقتدار و حفظ فاصله داشته باشد. نباید رابطه استاد دانشجو به نحوی پیش برود که برای دانشجو یا استاد سوء تفاهم ایجاد کرده که کسی دنبال رابطه ای خارج از عرف است. بی طرفی نسبت به دختر و پسر و عدم لحاظ حب و بعض در نمرات و رفتار ضروری است.
      ۱- بستگی به درس دارد. برخی از دروس با پاورپوینت بهتر یادگیری انجام می شود ولی برخی از دروس این حالت را ندارد و تدریس سنتی بهتر جواب می دهد. اگر از پاورپوینت استفاده می کنید برای هر درس تعداد زیادی اسلاید استفاده نکنید که کلاس فقط بشود ورق زدن اسلایدها. مطالب اسلایدها ریز نباشد که چشم را خسته کند. ۲- یک منبع را تمرکز کنید ولی بیشتر سعی کنید مطالب مهم را در کلاس تدریس کنید.

  30. رضا قنبری
    پاسخ

    سلام. من ارشد تاریخ و فلسفه از دانشگاه مازندران هستم و می خواهم دکتری در رشته آموزش عالی شرکت کنم و این دو رشته هر دو از مجموعه علوم تربیتی محسوب می شوند. آیا برای جذب هیات علمی با توجه به تفاوت در گرایش ها مشکلی وجود دارد؟؟؟؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مشکل ایجاد می شود.

  31. م پژوهان
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی.لطفا بفرمایید که برای دکترای حقوق تجارت بین المللی در چه دانشگاهی از کدام کشور اقدام کنم باتوجه به اینکه لیسانس حقوق و ارشد حقوق تجارت بین الملل دارم و قصد ادامه تحصیل در خارج کشور را دارم البته قصدم کانادا یا امریکاست چون میخواهم در کنارش کار کنم .باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین دو کشور عالی است. بستگی دارد به اینکه پول دارید، چه زبانی مسلط هستید، اگر دنبال بورس هستید خب هر جا این بورس را بدهد خوب است. اروپا هم خوب است.

  32. امیر
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید سوالی داشتم یک دانشجوی رشته حقوق میتواند در مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور تحصیل کند چون حقوق هر کشور متفاوت است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست و خیلی ها هم با همین شرایط مشغول هستند.

  33. شهرزاد
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام
    بنده در فراخوان جذب هیات علمی بهمن ماه درخواست دادم و طی تماسی که با دانشگاه موردنظر داشتم مصاحبه علمی احتمالا هفته های آتی خواهد بود. رشته بنده مهندسی شیمی هست و این اولین فراخوان و اولین دانشگاهی هست که دعوت به مصاحبه میشوم. میخواستم از جنابعالی بپرسم که در مصاحبه ی علمی آیا مثل آزمون جامع سوالاتی از دروس لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پرسیده خواهد شد و یا سوالات درحد تسلط بر پروژه ها و رساله هست؟ علی رغم رزومه قوی ای که دارم، ازونجا که شنیدم که این مصاحبه سلیقه ای هست و بدلیل فاصله ی چند ساله ای که از آزمون جامع و فضای درسی دارم این مسأله برای من کمی استرس آور هست. درصورت امکان لطف فرموده، کمی راجع به این مرحله راهنمایی بفرمایید. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بک روال استاندارد ندارد و بستگی به افراد مصاحبه کننده دارد. بنظرم بدون استرس، محترمانه و صادقانه در مصاحبه شرکت کنید. آنها بیشتر دنبال اینها هستند.

  34. وحید
    پاسخ

    سلام دکتر جان، من ارشد مالکیت فکری روزانه دولتی دارم حالا میخواهم دکترای حقوق تجارت بین الملل شرکت کنم ،به نظر شما با فرض قبولی در آزمون کتبی ،در مرحله مصاحبه به علت اینکه رشته ام تجارت بین الملل نیست، نسبت به دارندگان ارشد تجارت بین الملل امتیاز کمتری پیدا نمیکنم؟ ممنون وسپاسگزار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شانس دارید ولی با توجه به اینکه دو دانشگاه فعلا می پذیرند ممکن است در رقابت حذف گردید.

  35. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده ترم آخر کارشناسی حقوق روزانه هستم و علاقه مندیم تجارت بین الملل است چون مدرس زبان انگلیسی و عربی هستم. از آنجا که بنده شهرستانم و جامعه حقوقدانان تجارت بین الملل در تهران اند و با آن ها نمیتوانم ارتباط بگیرم و به روز ترین اطلاعات اساتید خودمان هم متعلق به دوره دانشجوییشان است«یعنی دوره هخامنشیان» خواستم بپرسم فارق التحصیلان این رشته معمولا به چه مشغول میشوند«مشخصا دانشجویان تلاشگر و نخبه» چون رزومه برخی عزیزان فارق التحصیل را که دیدم سوابق علمی و پژوهشی بسیار اما اسمی از فعالیت اجرایی وجود نداشت.میتوان گفت که این رشته هم کاملا تئوریک و بی ارتباط با حوزه ی عملی کار است؟ چونکه حقیقتا بُعد فنی و اجرایی این رشته برایم جذابیت دارد.و اینکه در ایران زمینه ی کار برای فارق التحصیلان وجود دارد؟ با تشکر از شما که یک شهرستانی از همه جا بیخبر را راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته وقتی در کشور جایگاه واقعی خودش را پیدا می کند که روابط تجاری ایران با خارج گسترش پیدا کند و تحریمها کنار رود. البته آن موقع نیاز به افراد آگاه و با تجربه است که صرف مدرک کفایت نمی کند.

  36. مسعود
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت استاد گرامی
    استاد به نظرتون “دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران” بهتره یا دانشگاه “غیر انتفاعی علم و فرهنگ ” ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در چه رشته ای؟ بنظرم در مجموع علم و فرهنگ مقدم است.

  37. جواد ن
    پاسخ

    سلام بنده امسال حقوق شرکتهای تجاری دانشگاه علوم قضایی بصورت داوطلب ازاد امکان قبولی صد درصد دارم ولی حقوق تجارت بین الملل رتبه ۱۰۸ بدون سهمیه اوردم به نظر شما سال بعد حقوق تجارت بین الملل در کنکور شرکت کنم یا همین امسال حقوق شرکتهای تجاری را بروم . آیا به نظرتان ارزش دو سال صرف کردن در این رشته را دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین امسال را بروید. تا چشم به هم زده اید دوره تمام شده است.

  38. زمانی
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق هستم. بسیار به رشته ام علاقه دارم و آرزو دارم روزی در مقطع دکتری قبول بشم و تدریس کنم. متاسفانه چند روز پیش با خبری مواجه شدم که تمام آرزو هایم را دست نیافتنی دیدم. یاس و نا امیدی تمام وجودم را گرفتم. اساتیدم بسیار بنده را قبول دارند و من را تشویق میکنن که تو روزی استاد خوبی میشی. استاد بزرگوار خبر این بود که پیرو فرمایش مقام رهبری مبنی بر بکارگیری جوانان در مصوبه اخیر در خصوص جذب هیات علمی سن متقاضیان از ۴۵ سال به ۴۰ سال تغییر یافت. استاد بنده کارشناسی را رشته دیگری خوندم بعد تغییر رشته دادم و امدم برای کارشناسی ارشد حقوق خوندم. در این سالها که دانشجوی ارشد بودم من رشد فوق العاده ای کردم. میزان مطالعه من به طرز باور نکردی ای بسیار بسیار شد. به طوری که کمتر کسی از همکلاسی ها یا اساتیدم باور میکنن من لیسانم را رشته دیگری خوندم. حقوق همون چیزی بود که من دنبال آن بودم.
    جسته و گریخته از اطرافیان شنیده بودم تدریس در دانشگاه در صورتی که شما لیسانستون غیرمرتبط باشه و هیات علمی دانشگاه شدن در این شرایط امکان نداره. با خودم فکر کردم که سعی کنم لیسانسم را جبران کنم و یکبار دیگه کنکور بدم. انگیزه اش را به غایت داشتم. پس کافی بود لیسانس شرکت میکردم که ناگهان این مصوبه اخیر را دیدیم. استاد عزیز بنده در این زمان که این پیام را مینویسم در آستانه سی و شش سالگی هستم. واقعا مستاصل شدم و خودم را باختم و نمیدونم چکار کنم. حتی اگر قید جبران لیسانس را بزنم هم سن من در پایان دوره دکتری بیش از چهل سال خواهد بود. در خصوص عدم بکارگیزی تحصیل کرده هایی که لیسانس غیرمرتبط دارند آیا این موضوع صحت داره یا خیر و سوال دوم در مورد وضعیت پیش امده برای ادامه تحصیل من در مقطع دکتری در این وضعیت که سن من بیشتر از مصوبه خواهد بود خواهش میکنم شاگردتون را راهنمایی بفرمایید من واقعا نمیدونم باید چکار کنم. سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جانم توجه کنید که فعلا یک دهم آن کسانی هم که دکتری می گیرند شانس جذب هیأت علمی ندارند. پس کوچکترین انحراف در تحصیل می تواند باعث حذف شما از این رفابت شود. توصیه می کنم لیسانس حقوق را شروع کنید.

  39. الهام محمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر…
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک با معدل ۱۵.۷۰ از دانشگاه دولتی هستم…
    راجع به ادامه تحصیل در مقطع ارشد مردد هستم… شنیدم که با شرکت در دوره هایی مثل پایپینگ راحت تر میشه وارد بازار کار شد و مدرک آنچنان تاثیری نداره… آیا این حرف درست هست یا خیر؟ و با توجه به شرایط کنونی بازار کار،ارشد گرفتن کار درستی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد خب بد نیست ولی کار برای کسی درست نمی کند. بهتر است تمرکز روی بازار کار باشد.

  40. مرتضی
    پاسخ

    سلام با تمام تلاش دارم برای ازمون وکالت درس میخونم اما بدلیل مشکل مالی نمیتونم در کلاس های اموزشی شرکت کنم مثل بقیه ….میخاستم بدونم چه منابعی رو بخونم که بهترین نتیجه رو بگیرم ….تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع همون دروس دانشگاهی است. بقیه تبلیغات و جمع آوری همان مطالب.

  41. سامان
    پاسخ

    سلام. برای کسیکه ساکن تهرانه هیات علمی شدن در علوم سیاسی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهتره یا هیات علمی شدن در واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ،اگر هدف تدریس است، دانشگاه آزاد بهتره.

  42. سهیل
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من ساکن تبریزم و دو جا شانس مساوی هیات علمی دارم.
    یکی جامعه شناسی دانشگاه محقق اردبیلی که دولتی است و دیگری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز. خودم هم با خانواده در تبریز زندگی می کنم. به نظرتون کدوم یکی برم؟ با توجه به ثبات شغلی، درآمد و مسافت و..‌ کدامیک بهتر است. واقعا موندم چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم دولتی را بروید.

  43. Hamidi
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم وضعیت انتقالی ها چطوره از پردیس یه دانشگاه به خود دانشگاه. احتمال قبول کردن شان چقدره؟
    با داشتن شرایط خاص

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنا نیست که این مراکز سکوی انتقال شود.

  44. پوریا
    پاسخ

    سلام. بنظر شما برای تحصیل در رشته حقوق کدوم دانشگاه از لحاظ سطح علمی و اعتبار بهتره؟ فردوسی شهید بهشتی‌یا علامه طباطبایی؟لطفا رتبه بندی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شهید بهشتی، علامه و فردوسی

  45. M
    پاسخ

    با سلام، بنده از ارتباطات سه استاد با دختران در دانشگاه خودم و خواهرم اطلاع دارم. چگونه پیگیری کنم؟ که قابل اثبات باشد و برای خودم بد نشود؟
    استادم را با هم کلاسی ام دیده ام، غیر مستقیم به او گفتم، به بنده ۱۲ داد!
    یا پیگیری نکنم، دیگر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر اطمینان دارید خب به حراست گزارش کنید. نمره و این نوع مسائل دانشگاهی را به موضوعاتی شرافتی و آبرویی گره نزنید لطفا.

  46. اسکندری
    پاسخ

    با سلام، دکتر شیروی عزیز اگر شخصی بخواهد در امور صادرات توانمند و باسواد شود جدای از تجربه و قرار گیری در فضای واقعی این فعالیت کدام رشته ی دانشگاهی به این مورد نزدیک است ، که آن فرد تحصیلات آکادمیک هم در این زمینه کسب کند و تحصیلات وی در امر صادرات برای او کارآمد و موثر باشد …. تصور بنده رشته هایی نظیر حقوق تجارت بین الملل ، مدیریت بازرگانی یا MBA هست، نمیدانم کدامیک در این زمینه کارآمدتر است(یا شاید رشته ی دیگری باشد که من مطلع نباشم) ممنون میشم راهنمایی بفرمایید….با آرزوی سلامتی و شادکامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      حقوق تجارت بین الملل و یا مدیریت بازرگانی

  47. علی
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من خودم ساکن تبریزم. اسفند ۹۷ برای هیات علمی دانشگاه دولتی زنجان اقدام کردم اما هنوز تا این لحظه کار من انجام نشده و گفتن اگر تمامی استعلام هام بیاد امیدواریم بهمن ماه حکم بزنیم و من حقیقتش نمیدونم نهایتا حکم میزنن یا نه. در همین گیر و دار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز هم اقدام کردم و اونا گفتن که خیلی زود کار استخدام رو انجام میدن. و من هر دو جا رو اقدام کردم و در جریانه. به نظرتون هر کدام که زودتر انجام شدبرم یا اینکه صبر کنم که زنجان درست شه یا همزمان هر دو رو پیش برم تا در نهایت یکی رو انتخاب کنم یا اینکه کلا از حالا یکی رو بی خیال شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو جا را انجام بدهید تا کدام زودتر شود. معلوم نیست دانشگاه ازاد زودتر شود.

  48. Saeed
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده در سن ۲۵ سالگی میتوانم حقوق دانشگاه دولتی خوب قبول شوم ایا اگر در این سن وارد دانشگاه شوم میتوانم بعد از فارغ التحصیلی کار پیدا کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر سن شما چقدر است. خودتان را ان قدر هم پیر تصور نکنید.

  49. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استادعزیز…بنده عضوهیات علمی دانشگاه بیام نور در مرتبه استادیارهستم….اخیرا به عنوان مدیر دفترقضایی الکترونیک شهرستان در مصاحبه بدیرفته شدم ولی صدور مجوز را منوط به استعفای کتبی از عضویت هیات علمی دانسته اند.
    اکنون از حضرتعالی سه سوال دارم:اولاً آیا هیات علمی با مدیریت دفتر قضایی منافات داره؟ثانیاً توصیه شما ادامه فعالیت به عنوان عضو علمی هست یا انتخاب مدیریت دفتر قضایی؟(هر دو شغل هم در یک شهرستان کوجک هست)ثالثا هیج راه حلی برای انتخاب همزمان هر دو شغل وجود نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله دو کار تمام وقت است و امکانش نیست. ۲- به نظرم هیات علمی را ترجیح دهید. ۳- سراغ ندارم.

  50. محمدامین
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی مخواستم بدونم بین کامپیوتر فنی فومن،فارابی قم ، خوارزمی،امام خمینی،تبریز کدومو انتخاب کنم لطفا سطح آموزشی و اعتبار مدرک هم در مورد هر کدوم بررسی کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوارزمی، پردیس فارابی، امام خمینی، تبریز، فومن.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *