دیدگاه ها و نظرها

  1. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز و محترم.امسال من دانشجوی سال اول ارشد در گرایش حقوق خصوصی هستم.اما کمی در استدلال و فهم مباحث حقوق تجارت ضعیفم.ممکن لطف کنید جهت تقویت استدلال وفهم حقوق تجارت و خواندن کتاب مناسب در این زمینه من راهنمایی کنید.ممنون میشم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشنهاد می کنم که کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب را بخوانید. سایر مقالات اینجانب نیز ساده نوشته شده است.

  2. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم.استاد اگر طی قرارداد مضاربه شرط شود که جهت تضمین برگشت اصل شرمایه به مالک مضارب سفته ای صادر و امضا کند ایا ان قرارداد صحیح است واگر ظبق ماده ی ۵۵۸ ق .م باطل باشد ایا مالک میتواند از ان سفته برای پس گرفتن اصل سرمایه استفاده کند ؟در واقع ایا ان سفته ضمن قرارداد اعتبار دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولین وقتی شرطی در قرارداد ذکر می شود که دو احتمال دارد یکی صحت و دیگری باطل باید شرط را بر معنایی حمل کرد که به صحت منجر شود. بنابراین چنین شرطی را باید به مفهوم ذیل ماده ۵۵۸ حمل کرد و قایل به صحت شد و سفته هم اشکالی ندارد.

  3. دانشجو
    پاسخ

    سلام

    استاد میشه در مورد عقد صلح یکم توضیح بدین که ماهیتش چیه و برای چی به کار میره موضوعش چیه متاسفانه استادمون نرسید صلح رو توضیح بده و الان که کتاب مقدماتی دکتر کاتوزیان رو میخونم خوب متوجه نمیشم ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، صلح به معنای توافق طرفین برای رفع اختلافات است ولی در حقوق ما صلح به معنای تسالم و توافق بکار رفته است و ضرورتی ندارد که حتما اختلاف وجود داشته باشد.

  4. عبدالصمدی
    پاسخ

    آقای دکتر
    سلام آیا کنوانسیون ملل متحد در مورد ضمانت نامه های مستقل و اعتبارات اسنادی تضمینی ترجمه شده است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سری به مجله حقوقی بین المللی دفتر خدمات بین الملل ریاست جمهوری بزنید شاید در یکی از شماره های مجله باشد.

  5. s.g
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید. سوالی از محضرتان داشتم,بنده دانشجوی کارشناسی ارشد واحد تهران مرکزو کارمند میباشم علاقه زیادی به تدریس دارم وتمام تلاشم برای هیات علمی است ۲۸ سال سن دارم ورشته ام حسابداری است. تصمیم گرفتم برای امادگی در ازمون دکتری کارم را رها کنم و فقط درس بخوانم به نظر شما با توجه به اینکه این رشته هرسال فارغ التحصیلان زیادی دارد و مسلما هیات علمی شدن سخت تر میشود,منطقی می باشد که من کارم را رها کنم؟آیا میتوانم امیدی به هیات علمی شدن داشته باشم ؟با توجه به وضعیت بد اشتغال در جامعه انجام این ریسک درست است یا خیر؟قبلا از راهنمایی شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توصیه نمی کنم که کارتان را رها کنید. سعی کنید مرخصی بدون حقوق بگیرید یا به نحو دیگری بین کار و آمادگی برای دکتری جمع کنید.

  6. سبحان
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد گرامی

    بنده در حال نوشتن پایان نامه با عنوان معاهده ی تجارت تسلیحات می باشم لیکن بدلیل تازگی معاهده در جستجوی منابع با مشکل مواجهه شدم. می خواستم در صورت امکان بنده را از راهنمایی هایتان در خصوص منبع و یا معرفی سایتی مستفیذ نمایید.
    بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیستی از این معاهدات در سایت ویکی به نشانی زیر وجود دارد می توانید مراجعه کنید: http://en.wikipedia.org/wiki/Arms_control#List_of_treaties_and_conventions_related_to_arms_control

  7. عبدالصمدی
    پاسخ

    با سلام
    من عبدالصمدی دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم. جا دارد از زحمات شما در تالیف کتاب تجارت بین الملل تشکر کنم. واقعا مکمل کتاب اشمیتوف است. من هر جا کتاب اشمیتوف را استفاده می کنم حتما باید کتاب شما نیز کنار دستم باشد.
    استاد در زمینه کنوانسیون بیع بین المللی کالا برای رساله دکتری چه موضوعی پیشنهادی دارید که مناسب باشد.
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت دانشگاه pace مراجعه کنید و موضوعی را انتخاب کنید.

  8. علی قائم مقام
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر شیرودی

    ضمن تشکر از حضرتعالی در قافیه ای فکری گیر کرده ام نیاز به کمک دارم. استدعا دارم یاری فرمایید.

    این حقیر ۶سال پیش در دانشگاه علم وصنعت کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات گرفتم که در زمره سخت ترین رشته است. ۳ مقاله بین المللی به زبان انگلیس هم دارم و مدتی هم مترجم زبان انگلیسی بودم.
    به دلیل موقیعت کاری در بخش سیاست خارجی و روابط بین الملل و علاقه فوق العاده زیاد خودم مایلم که در حوزه روابط بین الملل است دکترا را در این حوزه ادامه دهم.
    اگر دکترای نیمه حضوری و هزینه ای هم باشد که دردسر آزمون دادن هم درگیرم نکند به نظرم مناسب تر است.
    چه کار باید بکنم؟
    کدام دانشگاه ها امکان ادامه تحصیل دارم؟
    این خواسته من چگونه امکان پذیر میشود و تحقق می پذیرد؟

    متشکرم
    قائم مقام
    I am looking forward your kind answer as soon as possible.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به اطلاعیه های پردیس های دانشگاه ها که بدون کنکور دانشجو می گیرند مراجعه کن مثل دانشگاه شهید بهشتی، علامه یا تهران.

  9. محمدفتحی
    پاسخ

    سلام
    آرزوی بهترین ها
    آقای دکتردر حقوق داخلی اگر قرارداد پایه منفسخ شود و یا باطل باشددرصورتی که شرط داوری موجود در آن صحیح باشد تکلیف آن چیست آیا شرط داوری مستقل محسوب می شود؟
    رویه دادگاه های داخل چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در داوری داخلی شرط داوری ظاهرا به تبع بطلان عقد باطل می باشد. ماده ۴۶۱ قانون آیین دادرسی مدنی: «هرگاه نسبت به اصل معامله یا قرارداد راجع به داوری بین طرفین اختلافی باشد، دادگاه ابتدا به آن رسیدگی و اظهار نظر می‌نماید.»

  10. سعید
    پاسخ

    با سلام
    من درباره بیع با ثمن شناور تحقیق میکنم ایا پایان نامه ای در این زمینه وجود داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله چندین رساله و پایان نامه در این زمینه وجود دارد.

  11. پوریا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    به نظر شما مدرک دکتری در پردیس علم و صنعت چقدر اعتبار داره؟ به نظر شما اگر من دانشجوی دکتری در پردیش بشم می تونم از دانشگاه های دولتی یا پیام نور بورسیه بگیرم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه احتمالش کم است.

  12. میثم
    پاسخ

    با سلام استاد گرانقدر در مورد سوآپ در کتاب تجارت بیبن الملل توضیح دادید اگر امکان دارد در مورد سوآپ کالا توضیح دهید وبه نظر شماایا میتوان آن را معاوضه دانست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله سوآپ نوعی معاوضه است. تحویل کالا در یک مکان و تحویل کالایی مشابه در مکانی دیگر.

  13. رضا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی رشته حسابداری در مقطع کارشناسی هستم و قصد شرکت در کنکور سال اینده یعنی بهمن ۹۳ هستم و دو ترم دیگه که میشم ترم ۶ تمام میکنم از نظر شما من فارغ التحصیل بشم و بعد کنکور بدم خوبه یا چند واحد رو بذارم واسه مهر ماه ۹۳؟راستی اگه گزینه اول رو انجام بدم مشکلی تو نظام وظیفه برام پیش نمیاد؟باتشکر خدمت استاد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نیازی نیست که با این سرعت درس را تمام کنید و بعد پشت کنکور بمانید یا یه دانشگاه مناسبی قبول نشوید.

  14. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام و عرض خدا قوت به شما/
    در یک قرارداد بیمه ای عمده خودرویی (بدنه و ثالث ) فیمابین یک شرکت دولتی با یک شرکت بیمه، لطفا در خصوص لزوم اخذ یا عدم اخذ تضمین انجام تعهدات از شرکت بیمه گر بهنگام عقد قرارداد اظهار نظر بفرمایند.شرکت بیمه با استناد به بخشنامه بیمه مرکزی و نیز اینکه خود بیمه نامه نوعی ضمانت است از دادن تضمین طفره میرود و از طرفی شرکت دولتی میگوید در قوانین و مقررات از جمله آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی صراحتا برای قراردادهای بیمه معافیتی قید نشده است لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم می توانید از سایر تضمینهای مذکور در آیین تضمین معاملات دولتی استفاده کنید. اگر تعهد به بیمه کردن در آینده مطرح باشد و الا انعقاد قرارداد موردی بیمه نیازی به اخذ تضمین ندارد.

  15. فهیمه
    پاسخ

    سلام دکتر خسته نباشید…من تو قسمت پرسش و پاسخ سوالی گذاشتم که انگار پاک شده و پاسخی دریافت نکردم عذر میخوام اگه سوالم نامربوطه ولی واقعا به تجربه شما نیاز دارم….من کارشناسی فقه و مبانی حقوق از فردوسی تازه گرفتم میخواستم بدونم اگه از ۱۳مرداد روزی ۱۱ساعت مطالعه داشته باشم میتونم روزانه دانشگاه فردوسی حقوق خصوصی قبول شم؟با توجه به این که رشته ام فقه و مبانیه و تا به حال هیچی نخوندم..اخه خیلیا گفتن نمیشه و فرصت کمه و ۱۱ساعت کمه..من ۱۱ساعت بیشتر نمیتونم.حالا واقعا موندم که با این وجود روزی۱۱ساعت وقت رو بذارم میتونم یا نه..اخه مسایل دیگه ای هم دارم که ۱۱ساعت مطالعه یک خورده سختم هست و باید از خیلی کارای دیگم بزنم…اگرم با توجه به تجربه شما شدنی نیست زمان کمتری بخونم برای سال دیگه….باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقت گذاشتن فی نفسه کفایت نمی کند. زمان نیز نیاز است که شما بتوانید مطالب را به تدریج فرابگیرید. به زمینه علمی شما در حقوق وابسته است.

  16. سروش شیرازی
    پاسخ

    با سلام و قبولی طاعات
    چکی در تاریخ ۸۲/۱۲/۱۰ از دسته چک من خارج شده و به کارمند حقوقی شرکت جهت پرداخت به کسی صادر گردید ولی با توجه به انجام نشدن معامله این چک به طرف پرداخت نشد و پیش کارمند حقوقی شرکت مانده بود در اوایل سال ۹۰ کارمند از شرکت اخراج گردید
    در تاریخ۸۶/۱۲/۲۱ به دلیل مشکل با بانک مربوطه حساب فوق الذکر را بستم چک اشاره شده در تاریخ ۹۰/۱۲/۰۶ توسط شخصی که اصلا نمی شناسم برگه خورد و شکایت کیفری و توقیف ملک کردن نظر به اینکه طبق گفته شاکی به دادگاه این چک در قبال فروش ۵۰ تن ضایعات گندم دریافت گردیده ضمنا صورت حساب بانک نشان میدهد که این حساب ۶ سال بسته است و تاریخ چک ۱۰۰ % دستکاری شده که ما تقاضای کارشناسی کردیم و در حال بررسی است
    که این طرف حکم شر خر چک را از کارمند حقوقی ما گرفته و اقدام کرده
    چگونه میشود از شاکی ( شر خر) شکایت کرد ایشان برای ثابت کردن فروش ۵۰ تن مواد حدود ۵ کامیون احتیاج به بارنامه و قبض باسکول رسید تحوبل کالا از ما دارد که هیچ کدام را ندارد
    به چه عنوان میشود از او ویا از کارمند حقوقی شرکت شکایت کرد لطفا راهنمایی کنید ممنون از وقتی که گذاشتید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید شکایت کیفری مبنی بر خیانت در امانت کنید و سعی کنید با ارائه قرائن و امارات ثابت کنید که طرف مرتکب این جرم شده است. به هر حال چک سندی است که در دست هر کس باشد اماره مدیونت صادر کننده می باشد و این صادر کننده است که باید خلاف آن را ثابت نماید.

  17. احمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات عرض کنم خدمتتان که من دانشجوی دانشگاه تهرانم و در حال پروپوزال نویسی هستم. لطفا در صورت امکان نحوه جستجوی عمومی و تخصصی مقاله و ای بوک از سایت hein رو برام توضیح بدید.در ضمن من چه جوری می تونم مقالات مدنظرم رو تو خونه از این سایت پیدا کنم و بعدش برم تو دانشگاه که به این سایت اشتراک داره مقالات مدنظرم رو دانلود کنم
    به نظر سایت پیچیده ای میاد. در ضمن به غیر از این سایت چه سایت های دیگه ای برای جستجوی مقالات حقوقی مناسب هستند؟ رویکرد موضوع انتخابی هم حقوق قراردادهای انگلیس هستش
    پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از طریق حضور در دانشگاه تهران می توانید از سیستم داخلی آن برای دانلود از این سایت اقدام کنید.

  18. دانشجو دوره کارشناسی (سجاد )
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد در مورد جعاله عام که قرارداد هست شکی نیس اما مگر نه این که جعاله خاص ایقاعی هست که بر اساس اون جاعل ملتزم میشه به پرداخت جعل و این وسط هیچ توافقی وجود نداره که مبنای بعدی عقد باشه ! دکتر کاتوزیان در کتاب مقدماتی عقود گفتن که عقده اما من متوجه نشدم که ماهیت جعاله خاص چیه میشه توضیح بدین.ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مورد ماهیت جعاله چه عام و چه خاص اختلاف نظر است که آِیا عقد است یا ایقاع. بنظر می رسد که جعاله چه عام و چه خاص بیشتر با ماهیت ایقاع همخوانی دارد. چون عقد از دو اراده بوجود می آید ولی جعاله تنها با اراده جاعل شکل می گیرد هر چند که بلاخره نهایتا طرف دیگری هم باید وجود داشته باشد که کار را انجام دهد و جعل (مزد) را بگیرد.

  19. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من دانشجوی کارشناسی نرم افزارپیام نورهستم.به نظرشما درست است که بعدازاتمام دوره۴ساله کارشناسی باتوجه به این که دردوران مدرسه دانش آموز ممتازی بودم و به دلیل مشکلاتی نتوانستم آنطور که باید برای کنکور بخوانم دوباره درکنکورشرکت کرده وهمین رشته رادریک دانشگاه روزانه تحصیل کنم یا برای ارشد بخوانم برای قبول شدن در یکی از دانشگاه های دولتی تهران و به کسب مهارت در زمینه برنامه نویسی بپردازم آیا اگرمهارت کافی داشته باشم و در یکی از دانشگاه های دولتی مدرک ارشد را بگیرم بازهم برای پیداکردن شغل به مشکل برمیخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اگر در ترم های اول هستید مجددا در کنکور شرکت کنید و اگر در اواخر کار هستید تجدید کارشناسی را توصیه نمی کنم.

  20. علی
    پاسخ

    سلامم
    استاد طرفین می تونن با توافق بعضی از آثار عقود معین که در قانون پیش بینی شده را ساقط کنن ؟مثلا در عقد قرض توافق کنند که قیمت زمان تسلیم مال به مقترض ملاک قیمت یوم تسلیم باشه یا نه نمیتونن آثار پیش بینی شده عقود معین رو با توافق دستکاری کنن ؟

    استاد ممننووونن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال خیلی کلی است. اصل آزادی قراردادی به طرفین اجازه می دهد که بتوانند برخی از آثار عقود را در رابطه بین خودشان تعدیل کنند مگر این که با مانعی برخورد کنند مثل این که معامله ربوی شود. در مثال مورد نظر اشکالی ندارد.

  21. حسین پور
    پاسخ

    باسلام احتراماًبه استحضارعالی میرساند اینجانب یک واحدآپارتمان بصورت پیش فروش در سال ۹۱/۷/۱۳ خریداری نموده ام که قرار به تحویل در مورخه ۹۲/۱۲/۲۰ بوده ولی اینجانب در تاریخ تحویل متوجه شده ام که بین سازنده ومالک زمین اختلاف بوده و در دادگاه پرونده دارند.بین سازنده ومالک زمین ۲قرارداردمشارکت بوده که هیچ گونه فسخ قرارداد(به حالت منفسخ=خودبه خودی)ذکر نشده ولی در یک متم قراردادذکر شده اگه تا تاریخ آذر ۸۹ ساختمان تکمیل نشه سازنده کل ساختمان را در اخنیار مالک زمین قرارداده وهیچ گونه حق مطالبه خسارت وهزینه صرف شده در ساختمان را ندارد. ۹۱/۴/۳۰ مالک زمین در دادیاری در یک پرونده دیگری شهادت داده ۴ واحد این ساختمان مال سازنده بوده است متسفانه در دادگاه بدوی رای به مالک زمین داده وسازنده باید طبق متم اقدام نمائید ورای قطعی شده وبه علت های عدم اطلاع رسانی سازنده اعتنراض نموده رای به تجدید نظر رفته است. ساختمان طبق نظر کارشناس دادگستری ۸۶ درصد تکمیل است ۱- آیا مالک زمین میتواند فسخ قرارداد نمائید؟ ۲-دادگاه رای را درتاریخ ۹۲/۱۲/۲۰ داده واحد های فروخته شده توسط سازنده چه حکمی دارد؟ ۳-

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما به عنوان ثالث ورود پیدا کرده و اعتراض کنید. مسئله ذی وجوه است و باید با در نظر گرفتن تمام جوانب اعتراض صورت گیرد که متضرر نشوید.

  22. آرش
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت استاد گرامی.
    آقای دکتر شیروی ، هزاران بار سپاس به خاطر وقتی که برای پاسخگویی به سوالات مختلف ( چه حقوقی و چه غیر حقوقی ) می گذارید. من خودم بسیار از مطالب ذکر شده ( سوالات و پاسخ ها ) استفاده می کنم. جسارتا یک پیشنهاد داشتم ، اگر مقدور است در قسمت واژه نامه سایت ف واژگان انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی را به صورت فایل PDF نیز قرار دهید تا امکان استفاده بیشتر و بهتر بوسیله دانلود فایل فراهم گردد تا در جایی که کامپیوتر هست اما دستررسی به اینترنت مقدور نمی باشد نیز بتوان از لغات استفاده نمود.
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید کل متن را کپی و در ورود وارد کنید و سپس روی سیستم خود ذخیره نمایید.

  23. ahmad
    پاسخ

    با سلام
    من کاردانی مکانیک خدرو دارم و در ازمون نفت قبول شدم ایا مدرک کاردانی مورد تایید نیروی انسانی نفت قرار می گیرد لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا شما کارمند نفت هستید. باید از مدیریت نیروی انسانی شرکت خودتان سوال کنید.

  24. لیلا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دکترای اموزش زبان دارم از دانشگاه فردوسی مشهد. ایا می تونم در کنکور دکتری روانشناسی بالینی شرکت کنم یا حتما باید اول فوق لیسانسش رو بگیرم ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم در مصاحبه قبول کنند.

  25. جواد
    پاسخ

    سلام استاد واقعا خسته نباشید سایت خوبی دارید .

  26. سمیرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی .سوالی از محضرتان داشتم و اینکه بنده کارشناسی ارشد را بدون ازمون واحد تهران مرکز قبول شدم و با ازمون واحد رشت.با توجه به اینکه در استان مازندران زندگی میکنم رفت و امد واحد رشت برایم راحتر است از طرفی مایلم از دانشگاهی بهتر از رشت فارغ التحصیل شوم لطفا راهنماییم کنید که کدام دانشگاه ثبت نام کنم؟ و اینکه این دو دانشگاه از نظر علمی چقدر با هم تفاوت دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم رشت که راحتر است را انتخاب کنید. آرامش به پیشرفت بیشتر از دانشگاه بهتر، کمک خواهد کرد.

  27. سمیرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید چگونه میتوان در دانشگاهی در مقطع دکترا بورس شد و چه شرایطی لازم است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در فراخوان شرکت کنید و تقاضا بدهید.

  28. مریم
    پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجوی ارشد مکاترونیک دانشگاه ازاد هستم و کارشناسی الکترونیک دولتی .چون دکترا مکاترونیک در ایران نیست قصد دارم باز هم برا دکترا الکترونیک بخونم.با توجه به اینکه مکاترونیک نیز یکی از شاخه های برق محسوب میشه امکان اینکه بعدا بتونم جذب هیئت علمی بشم هست یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته ها خیلی به هم نزدیک هستند و بعضا دروس مشترک دارند و فکر نکنم مشکلی باشد.

  29. هدیه
    پاسخ

    استاد سلام
    من دانشجوی ترم هفت مهندسی شیمی هستم بین دوراهی موندم دیگه به رشتم علاقه ندارم که ارشدبخونم قصدادامه تحصیلم دارم دوست دارم داروسازی یادندون بخونم اماشنیدم چون لیسانسموازدانشگاه ملی گرفتم اگردوباره کنکوربدم دیگه حق شرکت دردانشگاه ملیوندارم آیادرسته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پول تحصیل رایگان را اگر پرداخت کنی ظاهرا مانعی برای ادامه تحصیل ندارید.

  30. ملیسا
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم با مدرک دندانپزشکی از دانشگاه MUST مصر میشه تو ایران کار کرد؟ایا دانشگاهش مورد تایید هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به سایت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مراجعه کنید که آیا این دانشگاه جزو دانشگاه های معتبر برای این رشته هست یا نه.

  31. منصوری
    پاسخ

    سلام استاد، خسته نباشید
    استاد من قبلا گفته بودم که ترم اخر کارشناسی حقوق دانشگاه پیام نورم و میخام واسه ادامه تحصیل برم استرالیا و در این مورد سوالات زیادی از شما استاد عزیز پرسیده بودم حالا فقط میخام بدونم وقتی رفتم استرالیا بخام واسه ارشد بخونم مدرک لیسانس دانشگاه پیام نورو قبول میکنن یا باید دوباره تو استرالیا واسه لیسانس بخونم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چطور بروید استرالیا؟ اگر دانشجویی می خواهید بروید باید ابتدا پذیرش بگیرید. اگر به شما پذیرش ارشد بدهند طبیعتا مدرک شما را پذیرفته اند. به هر حال با دانشگاه های مورد نظرتان مکاتبه کنید و جویای حال شوید.

  32. نیسا
    پاسخ

    سلام دکتر
    من فارغ تحصیل دانشگاه تهران هستم . اما از رشته ام راضی نبودم تصمیم دارم در رشته لیسانس حقوق ادامه تحصیل بدم میتونم دوباره در دانشگاه تهران قبول بشم اما از شما سوال دارم که آیا میتونم لیسانس حقوق رو در کانادا یا اروپا بخونم ؟ البته توانایی یک دانشگاه کم هزینه رو دارم. لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید اگر روزانه درس خوانده اید باید بتدا تسویه حساب کنید و در صورتی که مشکل سربازی نداشته باشید مجددا شرکت در آزمون نمایید. خارج هم امکان دارد.

  33. سینا
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب به محضراستادگرانقدر وفرهیخته جناب اقای دکترشیروی،با پ.زش ازتصدیع اوقات گرانقدرحضرتعالی،اینجانب یکی ازعلاقه مندان رشته حقوق به ویژه حقوق جزا وجرم شناسی می باشم تاکنون چندین با درآزمون های ارشد رشته مزبورشرکت نموده ام لیکن توفیق نیافته ام ازمحضر با سعادتان استدعا دارم راهنماییم فرمایید؛ جهت قبولی درآزمون ارشد این رشته ازچه منابعی باید بهره برداری نمایم وچگونه مطالعه نمایم. باتقدیم اردات سرشار واحترامات فائقه، جوینده ای حقیر ازخیل کاروان عظیم علم ودانش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این روزها آنقدر ظرفیت پذیرش ارشد زیاد شده که شما با قدری تمرکز و مطالعه می توانید جایی قبول شوید. بهترین روش مطالعه قانون و کتب اصلی رشته است. احتمالا ساعات مطالعه شما خیلی کم است. حداقل دوازده ساعت بخوانید اگر موفق نشدید.

  34. مرتضی
    پاسخ

    باسلام
    بنده در تاریخ ۱۹ خرداد آپارتمان خود را با مبایعه نامه رسمی به فروش رساندم و مبلغی دریافت کردم و قرار شد یک سوم زمان تحویل و ۱۰درصد زمان محضر دریافت نمایم . در حالیکه من تمام مقدمات انتقال را آماده کردم و خانه آماده تحویل می باشد خریدار از پرداخت وجوه امتناع ورزیده و در محضر حاضر نشد و من گواهی عدم حضور گرفتم اما اقدام دیگری نکردم.
    در حال حاضر نمی دانم چه کنم با توجه به اینکه در مفاد مبایعه نامه چاپی هیچ قانونی به نفع فروشنده قید نشده !!!
    در حال حاضر چه کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ملک را تحویل داده اید می توانید صبر کنید تا طرف اقدام کنید یا شما نسبت به اخد قیمت طرح دعوی کنید. اگر ملک را تحویل نداده اید، فعلا از تحویل خودداری کنید و موقعیت شما بهتر است.

  35. farsangi
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، خسته نباشید.
    من لیسانس شیمی دارم و کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور میخونم. قصد داشتم آزمون دکترا شرکت کنم که با مطالبی که اینجا خوندم از قبول شدن ناامید شدم. بنظر شما منطقیه که دوباره ارشد جامعه شناسی رو در یک دانشگاه دولتی خوب بخونم و بعد انشالا دکترا؟اینطوری امیدی هست که دکترا قبول بشم؟ کار دولتی دارم برای ادامه تحصیل باید از کارم انصراف بدم بنظرتون امکانش هست با کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه دولتی عضو هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بارها گفته ام که تعداد فارغ التحصیلان ده ها بار از تعداد مورد نیاز هیات علمی زیادتر است. این که همه این فارغ التحصیلان جذب هیات علمی شوند وجود ندارد. طبیعتا در این انتخاب رقابت شدید خواهد بود و در آینده از امروز هم سخت تر و کسانی انتخاب می شوند که دارای مدارک یکسانی در مقاطع گوناگونی تحصیل خود هستند.

  36. Alireza
    پاسخ

    با سلام
    حدود ۱۰ سال پیش اپارتمانی در تهران را با زمینی‌ در شمال معاوضه کردم. زمین شمال دارای سند شورایی بود.در زمان سند زدن آپارتمان در دفترخانه در قراداد ذکر گردید بابت معاوضه با زمین شماره سند شورآیی …… و اکنون متوجه شدم که ایشان برای زمین بنام زنشآن سند گرفته.حالا می‌خواهم بدانم بد از گذشت ۱۰ سال با توجه به اینکه ایشان آپارتمان را فروختند آیا امکان فسخ قرارداد وجود دارد یا نه ?
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فسخ امکان دارد ولی می توانید نسبت به الزام به انتقال زمین به شما اقدام گردد.

  37. محمدی
    پاسخ

    سلام. خدا قوت بنده کاردانی کامپیوتر دارم. و الان دارم مدیریت فرهنگی میخونم ۲۴ ساله هستم. ایا ارشد را همین مدیریت فرهنگی یا مرتبط با آن باشد می توانم در دانشگاه ها تدریس کنم. اما این رشته چون کم هست. میتوانم دروس زبان را در دانشگاهها تدریس کنم . دوره اموزشگاه را گذراندم . به نظر شما با ارشد مدیریت فرهنگی امیدی به کار تدریس دانشگاه است؟
    راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریسی شاید ولی هیات علمی خیلی بعید است.

  38. ب.ص
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من دانشجوی ارشد مدیریت اجرایی هستم . آیا اطلاع دارید که از گرایشهای استراتژیک یا بازاریابی کدام درآمد بیشتری خواهد داشت البته من در یک اداره دولتی شاغلم؟ و اگر قصد مهاجرت داشته باشم کدام گرایش مفید تر است؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازاریابی بیشتر مورد توجه شرکتهای خصوصی است.

  39. دانشجو دوره کارشناسی
    پاسخ

    سلام

    استاد در بحث فقه اینکه ضمانی که علت آن هنوز پدید نیامده باطل است منظورش چیه میشه توضیح بدین ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرض کنید که شما هیچ ارتباط کاری و قراردادی با اینجانب ندارید ولی احتمال دارد که در آینده به دلایلی بدهکار اینجانب شوید. حالا اگر کسی بیاید و برای بدهی احتمالی آینده ضامن شما نزد اینجانب شود، این ضمانت به دلیل فقدان سبب باطل است. اما اگر شما مستأجر اینجانب باشید و برای پرداخت اجاره بها ضامنی بدهید، این ضمانت به دلیل وجود سبب صحیح است ولو این که هنوز موعد پرداخت اجاره بها نرسیده باشد.

  40. سيدرضا احمدي
    پاسخ

    با عرض سلام خدمن استاد وسرور ارجمند
    الف:قراردادی بین اقای حسن وشرکت x جهت نظارت اجرا وساخت یک ساختمان ۵طبقه منعقد می گردد.مدت قرارداد دوسال ذکر می شود بدون اینکه حق فسخی درازای عدم اجرای به موقع قراردادقید شده باشد. به لحاظ حدوث اختلاف شرکت ازاجرای قرارداد استنکاف می نماید.درصورت انقضای مدت قرارداد.ایا دعوی تایید فسخ قرارداد .قابلیت استماع رادارد.؟‌
    ِِِِ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون قرارداد منقضی شده است نمی شود آن را فسخ کرد ولی اگر خواهان مدعی باشد که قرارداد را قبل از انقضاء فسخ کرده است و از دادگاه تقاضای تأیید فسخ را بعمل آورد، در این صورت قابلیت استماع دارد.

  41. ملائكه پور
    پاسخ

    با سلام
    جناب استاد چنانچه مقدور است فایل لایحه بیمه تجاری رو درخواست دارم.
    در پناه حضرت حق
    ارادتمند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در اختیار ندارم. باید سری به مرکز پژوهشهای مجلس بزنید. ظاهرا الکترونیکی آن در دسترس نیست. البته با گذشت هشت سال از این لایحه بنظر می رسد که دیگر زنده نیست.

  42. فاطمه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من لیسانس تفسیر قران هستم برای ارشد تغییر رشته دادم ورشته مشاوره را امتحان دادم قبول نشدم امسال باتوجه به بازار کار برای ارشد بازم مشاوره امتحان بدم یا همون رشته خودم تفسیر قران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته مشاوره بازار بهتری از جهت کاری ممکن است داشته باشد.

  43. شاگردتان
    پاسخ

    به نام او که هستی از او ، مهر هم…
    و ستایش بر عطوفتی که به ودیعت در دلها نهاد

    مینویسند؛ به اسطوره ی ایثار، استادم
    مینویسند؛ ای حدیث خلوص،روزت مبارک
    مینویسند، اما نمیخوانندش!
    کاش میشد هر واژه ای را تخصیص زد. کاش میشد براطلاق دل نوشته های هر دلی قیدی زد ، تا بفهمند و باورکنیم که اگرچه صدای شادی مان ستارگان را به رقص برمیخیزاند، اگر تنها همین یک واژه ، همین یک واژه ی استاد، بی قید بود و رها؛ بی رنگ از هر چه رنگ، اما ، اما انگار حکم تقیید واژه ها مطلق است و بس!
    اما من، نه ، ما، کوچک شاگردان بزرگ استادی هستیم که نامش بلند است ؛ چونان باران سپیدی که از ردای او بر جلگه های جهان فرو بارید.
    یگانه استادی که نامش بلنداست؛ چونان صدای گامهای مهربانش که نوازش دهنده ی جانم است.
    نامش بلند است ؛ که او رحمت واسعه ی الهی را بهره برده و صدای آشنایش همان وزش نسیم بهاری است درکویر دلم…
    او که به ما درسی از انسانیت و فروتنی آموخت .

    همسفری که انگار از نهایت عشقش به همسری که درهر نوشته و هر سخن از او نیک نام میبرد، در هر مثال و بیان هر نکته ای خاطره ای از با او بودن را برایمان میگفت و خنده ای از پشتش می آمد که کلاس را تا دم آخرهمراه بود و میخواست درس عشق دهد.
    فرزندی که وقتی از مادرش میگفت سر تا پا فرو مینشست تادرس تواضع دهد.
    این رسم او بود، رسم وفا، رسم فروتنی ، رسم سپاسگزاری و…
    استادم؛
    مگر قلم توان بیان عظمت و بلندی نام و جایگاهت را دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدتی اندیشیدم که آیا این متن غلو آمیز ولی زیبا را منتشر کنم یا نه به هر حال اینجانب خادم کوچکی – و لا غیر- برای کشور عزیزمان هستم و از این خدمت لذت می برم.

      • کوچکترین شاگرد
        پاسخ

        استاد عزیزم، پس شما هم سانسور بلدید؟؟؟!!!!!شوخی کردم…مرسی به خاطر آموزش تواضع و فروتنی اینبار مثل همیشه…دوستتون دارم.

    • دلشکسته
      پاسخ

      سلام. خوشحال به حال شما که دکتر شیروی و سایر اساتید، در کلاسهایتان اینچنین لحظات شیرینی را، برایتان فراهم کرده اند. راستش من دانشجوی دانشگاه مفید هستم. وقتی به برخورد اساتید با ما و دانشجوهای دانشگاه تهران یا پردیس و همینطور نحوه تدریسشان، نگاه می کنم متوجه تفاوت های بسیار فاحشی می شوم. هرچند می دانم یک دانشجوی غیرانتفاعی حق اعتراض ندارد، چراکه حقش همین است. باید هم بین ما و از ما بهتران فرق باشد. استاد گرانقدرم این یک واقعیت است…واقعیت تلخ…البته به خدا قسم هیچ خرده ای به دکتر شیروی نمی گیرم…چون ایشان با نجابت و خصلت خستگی ناپذیریشان، چندین سال بر دانشجویان دانشگاه مفید، قبول زحمت کرده و در ساعت ۶ روزهای چهارشنبه بعد از یک هفته کار و تدریس، در کلاس حضور پیدا می کردند. ایشان هم انسان هستند و خستگی هم برای هر انسانی طبیعی است. استاد ما همه قدردان شماییم که با آن خستگی و بیماری که کاملا در چهره تان مشهود بود، سر کلاس ما می آمدید. استاد من را عفو کنید، خواهش می کنم نرنجید چون حاضرم بمیرم اما رنجش خاطر شما را نبینم. فقط خواستم دردلی کرده باشم…

      • التیام
        پاسخ

        دوست محترم سلام ؛ شاید باید دیده باشی تا حس کنی درستی و صداقت این کلام رو. من نحوه تدریس ایشون رو در همه جا دیدم. در تهران در پردیس و در مفید .و این حسن برخوردوااااقعا مربوط به تمام دانشگاه هایی است که ایشون تدریس دارند نه فقط پردیس یا تهران . اتفاقا من بیشترین خنده هاو بیان خاطره ها رو در دانشگاه مفید دیدم با اینکه واااقعا ایشون بی نهایت خسته بودند. ضمن اینکه دوست خوبم، ایشون در رابطه با ابحاث علمی مطرح شده سرکلاس بود که خاطره ای نقل میفرمودند. ایشون حقیقتا استاد یگانه و جاودانه اندبرای همه ما. من و همه ی دوستانم ، مثل شما.
        امیدوارم این حقیقت التیام بخش رو از من بپذیرید و هرگز دلشکسته نباشید.

  44. مریم
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    یک سوال داشتم به نظر شما رشته مهندسی برق الکترونیک از نظر بازار کار و آینده بهتره یا آی تی؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است.

  45. پوریا
    پاسخ

    جناب آقای دکتر، باسلام و تحیت
    یک سوال از محضرتان داشتم در زمینه حقوق اداری آیا اداره و دستگاه متبوع کارمند می تواند بصورت یکجانبه مرخصی بدون حقوق کارمند رسمی خود را لغو نمایید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه نمی تواند مگر این که یکساله داده باشد و تمدید نکند.

  46. fatemeh
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    من رشته تجارت بین الملل هستم که قصد دارم برای مقطع دکتری در رشته حقوق نفت و گاز شرکت کنم البته توی سایتی که راه اندازی کردید منابع این رشته رو درج فرمودید که برای من ابهاماتی داره یکی از منابع فرمودید که تجارت بین اللملل. آیا منظورتون همون کتاب تجارت بین الملل تالیف خودتون هستش ؟ و در مورد درس حقوق نفت و گاز لطفا اسم کتاب و نوسنده آن را درج بفرمایید باتوجه به اینکه از تابستان ۹۲ قصد شروع به مطلعه برای آمادگی در آزمون رو دارم ممنون میشم زودتر راهنماییم کنید.
    ضمنا ازاینکه با این همه مشغله و ضیق وقت به پرسش پاسخ میدید و وقت گرانبهاتون رو در اختیار ما قرار میدید بسیار ازتون متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلکه کتاب خودم هست. درس که کتاب نیست که نویسنده داشته باشد.

  47. پری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من کارشناسی ارشد فقه و حقوق هستم.۲ مقاله از پایان نامم نوشتم که اسم استاد راهنما در ان مقالات ذکر شده . ۲ مقاله ی دیگر هم از پایان نامه نوشتم ک تک اسمی به نام خودم هست(البته به تنهایی کار کردم)
    اکسپت مقالات را گرفته ام و بعد که استاد راهنما متوجه شد نارضایتی خود را اعلام کرد. اکنون من برای مصاحبه دکترای بدون آزمون پذیرفته شده ام ،آیا این مقالات تک اسمی بدون ذکر اسم استاد راهنما مشکل ساز خواهد بود در روز مصاحبه؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر این مشکلی ایجاد نمی کند.

  48. مهسا راد
    پاسخ

    خدا عزیزانتون رو برا شما نگه داره
    میگم خیلی دوس دارم خاطرات سفر های خارج از کشور که تشریف برین بنویسن و تجربه ای باشه برا ما دوستان بیشتر خوشحال میشم میدونم شما وقت این کار را رو ندارید اما خیلی خلاصه در حد اینکه اطلاعات کمی از این سفر ها داشته باشیم ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      چشم این کار را انجام می دهم.

  49. محراب
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی،سوالی از خدمت شما داشتم برای اشنایی با کنوانسیونهای داوری در حوزه ی حقوق بین الملل خصوصی وعمومی مرجعی وجود دارد؟آیا امکان دارد تعدادی از آنها را معرفی بفرمایید؟البته با کنوانسیونهای مشهوری مثل نیویورک وچند کنوانسیون اروپایی کمی مطالعه نموده ام،اگر امان دارد راهنمایی ام نمایید.بسیار بسیار از کمکها ومهربانیهای جنابعالی متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متن خود معاهدات خیلی اهمیت دارد ولی تعداد این معاهدات خیلی زیاد نیست و در همین حدود است. در ضمن می توانید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب نیز مراجعه کنید.

    • تكتم خلوصي
      پاسخ

      با سلام و عرض ادب حضور استاد گرامی – بنده دانشجوی حقوق بین الملل هستم یکی از سوالات امتحانات ما موضوع قراردادهای بای بک است و البته مطالعاتی را انجام دادم اما یک سوال برایم باقی است و اینکه با توجه به تغییر رویه داوری از معیار غرامت کامل به انتظارات معقول که در مقاله جناب آقای دکتر محبی مطرح شده است و اینکه با توجه به محرمانه بودن قرادادهای با ی بک دسترسی به آنها اسان نیست سوال مطرح شده آقای دکتر د ر انتهای مقاله که اتفاقا سوال من هم هست این است که حال انتظارات معقول در فسخ قراردادهای بای بک چه می تواند باشد. از اینکه بزرگواری فرموده وقت با ارزش خود را برای پاسخ به سوال بنده صرف نمایید واقعا دعاگو و ممنون خواهم بود

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام، انتظار معقول و متعارف یک تئوری شناخته شده برای تعیین حدود خساراتی است که باید جبران شود و اختصاص به قراردادهای نفتی ندارد. در قراردادهای بای بک فسخ اگر ناحق و بدون دلیل محکمه پسند باشد باید دید که این فسخ چه زمانی اتفاق می افتد. اگر هنوز سرمایه گذاری انجام نشده یا میزان سرمایه گذاری کم است طبیعتا فرق دارد با این که سرمایه گذاری تمام شده و بعد در مرحله بازیافت قرارداد غیر قانونی فسخ می شود. انتظار معقول بر اساس در نظرگرفتن موارد مشابه و شرایط قرارداد سنجیده می شود که اگر قرارداد اجرا می شد فرد چه چیزی نصیب وی می شد. با لحاظ میزان تعهدات انجام شده و انجام نشده سرمایه گذار، این انتظار معین می شود.

  50. ناامید
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر و محبوب.
    استاد، چند وقتیه که احساس ناامیدی و پوچی عجیبی بر زندگیم حاکم شده… با این که خدا رو شکر امکانات خوبی دارم، اما وقتی به زندگی اساتید بزرگی مثل شما نگاه می کنم، حس بی ارزش بودن بهم دست می ده…الان فقط مشغول نگارش پایان نامه هستم، حس بی انگیزگی و بی برنامگی می کنم…حتی بیرون هم نمی رم…از وقتی هم که شما گفتید در دوران دانشجویی، حتی گاهی بالای ۱۸ ساعت درس می خوندید، حالم بدتر شده…استاد خواهش می کنم برامون دعا کنید، من خیلی دوست دارم مثل شما مفید باشم. استاد آیا خانم ها هم مثل کسانی چون شما می تونند در این کشور پیشرفت کنند؟ تعداد خانم هایی که از اساتید بزرگ حقوق هستند بسیار محدوده، اصلا آیا ادامه این راه تا هرکجا وقت تلف کردن نیست؟ من که حس می کنم از بهترین دهه زندگیم جز درس خوندن الکی واسه نمره چیزی نفهمیدم…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسی در زندگی علمی و غیر علمی موفق خواهد شد که هدف داشته باشد و با کسالت و افسردگی و بی حالی مبارزه کند. نگاه به کسانی که موفق بوده اند باید به شما انرژی ببخشد نه نوامیدی ایجاد کند. من هم مثل شما یک فرد معمولی بوده و هستم. اگر به زعم شما موفقیتی نصیبم شده این ناشی از الطاف الهی و زحمات طاقت فرسا و پشتکار بوده است. هر کسی با استعداد متوسط به راحتی می تواند در زندگی خود موفق شود. در این مسئله خانم و آقا ندارد هر چند که خانم ها وظایف سنگین تری نیز در خانواده و پرورش فرزندان نیز به عهده دارند و نزد خداوند مأجور تر هستند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *