دیدگاه ها و نظرها

  1. حجت اله اسماعیلی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    سال نو بر شما و خانواده گرامیتان پربار باد.
    از مطالعه کتاب تجارت بین الملل شما لذت بردم. خسته نباشید.امیدوارم همواره برقرار باشید.

  2. مریم
    پاسخ

    با سلام به استاد گرامی
    استاد من الان ۲۸ سالمه ودوس دارم حقوق تجارت بین الملل بخونم.بنظر شما من کنکور شرکت کنم و کارشناسی ارشد ایران بخونم و دکترا برم استرالیا موفق میشم؟
    اونجا میتونم کار کنم برگردم ایران میتونم عضو هیات علمی شوم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین
    دوستون دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر برای فوق بروی بهتر است. کار در آنجا در شرایط رکود اقتصادی خیلی واقع بینانه نیست.

  3. علی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر من در فرخوان بهمن ۹۰ به عنوان مربی یک دانشگاه دولتی پذیرفته شدم اما به دلایلی تاییدیه وزارت علوم به طول انجامید. در مهر سال ۹۱ نیز در مقطع دکتری پذیرفته شدم. طی تماس با مسئولین دانشگاه به من گفتند که حالا شما تحصیل رو ادامه بده که بعد از رسیدن تاییدیه وزاتخانه و جذب، به عنوان مامور به تحصیل کارت رو انجام میدیم و حتی به من گفتند که بورس جابی دیگر شرکت نکن و من اینکار رو انجام دادم. در همین اسفند هم تاییدیه من به عنوان مربی به دانشگاه رفته است اما مسولین دانشگاه میگن که نباید دانشجو باشی. از شما تقاضا دارم که بنده رو راهنمایی بفرمایید چون من میخوام هر دو رو داشته باشم
    آیا اگر دانشگاه موافقت کند از طرف وزارتخانه مشکلی پیش نمی اید؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا زمانی که حکم برای شما صادر نشده است هیچ تضمینی در کار نیست. کار این روزها از درس اهمیت بیشتری دارد. در ضمن کار می شود درس را هم خواند ولی بعد از درس ممکنه کار وجود نداشته باشد.

  4. لبخند زندگی
    پاسخ

    سربزنید خوشحال میشم

  5. am
    پاسخ

    با سلام
    برای وکالت حداکثر سن باید چند باشه؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      برای شرکت در آزمون تهران ۴۰ و شهرستان ۵۰ است.

  6. سعید ج
    پاسخ

    سلام.سال نو و عید باستانی نوروز رو رو خدمت استاد بزرگوار و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض میکنم.

  7. mohsen
    پاسخ

    بهترین ها را برایتان آرزومندم.

  8. فرزانه
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو؛ بهترین ها را برایتان آرزومندم.

  9. صفوی
    پاسخ

    با سلام-در آستانه فرا رسیدن “عید نوروز باستانی” و طمطراق پیک بهاران و آغاز سال نو تبریک

    و تهنیت صمیمانه را تقدیم شما و خانواده محترمتان داشته و در پرتو الطاف بیکران خداوندی

    ، سلامتی و بهروزی، طراوت و شادکامی، عزت و کامیابی را آرزومندیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سال نو مبارک

      یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

      نوروز و حلول سال نو و بهار پرطراوت و تجدید حیات طبیعت را تبریک و تهنیت عرض نموده، سالی سرشار از برکت و پیروزی را از درگاه خداوند متعال و سبحان مسئلت دارم

  10. ساسان
    پاسخ

    سلام بر استاد فرهیخته، با توجه به اینکه در حال حاضر برخی اساتید آ ثار حقوقی خود را به زبان انگلیسی ترجمه کرده اند و یا قانون مدنی و تجارت به انگلیسی ترجمه شده است ، آیا این ترجمه ها از لحاظ دستوری و اصطلاحات حقوقی بکار رفته ، دقیق میباشند ، در پایان چنانچه ترجمه صحیحی از قانون مدنی یا تجارت سراغ داریداعلام فرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که دو ترجمه موجود در زمینه قانون مدنی و تجارت را نگاه کردم نپسندیدم و اشکالات زیادی دارند ولی به هر حال می توانند تا حدی مورد استفاده قرار گیرند.

  11. سعید ج
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    استاد فرق مناطق آزاد با مناطق ویژه ی اقتصادی چی هست.مناطق ۹گانه آزاد چه ویژگی ها و یا محدودیت هایی نسبت به مناطق ویژه اقتصادی دارن.لطفا اگر مقاله و کتابی در این خصوص سراغ دارید یک دنیا ممنون میشم معرفی بفرمایید.باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مناطق آزاد و ویژه مشمول دو رژیم حقوقی متفاوت هستند و دو دسته قانون متفاوت بر آنها حاکم است. مناطق ویژه بیشتر معاف از واردات و صادرات است ولی در مناطق آزاد کلا مقررات سرمایه گذاری، ورود و خروج و ثبت شرکتهای متفاوتی حاکم است. مقاله ای در این زمینه نوشته ام که هنوز چاپ نشده است.

  12. محراب
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار
    آقای دکتر ،سوالی داشتم راجع به این موضوع که آیا امکان اجرای قواعد حل تعارض ومسائل مربوط نظم عمومی در حوزه ی حقوق بین الملل خصوصی در مورد شرایط شکلی قرارداد های داوری امکان پذیر است ؟ منظورم از شرایط شکلی کتبی بودن ،شفاهی بودن وامکان انعقاد قرارداد به وسیله وسایل ارتباطی نوین واینکه آیا قواعدشکلی در حوزه ی حقوق بین الملل خصوصی قاعده ای امری است؟ اگر امکان دارد منبعی معرفی بفرمایید.از کمک ها وراهنمایی های جنابعالی بسیار متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قرارداد داوری از جهت قواعد حل تعارض تابع مقررات خاص خود است. بدین جهت به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  13. کریمیان
    پاسخ

    با سلام و باآرزوی توفیق و تندرستی
    با اینکه دقیقا نمیدانم از کی کتاب داوری تجاری بین المللی چاپ شد و تصویر آن را در سایت منتشر کرده اید، بر خود لازم دیدم این اتفاق مبارک را به شماستاد عزیز ونیز به اهالی رشته ی حقوق تبریک گویم.
    همواره حق همراهتان.

  14. دانشجو
    پاسخ

    باسلام
    لطفا” بفرمایید اگر قرار باشد از قراردادهای EPCF جهت توسعه میادین نفتی استفاده شود این روش قراردادی جزء کدام دسته ازمعاملات قرار میگیرد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این قراردادها جز قراردادهای خدماتی قرار می گیرند و می تواند با ریسک یا بدون ریسک باشد.

  15. پادشاهی
    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با درود و صلوات بر محمد ص و آل محمد و با عرض ادب خدمت جناب آقای استاد شیروی بزرکوار
    دانشجوی دکترای حقوق خصوصی و عضو هیئت علمی یکی از دانشگاهای دولتی در تهران هستم
    برای معد شدن شرایط دفاع تصمیم به نشر یک مقاله isi تحت عنوان ” بررسی انکار و تردید نسبت به یک سند در حقوق ایران ، فرانسه و مصر ” دارم لذا خواهمشمندم اگر چند مقاله isi حقوقی به زبان انگلیسی در اختیار دارید بزرگوارانه در این وب منتشر فرمایید تا نحوه نگارش و بایسته های شکلی آن را بیشتر متوجه گردم . محبت حضرتعالی شاید مقدمه ای برای من و جامعه حقوقی باشد .
    با تقدیم احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول باید مجله مورد نظر که تمایل دارید در آن چاپ کنید را مشخص کنید و بعد مقالاتی را از آن مطالعه کنید. در صورت معلوم کردن مجله می توانم مقالاتی از آن مجله را در اختیاراتان قرار دهم.

  16. سام
    پاسخ

    سلام
    فارغ التحصیل کارشناسی ارشد (بازاریابی بین الملل) از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هستم، حدود سه سال مسئولیت خریدهای خارجی یک شرکت صنعتی را داشته ام،و با مبانی تجارت مربوط بهواردات و صادرات آشنا هستم به تازگی علاقه مند شده ام که در زمینه حقوق تجارت ادامه تحصیل دهم، چون احساس میکنم رشته مدیریت بازرگانی نتوانسته تخصص ویژه ای برای من فراهم کند، ما تو این رشته یک سری کلیات خوندیم . احساس میکنم کارهایی را که هم اکنون انجام میدهم شخص دیگری هم که در رشته دیگری تحصیل کرده و کمی هم زبان انگلیسی بلد باشد،بعد از چند ماه تجربه به خوبی بتواند انجام دهد، واقعآ دوست دارم یک تخصص ویژه داشته باشم ، مثل یک جراح قلب، فکر میکنم تخصص حقوق تجارت میتونه کمکم کنه، اما اوضاع تجارت بین الملل کنونی در ایران کمی نگرانم میکند،میخواهم بدانم برای کسی که حقوق تجارت میداند، چقدر تقاضا وجود دارد، ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال به شرایط کشور وابسته است ولی به هر حال جای کار و پیشرفت وجود دارد.

  17. a friend
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی
    لطفآ چند سطر راجع به قانونی بودن یا نبودن تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی در حقوق ایران بنویسید. در حقوق امریکا به نظرم یک رویه مرسوم بانکی است و کاملا قانونی. هر چند حقوق امریکا رو دقیق مطلعه نکردم. شاید هم اشتباه میکنم.
    مخصوصن روح الله خلجی http://lawyerkhalaji.mihanblog.com/post/1082
    در واکنش به نظر اداره حقوقی بانک مرکزی مبنی بر جواز تنزیل نوشته که نظر اداره حقوقی غیر قانونی است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جمعی از فقهای حاضر تنزیل را بر خلاف ربا مجاز می دانند می توانید به کتابهای فقهی مراجعه کنید. به عنوان نمونه می توانید به این منبع مراجعه کنید: نگاهی به مباحث فقهی و اقتصادی تنزیل، نویسنده: ثابت،سید عبدالحمید، نشریه: اقتصاد » اقتصاد اسلامی » زمستان ۱۳۸۰ – شماره ۴

  18. حمید پرصفایی
    پاسخ

    با درود و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر
    در مورد سوال ۲۱ بهمن و جواب آن توسط حضرتعالی در ۲۵ بهمن«سوال..۲-در صورت تقاضای طرفین در ارجاع موضوع به داوری ازسوی دادگاه، در این صورت دادگاه چه قراری صادر می کند؟ ج…۲-قرار رد دادخواست و ارجاع امر به داوری.» نظر اینجانب تقدیم می شود؛ تا نظر آن حضرت چه باشد:
    با توجه به اینکه قرار رد دادخواست که اصطلاحاٌ قرار رد دفتر نامیده می شود موارد آن توسط قانون آیین دادرسی مدنی ذکر گردیده که اجمالاٌ در موضوع نقص دادخواست می باشد و نیز در جریان رسیدگی، قرار صادره توسط دادگاه می تواند رد دعوی یا ابطال دادخواست باشد و به آن ترتیب دادگاه صالح به رسیدگی مجدد به دعوای طرفین بدون تشریفات آیین دادرسی مدنی و بدون تقدیم دادخواست نمی باشد، بنایراین در مورد سوال مطروحه به نظر می رسد با درخواست طرفین، دادگاه چاره ای جز صدور گزارش اصلاحی حسب تقاضا و قید ارجاع امر به داوری در آن ندارد. با عرض ادب مجدد

  19. فراهانی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دانشجوی حقوق هستم.برای کارتحقیقی قصد دارم موضوع اجاره رحم را انتخاب کنم.به نظر شما ایا موضوع مناسبی است و اگر در این زمینه بخواهم جزئی تر کار کنم چه عنوانی را انتخاب کنم؟لطفا در این زمینه مرا راهنمایی فرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می دانم پایان نامه هایی در این خصوص دفاع شده است ولی نتوانستم نشانی دقیق آن را پیدا کنم.

  20. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، وقتتون بخیر
    به نظر شما باکیفیت ترین و کم نقص ترین قوانین مدنی و تجاری در نظام حقوقی رومی-ژرمنی در حال حاضر متعلق به چه کشورهایی است؟
    بسیار ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر چند سوال سختی است، بنظرم کشورهای هلند، سوئیس، سوئد و اتریس از قوانین بهتری برخوردار هستند.

  21. صفوی
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب خدمت حضرت استاد
    اًحتراماً در صورت امکان خواهمشمند است کتب یا مقالات داخلی و خارجی که امکان دسترسی بداتها میسور باشد در ارتباط با موضوع تورم قانونی را برای حقیر معرفی بفرمایید.
    باتجدیداحترام
    دوستدار همیشگی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منبع خاصی را سراغ ندارم نیاز به جستجو دارد.

  22. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    بند ۳ بخش ت ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱ یکی از وظایف وزارت نفت را بدین شرح مقرر می دارد: « جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی به منظور توسعه میادین هیدروکربوری با اولویت میادین مشترک از طریق طراحی الگوهای جدید قراردادی از جمله مشارکت با سرمایه‌گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و با رعایت موازین تولید صیانت شده.»
    سوالاتی که از این باب مطرح می گردد بشرح زیر است:
    ۱- آیا عبارت «مشارکت با سرمایه گذاران و پیمانکاران» شامل قراردادهای PSA نیز می شود؟ با توجه به اینکه رویه داوری بین المللی در قرارداد های فوق مالکیت سهمی از مخزن را برای شریک به رسمیت می شناسد فلذا تعارض شرط اخیر بند قانونی فوق را چگونه می توان رفع کرد؟
    ۲- در کنگره نفت و گاز پژوهشگاه نفت خیلی از کارشناسان حوزه انرژی و وزارت نفت خوش بین بودند که مانع قانونی مربوط به انعقاد قراردادهای PSA رفع شده است ولی من به این نکته خیلی خوش بین نیستم چرا که قسمت اخیر بند فوق از عدم انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن سخن بمیان آورده که با اصول قراردادهای PSA مغایرت دارد.
    ۳- برفرض اینکه طرفین قرارداد بالادستی نفت و گاز بتواند شرطی به شرح عدم انتقال مالکیت نفت درجا در قرارداد درج کنند آیا قرارداد منعقده باز هم PSA می باشد؟ و یا باید عنوان دیگری به آن داد؟ بعنوان مثال مشارکت انتفاعی،
    ۴- آیا در صورتی که پیمانکار در نفت سرچاهی شریک باشد آیا می توان ادعا کرد قرارداد منعقده PSA می باشد؟
    ۵- اگر عرض بنده صحیح باشد پس ابداع قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت نسبت به قانون نفت ۱۳۶۶ چیست؟ و چه مزیتی می توان بر قانون جدید قائل شد؟
    خواهشمند است در این زمینه بیشتر راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم با این کلمات مبهم نمی شود مشارکت در تولید راه انداخت. عراق که کشور اشغال شده است حاضر نیست مشارکت در تولید داشته باشد و شرکتهایی که با ایالت خود مختار کردستان مشارکت در تولید منعقد می کنند تحت تحریم حکومت مرکزی قرار میگرند، یه کشور انقلابی مثل ما چطور حاضر است این قراردادها را ببندد. اگر واقعا قصد قانونگذار این است که این قراردادها استفاده شود مثل سایر کشورهای دنیا قانون وضع کند و شرایط اساسی این نوع مشارکتها را بیان نماید.

      • فرخ جواندل
        پاسخ

        با سلام
        استاد بزرگوار ممنون از پاسخ قانع کننده حضرتعالی
        من نیز بر عقیده شما بودم، گفتم شاید تفسیر و برداشت من اشتباه بوده است. خدا را شکر می کنم ابهام بنده از کلمات ابهام بر انگیز قانونگزار برطرف شد.
        با تشکر از وقتی که برای اینجانب اختصاص دادید
        خدا نگهدارتان

  23. مهدی تاجیک
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد .بنده کارشناسی مدیریت صنعتی را سال۱۳۸۶گرفتم با معدل ۱۲/۵ ولی به این رشته علاقه نداشتم به دلیل علاقه به علوم سیاسی کارشناسی ارشد علوم سیاسی از پیام نور گرفتم امسال با معدل۱۷ .الان میخوام برای دکتری برم نروژچون تحصیلات مجانیه هزینه یک سال خورد وخوراک رو دارم البته احتمالا بورس نتونم بگیرم اگه بتونم پذیرش بگیرم به نظر شما ارزششو داره تمام داروندارمو خرج تحصیل بکنم به نظر شما بعد از فارغ اتحصیل می تونم تدریس کنم تو نروژ …..خودم تنها چیزیروکه مطمعنم علاقه به این جور رشته وفضاست …. میشه نظرتونو بگین مرسی…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل خوبه به خصوص در خارج ولی مشکلات خاص خود را دارد. بعید است که در علوم انسانی راحت بتوانید در آنجا تدریس کنید به خصوص به دلیل مشکل زبان.

  24. کاظم
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم ، در صورت امکان چه تفاوتی بین قواعد داوری آنسیترال مصوب۱۹۷۶ با قانون نمونه آنسیترال مصوب۱۹۸۵ وجود دارد؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قواعد داوری آنسیترال که نسخه جدید آن ۲۰۱۰ می باشد، برای کسانی است که تمایل دارند که داوری خود را بر اساس مقررات آن سازمان به پیش ببرند. اما قانون نمونه یک قانون پیشنهادی است که به کشورها پیشنهاد شده است که بتوانند برای قانونگذاری الگو قرار گیرد.

  25. عطا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    بنده دانشجوی ترم آخر حقوق هستم و حدود ۳۰ سال دارم البته بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی عمران به این رشته علاقه مند شدم می خواستم یه مقایسه ای بین وکالت و سر دفتری بشه تا من بتونم از بین اینا یکی رو انتخاب بکنم با تشکر از شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو کار کاملا متفاوت است و به علاقه فرد بر می گردد. وکالت فرد آزاد تر هست ولی سردفتر مسئولیتش بیشتر است.

  26. ندا
    پاسخ

    با عرض سلام
    اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم ،موضوع پایان نامه ام مسئولیت مدنی سردبیران و نویسندگان مطبوعات در حقوق ایران و انگلیس است ،در پیدا کردن منبع مشکل دارم،اگر امکان دارد راهنمایی ام نمایید. با آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که اطلاع دارم آنقدر در مورد جنبه های گوناگون مسئولیت مدنی از قبیل مسئولیت کارگر، کارفرما، پزشک، بیمار، پرستار، مهندس، معمار، ورزشکار، داور، قاضی، … را نوشته اند شما هم مطالب مسئولیت مدنی را می توانید در فضای سردبیران و نویسندگان بنویسید. هر گز این سوال را از خودتان کرده اید که آیا مقررات متفاوتی از مسئولیت بر سردبیران و نویسندگان حاکم است؟ اگر جوابتان منفی است، پایان نامه شما تکراری است.

  27. علی ابوجعفری
    پاسخ

    جناب استاد شیروی
    سلام
    همونطور که فرموده بودید الان کیش هستم واقعا دلتنگتون شدم
    حضور در کلاس حضرت عالی و آشنایی با شما به نحوی به زندگی من جهت داد
    بابت همه زحمتایی که کشیدید ممنونم
    امیدوارم روزی بتونم ذره ای از محبتهای شما رو جبران کنم
    دوستتون دارم

  28. صفوی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
    چندی پیش دو سئوال در خصوص داوری به حضور عالی ارسال نمودم لکن پاسخ ان را ارایه نفرمودید در صورت امکان خواهشمند است بفرمایید:
    ۱.آیا در رسیدگی داور امکان جلب شخص ثالث وجود دارد یا خیر ؟
    ۲. در صورت تقاضای طرفین و ارجاع موضوع به داوری از سوی دادگاه در این صورت دادگاه چه قراری صادر خواهد نمود؟
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا خیر چون داوری متکی به توافق است و کسانی که توافق ندارند از حیطه داوری خارج هستند. ۲- قرار رد دادخواست و ارجاع امر به داوری

  29. دانشجوی حقوق
    پاسخ

    جناب استاد با سلام؛ تقاضا دارم به سؤالات ذیل پاسخ دهید:
    ۱. در کتاب متون حقوقی ۲، ابتدای جمله زیر برای نامأنوس است، لطفاً ترجمه دقیق آن را بفرمایید:
    Turning to civil proceedings…
    ۲. آیا این امکان وجود دارد که مجله ای بخاطر چاپ شدن با همکاری انجمن دارای رتبه A ، درجه علمی- پژوهشی کسب کند؛ بدون طرح در کمسیون وزارت علوم؟ در حقیقت، آیا تنها راه کسب درجه علمی کمسیون مزبور است یا راه دیگری هم وجود دارد؟
    ۳. ترجمه کتاب یاد شده جنابعالی را در یکی از فروشگاههای کتاب ملاحظه کردم؛ دارای اشتباهات و معادل های نادرستی است و باعث سردرگمی دانشجو در یادگیری می شود. چرا علیه مترجم که بدون اجازه شما اقدام به این کار کرده، شکایت نمی کنید؟ جالب است که فروشنده از عدم رضایت جنابعالی آگاه بود.

  30. عليرضا ترابي
    پاسخ

    به نام خدا
    جناب آقای دکتر شیروی ( زیده توفیقه)
    با سلام و نهایت فروتنی و ادب
    به بهانه شرکت در آزمون دکتری رشته حقوق نفت و گاز با سایت شما آشنا شدم و سپس کتاب حقوق تجارت بین‌المللی شما را خواندم و بسیار مشتاق کسب دانش و تجربه بیشتر در این زمینه شدم و البته افسوس بسیار خوردم که چقدر دیر !؟!
    در این حسرت و حرمان کمبود منابع فارسی در این زمینه کتاب آن جناب بخشی از عطش یادگیریم را فرونشاند .
    هر چند که در اندازه‌ای نیستم که راجع به کتاب شما اظهار نظر کنم اما به خوبی میتوانم زحمات عالمانه شما را در جای جای کتاب ببینم.
    هر فصل کتاب شما میتواند خود موضوع کتابهای چند جلدی شود که استدعا میکنم در این زمینه هم اقدام لازم را به تشخیص و اولویت خودتان مبذول فرمایید. خوب میدانم که در ابتدای راهم و بسیار باید بیاموزم تا مقدمات این بخش از حقوق را فراگیرم اما به لطف خداوندی و راهنمایی اساتید بزرگواری چون شما بسیار نیازمندم.
    اکنون پس از ۱۴ سال کار اجرایی در بخشهای حقوقی دولتی مصمم هستم که تجربه کاریم را با دانش روز در زمینه حقوق تجارت بین‌المللی با تاکید بر مباحث نفت و گاز ممزوج کنم و برای کشورم مفیدتر از قبل باشم.
    دو استدعا دارم از حضرتعالی:
    ۱ – اگر ممکن است اجازه بفرمایید در کلاس‌های شما شرکت کنم.
    ۲ – به عنوان شاگرد و کارآموز در مباحث پژوهشی در خدمت شما باشم.
    منوط به نظر جنابعالی است.
    در خاتمه مشتاقم که نهایت ادب و احترام و فروتنی و سپاس خودم را خدمت شما تقدیم دارم.
    سماحت و نجابت شما به این شاگرد با بضاعت مزجاه اجازه ابراز نظر داد.
    ایام عزت مستدام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ورود به دانشگاه تهران برای شما امکان دارد، ساعت ۸ تا ۹:۳۰ روزهای سه شنبه کلاس قراردادهای بالادستی دارم که می توانید با هماهنگی قبلی در یکی از جلسات شرکت کنید.

  31. vm,t
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    خسته نباشید لطفا با توجه به قوانین داخلی به مسئله زیر پاسخ دهید.
    آقای الف یک کالایی را به آقای ب میفروشد و تحویل ب میدهد و در مقابل دو فقره چک در وجه خودش (الف) به تاریخ ۱۰ و ۱۵ روز بعد از ب میگیرد، پس از مراجعه به بانک، به علت خالی بودن محل، چک ها برگشت میخورد.الف دادخواست مطالبه وجه چک داده و رای دادگاه بدوی له او صادر شده است.حال سوال اینجاست:
    ۱-آیا الف میتواند در این مرحله از دادرسی کالایی را از ج بخرد و همین چک ها را به او به عنوان ثمن معامله بدهد(البته ج نیز آگاه و عالم است)
    ۲-چنانچه جواب مثبت است بفرمایید نقش الف بعد از واگذاری چک ها به ج در دعوا مطالبه وجه چک ها چیست؟
    ۳-ج چگونه باید وارد دعوا شود؟
    ۴-شکل انتقال چگونه است؟با ظهرنویسی یا تنظیم سند جداگانه در دفاتر رسمی یا…؟
    لطفا ابعاد این مساله را توضیح دهید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به سوالات واقعی جواب می دهم این نوع سوالات را با همکلاسی هایتان مباحثه کنید.

  32. م
    پاسخ

    سلام .لطفا بفرمایید معادل ( قبض ) عین یا … به انگلیسی چیست.(مثلا قبض شرط صحت عقد رهن است)
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      شما می توانید از اصطلاحات delivery و یا hand over استفاده کنید.

  33. student of law
    پاسخ

    سلام استاد

    استاد من دانشجوی رشته حقوق هستم با اینکه در یکی از دانشگاه های خوب تهران درس میخونم ولی زبانم ضعیف هست حالا من تصمیم گرفتم تا این ضعف رو جبران کنم اما نمیدونم چکار کنم

    استاد برای شروع چه کنم! ! چه منابعی روبخونم ! چکار کنم که مهارت های زبانم ارتقا پیدا کند!
    استاد منو راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امروزه برای تقویت زبان راهکارهای متعددی وجود دارد. سی دی های فراوانی وجود دارد. بهتر است مهارتهای گوناگون را با هم تقویت کنید. یعنی کتاب خواندن، گوش دادن و نوشتن را با هم تمرین کنید. برای شروع می توانید به یک کتابفروشی کتابهای زبان مراجعه و با مشورت با فروشنده کتاب و جزوه هایی را که بیشتر خریدار دارند انتخاب کنید.

  34. مهدی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر .
    میخواستم بدونم بازار کار رشته ی it چه جوریاست ؟
    درامد خوبی داره ؟
    در این رشته باید چه مدرکی داشته باشی تا یه درامد خوب نصیبت بشه ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کار بلد باشی خوبه.

  35. هاشم
    پاسخ

    با سلام

    احتراماً،با توجه به اینکه شما بیان کردید ( اعمال حق مالکیت و مالکیت عمومی در این قراردادها کاملا حفظ شده است) اگر مشکلی در این قراردادها پیش بیاید به چه صورت عمل می شود؟ آیا حق را به کشور میزبان میدهند یا کشور خارجی طرف قرارداد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قراردادهای بیع متقابل یک نوع خرید خدمات است و با حق مالیکت و مالکیت عمومی در تعارض قرار نمی گیرد. پس سوال شما واقعی نیست.

  36. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام

    استاد با توجه به اینکه شما در عرصه حقوق مالکیت فکری نیز فعالیت دارید میخواستم بپرسم ۱.به طور اجمال ماهیت این رشته چیست ؟( فقط مباحث حقوق خصوصی را دارد یا تجارت رو هم شامل میشه )

    ۲. آینده شغلی این رشته را چطور ارزیابی میکنید؟ مثلا در مقایسه با سایر رشته های حقوقی مثل ح تجارت بین الملل اصلا بازار کار دارد؟

    ۳. اگر در مقطع دکتری ح مالکیت فکری در کشور های توسعه یافته تحصیل شود ایا مانند ح تجارت بین الملل که هم زمینه کار تدریس و هیئت علمی دارد و هم کار عملی . این رشته چطوریاست!

    ۴ کلا نظرتان در مورد گذاشتن وقت و تلاش و هزینه و هدف گذاری برای تحصیلات تکمیلی در این رشته چیست!

    ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این که شما بتوانید به طور مشخص از تخصص خود در حوزه مالکیت فکری استفاده کنید، احتمالش کمم است البته در زمینه اختلافات مربوط به نام تجاری و ثبت علایم قدری موضوع بیشتر این روزها اهمیت پیدا کرده است ولی خیلی مسایل مالکیت فکری به خصوص در حوزه حق مولف و حق اختراع عملا کسی به آن توجه نمی کند. این حجم از فارغ التحصیلان برای این رشته با نیاز واقعی هماهنگ نیست.

  37. هاشم
    پاسخ

    باسلام

    ضمن تشکر از همکاری جنابعالی در پاسخ به سئوالات اینجانب خواهشمند است نظر خود را در خصوص سئوالات زیر اعلام نماید.

    ۱-آیا در قراردادهای نفتی منعقد شده توسط ایران اصل حاکمیت وامنیت ملی رعایت شده است درصورت عدم رعایت آیااین قراردادها قابل فسخ هستند?
    ۲-اعمال حق حاکمیت ومالکیت عمومی در قراردادهای نفتی به چه صورت میباشد (مطلق یا نسبی) ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- قراردادهای بیع متقابل به صورت قراردادهای پیمانکاری است که شرکت نفت خدماتی را خریداری می کند و این اصلا با اصل حاکمیت و امنیت ملی منافات ندارد که بتوان به استناد آن قراردادها را فسخ کرد. ۲- نفهمیدم منظور از مطلق و نسبی چیست ولی اعمال حق مالکیت و مالکیت عمومی در این قراردادها کاملا حفظ شده است.

  38. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدانم تفاوت مدارک دکتری حرفه ای، دکتری تخصصی و دکتری ph.d در چیست؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتر تخصصی با PhD برابری می کند ولی دکتری عمومی یا حرفه ای طبق مقررات ایران در حد کارشناسی ارشد ارزیابی میشود.

  39. شاگرد کوچک استاد
    پاسخ

    استاد بزرگوار با سلام
    ۲سوال داشتم اگر ممکنه جواب بفرمایید
    ۱-فروشنده ای در ضمن مبایعه نامه ای متعهد به تنظیم سند وکالت بلاعزل فروش ملک به نام خریدار می شود لکن از انجام تعهد خود در وقت مقرر خودداری می کند و خریدار با اخذ گواهی عدم حضور دردادگاه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی وکالت بلاعزل فروش ملک را می دهد در این مورد رای دادگاه چه می تواند باشد
    ۲-فروشنده ای ضمن مبایعه نامه ای متعهد می شود همزمان با تنظیم سند رسمی انتقال مورد معامله نسبت به تنظیم سند رسمی رضایت با محتوی اینکه خریدار می تواند درب را در ساعات اداری باز بگذارد اقدام کند حالا فروشنده از تنظیم سند رضایت امتناع می کند حال می شود در دادگاه اور ملزم به تنظیم سند رضایت کرد رای دادگاه چه میتواند باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- از قرائن فهمیده می شود که این وکالت بلاعزل بخشی از فرآیند فروش است و بنابراین دادگاه متعهد را به اعطای وکالت بلاعزل الزام می کند. ۲- سند رضایتدر اینجا نیز قابل حکم است اگر دادگاه احراز کند که این امر معقول و موضوع تعهد الزام آور بوده است.

  40. امیری
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده دانشجوی رشته زبان سال آخرم. بدلیل علاقه به رشته حقوق تمایل دارم در کنکور شرکت کنم. با توجه به مطالب اخیر که از دوستان خواندم و طبق نظر شما متوجه شدم که کارشناسی رشته غیر مرتبط برای ارشد حقوق. وکالت امکان پذیر نیست. برای همین خواستم از نظرات جنابعالی را در این مورد جویا شوم که ایا ادامه رشته زبان با توجه به موقعیت شغلی بهتر است یا حقوق؟ با توجه به اینکه رشته زبان در مقاطع بالاتر برای من سخت هست. و ایا امکان قبولی در دانشگاه دولتی تهران در رشته حقوق تا چه حد از نظر رتبه مقدور هست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا رشته حقوق از زبان سخت تر است مگر در دانشگاهی که هر کسی را قبول کند. ثانیا، رشته خودت در مجموع بهتر است زیرا اصل یک رشته در دوره کارشناسی است. به هر حال برخی نیز از سایر رشته ها وارد دانشگاه شده اند و در دانشگاه دولتی تهران نیز قبول شده اند.

  41. سبحان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    بنده مقاله ای با موضوعی کاملا جدید در بیست صفحه نوشتم منتهی تنها ۵ منبع دارد آیا میشه برای مجله علمی پژوهشی بفرستم؟ البته تمام ضوابط یک مقاله رو دارد و همچنین ایده .
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به موضوع دارد نمی شود که دربسته صحبت کرد. اگر موضوعی باشد که در مورد آن چیزی نوشته نشده است، این ۵ منبع هم زیاد است. اگر شما ادبیات را ندیده باشی، طبیعتا از همین حالا ندیده رد است.

  42. S
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد گرامی

    اگر امکانش هست چندتا مقاله علمی پژوهشی که از دانشجو ارشد حقوق به تنهایی مقاله قبول کنند معرفی می کنید؟

    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان مجله علمی پژوهشی است، نمی توانند اصولا چاپ کنند زیرا وزارت علوم اعتبار آن مجله را تمدید نمی کند.

  43. ناهید
    پاسخ

    ااستاد سلام…استاد ی نفر با فوق لیسانس در رشته حقوق بین الملل امکان شرکت در ازمون وکالت یا سردفتری یا مشاوره نداره با توجه ب اینکه لیسانس غیرمرتبط داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اکثرا لیسانس حقوق یا فقه و مبانی می خواهند.

  44. ناهید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد من درحال نوشتن پایان نامم راجع ب قانون حاکم بر روند دادرسی در داوری تجاری بین المللی هستم.بعداز مدتها هنوز ب بحث روند دادرسی نرسیدم همش درگیر شناخت عناوینم.اگر لطف بفرمایید کتاب یا مقالات محکمی معرفی بفرمایید ممنون میشم و منتظرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      چندین مقاله در این زمینه نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید مثل اسکینی، ربیعا، تعارض قوانین در داورى تجارى بین‏المللى، مجله حقوقی بین‌المللی، شماره ۱۱، پاییز و زمستان ۱۳۶۸، ۲۱۳-۱۵۴.

  45. هاشم
    پاسخ

    با سلام
    ضمن عرض تشکر خدمت شما استاد محترم از اینکه در مسایل علمی به دانشجویان کمک میکنید تشکر می نمایم.

    استاد محترم آیا میتوانید به این سئوال اینجانب جواب دهید که آیا در قراردادهای نفتی که ایران با شرکتهای خارجی منعقد میکند آیا شرط ثبات در آن در نظر گرفته میشود یانه؟با توجه به این سئوال آیا حاکمیت دائمی زیر سئوال نمی رود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرط ثبات در نظر گرفته نمی شود ولی چون پرداختهای دولتی مثل مالیات، عوارض گمرکی و امثال آن جداگانه توسط شرکت نفت به پیمانکاران نفتی پرداخت می شود، اگر میزان آنها اضافه شود، باز هم شرکت نفت آن را پرداخت می کند و یک نوع تضمین برای پیمانکار است که از جهت افزایش این حقوق دولتی متضرر نشود.

  46. شهلا
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید
    ضمن تشکر از این که برای امثال ما وقت می گذارید دانشجوی ترم ۱ تجارت بین الملل هستم خیلی دوست دارم پایان نامه ام را با راهنمایی شما انجام دهم اگه براتون مقدور است بفرمایید که من چیکارکنم استاد محترم من امیدوارم که شما با موافقت خود من راخوشحال کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا قدری برای اخذ پایان نامه زود است و مشغله ها اجازه نمی دهد که در شهرستان پایان نامه بگیرم. به اضافه این که بسیاری از دانشگاه ها هیئت علمی خودشان را ترجیح می دهند و راه برای دیگران باز نیست. با این وجود با ایمیل شخصی ام تماس بگیرید.

  47. اسماعیل محمدی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد گرامی

    می خواستم بدونم چگونه می تونم کتاب تجارت صادرات اشمیتوف (Schmitthoff’s Export Trade: The Law and Practice of International Trade, Sweet & Maxwell) رو به همان زبان انگلیسی بصورت فیزیکی یا فایل pdf در اختیار داشته باشم؟ متاسفانه نتونستم تا الان پیداش کنم.

    با تشکر و سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از دانشجویان فرمت پی دی اف آن را دارند که از اتفاق آخرین ورژن هم است

  48. سعید
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر منبعی برای اعتبارات اسنادی سراغ دارید که همه انواعLCرا توضیح داده باشد

  49. vm,t
    پاسخ

    استاد ارجمند سلام
    ضمن سپاس فراوان از لطف و دلسوزی های شما،در رابطه با کتاب حقوق تجارت بین الملل شما(چاپ دوم پاییز ۹۰) سوالاتی دارم:
    ۱-آخرین چاپ این کتاب مربوط به چه زمانی است؟
    ۲-با توجه به ارائه نسخه اینکوترمز۲۰۱۰،مطالب فصل هشتم این کتاب تا چه اندازه قابل مطالعه و تطبیق با اینکوترمز ۲۰۱۰ می باشد؟
    ۳-یادگیری تمامی اصطلاحات و مطالب ذیل آنها برای آزمون دکترا توصیه میشود یا خیر؟به عنوان مثال FOBمخفف چه کلماتی است و وظایف هریک از خریدار و فروشنده تحت این عنوان چیست؟(البته در قالب تست)
    ۴-در بحث ضمانتنامه های بانکی ذیل عنوان ضمانتنامه شرکت در مناقصه کلمه پاکات را داریم پاکات به چه معناست؟
    و نهایتا ضمن قدردانی مجدد از شما به سبب نگارش بسیار شیوا و روان این کتاب،تعدادی اشتباهات املایی ناشی از تایپ در این کتاب به چشم میخورد چنانچه اجازه فرمایید تمامی آنها را در قالب یک مجموعه مدون تهیه کرده و به حضور ارسال دارم تا پاسخی هرچند ناچیز باشد به لطف شما
    با تشکر فراوان
    دانشجو

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چاپ چهارم این کتاب که ویرایش دوم کتاب محسوب می شود زیر چاب است که بزودی در دسترس قرار می گیرد. در این ویرایش مطالب فصل هشتم مطابق با اینکوترمز ۲۰۱۰ بازنویسی شده است. ۲- اگر تا چاپ سوم کتاب در اختیار شما است، مقاله اینکوترمز را مطالعه کنید ۳- به هر حال در امتحان تستی هر چیزی ممکنه مطرح شود به خصوص اینکوترمزها. ۴- پاکات جمع پاکت است. ۵- این اشکالات عمدتا در چاپ جدید برطرف شده است معذلک موارد خود را جهت اصلاح در چاپهای بعدی ارسال فرمایید.

  50. هادی(فارغ التحصیل مالکیت فکری)
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز و دلسوز
    در خصوص قراردادهای فیدیک (fidic) سوالاتی داشتم:۱. قالب این نوع قراردادها در ایران کارایی دارد؟
    ۲. منبع مطالعاتی لاتین مناسب در این خصوص چیست ؟
    با تشکر از حسن توجه حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بسیاری از قراردادهای تیپ که امروزه در سازمانهای گوناگون استفاده می شود از این قراردادها بعضا یا کلا اقتباس شده اند. ۲- خود کتابهای زرد، قرمز و .. که توسط فیدیک منتشر شده بهترین منبع هستند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *