سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. پریسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، حالا که شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت برای من منعی پیدا نمیکند لطفا بیشتر همراهیم کنید تا بهتر بتونم باهاش روبرو بشم و سد زندگیمو بشکنم . لطفا راهنماییم کنید چطور شروع کنم ؟ از کجا شروع کنم ؟ و چه رشته ای رو انتخاب کنم که هم پتانسیل مغزیم به خوبی جوابگوی امتحان ارشدم باشه و هم به رشته بیمارستانی خوب و کارآمدی منتهی بشه . امیدوارم برقرار باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینکه در چه رشته ای می خواهید بروید خودتان باید تصمیم بگیرید ولی صرف مدرک برای شما کار و آینده خوبی را تضمین نمی کند به خصوص اگر مدارک نامرتبط داشته باشید.

  2. امین
    پاسخ

    سلام استاد . واسه قضاوت گرایش جزا کاربردیتره یا حقوق خصوصی ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است تا شما چه قاضی می خواهید بشوید. قاضی کیفری یا حقوقی.

  3. من
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    استاد عذرخواهی میکنم از پرسیدن این سوال.فقط از سر کنجکاویه.سوالم جزو هیچکدوم از موارد ده گانه نیست که قابل حذف کردن باشه:)
    ۱.روابط دختر و پسر که تو جامعه خیلی رواج پیدا کرده………….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نوع سوالات را نمی توانم در این سایت مطرح کنم. ببخشید.

      • من
        پاسخ

        سلام
        خواهش میکنم استاد خوبم
        فقط نمیدونم با پدر و مادر یا بزرگترها که نمیشه بحث کرد واقعا اینا رو جوابشو از کجا پیدا کنیم؟؟مشاورها هم که خودشون نیاز به مشاور دارن!!!به نظرم ما نسل بدبختی هستیم که تو این برزخ گیر کردیم و نمیدونیم چی به چیه.البته بعضیا راحت همه کار میکنن و با قاطعیت هم کارشون و درست میدونن فقط مایی که به همه چی شک داریم کسی نیست ی جوابی بده!!در هر صورت مرسی استاد متوجه ام که نمیشه مطرح کرد مرسی

  4. حامد
    پاسخ

    با سلام و احترام فراوان و تشکر از وقتی که میگذارید. سوالی داشتم:
    آیا برای هیات علمی شدن، بایستی مدرک لیسانس، ارشد و دکتری در یک رشته باشد؟
    مثلا با داشتن لیسانس ریاضی و ارشد حقوق بین الملل و دکتری حقوق کیفری و داشتن رزومه خوب می توان هیات علمی شد؟ )شرایط بنده اینگونه است(
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فرض شما بعید می دانم کسی شما را به عنوان هیات علمی حقوق قبول کند.

  5. سمیرا
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید. من لیسانس فیزک دارم و وانشجوی ترم ۵ کارشناسی ادبیات انگلیسی هستم. با احتساب واحدهایی که معادل سازی کردم(۱۳واحد) ۸۰ واحد پاس کردم. حالا میخوام معادل کاردانی بگیرم. میخواستم بدونم اینکه من قبلا کارشناسی گرفتم و الان میخوام معادل کاردانی (مقطع پایینتر) بگیرم مانعی ایجاد میکنه….؟؟؟ ممنون میشم امروز جواب بدید….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد. شما در ادبیات این معادل کاردانی را می گیرید.

  6. بیتا
    پاسخ

    سلام آقای شیروی!مامانه پدرم ار شاسال پیش خونه ای خرید و به ما پیشنهاد داد که بشینیم اونجا!پدر من هم قبول کرد.و طی این چهار سال خیلی اذیت شدیم از جانب مادر بزرگم!تا اینکه به ما گفت از اینجا بلند شید.پدرم باهاش صحبت کرد که یه جا دو طبقه بگیریم.اونم قبول کرد تا پای قرار داد هم رفتن! بابای من ماشینشو فروخت تا ماشین سبکتری برداره تا بتونه قسط های جدید خونه رو بده! اما بعد مادربزرگم قرارداد خونه دو طبقه رو فسق کرد و بابای من هم ک ماشینو فروخته بود بخاطر این، ۱۱میلیون ضرر کرد! مادر بزرگم پاشو کرد تو یک کفش گفت بلند. شید از این خونم! پدر منم دستش واقعا خالیه!و بخاطر ضررش اعصابش از مادرش خورده و لج کرد که بلند نمیشیم ازخونه! مادرش رفت شکایت کرد از بابام بخاطر خونه! آبروی مارو برد! تلفن خونه رو قطع کرد به روی ما! گفت بزارید اثاثیه خودمو بیارم بزارم تو یه اتاق وگرنه آب وبرقتونم قطع میکنم! ما هم از سر ابرو مون گذاشتیم بیاد!الان با ما زندگی میکنه واقعا شرایط سختی داریم. راهی ندارم! خواستم ببینم میشه یه متنی تنظیم کنید که چهار سال پیش بابای من ۲۰میلیون بابت خونه داده ب مادرش؟یا نه لطفا کمکم کنید امضاشو میگیریم فقط لنگه متنش هستیم توروخدا کمکم کنید خسته شدم از بس گریه کردم و غر شنیدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب یک کاغذ بردارید همین مطلب را که می گویید روی آن بنویسید. ولی شب که مادر بزرگ خواب است انگشتش را نزنید پاش ها که درست نیست!!

  7. امرایی
    پاسخ

    سلام استاد من کارشناسی ارشد رشته اقلیم شناسی دارم .چون خانم هستم میتونم در ایستگاه اقلیم شناسی شاغل شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد این روزها همه شغلها برای خانمها و آقایان وجود دارد.

  8. حسن
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من امسال کنکور دارم میخواستم بدونم برای شرکت در ازمون وکالت به چه لیسانسی نیاز هست فقط لیسانس حقوق یا لیسانس های دیگه هم میشه لطفا اگه هست اسمشون رو بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی

  9. امیر
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام
    بنده ارشد حقوق بین الملل دارم، اخیرا دکتری حقوق جزا و جرم شناسی آزاد قبول شدم. به نظر جنابعالی آیا رفتن به این گرایش دکتری، با توجه به سرفصل های متفاوت حقوق بین الملل که بنده خوندم و عدم آشنایییم با حقوق جزا و دروس آن؛ منطقی است؟ و مشکلی در درک مفاهیم و موضوعات این گرایش نخواهم داشت؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی از جهت درسی پیدا نمی کنید چون آن دانشگاهی که شما را اجازه داده که با فوق غیر مرتبط جزا بخوانید، انتظار خیلی زیادی هم از شما ندارد.

  10. من
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    استاد یعنی سوال من اینقد بد بود که پاسخ ندادین؟؟
    اگر اینجور بود عذرخواهی میکنم
    فقط ذهنمو مشغول کرده بود متاسفانه و میخواستم ی مشورت بگیرم که پاسخ ندادین.در هر صورت مرسی استاد.

  11. جواد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب

    بنده امسال در ازمون وکالت با دو ماه و نیم خواندن رتبه ۳۰۹ شدم … در بین بیش از دو هزار نفر که خوب فقط ۵۰ نفر اول موفق شدند.

    نا امید شده بودم … تا اینکه یکی از نوشته های شما را در مورد درس خواندن، خواندم… خیلی حالم خوب شد و خیلی امید گرفتم.

    میخواستم تشکر کنم. امید وارم شاد و سلامت باشید .

    یک سوال هم داشتم … تصمیم گرفتم برای ازمون قضاوت سال اینده اماده شوم. من انرژی برای مطالعه می گذارم وقت هم میگذارم …. تا حدود زیادی علاقه هم دارم … اما نمیدانم چطور بخوانم…

    حدود ۱۰ ماه فرصت دارم…

    اگر امکان دارد شیوه مطالعه درست یا شیوه مطالعه خودتان را توضیح دهید… ممنون میشوم….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولین توصیه استدامت در خواندن و مطالعه. دومین توصیه خواندن مواد قانونی و دقت لازم در آنها. سومین توصیه خوندان بیش از یک منبع برای هر درس.

  12. علی احمدپور
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    سوالی داشتم؛ اگر یک موسسه پژوهشی به یک وکیل با دو سال سابقه پایه یک پیشنهاد همکاری دهد با حقوق ماهیانه دو میلیون تومان و بدون حق الوکاله و قرار باشد که مالیات پرونده های موسسه را نیز خود موسسه پرداخت کند و وکیل پرونده های شخصی خود را نیز انجام دهد در وقت اداری دادگستری، آیا شما توصیه می کنید که این وکیل با این موسسه همکاری کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم برای شروع بد نیست.

  13. پریسا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید .آقای دکتر من لیسانس مدیریت دارم اما از آنجایی که رشته تحصیلیم علوم تجربی بوده بشدت به رشته های بیمارستانی علاقه دارم میخواستم بپرسم آیا من میتوانم برای ارشد امتحان کارشناسی ارشد وزارت بهداشت بدم ؟و اصلا راه حلی دارد؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منعی ندارد ولی پریسا این حرف شما را دو جور می شود تعبیر کرد. یکی اینکه لیسانس این رشته ها هیچ ارزشی ندارد و بنابراین شما می توانید آن را حذف کنید واز ارشد آنها شروع کنید. دوم اینکه شما توانایی خاصی داردی که می توانید «طی الارض» یا «طی الزمان» کنید و چهار سال آن طرف تر قرار گیرید. یعنی تحصیل چهار سال را با یک گام بپیمایید.

  14. Amin Keshavarz
    پاسخ

    سلام.میخواستم بودنم اگه کسی توی دانشگاه دولتی پذیرفته شده باشه و نتونسته باشه شهریور درس افتادش رو پاس کنه میتونه در بهمن ماه وارد دانشگاه بشه؟
    توجه کنید که دانشگاه دولتی هستش.مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا نمی تواند.

  15. نیایش
    پاسخ

    سلام اقای دکتر, من ارشد خصوصی دارم از دانشگاه تهران, حالا اگر دوباره امتحان ارشد عمومی شرکت کنم منع قانونی دارد؟ با توجه به اینکه در دفترچه راهنمای ارشد ذکر شده “شرکت مجدد فارغ التحصیلان در همان رشته قبلی ممنوع است” و همه گرایش های حقوق مشمول یک کد رشته می شوند. خیلی تشکر میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دقیقا نمی دانم ولی برای چی این دو ارشد را می خواهید؟ یکی اش به درد نمی خورد دوتا به طریق اولی به درد نمی خورد!!!

  16. علی نوری مطلق
    پاسخ

    باسلام و تشکر از وبسایت خوب شما، من استادیار پایه ۱۱ دانشگاه ازاد هستم، برای ارتقا به دانشیاری اقدام کرده ام، یک مدرک دکترا در رشته مدیریت فرهنگی دارم که بر اساس آن استادیار شده ام. اما در حال تحصیل در رشته دکترای مدیریت استراتژیک در مرحله رساله نیز میباشم. سوال من این است که ایا در ایران دکترای دوم در ارتقا به دانشیاری تاثیری دارد؟ اگر دارد لطفا محل ارجاع آن را مرحمت فرمایید تا مورد استفاده و استناد قرار گیرد. بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تأثیر که ندارد نکته منفی هم ممکن است لحاظ شود.

  17. B2
    پاسخ

    سلام
    بنده با مدرم فوق لیسانس سرباز هیئت علمی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شدم.
    دو سال و دو ماه از خدمتم گذشته بود که مقطع دکتری قبول شدم. تعهدات باقیمانده ی بنده ۲۲ ماه میباشد. واقف هستم که دو برابر مدت باقیمانده یعنی ۴۴ ماه تعهد خواهم داشت.
    سوال: نحوه ی انجام این مدت زمان باقیمانده ی تعهد و اقدام برای تعیین تکلیف یا کسب تکلیف برای آن چگونه است؟
    باید اعلام نیاز از جایی بگیرم یا به محل سابق که دوره ی سرباز هیئت علمی را گذراندم برگردم (یا مرا به آنجا ارجاع میدهند)؟
    یا اینکه وزارت خانه یا سپاه برایم تعیین تکلیف میکنند؟ و مرا به شکل قبل به عنوان سرباز هیئت علمی به هر نقطه ای که تشخیص دهند میفرستند؟؟(اگر بله، به چه شکل خواهد بود؟کارم به پادگان و این حرفا که نمیکشه؟!!!!)
    تکلیف تعهدات دوره ی دکتری چه میشود؟
    خیلی شد. ممنونم اگر پاسخ دهید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مسایل را باید از نظام وظیفه سوال کنید. بنظرم بعد از اخذ دکتری اگر توانستید همانجا یا جایی دیگر به صورت هیات علمی سربازی را بگذارنید که مشکلی ایجاد نمی شود و اگر نشود و شما به سربازی می روید و تقریبا نصف سربازی شما کسر می شود.

  18. حسن
    پاسخ

    با سلام .
    طریقه مشاور حقوقی شدن چگونه است ، آیا باید آزمون وکالت داد یا سازو کار دیگری دارد ،آیا کارهای عملی یک وکیل را مشاور هم می تواند انجام دهد . ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشاوره رسمی نیاز به اخذ مجوز دارد که از طریق کانون وکلا و اخذ وکالت یا از طریق مشاوران قوه قضاییه است.

  19. حسن
    پاسخ

    سلام .
    فارغ التحصیل ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم . آیا می شود برای دکتری در گرایشهای حقوق بین المللی دیگر آزمون داد یا از نظر اموزش عالی این کار امکان پذیر نیست .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد.

  20. Leili
    پاسخ

    سلام استاد
    ممنون میشم در خصوص معادل انگلیسی ” اسقاط مالم یجب ” راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم.

  21. مهدیه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمت آن بزرگوار..بنده کارمند بانک در قسمت اداره حقوقی بانک هستم و فوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی و دارای مدرک ایلتس ۷ نیز هستم… مصدع اوقات شدم که بنده رو راهنمایی بفرمایید. من در طول ۷ سالی که در اداره حقوقی بانک مشغول شده ام با مباحثی مانند ال سی ضمانتنامه های بانکی، قوانین و مقررات یucp600 و مقررات urdg آشنایی دارم… سوالم این هستش که اگر برای دکترا بتونم پذیرش بگیرم از کشورهایی نظیر کانادا ، استرالیا یا انگلیس با توجه به تخصص بانکی ام میتونم در بانکها یا شرکتهای اون کشور استخدام بشم یا شرایط استخدامشون سخت و دشوار هستش؟ آیا شرکت در کنفرانس های بین المللی نظیر کنفرانس های مقرر در سایت IBA و گرفتن گواهینامه در این خصوص میتونه به استخدام من یا پذیرش دوره دکتری و اخذ fund من کمک کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اخذ بورسیه در رشته های تجاری و حقوق خیلی سخت بلکه بعضا غیر ممکن است. حتی ممکن است شما نتوانید پولی هم دکتری پذیرش بگیرید چه اینکه بورسیه هم بشوید.

  22. صبا
    پاسخ

    باسلام من مدرک کارشناسی ارشد منابع طبیعی دارم چون بیکارم میخوام یه رشته دیگه برم به نظرتون لیسانس حقوق بگیرم وکالت قبول شم بازار کار وکالت خوبه یا یک رشته پیراپزشکی برم مثل مامایی که مطب بزنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که قبول شدن در وکالت هم از هفت خوان رستم هم سخت تر شده است. کارش پیش کش!

  23. ساجده
    پاسخ

    سلام من یکباریکی ازدروس مقطع کارشناسی مردودشدم رشته کارشناسی وکارشناسی ارشدم فیزیک اتمی است ایامیتونم هیئت علمی سراسری بدم یاحداقل تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل جدی از این جهت نیست.

  24. مهسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ببخشید شما برای مبحث روش های تامین مالی در تجارت بین الملل چه منابعی رو پیشنهاد میکنید ؟ راستش جز کتاب خودتون ” حقوق تجارت بین الملل” که توش یک فصل رو به این مبحث اختصاص دادید واقعا من مطلب درخوری توی کتابا و همین طور مقاله ها ندیدم… اکثرا روش های پرداخت رو مورد بررسی قرار دادن و در مورد روش های تامین مالی مطلب درخوری جز توی کتاب خودتون دیده نمیشه..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید کتابهای خارجی مطالعه کنید. البته کتاب قراردادهای بی او تی که اخیرا منتشر کرده ام نیز در این جهت کمک می کند چون یکی از دلایل استفاده از بی او تی تأمین مالی است.

  25. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام دکتر من میخاستم بدونم که رشته وکالت به مدرک پیش دانشگاهی یا همون سال چهارم احتیاج دارد یا خیر؟

    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  26. mona
    پاسخ

    سلام من بین رشته مدیریت صنعتی و مترجمی زبان موندم ک کدومو برم البته واسم اینده کاری و مالی هم مهمه میشه بگید کدوم بهتره باتوجه ب شرایط؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب هر دو با کثیری از فارغ التحصیلان روبرو است ولی بنظرم مدیریت صنعتی بهتر است.

  27. Afarin
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من رشته مشاوره مدرسه ارشد واحد الکترونیکی پذیرفته شدم. آیا مدرکش معتبر هست. من کارمند دانشگاه هستم. آیا برای ارتقا شغلم تاثیر دارد. در آموزش دانسگاه پست سرپرستی آموزش دارم. لطفا منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب ممکن است ترتیب اثر بدهند.

  28. طها
    پاسخ

    سلام علیکم استاد شیروی و عرض ادب و احترام
    قصد مقاله نوشتن در رابطه با موضوع پیوستن به سازمان تجارت جهانی و پیامدهای آن بر اقتصاد کشورهای حوزه اکو را دارم که انشالله بتونم در یکی از مجلات تخصصی فارسی داخلی به چاپ برسونم اگر بزرگواری و عنایتی بفرمایید در این زمینه منابعی را معرفی بفرمایید ممنون شما هستم
    سپاسگزارم فوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این موضوع بیشتر اقتصادی است تا حقوق.

  29. مینو
    پاسخ

    دکتر… سلام … خوبه شما حقوقدان شدید و مشاور نشدید به کلی منو ناامید کردید که ! ای بابا لااقل امیدی چیزی میدادین حالا به هرحال بنده ثبت نام کارشناسی ارشد نمودم در رشته روانشناسی بالینی ! من همونم که منشی شرکت گاز بودم ۲ اذر پیام داده بودم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ببخشید هر کس اینجا سوال می گذارد این آمادگی را داشته باشد که واقعیت را بشنود چه ناامید کننده یا امیدوار کننده.

  30. ghro
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    نمیدونم چرا وقتی درباره ی جبران معدل کارششناسی در اینترنت جست و جو میکنم به سایت شما میرسم و همین باعث شد سوالم رو از شما که مشخص هست به سوالات دانشجویان صبورانه جواب می دهید بپرسم
    من ارشد اقتصادم را از بهترین دانشگاه تهران جسارتا نه دانشگاه تهران گرفته ام اما لیسانسم در دانشگاه دولتی شهرستان با معدل ۱۵ است حالا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های درجه ی یک آمریکایی تنها یک مشکل دارم و ان همین معدل پایین لیسانس است. سوالم این است آیا امکان اخذ دوباره ی ان واحد های درسی وجود دارد تا معدلم را جبران کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود ندارد.

  31. ابراهیمی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    آیا هر یک از این دو عنوان می تواند به عنوان تز دکتری در رشته حقوق بین الملل انتخاب گردد .

    ۱-شیوه های تشکیل قراردادهای بین المللی( بویژه قراردادهای تجاری ) و قواعد حاکم بر آنها در حقوق بین الملل

    ۲-. جبران خسارت در حقوق بین الملل (مطالعه موردی در تجارت بین الملل )

    البته باوجود نقص های فراوان و امید یاری از آن استاد گرامی .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینها بیشتر تیترهای کلی است که باید دقیقا تعریف شود و محدود گردد.

  32. فاطمه
    پاسخ

    سلام.ببخشید منبعی در زمینه شرکتهای تجاری بین المللی اگه اطلاعی دارید معرفی کنید ممنون میشم.و یه سوال اینکه میشه برا توضیحات شرکتهای تجاری بین المللی از همون مفاهیم و توضیحات شرکتهای تجاری استفاده کرد چون منبعی در مورد مفاهیم شرکتهای تجاری بین المللی نتونستم پیدا کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکتهای تجاری بین المللی نداریم. شرکتها در یک کشور ثبت می شوند و ثبت بین المللی وجود ندارد.

  33. مینا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی.استاد میخواستم یک کتاب معرفی کنید در زمینه تعهدات غیرقراردادی.که کاملا توضیح بده.ممنوون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام الزامات خارج از قرارداد باید مدنی ۴ بخوانید که کتابهای متعددی هست.

  34. مهدی طباطبایی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب.
    دانشجوی رشته ی حقوق-خدمات قضایی هستم. آیا چنانچه مدرک لیسانس در رشته ی مذکور را اخذ کنم مجاز به شرکت در آزمون وکالت هستم یا خیر؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم. چون شما لیسانس حقوق که ندارید.

  35. رامین جعفرنژاد
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز.یه سوال داشتم.من کارمند ارگان دولتی(نظامی)هستم ودر واحد قضایی کار میکنم الان هم ترم اخر کارشناسی حقوقم.چه مدرکی از ارگانم بگیرم که بعدا به دردم بخوره جهت وکالت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدرک خاصی نیاز ندارد. ولی می توانید تأییدیه کار حقوقی در آنجا را داشته باشید.

  36. بهرامیان
    پاسخ

    با سلام.ایا بامدرک کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی گرایش تحقیق در عملیات میتوان درشرکت های خصوصی مشغول به کار شد؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد که شرکت چه فعالیتی دارد.

  37. میترا
    پاسخ

    سلام،من میخوام ارشد شرکت کنم تورشته کارشناسی خودم علوم اجتماعی گرایش پژوهش فقط یه مشکلی ک دارم کتاب های منابع بسیار گرون هستن وکتابه های داخل کتابخونه چاپ قدیمی مانند ۸۹ یا ۸۴ هستند به نظرشما چاپ قدیمو نخونم؟ اخه اصلا تومنابع نزده چه سالی بخونم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در کتابهای جدید مطالب عوض یا تغییر عمده پیدا کرده است حتما باید منابع جدید بخوانید ولی اگر تغییر عمده ای نبوده می توانید از کتابهای قدیمی هم استفاده کنید. بستگی به موضوع دارد.

  38. فاطمه.
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر عزیز.
    من۱۶سال دارم.درس خواندن را دوست دارم ولی نمیتوانم در هنگام درس خواندن تمرکز کنم.و گاهی اوقات باوجود رغبت به آن حوصله اش را ندارم.لطفا کمکم کنید تا در درس خواندن تمرکز دلشته باشم و آن را خوب بفهمم.واینکه من میخواهم در آینده روانشناس شوم.ولی نمیدانم کدام رشته در آن را انتخاب کنم.لطفا راهنمایی ام کنید.
    بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عدم تمرکز به این دلیل است که مسایل و موضوعات دیگری مغز شما را اشغال می کند. گاهی این مسایل در زمان بلوغ عادی است ولی بنظرم اگر ادامه پیدا کند می تواند مضر و خطرناک باشد. سعی کنید در صورت عدم تمرکز محل مطالعه را ترک نکنید و به کارهای دیگر نپردازید. بلکه همان کتابهای خودتان را مطالعه کنید. قدری ورزش و تحرک هم می تواند به شما کمک کند.

  39. مائده
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر …. من لیسانس نرم افزار از دانشگاه آزاد هستم و بعلت شرایط کاری امسال ارشد را در رشته آموزش زبان انگلیسی شرکت کردم و دانشگاه آزاد قبول شدم ، چون عجله به گرفتن مدرک دارم نمیتونم صبر کنم که سال بعد ارشد سراسری امتحان بدم …………میخواستم بدونم اگه ارشد دانشگاه آزاد بگیرم میتونم دکترا سراسری قبول بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی خودت نمی دانی چرا عجله دارید من چطور بدونم. بنظرم اگر راه درست باشد عجله می تواند توجیه داشته باشد ولی یک رشته بی ارتباط رفتن که هر لحظه شما اراده کنید مهیا است، چه عجله ای دارد؟!!

  40. صادق
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر، وضعیت فعلی از لحاظ کار و درآمد و آینده شغلی گرایش حقوق پزشکی به چه شکل است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این همه دماغ و لپ مصنوعی پزشکان نیاز به حقوقدانهای خبره دارند که از آنها دفاع کنند ولی یک ضرب المثل قدیمی می گوید که وکیل پزشکان نشوید!!!

  41. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام بله می توانید ولی بعید است در امتحان قضاوت بتوانید شرکت کنید.

  42. حسن
    پاسخ

    با سلام . کارمند یکی از ادارات دولتی هستم . قصد شرکت در ازمون وکالت را دارم . چون کارمند دولت هستم در صورت قبولی ایا می توانم با حفظ سمت حرفه وکالت را نیز ادامه بدهم . در غیر اینصورت ایا امکان مشاور شدن برای تصدی های شغل دولتی امکان دارد یا خیر ( کارمند بانک فوق لیسانس تجارت بین الملل)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی توانید هم وکیل هم کارمند باشید. مشاوره مشکل خاصی ندارد ولی رسما نمی توانید کاری انجام بدهید.

  43. ebrahimi
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار و سپاس بیکران از فرصتی که برای خواندن عرایض و سوالات و پیروآن پاسخ به آن برای بنده صرف می نمایید
    استاد گرامی اینجانب دارای لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق بین الملل ودر حال حاضر دانشجوی دکتری حقوق بین الملل در ترم ۳ دانشگاه آزاد بوده که فعلا بعنوان نماینده حقوقی شهرداری تهران (کارمند رسمی) مشغول بکار بوده، و دارای موسسه حقوقی می باشم با توجه به عدم کارایی این رشته در شهرداری( به دید بنده )و علاقه اینجانب به حقوق بین الملل راهنمایی و ارایه طریق حضرتعالی به سوالات اینجانب از محضر آن بزرگوار مستدعیست.

    ۱-با عنایت به اینکه در پاسخ های قبلی حضرتعالی به دانشجویان ، موقعیت کاری تجارت بین الملل را روشن تر دیده اید و با توجه به اینکه اساتید بنده اعلام می دارند که تز دکتری شما بسیا ر پراهمیت و حتی بعبارتی می تواند شغل آینده شما را تحت شعاع قرار دهد آیا می توانم تز دکتری را در این خصوص انتخاب و کار نمایم یا منعی در این خصوص با توجه به اینکه رشته خقوق بین الملل هستم وجود دارد؟
    ۲- در صورت وجود مثبت بودن نظر حضرتعالی از سویی و علاقه اینجانب به قراردادهای بین المللی آیا مرجعی به جهت انتخاب عنوان تز دکتری در خصوص قراردادهای بین المللی و متعاقباً کار در این خصوص وجود دارد ؟
    ۳- پس از ملاحظه رشته هایی که می بایست در رشته تجارت بین الملل گذارنده شود بنظرم بخش قراردادهای بین المللی کاربردی تر و دارای مخاطب بیشتر و مشتری بیشتری نسبت به حقوق بین الملل و موضوعات ان در آینده خواهد داشت با فرض بر اینکه کار وکالت را در حال حاضر یا در آینده شروع نمایم. آیا درست حدس زده ام ؟
    ۴- جناب اقای دکتر می دانم که میبایست به زبان انگلیسی تسلط پیدا نمایم آیا در این خصوص کتاب و یا مرجعی که بتواند در حوزه قراردادهای بینالمللی به بنده کمک نماید وجود دارد ؟

    و در آخر استاد گرامی بسیار سپاسگزارم از راهنمایی های گرانقدر حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- موضوعات زیادی است که در چارچوب حقوق بین الملل و تجارت بین الملل قرار دارد که می توانید به کتاب حقوق تجارت بین الملل مراجعه کنید و آنها را استخراج کنید مثل سازمان تجارت جهانی یا حقوق سرمایه گذاری. ۳- موضوع قراردادها خیلی به حقوق خصوصی نزدیک می شود.

  44. مرضیه
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    قصد مطالعه در خصوص اسناد مالکیت معارض رو داشتم اما اصطلاح لاتین دقیق این موضوع رو نمی دونم می خواستم نظر شما رو جویا بشم.
    پیشاپیش مراتب تشکر اینجانب را پذیرا باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید از اصطلاحات زیر کمک بگیرید:
      conflicting claims of ownership
      conflicting chain of title

  45. farshad
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر شیروی .تو پاسخ هاتون گفتید تغییر رشته تو ارشد مد شده ولی بعضی اوقات از دلسردی که بازار کار پیش اومده منشا میگیره سوال خودم اینه من لیسانس مهندسی مکانیک گرایش جامدات دارم تو کارای نرم افزاری و تحلیل هم دست خوبی دارم ولی بازار کار بد این زمان باعث شده هیچ انگیزه ای برای ارشد نداشته باشم الانم سربازم .جایی هم خدمت میکنم که باصنعت سرو کار داره و جیز های دیدم که دلسرد ترم کرده و فکر تغییر افتادم علاقه زیادی به پرستاری دارم میخواستم امکان شرکت تو ازمون ازاد رو دارم درسته بعضی از درساشو تو مهندسی پیش نیومده بخونم ولی فکر کنم دانشگاه ازاد با پیش نباز کردن درس یجورای مشکلشو،حل کنه حالا با اینکه شما بیشتر مخالف تغییر هستید ایا کیتونم تو امتحان شرکت کنم و برم پی علاقه ام اگه بشه جه مشکلاتی بخاطر نداشتتن لیسانس پرستاری برام ایجاد میشه بین بازاز کار بد رشتم و علاقه ام گیر کردم ببخشید زیاد شد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنده اصلا با تغییر مخالف نیستم چه رسد به تغییر رشته که دارای برکات فراوانی است. من توصیه می کنم بقیه عمرتان را با تغییر رشته سپری کنید. از پرشکی بروید حقوق، از مدیریت به مهندسی ساختمان، از مهندسی نفت به مهندسی هوا فضا، از رشته ادبیات به فوق تخصص مغز و اعصاب. از دندان پزشکی به شیلات، و قس علی هذا. بلاخره یه چیزی که یاد می گیرید.
      من از کلیه دوستان تقاضا دارم در مورد تغییر رشته اینقدر سوال تکراری نکنید. هر کس هر رشته ای دوست دارد می تواند برود و هیچ مانع عقلی و شرعی و قانونی هم وجود ندارد.

  46. طاهره
    پاسخ

    باسلام وتشکر از اینکه وقت میذارین.دانشجوی سال آخر پیام نور هستم.رشته ی مهندسی آی تی.برای ارشد مدیریت آی تی ثبت نام کردم.بنظرتون مدرک ارشد نرم افزار دانشگاه آزاد زاهدان معتبر هست؟ نرم افزار با آی تی مرتبط میشن؟ با کارشناسی مهندسی آی تی و ارشد مدیریت آی تی( دانشگاه ملی )میشه تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چه کسی می تواند بگوید که مدرک دانشگاه فاقد اعتبار است؟ اما اینکه این مدارک معتبر به چه دردی می خورد من نمی دانم.

  47. ali
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    استاد چند جا در این سایت در جواب پرسشها فرمودین که نسل امروز نسل عجولی هست سوالم این هست که چرا عجول نباشن؟.استاد با این وضع جامعه به نظرم عجله کردن درست نیست ولی چاره ای هم نیست وقتی ی سربازی دو سال طول میکشه که البته عملا نزدیک به سه ساله.واقعا چاره چیه با این وضع؟؟مرسی

  48. حمید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من پرسشی ندارم فقط خواستم از این که زمان و علم خودتون را به دیگران بدون چشم داشت اختصاص دادین بسیار تشکر میکنم. موفق باشید.

  49. افروز
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد عزیز و ارجمند
    در انتخاب بین یکی از دو رشته حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجارت الکترونیکی، مرددم . با توجه به علاقه خاص به تحقیق و پژوهش، به نظر جنابعالی کدوم یک از دو رشته شرایط مساعدتری برای دنبال کردن علائق شخصی ام دارد؟
    بسیار سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل بهتر است.

  50. yalda
    پاسخ

    سلام آقای دکتر آیا میتوانم برای آزمون کارشناسی ارشد استان دیگری را غیر استان محل سکونت به عنوان حوزه امتحانی انتخاب کنم لطفا جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *