دیدگاه ها و نظرها

  1. صفوی
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب مجدد خدمت حضرت استاد
    با عنایت به مقالات موجود در زمینه بازسازی قضایی , پس از تهیه مقالات خارجی و ترجمه آنها و صرف وقت نهایتاً آنچه که مورد نظر حقیر بوده بدست نمی آید . خواهشمندم در صورت امکان مقالاتی که مشتمل بر تعاریف و تبیین ساختار و … می باشد برای اینجانب معرفی بفرمایید.
    باتجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی از منابع خوب برای بازسازی شرکتها عبارت است از: Norley, Lyndon; Swanson, Joseph; Marshall, Peter. A Practitioner’s Guide to Corporate Restructuring. City Financial Publishing همچنین می توانید این سایت ها را سر بزنید: http://www.mire-restructuring.eu همچنین میتوانید این نوشته را دانلود کنید.

  2. ارامش
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد گرامی

    حضرتعالی در کتاب تجارت بین الملل خود در بخش تجارت الکترونیکی اشاره کردید به اینکه در برخی کشورها برخی معاملات در غالب الترونیکی امکان پذیر نیست مانند وصیت نامه در امریکا در حالیکه در ایران در ماده ۶ ق.ت.ا استثنا نشده.برای بررسی تطبیقی این بحث باید به قانون تجارت امریکا مراجعه کرد یا قانون مدنی و بحث وصیت؟لطفا در صورت امکان سایت یا منبعی را معرفی می کنید؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این مسئله در قوانین تجارت الکترونیک یا اسناد الکترونیک آمده است. برای مثال می توانید به قانون تجارت الکترونیک امریکا مراجعه کنید.

  3. صفوی
    پاسخ

    با عرض و سلام خدمت استاد ارجمند
    استاد خواهشمند است در صورت امکان منابع داخلی و خارجی در زمینه بازسازی قضایی برای اینجانب معرفی بفرمایید . قبلاً به منبع مورد تعرفه حضرتعالی مراجعه نمودم لذا منابع بکار گرفته شده بسیار اندک و محدود بود .
    با تجدیداحترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در ایران منابع بسیار محدودی در این زمینه قابل دسترسی است.

  4. یکی از ارادتمندان شما
    پاسخ

    استاد.بنده کارشناسی ارشد ح تجارت بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و از خود تعریف نباشد بسیار ساعی هستم.سابقه ی مطالعه در زمینه قراردادهای نفتی و به ویژه مقالات مرتبط رو از محضر دکتر فیصل عامری دارم.منتها نمیدانم آیا دو ماه برای برنامه ریزی و مطالعه کافی است یا کار من سنگ در هاون کوبیدن است.لطفا منابع رو هم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      در زمینه قراردادهای نفتی مثل بیع متقابل به مقالات اینجانب مراجعه کنید. در خصوص سایر قراردادهای نفتی به منابع خارجی مراجعه کنید. قراردادهای نفتی قبل از انقلاب نیز کمک می کند به خصوص قانون نفت ۱۳۵۳. اما این که تا چه اندازه مصاحبه تخصصی خواهد بود خیلی معلوم نیست. بیشتر اساتید زمینه هایی را خود آشنا هستند را سوال خواهند کرد. بهتر است با آگاهی از ترکیب اساتید مصاحبه کننده معلوم شود که چه چیزهایی را می پرسند.

  5. سحر اصغرزاده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. من فوق لیسانس علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی هستم و قصد دارم که امسال دکترا در رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز امتحان بدهم. یکی از دروس تخصصی «حقوق قراردادهای نفت و گاز»اعلام شده است. چه کتابی را برای مطالعه توصیه می‌نمایید؟ از راهنمایی شما بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب خاصی را برای شما توصیه نمی کنم ولی می توانید از مقالات خودم و یا مقالات خارجی در این زمینه استفاده کنید. دو تحقیق نیز توسط پژوهشهای مجلس در زمینه نفت و گاز منتشر شده که می تواند مفید باشد.

  6. یکی از ارادتمندان شما
    پاسخ

    با سلامخدمت استاد محترم.اجرتان با حضرت حق
    استاد بنده کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم و باتوجه به اینکه دکترای این رشته در ایران وجود ندارد تمایل به ادامه تحصیل در حقوق نفت و گاز دارم.میخواهم جسارتا جواب صریحی به حقیر بفرمایید که آیا در این دوماه مانده به دکترا امکان مطالعه و قبولی هست و اینکه لطفا منابع دکترای این گرایش رو با توجه به جدید بودن این گرایش بفرمایید.خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اردتمند عزیز من چطور بدون شناخت از شما می توانم بگویم که آیا شما می توانید ظرف دو ماه قبول شوید یا نه. دو ماه مزبور فی نفسه کفایت نمی کند مگر این که سابقه تحصیلی عالی داشته باشید. بدون برنامه ریزی و تمرکز و صرف وقت کافی انتظار کامیابی بیهوه است.

  7. ادبی
    پاسخ

    سلام استاد، طبق دفترچه امسال ازمون دکتری حقوق خصوصی، از درس ایین دادرسی مدنی سوال طرح نمیشه در حالیکه از درس ایین دادرسی کیفری در شاخه جزا سوال میاد. چه مبنای منطقی پشت این تصمیم وجود داره؟ آیا ایین دادرسی مدنی اهمیت کمتری داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از این تصمیمات سلیقه ای است. بنظرم یکی از دلایل حذف این می تواند عدم ارائه این درس در مقطع ارشد در بیشتر دانشگاه ها باشد.

  8. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    باسلام
    می خواهم در خصوص مسئولیت تبلیغ کنندگان کالا تحقیقی انجام دهم لطفا راهنمایی بفرمایید و اگر ممکن است منابع داخلی و خارجی جهت مطالعه معرفی بفرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید از کتاب «حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان» دکتر محسن اسماعیلی شروع کنید.

  9. ارامش
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد گرامی

    بنده دانشجو ارشد بین الملل می باشم و تافل ibtبا نمره ۱۰۶ دارم و فرانسه و المانی نیز می خوانم و خیلی دوست دارم که دکتری را در شاخه تجارت بین الملل در استرالیا یا کانادا ادامه بدم.لطف می کنید راهنمایی کنید با چند مقاله یا شرایطی می توانم بورس تحصیلی بگیرم؟
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه تحصیلی به ندرت در رشته حقوق وجود دارد. شما باید تحقیق کنید که در کدام دانشکده پروژه تحقیقاتی وجود دارد و کدام استاد Fund در اختیار دارد که می تواند برای شما اختصاص دهد و شما نیز متقابلا در پروژه تحقیقاتی مربوط مشارکت کنید. به هر حال برای جستجو در مورد بورسیه scholarship در استرالیا می توانید به این لینک مراجعه کنید.

  10. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    استاد بزرگوار باسلام و خسته نباشید مقاله می خواندم که در آن نگارنده به دنبال آن بود بیان کند انتشار ویروس های خطرناک مانند ایدز در سطح وسیع در حکم محاربه است و در این راستا خیلی تلاش کرد و حتی از واژه های روایات تفاسیر جدیدی آورد می خواهم بدانم تا چه اندازه روش بکار رفته در این نوع تلاش ها پذیرفته است و علمی است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به استدلالهای مطروحه دارد. نمی شود بدون مطالعه آن اظهار نظر کرد. این روزها مقالات سطحی زیادی نوشته می شود و احیانا چاپ می شود که مسایل فقهی سرسری بررسی شده و نتایج مورد نظر نویسنده بدست آمده است بدون این که از محتوی علمی لازم برخوردار باشد و استدلالهای محکمی بیان شده باشد.

  11. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    با سلام ۲سوال دارم ۱ -باتوجه به اینکه به موجب ماده ۲۹۹ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت فقط موادی که ناظر به شرکت های دیگر است کما فی السابق معتبر است ودر خصوص شرکت های تضامنی ماده ۵۱ مطرح است که مسئولیت مدیر و شرکا را مانند مسئولیت وکیل در قبال موکل دانسته ولی مواد دیگر به خصوص ماده ۴۹ را نیاورده آیا ماده ۴۹ قانون تجارت ۱۳۱۱ در مورد شرکت های تضامنی و نسبی هنوز معتبر است معتبر است در ئاقع می خواهم بدانم آنچه در ماده ۴۹ ق.ت ۱۳۱۱ هآمده و می گوید در صورت اجازه اساسنامه و با تصویب سایر مدیران شرکت .هر مدیر می تواند بامسئولیت خودش شخص ثالثی را از خارج به جای خود مدیر نماید امروزه شدنی است یا نه

    ۲- در کشور های اروپایی آیا مدیر می تواند شخصی را به جای خود موقتی یا دائمی مدیر نماید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در صورتی مواد قانون تجارت ۱۳۱۱ (۹۳-۲۱) در خصوص شرکتهای سهامی قبلی به تجوز ماده ۲۹۹ لایحه اصلاحی هنوز در مورد شرکتهای تضامنی و نسبی قابل اجرا است که در مقررات این شرکتها به آن مواد اشاره شده باشد. از آنجا که به ماده ۴۹ اشاره نشده است، بنابراین امکان استفاده از ماده ۴۹ نسخ شده در خصوص سایر شرکتهای غیر سهامی امکانپذیر نیست. ۲- حسب مورد باید در خصوص تک تک کشورها تحقیق شود.

  12. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    باسلام با توجه به موضوع آتی ۲ سوال دارم در سند چاپی نکاح زوج ضمن عقد نکاح به زوجه چنین وکالت می دهد ب)ضمن عقد نکاح/خارج لازم :زوج به زوجه وکالت بلا عزل باحق توکیل غیر داد که در موارد مشروحه زیر با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز از دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نمایدو نیز به زوجه وکالت بلا عزل با حق توکیل غیر داد تا در صورت بذل از طرف او قبول نماید.

    مواردی که می تواند حسب مورد از دادگاه تقاضای صدور اجازه طلاق نماید به شرح زیر است:
    ۱-استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تائید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت شش ماه وفا نکند و اجبارا ایفا هم ممکن نباشد. و ……………………….
    سوال اول : این وکالت معلق است یا مشروط و یا……
    سوال دوم : اگر زوجین بخواهد یکی از موارد ۱۲ گانه مثلا عقیم بودن زوج را حذف کنند باید اسقاط شرط کنند و یا اینکه زوجه در خصوص هر مورد از انجام مورد وکالت استعفا دهد لطفا شما نظرتان را بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- وکالت نه مشروط و نه معلق است و زن قطعا وکیل می شود، ولی در صورتی زن می تواند از آن وکالت استفاده کند که شرایط مقرر در آن حاصل شود. ۲- اگر منظورتان زمان انعقاد عقد است که در این صورت زوج نباید آن شرط را امضاء کند و اگر بعد از آن باشد، در این صورت عدم امکان عزل زوجه یک حقی برای زوجه است که زن می تواند از آن صرف نظر کند که در این صورت وکالت قابل عزل خواهد شد.

  13. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    در دانشگاه ما استاد محترمی معتقد است بیع شرط با بیع خیاری فرق دارد و بیع شرط را با اصلاح ماده ۳۴ قانو ن ثبت مملک می دانند ولی بنده معتقدم بیع خیاری با بیع شرط فرق ندارد و از مطالعه کتب اساتید برجسته هم به این نتیجه رسیدم و کماکان بیع شرط مملک نیست لطفا نظر شریفتان را بفرمائید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بیع شرط یک وسیله تضمین برای وام و تعهدات مالی بوده است و از این حیث دارای مقررات خاص در قانون مدنی و ثبت شده است. اما بیع خیاری صرفا بیعی است که در آن شرط خیار شده است و کارکرد تضمین وام و فاینانس نداشته است. بنابراین از این جهت این دو با هم تفاوت دارد. این بحث شبیه لیزینگ و اجاره به شرط تملیک است که اولی به عنوان تأمین مالی و تضمین و دومی می تواند صرفا یک اجاره ای باشد که در آن شرط تمیلک شده است بدون این که کارکرد فاینانس داشته باشد.

  14. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    باسلام از ۲ مجله حقوقی معتبر ۲ مقاله در خصوص حق توکیل به غیر می خواندم یکی مصرانه اثبات کرد وکیل دوم وکیل موکل است و در تمام زوایای آن بحث کرد از قبیل اجرت و عزل و استعفا و فوت و …. و دیگری مصرانه اثبات کرد وکیل دوم وکیل وکیل اول است و …. حقیقتش چند مقاله نوشته ام مثلا یکیش در خصوص بررسی موجد حق بودن یا مثبت حق بودن سند رسمی از منظر حقوق ایران است از طرح این سوالها به دنبال اینم که می خواهم بدانم چه معیاری برای قبولی مقاله و چاپ آن درمجلات است آیا اگر نظر حقوقی حاصل از تلاش حقیر با نظر مسئولین نشریه هم خوانی نداشت چاپ نمی شود لطفا جواب کامل بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رویه متعارف در ارزیابی مقالات جهت چاپ در مجلات معتبر علمی این است که ابتدا موضوع در چارچوب مجله باشد زیرا نمی شود مثلا در مجله حقوق خصوصی یا مجله حقوق مدنی مقالات خارج از این حیطه را چاپ کرد. در صورتی که مقاله به موضوع مجله مربوط باشد، مقاله به داوران ارجاع می شود و چنانچه دو داور قبول کنند، معمولا جهت چاب در نوبت قرار می گیرد. اگر هر دو رد کنند مقاله رد می شود و اگر یکی رد کند و یکی قبول کند به تشخیص سردبیر به داور سوم ارجاع می شود و نظر دو داور ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

  15. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    با سلام استاد بزرگوار اگر ممکن است بفرمائید ملاک و ضابطه بر ای طرح یک نظریه حقوقی چیست به عبارت دیگر یک نظر حقوقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد که قابل طرح باشد یا اصولا معیار خاصی ندارد و هر محققی می تواند نظریه بدهد و شاید هر عزیزی که مطرح شد فقط باید نظریه بدهد به عنوان مثال نظراتی که در رشته حقوق در یک مبحث واحد از محققیق محترم و مطرح کشور ارائه می شود و بعضا ۱۸۰ درجه باهم اختلاف دارند مثلا در ماده ۶۸۰ قانون مدنی عزیزی می گوید ترجمه ماده ۲۰۰۵ فرانسه است و عزیزی دیگر می گوید مستقیما از فقه اسلامی گرفته شده است و نظراتی دیگری هم داده شده است خواهشمندم کامل بنده را راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زیبایی حقوق به نظریات متعدد آن است. معمولا هر نویسنده و محقق ممکن است مسئله را از زوایه خاصی نگاه کند. همین قدر که کسی بتواند نظر خود را مستدلا بیان کند و دید خاصی از آن ارائه کند، کفایت می کند. لازم نیست همه یک نوع فکر کنند. با این وجود حرفهای بی پایه و اساس که مبتنی بر حدسیات و مطالب بی پایه استوار باشد، نظریه حقوقی محسوب نمی شود.

  16. مهدي
    پاسخ

    استاد ارجمند سلام
    اگر ممنکنه نظرتون را راجع به ادامه تحصیل در دکترای حقوق بین الملل کیفری در خارج از کشور بفرمایید.امکان هیأت علمی شدن؟و اینکه آیا امکان استفاده از این تخصص در شرایطی که کشور ما هم داره خودش را به استانداردهای جهانی نزدیکتر میکنه وجود داره و میشه امیدوار بود در آینده،به لحاظ عملی به این رشته بها داده بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع خوبی است و کشور نیز به آن نیاز دارد ولی این که تضمینی جهت هیات علمی باشد، نمی شود با ضرس قاطع گفت بلاخره باید یک گروه آموزشی شما را قبول کند.

  17. فریده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    اینجانب دانشجوی دکتری دانشگاه … مالزی هستم و حدودا عید سال جاری از تزم دفاع خواهم کرد. بنده در سال ۸۹ موفق به اخذ بورس سال آخر از وزارت علوم شدم و در مهر سال ۹۰ مدت بورسم تمام شد و به دانشگاهی که اعلام نیاز گرفته بودم مراجعه نمودم و الان ۳ ترم است که مشغول تدریس هستم و بصورت حق التدریس حقوق دریافت می کنم. متاسفانه هفته پیش نامه ای مبنی بر عدم صلاحیت بنده به دانشگاه رسیده است. سوالم این است که آیا من بعد بنده نمی توانم تدریس کنم حتی بصورت حق التدریس؟ آیا این ۳ ترمی که تدریس کرده ام جزو تعهد ۲ ساله مورد قبول است و آیا اجازه خواهند داد ۱ ترم دیگر نیز حق التدرسی داشته باشم تا تعهدم را پایان بدهم؟ آیا عدم صلاخیت من به معنی انفصال کامل از وزارت علوم است یا می توانم بصورت کارمند ادامه بدهم؟ آیا با این وضعیت سندی که به عنوان گرو در وزارت علوم دارم قابل استرداد است؟ آیا من می توانم به این رای عدم صلاحیت اعتراض کنم؟ به بنده گفته شده پیامک هایی با خط شما رد و بدل شده که باعث رد صاحیت شده. به نظر شما با توجه به اینکه بنده تا به اینجا بسیار رنج کشیده ام و الان می بینم زندگی و آینده ام و آبرویم و تمام دستاوردهایم به همین راحتی از بین میرود،چه باید کرد؟ با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر صلاحیت عمومی (گزینش) شما مورد تأیید قرار نگرفته است، می توانید اعتراض کنید و مجددا تقاضای خود را مطرح کنید. البته اگر صلاحیت شما مورد تأیید قرار نگیرد، شما می توانید عدم اعلام نیاز بگیرید که این باعث آزاد شدن شما از تعهدات بورسیه خواهد شد. حتی در صورت عدم تأیید صلاحیت عمومی شما، استخدام شما به عنوان کارمند ممکنه هیچ منعی نداشته باشد.

  18. فرشاد اصغری
    پاسخ

    سلام استاد
    شخصی در حال حیات خویش ملکی را طی قولنامه عادی انتقال می دهد ولی قبل از تنظیم سند رسمی فروشنده فوت می نماید خریدار دعوی الزام به تنظیم سند رسمی را علیه وراث مطرح نموده حکم بر محکومیت وراث صادر می گردد آیا در هنگام تنظیم سند رسمی در دفترخانه دارایی صرفا مالیات نقل و انتقال دریافت خواهد کرد یا تحت عنوان مالیات بر ارث از وراث مالیات خواهد گرفت
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نباید مالیات بر ارث گرفته شود زیرا این مال قبلا فروخته شده و ارث محسوب نمی شود تا مشمول مالیات بر ارث باشد.

  19. سید محمد موسوی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. یه راهنمایی ازتون میخوام. ببینید تو جوابهایی که به بچه ها به خصوص اونایی که میخوان تغییر رشته بدن، شما با این فرض که در اینده برای کار دچار مشکل میشن، پیشنهاد عدم تغییر رشته میدین. ولی برای من که الان با لیسانس نفت میخوام حقوق بین الملل بخونم، هیچ وقت اینکه در اینده چه مشکلاتی خواهم داشت مهم نبوده (در صورتی که باید مهم باشه)و تنها دلیل تغییر رشته اینه که من فقط و فقط و فقط به خود علم و تحصیل علاقه دارم و بس. و حتی دارم به این فکر میکنم که در اینده کارهای حاشیه ای و غیر مهم انجام بدم و در کنارش اون چیزی که علاقه دارم رو بخونم تا اینکه مثلا به عنوان مهندس نفت یه جا استخدام بشم و مثلا اینده خوبی (از دید بعضی ها) داشته باشم. نظرتون چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عالیه این فکر خوبی است ولی باید واقعیت های زندگی و نیاز به شغل مناسب و درآمد مکفی را هم باید در نظر داشت.

  20. محسن دانشجوی اسبق استاد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی دکتر شیروی
    چند سوال از جنابعالی داشتم: به نظر شما آیا بنده با مدرک ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه مفید شانسی برای قبولی در رشته دکترا حقوق نفت و گاز را دارم؟؟
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این امکان وجود دارد ولی به هر حال باید تلاش زیادی بکنید که نمره شما از دیگران قدری بالاتر باشد.

  21. بزرگی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرانقدرم
    خواستم راهنمایی بفرمایید
    ۱.با توجه به تستی بودن آزمون دکتری در رشته حقوق خصوصی چه منبعی رو در حقوق مدنی تجارت و فقه پیشنهاد می کنید
    ۲. برای نوشتن مقاله علمی پژوهش گام اول بعد از انتخاب موضوع چیست
    ۳.آیا داشتن مقالات و کارهای پژوهش در مصاحبه دکتری تأثیر زیادی برای پذیرش دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- چون سوالات تستی است مسلمات حقوقی از اهمیت زیادی برخوردار است. ۲- الگو گرفتن از مقالات خوب ولی یک مقاله پژوهشی باید دارای مقدمه، متن اصلی، نتیجه و منابع باشد. در مقدمه سوال اصلی و نحوه طرح موضوع باید بیان گردد. استدلالی بودن و نو بودن مباحث و دلایل از اهمیت زیادی برخوردار است. ۳- مقالات علمی پژوهشی وکتاب از امتیاز جداگانه برخوردار است.

  22. دانشجوی گله مند
    پاسخ

    با سلام.استاد ارجمند بنده برخلاف دیگر عزیزان از حضرتعالی گله دارم که علارغم ایمیل های متعدد هنوز پاسخی دریافت نکرده ام و پاسخی قطعی به حقیر نداده اید و مجبور شدم از طریق صفحه عمومی گله گذاری نمایم.اکنون چندین ماه است که از حضرتعالی تقاضایی داشتم ولی اصلا پاسخ قطعی به بنده نمیدهید و در مکاتبات اخیر هم اصلا جواب نمیدهید.خواهشمند است دانشجوی کوچک خویش را قابل بدانید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا ایمیل هایم را جواب می دهم. ممکنه قدری با تأخیر باشد ولی اصولا جواب می دهم. یادم نمی آید که جواب شما را نداده باشم. مجددا سوال خود را به ایمیلم ارسال کنید.

  23. رضا
    پاسخ

    اصلاحی
    سلام جناب آقای دکتر شیروی من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم میخاستم در زمینه حقوق نفت و گاز پایان نامه بنویسم اگه امکانش هست موضوع مناسبی پیشنهاد بدید ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نوشتن پایان نامه در خصوص نفت و گاز مستلزم اطلاع از این رشته است و بسیاری از کسانی که پایان نامه در خصوص نفت و گاز نوشته اند به دلیل عدم اطلاع ار این رشته از حقوق، نتوانسته اند کار موفقی را انجام دهند و صرفا عمر خود را تلف کرده اند و البته فارغ التحصیل نیز شده اند. اگر به این رشته اطلاع داشته باشید، می توانید خودتان یک موضوع مناسبی را انتخاب کنید.

  24. رضا
    پاسخ

    با سلام
    احتمالا من منظورم رو بد رسوندم..۲ نفر رو فرض کنید که اولی مدرک کارشناسی حقوق دارد و دومی مدرک کارشناسی ارشد(مثلا حقوق خصوصی)..حالا هر دو نفر در امتحان کانون قبول شدند با این تفاسیر پس از پایان دوره کارآموزی وکالت آیا مدرک متفاوتی به این دو می دهند؟..اگه فرقی وجود دارد لطفا توضیح دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همانظور که قبلا گفتم فرقی ندارد و متوجه سوالات هستم و نیاز به تکرار آن نیست.

    • ادبی
      پاسخ

      با سلام دوست عزیز همانطور که استاد فرمودن تفاوت اساسی از نظر مدرک بین لیسانس و فوق لیسانس در کانون وجود ندارد. البته در ایین نامه تعرفه وکلا، وکلا فوق لیسانس و دکتری ۵% تعرفه و کالتی شان از سایر وکلا بیشتر است. همچنین احتمال درجه بندی وکلا به ۱و ۲ از نظر مدرک وجود دارد.

  25. صادق سجادی
    پاسخ

    به نام خداوند جان و خرد

    استاد عالی قدر جناب آقای دکتر شیروی

    احتراما…

    با سلام.

    جناب استاد بنده وقتی تاریخ سوالات مطرح شده و همچنین تاریخ پاسخ به آنها را مشاهده میکردم بسیار مسرور شدم که استادی همچون حضرت عالی با این همه مشغله تقریبا هر روز مقداری از وقت خود را صرف راهنمایی قشر علمی کشور خود میکند.
    من تقریبا هر روز سوالات جدید مطرح شده در سایت تان را مطالعه میکنم .زیرا در تمامی سوالات مطرح شده و همچنین پاسخ های حضرت عالی نکات بسیار مهم و قابل توجهی را میتوان یافت .زیرا بنا بر فرموده علی(ع) خرد مند کسیست که از تجربیات دیگران درس گیرد(البته حقیر که نادانی بیش نیستم).استاد گرانقدر-به هردو ایمیل شخصیتان سوالی تقریبا شخصی را فرستاده ام .لطفا مرحمت کرده و پاسخ حقیر را مرقوم دارید.در ضمن از نگارش کتاب ارزشمند حقوق تجارت بین الملل جنابتان ممنونم….دیدی تازه بر این گرایش بود..نو و بسیار مفید.
    با کمال تشکر.(چشم انتظار لطفتان هستم…..امید که از بنده تجربیاتتان را دریغ نورزید

    دوست دار شما:
    سید صادق سجادی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلاش می کنم در حد وسع خود به ایمیل ها پاسخ دهم اما بعضی مواقع جواب ها با تأخیر یا مختصر می باشد که باید ببخشید. این مقدار وقت را نیز از خانواده یا از استراحت درز می گیرم که بتوانم در خدمت کسانی باشم که به آنها عشق می ورزم.

  26. ادبی
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی دانشجویان: در مورد موضوع «صلاحیت بین المللی دادگاههای ایران از منظر حقوق بین الملل خصوصی». منبع می خواستم قبلا فرمودین پایان نامه ای در پردیس قم تحت نظارت شما دفاع شده است.ایا مشخصات ان را می توانید معرفی کنید. آیا بدون مراجعه حضوری می توان به این پایان نامه دسترسی داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشخصات پایان نامه مزبور عبارت است از: «کنوانسیون ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ لاهه در خصوص توافق در انتخاب دادگاه، کاترین تربتیان، پردیس قم،۱۳۸۹». در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز یک نسخه وجود دارد.

  27. ساسان
    پاسخ

    با درود و خسته نباشید خدمت استاد ارجمند،خواهشمندم اول بفرمایید که در مذاکرات و ارتباطات بین المللی ،انگلیسی با کدام گویش و لحجه صورت میگیرد و رایج است و لحجه معیار کدام است،دوم اینکه آیا امکان این موضوع وجود دارد که در کشوری مثل انگلستان یا کانادا ،بدون داشتن جواز وکالت از آن کشورها و باداشتن مدرک دانشگاهی در حقوق تجارت بین الملل ،موسسه ای ایجاد کرد که صرفاً کارش ارائه خدمات حقوقی مثل تنظیم قراردادها و مشاوره باشد .خیلی سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی با چینی یا ویتنامی صحبت می کنی متوجه خواهی شد که لهجه یعنی چه! اصولا امکان کار وکالت در هیچ کشوری بدون اخذ پرونده از آن کشور وجود ندارد ولی کارهای مشاوره ای مثل ارائه مشاوره در شرکتها یا موسسات اعم از حقوقی یا غیر حقوقی مسلتزم اخذ پروانه وکالت نیست ولی آنها ممکن است برای استخدام شما چنین پروانه هایی را تقاضا کنند.

  28. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر..می خواستم بدونم تفاوت کسی که کارشناسی دارد و در کانون وکلا قبول می شود با فردی که کارشناسی ارشد دارد و در کانون قبول می شود چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظور شما کسی است که هم کارشناسی و هم کارشناسی ارشد حقوق را دارد، فرقی ندارد.

  29. احسان
    پاسخ

    باسلام
    راجع به ضمانت اجرای حمایت از علائم تجاری مقاله یا کتابی اعم از فارسی یا انگلیسی مد نظردارد که به بنده معرفی کنید.متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پایان نامه هایی در این خصوص تدوین شده است که از جمله می توانید به پایان نامه: «ضمانت اجراهای نقض حقوق علائم تجاری در حقوق ایران و انگلستان» در دانشگاه شهید بهشتی مراجعه کنید.

  30. ahmad
    پاسخ

    سلام استاد رشته ی فقه ومبانی حقوق اینده کاریش چه فرقی بارشته حقوق دارد ومیشه بااین رشته بورسیه خارج شد باتشکر دانشجوی بوعلی سینا همدان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته فقه و مبانی بیشتر مبانی فقهی حقوق بررسی می شود و جزء رشته های الهیات است. بیشتر کارهای رسمی حقوق با مدرک فقه و مبانی هم قابل دسترسی است مشروط به این که در رقابت موفق شوید.

      • ادبی
        پاسخ

        با سلام آنطوریکه استاد فرمودن بیشتر کارهای حقوقی (نه تمام انها) یرای تحصیل کرده فقه و مبانی قابل احراز است. ولی برخی از دستگاههای دولتی از جمله شرکت نفت ، گاز و نیرو و …برای استخدام نیروی حقوقی از این رشته استقبال نمیکنند.

    • حميد
      پاسخ

      به عنوان دانش اموخته ارشد فقه و حقوق در واحد علوم و تحقیقات تهران و تلمذ خدمت بهترین های این رشته و تالیف پایان نامه با گروه مصاحبه های بورسیه و دکتری کشور و در یک کلام با اساتید واقعا خوب و عالی… اگر در ابتدای راه هستید و زمان کافی دارید رشته تان تغییر دهید .بله تمــــــــــــــام (تاکید میکنم تمام)مشاغل حقوقی با کارشناسی فقه و مبانی قابل احراز هستند اما مسئله اینست که امثال ما بعد از فراغت از تحصیل به تعبیری یک لیسانس حقوق هم باید خودمان در خانه و کتابخانه بگیریم و ماده قانونی بخوانیم و ترمینولوژی دکتر لنگرودی کشتی بگیریم تا با فارغ التحصیلان حقوق رقابت خوبی کرده باشیم. و الله اعلم…

  31. دانشجوی ترم 5حقوق
    پاسخ

    باسمه تعالی-با عرض سلام خسته نباشید به محضر استاد گرامی

    اینجانب دانشجوی ترم۵حقوق دانشگاه اصفهان هستم
    و به علت علاقه به مباحث حقوق مدنی و تجارت قصد این را داشتم که در رشته حقوق خصوصی ادامه تحصیل بدهم اما با توصیه یکی از اساتید محترم مبنی بر اینکه در رشته های جدید حقوقی فضای پیشرفت و پژوهش باز تر است نسبت به رشته حقوق نفت و گاز متمایل شدم-لیکن اطلاعاتی راجع به رشته مذکور از قبیل منابع/ضریب دروس/مطالعاتی که در این رشته صورت میگرد و همچنین ظرفیت ارشد و دکترای این رشته ندارم
    خواهشمند است توضیحات لازم را راجع به موارد مطلوب بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد در دانشگاه تهران راه اندازی شده است که تا کنون ضرایب آن با حقوق عمومی یکی بوده است ولی در مورد سال آتی هنوز اطلاعی ندارم. دکتری این رشته در سه دانشگاه تهران، بهشتی و امام صادق دایر شده است.

  32. محسن اناری
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد بزرگوار،بنده داشجوی دانشکاه کاشان هستم و موضوع پایان نامه ام را ” گروه اقتصادی با منافع مشترک ” انتخاب نموده ام لطفا راهنمایی فرمایید که مواد ۱۰۱ تا ۱۲۱ لایحه جدید قانون تجارت مصوب ۱۳۸۴ از قانون کدام کشور اقتباس شده است؟؟؟به نظر جناب عالی ماهیت این گروه چیست؟؟؟آیا این گروه همان جوینت ونچر می باشد؟؟؟لطفا اگر مقاله یا کتاب فارسی یا خارجی در این زمینه سراغ دارید به طور دقیق آدرس و نام آنها را بفرمایید.
    ممنون و متشکر
    شاگرد حقیرتان اناری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این نهاد که در لایحه قانون تجارت ۱۳۸۴ پیش بینی شده بود، ظاهرا در آخرین لایحه که در سال ۱۳۹۱ به تصویب کمسیون حقوقی مجلس رسید و به شورای نگهیان ارسال شد، حذف گردید. این نهادی است که ظاهرا متفاوت با کنسرسیوم است. دقیقا نمی دانم از کجا این را اقتباس کرده بودند ولی ظاهرا مشابهت هایی با حقوق امریکا داشته باشد.

      • اناری
        پاسخ

        با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد فاضل وبزرگوار و ممنون از این اینکه به سوال این حقیر پاسخ دادید.
        لطفا بفرمایید که از کجا می توانم اطمینان پیدا نمایم که این قسمت یعنی “گروه اقتصادی با منافع مشترک”به طور قطع از لایحه قانون تجارت حذف خواهد شد چونکه ظاهرا هنوز شورای نگهبان نظرش را نسبت به لایحه جدید تجارت ابراز نکرده است(اگر اعلام نموده لطفا آدرس اینترنتی آن را اعلام نمایید)
        در ضمن این گروه در قانون برنامه پنجم توسعه به رسمیت شناخته شده و یک ماده بدان اختصاص داده شده است لذا در نظام حقوقی ایران به عنوان یک پدیده حقوقی شناخته شده تلقی می گردد.
        طبق بررسی که این حقیر در مورد این گروه(گروه اقتصادی با منافع مشترک) نموده ام ظاهرا همان جوینت ونچر می باشد.نظر جنابعالی چیست؟با کنسرسیوم متفاوته.
        با همه ی این اوضاح و احوال شما نگارش پایان نامه را در این زمینه را صلاح می دانید یا نه؟؟؟لطفا راهنمایی فرمایید.
        واقعا از وقت و زحمتی که برای پاسخ دادن به سولات میگذارید تشکر میکنم

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، لایحه مزبور در اوایل سال ۱۳۹۰ توسط ریاست مجلس به شورای نگهبان ارسال شده است و شما می توانید متن آن را تهیه کنید. بررسی اجمالی اینجانب نشان می دهد که این موضوع حذف شده است. ظاهرا نویسندگان لایحه قبلی آن را متمایز از کنسرسیوم تلقی کرده اند.

  33. meysam
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    شخصی که هم کارشناسی و هم ارشد ازاد حقوق خونده شانس قبولی برای دکترای دولتی داره؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این امکان وجود دارد و کسی را نمی شود قانونا به دلیل داشتن مدرک از دانشگاه آزاد از تحصیل در دانشگاه دولتی محروم کرد.

  34. آنیتا جوادی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی من اتفاقی با وبلاگ شما آشنا شدم دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم ولی برای عنوان پایان نامه ام به مشکل برخوردم یه موضوع خوب میخواستم که ترجیحا تطبیقی نباشه ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوعات که جنبه تطبیقی نداشته باشد معمولا کار شده و برای تصویب موضوع پایان نامه خود با مشکل روبرو خواهید شد. یکی از راه هایی که می شود موضوعات قبلا کار شده را مجددا اخذ کرد، بررسی تطبیقی آن است.

  35. دانشجوی نفت
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا درست از که اخیرا شرکت ملی نفت با انعقاد قراردادهای epcf دارد تیشه به ریشه صیانت از مخازن این مملکت میزند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا حدودی که اطلاع دارم هنوز قراردادی با این عنوان منعقد نشده است.

  36. najmeh
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر
    من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هستم قبلا در دوران کارشناسی کتابهای متون حقوقی و حقوق تطبیقی شمارا خوانده بودم دنبال موضوع پایان نامه بودم که با سایت شما آشنا شدم و راستش اول باورم نشد که اینقدر با حوصله به سوالات دانشجویان جواب دادین بعد که پاسخ هاتون رو به بچه ها خواندم وظیفه خودم دونستم که تشکر کنم چون دانشجویانی مثل ما واقعا به راهنمایی اساتیدی چون شما نیاز داریم اگر ممکن است راهنمایی بفرمایین که چطور یک موضوع خوب برای پایان نامه پیدا کنیم وآیا شما پیشنهادی دارید؟
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از مباحث مطرح در کلاسها، مقالات یا نوشته ها الهام بگیرید و سپس لیستی از موضوعات را تهیه کرده و با اساتید خود مشورت کنید. با کمک اساتید خود آن را حک و اصلاح کرده و نهایتا موضوع را اخذ کنید. یک موضوع خوب موضوعی است که بشود برای آن با توجه به منابع موجود یک پایان نامه نوشت که بخشی از آن حداقل تکراری نباشد.

  37. سعید
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر درباره رشته حقوق تجارت بین الملل و حقوق اقتصادی تجاری بین المللی توضیحی دهید و کدامیک بهتر میباشد
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای تفاوت این دو رشته به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید. در ایران این مرزها خیلی رعایت نشده و دروس این دو رشته خیلی به هم نزدیک است.

  38. mahshid
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.من دانشجوی ارشدتجارت بین الملل آزادهستم.ازالان میخواهم موضوع پایان نامه مشخص کنم درضمن زبان دراین رشته خیلی مهم هستش ولی من زبانم ضعیف هست.لطفا دررابطه با این دوموضوع راهنمایی کنین.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زبان ضعیف مانع مهمی است. اول این ضعف را حداقل به صورت نسبی جبران کنید.

  39. فتح اله عطاردی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند دست بوس شما هستم و ارزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای حضرتعالی دارم دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه بین الملل قزوین هستم ۲ سوال داشتم ۱ – موضوع مناسبی برای انجام پایان نامه می خواستم (چون سردفتر اسناد رسمی هم هستم با شغلم مرتبط باشد و اگر ممکن است قابلیت بررسی تطبیقی با حقوق کشورهای دیگر راداشته باشد )-۲ -در خصوص مقایسه و روش اعمال تئوری ذهنی و عینی در انتخاب قانون مناسب و حاکم بر قراردادهای بین المللی منبع می خواستم فرقی ندارد فارسی باشد و یا لاتین اگر ممکن آدرس بدهید باتشکر کوچک شما عطاردی

  40. شهاب الدین
    پاسخ

    سلام و درود بر شما.همونطور که قبلا عرض کرده ایم سایت شما مفید بلکه فایده است! از این رو اگر سوال ویا راهنمایی نخواهم باز هم سعی می کنم از توجهتان به دوستان استفاده کنم. در حال خواندن سوالات دوستان وجواب های شما بودم که دوباره قسمتی از جوابتان (وکالت را بچسب…)خاطره ی تدریس خوب شما درعین شوخ طبعی را زنده کرد وباعث شد سلام عرض کنم.آرزوی سلامت وتوفیق شما را دارم

  41. سمیه
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت شما استاد بزرگوار:
    اگر فردی با توجه به نوع مدرک تحصیلی امکان تدریس هم در دانشگاههای وزارت علوم را داشته باشد و هم در دانشگاههای وزارت بهداشت.به نظر شما با توجه به شزایط موجود کدوم یکی رو انتخاب کنه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فرقی ندارد. علاقه به رشته و محل پیشرفت و راحتی رفت و آمد ملاک است.

  42. hamed
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند ؛ بنده با علاقه ای که به حقوق دارم نتوانستم به علاقه خود برسم وبا اخذ ۶ مدرک فنی و ۱مدرک کارشناسی حسابداری بازهم به دنبال علاقه ام هستم آیا برای شرکت در این رشته با توجه به علاقه ام ؛میتوانم در آزمون ۹۲ شرکت کنم در ضمن ۲۴ ساله هستم ،متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم دیر نیست. فقط احساساتی تصمیم نگیر و از این شاخه به آن شاخه نپر.

  43. نيما بهروان
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    خواستم سمینار بدم در مورد حقوق بین الملل و ریزگردها لطفن منو راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع جالبی است. این موضوعات تحت عنوان مسایل زیست محیطی قابل جستجو هستند. به خصوص مسایلی که به بیش از یک کشور مربوط است مثل گرم شدن زمین و حفظ لایه اوزون.

  44. اکرم طالبی
    پاسخ

    به نام حضرت دوست، با سلام و احترام
    استاد ارجمند برای پایان نامه ام جستجوی اینترنتی می کردم( متن ارتقاء اعضا هیات علمی).با نوشته زیبای شما و دلیل نویسندگیتون توجهم را جلب کرد.
    یقین دارم که درپای تو دنیاسبزخواهدشد
    زمین سبز،آسمان سبز، جهان سبز خواهد شد

    کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

  45. علی
    پاسخ

    با سلام مجددخدمت استاد فرهیخته جناب دکتر شیروی

    منظور اینجانب،تحلیل حقوقی بیع متقابل از نوع نفتی یا همان منابع هیدروکربوری است.همانطور که جنابعالی مستحضر هستید،ازدیاد وتوسعه از میادین نفت وگاز یکی از اقسام بالادستی نفت وگاز را تشکیل می دهد.مرحله اول حفاری واکتشاف از نوع ریسک با درصد بالابا فرایند زمانی کوتاه مدت حدود دو تاسه سال،ومرحله بعد توسعه میادین از نوع ریسک بادرصد پایین با فرایند زمانی بلند مدت تر حدود شش تا ده سال ،به عنوان مثال وظیفه پیمانکار در این مرحله این است که در طی این پروسه زمانی استحصال وبهره وری از میدان نفتی رواز پنج هزار بشکه به بیست هزار بشکه برسونه.در واقع تفاوت در شیوه عملیات آثار واحکام حقوقی متفاوتی رو چه در ساختار مالی، تعدیل قراردادی ،تفاوت در نوع ریسک ویا پذیرش بانکها وموسسات مالی در جهت اعطای اعتبار به جهت پایین تر بودن ریسک پیمانکار در توسعه میادین ،نحوه انتقال تکنولوژی،بررسی درصداستفاده از کالاها وکارکنان بومی…را میتواند در بر داشته باشد.در حقیقت موضوع توسعه میادین نفت وگاز(طرح جامعه توسعه)،میتواند برایند ونتیجه ای علیحده از مرحله اکتشاف وحفاری(طرح جامع اکتشاف) داشته باشد.در مرحله پایین دستی نیز چه در مرحله پالایش ،حمل ونقل وبازاریابی در فرض کاربرد تاسیس حقوقی بیع متقابل ویا مشارکت در تولید ویا جوینت ونچر نفتی آثار حقوق متفاوتی رو در مصادیق بالادستی وپایین دستی رقم میزند.امیدوارم درست گفته باشم. با سپاس فراوان از صبر وشکیبایی جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این حرفها که نوشته اید دقیق نیست. یکی از اشکالات پایان نامه ها و رساله های و مقالاتی که در مورد بیع متقابل نوشته است عدم دقت آنها در انتقال مفاهیم است. چهار سطر اول شما را به شرح زیر باز نویسی می کنم تا متوجه شوید منظورم چیست:
      منظور اینجانب، تحلیل حقوقی بیع متقابل رایج در فعالیتهای بالادستی نفت یا منابع هیدروکربوری است. ازدیاد تولید و توسعه میادین نفت وگاز از اقسام فعالیتهای بالادستی نفت وگاز است. در فعالیتهای بالادستی، مرحله اول اکتشاف است که معمولا با حفاری چاه های اکتشافی همراه بوده و دارای ریسک بالایی است. زمان اجرای فعالیتهای اکتشاف معمولا دو تا پنج سال می باشد. مرحله بعد توسعه میدان است که در این مرحله نیز ریسکهایی وجود دارد و این مرحله ممکن است بین سه تا شش سال به طول انجامد. تعهد پیمانکار در این مرحله ممکن است افزایش ظرفیت تولید از میدان از پنج هزار بشکه موجود به بیست هزار بشکه باشد.

  46. افشین کازرونی
    پاسخ

    سلام بر استاد ارجمند
    سایت بسیار ساخت یافته و مفیدی است.
    هرچه گشتم آدرس ایمیل شما را در وب سایتتان پیدا نکردم.
    در ذهنم خاطرات حضور در درسهای نهج البلاغه آدلاید شما را مرور می کردم
    جهت تشکر از آن کلاس ها ارسال شده است
    با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بر جناب آقای دکتر کازرونی، بسیار خرسندم که از شما خبری می گیرم و ما را به یاد روزهای خوشی انداختی که در استرالیا و شبهای جمعه دعای کمیل می خواندیم و به تفسیر نهج البلاغه مشغول بودیم و جقدر از این کار لذت می بردیم. ایمیل اینجانب در بخش «تماس» ذکر شده است. سلام به خانواده و برادرتان برسانید.

  47. محمد اسفندیاری
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی ترم دو حقوق هستم و از انجایی که اساتید ما برای درس حقوق تجارت کتاب معرفی نمی کنند می خواستم از شما بپرسم که برای یادگیری بهتر این درس کتاب های کدام نویسنده را پیشنهاد می دهید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای دکتر اسکینی و دکتر ستوده برای مطالعه توصیه می شود.

  48. کامران فرهانی
    پاسخ

    با سلام.
    دکتر شیروی بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه ازاد دامغان هستم. از اونجایی که بنا به دلایلی نتوانستم در ازمون وکالت امسال شرکت کنم لطفا بنده را راهنمایی کنید که برای ازمون وکالت سال ۹۲ خودم را اماده کنم یا در رشته ی خودم { دکترا } به درس خواندن بپردازم ضمن اینکه به رشته حقوق بین الملل علاقه بیشتری دارم.
    با توجه به اینکه زبان انگلیسیم ضعیف هست و شرط ادامه تحصیل در این رشته تسلط به زبان هست.
    ضمن اینکه وکیل بسیار زیاد شده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به شرایط شما، دکتری را امتحان بدهی بهتر است.

  49. علی
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر شیروی موضوع پایان نامه اینجانب بیع متقابل با تاکید بر توسعه میادین نفت وگاز می باشد .ایا جنابعالی در این زمینه منابع خارجی سراغ دارید که معرفی نمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع را متوجه نشدم. آیا منظورتان این است که بیع متقابل نفتی را بررسی کنید یا صنعتی را یا صنعتی را با تاکید بر نفت و گاز. به هر حال بیع متقابل نفتی جدا است و تاکید ندارد. چند منبع محدود خارجی وجود دارد که خیلی دقیق نیستند ولی پایان نامه ها و کتابهایی در این زمینه نگارش شده اند که می توانید مراجعه کنید ولی هیچ کدام به اطلاعات دقیقی دسترسی نداشته و مطالب آنها را باید با احتیاط تلقی کرد.

  50. هادی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر
    اینجانب کارشناسی ارشدحقوق از دانشگاه تهران هستم و از طرفی با توجه به اینکه وکیل هستم درگیر موکلینی هستم که در زمینه های صنعت و تجارت فعالیت میکنند . لذا برای کسب اطلاعات جدید در حوزه حقوق تجارت بین الملل علاقه پیدا کردم . لذا از استاد گرانقدرخواهشمندم اینجانب را راهنمایی کنند: که ایا بهتر است مجددا در رشته کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل امتحان دهم یا اینکه به صورت ازاد دروس این رشته را مطالعه نمایم ؟ با احترام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال مدرک نیستید می توانید با مطالعه و کارآموزی نزد یک متخصص امر به مقصود خود نایل شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *