پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهرداد
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت خدمت استاد

    یک سوال ار خذمتتون داشتم با این عنوان که اگر بعد از رسیدگی در نهاد های حل اختلاف سازمان مثل پنل و استیناف کشوری محکوم

    شناخته شد و خود ان کشور نیز پذیزفت و قرار به اصلاح داد با در نظر گرفتن اینکه خود مراحل رسیدگی ممکن است چند ماه یا حتی

    سال به طول بیانجامد کشوری که محکوم له واقع شده چگونه میتواند خسارت این دوران را از کشور خاطی توافقنامه ها دریافت کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در سازمان تجارت جهانی آن طور بحث پرداخت خسارت مطرح نیست. به مقالات اینجانب مراجعه کنید.

  2. فاطیما
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر شما استادی را سراغ دارید که در دانشگاه های معتبر تهران تدریس کنه ولی مثلا مدرک لیسانسش پیام نور باشه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس را سراغ ندارم ولی بعضا مراحل بعدی را دیده ام ولی در حال حاضر بعید می دانم چنین فارغ التحصیلانی شانس هیات علمی این دانشگاه ها را داشته باشند.

  3. سما
    پاسخ

    سلام من میتونم با لیسانس مهندسی کشاورزی ارشد مهندسی پزشکی شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  4. سعید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر؛
    از اینکه پاسخگوی سوالات دانشجویان هستین از شما سپاسگزارم و از خداوند بهترینها را برایتان مسئلت می نمایم.

    استاد عزیز ان شاءالله بنده از مهر امسال به عنوان هیئت علمی (طرح سربازی با مدرک ارشد) کار خود را در یک دانشگاه دولتی شهرستانی شروع خواهم کرد. همچنین در دکتری امسال نیز شرکت کرده و بعد از مصاحبه یکی از دانشگاه های دولتی از طریق اساتید آن دانشگاه متوجه شدم که بنده را برای مقطع دکتری پذیرفته اند.
    می دانم که به صورت رسمی این امکان وجود ندارد که بنده هم دکتری بخوانم هم هیئت علمی طرح سربازی باشم. حالا به نظر شما اگر من بتونم بدون اطلاع دو دانشگاه در یکی دانشجوی دکتری باشم و در دیگری به عنوان عضو هیئت علمی خدمت کنم؛ آیا بعد از ۴ سال یا حتی در حین این ۴ سال اگر دانشگاه ها متوجه این موازی کاری شوند چه عواقب قانونی در انتظار من خواهد بود؟

    استاد گرامی لطفا در حد وقت و حوصله تان مسئله را به طور کامل برای بنده تشریح نمایید.
    با سپاس، ارادتمند شما: سعید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا اینکار را نکنید ثانیا تحصیل را فعلا ادامه بدهید.

  5. کیانوش
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من با استاد راهنمای دکترام سر یه موضو کوچیک لحثمون شد موضوعم این بود که من ظهرا جایی شاغلم و نمیتونم بیام برای ترم بعد ظهر کلاس نذار ید اونم ساعت غیر رسمی ساعت ۳ تا ۵ که بعدا بحث به جایی رسید که من گفتم کار من مثل هییت علمی ها میست که ده جا سمت داشته باشم و تو نصفشونم نباشم کسی نپرسه اصلا کجایی که خودتونم مطمینا تو همکارانتون همچست ادمایی زیاد دیدید که برای رسیدن به کارا خودشون کلاس و میزارن اخر وقت و نمیگن فردا این دانشجو بی کار باشه قرار نیست که ما براش کاری کنیم اقلا کلاسو تنظیم کنیم بیاد کلاسمونم کلا دو تفره الان به من گفته کلاسا رو نیا و استاد راهنماتم عوض کن واقعیت من از خدامم هست که استاد راهنمامو عوض کنم چون ایشون نه توانایی نه وفشتشو داره بهم گمک کنه همزمان چند جا مشغوله ولی میترسم بعدا تو ازمون جامع و واحدایی که دارم باهاش اذیت کنه الان شش واحد با این استاد دارم اگر بی دلیل منو بندازه من از کجا باید پیگیری کنم باید پیش رییس دانشکده برم یا جای دیگه؟ و به نظرتون این موردو چطور باید حل کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل در مقطع دکتری تمام وقت است و شما باید خودتان را تطبیق بدهید. بنظرم اینطوری با اساتیدتان برخورد می کنید خوبیت ندارد.

  6. پدرام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
    بنده دو ترم با معدل ۱۹ در مقطع لیسانس علوم سیاسی کسب کرده ام در یکی از دانشگاه های دولتی و در عین علاقه به سیاست به حقوق نیز علاقه مندم سوال اینجاست که در همان دانشگاهی که هستم می توانم دو رشته ای بخوانم یا حداقل تغییر رشته بدهم؟
    با نهایت تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو رشته که نه ولی تبدیل رشته در دانشگاه های دولتی تابع مقررات خودش هست که اولی آن آوردن رشته حقوق در آزمون ورودی طبق گواهی نمرات سنجش است

  7. سید محمد خاتمی
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر
    اگه امسال از طریق بدون ازمون وارد مقطع دکتری بشم
    سال بعد میتونم آزمون دکتری بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبول شوی نه.

  8. سعیدی
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر با توجه به تاسیس رشته دکتری حقوق تجارت بین الملل و سرمایه گذاری بین المللی در دانشگاه شهید بهشتی لطف میکنید منابعی را برای آماده گی آزمون آن رشته برای کنکور آتی معرفی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع آزمون را باید نگاه کنید. من اطلاعی از آنجا ندارم.

  9. حلاج اشارت گو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد
    بنده با لیسانس و فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر قصد دارم دکتری، رشته مدیریت فناوری اطلاعات که یک رشته بین رشته ایی است را انتخاب کنم.
    آیا در هیات علمی شدن مشکلی پیش می آید ؟ با توجه به اینکه سوابق پژوهشی ام کلا کامپیوتری است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم که بله مشکل ایجاد می شود.

  10. عاطفه
    پاسخ

    با سلام سوالی داشتم من دانشگاه علوم تحقیقات سال٩۴ دکترا قبول شدم ولی به خاطر مسائلی نتونستم برم آیا امسال می تونم با همون قبولی پارسال برم ثبت نام کنم؟ ممنون می شم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جریمه شما پرداخت هزینه ثابت دو ترم است.

  11. نسیم
    پاسخ

    با سلام
    یه راهنمایی از خدمتتون می خواستم، من لیسانس ریاضی کاربردی دانشگاه مازندران-روزانه و فوق لیسانس مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان-روزانه دارم، دانشگاه ازاد دعوت به مصاحبه شدم ولی هزینه تحصیل تو این دانشگاه رو ندارم، چطور میتونم بورسیه دانشگاه آزاد بشم؟ آیا شرایط خاصی داره؟ در دوران ارشد هم شاگرد اول بودم و یک مقاله علمی پژوهشی هم دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دانشگاهی شما را بخواهد برای بعد از تحصیل حاضر است به شما بورسیه بدهد. ولی اکثر رشته ها آنقدر با تقاضا روبرو هستند که بورس کردن خیلی بعید است

  12. صدیقه
    پاسخ

    سلام.
    ۱- من کارشناس رسمی یکی از دانشگاه های دولتی هستم که مدرک کارشناسی و ارشد خود را در یکی از دانشگاه های تراز اول کشور گرفته ام. سوال من این است که با توجه به قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارمندان در ساعات اداری، آیا می توانم جهت ادامه تخصیل در مقطع دکتری روزانه از خدمت نیمه وقت استفاده کنم؟ یک حتما باید مرخصی بدون حقوق گرفت.
    ۲- در مورد تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیات علمی آیا در صورت موافقت، قانونی است که وضعیت استخدامی از کارمند رسمی به هیات علمی پیمانی تغییر یابد؟
    ۳- آیا راهکاری برای ادامه تحصیل قانونی کارکنان دولت وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به اینکه اکثر کارمندان دانشگاه ها درس می خوانند قانونی یا غیر قانونی، تقاضا دارند که بلافاصله هیات علمی شوند که این یعنی چند تا صندلی هم که خالی می شود اینها اشغال می کنند و دیگر برای اینهمه فارغ التحصیل چیزی نمی ماند. به همین خاطر تبدیل به هیات علمی خیلی سخت شده است.

  13. سيما
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد بزرگوار
    من دارای کارشناسی ارشد فیزیک هستم از دانشگاه دولتی. در حال حاضر مشغول تدریس فیزیک در مدرسه غیر دولتی و دانشگاه هستم. تصمیم گرفتم برای دکترا اقدام کنم یکی از گزینه ها همون دانشگاه قبلیه که بودم و گزینه دیگه اینه که برای تحصیل برم المان . مدرک زبان دارم میگیرم و دو مقاله دارم یکی داخلی و یکی بین المللی. سوالم اینه که من ایا میتونم برای تحصیل به المان برم و شرایطم خوبه؟ و در خصوص تحصیل خارج ایران هیچ اطلاعی ندارم. هزینه ها و غیره… در ضمن متأهل هستم و ٢٨ سال سن دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که برا تحصیل رایگان در المان چکار باید بکنم؟ و اینکه میتونم به بعدش تو همون کشور بمونم یا باید برگردم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خارج مشکلات خودش را دارد از حیث زبان و هزینه ها بخصوص که شما هم متاهل هستید. سعی کنید برای بورسیه اقدام کنید شاید نتیجه بگیرید.

  14. بهناز
    پاسخ

    سلام استاد .من نمیدونم مدنی رو چطوری برا وکالت بخونم.میشه راهنمایی کنید.بین وکالت و قضاوتم میشه بگید کدوم بهتر؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب وکالت بهتر است ولی قضاوت درآمد ثابت دارد و وجه اجتماعی خوب و قدرت البته

  15. فرزاد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد ارجمند و بزرگوار ‌استاد، پایان نامه ای با موضوع اسیدپاشی ارائه، که تعهد پذیرش مقاله هم برای آن دادم، حال سوالم از محضرتون اینه که آیا میشه مقاله رو در یکی از مجلات حقوقی که سردبیری آنان را حضرتعالی عهده دار می باشید برای پذیرش فرستاد؟ چرا که با توجه به دعوت به مصاحبه در آزمون دکترا و وجود زمان اندک تا مصاحبه احتیاج مبرم به پذیرش دارم که البته در مقاله ی فوق الذکر صرف نظر از دقت و وسواسی بیش از حد در نگارش، راهکارهای موثری جهت پیشگیری از بزه دیدگی و این جرم ارائه شده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مجله حقوق خصوصی که بنظرم مناسب نیست و مجله حقوق اسلامی هم دنبال حقوق اسلامی است.

  16. مهدی مردی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم برای اینکه فارغ التحصیلی بخواهد در فراخوان جذب هیات علمی پیمانی وزارت علوم شرکت کند حداقل معدل وی در هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به ترتیب در دانشگاه های دولتی، آزاد اسلامی و پیام نور باید چند باشد در ضمن برای فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم آیا نمره پایان نامه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در معدل در نظر گرفته میشود و آیا ممکن است حداقل معدل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی برای شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم در سالهای آتی تغییر کند (افزایش یابد)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر معدل ات پایین است خیلی تو فکر هیات علمی نباش. من لیست معدلها را ندارم.

  17. حوریه میرجانی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من داراری مدرک کارشناسی منابع طبیعی از دانشگاه سراسری هستم.قصد دارم کنکور ازاد در رشته داروسازی یا پزشکی شرکت کنم به نظر شما کار درستی میکنم؟بین داروسازی دندانپزشکی و پزشکی کدام بهتر است؟نظر شما درباره شرکت در ارشد در رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چیست؟خواهش میکنم کمکم کنید خیلی به این مشاوره نیاز دارم. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانی از پس امتحانش بربیایی خب برو دندانپزشکی که حالا تو بورس است.

      • حوریه میرجانی
        پاسخ

        ممنون از مشاوره و راهنمایی شما اقای دکتر.سپاسگزارم

  18. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    استاد به نظر شما در کل خصوصی شهرستان بهتره یا حقوق اقتصادی شهید بهشتی و علامه ؟
    سوال دیگه ای هم از محضرتون دارم : اگر توی حقوق اقتصادی ادامه بدیم امکان آماده شدن برای دکتری هست یا با توجه به متفاوت بودن مواد درسی آمادگی برای دکتری رو سخت می کنه ؟
    با تشکر از وقتی که میگذارید … ارادتمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شهید بهشتی بهتر است.

  19. مهدی مردی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید بنده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه دولتی محقق اردبیلی (اردبیل) با معدل ۱۵.۴۲ و مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی-بیوتکنولوژی کشاورزی از دانشگاه دولتی بوعلی سینا در همدان با معدل ۱۵.۹۵ هستم. و در کنکور سراسری با رتبه ۶۰۰۰ منطقه ۲ در مقطع لیسانس و در کنکور کارشناسی ارشد با رتبه ۹۰ کشوری پذیرفته شدم. در ضمن معدل کل دیپلم بنده ۱۸.۵۴ است. بنده به دلیل بیماری در اواخر مقطع لیسانس دچار افت تحصیلی شدم و با همان وضعیت مقطع لیسانس را به پایان بردم و در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم و تحصیل کردم و پایین بودن معدل های بنده به دلیل بیماریم بود. میخواستم بدونم با این معدل ها اگر من ادامه تحصیل دهم آیا می توانم در دانشگاه های دولتی و آزاد و پیام نور عضو هیات علمی شوم. با تشکر فراوان از حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته شما خیلی متورم است و احتمال هیات علمی برای اکثر فارغ التحصیلان نیست.

  20. مریم
    پاسخ

    عرض سلام و وقت بخیر
    من کارشناسی ریاضی محض خوندم میخواستم بدونم شنیدم تحصیل در رشته های دانشگاه صدا و سیما به معنی شاغل شدن در سازمان است آیا صحت دارد؟
    سوال بعدی ام این که من میتونم در رشته های هنر شرکت کنم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  21. توكلي
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند جناب اقای دکتر شیروی
    من فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه تهران با معدل ١٨ و ارشد جزا و جرم شناسی علامه با معدل ١۶/٧٠ هستم.حدود ۶ ساله که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در مرتبه مربی می باشم.امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور از طریق اخذ بورسیه با مدرک زبان وجود داره؟اگر پاسخ منفیه شهریه های دانشگاه برای کل دوره حدودا چه قدر است؟
    با سپاس و تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی اخذ بورسیه سخت است و تحصیل در خارج خیلی گران است. مخارج بستگی به کشور و دانشگاه دارد.

  22. حمید
    پاسخ

    سلام وقت بخیر جناب دکتر
    برای قرارداد داخلی با دانشگاه به عنوان هیات علمی در صورتی که کارمند رسمی یک ارگان باشی باید استعفا بگیرم یا با مرخصی بدون حقوق امکان پذیر است
    سپاس از لطف و حوصله شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مرخصی بدون حقوق اگر بگیرید و دانشگاه دولتی نباشد می توانید قراردادی قرارداد ببندید.

  23. سانیا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید من کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دارم امسال دکترا دو دانشگاه پردیس ویک روزانه و دانشگاه ازاد برای مصاحبه دعوت شدم من الان ۳۸ ساله هستم سوال من این ایا پردیس معتبر تره با دانشگاه ازاد؟واینکه من چطوری میتونم از دانشگاه بورسیه بگیرم ؟ایا شانس هیئت علمی شدن دارم؟کلا زحمت زیادی کشیدم تا به اینجا برسم اما حالا احساس مبکنم اینده رو به رشدی در انتظارم نیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم برای اخذ عنوان «دکتری» خوب است.

  24. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد شیروی
    استاد من الان ترم چهارم رشته ادبیات عربی دانشگاه پردیس فارابی قم-دانشگاه تهران هستم و علاقه بسیار شدیدی به تحصیل در رشته پزشکی دارم
    یعنی سوال من این است که بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته ادبیات عربی (دوسال دیگر) می توانم در کنکور سراسری تجربی شرکت کنم و در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهم البته می خواهم در رشته های روزانه دانشگاه علوم پزشکی قبول شوم ایا من که یکبار مدرک کارشناسی در رشته ادبیات عرب گرفته ام و از قانون اموزش رایگان استفاده کرده ام می توانم دوباره دو سال بعد در رشته مورد علاقه ام که پزشکی است دوباره کنکور سراسری بدهم و در دانشگاه های روزانه تحصیل کنم و دوباره از قانون اموزش رایگان استفاده کنم؟
    متشکرم
    خداحافظ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رها کن برای چی می خواهی دو سال دیگر ادامه بدهی. این دو سال را تسویه کن.

  25. amir hossein
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    من سوالم درمورد تغییر رسته تو مقطع ارشد هستش.
    من دانشجوی ترم ۱ ارشد عمران ازاد زنجان هستم ولی متاسفانه انتخابم اشتباه بوده و الان میخوام تادیر نشده تغییر رشته بدم به ارشد شهرسازی بدم ولی یکسال فرجه قانونیم که بین فارق التحصیلی تا شروع ارشد یا پرکردن دفترجه اعزام داشتم تموم شده و الان واقعا سردرگمم…
    نمیدونم چکارباید بکنم
    ایا اگر برا ترم مهرماه نصف شهریه ثابت رو واریز کنم و رزرو کنم ترمم رو بعدش تابستون و مهرماه تا بهمن رو برا ارشد بخونم و کنکور بدم میتونه راه موثری باشه واسم؟
    یا راههای دیگه ای وجود داره؟
    ایا با رفتن به سازمان مرکزی دانشگاه ازاد میشه کاری انجام داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه آزاد این تغییرات را قبول می کند ولی من از جزئیات آن آگاهی ندارم.

  26. سیمین
    پاسخ

    سلام من مدرک کارشناسی مدیریت دولتی با معدل ۱۳/۲۰ دانشگاه پیام نور دارم وارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
    نوبت دوم با معدل ۱۶ . ایا امکان تدریس و هییت علمی در دانشگاه هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم نه

  27. شهریار
    پاسخ

    سلام استاد . من رشته نرافزارم . کاردانیم تو آموزشکده فنی تبریز بودم با معدل ۱۷.۴۹ و الانم کارشناسی رو دانشگاه مهندسی فناوری نوین قوچان . ترم پیش هم معدلم ۱۶.۹۰ اومده . الان دارم ترم ۶ رو تموم میکنم . من از کی برا ارشد شروع کنم از دانشگاه بزرگی قبول شم ؟ اصلا چند درصد امکان داره از دانشگاه بزرگی قبول شم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین حالا هم خیلی دیر است. بله امکان قبولی دارید بستگی به این دارد که چقدر اهل درس هستید.

  28. مهدی
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت .
    یک سوال داشتم جناب دکتر .
    دیپلم برق معدل ۱۷. فوق دیپلم برق قدرت (دانشگاه دولتی ) معدل ۱۶. لیسانس برق قدرت( دانشگاه آزاد) معدل ۱۶ .کارشناسی ارشد برق قدرت( دانشگاه آزاد )معدل ۱۷ . در ضمن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ( استراتژیک ) ازپیام نور و حدود ۳۰۰۰ ساعت دوره آموزشی برق و مدیریت دارم حدود ۱۰ سال سابقه کار و ۳۶ سال دارم . کارمند رسمی هستم و دوست دارم هیات علمی بشم . لطفا راهنماییم بکنید که چکار بکنم . با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید دکتری بگیرید آن موقع هم دیگر خیلی دیگر می تواند دیر باشد. از زندگی و تحصیلات خود لذت ببرید. چرا همه می خواهند هیات علمی شوند؟ مگر چه چیزی در آن می بینند که ما نمی بینیم؟

  29. پروین
    پاسخ

    سلام
    لطفا منو راهنمایی بفرمایید برای شرکت در آزمون دکتری پیام نور قدم اول چیست و چه باید کنم منتظر دفترچه سنجش شوم ….؟ شماره تلفنی از دانشگاه پیام نور در این زمینه….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آزمون دکتری را از طریق فراخوان عمومی پیگیری کنید.

  30. پروانه
    پاسخ

    استاد عزیز سلام
    اواخر دوره ی دکتری هستم و ان شا الله تیر ماه دفاع می نمایم.دبیر هستم یا ۱۶ سال سابقه.موضوع پایان نامه ام فرهنگ نویسی است و فرهنگستان از من خواسته که کار م را گسترده تربعد از دفاع انجام دهم تا کاملتر شود سوالم این است آیا من می توانم یک سال مامور شوم و با فرهنگستان همکاری کنم و بعد به کار قبلی خود باز گردم؟ساعات کاری بر اساس موقعیت قبلی من خواهد بود یا بر اساس کار جدید?چون ساکن تهران نیستم این سوال را می پرسم.شرایط مامور شدن کارکنان آموزش و پرورش را مطالعه نموده و آن شرایط را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکان مأمور شدن اگر مبدا و مقصد موافقت داشته باشند. ساعات کاری شما ۴۰ ساعت در هفته خواهد بود.

  31. مصطفی نیکروش
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و گرامی ینده فارغ التحصیل رشته فلسفه پردیس فارابی هستم و میخواستم بدونم آیا ارشد حقوق خصوصی روزانه یا شبانه دانشگاه دولتی رو میتوانم با کارشناسی حقوق در دانشگاه غیرانتفاعی مفید باهم بخونم ؟ و راه کار شما چی هست چون علاقه ی زیادی به گرفتن مدرک حقوق و شرکت در آزمون قضاوت رو دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان قانونی نیست ولی خیلی ها این کار را می کنند.

  32. عليرضا
    پاسخ

    با عرض سلام وارادت
    فارغ التحصیل دوره کارشناسی حقوق از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی از پردیس کیش دانشگاه تهران با معدل کل ١٨/٨٠ هستم ودر کسوت وکیل دادگستری مشغول انجام خدمت و علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری ودر رشته تجارت بین الملل به صورت پاره وقت در یکی از دانشگاههای انگلستان لطفا بذل محبت نموده وراهنمایی بفرمایید
    با تشکراز آن استاد فرزانه ومهربان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم که چنین چیزی وجود داشته باشد.

  33. امین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ببخشید من درموردکشورهایی که ازقرارداد مشارکت درتولیدنفت استفاده میکنند ودلایل انها می خواهم تحقیق کنم ولی مطلبی دراینترنت پیدا نمیشود ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

  34. محمد
    پاسخ

    سلام، جناب دکتر بنده ارشد دانشگاه غیر انتفاعی (مجازی) قبول شدم و همینطور دانشگاه آزاد اسلامی هم قبول شدم بنظر شما کدامیک رو برم آخه فرصت دیگر برای کنکور شرکت ندارم و سرباز خواهم شد.

    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزاد بهتر است.

  35. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی ترم اخر کارشناسی معماری هستم و دیپلم تجربی دارم. متاسفانه هیچ علاقه ای ب رشته معماری ندارم. قصد ادامه تحصیل در رشته های پیراپزشکی دارم واقعا به این رشته ها علاقه دارم میخوام بدونم أیا راهی هست که فوق لیسانس در این زمینه تحصیل کنم یا باید حتما از مقطع لیسانس دوباره شروع کنم؟ أیا دانشگاهی هست ک بدون کنکور در رشته های پیراپزشکی دانشجو بپذیرد یا خیر؟ اگر راهی هست ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، فوق برای همه کسانی که لیسانس دارند آزاد است.

  36. فدک
    پاسخ

    سلام ببخشید یه سوال خیلی ذهن منو مشغول کرده. من کارشناسی مدیریت بازرگانی خوندم . کنکور ارشدمدیریت امسال دادم و جواب تخمین رتبه این بود که از کارافرینی دانشگاه تهران ،فناوری اطلاعات دانشگاه علامه و بازرگانی تبریز قبول میشم. میخواستم ببینم کدوم رو بالاتر بزنم ؟اگه بخوام برای دکتری بورسیه بگیرم از کدوم رشته و دانشگاه راحت تره؟خیلی ممنون میشم اگه جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه که بنظرم فرقی بین این رشته ها نیست و بورسیه هم کسی نمی دهد. بنظرم دانشگاه تهران بهتر است

  37. سید
    پاسخ

    سلام
    بین پرسش های راجع به شانس هیىت علمی شدن،پاسخ های شما همیشه دو مورد هست یا ضعیف یا متوسط ،با این وضع شخص با چه شرایطی شانس خوبی داره برای هیىت علمی شدن؟؟میشه لطف کنید چند معیار بگید و مثال بزنید،مثلا فارغ التحصیل کدوم دانشگاها بودن. بهتره؟ ممنون از لطف و افتادگیتون در عین استاد شیروی بودن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دانشگاه های دولتی و به خصوص دانشگاه های مادر و اصلی متقاضی هیات علمی خیلی زیاد است و همه می خواهند جذب آنجا شوند. در ضمن معمولا آنها هم خیلی نیاز ندارند. بنابراین رقابت درمی گیرد. چنانچه هیچ اعمال نفوذ و باند بازی و دوست بازی و رفیق بازی و قوم خویش بازی و امثالهم نباشد، آن وقت باید دید که اینها از چه دانشگاه هایی فارغ التحصیل شده اند؛ آیا گرایشها و رشته های آنان با هم مطابقت دارد؛ معدل آنها چه بوده است؛ چه سندی دارند و در این مدت که در تحصیل آنها تعلل اتفاق افتاده است ناشی از چی بوده است؛ چه کتابها یا مقالاتی چاپ کرده اند؛ چه تجربه و دورهایی را دیده اند؛ در تدریس چه دروسی که نیاز هست آمادگی دارند. زبان بلد هستند یا نه.

  38. جعفر كيوان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر یزرگوار
    غرض از مزاحمت یک مشاوره کوچک از حضرتعالی داشتم بند کارشناسی تکنولوژی نرم افزار را بصورت کارشناسی ناپیوسته در آزاد رودهن گرفتم و قبل از اون علمی کاربردی صنایع معادن خودنده بودم که همون صنایع معادن باعث شد الان به عنوان یک برنامه نویس خبره پروژه های دولتی را پیمانی بهم بدن ولی با توجه به پیشرفت علم در حوزه تجارت الکترونیک بنده لازم دیدم در کنکور شرکت کنم و کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک رو انتخاب کنم ابتدا در سراسری شرکت و در دانشگاه نور طوبی واحد الکترونیک قبول شدم و چون شناختی نداشتم رها کردم و آزاد شرکت کردم و در واحد الکترونیک دانشگاه آزاد همون رشته تجارت الکترونیک قبول شدم وثبت نام کردم در این میان در تقاضای جابجایی حضوری آزاد قزوین پذیرش شدم ولی دودل بودم که برم آزاد قزوین که حضوری است یا همین واحد الکترونیک بخونم و همچنین اگر نور طوبی قبول کنه برم اونجا بهتره یا همین آزاد واحد الکترونیک رو ادامه بدم ؟؟؟ بحث پذیرش دکترا شدن و استاد دانشگاه شدن وجود دارد چون ۳۳سال هم سن دارم و فرصت کم است.تشکر میکنم از راهنمایی های مفیدتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این دانشگاه ها خیلی با هم متفاوت نیستند و کلا از هیات علمی دور شده اید.

  39. مرجان
    پاسخ

    سلام دکتر.
    من ترم دوم کارشناسی کشاورزی در دانشگاه پیام نور هستم.برخی از دروسی که در ارشد هستند را خوانده ام. به نظر شما بهترین زمان برای خواندن کنکور ارشد برای قبولی در دانشگاه های دولتی تهران و مشهد چه زمانی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از ترم سوم.

  40. ناشناس
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی.وقت بخیر.
    متاسفانه بخاطر بیماریم در سال کنکورم ، با وجود اینکه رتبه های کشوری زیادی داشتم ، در پیام نور مهندسی صنایع غذایی قبول شدم.
    از همان ابتدای کارشناسیم شروع به انجام کارهای تحقیقاتی ، مشارکت در نوشتن کتاب ، خواندن برای ارشد ، گرفتن مدرک زبان ، گرفتن گواهی های مربوطه و غیره شدم.معدلمم هم ۱۹ و خورده ای هست و بسیار هم کتابهای پیام نور رو دقیق میخونم.و سطح علمیم بالا هستش.
    اگر در دانشگاه دولتی ارشد قبول شوم و بقیه ی مسیر رو در دولتی بگذرانم ، کارشناسی پیام نور من برای عضو هیئت علمی شدن در دانشگاه دولتی مشکلی ایجاد میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دانشگاه ها خیلی نظر مساعدی به دوره های غیر حضوری و نیمه حضوری برای هیات علمی ندارند.

  41. fereshte
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی و ارشدمو دانشگاه غیر انتفاعی گرفتم. واسه مصاحبه دکتری سراسری که رفتم آقای مصاحبه کننده به من گفت چون شما غیر انتفاعی خوندید مصاحبه ای نمیکنیم و وقتمون واسه بقیه بچه ها میذاریم(دقیقاباهمین لحن).خاستم بدونم واقعا اینطوریه؟
    دیگه به ادامه تحصیل فکر نکنم؟
    یا اینکه میشه دکتری قبول شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی نمی تواند چنین حرفی بزند و این بنظرم تخلف است.

  42. امید
    پاسخ

    باسلام و درود فراوان جناب دکتر آیا مطالعه منابع وکالت و قضاوت از روی فلش کارت های موسسه جی ۵ میتواند مفید باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم و البته اعتقادی هم ندارم.

  43. امیر علی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    بنده مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری با معدل ۱۶ در دانشگاه آزاد گرفتم. و موفق به گرفتن مدرک ارشد خود در همان رشته با معدل ۱۷ در دانشگاه دولتی تربیت مدرس تهران شدم. و در حال حاضر دانشجوی دکتری در دانشگاه مقطع ارشد خود هستم. آیا امیدی به جذب هیئت علمی در دانشگاه دولتی را دارم. به دلیل اینکه شنیده بودم دانشگاه های دولتی در صورتی که حتی یکی از مدارک خود را در دانشگاهی غیر از دولتی مثل آزاد یا غیر انتفاعی یا پیام نور گرفته باشی با جذب در دانشگاه دولتی موفقت نمیکنند. آیا این صحت داره؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم شانس متوسط دارید. البته برخی از دانشگاه های مادر سخت گیری می کنند.

  44. فاطمه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر فرض کنید فردی قبل از اینکه عضو هییت علمی شود در شرکتی مشغول به کار بوده و برایش بیمه رد میشده است زمانی که فرد عضو هییت علمی دانشگاهی میشود زمانی که میخواهد بازنشسته شود ایا فقط سنواتی که عضو هییت علمی بوده محاسبه میشوند یا با سنواتی قبل از هییت علمی شدن جمع میشود با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوابق بیمه در بازنشستگی لحاظ می شود.

  45. وحید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من متولد ۱۳۷۰دیپلم انسانی و لیسانس حسابداری از دانشگاه دولتی فردوسی دارم
    میتونم در کنکور سراسری تجربی شرکت کنم از نظر وزارت علوم و سازمان سنجش منع قانونی ندارم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل سربازی نداشته باشید مسئله ای ندارد. البته باید تحصیل رایگان را هم مد نظر قرار دهید.

  46. حنانه
    پاسخ

    با عرض سلام و درود فراوان محضر جناب استاد

    جناب استاد لطفا چند موضوع پایان نامه در باب حقوق خصوصی معرفی بفرمایید
    موضوعاتی که بکر باشند و جای کار داشته باشند

    از انجایی که موضوعات حقوق خصوصی اشباع شده اند ما به سختی میتوانیم موضوع پیدا کنیم و گاها محال است پیدا کردن موضوعی که کار نشده

    خیلی ممنون میسم جواب بدید
    ایمیلم را نوشته ام اگر برایتان مقدور است به ایمیلم ارسال نمایید

    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای پیدا کردن موضوع باید کتاب و مقاله مطالعه کنید. موضوع که قابل معرفی نیست. پیدا کردنی است.

  47. منتظری
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر برای عضویت در هیات علمی در دانشگاه های درجه اول کشور آیا معیار سنی خاصی مطرح است مثلا اگر من تا ۳۷ سالگی مدرک دکترای خود را دریافت کنم و از رزومه خوبی در سطح نگارش مقاله و کتاب برخوردار باشم تا چه حد احتمال پذیرش در هیات علمی دانشگاه های درجه ا را دارم.
    همچنین این سوال را دارم که آیا در حال حاضر این امکان قانونی برای دانشجویان دکترا وجود دارد که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دولتی در یک رشته , در رشته دیگر نیز در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل شوند تا در اصطلاح دارای دو مدرک دکترا باشند؟؟
    ممنونم از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم سن قدری زیاد است ولی آن طور که شانس شما را کلا از بین ببرد. اما در مورد دکتری دیگر بنظرم مانعی ندارد ولی تحصیل رایگان و سربازی در هر حال مطرح هستند

  48. حسام
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    جسارتا دو تا سوال داشتم : یکی این که اعتبار بین المللی مدرک حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران با اعتبار مدرکی که از دانشکده حقوق اخذ میشه چقدر متفاوته ؟
    دوم این که توی رشته خصوصی از بین شبانه دانشگاه تهران پردیس فارابی و دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس و علامه طباطبایی ترتیب بندی پیشنهادی جنابعالی چیه ؟
    با سپاس فراوان از استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هیچی ۲- شبانه که نداریم نوبت دوم است که فقط پول می دهید.

  49. صبا
    پاسخ

    سلام ممنون آقای دکتر از بابت پاسخگویی ..من دبیر آموزش و پرورش با ده سال سابقه کار و مادر رو فرزند و ۳۷سال سن .از دانشگاه آزاد شهر خودم دکتری قبول شدم به نظرتان ارزش هزینه کردن را دارد برای ادامه تحصیل یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی صرفه اقتصادی ندارد ولی از جهت دانشگاه خوب است چون باعث خواهد شد که هر سال کل دریافتی آموزش و پرورش شما را مالک شود.

  50. پریس
    پاسخ

    با سلام اقای دکتر من کارشناسی بازرگانی دارم با معدل بالا میتونم ارشد حقوق رو ادامه بدم؟ دانشگاهی در کرج سراغ دارید که بدون ورودی پذیرش کنه
    ..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید در کنکور ارشد شرکت کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *