پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سارا
    پاسخ

    باسلام
    من دانشجوی کارشناسی رشته ی برق مخابرات دانشگاه دولتی هستم.وترم ۸هستم و۷واحدم باقی مانده.می خواستم بدونم با توجه به این که در اینده قصد هیات علمی شدن وکار در مراکز پژوهشی را دارم بهتر است این که ۷واحد رادرتابستان در دانشگاه دیگری مهمان شوم ویا ۷واحدرا در ترم نه بردارم؟آیا ۹ ترمه شدن وپنج ساله بودن دوره ی کارشناسی دربررسی های جدب هیات علمی نکته ای منفی است؟وبا توجه به این که من معدل بالایی هم ندارم آیا با ۹ ترمه شدن علاوه بر معدل که نکته ای منفی هست ,دونکته ی منفی دارم؟
    باتشکر از زحماتتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زیاد فرقی ندارد ولی اگر می توانید تابستان بگیرید خب بگیرید ولی بعید است.

  2. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد خدمت شما
    ببخشید از اینکه بنده دومرتبه مزاحم میشم .من قبلا از شما سوال پرسیده بودم راجع به اینکه آیا برای تحصیل در سن ۳۸ سالگی برای مقطع دکتری دیر نیست . و حضرت عالی زحمت کشیدید و اینگونه پاسخ دادید:به نظرم هیچ موقع برای ادامه تحصیل دیر نیست ولی برای هیئت علمی شدن زیاد نمیتوان سرمایه گذاری کرد.حال دومرتبه مزاحم شدم که از حضور شما بپرسم اینکه میفرمائید نمیشه برا هیئت علمی شدن زیاد امیدوار بود از بابت شرایط سنی بنده میفرمایید یا در کل شرایط دانشگاهها برای پذیرش هیئت علمی مناسب نیست؟با کمال تشکر از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی هستند ولی بعید است جوانان را بگذارند و میان سالها را بگیرند. مگر شما یه امتیازی داشته باشید.

  3. فرید
    پاسخ

    عرض سلام و احترام
    امکان تشکر از وقت و حوصله ای که بخرج میدهید نیست سرافراز وموفق باشید
    ببخشید بنده ۲۲ سال سابقه استخدام رسمی در دانشگاه علوم پزشکی دارم به تازگی مدرک دکترای خود را از پردیس البرز گرفتم حقوقم با احتساب مدک دکترا و به دلیل مدیریت حدود سه و نیم است در ضمن در فراخوان جذب دانشگاه آزاد نیز پذیرفته شده ام
    چون دانشگاه ازاد مربوطه نیاز به اخذ مجوز دارد به صورت تمام وقت مرا استخدام می نماید
    آیا امکان دارد تا دو سال دیگر که ۲ سال خدمتم تمام میشود در دانشگاه آزاد میتوانم نیمه وقت باشم
    یا سرکار خودم نیمه وقت یا بدون حقوق بگیرم تا با ۲۵ سال سابقه و ۲۵ روز حقوق بازنشسته بشم
    یا الان با همین سابقه و ۲۲ روز بازنشسته بشم
    آیا میتوانم همزمان هیات علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد و کارمند باشم یا به عکس کارمند نیمه وقت و هیات علمی تمام وقت
    یک دنیا سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین همین است که در دانشگاه آزاد نیمه وقت استخدام شوید ولی ممکن است قبول نکنند. می توانید دانشگاه آزاد استخدام شوید و بیمه شما ادامه پیدا می کند.

  4. بهار
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من سال آخر دوره ی کارشناسی هستم و میخوام به رشته پزشکی یا دندانپزشکی تغییر رشته بدم و شنیدم که درصورتی که حتی در انتخاب رشته هم کد محل این رشته ها رو نزده باشم ولی براساس رتبه کشوری این رشته ها رو در دانشگاهی قبول شم میتونم تغییر رشته بدم
    سوال اول:آیا این موضوع صحت داره؟
    سوال دوم:از کجا باید بفهمم با رتبه ای که چند سال پیش در کنکور کسب کردم در این رشته ها قبول میشم یا نه؟
    سوال سوم:آیا میتونم مدرک کارشناسیمو بگیرم و بعد تغییر رشته را بدم؟یا باید بابت کارشناسیم پول پرداخت کنم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا شما باید رتبه پزشکی یا داندانپزشکی را قبول شده باشید و ثانیا دانشگاه مقصد با این انتقال موافقت کند.

  5. مریم
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید میخواستم ببینم الان وضعیت هیئت علمی شدن چجوره آیا شانسی برای اون هست اگر که شرایط خوبه آیا حقوق دریافتی یک استادیار انقدر کافی اه که بخوای بخاطرش پنج شش سال درس بخونی یا اینکه بهتره وارد بازار کار بشم
    ممنون میشم که جوابمو بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وضعیت که خیلی اشباع است ولی به هر حال نمی توان امید را قطع کرد. حقوق یک استادیار تازه کار حدود سه و نیم میلیون ماهیانه خواهد بود.

  6. مژضیه
    پاسخ

    با سلام مجدد خدمت استاد بزرگوارم
    من یک زن خانه دار هستم البته با چند واحد تدریس در دانشگاه پیام نور یک شهرستان کوچک. چون فوق لیسانس جغرافیا گرایش اقلیم هستم. اما برای منشی شرکت خصوصی هم با منت مرا قبول میکنند. مدرسه غیر انتفاعی هم احتمالا با من تماس بگیرند برای تدریس..پایان نامه ارشد هم بلدم انجام بدهم اما در پولش شک هست که حلال باشد. اما اینده ی من در آخرین ماه سی سالگی این نبود چون من آدم درس خوانی بودم در دبیرستان. تا پنج سال پیش که وقت دفاع از پایان نامه ی ارشدم بود، نمیدانستم انتخاب رشته اشتباه و درس خواندن در دانشگاه پیام نور در لیسانس و آزاد در فوق لیسانس تا این حد بی ارزش است که هر جا بروم به چشم یک بیسواد به من می نگرند. هدفم هییت علمی شدن بود ولی به این باور رسیده ام که اگر بیش از ده مقاله داخلی و بین المللی و چندین کتاب و نرم افزار تخصصی اقلیم هم داشته باشم به شغل شریف استادی دانشگاه نخواهم رسید. خواهشی که از شما دارم این است که به نظر شما در کنکور سراسری شرکت بکنم برای پزشکی؟ اگر بخواهم می توانم قبول بشوم. اما اصل کار درست بودن این تصمیم یا غلط بودن آن است؟ مشاوره تحصیلی هم ساعتی صد تومن می گیرند که مشخص نیست به جوابم می رسم یانه. ضمن اینکه در کنار ادامه تحصیل دنبال منبع درآمدی کمک حال همسرم هستم. برای کار دولتی پارتی هم ندارم.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب شرکت در کنکور پزشکی علاوه بر اینکه سالها شما را تا درآمد عقب می اندازد، قبول شدن هم ساده نیست. فکر نکنم راه حل واقع بینانه باشد که شما مجددا در کنکور پزشکی شرکت کنید.

  7. یاکیده
    پاسخ

    سلام خدمت استادگرامی
    آیا می توان با استخدام رسمی بودن درآموزش وپرورش برای هیئت علمی شدن اقدام نمود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اقدام که می توانید ولی نمی توانید دو جا استخدام دولت شوید ولی می توانید در یک دانشگاه غیر دولتی نیمه وقت استخدام هیات علمی شوید اگر واقعا تخصص شما به نحوی است که به آن نیاز دارند که بعید است.

  8. شبنم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر . با کارشناسی ارشد . میشه استاد شد ؟ چاپ مقالات نقشی در برگزیده شدن برای استادی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی احتمالش بعید است ممکن است حق التدریس جایی باشد.

  9. نسیم
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید، من دانشجوی دکترا هستم، میخواستم بدونم که آیا امکان کنکور مجدد کارشناسی ارشد دولتی بعد از فارغ التحصیلیم وجود دارد یا خیر،باتوجه به اینکه کارشناسی ارشدم روزانه بودم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست.

  10. احسان
    پاسخ

    سلام اقای شیروی خسته نباشید
    بنده دانشجوی حقوق مقطع کارشناسی هستم طی این چند ساله به رشته ی حقوق بین الملل علاقه شدیدی پیدا کردم طوری که این درس رو در مقایسه با دروس دیگه خیلی راحت تر یاد میگیرم و نمره های بالاتری نسبت به دیگر دروس میگیرم
    به زبان انگلیسی هم حدودا تسلط دارم
    اول اینکه خواستم نظر شما رو بدونم که به نظرتون اینده این رشته چطوره؟
    دوم اینکه آیا رشته حقوق بین الملل تو دانشکده روابط بین المللی وزارت خارجه پذیرش داره؟
    و سون اینکه به نظرتون اگر شدیدا مفاهیم این رشته رو یاد بگیرم ایا شانسی برای استخدام تو وزارت خارجه دارم؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم درس خوبی است ولی اینکه بتوانید کار مرتبطی پیدا کنید خب این خیلی مشکل است.

  11. علی
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی چگونه باید وکیل بین المللی شویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکیل کسی است که از یک کانون یا مرجع قانونی دیگر در یک کشور خاص مجوز وکالت و انجام کارهای حقوقی دریافت می کند. مرجعی وجود ندارد که به کسی اجازه دهد که در سطح بین المللی وکالت کند. البته حقوقدانان می توانند در پرونده های بین المللی در داوری یا غیره مشارکت کنند و این امر مستلزم اخذ پروانه وکالت از مرجع خاصی نیست. به عنوان نمونه یک وکیل ایرانی نمی تواند در مراجع قضایی کشورهای دیگر وکالت انجام دهد ولی می تواند مشاوره دهد یا خارج از مراجع قضایی وکالت نماید.

  12. استیودنت
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.طلبه پایه ۸ حوزه علمیه هستم.سوال از محضرتان دارم:به نظر شما با توجه به معلوماتی که بنده طی ۸ سال به دست آورده ام (فقه و اصول)کدام یک از رشته های حقوق،روانشناسی و فلسفه برای ادامه تخصصی تحصیلات در کنار مسیر عمومی حوزه مناسب ترند؟یعنی از جهت امکان پیشرفت تحصیلی،امکان پژوهش،تناسب با معلومات حوزوی،بازار کار(بله بنده هم به عنوان طلبه بازار کار را در نظر میگیرم!بی مایه فتیر است استاد!). و اما رشته خودتان حقوق مشخصا؛ بیایم یا نه؟اوضاع رشته شما چطور است در حال حاضر؟و اگر آمدم از مرکز تخصصی حقوق حوزه بخوانم بهتر است یا دانشگاه؟ با کمال امتنان از صبرو حوصله و لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بیشتر مباحث فقه و اصول با حقوق و فقه و مبانی حقوق سازگار است.

  13. نسیم*
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی گرامی!لطفا بفرمایید در مقطع ارشد ازنظر سطح دانشگاه و کیفیت بعد از دانشگاه های دولتی و پردیس بین دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پیام نوو علمی کاربردی برای رشته مهندسی فناوری اطلاعات کدام دانشگاه بهتر هست؟ممنون از جوابتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی بهتر از آزاد است مثل علم و فرهنگ یا مفید در رشته های علوم انسانی.

  14. امیر
    پاسخ

    سلام استاد شرمنده بابت سوالات فراوان…
    میخواستم بدونم مزایای رتبه تک رقمی شدن علی الخصوص رتبه یک در کنکورارشد چیه؟(البته به غیر از اینکه هرجا بخوان قبول میشن)
    واین رتبه یک شدنش امتیاز خاصیه واسه هیات علمی شدن؟یعنی تو رزومه ی طرف،این مورد خیلی به چشم میاد؟در رابطه با مصاحبه دکتری چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باعث افتخار و سربلندی است و می تواند در مصاحبه ها تأثیر مثبت داشته باشد ولی اینکه دارای اثر قاطع باشد چنین نیست. مثلا کسی که رتبه اول دکتری یک رشته را آورده بود در مصاحبه جایی قبول نشد.

  15. علی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز.
    یکم متن طولانی میشه ببخشید.
    من ۱۸ ساله ام و رشتم هم علوم انسانی هست و ۱۵ تیر ماه هم کنکور دارم.استاد من به رشته ی علوم سیاسی خیلی علاقه مند بودم اما با توجه به بازار کار این رشته منصرف شدم.من احتمال میدم که در کنکور بتونم در رشته حقوق از دانشگاه های شهید بهشتی و علامه طباطبایی و دانشگاه علوم قضایی قبول بشم.حالا من موندم برم دانشگاه علوم قضایی بخونم و قاضی بشم یا برم شهید بهشتی و طباطبایی حقوق بخونم و وکیل بشم!
    من از طرفی خودم هم میدونم میتونم وکیل خوبی بشم تا قاضی.و البته میخوام در آینده شغلی با ارزش اجتماعی بالا و درامد خوب داشته باشم.پدر بزرگ من هم الان که ۹۲ سالشه داره وکالت میکنه و اولین حقوق دان شهر خودمون هست و عموم هم وکیله و هر دوشون وکلای معروفی هستن و درامدشون هم خیلی خوبه یه جورایی حقوق خوندن تو خانواده ما ارثیه! و منم مطمئنم که برم طرف وکالت تو شهرمون وکیل معروفی میشم.حالا نمیدونم یعنی تردید دارم برم حقوق بخونم وکیل بشم یا نه!اخه من خیلی روی درستی و صداقت و حلال و حرام حساس هستم میترسم برم وکیل بشم بعدش متوجه بشم که تو انتخاب شغلم اشتباه کردم.به نظر شما میتونم با درستی و راستی و حلال و حرام وکیل خوبی بشم و درامد بالایی داشته باشم؟ممنون میشم که خیلی خوب منو راهنمایی کنید.یه سوال دیگه اگه بخوام بین دانشگاه شهید بهشتی و طباطبایی یکی رو انتخاب کنم کدومش بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهشتی و تهران هر دو در یک ردیف هستند و بعد علامه طباطبایی و علوم قضایی.

  16. کیوان
    پاسخ

    سلام استاد
    اگر کسی عضو هیئت علمی دانشگاهی باشه درصورت نوشتن مقاله یا ابداع یا … این افتخار به نام کدام دانشگاه ثبت میشه؟ دانشگاه محل تدریس یا محل تحصیل دکترا یا…
    اگر مدعو باشد چطور؟
    من نه استادم نه میخوام و نه میتونم بشم صرفا برای اطلاعات عمومی پرسیدم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد که نتیجه پایان نامه یا رساله باشد که محل تحصیل و اگر بعد باشد محل کار ولی در هر حال بیشتر در ایران موضوع جنبه شخصی دارد.

  17. تقوی
    پاسخ

    با سلام
    چطور میتونم قوانین انگلستان در مورد ثبت شرکت ها را پیدا کنم
    با تشکر

  18. ابراهیمی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی دانشگاه آزاد هستم و قصد تغییر رشته برای دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری به رشته ی ادبیات فارسی را دارم، خواستم بپرسم با توجه به مغایرت مدرک دیپلم و کارشناسی آیا امکان جذب هییت علمی وجود دارد؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فارغ التحصیلان رشته ادبیات فارسی که سه مقطع خود را در بهترین دانشگاه ها و در یک رشته گذارنده اند نمی توانند جذب هیات علمی شوند شما که مهندس ادبیاتی خواهید شد و کسی نمی داند شما را چی صدا کند.

  19. زهرا
    پاسخ

    سلام،من کارشناسی و کارشناسی ارشدم آزاد واحد علوم و تحقیقات است.برای دکتری میخواستم ببینم میتونم قبول زشم یا اذیت میکنن یا اینکه بهتره دوباره ارشد بهداشت کنکور بدم؟ سوال دومم اینه که میتونم همزمان دو کنکور ارشد و دکتری بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله قبول می شوید. کسی اذیت نمی کند در رقابت ممکن است جا بمانید.

  20. مهتاب
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من کارشناسی میکروبیولوژی و کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی دارم. آیا این امکان وجود داره که برای دکترا
    یک رشته متفاوت مثل روانشناسی انتخاب کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دیدن رشته های مجاز برای دکتری هر رشته به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  21. amir
    پاسخ

    سلام جناب دکتر یه سوال داشتم .من لیسانس مدیریت دولتی از دانشگاه رسمی وروزانه هست و فوق هم از دانشگاه رسمی ولی شبانه هست و دانشجو دکتری از دانشگاه رسمی بازم شبانه هستم ایا من میتونم هیت علمی دانشگاه رسمی بشم ؟جناب دکتر الان کجا با رشته من هیت علمی میگیره ؟منظورم چه دانشگاهی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید دکتری را تمام کنید و به فراخوانهای هیات علمی گوش دل بسپارید.

  22. آرش
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی .
    من کارشناسی علوم اقتصادی گرایش اقتصاد حمل و نقل و کارشناسی ارشد علوم اقتصادی از یکی از دانشگاه های تهران را دارم . ۶ سال تجربه در زمینه حمل و نقل بین المللی ( کشتیرانی ) دارم . به سه حوزه حمل و نقل ، انرژی ( نفت و گاز و حمل و نقل انرژی ) و همچنین قراردادهای بازرگانی به ویژه قراردادهای حوزه نفت و گاز علاقه مند هستم . برای دکتری نیز قصد ادامه تحصیل در رشته اقتصاد بین الملل را دارم . همچنین در آینده قصد تمرکز کاری بیشتر بر حوزه حمل و نقل نفت و گاز را دارم .
    سوال :
    ۱ – آیا در زمینه قراردادهای IPC مطلبی دارید ؟ به عنوان مقاله یا کتاب در دست تهیه ؟
    ۲ – برای آشنایی با انواع قراردادهای نفتی بویژه IPC در کجا می توان دوره آموزشی را طی نمود؟ متاسفانه موسسه مطالعات بین المللی انرژی این دوره را فقط برای سازمان ها و شرکت ها و به صورت گروهی تشکیل می دهد . بطور کلی افرادی که رشته های غیر حقوقی اما مرتبط مانند اقتصاد و بازرگانی خوانده اند برای افزایش اطلاعات حقوقی بویژه در زمینه قراردادها مانند قراردادهای IPC در کجا می توانند آموزش لازم را ببینند؟ حداقل در حد تئوری و آشنایی با این حوزه.
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در زمینه IPC فعلا همان مصوبه هیات دولت وجود دارد که دو بار هم اصلاح شده یکی کلی و یک جزئی. بعد از انعقاد یک نمونه قرارداد انشاله در مورد آن هم می نویسم. فعلا که در جریان است تا ببنیم کی منعقد می شود.

  23. رزیتا
    پاسخ

    با سلام،من کاردانی کامپیوتر از دانشگاه ازاد و کارشناسی مدیریت خانواده از جهاد دانشگاهی با معدل ۱۹و ارشد مدیریت اموزشی با معدل ۱۹از دانشگاه ازاد هستم وبالای سی مقاله بین المللی و مولف تعدادی کتاب در زمینه مدیریت اموزشی و مدرک تافل دکترا و نرم افزارهای تخصصی رشته مدیریت هستم،باتوجه به سوابق کاردانی و کارشناسی پراکنده از نظر رشته و نوع دانشگاه امیدی به قبولی دکترا دولتی است؟؟ درصورت معادل سازی دروس کارشناسی و خواندن مجدد مدیریت اموزشی چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قدری بد درس خوانده اید ولی قبولی شما در دکتری دانشگاه های برتر کمی سخت است.

  24. محمود
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    با سپاس از راهنمایی های ارزشمند شما

    بنده به تازگی در مقطع کارشناسی حقوق با معدل بالا فارغ التحصیل شدم .البته کارشناسی دوم بنده هست.
    به زبان انگلیسی هم مسلط هستم و سابقه ی تدریس در آموزشگاه های زبان تهران مانند کیش و ایران استرالیا را دارم .

    شخصا به حقوق قراردادها و شرکت های تجاری و بازرگانی بین الملل علاقه مندم

    سوال اصلی بنده این هست که داشتن پروانه وکالت دادگستری در کار در زمینه ی تجارت بین الملل به چه میزان ضرورت دارد ؟این سوال را از این حیث مطرح کردم که به دلیل کمبود وقت و بالا بودن سن، اکنون بین آزمون وکالت و گذراندن دوره ی کارآموزی وکالت، و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد تجارت بین الملل و شروع به کار در قراردادها ی تجاری مردد هستم .
    شما با توجه به وضع موجود ، برای بنده انتخاب کدامیک راه را مفیدتر می دانید ؟

    از رهنمود شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است پروانه وکالت بگیرید که اگر کار خارجی و بین المللی پیدا نکردید بتوانید با پروانه وکالت کنید.

  25. toossi
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    دانشگاه ها یک قانونی گذاشتن مبنی بر اخذ ۶واحد درسی بجای اخذ پایان نامه
    گرفتن این ۶واحد بجای پایان نامه تاثیر منفی داره برای دکتری؟؟
    طوسی دانشجوی ارشد الکترونیک برق

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب معلوم است. این شش واحد برای کسانی هست که تمایلی به اخذ پایان نامه ندارند و می خواهند دوره را تمام کنند نه کسی که می خواهد تحقیقات و پژوهش را ادامه دهد.

  26. تقوی
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    چطور میتونم قواعد حل تعارض ناظر بر ثبت شرکتهای خارجی در قوانین انگلستان رو پیدا کنم؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ثبت شرکتها که تابع محل ثبت است و تعارض پیش نمی آورد.

  27. رویا
    پاسخ

    سلام.لیسانس حقوق رو با معدل ۱۳ از دانشگاه کردستان گرفتم.مدرک تافل دارم.بنظرتون اگه بتونم ارشد بین الملل تهران قبول بشم و معدلم خوب باشه  شانسی برای قبولی در مقطع دکترا دارم؟(نگران معدل دوره ی لیسانسمم) اگه مشکل ساز میشه برام که برم دنبال آزمون وکالت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به امکانش هست.

  28. بابک
    پاسخ

    با سلام
    بنده کارشناسی ارشد پیوسته ( دکترای عمومی دامپزشکی) را در دانشگاه آزاد اسلامی گرفتم و دوره ی دکترا با رتبه ی اول در دانشگاه سراسری ( شیراز ) قبول شدم . آیا برای جذب در دانشگاه سراسری منع قانونی وجود دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی که ندارد.

  29. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ی سوال داشتم خواهش میکنم راهنماییم کنید
    من لیسانس شیمی دزاد و دانشجوهای ارشی شیمی آزاد هستم معدل لیسانس ١٩.٣۶ هستش که ۶ ترمه هم تمام کردم و معدل ارشد تا اینجا ٢٠ هستش من ب دلایلی مجبور ب تحصیل در دانشگاه آزاد شدم یعنی در سراسرى پذیرفته شدم در مقطع لیسانس اما نرفتم وبرأی ارشد با توجه ب متأهل شدن امتحان ندادم اصلا.الان ب شدت مصمم هستم ک در آزمون دکتری ملی پذیرفته شوم اما در بعضی سایت ها دیدم ک میگن کسایی با لیسانس و ارشد آزاد رو در مصاحبه رد میکنن ولو با نمره بالا.میخواستم از شما بپرسم نظرتون چیه.خواهشاً منو راهنمایی کنید خیلی استرس دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین چیزی کلیت ندارد بستگی به قوی بودن شما دارد و رقبای شما که چه سطحی باشد. ممکن است در شرایط مساوی آنها ترجیح داده شوند.

  30. رضوان
    پاسخ

    سلام من ۳۰ ساله و ارشد شیمی خوندم.و ۶ سال کارمند اداره هستم.الان برای شرایط شغلیم تصمیم گرفتم دکتری مدیریت دولتی دانشگاه ازاد بخونم.امکان تحصیل برای من که لیسانس و ارشدشیمی خوندم در رشته مدیریت در مقطع دکتری دانشگاه ازاد هست؟و در دانشگاه ازاد هم باید در مقطع دکتری مدرک معتبر زبان انگلیسی داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکل ندارد ولی باید دفترچه را نگاه کنید.

  31. ناشناس
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز،بنده دانشجوی دوره دکتری روزانه فیزیک میباشم با توجه ب اینکه مدارک اینجانب تماما روزانه هستن و در دوره ارشد رتبه اول هم ورودی های خود را کسب کرده ام،آیا امکان جذب بصورت هیئت علمی بعد از دوره دکتری برایم وجود دارید یا نه البته با امید خدا و تلاش و داشتن رزومه عالی؟با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشاله باید رزومه خودتان را هم قوی کنید. به خصوص مقالات.

  32. وحید
    پاسخ

    سلام.
    بنده دانشجوی ترم دودانشگاه فرهنگیان رشته دبیری شیمی هستم.میتونم همزمان داروسازی ازاد برم.ممنون میشم اگه بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل هم زمان منع قانونی دارد.

  33. امنا
    پاسخ

    با سلام

    یک سوال داشتم من الان مدرک ارشد فیزیک دارم. وقتی برای کنکور کارشناسی ثبت نام کردم جزو منطقه سه بودم. یعنی سهمیه منطقه سه بودم الان اگر دوباره بخوام کنکور پزشکی بدهم باز منطقه سه محسوب میشوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ملاک دیپلم و پیش دانشگاهی شما است.

  34. نیما
    پاسخ

    با سلام

    استاد گرامی

    من در حال حاضر دانشجوی روزانه دکتری ریاضی هستم و کارشناسی ارشد روزانه ریاضی بودم و دوره کارشناسی هم ریاضی شبانه بودم. الان با توجه به شرایط کار خسته شده ام و تصمیم دارم دوباره در کنکور شرکت کنم و رشته پزشکی بخونم چند تا سوال داشتم

    ۱. ایا اگر روزانه پزشکی قبول بشوم بخاطر ارشد یا دکتری روزانه تبدیل به شبانه میشود؟ یا فقط مقطع لیسانس روزانه یا شبانه بودنش مهم است؟

    ۲. الان سی ساله هستم آیا بنظر شما این تصمیم خوبی هست؟ یا اینکه دنبال کار باشم؟( شرایط کار پیدا کردن سخته).

    ۳. چون اگر فرضا من سال اینده هم قبول شوم موقعی که مدرک پزشکی میگیرم حداقل۳۸ سال می شوم اون موقع محدودیت در کار کردن پزشکی نیست؟ بگویند سنتان بالاست. استخدام نمیشوید؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی سر درگم هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- این مسئله خیلی محل بحث است و آرایی دیوان عالی کشور نشان میدهد که نباید از شما پول بگیرند ولی ظاهرا دانشگاه ها زیر بار نمی روند. ۲- تصمیم خوبی که نیست.

  35. مهناز
    پاسخ

    سلام ووقت بخیر
    من دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم میه در مورد موضوع برای پایان نامه من رو راهنمایی کنید د ر زمینه قرارداد های نفتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع تنها با مطالعه کتب و مقالات و مشورت با اساتید امکان دارد و من لیست موضوعات ندارم.

  36. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام و تبریک سال نو
    ببخشید آقای دکتر مزاحم حضرت عالی شدم تا از محضرتان بپرسم آیا ادامه تحصیل در مقطع دکتری در سن ۳۸ سالگی از نظر شما دیر هست یا نه ؟و دوم اینکه میتوان به هیئت علمی شدن امیدوار بود.ضمن اینکه من مدرک ارشدم و لیسانسم رو از دانشگاه آزاد خوراسگان در رشته مدیریت سیستم های اطلاعاتی با معدل ۱۶ و ۱۷دریافت کرده ام .آخه از نظر اطرافیانم برا قبول شدن در دکتری و جذب در دانشگاه دیر شده. به عقیده حضرت عالی درس خواندن رو رها کنم یا از همین اول سال شروع کنم به درس خواندن برا امتحان ۹۷.با سپاس فراوان از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیچ موقع برای تحصیل دیر نیست ولی خیلی نمی توان روی هیات علمی سرمایه گذاری کرد.

  37. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. ممنون از سایت مفیدتون. من لیسانس زیست شناسی از دانشگاه خوارزمی(دولتی) و فوق لیسانس ژنتیک از دانشگاه آزاد، واحد علوم پزشکی تهران هستم. یک مقاله علمی پژوهشی داخلی و دو مقاله در مجله ای دیگر چاپ کردم. میخواستم بدونم در چه دانشگاه هایی(آزاد یا پیام نور یا تی آزمایشگاه دانشگاه دولتی و…) برای تدریس من را میپذیرند؟ و درآمد یک استاد چقدر است؟ شرایط عضو هیئت علمی شدن چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق لیسانس احتمال دارد در موسسات عمی کاربردی یا پیام نور یا غیر انتفاعی چند واحدی به شما برای تدریس بدهند که هزینه رفت و آمد شما را تأمین نمی کند ولی استخدام به عنوان هیات علمی خیلی بعید است و شاید حقوقش کمی بیشتر از دو میلیون در ماه باشد.

  38. محمد جواد
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.بنده لیسانس برق دارم و فوق لیسانس برق دانشگاه غیر انتفاعی قبول شدم با مدرک کارشناسی ارشد برق از موسسه غیر انتفاعی چقدر امکان پذیرش وقبولی در مصاحبه دکتری برق یک دانشگاه دولتی خوب مثل دانشگاه شیراز هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد.

  39. سیروس حسن پور
    پاسخ

    سلام,
    درسال۱۳۹۲یک دستگاه واحد وکالتی حدودی ۱۵۰متر رافروختم که درمبایعه نامه فروش بصورت متری قیدنشده است حال خریدارحال شکایت کردن که طبق کارشناسی ۲۰بیست متر واحد کم است ودر دادگاه کرج مرا به پرداخت خسارت محکوم کردن ,درحالیکه هرچه اعتراض دادیم ما واحد متری نفروختیم ۱۵۰متر کلی فروختیم وخریدا رباعلم اگاهی خود معامله کردن واز متراژ وافعی خریدا مطلع بودن دادگاه اعتراضهای مارا رد کرد,حال ایا به دیوان عدالت شکایت کنم تا فسخ معامله بشه موفق میشم,

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان مراجعه به دیوان عدالت اداری وجود ندارد و رأی دادگاه اگر قطعی شده باشد، کاری نمی شود کرد. البته آپارتمان عرفا متری فروخته می شود.

  40. علیرضا
    پاسخ

    سلام.من ترم چهار حقوق علم و فرهنگ تهرانم .معدل ۱۹.اما تو این چهار ترم فهمیدم میخوام برم خارج زندگی کنم و چون رشتم حقوق اسلامیه بدرد نمیخوره .از طرفی از روانسناسی هم خوشم میاد و چون رشته ای هست که بدرد خارج رفتن مبخوره میخوام تغییر رشته بدم .از طرفی هر روز مقالات جدیدی راجع به بیکاری حقوق خواندگان و سختی ازمون وکالت منتشر میشود .نظر شما چیه?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من توصیه نمی کنم.

  41. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    جناب دکتر بنده ارشد حقوق نفت و گاز دارم، آیا برای جذب در شرکتهای تجاری یا نفتی اخذ مدرک حسابداری کمک می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آنچه بیشتر مهم است تسلط و کاربلد بودن است و تسلط بر زبان بیشتر مهم است تا یک رشته دیگر.

  42. رضا
    پاسخ

    با سلام، من لیسانس کتابداری و ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه آزاد دارم و بر سر دوراهی هستم. با توجه به اینکه ٣٢ سال دارم آیا خواندن دکتری مدیریت در دانشگاه علوم و تحقیقات برای هییت علمی شدن را توصیه مینمایید یا پذیرش دکتری از دانشگاه های بالاتر از رنک دانشگاه های ایران جهت رقابت با دیگران و پوشش ضعف در رشته کارشناسی ام، با توجه به اینکه در داخل میتوانم بعد از امتحان جامع برای ثبت نام هییت علمی اقدام کنم ، اما در خارج باید تحصیلاتم را تمام و پس از دریافت مدرک ارزشیابی وزارت علوم اقدام به ثبت نام کنم. سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال هیات علمی هستید، خیلی با کارشناسی نامرتبط نمی توان به آن امید داشت.

  43. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    برای انتخاب موضوع برای مقاله ای اس ای در رشته حقوق خصوصی و ریز ترش در موضوع قراردادها و مسئولیت قراردادی، چه عواملی باید مد نظر باشه؟
    کلا چهجوری میشه موضوع انتخاب کرد برای مقاله ای اس ای؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بسیاری از مجلاتی که این روزها به نام ای اس آی پولی معروف است مجلات غیر تخصصی و عامی است که در کشورهای خاصی منتشر می شود و فاقد ارزش علمی است. چاپ مقاله در مجلات معتبر منوط به این است که موضوع جذابیت و نو باشد و منابع قبلی دیده شده و به آنها ارجاع داده شود.

  44. احمد
    پاسخ

    سلام
    موضوع پایان نامه ای برای تحقیق انتخاب کردم و مدتی است مشغول مطالعه ی منابع و نگارش آن هستم. با وجود تایید ایرانداک مبنی بر این که این موضوع قبلا کار نشده اخیرا متوجه شدم پایان نامه ای با همین عنوان چندین سال قبل نگارش شده است. حال هرچه دلم می خواهد کار کنم این فکر به سراغم می آید که مبادا به خاطر تکراری بودن موضوع ارزش علمی کار پایین بیاید. از طرفی هم این موضوع را دوست دارم و برایش تلاش کردم و فرصت این را نیز ندارم که موضوع جدیدی را دنبال کنم. می خواستم نظر شما را راجع به این مساله بدانم.
    رشته حقوق تجارت بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بهتر است موضوع دیگری انتخاب کنید.

  45. سجاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من ر شته ام مهندسی کامپیوتره و می خوام تا فوق دیپلم بخونم ایا بعد می تونم با این مدرک دانشگاه رضوی شرکت کنم ..ممنون ؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در آزمون ورودی کنکور شرکت کنید.

  46. سحر
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    من کارشناسی رشته علوم اجتماعی خوانده ام. و بعد از ۴ سال قصد ادامه تحصیل در فوق لیسانس روانشناسی بالینی را دارم. فقط به دلیل اینکه بتوانم در مقطع دکتری رشته روانشناسی اجتماعی بخوانم.
    پرسش من این است که اگر در مقطع ارشد جامعه شناسی بخوانم میتوانم دکتری روانشناسی اجتماعی بخوانم با توجه به اینکه این رشته از گرایشهای دکتری روانشناسی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه مراجعه کنید. تازه با تغییر رشته چه چیزی نصیب شما می شود.

  47. پرنیان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی ترم ۲ دکترای معماری دانشگاه آزاد نجف آباد هستم. متاسفانه از شرایط دانشگاه رضایت ندارم و تصمیم دارم مجددا اینبار برای دانشگاه دولتی کنکور دکترا بدم. سوال من این است که اگر احیانا بتوانم سال آینده در دانشگاه دولتی قبول شوم، آیا دروسی که در دانشگاه آزاد گذراندم، معادل سازی خواهند شد؟ یا اینکه باید از صفر شروع به خواندن دکترا کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا معادل سازی نمی شود.

  48. زهرا
    پاسخ

    با سلام و احترام.من لیسانس و فوق لیسانس الهیات (فلسفه و کلام اسلامی)از دانشگاه خوارزمی تهران هستم.دکتری هم دوره شبانه در تهران قبول شدم ولی به وضعیت مالی بد خانواده ام نتوانستم ادامه بدم.خیلی دوست دارم به کارهای تحقیقاتی بپردازم اما نمی دونم از این راه می تونم آینده خودمو از لحاظ مالی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری تامین کنم یا نه؟سوال دوم اینکه؛آیا این رشته در وزارت خانه هایی مثل وزارت علوم،فرهنگ و ارشاد،وزارت خارجه هم می تونند مشغول به کار شوند؟ باتشکر از شما استاد ارجمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی پیدا کردن کار مناسب برای فارغ التحصیلان این نوع رشته ها سخت است.

  49. افشين
    پاسخ

    با عرض سلام کن در مقطع کارشناسی در رشته عمران دانشکاه ازاد سال اخر هستم و برای استخدام در کار دانشجویی قبول شده ام ساعتی ۳ هزارتومان حقوق دارد و میخواهم برای ارشد سال دیکه کنکور بدم. به نظر شما این شغل مناسبی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه موقتا بد نیست ولی این که شغل نیست.

  50. علی زازعی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    آیا برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد یا دکتری در کشور خارجی نیاز به کارت پایان خدمت است یا می توان از راه های دیگری به جای کارت پایان خدمت استفاده کرد.یعنی برای خارج شدن از ایران چون شنیدم بدون کارت پایان خدمت اجازه رفتن نمی دهند.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان سپرده گذاری نزد سازمان نظام وظیفه است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *