پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد ، من دانشجوی روانشناسی ترم یک خوارزمی هستم ولی به حقوق علاقه ی زیادی دارم ولی به خاطر انتخاب رشته ی اشتباه روانشناسی قبول شدم حالا میخوام در دانشگاه علم و فرهنگ حقوق بخوانم به نظر شما حیف است که من از روانشناسی خوارزمی انصراف بدهم و حقوق علم و فرهنگ بخوانم با وجود اینکه به رشته ی حقوق خیلی علاقه دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حیف نیست.

  2. حسین
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر شیروی برای حضور در موت کورت سال ۲۰۲۰ اگر قصد برنامه ریزی داشته باشم ،منبعی پیشنهاد میکنید که مطالعه بشه ؟ اصلا حضور در موت کورت ها ارزش خاصی داره و میتونه به عنوان رزومه باشه اگر به رتبه اوردن منتهی بشه؟
    برای تقویت زبان تو رشته حقوق بهتره که فقط به مطالعه کتب رفرنس پرداخته بشه و یا اینکه کلاسهایی هست که بشه با حضور در اونها سطح زیان تخصصی رو ارتقا داد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید از داوری اطلاع داشته باشید که توصیه می کنم که کتاب داوری تجاری بین المللی و کتاب تجارت بین الملل اینجانب را مطالعه کنید. پرونده های داوری هم خیلی به شما کمک می کند که در اینترنت قابل دسترسی است.

  3. حسین
    پاسخ

    سلام مجدد
    استاد پیرو سوالی که در مورد استاد راهنمای خارج داشتم،این موضوع هم میخواستم بپرسم که بنده ازمون سردفتری امسال تو کرج پذیرفته شدم،ایا باید پروانه نظام مهندسی رو تودیع کنم؟اگر امسال تو ازمون وکالت پذیرفته بشم،امکانش هست که پروانه وکالت رو معلق کنم یا باید یکی از سر دفتری و وکالت رو انتخاب کنم و مثلا اگه سردفتری رو قبول شدم،باید از وکالت انصراف بدم و بعدا اگر قصد وکالت داشته باشم ، باید دوباره ازمون بدم؟قبولی من از بین میره امسال یا پروانه تعلیق میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سردفتری و وکالت با هم جمع نمی شود و باید یکی را انتخاب کنید.

  4. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام
    استاد،بنده فارغ التحصیل مهندسی عمران هستم و عضو نظام مهندسی و شرکتی مرتبط هم دارم
    در حین کار لیسانس حقوق از پیام نور گرفتم و بعد از اون بلافاصله فوق لیسانس خصوصی دانشگاه علامه قبول شدم،الان قصد دارم موضوع پایان نامه رو مرتبط با داوری بین الملل انتخاب کنم و احتمالا با استاد کاشانی این موضوع رو کار کنم، با مشورت برخی از دوستان قصد دارم استاد مشاور خارج بگیرم و ترجیحا با یکی از اساتیدی که در icc مشغول به امر داوری هستن و کارهای دانشگاهی هم دارن موضوع رو مشترک کار کنم
    سوالم اینه ، اولا اصلا امکان این امر هست و میشه موضوع پایان نامه رو با استاد خارجی به عنوان استاد راهنمای دوم یا مشاور کار کرد؟
    اصلا این امر در مقطع ارشد سابقه داره؟
    و ایا اگر امکانش هست ، به نظر شما میتونه ایجاد زمینه کنه برای ادامه مقطع دکتری با همون استاد خارجی ؟
    در مورد این فرایند و روش های اقذامش به شکل اصولی هم اگه مطلبی هست ، یا میشه از جایی اطلاعاتی کسب کرد ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان اخذ استاد خارجی نیست. در پایان نامه ارشد خیلی نیاز نیست که کسی از بیرون دانشگاه حتی در پایان نامه شما سمتی داشته باشد و دو استاد راهنما که توصیه نمی کنم.

  5. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید

    دکتر با معدل ۱۵/۶۳ در مقطع ارشد رشته ی مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل بشی ایا این معدل برا استخدام ازمونهای دولتی بکار می اید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معدل متوسطی است. مشکل خاصی ندارد.

  6. علیرضا قادری
    پاسخ

    سلام دکتر
    قوانین Cisg برای قرار دادها بین حکومت هاست یا اشخاص خصوصی هم شامل میشوط و قابل اجراست?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقررات کنوانسیون بیع یین المللی ناظر به خرید و فروشهای بین المللی است که ماهیت تجاری دارند و بنابراین فرقی ندارد که طرف قرارداد یک شخص خصوصی یا دولتی باشد.

  7. ارشد ریاضی
    پاسخ

    سلام من دانشجوی سال اخر ارشد منطق ریاضی صنعتی اصفهانم دوره کارشناسی ام را دانشکده روزانه ریاضی خوانسار گذرانده ام برای دکترا هم قصد ادامه تحصیل در دانشگاه تهران یا همان صنعتی را دارم با توجه دانشگاه مقطع لیسانسم و رشته تحصیلیم احتمال هیت علمی شدن هست ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هست ولی یادت باشد در رشته های شما همه دنبال هیات علمی هستند و تقاضا کم و عرضه زیاد است.

  8. پریا
    پاسخ

    سلام استاد دانشجوی ترم ۲ حقوق بین الملل هستم مدرک زبان دارم میخوام برای یکی از دانشگاههای استرالیا درخواست پزیرش بدم نظرم روی حقوق بشر هستش چون نامزدم اونج زندگی میکنه و ممکنه مدت کوتاهی اونجا باشیم به علت اینکه نامزدم شهروند ایالات متحده محسوب میشه برای ادامه مسیر و کار به نظرتون حقوق بشر خوبه؟ یا روی گرایش دیگه فکر کنم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است. به هر حال پیدا کردن کار با یک ارشد یا دکتری در رشته های انسانی سخت است. بهتر است لیسانس بخوانید.

  9. سانیا
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر استاد شیروی.مدرک کارشناسی فقه و حقوق.. و ارشد حقوق خصوصی دارم.قصد شرکت در آزمون دکتری رو دارم.اما در انتخاب رشته تردید دارم.به رشته های حقوق جزا.حقوق عمومی.الهیات(گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی)علاقه دارم.به نظر شما کدام رشته مناسبم هست؟با کدام یک از این سه رشته امکان تدریس در دانشگاه و عضو هیات علمی شدن برام وجود داره؟؟پیشاپیش از حسن توجه و پاسخ دقیق شما سپاسگزارم….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید حقوق خصوصی بخوانید که مرتبط است.

  10. محمد رضا دانایی یگانه
    پاسخ

    با سلام و احترام و عرض ادب اینجانب دارای مدرک کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم .میتوانم مفطع دکترا را در یکی از رشته های علوم سیاسی یا روابط بین الملل ادامه دهم؟ با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به دفترچه نگاه کنید.

  11. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر..بنده الان دانشجوی ارشد علوم سیاسی هستم دانشگاه تهران با رتبه ۲وکارشناسی علوم سیاسی دارم با معدل۱۸آیا امکان جذب برای هیئت علمی هست با همین روال وسطح اگه جلو برم؟یا اینکه بنده ترم آخر کارشناسی حقوق هم هستم اینو لیسانسشوبگیرم برم سمت وکالت؟کدوم بهتره ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا باید دکتری بگیرید. ثانیا چون این رشته ها خیلی کار مرتبط ندارند، همه تلاش می کنند هیات علمی شوند که خب اینهمه تقاضا و عرضه کم باعث خواهد شد که اکثریت نتوانند هیات علمی شوند.

  12. فروغ
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید
    ببخشید بهترین دانشگاه ها برای رشته ی دکترای حقوق تجارت بین الملل در جهان کدوما هستن؟
    و اینکه با آیلتس و دانشگاه دولتی و معدل بالا میتونیم بورس بشیم؟
    اگه میشه نمره چند آیلتس لازمه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های معتبر در سایت وزارت علوم است. اگر این رشته را داشته باشند خب مشکلی ندارد. بورس احتمال کم دارد.

  13. سرباز
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.من ارشد دانشگاه تهران میخونم فقط پایان نامه مونده ولی ب دلایل گوناگون به ویژه مالی نمیتونم ادامه بدم میخوام انصراف بدهم و برم دنبال ی کاری یا سربازی و اینا.میخواستم بدونم در این مرحله اگه انصراف بدهم دانشگاه از من پولی میگیره؟من ب خاطر بی پولی میخوام انصراف بدهم اخه.روزانه هستم.راهی هست که پولی ندهم واقعا وضع مالی ام خیلی خیلی بد هست.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که نه ولی اگر یه روزی دوباره بخواهید درس بخوانید خب ممکن است نیاز به تسویه حساب باشد که در آن صورت همه چیز ممکن است. بهتر است تحمل کنید تا مدرک خودتان را بگیرید. اگر از پایان نامه ترس دارید، تقصیر بی پولی نیندازید.

  14. ida
    پاسخ

    سلام
    شرایط جذب هیات علمی دانشگاه آزاد شرط معدل ارشد ۱۶ به بالاست
    من الان دانشجو ترم اول دکتری رشته معماری هستم ناامید شدم آیا واقعا با این مورد من رد میشم و ادامه دادنم کار اشتباهیه؟سابقه ۵ ترم تدریس هم دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شرطش را ندارید و به این جهت دارید درس می خوانید خب فایده ای ندارد. حتی اگر شرطش را هم داشته باشید خیلی شانس بالایی فارغ التحصیلان برای جذب هیات علمی ندارند چون تعداد دانشجو در حال کاهش و تعداد متقاضی هیات علمی در حال افزایش است.

  15. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب جناب دکتر شیروی
    جسارتا در خصوص گرایش ذیل نظر حضرتعالی چیست ؟

    – جزا و جرم شناسی
    – تجارت بین الملل
    – حقوق نفت و گاز

    ۱- کدام یک بازار کار بهتری در آینده دارند در ایران ؟
    ۲- اگر قصد کار در خارج از کشور ( به عنوان مثال کانادا ) داشته باشم با کدام گرایش امکان یافتن شغل مناسب وجود دارد ؟
    ۳- از نظر علاقه نسبت به این ۳ مورد یکسان است

    اگر در خصوص گرایش های حقوق و آینده شغلی آنان کمی جامع توضیح دهید بی نهایت سپاسگزارم

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت بین المل، نفت وگاز و جزا و جرم شناسی به ترتیب.

  16. سعیده
    پاسخ

    سلام ووقت بخیر
    اینجانب خانمی اله هستم که در مقطع کارشناسی وارشد ادیان دانشگاه کاشان استعداد درخشان بوده ام اما به دلیل علاقه ای که به رشته ی حقوق داشته ام تصمیم گرفته ام مقطع دکتر را در یکی از گرایش های حقوق بخوانم ایا امکانپذیر است یا خیر
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. بهتر است از لیسانس شروع کنید. نمی توانید که بدون لیسانس و فوق یه دفعه دکتری یک رشته را بخوانید.

  17. z
    پاسخ

    سلام خسته نباشید . من خواهرم امسال علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی قبول شد. و میخواد به فقه و حقوق اسلامی توی همین دانشگاه تغییر رشته بده. و رتبه خواهرم ۲۰هزار شده. میخواستم بدونم که خواهرم میتونه این کار رو انجام بده؟ ممنون میشم جواب بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به این دارد که نمره آخرین قبولی در همان سهمیه را آورده است یا نه. اگر نیاورده طبیعی است که نمی تواند.

  18. امیرحسین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی حسابداری هستم منتها بخاطر علاقه ای که دارم میخواستم بدونم که اگر ارشد و دکترا حقوق بخونم برام موثره یا رشته خودم رو ادامه بدم؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تأثیری ندارد یا برو حسابداری یا برو حقوق از اول

  19. امیرحسین
    پاسخ

    سلام استاد
    من امسال پایه ۵ حوزه علمیه قم هستم و سال بعد مدرک سطح یکم رو می گیرم.
    دوست دارم در رشته حقوق ادامه تحصیل بدهم.

    به نظر شما امسال برای کنکور انسانی آماده شوم و در صورت قبولی از حوزه انصراف بدهم
    یا
    صبر کنم و بعد از گرفتن سطح یک یعنی دو سال دیگه برای کارشناسی دانشگاه مفید اقدام کنم و همزمان بخونم و برای ارشد کنکور بدم و دولتی بخونم؟؟

    فارغ التحصیل ریاضی سال ۹۳ هستم و معدل دیپلمم هم ۱۹.۲۲ هست.

    در صورت کنکور دادن احتمال زیاد می دهم یکی از دانشگاه های دولتی تهران قبول می شوم( احتمال زیاد می دم رتبه ام زیر ۵۰۰ یا بهتر بشه…)

    برای دانشگاه مفید هم احتمالش هست که بتونم بورس بگیرم. (بورس شدنش شنیدم سخته)

    برای ادامه تحصیل و هیئت علمی شدن شاید هم تحصیل در خارج کدام راه رو پیشنهاد می کنید؟؟

    در کل کدوم یکی رو بهتر می دونید؟؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است در کنکور شرکت کنید و در یک دانشگاه طراز اول دولتی مشغول به تحصیل شوید.

  20. لیلا
    پاسخ

    سلام.وفتتون بخیر.آیا دکتری آموزش محور میتواند هیات علمی دانشگاه دولتی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری آموزش محور نشنیده ام.

  21. Z
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    دانشجوی ترم ۱ فقه و حقوق ازاد مشهد هستم(رشته تحصیلی دبیرستان تجربی بوده)
    میخواستم بپرسم به دلیل تفاوت هایی که در دروس ما و حقوقی ها وجود دارد ایا امسال مجدد کنکور بدهم تا حقوق بیاورم یا همین رشته را ادامه دهم و در مقطع ارشد ازمون دهم برای حقوق؟
    (علاقه مند به شغل وکالت یا مشاور حقوقی هستم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می توانید حقوق بروید، این کار را انجام دهید.

  22. Zahra
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی
    اگر در رشته فقه و مبانی حقوق باشیم ، چه کتابهایی را پیشنهاد میکنید که مطالعه کنیم برای برابری اطلاعات با دانشجویان حقوق و هم امادگی ذهنی برای ازمون وکالت؟
    و سوال دوم این هست که ایا از اواخر ترم یک خوب هست که در یک دفتر حقوقی جهت کسب تجربه و افزودن اطلاعات مشغول کار و یا کمک شویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است گرایش خودتان را در ارشد تعیین کنید و متناسب با آن کتابهای تکمیلی بخوانید. توصیه می کنم کتابهای اینجانب را در مقطع لیسانس حقوق بخوانید: حقوق تطبیقی، متون حقوقی ۱ و متون حقوقی ۲، مقدمه علم حقوق، حقوق قراردادها و حقوق خانواده.

  23. هما
    پاسخ

    سلام ببخشید لیسانس کشاورزی هستم فوق لیسانس مدیریت میتونم تو استخدامی شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استخدام چی؟ معمولا ملاک لیسانس است.

  24. باران
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من ۳۴ سالمه و ی مدرک کارشناسی ارشد دارم کارشناس رسمی دادگستری در رشته تاسیسات ساختمانی هستم
    علاقه زیادی به حقوق دارم
    الان تو دانشگاه رشته فقه و حقوق اسلامی میتونم ثبت نام کنم
    و هدفم هم سردفتری است باتوجه به شرایط سنی میتونم اقدام کنم برای آزمون سردفتری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سردفتری خیلی دیر به دیر آزمون برگزار می کند. امسال برگزار شد ممکن است خیلی سال دیگر طول بکشد. بنظرم راه طولانی است و احتمال موفقیت آن خیلی قابل توجه نیست.

  25. پیمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، این سوالی است که ذهن بنده و خیلی از دوستان را درگیر کرده. جدیدا سن جذب هیات علمی ۴۰ سال اعلام شده است. در ادارات و سازمان ها برای آقایانف مدت خدمت سربازی نیز اضافه می شود اما از هنگام اعلام شرایط سنی جدید برای جذب، اشاره ای نشده است. ممنون میشوم اگر توضیح دهید که ایا در اینجا نیز مانند سایر مقررات استخدامی، مدت سربازی اضافه میگردد یا خیر؟ با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر اضافه شود در فراخوان قید می شود.

  26. حیدری
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    اگر بخواهم مجدد از مقطع کارشناسی شروع کنم و هدفم تدریس باشد ، با توجه به تجربه جنابعالی پیشنهاد تون چه رشته ای است که بیشترین شانس رو داشته باشم؟

    (خودم به رشته های مدیریتی ، حسابداری و زبان فرانسه علاقه مندم.)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق و حسابداری از جمله رشته های علوم انسانی هستند که شغلهای تعریف شده دارند.

  27. سحر
    پاسخ

    سلام و عرض احترام خدمت استادی که عاشق دانش و دانشجو است
    ضمن سپاس یی کران از حضرتعالی
    لطفا در خصوص شرکتهای نفتی چند ملیتی موضوع تحقیق پیشنهاد فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم از این حیث که موضوع فعالیت شرکتهای چند ملیتی نفت یا غیر نفت باشد خیلی باعث تفاوت در این نوع شرکتها نمی شود.

  28. رمضانيان
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی مدیریت دارم .اگه پیام نور ارشد حقوق قبول بشم میتونم در آزمون وکالت شرکت کنم و بعد دفتر وکالت بزنم
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  29. مهتاب
    پاسخ

    بنام خدا
    سلام آقای دکتروقت عالی بخیراگه مقدوره لطفابرای زندگی من تصمیم بگیرین شماادم بزرگی هستین هرچی شمابگین من اطاعت می کنم درحال حاضرمتاهلم ویه فرزنددارم دانشجوی ارشدحقوق بین الملل هستم علاقه ای بکاروکالت وقضاوت ندارم تابه الان هم هیچ تلاشی نکردم دلم میخادتوازمون دکتراشرکت کنم ولی دقیق نمی دونم چه منابعی بایدبخونم بزرگترین ارزوم دکترشدنه البته درکنارش تدریس مهم نیست چقدبخوام پول دربیارم مهم اینه که این دومقوله روداشته باشم مادرم همیشه تحقیرم میکنه بهم فحش میده بخاطرخانه داربودنوبیکاریم ازارم میده میگه تویه موجودبی فایده ونجسی خودموباختم دنیام تاریکه نمی دونم چکارکنم درقبال حرفاش چیزی نمیگم ولی دایم تکرارمیکنه میگه بایدبچتومینداختی میرفتی دنبال کارمدام پرستاراروبرخم میکشه که شاغلن ایارشته من اینده ای داره ایامی تونم به جاهای خوبی برسم بامادرم چیکارکنم واقعامن نجستوبی مصرفوبی فایدم میشه کمک کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگران حرفهای مادرتان نباشد. از سر دلسوزی می گوید. بنظرم حتی اگر نمی خواهید وکیل شوید، آزمون وکالت شرکت کنید و پروانه وکالت را اخذ کنید. این بهترین راه حل برای زندگی شما است که بنظرم می رسد. البته دکتری را هم بخوانید مشکلی ندارد ولی اولویت را به آزمون وکالت دهید تا با گرفتن پروانه خودت و خانواده ات آرام بگیرید که شما داری شغل ابرومندی هستید.

  30. عبدالرضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد دلسوز و بزرگ منش!!
    آقای دکتر بنده کارمند بانک خصوصی هستم و لیسانس حسابداری دارم. در سال آینده نیز در رشته حقوق از دانشگاه پیام نور تهران جنوب فارغ التحصیل خواهم شد. قبلا بصورت غیر مرتبط در ارشد حقوق اقتصادی و مالی موسسه علوم بانکی و ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی فارغ التحصیل شده ام. قصد دارم در آزمون وکالت یا سردفتری قبول شوم. اگر برایتان مقدور است بنده را راهنمایی فرمایید کدامیک مناسبتر است . بنده ۴۲ سال سن دارم محل کار اصلی ام تهران است و برای وکالت یا سردفتری باید از سهمیه شهرستان شرکت نمایم.
    با سپاس فراوان از حضرتعالی بابت وقت گرانبهایی که برای راهنمایی های خالصانه دوستان سئوال کننده صرف می نمایید.دعای خیر خیلی ها پشت سرتان است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است ولی بعید است در سال آینده آزمون سردفتری باشد.

  31. امير
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند من یک سوال داشتم خواستم بگم برای اعلام ورشکستگی تاجر باید دادخواست ورشکستگی بده یا درخواست ورشکستگی از اون جایی که اختلافی هست کدام نظر با حقوق ما سازگار تره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر طلبکاران بخواهند این کار را انجام دهند باید دادخواست ولی اگر خود تاجر اعلام توقف کند می تواند درخواست نماید.

  32. رضا
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرانقدرم
    ببخشید شاید سوال من بسیار ابتدایی به نظر برسد. معادل دقیق کلمه حقوق خصوصی چیست؟ آیا private law درست است؟ چون در بعضی مدارک دیدم civil law نوشته اند.
    (تا جایی که بنده اطلاع دارم civil law به معنی حقوق مدنی است. برخی به من گقتند در بعضی کشورها کلمه civil law هم برای حقوق خصوصی استفاده می شود.)
    از استاد عزیزم بسیار سپاسگزارم.
    موفق باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی Private Law در مقابل حقوق عمومی استفاده می شود. حقوق خصوصی با حقوق مدنی Civil Law ارتباط مستحکم و نزدیکی دارد و اگر به جای private law از civil law استفاده می شود از این جهت است.

  33. صنم
    پاسخ

    سلام من رشته مهندسی مواد و متالورژی میخونم در دانشگاه دولتی میخواستم بدونم کسی که دانشگاه رو ول کنه و بره بدون تصویه حساب ایا براش مشکلی پیش میاد یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد. اگر بخواهید دوباره تحصیل کنید باید از قبل انصراف بدهید.

  34. رضا عباسی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دو تا سوال داشتم لطفاراهنمایی کنید ممنون. من دانشجوی رشته اقتصاد هستم میخواشتم بدونم میشه در کنکور ارشد رشته دانشگاه فرهنگیان قبول بشم یا همچین چیزی غیر ممکنه. و اینکه میخواستم بدونم اگر من رشته خودمو یعنی اقتصاد رو ادامه بده و ارشد بگیرم میتونم در دانشگاه آزاد یا پیام نور تدریس کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ادامه تحصیل باید به دفترچه مراجعه کنید و معمولا منعی ندارد اگر ارشد در دانشگاه فرهنگیان باشد. در مورد تدریس هم با ارشد احتمالش خیلی ضعیف است. شاید اگر دکتری قبول شوید امکانش باشد.

  35. F.D
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب به تازگی در رشته ی حقوق نفت و گاز قبول شده ام
    از همین ابتدا دچار اشفتگی ام زیرا به درستی مسیر موفقیت در این رشته را نمیدانم
    و همینکه به زودی باید موضوعی برای پایان نامه انتخاب کنم
    اگر که مقدور است مراحلی که برای موفقیت و رفع سردرگمی در این رشته میدانید برایم بنویسید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما کتابهای زیر از اینجانب را مطالعه کنید: حقوق نفت و گاز؛ حقوق تجارت بین الملل؛ حقوق قراردادها؛ حقوق قراردادهای بی او تی؛ داوری تجاری بین المللی. سعی کنید در زمینه قراردادها دانش و تجربه کسب کنید. کتاب حقوق نفت و گاز در واقع متضمن مطالبی است که باید در این رشته مطالعه کنید.

  36. سحر
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید من کارشناسی مهندسی صنایع غذایی خوندم و دانشجوی ارشد مدیریت مالی هستم میخواستم بدونم با لیسانس غیر مرتبط نمی توانم استخدام شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندسی صنایع عذایی که بهتر است.

  37. محمود شهيدي
    پاسخ

    جناب دکتر ، با سلام و سپاس
    من از همکاران خرد ،در دانشگاه آزاد هستم .استدعا دارم معادل فارسی را در موارد ذیل مرقوم فرمایید:
    contract implied in law
    contract implied in fact

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظور قراردادی است که قانون مفروض می دارد یا قراردادی که شرایط حاکی از آن است. منظور توافقات ضمنی است که به حکم قانون یا به موجب اوضاع و احوال مفروض تلقی می شود.

  38. Lit.hi
    پاسخ

    سلام.
    من الان دانشجوی ترم یک تاریخ شهید بهشتی هستم و چون علاقه‌م به ادبیات فارسی بیشتره تصمیم گرفتم این رشته رو توی دانشگاه شیراز ادامه بدم.
    به نظرتون تصمیم‌م درسته؟
    وآیا از سطح علمی دانشگاه شیراز خبر دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان ارشد ادبیات فارسی است خب بد نیست ولی با این مدارک ناهماهنگ منتظر معجزه نباشید. بلاخره تاریخ و ادبیات به هم گره خورده است و خیلی از حقایق تاریخی در سرزمین ما از ادبیات قابل دریافت است نه از تاریخ نویسان.

  39. امیدمصطفایی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد محترم
    ممنون وقتتون را دراختیار بنده می گذارین.
    سوالم این هست
    ازنظر سطح سواد اساتید و سطح علمی دانشگاه،دررشته حقوق تجارت بین الملل بین سه دانشگاه تهران و علامه وبهشتی برترین کدام است؟ منظورم این هست کدوم یک ازآنها بازدهی مناسب برای یک دانشجو فعال درعرصه بین المللی دارند؟آیا اعتبارمدرک علمی یکی این دانشگاههابرای کشورهای دیگر دارای اولویت است یانه فرقی ندارند؟
    سپاس گزار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است.

  40. حاجی نصرالله
    پاسخ

    سلام خسته نباشید..مقطع کارشناسی هستم..علوم تربیتی شبانه علامه قبول شدم و حسابداری دانشگاه علوم تحقیقات..هزینه دانشگاه علامه یه تومنه..میتونم رشته های بدون کنکور دانشگاه های ازاد رو هم برم..برای علوم تربیتی کار هست؟؟از لحاظ اینده شغلی چ رشته ای برم؟ لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب بنظرم حسابداری بیشتر دارای فرصتهای شغلی است. البته علوم تربیتی برای آموزش و پرورش مناسب است که تورم فارغ التحصیل شدیدی دارد.

  41. سروش
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من یک پرونده شکایت از دانشگاه در دیوان عدالت اداری دارم. برای من وقت نظارت آخر مهر ماه تعیین شده. آیا در این روز حکم بدوی من صادر میشه یا اینکه ممکنه چند ماهی صدور حکم طول بکشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، الزاما ممکن است به صدور رأی در آن جلسه نشود. بستگی به این دارد که آیا دانشگاه جواب داده است یا نه و آیا تحقیقات لازم برای صدور رأی حاصل است یا خیر.

  42. somayeh
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید.درسته سوالم طولانیه ولی ازتون خواهش میکنم جوابموبدین چون دیگه اعصابم خ داغونه ازدستش.م
    من کارشناس رادیولوژی هستم الانم ۳ساله بعنوان نیروی طرحی دارم کارمیکنم.دره دبیرستانم عالی بودم وکنکورم بخاطرانتخاب رشته بدگیراین افتادم.خودم علاقه‌ای به کارتوبیمارستان وشیفت شب ندارم.فراریم واقعیتش.خ دلم میخواد معلم باشم.ارشدخوندن رشته ماهم فایده نداره بن بسته.پارسال رتبه من توارشد۱۰بود نرفتم چون استخدام نیستم وآخرشم همینم.شوهرم یه پیشنهادداده بهم ارشد روانشناسی بخونم وبااون استخدامیآموزش وپرورش یاکار توبیرون انجام بدم.خودم نوذهنم کنکور دوباره ست.نمیدونم روحمو چجوری ارضاکنم.خسته م ازبیمارستان شیفتای شب.دلم میخوادیه کارمنظم داشته باشم نه شیفت درگردش.باتوجه به اینکه حتی رشته مااستخدامش خ خ کمه.الان من یه راهنمایی میخوام ازتون چی بهتره؟ارشدروانشناسی بخونم باتوجه به غیرمرتبط بودنش میتونم استخدام شرکت کنم؟؟؟دکتراچی؟یاهمون ازاول کنکور تجربی بدم؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هر رشته دیگری بروی باید از ابتدا لیسانس را شروع کنید و در مجموع سختی آن از کار فعلی شما بیشتر خواهد بود. خدا را شکر کنید که شغل دارید و همون را ادامه بدهید. ارشد روانشناسی هم به شما کمکی نمی کند.

  43. درسا
    پاسخ

    سلام مجدد مزاحم شما استاد عزیز و دلسوز شدم من زیست شناسی سلولی مولکولی لیسانس دارم
    ۱:بنظر شما اگر برای ارشد بتونم با تلاش زیاد وزارت بهداشت قبول شم چون کلا مثلا ١٧ نفر میگیره و رشته هایی مثل ژنتیک پزشکی و هماتولوژی قبول بشم بازار کارشون در چه وضعیتی است؟
    ۲:اگر برا ارشد بخوام همین دانشگاه ازاد وزارت علوم رشته میکروبیولوزی صنعتی ادامه بدهم وضعیت کاری این رشته چطور است؟
    ٣:راه سومی هم در نظرم هست اون اینه که باز از اول برای رشته های مثل حقوق یا مدیریت بخونم ؟
    ۴:بنظر کدام از این ٣ راه پردرامدتر و منطقی تر است ؟ تلاشمو بزارم روی وزارت بهداشت قبول شدن رشته خودم یا از اول وکالت خوندن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقیقتا هیچ رشته ای نیست که به محض دریافت مدرک بتوانید کار پیدا کنید. من خیلی از بازار کار رشته های زیست شناسی و ژنتیک اطلاع ندارم ولی حداقل از مدیریت فرصت شغلی بیشتری دارند.

  44. بهار
    پاسخ

    سلام استاد
    به نظر شما ازمون سردفتری باید ابطال بشه ?خیلی ذهنم رو درگیر کرده…
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است باطل کنند.

  45. نیما
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من کارشناسی آی تی دارم و دانشگاه سراسری فنی خوندم و معدلم ۱۷ هستش سوالم اینه که اونایی که دوران هنرستان گذروندن با کسایی که دوران دبیرستان گذروندن فرقی دارن یا فقط دبیرستانی ها میتونن استخدام اموزش پرورش یا استاد دانشگاه شدن بشن.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد. بستگی به فراخوان دارد.

  46. Sara
    پاسخ

    خسته نباشید من بهمن ماه دفاع دارم میخواستم بدونم برای استاد دانشگاه شدن از کجا باید شروع کنم ازمون خاصی داره ؟اصلا به کجا باید مراجع کنم میشه یکم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دفاع چی دارید؟ ارشد یا دکتری؟ ارشد که احتمال ندارد ولی دکتری هم باید منتظر فراخوان باشید.

  47. همتا
    پاسخ

    با سلام.اینجانب ۳۲ سال سن دارم کارمند پیمانی هستم و ارشد روانشناسی.ایا اگر دکتری بخوانم میتوانم به عضویت هییت علمی دربیایم و در دانشگاه تدریس،کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به این دارد که لیسانس شما چی باشد. اگر لیسانس شما غیر مرتبط باشد فکر هیات علمی را نکنید. ولی اگر مرتبط باشد، احتمالش هست ولی کار خود را رها نکنید.

  48. درسا
    پاسخ

    سلام بنظر شما من ارشد میکروبیولوزی دانشگاه ازاد ادامه بدهم یا دوباره از اول برای لیسانس حقوق یا روانشناسی
    یا مدیریت بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باز از اول بخوانید می دانید که چی می خوانید ولی اگز بخواهید وسط کار تغییر رشته بدهید، کسی شما را قبول نمی کند. در این سه رشته، حقوق شغلهای تعریف شده دارد ولی رقابت هم در آن کم نیست.

  49. الی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر
    عاجزانه میخوام که بنده رو راهنمایی کنید چراکه شدیدا احساس بیهودگی و درماندگی دارم. من ۲۶ سالمه و ارشد ژنتیک گیاهی دارم و تا الان که دو سال از فارغ التحصیلیم گذشته، نتوانستم شغلی پیدا کنم و تمام این دو سال رو به مهارت آموزی و کارورزی در آزمایشگاه گذروندم و به نوعی نیروی کار رایگان بودم.
    حالا میخوام کلا با رشته ام خداحافظی کنم و ابدا دیگه این رشته رو ادامه ندم چراکه دوستانم حتی بعد از مدرک دکتری، کماکان وضعیتی شبیه من دارند.
    الان میخوام مجددا کارشناسی ارشد بخونم. چون ارشد ژنتیکم روزانه بوده، دیگه نمیتونم از سهمیه روزانه استفاده کنم پس میخوام فراگیر پیام نور شرکت کنم.
    به سه رشته ی روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی و مشاوره خیلی علاقه دارم ولی اینبار واقعا برام مهمه که اشتباه قبلم رو تکرار نکنم و از بین این سه، اون رشته ای رو انتخاب کنم که بازار کار بهتری داره. میشه در این مورد راهنماییم کنید؟
    هم چنین می دونم که بهتره ارشدم رو از دانشگاه درجه یک تری نسبت به پیام نور بگیرم . ولی میخوام دو ترم که در پیام نور، ارشد رو گذروندم در کنکور ارشد برای همون رشته شرکت کنم و اگر روزانه قبول شدم با وجود اینکه می دونم باید شهریه بدم صرفا بخاطر ارتقای دانشگاهم از پیام نور به دولتی، تطبیق واحد برای دو ترم گذرونده بگیرم. آیا شما این کار من رو تایید می کنید؟؟
    بیخشید خیلی طولانی شد
    ممنونم که وقت شریفتون رو در اختیارم می گذارید.
    با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال شغل و کار هستید، مطمئن باشید که رشته های روانشناسی و مشاوره بیش از حد متصور فارغ التحصیل دارد و امکان پیدا کردن شغل مرتبط با داشتن ارشد غیرمرتبط واقعا کم است.

  50. حضرتی
    پاسخ

    با سلام
    بنده دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه خوارزمی رشته شیمی
    و کارشناسی ارشد اموزش محور پیام نورتهران در رشته شیمی
    پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری می باشم
    آیا می توانم در آزمون دکتری ثبت نام کنم؟
    ممنون از پاسخ شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی دانشگاه های طراز اول احتمال شما را به دلیل نداشتن پایان نامه نپذیرند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *