پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ساسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده سالها قبل دوره دکتری را در یکی از دانشگاههای دولتی اغاز و امتحان جامع را با موفقیت گذراندم ولی بدلیل مشکلاتی نتوانستم پروژه ام را تمام کنم و یکی دوسال پیش نیز تمام هزینه های دولت را به وزارتخانه پرداخت کردم.سوالم این است که آیا امکان گرفتن مدرک دکترای آموزشی را دارم؟و کلا با توجه به گذراندن امتحان جامع بهترین کاری که الان میتوانم انجام دهم چیست؟
    از راهنمایی نابعالی کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری آموزشی وجود ندارد و تعریف نشده است.

  2. محمدی
    پاسخ

    سلام ایامی شودبا معدل ١٣/٨٨گرایش رشته را تغیر داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به گروه بستگی دارد.

  3. نسترن
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر شیروی که اینقدر دقیق و منطقی دوستان را راهنمایی می فرمایند.

    من سوالی دارم که نمیدونم اینجا جوابش پیدا خواهم کرد یا نه ؟

    من دانشجوی دکترا پژوهشی هستم و الان ترم چهار هستم که در یک رشته دیگر پزشکی بورسیه از خارج گرفتم و الان تنها پایان نامه مونده که در دانشگاه ایران تمام کنم ولی هنوز شروع نکردم ایا من میتوانم درخواست مدرک معادل دکترا کنم که بتونم از ایران ازاد بشم و برم خرج از کشور؟

    البته دانشگاه ایران به من گفته میتونی با داشتن استاد راهنما از ایران بری حتی خارج از کشور هم پایان نامه کار کنی و فقط واسه دفاع بیای ایران…اما کشور خارجی قبول نمیکنه که همزمان هم درس بخونم و هم پایان نامه رو اونجا کار کنم …

    واقعا نمیدونم چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معادل دکتر را نشنیده ام. به هر حال شما دانشجو هستید و می توانید دانشجویی از کشور برای برخی دوره ها یا سمینارها از کشور خارج شوید. باید وثیقه بسپارید.

  4. کمال
    پاسخ

    سلام استاد معذرت که دوباره وقتتونو میگیرم. میشه لطف کنید معایب و مزایای تحصیل در رشته ارشد حقوق ثبت اسناد و املاک رو بگین؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نظراتی که می دهم دیدگاه های من است. اگر بخواهم دلایل آن را هم بگویم بنظرم پیچیده می شود.

  5. احمدی
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید
    من کارشناسی رشته علوم اجتماعی ۱۳.۶۱ از دانشگاه سراسری گیلان فارغ التحصیل شدم. کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی با رتبه۴۲ از دانشگاه آزاد نیشابور فارغ التحصیل شدم. در حال حاضر هم بصورت حق التدریس در دانشگاه آزاد و پیام نور به مدت ۴ سال مشغول تدریس هستم. و در مقطع دکتری مدیریت بازرگانی برای دانشگاه سراسری میخونم امکانش هست اگر در مرحله اول قبول بشم در مصاحبه یک فارغ التحصیل دانشگاه آزاد را پذیرش کنند. البته مقاله هم دارم و مدرک MSRT زبان انگلیسی هم دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست.

  6. Mohamadi
    پاسخ

    با سلام من توی پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز ۱۵ گرفتم و معدل کلم ۱۶.۸۷ شده در حالیکه اگه فقط ۰.۷ نمره پایان نامم بیشتر بود معدلم درست ۱۷ می شد.آیا ارزش داره من زمان حدود چند ماه زمان برای مقاله صرف کنم که معدلم درست بشه یا نه.آخه من شاغل هستم و از لحاظ موقعیت شغلی نیاز دارم که هر چه زودتر حکممو تبدیل کنم.تو دکتری تاثیر داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا بد نیست یه مقاله بدهید ولی اگر نشد هم مشکل جدی نیست.

  7. مرتضي
    پاسخ

    با سلام ؛ اقای دکتر جهت تقویت زبان تخصصی حقوق نفت و گاز منبع مناسبی سراغ دارید که معرفی بفرمایید ؟ ممنونم

  8. علي.72
    پاسخ

    عرض ادب و احترام. اقای دکتر این چند روز مانده به کنکور دکتری نفت و گاز توصیه تان مرور نص قوانین مختلف هست یا مرور کتب حقوق نفت و گاز و تجارت حضرتعالی؟
    واقعا روزهای دشواری برای دوستان هست این روزها و پر از سردرگمی بدلیل حجم بسیااار زیاد منابعی که برای این گرایش قرار دادند. ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب امروز امتحان را داده اید و می دانید که چه سوالاتی داده شده است. حالا شما از من اطلاعات بیشتری دارید.

  9. اصغر
    پاسخ

    با سلام بنده دبیر اموزش و پرورش هستم و دانشجوی ارشد محیط زیست دانشگاه تهران .سوال من اینه اگر دکتری هم روزانه قبول شوم ایا باید به اموزش و پرورش تعهد به خدمت بدهم و چند سال ؟ایا تا پایان تعهدبه خدمت راهی وجود دارد که از اموزش و پرورش جدا و هیئت علمی دانشگاه شوم ؟
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جزئیات آن را نمی دانم از آموزش و پرورش سوال کنید. اگر بورسیه نشوید که معمولا تعهدی ندارید.

  10. زینب
    پاسخ

    سلام من دیپلم کاردانش هستم دارم مدرک پیش دانشگاهی میگیرم ازمون سراسری۹۶ثبت نام کردم امکانش هست کنکوربدم یانه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مدرک تا پایان شهریور بگیرید خب می توانید شرکت کنید.

  11. موسوی
    پاسخ

    سلام . با سلام . من دو سال از تعهدم به آموزش پرورش که ۸ سال است مانده . اگر امسال در رشته پزشکی قبول شوم آیا راهی هست که بتوانم سال ۹۶شروع به تحصیل مجدد نمایم ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید تسویه کنید شاید مجبور شوید یه جریمه ای پرداخت کنید.

  12. مهسا برکتی
    پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر.من سال آینده امتحان وکالت در اصفهان می خواهم بدهم.۹ ماه وقت دارم.زیاد درس نخوندم.به نظر شما روزی چند ساعت درس بخونم می تونم یه رتبه خوبی بیارم؟قصد دارم این ۹ ماه را به صورت عمقی درس بخونم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم که پایه تحصیلی شما چطور است ولی من معیاری را برای شما بیان می کنم. در طول یک هفته تمام ساعاتی که درس می خوانید و مفید است را روی یک کاغذی یادداشت کنید. جمع ساعات را تقسیم بر هفت کنید. اگر جواب زیر هشت به دست آمد بدانید خیلی ها بیشتر از شما درس می خوانند و ممکن است مجبور شوید سال بعد هم بخوانید.

  13. پریش
    پاسخ

    سلام ایا امکان داره در بیرون از دانشگاه تحقیق و پژوهش کرد و به صورت مقاله ارائه داد عضو هیئت علمی هم نبود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی باید با یک عضو هیات علمی در تماس باشید که با هم مقالات را چاپ کنید که راحتر ممکن باشد.

  14. بی نام
    پاسخ

    سلام
    همانطور که می دانید در بعضی از رشته های دانشگاهی و مخصوصا برای اساتیدی که حوزه مشخصی در پژوهش ندارند، دانشجوی دکتری به دنبال موضوع پروژه دکتری می رود و پروپوزال را تهیه می کند. سوال من این است که فرض کنید، دانشجوی دکتری پروپوزالی را در یک حوزه جدید تهیه کرده باشد و پروپوزال به تصویب دانشکده رسیده باشد و دانشجو مشغول کار روی آن موضوع باشد. در صورتیکه استاد راهنما بدون اطلاع دانشجو پروپوزال را در اختیار دانشجویان دیگر قرار دهد و پروژه کارشناسی ارشد مشابهی با آن را بدون اطلاع دانشجوی دکتری تهیه کند، آیا این کار استاد راهنما از نظر اخلاقی و حقوقی درست است؟ آیا پروپوزال دکتری (پروژه دکتری که هنوز دفاع نشده است) حکم امانت را برای استاد راهنما ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت اخلاقی غیر صحیح است ولی بنظرم از جهت حقوقی خیلی نمی شود این امور را ثابت کرد و تخلف یا جرمی را به استاد نسبت داد. دیگر به جرم خیانت در امانت نروید. حتی اگر چنین باشد که نیست، نباید محیطهای دانشگاهی را به این مسائل آلوده کرد.

  15. بی نام
    پاسخ

    سلام
    در مورد نحوه امتیازدهی مقالات برای جذب هیات علمی در دانشگاههای دولتی سوال داشتم. هیچ جایی یک جواب مشخص به این موضوع نمی دهد. لطفا شما در صورتیکه اطلاع دارید، توضیح بدهید که امتیاز مقالاتی با شرایط زیر برای دانشجویی که فارغ التحصیل شده و در جذب شرکت کرده، چقدر متفاوت است (دانشجو در تمام مقالات نویسنده اول است):
    ۱- مقالات چاپ شده مستخرج از رساله همراه با ذکر اسم استاد راهنما قبل از فارغ التحصیلی
    ۲- مقالات چاپ شده مستخرج از رساله همراه با ذکر اسم استاد راهنما بعد از فارغ التحصیلی
    ۳-مقالات مرتبط با پایان نامه (نه مستخرج از رساله) بدون ذکر استاد راهنما قبل از فارغ التحصیلی
    ۴-مقالات مرتبط با پایان نامه (نه مستخرج از رساله) بدون ذکر استاد راهنما بعد از فارغ التحصیلی
    منظورم هم از مقالات مرتبط با پایان نامه این است که در هر حال چه قبل از دفاع و چه بعد از دفاع دانشجو روی یک حوزه مشخص کار میکند و عملا همه مقالات مرتبط با پایان نامه دکتری هستند ولی نه لزوما عین رساله دکتری.
    یک سوال دیگر هم اینکه زمان فارغ التحصیلی در جذب چقدر مهم است؟ از آنجایی که مقالات اصلی تز در انتهای کار ایجاد می شوند، اینکه دانشجو ۱۰ ترمه دفاع بکند ولی با مقالات کمتر بهتر است یا اینکه ۱۱ ترمه دفاع بکند و با مقالات بیشتر؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من دقیقا نمی دانم که آیا در این امتیاز دهی آیین نامه ارتقا را ملاک قرار می دهند یا نه. به هر حال تعداد مقالات شما در مجلات علمی پژوهشی ملاک است و بیشتر فارغ التحصیلان با استاد خودشان مقاله چاپ می کنند که نگرانی ندارد. بنظرم خیلی مدت زمان فارغ التحصیلی ملاک نیست.

  16. سیمین
    پاسخ

    آقای دکتر سلام.
    به دانشجوی دکتری با چه روشی میتونه مقاله های زیادی تولید کنه؟
    مثلا میتونه با همکلاسی ها یه گروه تشکیل بدن و بنویسن؟ تو کلاس ما همه با هم طوری برخورد میکنن انگار دشمن خونی هم هستن. وگرنه من میخواستم با همکلاسی ها مشترکا مقاله کار کنم، اما جواصلا خوب نیس. اقای دکتر خودم تنها اعتماد به نفس ندارن ونمیتونم تنها شروع کنم. با اینکه الحمدلله سوادم بد نیس و بنوییم مقاله های خوبی مینویسم ، اما تنها شروع کردن رو نمیتونم. از یه طرف دیگه این مقاله های کم داره اینده ی کاریم رو به خطر میندازه. با خودم مبگم این همه درس بخون تو بهترین دانشگاه و رزومه ات کم باشه کجا میخوای هیئت علمی استخدام بشی.
    میشه راهنمایی کنین که بت چه روشی تو مدت باقی،مانده از دکتری چند مقاله علمی پژوهشی و ای اس ای بنویسم؟ هر وقت یادم میاد الان دو ترم از دکتری گذشته و من هیچ مقاله ای ننوشتم واقعا میریرم به هم و داغون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر موضوع خوبی انتخاب کنید و در مقاله نتیجه تحقیقات خود را بنویسید می توانید چاپ کنید. البته این روزها خیلی ها دنبال تولید مقاله زیاد هستند که گاهی با قرض دادن و قرض گرفتن یا راه های غیر اخلاقی دیگر بدون اینکه آنها در مقاله شرکت داشته باشند. خرید و فروش مقاله هم که رایج شده است به اضافه مجلات بی اعتبار که پول می گیرند و چون در برخی از ایندکسها هستند مقاله چاپ می کنند.

  17. کمال
    پاسخ

    سلام نظرتون راجع به رشته حقوق ثبت اسناد و املاک چیه؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نظر موافقی نیست

  18. سعید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من طلبه حوزه علمیه قم هستم و دارم سطح ۳ حوزه میگیرم که معادل ارشد دانشگاهی حساب میشه.
    میخواستم بدونم کدام رشته های دوره دکترای دانشگاه رو میتونم با استفاده از مدرک حوزوی وارد بشم، و اگر به این شکل دکترا بگیرم میتونم به تدریس و عضویت در هیئت علمی مربوط به آن رشته مشغول بشم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  19. میم. ر
    پاسخ

    سلام استاد
    وااای استعداد کمک
    من خیلی وقته میام هی ازتون سوال میکنم(شکلک خجالت لطفا)

    گفتید برای بورسیه اول نیاز به دانشگاه تاپ داری
    دارم تمام تلاشمو میکنم امیرکبیر قبول بشم
    اما تازگیا فهمیدم معدل دیپلم و پیش هم موثره
    من الان چیکار کنم اخه؟؟؟؟؟؟؟

    وااای چقدر دوست داشتم یه روز میدیدمتون کلی سوال میکردم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباشد، خیلی معدل دیپلم و پیش تأثیر ندارد درسهای بعدی شما خیلی بیشتر موثر است.

  20. سمانه
    پاسخ

    سلام؛
    راستش من هنوز دانشگاه نرفته م، رشته م انسانیه، هم جغرافی دوست دارم، هم نجوم، هم هنر. چون رشته م انسانیه نمی تونم ریاضی بخونم چون شانس قبولی ندارم. ولی هنر رو میتونم.
    سوالم اینه که اگه لیسانسم رو هنر یا انسانی بگیرم، نمی تونم ارشدم رو فیزیک، نجوم (یا اخترفیزیک یا همچین چیزی) بگیرم؟
    آخه یه جا خوندم ارشد میتونه غیرمرتبط با لیسانس هم باشه.
    من الان سومم، کنکور ۹۷ می دم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما بخاطر اینکه ریاضی بلد نیستی نمی توانید در رشته های لیسانس ریاضی شرکت کنید، حالا چطور یک دفعه پرواز می کن می روی ارشد فیزیک؟ از حال دنبال این فکرها نباشید سعی کنید از اول یک رشته خوب بروید که حداقل یه کاری داشته باشد.

  21. فردوس علیمحمدی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر میخواستم از حضورتون بپرسم که کسی که مدرک کارشناسی حقوق داره امکانش هست که ارشد کشاورزی شرکت کنه؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چطور آن همه مهندس می آیند حقوقدان شوند ولی یک حقوقدان نمی تواند مهندس شود.

  22. فاضل
    پاسخ

    باسلام و وقت بخیر. بنده دانشجوی دکتری در رشته ی ریاضی کاربردی در یکی از دانشگاههای دولتی درجه ۳ میباشم و ۶ مقاله در مجلات معتبر دارم و مدرس دانشگاه و مدرسه نیز هستم آیا با توجه به موارد ذکر شده امکان هیئت علمی شدن در دانشگاه دولتی تازه تاسیس را دارم؟ در ضمن کارشناسی ام را در دانشگاه شهید بهشتی و ارشد را در دانشگاه دولتی گذرانده ام و با سهمیه استعداد درخشان در مقطع دکتری پذیرفته شده ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس دارید.

  23. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور و ارشد حقوق جزا از دانشگاه تربیت مدرس گرفتم دارم برا دکترا آماده میشم به نظرتون من که لیسانسم پیام نوره میتونم عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بشم. ممنون از وقتی که در اختیار ما می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم شانس هیات علمی داشته باشید.

  24. حنانه
    پاسخ

    سلام استاد..من تو حفظ کردن قانونها دچار مشکل شدم..میشه یه راه کار بهم پیشنهاد بدید که چطوری ماده هارو حفظ کنمـیادم بمونه؟خلاصه برداری خوبه؟یه سوال دیگه ..محتوای ماده رو بدونم کفایت میکنه یا باید شماره ماده قانون روهم حفظ کرد..ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانون را که نباید حفظ کنید باید مفهوم آن را بلد شوید و آنقدر با دقت آن را مطالعه کنید که مفاد آن در ذهن شما نقش ببندد نه اینکه طوطی وار آن را حفظ کنید.

  25. کمال
    پاسخ

    با سلام یه حقوقی واسه این که حداکثر درامدو بدست بیاره باید چیکار کنه؟منظورم هم تحصیلی هم کاری. تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید سعی کند پروانه وکالت بگیرید و تجربه کسب کند ولی البته اگر حلال و حرام نکند و دنبال کارچاق کنی و حق مردم خوری باشد خیلی زودتر به پولهای هنگف می رسد.

  26. مهرداد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . خسته نباشید
    من کارشناسی مهندسی برق قدرت را از دانشگاه آزاد تهران جنوب و کارشناسی ارشد همین رشته رو از دانشگاه علوم تحقیقات اخذ کردم ، اگر دکترای همین رشته را در دانشگاه علوم تحقیقات اخذ نمایم ، چقدر شانس هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد را خواهم داشت ؟

    باتشکر فراوان از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوسط. بستگی به نیاز و خیلی چیزهای دیگر دارد.

  27. ahmad
    پاسخ

    سلام از خدمتتون سوالی داشتم بنده لیسانس مهندسی شیمی دارم و برای ارشد مهندسی کامپیوتر شرکت کردم به نظرتون در بازار کار دچار مشکل میشم به علت بی ارتباط بودن مدرک پایه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر شیمی با کامپیوتر جایی به هم وصل شوند خوب است والا شما نه شیمی دان خواهید بود نه کامپیوتر دان.

  28. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزبز ببخشید استاد من دانشجوی مهندسی پزشکی ترم دو دریک موسسه غیر انتفاعی در خراسان جنوبی هستم خیلی ازین که مدرکم غیر معتبر باشه یا اینکه جایی استخدام نشم به خاطر مدرکم میترسم واز طرف دیگه چون این رشته اولین سالیه که به استان ما اومده تعریف های زیادی شنیدم ولی مدرکو نمیدونم معتبره یا نه البته مشکلی برا انصراف و رفتن به دانشگاه ازاد ندارم به نظر شما چیکارکنم بمونم دردانشگاهم یا برم ازاد یه رشته مهندسی مثل عمران . البته لازمه بگم این دانشگاهی که هستم ۵ سال از تاسیسش میگذره و تعداد اعضای کلاس هم ۱۰ نفر است لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزاد از ان غیر انتفاعی فکر نکنم بهتر باشد. همین جا را تمام کن اگر خواستی برای ارشد یک دانشگاه دولتی آماده شو.

  29. لیلا
    پاسخ

    با سلام و احترام.
    جناب اقای دکتر واقعا به نوبه ی خودم از پاسخگویی متواضعانه ی شما به خیل عظیمی از دانشجویان واقعا مردد و سرگردان که هیچ مرجعی برای پاسخگویی به سوالاتشان ندارند ممنونم.
    آقای دکتر سوالم این است که برای عضو هیئت علمی شدن در دانشگاه خوب دولتی سوابق آموزشی بیشتر اهمیت دارد یا پژوهشی؟ من سوابق آموزشی خوبی دارم و معدل کارشنایی و ارشدم بالای نوزده است و فارغ التحصیل دانشگاه تبریز و الان دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز هستم. ولی مقالات و پژوهش کمی دارم. یک کتاب ترجمه شده و دو مقاله چاپ شده و چهارمقاله کنگره. میدانم برای یک دانشجوی دکتری که قصد دارد بعد از امتحان جامع برای هیئت علمی شدن آن هم در دانشگاه دولتی تقاضا دهد، این رزومه افتضاح و در حد هیچ است. اما نمیدانم در حال حاضر که در شروع ترم دوم هستیم و اساتید تکالیف زیادی برای اخر ترم می خواهند باید تمرکزم روی چه چیز باشد. روی این که پژوهش کنم و مقاله بنویسم تا این رزومه ی کم خودم را ارتقا دهم و بتوانم درخواست هیئت علمی بدهم یا ترم را با معدل خوب به پایان برسانم و کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟
    ۲: آقای دکتر نمیدانم امکانش هست یا نه ولی میتوان به طور تقریبی گفت افرادی که بعد از دکتری هیئت علمی می شوند تقریبا چند مقاله ی چاپ شده باید داشته باشند یا معیاری در این زمینه وجود ندارد.

    قدردان بزرگواری و زحمتتان در پاسخگویی به سوالم هستم. ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بیشتر پژوهشی مهم است تا آموزشی. ۲- حداقل دو مقاله علمی پژوهشی لازم است ولی بیشتر برای رقابت با بقیه لازم است.

  30. سحر
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید سال ۹۶ که کنکور ارشد سراسری و آزاد باهم شده قبول شدن چطور هست ؟سخت هست یا آسون ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بهتر شده است و در مجموع به نفع شرکت کنندگان است چون فرصتهای بهتری را برای شرکت کنندگان فراهم می کند که دولتی یا آزاد بروند.

  31. فرشته
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی عزیز

    قبلا هم در خصوص واقعیت های موجود و بحث سهمیه ها و … درد دل و روشنگری در سایت ارزشمندتان داشته ام. امروز و بعد از گذشت چندین ماه از فارغ التحصیلیم در مقطع دکترا بیش از پیش نسبت به بی عدالتی ها دلشکسته ام. سه مقطع در دانشگاه تهران بودم، دو بار دانشجوی نمونه شدم، تعداد زیادی مقاله isi دارم، انواع اقسام سوابق پژوهشی و کتب و مقالات کنفرانسی و اجرایی و کمک در ساخت دستگاه کاربردی و … حایز شرایط بنیاد نخبگان. متاسفم که امثال ما رو که هیچوقت پارتی جز خدا نداشتیم، به فراخوان پاس میدهند و خدا شاهده در جایی که درخواست دادم اعلام کردند اشباعیم و حالا بعنوان هیات علمی یک آقازاده درجه یک را گرفتند، بی فراخوان و … دانشگاهها هر که را بخوان با عنوان جایابی میگیرند و امثال من هم پی نخود سیاه و بازی فراخوان باید امیدوار بمانیم و هزینه ثبت نام بدهیم. حداقل در فاصله فارغ التحصیلی ام چهار مورد این چنینی دیدم. آقای دکتر واقعا دلشکسته ام و جز گریه و توکل به خدا چاره ای ندارم و شکایتم رو پیش خدا میبرم. البته این مشکل فقط من نیست. متاسفانه بنیاد نخبگان هم هیچ قدرتی در برابر خواست دانشگاه ها نداره!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرصتهای شغلی محدود و فرهنگ پاراتی بازی و رابطه بازی در تمام وجودمان رخنه کرده است.

  32. علی شاطرزاده
    پاسخ

    با سلام
    بنده مدرک دکتری در یک رشته مهندسی دارم. شرایط جذب هیئت علمی در دانشگاه فنی حرفه ای (یک از شعبات آن با عنوان دانشکده فنی حرفه ای) مهیا شده است.
    خواستم ببینم با توجه به اینکه دانشگاه فنی جرفه ای زیر محموعه وزارت علوم است آیا حقوق و مزایایی آن با هیئت علمی سایر دانشگاه های وزارت علوم مشابه است؟ ساعات موظفی آن چطور؟
    آبا جذب دانشگاه فنی حرفه ای شدن محدودیتی به نسبت سایر دانشگاه ها دارد؟
    با توجه به اینکه شاید امکان جذب در سایر دانشگاه ها نیز مهیا شود به نظرتان جذب این دانشگاه شدن کار صحیحی است در محموع؟
    فوانین انتقالی در این دانشگاه مشابه با سایر دانشگاه های وزرات علوم است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دولتی باشد همه از یک میزان حضور ۴۰ ساعت در هفته و حقوق برخوردار هستند. اما اگر غیر انتفاعی باشد مقررات آن خیلی قرق دارد و انتقال آن به دانشگاه دولتی امکانپذیر نیست و مجددا باید برای دولتی اقدام کنید.

  33. Sahar
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    اول ازهمه اینک من اولین باره ک باشما صحبت میکنم واشنا شدم
    وقبل ازهمه بابت این راه طولودراز وموفقیتتون خسته نباشید وتبریک بهتون میگم ،اقای دکتر من ی کمک خ خ مهم ازتون میخوام ،من توشرایط خ سخت وبی پدر وبامشقت زیادبزرگ شدم توی زندگیم شکست های سنگینی داشتم والان بزور خودمو جمعوجورکردم ،باخواندن کتاب دارن هاردی وبرایان تریسو ازاین قبیل متنا ،سعی کردم ازروی زمین بلندشم وگردوخاکاروازروی لباسم بتکونم وشروع کنم ،باتمام این تفاسیر،بزور خانوادمو دارم راضی میکنم ک پا ب دانشگاه بزارم ،انتخابی ک میکنم خ برام مهمه ،چون یانابودمیشم یا اوج میگیرم من اوج گرفتنومیخوام پس لطفا کمکم کنید من ٢۵سالم وساکن قمم ،دوستدارم مثل ی پدر یابرادر راهنمام باشید ،حتی اگر ماهی یکبار ی جمله درراستای موفق شدنم برام ایمیل کنید،ممنونم ،منتظرخبرتون هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینکه خودتان را یافتید و درصدد تلاش برای آینده بهتر و مفید تری هستید به شما تبریک می گویم. ولی راه سخت و همت باید بلند باشد تا بتوانید موفق شوید. همواره باید تنبلی را از خودتان دور کنید. این بزرگترین آفت است.

  34. ابراهیم
    پاسخ

    با سلام و درود.
    آقای دکتر بنده لیسانس مدیریت فرهنگی ورزشی دارم . لطفا راهنمایی بفرمایید برای ادامه تحصیل چه رشته ای مناسبتر هست . ضمن اینکه من ورزش رو بطور حرفه ای و قهرمانی انجام میدم و شاغل نیز هستم ولی برای هییت علمی شدن تلاش میکنم.(۲۷ سال – مشکل سربازی هم ندارم به رشته های مدیریت و جامعه شناسی و اقتصاد علاقه بیشتری دارم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان رشته های وزرشی یا مدیریت خوب است.

  35. نسرین
    پاسخ

    جناب دکتر سلام.روزتون بخیر
    من فارغ التحصیل ارشد ادبیات فارسی هستم،آیا می توانم در رشته دکتری روانشناسی ادامه تحصیل بدهم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید.

  36. بیکذات
    پاسخ

    سلام دکتر
    من در نیروهای مسلح شاغل بودم و بدلیل تصادف بازنشسته شدم. می توانم برای هیات علمی اقدام کنم؟ منع قانونی ندارم؟ اگر می توانم اقدام کنم، آیا بیمه جدیدم همان بیمه قبلی نیروهای مسلح می باشد یا اینکه باید عضو بیمه دیگری مثل تامین اجتماعی یا … شوم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دولتی که امکانش نیست ولی آزاد یا غیر انتفاعی منعی ندارد.

  37. elahe
    پاسخ

    با سلام .من دانشجوی ترم ۱. I.T کاردانی .دولتی .هستم .آیا امکان ادامه تحصیل از طریق کنکور فنی به مقطع کارشناسی در رشته I.T وجود دارد؟ لطفا راهنمایی کنید .تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از اخذ پیش دانشگاهی یا فوق دیپلم.

  38. مهدی
    پاسخ

    سلام

    ببخشید آیا سایت خاصی هست که مقالات لاتین حقوقی جمع شده باشه
    مثلا یه جا مثل پورتال علوم انسانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله سایتهایی مثل یا westlaw یا Lexis-nexis اینها هست ولی آنها پولی هست ولی برخی دانشگاه ها به بعضی از آنها مثلheinonline وصل هستند:

  39. سید مجید سجادیان
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیرودی
    استاد محترم
    با سلام
    اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی تهران مرکز هستم . لذا در بخش تحصیل اراضی خطوط لوله نفت و گاز به عنوان کارشناس حقوقی نیز فعالیت دارم . خواهشمندم که این بنده حقیر را راهنمایی بفرمایید باتوجه به علاقه کاری در زمینه حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز ، عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد بهتر است در ارتباط با حقوق نفت و گاز باشد یا حقوق تجارت بین الملل
    دوم این که کدام عنوان پایان نامه فوق الذکر برای تحصیل در خارج بهتر است
    شایان ذکر است که لیسانس بنده نیز حقوق و با معدل ۱۸ است و در دروس حقوق مدنی ، تجارت و کنوانسیون های بین المللی تبحر خاصی دارم.
    با تشکر و قدردانی از شما استاد محترم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شیرودی؟

  40. نیما
    پاسخ

    باسلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار.

    جناب دکتر، اگر شخصی با داشتن مدرک دکتری تخصصی مکانیک در یک دانشگاه دولتی عضو هیات علمی باشد (بصورت پیمانی)، آیا می تواند همزمان در کنکور شرکت کرده و در رشته داروسازی در پردیس خودگردان تحصیل کند؟

    البته در دفترچه راهنمای کنکور ذکر شده که شرط تحصیل در رشته های پزشکی و شرکت در کنکور، نداشتن تعهد خدمت به ارگان یا سازمان و …. می باشد.

    اما سوال بنده اینجاست که:
    ۱- آیا برای اعضای هیات علمی (پیمانی) نیز این محدودیت وجود دارد؟ چون اگر به تحصیل در یک رشته به عنوان یک شغل نگاه کنیم، اعضای هیات علمی تنها قشری هستند که می توانند دو شغله باشند.

    ۲- آیا در پردیس خودگردان (یا در دانشگاه آزاد) نیز نمی توان تحصیل کرد؟ (چون تا جایی که می دانم در نوبت روزانه نمی شود البته مقطع کارشناسی بنده شبانه و مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بنده روزانه هستند که با سهمیه استعداد درخشان و بدون کنکور رفته ام و مقام های مختلفی در بنیاد نخبگان و مدال های طلا و نقره در مسابقات جهانی دارم)

    البته جناب دکتر بنده افراد زیادی را می شناسم که بصورت تمام وقت شاغل هستند و همزمان در حال تحصیل اما ظاهرا در مورد رشته های پزشکی منعی وجود دارد.

    جناب دکتر واقعا سپاسگزارم از اینکه وقت شریفتون رو برای حل ابهامات و مشکلات مردم صرف می کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- محدودیت قانونی وجود ندارد ولی شما چطور می توانید هم یک عضو تمام وقت هیات علمی باشید و هم در یک رشته پزشکی که نیاز به حضور تمام وقت باشد شرکت کنید. اینقدر خودتان را درگیر این افکار نکنید حالا که توفیق هیات علمی نصیب شما شده است قدری به حال آن دانشجویان فکر کنید و برای ارتقای آنان مطالعه و پژوهش انجام دهید. اینها افکار نادرست است که در ذهن شما بروز می کند که بجای تمرکز در موفقیت کار خودتان دنبال سراب هستید. ۲- ….

  41. سمیه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من دانشجوی دکتری ترم ۲ روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز هستم، لیسانس ادبیات انگلیسی و ارشد بالینی دولتی خوانده ام.آیا در حال حاضر اگر برای هیات علمی اقدام کنم با مدرک ارشد (با توجه به غیر مرتبط بودن رشته لیسانس)یا به عنوان دانشجوی دکترا ( با توجه به اینکه آزمون جامع نداده ام)، شانس قبولی دارم؟ و همچنین ممنون میشم در مورد بورس هیات علمی توضیح بدهید،چون اطلاعی راجع به آن ندارم.
    ممنون از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم شانس زیادی داشته باشید.

  42. باافتخار... دانشجوي كوچك شما
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عزیز
    وقتتون بخیر
    ببخشید من برای دریافت مدرک زبانم باید یک پروژه ترجمه تحویل بدم. رشته ام حقوق نفت هست و قصد دارم در این زمینه کار کنم، البته خودم چند نمونه کتاب پیدا کردم ولی نمیدونم متنش چقدر ثقیله، راهنمایی میخواستم از محضرتون
    اگه امکانش هست کتابی در این زمینه معرفی کنید که علاوه بر اینکه نویسنده اش زبان مادریش انگلیسی باشه،خیلی سخت هم باشه تا بیشتر با متن درگیر شم و تلاش چندبرابری برای تحویل پروژه انجام بدم و بتونم در آخر کار حرفه ای تر عمل کنم.
    سپاسگزارم از وقت و حوصله ای که به خرج می دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک کتاب می خواهید یا یک مقاله؟ اگر مقاله می خواهید می توانید مقاله زیر را ترجمه کنید:
      http://sussmanadr.com/docs/ilsa_052508.pdf

  43. احسان
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی حسابداری از پیام نور قم دارم.
    به لحاظ علاقه مندی و روحیه فردی. به ریاضی و محاسبات علاقه مندتر هستم تا دروس حفظی.
    در حال حاضر حسابدار یک شرکت خصوصی هستم و از درآمدم راضی هستم. اما علاقه زیادی به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار شخصی دارم.
    به همین خاطر میخواهم ارشد مدیریت بخونم. (گرایش کارآفرینی)
    بنظر شما کدام گرایش مدیریت را انتخاب کنم (برای افزایش توان و سواد کارآفرینی)؟ یا اصلا تغییر رشته ندهم؟
    حال اینکه شاید در حسابداری بتونم روزانه قم قبول بشم ولی مدیریت نمی دونم.
    برای ادامه تحصیل در دکتری و هیات علمی شدن آیا تغییر رشته به مدیریت تفاوت عمده ای محسوب می شود (به لحاظ نزدیکی این دو گرایش عرض کردم)؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این مدارک کمکی به شما نمی کند.

  44. وحید
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعالی
    آقای دکتر من مهندسی عمران در یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی اصفهان خوندم با معدل ۱۵ و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارم. ابتدا رشته mba مد نظرم بود ولی به توصیه یکی از اساتید حقوق, رشته حقوق تجارت بین الملل برای تحقیق کردن و ادامه تحصیل در مقطع ارشد بهم پیشنهاد شد. شما بعنوان استاد با تجربه, تغییر رشته از مهندسی عمران به حقوق رو چطور ارزیابی میکنین؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من توصیه نمی کنم که بدون لیسانس حقوق وارد گرایشهای حقوق شوید. ام بی ای یک رشته مدیریتی صنعتی و مهندسی است و مشکلی ندارد

  45. بحری
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر-آپارتمانی رادربهمن ۹۳ درهمان بدو جواز ساخت پیش خریدکرده وکد رهگیری نیز گرفتم طبق قرار داد میباست آخر تیر ۹۵ آپارتمان را تحویل میداد که تاکنون انجام نگردیده که تامین دلیل باجلب نظر کارشناس نیز گرفتم درضمن زمان تنظیم سند هم نزدیک است که عدم حضور نیز خواهم گرفت.کار با روند کمی رو به اتمام است ازآن ور شخصص پیداه شده که میگوید بابت طلب از سازنده سهم سازنده به من انتقال داده شده از ثبت استعلام گرفتم تاکنون سهم سند به نام سازنده بوده وبقیه هم به نام مالکین میباشد.حال استعا دارم باتوجه به این موضوع بنده را راهنمایی نمایید.بااحترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید خیلی مراقبت کنید که حکمی از دادگاه علیه شما صادر نشود. چیز دیگری در این مقطع نمی توانم بگویم.

  46. نیما محمدی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی با سلام و احترام
    بنده تصمیم به شرکت در کنکور دکتری حقوق نفت و گاز دارم مقطع کارشناس حقوق و کارشناس ارشد حقوق خصوصی خواندم. خوشبختانه تاکنون ۳ بار کتاب حقوق نفت و گاز ۶ بار کتاب حقوق تجارت بین الملل و ۳ بار کتاب داوری جنابعالی را مطالعه کردم. زبان هم بر گرامر و کتاب essentioal words for the toefl مسلط هستم منتها سوال من از جنابعالی در خصوص منابع سوالات حقوق تعهدات است. سوالم بصورت دقیق تر این است که حقوق تعهدات در دکتری امسال شامل مدنی ۳ و ۴ می باشد یا اینکه مدنی ۶ و ۷ (عقود معین) را هم شامل می شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بیشتر مدنی سه است.

  47. رضوان
    پاسخ

    سلام، آیا دانشگاه پیام نور ارشد مدیریت مالی نداره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دفترچه را نگاه کنید که لیست دانشگاه ها و رشته ها هر سال بیان می شود

  48. زکریا
    پاسخ

    با سلام . میخواستم بپرسم کسی که مدرک کاردانی ناپیوسته داره میتونه در کنکور سراسری شرکت کنه و از این لحاظ محدودیتی نداره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه مشکلی ندارد.

  49. امین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من میخواستم در ارشد عمران شرکت کنم ولی مدرک کارشناسیم غیر مرتبطه. کارشناسی کشاورزی آب دارم.به نظرتون کارم درسته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه کار درستی نیست ولی خیلی ها این روزها این کارها را می کنند.

  50. هوشنگ حمیدی
    پاسخ

    با سلام و عرض تشکر از اطلاعات ذیقیمت حضرتعالی.

    آیا افرادی که در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت آموزشی و استخدام قراردادی مشغول انجام تعهدات خاص ضریب کا می باشند، در صورت واجد بودن امتیازات لازم برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری می توانند، از دانشگاه مربوطه درخواست ارتقا نمایند؟ بنده هر چه در آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها ابلاغی ۱۳۹۱ دنبال ماده ای در منع چنین درخواستی گشتم، چیزی نیافتم. ولی رئیس دانشکده ای که بنده در آن مشغول خدمت هستم، بعنوان رئیس کمیته منتخب ارتقا تقاضای بنده برای ارتقاء را نمی پذیرد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما باید اول استادیار باشید تا بتوانید به دانشیاری ارتقا پیدا کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *