دیدگاه ها و نظرها

  1. ali
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر. در مورد ماهیت و نوع شرکتهای نفتی سئوال داشتم . استاد گرانقدر : ۱- شرکتهای نفتی براساس چه نوع شرکتی تاسیسی میشوند ؟ (مثلا آیاساختار شرکتهای نفتی سهامی خاص است و یا مسئولیت محدود .) و نقش هیات مدیره و مجامع عمومی در شرکتهای نفتی چگونه است ؟۲- چنانچه مقالاتی در خصوص ماهیت و نوع حقوقی شرکتهای نفتی و عملکرد هیات مدیره و مجامع عمومی به زبان انگلیسی میشناسید لطفا معرفی نمایید . موفق باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قبلا پاسخ دادم که شرکت نفتی با غیر نفتی فرقی ندارد.

  2. مهسا راد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من مث دانشجوهاتون سوال تخصصی ندارم و سر زده سایت شما رو پیدا کردم و دیدیم واقعا انسانهایی مث شما قابل تحسین هستن امید دارم بیشتر از اینا موفق باشین و اینو یاد آور بشم خیلی خوشم اومد که عکس با مادرتون گذاشته بودین ایول به شما و خوشبحال دانشجوهاتون …. وقت بخیر مهسا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این عکس مادر بزرگم هست که خداوند او را حفظ کند.

  3. arash
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    شما واسه ارشد و دکترا روزی چند ساعت مطالعه می کردید؟به طور تخمینی و حیث المجموع و بدون در نظر گرفتن بستگی به کار, درامد استاد دانشگاه بیشتر است یا وکیل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چند روز پیش فکر می کردم که در دوره تحصیلات و حتی پس از آن چقدر درس می خواندم. بعضی از مواقع تا ماهها بجز خورد و خوراک و خواب و کلاس بقیه ساعات روز را مطالعه می کردم. چندین سال در ماه مبارک رمضان از بعد از افطار تا صرف سحری بیدار بودم و مطالعه می کردم. گاهی ساعت مطالعه ام راحت از ۱۸ ساعت تجاوز می کرد. بیشتر در این زمینه بعدا در نوشته مستقلی صحبت می کنم.
      اگر کسی اهل وکالت باشد، درآمد وکالت می حیث مجموع از یک استاد دانشگاه خیلی بالاتر است.

  4. دانشجوی تجارت بین الملل
    پاسخ

    سلام استاد عزیز و گرانقدر
    من در مورد حقوق مصرف کننده در شرکتهای چند ملیتی و oecd باید تحقیق اراءه کنم.اما متاسفانه موفق به پیدا کردن منابعی معتبر نشدم.استدعا می کنم من را راهنمایی بفرمایید.

  5. علی
    پاسخ

    با عرض معذرت و تشکر
    ممنون میشم مرا راهنمایی کنید
    به نظر من اگر هدف مشخص نباشد فرد نمیتواند درست درس بخواند خصوصا برای کنکور
    آقای دکتر میدونم که این سوالی که میخوام بپرسم هنوز زود میباشد ولی به هر حال از حالا باید هدفم را مشخص کنم
    من به رشته مهندسی هوافضا علاقه دارم البته شاید نتونم در مقطع کارشناسی هوافضا بخونم به همین خاطر باید مقطع کارشناسی را مکانیک بخونم و برای ارشد و دکترا هوافضا بخونم
    ضمن اینکه به مهندسی برق هم مقداری علاقه دارم
    مشکل اینجاست که چون من دوست دارم در آینده استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی یک دانشگاه بشم پیش خودم میگم که مهندسی هوافضا از نظر تعداد دانشگاه هایی که ارائه میدهند خیلی کم است ولی مهندسی برق از نظر ارائه در دانشگاه ها زیاد است به همین خاطر امکان عضو هیئت علمی شدن در رشته مهندسی برق بیشتر است تا هوافضا
    اما علاقه من به هوافضا بیشتر است ضمن اینکه من در اصفهان زندگی میکنم و مهندسی هوافضا را در دانشگاه های تهران ارائه میکنند و من مجبورم کارشناسی را در رشته مکانیک بگذرونم و بعد برم هوافضا حالا چیکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر واقعا می خواهید هیات علمی شوید، رشته واحدی را از اول انتخاب کنید. اگر رشته ای هیات علمی زیادی می گیرد فارغ التحصیل زیادتری نیز دارد. این ها خیلی نمی تواند ملاک باشد آن هم برای سالها بعد.

  6. ارادتمند استادم
    پاسخ

    با سلام…یک روز اتفاقی با خانمی از دانشجوهای جناب دکتر شیروی، هم صحبت شدم. ایشان مطلبی رو در مورد دکتر شیروی گفتند که باعث لذت من شد و یقین دارم باعث لذت شما هم خواهد شد. قضیه از این قرار بود که؛ استاد راهنمای رساله ی دکتری این دانشجو، دکتر شیروی بودند. این خانم، تصمیم به درخواست یک فرصت مطالعاتی در یکی از کشورها را میگیرند و از یکی از اساتید برجسته ی بین المللی، در رابطه با موضوع خود در خواست کمک می کنند، بدون آنکه نامی از استاد راهنما و محل تحصیل خود برده باشند. آن دکتر برجسته ی بین المللی در یکی از ایمیل های خود، در پاسخ به این خانم، می گویند: ((من شخصی را می شناسم که از ما بسیار بیشتر می تواند به شما کمک کند و کسی در حوزه ی موضوع رساله ی شما به پای ایشان نمیرسد… ایشان آقای دکتر عبدالحسین شیروی خوزانی در ایران هستند…آیا شما ایشان را می شناسید؟!))…آن خانم می گفتند برایم جالب بود که حتی دنبال فامیل دکتر شیروی هم در ایمیل آن استاد برجسته ذکر شده بود…من و بقیه ی کسانی که در کنار آن خانم، شنونده ی این قضیه بودیم، ذوق زده شده بودیم که خداوند چه استادی را نصیبمان کرده…و من مدام در این فکر بودم که چه نعمتی بالاتر از استادی که مایه ی مباهات آدمی باشد، این چیز کمی نیست… حالا در نمازهایم، واژه ها در نیایش التماس گونه ی (( اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم….)) برایم، معنای ملموس تری یافته… دکتر متشکرم، هرچند از روی تواضع دوست داشتنیتان، پاسخ این قبیل کامنتها را نمی دهید، ولی از طرف میلیونها دانشجوی این مملکت و نه تنها رشته ی حقوق از شما ممنونم. چرا که بودن امثال شما، حس ایرانی بودن را در درونمان قدرت می بخشد…شما آبروی مایید…خداوند سایه ی پر خیرتان را از سرمان کم نکند و….
    پروردگارا! ما را به راه کسانی که آنان را نعمت هدایت داده ای، راهنمایی کن….

  7. عفت
    پاسخ

    با سلام و احترام؛ ضمن تشکر از زحماتی که بی چشمداشت کشیده اید، خسته نباشید مبسوط مرا بپذیرید. در قسمت واژگان به دنبال معادل انگلیسی “برگ ترخیص کالا” می گشتم که به واژه ی “customization” با معادل “بومی سازی” برخوردم و فکر کردم شاید بهتر باشد به عرض برسانم که بومی سازی معمولاً معادل “localization” بکار می رود و “customization” معمولاً معادل “شخصی سازی” است. لطفاً حمل بر جسارت نشود. با تشکر از شما و اساتید بی دریغ این آب و خاک.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، localization بیشتر به بومی سازی کلی تعبیر می شود در حالی که customization بیشتر یک اصطلاح تجاری جهت انجام تغییرات متناسب با شرایط خریداران و مشتریان است.

  8. دانشجو
    پاسخ

    با عرض سلام واحترام
    استاد گرانقدر قبلا” هم این سوال را پرسیدم ولی جواب قانع کننده نگرفتم .خواهشم این بود که بفرمایید آیا روش طرح وساخت با شرط تامین مالی به لحاظ ماهیت قراردادی مانند روش بیع متقابل میتواند با عث جذب سرمایه سرمایه گذار ان خارجی و یا داخلی شود.اگر این طور نیست توضیح مختصری بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      قراردادهای طرح و ساخت دارای دو ویژگی هستند یکی معلوم بودن شرح کار و دیگری عدم وجود ریسک برای پیمانکار. این دو عامل در قراردادهای نفتی وجود ندارد زیر اولا شرح کار دقیقا مشخص نیست و از طرف دیگر ریسک همواره در قراردادهای نفتی وجود دارد. بنابراین این روش در چنین مواردی قابل استفاده نیست. اما اگر کشیدن یک خط لوله مد نظر شما باشد که بتوان به راحتی شرح کار آن را استخراج کرد و ریسکی هم از جهت کار برای پیمانکار نباشد می شود از روش طرح و ساخت با شرط تأمین مالی استفاده کرد.

      • قاسمی
        پاسخ

        با سلام و احترام
        دیروز شما از من پرسیدید که تا حالا اصطلاح ای پی سی رو شنیدی؟
        اتفاقا اولین بار این اصطلاح را در یکی از همین کامنت های شما دیده بودم و در موردش سرچ کردم.

  9. لیلا
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد محترم

    خواهشمندم منابع کلیدی حقوق عمومی را با ذکر نویسنده نام ببرید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از کتب و جزوات اساتید شناخته شده حقوق استفاده کنید.

  10. پدرام
    پاسخ

    سلام
    شما که به این دقت به لقب استاد و… توجه کردید به اسم خودتون بدون تعصب نگاه کردید؟عبدالحسین یعنی بنده حسین!!! شما بنده حسین هستید یا بنده خدا؟ امیدوارم اینقدر جرات داشته باشید بعد از حتی پنجاه شصت سال بگید اشتباه بوده اسمتونو بذارید حسین و بگید خدایا من بنده تو هستم نه حسین به قیمت ناراحت شدن تمام اطرافیان خدا رو از خودتون راضی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در زبان فارسی و عربی عبد به معنای غلام نیز است که در این صورت عبدالحسین یعنی غلام حسین و من به عنوان یک بچه شیعه به آن افتخار می کنم. همواره قبل از قضاوت سری به کتابهای لغت بزنید و بعد پیشروی کنید.

  11. قاسمی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار
    استاد، در مقاله ” اکتشاف و توسعه میادین نفتی از طریق قراردادهای بیع متقابل”، نشریه حقوقی بین المللی، در صفحه ۲۵۲ ترجمه شده که:
    “… با وجود این، هزینه های سرمایه ای در اولین سه ماهه پس از ایجاد این هزینه ها جبران خواهند شد . بازگشت هزینه های سرمایه ای نسبت به دیگر هزینه ها در اولویت قرار دارد.” به نظر می رسه که مترجم در این جا اشتباه کرده و منظور هزینه های عملیاتی باشد.
    می تونم از شما درخواست کنم که متن اصلی مقالات انگلیسی رو هم در سایت قرار بدید.
    با سپاس

  12. الهام
    پاسخ

    سلام استاد

    بنده در زمینه ی حقوق نفت و گاز بیشتر راهنمایی میخاستم.به دفترچه ارشد برا منابع این رشته نگاه کردم.ولی منبعی برا این رشته ندیدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      در دفترچه ارشد منابع ذکر نشده بلکه هیچ جا ذکر نشده است. دروس امتحانی و ضرایب آن ذکر شده است که شما باید آن دروس را امتحان بدهید و این دروس منحضرا برای رشته نفت و گاز نیست. مثلا متون حقوقی برای همه رشته های یکسان است. مواد امتحانی ارشد نفت و گاز همان مواد امتحانی حقوق عمومی هست: (متون حقوقی با ضریب یک، متون فقه با ضریب یک، حقوق بین الملل عمومی با ضریب یک، حقوق اداری با ضریب دو، و حقوق اساسی با ضریب دو)

  13. رضایی
    پاسخ

    با سلام .در ارتباط با بازار کار رشته حقوق تجارت بین الملل ?ایا در حال حاظر وضعیت کار برای این رشته در ایران مساعد است?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب است. مشکلی ندارد. بخشی از این رشته مربوط به فعالیتهای تجاری است که به هر حال در ایران در جریان است.

  14. نیوشا مرتضوی
    پاسخ

    سلام خدمت شما .در ارتباط با رشته حقوق تجارت بین الملل باید پایه درسی در چه زمینه ای قوی باشه چون من پایه دروس حفظی و خواندنی ام خیلی عالیه ایا میتونم در این رشته موفق بشم?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال رشته حقوق یک رشته منطقی و عقلی است و هر کس که دارای توان استدلال و دقت نظر بیشتری باشد موفقیت وی بیشتر است.

  15. بهرام
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت شما استاد بزرگوار
    جدیدا دغدغه فکری پیرامون ادامه تحصیل در مقطع ارشد را گرفته ام
    از همین رو تصمیم گرفتم با جنابعالی مشورتی داشته باشم
    خیلی مایلم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم اما از آنجایی که درصد احتمال رفتنم به خارج از کشور تنها ۵۰ درصد است تصمیم گرفتم در این مدت در ایران ادامه تحصیل بدهم تا اگر به هر دلیلی نشد بروم حسرت روزهای گذشته را نخورم
    حال در مورد زیر گروه انتخابی مردد هستم
    به حقوق تجارت بین الملل،حقوق تجاری اقتصادی بین الملل،حقوق نفت و گاز،حقوق اقتصادی و مالکیت فکری با توجه به تحقیقات انجام داده شده علاقه مند هستم!!
    به نظر جنابعالی کدام یک در ایران آینده شغلی بهتری دارد ؟
    بسیار ممنون و سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حقوق تجارت بین الملل بهتر است.

  16. رضایی
    پاسخ

    سلام خدمت شما .از شما جناب اقای دکتر یک سوال داشتم در ارتباط با تدریس رشته حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه تا چه سنی استخدام صورت میگیره وایا برای تدریس در این رشته مدرک ارشد کفایت میکند یا الزاما باید مدرک دکترا باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس سن ندارد ولی هیات علمی حداکثر ۴۵ سال است.

  17. علی اصغر نظام دوست
    پاسخ

    استاد سلام ؛ خسته نباشید
    دانشجوی الکترونیکی رشته حقوق خصوصی ارشد هستم ، علاقمندم در مورد نمایند گی الکترونیکی یا نمایندگی هوشمند پایان نامه بنویسم به نظر شما در چه خصوص باشد تا جزیی تر باشد ؟ راهنماییم کنید .اگر منابع خوبی سراغ دارید برام بنویسید ممنون میشم
    باتشکرو امتنان – نظام دوست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به مقاله اینجانب تحت عنوان «تشکیل قراردادها از طریق نمایندگی سامانه هوشمند، نامه مفید، شهریور ۱۳۸۸، سال پانزدهم، شماره ۷۳، ۲۳-۴۶» مراجعه کنید که در سایت قابل دسترسی است.

  18. توحید خانی
    پاسخ

    استاد گرامی عرض درود و خدا قوت خدمت شما.
    به نظرتان برای انتخاب رشته بین گرایش حقوق تجارت بین الملل در دانشگاههای شهید بهشتی وعلامه طباطبایی و تهران( مجتمع آموزش عالی قم) و گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران کدام گرایش و کدام دانشگاه انتخاب بهتری است مخصوصاً از نظر امکان قبولی در مقطع دکتری حقوق نفت و گاز یا حقوق تجارت بین الملل(که البته هنوز وجود ندارد) ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم حقوق تجارت بین الملل ارجحیت دارد.

  19. امیر اتابکی
    پاسخ

    عرض احترام و ادب خدمت استاد عزیز، استاد خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید :
    بنده در آزمون ارشد امسال در گرایش حقوق تجارت بین الملل رتبه ی ۳۲ و در گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی رتبه ی ۱۳ را کسب کرده ام. با توجه به اینکه صرفاً قصد ورود در دوره ی روزانه را دارم و ظرفیت پذیرش در دوره ی روزانه ی گرایش حقوق تجارت بین الملل امسال مجموعاً ۳۱ نفر و در گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی مجموعاً ۹ نفر است، به نظر جنابعالی نحوه ی انتخاب رشته ام چگونه باشد؟ امکان قبولیم در دوره ی روزانه است؟؟
    به نظر جنابعالی گرایش حقوق تجارت بین الملل در کدام دانشگاه : شهید بهشتی و علامه طباطبایی و تهران (مجتمع آموزش عالی قم ) برای ادامه تحصیل و شانس قبولی در مقطع دکتری (حقوق نفت و گاز ) در اولویت قرار دارد؟؟
    خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل و سپس حقوق تجاری اقتصادی.

  20. علی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرانقدر و مهربان.لطفا منو راهنمایی کنید پس فردا انتخاب رشته ارشد دارم ولی هیچ اطلاعی از پردیس قم دانشگاه تهران ندارم.میخواستم بدونم اگه در دوره روزانه دانشگاه تهران(محل تحصیل پردیس قم)قبول بشم آیا در مدرک تحصیلی عنوان “پردیس قم” ذکر میشه یا نه…
    سوال دوم:بنظر شما حقوق نفت و گاز بهتره یا حقوق عمومی؟امسال رتبه ۲۱ عمومی شدم اما نمیدونم به حقوق نفت و گاز اولویت بدم یا حقوق عمومی تهران و شهید بهشتی.ممنون از صعه صدرتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مدرک دانشگاه تهران است ولی محل تحصیل ذکر می شود که مشکلی ایجاد نمی کند. نفت وگاز بهتر از عمومی است.

      • علی
        پاسخ

        متشکرم استاد

  21. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر در تقسیم ترکه قاضی صادرکننده حکم دستور کارشناسی به مضمون تقسیم املاک حتی با ذکر قانون منع و جلوگیری از خرد شدن اراضی و تعیین کارشناس صلاحیتدار و دستورابلاغ جهت پرداخت هزینه کارشناسی و غیره صادر مینماید و این مهم در سایت قوه قضاییه (شرح پرونده) درج میگردد (پیوست) اما متاسفانه قاضی محترم بالغ برچهار ماه بعد طی صورتجلسه قبل از صدور رای بدون دلیل قانونی از قرار صادره کارشناسی (که در ما نحن فیه تصمیمی ماهیتی است )عدول نموده و حکم به بطلان دعوی صادر کرده تکلیف چیه آیا عدول از کارشناسی تخلف نیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      طبق ماده ۲۶۵ آیین دادرسی مدنی در صورتی که نظر کارشناس با اوضاع و احوال محقق و معلوم مورد کارشناسی مطابقت نداشته باشد ، دادگاه به آن ترتیب اثر نخواهد داد. حتما دادگاه به استناد این ماده به نظریه کارشناس توجه نکرده است.

  22. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    در صفحات ۲۲۷ و ۲۲۸ کتاب حقوق تجارت بین الملل چاپ اول زیر عناوین DDU و DDP ابتدا اشاره شده است که «وظیفه تخلیه کالا از وسیله نقلیه و هزینه و ریسک آن بر عهده فروشنده می باشد»و در ادامه این وظیفه و هزینه و ریسک با عبارت زیر بر عهده خریدار گذاشته شده است: « هزینه تخلیه از وسیله حمل و نقل در مقصد و مخاطرات آن بر عهده خریدار است».
    ظاهراً ایرادات تایپی باعث این مساله شده است، اگر برداشت بنده صحیح می باشد خواهشمند است بفرمایید کدامیک صحیح می باشد؟ البته برداشت بنده از متن اینکوترمز دومی است.
    با تشکر و احترام
    جواندل دانشجوی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله اشتباه تایپی بوده و صحیح آن این است که وظیفه تخلیه کالاا از وسیله نقلیه و هزینه و ریسک آن به عهده خریدار می باشد. شایان ذکر است که فصل هشتم کتاب حقوق تجارت بین الملل در چاپ چهارم کتاب (ویراست دوم) کاملا بازنویسی شده و مطابق اینکوترمز ۲۰۱۰ شده است. بنابراین DDU کلا از اینکوترمز حذف شده است.

  23. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد بزرگوار آیا مصاحبه دکتری حقوق نفت و گاز را در پردیس قم برگزار می کنید یا تهران؟ متاسفانه در سایت سازمان سنجش اشاره ای نشده است و هیچ کس هم اطلاع دقیقی از محل برگزاری مصاحبه ندارد. با عرض پوزش از اینکه این سوال را از شما می پرسم.
    با تشکر و احترام مجدد
    جواندل
    دانشجوی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه مصاحبه های پردیس قم در محل آن پردیس در قم جاده قدیم تهران تشکیل می شود.

  24. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    احتراما” اینجانب پیش از این سئوالی در خصوص امکان استفاده از قراردادهای طرح وساخت با شرط تامین منابع مالی جهت توسعه میادین پرسیدم وشما فرمودید این شیوه باعث جذب سرمایه نمی شود میخواستم خواهش کنم اگر امکان دارد باذکر چند دلیل راهنمایی بفرماییدچرا این امکان وجود ندارد .خواش میکنم راهنمایی بفرمایید به چه طر یق امکان تهیه منابع جهت مطالعه در این خصوص میباشد.جهت ادامه کار تحقیقی نیاز مبرم به منبع دارم.استاد بازهم تشکر میکنم وعذر خواهی از بابت وقتی که از شما می گیرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع خاصی برای آن سراغ ندارم.

  25. طاها قدیانی
    پاسخ

    به نام خدا
    با سلام خدمت شما استاد بزرگوار
    می خواستم در مورد اصول قراردادهای تجارت بین الملل
    تحقیق کنم ممکنه محبت بفرمایید و منابعی رو معرفی بفرمایید.
    سپاس گذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مراجعه کنید به مقررات موسسه حقوق رم تحت عنوان: The UNIDROIT Principles of International Commercial Contracts

  26. نیوشا مرتضوی
    پاسخ

    سلام.یک سوال از شما استاد عزیز داشتم .طول مدت تحصیلی رشته حقوق تجارت بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد چند سال است?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو سال ولی ممکنه عملا تا شش ترم نیز طول بکشد.

  27. ایدا کشاورز
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد بزرگوار .بنده از شما یک سوال داشتم در ارتباط با کنکور سراسری ۹۳ به نظر شما امکان حذف کنکور برای دانشگاه های درجه یک هست و اینکه گفته شده کنکور در سال ۹۳ به صورت ازمون عمومی و تخصصی برگزار میشه یعنی نحوه طرح سوالات متفاوت میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از آنجا که برای دانشگاه های اصلی همواره تقاضا بی نهایت و تعداد پذیرش به شدت محدود است، یک نوع امتحان و آزمون ورودی وجود خواهد داشت حالا اسمش اهمیت ندارد.

  28. arash
    پاسخ

    سلام
    سایتی برای مقاله های معتبر سنگین مقطع دکترای حقوق بین الملل سراغ دارید؟؟؟؟؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اطلاع از مقالات علمی باید به یکی از سایت های زیر مراجعه کنید
      Lexis-Nexis
      Heinonline
      Westlaw

  29. حجت اله اسماعیلی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    «ای معلم ای توان ده روان و جان ما
    ای که جان فداکنی که پروری روان ما
    قاصر از بیان قدر شامخت زبان ما

    تا که دانش است بر جهان اساس
    مر تو را سپاس مر تو را سپاس»
    روز معلم بر شما مبارک باد.
    چند روزی است که مدام کلام حکیمانه ای را که در محضر صمیمی تان شنیدم مرور میکنم. پایدار و برقرار باشید.

  30. نیوشا مرتضوی
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام و ادب خدمت شما .بنابر نظر و عقیده شما در زمینه کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل و بین الملل کدام گرایش در ایران و خارج از ایران مناسب تر است .با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا حقوق تجارت بین الملل یک رشته عملی است که می توانید بعدا برای شرکتهای خصوصی کار کنید. رشته بین الملل عمومی بیشتر برای کارهای سیاسی و آکادمیک مناسب است.

  31. حسین
    پاسخ

    سلام استاد. روزتان مبارک همیشه موفق باشید

  32. قاسمی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار
    استاد می تونم از شما خواهش کنم که متن این مقاله رو هم در سایت قرار بدید
    سرمایه‌گذاری خارجی در عملیات بالادستی نفت و گاز،
    پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به محض چاپ در اختیار قرار می دهم.

  33. دوستدار
    پاسخ

    سلام جناب استاد، وقتتون بخیر
    جسارتاً سوالی داشتم، با ملاحظه رزومه شما متوجه شدم که شما بعد از اخذ مدرک دکتری اقدام به نوشتن مقالات نموده اید، همیشه این سوال برایم وجود داشته است که شما چرا در دوران ارشد و حتی زمانی که دانشجوی دکتری بوده اید چرا اقدام به نگارش هیچ مقاله ای ننموده اید، در حالی که دورادور شندیده ام شما با مدرک کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه پردیس تدریس می نمودید.
    ممنون می شوم اگر عنایتی نموده و پاسخ دهید.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زمانی که ما ارشد بودیم چاپ مقاله در مجلات علمی عملا غیر ممکن بود. اولا تنها چند مجله خاص بودند که فقط از اساتید خاصی مقاله چاپ می کردند. ثانیا اساتید نیز تمایلی برای چاپ مقاله مشترک نداشتند. در مقطع دکتری نیز در استرالیا چاپ مقاله الزامی نیست ولی فرآیند سختی برای بررسی و داوری دارند که من ترجیح دادم روی تزم تمرکز کنم تا از فلیتر داوران داخلی و خارجی که خیلی سخت گیر هستند عبور کنم که خوشبختانه رساله ام در بیش از ۵۰۰ صفحه مورد تحسین و تشویق داوران قرار گرفته است.

  34. ندا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد
    بنده لیسانس حسابداری هستم و علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق
    میخاستم بدونم برای افرادی مث من که لیسانس غیر مرتبط هستن از چه مزایایی محروم میشیم؟ مث اینکه آیا درسته در آزمون وکالت نمیتونیم شرکت کنیم یا دفتر وکالت نمی تونیم داشته باشیم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی از امتیازات منوط به داشتن لیسانس حقوق و نه مدرک بالاتر است. مثل شرکت در آزمون وکالت یا هیات علمی شدن در رشته حقوق.

  35. انسیه
    پاسخ

    با سلام
    جناب استاد از مطالعه ی اکثر پرسش های دوستان و پاسخ های شما دریافتم که حضرتعالی ادامه تحصیل در خارج از کشور را نسبت به ادامه تحصیل در داخل ارجح می دونید، می خواستم بدانم این نظر را راجع به همه کشورهای اروپای غربی، کانادا و امریکا و در مورد همه رشته ها دارید؟ و این که اگر کسی مثل من در حال تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه قطب رشته اش در داخل باشه (در رشته حقوق)، اما تمایل بیشتری به رفتن داشته باشه، ارزش رفتن را دارد؟ یا حتی بعد از گرفتن دکترا، در همان رشته یا رشته ی دیگری برای تحصیلات برود بهتر است یا سعی در یافتن شغلی داشته باشد؟

    پیشاپیش از حوصله ی شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلما رفتن به خارج یعنی تجربه جدید ولی خارج رفتن سخت و پر هزینه است و خیلی باید زحمت بکشید.

  36. م.فروتن
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز
    استاد چرا چند وقتیست که دلنوشته نمیگذارین؟بنده سخت منتظرم.بهروز و سلامت باشین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، چشم دارم چیزهایی می نویسم ولی مشغله ها به خصوص تدریس اجازه نمی دهد.

  37. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    لطفا” بفرمایید باتوجه به کاهش تعداد قراردادهای بیع متقابل، قراردادهای طرح وساخت با شرط تامین مالی می تواند جایگزین مناسبی برای اینگونه قراردادها باشد .
    آیاپرداخت هزینه های سرمایه گذار در این روش بهتر از تحویل نفت خام به سرمایه گذار نیست؟ضمنا” چنانچه این موضوع می تواند برای پایان نامه مناسب باشد در خصوص منابع راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قراردادهای بیع متقابل کاهش پیدا نکرده است و EPCf نیز باعث جذب سرمایه نخواهد شد و برای توسعه میادین نفتی نیز نامناسب است.

  38. طاها قدیانی
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرانقدر و مهربان و ممنون از این همه لطفی که نه تنها به ما دانشجویان حقوق بلکه به همه دارید.
    سوالی داشتم از خدمتتون در مورد تاسیس یک شرکت.

    من و دو نفر از دوستان که آنها هم ترم آخر کارشناسی حقوق هستن علاوه بر شروع مطالعه برای کنکور ارشد حقوق تجارت بین الملل در صدد تشکیل یک شرکت هستیم. میخوایم تجارتی جهانی داشته باشیم.دوستم شرکت بازرگانی (صادرات واردات)رو پیشنهاد داده و من شرکت دانش بنیان رو.حمل و نقل بین المللی هم مد نظر داریم.
    با توجه به روند شرایط تجاری جهان./شرایط و نیاز های داخل کشور /وهمچنین رشته تحصیلی ما/
    لطفا نظرتون رو در این مورد بفرمایید که چه شرکتی رو تاسیس کنیم؟
    از چه طریقی میتونیم در مورد نحوه فعالیت این شرکتها اطلاعات یشتری کسب کنیم؟
    مدل های موفق وبین المللی رو از این شرکت لطفا معرفی کنید؟

    ممنون از این همه لطف شما به ماها…..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صادرات و واردات بهتر است.

  39. علی
    پاسخ

    جناب استاد، ضمن عرض سلام و عرض ادب
    خواهشمندم یک موضوع برای تحقیق در حوزه شرکتهای فراملی که به نظر خودتان جالب است و جنبه کاربردی در حقوق کشور خودمان را نیز داشته باشد به من معرفی فرمایید.
    سپاسگذارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در این زمینه به کتب و مقالات مربوط مراجعه کنید.

  40. am
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    ادامه ارشد در فراگیر پیام نور
    آیا در آینده شغلی از نظر مدرک دانشگاهی مشکل ساز خواهد بود؟ سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این مدراک پیدا کردن کار مشکل است.

  41. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    می تونید چندتا منبع پیرامون سوآپ به من معرفی کنید؟
    منظورم از سوآپ- swap commodity است نه swap interest rate .
    علاوه بر این، ایا این موضوع قابلیت پایان نامه شدن را داره؟
    ممنون از لطفتون
    خدانگهدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقالات و نوشته های محدودی در این زمینه وجود دارد. در کتابهای Countertrade مطالبی می توانید پیدا کنید. قراردادهای سواپ نیز منبع خوبی است ولی به سختی در دسترس است.

  42. شاگرد کوچک استاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    ۱-می خواستم بدانم در خصوص حقوق اسناد الکترونیکی تا بحال پایان نامه ای ارائه شده است و اگر ارائه شده با چه عنوانی بوده است
    ۲- اگر بخواهم در خصوص حقوق اسناد الکترونیکی پایان نامه ارائه دهیم چه موضوعاتی جای کار دارد لطفا کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوعات تقریبا در هر دانشگاهی تعدادی پایان نامه دفاع شده است.

  43. هومن
    پاسخ

    باسلام ووقت بخیر .باید درباره world economies مقاله تهییه کنم اما نمی دانم اقتصادجهانی مدنظراست یا اقتصاد جهان؟لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران این نوع را اقتصاد جهانی ترجمه می کنند.

  44. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال جدید
    استاد بزرگوار، شما در کتاب حقوق تجارت بین الملل بر این عقیده هستید که ADR شامل داوری نیست و در حقیقت شیوه های حل و فصل اختلاف بغیر از قضایی و داوری را شامل می شود، تفکر بسیار جالبی بود البته به نظر من جدید. با اینحال کتابها و مقالاتی که من تا بحال در این زمینه مطالعه کرده ام اعم از سری Unctad و بقیه کتابها، داوری را نیز در زمره ADR می آورند و حتی ODR را نیز شامل داوری می دانند که البته تنها تفاوت آندو در آنلاین بودن مورد اخیر می باشد. خواهشی از آن استاد بزرگوار دارم و آن هم اینکه اگر منابعی در این خصوص هست معرفی بفرمایید بیشتر مطالعه کنم.
    با تشکر و احترام
    جواندل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب حقوق تجارت بین الملل فصل آخر مراجعه کنید.

  45. حمداله
    پاسخ

    با سلام
    استاد بزرگوار اگر امکان دارد چند موضوع برای پایان نامه کارشاسی ارشد حقوق خصوصی که تطبیقی باشد و قابلیت استخراج مقاله هم داشته باشد معرفی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع در دست ندارم که بتوانم اینطوری پیشنهاد بدهم. با اساتید خود مشورت کنید.

  46. حمداله
    پاسخ

    با سلام
    استاد بزرگوار از اینکه به سوالات این حقیر پاسخ می دهید از شما کمال تشکر را دارم و از خداوند متعال طول عمر باعزت و سلامتی را برای شما مسئلت دارم

  47. امین
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد بزرگوار :
    آقای دکتر من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم و در حال جمع آوری منابع پایان نامه هستم .استاد عزیز اگر منبع فارسی یا انگلیسی در مورد تحلیل حقوقی قراردادهای فاینانس دارید ممنون میشم معرفی کنید. استاد هر منبعی که باشه کتاب جزوه و یا مقاله .
    با تشکر ….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخیرا در دانشگاه شهید بهشتی در مورد قراردادهای فاینانس یک رساله دکتری دفاع شد که می توانید مراجعه کنید.

  48. حمداله
    پاسخ

    باسلام و تبریک سال نو
    استاد ارجمند قصد دارم در خصوص تهاتر در اصول حقوق قرارداد های اروپایی کار تطبیقی انجام دهم

    ۱-اگر امکان دارد مقاله ها یی به زبان انگلیسی معرفی فرمایید

    ۲-ضمنا در مقالات حقوقی تهاتر به زبان انگلیسی با چه واژه ای قابل سرچ در اینترنت است

    ۳- اگر در مورد شرح اصول حقوق قرارداد های اروپایی کتابی که قابل دانلود از اینترنت و به زبان انگلیسی باشد وجود دارد معرفی فرمایید

    بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان از تهاتر به معنای کم و وجه شدن میزان دین و طلب از یک فرد با یکدیگر باشد، set off بهترین کلمه برای جستجو است و اگر منظور معاملات تهاتری مد نظر باشد، barter یا counter trade کلمات مناسب می باشند. بهترین منبع برای تهاتر کتاب The Law of Set-OFF است که می توانید مشخصات آن را از توی اینترنت جستجو کنید. برخی از دانشگاه های ایران نیز این کتاب را دارند

  49. شاگرد کوچک استاد
    پاسخ

    باسلام و تبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای حضرتعالی
    استاد بزرگوار اگر امکان دارد محبت فرمایید در خصوص حق حبس در قراردا دهای نمایندگی منبعی یا مقاله یا پایان نامه به زبان فارسی یا انگلیسی معرفی فرمایید و اگر هم برایتان امکان دارد راهنمایی فرمایید در قوانین ایران چه مصادیقی وجود دارد پیشاپیش از محبت شما تشکر می نمایم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق حبس در قراردادهای نمایندگی موضوع بسیار ریزی است. فقط باید توجه داشته باشید که حق حبس در دو معنا بکار می رود یکی تحت عنوان Lien است و دیگری تحت عنوان withholding performance است که باید ابتدا بدانید که کدام مد نظر است. ظاهرا باید اولی باشد.

  50. ندا
    پاسخ

    با سلام
    در صورت امکان سایت هایی که مقالات حقوقی به زبان انگلیسی در آن موجود است را معرفی نمایید.
    سال خوبی را برای شما آرزومندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین سایتهایی که مقالات انگلیسی را دارا هستند مجانی نیستند و باید از طریق یکی از دانشگاه ها وصل شوید که مهمترین آنها Heinonline، ، westlaw و lexis nexis است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *