سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. آرش
    پاسخ

    سلام و درود خدمت استاد شیروی:
    چند روز پیش سوالی درباره گذاشتن ضمانت ( شناسنامه یا سفته ) جهت استخدام پرسیدم و شما فرمودید که سفته مناسب تر است، حال لطفا قدری در مورد جنبه های حقوقی سفته توضیح دهید ، به طور دقیق تر اینکه کسی که سفته را به عنوان ضمانت دریافت کرده چه کاری با آن میتواند انجام دهد؟ بدترین حکمی که برای سفته می تواند صادر شود چیست؟ آیا مانند چک جنبه کیفری و پیگرد قانونی دارد؟
    با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می تواند علیه شما طرح دعوی حقوقی و نه کیفری جهت وجه آن بنماید که شما نیز متقابلا می توانید علیه وی اگر به ناحق باشد طرح دعوی کیفری (خیانت در امانت) یا حقوقی بکنید.

  2. مژده میراحمدی
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید. من دانشجوی ترم ۳ حقوق بین الملل دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزهستم و قصد دارم موضوع پایان نامه ام را در زمینه حقوق تجارت بین الملل انتخاب کنم. با توجه به تجربیات فراوان ومقالات متعدد جنابعالی وعلاقه فراوان اینجانب به موضوع تجارت بین الملل خواهشمندم در انتخاب موضوع مرا راهنمایی فرمایید . در ضمن میتونم شما را به عنوان استاد مدعو وراهنما انتخاب کنم.ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع باید از طریق مطالعه بدست آید چون ممکن است من موضوعاتی را معرفی کنم ولی شما از آن اصلا اطلاعی نداشته باشید. سعی کنید اول استادتان را انتخاب کنید و با کمک استاد موضوع را برسید.

  3. هادی صدیقی
    پاسخ

    آقای دکتربا سلام و عرض ادب پنج روز بود منتظر بودم بخش پاسخ به سوالات رو آپ دیت بفرمایید تا به جواب سوالم برسم متاسفانه جواب ندادید.بنده حقوق خصوصی مجازی پردیس فارابی قبول شدم دانش حقوقیم نسبتا خوبه لطفا بفرمایید مدرکش معتبر هست یا بنده دوباره بخونم برای روزانه سال بعد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشابه این سوال را قبلا جواب داده ام مراجعه کنید.

  4. سياوش
    پاسخ

    سلام استادمن رشته حقوق نفت وگاز هستم مجازی دانشگاه تهران پردیس قم میخوام اگه خدابخوادیه مقاله بنویسم میشه یه موضوع برام انتخاب کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چطور امکان دارد که کسی برای دیگری موضوع مقاله پیداا کند. شما باید خودتان از طریق مطالعه به این نکته برسید که موضوعی نیاز به کار بیشتر دارد و برای نوشتن مقاله مناسب است. البته اگر شما بخواهید با کسی مقاله مشترک بدهید ممکن است مشترکا موضوع را انتخاب کنید.

  5. حمید علیزاده
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق روزانه هستم؛ میخواستم بدونم آیا ادامه تحصیل در گرایش حقوق بین الملل و اشتغال به وکالت قابل جمع هستند؟ به عبارت دیگر آیا حقوق بین الملل مانع پیشرفت در وکالت و بالعکس نمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منافاتی بین رشته حقوق تجارت بین الملل و وکالت نمی بینم. بلکه این امر به شما کمک می کند که وارد مسایل تجاری بین المللی شوید.

  6. ایدا
    پاسخ

    باعرض سلام استاد فردی خانه ای خریداری کرده که قولنامه ای بوده صاحب قبلی ان نسبت به سندان اقدام کرده .این فردحالافوت کرده ووراث این فردبرای سندکه تازه حاضرشده اقدام به انتقال سندنمی کنن تکلیف فردی که خانه راخریداری کرده چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید علیه ورثه اقدام کند و الزام به تنظیم سند بکند.

  7. احمدرضا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار-دو تقاضا از شما داشتم اینکه در زمینه “زمان انتقال مالکیت و آثار آن در بیع بین الملل” منابعی رو معرفی فرمایید و دیگر اینکه برای انتخاب موضوع مناسبی جهت پایان نامه بنده رو راهنمایی نمایید به جهت اینکه هنوز موضوعات مهم در زمینه حقوق تجارت بین الملل رو کاملا نمی شناسم و می خواهم موضوعی رو انتخاب کنم که واقعا بین المللی باشد.ارادتمند و دوستدار شما “احمدرضا”

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در این زمینه مقالات و پایان نامه های متعددی در فارسی وجود دارد که یکی از آنها پایان نامه ای است که تحت نظر اینجانب دفاع شده است. به بخش پایان نامه های این سایت مراجعه کنید.

  8. میثم نیکنام
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    من ساکن رشت هستم. امسال کنکور ارشد۹۳ حتما مدیریت دانشگاه گیلان روزانه قبول هستم ولی علاقه بسیار به دانشگاه تهران دارم.به نظر شما امسال دانشگاه گیلان بروم یا سال بعد حسابی درس بخوانم و دانشگاه تهران قبول شوم؟
    با توجه به اینکه دانشگاه تهران در رشته مدیریت بهترین است و امکان پیدا کردن شغل پس از فارغ التحصیلی بیشتر است؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره زندگی همیشه همین طور است. هر طرفی را بگیرید طرف دیگر لنگ است. شما که از حتمی بودن قبولی خود در دانشگاه رشت صحبت می کنید یه ذره بیشتر حتمی شوید که در تهران قبول شوید.

  9. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد.
    برای تحقیق پیرامون “تجارت الکترونیک در قراردادهای نفت و گاز”چه منابع فارسی و انگلیسی معرفی می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت الکترونیک در نفت و گاز بنظرم خیلی با بخشهای دیگر فرق ندارد. به کتابهای و مقالات و نوشته های مربوط به تجارت الکترونیک مراجعه کنید.

  10. افسون
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار

    استاد من دانشجوی ترم ۱ کارشناسی ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی هستم ایا امکان شرکت در المپیاد دانشجویی برای ورود به بنیاد ملی نخبگان رو دارم ؟ چون گویا رتبه های برتر کارشناسی ارشد امکان ورود به بنیاد را به سبب رتبه ی خود ندارند ….با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعاتی در این زمینه ندارم

  11. فرهاد
    پاسخ

    سلام بر استاد بی همتا.بنده دانشجوی دانشگاه علوم قضایی رشته شرکتهای تجاری غیر بورسه هستم و در تکمیل ظرفیت دانشگاه بردیس قم رشته تجارت بین الملل شیوه اموزش محور قبول شدم.به نظر شما کام دانگاه و رشته بهتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان رشته شرکتهای تجاری را ادامه بدهید.

  12. فرهاد
    پاسخ

    سلامی صمیمانه خدمت استاد عزیزم.بنده قصد شرکت در ازمون دکترای نفت و گاز دارم.ولی از بازار کار این رشته اطلاع دقیقی ندارم لطفا مرا از بازار کار این رشته مطلع فرمایید.راستی این خبر صحت دارد که دانشگاه شهید بهشتی قصد ایجاد رشته جدید برای دکترای تجارت بین الملل دارد در سال اینده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازار آن وابسته به این که است که شما چقدر تجربه و دانش در این رشته پیدا خواهید کرد. بله من هم شنیده ام که دکتری این رشته بنا است راه بیافتد ولی مطمئن نیستم.

  13. شفيعي
    پاسخ

    باسلام ،بنده یک ماشین را مردادسال٩١به صورت نقدی خریداری کردم و ٨٠میلیون را نقدا به فروشنده پرداخت کردم و قرار شد سند ١۵ روزه به نام من شود که با گذشت ١سال هنوز این کاررانکرده و من متوجه شدم که این ماشین به صورت لیزینگی خریداری شده و به علت بدهی۴٨ میلیونی سندش درنمایندگی هست و صاحب اصلی ماشین هم مجهول المکان هست،بعداز مراجعات پی درپی من،شخصی که من ماشین راازش خریدم ماشین را ازمن گرفت و با نوشتن یک قولنامه بین خودمون و حضور یک شاهد من ماشین راپس دادم و یک چک ١٣٠ میلیونی گرفتم که درقولنامه ذکرشد ٢٠روزه یا ماشین راباسندبرگردونه یا پول رابده که باگذشت ۶ماه و امروز وفرداکردن من به نتیجه ای نرسیدم ولی چک رابرگشت زدم و ازراه حقوقی درحال پیگیری هستم وسؤال من ازشما استادمحترم این است که درصورت گرفتن حکم جلب براساس ماده ٢ ودرصورتی که موفق نشوم أموالی برای توقیف معرفی کنم میتوانم أیشان رادردادگاه مجبور به پرداخت چک یا پس دادن ماشین کنم واگر ماشین را پس دهد میشود باقیمانده اقساط ماشین راازش بگیرم و خودم ازطریق دادگاه اقساط رابپردازم و سند ماشین راازاد کنم یافقط باید صاحب اصلی ماشین باشد؟ایا میشود بعدادجلب متهم رضایت به أزادی اززندان ندهم تا پول رابپردازد؟اگر ادعای اعسار کند وضع به چه صورت است میتوانم ماشین را پس بگیرم؟ممنون ازوقتی که می گذارید و جواب میدهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما ماشین را دادی و یک کاغذ گرفته ای که چون مدت دار بوده فاقد وصف کیفری است و بنابراین باید اموالی از صاحب چک پیدا کنید ماشین یا غیر آن که بتوانید وجه چک را از آن وصول کنید.

  14. علی محمدی
    پاسخ

    با سلام واحترام بنده کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی دارم و می خوام دکتری ازمون بدم و بین شرکت درازمون دکتری حقوق خصوصی و نفت وگاز تردید دارم و از نظر علاقه برام بالسویه هست با توجه به این که هدفم از اخذ دکتری هیئت علمی شدن هست کدام گرایش را توصیه میکنید ؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است. به علاقه ات نگاه کن.

  15. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر برای دسترسی به مقالات حقوقی خارجی چیکار باید بکنیم آیا سرچ از طریق گوگل کافیه ؟؟ همینطور قوانین خارجی ؟؟ زبان انگلیسی بنده متوسطه ولی تا به حال این کار را انجام نداده ام میشه لطف کنید از ابتدا روش را به بنده توضیح دهید. بسیار سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر باید به سایتهای که پولی هست مراجعه کنید. یا به پایگاه مجلات قابل دسترسی در سیستم دانشگاه های کشور مراجعه کنید.

  16. رانا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    موضوع پایان نامه ی بنده بررسی انواع عین مورد معامله و آثار آن است . قصد دارم این موضوع را تطبیقیکار کنم .شما چه کشوری را ( با توجه به چهارچوب مشترک حقوقی و وجود منبع به زبان انگلیسی یا عربی ) پیشنهاد میکنید.تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این نوع موضوعات بیشتر در ایران اهمیت دارد و نوشته هایی غیر از آنچه در خصوص حقوق قراردادها و بیع هست سراغ ندارم

  17. طیبه
    پاسخ

    سلام
    استاد محترم من دو مرتبه در مورد وکالت بین المللی از شما سوال کردم پاسخی دریافت نکردم.علت را نمی دانم چرا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا جواب دادم که وکالت بین المللی نداریم.

  18. موسوی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند.خسته نباشید. می خواستم از محضرتان سوال کنم شما در کشور ترکیه وکالت می کنید؟ یک کارخانه در ترکیه ۳۰۰۰۰دلار مرا برده و امور مالی اش کلا منکر واریز این مبلغ می شود.در صورتی که قراردادش موجود است؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ وکیل ایرانی نمی تواند در ترکیه وکالت کند مگر از ترکیه هم مجوز وکالت داشته باشد.

  19. سروش
    پاسخ

    سلام با عرض معذرت استاد دوباره مزاحم شدم .به نظر شما استاد ریاضیات چند درصد در موفقیت این رشته و مشاغل مرتبط میتونه موثر باشه ؟میخوام مثل شما موفق بشم و وارد عرصه های حقوق بین الملل مخصوصا قراردادهای تجاری اقتصادی جهانی بشم.استاد من با اجازتون مطلب خرخون رو پرینت گرفتم هم واسه خودم هم واسه چند تا از دوستانم که دارن برای ارشد و وکالت آماده میشن و هر روز این نوشته ی جادویی و شگفت انگیز شما رو میخونیم و کلی انرژی میگیریم.امیدوارم راضی باشین استاد.براتون بهترینها رو آرزو دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ریاضیات خیلی به طور مستقیم مورد نیاز رشته حقوق نیست ولی کسی که رشته ریاضی خوانده معمولا با مباحث منطقی و استدلالی راحتر است.

  20. بهزاد
    پاسخ

    با سلام
    بنده ۲ سال پیش یک واحد آپارتمان پیش خرید کردم از دومین دست یعنی بنده از مشارکت نامه بین سازنده و صاحب زمین اطلاع کافی نداشتم که با ید امضای صاحب زمین هم باشد ،بعد از مدتی صاحب زمین خواهان فسخ قراداد میشود که در چندین دادگاه که حاضر می شوند یکبار رآی به صاحب زمین داده میشود و یکبار به سازنده
    ما پنج واحدی که در حال حاضر ساکن هستیم خواستیم از این بلاتکلیفی در بیایم.و اگر فسخ قراردادی باشد تکلیف ما چه میشود. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما فعلا خانه را تخلیه نکنید. شما به عنوان ثالث می توانید در دعوی آنها ورود پیدا کنید. به هر حال شر آنها ممکن است شما را هم بگیرد.

  21. حسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد
    دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم. زمینه های کاربردی و نو برای مطالعه که بتوانم برای انتخاب موضوع پایان نامه در حوزه حقوق تجارت بین الملل از آنها استفاده کنم چه مباحثی میباشد.
    لطفا چند مورد معرفی نمایید تا من از آنها موضوع پایان نامه استخراج کنم.
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب باید از طریق مطالعه به موضوعات جدید برسید.

  22. مهردادخانی زاده
    پاسخ

    سلام استادعزیز
    میخوام واسه دکتری دراتریش یا انگلستان اپلای کنم ارشدم حقوق خصوصیه…پیشنهاد میکنیدواسه چه گرایشی ادامه بدم؟کدوم گرایش به روزتر و بهترهست؟ممنون میشم کمک کنید.شب وروز خوش.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم موضوعات تجاری، تأمین مالی و بیمه خوب است.

  23. شهاب
    پاسخ

    با سلام و ادب _ الف به عنوان مالک ثبتی یک باب منزل مسکونی به ب به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان میفروشد و ۲۰ میلیون تومان فی المجلس دریافت میکند و مقرر میشود الباقی ثمن زمان تنظیم سند(۹۱/۱۱/۳۰) پرداخت شودو قرارداد حاوی این شرط هست :(در صورتی که فروشنده در موعد مقرر در دفتر خانه جهت تنظیم سند حاضر نشود به ازای هر روز تاخیر باید روزانه ۵۰۰هزار تومان از باب وجه التزام ناشی از عدم ایفای تعهد بپردازد واین خسارت نافی تنظیم سند نیست )و خریدار در تاریخ مقرر در دفترخانه حاضر و گواهی عدم حضور فروشنده را به جهت عدم حضور میگیرد و اکنون( ۹۲/۷/۲۰)دادخواست الزام به تنظیم سند و مطالبه روزانه ۵۰۰ هزار تومان خسارت قراردادی را تقدیم نموده با توجه به این که خسارت مورد مطالبه ۱۰۵ میلیون تومان میشود و این خسارت فراتر از ثمن قرار داد هست و خریدار میگوید حرفی ندارم سند تنظیم میکنم ولی خسارت مورد درخواست ظالمانه هست تقاضا دارم بفرمایید نظر حضرتعالی در خصوصشرط موصوف کدام استلال هست ۱- ازباب اوفوا بالعقود و المومنون عند شروطهم و ماده ۲۳۰ قانون مدنی و قاعده اقدام که فروشنده با عدم تنظیم سند در موعد مقرر به زیان خود اقدام نموده لهذا شر ط صحیح و خسارت قراردادی (۱۰۵میلیون تومان) قابل مطالبه هست ۲- چون ثمن قرارداد ۱۰۰ میلیون تعیین شده و خسارت مورد ادعا ۱۰۵ میلیون هست کانه فروشنده ثمنی دریافت ننموده و این خلاف عدالت معاوضی هست و شرط موصوف یک شرط سفهی و نامشروع هست وتبعا معامله غرری هست وخریدار میبایست در اولین فرصت عرفی مبادرت به طرح دعوی تنظیم سند مینمود لهذا خسارت قراردای قابل مطالبه نیست استدعا دارم بفرمایید با کدام استلال موافقید و نظرحضرتعالی چیست با ارزوی سلامتی برای شما وخانواده تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- توافق طرفین معتبر است مگر این که دادگاه از قرائن بدست آورد که منظور طرفین اینقدر خسارت نبوده است. به هر حال به دید قاضی برمی گردد که چطور خود را به توافق طرفین محدود نماید یا به دلیل تبعات سنگین حکم، سعی کند راهی جهت تعدیل آن پیدا کند که بنظرم بهترین وجه این است که قصد طرفین این نبوده که این مقدار خسارت پرداخت گردد. یکی هم این که عدم تنظیم سند به دلایلی خارج از اختیار فروشنده بوده است.

  24. علی
    پاسخ

    با سلام من یه ماشین بادسان مورخ برج ۲ امسال خریداری نمودم و ۱۸ تیر ان را فروختم ۱۸مهر خریدار مدعی شده سلیندر ماشین دوخته شده در صورتی که من هیچ گونهاطلاعی از ان نداشتم وضمنا در قولنامه شرط فسخ قرداد به سالم بودن میل لنگ بوده است ایا اشان میتواند از من شکایت کند وایا شکایت ایشان محلیت دارد ممنو ن از صبور بودن شما در پاسخ ها

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله اگر عیب مخفی بوده می تواند از شما شکایت کند و شما باید خسارت را پرداخت کنید. حتی ممکن است منجر به حق فسخ هم برای خریدار شود. در این صورت شما هم می توانید علیه فروشنده اول طرح دعوی کنید.

  25. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام . من موضوع پایان نامه خودم رو در زمینه ((بررسی مسئولیت صادر کنندگان اسناد تجارتی در صورت تعدد))انتخاب کردم که اتفاقا مورد نظر اساتید هم قرار گرفته ولی میخوام منو در باره این موضوع که در حقوق تجارت بین الملل این بحث مطرح شده یا اینکه از چه منابع بین المللی در این زمینه استفاده کنم راهنمایی کنید که بتوانم موضوع خودم فقط در سطح حقوق ایران قرار ندهم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله یا کتاب خاصی در این زمینه سراغ ندارم. به هر حال مسئولیت اینها معمولا تضامنی است.

  26. ندا
    پاسخ

    استاد گرامی
    من جواب سوالم را در سایت شما پیدا نکردم. در خصوص موضوع « علل عدم شکل گیری و توسعه شرکتهای چند ملیتی در جهان سوم » اطلاعات میخواستم.

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به سایت آنکتاد مراجعه کنید در آنجا منابع خوبی در این گونه مسایل وجود دارد.

  27. کسری
    پاسخ

    با عرض سلام

    یک سوال حقوقی داشتم و ممنون می شم لطف بفرمائید و راهنمائی کنید.

    چند سال پیش برای فروش ۳ دانگ یک مغازه به شریکم، به محضر رفتم. شریکم نیامد و پس از خروج بنده از محضر ،گواهی عدم حضور بنده را تهیه کرد. در دادگاه محکوم شدم و همین طور در تجدید نظر.آیا هم اکنون با گذشت چند سال می توانم تنها با شهادت یک شاهد تقاضای فسخ قرارداد را نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دیگر کار از کار گذشته است.

  28. عیسی
    پاسخ

    با سلام وادب / الف مالک ثبتی ملک هست وجهت فروش ملک به ب وکالت رسمی باحق توکیل به غیر میدهد و ب هم وکالت را به ج تفویض میکند اکنون الف فوت کرده ایا وکالت دوم بین ب و ج بی اعتبار شده ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت از بین می رود ولی اگر وکالت برای فروش بوده، خریدار می تواند از طریق دادگاه حق و حقوق خود به عنوان خریدار را استیفا کند.

  29. سینا
    پاسخ

    با درود و سپاس بیکران از بذل توجه حضرتعالی
    جناب آقای دکتر ممکن است در خصوص موضوع داوری در قراردادهای نفت و گاز به بنده منبع معرفی نمایید؟اعم از فارسی و انگلیسی؟؟؟
    با نهایت امتنان از وقتی که می گذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابها، پایان نامه و مطالب زیادی در مورد این موضوع است. مثلا کتاب داوریهای نفتی جناب آقای موجد.

  30. م.د
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    جناب دکتر corruptions یا فساد مالی در کدام گرایش های حقوق بررسی میشود جزا یا تجارت .چون من می خواستم فاسد مالی را در حقوق تجارت بین الملل بررسی کنم.
    تشکر از حسن توجه حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در هر دو ولی از دو دیدگاه، یکی به علت ارتکاب عمل مجرمانه و دیگری به دلیل تخلف مدنی که می تواند به بطلان قرارداد ناشی از رشوه منجر شود. فساد می تواند در بحث حقوق شرکتها هم مطرح شود.

  31. آرش
    پاسخ

    درود بر استاد گرامی:
    آقای دکتر در زمینه استخدام در شرکت های خصوصی معمولا ضمانت می خواهند ، مانند مدرک شناسایی ( شناسنامه ، کارت پایان خدمت و …) یا سفته و چک. از نظر حقوقی کدام بهتر است؟ به طور نمونه من به یک شرکت ( فعال در زمینه بیمه ) رفتم و در مصاحبه پذیرفته شدم ، اما به من گفتند که باید یا مدرک شناسایی ( شناسنامه ) یا ۳ میلیون تومان سفته بدهم که من به همین دلیل آنجا نرفتم . توصیه شما در این ارتباط چیست؟ کدام بهتر است؟ خودم سفته را بیشنر ترجیح می دهم . یا سپاس فراوان .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم سفته بهتر است تا مدارک شناسایی در اختیار دیگران قرار گیرد.

  32. علی سیدی
    پاسخ

    با سلام و درود
    فارغ التحصیل ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه تهران هستم و در آینده نزدیک زمینه کاری من در امور تجارت بین المللی خواهد بود.
    تصمیم گرفته ام در دوره ای که توسط سازمان مدیریت صنعتی تحت عنوان “حقوق تجارت بین المللی” برگزار می شود شرکت کنم و با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام در این زمینه نیست لذا از شما خواهشمندم که کتابی جامع در همین راستا (مفهوم حقوق، تجارت، قرارداد و …) معرفی نمایید تا قبل از ورود به دوره مطالعه کنم. از توجه شما متشکرم. سیدی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقدمه علم حقوق بخوانید و سپس کتاب تجارت و بعد کتاب تجارت بین الملل اینجانب را مطالعه کنید.

      • علي سيدي
        پاسخ

        خواهشمندم برای “کتاب تجارت” که فرمودید، یک کتاب را معرفی فرمایید.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          کتابهای دکتر ستوده و دکتر اسکینی خوب است.

  33. محمد
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد عزیز
    من دانشجوی ترم۳ارشد حقوق خصوصی هستم وموضوع پایانامه اینجانب درزمینه دفاع ماهوی در دادرسی مدنی میباشد لذا خواهشمندم چند منبع داخلی وخارجی چه به صورت کتاب (یا پایانامه یامقاله)که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته باشد؛معرفی نمایید.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به کتابهای آیین دادرسی مدنی مراجعه کنید. کتاب یا مقاله خاصی در این زمینه سراغ ندارم.

  34. سحر
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر شیروی با توجه به مباحث فقهی و حقوقی مربوط به ضمان درک معاملات فضولی و غصب آیا مستحق للغیر در آمدن مبیع کافی است؟ یا اینکه باید از طرف مالک طرح دعوا هم شود؟ آیا اگر مشتری بخواهد ثمن را مسترد نماید و مطالبه خسارت نماید صرف استحقاق للغیر در آمدن مبیع کافی است حتی اگر مالک طرح دعوا نکرده باشد یا باید مالک طرح دعوا کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مستحق للغیر درآمدن مستلزم ضمان بایع است حال چه کسی شکایت بکند یا نکند. طبیعتا وقتی شاکی وجود نداشته باشد این مسئله به روز قیامت می افتد.

  35. farnaz
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ارشد فراگیر پیام نور بدون پایان نامه است
    ایا در آینده شغلی مشکلی پیش میاد که مدرک بدون پایان نامه است؟مثلا تدریس در دانشگاه.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید بپرسید که پایان نامه دارد یا نه ولی اصولا این رشته ها را شما باید برای کسب علم و الزاما پیدا کردن کار مناسب بخوانید. استاد دانشگاه مگر چقدر مورد نیاز است؟

  36. سعادت
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ۱. قصد شروع ترجمه کتابی را در حوزه رشته خودم دارم و خیلی از کارهاشو انجام دادم. ولیکن طبق تحقیقاتم،می گویند: در ایران نمی بایست از ناشر خارجی مجوز ترجمه گرفت و اکثرن بدون اجازه چاپ می کنند. (حتی افراد سرشناس)، سوال این است که اولا این کار درست است و باعث بدنامی من در داخل و خارج می شود؟ (هر دو مورد؟)
    ۲. آیا داشتن کتاب ترجمه در کنار مقالات پژوهشی برای مصاحبه دکتری مفید است؟ (هر چند که بر این واقفیم که مسلما تالیفی بهتر است.)
    ۳. در یک مجله آی اس سی می خواستم مقاله ام را سابمیت کنم. این مجله نسخه چاپی ندارد (الکترونیکی است) ولیکن در آی اس سی نمایه شده و در لیست سیاه وزارت علوم نیست. آیا داشتن این مقاله در کنار سایر عناوین رزومه ام برای دکتری مفید است. (چاپ بنگلادش) (هر چند بر این طبقه بندی اولویت بر آی اس آی واقفیم و در رزومه ۵علمی پژوهشی و ۱ آی اس آی دارم)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اگر با اجازه باشد خب بهتر است و گرفتن اجازه که منعی ندارد اگر می توانی اجازه بگیر. ۲- طبیعتا مفید است ولی نه خیلی زیاد. ۳- اگر لیست وزارت علوم نیست ارزشی ندارد. اگر خارجی باشد ممکن است نمره بدهند وابسته به گروه و مجله دارد.

  37. طاها
    پاسخ

    با سلام در خصوص عقد صلح از خدمتان چند سوال دارم در صورت بزرگواری جواب این سوالات رو بدهید. ۱:در صلحنامه ای دو قطعه زمین با چهار حدود مشخص فروخته شده آیا در صورت اشتباه در حدود اربعه بگفته مصالح وبگفته متصالح فروش مالغیر ،صلحنامه باطل است ۲:مصالح با این اوصاف حق انفساخ خواستن را از دادگاه منوط بر عدم پرداخت چک که شرط شده را دارد ۳:آیا در شرایط صلحنامه میتوان دو دلیل منوط به عدم پرداخت چکهای ذکر شده (عدم پرداخت چکها ۱ دیگر چکها حال میشود ۲ معامله منفسخ میشود )صحیح است ۴:مصالح در آخر عنوان نمود با امضاء ذیل این صلحنامه متصالح حق گرفتن سند ثبتی را دارد آیا این بند شروط بالا را از بین میبرد با تشکر فراران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام صلحنامه باطل نیست در حدی که ملک غیر بوده است بیع فضولی و مستلزم اجازه مالک است و مصالح باید پول اخذ شده را مسترد دارد.

  38. ارشام
    پاسخ

    سلام استاد عزیز وگرانقدر من امسال با رتبه خوب روزانه دانشگاه تهران ارشد جزا پذیرفته شدم ولی از انجا که لیسانس حقوق نداشتم و با مدرک کارشناسی زیست شناسی در ارشد ثبت نام کردم .از سال ۹۰ هم کارشناسی حقوق را در پیام نور شروع کردم که تنها ۱۲ واحد از ان باقی مانده ولی وقتی که برای ثبت نام رفتم از ما تعهد گرفتند که حق تحصیل همزمان در هیچ جای دیگر اعم از دولتی یا غیر دولتی را ندارم ودر صورت تحصیل همزمان اخراج میشویم در صورتی که از نظر پیام نور مشکلی ندارد در ضمن در دفترچه های ثبت نام وانتخاب رشته هم چنین مطلبی ذکر نشده بود به نظر شما من چه کار کنم ؟ لیسانس برام مهمتره . در صورت اطلاع دانشگاه تهران چه تصمیمی گرفته میشود .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقررات و تعهد را باید رعایت کرد ولی خوب خیلی ها این کار را نمی کنند.

  39. اشرف السادات ميراحمدي
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای دکتر شیروی .من دانشجوی ترم۳کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه تهران مرکز هستم وقصد دارم موضوع پایان نامه ام را در حوزه حقوق تجارت بین الملل انتخاب کنم. لذا با توجه به تجربیات ارزنده جنابعالی ومقالات ارائه شده شما در زمینه حقوق تجارت بین الملل خواهشمند است ، نسبت به انتخاب موضوع پایان نامه ، مساعدت لازم رامبذول فرموده ومرا راهنمائی فرمائید. با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من متاسفانه لیستی از موضوعات را ندارم که به شما معرفی کنم. سعی کنید با کمک استاد راهنمایی که مد نظرتان است موضوع مناسبی را انتخاب کنید.

  40. mahdi
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    استاد دانشچوی حقوق تجارت بین املل هستم مقاله ای به من معرفی شده که متاسفانه در یک سایت خارجی پیدا کردم که رایگان نیست، لطفا راهنمایی بفرمایید که چگونه این مقاله را تهیه کنم؟
    (Arbitration in international banking and finance recent developments by James Freeman:)
    و همچنین نظرتون چیه اگه بخوام مطالعات تخصصی خودم رو در زمینه داوری بانکداری بین امللی ادامه بدم، آیا مرتبط با رشتم هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مرتبط هست ولی منابع تخصصی در این زمینه بسیار نایاب است. مقاله مزبور را باید از سایتهای پولی دانلود کنید یا پاسورد گیر بیاورید یا از کسی بخواهید از خارج برای شما ارسال کنند. بعضی مواقع مکاتبه با مولف نیز موثر بوده است.

  41. مهلامهدوی
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی سال آخرکارشناسی حقوقم و میخوام برای آزمون کارشناسی ارشد آماده بشم اما هنوز بین حقوق خصوصی و بین حقوق نفت وگاز تردید دارم لطفا من را راهنمایی کنید که از نظر بازار کار و میزان قبولی کدام رشته بهتراست
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو رشته خوب است و هر کدام معایب و محاسنی دارند که بنظرم خیلی بین آنها فرقی نیست.

  42. مرضيه
    پاسخ

    در معامله مسکن در آذر سال پیش من خانه ای از شخصی خریداری کردم و قرار ثبت سند برای دی ماه تنظیم شد به دلیل عدم مراجعه ایشان برای صدور سند متوجه شدیم ایشان ملک را از شخص ثالثی خریداری نمودند و چون نتوانسته اند چک خود را به موقع به شخص ثالت وصول کنند شخص ثالث سند مادر را به ایشان تحویل نداده و الان شخص ثالث می خواهد به این دلیل قرارداد بین خود و فروشنده ما را فسخ کند تکلیف ما این جا چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال ممکن است فروش منزل به شما مانع فسخ وی باشد. شما باید علیه هر دو طرح دعوی کنید برای انتقال سند.

  43. فاطمه
    پاسخ

    با سلام
    من در مقطع دکتری دانشجوی روزانه بودم و با اطلاعیه ای که برای جذب هیئت علمی بود به دانشگاهی در شهرستانی مراجعه کردم و بورس شدم ولی در حکم وزارت علوم که برام صادر شد نوشته شده بود که دانشگاه(محل تعهدم) چون دانشجوی روزانه هستم تعهدی در قبال پرداخت شهریه ندارد. در واقع هر ۶ ماه پولی از طرف وزارت علوم به ما داده میشد.
    الان همسرم دانشجوی دکتری است( بورس خارج تبدیل داخل) و دانشگاهی که ایشون را بورس کردند از دانشگاههای تهران هست. من هم حدود ۷ ماهی هست که از خونمون که تهران هست اومدم به شهر محل خدمتم .الان با توجه به محل خدمتهای جداگانه ما در دو شهر متفاوت، من میتوانم به تبع همسرم تقاضای انتقالی بدهم؟ البته در دوره دانشجویی موافقت وزارت علوم بر جابجایی من تایید شده بود ( در صورت موافقت دانشگاه مبدا و اعلام نیاز دانشگاه مقصد) که اعلام نیاز هم از یکی از دانشگاههای تهران داشتم و دارم. اگر برای هیئت علمی های خانم تبصره و مورد خاصی هست که به تبع همسر بشه جابجا شد.میشه راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ریالی پول گرفته باشید دیگر آزاد شدن خیلی سخت است.

  44. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام و تشکر به خاطر راهنماییهای ارزنده شما
    آیا وقتی یک استادیار می خواهد به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کند، پایه هایی که در دوره استادیاری داشت صفر می شود؟ مثلا استادیار با پایه ۴ وقتی دانشیار میشود پایه اش چند میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه همان پایه در در مرتبه دانشیاری خواهد داشت.

  45. دریا
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد محترم ؛

    با توجه به قابلیت نقل و انتقال اسناد تجاری(چک سفته و برات) آیا می توان در یک قرارداد طی شرط ضمن عقدی این قابلیت را از آنها سلب نمود؟

    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر مگر روی خود چک یا سایر اسناد «به حواله کرد” را خط بزنید.

  46. یاسر
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت استاد عزیز.ترم اول حقوق تجاری اقتصادی دانشگاه تهران هستم.از شما این خواهش را دارم که ایا میتوانم در کلاسهای شما در قم شرکت کنم.در صورت امکان کلاس مناسب اینجانب و زمان ان را لطف بفرماییذ.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت من مانعی ندارد. برنامه درسیم را در پردیس قم ببینید

  47. رها
    پاسخ

    باسلام خدمت شمااستادعزیز
    من یک مشکلی درمطالعه کتاب دارم وآن این است که مثلا برای آزمون وکالت آنقدردرگیر جزییات وفهمیدن همه نکات میشوم که زمان کم می آورم؛آن وقت استرس میگیرم ورهایش می کنم.چندسال است که به همین ترتیب از تمام آزمون ها جا مانده ام.حتی پارسال درجلسه امتحان حاضرهم نشدم.امسال هم با اینکه از ۶ ماه پیش شروع به خواندن کردم آنقدرکند پیش رفتم که با حجم زیادی روبرو شدم .امسال هم نمیخواستم شرکت کنم که درساعتهای پایانی ثبت نام به خواست همسرم شرکت کردم.از خودم خسته شده ام .احساس میکنم خیلی کمال طلب هستم واین صفت داره منو از زندگی عقب می اندازد.خدا رو شکر هوش خوبی دارم.برای کنکور کارشناسی فقط یک ماه درس خواندم ودانشگاه تهران قبول شدم.اما الان هوش هم به دردم نمی خوره از بس به همه چیز گیر میدهم تا یاد بگیرم.همه بهم می گن برای کنکور باید فقط کنکوری بخونی حفظ کن وبرو.اما اصلا نتوانستم.لطفا راهنماییم کنید که در این مدت باقیمانده(حدودا۴۰ روز) ّبه آزمون وکالت چطور درس بخوانم ؟خیلی خسته شدم.ممنون از لطف بیکران شما استاد مهربانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیشتر دچار استراس و وسواس شده اید. جزئیات هم خوب است و این نگرانی ندارد. بنظرم پایه اتان ضعیف است که باید درست و حسابی درس بخوانید. اینکه نمی دانم فقط کنکوری بخوانید را هم نمی فهمم

  48. h
    پاسخ

    ای بابا.دکتر این همه درس خوندیم خیر سرمون شدیم فوق لیسانس مملکت.آخرش این قدر سنگ جلوی پا انداختن که مجبور شدیم بریم نظام. نه حقوق تجارت بدرد ما خورد نه مدنی نه جزا.هر هفته به سایت شما سر میزدم.این اخرین بار بود.موفق باشید باید برم جلوی فرمانده پا بکوبونم

  49. حسین
    پاسخ

    با سلام و احترام

    بنده قصد شرکت در گرایش حقوق بشر رو دارم ولی اطمینان ندارم که دانشگاه علامه و مفید امسال پذیرش داشته باشند شهید بهشتی و دانشگاه تهران با ظرفیت محدود پذیرش دارند آیا راهی هست من از ظرفیت پذیرش امسال مطلع شوم.

    پیشاپیش از پاسختان ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا پذیرش ها کاهش پیدا نمی کند. باید با سنجش در تماس باشید یا خود دانشگاه ها

  50. الهام
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشد من دانشجوی ترم یک ارشد حقوق جزا هستم برای درس جامعه شناسی و جرم شناسی باید تحقیق ارائه بدیم اگر بخواهیم از داخل این تحقیق ها مقاله دربیاریم که جایی چاپ کنیم باید چه کار کنیم
    میشه پروسه نوشتن یک مقاله رو توضیح بدید
    من اصلا نمی دونم باید از کجا شروع کنم واینکه برای چاپ مقاله باید از طریق دانشگاه اقدام کنیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مقاله باید یک سوال داشته باشد که در مقاله دنبال جواب آن هستید. این کار سخت نیست کمی تمرین می خواهد. تحت نظر یک استاد کار را شروع کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *