سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سحر
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بابت وقتی که برای پاسخ دهی به سوالات می گذارید سپاس فراوان
    بنده ۲تا مقاله برای ترجمه میخواستم در زمینه حقوق تجارت بین الملل و حقوق بین الملل خصوصی(تعارض قوانین) هرچی سرچ کردم چیز مناسبی پیدا نکردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  2. داوطلب
    پاسخ

    ضمن سلام و خسته نباشید محضر حضرتعالی
    جناب اقای دکتر
    من لیسانس اقتصاد بازرگانی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش مالی) و متقاضی دکترای فاینانس(مدیریت مالی) هستم آیا این سه رشته همگن هستند چون وزارت علوم گفته باید همگن باشن تا مدرک دکترای شما ارزشیابی بشه
    شرمنده وققتون رو میگیرم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در یک جهت هستند و مشکلی نباید پیش بیاید.

  3. آرش
    پاسخ

    سلام استاد عزیز ، خسته نباشید : من دارای کارشناسی علوم اقتصادی گرایش اقتصاد حمل و نقل هستم اما این گرایش خاص به جز سازمان بنادر و دریانوردی در جای دیگر جایگاهی ندارد و در بازار کار گرایش های دیگر این رشته ( اقتصاد بازرگانی ، نظری ، صنعتی و … ) را مد نظر دارند تا جایی که وقتی چند روز قبل برای کاری به دانشگاه رفته بودم متوجه شدم که دانشکده در حال مکاتبه با وزارت علوم برای تعیین تکلیف این گرایش ( حذف گرایش ) می باشد ، در حالی که این گرایش ها بیش از ۱۵ واحد تفاوت ندارند. خیلی از اساتید پیشنهاد ادامه تحصیل در ارشد را دادند گروهی پیشنهاد ادامه همین رشته اقتصاد با گرایش اقتصاد محض را دادند ( اما نگرانی من از این است که دوباره بعد از ارشد هم دچار مشکل کاری شوم ) و گروهی دیکر هم پیشنهاد رشته مدیریت بازرگانی یا مدیریت مالی که به رشته اقتصاد هم نزدیک است را دادند ، با توجه به اینکه دروس آزمون ورودی این سه رشته تقریبا مشابه است ، شما چه توصیه ای می کنید ؟ به هر سه علاقه دارم و در دوره کارشناسی برحی از دروس مربوط به این رشته ها ( مالی و بازرگانی ) را گذزانده ام. مشکل سربازی هم ندارم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مدیریت بازرگانی و بعد مدیریت مالی بهتر است.

  4. زهرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    یه سوال ذهن منو مشغول کرده اگر محل تحویل در بارنامه و ucp تفاوت باشه تکلیف چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم منظورتان از ucp چیست؟ منظورتان UCP600 است که ناظر به اعتبارات اسنادی است؟

  5. محمد جواد بردستانی
    پاسخ

    سلام استاد محترم ببخشید استاد من علاقمند به کار در زمینه های قراردادهای نفتی هستم ومیخواستم مقاله ای در این رابطه بنویسم که کمتر کار شده باشه وکاربردی نیز باشد شما چه توصیه ای به من میکنید لطفا چند موضوع خوب رو بهم پیشنهاد کنین من دانشجوی نفت وگاز پردیس فارابی دانشگاه تهرا ن هستم در مقطع ارشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کمتر کار شده باشد پس مشکل است و باید منابع زیادی را با سختی بدست آورید.

  6. فهیمه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرانقدر.درمورد گرایش ارشد راهنمایی می خواستم. جنابعالی کدام گرایش را در کدام دانشگاه پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به علاقه شما بستگی دارد ولی دانشگاه های تهران، شهید بهشتی خوب است. رشته های تجارت بین الملل و حقوق خصوصی هر دو خوب هستند.

  7. مهرداد
    پاسخ

    سلام برشما استادعزیز
    فارغ التحصیل ۸۶حقوق خصوصی دانشگاه قم هستم افتخارداشتم دروس تجارت بین الملل و حقوق مدنی رو با شما گذروندم موضوع پایان نامه هم”شرایط مورد بیمه دریایی در حقوق ایران و انگلستان”بوده ویک مقاله هم در همون سال در فصلنامه صنعت بیمه با موضوع”مسوولیت مالک کشتی وپوشش بیمه ای ان”چاپ کردم الان واسه دکتری خارج کشور دارم اقدام میکنم میخوام یک موضوع تجاری مرتبط با پایان نامه ومقاله یعنی بیمه دریایی یا در زمینه قراردادهای تجاری در بیمه دریایی رو به دانشگاه پیشنهاد بدم ولی یک موضوعی که به روز باشه لطفا در این خصوص بهم کمک کنیدممنون میشم استاد.
    دوستدارشما
    مهرداد از شیراز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلفنی تماس بگیرید که کمک اتان کنم.

  8. سياوش
    پاسخ

    سلام استاد میشه اینو معنی کنید؟
    enforcement of arbitral awards annulled in russia
    case comment on court of amsterdam april28,2009

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این عنوان یک مقاله است: «اجرای آرای داروی باطل شده در روسیه: اظهار نظر در خصوص رأی دادگاه تجدید نظر امستردام مورخ ۲۸ اوریل ۲۰۰۹: »

  9. رانا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    دکتر کسایی که شیوه ی تحصیلشون آموزش محوره دکترا تو مصاحبه قبول نمیشن ؟ یا به عبارت دیگه پایان نامه چه سهمی در قبولی دکتری داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره در شرایط مساوی ترجیح با کسانی است که پایان نامه گذرانده اند چون اصل دکتری هم رساله است.

  10. محمد قادرپور
    پاسخ

    باسلام،استاد کسی که از معافیت تحصیلی استفاده میکنه اگه انصراف بده و در کنکور شرکت کند معافیت تحصیلی رو از اول واسش حساب میکند یا براساس معافیت تحصیلی اول که استفاده کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر معافیت تحصیلی شما به هر دلیلی باطل شود باید بروید سربازی نمی توانید مجددا استفاده کنید مگر این که هنوز وقت اعزام شما نرسیده باشد.

  11. ایدا
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید خدمت استاد گرانقدر جناب دکتر شیروی.سوالی خدمتتون داشتم مبنی بر اینکه برای ارشد حقوق نفت و گاز چه منابعی باید مطالعه بشه؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای ارشد نفت و گاز مواد درسی حقوق عمومی را باید امتحان بدهید.

  12. parisa
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم
    من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم.میخواستم بدونم برای دکترا آیا میتونم در گرایش حقوق نفت و گاز شرکت کنم یا فقط فارغ التحصیلان تجارت بین الملل در این گرایش پذیرفته می شوند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مانعی ندارد و می توانید شرکت کنید.

  13. نینا
    پاسخ

    با سلام،
    اینجانب دارای ۴ قرارداد ۶ ماهه با یک شرکت خصوصی هستم که با وجود کسر بیمه ۵% از دریافتی اینجانب، طی این دو سال بیمه نبوده ام، لطف می کنید اگر بفرمایید که این یک موردقضایی در دادگاه می باشد یا خیر ؟ و اگر حقوق دادنی را که بتوانم برای حل این مسئله به ایشان مراجعه کنم معرفی نمایید، کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا قرارداد شما به صورت مشاوره است که ۵ درصد کسر می شود و کارفرما تکلیفی به بیمه کردن شما ندارد.

  14. dostdare ostad
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز
    میخواستم بدونم برای الزام والدین به دادن نفقه اولاد سن خاصی مطرح هست یا نه؟ مثلاً نفقه دختر۱۸ ساله ای که پدر ومادرش ازهم جدا شده اند با کیست؟
    زنده باشید استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر سن خاصی وجود ندارد و شرط آن این است که دهنده نفقه دارا و گیرنده نفقه ندار باشد و گیرنده نفقه هم نتواند با کسب و کار نیازهای خود را برطرف نماید.

  15. محمد احمدی
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم .میخواستم بدانم بهترین اولویت بعد از اتمام لیسانس چیست ایا برای ارشد بخوانم یا در ازمون قصا شرکت کنم لطفا برای این دو گزینه توصیح دهید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این دو از یک جنس نیست یکی برای کار و دیگری برای ادامه تحصیل است. بنظرم هر دو را انجام دهید.

  16. zahra
    پاسخ

    استاد سایتتون عالییه انشااله همیشه موفق باشید

  17. ali
    پاسخ

    سلام استاد
    علت تعارض مدت واخواهی در ماده ۲۱۷ آیین دادرسی کیفری و ماده ۳۰۶ قانون مدنی چیست با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بین اینها تعارض وجود ندارد بلکه تفاوت وجود دارد. در مسایل کیفری مدت به ده روز کاهش پیدا کرده است که زودتر تعیین تکلیف گردد ولی قانونگذار این را در امور مدنی به بیست روز افزایش داده تا فرصت بیشتری برای اعتراض وجود داشته باشد.

  18. میثم
    پاسخ

    با سلام و تبریک عید غدیر خدمت شما استاد گرامی
    استاد مقالات داخلی و خارجی که در مورد حقوق نفت و گاز نوشته شده است را از چه طریق بدست بیاوریم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقالات داخلی را در پایگاه های مقالات مثل مگ ایران، پایگاه نور و پایگاه مجلات دانشگاه تهران جستجو کنید و مقالات خارجی را هم از طریق گوگل جستجو کنید. برخی از سایتهای پولی هم از طریق دانشگاه ها قابل دسترسی هست

  19. مهدی
    پاسخ

    عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی
    سطح علمی دوره ارشد حقوق خصوصی دانشگاه مفید را چگونه ارزیابی میکنید ؟ آیا امکان قبولی در دوره دکتری تهران را فراهم میکند ؟
    آیا شما همچنان به تدریس در این دانشگاه ادامه میدهید ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      دانشگاه مفید از اساتید خوبی برخوردار بوده است و سطح خوبی دارد. من فعلا به دلیل مشغله ها فراوان امکان تدریس در آن دانشگاه را پیدا نکردم.

  20. رزاقی
    پاسخ

    باسلام.از جنابعالی می خواستم در باره بورس و نحوه ورود به آن و کار در آن و بطورکلی آشنایی با مبانی و مقدمات بورس بازی منابعی را معرفی نمایید.با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مورد ورود به بازار بورس کتابهای متعددی نوشته شده است و توصیه هایی هم در روزنامه های اقتصادی چاپ می شود. در اینترنت هم مطالب خوبی پیدا می شود.

  21. مرید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، امیدوارم خوب باشید
    آیا ارجاعات یک پایان‌نامه یا حتی یک مقاله، به مطالبی خاص که در هیچ سند مکتوبی درج نشده باشد و صرفاً در وبلاگ‌ها و سایت‌های غیر رسمی نوشته‌‌ شده است، امتیاز منفی برای پایان‌نامه محسوب شده و باعث کاسته شدن نمره‌ی آن می کردد؟
    به نظر شما در ارحاع به سایت، چه ملاک خاصی برای تشخیص اینکه از ارزش کار می‌کاهد یا خیر، وجود دارد؟
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به نوع مطلب دارد. اگر مطلب در سایر نوشته ها قابل دسترسی و ارجاع است در این صورت یک نکته منفی محسوب می شود ولی اگر منابع دیگری وجود نداشته باشد اشکالی ندارد.

  22. maryam
    پاسخ

    سلام استاد. وقتتون بخیر
    فرق قرارداد لیسانس با قرارداد فرانشیز در چییه؟
    میتونید منابعی رو برای مطالعه در این خصوص به من معرفی کنید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در قراردادهای فرانشیز لیسانس هم اصولا مطرح است ولی مسایل دیگری هم وجود دارد مثل آموزش، know-how ارائه تجهیزات و مواد. عده ای از نویسندگان فرانشیز را تحت عنوان لیسانس مطرح می کنند.

  23. سياوش
    پاسخ

    سلام استاد میشه یه مقاله انگلیسی باموضوع داوری های تجاری بین المللی معرفی کنیدتامن اونو ترجمه کنم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چشم در مورد داوری هم مقالاتی را روی سایت می گذارم

  24. اشرفی
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر شیروی
    من برای دکترای مدیریت مالی از قبرس پذیرش گرفته ام
    وزارت علوم اعلام کرده که برای ارزشیابی دانشگاههای متوسط معدل ارشد باید ۱۵ باشه. ولی معدل ارشد من ۱۴.۷۰ به نظر شما قبرس بروم آیا مدرک دکترای من ارزشیابی میشود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری بدون فوق لیسانس فکر کنم ارزیابی نمی شود مگر به یک درجه پایین تر. در هر حال از مدیریت بورس وزارت علوم سوال کنید.

  25. حسين
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام، اقامتگاه شرکتهای چند ملیتی کجاست؟
    ایا مجمع عمومی عادی میتواند هیات مدیره ای که توسط مجمع عمومی مؤسس برای دو سال تعیین شده است سر سال اول برکنار کند
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اقامتگاه شرکتهای چند ملیتی حسب مورد ممکن است متفاوت باشد. این امر وابسته به این است که کدام شعبه آن با موضوع مورد بحث بیشتر مرتبط است که در خصوص آن موضوع اقامتگاه آن شعبه ملاک است.

  26. مهتاب
    پاسخ

    سلام ببخشید من ترم ۷رشته حقوق هستم و میخوام امسال برای ارشدحقوق خصوصی شرکت کنم اما وقت کافی برای مطالعه ندارم میخواستم منوراهنمایی کنید در مورد درس متون حقوقی که کدوم قسمت هاش اهمیت بیشترداره که من فقط همون مباحث رومطالعه کنم اگرروشن و واضح جوابمو بدین ممنون میشم.منتظرجواب هستم ممنون آقای دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوال مشکلی است که جوابش را در چنته ندارم.

  27. بهداد
    پاسخ

    با سلام
    ایا پیمانکار دست دوم میتواند با یکنفر دیگر، غیر از اعضائ شرکت، کاری را شریک شود و ایا قرارداد انها قانونی است؟
    ۶۰ درصد سود و زیان قرارداد مشخص شد
    ( هر طرف ۳۰%) و ۴۰ درصد باقیمانده موکول به مشخص شدن اورده نفر غیر عضو (جهت تجهیز کارگاه )به نسبت اموال شرکت شد ولی هرگز مشخص نشد و جای مبلغ و درصد خالی باقی ماند و بعد از چند ماه ، نفر دوم انصراف داد و لی در قرارداد اعلام نشد(توافق شفاهی) .حال با گذشت دو سال و تمدید چند باره زمان قرارداد، مدیرعامل مدعی ضرر شده و میگوید شخص دوم باید ضرر و زیان را شریک شود ایا قرارداد قانونی است؟ در ضمن قراداد بدون مهر شرکت و فقط با امضای مدیرعامل(بدون امضای اعضا یا اطلاع پیمانکار اصلی) میباشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال واضح نیست. پیمانکار دست دوم کسی است که مستقیما با کارفرما رابطه قراردادی ندارد.

  28. هما
    پاسخ

    سلام استاد.باسلام وسپاس فراوان از راهنماییهاتون.میخواستم بدونم واسه ارشد حقوق خصوصی بهترین منبع فقهی چی بخونم؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا سوالات فقهی ارشد از کتابهای شرح لمعه و شرایع استخراج می شود. در این خصوص کتابهای زیادی به زبان فارسی نوشته شده که می توانید مراجعه کنید.

  29. پوریا
    پاسخ

    عرض ادب و تقدیم احترام
    من در تاریخ یکم مهرماه زمینی را به صورت عادی فروختم خریدار مبلغی راچک داد برای فردای ان روز و بقیه هم قرار شد هنگام تنظیم سند یعنی ۲۰ مهر دز دفترخانه داده شود. اما فردای ان روز که به بانک مراجعه کردم موجودی نداشت چند بار تماس گرفتم گفت صبر کن حالا دیگه جواب تلفن نمیده چکم پاس نشده ضمن انکه ما مبلغ روزانه ۱۰۰۰۰ هزارتومان وجه الالتزام تعیین کردیم که در صورت عدم حضور طرفین در دفترخانه باید پرداخت شود من چه کاری میتوانم برای فسخ یا وجه الاتزام انجام دهم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم می رسد که شما باید سریعا فسخ قرارداد را به دلیل عدم پرداخت ثمن از طریق ارسال اظهارنامه به خریدار اعلام نمایید و حق مطالبه وجه الترام را متذکر شوید.

  30. دانشجوی شهیدبهشتی
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد گرانقدر
    استاد من دانشجوی ترم ۵ حقوق هستم برای انتخاب گرایش ارشدبین حقوق خصوصی و حقوق نفت و گاز مردد شدم اول میخواستم برم خصوصی چون به مدنی علاقه زیادی دارم ولی دروسی از قبیل تجارت و دادرسی مدنی مورد علاقه من نیستند و یکی از دلایل من برای رفتن به حقوق نفت وگاز اینه که زشته جدیدی هست و جا برا پیشرفت داره نه مثل خصوصی که خیلی زیاد متقاضی داره و رشته قدیمی هستش و یکی از دلایل من برای رفتن به نفت و گاز تصور بین المللی بودن این رشته هست چون دروس ارایه شده تو این رشته به زبان انگلیسی هست
    و هدف اصلیم دکترا گرفتن هستش
    استاد عزیز با این توضیحات پیشنهاد و راهنمایی شما چیه برای اینجانب
    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است به علاقه خودتان نگاه کنید.

  31. مصطفی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از وقتی که میذارید.
    می خواستم بدونم اگه رشته کارشناسی با رشته ارشد متفاوت باشه، ملاک برای تدریس و هیئت علمی شدن کدومه؟ اصلا قانونی براش هست یا نه؟ کارشناسیم مکانیک و ارشدم معماری و برای دکتری معماری میخونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قانون خاصی وجود ندارد ولی به هر حال تغایر شانس شما برای هیات علمی در هر دو رشته را شدیدا کاهش می دهد.

  32. احمدرضا
    پاسخ

    با سلام، اینجانب چهار ماه پیش با یک موتور سیکلت تصادف کردم که با شکایت شاکی پرونده ای تشکیل شد و شورای حل اختلاف مجموعا به پنج درصد دیه کامل اینجانب را محکوم کرد از انجاییکه بیمه داشتم پرونده در بیمه هم طبق شکایت شاکی برای دیه تشکیل دادم.الان بعد از سه ماه شاکی مجددا دعوای جدیدی اقامه کرده و دادخواست مطالبه وجه که شامل حق الزحمه کارشناسی و خسارت موتور و پول توقف موتور در پارکینگ هم میشه به من ابلاغ شده اما سوالات من از حضرتعالی:

    آیا از انجاییکه من بیمه داشته ام و شاکی هم می دانسته و برای دیه هم به این منظور برونده تشکیل شده بود آیا تقصیر ایشان در عدم طرح دعوا خسارت مالی در همان موقع باعث نمیشود تا دادگاه حکم بر علیه من صادر نکند؟چون در حال حاضر بیمه شفاها به من گفته چون این آقا الان وسیله خود را تعمیر کرده و بجای اینکه به کارشناس بیمه مراجعه کند به کارشناس دادگستری مراجعه کرده بیمه به ایشون خسارت پرداخت نمیکنه.

    آیا از انجاییکه قواعد مسولیت مدنی مبتنی بر تقصیر است عدم طرح به موقع دعوا و طی نکردن پرونده طبق مقررات بیمه برای مدعی یا شاکی تقصیر محسوب نمیشود؟و در نهایت ایا وقتی کسی وسیله خود را بیمه میکند آیا به معنی این نیست که مسولیت مدنی خود را انتقال میدهد و اگر زیان دیده که به این امر واقف بوده طرح دعوا نکند آیا نباید به بی حقی محکوم شود؟

    آیا شاکی حق دریافت هزینه پارکینگ موتور خود را دارد؟ چرا که من یک روز بعد از تصادف به کلانتری اعلام کرده ام که شکایتی ندارم و اگر وسیله ایشان در پارکینگ بوده مستند به تقصیر ایشان در عدم پیگیری کار خود یا نداشتن بیمه نامه موتور بوده که پلیس علی القاعده تا بیمه کردن وسیله را توقیف میکند البته تا جایی که من از مقررات اطلاع دارم و همین طور هزینه کارشناسی آیا لازم بوده که ایشان به کارشناس دادگستری مراجعه کنند یا در این مواقع خود بیمه کارشناسی میکند؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر حق ایشان محفوظ است و بیمه فقط خسارات مشمول بیمه را پرداخت می کند. ۲- خیر ۳- طبیعتا دارد چرا نه؟ بلاخره از قبل تصادف مزبور موتوری متحمل خسارت شده است.

  33. setareh
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    اینجانب خانمی ۳۵ ساله دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور هستم،۲ترم دیگر دارم تا لیسانس بگیرم.میخواستم بدانم آیا میتوانم درارشدحقوق نفت و گاز شرکت کنم یا نه؟
    در صورت امکان آیا در چه صورتی امکان استخدام اینجانب در همین رشته وجود دارد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید شرکت کنید. بلاخره کار را باید دنبال کرد. اوضاع کار خیلی فعلا خوب نیست.

  34. فاطمه
    پاسخ

    سلام من میخوام برای ارشد حقوق عمومی قبول شوم اگه میشه تست هایی را معرفی کنید تا تهیه کنم چون من تست های دیگری رو خواندم اما قبول نشدم ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بهترین تست همان تستهای سابق هست که می توانید مراجعه کنید بقیه گمراه کننده است.

  35. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب استاد، وقت بخیر
    میخواستم بدانم در ارجاعات مقاله، اگر چندین منبع فارسی، عربی، انگلیسی در اختیار باشد و بخواهیم به همه‌ی آنها در یک قسمت ارجاع دهیم، ترتیب مزبور صحیح است (فارسی، عربی و انگلیسی)؟ همچنین اینکه، آیا ترتیب ارجاع در میان خود منابع فارسی، عربی یا انگلیسی براساس حرف اول نام خانوادگی داده می‌شود یا ملاک خاصی ندارد؟
    متأسفانه خود مجلات در این ارتباط راهنمایی ندارند و در مقالات هم رعایت توسط نویسندگان رویه واحدی وجود ندارد. ممنون می‌شوم اگر راهنماییم نمایید.
    بسیار ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به سلیقه شما بستگی دارد ولی از اهم شروع کنید.

  36. حمید
    پاسخ

    سلام من دانشجوی تجارت بین الملل هستم میخواستم بدونم در خصوص شغل اینده ام در کدام بحث تجارت تخصصی تر کار کنم که نیاز جامعه ما هست.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خرید و فروش اصل در تجارت بین الملل است.

  37. تکتم
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه قم هستم. موضوع پایان نامه اینجانب، تضمینات قراردادهای تجاری بین المللی می باشد. لطفا در این خصوص منابعی معرفی بفرمایید. با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم منظورتان ضمانت اجراها یا تضمینات بانکی است؟

  38. maryam
    پاسخ

    سلام، ملکی دارم که یکسال پیش با سازنده ای قرارداد ساخت نوشتیم قرارشد بعد از سفت کاری ۳ دانگ به نامش شود در ضمن ایشان از وام فرسوده به نام اینجانب به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان استفاده کرده است. ۱۵ روز مانده قرار داد تمام شود تازه سفت کاری را تمام کرده و اصراردارد تا ۳ دانگ به نامش شود.با توجه به اینکه امکان تحویل در ۱۵ روز غیر ممکن است و شاید ۵ ماه دیگر کار داشته باشد و با توجه به قرارداد در رابطه با به نام زدن پس از سفت کاری و با توجه به مبلغی که به نام اینجانب در اختیار ایشان است من چه باید بکنم؟ آیا منطقی است تا خانه را به نامش بزنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      خب باید تضمین لازم گرفته شود که بتواند کار را بدون خطر و تأخیر انجام دهد. اگر به نامش کنی دیگر کار از کار می گذرد.

  39. محمد
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید خدمت استاد بزرگوارم آقای دکتر میشه معادل انگلیسی این عبارت را بفرمایید :اثر حکم ورشکستگی نسبت به معاملات تاجر بعد از صدورحکم ورشکستگی؛ خیلی ممنون میشم برای سرچ مقاله مطمئن از کلیدواژه ای که پیدا کردم نیستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما می توانید کلمات زیر را جستجو کنید:
      insolvency, bankruptcy dissolves, liquidates judgement

  40. محمد
    پاسخ

    با سلام واحترام حضور استاد ارجمندم
    آقای دکتر سوالی داشتم : چه جوری می تونیم به قوانین و مقالات خارجی دسترسی پیدا کنیم مثلا قانون ورشکستگی انگلیس از کجا بفهمیم این قانونشون تغییر کرده یا نه ؟ آیا صرف سرچ ا زطریق گوگل کافیه ؟؟ زبان انگلیسی من متوسطه ولی تا به حال این کار را انجام نداده ام میشه لطف بفرمایید از ابتدا بنده را راهنمایی کنید .بدجور بلاتکلیف مانده ام. بسیار سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این مسئله به این راحتی نیست. برای پیدا کردن قوانین کشورها باید به سایت دولتی کشورهای مورد نظر مراجعه کنید ولی ممکن است قوانین قدیمی تر وجود نداشته باشد. برای مقالات نیز به سایتهای عمدتا پولی مثل heinonline ، westlaw، یا lexis-nexis مراجعه کنید که باید از طریق سایت دانشگاه ها وارد شوید.

  41. هادی صدیقی
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی با سپاس از وقتی که برای ما میگذاریدخیلی برام مهمه لطفا جواب بدید من سالها قبل لیسانس زبان گرفتم و در حال حاضر دارم کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد میخونم.ازطرفی هم با لیسانس زبانم کارشناسی ارشدامتحان دادم و مجازی حقوق دانشگاه دولتی قبول شدم.باتوجه به اینکه دوترم مونده تا از دانشگاه آزاد در کارشناسی حقوق فارغ التحصیل بشم.لطفا بفرمایید ثبت نام در دوره ارشد و تحصیل همزمان ارشد مجازی دولتی و کارشناسی آزاد مشکلی برام ایجاد نخواهد کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است صبر کنید و بعد از اخذ لیسانس اقدام کنید.

  42. sh.s 2
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشیدخدمت استاد محترم
    ببخشین استاد اگه امکان داره یک مجله حقوقی خارجی معتبر برای چاپ مقاله isc به بنده معرفی کنین که بشه در سریع ترین زمان اکسپت گرفت . پولی یا غیر پولی بودن هم مهم نیست . با تقدیم احترام مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      فقط مراقب باشید که مقاله در مجلات ISI که در لیست سیاه قرار گرفته است مقاله چاپ نکنید که عمدتا پولی هستند.

  43. sh.s 1
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد عزیزم
    ببخشین استاد اگر در یک قولنامه مثلاً زمین ، در قسمت شروط معامله نوشته شود « اگر طرفی از متعاملین بخواهد معامله را فسخ نماید ملزم است مبلغی معادل ۳۰درصد ثمن معامله را به طرف دیگر بپردازد». در اینجا چون به مدت مشخص نیست آیا این معامله با استناد به ماده ۴۰۱ ق.م باطل است یاخیر؟وآیا این شرط را می شود وجه التزام نامید؟ لازم به ذکر است در این قولنامه طرفین کلیه خیارات حتی غبن فاحش را از خود ساقط نموده اند. ممنون استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم این شرط باطل نیست.

  44. سياوش
    پاسخ

    سلام استادمن ازطرفدارهای جدی شماهستم همیشه مطالب مفیدتونودنبال میکنم بابت اینکه وقت میذارید جواب مارومیدیدبسیارسپاسگذارم استادمن دانشجوی ارشدمجازی پردیس فارابی دانشگاه تهران رشته حقوق نفت وگازهستم میخواستم یه مقاله بنویسم باموضوع(تحریم هادرحوضه نفت وگاز)بنظرتون خوبه؟میشه چندتامنابع دراین موردمعرفی کنید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع خوبی است که شما می توانید از جهات گوناگونی این موضوع را بررسی کنید مثل تأثیر آن بر قراردادهای موجود نفتی.

  45. رنجبر
    پاسخ

    سلام استاد.
    من دانشجوی ارشد اقتصاد نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت تهران هستم،میخواستم روی مقاله ای درباره تحلیل اقتصادی قراردادهای نفت و گاز کار کنم، به عنوان پیشنیاز تحلیلم نیاز به مطالعه انواع قراردادهای نفت و گاز دارم،
    خواستم اگر لطف کنید کتاب یا منبع مناسبی در رابطه با انواع قراردادهای نفت و گاز به من معرفی کنید.
    تشکر.

  46. EISA
    پاسخ

    با سلام محضراستادبزرگوار
    راننده کامیونی دریک تصادف رانندگی شخصی را کشته وفرارنموده است خودروی کامیون موصوف توقیف شده بدلیل نداشتن بیمه دیه متوفا پرداخت نشده وبعداً مشخص شده که پنج دانگ از شش دادنگ کامیون مذکورمتعلق به شخص دیگری است جهت وصول دیه کامیون مذکورطبق نظرکارشناس دادگستری قیمت گذاری شده است ونظرکارشناسی بدلیل فراری بودن محکوم علیه وعدم ابلاغ درمحل سکونت وی الصاق گردیده ودرفرجه قانونی به نظریه کارشناسی اعتراضی نشده است دراین بین قبل ازمزایده وقبل ازاینکه کامیون مذکوربه مزایده گذاشته شودمالک پنج دانگ کامیون بدلیل شریک بودن به استناد حق شفعه پول یک دانگ را به حساب دادگستری واریز نموده وکامیون را تملک نموده است لذا سوال این است که آیا این کار درست است یعنی مالک پنج دانگ می تواندبدون مزایده وبه استناد حق شفعه یک دادنگ کامیون را تملک نماید ؟
    ۲- لطفاً بفرمایید درچه مواردی مالک سهم مشاع می تواند با استفاده از حق شفعه سهم شریک دیگر را بردارد مثلاً درتقسیم ملک مشاع می شود این کار را کرد؟
    با تشکر واحترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق شفعه در اموال منقول مثل اتومبیل راه ندارد.

  47. ابوالفضل
    پاسخ

    ا سلام و روزبخیر
    من در ۲۰/۷/۹۲ در بنگاهی معماله ای را انجام دادیم که طی آن آن واحد(پیش فروش) اینجانب را با واحد آماده شخص دیگری معاوضه کردیم و۲قولنامه نوشته شد و من و طرف مقابل قولنامه را امضاء کردیم ولی سازنده واحد من هنوز امضاء نکرده است.
    دیروز۲۵/۷/۹۲ پس از صحبت با سازنده متوجه شدم که واحد من بصورت دوبلکس بوده و سازنده تفکیک کرده و هنوز وضعیت شهردادری آن مشخص نیست.با توجه به شرایطی که امکان دارد در آینده بوجود بیاید من خواستم معامله معاوضه را کنسل کنم که بنگاه دار از من هزینه بنگاه(هردوطرف) را می خواهد . آیا با توجه به اینکه معمله قطعی نشده ، او می تواند ؟ لطفا راهنمایی کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره به نفع شما است که زودتر این مسئله را کنسل کنید ولی نمی دانم کنسل کردن معامله چه ارتباطی به پول بنگاه دارد؟ مگر بنگاه قاضی است که نسبت به فسخ اقدام کند یا نکند؟

  48. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی
    بنده ارشد حقوق خصوصی هستم،نظرتون در مورد تحصیل در دانشگاه شهید مطهری یا همون مدرسه عالی سابق در رشته فقه و حقوق خصوصی چیست؟جز دانشگاهای درجه چندمه؟منونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر صبغه حوزوی دارد.

  49. سياوش
    پاسخ

    سلام استاد کتاب (حقوق سرمایه گزاری خارجی) کدوم نویسنده درپردیس قم تدریس میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من تدریس نمی کنم و اطلاعی ندارم ولی بک بخشی از کتاب حقوق تجارت بین الملل به بحث سرمایه گذاری خارجی اختصاص دارد.

  50. هادی صدیقی
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی عزیز و بزرگوار حقیقتا کلمات از عهده تحسین و غبطه برمرتبت حضرتتان بر نمی آیند.جنابتان از انسانهای واقعی هستید که حقیرنادیده عاشقتان هستم و آرزوی دیدارتان را دارم در صورت امکان روزهای حضورتان را در پردیس فارابی بفرماییدکه شرف زیارتتان حاصل گردد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *