پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. علي
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر عزیز سوالی داشتم بنده دکترای دانشگاه ازاد گرفتم و بورسیه دانشگاه ازاد بودم ولی به لحاظ مشکلات دانشگاهازاد مجددا دوره دکتری دانشگاه تهران رو تمام کردم و پیمانی در یکی از دانشگاه های دولتی استخدام شدم در حال حاضر دانشگاه ازاد پی گیر عودت حقوق دریافتی در دوره همپوشانی شغل و اخذ جریمه هست و دانشگاه دولتی نیز بنده را خواسته اند برای توضیح لذا سوال اولم اینکه ایا تسویه حساب و عودت حقوق به دانشگاه ازاد می تواند کمک کند که در دانشگاه دولتی مشکلی پیش نیاید؟
    دوم ایا طبق اصل قانون اساسی اعضای هیات علمی نمی توانند دو شغل داشته باشند؟
    چه راهکاری پیشنهاد می فرمایید برای اینکه دانشگاه دولتی را از دست ندهم شمنا بیش از پنجاه مقاله ای اس ای بیست جلد کتاب ثبت اختراع، چندین طرح ملی و برون دانشگاهی تاسیس ازمایشگاه و … در کارنامه خود دارم و در صورت ایجاد مشکل مجبورم با خانواده ام از کشور مهاجرت کنم
    با تشکر از وقتی که می گذارید
    با احترام و ادب

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خودتان را با دانشگاه آزاد حل کنید برای دانشگاه دولتی مشکلی پیش نمی آید. در مورد دو شغله نیز شما که نمی توانید دو شغل تمام وقت داشته باشید می توانید در دانشگاه آزاد اگر قبول کنند نیمه وقت باشید.

  2. علیرضا عسگرزاده
    پاسخ

    سلام
    من بارها و بارها این سوال رو پرسیدم اما جوابی دریافت نکردم
    لطفا این بار به سوال بنده جواب بدید خواهشا
    اگر شخصی رتبه کنکورش دو رقمی باشه و دانشگاه تهران هم باشه و نمرات عالی لیسانس و (ایلتس/جی ار ای/تافل)
    هم داشته باشه امکان داره که از دانشگاه های برتر امریکا مثل استنفورد و هاروارد و یا حتی جان هاپکینز برای اون شخص دعوتنامه فرستاده شه
    در ضمن من شنیدم هر کس که میخواد پزشکی رو در امریکا ادامه بده باید یه ازمونی به نام یو اس ال ام ای بده
    در مورد این هم توضیح بدید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال اینکه آنها پیش قدم شوند و برایش دعوتنامه بفرستند که بنظرم خیلی کم است ولی اگر شما تقاضا دهید شاید قبولتان کنند و درصدی هم احتمال دارد که شما را بورسیه کنند.

  3. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    در داوری سرمایه گذاری ایران مشکلات اصلی که میشود درباره انها مطالعه تطبیقی انجام داد چی هست ؟ من میخواهم مطالعه تطبیقی دراین باره انجام دهم ولی نمیدانم مشکل اصلی داوری ایران چیست! ؟پیشاپیش از راهنماییتان تشکر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اینکه بتوانید مشکلی را استخراج کنید باید مطالعه کنید والا من مشکلی را هم بگویم کارساز نیست.

  4. ناسر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من هم چنان منتظر جواب سوالم در مورد مجموعه روانشناسی و رشته های داخل آن مجموعه هستم. من مجموعه روانشناسی ارشد شبانه خوندم. الان میخوام رشته بالنینی ارشد بخونم . مشکلی پیش میاد . فرق مجموعه رشته روانشناسی با رشته های داخل اون همانطور که تو جداول کنکور هم میاد مثلا رشته روانشناسی بالینی با ۲ گرایش کودک و بزرگسال. رشته روانشناسی عمومی با گرایش اسلامی و ساده و مثبت نگر. و رشته بعدی سلامت . رشته بعدی…. لطف میکنین فرق مجموعه و رشته ها رو به لحاظ شرکت مجدد در همون مجموعه ولی رشته دیگر مثلا از روانشناسی عمومی به روانشناسی بالینی توضیح بدین منعی نداره داره. ممنون از سایت خوبتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی در مورد جزئیات آن ندارم.

  5. بهاره
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، من کارشناسی حقوق خوانده ام در طول دوره دانشگاه به درس تجارت علاقه زیادی داشتم نمیدانم میتوانم در رشته تجارت بین الملل ادامه بدهم یا خیر؟ اگر ممکن است منابع مفید و ساده برای قبولی درآزمون ارشد معرفی کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید. منابع ارشد همان منابع کارشناسی است و لازم نیست منبع خاصی را برای تجارت بین الملل مطالعه کنید.

  6. مهتاب احمدي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ،میخواستم ازتون بپرسم ،اگر کسی مدرک لیسانس را از دانشگاه ازاد و ارشد را با چندین مقاله از دانشگاه غیرانتفاعی گرفته باشد و دکترا را با رزومه خوب از دولتی گرفته باشد ،ایا امکان هیأت علمی شدن هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دولتی ضعیف است ولی در غیر انتفاعی یا آزاد احتمالش هست.

  7. احسان
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من ۲۵ ساله هستم و فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه پیام نور هستم. اما با توجه به علاقه خودم به رشته های علوم انسانی تمایل دارم در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری یکی از دو رشته روانشناسی یا جامعه شناسی رو ادامه بدم که یه مقدار تردید دارم. می خواستم شما بهم کمک کنید و نظرتون رو بگید که کدوم با شرایط من سازگارتر هست؟
    اما عاشق رشته حقوق هستم و حتی زمان ورود به دانشگاه قبول شده بودم اما به علت برخی مسائل مجبور شدم مهندسی صنایع رو انتخاب کنم. می خوام در کنار ارشد برای کارشناسی حقوق از طریق فراگیر پیام نور اقدام کنم. خیلی دوست دارم شانس خودم رو امتحان کنم.
    به نظر شما می تونم موفق بشم؟
    متشکر بابت راهنمایی تون. براتون آرزوی سلامتی، موفقیت و حال خوب دارم …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا مشخص کن که چه علاقه ای دارید؟ حقوق، جامعه شناسی یا روانشناسی؟ ثانیا تغییر رشته خیلی به آینده شما کمک نمی کند اگر می خواهید از اول بروید لیسانس یک دانشگاه خوب بخوانید. مجازی و راه دور و پیام نور نه.

  8. محسن
    پاسخ

    با سلام و احترام . جناب دکتر من باید از پایان نامه ارشدم در رشته حقوق عمومی دفاع کنم هرچند تا کنون آماده نکرده ام ،در عین حال در کنکور دکتری شرکت و مجاز به انتخاب رشته غیر از روزانه شده ام البته با نمره پایین ،حال به نظر شما با این شرایط امکان قبولی در مصاحبه هست و چه منابعی را پیشنهاد می فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه را وقت دارید که تمام کنید و قبولی شما هم به رتبه شما بستگی دارد.

  9. رامتین
    پاسخ

    سلام
    انشالله که سلامت باشید
    ضمن تشکر از صبر شما در پاسخ به سئوالات، یک سئوال از خدمت شما داشتم.
    با توجه به تجربه شما، هیئت علمی شدن در یک دانشگاه غیر انتقاعی خوب در تهران بهتر است و یا دانشگاه آزاد قزوین (هر دو گزینه قطعی می باشد). لازم به ذکر است اینجانب ساکن تهران هستم و هر سه مقطع تحصیل را در دانشگاه دولتی طی کرده ام؟
    آیا گزینه بهتری هم هست؟ انتخاب دیگری نیز می توانم داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام غیر انتفاعی مذکور

  10. ترانه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزم
    استاد امسال دانشگاه بوعلی برای رشته تجارت بین الملل یک نفر بورس میده الان نمی دونیم انتخاب رشته چطور باید انجام بشه.سوالم اینه ایا سنجش برای کسایی که بعد از مصاحبه بورس قبول میشن اگر یه رشته دیگه رو قبول بشوند دو رشته قبول اعلام می کنه یا فقط با توجه به اولویت یک گزینه اعلام میشه؟ چون بهر جهت امکان داره بهر دلیلی اعزام انجام نشه. و اینکه بنظر شما بورس رو برای کدام کشور میدن؟ با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما آن را اولویت اولتان نزنید.

  11. علیرضا
    پاسخ

    سلام آقا دکتر عرض ادب و احترام

    میخواستم بدونم دکتری پردیس معتبرتر است یا آزاد
    و در انتخاب رشته دکتری پردیس را اول انتخاب کنیم یا آزاد را?

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پردیس.

  12. Mahdi
    پاسخ

    ا سلام و عرض ادب. آقای دکتر من در کنکور دکتری حقوق خصوصی امسال رتبه ۷۵ را کسب کردم. البته خیلی تلاش کردم ولی چون دو ماه آخر را به دلیل مشغله نتوانستم مطالعه کنم رتبه مورد علاقه ام را کسب نکردم. حالا به نظر شما با این رتبه و مدرک روزانه در دو مقطع قبلی در دکترا روزانه شانس دارم. دارای سه مقاله علمی پژوهشی دو مقاله ترویجی و دو همایشی هستم و یک کتاب پژوهشی در انتشارات مجد دارم و نمره پایان نامه ام نوزده و نیم است.
    ۱- ایا دانشگاه قم روزانه یا پردیس فارابی احتمال قبولی دارم؟
    ۲- به نظر شما این رزومه تاثیر بر روی مصاحبه من دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال روزانه قدری بعید است.

  13. ع
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم و بزرگوار
    چند سوال راجب مقالات مستخرج از رساله دکتری خود که دارای ۲ استاد راهنما و ۲ استاد مشاور بوده است داشتم:
    ۱- اینجانب برای دفاع از رساله و تسویه حساب با دانشگاه نیاز به ۲ مقاله پذیرفته شده در مجلات معتبر داشتم که اینجانب ۳ مقاله در مجلات معتبر ارائه کرده و با دانشگاه تسویه نموده ام و فارغ التحصیل شدم. حال استاد راهنمای دوم اینجانب مدعی شده است که تو چرا اسم مرا در یکی از مقالات، بَعد از یکی از اساتید مشاور نوشته ای و گفته می خواهد از من شکایت کنند؟ آیا شکایتش راه به جایی می برد؟ (لازم به ذکر است که نویسنده مسئول همه مقالات استاد راهنمای اول می باشد و ایشان هیچ نقشی در استخراج مقاله، ارسال مقاله، اصلاح مقاله و پذیرش مقاله نداشته است)
    ۲- اینجانب مقاله دیگری را بَعد از فارغ التحصلی از رساله ام استخراج کرده و به نام خودم به چاپ رسانده ام و بار دیگر ایشان که راهنمای دوم پایان نامه من هستند مدعی هستند که تو باید در همه کتب و مقالاتی که از رساله ات استخراج می کنی اسم مرا بنویسی و گفته می خواهد از من شکایت کنند؟ آیا شکایتش راه به جایی می برد؟ و اگر ببرد چه عواقبی برای من دارد؟
    در واقع الان من همکار ایشان در همان دانشگاهی که هیات علمی است شده ام و ایشان نسبت به توانمندیهای من نگران است و هدفش از طرح این مسائل این است که می خواهد مرا به چالش بکشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- به کجا شکایت کنند؟ فکر نکنم این شکایت جدی در پی داشته باشد. ۲- خیر ولی بهتر بود اینکار را نمی کردی.

  14. ساسان
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید
    بنده کنکور دکتری زبان و اپبیات فارسی امسال رتبه ام هفتصد شده به نظر شما بنده شبانه دانشگاه تهران میارم؟؟
    ایا شبانه یا پردیس دانشگا تهران بهتر هست یا روزانه زاهدان؟؟
    بنده خودم شبانه یا پردیس خودگردان دانشگا تهران رو ترجیح میدم اما بازم نیاز به مشاوره دارم. ممنون میشم کمکم کنید.
    با سپاس از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید میدانم با این رتبه جایی در تهران قبول شوید.

  15. سامیار
    پاسخ

    سلام
    من دانشجویی بورس عام وزرات بهداشت در مقطع دکتری تخصصی هستم. در صورتی که بخواهم دانشگاه ازاد هیت علمی بشوم . ایا با توجه به بورس بهداشت بودن منع دارد؟ و اینکه نمیشود که طرح را دانشگاه ازاد گذراند؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید وضعیت بورسیه خود را روش کنید.

  16. Matin
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید. من کارشناسی زبان انگلیسی دارم. قصد دارم برای ارشد فیزیک بخونم. آیا برای بورس کردن مقطع دکترا در دانشگاه های خارج از کشور به دلیل غیر مرتبط بودن کارشناسی و کارشناسی ارشد مشکلی پیش می آید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه که نمی دهند اینطوری.

  17. حمید
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد گرامی

    ۱_آیا عنوان پردیس خودگردان در مدرک دکتری دانشگاهها به خصوص دانشگاههای تهران درج می گردد یاخیر؟
    ۲_ آیا اعتبار این مدرک با مدرک دوره شبانه و یا روزانه تفاوتی دارد یا خیر؟

    با سپاس و تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دقیقا نمی دانم که قید خودگران می آید یا نه.

  18. مهدی سیف
    پاسخ

    سلام جناب آقای شیروی
    بنده امسال قراره که کنکور علوم انسانی بدم به همین دلیل میخواستم بدونم کدام یک از رشته های خوب علوم انسانی پتانسیل بیشتری برای ادامه تحیل در خارج رو دارا هست … و میزان پتانسیل ادامه تحصیل رشته ی مدیرت بازرگانی و سایر گرایش های مدیریت در خارج چقدر است …

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حقوق، حسابداری و مدیریت جزء رشته های خوب هستند

  19. اسدنژاد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر من کارشناسی ازاد ورامین با معدل ۱۵.۴۲ و ارشد پیام نور تهران با معدل ۱۵.۷۰ هستم. با یک مقاله isi و دوتا سمینار بین المللی و نمره زبان ایلتس ۶ ایا امکان قبولی در مقطع دکتری در تهران را دارم ? روزانه و نوبت دوم . کسایی هستن که میگویند با مدرک پیام نور, دکتری در تهران قبول نمیشوم و شما چطور میبینید این قضیه را , پیشاپیش خیلی ممنونم از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است.

  20. رضا
    پاسخ

    سلام اقای شیروی
    خواستم بپرسم آیا رشته حقوق بین الملل تو دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه هم پذیرش داره
    و اینکه یه دانشجوی حقوق بین الملل چقدر برای استخدام تو وزارت خارجه شانس داره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دفترچه را نگاه کنید.

  21. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام خدمت شما
    می خواستم بپرسم ایا رشته فلسفه حقوق که ظاهرا تنها در دانشگاه باقرالعلوم وجود داره، ارزش کار حقوقی داره؟ مثلا فرض بفرمایید برای کسی که قاضی شده ایا اگر دکترای فلسفه حقوق بگیره، تاثیری در شغل و جایگاهش داره یا اینکه رشته نامرتبط تلقی خواهد شد؟ ایا دانشکده های حقوق تمایلی دارن از کسی که فلسفه حقوق خونده استفاده کنند؟
    با سپاس از وقتی که در اختیارم می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من این گرایش را توصیه نمی کنم.

  22. سسس
    پاسخ

    با سلام. لیسانس مدیریت صنعتى دارم. ارشد مدیریت منابع انسانى. واقعیتش اشتباه کردم و همون روز اول شغل معلمى رو انتخاب نکردم. الان سر دوراهى موندم که برای دوره دکترا رشته خودم رو ادامه بدم یا مدیریت اموزشی رو. تصورم اینه که با این رشته شاید روزی بتونم استاد دانشگاه فرهنگیان شوم. اما از طرفى میترسم یکسال وقت بذارم و مقاله حمع کنم و برم مصاحبه منو نپذیرند. هر چند این رشته شباهتایی داره. از طرفی پارسال که میخواستم کنکور بدم با استادم مشورت کردم گفتن دیگه حرفشو نزن رشته ى خودت بهتره. من نمیدونم اصلا دکترا رشته خودم رو بگیرم ایا راهى وجود داره یا باز باید بیکار باشم و سرخورده. از طرفى من کشش کارایى مثل بانک رو ندارم. میخوام راهى رو برم که پشیمون نشم. لطفا کمکم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون رشته خودت بیشتر شانس داری. در هر گرایشی بروید با کثرت داوطلب روبرو خواهید شد و وقتی مدارک شما متفاوت باشد شانش شما کم می شود.

  23. امير .ع
    پاسخ

    سلام من دانشجو رشته معماری هستم و طی ٣ سال حدود ٩٠ واحد درسی رو گذروندم میخواستم بپرسم اگر برای ادامه تحصیل بخوام به کشور کانادا مهاجرت کنم امکان تطبیق واحد های درسیم با کشور مربوطه وجود خواهد داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی بعید است.

  24. ناسر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر تو دفترچه ارشد نوشته شرکت مجدد فارغ التحصیل تو یه رشته ممنوعه. ولی اگه قبول شه باید شبانه بخونه و …… .بنده یه سوالی دارم در بعضی رشته های امتحانی نوشته مثلا رشته خودم مجموعه روانشناسی توی جداول هم به ترتیب نوشته رشته ر عمومی . رشته بالینی و …. من ارشد عمومی البته شبانه خوندم الان میخوام به خاطر بعضی مسایل بالنینی بخونم انشالله تو یکی از دانشگاههی تهران روزانه. مشکل داره ندرره. آدم شک میکنه. ممنون میشم در مورد مجموعه روانشاسی رشته های داخل جدول و گرایش و فرقشون تو کنکور به لحاظ شرکت مجدد در ارشد همین مجموعه لب مطلب رو بفرمایین با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا شرکت کن. خیلی از این جزئیات را کسی واقعا نمی داند که جواب صحیحش چیست.

  25. سیدوحید
    پاسخ

    با سلام- بنده رتبه ۸ حقوق خصوصی ۹۶ شدم-
    تهران- بهشتی- تربیت مدرس- فارابی-اصفهان
    به نظر شما این انتخاب خوبه؟
    به نظر شما تربیت مدرس رو انتخاب اول قرار بدم یا پردیس فارابی؟
    آیا برای اساتید مصاحبه کننده مهمه که من اولویت رو کدوم دانشگاه قرار میدم و اینکه اصلا از این قضیه اطلاع دارن؟
    (ارشد اصفهان خوندم) متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین ترتیب خوب است اگر می خواهید تهران زندگی کنید و الا فارابی را مقدم بر تربیت مدرس و اصفهان بگذارید.

  26. داوطلب حقوق نفت و گاز
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    نتایج دکتری حقوق نفت و گاز امسال اعلام شد علی رغم اینکه موقع اعلام نتایج از رتبه ی کسب شده خیلی خوشحال شدم اما موقع اعلام ظرفیت متوجه شدم که دانشکده حقوق دانشگاه تهران امسال پذیرش نداره و دانشگاه شهید بهشتی هم ۲ نفر کمتر از سال قبل پذیرش می کنه. با این وضعیت تقریبا ۱۰نفر از ظرفیت کاسته شده و این برای کسایی که ماهها زحمت کشیدن خیلی سنگینه که زحماتشون ضایع بشه. غرض بنده درد دل با استاد محترمی مثل حضرت عالی هست که در رشته ی نفت و گاز و تجارت بین الملل هم از لحاظ عملی و هم پژوهشی زحمت کشید و به حق استاد مسلم این حوزه هستید که ای کاش کسایی که مسئول هستند فکر کسایی باشن که شب تا دیر وقت باید کتاب بخونن، قید تفریحشون و کارشون و … رو زدن و در هر حالی با بدن درد و … کنار بیان به این امید که شاید موفق بشن. برای رشته ای که امسال حدود ۵۰۰ نفر شرکت کننده داشت و معمولا هم بهترین دانشجوهای حقوق هستند ۱۴ نفر ظرفیت واقعن کمه و البته امیدوارم که دانشگاه تهران هم در اصلاحات دفترچه اعلام ظرفیت کنه بهر حال برای حضرتعالی صحت و سلامت و توفیق روز افزون آرزو دارم و امیدوارم که ما رو از دعای خیرتون محروم نفرمایید. با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من هم واقعا ناراحت شدم امیدوارم دانشگده حقوق اصلاحی بدهد.

  27. طاهره
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب… آیا تفاوتی است بین حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی با سراسری؟ آیا می توانم بعد از اینکه عضو هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی که بنده را جذب کردند, بعداز چند سال انصراف دهم و عضو هیات علمی دانشگاه سراسری شوم؟ حقوق این اعضای هیات علمی دانشگاه سراسری از آزاد و غیرانتفاعی بیشتر است یا همه طبق قانون کار مساوی اند؟
    چرا در دکترا سهمیه ای به نام سهمیه مربی برای حوزویان تعلق گرفته, در حالی که تا الان هیچ مرکز حوزوی به اساتید خود هیچ حکم کارگزینی به سطح مربی یا بالاتر نداده؟ حال که از این سهمیه استفاده کرده و برای مصاحبه دعوت شدم چه کاری می توانم انجام دهم؟
    میبخشید سوالات مطول گشت…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق غیر انتفاعی کمی کمتر است. می توان انصراف داد و دوباره برای هیات علمی دولتی اقدام کرد.

  28. مرضیه
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید
    آیا لیسانس پیام نور و فوق لیسانس آزاد می تواند با شرکت در کنکور سراسری از مزایای تحصیل رایگان در رشته ی پزشکی استفاده کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می تواند.

  29. نگار محمدنژاد
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستم رشته تجارت الکترونیکی…
    میخواستم بپرسم میتوانم بعد از اتمام درسم دوباره در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ی دیگر برای دانشگاه روزانه کنکور بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید ولی اگر یکبار روزانه بوده اید باید پول بدهید.

  30. علی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر من الان دارم برای کنکور ارشد مدیریت آماده میشم (همین ارشد۹۶)خودمم کارشناسیم رو از پیام نور گرفتم البته خرداد فارغ التحصیل شدم.امسال بنده برا کنکور اونطوری که باید میخوندم نخوندم واسه همین استرس دارم که شاید نتونم از دانشگاه های دولتی قبول شم.میخواستم بپرسم اگه یه زمانی آزاد قبول شم(آزاد تبریز) ارزش دارم بخونم یا که نه یه سال دیگه بشینم برا کنکور بخونم؟
    فارغ التحصیل های دانشگاه آزاد شانس موفقیت تو پذیرش دکتری دانشگاه های دولتی رو دارن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید با این مدرک کاری دست و پا کنید خیلی روش حساب نکنید.

  31. سارا
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه باهنر کرمان هستم به دانشگاه ازاد اسلامی و حتی علمی کاربردی یکی از شهر های استان کرمان برای هیات علمی مراجعه کردم اما متاسفانه شرط هیات علمی شدن را قبول شدن در آزمون دکتری می دانند در حال حاضر بنده آزمون دکتری قبول شدم اما هنوز مصاحبه ندادم متاسفانه دانشگاه شرایط جدیدی وضع کرده که متقاضیان هیات علمی باید در آزمون جامع دکتری قبول شده باشند به نظر شما ایا تحصیل در مقطع دکتری برای هیات علمی شدن من فایده ای دارد با وجود این که هر روزشرایط جدیدی وضع می شود و در حالی که بسیاری از آشنایان با مدرک ارشد اساتید حق التدریس هستندحتی در دانشگاه ازاد شهرهای استان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب امید باید داشت ولی خیلی روش نمی توان حساب کرد باید تلاش کنید که کار هم برای خودتان جور کنید.

  32. منتظر
    پاسخ

    سلام
    استاد گرامی
    یک از بچه های از تواضغ و فروتنی شما صحبت کردند که واقعا به جا گفتند و به حق بود !! یکی از صفات یک دانشمند تواضغ است مثل ابن سینا که چندین قرن پیش هم پزشک بود هم فیلسوف و هرگز کسی از بالا نگاه نکرد و استاد بزرگ دکتر ناصر کاتوزیان

    استاد عزیز میخواستم بدونم نظر شما در مورد دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات چیست بیسیار از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران ، تربیت مدرس فرودسی که لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه دولتی بودند در این ۱۵ سال اخیر اونجا تحصیل کردند

    ایا به نظر شما اون دسته از اساتید که شرایط مشابه داشتند و دکتری به خارج از کشور رفتند توانمندی بیشتر از این اساتیدی که دانشگاه علوم و تحقیقات درس خواندند ، داشتند ؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب معلوم است که خارج آن هم دانشگاه های برتر دنیا بهتر است. علوم تحقیقات هم یک دانشگاه آزاد است ولی خب کیفیت وی از بقیه بهتر است. برخی از دانشگاه های دولتی به هیچ عنوان از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد حتی علوم تحقیقات هیات علمی قبول نمی کنند.

  33. سید محمد
    پاسخ

    با سلام
    در خصوص حدود اختیارات مدیران شرکتهای سهامی در حقوق آمریکا آیا منبع خاصی را می توانید به بنده معرفی کنید؟ آیا حقوق آمریکا که برگرفته از حقوق کامن لا است قانون خاصی در این خصوص وجود دارد؟ البته کتاب یا مقاله انگیسی و یا ترجمه معرفی کنید…
    ممنونم از لطف و محبت شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوعات بیشتر ایالتی هستند در امریکا. باید به مقررات ایالتی مراجعه کنید که در هر ایالت ممکن است فرق داشته باشد.

  34. افسانه
    پاسخ

    سلام، خسته نباشید. میخاستم بدونم با رتبه ۱۰۷۵ اگر رزومه ای در حد متوسط داشته باشم، امیدی به قبولی در دکتری رشته پژوهش هنر هست؟ و اینکه آیا برای رشته پژوهش هنر، بهتر است بخونم سال بعد روزانه قبول بشم یا اینکه امسال تلاش کنم برای تکمیل رزومه و یکی از دانشگاه های شبانه، غیر انتفاعی و … (با توجه به هزینه زیاد) برم؟ ممنون از پاسختون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است با این رتبه جایی قبول شوید.

  35. sina
    پاسخ

    سلام میخواستم ببینم شما میتونید استاد راهنما بنده شوید .ارشد مدیریت اجرایی هستم و استاد پیدا نکردم تا الان .اگه امکانش هست یه پیام بدید لطفا ۰۹۲۱۴۰۰۰۰۰۱۳

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر امکانش نیست.

  36. صالح
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر من بورس دانشگاه اراک بودم و بعد از فراغت از تحصیل جهت تبدیل وضعیت بورس به استخدامی
    دانشگاه اراک مراجعه کردم ولی اعلام عدم نیاز گرفتم. بعد از این اتفاق با رایزنی بسیار موفق به گرفتن اعلام نیاز از دانشگاه ملایر شدم و مجددا وارد روند صلاحیت عمومی در دانشگاه ملایر شدم تا اینکه چند وقت پیش به جلسه کارگروه صلاحیتهای عمومی دعوت شدم و ازم سوالانی کردند ولی بعد از دو هفته اعلام کردند که امتیاز صلاحیت عمومی من پایین بوده و صلاحیت عمومی من کلا رد شده.حالا تکلیف من چی میشه؟حالا که تو دانشگاه ملایر صلاحیت عمومیم رد شده، من دیگه نمیتونم از یه دانشگاه دیگه اعلام نیاز بگیرم؟! ساده تر بگم حالا که صلاحیت عمومی من برای جذب در دانشگاه ملایر رد شده، واسه اعلام نیاز از دانشگاه های دیگه هم همین عدم صلاحیت عمومی معیار قرار میگیره و من کلا از همون اول حذف میشم یا اینکه هر دانشگاهی به صورت مجزا صلاحیت عمومی رو تعیین میکنه و رد صلاحیت در دانشگاه ملایر معیار قرار نمیگیره؟ ممنون میشم جواب بدید تا واقعا بدونم تکلیفم چیه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا می توانید اعتراض کنید و ثانیا ممکن است این امر برای سایر دانشگاه ها ایجاد اشکال نکند.

  37. مهدی بهاروند
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام بنده ارشد حقوق خصوصی تحصیل کردم و به لطف اثار شما در دکتری رشته حقوق نفت و گاز روزانه مجاز شدم ولی نیاز به راهنماییهای استاد فرهیخته ای همچون حضرتعالی برای مرحله مصاحبه دارم لطف میفرمایید به چه صورت میتوانم در محضر شما شاگردی کنم با کمال تشکر و قدردانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله شما را می بینم در مصاحبه. مصاحبه ارزیابی متقاضی است و سوال و جواب خاصی ندارد که بشود راهنمایی کرد.

  38. کیارش
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید .
    میخواستم ازتون بپرسم ایا مسائلی که بین دانشجویان در خارج از محوطه دانشگاه اتفاق می افتد به حراست دانشگاه مربوط میشود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا نه.

  39. فاضلی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    فارغ التحصیل کارشناسی شیمی از دانشگاه ایلام و ارشد شیمی فیزیک از دانشگاه الزهرا هستم،
    میخواستم بدونم امکان شرکت در آزمون دکتری داروسازی و قبولی در این رشته در دانشگاه های تهران چقدر برای من هست
    از طرفی اگر بعدها فرصت تدریس پیش بیاید برای هیئت علمی شدن مشکلی پیش نمی یاد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم بشود. به دفترچه مراجعه کنید.

  40. امیرحسین ناقدی
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید قبلا از شما درباره ارزش استخدامی موسسات غیرانتفاعی ووفرق ان با ازاد و دولتی سوال کرده بودم و شما فرمودید اگر دانشگاه برتری وجود داشته باشد بر استخدام فارغالتحصیل ان ارجحیت داردمن میخواستم بپرسم نظر شما درباره صحبتدهایی که درباره بی ارزشی مدرک موسسات غیرانتفاعیدهس ت چیست؟و سوال دیگر من این است که در استخدام دولتی مگر تنها شرط مهم معدل بهتر نیست؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب معدل که ملاک نیست. حتی وزارت علوم هم برای معادل سازی معدلها ضریب اعمال می کند که ضریب هر دانشگاهی فرق دارد.

  41. امیرحسین ناقدی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دانشجوی یک موسسه غیرانتفاعی در ایوانکی هستم میخواستم بپرسم ارزش مدرک من برای استخدام دولتی چه قدر ازش دارد و فرق ان با مدرک دانشگاه دولتی و ازاد در استخدام دولتی تا چه اندازه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مثل سایر موسسات غیر انتفاعی. فعلا که خیلی استخدام دولتی نیست. طبیعی است در صورت رقابت ممکن است فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ارجحیت داشته باشند.

  42. امیر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا امکان قبولی در دانشگاه های روزانه و یا نوبت دوم در استان تهران با رتبه ۵۰۰ در دوره دکتری وجود دارد؟ و یا اساسا رتبه یکی از معیارها بوده و مسائل دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است قبول شوید.

  43. حسن
    پاسخ

    دکتر جان سلام
    بنده کارشناسی حسابداری و ۴۰ ساله هستم. با توجه به اینکه در رشته که خوندم نه علاقه ای دارم وکارم ارتباطی با این رشته ندارد دوست دارم رشته حقوق در پیام نور بخونم.بعلت علاقه واینکه بتوانم وکالت قبول شوم .سه موضوع برام جای سوال است ابتدا سنم ایا برایم دیر نیست دوم آینده شغل وکالت را چگونه میبینید؟سوم چنانچه لایحه وکالت به تصویب برسد اوضاع وکالت چگونه میشود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام گرفتن لیسانس حقوق این روزها مثل آب خوردن است ولی قبول شدن در وکالت راحت نیست. تازه تا حداقل شش سال دیگر نمی تونی روی درآمد فکر کنی.

  44. فيروزه
    پاسخ

    سلام من ادانشجوی ارشد پیام نور هستم با مدرک پیام نور میشه استاد دانشگاه شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش خیلی کم است.

  45. سیامک
    پاسخ

    درود جناب دکتر.. با توجه به رای آذر ۹۵ دیوان عدالت کشور در خصوص ابطال ممنوعیت تحصیل در دوره های روزانه و رایگان رشته پزشکی برای فارغ التحصیلان دوره روزانه رشته غیر پزشکی ، آیا این موضوع برای سال ۹۶ اجرایی شده است؟ در خصوص فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روزانه چطور؟، امکان تحصیل در دوره رایگان پزشکی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم. دانشگاه ها بعید است اجازه دهند که دوبار از تحصیل رایگان استفاده کنید.

  46. محمدجواد
    پاسخ

    سلام

    بنده ترم آخر مهندسی برق دانشگاه آزاد هستم با معدل ۱۶.۷

    خیلی ناراحت هستم که در طول تحصیل یک مهارت همانند خیاطی ، نجاری ، جوشکاری ، مبل سازی و … یاد نگرفتم

    الان تصمیم دارم خیاطی یا مبل سازی یا … را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرم و یک تولیدی کوچک راه اندازی کنم و همزمان برای ارشد و فقط و فقط و فقط برای برق شریف بخوانم
    و ان شا الله بعدش برای دکترا.

    بنظر شما این تصمیم بنده که یک شغل غیر مرتبط با رشته ی تحصیلیم رو یاد بگیرم و ازش درامد کسب کنم کار خوبی هستش؟
    ۲سال هم سربازی دارم که فعلا تصمیم به رفتن ندارم
    ( تمام تلاش بنده این هستش که درامدی کسب کنم و در اینده در رشته ی برق کارافرینی کنم و کسب و کار خودم را داشته باشم)
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اینکه در هوای درس آن هم تحصیل در دانشگاه های ردیف اول که قبول شدن در آنها سخت است دنبال شغل دیگری هستید خیلی واقع بینانه نیست. بهتر است شغلی در راستای همان تخصص خودتان پیدا کنید.

  47. احسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیرودی عزیز
    استاد گرامی من توی یک دو راهی گیر افتادم و ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    استاد من در حال حاضر سرباز امریه یکی از ارگان های دولتی هستم . رشته کارشناسیم کامپیوتر بوده و تخصصم هم در زمینه شبکه و طراحی وب هست .
    منتهی الان تصمیم گرفتم که برای فوق لیسانس بخونم تا یک دانشگاه خوب روزانه قبول بشم اما توی دوراهی اینکه برای ارشد آی تی بخونم یا MBA موندم . به شخصه به هر دو مبحث مدیریتی و آی تی علاقه دارم و بیشتر وسواس من روی این هست که من که لیسانس کامپیوتر دارم چنانچه از مجموعه مدیریت مثلا همین MBA فوق بگیرم برای آینده کاریم مشکل ساز نیست؟! مثلا بیان و بگن رشته لیسانس و فوقم با هم یکسان نیست!
    ممنون میشم استاد با راهنمایی داهیانه خود مسیر رو برام روشن تر کنید .
    سپاسگزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان کامپیوتر را بخوانید و آن هم بعد از اتمام سربازی

  48. مرتضی
    پاسخ

    سلام جناب استاد
    ببخشید سوالی داستم درباره حقوق نفت و گاز،این که به نظر شما برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در این رشته داخل کشور بهتر هست یا خارج از کشور؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خارج از کشور

  49. امین
    پاسخ

    سلام و احترام
    شروع برای تحصیل در دکتری به امید هیات علمی شدن در اینده را چطور میبینید؟ سن کنونی :۳۵ سال/ماکزمیم سن برای جذب هیات علمی که اعلام شده:۴۵ سال
    با سپاس خوشبینانه و بدبینانه و بینابین..بفرمایید سرنوشت این عاشق علم بی پول چه میشود!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی واقع بینانه نیست زیرا شتاب افزایش جمعیت فروکش کرده است و تب مدرک گرایی و اخذ مدرک هم در حال فروکش است. پس هیات علمی بیشتر برای جایگزینی اساتیدی است که بازنشسته می شوند و با لحاظ هفتاد سال بازنشستگی خیلی دانشگاه ها نیاز ندارند که این همه فارغ التحصیل دکتری که روزانه بر تعداد آنها افزوده می شود را جذب نمایند.

  50. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ممنون ازاینکه راهنمای دانشجویان هستید چند سوال دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید۱-نظرتون رو در مورد گرایش حقوق عمومی واینده شغلیش برام بگید۲-فارغ ازمشاغل دولتی ووکالت ایابا رشته حقوق واین گرایش میتوان مشاغلی دیگه رو دنبال کرد؟چه مشاغلی؟۳-ایا قاضی دیده اید که از دانشگاههای غیر سراسری باشه وملاک عملی برای جذب به نظرتون چیه۴-تصمیم دارم زبانم رو که ضعیفه تقویت کنم نمی دونم از کجا شروع کنم ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون از زحماتتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب حقوق عمومی خیلی کار در بازار ندارد. ۲- بله دیده ام. ۳- از جایی که فکر می کنید قبلش را بلد هستی.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *