پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. saheb
    پاسخ

    سلام استاد چند سوال داشتم اگه صلاح دونستین جواب بدین ممنون. ۱.برای دعاوی پیمانکاری کدوم گرایش حقوق بهتره؟۲.زمینه کاری ارشد حقوق نفت و گاز چیه؟و ایا الان کار برای این گرایش هست؟یا بخورو نمیره؟۳. شما تاکید دارین در کشور انگلیسی زیان تجارت بین الملل بخونن خوبه این واسه اینه که چیزای بیشتری یاد میدن یا بخاطره اینکه زبان تقویت میشه؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- حقوق خصوصی یا حقوق تحارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز

  2. علی.
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی و پیشاپیش ممنون بابت پاسخگویی شما. آقای دکتر دو سوال داشتم.
    اول اینکه برای آزمون دکتری نفت وگاز امسال بایستی قرارداد نفتی جدید رو هم مد نظر قرار بدیم. یعنی امکان سوال دادن ازش هست؟
    دوم اینکه با توجه به کتاب جامع شما در خصوص نفت و گاز که با بررسی هایی که کردم مقالات شما رو هم پوشش میدهد آیا نیاز به منبع دیگری برای مطالعه برای آزمون دکتری هست؟ اگر بله لطفا بفرمایید. ممنونم. همین سوال در خصوص کتاب تجارت بین الملل حضرت عالی هم بوجود میاد. آیا برای دکتری نفت وگاز فراتر از کتاب تجارت بین الملل مد نظر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قراردادی که هنوز وجود ندارد ولی مصوبه هیأت دولت که مبنای این قراردادها است منتشر شده و لابد می تواند در سوالات مطرح شود. همیشه باید مطالعات گسترده داشت و به کتاب خاصی قانع نبود. مهم اولویت بندی است که شما خودتان نسبت به آن آگاهی دارید.

  3. ناشناس
    پاسخ

    سلام اقای دکتر 
    خیلی ممنون از وقتی که برای سوالات ما میزارین
    من دوران دبیرستانم رو تو یکی از مراکز استعدادهای درخشان تموم کردم ولی به دلیل برخی از مشکلات نتونستم پیش دانشگاهی رو تموم کنم و چند تا از واحد هام موند. مجبور شدم دوسال ترک تحصیل بکنم و امسال تو یه دانشکده فنی و حرفه ای در رشته برق که رشته مورد علاقم هستش و چند سال هستش که باهاش کار میکنم ثبت نام کردم.ولی اقای دکتر دانشجوهای اینجا اصلا برای درس خوندن نیومدن و همشون سواد ریاضیشون درحد جمع تفریقه و برای منی که چند سال تو بهترین مدارس خوندم خیلی سنگینه که با اونا تو یه کلاس بشینم ولی مجبورم.من معافیت سربازی دارم.به نظرتون با اینکه سه سال از مقطع پیش دانشگاهیم گذشته ارزش اینو داره دوباره برای کنکور بخونم و دوباره شرکت بکنم….خیلی لطف میکنین منو راهنمایی کنین..‏

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ارزش آن را دارد. خودتان را ضایع نکنید.

  4. فائزه محمدي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    می خواستم بدونم سهمیه هایی که برای دانشگاه ها برای جذب هیئت علمی تعلق می گیرد أیا می شود برای سال های دیگر قابل استفاده باشد؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم منوط به اعلام نیاز مجدد است

  5. منیره
    پاسخ

    سلام من لیسانس و فوق لیسانس معماری خوانده ام. اگر دکتری شهرسازی بخوانم برای هییت علمی شدن در دانشگاه به مشکل برخواهم خورد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم این کار صحیحی باشد.

  6. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    من امسال از رشته مهندسی نرم افزار فارغ التحصیل شدم از تهران جنوب میخواستم بدانم برای اپلای کردن بهتر است که برای فوق اقدام کنیم یا دکترا؟
    اکثر دانشگاه های نسبتا خوب اروپا چه ملاکی برای پذیرش ارشد دارند؟ایا سراسری یا ازاد بودن خیلی مهمه؟
    من میخوام در گرایش هوش مصنوعی ادامه تحصیل بدم ایا امکانش هست؟یا اینکه این گرایش پذیرش کمی داره؟

    سوال اخرم،دانشگاه های مالزی اکثرا رتبه های بالایی در QS دارند حتی بهتر از دانشگاه های تاپ ایران و برای ارشد روند خیلی سختی هم برای پذیرش ندارند ایا اگر در یکی از این دانشگاه ها ارشد را بخوانم برای دکترا برای کشور و دانشگاهی بهتر شانسم کمتر از این است که ارشد را در تهران بخوانم؟
    (چون شنیدم دانشگاه های مالزی علرغم رتبه خوبش جالب نیستن)

    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های مالزی را توصیه نمی کنم. ولی برای ارشد اقدام کنید ولی در عین حال ایران را ادامه بدهید که اگر نشد بتوانید در ایران ادامه بدهید و عقب نیفتید.

  7. سالار
    پاسخ

    با سلام من ۳۳ ساله فارغ التحصیل کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازرگانی از دانشگاه غیر انتفاعی و کاردانی حسابداری از دانشگاه آزاد و کارمند یک شرکت خصوصی هستم . با توجه به علاقه بنده به رشته حقوق و وکالت ، در صورتی که قصد ادامه تحصیل در رشته کارشناسی حقوق را داشته باشم ، فقط دروس تخصصی را باید پاس کنم و یا تمامی دروس ؟ و یا حداقل چند ترم باید بگذارنم تا کارشناسی حقوق بگیرم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به دانشگاه مربوط دارد که چه درسهایی را از شما قبول کند.

  8. محمد
    پاسخ

    سلام ممنون از زحماتتون

  9. سعید
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر شیروی
    بنده دارای مدرک کاردانی پیوسته حسابداری از دانشگاه آزاد و کارشناسی ناپیوسته حسابداری از موسسه غیرانتفاعی هستم ولی الان بدلیل شرایط شغلی باید مدرک برق قدرت داشته باشم در دانشگاه آزاد شهر خودمان رشته برق قدرت وجود دارد ولی نمیدانم میشود کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کرد یا نه. اگر هم کارشناسی پیوسته ثبت نام کنم واحد هایی که پاس کردم چطور میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارشناسی پیوسته شرکت کنید و ممکن است برخی از دروس شما را قبول کنند.

  10. دانشجوی شما بودن آرزوی ماست
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    درخواستی دارم در مورد تدریس در دانشگاه علم و فرهنگ
    میشه لطف کنید و زحمت تدریس یکی از دروس مارو بکشید
    میدونم امکان قبول این امر یک درصد
    اما به همون یک درصد امیدوارم

    بابت کتب روان و جامعتون متشکرم
    امیدوارم هر جا که هستید همواره سلامت و شاد باشید

    با سپاس
    دانشجوی ارشد حقوق نفت و گاز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر توفیق تدریس در تک تک دانشگاه ها را ندارم سعی می کنم با نوشته هایم به خیل علاقه مندان کمک کنم. حتما تألیفات اینجانب را به دقت مطالعه کنید به خصوص:
      کتاب حقوق نفت و گاز، نشر میزان
      کتاب حقوق تجارت بین الملل، نشر سمت
      کتاب داوری تجاری بین المللی، نشر سمت
      کتاب بی او تی (تنظیم، مفاد و قانون حاکم) نشر میزان
      کتاب حقوق قراردادها در دست چاپ

      • دانشجوی شما بودن آرزوی ماست
        پاسخ

        خیلی ممنون بابت پاسختون
        چشم حتمأ
        قطعأ دعای ما همراه شما خواهد بود و هیچ وقت زحمات شمارو فراموش نمی کنیم
        مسیری که پیش گرفتید رو به خداست
        ان شا الله موفق باشید

  11. داور
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند
    بنده فازغ التحصیل کارشناسی علوم ازمایشگاهی دامپزشکی سال ۹۴ هستم ک در حال حاضر قصد ورود ب وزارت بهداشت در رشته بیوشیمی هستم اما بدلیل سهمیه داشتن بچه های خود وزارت بهداشت معلق ماندم و نمیدانم کدام رشته را در کدام وزارت ادامه بدم لطفا راهنماییم کنیند
    با تشکر از سایت خوبتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی در این زمینه ندارم

  12. مهدی
    پاسخ

    سلام بنده هیات علمی پیمانی دانشگاه آزاد هستم با مدرک دکتری در فراخوان جذب دولتی شرکت کرده ام آیا وزارت علوم برای انتقال مشکل ایجاد نمی کند ضمنا بنده هیچ تعهدی به دانشگاه آزاد نداده ام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد ولی باید با دانشگاه آزاد تسویه حساب کنید.

  13. s.gh
    پاسخ

    با سلام مجدد خدمت شما استاد محترم
    در ادامه سئوال قبلی می خواستم بپرسم مطابق قانونی که گویا جدیدا تصویب شده است با این مضمون که هر شخص می تواند به اطلاعات غیرمحرمانه دستگاه های مختلف دسترسی پیدا کند؛ آیا ما می توانیم تقاضای مربوط به مراحل مختلف فرآیند جذب مانند ریز امتیازات داده شده به متقاضایان جذب هیئت علمی برای اطمینان از عدم امتیاز سازی یا ندادن امتیازهای بی اساس را داشته باشیم و به صورت کلی ما چه اقدامات موثری برای اطمینان از عدم ناحقی در فرآیند جذب داشته باشیم؟ ممنون میشوم در این باره راهنمایی بفرمایید چرا که این قضیه در حال حاضر نقش مهمی در زندگی شخصی بنده پیدا کرده است!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باشد، بنظر می رسد که بتوان دسترسی پیدا کرد ولی قانون آنها را مجبور نکرده که نمره بدهند و چه نمره ای بدهند و اساس آن نمره چه باشد. بنابراین می توانند بگویند به تشخیص گروه شما برای هیات علمی در اولویت قرار نگرفته اید. بنظرم خیلی این مقررات جواب نمی دهد. چون فرهنگ همکاری آن در سازمانها و نهادها نیست.

  14. طایفه نسکینی
    پاسخ

    با سلام و خداقوت ویژه محضر استاد محترم…استاد بنده به عنوان مشاور در مدرسه مشغول به کار هستم. اموزش و پرورش جلسات متعددی تحت عنوان کارگاه توانمند سازی مشاوران تدارک می بیند حضور دز این جلسات هم با هماهنگی کارشناس مربوطه صورت می پذیرد حال با این اوصاف مدیر یا معاون مدرسه می تونه در مورد حضور یا غیبت ما در این کارگاه ها نظر داده و یا بازخواست کند و یا اینکه گواهی پزشکی چیزی مطالبه کند؟اصلا هم چین چیزی از نظر حقوقی یا قانونی درسته. با سپاس فراوان از استاد ارجمندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا باید این کلاسها و دوره ها با هماهنگی مدرسه انجام شود. مگر خارج از وقت باشد.

  15. امیر رضا اسماعیلی
    پاسخ

    با عرض سلام و درود خدمت دکتر . بنده ۲۹ سال سن دارم و کارشناس ارشد ادبیات فارسی هستم و هم اکنون در یک موسسه فرهنگی و هنری کار میکنم . علاقه مند به رشته حقوق و کارهای حقوقی از جمله ثبت و وکالت و … هستم ، در عین حال به ادبیات هم علاقه دارم ، آیا به نظر شما منطقی است که در ترم بهمن کارشناسی حقوق بخوانم ؟ یا در مقطع دکتری ادبیات تحصیل کنم ؟لطفا راهنمایی ام کنید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به حقوق علاقه مند هستید باید خیلی تلاش کنید. صرف مدرک کافی نیست.

  16. سجاد
    پاسخ

    باسلام
    آیا درحین ادامه تحصیل برای ارشد حقوق میتونم برای سربازی امریه بعضی سازمانها و ارگانها مثل منابع طبیعی یا دادگستری بشم بعد اگر بتوانم درحین تحصیل امریه بشم چه مزایایی برای آینده داره ممنون وسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا امکانپذیر نیست ولی از نظام وظیفه بپرسید.

  17. سجاد
    پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت استاد بزرگوار

    من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور گرفتم ولی به خاطر درس نخوندن خودم الان تو درسها خیلی پایه ضعیفی دارم دانش و معلوماتم بسیار پایینه شما چه کتابهای درسی ساده وروان و کتابهای قانون برای من که پایه ضعیفی دارم پیشنهاد میکنید تا بتوانم هر چه سریعتر ضعف هایم رو برطرف کنم .. انشاء الله که خیرتان بدهد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من ابتدا توصیه می کنم کتابهای اینجانب که بسیار سلیس نگارش شده است مطالعه کنید از جمله کار جدیدم «حقوق خانواده» و کتاب بعدی که به زودی منتشر خواهد شد تحت عنوان «حقوق قراردادها». البته مطالعه کتابهای دکتر حسن امامی نیز در مدنی خیلی خوب است. به هر حال در هر درسی حداقل از دو استاد کتاب بخوان.

  18. حسین
    پاسخ

    اگر دانشجویی گرایش کارشناسی او با گرایش ارشدش تفاوت داشت در روند استخدامی او و هیئت علمی شدن او مشکلی به وجود نمی آید ?? البته رشته های دومقطع یکی هستند ولی گرایش تفاوت کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      ملاک لیسانس است.

  19. حامد
    پاسخ

    آقای دکتر سلام بنده مدرک کارشناسی مدیریت از یکی موسسات غیرانتفاعی و ارشد از دانشگاه آزاد با یک مقاله علمی ترویجی و ۳ مقاله علمی پژوهشی؛ آیا شانس قبولی در مقطع دکترای مدیریت در دانشگاه های سراسری و بخصوص پیام نور در مرحله مصاحبه را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال قبولی دارید.

  20. مرضیه
    پاسخ

    سلام استاد. من دانشجوی ترم سوم حسابداری هستم. ایا با این رشته به راحتی شاغل میشوم در یک اداره دولتی? در کنار درس میخواهم یک فعالیت فرهنگی هم انجام بدهم تا فقط به درس نپردازم. شما چه پیشنهادی میکنید? خیلی ممنون از پاسختان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حسابداری رشته بدی نیست ولی اینکه همه بتواند در دولت مشغول به کار شوند یک خیال واهی است. سعی کنید که باسواد بیرون بیاید تا با مدرک. همه مدرک می گیرند ولی اندکی سواد دارند.

  21. s.gh
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر می خواستم بدانم آیا شرط اعلامی دانشگاه برای پذیرش در فراخوان بار حقوقی ایجاد می کند؟ مثلا اگر دانشگاه اعلام کرده باشد که مقاطع لیسانس و فوق لیسانس متقاضی باید در یک رشته و گرایش واحد بوده باشد ولی بیاید شخصی را انتخاب کند که گرایش مقاطع تحصیلی اش متفاوت باشد (رشته یکی است) می توانیم نسبت به این قضیه اعتراض کرده و خواهان بررسی باشیم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اعتراض که حق شما است.

  22. سجاد
    پاسخ

    سلام دکتر بنده دارای مدرک فوق دیپلم مکانیک پیوسته دانشگاه ازاد می باشم اگر بنده برم مدرک کارشناسی نا پیوسته حقوق – ارشاد در امور مدنی از دانشگاه علمی کاربردی با همین کاردانیم ادامه بدم میتونم در ازمون وکالت شرکت کنم راهنمای کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  23. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. ممنون بابت این همه لطف شما
    راستش من لیسانس زبان انگلیسی دادم. الانم دارم کارشناسی حقوق میخونم. یک ترم دیگه فارالتحصیل میشم. قصد دارم ارشد تجارت بین الملل بخونم. دنبال منابع برا امتحان ارشد هستم، ی جا دیدم گفته بودید منابع رو قبلا گفتید ولی هرجی گشتم پیدا نکردم. اگه امکانش هست یکبار دیگه بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع خاصی نیست باید دروس تجارت بین الملل را از دفترچه استخراج کنید و آن دروس را کار کنید. هیچ منبع خاصی رسما اعلام نشده است.

  24. Bita
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید.
    جناب دکتر عزیز سوالی داشتم که چند وقتی است ذهن منو درگیرکرده.
    بنده ترم ۴ رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی هستم و۱۹سال دارم.
    هیچگونه مشکلی در این رشته ندارم و علاقه ی وافری نیز به رشته ام دارم.
    سوال من این است که ایا بنده میتوانم برای فوق لیسانس حقوق شرکت کنم و دریک داشنگاه دولتی قبول شوم؟
    اگر پاسخ شما آری هست لطفا بگویید ازالان باید منابع رو مطالعه کنم؟
    وبین حقوق خصوصی و حقوق عمومی کدام یک بهتراست؟
    واینکه پس از قبول شدن دراین رشته چند مدت بعد میتوانم پرونده بگیرم؟
    ممنون از وقت گرانبهای شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این کار شدنی است ولی توصیه نمی کنم. اگر به حقوق علاقه دارید دوباره از لیسانس شروع کنید.

  25. مهدی
    پاسخ

    سلام دکتر
    وقت به خیر
    دکتر بنده ارشدم و از پردیس یکی از دانشگاه های سراسری گرفتم. الانم دکتری آزاد قبول شدم و ترم ۱ هستم. رفتم دانشگاه آزاد شهر خودمون برای حق التدریسی، بهم گفتن آزاد به پردیس و مجازی حق التدریس نمیده!!!!!!!!!!! او برو آزمون جامع که دادی بیا ین قانونه؟ یا خواستن بیخودی ردم کنن؟
    آیا پردیس سراسری از آزاد پایین تره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب سلیقه ای است ولی معمولا قبل از جامع اهمیت نمی دهند. البته بعدش هم ممکن است نیاز نداشته باشند.

  26. محسن
    پاسخ

    خیلی ممنون که این قدر برای دانشجوها وقت میزارید.

    واقعا در این زمانه , فردی مثل شما کم پیدا میشه.

    ممنونم و توفیق هر چه بیشتر شما در زمینه ی علمی و معنوی را از پروردگار آرزومدنم.

  27. مرتضي
    پاسخ

    سلام و عرض احترام؛ استاد ممکنه شما محورهایی رو جهت پایان نامه حقوق نفت و گاز پیشنهاد دهید ؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیست موضوعات ندارم. باید با مطالعه موضوع را استخراج کنید نه با کلمه ای که از دهان کسی خارج می شود.

  28. farhad
    پاسخ

    آقای دکتر سلام. من ۳۶ سال سن دارم و میخواهم تازه انتخاب رشته کنم و لازم به گفتن میدانم که از سوم دبستان ترک تحصیل کرده بودم تا الان دیپلم گرفتم قویئا میخوام ادامه بدم و رشته حقوق را دوست دارم صلاح هست با توجه به اینکه تا سن ۴۲ سالگی باید ادامه بدهم این رشته را انتخاب کنم یا سراغ رشته دیگر ی بروم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است برو ولی یادت باشد که رشته سختی است و همه به این سمت سرازیر شده اند.

  29. مهرداد.پ
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    من لیسانس پرستاری هستم.آیا میتونم رشته حقوق ارشد بخونم یا نه؟
    منشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله

  30. نیما
    پاسخ

    با سلام . میخواستم بدونم دانشگاه مازندران و گیلان در رشته حقوق در چه سطحی قرار دارند آیا در صورت قبولی ثبت نام کنم یا بمونم برای دانشگاه های تهران بخونم با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول شدی برو.

  31. رهگذر
    پاسخ

    آقای شیروی
    اولا ممنون از پاسخ دادنتون مخصوصا لحنی که دارید و رک بودنتون عااااااالیه

    ببینید من میخوام توی رشته مورد علاقم به بهترین نحو قدم بردارم و عضو هیات علمی بشم

    میدونم الان میخوایید بگید هیات علمی سخته مخصوصا دانشگاه های خوب، میدونم که خیییلی شانس کمه

    اما به هر حال باید ۱% شانس باشه دیگه
    به هر حال باید یه راهی باشه
    ازتون کمک میخوام راهنماییم کنید، فک کنید دختر خودتونم
    چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    تا اونجا که من متوجه شدم ۱ دانشگاه تاپ. ۲ ممتاز بودن. ۳ مقاله ISI. و ادامه تا دکتری تو همون رشته

    دیگه چی؟؟؟
    ممکنه یکی با همه این اوصاف باز به هدفش نرسه؟؟؟?؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسلما کسی که تا آخر دنبالش باشد موفق می شود. من سختی های کار را می گویم نه اینکه می گویم که راه بسته است. هدف این است که افراد واقع بینانه آرزو داشته باشند نه واهی. اگر مرد تلاش و کوشش هستی خب موفق می شوی و کسانی که موفق شده اند خونشان از شما سرخ تر نبوده است.

  32. زینب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.با تشکر از راهنمایی های شما
    من کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه دولتی دارم و در طی سالهای تحصیل شاگرد اول یا دوم بودم و با معدل ۱۷/ ۹۰ سال ۹۱ فارغ التحصیل شدم و به دلیل متاهل شدن و بچه دار شدن تا حالا دنبال کار و دکترا نرفتم. رزومه ام برای دکترا تقریبا خوب است یه مقاله علمی پژوهشی با همکاری اساتید بزرگوار دارم و یک مقاله و کنفرانس ملی و یک مقاله در همایش علوم رفتاری کیش و چهار ترم تدریس در دانشگاه پیام نور .برای سال ۹۶ قصد دارم درس بخوانم و در آزمونهای قضاوت و وکالت و آزمون دکترا شرکت کنم و بدلیل بچه دار بودن فرصت مطالعه روزانه هم خیلی کم است. بخاطر همین از حالا قصد دارم شروع کنم. از طرفی زبانم برای آزمون دکترا بسیار ضعیف و در حد صفر است و فرصت یک کلاس خصوصی زبان برای اساتید برای آزمون دکترا فراهم شده.و حال نمیدانم وقتم و تمرکزم رابیشتر روی خواندن دروس اختصاصی و استخدام و وکالت بگذارم یا دکترا و زبان. و چون فرصتهای مطالعه روزانه ام نیز کم است میترسم کلاس زبان بروم و از مطالعه دروس اختصاصی بمانم از طرف دیگر چون زبانم اینقد ضعیف است همیشه احساس عقب ماندگی میکنم. ممنون میشوم راهنماییم نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم زبان را در مرحله دوم قرار دهید. ولی کلا نباید یک درس را نخواند و صفر آورد زیرا بخشی از سوالات آن درس ساده است و جبران آن با درسهای دیگر معمولا سخت است.

  33. سعیدفتح اللهی
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی قبولی درارشددانشگاه سراسری درکدام یک ازرشته هااسانتراست حقوق خصوصی حقوق جزا حقوق عمومی حقوق نفت وگاز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در عصر ما گرفتن لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری مستلزم فعالیت علمی یا کسب سواد نیست و به این جهت فک و فراوان مدرکدار بی سواد در جامعه وجود دارد. با این تفاصیل سوال بی معنا است.

  34. محمد
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    من کارشناسی مددکاری اجتماعی دارم و کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی میخواستم دکترای آموزش پزشکی وزارت بهداشت شرکت کنم آیا عدم تطابق کارشناسی و کارشناسی ارشدم و یا کارشناسی ارشد روان شناسی با دکترا آموزش پزشکی ایجاد مشکل در هیات علمی شدن من نمی کند ؟لازم به ذکر است که دارندگان مدرک کارشناسی ارشد روان شناسی می توانند در دکترا آموزش پزشکی شرکت کنند .مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما مشکل ایجاد می کند. خیلی به این اجازه ها توجه ها نکنید.

  35. شهلا آ
    پاسخ

    سلام . استادگرامی باعث افتخارمن خواهدبوداینکه مسیرزندگی رابراساس راهنمایی شماپی ریزی کنم .شایدبراتون جالب باشه که هیچ مشاوری نتوانسته کمکی کند!
    . ۳۳ساله هستم ۱۰ سال قبل پیش دانشگاهی تجربی گرفتم معدل ۱۵ .
    ۸۸ لیسانس حقوق علمی کاربردی معدل ۱۸
    ۲سال پیش ارشدتجارت بین الملل انصراف دادم
    شغل ثابت ندارم وسرمایه خانواده زیر۲۰۰ م تومان وسرپرست مادر
    قصد: مهاجرت ،بعلت تمایل به تحصیلات عالی درخارج ازکشوروارامش
    ( علاقمندبه تحصیل درپزشکی یا آستروبیولوژی …
    سوال من: نظرشمابه عنوان استادمن درباره راه بهتربرای اینجانب چیست؟ بین مسترحقوق مثلادرفرانسه یاسوىدورشته آستروبیولوژی کانادابطرزوحشتناکی مانده ام …
    فکراینکه باید کدام راانتخاب کنم واصلاکدام رامیتوانم ادامه دهم …وترس
    کمکم کنید …
    اصلاتفاوتی ندارم خیلی ، کدام کشور . میخواهم درس بخوانم وزندگی جدید واینده امن
    جناب دکترراهی توصبه بفرمایید . سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی دارید رویایی فکر می کنید. اگر می توانید برای ارشد حقوق به کشوری بروید که امکان مهاجرت داشته باشد مثل کانادا، استرالیا یا امریکا. بعد همانجا به تحصیل مشغول و سعی کنید که اقامت بگیرید. البته این راه سختی است.

  36. dr
    پاسخ

    باسلام.
    ①—استاد سیستم معدل راتوضیح دهید.
    فرضا ۱۵ شریف بهتر است؟
    یا ۱۷ دوقوز آباد؟
    تنها جایی که معدل قابل اتکا است معدل نهایی سوم دبیرستان است؛
    چرا که امتحانات در سراسر کشور یکسان است. ومشخص است.
    حتی در خود یک دانشگاه یک استاد بالاترین نمره اش ۱۷ است؛ واگر بتوانی آنرا بگیری! درهمان درس استاد دیگر بدترین نمره اش ۱۸ است!
    ②—بعدش از ۱۲ تا ۲۰ نحوه امتیاز بندی و عالی و خوب و متوسط و …چگونه است؟
    جایی دیدم اینگونه بود:
    ۱۲—۱۳: صفرامتیاز
    ۱۳—۱۵: ۳ امتیاز
    ۱۵—۱۷: ۷ امتیاز
    ۱۷—۲۰: ۱۲ امتیاز
    ③— استاد بنده در دوره کارشناسی فرضا درس تجارت ۳ را ۱۰ گرفتم. اما بعدا این درس را خوانده ام و الان اگر امتحان بدهم آن را ۲۰ می گیرم؟
    حال این ۱۰ برای من درآن موقع خاص (هنگام امتحان) ثبت شده وتا آخر باید به پایش بسوزم! یعنی ملاک سواد من اطلاع داشتن و سواد داشتن در آن موقع خاص است؟ یعنی الان اگر یک نظریه پردازشوم دردرسی که ۱۰ ثبت شده برایم ؛ دیگر سواد محسوب نمیشود؟ مگر سواد بازه زمانی دارد؟
    ④—قائل به این نیستم که معدل ملاک سواد نیست(هرچند عده ای با ۲۰ صفحه جزوه خواندن میروند و ۲۰ میگیرند) چرا که اگر غیر از این بود وفشاری روی سر دانشجو نبود کسی درس نمیخواند!
    اما بهتر است این طرز تلقی تعدیل شود؛ نظرشما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این محاسبات را بلد نیستم.

  37. سپیده
    پاسخ

    وقت بخیر.. استاد به نظر شما اینده شغلی رشته کشاورزی مخصوصا گرایش اقتصاد کشاورزی در ایران چطوره؟ برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری خارج از کشور بهتره یا داخل؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم این رشته ها خیلی زمینه کاری داشته باشند.

  38. ناشناس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد بزرگوار:
    آیا طول مدت پسا دکتری می تواند به زمان استادیاری اضافه شود؟ آیا مقالات پس از دکتری(ماخوذ از طرح پسا دکتری) و قبل از استادیاری با توجه به اینکه به اسم دانشگاه محل استخدام نیست، پذیرفته می شود؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زمان استادیاری که محدود نیست. در امتیازات ضروری که به آن وتویی گفته می شود لحاظ نمی شود.

  39. مریم
    پاسخ

    من دانشجوی کارشناسی پیام نور هست بجای پروژه سمینار گرفتم با ارائه مقاله استاد نمره ام را در سایت گذاشته آیا من باید این مقاله سمینار که تحویل استادم. دادم در روزنامه خارجی چاپ شود. اگر به خاطر هزینه اش چاپ نکنم نمره ام مورد تایید قرار میگیرد. و چه فرقی بین چاپ کردن ونکردن هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم چاپ کردن مقاله بخشی از نمره باشد. البته برای دکتری چاپ یا پذیرش چاپ یک مقاله لازم است ولی برای غیر از آن نیازی نیست.

  40. مرجان
    پاسخ

    سلام وقت شمابخیرآقای دکتر به نظرشما برای ادامه تحصیل درمقطع دکترای حقوق تجارت ازبین کشورهای زیر کدامیک ارجحیت دارد وآینده آن روشنتراست باتشکر
    آمریکا-انگلیس – هلند -اتریش -آلمان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین ترتیب خوب است. بنظرم سه تا آخر در عرض هم هستند.

  41. هومان
    پاسخ

    درود بر جناب استاد
    بنده دانشجوی دکتری حقوق کیفری دانشگاه آزاد هستم . آیا به نظر شما اگر همزمان تحصیل در مقطع دکتری در مقطع کارشناسی زبان خارجی در دانشگاه آزاد ثبت نام نمایم با اشکال مواجه می شوم یا خیر؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان در دو جا که منع قانونی دارد ولی سوال اصلی من این است که هدف از اخذ این مدارک چیست. یکی که داشته باشی به شما دکتر می گویند دومی برای چی.

  42. سامان
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد زبان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز هستم
    لیسانسم رو دانشگاه دولتی بودم
    ولی الان از رشتم متنفرم
    خواستم ببینم نظرتون در مورد اینکه انصراف بدم و کنکور ارشد شرکت کنم چیه؟
    و از بین رشته های مدیریت علوم اجتماعی روانشناسی و مرمت بناهای تاریخی کدوم رو انتخاب کنم
    در ضمن من نمره ۷.۵آیلتس دارم زبان تدریس میکنم ولی از رشتم متنفرم
    لطفا کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای سرگرمی خوب است که حداقل رشته ای را بخوانید که فکر می کنید دوست دارید. شاید بعدا فهمیدید که آن را هم دوست ندارید.

  43. ماردین
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید من ارشد روانشناسی گرفتم از دانشگاه ازاد ,,میخوام دکتری رو ایران بخونم و دوره پسا دکتری برم خارج از کشور ,,بنظر شما بهتر اینه که بورسیه دکتری رو بگیرم خارج از کشور و همونحا دکتری بخونم که راحتتر بتونم پسا دکتری پذیرش بگیرم یا همینجا دکتری بخونم بعد اقدام کنم یه سوال دیگه هم داشتم خدمتتون ,,من اگه بخوام بورسیه دکتری بگیرم پسرمم شش ساله شه میتونم با خودم ببرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه گرفتن به این سادگی، آن هم در مقطع دکتری نیست. اگر بورسیه بدهند و ویزا، حمتا برای بچه ات هم می دهند.

  44. بهتاش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ممنون بابت وقتی که برای تمام دانشجویان میگذارین کارشناسی حقوق دارم برای ارشد تصمیم گرفتم تجارت بین الملل بخوانم در خارج از کشور شما کدام کشور را پیشنهاد میکنین و ایا بازار کار خوبی دارد بازم ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کجا بتوانید پذیرش بگیرید. کشورهای انگلیسی زبان از کشورهای صنعتی خب بهتر است

  45. سعید .۱۳۶۶
    پاسخ

    با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز. جناب آقای دکتر ،بنده دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد نرم افزار از دانشگاه آزاد هستم ودر حال حاضر ۳۰ سال سن دارم .بنا به شرایطی که دارم هدفم رسیدن به هیت علمی دانشگاه و تدریس هستش. سوال بنده اینه که آیا اگر در دوره دکتری تغییر رشته دهم (مثلا یکی از گرایش های مدیریت ) شانسی برای قبولی و پذیرش برای تحصیل در دانشگاه های روزانه را دارم ؟؟ و آیا میتوان با دکتری غیر مرتبط عضو هیت علمی شد ؟؟ سوال دیگر اینکه اگر دوره ی دکتری هم در دانشگاه آزاد ودر همان رشته نرم افزار تحصیل کنم ٬ در چه دانشگاه هایی وبه چه میزان شانس پذیرش به عنوان هیت علمی را دارم؟ . سپاس از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمال قبولی در دکتری مدیریت دارید. ۲- بعید میدانم . ۳- بنظرم حداقل رشته خودت را خونده اید می توانید ادعا کنید که دکتری نرم افزار دارید.

  46. علی
    پاسخ

    با سلام…
    من دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی هستم. میخواستم بدونم که می‌توانیم بعد از گرفتن مدرک برم سربازی بعد برای طرح ثبت نام کنم؟
    به عبارت دیگر می‌توانم بعد از سربازی طرح بگیرم؟
    لطفا به سوالم پاسخ بدید. ضروریه…
    با تشکر از سایت خوبتون….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا سربازی مقدم است.

  47. رضا هاشمي
    پاسخ

    سلام و عرض احترام.
    درخواست پاسخ جنابعالی به سئوالان رو دارم.
    لیسانس روابط عمومی دانشگاه علمی و کاربردی و دانشجوی ترم ٣ ارشد حقوق عمومی ازاد تهران شمال که درحال انجام پایان تامه هستم و دارای دو مقاله بین المللی isi و در حال جمع آوری یک کتاب حقوقی هستم.
    ١. شانس تدریس در دانشگاه را با ارشد حقوق باتوجه به سوابق فوق الذکر خواهم داشت ؟
    ٢. ادامه تحصیل در مقطع دکتری بدهم در رشته حقوق جهت بالا رفتن شانس تدریس ؟
    ٣. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی بدون ازمون ازاد حقوق بدم برای ازمون وکالت که البته الان ٣۶ سال دارم که ممکنه با عدم شرایط سنی در تهران روبروبشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- فکر نکنم. ۲- بنظرم بی فایده است. ۳- بدون لیسانس حقوق و بعد ارشد و بعد دکتری راه میان بر دیگری نیست. بدترین چیز این است که کسی ارشد یا دکتری حقوق داشته باشد و بعد برود لیسانس حقوق بگیرد. داریم کج می رویم.

  48. شیوا
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه علامه هستم اما مطلقا به این رشته علاقه ندارم
    میخوام در کنکور کارشناسی ارشد در رشته ادبیات فارسی یا ایران شناسی شرکت کنم شما کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب ادبیات فارسی مرتبط تر است.

  49. محسن
    پاسخ

    با سلام. من دارای دیپلم فنی هنرستان بوده و کارشناسی ناپیوسته برق گرایش کنترل از آموزشکده فنی دولتی با رتبه تک رقمی دارم. همچنین کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای با گرایش راکتور از دانشگاه اصفهان و دارای دو مقاله ISC می باشم. الان قصد دارم دکتری مدیریت صنعتی شرکت کنم. به نظر شما تو مصاحبه به رشته کارشناسی و ارشد من ایراد میگیرن؟ امکان قبول شدنم چقدر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره شما آزاد هستید که در دکتری مدیریت شرکت کنید ولی نمی دانم این دکتری به چه دردی خواهد خورد. هنوز وزارت علوم نیز نمی داند «دکتر» یعنی چه. تنها یک عده دانشجوی دکتری هستند که اینها به محض قبولی در آزمون ورودی دکتری، لقب «دکتر» را یدک می کشند مثل کسی که سالها در انتظار این لقب بوده است امیدوارم روزی این لقب از کار بیفتد

  50. عبدی
    پاسخ

    باسلام من خانم لیسانس شیمی کاربردی پیام نور تهران هستم،مشاوره تحصیلی پیشنهاددادتاارشدروانشناسی بالینی ادامه بدم وبعددکتراوهیئت علمی شدن،خودم سردرگم هستم که برگردم وکارشناسی رشته های بهتربخونم یاارشدرشته های مربوط به کارشناسی ام بخونم یاروانشناسی البته مترجمی زبان هم علاقه دارم به نظرتون اینده شغلی کدام بهتراست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آخه چطور با خوندن پیام نور در لیسانس شیمی و تغییر رشته انتظار دارید که استاد دانشگاه شوید. استاد چه رشته ای؟ من واقعا متحیرم که چرا جوانهای ما را به امور واهی امیدوار می کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *