سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. sara
    پاسخ

    سلام من لیسانس برق قدرت دارم میتونم کنکور پزشکی شرکت کنم از خیلی وقته شروع کردم به خوندن ولی معدل پیش ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر قبلا روزانه خوانده اید باید اول آن را تسویه کنید. مشکل سربازی هم برای پسرها هست.

  2. حسین
    پاسخ

    استاد عزیز سلام. تعداد پذیرش مقاله های ای اس ای از ایران در سالهای اخیردر حقوق را چگونه ارزیابی مینمایید نمونه های بر جسته در تجارت را معرفی می کنید. سلامت باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در رشته حقوق به ندرت مقاله ای اس آی خارجی منتشر شده است. یکی از علل آن هم محدود بودن مجلات نمایه شده در آی اس آی است. ولی کلا حقوقیها از جهت زبان و تسلط بر ادبیات حقوقی تطبیقی و بین المللی ضعف شدید دارند و بنابراین نمی توانند در مجلات معتبر بین المللی مقاله منتشر کنند. اشتغال به وکالت و تمرکز بر کسب درآمد مزید بر علت است.

  3. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد گرامی سوالی دارم که می تواند خیالم را راحت کند من ترم ۵هستم میخواهم ارشد بخوانم به نظر شما خصوصی بهتر است یا جزا یعنی کدام از لحاظ علمی بالاتر است ودلیل ان هم ذکر کنید فقط بین خصوصی وجزا مانده ام واز شما مشاوره میخواهم و حرف شما برایم معتبر است وکدام نز دیک تر به حقوق اسلامی است یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی گسترده تر و مباحث آن مبتلا به تر است و کسی که تمایل دارد در بخش صنعت و تجارت و قراردادها کار کند باید حقوق خصوصی بخواند. حقوق جزا محدود جرایم است و همه به این محدوده علاقه مند نیستند

  4. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    یک شرکت پیمانکاری در مناقصه ای برنده میشود و ضمانتنامه انجام تعهدات ارائه میدهد لیکن قبل از ابلاغ شروع بکار و انعقاد قرارداد، کاشف بعمل میآید که با گواهی خلاف واقع در مناقصه مذکور شرکت نموده. اینک دو ضمانتنامه یعنی شرکت در مناقصه و انجام تعهدات در اختیار مناقصه گذار است. از طرفی در برگ پیشنهاد نرخ که به امضای پیمانکار رسیده این جمله آمده: ” مادام که سند پیمان به امضای طرفین نرسیده است پیشنهاد حاضر و اعلام قبولی آن از طرف کارفرما در حکم پیمان تلقی خواهد شد” سوال اینکه: آیا میتوان به استناد این جمله، ضمانتنامه انجام تعهدات ایشان را ضبط کرد؟ یا اینکه فقط ضمانتنامه شرکت در مناقصه را آنهم بدلیل عدم ابلاغ شروع بکار از سوی کارفرما و عدم انعقاد قرارداد، میشود ضبط نمود؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضمانت نامه انجام تعهدات در صورتی است که قرارداد امضا شده باشد و در این صورت ضمانتنامه شرکت در مناقصه آزاد می شود. در هر حال یک ضمانتنامه بیشتر قابل ضبط نیست.

  5. محمود
    پاسخ

    سلام. حق التدرسی یعنی چه؟ ایا اساتید دانشگاه جلسه ای حقوق دریافت میکنند یا ماه به ماه؟ ایا سابقه میخواهد برای تدریس؟ سابقه را از کجا بیاوریم؟
    چه چیزهایی ملاک هست برای مدرس شدن؟ دانشگاه؟ معدل؟………
    توضیح دهید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریسی یعنی این که شما استخدام دانشگاه نیستید ولی دانشگاه به تدریس شما نیاز دارد و صرفا برای تدریس یک یا چند واحد درسی قرارداد حق التدریس با شما امضا می کند که شما درسی را می دهید و به ازای هر ساعت تدریس حقوق می گیرید. ممکن است شما را در ترم بعد دعوت بکنند یا نه

  6. علی
    پاسخ

    سلام
    ضمن عرض خسته نباشی
    دکتر میخواستم بدونم از نظر شما آیا رشته دستیار قضایی خوبه یا رشته فناوری اطلاعات؟؟
    من دانشجوی ترم یک هستم ولی به نظر میاد برام سخت نظر شما چیست ؟
    آیاتغییر رشته بدم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از این رشته ها اطلاعی ندارم.

  7. شریعتی
    پاسخ

    سلام.
    ضمن تشکر به خاطرسایت بسیار مفبدتان سوالی داشتم. من فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی و کاملا مسلط به آن هستم. دوست دارم در رشته حقوق بین الملل به تحصیل بپردازم. آیا تسلط به زبان انگلیسی میتواند به پیشرفت من در این رشته کمک کند؟ یا برای دکتری؟ پیشنهاد شما چیست؟
    بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله زبان نقطه امتیاز شما است ولی نداشتن لیسانس حقوق ضعف شما است که آن قدرت این ضعف را نمی تواند بپوشاند.

  8. roya
    پاسخ

    باسلام احتراما من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم ولی متاسفانه تابه حالا نتونستم مسئله حقوقی وماده قانونی هارا اثبات واستدلال کنم لطفا من را دراین خصوص راهنمایی کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این که توانایی نقد و بررسی قوانین را در پرتو اصول و قواعد حقوقی پیدا کنید باید حتما در کلاسهای درس حقوقی به خصوص حقوق مدنی شرکت کنید و از کتب اساتید استفاده کنید. مطالعه زیاد و تمرکز روی قوانین به شما خیلی کمک خواهد کرد. البته نباید یک دانشجوی تازه کار انتظار داشته باشد که مثل یک استاد نسبت به نقد و بررسی مواد قانونی بپردازد ولی باید به تدریج این مهارت را در خودش گسترش دهد.

  9. غلامرضا
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر اینجانب دانشجوی ترم ۲حقوق بین الملل هستم در حال حاضر کارمند حقوقی پتروشیمی.ایا امکان ادامه تحصیل در دوره دکتری نفت و گاز وجود دارد .خیلی دوست داشتم تجارت بین الملل دوره دکتری بخونم ولی امکانش نیست ضمنا جهت راهنمایی بفرمایید کدام دانشگاهها پذیرش نفت وگاز دارند بسیار ممنونم از سعه صدرتان یا علی مدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان وجود دارد. تهران پردیس مرکزی، پردیس فارابی، شهید بهشتی، امام صادق فعلا این رشته را راه اندازی کرده اند.

  10. ثنا
    پاسخ

    با عرض سلام
    زن می تونه پول دیه ی بدنی رو که برای شوهرش از دادگاه صادر میشه و اون مرد جز مستثنیات دین و حقوق ماهانه چیزی نداره، برای مهریش بگیره یا توقیف کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دیه مسجل شده است می تواند آن را نزد مدیون توقیف کند.

  11. مرتضی
    پاسخ

    سلام
    جناب آقای دکتر در حال کار بر روی پایان نامه ارشد در دانشگاه شهید بهشتی با موضوع خریدهای دولتی در چهارچوب WTO می باشم. با توجه به مقالات شما در این زمینه لطف بفرمایید و در صورت امکان برای جنابعالی منابعی را در این خصوص در اختیار بنده قرار دهید سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابعی در همان مقاله ذکر شده است که به آنها می توانید مراجعه کنید. اگر مقاله خاصی هست که امکان دسترسی ندارید ممکن است اگر دیجیتالی آن را داشته باشم بتوانم کمک کنم.

  12. امیر عاشوری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    حقیر اگر در مقطع ارشد حقوق خصوصی بخوانم
    برای مقطع دکتری حقوق خصوصی بهتر است یا حقوق نفت و گاز یا حقوق تجارت بین المللی و به هر سه علاقه دارم.
    شرایط کاری و جذب هیات علمی
    در کدام شانس بیشتری وجود دارد؟؟
    ممنونم یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو عامل باید در انتخاب شما مد نظر قرار گیرد، یکی علاقه و دیگری امکان قبولی بیشتر. بقیه فرق قابل توجهی ندارد.

  13. محمد حسین
    پاسخ

    سلام بر جناب استاد شیروی گران قدر.
    آیا اساسا بیعی متصور هست که در آن بایع امکان این را داشته باشد که توابع آن بیع را نفروشد و خریدار به تصور اینکه توابع نیز به او منتقل میشود قرار داد را منعقد کند حال آنکه به جهت عدم انطباق قصدین در توابع معامله معامله از ریشه باطل است؟مگر بایع میتواند مانع انتقال توابع شود؟ با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اختلاف در توابع باعث بطلان معامله نمی شود. اگر بین طرفین اختلاف نظر بروز کند، ملاک عرفی در الحاق یا عدم الحاق توابع ملاک عمل خواهد بود و قصد شخصی افراد اهمیتی ندارد.

  14. مريم
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید . استاد من کتاب اینکوترمز شما رو میخام میشه کد کتابتونو بفرمایید و نام انشارات رو هم بگید که ممونو تر میشم …… موفق باشید و سربلند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکوترمز در فصل هشتم کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب بررسی شده است که توسط انتشارات سمت منتشر شده است و می توانید کتاب را از کتابفروشیهای دانشگاهی تهیه کنید.

  15. بهراد
    پاسخ

    اگر در یک قرارداد پیمانکاری، یک شخص حقوقی و شخص حقیقی شریک شوند و در قرارداد که ۶ ماه بوده ذکر شود: ضمناً قراردادهای الحاقی یا جدید که ممکن است در آینده بین شرکت و کارفرما منعقد شود نیز شامل این قرارداد میشوند. اگر بعد از ۶ ماه، فرد حقیقی انصراف دهد و توافق شفاهی صورت بگیرد ولی کتباً درج نشود و فرد حقیقی از پروژه تسویه کند و برود اما شرکت حقوقی قرارداد را ادامه بدهد و بعد از ادامه کار طی دو سال اینده، شرکت ضرر کند ایا شرکت میتواند ادعای شراکت با شخص و شریک بودن او در ضرر را در این دو سال بنماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ادعا که می تواند بکند ولی شخص حقیقی باید ثابت کند که قبلا با توافق از این شراکت خارج شده است و مسئول تبعات بعدی آن نیست.

  16. مصطفی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد استاد می خواستم در زمینه ی حقوق نفت برام بیشتر توضیح دهید ویک سری توصیه هایی را هم بر ای ورود به این رشته بفرمایید وتوضیح دهید که آیا ورود به این رشته ضرورت جامعه امروز هست یا نه آیا می توان با استفاده ازمبانی اسلامی این رشته را بومی کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قراردادها اصولا یک امر عرفی است و در شریعت مورد تأیید قرارگرفته است. عمده مسایل حقوق نفت قراردادهای نفتی و نحوه سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به این منطقه است که با مسایل مالکیت نفت مرتبط می شود.

  17. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آیا موضوع ۲۵% افزایش/کاهش حجم قراردادهای دولتی، شامل قراردادهای در حد معاملات متوسط (زیر ۸۸ میلیون تومان) هم میشود و آیا میتوان در متن چنین قراردادهایی آنرا ذکر نمود؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعی ندارد ولی برای این نوع قراردادها چون تشریفات مناقصه وجود ندارد، ضرورتی به ذکر آن نیست و بعدا می شود بیش را توافق کرد.

  18. ماهان
    پاسخ

    با عرص سلام وخسته نباشید
    آیا جذب نیرو بعنوان هیات علمی شرط سنی خاصی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداکثر ۴۵ سالگی باید داشته باشید.

  19. علی محمدی
    پاسخ

    باسلام وادب استاد محترم می خواستم راهنمایی بفرمایید اگر راجع به یک موضوع حقوقی مثلا مسولیت مدنی پزشک بخوام در مقالات خارجی جستجو کنم چه روشی را توصیه میکنید ایا باید به سایت خاصی مراجعه کنم یا عنوان را به لاتین در گوگل سرچ کنم مثلا در فارسی به مگ ایران یا پایگاه نور و… مراجعه میکنیم دانشجوی ارشد هستم با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکسری از مجلات را می توانید به صورت مجانی و از طریق جستجوی گوگل پیدا کنید. ولی یک سری تنها در پایگاه های پولی قابل دسترسی است مثل westlaw یا heinonline jstor یا lexis-nexis

  20. میثم
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    چرا قبول شدن دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی در مقطع دکترا با مشکلات فراوانی همراه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عمده دلیل آن نداشتن پایان نامه و عدم حضور در کلاس است.

  21. نیاز هستم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید استاد من فوق لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد هستم امّا تا به حال نتونستم وارد بازار کار بشم کسی به رشته ی ما توجه نمیکنه میشه منو راهنمایی کنید که چطور وارد بازار کار بشم و یا میشه عضو هیات علمی بشم با وجود اینکه دانشجوی ممتازم ولی هیچ کاری نتونستم انجام بدم شما بگید چیکار کنم بهتره.ممنونم.

    ب

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید قدری ابتکار به خرج بدهید و کاری دست و پا کنید. مثلا می توانید کار ویراستاری انجام دهید.

  22. هادی
    پاسخ

    با سلام :ایا با داشتن فوق لیسانس جزا امکان قبولی در دکترا حقوق نفت و گاز است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال آن کم است.

  23. نسترن
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد عزیز
    از اینکه با این روش دانسته های خودتان را در اختیار ما دانشجویان قرار می دهید و به نوعی زکات علمتان را می دهید بی نهایت سپاسگزارم.سوالی داشتم در خصوص اینکه فردی که در گرایش تجارت بین الملل در مقطع ارشد فارغ التحصیل میشه از نظر اشتغال دارای چه وجوه تمایزی نسبت به یک فارغ التحصیل ارشد حقوق خصوصی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب طبیعتا بیشتر با مسایل تجاری بین المللی آشنا خواهد بود و امکان کار در این زمینه برای وی بیشتر فراهم خواهد بود.

  24. کارشناس قراردادها
    پاسخ

    استاد محترم، ۱. معادل انگلیسی “رأی وحدت رویه” چه می شود؟
    ۲. آیا مناسب است در قرارداد انگلیسی و در بخش تعاریف، در تعریف “APPLICABLE LAWS”، رأی وحدت رویه نیز گنجانده شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، case law نامیده می شود ولی ضرورتی به ذکر آن در قرارداد نیست.

  25. محمود امیری
    پاسخ

    استاد گرامی با سلام
    به نظر شما فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد حقوق بین الملل میتوانند در آزمون دکتری حقوق نفت وگاز شرکت کنند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان هست و تعدادی نیز امسال از فارغ التحصیلان بین الملل در حقوق نفت دکتری پذیرفته شدند.

  26. سعید
    پاسخ

    ایا ارشد مدیریت میتواند دکتری حقوق نفت و گاز امتحان بدهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی امکان پذیرش در مرحله مصاحبه خیلی ضعیف است.

  27. یزدانی
    پاسخ

    سلام با تشکر از نوشته هایتان
    استاد من میخواستم در رابطه با بیمه باربری محموله های نفتی و گازی بویزه گازهای مایع ال ان جی
    در پایان نامه .آیا موضوع خوبی است؟
    ایا فضا دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع بدی نیست ولی منابع چطور؟

  28. پدرام
    پاسخ

    باسلام واحترام
    خواهشمندم در صورت امکان ترجمه دقیق و مختصر توضیحی در خصوص شرط زیر مرقوم فرمایید
    Liquidated Damages for Guaranteed Data

    باامتنان فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی وجه التزام برای داده های تضمین شده

  29. موسوی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند لطفا در صورت امکان به سوال بنده پاسخ دهید.
    تفاوت ماده ۵۶۸ با بند الف ماده ۵۶۹ چیست؟

    ماده ۵۶۸- درشکستگی عضوی که دارای دیه مقدر است، چنانچه پس از جنایت بهگونهای اصلاح شود که هیچ عیب و نقصی در آن باقی نماند، چهار بیست و پنجم دیه آن عضو ثابت است و چنانچه با عیب و نقص اصلاح شود یا برای آن عضو دیه مقدری نباشد، ارش ثابت است مگر در مواردی که در این قانون خلاف آن مقرر شده باشد.

    ماده ۵۶۹- دیه شکستن، ترک برداشتن و خرد شدن استخوان هر عضو دارای دیه مقدر به شرح زیر است:
    الف- دیه شکستن استخوان هر عضو یک پنجم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهارپنجم دیه شکستن آن است.
    ب- دیه خرد شدن استخوان هر عضو یک سوم دیه آن عضو و اگر بدون عیب درمان شود چهارپنجم دیه خرد شدن آن استخوان است.
    پ- دیه ترک برداشتن استخوان هر عضو چهار پنجم دیه شکستن آن عضو است.
    ت- دیه جراحتی که به استخوان نفوذ کند بدون آنکه موجب شکستگی آن گردد و نیز دیه موضحه آن، یک چهارم دیه شکستگی آن عضو است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شکستگی عضو اعم از شکستگی استخوان است. بنابراین اگر استخوان بشکند باید به ماده ۵۶۹ مراجعه شود و اگر عضویی مثل دماغ یا گوش شکسته شود، به ماده ۵۶۸ مراجعه گردد.

  30. بهزاد
    پاسخ

    در یک پروژه سد سازی با کارفرمایی اب منطقه ای استان و پیمانکاری یک موسسه از سپاه ایا یک شرکت که قسمتی از کار را از موسسه گرفته(پیمانکار جزء) حق شراکت کار را با یک شخص دارد؟( زیرا با استناد به بند ۲۵ شرایط عمومی پیمان ذکر شده است که پیمانکار جزء هیچگونه حقی در دادن قسمتی از کار یا کل کار را به غیر ندارد).

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا انجام کار از طریق به کار گیری پیمانکار فرعی اشکالی ندارد ولی واگذاری قرارداد جزا یا کلا اشکال دارد و باید نظر کارفرما جلب شود. مگر خلاف آن در قرارداد شرط شده باشد.

  31. بهداد
    پاسخ

    با سلام
    ایا قراداد یک شرکت با فردی جهت شراکت در پروژه ای با امضاء مدیرعامل و بدون مهر شرکت یا اعضا هیئت مدیره قابل قبول است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید روزنامه رسمی آن شرکت دیده شود که اسناد تعهدآور را چه کسی باید امضا کند. اگر رعایت نشده باشد در مقابل شرکت غیر قابل استناد ولی علیه شخص مدیر عامل قابل استناد است.

  32. محسنی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    مقالات همایشی بالاخص بین المللی داخلی تاثیری در گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی دارد؟ و آیا مقاله ای را که در کتاب همایش چاپ شده می توانیم با اندکی تغییر برای مجلات بفرستیم؟( بنده قصد فریب ندارم؛ بلکه در جایی خوانده بودم که می شود با تغییر مقاله چنین کاری را انجام داد؟
    با تشکر محسنی
    ارشد حقوق خصوصی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره بخشی از رزومه است. بله این امکان دارد ولی یکی را باید عرضه کنید.

  33. حسینی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    استاد گرامی درخصوص جوینت ونچر سئوالاتی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    ۱. برای جوینت ونچر ساختاری چهارگانه تعریف شده که ساختار حقوقی رو متوجه نمیشم منظور چیه؟
    ۲. جوینت ونچر قراردادی چه تفاوتی با ساختار حقوقی داره؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جونت ونچر به دو روش است یکی بدون تشکیل یک شرکت جدید که به آن قراردادی گفته می شود و دیگری با تشکیل یک شرکت جدید که به آن شرکتی گفته می شود. بقیه را هم نمی دانم.

  34. محمد
    پاسخ

    سلام. لیسانس مدیریت امور فرهنگی دارم. برای ارشد میخواهم مطالعات فرهنگی شرکت کنم ایا میتوانم تدریس در دانشگاه را داشته باشم. کمکم کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این رشته ها به هم مرتبط هستند ولی با فوق سخته که حق التدریس پیدا کنی.

  35. hadi
    پاسخ

    با سلام
    این جانب در ٩٢/٧/٢٢ ملکم را به یه آقایی تماما چکی فروختم ( به دلیل عدم اطلاع ) لازم به ذکر است که در این مبایعه نامه به دروغ ذکر شده که ١١٠ میلیون تومن آن نقدا پرداخت گردید که آن هم چک بوده و پاس نشده است . هیچ یک از چک های این آقا پاس نشده . در مبایعه نامه ذکر نشده که در صورت پاس نشدن چک ها معامله فسخ است . این مبایعه نامه در ٣ نسخه تهیه شده که ٢ نسخه دست اون آقاست و یک نسخه دست من . این مبایعه نامه کاملا دستی و بدون کد رهگیری است و من در هنگام امضا هیچ شاهدی از خودم نداشتم و تمام شاهدین کارمندای اون آقا بوده اند و در متن مبایعه نامه به دروغ دستمزد مشاور املاک ۶٠٠٠٠٠٠ تومن ذکر شده که در اصل هیچ مشاور املاکی این مبایعه نامه را مهر و امضا نکرده است . درضمن این آقا همان روز ملک را از من تحویل گرفته و در صورتجلسه ی تحویل آورده است که فروشنده هر گونه حق اعتراض را از خود سلب نموده است . و این آقا این ملک را روی همین مبایعه نامه و بدون دادن حتی یک ریال به من به کس دیگه ای به عنوان بدهی انتقال داده است . من باید چی کار کنم تا ملکمو پس بگیرم و قرارداد را فسخ کنم؟ با توجه به اینکه در متن مبا یعه نامه دروغ آورده شده آیا مبایعه نامه اعتبار دارد؟ سند به نام بندس اما ملک در تصرف اون آقاست . آیا نفر دومی که از اون آقا ملک را به عنوان بدهی برداشته می تواند مرا الزام به سند کند؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر بود چیز دورغ را تأیید نمی کردید و حالا که تأیید کردید به عهده شما است که خلاف آن را ثابت کنید.

  36. امین
    پاسخ

    سلام
    اینجانب فوق لیسانس مهندسی یرق هستم.
    دبیر اموزش و پرورش نیز هستم.

    تصمیم گرفتم بجای شرکت در دوره phd از اول کنکور سراسری بدهم و بجای ۵ سال phd دوره ۵سال دندانپزشکی عمومی بحوانم .

    ایا با توجه به اشباع شدن فارغ التحصیلان phd این کار درست هست؟

    ایا با دکتری عمومی دندانپزشکی میتوان عضو هیت علمی دانشگاههای تازه تاسیس که دندانپزشکی دارن شد؟
    اگر میشود ایا با دندانپزشکی عمومی حکم استاد یار میزنن؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر چون دکتری در پزشکی در حد ارشد است.

  37. EISA
    پاسخ

    سلام درسال ۸۸ نیم بطری مشروب از شخصی گرفته شده است با استناد به ماده ۷۰۲ اصلاحی سی ویک روز حبس وسی ضربه شلاق به همراه جزای نقدی به مقدار پنج برابر ارزش عرفی مشروب حکم صادر شده است وهمان حکم هم بصورت قانونی ابلاغ گردیده است محکوم علیه تا به حال فراری بوده است وشخص دیگری به وجه الکفاله به مبلغ پنج میلیون تومان از محکوم علیه ضمانت نموده است بدلیل متواری بودن محکوم علیه وعدم توان معرفی وجه الکفاله بنفع دولت ضبط شده ودرحال حاضر از حقوق ایشان بصورت ماهانه کسر می گردد.به تازگی متوجه شدیم که بعداز صدورحکم وابلاغ آن به محکوم علیه بصورت قانونی حکم اصداری از سی ویک روز به سه ماه ویک روز تغیرداده شده است که این امرهم دردادنامه دست نویس قاضی محترم ومشخص ومحرز می باشد وهم دردادنامه تایپ شده که با خودکار اضافه شده است واین درحالی است که در دادنامه ابلاغ شده به محکوم علیه سی ویک روز بوده وتغیری هم ندارد.لذا
    ۱-آیا بدون صدور دادنامه اصلاحی قاضی یا اجرای احکام می توانست دادنامه را اصلاح نماید ومجازات را از سی و یک روز به سه ماه ویک روز تغییر دهد یا خیر؟
    ۲-درحال حاضر با توجه به تغییر پیش آمده حکم مذکور قابل اجرا می باشد یا خیرواگر قابل اجرا هست کدام مجازات باید اجرا شودسی و یک روز یا سه ماه ویک روز؟
    ۳-درصورتی که مجدداً اصلاحیه صادر بشود وحکم تغییرکند ضبط وجه الکفاله منتفی است یا به همان صورت ادامه پیدا می کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سی و یک روز حبس باید حتما به جزای نقدی تبدیل شود. امکان تغییر حکم توسط قاضی نیست مگر اشتباه تایپی.

  38. حسینی منش
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند،دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم موضوعی برای تحقیق انتخاب کرده ام با عنوان : تحلیل حقوقی قرارداهای توسعه ی مشترک در صنعت نفت و گاز ولی برای منبع با مشکل روبرو شدم از شما در خواست راهنمایی دارم
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به مقاله دکتر میرعباسی و دکتر کاشانی مراجعه کنید.

  39. محممد
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر شیروی و آرزوی طول عمر
    آیا منبعی وجود دارد که قراردادهای تجاری بین المللی را دسته بندی کرده باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید به منبع زیر مراجعه کنید
      INTERNATIONAL COMMERCIAL AGREE MEN
      Rebecca Attree

  40. مریم
    پاسخ

    عرض سلام آقای دکتر
    بنده لیسانس فقه و حقوق و ارشد حقوق خانواده دارم میخوام برای دکتری شرکت کنم شما شرکت در دکتری فقه را توصیه می فرمائید یامطالعات زنان را؟
    درضمن اگر مطالعه کتب حقوقی را آغاز کنم به نظر حضرتعالی با این مدرک کارشناسی و ارشد امکان قبولی در مصاحبه دکتری رشته حقوق بین الملل یا عمومی هست؟(باتوجه به اینکه مقاله چاپ شده حقوقی ندارم)
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فقه و حقوق مناسب باشد. امکان رشته حقوق کمتر است.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی عزیر.. قبل از هر چیز میخوام از سعه صدرتون در پاسخ به نطرات تشکر کنم.. من کارشناس حقوق هستم برای مقطع ارشد خیلی مشتاقم تجارت بین الملل بخونم.. میخواستم بدونم با توجه به اینکه تو زمینه تجهیزات دندانپزشکی فعال هستم وبا اکثر شرکتهای وارد کننده در ارتباط هستم ایا تحصیل در این رشته میتونه باعث پیشرفت در اینده شغلی بنده بشه… براتون بهترین ها رو ارزو مندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال حقوق تجارت بین الملل بیشتر از هر گرایش حقوق به مباحث صادرات و واردات مرتبط است.

  42. داریوش احمدی
    پاسخ

    هو المبین
    استاد گرانقدر و مهربان باسپاس فراوان از دلسوزیها وزحماتتان برای عموم دانشجویان
    میخواستم ندانم به نظر شما فارغ التحصیلان کارشنای ارشد حقوق مالکیت فکری نیز میتوانند در آزمون دکتری نفت وگاز وخصوصا مصاحبه آن موفق باشندآیا با ایراد تفاوت مدرک دوره ارشد از ناحیه ممتحنین مواجه نمی شوند . لطفا راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می تواند و امکان قبولی وی با سایر رشته ها تفاوت چندانی ندارد.

  43. مهرداد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ژورنال isi هست که به حقوق نفت و گاز هم بپردازد و بتوان مقالات رادر ان چاپ نمود با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله مجلات متعدد خارجی هست که می شود در آنها مقاله مربوط به حقوق نفت و گاز چاپ کرد. برای لیست مجلات به سایت ISI مراجعه کنید.

  44. الهام
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من ترم ۲ ارشد جزا هستم یکی از موضوعاتی که برای پایان نامه در نظر گرفتم بررسی تاثیر تحریم ها بر وقوع جرایم است میخواستم نظرتون درباره این موضوع بدونم اگه کتاب یا مقاله ای در این زمینه سراغ دارید ممنون میشم که معرفی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب خاصی سراغ ندارم ولی به هر حال موضوع بیشتر جنبه جرمشناسی دارد و مسلما جرایم خاصی را افزایش می دهد. مثل جرایم اقتصادی

  45. شهرزاد
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام.بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم. ب نظر شما برای ادامه تحصیل حقوق خصوصی بهتر هست یا حقوق نفت و گاز؟برای هیات علمی شدن در دانشگاه کدام گرایش بهتر است؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو ولی شاید نفت و گاز فرصت بیشتری برای هیات علمی فراهم کند.

  46. میثم
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرانقدر به نظر شما ماهیت اقاله چیست آیا میتوان گفت عقداست ومشمول اصل نسبی بودن قرادادها با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اقاله فسخی است که از طریق توافق دو اراده و تراضی آنها بوجود آمده است و بنابراین ماهیت عقدی ندارد.

  47. داریوش زند
    پاسخ

    باسلام اینجانب یک باب مغازه از شخصی خریداری نموده ام و در قولنامه ذکر شده است که فروشنده موظف است تا تاریخ مشخص نسبت به انتقال سند اقدام نماید ولی ایشان حدود دو ماه است که انروز و فردا میکند (بعلت مشکلات شهرداری ) سوال بنده این است که با توجه به اینکه من کلیه تعهدات مالی مندرج در قولنامه را انجام داده ام ولی فروشنده به تعهد خود در زمان مقرر عمل نکرده است حق فسخ قرارداد و گرفتن ضرر و زیان را دارم ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق فسخ را دارید ولی مطالبه ضرر و زیان به سادگی امکان پذیر نیست.

  48. sohila
    پاسخ

    سلام
    فرق لغات زیر در بکار بردن متن چیست؟
    bargain-trade-transaction
    چون همه شان یه معنی معامله کردن است.
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای فهم تفاوت آنها باید به متنهایی مراجعه کرد که آنها را استفاده می کنند. برای مثال می توانید از اینترنت کمک بگیرید. با جستجو در گوگل و با مشاهده مواردی که استفاده شده متوجه خواهی شد که چه فرقی اینها با هم دارد.

  49. farid
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر واحد آپارتمانی دارم که مدتی است به جهت نیاز مالی به فروش آن اقدام نموده ام ، خریداری پس از اصرار زیاد جهت خرید این واحد توسط مشاورین املاک مختلف اقدام نمود ( بدلیل اختلاف قیمتی که با هم داشتیم اینجانب مخالفت نمودم ) تا اینکه بالاخره قیمت را به دلیل نیاز مالی کاهش دادم و قولنامه نوشته شد ولی فقط شاهد من امضا نمود و امضای شاهد خریدار و دادن چک ها به فردای روز معامله موکول گردید که متاسفانه ایشان فردای روز معامله ادعای پشیمانی نموده است ( در زمان معامله مبلغ ۵ میلیون وجه الضمان توسط بنگاه از خریدار دریافت شد ) حال می خواهم بدانم آیا خریدار حق فسخ قرارداد را به این شکل دارد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا حق ندارد که معامله را فسخ کند.

  50. majid
    پاسخ

    ضمن سلام و خدا قوت میخواستم بنده را لطف کرده از دو راهی پیشرو خلاص کنید. من دانشجوی تجارت بین الملل ترم یک هستم اما مشکل من اینه که برای دکتری چه انتخاب درستی داشته باشم خوب در اینجا که دکترای تجارت بین الملل نداره به نظر شما من برای ادامه تحصیل به خارج برم (تجارت بین الملل) یا دکتری همینجا گرایش نفت و گاز را بخوانم؟ بیشتر برام اینده کاری مهمه ولی به هر دو رشته علاقه دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری تجارت بین الملل در راه است ولی شما می توانید حقوق خصوصی یا نفت و گاز شرکت کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *