پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. هوت
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید
    آیاکارمند دانشگاه می تواند دبیرجذب هیات علمی دانشگاه بشودخواهشمند است در این مورد توضیح بدهید که چه کسای می توانند دبیر جذب هیات علمی دانشگاه یاموسسه غیرانتفاعی باشند (در صورتی که دانشگاه هیات علمی نداشته باشد).
    باتشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممنوعیتی ندارد.

  2. آذین
    پاسخ

    با سلام
    آیا برای جذب هیأت علمی شدن باید ۲ مقطع تحصیلی را در یک رشته ادامه داد؟
    من کارشناسی روانشناسی و ارشد برنامه ریزی شهری دارم و حال برای دکتری خواهان ادامه تحصیل در رشته شهرسازی هستم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب فکر هیات علمی نکنید. این همه فارغ التحصیل همه میخواهند هیات علمی شوند مگر چقدر دانشگاه ها هیات علمی می خواهد که هر کس هر زمانی میل اش کشید رشته اش را عوض کند و بلافاصله هیات علمی شود.

  3. fatemeh
    پاسخ

    سلام و عرض احترام خدمت آقای دکتر.
    من برای ارشد آزمون دادم و از اواسط دوران کارشناسی مقاله با اساتیدم کار کردم و تا به الآن چندین مقاله برای همایش های داخلی و یکی هم برای مجله معتبری فرستادم و همگی پذیرش شده اند. قصد ادامه تحصیل تا مقاطع بالا را دارم به ویژه دکترایم را در خارج بگذرانم. دو سوال داشتم:
    ۱. آیا این مقالاتی که تا الآن کار کردم وارد رزومه ام می شوند و از کجا باید مطمئن شوم؟ چون رزومه قوی برای دکترا بسیار مهمه به ویژه برای تحصیلم در خارج. قصد دارم باز مقالات و طرح های پژوهشی با اساتید مختلف کار کنم. آیا اینها نیز پس از پذیرش مجله یا همایش موردنظر، وارد رزومه ام می شوند؟ یعنی همان مدرک یا گواهی نامه ای که در همایش ها به منظور پذیرش مقاله ام به من می دهند را نشان دهم برای ثبت در رزومه ام کافیست یا باید در سایت به خصوص یا جای دیگری مقالات و کارهایم را ثبت کنم؟ (ببخشید اگر سوالم ساده و پیش پاافتاده است به هر حال من در موردش بی اطلاعم و صلاح دیدم از شما راهنمایی بگیرم)./
    ۲. از کجا باید نحوه امتیازبندی مقالات و کلاً موارد مهم در مصاحبه و رزومه دکترا را مطلع شوم که از همین الآن روی پرامتیازترین و مهم ترین آنها بیشتر کار کنم؟
    از پاسخگویی شما ممنون و متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اگر جایی چاپ شده است شما در روزمه خودتان بگذارید. حالا مگر اینها چقدر برای یک دانشگاه خارجی اهمیت دارد؟ مگر مقالات در همایشهای بین المللی یا مجلات بین المللی عرضه شده باش. ۲- آیین نامه هست که می توانید به سایت دانشگاه های داخلی مراجعه کنید. معمولا یک مقاله پژوهشی تا چهار نمره و یک مقاله همایشی تا یک نمره دارد

  4. عباس
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اینجانب دکتری کامپیوتر هوش مصنوعی از مالزی دارم کارشناسی ارشد نرم افزار از دانشگاه ازاد و کارشناسی مهندسی کامپیوتر نرم افزار از دانشگاه غیرانتفاعی و ۵ مقاله ای اس ای ۲ مقاله ای اس سی و ۵ کنفرانس و یک اختراع و یک کتاب با یک سال سابقه تدریس. شانس من برای هیئت علمی چقدر است؟ آزاد یا سراسری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در آزاد شانس بیشتری دارید.

  5. رضا
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد شیروی ممنون اگر راهنمایی فرمایید به نظر شما کسی با کارشناسی از دانشگاه آزاد و ارشد خصوصی از دانشگاهی مثل علوم قضایی یا شهید بهشتی و تحصیلات حوزوی امکان تحصیل در مقطع دکتری همراه با هزینه تحصیل در دانشگا هی مثل هاروارد یا هم سطح این دانشگاه دارم؟؟ با درنظر گرفتن سایر عوامل مثل ۲زبان فرانسه و انگلیسی در حد عالی /ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های امریکا در حقوق دکتری مستقیم نمی دهند مگر برای ارشد اول اقدام کنید

  6. جلال شایان
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    آقای دکتر، بنده دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی نفت هستم و با توجه به علاقه،می خواهم برای کارشناسی ارشد، حقوق نفت و گاز شرکت کنم و ادامه تحصیل دهم. آیا شانس هیئت علمی شدن برای بنده هست؟ چون ظاهرا به دلیل اینکه در کارشناسی، حقوق نخوانده ام، به مشکلاتی برخواهم خورد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  7. مینا
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از اینکه پیامای مارو میخونین و جواب میدین.میخواستم بپرسم من مدرک کارشناسی از دانشگاه سراسری روزانه دارم ایا میتونم دوباره در سطح کارشناسی در دانشگاه پیام نور تحصیل کنم البته بدون کنکور؟رشته مورد علاقمو بخونم. اگه شدنیه این ایا هزینه هاش مثل بقیه دانشجویانی هس که تازه از دبیرستان وارد دانشگاه شده اند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکلی ندارد

  8. مژگان
    پاسخ

    وقت بخیر
    ایا با مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی می توان در ازمون ارشد Mbaشرکت نمود.
    از راهنمایی جنابعالی ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید

  9. باران
    پاسخ

    سلام و درود بر شما. آقای دکتر بنده لیسانس و ارشدم را در رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی در سال ۸۹ به پایان رساندم. رتبه کارشناسی ۶۰۰و رتبه ارشد ۲.سپس در آزمون وکالت پذیرفته شدم و اکنون وکیل کانون وکلای مرکز هستم. بنابر مراتب فوق، قصد شرکت در آزمون دکتری را دارم . به نظر شما با توجه به اینکه در هردو رشته چه فقه و چه حقوق در حد کارشناسی به دروس هردو رشته مسلطم، تمرکزرابرکدام رشته قرار دهم؟ و ضمنا مدرک زبان آیلتس نیز دارم اما مقاله و رزومه ندارم. ممنون از راهنماییهای خالصانه شما. اجرتون با پروردگار.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خوب بهتر است

  10. نیما
    پاسخ

    سلام من کارشناس ارشد عمران گرایش راه و ترابری هستم.در دانشگاه شهر ما یعنی ایرانشهر(استان سیستان و بلوچستان) رشته عمران مقطع کارشناسی چند واحد هست که مربوط به راه و ترابری هستن چون استاد راه و ترابری ندارن یک استاد عمران گرایش سازه تدریس میکند این واحد هارو حالا که من ارشد راه و ترابری هستم احتمال هیات علمی شدنم چقدر است؟با توجه به اینکه در ایرانشهر اصلا شخصی با مدرک راه و ترابری وجود ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است که با فوق استخدام هیات علمی شوید. شاید حق التدریس

  11. kamal
    پاسخ

    سلام استاد امسال باید تعیین رشته کنم انسانی یا تجربی میشه کمکم کنید؟پزشکی یا حقوق؟ کدومش به درامد بالا نزدیکتره مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از حالا فکر درآمد هستی؟
      از پزشکانی بپرس که شب و روز فقط اسکناس چاپ می کنند یا وکلایی که خروار خروار اسکناس جمع می کنند

  12. حامد
    پاسخ

    با سلام خدمت حضرتعالی
    بنده کارشناسی برق قدرت دارم و میخواهم ارشد در رشته حقوق ادامه تحصیل دهم آیا می توانم در آزمون های قضاوت یا وکالت بعد از گرفتن ارشد امتحان دهم. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  13. سائره
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده ساکن گیلان هستم،،، اگر در دانشگاه آزاد شهر خودمان در رشته حقوق خصوصی تحصیل کنم بهتر است یا در دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم در رشته حقوق عمومی؟؟؟ البته برایم مهم است ک بتوانم با مدرکم در دانشگاه ها تدریس کنم..
    ممنون میشم پاسخ بدید..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام راحتر هستید بنظرم در یک سطح هستند

  14. ج
    پاسخ

    سلام علیکم
    اقای دکتر شیروی
    برای ازمون وکالت ۹۶ خودم را دارم اماده میکنم اما متأسفانه به نتیجه نمیرسم ک کتابهای کدام مؤلف را جهت موارد آزمون وکالت مطالعه کنم
    البته حقوق تجارت (دکتر اسکینی) را مطالعه و در حال پایان است
    با توجه به زمانی ک دارم در دیگر موارد ازمون مرا راهنمایی نمایید ممنون میشوم
    در ضمن کارشناسی من فقه و اصول حوزه علمیه است
    صاحب الزمان یاورتان باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سعی کنید دو کتاب برای هر درس بخوانید.

  15. محمد احمدی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیر.
    دکتر من حدود سه سال بورس دانشگاه آزاد بودم و با توجه به جذب شدنم در دانشگاه دولتی درخواست انصراف از بورس را دادم ولی آن ها زیر بار نمی رفتند و با مرخصی بدون حقوق به مدت ۶ ماه قبول کردند و من الان حکمم در دانشگاه دولتی زده شد و(از بهمن ۹۴) شماره پرسنلی دارم و مسئولان آزاد گفتند در این مدت بعد بیا واسه تصفیه. الان که رفتم می گن باید رئیس دانشگته از تصویب رشته اش که خرداد یا شهریور معلوم می شه مطمئن بشه بعد دستور تصفیه داده می شود. دکتر من گفتم تعهدات را می پردازم. حتی معاونین مالی و آموزشی مشکلی ندارند و می گویند اصلا کسی به زور نمی تواند کسی دیگر را نگاه دارد. دکتر یعنی هیچ را حلی دیگر نیست که کمکم کنه؟ من گواهی موقت مدرکم هم متاسفانه دسته کارگزینی دانشگاه آزاده. دکتر من الان از دی ماه ۹۴ تا حالا با من این کار را کردند. خواهش می کنم یک راه حلی برایم پیدا کنید. جسارت من را ببخشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است لازم باشد خسارت پرداخت کنید.

  16. طعم زیتون
    پاسخ

    سلام
    ببخشیدن فارغ التحصیل رشته حقوق نفت وگازهستم وعلاقه مندبه کارترجمه دراین رشته ازبعضی اساتیدکمک خواستم ولی ازشماسوال دارم ازچه سایتی میشودمقالات انگلیسی مربوط به این رشته پیداکردکه ارزش ترجمه وارائه داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از مقالات مجانی هست و بعضی هم پولی . باید از عنوان مقاله جستجو کرد دید آیا مجانی می شود دانلود کرد یا نه.

  17. عماد تقی زاده
    پاسخ

    با سلام.
    بنده دانشجوی سال اخر رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه ازاد علوم تحقیقاته تهران هستم.
    بنظره شما برای ادامه تحصیل رشته خودمو ادامه بدم یا یک رشته مدیریتی از یک دانشگاه دولتی بهتره ؟
    صرفا بدلیل علاقه شخصی به راهنماییه شما و شخصیتتون این سوالو میپرسم. ممنون میشم اگه پاسخ بدین جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون رشته شما بهتر است. مدیریت بخوانید برای مدیران خوب است نه کسی که می خواهد با این مدرک کار پیدا کند.

  18. محمد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب . بنده دانشجوی ارشد مکانیک تبدیل انرژی هستم و تقریبا رو به اتمام است ، الان روی پایان نامم کار میکنم و همین طور که میدانید پایان نامه های مکانیک تقریبا طولانی و وقت گیر هستند . من به تازگی دکتری مکانیک مجاز شدم ، در صورت قبولی اگر پایان نامه برای تکمیل به زمان بیشتری مثلا بعد از شهریور نیاز داشته باشد ، مقطع دکتری من را میپذیرد؟ چون گفتن تا آخر شهریور باید پایان نامه تمام شده باشد .آیا می توان با گرفتن نامه ای یا فرمی هم دکتری ثبت نام کرد و هم روی پایان نامه بیشتر کار کرد؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا تا چند روز بعد از مهر هم وفت می دهند که اگر نتوانید دفاع کنید دکتری شما منتفی می شود

  19. خانم دكتر
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام…
    من دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی هستم ک ب لطف خدا دو ترم دیگه فارغ التحصیل میشم…سوال من از شما این هست ک با وجود علاقه شدیدم ب رشته پرستاری ایا میتونم ارشد پرستاری شرکت کنم؟
    ممنونم از اینکه وقتتونو در اختیارم گذاشتید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید اگر قبول شوید ولی فکر نمی کنم به درد شما بخورد

  20. سروش
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند به دانشجوی کارشناسی حقوقی که شایق به تعلم در زمینه حقوق تجارت بین الملل در همین مقطع هست توصیه می فرمایید به ترتیب کدام یک از این اثار حضرت عالی رو در مطالعه نماید؟حقوق تجارت بین الملل،داوری تجارت بین الملل،حقوق نفت و گاز،قراردادهای بی او تی(تنظیم ساختار و قوانین حاکم)،قراردادهای ساخت،بهره برداری و واگذاری(بی او تی).با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین ترتیب خوب است ولی آخرین کتاب نیاز نیست چون قراردادهای بی او تی کفایت می کند و جدید تر است.

  21. احمدی
    پاسخ

    استاد سلام
    آیا استاد اجازه دارد دانشجو را از ضبط صدای کلاس منع کند؟
    بخشنامه ای در این خصوص وجود ندارد
    مگه من غیر از این هست که میخام کلاس رو بهتر متوجه بشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می تواند ولی بخشنامه ای سراغ ندارم.

  22. نا
    پاسخ

    آقای دکتر سلام
    بنده ارشد روانشناسی عمومی دارم
    میخوام دکتری بالینی بخونم
    در بین دانشگاههای دارای دکتری بالینی شاهد بهشتی و شیراز با پردیس ها رو نیاوردم احتمال زیاد اگه بمونم رتبه زیر ۱۰ هم بیارم بالینی منو برندارن چون احساس میکنم میگن دوره های آموزشی و کاروزری درمانهای شناختی و ….نداری به نطرتون من علم و فرهنگ برم که نمرشو آوردم
    بنظرتون شانسی با این دانشگاه برای هیت علمی و کارهای آکاذمیک خواهم داشت ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس هیات علمی متوسط است.

  23. سارا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من لیسانس برق دارم . دوست دارم برای ارشد ارتباط تصویری بخونم واقعا به این رشته علاقه دارم محیط کاریشو دوست دارم اما همه اساتیدمون میگن ارشد برق رو ادامه بدید و با لیسانس نمیتونید موفق باشید. میشه راهنمایی کنید چی کار کنم ؟؟ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه من هم ارشد برق است.

  24. عزيزي
    پاسخ

    با سلام
    من علاقه زیادی به تدریس دارم
    میخوام بدونم آیا با مدرک کارشناسی تولیدات گیاهی، کارشناسی ارشد باغبانی -فیزیولوژی گیاهان زینتی و دکتری باغبانی- میوه کاری میتوان امیدی به عضو هیات علمی شدن داشت یا خیر؟ اگر گرایش دکتری فیزیولوژی گیاهان زینتی باشد چطور؟ (با توجه به مدرک کارشناسی )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال این رشته ها به هم نزدیک است و بنظرم شانس دارید

  25. زهرا
    پاسخ

    سلام
    استاد ارجمند
    بعنوان یک مادر، برای پسرم در حال تحقیق برای یافتن دانشگاه خوب برای تحصیل در رشته حقوق بین الملل هستم، بین دانشگاههای انگلیسی زبان در این رشته و برای مقطع کارشناسی چه پیشنهادی دارید؟
    ارادتمند و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بچه شما باید ابتدا حقوق بخواند و بعد در مراحل ارشد و دکتری گرایش بین الملل را بخواند. بهتر است در بهترین دانشگاه ایران لیسانس حقوق بگیرد مثل دانشگاه تهران یا بهشتی

  26. مجید
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر شیروی
    بنده دانشجوی ادبیات فرانسه هستم که در مقاطع کارشناسی و ارشد معدل بالای ۱۸ در دوره روزانه از دانشگاه تهران دارم ولی مقاله ای ندارم و چند ترجمه مقاله دارم، در ازمون دکتری در پردیس البرز دانشگاه تهران و پردیس دانشگاه خوارزمی مجاز شده ام به احتمال زیاد ازاد تهران شمال نیز قبول شوم به نظر حضرتعالی چکاری بنده انجام دهم ؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم برای سال آینده تلاش کنید.

  27. صحرا
    پاسخ

    سلام
    من لیسانس عمران و ارشد مدیریت دارم.به شدت به فلسفه علاقمند هستم و ۵ کتاب ترجمه و منتشر شده در زمینه فلسفه دارم.۱ مقاله هم در مراحل نهایی است.
    آیا امکان شرکت در دکترای فلسفه را دارم یا باید ارشد مجدد شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه نگاه کنید.

  28. hadi
    پاسخ

    سلام دکتر
    من فارق التحصیل کارشناسی ناپیوسته رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی از دانشگاه معتبر دولتی (فنی) هستم.همچنین رتبه اول بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی با معدل ۱۸ هستم .اخیرا دانشگاه ها برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور فراخوان اجرا کرده اند و با توجه به اینکه اولویت با دانشجویان خود دانشگاه می باشد.(دانشگاه ما ارشد تدریس نمی کند) میخواستم مدارکم را به دانشگاه نفت ارسال کنم به نظر شما شانس پذیرفته شدن من چقدر است.چون مراحل اداری زیادی دارد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی زیاد نیست.

  29. کیانی
    پاسخ

    با اهدای سلام و احترام خدمت شما

    من عضو هیئت علمی به صورت مربی میباشم. از سال ۹۲ تابحال بصورت پیمانی مشغول به کاربودم اما در اوایل ۹۵ برای تبدیل وضعیتم از پیمانی به رسمی آزمایش اقدام کردم و بحمدالله تمام مراحل به خوبی طی شده و اواخر اردیبهشت حکم جدید برایم صادر خواهد شد. ۲سوال داشتم:
    ۱-برای ادامه تحصیلم در کنکور شرکت کرده ام و شبانه دانشگاه اراک را آورده ام. بنظرتان ادامه تحصیلم در نوبت دوم بلحاظ معتبر بودن مدرکم از نظر هیأت ممیزه بلامانع است؟(هزینه های تحصیل را خودم متقبل میشوم)
    ۲-درصورت موافقت دانشگاه به ادامه تحصیلم، مأمور به تحصیل خواهم شد. آیا شرایط مأمور به تحصیل مانند بورس اشت که بعد از دوره تحصیل، تعهد خدمت داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- مشکلی ندارد. ۲- بله مأمور به تحصیل خواهید و هزینه شما را پرداخت می کنند اگر قبول کنند.

  30. ساناز
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    میخواستم بدانم کتابی که مطالب مفیدی درباره سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و انواع سرمایه گذاری در این مناطق داشته باشد ، موجود است؟ اگربله که ممنون می شوم معرفی بفرمایید و اگرنه در این زمینه به جز سایت شورای عالی مناطق آزاد که مطالبی اجمالی دارد از چه منابعی می توانم استفاده کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت مناطق آزاد مراجعه کنید و برخی پایان نامه ها هم هست که بعضی از آنها تحت نظر اینجانب بوده که عنوان آنها را از همین سایت می توانید استخراج کنید.

  31. مهدي
    پاسخ

    با سلام
    بنده عضو هیات علمی نیمه وقت دانشگاه ازاد بوده امد که ۶ قبل از اتمام حکم بنده دانشگاه به یکباره آن را کنسل نمود. آیا از نظر حقوقی دانشگاه چنین حقی دارد که هروقت دلش خواست و برخلاف حکم و قرارداد استخدامی، آن را یکطرفه لغو کند؟ و اگر نه در چه دادگاهی باید طرح شکایت کرد؟

    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به قراردادی دارد که شما امضا کرده اید. ابتدا به خود بازرسی دانشگاه آزاد یا شورای انقلاب فرهنگی شکایت کنید.

  32. سیدی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب بر دکتر شیروی گرامی،دلگرمی و الگوی من
    بنده ی حقیر کارشناسی حقوق را در دانشگاه پیام نور یکی از شهرستان ها با معدل ۱۵ سپری کردم،سپس مقطع کارشناسی ارشد را در رشته ی حقوق تجارت بین الملل دانشگاه تهران گذراندم،الان قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته را در یکی از دانشگاه های معتبر ترکیه دارم:
    ۱.آیا پس از اخذ مدرک دکتری شانس خوبی برای جذب شدن در هیت علمی در ایران را خواهم داشت؟
    ۲.کدام گرایش این رشته در دکتری مطرح تر و بهتر است؟
    ۳.یک راه دوم هم در نظر دارم آن هم اینکه با در نظر گیری اینکه پروانه وکالت نیز دارم دکتری نخوانم و به جای آن اقدام و تلاش کنم برای اخذ پروانه وکالت بین المللی،کدام مصلحت است در حال حاضر؟ دکتری یا وکالت بین المللی؟ با در نظر گیری همه شرایط من جمله آینده شغلی و مالی
    ممنون میشوم اگر با دوراندیشی و نکته بینیتان و سرمایه تجربیتان پاسخ من را بفرمایید چون به شدت در دوراهی هستم،نظر شما تعیین کننده و سرنوشت ساز خواهد بود برای من!
    صمیمانه پیشاپیش از شما متشکرم و دعای خیر سلامت و عزتمندی روز افزون را نثارتان میکنم.

    زمانه اهل دلی نیستش، نمی دانم
    که بوی دل ز کدامین دیار می آید
    دلی به روشنی آفتاب خنده زند
    که از زیارت شب های تار می آید
    هزار جان گرامی به نرخ جو نخرند
    به عالمی که در او دل به کار می آید
    گر از لیاقت خود شیخ آگهی یابد
    ز صدر صومعه تا پای دار می آید

    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیلی نه. ۲- بنظرم رشته های جدید که دانشگاه ها نیاز دارند مثل نفت و گاز، انرژی، مالکیت فکری، سرمایه گذاری خارجی. ۳- وکالت بین المللی نداریم.

  33. من
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران با خود دانشگاه تهران فرق داره؟؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ما که فعلا استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران هستیم. حالا فرق هم بکند که چی؟

  34. سرباز وطن
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران ام و معدل ام خوبه ولی رتبه کنکور خوب بوده ولی نه تک رقمی و اینا یعنی قابل ذکر نیست. اعتماد به نفسم هم خیلی بالاست:))با این شرایط میخواستم بدونم چقد امکان داره از دانشگاهای امریکا بورس بگیرم اگه نمره تافل خوب بگیرم؟؟؟سایت دانشگاه ییل که بهترین دانشکده حقوق و داره نگاه کردم میدونم اونا مث ماها زیاد نمره و رتبه براشون مهم نیست و بیشتر داشتن ایده و هدف مهمه من هم هدف هایی دارم که شگفت انگیزه:) واقعا استاد چقد شانس دارم؟؟کل هدف هام به خارج رفتنم بستگی داره وگرنه بدبخت میشم:(خیلی خیلی ممنون مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم در رشته حقوق اخذ بورسیه از امریکا خیلی سخت است. شانس زیادی ندارید.

      • سرباز وطن
        پاسخ

        سلام دوباره استاد خوبم
        خیلی امیدوارم شدم!!چون فکر میکردم اصلا شانسی ندارم ولی شما فرمودین شانس زیادی نداری که یعنی شانس دارم ولی خییییلی کم من هم به همون خیلی کم قانع ام :))با همون میتونم به یاری خدا کارای بزرگی انجام بدم مرسی استاد که امیدوارم کردین سپاس استاد چون شاگرد شما هم بودم برای معرفی نامه اساتید مزاحمتون میشم با اجازتون:))اجازه هست؟؟البته حالا که نه منظورم اینده هست.البته فک کنم نمیشناسین چون زیاد اهل کلاس رفتن نبودم!!!تو کتابخونه کتاب فلسفی میخوندم!!سپاس استاد خوبم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سرباز وطن در خدمتم. از جلو نظام.

    • سرباز وطن
      پاسخ

      استاد کلاسای شما بهترین کلاسایی بود که تجربه کردم امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشین.سپاسگزارم

  35. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    از لطف حضرتعالی برای وقتی که برای راهنمایی دانشجویان می گذارید کمال سپاس دارم.جناب استاد من ارشد از دانشگاه تربیت مدرس (پردیس ) با معدل ۱۷ در رشته مدیریت دارم.آیا برای قبولی در دکتری (روزانه یا شبانه ) دانشگاه تهران با کسب ترازی خوب و یک مقاله isi ومدرک زبان با نیم نگاهی برای هیت علمی شدن (در دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی در تهران )شانسی دارم و یا دوباره ارشد شرکت کنم برای دوره روزانه در دانشگاه تهران؟با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما استاد محترم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجدید ارشد را توصیه نمی کنم و شانس دارید.

  36. مهندس دل شکسته
    پاسخ

    جناب دکتر سلام
    من در پایان نامه کارشناسی ارشدم روی یک مبحث بسیار مهم و ضروری در صنعت نفت کار کرده ام و دوست دارم اول این موضوع را در کشور خودم عملی کنم ولی متأسفانه برخی مسئولین توجهی نمیکنند و میگویند ما صنعت حفاری نفت را صد ساله داریم به همین صورت پیش می بریم و نیازی به تغییر نمی بینیم هرچند کار شما جالب و ارزشمنده .از طرفی یک شرکت عربی به من پیشنهاد شده برم قطر و با آنها قرارداد ببندم پیشنهادتون چیه ولی اگه برم خارج از کشور باید ادامه تحصیل دکترا را رها کنم نظرتون در این مورد چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندس دل شکسته اگر کسی در کشور خودت خریدارت نیست برو جایی که خریدارت باشند.

  37. سجاد
    پاسخ

    سلام. من سال اول متوسطه هستم و میخوام برم به رشته انسانی تا بتونم علوم سیاسی بخونم و بعد اون جزو هیئت علمی دانششگاه علوم سیاسی بشم ببخشید برای جزو هیئت علمی شدن باید چه کار کرد و ممکن هست که مارو قبول نکنن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی راه در پیش دارید. چون این رشته ها کار تعریف شده ای ندارد همه می خواهند استاد دانشگاه بشوند.

  38. احمد
    پاسخ

    سلام استاد میشه تکلیفه منو مشخص کنید بخدا موندم چکار کنم من کارشناسی حسابداری در دانشگاه علمی کاربردی میخونم آیا این دانشگاه معتبره یعنی در آینده برا استخدامی مشکلی هست یا نیست ممنون میشم جوابمو بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حالا مگر کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه ها مشغول بکار هستند که شما بیکارید. بنظرم این دانشگاه ها به درد کارمندان می خورد که حقوق خودشان را زیاد کنند.

  39. ramin
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد معظم،باتوجه تجربه شما در ادامه تحصیل در خارج از کشور سوالاتی داشتم اولین سوال این است که ادامه تحصیل در کشورهای چون روسیه، هندوستان، ترکیه ،قبرس یا مالزی که دانشگاهش مورد تایید وزارت علوم باشد صلاح می دانید؟اگربورس تحصیلی بدهند نظر جنابعالی چیست؟ در بعضی از این کشورها تعدد گرایش ها چون بانکداری بین المللی و… می بینیم نظر جنابعالی ترجیحا چه گرایش از حقوق می باشد البته فوق لیسانس بنده حقوق بین الملل است آیا حقوق بین الملل بخوانم یا سابر گرایش ها ؟ پیشاپیش ممنونم از راهنمایی مفید و خیر خواهانه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نه. خب بورس فرق دارد. حقوق مالی یا بانکداری خوب است.

  40. جواد
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    با سپاس فراوان از عنایت حضرتعالی به سوالات مراجعان
    سوالم این است که با عنایت به اینکه اکثر دانشگاههای دولتی معمولاً شرایط معدل برای جذب هیات علمی قائل نشدند، من که معدل لیسانسم ۱۳/۵۰ و ارشد ۱۴/۸۸ و دکترا ۱۸ هستش، آیا با داشتن مقالات همایشی (۳ ملی و ۲ بین المللی)، علمی – ترویچی (دو تا)، علمی- پژوهشی (۲ تا) و ۲ کتاب تالیفی و ۲ کتاب ترجمه ؛ سابقه تدریس زیاد در دانشگاههای دولتی و غیر انتفاعی؛ آیا شانس هیات علمی شدن را دارم؟ در ضمن مقطع کارشناسی‌ام در دانشگاه اصفهان، ارشد در دانشگاه تهران و دکترا در دانشگاه خوارزمی(دانشجوی سال آخر) هستم. آیا این سوابق می تواند معدلم را جبران کند؟ مگر امتیاز معدل نسبت به دیگر شاخصها برای جذب شدن چقدر است؟ خواهشاً راهنمایی بفرمایید. با تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر شرط معدل ندارند ممکن است با رزومه قوی جبران کرد.

      • جواد
        پاسخ

        بسیار سپاسگزارم جناب آقای دکتر. از اینکه بی توقعانه مردم را راهنمایی می کنید اجر جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.

  41. مجتبی
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشی
    لیسانس و ارشد فلسفه رو دانشگاه دولتی گرفتم
    دکتری شبانه پذیرفته شدم بنظرتون ارزش داره هزینه کنم؟
    ممنون از مشاورتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای کسب عنوان «دکتری» که صددرصد و برای بقیه مقاصد متوسط.

  42. سید سجاذ
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی حقوق بین الملل هستم. خواستم برای پایان نامه به خاطر علاقه به تجارت بین الملل موضوعی در این زمینه کار کنم.
    اگر لطف کنید بفرمایید در مورد چه موضوعی کار کنم که هم بین المللی باشد و هم تجارت بین المللی ممنون میشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد سازمانهای تجاری یا حقوق اقتصادی بین المللی کار کنید.

  43. سبزواری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.
    استاد یکی از منابع ازمون کتبی دانشگاه تهران برای پذیرش دکترا در رشته حقوق نفت درس حقوق تطبیقی قراردادهاست این درس شامل چه مباحثی است؟ایا همان مسایل تطبیقی قراردادهای بالادستی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بیشتر حقوق قراردادها مدنی است.

  44. علی رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده در دو دانشگاه شهید بهشتی تهران و شیراز به عنوان هیئت علمی پذیرفته شده ام با وجود اینکه خودم شیرازی هستم به نظر شما کدام یک را انتخاب کنم؟ شیراز یا شهید بهشتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر در شهرتان احساس خوبی دارید مهاجرت نکنید.

  45. لادن
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من امسال از رشته تغذیه دام در مقطع کارشناسی ارشد(روزانه)افارغ‌التحصیل شدم و قصد شرکت در آزمون ارشد تغذیه انسانی را دارم
    ۱-با این وجود که رشته کارشناسی‌ام تغذیه انسانی نبوده آیا امکان کار و استخدام برای اینجانب بعد از فارغ‌التحصیل شدن از این رشته در مقطع ارشد وجود دارد؟
    ۲-آیا راهی وجود دارد که دوباره در دوره روزانه ارشد بخونم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم ولی مگر در تغذیه دام و انسان فرقی است؟ ۲- ظاهرا باید تسویه کنید قبلی را.

  46. امیر
    پاسخ

    عرض سلام و وقت بخیر. جناب آقای دکتر بنده فارغ التحصیل رشته ی مهندسی برق و حقوق دانشگاه پیام نور بوذه و قصدادامه ی تحصیل در رشته ی حقوق تجارت بین الملل را دارم .دو سوال از محضر شریفتون داشتم استاد:

    ۱.آیا هدف گذاری تحصیل تامقطع ارشد درایران و دکتری در خارج از کشوررا تایید میفرمایید یا ادامه ی تحصیل از همان مقطع ارشددر خارج از کشور؟

    ۲.اگر راه دوم رو ارجح میدونیدبرای تحصیل در مقطع ارشد بهترین کشور و دانشگاه باتوجه به شرایطم(معدل ۱۶ دانشگاه پیام نور و توان هزینه تا سقف هفتاد میلیون) کجاست به نظرتون؟

    سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم از ارشد بروید خارج بهتر است ۲- هر کجا که بتوانید پذیرش بگیرید.

  47. محمد رضا
    پاسخ

    دکتر عزیز سلام
    بنده کارمند یک دانشگاه هستم و با استفاده از مرخصی استحقاقی در حال ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستم آیا امکان استفاده از فرصت مطالعاتی را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرصت مطالعاتی ربطی به مرخصی ندارد.

  48. بهناز
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    من دانشجوی ترم اخر ارشد معماری دانشگاه ازاد گنبد هستم و خواستم بپرسم برای دکتری دانشگاه ازاد تهران یا مشهد چقدر باید هزینه کنم؟ و ایا هدف من که تدریس در دانشگاه هست ارزش دارد که هر ترم اینقدر هزبنه کنم؟ واینکه چون در شهر ما دکتر معماری کم هست از نظر تدریس وکسب درامد در این زمینه موفق میشوم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هزینه را که کسی دقیق نمی داند حدود ۵۰ میلیون کلا. بنظرم هیات علمی خیلی احتمالش نیست.

  49. امیر
    پاسخ

    با سلام استاد.من قبلا هم این سوال رو مطرح کردم ولی جوابم رو نگرفتم،قبول دارم که کمی غیر منطقی است ولی لطفا فقط بگویید که آیا بنده که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی و لیسانس حسابداری هستم در صورت قبولی در یک رشته ی مهندسی در کنکور ارشد،از لحاظ قانونی منعی برای حضورم برای ثبت نام و حضورم در دانشگاه مربوط وجود دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  50. asma
    پاسخ

    سلام ببخشین من سوالی در مورد فرق بین دانشگاه تهران و الزهرا دارم،من طراحی لباس می خوام کدوم دانشگاه بهتره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب دانشگاه تهران مقدم است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *