پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فری
    پاسخ

    سلام و ادب، فوق لیسانس ارتباط تصویری و دکتری پژوهش هنر هستم. چند سالی است به طور پراکنده تدرس می دهم. چند سوال دارم: ۱. آیا سالهایی را که با مدرک ارشد درس می دادم، جزو سوابق کاری من به شمار می آید؟ چگونه آن ها را باید ارائه دهم؟
    گواهی تدریس و ارزشیابی کافی است؟ یا قرارداد هم باید باشد؟ ۲. یک ترم از نیمسال هایی را که درس دادم در سامانه سجاد علمی-کاربردی ثبت نکرده اند و هیچ مدرکی برای اثبات آن جز فهرست نمره دانشجویان ندارم. آیا راه حلی دارید؟ ۳. یک ترم در دانشگاه دولتی یکی از دروسی که تخصص بالایی در آن داشتم را با تمام توان درس دادم ولی متاسفانه در ارزشیابی نمره متوسط ۱۷.۸ را کسب کردم. اگر امکان دارد راهنمایی ام کنید که چگونه می توانم کیفیت تدریس را بالا ببرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر چون حق التدریسی سابقه محسوب نمی شود. ۳- برای کیفیت تدریس اولا باید ارتباط خوبی با دانشجو داشته باشید و ثانیا بر درسی که تدریس می کنید تسلط داشته باشید ولی از همه مهمتر نظم در ارائه مطالب و اخلاف نیکو.

  2. پرنیان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دوره روزانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گذرانده ام .می خواستم بدونم میتونم باز هم در کنکور سراسری شرکت کنم ؟ ( دوره روزانه و بدون شهریه منظورم هست .طبق اخرین اطلاعی که دارم فقط مجاز به ورود به دوره بین املل و ازاد هستم با این شرایط .)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا اینطوری است.

  3. رزیتا
    پاسخ

    سلام حناب دکتر
    می خواستم بدانم آیا شرط سنی هیأت علمی برای کسانی که پست دکترا دارند هم همان ۴۵ سال است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پست دکتری در ایران به عنوان یک درجه با امتیازات خاص تعریف نشده است.

  4. خیراله
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده دکترای شیلات دارم۲۸سال سن دارم ارشد دانشگاه تهران خوندم دکترا گرگان خوندم ی کاری برام تو بتدر عباس جور شده حقوقش خوبه ولی همسزم راضی نیس مبگه تلاش کن برا هیت علمی مقاله هامم بد نیستن امپکت بالایی دارن حدود جهار هست امپکتاشون ای اس ای چنتا دارم خیلی سردر گمم نمیدونم این کارو بیخیال شم برم دور مقاله باز نظر شما چیه؟راستی برا جذب هیت علمی مدام باید مقاله های حدید باشن مثلا از من ماا پارسالن امسال کار جدیدی نداشتم و سوال دیگ اینک من خرداد امسال ینی ماه دیگ دفاع میکنم امسال ب هنوان فارق تحصیل نمیتونم شرکت کنم تو فراخوانی ک تازه اومره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب کار را بروید و بعد برای هیات علمی هم اقدام کنید هر وقت هیات علمی جور شد کارتان را رها نمایید.

  5. مهسا
    پاسخ

    سلام. ممنون از لطف شما در پاسخگویی. من رشته کارشناسی و کارشناسی ارشدم مهندسی فناوری اطلاعات است. میخواستم ببینم اگر دکتری را مهندسی کامپیوتر یخوانم در جذب به عنوان هیئت علمی مشکل پیش می آید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تأثیر که دارد که مهندسی کامپیوتر نرم افزار مثلا خب سابقه ندارید.

  6. علی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    بنده فارغ التحصیل لیسانس هستم و برای ارشد قصد تغییر رشته دارم و قصد گرفتن دکتری اون رشته هم دارم. آیا برای گرفتن دکتری مشکلی پیش می آید؟ و اینکه می توانم هیئت علمی بشم؟
    بعدا (بعد سربازی) اگر نیاز به گرفتن مدرک لیسانس همین رشته شد، با وجود داشتن دکتری، مشکلی برای گرفتنش پیش نمی آید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است که این مدارک به درد بخورد.

  7. سهیل
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید … ببخشید سوالی داشتم و چند وقتیه اذیتم میکنه … اینکه بین حقوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل کدوم رو انتخاب کنم ؟؟ واقعا سر در گمم و از طرفی دیگه اینده ی شغلی هم مد نظرم هست اگر نظرتون رو بگید خیلی کمکم میکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل را بیشتر توصیه می کنم.

  8. میدانی
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب خدمت جناب اقای دکتر شیروی
    بنده کارشناسی رو در دانشگاه مطهری در رشته فقه و حقوق گذراندم و مارشناسی ارشد رو در رشته حقوق خصوصی دانشگاه ازاد واحد دماوند،ارزوی بنده این است بتوانم دکترا را در دانشگاه سراسری تهران پذیرفته شوم،ایا با این سوابق تحصیلی امکان پذیر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست ولی باید خیلی تلاش کنید. داشتن نمره زبان و مقاله کمک می کند.

  9. حقوق خوان
    پاسخ

    با سلام و احترام

    من ارشد حقوق بشر از دانشگاه تهران دارم اما تمایل دارم تا در آزمون دکترای خصوصی شرکت کنم. ایا در صورت قبولی در آزمون این موضوع به عنوان نمره منفی د رمصاحبه مدنظر قرارنمیگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تأثیر منفی که دارد چون شما ارشد خصوصی ندارید.

  10. دانیال
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز،

    سوال بنده دانشگاهی-حقوقی بوده و شاید کمی پیچیده است بنابراین در اینجا مزاحم حضرتعالی شدم. امیدوارم که حوصله مطالعه داشته باشید. بنده کارمند قراردادی یکی از وزارت خانه ها هستم. در حین همکاری در مقطع دکتری روزانه پذیرفته شده و ادامه تحصیل دادم. به خاطر عدم رضایت از شرایط شغلی ای که داشتم و علی رغم اصرار مجموعه، کارمند رسمی نشدم. پس از دو و نیم سال از ادامه تحصیل، با تحت فشار گرفتن از لحاظ شغلی، کاهش حقوق و تهدید به انتقال به یک شهر دیگر مجبور به دادن “تعهد ادامه تحصیل” حداقل دو برابر مدت زمان تحصیل شدم. لازم به ذکر است که مجموعه به خدمات بنده نیاز داشت همچنین بنده با توجه به تاهل و بچه دار بودن به درآمد محل کار. در این تعهد قید شده بود که بایستی دو برابر مدت تحصیل خدمت نمایم و در صورت عدم اجرای تعهد، حداقل دو برابر ضرر و زیان مجموعه و با تشخیص قطعی آن ها بایستی بازپرداخت نمایم.
    پس از اتمام تحصیل دوره دکتری، به دلیل ادامه مشکلاتی که در محیط شغلی دارم(که باور بفرمایید یقیناً از طرف بنده نیست) بنده درخواست تسویه حساب داده ام. لازم به ذکر است که با سهمیه آزاد در دانشگاه قبول شدم و از حدود ۸ ماه ماموریت آموزشی استفاده کرده ام(که مقداری از آن مربوط به مرخصی¬های بدون حقوق قبل از دادن تعهد به مجموعه بود، که مجموعه پس از اخذ تعهد تبدیل نموده و بازپس داده بود). در حین تحصیل نیز هفته ای ۴ تا ۵ روز در سر کار حضور داشتم، مسئول یک بخش بوده ام و حدود ۲۰ نیروی کارشناس ارشد و دکتری داشته ام و مجموعه نیز در مورد فعالیت مثبت بنده نظر نافی ندارد. به عبارت دیگر فعالیت شدید و چشمگیری داشتم و خدای ناکرده بیکار یا در حال درس خواندن نبودم. حال هنگام تسویه حساب، بنده مطابق عرف درخواست پرداخت جریمه دو برابر حقوق ۸ ماه را دارم (برابر ماموریتی را که استفاده کرده ام و به غیر از آن از هیچ امکانات دیگری استفاده نکرده ام) تا از لحاظ شرعی-اخلاقی نیز دینی به گردن بنده نباشد. اما مجموعه طلب دو برابر حقوق دریافتی بنده در کل طول مدت ۴ سال تحصیل و به عبارت دیگر ۱۶۰ ملیون تومان! را دارد. به نظر این برای منصرف کردن بنده از جدایی است، اما با توجه به شرایط موجود روحیه ادامه همکاری ندارم. حال با توجه به اینکه تعهد محضری بنده مربوط به ۱۴ ماه قبل از فارغ التحصیلی بوده و انصافاً به غیر از ۸ ماه ماموریت منقطع(یک تا دو روز در هر هفته) از هیچ امکانات دیگری استفاده ننموده¬ام، به نظر حضرتعالی چه راه حلی وجود دارد. آیا قید این مورد در تعهد که “تشخیص زیان مجموعه قطعی و بدون اعتراض است” بنده را مکلف می نماید تا چنین جریمه نامعقولی را پرداخت نمایم؟ با توجه به اینکه در این مدت در محل کار حاضر بوده و فعال و دارای مسئولیت بوده ام به نظر حضرتعالی هیچ راهکار حقوقی ای وجود ندارد؟ ممنون می شوم اگر راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره سند رسمی با مفاد خطرناکی را علیه خودتان امضا کرده اید و حالا می خواهید از زیرش در روید. بلاخره یا شما باید علیه آنها شکایت کنید یا آنها. اگر رها کنید چه مشکلی ایجاد می شود تا آنها ثابت کنند که اینقدر خسارت به آنها وارد شده است.

  11. مسیحا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا دانشگاه تهران برنامه ای برای مقطع دکترای گرایش تجاری اقتصادی بین المللی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. احتمالا در سال آینده هم پردیس مرکزی و هم فارابی رشته حقوق تجارت بین الملل و سرمایه گذاری را بیاورند.

  12. فاطمه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر جناب دکتر
    من به تازگی در مقطع کارشناسی ارشد حشره شناسی از یک دانشگاه دولتی روزانه فارق التحصیل شدم، به تدریس علاقه زیادی دارم میخواستم بدونم برای تدریس در دانشگاه های پیام نور و ازاد باید چه اقداماتی بکنم. و به کجاها درخواست بدم.
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به واحدهای مربوط مراجعه کنید شاید به شما نیاز داشته باشند.

  13. نیما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی ارشد و لیسانس عمران دارم هیچ مقاله یا کنفرانسی هم ارائه ندادم الان در سن ۳۱ سالگی تصمیم گرفتم آزمون دکتری سراسری شرکت کنم میخواستم بدونم واقعا چقدر شانس دارم؟ و احتمال اینکه هیات علمی بشم چقدر هست؟ ممنون میشم از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس قبولی که به سابقه تحصیلی شما بستگی دارد ولی هیات علمی خب شانس خیلی زیاد نیست.

  14. مرجان زمانی
    پاسخ

    سلام من فوق لیسانس mbaاز دانشگاه تهرانم , و با توجه به اینکه این رشته دکتری ندارد ایا امکان خواندن دکتری در رشته دیگری از شاخه مدیریت دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکلی ندارد.

  15. عبدالحمید رضاییان صنم
    پاسخ

    خدمت آقای دکترسلام عرض میشود
    اینجانب کارمندقراردادمعین دولت هستم ومیخواستم شرکتی فنی و خدمات برقی ثبت نمایم اما شمافرمودید که کارکنان دولت نمیتونن عضو هیئت مدیره باشن آیا میتونم شخصی دیگر مثلا همسریابرادرم رو بعنوان مدیرعامل معرفی نمایم وخودم بعنوان وکیل آنها همان کارمدیریت را بنام آنها انجام بدم چون ایده شرکت وهمه کاره خودم باید باشم.زحمت بکشین راهکاری رو ارائه بدین که هم منع قانونی نداشته،باشه و هم خودم بتونم غیرمستقیم بعنوان مدیرعامل ایفادنقش نمایم.متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید.

  16. همایون
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی

    سوالی داشتم بدین شرح بنده سال اینده مقطع لیسانس خود را در رشته حقوق به اتمام می رسانم و سربازی هم نرفته ام ایا می توانم برای دانشگاه علوم قضایی برای مقطع ارشد اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  17. n.naghdi
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام

    آقای دکتر خواهشمندم اینجانب را در خصوص موضوع پایان نامه در حوزه اعتبارات اسنادی در حقوق تجارت بین الملل برای مقطع کارشناسی ارشد راهنمایی بفرمایید.

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق مطالعه موضوع مرتبطی پیدا کنید.

  18. انسیه
    پاسخ

    با سلام
    رشته کارشناسی ام علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری بوده است و ارشد مطالعات زنان دارم آیا میتونم دکترا فلسفه تعلیم و تربیت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همین طور بین رشته ها بچرخید شاید یه کاری بلاخره جور شد.

  19. نیکسرشت
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    پسرم امسال برای دومین بار در کنکور سراسری شرکت میکنه سال گذشته نتونست دانشگاه خوب قبول بشه به رشته حقوق علاقه مند هست ولی فکر میکنم تو این رشته زیاد موفق نباشه چون خیلی خجالتی هست مدتی قبل در یک موسسه تست استعدادیابی داد و روانشاسی که ازش تست گرفت گفت رفتن به رشته انسانی از ابتدا برای پسرم اشتباه بود طبق چند آزمونی که گرفته شد رشته های گروه تجربی رو پیشنهاد کردن مثل ایمنی شناسی . ژنتیک. داروسازی . پاتولوژی وگفتن موفقیتش تو این رشته ها بیشتره ولی تو حقوق و وکالت موفقیت چندانی نخواهد داشت آقای دکتر با توجه به اینکه شما حقوقدان هستید آیا با این شرایط پسرم میتونه تو رشته حقوق موفق باشه به خاطر علاقش یا برای ورود به این رشته باید استعداد خاصی داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهم این است که بتواند در یک دانشگاه خوب قبول و بعدا نیز در وکالت قبول شود. خجالتی و اینها خودش درست می شود. به این مشاورهای الکی هم گوش ندهید.

  20. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر آیا تغییر زمینه تحقیقاتی در دوره دکتری تاثیر منفی دارد؟ مثلا پایان نامه ارشد در زمینه آیین دادرسی بوده و در دوره دکتری که میخواهند زمینه تحقیقاتی را انتخاب کنیم برای مصاحبه قرارداد ها یا زمینه تجارت انتخاب شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ایجاد نمی کند. گاهی هم بهتر است که شما در موضوعات متعددی پژوهش می کنید.

  21. مائده
    پاسخ

    سلام استاد
    برای استاد دانشگاه شدن از راه تربیت معلم وارد بشم بهتره یا مهندسی؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تربیت معلم یعنی معلم می شوید نه استاد. مگر بعدا بخواهید عوض کنید که خیلی سخت است. بهتر است از اول دنبال تربیت معلم نباشید.

  22. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر با توجه به اینکه برای تحصیل حقوق تجارت بین الملل ،کشورهایی چون انگلیس و امریکا عالی هستن،آیا درجه کشورهایی چون نروز و هلند و فرانسه در این رشته خیلی پایین هست؟!!
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این دست کشورها هم خوبند هرچند که کشورهای انگلیسی زبان ارجحیت دارند.

  23. منوچهر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    مدارک دانشگاه های پیام نور در کدام کشورهای اروپایی قابل قبول است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی به مدارک غیر حضوری اهمیتی نمی دهند.

  24. سمیه
    پاسخ

    سلام

    اقای دکتر سوالی از خدمتتان داشتم من بورسیه یکی از دانشگاه های دولتی بودم که بعد از فراغت از تحصیل به مدت ۶ ترم است که با دانشگاه به صورت حق التدریس همکاری می کنم و در این مدت به دلیل نبود ردیف استخدامی حکم ما زده نشده است آیا راه حلی وجود دارد که بیمه ما در طی این سه سال توسط دانشگاه به منظور جلوگیری از تضعیف حقو قمان منظور گرددو این سه سال حق التدریسی جز سابقه برایمان حساب شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم راه حلی داشته باشد. خودتان می توانید بیمه خود را کاملا پرداخت کنید و بعدا جزء سابقه بیمه شما لحاظ خواهد شد.

  25. فرناز
    پاسخ

    سلام. من دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق هستم.
    ۱)خواستم بپرسم به نظرتون برای وکالت اینجا بهتره یا فرانسه یا انگلیس؟ با توجه به سختی کار.
    ۲) اول ارشد شرکت کنم یا اول ازمون وکالت؟
    ۳)ایا با سن ۲۱ سال میشه ازمون وکالت داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر شما وکالت آنجا قبول می شوید که حالا در انتخابش مانده اید؟

  26. Mahdi
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    سه مقاله علمی پژوهشی چقدر در مصاحبه دکترا حقوق خصوصی کمک می کند؟ من چند ماه فرصت مطالعه نداشتم و الان آمادگی کامل ندارم، آیا می تونم رو مقالاتم حساب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مقالات هم نمره دارند و نمی توانید بگویید که چقدر شما را از دیگران جلو می برد. بستگی دارد که شما حالا کجا هستید.

  27. m.safavi
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. جناب دکتر من چند سوال درخصوص نحوه جذب هیات علمی دارم. ۱_ ایا سابقه تدریس برای جذب لازم است اگر لازم است چند سال حداقل؟ ۲_ایا هرسال دانشگاه اعلام جذب میکند یا هرچندسال یکبار فراخوان میدهند؟ ۳_ایا اگر من در سن ۳۸ سالگی وارد دوره دکترا شوم با توجه به حداکثر سن که ۴۵سال است مشمول جذب میشوم ؟ باسپاس ازعنایت شما به پاسخ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نه ولی جدول امتیازات است. ۲- بستگی دارد که دانشگاه چه نیازی دارد. ۳- بعید است خیلی شانس زیادی داشته باشید.

  28. اکبری
    پاسخ

    با سلام
    بنده ارشد حقوق عمومی دارم و قصد ادامه تحصیل در آمریکا یا اروپا دارم.
    آیا مدرک حقوق عمومی ایران مورد پذیرش دانشگاه های خارج از کشور می باشد؟
    در صورت منفی بودن جواب، کدامیک از گرایش های حقوق در مقطع دکترا و ارشد در ایران را برای تسهیل پذیرش از خارج از کشور پیشنهاد می دهید؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است که دانشگاه های مهم مستقیم به شما پذیرش دکتری بدهند. تازه از چه دانشگاهی شما مدرک دارید.

  29. زهرا
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید.
    سوالی از خدمت شما داشتم. من دکترای روانشناسی از دانشگاه سراسری دارم و در حال حاضر به صورت حق التدریس در دانشگاه آزاد در حال تدریس هستم. شرط دانشگاه آزاد این بوده که ما باید خودمان را بیمه بکنیم تا به ما حقوق بدهند. سوال من اینست که اگر تا ۲-۳ سال دیگر من بتوانم در دانشگاهی از وزارت علوم هیات علمی بشوم، این سابقه کار و بیمه دانشگاه آزاد قابل انتقال به وزارت علوم خواهد بود؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سابقه بیمه بله ولی سابقه هیات علمی خیر.

  30. ناصر
    پاسخ

    سلام دکتر
    قسمتهایی از کتاب مدنی سه رو بذارین سایت تا سبکشو ببینیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب کپی رایت ناشر یعنی سازمان سمت است و ترجیح می دهم بدون اذن ناشر این کار را نکنم.

  31. زهرا
    پاسخ

    سلام من کارشناسی ام در دانشگاه علامه رشته مدیریت دولتی با معدل ١٨ فارغ التحصیل شدم و بدون ازمون ارشد گرایش سیستم های اطلاعاتی قبول شدم ولی متاسفانه اموزش محور بود حالا که فارغ التحصیل شدم و مقاله هم ندرم نمی دونم باید برای دکتری چی کار کنم.می تونین راهنمایی ام کنید؟
    خودم در حال حاضر فکر می کنم باید دوباره ارشد بخونم.اگه به نظرتون فکرم درسته بگید اگر پیام نور بخونم با توجه به اینکه مدرک دانشگاه علامه رو هم دارم برای دکتری تو دانشگاه های خوب کافیه یا حتما باید کنکور بدم یه دانشگاه خوب قبول شم؟
    ببخشید که زیاد شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می توانی برو یک دانشگاه خوب دیگه روزانه دولتی

  32. فریبرز
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    بنده سوالی داشتم به نظر شما بنده ابتدا به سربازی بروم و بعد ان در ازمونوکالت شرکت کنیم یا برای ارشد حقوق اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو را می توانید انجام دهید. اگر ارشد زودتر قبول شدید در یک دانشگاه خوب بروید ارشد والا بروید سربازی.

  33. سیدرضا
    پاسخ

    سلام، اقای دکتر شیروی
    من کارشناسی وارشد فقه ومبانی حقوق اسلامی خواندم، به نظرتون می تونم دکتری رشته حقوق خصوصی بخونم، یا باید فقه ومبانی حقوق اسلامی امتحان بدم،
    ویه سوال دیگه، شهریه رشته های با آزمون وبدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد فرق داره، ویافرقی هردوتاشون یکی هستند… ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- دفترچه ثبت نام آزمون دکتری را نگاه کنید. ۲- نه

  34. امید
    پاسخ

    با سلام
    هیأت علمی پیمانی با مدرک کارشناسی ارشد در یک موسسه غیرانتفاعی تابع چه قوانینیه؟ مطابق اعضای هیأت علمی وزارت علومه یا خیر؟
    حدودا چقد حقوق میگیرن؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تابع مقررات قانون کار هستید و ضوابطی که وزارت علوم مشخص کرده است. حقوق هم لابد یه چیزی حدود دو و نیم میلیون در ماه باید باشد.

  35. مرتضي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ؛ وقت بخیر. در دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه ازاد زیر مجموعه “علوم اقتصادی” و نه حقوق، رشته ای بدین عنوان وجود دارد : “اقتصاد نفت و گاز – حقوق و قراردادهای نفت و گاز” به نظر شما ادامه تحصیل در این رشته برای فارغ التحصیل ارشد حقوق نفت و گاز صحیح است؟ با توجه به کم شدن پذیرش دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه دولتی، ایا تحصیل در رشته فوق را توصیه می فرمایید یا خیر؟ (صرف نظر از موضوع شهریه دانشگاه ازاد)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته ترکیبی است و از حقوق و اقتصاد تشکیل شده است و هنوز کسی متوجه نشده است که ماهیت این رشته چیست.

  36. شمس
    پاسخ

    سلام و احترام
    لینک خبر انتشار کتاب جدید حضرتعالی را الان پیدا کردم جهت استحضار ارسال می گردد. البته یک لینک دیگر هم است.
    http://www.hvm.ir/detailnews.aspx?id=49854
    با تجدید احترام

  37. شمس
    پاسخ

    سلام علیکم
    وقت حضرتعالی بخیر جناب آقای دکتر شیروی
    ظاهراً کتاب حقوق قراردادها (انعقاد، آثار و انحلال) جنابعالی در نمایشگاه امسال کتاب تهران ارائه شده است؟
    با تجدیداحترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله، مطالعه این کتاب را توصیه می کنم.

  38. نازنين نادري
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. سپاس از وقتی که به پاسخدهی اختصاص میدید،.
    سوالی داشتم در مورد تغییر رشته، من کارشناسی و ارشدم رو در رشته مهندسی برق دانشگاه سراسری به اتمام رسوندم و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترى میخوام رشته ام رو به مدیریت تغییر بدم.
    ١) آیا امکان پذیرفته شدن در دکتری یک دانشگاه معتبر سراسری با توجه به عدم تجانس بین رشته ارشد و دکتری وجود دارد؟
    ٢) آیا امکان دارد بتوانم به عنوان عضو هیئت علمی پذیرفته شوم اگر دکتری مدیریت داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمالش هست. ۲- بعید می دانم.

  39. سعید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر چند سوالی داشتم ممنون میشم اگر جوابشون رو بدید …
    ۱. تفاوت پردیس دانشگاه فارابی با خود دانشگاه تهران ؟؟
    ۲. شما در دانشگاه تهران هم تدریس میکنید ؟؟
    ۳. من بین حقوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل برای کارشناسی ارشد گیج شدم از نظر شما کدام بهتر است ؟؟
    ۴. ایا واقعا تجارت بین الملل دکتری ندارد ؟؟

    همیشه سالم و سلامت باشید استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- پردیس فارابی بخشی از دانشگاه تهران است. ۲- من در دانشگاه تهران پردیس فارابی تدریس می کنم. ۳- دکتری دارد و فعلا فقط دانشگاه شهید بهشتی دایر کرده است.

  40. نسیم*
    پاسخ

    سلام استادگرامی.خوبین؟عذرمیخوام مزاحمتون شدم.خواستم ببینم نظر شما دررابطه با رشته غیرمرتبط چیه برای ارشد؟بنده مهندسی فناوری اطلاعات خوندم برای کارشناسیم.حالا ک کنکور ارشد رو دادم تو رشته ی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار رتبه ی بهتری خواهم اورد چون کنکورش رو خیلی بهتر از رشته خودم دادم!حالا سوالم اینه باتوجه به مرتبط بودن رشته ای تی و مهندسی نرم افزار و باوجود تفاوت های کم بین این دورشته بنظرشما ادامه تحصیل دررشته مهندسی نرم افزار برای اینده شغلی مشکل ساز خواهد بود؟ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب نرم افزار رشته بهتری است و مهم کار است که با نرم افزار احتمال پیدا کردن کار بیشتر است.

  41. Niloofar
    پاسخ

    با سلام و تشکر
    من کاردانی نرم افزار از دانشگاه آزاد تاکستان و کارشناسی مهندسی سخت افزار از غیر انتفاعی ابرار تهران و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی استراتژیک از آزاد کرج دارم به نظر شما برای دکتری مدیریت فناوری اطلاعات برایم بهتر است یا فناوری اطلاعات .من به هر دو علاقه دارم . در کدام شانس تدریس و هیات علمی شدن بیشتر است .ممنون از لطب شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شانس هیات علمی شما در هر دو گرایش ضعیف است.

  42. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    رشته بنده، در مقطع ارشد ، حقوق تجارت بین الملل هست. برای مقطع دکتری حقوق تجارت و سرمایه گذاری خارجی بخونم بهتر هست یا حقوق نفت و گاز؟؟؟
    بنظر شما قبولی در کدام راحت تر هست برای دوره روزانه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتحانش که یکی است هر کدام قبول شدید.

  43. ستاره
    پاسخ

    سلام استاد.من ۳۵سالمه و ۷سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارم.مدرک لیسانسم مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پیام نور هست.میخواستم بدونم اگه برای ارشد و دکترا بخوام رشته مدیریت فناوری اطلاعات بخونم ، آیا تا اون زمان شانس هیءت علمی شدن برام هست یا خیر؟
    و سوال دوم اینکه آیا این درسته که برای هیءت علمی شدن افراد شاغل ، به ازای هرسال سنوات کاری ، یکسال از شرط سنی برای هیءت علمی شدنشون کم میشه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بعید است. ۲- اگر اینطور باشد همه کسانی که در معرض بازنستگی باشند می توانند هیات علمی شوند.

  44. زهرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم در مورد رشته حقوق تجارت بین الملل و اروپایی بدونم ،فرقی زیادی هست بین این رشته و حقوق تجارت بیل الملل صرف؟؟!
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تفاوت جدی ندارد. شاید قدری روی اتحادیه اروپا تمرکز بیشتری انجام شود.

  45. یاسر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.دانشجوی کارشناسی ترم آخرمبانی فقه وحقوق هستم.آیاامکان ثبت نام برای ارشددررشته جرایم وجزاوجود داره؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله

  46. کیانوش
    پاسخ

    سلام
    من امسال برای بار دوم ارشد حقوق نفت و گاز شرکت کردم و احتمال زیاد هم قبول نمیشوم
    میخواستم من رو راهنمایی کنین بین این دو گزینه کدوم رو انتخاب کنم ؟
    ۱- زبانم تقویت کنم و با مدرک کارشناسی با معدل ۱۷ از کشور های اروپایی پذیرش بگیرم و در اونجا ادامه تحصیل بدم تا بتونم حقوق نفت و گاز قبول بشم؟
    ۲- باز هم ارشد ایران شرکت کنم و بعد از گرفتن مدرک ارشد نفت و گاز برای مقطع دکترا از کشور های اروپایی پذیرش بگیرم ؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو را با هم تا کدام زودتر نتیجه بدهد.

  47. یونس
    پاسخ

    سلام جناب دکتر واقعا خیلی کارتون برا ما ارزش داره ک به همه جواب میدی من داری مدرک کارشناسی ارشد هستم از دانشگاه آزاد و مدرک کارشناسی هم از پیام نوره الانم بصورت قرار دادی کارمند شهرداری هستم و تا دو سه سال دیگه رسمی میشم ولی علاقه ای به کار اداری ندارم و میخوام جذب هییت علمی دانشگاه شم ملی یا آزاد هم فرقی برام نداره میخواستم بفرمایید که اگه دکتری قبول شم که مسلما تا اخذ مدرک کارمند رسمی هم میشم سنم ۳۰ ساله با این شرایط مانعی برای رسیدن به هدفم دارم یا اگه دکتری بگیرم میتونم جذب شم یا نه کارمند رسمی برام مزیت هست یا فرقی نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کارشناسی شما مانع از جذب هیات علمی شما خواهد شد.

  48. آزاده
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند . بنده کارشناسی ارشد تجارت بین الملل (اموزش محور ) علامه خوندم بدلیل نداشتن پایان نامه و کار پژوهشی الان دو سال از فارغ التحصیلی گذشته جرات شرکت در ازمون دکتری نداشتم چون فقط در دانشگاه دولتی دوست دارم دکتری بخونم و علاقمند به تجارت بین الملل و نفت و گاز هستم برای جبران این کمبود تصمیم گرفتم دوباره ازمون ارشد شرکت کنم که هم پایان نامه داشته باشم و هم در دانشگاه و معیت اساتید بتوانم کارهای پژوهشی و مقالاتی تهیه کنم. ۱. ایا تصمیم خواندن ارشد دوباره درست است؟ ۲. ارشد دوم نفت و گاز بخونم که بعدن دکتری نفت برم یا ارشد خصوصی بخونم که بعدن دکتری تجارت یا نفت برم؟ در ضمن ازمون اختبارهم دارم امسال.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بلاخره ممکن است بدون پایان نامه شما را در یک دانشگاه معتبر قبول نکنند. ۲- بنظرم همان تجارت بین الملل بخوان و اگر می توانی برخی از دروس را تطبیق بگیر.

  49. مهدی
    پاسخ

    سلام. معلم هنرستان هستم . ارشد مکانیک دارم. دکتری قبول شده ام. به نظر شما ادامه دهم یا برگردم برای کنکور پزشکی دندان دارو امتحان بدهم؟ ۲۶ ساله هستم. مجرد. سال پیش در کنکور تجربی ۴۸۰۰ رتبه ام شده است. مردد هستم. لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قبولی در پزشکی کار ساده ای نیست و خیلی زمانبر که به نتیجه مورد نظرتان برسید.

  50. امیرحسین ناقدی
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشین
    من دانشجوی کارشناسی برق هستم ولی علاقه ای به رشتم ندارم تصمیم دارد در کارشناسی ارشد مدیریت مالی شرکت کنم به نظر شما کار درستی است
    و در استخدام اگر لیسانس و فوق لیسانسم دو رشته متفاوت باشدمشکلی پیش می اید؟ من خیلی هارو میشناسم که از لیسانس فنی به ارشد مدیریت تغیر رشته میدهند نظر شما در این مورد چیه؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اطلاعات مالی هم برای یک مهندس خوب است ولی فکر اینکه با این مدرک بخواهید شغلی دست و پا کنید را بنظرم از کله اتان بیرون کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *