دیدگاه ها و نظرها

  1. هاشم
    پاسخ

    با سلام

    با تشکر از راهنمایی جنابعالی اگر منابعی به زبان فارسی در خصوص حفاظت از حاکمیت ملی در قرار دادهای نفتی سراغ دارید به اینجانب معرفی نماید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در این خصوص منبع فارسی خاصی سراغ ندارم ولی در نوشته های مرتبط مطالبی هست. از طریق پایگاه های نور و مگ ایران جستجو کنید.

  2. هاشم
    پاسخ

    سلام استاد، خسته نباشید امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید
    سوالی از محضرتان داشتم و آن اینکه با توجه به اینکه اکنون در حال طی کردن دوره کارشناسی حقوق عمومی هستم میخواستم در خصوص حفاظت از حاکمیت ملی در قرار دادهای نفتی اگر منابعی دارید معرفی نمایید.

  3. سعید
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر پیشنهادی داشتم و نمیدانم تا چه حد امکان پذیر است
    به نظر من تغیراتی را که در چاپهای جدید کتاب اعمال میکنید در کتابچه ای جدا گانه چاپ نمایید تا افرادی که کتابهای چاپ قدیم تر را خریداری نموده اند متحمل هزینه دوباره ای نشوند و هم به تغیرات اعمال شده دسترسی داشته باشند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سعی می کنم که این کار را انجام دهد.

  4. vm,t
    پاسخ

    استاد ارجمند سلام و تشکر فراوان از لطف شما
    از جمله منابع دکتری حقوق نفت وگاز ۱-حقوق قراردادهای نفت و گاز ۲- حقوق تجارت بین الملل معرفی شده اند در این رابطه چند کتاب معرفی نمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای حقوق تجارت بین الملل به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب مراجعه کنید. در مورد حقوق قراردادهای نفت و گاز نیز به سایر کامنتهای این سایت مراجعه نمایید که قبلا جواب داده ام.

  5. سعیدs
    پاسخ

    با سلام.
    استاد عذر میخوام و امیدوارم حمل بر بی ادبی نشود
    ۱-در صفحه ۲۰۵ از کتاب در ذیل عناوین اصطلاحات از اصطلاحdcpنام برده شده است که به نظر cpt بوده و در چاپ به اشتباه درج گردیده
    ۲-در صفحه ی ۲۰۴ فرموده اید که اینکوترمز ۱۹۳۶ مشتمل بر ۶اصطلاح است ولی در جدول صفحه مقابل ۷اصطلاح از اینکوترمز ۱۳۳۶ آورده شده است
    ۳-خواهشمند است در چاپ های آتی با توجه به اینکوترمز ۲۰۱۰نسبت به حذف ۴اصطلاح و درج دو اصطلاح جدید اقدام نمایید.
    این ها به ذهن بنده اومد و امیدوارم جسارت من رو ببخشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی ممنون به خاطر یادآوری. همانطور که در سایت نیز اشاره شده است مقررات اینکوترمز ۲۰۱۰ به صورت جداگانه در این سایت قرار داده شده که افراد بتوانند مراجعه کنند. در ضمن در چاپ چهارم کتاب که هم اکنون زیر چاپ است، فصل اینکوترمز به طور کلی تغییر پیدا کرده است.

  6. mohamad
    پاسخ

    سلام
    لطفا لینک سایت و کتابی راجع به یونیسف و سازمان بهداشت جهانی معرفی کنید ترجیحا زبان فارسی باشه اما زبان انگلیسی هم باشه بلا مانع است.
    تشکر از شما استاد دلسوز

  7. صفوی
    پاسخ

    باسلام و ادب خدمت حضرت استاد
    استاد در صورتی که برای ضمانت نامه بانکی شرکت در مناقصه تمبر ابطال و الصاق نگردد مترتب چه اثاری است و آیا خدشه ای به روند برنده شدن در مناقصه وارد می کندیا خیر؟
    با تجدید احترام و آرزوی سلامتی برای حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا تمبر امروزه به صورت الکترونیکی الصاق و باطل می شود. اگر بانک از بی دقتی این کار را نکرده باشد، امکان اصلاح آن است. به هر حال ضمانتنامه اعتبار رسمی خود را ندارد و دستگاه می تواند مسامحه کرده و تقاضا کند که عیب برطرف شود و یا فرد را به دلیل عدم ارائه ضمانتنامه معتبر از شرکت در مناقصه باز دارد.

  8. ابراهیم
    پاسخ

    سلام به تمامی دوستان و استاد ارجمند

    بنده از دانشچویان پردیس قم هستم که هم اکنون در دانشگاه اسلو ( Oslo) نروژ مشغول به تحصیل در رشته حقوق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT Law) در مقطع فوق لیسانسم و به دستور استاد گرانقدر توضیحاتی رو در مورد تحصیل در نروژ به خصوص در رشته حقوق مقرون می کنم. امیدوارم مفید فایده واقع بشه.

    کشور نروژ از لحاظ سطح زندگی و رفاه اجتماعی طبق آمار های مختلف جهانی یکی از بهترین کشورهاست. طبق قانون تحصیل در دانشگاههای
    این کشور رایگان بوده و به اصطلاح tuition fee یا هزینه تحصیل ندارند و این قضیه شرایط گرفتن پذیرش تحصیلی رو کمی سختر می کنه.(چون رقابت بیشتر میشه)

    این کشور طبق آمار از گرانترین کشورهای دنیاست. به همین دلیل اگه شما خواهان تحصیل در اینجا هستید باید با پشتوانه مالی خوبی گام به این کشور بذارید. بعضی از دوستان تصور می کنن که می تونن اینجا کار کنن و هزینشونو ساپورت کنن. ولی در مورد کار کردن باید بگم که شما باید حتما زبان نروژی بدونید وگرنه کار پیدا کردن به شدت سخته. اگر زبان ندونید کار کرن در رشته خودتونو (حقوق) باید فراموش کنید.

    نروژ چندتا دانشگاه خوب داره
    ۱- University of Oslo
    ۲- University of Bergen
    ۳- Norwegian University of Science and Technology – NTNU
    شاید دانشگاه Tromsø رو هم بشه نام برد.
    هر کدوم از این دانشگاه ها در زمینه خاصی تخصصی تر هستن مثلا اسلو در social science، برگن در medical و NTNU در رشته های فنی و مهندسی ولی بر اساس رنکینگ های مختلف دانشگاه Oslo بهترین دانشگاه نروژ و براساس رنکینگ شانگهای ۶۵ دانشگاه برتر دنیاست.
    دانشگاه Bergen و NTNU رشته حقوق رو برای دانشجویان بین المللی نداره و Tromsø هم فقط حقوق دریایی داره. اما دانشگاه Oslo در ۵ گرایش مختلف حقوق دانشجوی بین المللی می گیره.
    ۱- Information and Communication Technology (master’s 1 1/2-years)
    ۲- Maritime Law (master’s 1 1/2-years)
    ۳- Public International Law (master’s 1 1/2-years)
    ۴- Risk Management and Marine Insurance (master’s – experience based)
    ۵- Theory and Practice of Human Rights (master’s two years)
    هر کدوم از این رشته ها توضیحات مخصوص به خودشو داره که دوستان می تونن به سایت دانشگاه مراجعه کنن.

    اینجا واقعا اساتید برجسته و خوبی داره و فضای تحصیلی و امکانات برای کسانی که واقعا می خوان درس بخونن بی نظیره.
    اینجا برای دکتر پذیرش بسیار سخته ولی پول خیلی عالی ای می دن به طوری که حتی از امریکا و انگلیس و آلمان و خیلی از کشورها برای پذیرش دکتری در نروژ اقدام می کنن.

    از نظر بنده اینجا کشور خیلی خوبی برای زندگی و تحصیله ولی اگه دنبال پیشرفت خیلی خاصی هستید اینجا تنها سکوی خوبی برای پرتاپ شماست و شما بعد از دکتری باید برای امریکا اقدام کنید.

    اگه دوستان سوال خاصی داشتن خوشحال میشم کمکی بکنم.

    شاد و پیروز باشید

  9. meysam
    پاسخ

    سلام
    با مدرک دکترای دانشگاه آزاد که معمولا خرجی برابر با دکترای خارج از کشور دارد
    ۱. ایا آینده شغلی امیدوارانه ای مثلا برای درس در دانشگاه وجود دارد؟ به عبارت دیگه خرج به دخل می ارزد؟
    ۲. معمولا برای تحصیل در خارج معدل شرط است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- این یک سوالی است که باید خود فرد به آن برسد. به رشته نیز وابسته است. ۲- معدل تأثیر زیادی دارد.

  10. حمید
    پاسخ

    با سلام
    جناب استاد بنده از نظر تحصیلات ترم پایانی ارشد حقوق جزا را در پیش دارم و به حرفه وکالت نیز مشغولم, با توجه به اینکه علاقه مند به کار و ارائه خدمات حقوقی و وکالتی در زمینه قراردادهای تجاری بین المللی میباشم , آیا لازم است که در رشته حقوق تجارت بین الملل تحصیل کنم و یا صرف مطالعه بعضی از کتب و کسب تجربه و کارآموزی در این زمینه کفایت میکند, درصورت اخیر خواهشمندم کتب لازمه و زمینه ها کارآموزی و کسب تجربه را معرفی فرمایید
    باتشکر فراوان شاگرد همیشگی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال زبان قوی و آشنایی با قراردادهای بین المللی و کار و تجربه همه مورد نیاز است.

  11. مهران
    پاسخ

    با سلام.
    در هیات علمی شدن می توان از ابتدا تقاضای نیمه وقت شدن داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی امکانش هست. در دانشگاه دولتی نیز از جهت مقررات ممکنه ولی عملا کسی را نیمه وقت قبول نمی کنند.

  12. اعظمی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    اینجانب دارای مدرک دکتری می باشم و در یک دانشگاه غیرانتفاعی چند ماه است که هیات علمی تمام وقت شده ام.حکم من به صورت داخلی خورده است و هنوز پیمانی نشده ام.اما تا ماه دیگر پیمانی می شوم.متاسفانه در این دانشگاه قوانینی متفاوت با دیگر دانشگاه ها است که در جهت سواستفاده از هیات علمی می باشد.سوال من این است که آیا من میتوانم از همان ابتدا به صورت نیمه وقت استخدام شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی موسسه مزبور باید با آن موافقت کند. اگر موافقت نکنند شما نمی توانید آنها را به این کار اجبار کنید.

  13. مجتبي
    پاسخ

    با سلام مجدد خدمت استاد گرامی و سپاس فراوان
    در مطالعه کتاب تجارت بین الملل حضرتعالی به نکته مبهمی برخوردم، در چاپ دوم در بخش سازمان تجارت جهانی موافقت نامه تریپس صفحه ۱۰۶ و ۱۰۷ عنوان شده: پنج محور تحت پوشش تریپس قرار گرفته است: ولی سه محور آن بیان شده است. لطفا توضیح فرمایید که اشتباه از بنده است یا در سایر بخش های کتاب توضیح فرمودید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از دقت شما لذت بردم. این دو ذیل همان سه به صورت غیر مستقیم آمده است. بهتر بود توضیح بیشتری می دادم و آنها را از هم جدا می کردم

  14. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب استاد، وقتتون بخیر
    میخواستم بدانم با توجّه به اینکه باارزش ترین مقالات حقوقی ایران در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ می رسد به نظر شخص شما در حال حاضر در عرف خاص حقوقدانات معتبرترین و باارزش ترین مجلۀ علمی پژوهشی کدام مجله می باشد؟ همچنین لطفاً در سطح بین المللی در صورت امکان برخی از مقالات حقوقی حقوق خصوصی معتبر جهانی را معرفی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برخی از مجلات حقوقی از قدمت بیشتری برخوردار است ولی متاسفانه تفاوت معنا داری بین مجلات نیست و همه کم و بیش از مقالات قوی و ضعیف هر دو را دارند. در سطح بین المللی باید ایندکس داشته باشد که مقبول ترین ایندکس در ایران آی اس آی است.

  15. سام
    پاسخ

    با تشکر از شما آقای دکتر شیروی به جهت راه اندازی این فضای مجازی پرمحتوا و سودمند
    بنده دانشجوی فوق لیسانس نانوشیمی روزانه ورودی بهمن ۹۱ دانشگاه لرستان می باشم. یعنی هنوز کلاس هایمان آغاز نشده است. با توجه به معدل لیسانس ۱۳.۷۹ از دانشگاه پیام نور آیا با کسب معدل بسیار بالا در دوره ارشد و ورود به دکتری نانو در یکی از دانشگاه های مطرح کشور , آیا امکان جذب بنده در در امر تدریس در یک دانشگاه دولتی میسر است؟
    بنده این سوال در قسمت مراتب علمی اساتید دانشگاه نیز مطرح کرده ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام. هر ضعفی را می توان به روشی جبران کرد. پیام نور برای جذب هیات علمی به هر حال یک ضعف است ولی با رزومه قوی می توانید بر این ضعف فایق شوید. رزومه قوی بیشتر به مقالات علمی پژوهشی خواهد بود به خصوص اگر به صورت خارجی و آی اس آی باشد.

  16. مجتبی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار و با درود بیکران خدمت حضرتعالی
    بنده در حال کار برروی یک مقاله در خصوص قانون تجارت فرانسه و سیر تقنینی این قانون در فرانسه هستم که متاسفانه منابع فارسی در این زمینه نیافتم لطفا بذل عنایت فرمایید در این زمینه راهنمایی نمایید.

  17. شاگرد آقاي دكتر شيروي
    پاسخ

    پاسخ به آقای جواندل، با سلام
    بسیار مبرهن و روشن است که صرف ذکر نام یک قرارداد در قوانین نمی تواند موجب شود که آن را از عقود معین بدانیم. برای اینکه قراردادی جزو عقود معین باشد باید حداقل شرایط انعفاد و آثار آن توسط قانونگذار مشخص شود.
    از سوی دیگر به نظر می رسد تحلیل و برداشت جنابعالی(آقای جواندل) از بیع متقابل نفتی که اشتباها به جای Risk Service Contract استفاده می شود، ناقص می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هرچند نام «بیع متقابل» در قانون مطرح شده است، هیچ قراردادی در حوزه بالادستی تحت عنوان «بیع متقابل» امضاء نشده است و نام کلیه قراردادهایی که به عنوان «بیع متقابل» شهرت دارند، «Service Contract» به امضاء می رسند و نه «Risk Service Contract».

    • فرخ جواندل
      پاسخ

      با سلام و احترام
      خوشحالم که ایرادات کارم اصلاح گردید ولی هنوز تردید هایی در ذهنم باقی مانده است که این مباحثه می تواند آنها را نیز رفع نماید و نیز خرسندم از اینکه استاد بزرگوار وقت برای دانشجویان خود از جمله بنده اختصاص می دهند و با صبر و حوصله تمام، از اینجانبان رفع ایراد می نمایند. خداوند را شاکرم از اینکه هنوز هم کسانی هستند که خود را وقف علم نموده اند و الگویی بزرگ برای دانشجویانی همچون بنده هستند:
      ایرادات بنده نسبت به نظر دانشجوی عزیز این می باشد که:
      ۱- اینکه بیع متقابل از گروه قراردادهای Risk Service Contracts می باشد تریدیدی نیست چون در قرارداد بیع متقابل پیمانکار هزینه ها و ریسک های خدمات خود را تا مرحله رسیدن میدان به تولید تجاری بر عهده می گیرد و اگر به میزان تجاری تولید نشود قرارداد مطابق قسمت اخیر بند ه ماده ۱۴ برنامه چهارم توسعه خاتمه می یابد و طرف قرارداد حق مطالبه هیچگونه وجهی را نخواهد داشت. ولی فرق قرارداد Risk service Contract با Buy-Back در نحوه استهلاک هزینه ها و سود و غیره می باشد.
      ۲- اینکه زمانی می توانیم قراردادی را عقد معین تلقی نماییم که حداقل شرایط انعقاد و آثار آن در قانون ذکر شده باشد، بنظر می رسد اگر بتوانیم قانون را در معنا و مفهوم کلی خود در نظر بگیریم آیین نامه چگونگی قراردادهای بیع متقابل غیر نفتی مصوب ۱۳۷۹ هیات وزیران به اندازه یکی از عقود معین در قانون مدنی شرایط و آثار بیع متقابل را بررسی نموده است. در ضمن، عرف تجاری و رویه ها خود همسو با قوانین در قراردادها نقش ایفا می کنند و حتی قانون مدنی نیز آنرا در تکمیل اراده طرفین بر مقررات تکمیلی ترجیح می دهد. فلذا با توجه به مقررات مربوط به قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری های خارجی و همچنین آیین نامه فوق الاشعار می توان برای اثبات این نظریه دلیل تراشید البته مشروط بر اینکه عقود معین را منحصر به عقود سنتی ندانیم.
      ۳- البته با نظر استاد بزرگوار موافقم چون تا بحال قرارداد های بیع متقابل نفتی ایران را ندیده ام و نمی دانم شروط و آثار آن به چه نحوی تدوین شده اند و شاید ریسک ها به پیمانکار منتقل نشده اند و اگر به این نحو باشد قطعاً قرارداد Pure Service Contract خواهد بود نه Buy-Back.
      ۴- مطابق آنچه که از مقالات و کتاب حقوق تجارت بین الملل استاد دکتر شیروی و سایر مقالات دریافته ام بیع متقابل را حتی با قرارداد بیع قانون مدنی نیز نمی توانم مقایسه کنم. بنا به دلایل ذیل:
      الف- عقد بیع قانون مدنی نهاد حقوقی واحدی است که ثمن و مبیع جهت تعهد همدیگر را در آن نهاد واحد تشکیل می دهند. در حالیکه بیع متقابل حداقل متشکل از دو قرارداد می باشد در حقیقت دو نهاد حقوقی مجزا و در عین حال مرتبط را تشکیل می دهند.
      ب- مبیع در عقد بیع قانون مدنی باید عین باشداعم از اینکه معین باشد یا کلی. در حالیکه ماهیت معوض در بیع متقابل کالا هم هست ولی منحصر به آن هم نیست و قسمت عمده را طراحی و نصب و راه اندازی و انتقال تکنولوژی مشروط به رسیدن میدان به حالت تجاری به میزان مقرر در قرارداد می باشد و اگر علیرغم انجام کلیه تعهدات به میزان مقرر نرسد قرارداد خاتمه خواهد یافت و پیمانکار حق مطالبه چیزی را نخواهد داشت.
      با این تفاسیر علیرغم اینکه قرارداد فوق از مصادیق تجارت متقابل است ولی بیع نیست.
      البته لازم به ذکر است قراردادهای ایرانی بیع متقابل خود دارای ویژگی های خاص خود می باشد که شروط ضمن آن شاید ماهیت آنرا کاملا دگرگون نماید و آنرا تبدیل به قرارداد دیگری نماید.
      کمال تشکر و قدر دانی را دارم اگر ابهامات اینجانب را رفع نمایید.

  18. الف
    پاسخ

    باسلام
    دردنیایی که محبت بین انسان ها فقط درحد یک واژه باقی مانده؛وجود و محبت سرشارشما مایه آرامش دلم است وبا تمام وجود افتخارمی کنم که شاگردشما بودم هرروز با دیدن سایت شما روزم را آغاز می کنم وبا دیدن محبت های شما؛ امیدوار می شوم که هنوز انسانهایی هستند که بدون چشمداشت وبسیار دلسوزانه دانش وتجربه خودرا دراختیار دیگران قرار دهند.استاد عزیزم خیلی خیلی خیلی دوستتان دارم.

  19. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اگر به نظر شما بیع متقابل از عقود معین نیست و همچنین بر این اعتقاد هستید که این تشبیه ها احتمالاً برای تقریب ذهن ها انجام پذیرفته است نظر حضرتعالی در مورد ماهیت بیع مقابل چیست؟ آیا اعتقاد بر این دارید که از مصادیق ماده ۱۰ قانون مدنی می باشد؟ استدعا دارد بیشتر توضیح دهید تا نظر شما را هم در این مورد داشته باشیم.
    در ضمن آیا اعتقاد شما نیز بر اینست که عقود معین صرفاً عقود اعلام شده در قانون مدنی می باشد؟ و یا سایر عقود مذکور در سایر قوانین مانند قرارداد اجاره به شرط تملیک و بیع متقابل را نیز می توان در زمره عقود معین آورد؟ البته سوال آخر بدین مناسبت مطرح گردید که هر دو نظر طرفدارانی دارد.
    ضمن اینکه از حوصله حضرتعالی برای پاسخگویی کمال قدردانی را دارد. اگر سوالات طولانی می شود دلالت بر جوانی ما و نوپا بودن رشته در کشور ما دارد. عذر ما را بپذیرید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قرارداد بیع متقابل مثل سایر قراردادهای نفتی یک قرارداد بسیار پیچیده است که با هیچکدام از عقود سنتی قابل تطبیق نیست و طبیعتا یک قراردادی است که محتوی آن در چارچوب قانون مثل ماده ۱۴ قانون برنامه چهارم توسط طرفین توافق می شود. در نظام حقوقی ما اصطلاح عقود معین اصولا برای عقودی بکار می رود که در نظام سنتی ما وجود داشته است و فقها عمدتا معتقد بودند که اراده طرفین باید در چهارچوب یکی از این عقود شکل گیرد. صرف این که عقدی معین است یا نه سود عملی ندارد مگر این که بگوییم بیع متقابل یک عقد بیع است و بنابراین از شرایط بیع تبعیت می کند.

      • فرخ جواندل
        پاسخ

        با سلام
        با تشکر از لطف حضرتعالی در پاسخ به سوال اینجانب، انشالله که همیشه سرزنده و شاداب باشید.
        خوشحال شدم از اینکه بار دیگر از نظرات بروز استاد بهره مند شدم.
        خدا نگهدارتان

  20. اسماعيل
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر

    جناب دکتر من در رشته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علوم و تحقیقات فارس مشغول به تحصیل می باشم. با توجه به علاقه خاص به حقوق تجارت بین الملل و ارتباط کاری (کارشناس قراردادهای مجتمع گاز پارس جنوبی) می خواهم پایان نامه ام را با موضوع مطالعه موردی یکی از قراردادهای بیع متقابل در حوضه نفت و گاز شروع کنم . آیا این امکان برای شما فراهم می باشد که بعنوان استاد مشاور در خدمت شما باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه وقت نمی کنم و روزهایی آزاد ندارم که برای دفاع پایان نامه شما به فارس سفر کنم.

      • اسماعيل
        پاسخ

        با سلام و احترام محضر استاد گرامی

        جناب دکتر با مسئولین دانشگاه در زمینه عدم امکان حضور جنابعالی در جلسه دفاع پایان نامه صحبت کردم و خوشبختانه توانستم نظرشان را جلب کنم ،با توجه به فرصت پدست آمده توفیق شاگردی در محضر شما برای من فراهم شده است. در صورت پذیرش اینجانب بعنوان شاگرد خواهشمند است دستور فرمایید تا پروپوزالم را به ایمیل شما ارسال نمایم.
        با تشکر فراوان

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، چطور ممکنه که در جلسه دفاع استاد راهنما حاضر نشود. لطفا از طریق ایمیل با من مکاتبه کن.

  21. ملائکه پور
    پاسخ

    عرض سلام خدمت استاد عزیز
    با توجه به مقررات آئین دادرسی مدنی در خصوص داوری آیا قرار دادن چنین ماده ای در یک قرارداد میان شبکه بهداشت یک شهرستان که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان می باشد و یک پیمانکار صحیح است؟
    “در صورت بروز اختلاف در تفسیر و یا اجرای مفاد قرارداد طرفین موضوع را از طریق مذاکره حل خواهند کرد. در غیر اینصورت نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی و یا نماینده وی لازم الاتباع خواهد بود.”
    علت سئوال اینست که قانون آ.د.م داوری در اموال عمومی و دولتی را منوط به طی تشریفاتی می نماید.حال آیا لازم الاتباع بودن نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک نهاد دولتی ماهیت داوری و لزوم طی تشریفات مذکور را دارد؟ یا خیر سازش و حکمیت را به ذهن متبادر می سازد؟

    ارادتمند همیشگی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا این را دادگاه ها داوری تلقی نمی کنند و دادگاه مرجع حل و فصل اختلاف خواهد بود.

  22. فرخ جواندل
    پاسخ

    با سلام
    برخی از کتابهای تالیف شده در حقوق نفت و گاز اعتقاد بر این دارند که قراردادهای بیع متقابل ماهیتاً جعاله ای بیش نیستند و برخی دیگر نیز آنرا از مصادیق ماده ۱۰ قانون مدنی بر شمرده اند. بنده اعتقادم این نیست اول اینکه تطبیق قرارداد های بیع متقابل نفتی با جعاله ساده انگارانه به نظر می رسد چرا که قراردادهای بیع متقابل حداقل از دو قرارداد مجزی و در عین حال مرتبط تشکیل می شود در حالیکه ایجاب و قبول در جعاله دو نهاد و ماهیت حقوقی مستقلی (ایقاع)بحساب نمی آیدضمن اینکه در قرارداهای بیع متقابل هزینه ها و سود و غیره می بایست از طریق محصول تولیدی ناشی از کالا و تجهیز و یا خدمات صادر شده مستهلک شود مضافاً بر اینکه چه ضرورتی ایجاب می نماید که حتماً با یکی از عقود معین در قانون مدنی تطبیق داده شود و از طرف دیگربا توجه به اینکه در قوانین و مقررات مختلفی نام قرارداد بیع متقابل بصراحت آورده شده فلذا تلقی آن بعنوان عقدی معین با شرایط مندرج در قانون و عرف خاص آن بهتر از اینست که از مصادیق ماده ۱۰ قانون مدنی بیاوریم علیرغم اینکه دیگر کسی به اعمال اصل حاکمیت اراده ها (مفاد ماده ۱۰ قانون مدنی) در عقود معین کسی تردیدی ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیع متقابل یک جعاله نیست. این مقایسه ها برای تقریب ذهن احتمالا انجام می شود. بیع متقابل یک قرارداد معین نیز نیست.

  23. آرامش
    پاسخ

    Ba arze salam va adab va ehteram khedmate ostade gerami

    bande maghalei ba onvane “mashruiyate pakhshe filhaye musighi mp3 dar internet”
    entekhab kardam, be nazare hazratali mozuash khube ya na
    sepasgozaram.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      No Pinglish Please

  24. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    میخواستم بدانم به شکل الکترونیکی چگونه میتوانم به قوانین مدنی و تجاری انگلیس دسترسی پیدا کنم؟
    همچنین اینکه حقوق رم سابق که ریشه بسیاری از قوانین اروپایی است امروزه به چه نظام حقوقی مبدّل شده است؟ سالم باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اساس حقوق کامن لو را آراء قضایی تشکیل می دهد. مقررات موضوعه نیز که در زمینه مدنی و تجاری خیلی محدود است کم و بیش می توانید روی اینترنت پیدا کنید. اینها نمی تواند خیلی کمک کند. باید حتما کتاب یا مقاله مطالعه کرده و عنوان آراء یا قوانین را پیدا کرده و در اینترنت جستجو کرد. به هر حال این لینک می تواند به شما کمک کند.

  25. م
    پاسخ

    سلام.استاد گرامی ممنون میشم اگر یک مجله علمی ترویجی معرفی کنید که مقاله فقهی ،حقوقی و تطبیقی خودمو ارایه بدم.
    و اینکه من این مقاله رو برای گرفتن ۱نمره از ۲ نمره واسه پایان نامه میخوام،چه مدت طول میکشد تا جواب پذیرش مقاله رو به من بدهند؟
    و آیا حتما برای گرفتن ۱نمره باید ذکر بشه از چه پایان نامه ای استخراج شده در واقع اصلا لازمه مقاله ،هم موضوع با پایان نامه باشه؟
    ممنوم از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه دنبال علمی پژوهشی هستند ولی شما دنبال ترویجی به هر حال به مجلات زیر می توانید ارسال کنید:
      مطالعات بین المللی-خصوصی
      رساله التقریب
      سفینه
      مشکوه
      منهاج

  26. دانشجو
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر خسته نباشید جا دارد در ابتدا از توجه شما به دانشجویان کمال تشکر را داشته باشم در ضمن با توجه به آماده شدن کتاب جنابعالی در زمینه داوری و همچنین با توجه به این موضوع که کتاب وزین تجارت بین الملل شما نیز در حال تجدید چاپ می باشد خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که با توجه به در دسترس بودن لوازم الکترونیکی از قبیل Tablet، Bookreader و … در بازار که امکان مطالعه فایل الکتروینکی کتب را فراهم می نماید نسخه الکترونیکی کتب جنابعالی نیز جهت خرید در دسترس قرار گیرد .در پایان امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای اینجانب توسط سمت منتشر شده که سیاست آن سازمان عدم انتشار به صورت الکترونیکی است. از آنجا که نسخه های الکترونیکی به سرعت کپی می شود بدون این که حقوق مولف رعایت شود، می تواند برای نویسنده خیلی ضد حال باشد.

  27. salar
    پاسخ

    ostad gerami salam- mamnonam az rahnamaeiye shoma -vali age momkene taghaza daram soale matrah shode dar tarikhe 25 azar 91 ba nam salar, dar morede mozoe etbare asnadi ro az namayesh omomiye sait hazf karde va be imaile shakhsie bande ersal namaeid. ba tashakor

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      No Pinglish Please

  28. mosafer
    پاسخ

    آنان که خاک را به یک نظر کیمیا کنند / آیا شود گوشه چشمی هم به ما کنند
    دوستدارتان:m

  29. حامد
    پاسخ

    آقای دکتر با سلام و احترام
    ابتدا از سعه صدر شما بسیار ممنونم. ضمنا می خواستم نظر شما را درباره موضوع پایان نامه دکترا تحت عنوان کلی مناسبات متقابل حقوق بشر و حقوق تجارت بین الملل بدانم. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع خوبی است

      • حامد
        پاسخ

        آقای دکتر
        از وقت گذاری شما بسیار ممنونم.

  30. پرویزاسلامی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت دکتر شیروی
    برای به دست آوردن متن ترجمه کامل قوانین انسیترال به چه مرجعی میتوان مراجعه کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کلیه قوانین نمونه آنسیترال ترجمه نشده است و یا حداقل در یک مجموعه منسجم وجود ندارد. ولی برخی از این قوانین مثل قانون داوری نمونه آنسیترال ترجمه شده است که می توانید به مجله حقوق دفتر خدمات بین الملل مراجعه کنید.

  31. سعیدs
    پاسخ

    دست بوستان هستم دکتر.شما مایه امیدید

  32. شاگرد
    پاسخ

    باسلام استاد بزرگوار می خواستم بدانم
    ۱-آیا در مقررات مرکز منطقه ای داوری تهران داور امکان عدول از قواعد مر کز منطقه ای داوری تهران را دارد .
    ۲-آیا در قواعد آنسیترال داور امکان عدول از قواعد را دارد
    ۳-آیا در مقررات اتاق صنایع داور امکان عدول از مقررات موضوعه را دارد
    و اگر ممکن است مقاله و یا مرجعی را برای مطالعه معرفی فرمایید خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در داوری سازمانی امکان عدول از مقررات داوری آن سازمان بستگی به اجازه ای است که آن مقررات می دهد و معمولا اجازه نمی دهد که نظارت و کنترل آن سازمان را لوث نماید. ۲- مقررات آنسیترال عمدتا برای داوری موردی است و افراد در عدول از مقررات آن اختیار تام دارند. ۳- مقررات موضوعه را نمی توانند عدول کنند چون طبق قانون این اتاق در داوری داخلی تابع آیین دادرسی مدنی و در داوری خارجی تابع قانون داوری تجاری بین المللی ایران خواهند بود و نمی توانند از مقررات امری این قوانین عدول کنند.

  33. سعیدs
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب مجدد
    استاد در سوالات دکتری نفت و گاز که سال پیش آمده بالغ بر ۲۰سوال از قراردادهای پیمانکاری مطرح شده است.لطفا منبعی فارسی برای مطالعه دکتری در این خصوص معرفی نمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مطالعه متن شرایط عمومی پیمان به شما کمک می کند برای دسترسی به شرایط عمومی پیمان می توانید اینجا را کلیک کنید.

    • حسین
      پاسخ

      سلام بنده میخاهم در ازمون دکترای نفت وگاز شرکت کنم از جناب عالی که تجربه خوبی دارید در این ضمینه کمی اطلاعات میخاستم . چه کتابهایی باید خوانده شود ودر ازمون جند سوال میاید و یا هرچیزی که باید توجه داشت .باسپاس فراوان حسینhosen8512763149@yahoo.com

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام، کتاب حقوق تجارت بین الملل و مطالبی را که روی سایت ذیل درس حقوق نفت و گاز است مطالعه نمایید.

  34. حمداله
    پاسخ

    با عرض سلام و ارادت از راهنمایی شایسته حضرتعالی تشکر می نمایم

  35. پیمان
    پاسخ

    سلام بر استاد فرزانه
    چه فرقی بین کنسر سیوم و جوینت ونچر قراردادی وجود دارد
    در برخی از کتب خارجی، اساسا مفهوم جوینت ونچر را بر equity joint venture حمل کرده اند و تصریح کردند که جوینت ونچر با تشکیل شخصیت حقوقی مستقل عجین شده است و نیز این افراد، مفهوم جوینت ونچر قراردادی را برر کنسرسیوم منطبق دانسته اند.
    سوال؟
    آیا جوینت ونچر قراردادی مورد شناسایی قرار کرفته است؟
    اگر مورد شناسایی قرار گرفته است، تفاوت آن با کنسرسیوم چه می باشد.پ؟
    مفهوم کنسرسیوم با قرارداد های participation چه تواتی دارد؟
    پاسخ به حقیر، مزید امتنان است
    مستدام باشید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جونت ونچر Joint venture می تواند قراردادی یا شرکتی باشد. به هر دو نیز کنسرسیوم اطلاق می شود هر چند که استعمال آن در جونت ونچر غیر قراردادی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  36. احسان
    پاسخ

    سلام
    من در حال تحقیق بر روی موضوع مسولیت شرکت مادر در برابر نمایندگی در شرکت های چندملیتی هستم لطفا اگر مقاله.منبع یا راهنمایی سراغ دارید بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منبع زیر برای شرکتهای چند ملیتی توصیه می شود:
      Muchlinski, Peter T., Multinational Enterprises and the Law, 2nd ed, Oxford University Press, Oxford, 2007

  37. pegah
    پاسخ

    اقای دکتر با سپاس از شما من در استرلیا حقوق تجارت بین الملل خوندم و خیلی علاقه دارم برای دکترا حقوق ونفت گاز بخونم ممکنه من را رهنمایی کنیید برای ایده گرفتن برای انتخاب موضوع .با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک موضوع تطبیقی بگیرید مثل نحوه واگذاری امتیاز بهره برداری از میادین نفت و گاز در استرالیا و ایران

  38. جعفر
    پاسخ

    باسلام میخواستم مقاله ای درمورد آیین خل وفصل اختلافات ناشی ازعدم اجرای قراردادهای بین المللی buyback.bat.epcf.finauct

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله خاصی در مورد این قراردادها سراغ ندارم ولی در مورد قراردادهای نفتی به طور کلی مقالاتی در مورد داوری آنها وجود دارد که می توانید مراجعه کنید.

  39. حمداله
    پاسخ

    باسلام فروشنده ای ضمن مبایعه نامه عادی فروش آپارتمان مسکونی خود رضایت منجز خود را مبنی بر اینکه خریدار می تواند از مورد معامله به صورت اداری برای دفتر اسناد استفاده کند اعلام کرده در مبایعه نامه چاپی آمده این مبایعه نامه با تنظیم سند رسمی انتقال از درجه اعتبار ساقط ۲ سوال دارم
    ۱-آیا با این وضعیت رضایت هم از درجه اعتبار ساقط می شود
    ۲- اگر بخواهیم این رضایت و یا حق مکتسبه ناشی از آن به تایید دادگاه و در حکم دادگاه بیاید چه دادخواستی باید بدهیم لطفا راهنایی کنید خیلی برای من مهم است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استفاده اداری از ملک تابع مقررات شهرداری است و ربطی به رضایت و عدم رضایت مالک ندارد. کسی که ملک اداری ندارد نمی تواند اداری انتقال دهد.

  40. علی
    پاسخ

    سلام استاد یه سوال دارم شاید بنظرتون خنده دار ومسخره بیاد ولی تو رو خدا کمکم کنید استاد من عاشق یکی از همکلاسام شدم دختر نجیب و اصیل و خانواده داریه ولی خانوادم گیر دادن که اول باید دکترا بخونی من دانشجو ارشدم شغلم دارم چکار کنم اگه پسر خودتون اینجور وضعی داشت شما چطور راهنماییش میکردین ممنون استاد عزیز از دلسوزی پدرانتون برای دانشجوها

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ما پدرها ممکنه دلیل واقعی مخالفتمان را آشکار نکنیم و پشت یک مسئله مخفی شویم. احتمالا دلایل دیگری ممکنه وجود داشته باشد که لازم است با درایت موضوع را با والدین خود در میان گذاشته و نگرانی آنها را رفع کنید.

  41. حسن
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی
    با عرض سلام واحترام فراوان

    بنده قصد دارم در خصوص قراردادهاب بیع متقابل وقیاس آنها با قراردادهای EPCF دربخش نفت وگاز مقاله ای بنویسم می خواستم بدونم ماهیت این دونوع قرارداد چقدر به هم نزدیکه واین نوع قرارداد میتواند جایگزین قراردادهای بیع متقابل باشد ویا به صورت موازی جهت توسعه میادین نفتی در کنار قرارداد های بیع متقابل بکار گرفته شود یاخیر .اگر لطف کنید و در این خصوص منابع قابل دستر س نیز معرفی بفرمایید ممنون میشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که مطلعم هنوز شرکت نفت قراردادی تحت عنوان EPCF برای توسعه میدان منعقد نشده و هنوز قطعی نشده که این روش برای توسعه میادین مناسب است. قرارداد EPCF برای کارهای پیمانکاری مناسب است که می توان آن را به صورت EPC اجرا کرد. توسعه میدان حاوی ابهامات و ناشناخته های زیادی است که نمی توان از مکانیزم EPC برای آن استفاده کرد. به هر حال تاکنون رسما فرمتی برای این نوع قراردادها مورد تأیید شرکت نفت قرار نگرفته است.

  42. سعیدs
    پاسخ

    با سلام.استاد در کتاب حقوق تجارت بین الملل در خصوص بیمه های پوشش باز،شناور توضیحی نفرموده اید.یا بنده ندیده ام ؟
    لطفا در این خصوص منابعی رو بفرمایید.خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منبع خاصی سراغ ندارم ولی می توانید به نمونه قراردادهای بیمه مراجعه کنید. با شرکتها بیمه تماس بگیرید. به هر حال تعریف زیر از بیمه پوشش باز می تواند برای شما مفید باشد:
      A marine policy may be a floating policy. A floating policy is one which leaves the name of the
      ship or other particulars to be provided at a later time by declaration or endorsement. Floating
      policies are frequently used by shippers who routinely ship cargo. Floating policies avoid a
      shipper having to negotiate a new policy for every shipment. Using a floating policy the essential
      terms of the insurance contract are agreed in advance. Thereafter, all of the shippers goods will be
      covered by that policy provided the shipper declares the goods as required by the contract. The
      shipper must declare all of the goods that are covered by the policy and their value. A failure to
      properly declare will jeopardise the insurance coverage although an omission or error made in
      good faith may be rectified even after a loss or the arrival of the goods. If a declaration of value is
      not made until after a loss or arrival of the goods, the indemnity is calculated as though the policy
      was an unvalued policy.

  43. سعیدs
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب خدمت استاد بزگواراستاد تفاوت قراردادر تهاتری معاوضه با قرارداد تهاتری بیع متقابل چی هست.؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معاوضه یک قرارداد است در حالی که بیع متقابل حداقل شامل دو خرید و فروش از دو سمت است که به نحو مناسبی به همدیکر مرتبط شده اند. برای اطلاع بیشتر به کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب یا به مقاله اینجانب مراجعه کنید: انواع روشهای قراردادی تجارت متقابل، مجله اندیشه‌های حقوقی، پاییز و زمستان ۱۳۸۳، شماره ۷، ۵-۴۶.

  44. شاگرد
    پاسخ

    با سلام اگر امکان دارد چند سایت که بتوان از آن ها مقالات حقوقی خارجی را دانلود کرد را معرفی فرمایید و اگر روش خاصی برای داناود لازم دارند توضیح فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین سایتها برای دانلود مقالات کامل حقوقی عبارتند از : Helinonline و Lexis-Nexis و Westlaw و Jstor است که اینها پولی است مگر این که از طریق دانشگاه ها به اینها تماس بگیرید. مثلا در دانشگاه تهران اولی و آخری قابل دسترس است ولی باید داخل دانشگاه باشید.

  45. احمد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    لطفا منابع دکتری رشته حقوق نفت و گاز را معرفی نمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به منابع مذکور در قسمت درس حقوق نفت در این سایت مراجعه کنید.

  46. رویا خدادوست
    پاسخ

    سلام و عرض ادب مجدد جناب دکتر
    منظور چالشهای موجود در انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی و راهکارهای رفع آنها میباشد.
    لطفا ارشاد بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چطور شما این چالشها را شناسایی و چطور می خواهید آنها را رفع کنید؟

  47. رویا خدادوست
    پاسخ

    سلام وقت بخیر جناب دکتر بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد تجارت بین الملل هستم و قصد دارم پایان نامه خود را در زمینه چالشها و راهکارهای قراردادهای بین المللی نفت و گاز مطرح کنمر،آیا امکان پژوهش در این مورد با توجه به تابو های موجود در دسترسی به منابع از نظر تئوری وجود دارد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این عنوان مبهمی است. چه چالشی چه راهکاری؟ این تحقیقات سر و ته ندارد.

  48. نيما بهروان
    پاسخ

    سلام
    من ارشد حقوق بین المللم ولی خواستم دکترا ح ب خصوصی امتحان بدم نه عمومی نظرتون چیه؟؟؟اطلاعات زیادی در مورد ح ب خصوصی ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران نشنیده ام که حقوق بین الملل خصوصی در مقطع ارشد یا دکتری راه اندازی شده باشد.

      • محسن
        پاسخ

        در اصلاعیه جدید سازمان سنجش این رشتهدر دفترچه دکتری حقوق بین الملل خصوصی اشتباها نوشته شده بود که اصلاح شد.

  49. طاهره صفرپور
    پاسخ

    ببخشید استاد بنده شش مقاله به لاتین در زمینه روانشناسی بالینی میخواستم با یک موضوع واحد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      این روشش نمی تواند باشد. ابتدا باید از یک مقاله، کتاب یا نوشته خوب در خصوص موضوع خودتان شروع کنید و سپس از طریق ارجاعات آنها به سایر مقالات و نوشته ها راه پیدا کنید. هر چه مقاله ها جدید تر باشند بهتر می توانید به این هدف نایل شوید. اگر مقاله خارجی سراغ ندارید از مقاله داخلی شروع کنید و سپس تلاش کنید ارجاعات آن را پیدا کنید. گاهی حتی ویکپدیا می تواند برای شروع و راهنمایی به منابع اولیه خوب باشد.

  50. صفوی
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت خدمت حضرت استاد
    از راهنمایی حضرتعالی بی نهایت ممنون و متشکرم . باز مثل همیشه صبور و باحوصله حقیر را راهنمایی نمودید . امیدوارم با معاضدت و راهنمایی حضرتعالی بیش از پیش بیاموزیم .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *