پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. نظری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من ۳۵ساله هستم به نظر شما ارزش داره دوباره کنکور تجربی بدم در این سن ؟ هدفم فیزیوتراپی هست
    البته سال ۸۶لیسانس آمار پیام نور گرفتم
    ولی بعضی وقتا بخاطر سنم دو دل میشم
    که آیا برای لیسانس دوم اقدام کنم یا نه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کار خیلی جالبی نیست.

  2. احمد
    پاسخ

    باسلام من دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات پیام نور هستم و علاوه بر این ترم ۱۸ واحد هم مانده تا تمام کنم که قصد دارم ۸ واحد را در تابستان و بقیه را در ترم پاییز بگذرانم و تمام کنم میخواستم بدونم من که در کنکور ارشد ثبت نام کرده ام اگر قبول شوم از سراسری یا آزاد میتوانم ترم پاییز را مرخصی بگیرم تا کارشناسی را تمام کنم وبعد از ترم زمستان کارشناسی ارشد را شرو به خواندن کنم؟ دانشگاه مورنظر سراسری یا آزاد قبول میکند یا خیر؟
    ممنون میشم اگه جواب رو ایمیل کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا خیلی عجله نکنید که مشکلی بروز کند. بجای آن سعی کنید یک دانشگاه دولتی روزانه قبول شوید. این بهتر است.

  3. zahra
    پاسخ

    سلام من کارشناسی(شبانه) و ارشد(روزانه) ادبیات فارسی دانشگاه مازندران خواندم آیا برای قبولی دکترا در دانشگاه ها ی معتبر و دولتی تهران شانس دارم؟ و آیا ادامه تحصیل در رشته ی تحصیلی خودم بازار کار خوبی دارد؟ یا تغییر رشته بدم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش زیاد است. ۲- بازار ادبیات فارسی محدود است ولی تغییر رشته کمکی نمی کند.

  4. کوروش قنبری
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی

    برای درس حقوق بازرگانی کدام کتاب یا جزوه مفید می باشد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کتابهای حقوق تجارت دکتر اسکینی یا دکتر ستوده خوب هستند.

  5. احسان حیدری
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.این روزها برخی از حذف امتحان کانون وکلا دفاع می کنند و خواهان وکیل شدن هر فارغ التحصیل حقوق هستند و استناد می کنند به قانون اساسی که هر ایرانی حق دارد شغل داشته باشد و برخی معتقدند باید در نحوه ازمون تغییراتی صورت بگیرد.و برخی نیز با توجه به معیشت وکلا همین شیوه فعلی را مطلوب می دانند.نظر شما به عنوان یک وکیل و استاد برجسته حقوق چیست؟.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دادن پروانه وکالت به همه که کار صحیحی نیست والا باید همه بتوانند پروانه تاکسی رانی بگیرند یا بتوانند آرایشگاه بزنند یا همه بتوانند کارشناس دادگستری شوند یا همه سردفتر بشوند. البته تعداد زیاد و بی حد وکیل هم می تواند به فساد منجر شود و باعث ایجاد مشکل در سیستم قضایی شود. ولی سخت گیری زیاد برای انحصار در بازار وکالت هم کار صحیحی نیست.

  6. علی اسم...
    پاسخ

    سلام یه سوال داشتم خدمتتون.
    آقای دکتر نحوه محاسبه معدل در جذب هیات علمی چطوره.
    مثلا معدل کارشناسی رو با چه ضریبی ترتیب اثر می دهند.
    معدل کارشناسی اشد رو با چه ضریبی ترتیب اثر میدهند.
    معدل دکترا رو با چه ضریبی ترتیب اثر میدهند.
    یا اصلا هیچ ضریب تاثیرس وجود نداره و هر سه معدل را باهم جمع میزنند و بعدش تقسیم بر سه میکنند. ومیانگین این سه معدل رو در نظر میگیرند.
    یا نه هر سه معدل را جداگانه بررسی میکنند سوای هم.
    و اینکه من معدل لیسانسم در دانشگاه سیستان و بلوچستان ۱۳/۳۸ است ولی معدل ارشدم بدون احتساب پایان نامه در دانشگاه شیراز ۱۶/۲۵ است. ایا احتمال داره با مقالات پژوهشی قوی و معدل دکترا خوب. جذب هیات علمی بشم؟؟ من الان ۲۶ سالمه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است معدل جنبه وتویی داشته باشد که در اطلاعیه ذکر می شود. اما در کل در مورد جذب یک هیات علمی تصمیم گرفته می شود و بعید می دانم انطور که شما تصور دارید امتیازات را جمع کنند.

  7. امین
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشید.
    اقای دکتر بنده دانشجوی دکتری در رشته برق هستم. معدل من ۱۹/۹۲ هستش. ترم چهار هستم. تعداد مقالات معتبر داخلی و خارجی بنده بیش از ۱۵ مورد است. مثل اینکه بین اساتید قرار بر این است که هر سال هر کدام از اساتید یک دانشجوی خوب را بردارد. الان گروه ما را مجبور میکند که با فلان استاد به توافق برسیم ولی استاد مربوطه خیلی ضعیف است هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی. در شرایط راهی وجود دارد ما با ایشان نباشیم؟ اساتید دیگر هم میگویند اگر ایشان راضی باشند ما می توانیم برداریم. الان خیلی افسرده هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله. انتخاب استاد راهنما به عهده دانشجو است.

  8. محسن
    پاسخ

    سلام می خواستم بدونم حقوق تجاری اقتصادی بین المللی با تجارت بین الملل چه فرقی داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرق چندانی ندارد. برخی از عناوین دروس فرق دارد.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من علاقه دارم ارشد تجارت بین الملل بخونم ولی مشکل اینجاست که برای امتحان ارشد میخوام زبان فرانسه بزنم سوال اول اینکه حتما برای این رشته باید سوالات انگلیسی رو جواب بدم نمی شه بعد از امتحان ارشد سراغ تقویت زبان انگلیسی برم؟ و سوال دوم اینکه منابع متون حقوقی فرانسه برای ارشد رو می تونید معرفی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع زبان فرانسه را اطلاع ندارم.

  10. سایه
    پاسخ

    سلام استاد
    وقت بخیر یک سوال داشتم
    آیا بدون حکم کمیته انتظامی دانشگاه رئیس دانشگاه و یا هیئت جذب می توانند تعلیق، انفصال را در مورد عضو هیئت علمی اجرا کنند؟ کسر پایه چطور؟
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شما رسمی باشید که خیر ولی اگر پیمانی باشید می توانند از تمدید خودداری کنند.

  11. هاتف
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی عزیز و ممنون از وقتی که در پاسخ به سوالات اختصاص می دهید. ابتدا شرح مختصر: چندی پیش پرونده ای برای من در دانشگاه (دولتی) به دستور رئیس دانشگاه تشکیل شد و به دنبال آن حقوق من قطع شد و در حال عدم تمدید پرونده به کمیته انتظامی رفت و حکم تذکر کتبی و درج در پرونده برای من صادر شدسال تحصیلی گذشته بدون داشتن قرارداد، با حضور تمام وقت تدریس و موظفی خود را بطور کامل انجام دادم. الان مجددا دانشگاه قرارداد من را تمدید کرده است ولی
    ۱- تمام پایه های من را گرفته اند و استادیار پایه ۱ حکم زده اند آیا این کار قانونی است و چنین اختیاری دارند؟

    ۲- از من خواسته اند که تعهد بدهم که در حال و آینده حق شکایت را از خود اسقاط کنم آیا این کار قانونی است؟

    ۳- از من خواسته اند تعهد بدهم حقوق این مدت را مطالبه نکنم آیا این کار قانونی است و بعد قابل پیگیری است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم این کار قانونی نیست. ۲- این هم قانونی نیست. ۳- آخه برای چی؟ جل الخالق

  12. کیانا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر
    من دانشجوی دکتری ترم دو هستم . کارشناسی رتبه اول بودم و ارشد هم با معدل ۱۷ به بالا تموم کردم.ولی معدل دکتری فکر میکنم ۱۶ بشه..مشکلی برای هیئت علمی ایجاد میکنه..منظورم دانشگاه دولتیه.هر سه مقطع رو هم دانشگاه دولتی بودم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی مشکل زا نیست.

  13. جعفری
    پاسخ

    سلام
    من لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم , میخواستم بدونم یکی نبودن مدرک لیسانس و فوق لیسانس در مراحل بعدی استخدام ممکنه مشکل ساز بشه , مثلا با ارشد مدیریت شرکت کنم , ممکنه بخاطر مدرک کارشناسیم ردم کنن , لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش زیاد است. البته این روزها خیلی هم کار برای این دو رشته نیست.

  14. سعید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر..بنده با معدل ۱۳.۵۰کارشناسی دانشگاه درشته مدیریت اموزشی(علوم تربیتی)ارشد را رشته برنامه ریزی درسی(علوم تربیتی)با معدل ۱۸.۹۰از دانشگاه شهید بهشتی..زبان قوی و مقاله نیز دارم..ایا امید هست که در مصاحبه دکترا قبول شوم بخاطر معدل پایین کارشناسی عرض میکنم؟؟و اینکه ایا اگر ارشد را همان مدیریت اموزشی ادامه میدادم ایا اینده ای امید بیشتری بود؟؟با توجه ب اینکه رشته ارشد و کارشناسی بنده هر دو از زیر شاخه علوم تربیتی هستند..سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. مدیریت آموزشی بنظرم بهتر است.

  15. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    اقای دکتر من حوزه خوندم و سطح ۳ حوزه رو گرفتم که معادل ارشد می شه. می خواستم برای ارشد تجارت بین الملل کنکور بدم اما مردد شدم و نمی دونم که از پایه برگردم و کارشناسی حقوق بگیرم و بعدش برم ارشد تجارت بین الملل یا اینکه مشتقیم در کنکور ارشد تجارت بین الملل شرکت کنم. علت تردید از این جهته که شنیدم برای استخدام هیئت علمی یا خیلی دیگه از کارها، کارشناسی هم مهمه. به نظر شما چه کنم؟
    با سپاس از وقتی که می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تردید شما درست است کارشناسی بنظرم مقدم بر ارشد است.

  16. پرهام
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی را در دانشگاه سراسری گذراندم
    وارشدم را در دانشگاه غیر انتفاعی ایا امکان قبولی دکتری در دانشگاه های دولتی را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال دارد.

  17. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من در آزمون اختصاصی طلاب در یک دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع ارشد قبول شدم و به صورت ناقص تشکیل پرونده دادم. مدرکم آماده نشد و نتوانستم پرونده ام را تکمیل کنم. از سوی دیگر کارت دانشجویی هم نگرفتم و انتخاب واحد نکردم. حال با توجه به اینکه آنان یک کد دانشجویی به من داده اند، آیا می توانم بدون انصراف قطعی از آن دانشگاه در کنکور شرکت کنم و بعد از قبولی در یک دانشگاه دولتی یا خصوصی دیگر مشغول به تحصیل شوم؟
    ( چون انجام انصراف مستلزم هزینه نسبتا بالایی است)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر ثبت نام کرده باشید باید انصراف بدهید.

  18. راحيل
    پاسخ

    سلام،
    وقت بخیر
    من مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دارم و کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، میتوانم برای دکتری روانشناسی بخونم اما حقوق ذهنمو درگیر کرده، به حقوق هم به اندازه ی روانشناسی علاقمندم و همسرم وکیل ااست ( میتواند در گرفتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق من را حمایت کند). باید دکتری روانشناسی بگیرم تا بتونم درآمد خوبی داشته باشم ، اما با ارشد حقوق و امتحان وکالت فکر میکنم زودتر به نتیجه ی دلخواهم میرسم، من عاشق قدرت هستم و فکر میکنم رشته ی حقوق بیشتر پاسخگوی نیاز به قدرت من است. به نظر شما ارشد حقوق بخوانم یا دکتری روانشناسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتحان وکالت مستلزم اخذ لیسانس حقوق است. دکتری روانشناسی و حقوق به شما کمکی نمی کند.

  19. مژگان
    پاسخ

    سلام خدمت جناب دکتر
    بنده کارشناسی جغرافیای روستایی با معدل ۱۶ از پیام نور و کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی با معدل ۱۸ از دانشگاه آزاد دارم. یک مقاله علمی- پژوهشی و دو سال تدریس در پیام نور. آیا با این وضعیت امیدی هست که با تحصیل مقطع دکتری در دانشگاه تهران و تدوین چندین مقاله دیگر، وتبدیل پایان نامه به کتاب، هییت علمی یکی از دانشگاه های شهرستان های خوزستان شوم؟ یا کنکور سراسری شرکت کنم و از اول پزشکی بخوانم؟ به شدت نیاز به شاغل شدن دارم و هیچ پارتی ای ندارم به جز خدااااا. ممنون میشوم پاسخ دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است با توجه به لیسانس پیام نور خیلی شانس هیات علمی داشته باشید.

  20. امیرحسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    لطفا در مورد فرصت های شغلی رشته حقوق تجارت بین الملل (غیر از هیات علمی شدن) توضیح بفرمایید و عنوان کنید.

    برای شما دعای سلامتی و موفقیت بیشتر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل برای فعالیتهای تجاری و اقتصادی خارجی است که شما کمک کنید که خرید یا فروش بین الملی انجام شود یا در سرمایه گذاری در خارجی از کشور یا خارجیان در ایران مشاوره دهید یا هر نوع قرارداد یا فعالیت حقوقی اقتصادی، بازرگانی و مالی مرتباط با خارج را مدیریت نمایید.

  21. جواد فرازمهر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    بنده مدرک لیسانسم را از دانشگاه دولتی علوم قضایی تهران و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته ی حقوق عمومی دانشگاه دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران اخذ نموده ام. سوالی که از خدمتتان دارم در صورتی که مدرک دکتری را از دانشگاه آزاد اخذ نمایم امکان جذب در هیات علمی دانشگاه های ای دولتی را با توجه به اینکه دانشگاه های دولتی معمولا از بین فارغ التحصیلان دولتی هیات علمی جذب می نمایند دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال جذب شما به عنوان هیات علمی در دانشگاه دولتی خیلی ضعیف خواهد بود.

  22. سمیرا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    رشته من حسابداری هست مدرک کارشناسی ارشدم رو از دانشگاه آزاد گرفتم
    الان برای دکترا میخوام پردیس شرکت کنم چندتا سوال داشتم
    ۱ مدرک پردیس به اندازه هزینه که داره ارزش داره
    ۲ با مدرک دکترای پردیس میشه هیت علمی شد
    ۳ مدرک پردیس دانشگاه تهران بهتره یا علامه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بستگی دارد ۲- احتمال دارد ۳- دانشگاه تهران.

  23. amir
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد شیروی عزیز،از قم مزاحمتان می شوم ۲۹سال سن دارم وبه علت بیماری وسکته مغزی پدر تامین معاش خانواده با این اینجانب بود که البته یک سالی میشود که کمی گشایش در این مورد ایجاد شده و فرصت تنفس واندیشه آینده نیمه روشن وشاید تاریک رایافته ام .در آزمون وکالت ۹۵رتبه ۱۶راباظرفیت ۱۰نفر کسب کردم واز ابتدای اسفند برای ازمون وکالت سال بعد ۹۶اماده می شوم وان شاءالله حتما قبول خواهم شد.سوالی که از خدمت استاد بزرگوار داشتم این بود که باتوجه به فاصله زمانی بین تاریخ برگزاری آزمون وکالت تا ارشدواحتمالا شروع کاراموزی وکالت که بعد ازازمون ارشد می باشدوعلاقه بنده به رشته حقوق جزا وجرم شناسی ومنابع مطالعاتی محدود این رشته برای قبولی در ارشد،وداشتن وقت اضافه علاوه بر مطالعه منابع وکالت ،ایا ادامه تحصیل وقبولی در یکی از دانشگاه های خوب تهران در این رشته تغییری در کیفیت علمی ومادی زندگی بنده خواهد داشت یا اینکه همان مدرک کارشناسی وقبولی در ازمون وکالت خط پایان بنده باشد ،راستش را بخواهید چیزی جز فقر ومشکلات مالی شدید خانواده از دوران کودکی تا به حال وسوختن سرمایه جوانیم را در دست ندارم و ازمون ارشد را هم راهی می دانم برای فرار از این محیط زندگی وشهری که احساس خوبی بواسطه خاطرات گذشته به ان ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره تحصیل در یک دانشگاه خوب مهم است.

  24. ف.ن
    پاسخ

    سلام استاد وقت شما بخیر قصد دارم در خصوص تحلیل اقتصادى حقوق مطالعه نمایم لطفاً منابعى رو در این ارتباط معرفى فرمایید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهایی فارسی نوشته شده است. برخی نیز پایان نامه های خود را کتاب کرده اند که می توانید مراجعه کنید.

  25. ایران
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    آقای دکتر بنده لیسانس علوم اجتماعی از دانشگاه پیام نور و فوق لیسانس روابط بین الملل از دانشگاه آزاد هستم و قصد دارم در رشته حقوق بین الملل عمومی برای دکترا شرکت کنم، آیا تصمیم درستی گرفته ام؟ ممنون می شوم اگر بنده را راهنمایی فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم نه. سه رشته به هیچ دردی نخواهد خورد.

  26. صادق
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر نظر شما در مورد حقوق اقتصادی در مقطع ارشد چییت؟ به نظر شما خصوصی بهتره با اقتصادی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هر دو خوب است.

  27. شبنم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. من کارشناسی مدیریت جهانگردی روزانه دانشگاه سمنان هستم . ۲۷ واحدم مونده. خواستم بدونم با اینکه معدلم بالای ۱۷ نیست ترم دیگه میتونم ۲۲ واحد بردارم و ۵ واحد باقی مانده رو معرفی به استاد بردارم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم از آموزش سوال کنید.

  28. عینی
    پاسخ

    ضمن عرض سلام و تقدیم احترام خدمت استاد عزیزم
    از محضر حضرتعالی چند سوال دارم:
    ۱. اینکه بیشتر دانشگاهها در مرحله ی مصاحبه دکتری از داوطلب موضوع پیشنهادی رساله دکتری رو مطالبه می کنند، این مسئله در چه حدی تاثیر داره در پذیرش یک دانشجو؟
    ۲. بنده شنیدم که اگر شغل یک داوطلب وکالت یا قضاوت باشه این امر یک نکته ی منفی در پذیرش دکتری تلقی می شه آیا حضرت عالی چنین موضوعی رو تایید می کنید؟
    ۳. از نظر حضرت عالی که قطعا جزو مصاحبه کننده های دکتری حقوق نفت و گاز هستید و در حوزه ی حقوق خصوصی، نفت و گاز و تجارت بین الملل صاحب نظر هستید، آیا اگر داوطلبی فارغ التحصیل حقوق خصوصی باشد در پذیرش دوره ی دکتری حقوق نفت و گاز یا تجارت و سرمایه گذاری این امر مثبت است یا منفی؟
    ضمن تشکر از حضرت عالی برای سعه صدرتون که وقت شریفتون رو به پاسخ دادن سوالات اختصاص می دید برای حضرتعالی آرزوی سلامتی دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بلاخره اساتید با توجه به موضوع پایان نامه، استاد راهنما، مقالات، نحوه جوابگویی به سوالات و نهایتا در مقایسه با سایر شرکت کنندگان تصمیم می گیرند و هیچکدام از عوامل به تنهایی کفایت نمی کند. ۲- بستگی به مصاحبه کنندگان دارد و سن طرف و اینکه آیا تحصیل جنبه تفننی یا اصلی دارد. ۳- بنظرم منفی یا مثبت نیست.

  29. سحر
    پاسخ

    سلام . وقت عالی متعالی.
    یه سوال از خدمتتون داشتم و اون اینه که مشاوران حقوقی ماده ۱۸۷ میتونن در ازمون وکالت کانونی غیر از محل خدمت خودشون شرکت کنن؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا منعی ندارد.

  30. سعیده
    پاسخ

    با سلام و احترام

    سئوالی داشتم در خصوص تفاوت هیات علمی شدن دردانشگاه و پژوهشکده
    میخواستم بپرسم دقیقا چه تفاوتهایی دارند؟

    ۱- آیا اعتبار هیات علمی شدن در پژوهشکده ی وابسته به وزارت علوم از دانشگاه آزاد بیشتره؟

    ۲- آیا عضو هیات علمی درپژوهشکده هم ارتقا و.. دریافت می کند و آیا می تواند باتوجه به آن، راهنمایی پایان نامه ی ارشد و دکترا و…را در دانشگاهها بگیرد؟ یا کلا پژوهشکده کاملا جدا میفته از دانشگاه؟

    ۳- کلا تفاوتهاش رو ممنون میشم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه عمده کار هیات علمی تدریس است در حالی که در پژوهشکده بیشتر کار پژوهشی است. چون نتایج تدریس مشخص است و نتایج پژوهش مشخص نیست، به همین دلیل افراد ترجیح می دهند که تدریس کنند تا پژوهش. تفاوتهایی نیز در مورد امتیازات پژوهشی برای ارتقا وجود دارد.

  31. علی زازعی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر

    آقای دکتر ایا به نظر شما امیدی به سر کار رفتن این همه جوان فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی در حوزه کاری خودشان هستند یا خیر.واقعا بعضی موقع ها حس خودکشی بهم دست میده از این که وضع جوان های مملکت ما این طور است،مملکتی که این همه ثروت و منابع طبیعی داره ولی متاسفانه کار ندارد آیا امیدی به بهتر شدن است………………این حرف دل من نیست واقعا حرف خیلی از جوان های عزیز ایران است .انقلاب رو ما جوان ها انجام دادیم ،در هشت سال دفاع مقدس ما جوان ها بودیم که گلوله می خوردیم ،در این چند دهه ای هم که از انقلاب دارد می گذرد ما جوان ها هستیم که انقلاب را نگه داشتیم و مدافعان حرم هم جوانان این مرز و بوم هستند…………..سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این انتظار زیادی است که اقتصاد کشور بتواند این همه فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب کند. به اضافه اینکه بسیاری از این افراد کاری بلد نیستند بلکه مدرکی در دست دارند. بلاخره در یک اقتصاد سالم افراد باید با هم رقابت کنند. فکر خودکشی که راه حل نیست باید برای به دست آوردن شغل که در جامعه کم و بیش است رقابت و تلاش و مجاهدت کرد.

  32. محمد
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    آقای دکتر اینجانب دانشجوی ترم آخر رشته حسابداری در مقطع کارشناسی هستم خاستم‌ بپرسم که ارشد شرکت کنم‌ یانه چون از چتدین نفر پرسیدم که برا استخدام بانک ها و ادارات دولتی افراد دارای مدارک‌ کارشناسی ارشد و دکتری رو به زحمت استخدام کنن الان‌من تودوراهی موندم نمیدونم چیکار گنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر استخدام فعلا خبری نیست خب بروید ادامه بدهید نهایتا بعدا با مدرک کارشناسی تقاضا بدهید.

  33. زینب
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیرمن به رشته حقوق علاقه مندم حقوق بین الملل اماخیلی هابه من رشته های دیگه پیشنهادمیدن میگن رشته حقوق سخته ازاین رشته اطلاعاتی ندارم اگه میشه راهنمایی کنیدممنون…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییر رشته فایده ای ندارد.

  34. آیدا
    پاسخ

    سلام

    بنده در دانشگاه علوم تحقیقات اصفهان سال ۹۲ برای رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد قبول شدم. بعد از اقدام دانشگاه ها اطلاع دادن که مدرک شما را واحد علوم تحقیقات تهران(اصفهان) صادر میکنن. آیا این مدرک ارزشی دارد ؟ بنده میخوام مدرکم را ترجمه کنم و از ایران برم ایا ارزشی دارد این مدرک ؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره اگر سازمان مرکزی تأیید کند مشکلی ندارد.

  35. ف. امیری
    پاسخ

    سلام دکتر.. وقتتون بخیر.. امیدوارم که ایام به کامتون باشه.. سپاس فراوان از اینکه وقت میذارید و پیام های ما را تا آخر میخونید و قاطعانه و صادقانه پاسخ میدید.. از اونجایی که بعضی از سوالات دوستان رو خوندم تا حدودی به جواب رسیدم.. ولی مزاحم شدم تا خودم سوالمو مطرح کنم و پاسخ مخصوص به موقعیت خودمو بدونم..نمیدونم لفظ متاسفانه مناسبه یا خیر ولی متاسفانه گویا اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی دنبال تغییر رشته هستن و شاید برای ما که به فکر تغییر رشته هستیم شرایط جوری بود و یا بهتر بگم دیر به این آگاهی رسیدیم که رشته ای که فارغ التحصیل شدیم مورد علاقه و یا رشته مورد نظرمون نبود “هر چند اکثر دوستان تو این رشته ها موفق هستند و خیلی خوب پیش میرن”.. ولی ما دوباره به فکر ادامه تحصیل تو رشته ی دیگه ای افتادیم و این تصمیم شک برانگیز و و حساسیه واسه همین اکثر دوستان نیاز به ی مشاور خوب و دلسوز دارند که واقعا تو این تصمیم کمکشون کنه.. شما تا الان با توجه به پاسخ هایی که داشتید ویژگی یک مشاور تحصیلات دانشگاهی خوب و بی نظیر رو داشتید ازتون ممنون میشم منم که تصمیم به تغییر رشته دارم راهنمایی فرمایید.. من کارشناسی و ارشد ادبیات عرب از اصفهان رو دارم و سال ۹۲ فارغ التحصیل شدم و از اونجایی که تصمیم به تغییر رشته گرفتم حدود سه سال هست که پیشنهاد های متفاوت درمورد تغییر رشته بهم میدن و و واقعا گیج شدم خودم هم علاقه به حقوق دارم هم بالینی ولی خیلیا میگن بیاید دوباره کنکور تجربی بدید ی پرستاری بیارید ارزشش بیشتره تا دوباره رشته های بدون آینده شغلی رو بخونید..به هر حال اینم ی پیشنهاد ولی نظر شما چیه؟؟ اگه خودم بخوام بین حقوق و بالینی یکیو انتخاب کنم با توجه به اینکه ۲۸ ساله ام و ارشد هم دارم لازمه برگردم ی رشته رو از لیسانسش شروع کنم یا بیام رو مشترک بودن ارشد و دکتری تمرکز کنم.. دکتر واقعا حال ما تغییر رشته ای ها خوب نیست ..هم سخته هم حساسه دوباره بخوای ی تصمیم جدید بگیری واسه همین نیاز به مشورت با امثال شما رو داریم که دیدتون در رابطه با این مسائل نسبت به ما بازتره لطفا راهنمایی بفرماییداز الان به بعد آینده این دو رشته رو چجور پیش بینی میکنید؟ من هدفم این نیست ک ی کنکور بدم و هر دانشگاهی شد برم و فقط مدرک بگیرم دوس دارم هم اطلاعاتم بالا باشه هم شناختم نسبت به رشته ام بالا باشه و واسه همین لازم میدونم برای کنکورشون حسابی تلاش کنم و به رتبه و دانشگاه فک نکنم و فقط کنکور رو ی بهانه ای بدونم برا اینکه اطلاعات خیلی زیادی تو زمینه این رشته جدید جمع کنم… بعضی از افراد هم نظرشون اینجوره ک با ارشد آزاد بخون و برو وقت رو تلف نکن چون سخته دوباره بشینی برا ی دانشگاه خوب و رتبه خوب درس بخونی و این حرفا…. حرفام نشون میده ک انگار حرف بقیه نمیذاره تصمیم قطعی بگیرم ولی دوس دارم انتخابم با مشاوره دقیق و همگام با واقعیت های روز رشته ها باشه و مثل چند سال گذشته نباشه که رشته عربی از بین ۷۰ انتخابم برام رقم خورد و من تا ارشدش پیش رفتم ولی الان متوجه شدم نه این رشته با انتخاب خودم نبود…لطفا راهنماییم بفرمایید.. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد حقوق یا پرستاری که فایده ای ندارد. اما لیسانس پرستاری در شرایط حاضر بیشتر برای یک خانم زمینه کاری دارد چون فارغ التحصیلان حقوق باید از پس امتحان وکالت برآیندکه خیلی سخت است و یک در بیست یا یک در سی قبولی دارد.

  36. ؟؟؟
    پاسخ

    سلام. بنده استادیار طرح سرباز دانشگاه شهرکرد هستم. با توجه به اینکه خیلی خیلی از طرف اعضای گروه مورد بی مهری و بی انصافی قرار میگیرم قصد دارم به دانشگاه دیگری منتقل شوم. با توجه به این که ۲ترم نیز بورس دانشگاه شهرکرد بوده ام، آیا امکان چنین کاری رادارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی سخت نگیر همه دنیا تقریبا یک رنگ است.

  37. سیما احمدیان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. من لیسانس و فوق لیسانس زبان انگلیسی هستم. از رشته ام دیگر خسته و اشباع شده ام. برای دکترا چه رشنه هایی مینوانم انتخاب کنم؟ و آیا کار درستی است؟ ممنونم از راهنمایی جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به دفترچه دکتری مراجعه کنید که چه رشته ای غیر از رشته خودتان می توانید شرکت کنید. هر چند که چنین مدرکی به درد بخور نیست.

  38. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید. من لیسانس ناوبری و دریانوردی دارم. میخوام دکتری برنامه ریزی درسی دولتی بگیرم. برای دکتری دولتی اگه ارشد مدیریت آموزشی آزاد بخونم به مشکلی برمیخورم برا دکتری یا نه ؟ آیا فرقش اونقدر زیاد هست که برم ارشد تحقیقات آموزشی دولتی بخونم یا نه؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی ندارید ولی دفترچه را نگاه کنید که دکتری مزبور باید چه ارشدی داشته باشد.

  39. جعفری
    پاسخ

    با سلام

    بنده لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم , میخواستم بدونم یکی نبودن مدرک لیسانس و فوق لیسانس در مراحل بعدی استخدام ممکنه مشکل ساز بشه , مثلا با ارشد مدیریت شرکت کنم , ممکنه بخاطر مدرک کارشناسیم ردم کنن؟(در شرایط استخدام داشتن مدرک کارشناسی الزامی میباشد قید نشده!)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با لیسانس دنبال کار بروید.

  40. مسعود محبوبی پور
    پاسخ

    سلام استاد
    به نظر شما به ترتیب تحصیل کدام رشته از لحاظ بازارکار به صلاح است؟
    حقوق خصوصی.حقوق شرکت های تجاری.حقوق اسناد و قرارداد های تجاری
    ارادتمند شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه خوبند بروید دنبال علاقه اتان.

  41. سیروسی ۲
    پاسخ

    سلام استاد شیروی وقت بخیر یه سوال داشتم: من هیئت علمی پیمانی دانشگاه دولتی هستم برای یک مسئله رئیس دانشگاه من قراداد من را برای یکسال و نیم تمدید نکرد و پرونده من را به کمیته انتظامی ارجاع داد در حالیکه قراداد با دانشگاه نداشتم حکم توبیخ و درج در پرونده برای من صادر شد الان با بازگشت با کار من موافقت کرده ولی گفته تعهد کتبی بدهم حق و حقوق این مدت را مطالبه نکنم، اسقاط حق شکایت در حال و آینده را امضا کنم و بنویسم تمام پایه ها از من گرفته شود و از پایه ۱ شروع به کار کنم آیا این کار او قانونی است؟ ضمنا در این مدت من تمام وقت در دانشگاه حضور داشته ام و بدون داشتن قرار داد حق التدریس تدریس نیز داشته ام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانونی هم اگر نباشد شما چه راهی در پیش دارید. بلاخره پیمانی هستید و تمدید قرارداد شما نیاز به موافقت دانشگاه دارد.

  42. رفیعی
    پاسخ

    درود خدمت شما
    علاقه زیادی به قضاوت دارم و در پیام نور تحصیل کردم دو سوال از خدمت شما دارم ۱آیا درسته فارغ التحصیلان پیام نور نمیتونن تو آزمون قضاوت شرکت کنن؟ ۲آیا آزمون قضاوت شرط سنی داره ؟ تا چه سنی میشه تو این آزمون شرکت کرد من ۴۲ سالمه آیا میتونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من هم چنین شنیده ام. شرط که دارد می توانید به اطلاعیه های قبلی که در سایت سنجش است مراجعه کنید و شرایط را نگاه کنید.

  43. بهروز
    پاسخ

    سلام استاد گرامی اگه کسی مجبور باشه بین دانشگاه آزاد یا پیام نور برای تحصیل حقوق یکی رو انتخاب کنه شما کدوم رو پیشنهاد میکنید البته ازاد شهرستان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزاد بهتر است.

  44. Ghazal
    پاسخ

    عرض سلام وادب خدمت استادگرانقدر،اقای دکتر شیروی..اقای دکتر من ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم وقصد دارم روی پایان نامم کارکنم میخواستم اگر موضوع خوب وخاصی مدنظرتون هست که البته جای کار داشته باشه بهم معرفی کنید لطفا،باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مطالعه کتاب و مقاله و مشورت با استاد راهنما موضوع انتخاب کنید تا از من یک لیست از موضوعات را بخواهید که معلوم نیست بتوانید روی آن کار کنید.

  45. کیمیا
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب … من شرکت کننده امسال دکترای روانشناسی هستم.درصدهام رو محاسبه کردم و احتمال قبولی من زیاد هست. اما جز معدل خوب هیچ رزومه ای ندارم. به نظرتون تو مصاحبه من رو می پذیرن؟۲ مقاله استخراج کردم از پایان نامه م که با این وقت کم تا مصاحبه بتونم تو همایش یا مجله علمی-تخصصی ارائه ش کنم.شانسی دارم آیا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی ها مثل شما هستند و مقاله ای ندارند.

  46. احسان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت دکتر شیروی
    بنده دانشجوی ارشد تجارت بین الملل هستم
    یک پرونده در مورد حقوق نفت و گاز به انگلیسی می خواهم که به داوری ارجاع شده باشد و یا در مورد پرونده رای صادر شده باشد
    سایت خاصی من جستجو کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  47. مسعود
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم جناب دکتر شیروی
    بخشید جناب دکتر، من دانشجویه سال ۳ دکتری متالورژی هستم درحال انجام کارهای پروژه بودم که به دلیل یک هفته تاخیر در ارائه گزارش با استادم به مشکل خوردم و استاد نامه ی اخراج من رو زدن آیا این کار از نظر قانونی ممکن است؟ پس سه سال از عمرم که بر سر این پروژه گذاشته ام چه می شود؟ لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید که از چه راهی حق خود را بگیرم.
    بسیار ممنون و متشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا هم گفتم که نشنیده ام که استاد بتواند کسی را اخراج کند.

  48. پروانه
    پاسخ

    با سلام من دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدم را در دانشگاه آزاد گرفتم آیا امکانش هست برای دکتری سراسری قبول شوم و اگر بازهم دکتری آزاد قبول شوم امکان هست جز هیأت علمی شوم؟ یا بهترین راه این است که ارشد مجدد در رشته خودم در دانشگاه سراسری اخذ کنم و بعد دکتری بخوانم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست ولی برای هیات علمی باید خیلی روی رزومه خودتان کار کنید.

  49. فاطمه
    پاسخ

    باسلام نامه نگاری اداری و حقوقی من بسیار بد است چگونه میتوانم دراین زمینه رشد داشته باشم کارهای ما بیشتر خسارتی حقوقی میباشد امکان دارد درزمینه مکاتبات اداری و شیوه نگارش منبع یا کتاب خوبی معرفی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهایی در این زمینه وجود دارد. برخی از دوره ها هم هست ولی من کتاب یا دوره خاصی را توصیه نمی کنم.

  50. کوثر
    پاسخ

    سلام دکتر
    از اینکه وقت میزارید و این متن رو میخونید ازتون ممنونم.
    بیست و سه سال از عمرم میگذره. ارشد حقوق بین الملل دارم و مدت ها تو فکر وکالت و تدریس بودم اما مدتیه که تصمیم گرفتم اصلا شاغل نشم و ترجیح میدم تو خونه به زندگیم و همسرداریم برسم . چون من هیچوقت ادم اجتماعی نبودم و بامردم سروکله زدن برام قابل تحمل نیست. میخوام فضایی رو با یک درامد ناچیز پر نکنم و اونو بزارم برای دیگری که به نسبت من نیازمندتر هست.
    اعتقادم این هست اگر تو خونه باشم و تلاش کنم همسر و مادر بهتری باشم مفیدترهستم تا اینکه همش کار بکنم و غافل از اوضاع خونه ام باشم تا بتونم دوتا النگو بیشتر بخرم.
    دکتر عزیز دنیایی که ترسیم کردم شاید برای شما قابل درک نباشه اما حقیقتا از مردم و اجتماع گریزان شدم و خونه داری و کلاسای سرگرمی حال بهتری به من منتقل میکنه.
    علاقه دارم نظر جنابعالی رو بدونم. ایا تصمیم اشتباهی گرفتم؟ به نظر شما خانومای این زمونه حتما باید کار کنن؟ و اگر نکنند جایگاهی ندارند؟ اخه فشار شغل برای من بسیار سنگین تر از خانم های دیگه هست .
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب قدری احساساتی هست ولی قابل احترام. ولی انجام کار متعارف و نه سنگین به زندگی آسیب نمی زند و هم شما را مشغول می کند که افسردگی پیدا نکنید و هم به اقتصاد خانواده کمک می کند که مرد نخواهد همه بار را بکشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *