سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. عارف
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    در خصوص رشته نو پای حقوق قراردادهای نفت و گاز در مقطع کارشناسی ارشد و آینده شغلیش و ظرفیت های دانشگاه جهت پذیرش در این رشته راهنمایی میخواستم. بدوا از توجه و لطف حضرت عالی کمال تشکر رو دارم.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است و زمینه کاری آن هم بستگی به تسلط و آشنایی شما با نیازهای صنعت نفت است.

  2. حسین
    پاسخ

    با سلام و احترام حضور استاد عزیز، خواستم درد دلی با شما داشته باشم، متاسفانه در سالهای اخیر با تورم بی حد و حصر گرایش های حقوق در دوره کارشناسی ارشد هستیم به طوری که هم اکنون حدود ۳۲ گرایش مصوب حقوق در این دوره در حال پذیرش دانشجو است که هیچگونه برنامه ریزی خاصی برای این امر م وجود ندارد. بنده دانشجوی رشته ی حقوق پزشکی دانشگاه تهران هستم که برای دو سال اقدام به پذیرش دانشجو کرد و متاسفانه از سال ۹۵ به خاطر عدم پذیرش دانشجو این رشته حذف شده است. خواستم بدونم تکلیف این دانشجویان و بسیاری دیگر از رشته ها مثل حقوق هوایی چی میشه. آیا این پذیرش دانشجو بدون برنامه و بعد حذف رشته باعث بی ارزش شدن مدارک دانشجویان نخواهد شد؟ آیا این لامر باعث نخواهد شد که پس از دو سال تحصیل دانشجو احساس پشیمانی از انتخاب رشته کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب یک فوق دارید. اکثر فوق ها کار مرتبط در جامعه ندارند.

  3. سميه رجبى
    پاسخ

    سلام ایا می شود اژ رشته علوم انسای استاد دانشگاه شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بله. استادهای رشته های علوم انسانی که از کره ماه نمی آیند!

  4. نگین
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام ، روزتون بخیر
    آقای دکتر من ۳۳ سالمه ، کارشناسی مدیریت دارم البته بخاطر شغلم مدیریت خوندم .با ۱۲ سال سابقه اخراج شدم .
    از بچگی عاشق رشته حقوق بودم و دوست داشتم وکیل می شدم
    الان می خوام حقوق بخونم به نظر شما دیر نیست؟
    آیا رشته خودم رو که دوست ندارم ادامه بم یا رشته ای که سالهاست آرزوش رو دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیر که هست. تازه با گرفتن یک مدرک الکی حقوق معلوم نیست که بتوانید در ازمون وکالت قبول شوید.

  5. امیر
    پاسخ

    با سلام. من بورسیه و هیأت علمی دانشگاه آزاد هستم. بعد از اتمام درس، باید خدمت نظام وظیفه را در دانشگاه سپری می کردم که بدلایلی عملی نشد و تصمیم گرفتم خودم این مشکل را حل کنم و از طریق اجرای یک طرح مصوب پژوهشی برای یک سازمان نظامی در حال کسر خدمت هستم. اما دانشگاه نیز حقوق بنده را قطع کرده است و می گوید باید تکلیف نظام وظیفه ات را مشخص کنید. با اینکه من تمام وقت در دانشگاه هستم. نمی دانم چکار کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب طبیعی است که باید اول مشکل سربازی تان را حل کنید تا بتوانید تمام وقت جایی استخدام شوید. بنابراین کار دانشگاه قانونی است.

  6. seyran
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات هستم.الان که موقع ثبت نام ارشد هست تمایل دارم ارشد رو در رشته ی مهندسی پزشکی ادامه بدم اما نمیدونم این کار اشتباه است یا درست.البته باید ذکر کنم که من هیچ علاقه ای به فناوری اطلاعات نداشتم و ندارم اما با این وجود اگر ادامه تحصیل در مقطع ارشد در رشته کارشناسیم مفیدتر باشه همون رو ادامه میدم .
    لطفا من رو راهنمایی کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته خیلی کمک نمی کند. بلاخره موفیت در مهندسی پزشکی هم نیاز دارد که شما در حد لیسانس مهندسی خوانده باشید.

  7. محمود
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    اقای دکتر بنده با مشورت از دوستانی که در خارج کشور تحصیل کرده اند به این نتیجه رسیدم بسیاری از آنها بازار کار وکالت را در ایران از دست داده اند و شاید پس از اخذ مدرک دکتری با مشقت های فراوان بعد از بازگشت به لحاظ مالی بسیار ضعیف تر از فردی هستند که با لیسانس حقوق مشغول وکالت بوده،با محاکم و رویه آشناست و…و پس از بازگشت نیز مجال از نو شروع کردن نیست مع الوصف خود علاقه مندم تحصیلات تکمیلی را در خارج از کشور ادامه دهم،سوالم از محضرتان این است رشته یا رشته هایی وجود دارند که با تحصیل در انها به لحاظ عدم وجود در ایران و نیاز بازار بتوان پس از بازگشت در مدت کوتاهی جذب و مخصوصا فعالیت وکالتی خوب داشت به عبارت دیگر در کشور ما علاوه بر زمینه فعالیت علمی ،پول ساز هم باشد؟
    دوم اینکه آیا امکان ملاقات با جنابعالی وجود دارد؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای تکمیل عرایض جنابعالی عرض کنم که سیف اله همسایه ننه ما که فردی بی سواد بود و چند تا کلاس اکابر و نهضت سواد را طی کرد حالا مدتی در تهران بنگاه معاملات راه انداخته است و می گویند تعداد املاک و مستغلات حاج آقا سیف از آنچه که بنده خارج رفته و صد نسل آینده ام ممکن است به دست آورند، همین حالا بیشتر به دست آورده است.

  8. زهره
    پاسخ

    باعرض سلام بنده ۳۵ساله .لیسانس فیزیک و فارغ التحصیل ۸۳.شاغل در شرکت گاز اما به صورت قراردادی یکساله با ۱۱سال سابقه تصمیم به ادامه تحصیل در رشته حقوق نفت و گازگرفته ام .با توجه به اینکه تیدیل وضعیت رشته های مرتبط به شرکت نفت وگاز موقعیت ایده ال تری در اینده در این وزارت خانه دارند . ایا به نظر جنابعالی این تصمیم راه گشایی در اینده شغلی من دارد یا نه .پیشاپیش از راهنمایی استاد گرامی کمال تشکر را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین ارشدی از جهت شغلی ممکن است خیلی فایده مشخصی نداشته باشد.

  9. شادی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من لیسانس حسابداری هستم اما هنوز نتوانستم کاری دولتی پیداکنم هدف من هم جویای کار هست به درس هم علاقه دارم اما میترسم ادامه تحصیل بدهم باز هم بی نتیجه باشد ایا ادامه تحصیل میتواند مرا جذب کار کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کار دولتی که خیلی احتمال آن کم است چه با لیسانس و چه با فوق. ولی رشته حسابداری مورد نیاز شرکتها هست به شرطی که چیزی واقعا یاد گرفته باشید نه فقط یک مدرک دست اتان را گرفته باشد.

  10. vahid
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    بنده مهندس برق هستم و میخاستم رشته حقوق بخونم البته در یک دانشگاه دولتی ولی متاسفانه نمیدونم برای کنکور حقوق کدوم درسها رو بخونم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهندس وحید آیا سوال شما مربوط به کنکور لیسانس حقوق یا فوق لیسانس است. یعنی مهندس ها هم از رشته خودشان دیگر خوششان نمی آید و دنبال سیمرغ هستند.

  11. پگاه
    پاسخ

    سلام ببخشید من کارشناسی مکانیک خوندم میخام واسه ارشد مدیریت صنعتی شرکت کنم ،آیا میتونم؟ب نظر شما خوبه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید شرکت کنید و به هر حال یک اطلاعاتی هم از مدیریت پیدا می کنید بعدا که کار مرتبطی با مکانیک پیدا کردید، شاید این اطلاعات مدیریتی به دردتان بخورد.

  12. دریا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من تیسانس جامعه شناسی هستم غلاقه به ادامه در مقطغ ارشد بالینی هستم یکبار امتخان دادم ولی خیلی کم خوندم واصلا مجاز نشدم الان دودلم چیکار کنم چون اکثرا پیشنهاد میدن بالینی امکان قبولی با توجه به شلوغ بودن این گرایش کم هس گرایشی مثل تربیتی رو ادامه بدم نمیدونم واقغا چه تصمی باید بگیرم که بتونم موفق بشم /ممنون میشم راهنماییم کنید.یا حق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با تغییر رشته بعید است به جایی که مورد نظرتان هست برسید.

  13. غلامرضا حبیبی
    پاسخ

    جناب دکتر سلام چون مقرر است تحقیقی در رابطه با داوری در ایران انجام دهم افتخار آشنائی با حضرتعالی را از طریق یکی از اساتید بدست آوردم . لذا مستدعی است اگر کتابی در این رابطه تالیف فرمودید اعلام در غیر این صورت اطلاعات در رابطه با منابع دیگر مورد استدعا است . همیشه موفق و موید باشید با احترام شاگرد کوچک شما حبیبی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      حبیبی جان سلام، برو کتاب «داوری تجاری بین المللی» اینجانب که توسط انتشارات سمت منتشر شده است را تهیه و مطالعه کنید.

  14. طایفه
    پاسخ

    باسلام،استاد محترم من رشته راهنمایی ومشاوره هستم اصلا روش تحقیق ومقاله نویسی بلد نیستم دراین زمینه کتابی دارید یا از نویسنده دیگر کتابی سراغ دارید که معرفی کنید البته کتابی که بشه ارومیه پیداش کرد. خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است ابتدا از طریق خواندن مقالات و کتب رشته خودتان سعی کنید مهارتهای مقاله نویسی را به صورت عملی یاد بگیرید. البته کتابهای روش تحقیق متعددی هم منتشر شده است که می توانید مراجعه کنید ولی تا کار نکنید و تجربه کسب ننمایید، فایده ندارد.

  15. محمدی
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر شیروی
    من لیسانس و فوق لیسانس مهندسی مکانیک ساخت و تولید دارم، به خاطر گرفتن پروانه نظام مهندسی میخواهم دوباره لیسانس تاسیسات در دانشگاه آزاد بخونم، آیا به صورت همزمان میتونم در دانشگاه آزاد دکترا بخوانم ؟ پایان خدمت دارم.
    با تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در نظام آموزشی ایران شما هر کاری که دوست دارید می توانید بکنید. دانشجوی دکتری حقوق دارد لیسانس حقوق می خواهند و قس علی هذا.

  16. من
    پاسخ

    سلام
    استاد کسی که بخواد شرایط پذیرش گرفتن برا مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه خارجی بگیره باید کدوم قسمت سایت اون دانشگاه رو نگاه کنه؟؟Undergraduate؟؟یا Graduate & Professional؟؟مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، Undergraduate برای کسانی است که می خواهند برای مقطع لیسانس پذیرش بگیرند ولی Graduate برای کسانی است که تمایل دارند در مقطع ارشد یا دکتری پذیرش اخذ کنند.

  17. arshad
    پاسخ

    باسلام و احترام خدمت استاد محترم جناب آقای دکتر شیروی
    لطفا” اعلام بفرمائید کسی که کارمند دانشگاه دولتی می باشد،می تواند در مقاطع بعدی در دانشگاه های دولتی تحصیل نماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد ولی برای دوره های تمام وقت باید اجازه محل کار اخذ شود.

  18. ali
    پاسخ

    سلام
    استاد برا اپلای از ما ی ایمیل میخوان بدم بهشون.دانشجو دانشگاه تهرانم ایمیل دانشگاه تهران بدم بهتره یا جیمیل؟؟یا یاهو؟؟امیدوارم سوال خنده داری نبوده باشه:)
    دانشگاه تهران بهتر نیست؟؟
    مرسی استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما ایمیل دانشگاه را بدهید که نشان دهد که شما یک دانشجوی واقعی هستید. البته در مورد توصیه نامه اکثر دانشگاه ها قبول نمی کنند که استاد با ایمیل جمیل یا یاهو توصیه نامه ارسال کند.

  19. ali
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوارم
    استاد برا اپلای دانشگاهای امریکا توصیه نامه از اساتید خیلی مهمه میخواستم بدونم ملاک اونها چیه؟یعنی استاد براشون مهمه؟یعنی اینکه ی استاد مطرح توصیه نامه بدهد مهمه یا اینکه اونها صرفا میخوان دانشجو رو بشناسن و مطرح بودن یا نبودن استاد مهم نیست؟؟؟یعنی من برم پیش استادی که منو میشناسه توصیه نامه بگیرم یا پیش استاد مطرح که باهاشون کلاس داشتم ولی ممکنه شناختی از من نداشته باشن؟؟مرسی استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این خیلی اهمیت دارد. اگر آن استاد در مجلات معتبر خارجی مقاله داشته باشد یا فارغ التحصیل خارج باشد یا رزومه قوی داشته باشد و فرد شناخته شده ای باشد. البته رتبه دانشگاهی و محل کار استاد هم مهم است.

  20. بهار
    پاسخ

    با عرض سلام
    من لیسانس ادبیات عرب دارم، میخام برای ارشد تغییر رشته بدم، به نظر شما رشته حقوق بهتره یا فقه و حقوق؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام؟ همان عربی خودت را ادامه بده. واقعا تغییر رشته یک امر صحیحی نیست که این روزها مد شده است. آن را مفید نمی دانم و بنابراین توصیه نمی کنم. «من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم **** تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

  21. مرتضی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز و ارجمند
    سپاس از نگاه مهربانتان
    بنده کارشناس هوشبری و استخدام رسمی وزارت درمانم … اما از دیرباز تا کنون دستی در سرودن شعر و نوشتن داشته ام لذا حالا که به آماده شدن برای مقطع ارشد رسیده ام تردید وجودم را فراگرفته…نمیدانم خودم را در مسیر ادبیات سوق داده و دنبال علاقه ام باشم(البته ناگفته نماند که در ادبیات هدفم اخذ مدرک دکتری است) یا به دنبال رشته ای بروم که نان و آبی بیشتر برایم فراهم کند?از بسکه گفته اند ادبیات بازار کار ندارد مرا دو دل کرده اند.یعنی با مدرک دکتری از یک دانشگاه معتبر باز هم باز کار ندارد?از طرفی عده ای از دوستان می گویند این رشته اجر معنوی ندارد چون تو گره گشای زندگی کسی نخواهی شد و مردمی که نان و آبشان هم به سختی حاصل میشود چگونه به واژه ها و تصحیح ها و تدریس های تو دلخوش کنند?چه کنم استاد?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دنبال علاقه ات برو. هر چند که با کارشناسی هوشبری و دکتری ادبیات کسی شما را به عنوان استاد ادبیات قبول نمی کند.

  22. سیروس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد گرامی
    من لیسانس حقوق کیفری هستم و تعدا ۹ مقاله علمی پژوهشی در رشته حقوق را دارم. میخواستم بپرسم که رزومه پژوهشیم بد نیست علاوه بر مقاله کارهای دیگری را نیز دارم. معدل هم ۱۶/۹۲ آیا میتونم برای ارشد بورس بشم یا نه؟ در ضمن خیلی هم کار وکالت را دوست دارم آیا میشود بدون پروانه وکالت کار مشاوره حقوقی انجام داد و پرونده گرفت. ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.
    ارادتمندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لیسانس حقوق کیفری؟ ۹ مقاله علمی پژوهشی؟ معدل پایین؟ مشاوره حقوقی بدون وکالت؟ پس یک لیسانس حقوق هم بگیرید.

  23. مجتبی
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی کارشناسی حقوق دردانشگاه ازادهستم. الحمدالله قلم خیلی خوبی دارم،
    همین موضوع باعث شد که به فکر نوشتن کتابی درضمینه حقوق اداری بنویسم، از آنجایی که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشتم با یکی از اساتید حقوق اداری موضوع را مطرح کردم و ایشان بسیار استقبال کردند و کار ما شروع شد.من در ابتدا آنچه را که خودم جمع آوری کرده بودم به ایشان دادم تا آن را هم خودشان مطالعه کنند و هم به تعدادی از اساتید برجسته نشان داده و از آنها همنظرسنجی کنند که اصلا این نوشته بدرد وقت گذاشتن میخورند یا نه
    بعداز چند هفته ایشان گفتند که من هم خودم نظر مثبتی دارم و هم آن اساتید بسیار تعریف کردند( نقل قول یکی از همان اساتید:این متن را اگر واقعا یک دانشجوی کارشناسی نوشته باشد باتوجه به اینکه علم پایینی دارد بسیار عالی است.) خلاصه میکنم استاد ،ایشان در اواسط کار نوشته های بنده را دریافت و بعد از مدت چند ماه به نام خود آن را به چاپ رساندند و به قول معروف به من از پشت خنجر زدند.هیچ مدرک محکمه پسندی ندارم.استاد هدفم از بیان این ماجرا این بود که فکر نکنید آنچه میخواهم در ذیل مطرح کنم یک تخیل است.من اگر بخواهم کتابی را به نام خود چاپ کنم باید چه کار کنم؟متاسفانه بعد از این ماجرا حتی ترس صحبت کردنش را با اساتید خود دارم.خواهش میکنم برادرانه کمکم کنید.با تشکر فراوان و معذرت به خاطر کامنت طولانی ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ما با نسل عجولی روبرو هستیم. هنوز لیسانس نگرفته برای لیسانس کتاب می نویسید! پسرجان خیلی باید کار کنید تا بتوانید کتابی مفید بنویسید. بنده اولین کتابم را پس را سالها تدریس و حداقل ۱۳ سال بعد از اخذ لیسانس نوشتم. با اینکه فارغ التحصیل دکتری حقوق تجارت بین الملل از استرالیا بودم، ده سال بعد از اخذ دکتری و ده سال تدریس کتاب حقوق تجارت بین الملل را منتشر کردم. البته در نوشته بالا اشکالات املایی و انشایی متعددی وجود دارد.

  24. moslem
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد من دارای لیسانس It هستم و کارمند رسمی بنیاد شهید هستم موندم ارشد رشته خودمو بخونم یا مدیریت دولتی بخونم ؟ لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مدیریت بخوان شاید در بنیاد شهید مدیر شوی، هر چند که من به ندرت مدیری دیدم که مدیریت خوانده باشد.

  25. مرجان
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    من کارشناسیم رو در رشته حسابداری خوندم و میخوام ارشد رو در رشته مدیریت مالی ادامه بدم. با وجود اینکه به رشته مدیریت علاقه بیشتری دارم، به نظر شما این تصمیم آینده شغلی من رو بهتر میکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بهتر از یک لیسانس حسابداری تنها که هست.

  26. ایدا
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی روانشناسی خوندم میخواستم ارشد حقوق شرکت کنم آیا با مدرک ارشد میتونم دفتر وکالت بزنم و به کار وکالت بپردازم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  27. حسن
    پاسخ

    سلام.
    دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم .
    می خواهم روی موضوع بررسی نقش قوانین تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی بر بهبود فضای کسب و کار در ایران کارکنم از نظر جنابعالی ایا این موضوع جای کار دارد . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چطور می خواهید ارزیابی کنید که فضای کسب و کار خوب شده است یا نه؟ این موضوع خیلی حقوقی نیست.

  28. مجيد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من تحقیقی دارم در مورد اینکه مواد قانون مدنی از شماره ١٧ تا ٢١ را بر اساس اصول فقه تجزیه کنم با وجود اینکه نسبت به این درس ضعیف هستم البته الان ترم دوم حقوق هستم و اصول فقه ١ جز واحد درسی می باشدلطف می فرمایید بنده را راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب موضوع سختی است به خصوص که شما هم نه فقه خوانده اید و نه اصول. شاید خواندن کتاب قانون مدنی و فتاوی امام خمینی به شما کمک کند.

  29. abolfazl
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من لیسانس بازنشسته هستم رشته ام مشاوره است می خواهم ادامه تحصیل بدهم آیاحقوق به دردم می خوردمی توانم در سردفتری یاوکالت شرکت کنم قابل ذکر است که متولد ۴۸هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد حقوق و بدون لیسانس نمی توانید ولی برای خودتان خوب است که اطلاعات حقوقی کسب کنید.

  30. marjan ataee
    پاسخ

    سلام استاد بنده ترن سه رشته ی فقه و حقوق دانشگاه گنبد هستم و هدفم برای ارشد حقوق خصوصی روزانه دانشگاه تهران هست و از طرفی به دلیل اینکه رشتم حقوق محض نیست یک سری تفاوتهایی با رشته ی حقوق محض داریم که باعث میشه که منابع ارشد حقوق خصوصی رو به صورت کامل ارایه نمیشه و باید به صورت خودخوان خونده بشه با این تفاسیر بنده چه طوری میتونم یک تعادلی بین دروس به وجود بیارم که به دلیل ارایه نشدن یک سری دروس با بچهایی که حقوق محض خوندن بتونم رقابت کنم؟
    سوال دوم:چگونه مواد قانونی رو به خاطر بسپارم که در صورت نیاز خیلی روان مواد رو به یاد بیارم
    باتشکر از لطف شما استاد گرانقدر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم در کلاسهای حقوق شرکت کنید کلاسهای خوب از اساتید خوب. این به شما کمک می کند که ضعف خود را جبران کنید. البته مطالعه کتابهای حقوقی هم خیلی کم میکند. ۲- اینقدر باید با قوانین مأنوس شوید که یادتان بماند. سعی نکنید حفظ کنید. سعی کنید بفهمید و مرتب با خواندن منابع گوناگون آن را تعمیق دهید.

  31. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام وادب
    من باید تحقیقی با عنوان اصول اختصاصی حاکم بر قراردادهای جوینت ونچر نفتی بنویسم اما منابع که در مورد مشارکت در سرمایه گذاری نفتی باشه پیدا نمیکنم اگر برای شما مقدور است منابعی رو به بنده معرفی کنید با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه ای با همین عنوان در دانشگاه امام صادق دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  32. مهلا
    پاسخ

    سلام میخواستم یک قرداد بین اللملی برام مثال بزنید ک کدام یک ازشرایط را دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می خواهید از یک قرارداد بین المللی سر در آورید می توانید کتاب بی او تی را از انتشارات میزان دریافت کنید و مطالعه کنید تا هم با نمونه قرارداد بین المللی آشنا شوید و هم شرایط آن را بلد شوید.

  33. erfan
    پاسخ

    سلامت

    بین قضاوت و وکالت خیلی مرددم. شانسم برای قضاوت خیلی بیشتره و البته در دسترس تر.
    ولی فک میکنم خیلی کار محدود کننده باشه و صد البته خیلی هم از قضاوت میترسم شاید یه وقتی یه ظلمی کنم به کسی به همین خاطر مشتاق به وکالت میشم. اما وکالت هم خب اولش هیچ درامدی نداری بعضیا میگن بعدش خیلی درامد داره و بعضی میگن که بازار حیلی خرابه… لطفا واضح راهنمایی کنید..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباش برو قضاوت چون دوستش داری.

  34. saghar
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید،بنده دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم ،میخواستم بدونم شما کلاسهای ازاد در رابطه با این رشته هم دارین در تهران که شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که ندارم.

  35. محمدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت اقای شیروی من ۳۳ سال دارم فارق التحصیل کارشناسی رشته ی ادبیات هستم و در حال حاضر در حوضه ی علمیه تحصیل میکنم قصد دارم کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی بخوانم ولی تحقیق کردم و متوجه شدم که با رشته ی ادبیات نمیتوانم وارد این رشته در ارشد بشم از شما راهنمایی میخواستم من در حال حاضر یک پسر پشت کنکوری ویک دختر سوم راهنمایی دارم که نیاز کمتری به کمک من دارند دلم میخواد در اینده اگه بشه یا ازطریق حوزه یا رشته ارشد فقه استقلال مالی پیدا کنم ولی مرددم که کارشناسی رو در این وضعییت ثبت نام کنم یا درپایه سوم حوزه شروع کنم تا کمی از درسهای ارشد که مرتبط با حوزه است رو خونده باشم خواهش میکنم اگه ممکنه زودتر جوابم رو بدید چون ثبت نام نزدیک است به راهنمایتان نیاز دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک پسر پشت کنکوری دارید؟ با ۳۳ سال؟ به هر حال بنظرم فکر این دختر و پسر باشید بهتر است.

  36. sepide
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من سال سوم دبیرستان هستم .. رشته ریاضی . من بر اساس یه سری مشکلاتی وارد این رشته شدم و توایانی خودم رو تو زدن تست ریاضی و فیزیک و … نمیبینم . من میخوام کنکور زبان بدم .
    قبلش بگم که من یادگیری زبان رو توی کلاس های خارج از مدرسه ادامه ندادم …. و الان میخوام شروع کنم به تست و یادگیری گسترده زبان .. بنظرتون اگ با کتاب های کمکی شروع به خوندن کنم و از کلاس های بیرون استفاده نکنم میتونم موفق باشم ؟؟؟
    من به ترجمه کردن بیشتر علاقه مند هستم …
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر احساس می کنید که در رشته ریاضی موفق نیستید در رشته زبان یا علوم انسانی ادامه تحصیل بدهید.

  37. سارا
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر؛من حدود ۶ماه پیش عقد کردم؛عقد دایم اما بخاطر مساله کفالت گرفتن همسرم چون برادر کوچکتر از خودش داره تبت محضری نکردم؛الان کاراش شده منتظریم پرونده بره حوضه تا گرفتن کارتش ….اما الان حهمش خونواده من گیر به محضری کردن دادن من باهمسرم مشکل ندارم این حرفاازارم میده.میخوامبدونم اینکه من محضریش نکردم اما قد من عقددایم باشاهد امضا همه چیزمعتبره؟اگه خدای نکرده به هرحال هراتفاقی بیوفته متلا اختلاف ..؟؟توروخدا زود جواب بدین خیلی درگیره فکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عدم ثبت نکاح دائم برای زن خطراتی را دارد و برای مرد جرم است و قابل پیگیری.

  38. edris
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ارشد برنامه ریزی شهری دارم و سربازی هم نرفته ام چگونه میتوانم در عرض ۳ سال لیسانس حقوق بگیرم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحقیق کنید که اینها که مدرک می دهند چقدر اضافه می گیرند دو ساله به شما مدرک بدهند.

  39. محمد حسین مُدامی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر؛ با سلام و ادب، عنایت فرمایید پاسخ دهید دانشجوی رشته حقوق چرا باید خدمات الکترونیک را بخواند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب نخوانید مگر زور است.

  40. سارا یاری
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناسی ارشد برق علم وصنعت خوندم البته واحد مجازی میخواستم بپرسم آیا برای ادامه تحصیل در دکترا میتونم رشته MBA بخونم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته mba مگر دکتری دارد؟ این یک رشته کاربردی برای مقطع معادل ارشد است.

  41. مینو
    پاسخ

    اقای دکتر خییلی زحمت میکشید که وقت میزارید و پاسخمان را میدهید۰ بنده کارمند شرکت گاز هستم با سابقه ۱۰ سال و بصورت قراردادی نه رسمی ! و الان در دفتر مدیر عامل بعنوان منشی هستم ! با اینکه در بالاترین مقام شرکت فعالیت دارم اما از موقعیتم راضی نیستم چون در اخر یک. منشی. . محسوب میشوم! شما به من پیشنهاد میکنید برای ارشد بخوانم یا خیر ! بنده دیپلم ریاضی فیزیک و دو ترم ریاضی کاربردی خواندم و بخاطر تداخل با کار تغییر رشته داده و اکنون کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی دارم! امتیاز ۷۵ درصد در آزمونهای استخدامی شرکت برایمان اختصاص دادند چون نیروی شرکت هستیم! با اینحال ممکن است آزمون تا سالها انجام نگیرد و یا انجام گیرد اما مرد بخواهند و یا زن بخواهند و شهرهای دیگر یا عسلویه !!!!! ارشد چه رشته ای بخوانم بسیار بسیار علاقه به پیشرفت موقعیتی و مالی دارم ایا روانشناس بالینی بخوانم و قید شرکت را بزنم و فکر تاسیس کلینیک باشم و سپس دکترا و یا در شرکت بمانم و انجا پیشرفت کنم با رسمی شدن و فعالیت مداوم ! به من راهنمایی دهید که چه رشته ای بخوانم !!!! معدل کارشناسی ام ۱۶

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ارشد خیلی شرایط شما را بهبود نمی دهد. به جز اینکه از این به بعد می گویی من یک فوق لیسانس و منشی هستم.

  42. مریم
    پاسخ

    سلام من ارشد شیمی هستم میخوام مهاجرت کنم ولی نمیدونم به کدام کشور برا یکار وزندگی بروم چونتوی کشور خودم نه کاری هست نه امیدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من مشاور مهاجرت نیستم ولی می توانید برای تحصیل بروید کشوری و بعد اگر خواستید آنجا بمانید.

  43. سید عبدالله پورموسویان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی باستحضار میرساند اینجانب ۵۷ ساله با سابقه بیش از سی سال کار اجرایی و مدیریتی ودارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت از دانشگاه امیرکبیر تهران و کارشناس رسمی دادگستری تهران چنانچه بخواهم در زمینه تحصیل قراردادهای بین المللی بالاخص حوزه ساخت و ساز چه آکادمیک و یا غیر آکادمیک تلاشی داشته باشم حضرتعالی چه فرآیندی را توصیه می فرمایید. قبلا از مساعدت و بذل لطف جنابعالی سپاسگزاری می نمایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قدری دیر نیست؟

  44. بهاره
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من لیسانس کامپیوتر دارم و به شغل سردفتری اسناد رسمی علاقه پیدا کرده و کار هم کرده ام. به نظر شما اگر ارشد حقوق بخوانم ، با توجه به لیسانس متفاوت، امکان سردفتر شدن دارم؟ یا باید صرفا لیسانس حقوق داشته باشم
    ممنون از پاسخ گویی شما.
    موفق و موید باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید لیسانس بگیرید.

  45. ali
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    چندتا دانشگاه امریکایی با رنک زیر۱۰رو میتونید معرفی کنید برا اپلای؟؟برا رشته حقوق.مرسی ممنون.

  46. ali
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    به نظر شما برای اپلای دانشگاهای امریکا رتبه کنکور ارزشمندتر هست یا المپیاد؟؟؟اصلا اونا چیزی شبیه کنکور ما دارن که براشون مهم باشه؟؟اصلا کنکور واقعا نشان دهنده سواد ی نفر هست؟؟من خودم دانشگا تاپ میخونم رتبه تک رقمی کنکور زیاد دیدم که کامل بیسوادن!!ولی المپیادیا دیدم خیلی عالی هستن.نظر شما؟؟؟؟مرسی استاد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره در زمان اپلای اینها را عنوان می کنید شاید موثر باشد. البته المپیاد بین المللی فرق دارد.

  47. محمدیان
    پاسخ

    سلام از اینکه جواب سوالم رو نمی دید ممنون و مچکرم .

  48. akbari
    پاسخ

    سلام استاد عزیز جسارتا هزینه مذاکره و تنظیم قرار داد در حقوق تجارت بین الملل بر چه اساسی است و حداقا ان چقدر میباشد؟ خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بر مبنای توافق

  49. من کی هستم؟؟!!
    پاسخ

    سلام
    ۲۲سالمه تا حالا برا هیچکاری تلاش نکردم دانشگا و رشته معتبر میخونم ک فقط لطف خدا بوده نه تلاش خودم مثلا برا کنکور سراسری حتی یه کتاب هم نخوندم!!
    پشیمون و افسرده ام.
    شما جای من بودید چیکار میکردید؟؟حس میکنم خودم حق خودم رو پایمال کردم!!!یعنی هر اتفاقی افتاده باید می افتاد؟؟استاد به تقدیر و سرنوشت اعتقاد دارید؟؟چون تو کنکور هر دفعه اومدم درس بخونم ی اتفاق عجیب غریب افتاد!!هم شرمنده خودمم هم خدا هم خانواده عزیزم.چیکار کنم؟؟حالا شروع کنم دیر نیست؟؟مرسی استاد عزیزم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هم به شانس و تقدیر و سرنوشت اعتقاد نداشتم حالا پیدا کردم چون کسی که هیچ درس نمی خواند در یک دانشگاه و رشته معتبر درس می خواند! من جای شما باشم باز هم هیچ درسی نمی خونم. آخه منی که صبح و شب کتاب می خونم و می نویسم اینقدر خودم را موفق نمی دانم که شما با نخوندن می دونید. اگر اینطور که شما می گویید باشید، با خوندن خیلی لابد موفق خواهید شد.

  50. حدیث
    پاسخ

    سلام آقای دکتر, روزتون به خیر
    خیلی به راهنماییتون نیاز دارم من کارشناسی ارشد الهیات فقه و مبانی حقوق از دانشگاه پیام نور دارم معدلم ١٧ هست حالا خیلی سردر گم هستم نمیدونم برای دکترا ادامه بدم ولی نه مقاله ای دارم و نه کار اجرایی و اصلا وحشت دارم که مبادا بعد از اون هم بیکار بمونم از طرفی آزمون وکالت شرکت کنم که البته هیچ علاقه ای ندارم و فقط برای فرار از بیکاری…. استاد عزیز خواهشمندم کمک کنید چکار کنم؟؟ و اینکه آیا با پروانه وکالت کار دیگه ای جز وکالت میشه انجام داد چون علاقه ای ندارم مثلا میشه دفتر مشاوره حقوقی زد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا پروانه وکالت را بگیر بعد نق بزن. قبول شدن در وکالت خیلی آسان نیست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *