پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. رسول
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید بنده دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد هستم آیا می تونم تو کنکور آزاد رشته دندانپزشکی شرکت کنم و اگه قبول شدم انصراف بدم با وجود اینکه سربازی هم نرفتم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجو که نمی تواند دوباره دانشجو شود اول باید انصراف بدهید.

  2. عباس
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دکتر عزیز
    و ممنون از این کار خیر و خداپسندانه شما
    سوالم این است که بنده با مدرک دکتری مدیریت و ۳۱ سال سن که سه مقطع خود را در دانشگاه دولتی گذرانده ام و دارای ۴ سال سابقه تدریس و ۱۰ مقاله علمی پِژوهشی و ۵ همایشی و یک کتاب و ۲ طرح هستم.شانسم برای جذب در دانشگاه دولتی چقدر است؟ و با توجه به اینکه ۵ سال است متاهلم و فرزند دارم و با حق التدریسی گذران زندگی سخت است، آیا می شود ابتدا جذب دانشگاه غیردولتی غیر انتفاعی شد و در فراخوان های بعدی شرکت کرد و دولتی را انتخاب کرد و در دولتی قبول شد؟بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان هست و شانس دولتی هم دارید.

  3. مهندس
    پاسخ

    با سلام
    اگر کسی مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه پیام نور داشته باشه میتونه استاد دانشگاه بشه؟ چطوریه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید میدانم.

  4. مهدی
    پاسخ

    سلام
    ببخشید من ارشد خصوصیمو چند سال پیش از دانشگاه تهران گرفتم ولی با معدل پایین در حد ۱۴ یا ۱۵
    میخواستم ببینم اگه دو سه تا مقاله داشته باشی و زبان انگلیسی هم در حد متوسط بدونی
    و رتبه کنکورت خوب شه میشه برا مصاحبه معدل پایین رو جبران کنه؟
    چون فقط میخوام دانشگاهای برتر رو بزنم
    و اگه این دانشگاه ها قبول نمیکنن بخاطر پایین بودن معدل کلا سرمایه گذاری نکنم

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی معدل مشکل زا نیست و صددرصد با مقاله قابل جبران است.

  5. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد ممنون ولی چرا دانشگاه های مالزی را توصیه نمیکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نظرات من دیدگاه های من را نشان میدهد و ممکن است دلیل خاصی که بتوانم ذکر کنم وجود نداشته باشد. به اضافه اینکه اگر هم بخواهم نظر بدهم و هم دلیل بیاورم اداره این سایت و جواب از توانم خارج باشد.

  6. علي.72
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب. اقای دکتر در خصوص بحث حمل و نقل در گرایش تجارت بین الملل که یک واحد ارایه می گردد منبع خاصی مدنظر هست؟ چون حضرتعالی در کتاب خود بخش خاصی را به ان اختصاص نداده اید.
    این درس برای ازمون مقطع دکتری نفت و گاز حایز اهمیت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متاسفانه کتاب من ندارد و این نقیصه را در اولین فرصت جبران می کنم ولی منبع خاصی فعلا مد نظرم نیست که به شما معرفی نمایم.

  7. الهام
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    استاد گرامی من حدود ۴ترم در دانشگاه آزاد شهرم به صورت حق التدریس فعالیت دارم.حالا برای مصاحبه علمی از مرکز استان فراخوانده شدم.لطفا در خصوص نحوه
    مصاحبه علمی با مدرسان حق الاتدریس مرا راهنمایی کنید.و اینکه معمولا مصاحبه علمی به چه صورت و درباره چه مسایلی خواهد بود.
    رشته من کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی شود خیلی پیش بینی کرد. ممکن است درسی یا گفتگو برای شناخت شخصیت شما باشد. تلاش کنید که خیلی مثبت باشید. از اغراق در مورد توانایی های خود خودداری کنید و بسیار محترمانه برخورد کنید حتی اگر برخورد با شما مناسب نباشد. لباس رسمی هم بپوشید.

  8. سعید
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما
    آیا با ارشد رشته مهندسی میتوان برای دکتری روانشناسی اقدام نمود؟ یا اینکه ابتدا باید ارشد روانشناسی گرفته و بعد وارد دکتری روانشناسی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه دکتری ۹۶ مراجعه کنید آنجا نوشته شده است.

  9. مهدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.میخواستم بپرسم اگه کسی ارشد حقوق را با معدل بالای ۱۷از دانشگاه علامه داشته باشد و لیسانس حقوقش پیام نور باشد ایا میتواند از شرایط جذب اختصاصی قضات بهره مند شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم.

  10. شادمان
    پاسخ

    سلام .فوق لیسانس مهندسی عمران سازه با معدل ١۵/٨٠ از دانشگاه ازاد واهد اهر سطح دانشگاه خیلی بزرگ می باشد. أیا دو فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد شرایط من رو قبول میکنن؟؟ (از نظر شرط معدل)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم با ارشد شانس زیادی ندارید.

  11. نا امید
    پاسخ

    سلام استاد بنده حالم خرابه و دچار مشکل روحی شدم الان ۳ روز است البته این روند همیشه با من است اما گاهی وقت ها زیاد میشود و مثل الان که زندگی ام را باختم.
    آقای دکتر بنده دیپلم تجربی را با معدل ۱۳.۲۹ گرفتم. و الان در رشته کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد واحد مسجدسلیمان در ترم ۵ با معدل کل ۱۵.۶۱ در حال تحصیل میباشم ۲ ترم دیگر برایم باقی مانده تا فارغ التحصیل شوم. اما عمرم در این چند سال به هدر رفت که در دانشگاه آزاد درس خواندم سواد ندارم آقای دکتر چکار کنم؟ آقای دکتر دلم میخواست فکر الان داشتم و شناخت بیشتر بین دانشگاه دولتی خوب و آزاد را میدانستم و ای کاش الان میتوانسم ۱۸ سالم باشد تا دوباره محکم کنکور درس بخوانم و امتحان بدهم.
    دلم میخواهد در یک دانشگاه دولتی خوب ارشد بگیریم اما نمی توان چون سواد آنرا ندارم.چه کنم آقای دکتر؟ الان ۲۲ سالم هست. و اول ۴ ترم مهندسی نفت در دانشگاه آزاد خواندم و بعد انصراف زدم که رفتم حسابداری.
    آقا دکتر خواهش میکنم فقط واقعیت را به من بگید بدون تعارف و بدون امید؟ آیا میتوانم ارشد در دانشگاه علامه یا تربیت مدرس درس بخوانم ؟ چکار باید انجام بدهم؟
    به نظر شما حسابداری بخوانم یا مدیریت دولتی برای ارشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا هنوز پیر نشده اید و هر زمانی که ماهی را از آب بگیرید تازه است. روی یک دانشگاه خوب به طور جدی فکر کنید.

  12. محمد
    پاسخ

    سلام.استاد خسته نباشید.بنظر شما چه کنیم سواد را بالا ببریم؟مدرک گرایی نکنیم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید شب و روز مطالعه کرد. این روزها همه دنبال اخذ مدرک هستند و کمتر درس می خوانند. دانشجویان دکتری در رشته های انسانی به خصوص به ندرت درس می خوانند و همه دارای مدرک می شوند. حالا این مدارک به چه درد این مملکت می خورد من که نمی فهمم.

  13. داورپناه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    من دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم .چه مهارت هایی برای ورود به بازارکار نیاز هست و همینطور باتسلط به چه مباحثی میتوان موفقتر عمل نمود؟ بنظر شما بین آزمون وکالت و دکتری کدام ارجح تر میباشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید بیشتر به مباحث شرکتها، سرمایه گذاری و قراردادها مسلط باشید. یا کارهای وکالت انجام دهید اعم از ملکی یا ثبتی یا خانوادگی یا جزایی.

  14. سجاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر و خسته نباشید
    بنده لیسانس حسابداری و فوق لیسانس مدیریت مالی و کارمند وزارت بهداشت هستم ولی بدلیل علاقه شخصی به رشته حقوق و علی الخصوص وکالت قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری حقوق خصوصی دارم میخواستم بدونم آیا موفق به انجام این مهم میشوم و شرایط به چه صورت میباشد
    تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مجاز به شرکت نیستید. تازه بدون داشتن لیسانس و فوق لیسانس حقوق می خواهید در چه چیزی پژوهش حقوقی انجام دهید. بهتر است بروید لیسانس حقوق بخوانید که حداقل به دردی بخورد.

  15. بهشتی
    پاسخ

    با سلام
    بنده هیات علمی دانشگاه آزادم، تعهد بورس ندارم و هر سه مقطع تحصیلی را نیز در بهترین دانشگاههای سراسری خوانده و رزومه کمابیش چشمگیری دارم، آیا پیش از آن که از عضویت در دانشگاه آزاد انصراف دهم می‌توانم برای عضویت در دانشگاه دولتی در فراخوان شرکت کنم، منع قانونی ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم زمان می توانید شرکت کنید وقتی قطعی شد از شغل قبلی استعفا می دهید.

  16. پروا
    پاسخ

    سلام،ایام بکام
    عرض ادب خدمت شما
    سوالی داشتم،می خواستم بدونم امکان اخذ پایان نامه خدمت شما در مقطع ارشد حقوق نفت و گاز وجود داره یا خیر؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این همه مشغله نمی توانم در خدمت شما باشم.

  17. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام
    بین هیئت علمی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیئت علمی پژوهشی در مراکزی مثل انستیتو پاستور و یا رویان کدام ارجح است. بویژه در رشته های پزشکی مولکولی و میکروبیولوژی پزشکی.
    در هیئت علمی آموزشی بدلیل نبود جایگزین برای تدریس و کمبود هیئت علمی متاسفانه امکان رفتن به خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی وجود ندارد که این امر موجب کاهش سطح کیفی اساتید میگردید، در این خصوص ممنون میشوم نظرتان را اعلام بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب آموزشی را بیشتر ترجیح می دهند. رفتن به خارج برای مأموریت تحصیلی هم ضوابط خودش را دارد.

  18. مهندس
    پاسخ

    سلام جتاب دکتر من مدرک کارشناسی ارشد دارم میخاستم هیات علمی پیمانی موسسه غیرانتفاعی در شهر غیر از محل سکونتم بشم بنظرتون کاردرستیه؟ حقوق چقدر میدن؟ این استخدام پیمانی تعهدی واسه من ایجاد میکنه؟ یا اینکه هرزمانی خواستم یا موسسه حواست میتونه قراردادش با من لغو کنه؟
    ممنون از جوابتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استخدام ارشد برای هیات علمی خیلی حقوق بالایی ندارد و تضمین شغلی هم ندارد ولی در مجموع بد نیست.

  19. جواد
    پاسخ

    با سلام
    من مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار کامپیوتر را با معدل ۱۴.۱۸ گرفته ام ولی برای تدریس می گوید معدلت بالای ۱۶ باشد آیا مجددا می توانم در کنکور ارشد در همین رشته امتحان دهم و دروسی که نمره پایینی دارد را ارتقاء دهم و مدرک جدید با معدل بالای ۱۶ دریافت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا نمی توانید همان رشته را شرکت کنید.

  20. علي.72
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب. اقای دکتر صحت دارد که امسال پردیس مرکزی دانشگاه تهران در مقطع دکتری گرایش تجارت و سرمایه گذاری بین الملل دانشجو پذیرش می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  21. سارا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر.
    ببخشید خواستم بدونم که صورتجلسه دفاع رو در مرحله ثبت نام که نوشته شده اسکن آخرین مدرک تحصیلی مرکز جذب هیات علمی قبول میکنند؟ چطور مطمئن شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا قبول می کنند.

  22. Mahdyeh
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت اقای دکتر
    بنده مدیریت بابل دکترا ازاد قبول شدم.میگن مجوز نداره چیکار باید بکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب نرو.

  23. سجاد
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت
    احتراما اینجانب لیسانس مدیریت و فوق لیسانس مدیریت گرایش استراتژیک دانشگاه تهران خوندم باچندین بار امتحان دکتری مدیریت که علاقه زیاد به گرایش استراتژیک داشتم ولی قبول نشدم دوره مدیریت DBA گرایش استراتژیک از دانشگاه صنایع و معادن ایران با ۴۲ واحد درس با پایا نامه و اساتید بنام و ممتاز مدیریت فارغ التحصیل شدم. مدرک فاقد اعتبار دانشگاهی میباشد مقطع دار نمی باشد.
    لطفا راهنماییم بکنیدکه چکار کنم که مدرک مورد تائید وزارت علوم قرار بگیرد .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام راهکار خاصی بنظرم نمی رسد باید بیشتر مطالعه کنید و در آزمون ورودی شرکت کنید.

  24. طباطبایی
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته حقوق تجارت بین الملل در کدام کشورها و چه دانشگاه هایی صلاح میدونید. و ایا در رابطه با اوردن این رشته در مقطع دکتری در دانشگاه کیش اطلاع دارید.
    ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از کیش ندارم ولی گرفتن دکتری مستقیم هم از دانشگاه های معتبر کار سختی است. لیست دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم است.

  25. ترابی
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد
    در راستای پیام قبلی با توجه به اینکه ترم ۲هستم فی الحال باید موضوع را تقدیم کنم لذا استاد راهنما تعیین نشده
    با این اوصاف چه باید کرد که برای درس سمینار هم بتوانم مقاله ای در این راستا اماده کنم
    چه موضوعاتی بیشتر جای کار داره
    با توجه به اینکه با دوستانی که مشورت کردم میفرمایند که در راستای نفت و گاز مشکل میشه کار کرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من لیستی از موضوعات در اختیار ندارم که به شما ارائه کنم. موضوع باید با کار استاد و توانایی دانشجو هماهنگ باشد. دادن لیست کار صحیحی نیست. شما باید با مطالعه به موضوع مورد نظرتان برسید و البته با مشورت با استاد راهنما

  26. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. وققتون بخیر. بنده فارغ التحصیل مقطع دکتری مهندسی برق روزانه از یکی از دانشگاه های برترصنعتی تهران هستم. کارشناسی ارشد بنده نیزدرهمین رشته و همین دانشگاه و روزانه می باشد. کارشناسی بنده در رشته ی مهندسی متفاوت با برق و در یکی دیگر از دانشگاه های برتر تهران و آن هم نیز روزانه می باشد. سوال بنده این است که برای هیات علمی شدن(با داشتن بیش از۱۰مقاله ای اس ای و فرصت مطالعاتی در خارج از کشور) باتوجه به اینکه رشته کارشناسی ام با ارشد و دکتری فرق دارد به مشکل خورده ام. به نظر شما با توجه به اینکه به کار دانشگاهی بسیار علاقمند هستم دنبال تحصیل مجدد در رشته دکترایم در مقطع لیسانس باشم(باتوجه به اشتراکات واحدها شاید۳ ترم طول بکشد) و آیا امکان چنین کاری فراهم است؟ یا اینکه به نحو دیگری مثلا با تدریس دروس کارشناسی بصورت حق التدریسی دنبال اثبات توانایی تدریس دروس لیسانس باشم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این لیسانس مجدد کمک نمی کند و آزا دهنده است. راهکار خاصی بنظرم نمی رسد.

  27. محمد
    پاسخ

    سلام علیکم/با تشکر از اینکه وقتتون رو برای دانشجویان صرف می کنید.برای اینکه در دروس مدنی خوب بتونیم کتابهای اساتید را درک کنیم.آیا اول باید خوب قوانین مدنی را در ذهن حک کنیم و بعد کتابهای مدنی رو بخونیم. یا اینکه در کنار هم اونها رو بخونیم؟/شما چه پیشنهادی برای من و دیگر دانشجویان حقوق دارید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از کتابهای قابل فهم شروع کنید. اگر از قانون شروع کنید ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. به عنوان نمونه در حقوق خانواده و حقوق قراردادها کتابهای اینجانب را بخوانید. البته کتاب دوم تا آخر سال از چاپ خارج می شود

  28. ف.ق
    پاسخ

    سلام و روزتون بخیر
    من مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رو در دانشگاه آزاد گذرانده ام آیا می توانم در آزمون دکتری دانشگاه دولتی شرکت کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله منعی ندارد.

  29. پری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. من دوسه سال پیش پیش از نتایج آزمون دکترا از شما راهنمایی هایی گرفتم که بسیار مفید بود و صمیمانه از شما و این سایت گرانبهاتون سپاسگزارم. استاد من الان دانشجوی ممتاز سال سوم دکترای مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان هستم و تمام هم و غمم رو گذاشتم روی تز دکترا و آزمایشات وقتگیر و از نظر سوابق آموزشی تقریبا صفرم و همین دغدغه هایی رو برای من ایجاد کرده که از تمرکزم روی پژوهش کم کنم و روی تدریس بیشتر وقت بگذارم. شما در این زمینه چه راهنمایی به من میفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا یه درس هم بدهید ولی خیلی نقش تعیین کننده برای شما ندارد.

  30. زینب 72
    پاسخ

    سلام.وقت بخیر..من دانشجوی ترم آخرمهندسی شیمی گرایش پالایش پتروشیمی نفت وگاز دانشگاه ازاد واحد ورامین هستم…اما اصلا به رشتم علاقه ندارم و حتی از بوی نفت وگاز حالت تهوع میگیرم.به اصرار خانوادم این رشته رو انتخاب کردم برای ارشد کنکور حقوق ثبت نام کردم.از اول هم وکالت رو دوست داشتم.اما متوجه شدم که با مدرک کارشناسی ارشد نمیتونم آزمون وکالت شرکت کنم.الان باید چکار کنم؟همه امیدم ناامید شد.من هم روابط عمومی و اجتماعی بینظیری دارم هم قدرت استدلال خوبی.و به راحتی دیگران را متقاعد میکنم.با اینکه درگیر کارهای کارآموزی و پروژه رشته خودم هستم اما اکثر کتابای حقوق برای ازمون ارشد رو خوندم.از کتاب دکترگودرزی و صغیری و بیگدلی.لو تست تا اییین دادرسی و حقوق تجارت و حقوق بین الملل.به همه این موضوعات تسلط کامل دارم.حتی بهتر از بچه های حقوق…الان من چکار کنم؟شما یه راه حلی جلوی پام بذارید؟فقط هم دانشگاه واحد ورامین میخوام قبول شم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا هیچی دوباره لیسانس حقوق شرکت کنید. البته نفهمیدم که خودت را با کی مقایسه کردید و خودت را مسلط تر دیدید.

  31. علی زازعی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید

    آیا منابع وکالت هر سال یا چند سال یک بار تغییر خواهد کرد ؟ و اگر ممکن است زمان تغییر منابع را بگویید؟
    با سپاس فراوان از زحمات شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع خاصی معرفی نشده است که عوض شود. درسهای خاصی موضوع امتحان است که خیلی سال است تغییر نکرده است.

  32. ناشناس
    پاسخ

    سلام
    ببخشید اگر در دوره دکتری در یک ترم مشروط بشی دیگه هیچوقت نمیتونی برای هیات علمی شدن اقدام کرد؟
    متاسفانه در دانشگاهی درس میخونم که صرفا آموزشی هستن و دانشجوهای دکتری رو خیلی راحت میندازن با نمرات بد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مانع قانونی ایجاد نمی کند.

  33. فاطمه زین الدینی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز میخواستم بپرسم شرط معدل برا ثبت نام قضاوت معدله لیسانسه یا ارشد؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط لیسانس هست معمولا مگر جداگاه مقاطع ذکر شده باشد.

  34. ليلايلام
    پاسخ

    با سلام،من دانشجوی تجارت بین الملل هستم و این ترم بایان نامه دارم واقعا کلافه شدم و به مسائل سرمایه کذاری خارجی و نفت و کاز علاقه مندم-اما برای انتخاب عنوان با مشکل مواجه شدم-إستاد مشتاقانه دوست دارم توصیه شما رو در این زمینه بدونم-با سباس و قدردانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید با مطالعه و مشورت با استاد راهنما موضوع را حل کنید.

  35. حسین منصوری
    پاسخ

    سلام. من لیسانس را مهندسی برق خوانده ام و فوق لیسانس را علوم سیاسی و دانشجوی دکتری علوم سیاسی هستم ایا می توانم در آینده عضو هیت علمی بشوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است.

  36. لیلا
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب و احترام.
    جناب آقای دکتر بسیار خوشحالم که در نهایت به یک مرجع آگاه دسترسی پیدا کردم تا سوالم را مطرح کنم.آقای دکتر من دانشجوی ترم ۲ دکتری روانشناسی دریکی از دانشگاه های مطرح وزارت علوم هستم و مقاطع قبلی خودم را هم در یک دانشگاه معتبر دیگر (و با راهنمایی معتبرترین استاد دانشکده) و با نمره ی عالی گذارندم.
    آقای دکتر من در دوره ی دکتری به دلیل عدم اشنایی با اساتید و تاخیر در انتخاب استاد راهنما با پرشدن ظرفیت اساتید مواجه شدم و مجبور شدم استاد راهنمایی را انتخاب کنم که استادیار هستند و رشته دکتری شان هم شاخه ای غیر از شاخه ی تحصیلی من است. ایشان حدود پنج سال سابقه ی تدریس در دانشگاه دارند و نمیدانم دقیقا بر اساس چه معیاری مجوز راهنمایی دانشجوری دکتری را گرقتند. با وجود اعتراض اینجانب به مدیر بخش ایشان عنوان کردند که هیچ گزینه ی دیگری وجود ندارد.
    با وجود اینکه به لحاظ اخلاقی و درک متقابل مشکلی با این استاد ندارم و احساس می کنم فرد حمایت کننده و در دسترسی هستند ولی به لحاظ علمی نمی توانم به ایشان اطمینان داشته باشم. این مسله به شدت موجب افسردگی من شده و احساس می کنم فرصت هیئت علمی شدن در یک دانشگاه خوب در آینده را از دست میدهم. با وجود اینکه استاد مشاور من استاد تمام هستند و عنوان کردند که درصورت نیاز، توصیه نامه برای من مینویسند. من همچنان به شدت نگرانم و این مسئله به گونه ای است که نمیتوان با دیگران مخصوصا درمحیط دانشگاه با کسی مطرح کرد ممنون میشوم راهنمایی کنید که این باورمن آیا منطقی است یا نه و شهرت علمی و مرتبه ی دانشگاهیی استاد راهنما و سابقه ی ایشان چقدر در اینده ی شغلی دانشجو مهم است.
    واقعا ممنونم.پاسختان بسیار برای من اهمیت دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب راهنمایی یک فرد معروف کمک می کند ولی نبود یک استاد معروف و شناخته شده هم خیلی به شما آسیب نمی زند. می توانید یک ترم صبر کنید که استاد مورد علاقه شما آزاد شود.

  37. ورزنده
    پاسخ

    سلام ، دکتری مرتبط با ارشد مدیریت اجرایی شامل چه رشته هایی برای جذب هیئت علمی می باشد . تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید دفترچه دکتری سال ۱۳۹۶ را مطالعه کنید و ببنید که چه گرایشهایی را می توانید انتخاب کنید.

  38. سیده
    پاسخ

    سلام با سپاس از راهنمایی های درست جنابعالی بنده ارشد شیمی آلی دارم ولی با توجه به کارمند بودن امکان ادامه در دکترای رشته های آزمایشگاهی را ندارم خواهشمندم راهنمایی بفرمایید احتمال قبولی در رشته غیر مرتبط با رشته بنده در دکترا وجود دارد کدام رشته احتمال قبولی بیشتردارد که در مصاحبه امکان رد کردن بنده به دلیل مغایرت پایان نامه ارشد در آن رشته نباشد هرچند بنده علاقه زیادی به شاخه داروسازی و شیمی دارویی و رشته های پزشکی و زیست دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مدیریت ظاهرا می تواند یک راهکار باشد.

  39. احد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    اینجانب با مدرک کارشناسی ارشد در سال ۸۷ در یکی از موسسات تحت نظارت وزارت علوم بعنوان هیئت علمی طرح سربازی مشغول شدم و پس از ۲ سال در یکی از گرایش های تخصصی داروسازی در مقطع دکتری تخصصی وزارت بهداشت قبول شدم و برای ادامه تحصیل از طرح سربازی به صورت موقتی منفک شدم . طبق آئین نامه طرح سربازی در صورت ترخیص از خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر بایستی مدت باقی مانده خدمت سربازی ضرب در ۲ بشود!! بنده سال ۹۴ از مقطع دکتری فارغ التحصیل شدم و با بیش از ۴۰ مقاله ISI و ۶ کتاب تالیفی وسابقه تدریس بیش از ۲۰۰ واحد و علی الرغم اینکه بورسیه وزارت بهداشت شده بودم و تعهدات دوره دکتری را بایستی در زیر مجموعه یکی از دانشگاه های وزارت بهداشت میگذراندم بعلت اینکه موسسه مربوطه عدم نیاز به بنده نداد مجبور شدم ۴ سال دیگر در همین موسسه غیر انتفاعی برای ادامه طرح سربازی بمانم( چون دو سال از طرح سربازی بنده باقی مانده بود که آن هم ضرب در ۲ شد و ۴ سال شد!!). در نتیجه مدت سربازی من به ۶ سال رسید!!! در حال حاضر بعلت اینکه دانشگاه های علوم پزشکی به شدت در حال اشباع شدن هستند و تعهدات دوره دکتری بنده به وزارت بهداشت هم باقی مانده است ایا بنده می توانم در این شرایط از وزارت علوم جداشوم و مابقی سربازی و تعهدات دوره دکتری را در زیرمجموعه وزارت بهداشت بگذرانم. ایا موسسه مربوطه می تواند تا زمان تمام شدن تعهدات سربازی به بنده عدم نیاز ندهد در این صورت عمر بنده به مدت ۶ سال در این موسسه تلف شده و خواهد شد و از طرف دیگر فرصت های جذب در دانشگاه های علوم پزشکی را از دست خواهم داد! بنده در حال رایزنی برای جذب در دانشگاه های علوم پزشکی هستم ولیکن می ترسم حتی در صورت گرفتن نظر موافقت از دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه غیر انتفاعی که در آن در حال خدمت هستم به بنده عدم نیاز ندهد. خواهشمند است راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ابتدا این مسئله سربازی را حل کنید که با بودن آن باز شما همان وضعیت پیمانی را خواهید داشت.

  40. طاهر
    پاسخ

    بسمه تعالی
    با اهدای سلام و تحیات
    استاد عزیز، بنده دانشجوی ترم آخر دانشگاه خواجه نصیر به صورت آموزش محور (بدون پایان نامه) هستم. امسال می خواهم در کنکور دکتری ۹۶ شرکت کنم. متاسفانه پایان نامه و مقاله ندارم و سربازی نرفته ام و معدل کارشناسیم ۱۴ و ارشدم ۱۶ است. از طرفی در مصاحبه دکتری، سوابق پژوهشی دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهند و تقریبا با این وضعیت مطمئن هستم که روزانه قبول نمی¬شوم و شهریه دوره های نوبت دوم و … خیلی بالاست. بنده به زبان های ترکی آذری، ترکی استانبولی و انگلیسی مسلط هستم. استاد ارجمند، شما کدام را پیشنهاد می کنید؟
    ۱) برای دکتری خارج از کشور به خصوص ترکیه اقدام کنم؟
    ۲) به فکر مقاله نویسی باشم و در دکتری داخل شرکت کنم؟
    ۳) به فکر مقاله نویسی باشم و برای دکتری خارج از کشور اقدام کنم؟
    ۴) سربازی برم و در سپاه مشغول کار شوم؟ (از طرف سپاه امتیاز استخدامی دارم)
    لطفا اگر پیشنهاد بهتری دارید، بفرمایید.
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دنبال کار باشید. همینکه شما می روید آموزش محور یعنی دیگر نمی خواهید دنبال کارهای پژوهشی بروید و بنابراین دکتری برای کار پژوهشی است. هیات علمی شدن هم که این روزها به این سادگی نیست. بعد دکتری هم ممکن است کار نداشته باشید.

  41. مهسا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من پژوهشگر هستم و کارهای تیمی پژوهشی انجام میدهم، میخواستم بدانم قیمت هر ساعت کار پژوهشی برای افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد، دانشجوی دکتری و دکتری به چه میزان است؟
    یعنی هزینه پرسنل تیم کار تحقیقاتی دارای مدارج مختلف چقدر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این اولا توافقی است ولی اگر شما در دانشگاه این کار را انجام دهید یک جدول دارد که من آن را در اختیار ندارم که به شما اطلاع دهم.

  42. Fatemr
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم برای حق التدریسی در دانشگاه های غیرانتفاعی و سما هم حتما باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد ولی کسی معمولا به افرادی که دارای مدارک متفاوت هستند کار نمی دهد.

  43. بهروز
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    میخواستم بدونم چرا آزمون سردفتری چند سالیه برگزار نمیشه وتا کی باید منتظر برگزاری این آزمون باشیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون نیاز نیست خیلی با رکود در بازار ملک، آنها هم به سختی خرج خود را در می آورند

  44. مجید محجوبی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام
    احتراما باستحضار میرساند اینجانب در پروژه های عمرانی صنعتی مشغول بکار بوده و توفیق ادامه تحصیل در رشته مدیریت ساخت را داشته با توجه به اینکه بیش از پانزده سال با قرار دادهای مهندسی((E.P.C) خارجی و داخلی) فعالیتهای عمرانی را در سمت های غیر از واحد قرارداد (اجرایی و مدیریت مشغول می باشم) مطالعه در خصوص قراردادهای نوین مهندسی را آغاز نموده حتی ارایه مختصری در باره قرارداد B.O.O که پس از اتمام پروژه B.O.O.T (داخلی) خواهد شد را در دانشگاه داشتم با عنایت به موارد فوق قصد ارائه پایان نامه در زمینه قراردادهای نوین مهندسی را دارم.

    ضمنا طی توصیه قبلی جنابعالی کتاب مریوط به قرار داد B.O.T حضرتعالی تهیه گردید.
    کدام یک از زیر شاخه های قرارداد نوین مهندسی را پیگیر شده ، پس از آن نیز زحمت مجدد به شما داده خواهد شد.
    لذا خواهشمند است راهنمایی فرمایید.

    با سپاس
    محجوبی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید تفاوتهای EPC را با BOT از جهت نظارتهای مشاوره ای و کارگاهی بررسی کنید.

  45. بهرام محمودزادگان
    پاسخ

    با سلام استاد عزیز و گرانقدر
    آقای دکتر واقعا کاش کارشناسی ارشد دانشجوی حضرت عالی بودیم تا از دانش شما بهره مند و از تعامل با شما لذت می بردیم.
    استاد در بین دو رشته حقوق انرژی و حقوق نفت و گاز برای در تحصیل در دانشگاه DUNDEE شما کدام یک رو صلاح میدونید و آینده اش برای فرصتهای شغلی مناسب هست؟
    با نهایت تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق نفت و گاز بخوانید که اگر برگشتید بتوانید در دانشگاه های ایران که این رشته را دارند مشغول شوید.

  46. ناهید کاویانی
    پاسخ

    سلام . استادبزرگوار تقاضامندم دوکشورفرانسه وکانادا( مسترحقوق) روازجمیع جهات برای اینده وتحصیل وکاریک حقوقدان مقایسه بفرمایید
    ممنون و پاینده باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کانادا بهتر است.

  47. مریم
    پاسخ

    سلام و ادب
    جناب استاد امکان جذب هیئت علمی در وزارت علوم برای فردی که دوره ارشد و دکتری را در وزارت بهداشت گذرانده وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد. ولی با ارشد کسی استخدام نمی کند مگر برخی از موسسات غیر انتفاعی که آن هم معمولا به مراحل انتهایی نمی رسد و در مرحله پیمانی تمام می شود.

  48. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب محضر استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی
    اینجانب دانشجوی مقطع دکتری حقوق خصوصی هستم و با توجه به داشتن تحصیلات حوزوی در مقطع درس خارج و علاقه به تدوین رساله با موضوع تجارت بین الملل از حضرتعالی تقاضامندم در خصوص موضوعاتی که امکان مطالعه و بررسی تطبیقی را دارند بنده را ارشاد فرمائید.با تشکر و آرزوی سلامتی برای حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید با مطالعه کتابها و مقالات به خصوص کتابها و مقالات اینجانب به موضوع برسید.

  49. سما
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت اقای دکتر
    ۳۸ سال دارم و دانشجوی ارشد شریف رشته عمران،کارشناسی را نیز از همین دانشگاه و با همین رشته با معدل ۱۳ دارم اقای دکتر چنانچه معدل بنده از ۱۵.۵ کمتر نشود(با توجه به شرط معدل لازمه)میتوانم عضو هیئت علمی گردم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فکر هیات علمی نکنید و وارد بازار کار شوید. تا دکتری بگیرید خیلی سن شما به مرز نزدیک می شود و با معدل لیسانس ۱۳ امکان جذب شما تقریبا نیست.

  50. علیرضا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید سوالی داشتم من امسال دوباره قراره کنکور بدم و دنبال رشته های زیادی گشتم که رشته حقوق یکی از علایقم بود میخواستم بدونم بین گرایشات حقوق مثل حقوق عمومی و خصوصی، حقوق بین الملل، حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجارت اقتصادی بین الملل، کدامیک با شرکت ها و موسسات داخلی یا بین المللی سروکار بیشتری دارند؟ و آیا بازار شغلی مناسبی دارن؟
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر لیسانس شما حقوق نیست بنظرم فکر حقوق نکنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *