سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. خانم اوجاقلو
    پاسخ

    سلام حاج اقا من ۱۶سالمه خلی علاقه دارم
    برم حوزه بامدرک سیکل ولی مگن تو زنجان نیست ایا هست یا نیست من چکار کنم خواهش مکنم جواب بدید فتم مگن نیست الان من چکار کنم یعنی اگه نرم حوزه دیونه میشم توروخدا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا برای بکار بردن «حاج آقا» مراجعه کنید به نوشته اینجانب تحت عنوان «مش عبدالحسین» ثانیا این کلمه «دیونه» من را یاد بچه های دو سه ساله می اندازد که هنوز زبان باز نکرده می گویند «ما اعصاب نداریم». خب بنظرم بد نیست که قدری دیوانگی را در نوجوانی تجربه کنید!!

  2. مسعودبهرامی
    پاسخ

    سلام .اینجانب ازشما تشکرمیکنم که جواب سوالهای من وبقیه دوستانی که ازشما خواسته اند را شفاف وبا صداقت داده اید.باتشکر

  3. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب فراوان خدمت جناب دکتر شیروی

    بنده دانشجوی کارشناسی رشته ی الهیات گرایش فلسفه هستم میخواستم بدونم برای سردفتری اسناد رسمی باید در دوره ی ارشد در چه رشته ای ادامه ی تحصیل بدم. از اساتید دانشگاه سوال کردم گفتند برای سر دفتری لیسانس ملاکه و حتی با تغییر گرایش به فقه و حقوق در دوره ی ارشد نیز این امر امکان پذیر نیست.. ممکنه بفرمایید با توجه به رشته ی بنده چه راهی وجود داره و چه میسری رو باید طی بکنم تا مدرک تحصیلی لازم برای سردفتری رو اخذ کنم.
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید لیسانس حقوق یا فقه و مبانی داشته باشید.

  4. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت شما عزیز جان
    حکم دیوان عدالت اداری تا چه حد برش دارد؟ اصلا برش دارد؟ یعنی با حکم دیوان میتوان حق خود را از یک دستگاه دولتی گرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حکم دیوان عدالت لازم الاجرا است و اگر کسی از اجرای آن تخطی کند، ممکن است انفصال شود.

  5. هاشمی
    پاسخ

    سلام.ممنون از پاسخ شما به سوال قبلی.استاد من تصویری از آیندم در زمینه وکالت ندارم چون اون قدری که به تدریس و حوزه های جزایی علاقه دارم به وکالت علاقه ندارم.امکانش هست بفرمایید چه فرصت های شغلی ( به غیر از تدریس و پژوهش ) با مدرک ارشد جزا وجود داره? من اگر بدونم با ارشد و یا حتی دکتری تو چه حوزه هایی میتونم کار کنم دیگه برای وکالت برنامه ریزی نمی کنم و تمام توانم رو میذارم روی مباحث جزایی. باز هم تشکر می کنم از وقتی که برای ما میذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکی از کارهای خوب حقوقی ارائه مشاور در شرکتهای خصوصی است که البته به جزا نیاز ندارند. بلاخره با مدرک حقوق یا می توان وکالت کرد یا قضاوت یا سردفتری یا مشاوره داد یا هیات علمی شد.

  6. علی
    پاسخ

    سلام استاد امیدوارم حال و احوال جنابعالی خوب و هر روز بهتر از دیروز سرحالتر باشید.

    سوالی که بنده داشتم در مورد منابع حقوق بین الملل می باشد.با توجه به اینکه کارشناسی حقوق با معدل ۱۸.۵۰ دارم میخواستم ارشدمو بین الملل بخونم لذا بنده انگلیسی در حد متوسط بلدم. حالا میخواستم بدونم استاد عزیز ، چون قوانین حقوق بین الملل در مدت زمان بسیار کم بروز میشود آیا سازمان و یا ارگان بین المللی هستش که من قوانین جدید را از آنجا گرفته و ترجمه کنم تا در کنکور بتونم به سوالات جواب بدم. اصلا آیا میشه از جایی منابع و قوانین جدید را پیدا کرد و مطلع شد؟

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه موضوعات اینطور نیستند مثلا کنوانسیون حقوق دریاها حالا حالاها هست. به هر حال به موضوع بستگی دارد که به راحتی می توانید حتی از ویکی پدیا بفهمید.

  7. فرشاد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما استاد بزرگوار .بنده سال بعد میخواهم در کنکور ارشد شرکت کنم علاقه به جزا و جرم شناسی خصوصا شغل قضاوت دارم ولی اکثرا رشته حقوق خصوصی را بیشنهاد می کنند در دوراهی بدی موندم خواستم بدونم۱-کدام یک را انتخاب کنم۲- بازار کار حقوق خصوصی بهتراست یا جزا و دلیلش چیست \با تشکر فراوان از شما استاد گران قدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- همان ارشد را بخوانید. ۲- شما که می خواهید بروید قضاوت بازارش یکی است.

  8. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    در صفحه ۶۹ کتاب حقوق نفت و گاز، زیر بخش مخازن(عملیات پایین دستی) فرمایش کردید که :
    یکی از راه های توسعه مخازن کشور، استفاده از توان بخش خصوصی است. و اشاره کردید که می توان مخازن را به صورت بی او تی، بی او او، مشارکت عمومی خصوصی و… امثال آن اجرا کرد.
    سوال بنده این که وقتی این مفاهیم در عرض هم مطرح میشوند نشان می دهد که نگارنده آنها را متفاوت از هم می داند، اما به نظر میرسه ترتیبات قراردادی بی او تی و مشابه آن همه داخل در دایره مشارکت عمومی خصوصی (ppp) باشند؟ آیا واقعا بی او تی از مشارکت عمومی خصوصی متفاوت است؟ لطفا توضیح بفرمایید

    بسیار سپاس گذارم از بذل توجه حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد اینکه آیا بی او تی در دایره مشارکت عمومی- خصوصی یا همان ppp قرار می گیرد یا نه؟ ظاهرا یکی از مصادیق آن است ولی خیلی از کشورها از جمله مقررات قانونی ایران این دو را جدا تلقی کرده اند و بنابراین ذکر آنها به صورت جدا مشکلی نیست چون روی یک روش خاص تأکید شده است. به بند (ب) ماده ۲۱۴ قانون برنامه پنجم توسعه و سایر مواد قانونی مرتبط که در کتاب ذکر کرده ام مراجعه کنید.

  9. رضا
    پاسخ

    سلام
    شما چه حوصله ای دارید که این قدر وقت می گذارید و تک تک کامنت ها را جواب می دهید با این همه مشغله ای که دارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آقا رضا یعنی دارید تحسین می کنید یا تقبیح می کنید!

  10. حامد . ک
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    بنده مدرک لیسانس کامپیوتر – نرم افزار رو سال ۹۰ گرفتم
    با علاقه زیادی که به رشته حقوق دارم و هوش بالا توی گذراندن کنکورهایی که توی زندگیم دادم. قصد دارم از ابتدا دوباره رشته حقوق رو توی دانشگاه آزاد بخونم.
    سوالی که دارم اینه که آیا میتونم چند درس رو تطبیق بزنم که جلوتر بیوفتم واسه گرفتن مدرک؟
    سوال بعدیم هم اینه که اوضاع وکالت به چه صورت هست و آیا با قبول شدن در آزمون و در اون مدت که باید دوره کارآموزی وکالت رو بگذرونم میتونم درآمدی داشته باشم؟ (از قبل از قبول شدن سوالی نمیپرسم چون میدونم که فارغ التحصیل زیاده و کار کردن سخت)
    خواهش میکنم که جوابم رو بدین چون دارم با ۲۷ سال سن دوباره شروع میکنم و نمیخوام ایندفعه هم زمین بخورم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- درسهای مشترک احتمالا تطبیق می خورد مثل فارسی. ۲- بلاخره یا قبول وکالت و گرفتن پرونده و ایجاد دفتر وکالت و پیدا کردن مشتری خیلی راه است. من باشم همان رشته نرم افزار را دنبال می کردم.

  11. sara
    پاسخ

    با سلام..
    ببخشید استاد من دانشجوی ترم ۶کارشناسی حقوق هستم.. از ترم ۴هم شروع ب مطالعه برای ارشد در رشته حقوق تجارت بین الملل کرده ام. از اوایل ترم پیش شروع کردم ب مطالعه متون حقوقی ولی هر چه سعی میکنم نمیتونم تستهای متون رو بخوبی بزنم .. جداگانه شروع ب یادگیر کلمات حقوقی انگلیسی کردم ولی باز هم کم اوردم
    .. بنظر شما چه کاری با این متون حقوقی بکنم که بتونم تسلط نسبی هم که شده پیدا کنم..؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطالعه مستمر و خستیگی ناپذیر. در ضمن کتابهای متون حقوقی ۱ و ۲ اینجانب را مطالعه کنید.

  12. فرهاد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    دانشجوی کارشناسی مدیریت بیمه هستم اما گرایشش برام مطلوب نیست..امیدم به ارشد..برا ارشد چه رشته هایی میتونم بخونم؟کدوم بهتره؟وآیا میتونم برا ارشد مهندسی هم بخونم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر رشته ای که دوست دارید می توانید بروید ولی بادتان باشد که امیدتان به ارشد امید واقعی نیست چون ارشد هر رشته یعنی تکمیل آن رشته نه شروع آن رشته.

  13. amir
    پاسخ

    ایا شراکت نامه دو نفر بعد از مرگ یک نفر باطل می شود.
    و نکات مرتبط به آن را توضیح دهید بسیار ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به شراکت نامه دارد.

  14. پگاه
    پاسخ

    سلام
    خواهش میکنم جواب بدید

    جناب دکتر من مدرک کارشناسی نرم افزار کامپیوتر دارم و هیچ علاقه ای به رشتم ندارم علاوه بر اون استعداد هم ندارم و به اجبار خانوادم این رشته رو خوندم الان میخوام رشته مورد علاقم که روانشناسی هست رو ادامه بدم اما چون با ارشد غیر مرتبط نمیتونم مطب بزنم میخوام فراگیر پیام نور رشته کارشناسی روانشناسی شرکت کنم و واحدهای مشترکمو تطبیق بدم
    دو سوال داشتم
    ۱:مدرک فراگیر که واحدامم تطبیق دادم مورد قبول هست و مشکل غیر مرتبط بودن مدرکم حل میشه؟
    ۲:با مدرک کارشناسی فراگیر میتونم ارشد هر دانشگاهی رو شرکت کنم و بعد مطب بزنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- تعداد اندکی از واحدها تطبیق می خورد و مشکلی ایجاد نمی کند. ۲- مطلب را اطلاع ندارم ولی ارشد می توانید شرکت کنید.

  15. سيد مدي
    پاسخ

    از بذل توجه حضرت عالی بسیار بسیار سپاسگذارم یک کتابخانه خوب لاتین openlibrary.org هست که کتابهای بسیار مفیدی به صورت رایگان وپیدی اف در اختیار کاربران قرار میدهد فقط باید گزینهshow only ebook را تیک زده و روی نشانه کتاب سبز کوچک کناری کلیک کنید بعد ار باز شدن کتاب علامت i بزرگ نشان داده شده را کلیک کنید سه انتخاب از جمله دانلود به صورت پی دی اف را در اختیار شما میگذارد اگر show only ebook را تیک نکنید کتابهای فروشی را نمایش میدهد ولی کتابخانه بسیار معظمی است وحتی نسخ خطی هم دارد یافته دیگر مفیدی که از آن بهرمند شدم http://www.pdfsearchengine.org/ متور جستجوی مخصوص پی دی اف هست ومن الله التوفیق

  16. milad
    پاسخ

    با سلام
    با عرض سلام خدمت استاد عزیز بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق حکمیت و سرمایه گذاری بین المللی از دانشگاه غرب لندن هستم .پژوهش بنده درمورد مرکز داوری icsid و الحاق ایران به آن می باشد لذا به علت عدم دسترسی به منابع داخلی در مورد ایران و به طورکلی قوانین خاص سرمایه گذاری ، در خواست کمک از شما استاد گرامی دارم.
    با ارزوی بهترین ها برای شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابها و مقالات اینجانب مراجعه کنید.

  17. re 9898z
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد محترم
    من قبلا یه رشته دیگه میخوندم
    و یه درسی۱۲.۵ شده بودم و تورشته جدید(هنوز معادلسازی نشده بود)اون درسو گرفتم و۱۶شدم
    حالا میخواستم ببینم نمره کدومش تو کارنامه نهایی میره.
    (ضمن اینکه دانشگاه ازاد ی هستم)
    من می خواستم فاند بگیرم گفتم که تورشته جدید نمره خوب بگیرم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پس نمره قبلی لحاظ نمی شود و معادل سازی نمی شود و درسی که گذرانده اید منظور می شود.

  18. جعفر
    پاسخ

    سلام آیا با مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه علمی کاربردی میتوانم در آزمونهای قضاوت و سردفتری و وکالت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ اطلاعی از علمی کاربردی ندارم.

  19. وحيد
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر
    میخواستم از شما استاد بزرگوار سوالی بپرسم در رابطه با اینکه بنده کارشناسی حسابداری دارم ولی میخوام به علت اینکه در اداره ای کار میکنم که بیشتر برا موفقیت نیاز به عمران دارم به نظر شما من برا ارشد عمران سازه یا … بخونم میتونم موفق بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من این سوال را از خدمتتان دارم که چطور یک نفر که مهندسی عمران ندارد می تواند در ارشد آن موفق شود؟ کلاه خودتان را قاضی قرار دهید و ببنید خودتان در مورد چنین فردی چگونه قضاوت می کنید.

  20. مونا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من لیسانس کشاورزی دارم الان هم در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم و احتمال استخدام شدنم تو جهاد کشاورزی زیاده اما میخوام از نو کنکور بدم واسه آزاد دندانپزشکی… میخواستم بدونم آیا این تصمیمم اشتباهه؟ ارزش خوندن و زحمت کشیدن داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قبول شدن آن آنقدرها هم آسان نیست. اگر قبول شدی خب برو.

  21. سيدمهدي
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند دکتر شیروی که با دیدن کارهای علمی نوین شمادانشجویانیانی چون من به آینده حقوق امیدوار میشویم استاد پایان نامه ای با عنوان اثر جعل در حقوق تجارت ایران وکنوانسیون ژنو ۱۹۳۰ به اجبار برداشته ام وبا مراجعه به منابع حقوق تجارت ایران متوجه شدم در مورد اصل استقلال امضاها و عدم تاثیر جعلی بودن امضای یکی از مسولین در مسولیت دیگر امضا کنندگان تمامی مطالب موجود در منابع محدود فارسی مانند هم و تکراری و قدیمی و فسیل شده است در مورد اصل استقلال امضا ها و غیر قابل استناد بودن ایرادات و استثنا های این اصل و اینکه اگر امضای سند جعلی باشد از اساس تعهدی به وجود نمی آید وضمانت از تعهد نا موجود بی اساس است نیاز به منابع جدید و شاید لاتین در این زمینه دارم که بسیار هم جستجوی ناموفق داشته ام اگر راهنمایی بفرمایید بسیار سپاس گذارم واگر دریغ فرمایید مجبورم مانند هزاران پایان نامه تکراری دیگر حقوق تجارت که تنها عنوانشان با هم متفاوتند مطالبی سیاه نمایی کنم ضمنا اینجانب ببا آشنایی با اساتیدی چون دکتر قربانی و آشنایی با آثار شما روح جدیدی در کالبد غبار زده حقوقیمان دمید .بسیار از آشناییتان خرسندیم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سید مهدی جان! بلاخره یک موضوع قدیمی را انتخاب کرده اید. در مورد این موضوع قدری نوشته هست و بیشتر آن را باید در آراء قضایی و داوری جستجو کرد که بسیاری از این منابع در کتابخانه های ایران قابل دسترسی نیست ولی بخشی از آنها را ممکن است از طریق اینترنت دسترسی پیدا کرد. به عنوان نمونه می توانید به رساله دکتری زیر را دانلود و مطالعه کنید: http://etheses.dur.ac.uk/6527/1/6527_3830-vol1.PDF?UkUDh:CyT

  22. hosna
    پاسخ

    باعرض سلام
    سوالم این بود که من رشته مهندسی پزشکی میخوانم ایامی توانم دررشته پزشکی یادندان پزشکی نیز هم زمان تحصیل کنم باتشکر ازاستاد گرامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا یکی را بخوان.

  23. بهرام
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    جناب دکتر اگر ممکن است در مورد گرفتن وام از طریق موسساتی که در روزنامه همشهری و در بخش تامین سرمایه آگهی میکنند و نحوه کار آنها توضیح فرمایید بنده قصد دارم از یکی از این موسسات حدود ۳۰ میلیون وام بگیرم نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟ با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب به وثیقه ای که می خواهند بستگی دارد. چون شما پول را می گیرید خطری شما را تهدید نمی کند ولی مسلما آنها وثیقه می خواهند که اگر ملک بخواهند می تواند برای شما خطرناک باشد.

  24. هاشمی
    پاسخ

    با سلام.
    آقای دکتر من سال ۹۱ لیسانس حقوق گرفتم. بعدش خدمت رفتم.الان ۲۷ سالمه و قصد دارم برای ارشد جزا به دلیل علاقه زیاد و ادامه در این رشته و وکالت به دلیل ثبات کاری و درآمد بخونم. با توجه به شرایط مختصری که توضیح دادم پیشنهاد شما اول کدام است? ارشد یا وکالت? بعضی ها میگن وکالت قبول شی از درس فاصله می گیری و اول ارشد. بعضی ها هم میگن با ارشد کاری از پیش نمیبری و یک راست برای وکالت بخون که حداقل به ثبات کاری و درآمد برسی بعدش برای ارشد بخون.ممنون میشم راهنمایی کنین. ببخشید طولانی شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب وکالت بهتر است چون قبول شدن در ارشد این روزها مثل آب خوردن است چون دانشگاه ها نیاز به منابع مالی دارند ولی وکالت سخت است چون شما می خواهید از طریق آن پول درآورید.

  25. رضامختاری
    پاسخ

    با سلام، استاد گرامی جناب آقای دکترشیروی
    عنوان پایان نامه اینجانب ((بررسی شرایط فسخ قرارداد در کنواسیون بیع بین الملل کالا۱۹۸۰ واصول قراردادهای تجاری با مطالع تطبیقی در نظام حقوقی ایران است.

    لطفا در این خصوص منابع لازم را معرفی واینجانب را راهنمایی فرمایید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اطلاعات جامع در مورد کنوانسیون بیع بین المللی مراجعه کنید به سایت: http://cisgw3.law.pace.edu/

  26. جواد
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید بسیار ممنونم از راهنمایتون. من دقیقا ۲ سال وقت دارم خودم رو برای ازمون وکالت اماده کنم- چه کتابهای را باید بخونم و کدام کتب ها را بیشتر ممنون میشم توضیح کامل بفرمایید- خدا خیرتون بده

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوالات کانون هم از همان مواد امتحانی که در دانشگاه می خوانید طرح می شود و متن خاصی نیست که بتوان قسم خورد که سوالات از آن منبع طرح خواهد شد.

  27. مصطفی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    سوال من این است که در رشد علمی شما تحصیلات حوزویتان چه قدر موثر بوده است؟ ایا تجویز می کنید برای ما؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر من تحصیلات حوزوی داشته ام؟ خب مسلما خواندن فقه و اصول در حقوق تأثیر دارد به خصوص در فهم مبانی حقوق ایران.

  28. تانيا
    پاسخ

    باسلام و تشکر خدمت آقای دکتر، من دارای دو مدرک کارشناسی یکی تاریخ و دیگری حقوق هستم همچنین کارشناسی ارشدم رو در رشته تاریخ گرفتم، همه هم از دانشگاه دولتی. حالا میخواستم بدونم منعی نداره با ارشد تاریخم کنکور دکتری حقوق شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب ارشد حقوق اول بخوان چون ظاهرا نمی توانید بدون ارشد حقوق، دکتری شرکت کنید.

  29. جواد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید -از راهنمایتون ممنونم – بورس ک امکان پذیر نیست- من متولد ۷۱ هستم با اتمام کارشناسی فقه واصول از حوزه و لیسانس حقوق و معافی دائم از سربازی به نظر شما بهترین راه برای من چه میباشد- به قضاوت هم علاقه ندارم- درامد خوبی هم داشته باشم-ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بهتر است وکالت قبول شوید یا قدری جایی شاگردی کنید تا مسایل عملی را یاد بگیری.

  30. من
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    خیلی خیلی معذرت میخوام که مث سریش و کنه چسبیدم ب این سوال!!چون با این دفعه میشه۴بار ک پرسیدم!!استاد فرض بفرمایید من میخوام با کسی ازدواج کنم و در قران اومده ک با متخذات اخدان و متخذی اخدان ازدواج نکنیدحالا این کیس اینجانب فرضا از این روابط جامعه داشته ایا جزو متخذات اخدان هستن؟؟مطابقه با اونها؟؟میدونم شما مفسر قران نیستین فقط دانش و مهم تر از اون تجربه شما برام خیلی مهمه.خواهش میکنم استاد:'(

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه می کنم با چنین فردی ازدواج نکن چون این سوال نشان می دهد که شما روی این روابط بیرونی حساس هستید و ممکن است در طول زندگی شما را آزار دهد و باعث جدایی و یا سردی روابط شما شود.

  31. من
    پاسخ

    سلام استاد خوبم
    شما رو خیلی خیلی دوست دارم ولی با عرض معذرت و شرمندگی از اینکه ۳بار سوالمو پرسیدم و پاسخ ندادین ی خورده ناراحت شدم:(
    درسته سوالم ی خورده مسخره بود:)ولی ی خورده ذهنمو درگیر کرده بود پاسخ میدادین واقعا کمک بزرگی بود.گفتم که سوال رو هم کامل نمیذاشتین و ی جواب بله یا خیر کافی بود.در هرصورت خودم باید جوابشو ی جوری پیدا کنم.با تشکر

  32. گودرزی
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    یکی از بستگان من مدیر دفتر شعبه حقوقی دادگاه است و با بازنشسته شدنش می خواهد وکیل شود، آنهم بدون دادن امتحان.شنیده ام که بازنشستگان برخی ادارات که در واحدهای حقوقی کار کرده اند هم می توانند بدون دادن امتحان وکیل شوند. با توجه به اینکه امثال من باید رقابت سختی برای قبول شدن در امتحان وکالت داشته باشند، آیا این امر عدالت است که این افراد بازنشسته به راحتی وکیل شوند؟حتی داوطلبان ماده ۱۸۷ نیز باید امتحان وکالت بدهند.با این وضعیت وکالت اگر در هر شهر سالی سه نفر بازنشسته بدون امتحان وکیل شوند سالی ۱۰۰۰ نفر به وکلای کشور اضافه می شود.با تشکر خواستم نظر حضرتعالی را بدانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چه بگویم!

  33. علی عطایی
    پاسخ

    سلام/استاد گرامی/در کنکور ارشد، مواد امتحانی حقوق نفت و گاز همانند مواد امتحانی حقوق عمومی است.در حالی که واحدهای ارشد نفت و گاز هیچ ارتباطی با واحدهای ارشد حقوق عمومی ندارد. به نظر شما چرا منابع امتحانی این دو گرایش شبیه به هم هستند؟آیا حقوق نفت و گاز خیلی نزدیک به حقوق عمومی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من هم به این نحوه گزینش دانشجوی حقوق نفت و گاز موافق نیستم ولی نمی دانم چه کسانی هستند که این افکار پریشان را به کرسی می نشانند و این خر را می برند روی پشت بام و دیگر کسی نمی تواند آن را پایین بیاورد.

  34. فرخنده
    پاسخ

    اقای دکتر من متولد ۱۳۵۴هستم مدرک لیسانسم مهندسی منابع طبیعی شیلات هستم و کارشناسی ارشد اموزش وبهسازی منابع انسانی خوندم دکترا ازاد حقوق عمومی شرکت کردم ایا می تونم در اینده دفتر وکالت بزنم و ایا می تونم در دانشاه تدریس کنم اگر دکترا حقوق قبول شم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چطور بدون لیسانس و فوق لیسانس حقوق شما می توانید در مقطع دکتری تخصصی رشته حقوق تحقیقات انجام دهید!!! جل الخالق!

  35. عزیزی
    پاسخ

    سلام استاد
    همسر یکی از بستگان قصد ازدواج مجدد دائم دارد. با توجه به شرط رضایت همسر اول میخواستم بفرمایید این خانم چگونه از این شرط برای حفظ سهم مالی خود از زندگی مشترکشان استفاده نماید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مرد مالی دارد، آن را خریداری کند و بجای گرفتن ثمن اقرارد به آن نماید و در مقابل زن به مرد اجازه دهد که مرد زن دوم اختیار کند. نعم التجاره!

  36. ناهید
    پاسخ

    سلام
    شما که تا سال ۶۹ استاد نبودید چطور خرج خانواده را در میاوردید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ما این شعر سعدی علیه الرحمه را تجربه کردیم و درست از کار درآمد:
      یکی طفل دندان برآورده بود *** پدر سر به فکرت فرو برده بود
      که من نان و برگ از کجا آرَمَش؟ *** مروّت نباشد که بگذارمش
      چو بیچاره گفت این سخن نزد جفت *** نگر تا زن او چه مردانه گفت
      مخور گول ابلیس، تا جان دهد * هر آن کس که دندان دهد نان دهد

  37. امیر
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر
    امیر ۳۰ ساله و مجرد . کارشناس حقوق و آخر بهمن باید برم سر کلاس ارشد حقوق خصوصی امسال هم ازمون وکالت قبول نشدم . علاقه ای هم به زندگی در ایران ندارم . دوستان من در هلند بهم پیشنهاد دادند که بجای وقت تلف کردن در ارشد و ماندن پشت ازمون . به هلند بروم و آنجا فوق لیسانس تجارت بین الملل بخونم . و همون جا دفتر کار یا پروانه وکالت بگیرم .
    حالا موندم ارشد خصوصی را با پروانه وکالت بگیرم و بعد به هلند برم یعنی بعد از چند سال بازگشت به ایران پروانه وکالتم سر جایش هست یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا همان هلند هم رفتنش آنقدرها ساده نیست که اینطور مردد چه کنم چه کنم راه انداخته ای!!

  38. نازگل
    پاسخ

    ضمن سلام واحترام،

    ۱- بابت شکایت از برگزاری فراخوان مزایده مجدد جهت بهره برداری از معدن واحداث کارخانه به این منظور وصرفا با اعلام یک جانبه فسخ با سرمایه گذار خصوصی قبلی و بدون طی پروسه قضایی ، الف) آیا این اقدام ارگان دولتی قانونیست؟ . ب) چه مرجعی جهت طرح شکایت مناسبتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازرسی کل کشور شاید

  39. حامد
    پاسخ

    با سلام
    ضمن تشکر از پاسخگویی دقیق حضرتعالی به سوالات، میخواستم بپرسم معنی عبارت relinquishment در قرارداد نفتی دقیقا در فارسی چیست؟ اعراض از ناحیه تحت تملک یا تحویل پروژه و یا چیز دیگر؟
    به بیان دیگر اصطلاح متناظر با این عبارت به فارسی چیست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این اصطلاح ناظر به «استرداد منطقه عملیاتی به دولت» است. اعراض نیست چون اعراض به خواست اعراض کننده است در صورتی که این اصطلاح جایی استفاده می شود که پیمانکار یا سرمایه گذار متعهد است بخشی از منطقه تحت عملیات خود را به دولت مسترد دارد.

  40. رامین
    پاسخ

    بنام مهربانترین مهربانان، جناب آقای دکتر شیروی
    سلام و علیکم ؛ من دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم اگر بخواهم در زمینه تنظیم و نظارت بر قراردادها تخصصی فعالیت کنم باید از کجا شروع کنم ، ایا کلاس هایی هست که از اونها استفاده کنم ، لطفا راهنمایی بفرمایید برای رسیدن به مرتبه ای که در قرارداد حرفی برای گفتن داشته باشم با چه برنامه ای حرکت رو شروع و هدامه دهم ؟
    به درک خویش از توجه آن استاد محترم نسبت به مردم این مرز و بوم سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله قراردادها روی سه پایه می چرخند. ۱- آگاهی از مسایل روز حقوق قراردادها به خصوص در زمینه بین المللی ۲- آشنایی با مفاد قراردادها و نحوه تنظیم آنها ۳- تجربه و آموزش عملی برای بخش اول می توانید حقوق قراردادها به انگلیسی بخوانید و برای دومی می توانید به مطالعه نمونه قراردادها بپردازید و برای سوم دنبال یک کار مرتبط باشید.

  41. برزگر
    پاسخ

    سلام/ استاد گرانقدر.من در شهر بهارستان که ۲۰ کیلومتری اصفهان است،وکالت قبول شده ام. و قاعدتا در حوزه های مختلف باید پرونده بگیرم. با این حال از بین جزا، بین الملل، خصوصی، نفت و گاز، تجارت بین الملل، عمومی کدام یک به وکالت نزدیک تر است.ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو جزا یا خصوصی بخوان حسب اینکه کدام دسته از مسایل وکالتی کیفری یا حقوقی را علاقه مند هستید.

  42. نيلوفر
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    اگه فردی در دوره کارشناسی قبول شود و دو سال ان را بخواند و دیگر ادامه ندهد مدرک فوق دیپلم میگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تعداد معینی از واحدها را پاس کرده باشد مدرک معادل کاردانی به وی می دهند ولی ربطی به سال ندارد.

  43. محمود آراسته
    پاسخ

    ببخشین استدعا میکنم راهنمایی بفرمایین برای قبول وکالت در یک پرونده توسط جنابعالی کجا باید مراجعه کنم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که وکالت نمی کنم.

  44. برزگر
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. من وکالت قبول شده ام، سوالم این است که کدام یک از گرایشهای زیر به ترتیب در ارشد نزدیکتر به وکالت هستند و به نوعی با خواندن آن در وکالت تبحر بیشتری کسب می کنم؟ با تشکر/ ۱-جزا و جرم شناسی-۲- بین الملل- ۳-عمومی-۴نفت و گاز- ۵-تجارت بین الملل-۶-خصوصی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا چه وکالتی بخواهید انجام دهید. وکیل شرکتهای نفتی یا شرکتهای خصوصی یا دعاوی خانواده یا وکالت در دعاوی قاچاق و مواد مخدر

  45. ملیکا
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب.
    من دانشجوی ترم ۲ نرم افزار از دانشکده شریعتی هستم. من قصد دارم از سال دوم دانشگاه در جایی متناسب با رشته ام در ابتدا به صورت رایگان استخدام شوم. می خواستم بدونم برای تحقق این هدف لازم است چه برنامه یا درس هایی را خارج از کلاس دانشگاه یاد بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم از سال دوم زود است و پایه های نظری شما ضعیف می شود. حتی اگر کامل درس بخوانید و بعد از اتمام درس دنبال کار باشید یا از سال سوم به بعد شروع کنید بنظرم بهتر است.

  46. میم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر پست بی شیله پیله شما رو خواندم تا اتمام مطلب گریه می کردم خوشحالم تلاشتون نتیجه بخش بوده یاد ایام تحصیل خودم افتادم از شما یک سوال دارم لیسانس حقوق دارم با سابقه ۱۵ سال وکالت . امروزه اکثر وکلا افتادن تو خط ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترا در ادامه تحصیل مرددم مشکل اصلی بنده اینکه که وقتشو ندارم صبح دادگاه بعد از ظهر دفترم خواستم نظرتونو بدونم متاهل با دو بچه و ۴۳ سال سن. متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی ادامه تحصیل برای شما فایده ندارد. کار که دارید و از زندگی خودتان هم که لذت می برید.

  47. آرش
    پاسخ

    سلام و درود خدمت دکتر شیروی :
    آقای دکتر لطف می کنید قدری درباره SWIFT و چگونگی انتقال ارز از این طریق توضیح دهید.
    با توجه به رفع تحریم ها آیا دیگر نیازی به مراجعه به صرافی نیست؟ فرایند انتقال ارز از طریق بانک ( SWIFT ) چگونه است؟
    من قصد انتقال مبلغی جهت چاپ مقاله ای را دارم. لطفا مرا راهنمایی نمایید.
    با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوئیفت (SWIFT) نام یک موسسه و در عین حال نام یک سیستم الکترونیکی بسته تبادل اطلاعات بانکی بسیار حفاظت شده است. تقریبا اکثر مبادلات بین بانکی کشورها از طریق این سیستم الکترونیکی انجام می شود. برای اطلاع بیشتر به سایت آن مراجعه کنید.
      اما مراجعه به بانک برای خرید ارز به آزاد بودن مبادلات ارزی دارد و ربطی به سوئیفت ندارد. بنابراین شما ممکن است باز نیاز به صرافی داشته باشید چون بانک حاضر نیست مبادلات شما را انجام دهد ولی اگر بخواهد انجام دهد می تواند از امکانات سوئیفت استفاده کند.

      • آرش
        پاسخ

        با تشکر از شما بابت پاسخگویی.
        آیا با این حساب باید به شعب ارزی بانک ها مراجعه کنم و از آنها بپرسم که انجام می دهند یا خیر ؟
        و آیا نیاز به گشایش حساب ارزی دارم؟
        یا بانک از من ریال را خواهد گرفت و معادل ارزی آن را به حساب مقصد پرداخت خواهد کرد؟
        با تشکر

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          همانطور که گفتم مسئله سوئیفت از مسئله آزاد بودن خرید و فروش ارز جدا است بنابراین اگر بروید بانک و ریال بدهی به شما دلار نمی دهند چون دلار در ایران دو نرخی است و نرخ بانکی با مجوزهای خاص داده می شود.

  48. جواد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید– تحصیلات حوزوی دارم مقطع کارشناسی پایه ۷. برای اتمام کارشناسی فقه و اصول فقه ۲ سال مانده و در دانشگاه پیام نور در تهران حقوق میخوانم دقیقا با اتمام کارشناسی فقه و اصول لیسانس حقوق هم خواهم گرفت زبان انگلیس هم خوب صحبت میکنم و معافیت دائم سربازی هم دارم — ایا امکانش هست برای ارشد از ایران بورس بگیرم ؟ رهنمایی کنید ممنون میشم- یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد از کی بورس بگیری؟ کی بورس دارد که به شما بدهد. بسیاری از ارشدهای حقوق حالا نمی توانند کار پیدا کنند. با این حال چه کسی حاضر است فارغ التحصیل را رها کند و به شما بورسیه بدهد که بروید ارشد بخوانید؟

  49. پرستو حسینی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید خواستم بپرسم من که دارای مدرک کارشناسی غیرمرتبط هستم ولی مدرک کارشناسی ارشد من حقوق عمومیه آیا میتونم توی آزمون قضاوت شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم شما را بپذیرند. شما در واقع حقوقی نخوانده اید. بیشتر مباحث حقوق عمومی هم ربطی به کارهای قضاوت ندارد.

  50. Zahra
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید میخواستم بدونم یک استاد دانشگاه که نه سر کلاس نمره گذاشته نه امتحان نیم ترم گرفته نه امتحان ترم نه پروژه ها رو تحویل گرفته میتوان از نمره ای که داده به اداره ی آموزش شکایت کرد ؟ با توجه به این که امتحان ترم رو هم کنسل کرده .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا نمی توان از نحوه ارزیابی استاد شکایت کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *