پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. یاشار
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    یک روز پس از مطالعه ملاحظات و نظرات سایر بازدیدکنندگان بویژه در مورد ادامه تحصیل در رشته حقوق با گرایش تجارت بین الملل، وقتی یادداشتهای شخصی تان را مثلاً با عنوان چرا استالیا رو خوندم و تقریباً سوالهامو در خصوص ادامه تحصیل در رشته حقوق دریافت کردم.
    اول از همه از سادگی نوشتار و ادبیاتتون لذت بردم و طبعاً بهه موازاتش از وجود خصیصه هاتون و سختکوشیتون، حس انتقال امید به دیگران که دارید و … بسیار بسیار مشعوف شدم و حس خوبی پیدا کردم.
    خوشحالم از اینکه به طور اتفاقی سایتتون رو دیدم و با شخصیت حضرتعالی آشنا شدم.
    بنده هم علیرغم اینکه سن بالایی دارم دوباره شروع به خوندن درس کردم و آخرای کارشناسی حقوق هستم. قصد هم دارم در رشته تجارت بی الملل ادامه بدم.
    از حضرتعالی درخواست مشاوره دارم که خواهشم رو به ایمیلتون ارسال کردم.
    سلامت و پاینده باشید

  2. لیلا ترابی
    پاسخ

    با سلام وخداقوت خدمت استاد بزرگوار
    جناب دکتر شیروی بنده ترابی هستم و دانشجوی ترم دوم حقوق تجارت بین الملل دانشگاه دامغان برای انتخاب موضوع پایان نامه بسیار علاقه مند هستم که دررشته نفت و گاز کار کنم خواستم راهنمایی بفرمایید برای انتخاب موضوع و روش کار
    سپاسگزار محبتتون ترابی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع را باید از طریق مطالعه و گفتگو با استاد راهنما پیدا کرد. برای این منظور حتما کتب و مقالات اینجانب را مطالعه کنید.

  3. حسین
    پاسخ

    استاد گرامی جناب آقای دکتر شیروی
    موضوع: کار تحقیقی
    با سلام و احترام
    اینجانب دانشجوی مقطع کارشناسی حقوق هستم و برای اخذ درس کار تحقیقی علاقمند به فعالیت در زمینه موضوعات قراردادهای بی او تی و قراردادهای نفت و گاز هستم لذا خواهشمند است بمنظور انتخاب موضوع تحقیق راهنمایی فرمایید.
    از زحمات شما کمال تشکر را دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب دو کتاب در این زمینه دارم که می توانید مشخصات آن را از بخش کتابهای این فصل دریافت کنید و یک موضوعی از آن انتخاب کنید.

  4. مجتبی عینی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    امیدوارم که حالتون خوب باشه
    من کتب حضرتعالی بویژه حقوق نفت و گاز و تجارت بین الملل رو بارها بار خوندم و همیشه هم بی نهایت استفاده بردم که جا داره از حضرتعالی تشکر کنم. چند تا سوال دارم از محضرتون:
    ۱.در زمینه بیمه بین المللی من در کتاب تجارت بین الملل یک مبحث رو دیدم ولی در زمینه ی حمل و نقل جز مباحثی که در خلال اینکوترمز مطرح فرمودید چیزی ندیدم. راجع به این مباحث و بویژه حمل و نقل آیا منبعی هست که مورد قبول حضرتعالی باشه؟ و آیا صرف مطالعه کنوانسیونهایی که وجود داره در این زمینه کفایت میکنه؟
    ۲. من کتاب تجارت بین الملل حضرتعالی چاپ اول سال۸۹ رو دارم و مطالعه کردم آیا در ویرایش ها و چاپهای جدید مطلبی اضافه فرمودید که لازم باشه چاپ جدید رو مطالعه کنیم؟
    بنده حقوق مدنی دوره ی ارشد رو دانشجوی شما بودم که البته افتخاری بود و شما رو یکی از اساتید مسلم حقوق مدنی می دونم که بی نهایت تحلیلی مباحث رو مطرح می کردید و خبری که منو خوشحال کرد چاپ کتاب حقوق قراردادهای شما در آینده ای نزدیک هست که بی صبرنه منتظرم این کتاب رو بخونم و پیشاپیش هم از حضرت عالی متشکرم و هم تبریک عرض می کنم.
    خدا نگهدارتون باشه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- در تجدید نظر انشااله فصل جدیدی تحت عنوان حمل و نقل به کتاب اضافه خواهم کرد. ۲- ویراست دوم کتاب به خصوص برای فصل هشتم ضروری است. ۳- بله به زودی کتاب «حقوق قراردادها» چاپ می شود. کتابی است که نتیجه سالها تحقیق و پژوهش در حوزه علوم اسلامی، حقوق غربی و حقوق داخلی و تجربه کاری در زمینه قراردادی است و امیداورم برای نسل جوان کتاب سودمندی باشد.

  5. رضا
    پاسخ

    با سلام .
    من میخوام امسال انتخاب رشته کنم به حقوق و وکالت علاقه دارم اما کمی خجالتی هستم موقع حرف زدن سرخ میشم آیا به درد وکالت میخورم یا این مشکل برام دردسر ساز میشه؟متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثر وکلا اول خجالتی هستند بعد عادی می شوند بعد غیر عادی. نگران نباش.

  6. محسن
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد گرامی
    از شما نظری میخواستم درباره اینکه چه رشته ای از حقوق برای مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه بهتر است؟
    با این نمرات و رشته هایی که دوست دارم
    حقوق اساسی ۱۰۰ حقوق تطبیقی ۱۰۰ جامعه شناسی سیاسی ۹۸ حقوق مالی ۱۰۰ تاریخ سیاسی جهان ۱۰۰ روابط بین الملل ۹۴ اداره و مدیریت ۹۸ حقوق بین الملل عمومی ۹۰ سیاست ۹۸ فلسفه ۹۰ سازمان های بین الملل ۹۰ اقتصاد کلان ۹۵………
    شما کدوم رشته رو پیشنهاد میکنین چون سردرگمم کرده ؟ (حقوق عمومی، حقوق بین الملل عمومی ، جامعه شناسی سیاسی، حقوق تجارت بین الملل)
    خیلی سپاسگذارم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق اقتصادی یا تجاری یا مالی بهتر است.

  7. علی جعفری
    پاسخ

    باسلام
    ضمن تشکر و سپاسگذاری از اینکه وقت و صبر و حوصله بخرج می دهید و پاسخگوی سوالات دانشجویان هستید
    مقاله ای رابا موضوع رابطه ایران و FATF در حال تهیه هستم لطفا در صورت امکان منابع مرتبط با این موضوع را مرقوم و اعلام نمایید.باتشکر

  8. بهنام
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی هستم ضمن اینکه هم کارشناسی و هم ارشد در دانشگاه ازاد درس خواندم ایا میتوانم در دانشگاه تدریس کنم یا مراکز دیگر لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد یک درس فارسی به شما بدهند.

  9. سعيد
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر امکان دارد در ارتباط با قوانین حمل ونقل بین المللی منبعی معرفی نمایید؟و آیا می توان از شرکت های حمل ونقل دریائی در قبال خسارت کالا ضمانتی دریافت کرد و یا باید به شرایط دیده شده در بیمه بسنده کرد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کنوانسیونهای مربوط است که بستگی به نوع حمل فرق دارد.

  10. اكبرپور
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد شیروی
    اینجانب فارغ التحصیل ارشد ح عمومی و الان دانشجوی ورودی مهر۹۵دکتری حقوق بین الملل عمومی دانشگاه آزاد تهران و شاغل به تدریسم.
    حقیقتش برای جهت گیری در آینده تحصیلی و شغلی خود در بین ۳ حوزه ذیل دچار تردیدم که باعث افتخارخواهد بود از شما مشورت بگیرم:
    ۱-حوزه اول بحث قاعده گذاری در سازمانها و کنوانسیونهای بین المللی و مشخصاً نقش و مشارکت ایران در این فرآیند هست.
    ۲-حوزه دوم موضوعات حقوق بین الملل توسعه حول محور میثاق،اعلامیه هزاره و اهداف۲۰۳۰(SDG)هست.
    ۳-حوزه سوم مباحث مربوط به حقوق بنیادین کار حول مقاوله نامه های ILO و موضوعات فرعی این حوزه نظیر تامین اجتماعی،سندیکاها و… می باشد.
    ممنون میشوم چنانچه پیشنهاد دیگری مدنظرتان هست هم دریغ نفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حوزه دوم خوب است و حوزه حقوق اقتصادی بین المللی هم بهتر است.

  11. حسن شویکلومرادی
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی.
    استاد بنده دانشجوی سال سوم(ترم شش) رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی هستم. در سال اول ورورد به دانشگاه در بورسیه دانشگاه علوم قضایی پذیرفته و در مصاحبه نیز قبول شدم اما به دلیل علاقه زیاد به مسائل اقتصادی و وجود بورسیه در دانشگاه صنعت نفت تصمیم به انصراف از علوم قضایی و تحصیل در بهشتی برای ادامه تحصیل در صنعت را گرفتم.اما متاسفانه همانگونه که واقفید اولویت استخدامی دانشگاه صنعت نفت به طور کلی بعد از ۹۴ لغو شد. حالا بنده در دو راهی و در واقع سه راهی گیر کرده ام. اول اینکه به طور کلی قید علاقه را بزنم و بعد از لیسانس برای اختبار قضات تلاش کنم، دوم اینکه از همین امسال شروع کنم به خواندن دروسی مثل مدنی و تجارت و بین الملل خصوصی تا سال بعد در کنکور تجارت بین الملل شرکت و در همین دانشگاه بهشتی ادامه تحصیل دهم و سوم اینکه دروسی مثل اداری و اساسی و فقه(دروس تقریبا بی ربط یا حداقل کم ربط به حوزه ی تجارت و انرژی) را مطالعه کنم تا سال بعد با شرکت در کنکور حقوق عمومی وارد داشنگاه تهران، فارابی یا صنعت نفت شوم.
    بنده مطالعات خوبی هم در این حوزه تاگنون در زمینه حقوق دریایی(تجارت دریایی، کشتی رانی، انواع بیمه و..،.) حقوق دریاها، حقوق و اقتصاد انرژی داشته ام. در سمینار های دانشکده اقتصاد راجع به اقتصاد نفت و گاز دائم شرکت داشته ام و حتی مطالعاتی راجع به مهندسی نفت و شیمی نفت داشته ام اما با همه ی اینها از بازار واقعی کار و محیط کار این رشته ها به طور کلی بی خبرم و منابع مطالعه ام نیز اغلب ترجمه کتب فرانسوی و همچنین کتابهای جنابعالی بوده است. با عرض معذرت از طولانی شدن نظر خواهشمندم راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به قضاوت علاقه ندارید خوب نروید. امروزه بیشتر افراد که می روند قضاوت برای کار و کسب درآمد است تا علاقه. ثانیا اگر خواستید رشته های حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز برای ادامه تحصیل از عمومی بهتر است.

  12. H.A
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    کارشناسی من زبان انگلیسی است، ارشد هم مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی خوانده ام اگر بخواهم دکتری شرکت کنم باید همین رشته و گرایش ارشد را انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید دکتری شما با ارشد ارتباط داشته باشد.

  13. تام
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.استاد بنده دانشجوی حقوق تجارت بین الملل دانشگاه مازندران هستم.اکثر درس های ترم اول کتابهای شما مرجع و منبع مطالعاتی ما بوده.و اساتید کتابهای شما را معرفی کرده انداز جمله کتاب نفت وگاز و پرداخت ها بین المللی و تضمین آن(فصول۹و۱۰ کتاب حقوق تجارت بین الملل).در ترم دوم هم کتاب داوری تجاری بین المللی شما معرفی شده.اما در مورد درس سرمایه گذاری خارجی استاد هنوز منبعی را معرفی نکرده. شما چه منابع و کتابهایی را در نظر دارید به ما هم معرفی کنید؟باتشکر و پوزش از اطاله کلام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک فصل از کتاب حقوق تجارت بین الملل در مورد سرمایه گذاری است که اطلاعات خوبی را به شما می دهد. چند مقاله هم در این زمینه نوشته ام که می توانید روی سایتم دانلود کنید.

  14. *
    پاسخ

    باسلام
    فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی (کارشناسی و کارشناسی ارشد ) آزاد وپیام نور می باشم اما
    متاسفانه نتوانستم کاری مهیا کنم .هر چند امید وارانه اقدام کردم وفعال بودم باتوجه به اینکه متولد ۶۰ میباشم به گونه ای ناامید شده ام.اکنون نیازمند راهنمایی هستم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این رشته ها بیشتر برای تدریس خوب است یا نهایتا ویراستاری یاد بگیرید و در دنیای نشر کار کنید. مدرک خیلی کارساز نیست.

  15. علی
    پاسخ

    سلام میبخشید چرا بانک ها کارشناس ارشد جزا اکثرا در اگهی ها میبینم جذب میکنن؟این گرایش در بانک به چه دردی میخوره؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اختلاس از موارد مبتلابه شده است.

  16. احمد
    پاسخ

    با سلام بنظرتون ایا حقوق نفت و گاز چون تخصصی تره بهتر از حقوق تجارت بین الملل نیست؟البته درسته زیر مجموعه حقوق تجارت بین الملله ولی مثل این میمونه که ادم بگه پزشکی عمومی بهتر از تخصص قلبه چون تخصص قلب زیر مجموعه پزشکی عمومیه!!!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تجارت بین الملل عامتر و حتی برای حوزه نفت و گاز نیز مورد نیاز است. حالا خیلی مقایسه نکنید. به قول حافظ رحمه الله «به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید***** که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها»

  17. س.س
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر شیروی
    بنده دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهارن هستم.
    خواستم بدانم بررسی حقوقی اوراق مشتقه و سوآپ ارزی برای رساله ی دکتری مناسب است یا خیر؟و چالشهای این بحث چیست و آیا ظرفیت رساله ی دکتری را دارد یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می تواند موضوع بدی نباشد. البته سوال اصلی و فرضیه و چارچوب کار نیاز به مطالعه بیشتری دارد.

  18. محمد
    پاسخ

    سلام . من دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت می باشم. و برای ترم آینده در دانشگاه غیر انتفاعی به صورت هیئت علمی انتخاب شده ام. از طرف دیگر خود را برای کنکور دکترا آماده می کنم. آیا می توانم همراه با تدریس، در سال آینده در یک دانشگاه دولتی ادامه تحصیل بدهم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر کنم دانشگاه غیر انتفاعی با تحصیل شما موافقت نکند و اگر بخواهید بدون اجازه اینکار را کنید برایتان مشکل ایجاد کنند. هماهنگ شوید با دانشگاه

  19. آتنا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر
    آقای دکتر من دانشجوی ترم چهارم مهندسی برق هستم یعنی ترم چهارم تمام شد
    تا الان معدل کل من ۱۴ هست اصلا هم تلاش نمیکردم و شب امتحانی بودم اما الان پشیمون شدم و میخوام جبران کنم مخصوصا اینکه شنیدم دانشجوهای دانشگاه غیرانتفاعی باید معدل بالای ۱۷ داشته باشند تا بتوانند در آزمون های استخدامی ادارات دولتی شرکت کنند.
    جناب دکتر من حساب کردم که اگر چهار ترم باقی مانده رو معدل بیست هم بگیرم که البته این رویایی بیش نیست اما بازم معدل کل لیسانسم بالای ۱۷ نمیشه.
    من باید چیکار کنم آقای دکتر؟ یعنی هیچ راهی برای جبران وجود نداره؟
    ممنونم از پاسخگویی و توجه شما ممنون از محبت بی پایان شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل ۱۷ لازم نیست ولی سعی کنید تا حدی که می توانید جبران کنید و برای ارشد در یک دانشگاه دولتی درجه یک تحصیل کنید.

  20. علی زازعی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید

    آیا منابع حقوق هر سال یا چند سال یک بار تغییر خواهد کرد ؟ و اگر ممکن است زمان تغییر منابع را بگویید؟
    با سپاس فراوان از زحمات شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع حقوق معرفی نشده است که تغییر کند. دروس امتحانی را سنجش اعلام می کند.

  21. kamran
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    میدونم یک دانشگاه خوب در بالا بردن سطح معلومات دانشجو تاثیر زیادی داره ولی من چون کار میکنم نمیتونم دانشگاه دولتی بخونم مجبورم پیام نور حقوق بخونم به وکالت علاقه دارم اگه پیام نور معدلم بالا باشه میتونم در کارم موفق باشم؟ با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب به معدل بستگی ندارد به سواد بستگی دارد.

  22. سمانه
    پاسخ

    سلام. وقت بخیر. مند میخوام برم دانشگاه ام نمیدونم دانشگاه ازاد مدرکش معتبرتره یا علمی کاربردی ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه آزاد

  23. شاگرد
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجو هستم و در حال نوشتن مقاله پیرامون معاملات آفست می باشم .سوال بنده این است از چه مقاله یا سایتی استفاده کنم تا سیاست کشورهای مختلف را در به کار گیری آفست پیدا نمایم.ونمونه قرارداد افست از کجا می توان پیداکنم.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رساله دکتری با اینجانب در این زمینه دفاع شده که در کتابخانه دانشگاه تهران موجود است. یک مقاله را نیز به چاپ رسیده که می توانید متن آن را از همین سایت در بخش مقالات دانلود کنید.

  24. مهدی
    پاسخ

    با عرض سلام بنده کارشناسی دا در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد با معل پایین گرفتم ولی کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی در دانشگاه اصفهان با رتبه ۴ قبول شدم و معدلم هم خوب است آیا اگر در رشته دکتری این رشته ادامه تحصیل بدهم احتمال هیئت علمی شدن من وجود دارد؟من ۳۴ سالم هست لطفا من را راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است.

  25. هلن
    پاسخ

    سلام و احترام و ادب. وقت بخیر استاد. میخواستم بدونم اعتبار علمی دانشگاه شاهد در بین دانشگاه های مطرح داخل چقدر هست؟ از چه دانشگاه هایی بالاتر و از چه دانشگاه هایی پایین تره؟ارزش داره در این دانشگاه دکتری خونده بشه؟ مثلا دکتری میکروبیولوژی. مثلا میدونم دانشگاه تهران،تربیت مدرس،شیراز،اصفهان، دانشگاه های رده اول و دانشگاه های الزهرا،گیلان … رده دوم هستن.ولی جایگاه دانشگاه شاهد رو نمیدونم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم جزء دانشگاه های بدی نیست ولی خب از دانشگاه های مطرح در تهران پایین تر است.

  26. سما
    پاسخ

    با سلام ممنون که وقت میگذارید و سوالات مارو جواب میدهید اقای دکتر
    کارشناسی عمران شریف و معدل ۱۳ و در حال حاضر دانشجوی ارشد شریف همان رشته هستم با توجه به اینکه ۳۸ سال دارم چنانچه پس از فارغ التحصیلی معدل بالای ۱۵.۵ کسب کنم میتوانم عضو هیئت علمی شوم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا معدل لیسانس شما کافی نیست. به جای خواندن ارشد و دکتری بروید دنبال کار. کار هم که برای عمران بد نیست.

  27. م
    پاسخ

    سلام استاد
    اگر دانشجویی برای ارشد تغییر رشته داده یاشه ،،، یعنی لیسانس از یک رشته و فوق لیسانس و دکترا از رشته دیگه ای باشه ،،، در روند استخدام و هییت علمی شدنش مشکلی ایجاد میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب صددرصد تأثیر دارد. نمی شود که هر کس هر چه خواند بشود استاد آن رشته. اصلا در این موارد مشخص نیست که فرد در چه رشته ای تخصص دارد.

  28. پویا معرفتی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز

    استاد راهنمای رساله دکتری من، سه ماه بعد از تصویب رساله من، بازنشسته شده است. آیا ایشان همچنان می توانند استاد راهنمای من باشند و یا خیر من می توانم استاد دیگری را برای راهنمایی انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد مگر دانشگاه بخواهد که ایشان عوض شود.

  29. نرمين
    پاسخ

    سلام بنده دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی هستم با معدل عالی و قصد شرکت در همین رشته را دارم ولی رشته کارشناسی من ادبیات فارسی بوده و غیر مرتبط سؤالک اینست که ایا با دو مدرک متوالی ارشد و دکترا در اینده میتوان در دانشگاه تدریس کنم ؟؟!!!!!!متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است هیات علمی شوید ولی حق التدریس ممکن است

  30. Shahriar
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من یک سوال درباره ثبت نام دانشگاه داشتم :
    من سال دیگه مشمول سربازی میشوم و هنوز دانشگاه ثبت نام کردم ( البته هنوز مدرکم حاضر نشده ) ( بابت سربازی هم احتمالا بتوانم معافیت پزشکی بگیرم ) اگر امسال دانشگاه ثبت نام نکردم و معاف هم نشدم ، باید برم سربازی یا اینکه میتونم کنکور یا دانشگاه آزاد بروم؟
    رشته من فنی و حرفه ای حسابداری بازرگانی است.
    البته من تمام کارای ثبت نام دانشگاه آزاد بدون کنکوردر رشته کامپیوتر ( نرم افزار ) را انجام دادم فقط منتظر مدرک دیپلم موقت هستم.
    به نظر شما چه کار کنم؟
    ممنون میشوم اگر پاسخ دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا تا یکسال می توانید تازه بعدش هم اگر قبول شوید ترخیص می شوید.

  31. ناشناس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد بزرگوار:
    آیا طول مدت پسا دکتری می تواند به زمان استادیاری اضافه شود؟ منظورم این است که حداقل چهارسال باید در مرتبه استادیاری بمانندآیا طول زمان یک سال یا دو سال پسا دکتری می تواند تحت عنوان زمان استادیاری محاسبه شود.
    سوال دوم اینکه چرا بعضی از دانشگاه مقالات پس از دکتری و قبل از استادیاری را نمی پذیرند با اینکه صریح بخش نامه اخیر ارتقا از وزارت علوم، پذیرفتن این مقالات در صورتی که جزء وتویی ها نباشند، می باشد؟ آیا اعتراضی در این زمینه نسبت به هیئت ممیزه است؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خیر. کلا پسا دکتری در ایران کلا شناسایی نمی شود ۲- باید بپذیرند.

  32. حمید
    پاسخ

    سلام وقت بخیر من دانشجوی ارشد دانشگاه کنکوردیای کانادا هستم شیوه ی آموزش محور میخواستم بدونم ایا میتونم عضو هیات علمی بشم آزاد یا سراسری فرقی نداره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری بگیرید با ارشد خیر.

  33. علی رضایی
    پاسخ

    با عرض سلام
    بنده تمایل دارم در فرانسه ادامه تحصیل بدهم در مقطع مستر و دکتری و فعلا دانشجوی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه قم هستم و متاهل
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید برای اخذ پذیرش ابتدا روی زبان فرانسه تسلط و مدرک مورد قبول دانشگاه های فرانسه را کسب کنید و بعد مدارکتان را ترجمه نمایید و برای اخذ پذیرش با دانشگاه ها مکاتبه کنید.

  34. m_z
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب محضر استاد بزرگوارم
    ضمن عرض تشکر از شما بابت زحمات و پاسخگویی با وجود مشغله بسیار ،گرچه بنده و بسیاری از دانشجویان مستقیما افتخار شاگردی شما را نداشته ایم اما از کتب شما بهره ی فراوان برده ایم و شما حق استادی بر گردن بسیاری از ما دانشجویان دارید،انشاالله همواره سلامت باشید،
    حضرت استاد دو سوال از خدمتتان داشتم
    نخست آیا مطالعه می بایست تخصصی باشد مثلا اگر بنده در یک حوزه خاص از تجارت بین الملل فعالیت و مطالعه داشته باشم بهتر است و یا چند حوزه از همین گرایش باید با هم مطالعه شود؟و حتی گرایشات دیگر حقوق؟
    دوم اینکه کدامیک از زمینه های مطالعاتی که هر کدام یک فصل از کتاب تجارت بین الملل حضرتعالی را به خود اختصاص داده است در عمل دارای کاربرد بیشتر و بیشترین حجم اختلافات در تجارت بین املل را به خود اختصاص میدهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- حقوقدان موفق حداقل در ایران باید از همه زمینه ها اطلاع داشته باشد ولی در یک زمینه خاص برای کار و پژوهش تمرکز کند. در تجارت بین الملل هم شما باید حتما به همه مباحث آن ابتدا تسلط داشته باشید و بعد در یک بخشی تمرکز کنید. ۲- مباحث پرداختها، اینکوترمز، قراردادها، حل و فصل اختلافات و تأمین مالی

  35. امیر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. سوالی از محضرتون داشتم من تازه دوره کاراموزی وکالتو شروع کردم واسه ارشد میخوام اقدام کنم علاقه به جرایم اقتصادی دارم بنظرتون جزا بخونم یا حقوق مالی اقتصادی تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب جزا بیشتر با وکالت مربوط است.

  36. Sara
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید فراوان
    فارغ التحصیل حقوق تجارت بین الملل هستم .منابع آزمون دکترای حقوق نفت وگاز با دکتری حقوق تجارت بین الملل چه تفاوتی دارد؟
    استاد بزرگوار شما کدوم رشته رو به یک علاقمند خقوق تجارت بین الملل پیشنهاد می دهید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱-امسال یکسان است. هر دو را

  37. بیگی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر …
    سوالم اینه که من مقطع دکتری دانشگاه ازاد رشته نرم افزار کامپیوتر قبول شدم…
    در یک شهری که هزار کیلومتر فاصله داره با شهرمون…
    مدرس حق التدریسی هم هستم..
    ایا ارزش داره برم و بخونیم… انقدر فکر کردم که تصمیم گیری برام سخت شده!!!!!!!
    راهنمایی کنید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تلاش کنید برای جایی که نزدیک شما است.

  38. مهدی2126
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید، من دانشجوی سال اول دکتری مهندسی عمران دانشگاه سیستان و بلوچستان هستم. چند سوال داشتم خدمتتون.
    باتشکر فراوان
    ۱) امکان جذب به عنوان بورسیه دکتری چقدر است؟
    ۲) حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های غیرانتفاعی چقدر می باشد؟
    ۳) درصورت جذب توسط دانشگاه های غیرانتفاعی، آیا این دانشگاه ها تضمین و ثبات کافی را دارند؟ به گونه ای که منحل نشوند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- احتمالش خیلی زیاد نیست مگر دانشگاه هایی که در مناطق محروم هستند. ۲- نمی دانم سه -چهار میلیون ۳- نه

  39. ارزو
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی هستم میخواستم بدونم بامدرک این رشته میشه تو دانشگاه یا حتی مدرسه تدریس کرد؟البته من ترم یکم و اگه این رشته بازار کار مورد نظرمو نداشته باشه میخوام انصراف بدم،ممنون ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مدرک لیسانس؟ بنا بوده که دانشجویان این دانشگاه تکنسین و کارشناس فنی شوند. مگر این دانشگاه برای هیات علمی است.

  40. Z.m
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    دکتر , بنده رشته حسابداری میخونم میخواستم بدونم به نظر شما از لحاظ رتبه بندی علمی ، بین دانشگاه فردوسی مشهد (محل سکونت بنده)و پردیس فارابی قم (چه روزانه و چه شبانه) , کدام ارجحیت دارد؟ با توجه به اینکه اگر قرار باشه تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بدم و اینکه از لحاظ آمدو شد به قم مشکلی نداشته باشم.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون شهر خودتان بهتر است ولی در مقاطع بالاتر از آنجا کوچ کن. به قول سعدی علیه الرحمه: «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی»

  41. سپهر
    پاسخ

    سلام خدمت استاد بزرگوار
    من رشته تحصیلیم تجربی بوده
    میخوام دانشگاه ازاد کارشناسی حقوق بخونم
    به نظره شما استاد عزیز شانسی دارم بعد از اتمام دوره کارشناسی ازمون وکلا قبول شم با توجه به این که دانشگام ازاد بوده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر درس خوب بخوانی اره ولی اگر در سطح شاگردهای کلاس باقی بمانی ممکن است سالها پشت وکالت بمانی. بنظرم از اول قدم عالی بردار برو یک دانشگاه درجه یک.

  42. عباس
    پاسخ

    باسلام و احترام
    به نظر شما از بین رشته های حقوق بین الملل و حقوق عمومی و حقوق اسناد و قراداهای تجاری در فرض علاقه یکسان ،کدامیک نسبت به دیگری اولویت دارد؟
    باتشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق اسناد و قراردادهای تجاری شاید بهتر باشد.

  43. BEHNAZ
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما
    من فرغ التحصیل دکتری شیمی آلی با بهترین معدل از دانشگاه دولتی هستم و در هر سه مقطع لیسانس و ارشد و دکتری معدل الف بودم و ۱۳ مقاله ISI هم دارم ولی الان که حدودا یکسال از فارغ التحصیلی من می گذرد همچنان بیکارم و فقط با هزار بدبختی این ترم فقط چند واحد حق التدریس در دانشگاه پیام نور گرفتم… به نظر شما اگر همچنان به این تدریس حق التدرس ادامه بدم امکان جذب در دانشگاهها وجود داره؟ من واقعا دیگه نا امید شدم و هزینه رفتن به خارج از کشور هم ندارم… خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید…
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این حق التدریس تأثیر چندانی ندارد و باید تلاش کنید انشا الله جایی استخدام شوید.

  44. اسماعیلی
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید بنده عضو هیات علمی رسمی یکی از مراکز غیر دانشگاهی هستم می خواستم بپرسم ایا تسهیلات فرزندان هیات علمی که در کنکور سراسری وجود دارد به فرزند بنده نیز تعلق می گیرد? (البته حکم من زیر نظر وزارت علوم هستش)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا تعلق می گیرد.

  45. a.h
    پاسخ

    باعرض سلام وادب وتشکرازراهنماییهای حضرتعالی ، استادرشته بنده حقوق تجارت وپایان نامه ام درخصوص فاینانس هست ونیاز شدیدبه منابعی درخصوص مصادیقی ازدعاوی وارای صادره درخصوص تامین مالی دارم ،(چه داخلی جه خارجی) . اکثرفصول پایان نامه تمام شده لذاجهت ارائه نمونه دعاوی مرتبط واقعا مشکل دارم ومنبعی پیدانکردم ، بزرگواری وعنایت حضرتعالی تنها امیدبنده است .باسپاس ** اورژانسی **

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مرجع خاصی برای اینکار سراغ ندارم. باید این آراء را از توی کتابها و مقالات فهمید.

  46. نغمه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من دانشجو ارشد پردیس خوارزمی در رشته مهندسی مدیریت ساخت هستم ،در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد همین رشته علوم تحقیقات تهران قبول شدم به نظر شما کدام دانشگاه بهتر است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین جا که هستی خوب است.

  47. احمد
    پاسخ

    باسلام بنده دانشجوی ترم۶رشته رسته حسابداری کارشناسی پیوسته پیام نور هستم میخاستم تغییر رشته به مدیریت دولتی دهم ابا به ن ظر شما رشته حسابداری بهتره بامدیریت دولتی چون واقعا دو دل هستم.از طرفی حسابداری نیز درسها سخت میباشد اما مدیریت دولتی اسونتره لطفا راهنمایی کامل فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حسابداری کار مشخص دارد ولی مدیریت معمولا کار مشخصی ندارد.

  48. دانشجوی دکتری
    پاسخ

    با سلام
    من در حال تحصیل در دوره دکتری یکی از رشته ای فنی و مهندسی در دانشگاه علم و صنعت هستم. دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه سمنان گذراندم. معدل دوره کارشناسی ۱۵.۲۹ و معدل دوره ارشد ۱۷.۶۵ و شاگرد اول دوره. معدل دروس آموزشی دکتری (۱۴ واحد درسی) حدود ۱۶ است.
    از دوره کارشناسی ارشد حدود ۶مقاله ISI دارم
    یک کتاب نیز بصورت تدوین و گردآوری دارم
    در دوره دکتری هم تاکنون ۳ مقاله ISI دارم و احتمالا تا پایان دکتری این تعداد به ۵ مقاله خواهد رسید. تز دوره دکتری هم،تز خوب و موفقی است.
    آیا بعد از دوره دکتری امکان جذب در دانشگاه های تهران را دارم؟
    معدل آموزشی دوره دکتری خیلی تعیین کنندست در جذب؟ بعضی ها می گویند تاثیر آنچنانی ندارد. آِیا معدل ۱۶ برای دروس آموزشی دوره دکتری خیلی کم است؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است ولی برای شهرستانها شانس زیادی دارید.

  49. امير
    پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجوی دکترا علوم تحقیقات هستم . أیا مشکلی برای جذب هیت علمی دانشگاه ازاد وجود دارد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی نیست ولی همه نمی توانند هیات علمی شوند و خیلی از دانشگاه های دولتی هم متقاضی هستند که فضا را برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد تنگ تر می کند.

  50. کوثر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من ۲۲ سال دارم و ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه ازاد تهران شمال دارم، راستش هیچ اینده ای برای خودم نمیبینم ، چون میدونم که شانس قبولی دکتری در دولتی تقریبا صفرهست ، و وقتی سواد و دانش خودم رو با دانشجویان دانشگاه های سراسری مقایسه میکنم هیچ احساس مثبتی ندارم، نمیدونم با این مدرک چیکارکنم ، ازطرفی هم نمیخوام برای دکتری دوباره ازادبخونم جون هم هزینش زیاده و هم اینکه تحمل دوباره ازاد رفتن رو ندارم .
    به تدریس علاقمندم ولی نه با مدرک دکتری ازاد.
    این سوال هم دارم که بامدرک دکتری ازاد کجاها میتونم تدریس کنم؟
    بعضی وقتا باخودم میگم یه رشته دیگه رو انتخاب کنم و از اول اونو تو یه دانشگاه خوب بخونم .
    هفده سالگی واردکارشناسی شدم و بیست و دو سالگی ارشد گرفتم.
    به هیچ اینده ای برای خودم معتقد نیستم جز تو خونه نشستن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به طور جدی برای وکالت بخوانید و اگر دوست داشته باشید می توانید یک ارشد در رشته تجارت بین الملل در دولتی بگیرید و بعد برای دکتری اقدام کنید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *