سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام، جناب استاد دو سؤال در شیوه‌ی ارجاع مقاله داشتم.
    ۱) اگر ارجاع به شکل نقل باشد، منبع اصلی که به آن دسترسی وجود ندارد ابتدا می‌‌آید یا بعد از منبع دست دوم (منبع در دسترس)ذکر می‌گردد؟
    ۲) در منابع آیا هر دو باید ذکر گردند؟
    خیلی ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول منبع اصلی و سپس قید می شود که از منبع دست دوم نقل شده است. ۲- نه فقط دست دوم

  2. زهرا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من علاقه زیادی به مطالعه در زمینه قراردادهای بین‌المللی دارم می‌خواستم از شما درخواست کنم اگر گتابی در خصوص قراردادهای بین‌المللی از منظر حقوقی دارید به من معرفی کنید
    از لطف شما ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای زیای به زبان انگلیسی است. ولی می توانید به عنوان نمونه کتاب قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری اینجانب را مطالعه کنید.

  3. سعیده
    پاسخ

    سلام. با توجه به من از شرط مرتبط بودن مدارک برای تدریس خبر نداشتم ارشد رو رشته عمران خوندم.الان که مراجعه می کنم به دانشگاه ها برای حق التدریسی میگن باید مدارک مرتبط باشند.از طرفی من اگه دکترای عمران بخوام امتحان بدم احتمال قبولی من در چه حد است؟ با توجه به نامربوط بودن مدارکم از قبولی در امتحان دکترا و مصاحبه میترسم و هم چنین من از دانشگاه های آزاد فارغ التحصیل شدم.اگر لطف کنین بفرمایین درصد قبولی من در دکترا چقدر ممکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال قبولی به میزان رقابت بستگی دارد.

  4. حسن
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد
    کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری می خوانم. برای موضوع پایان نامه “اصول حاکم بر قراردادهای انتقال نرم افزارهای رایانه ای” را در نظر دارم. دوست دارم نظر جنابعالی را بدانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشابه این رساله تحت نظر اینجانب در دانشگاه شهید بهشتی دفاع شده است. اول آن پایان نامه را ببینید.

  5. صایر
    پاسخ

    با سلام و نهایت احترام خدمت دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل حقوق مقطع کارشناسی ارشد با گرایش حقوق بین الملل هستم . اگر فرصتی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری با گرایش حقوق تجارت بین الملل فراهم گردد ، آیا این تفاوت گرایش بین دو مقطع مشکلی برای استخدام عصو هیئت علمی ایجاد خواهد کرد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه بنظرم مشکل جدی ایجاد نمی شود.

  6. آرش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اگر سند عادی قرارداد اجاره وفق ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر با امضاء دو نفر شاهد تنظیم شده باشد، اما تمدید آن در ظهر همان اجاره‏نامه و فقط با امضاء موجر و مستاجر صورت پذیرفته باشد، آیا موجر می تواند پس از انقضای مدت تمدید شده، از امتیاز قانون مذکور مبنی بر صدور دستور تخلیه ظرف یک هفته استفاده کند و یا این که تمدید قرارداد بدون امضاء شاهد، آن را از شمول قانون مذکور خارج خواهد کرد؟ پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم می تواند و مشکلی ندارد.

  7. m.sh
    پاسخ

    با سلام
    استاد گرامی من دانشجو ارشد خصوصی هستم و خیلی علاقه دارم که در زمینه رشته تجارت بین الملل هم مطالعه داشته باشم و به تدریج در این زمینه تخصص پیدا کنم برای رسیدن به هدفم چه باید کنم؟ضمنا میشه لطف کنید وکتب مفید برای شروع رو برام معرفی کنید .
    بی نهایت ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل از کتاب تجارت بین الملل اینجانب شروع کنید. مقالات اینجانب نیز خیلی کمک می کند.

  8. ایدا
    پاسخ

    سلام استادنظرتون درباره کتاب همگام تعهدات تالیف امیرعلی جلیلی چیست؟استادخیلی کلی گفتین کتاب های کلیات حقوق روبگیرم میشه نام مولف وکتاب رودقیق معرفی کنین چون مشاوری دراین زمینه ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این کتاب را ندیده ام. مثلا کتاب مقدمه حقوق دکتر ناصر کاتوزیان برای شروع خوب است.

  9. عفت
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    به نظر شما بیع متقابل یا production sharing? کدومشون برای طز کارشناسی ارشد حقوق بین الملل خوبن با توجه با اینکه قصد دارم دکترای حقوق نفت و گاز بخونم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است ولی این موضوعات خیلی کلی است و باید موضوع خاصی از آنها را انتخاب کنید.

  10. محمد حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد گران قدر

    اگر بر اساس قردادی یک مال تحت عنوان امانت حکمی قرار گیرد و آن مال بر اثر تعدی یا تفریط عامل تلف یا دارای نقص گردد عامل مسئولیت کیفری نیز خواهد داشت؟
    تحت چه عنوان کیفریی میتوان از وی شکایت کرد؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا نه، این موضوعات جنبه حقوقی دارد. ولی تنها در صورت تحقق شرایط ممکن است خیانت در امانت را مطرح کرد.

  11. صالح
    پاسخ

    با سلام
    به نظر شما برای مدنی ۳ یعنی اعمال حقوقی کدام کتاب مناسب تر است؟ممنون میشم منابع ارشد حقوق خصوصی رو هم معرفی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      کتب اساتید محترم جناب آقای دکتر صفایی، دکتر کاتوزیان و مرحوم دکتر شهیدی همه خوب هستند.

  12. حامد
    پاسخ

    با سلام، جناب دکتر، میخواستم به دونم دردوره کارشناسی ارشد اعتبار دوره های مجازی که در دانشگاهای سراسری برگزار میشود برای ادامه تحصیل و کار بیشتر هست یا موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهید به اعتبار مدرک بعدا کار پیدا کنید، غیر انتفاعی از مجازی بهتر است.

  13. سینا
    پاسخ

    با درود و عرض ادب:
    جناب آقای دکتر اگر امکا نش هست راهنمایی بفرمایید در خصوص قرارداهای بین المللی (اعم از انواع قراردادها و مطالعه تطبیقی با کنوانسیونهای متعدد) عناوین پیشنهادی حضرتعالی چیست؟بسیار علاقمند هستم موضوع پایان نامه ام را در حوزه قراردادهای بین المللی انتخاب کنم.بویژه پس از جستجوی فراوان در حوزه حل و فصل اختلافات در حوزه حقوق گاز به فرموده جنابعالی با کمبود منابع مواجه شدم.ضمنا تسلط خوبی بر منابع انگلیسی دارم.سپاسگزارم از راهنمایی های دلسوزانتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      درود بر شما، در آستین لیستی از موضوعات کار نشده جهت پایان نامه ندارم. باید روی یک حوزه مشخصی تمرکز کنید. قراردادهای بین المللی خیلی عام است.

  14. داود
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اینجانب یک واحد آپارتمان پیش خرید کرده ام کلیه تعهدات را تا به حال انجام داده ام
    در قرارداد ما عنوان شده تغییرات قیمت هیچ تاثیری در قیمت عنوان شده در قرارداد ندارد
    ۱- با توجه به افزایش قیمتها آیا پیمانکار می تواند برای گرفتن پول اضافی آپارتمان را تحویل ندهد ؟
    ۲- گفته بروید شکایت کنید اگر کار به این صورت ادامه داده شود چقدر دعوی طول می کشد؟
    ۴-در صورت محکوم شدن سازنده مبلغ خسارت زمان محاکمه را نیز در بر می گیرد؟
    ۳- آیا اگر یک واحد چنین مشکل دعوی داشته باشد پیمانکار می تواند برای سند بقیه اقدام کند؟
    ۴- اگر آپارتمان ازمتراژ عنوان شده در قرارداد کمتر شود مبنای این تغییر متراژ که باید پیمانکار بپردازد قیمت روز است یا قیمت پیش خرید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر ۲- ممکن است بیش از یکسال. در مورد سوال اخر معمولا بر اساس نرخ مذکور در قرارداد کم و زیاد محاسبه می شود. بقیه سوالات مبهم است.

  15. رها
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    لطفا برای بررسیحقوقیبانکداری الکترونیک براساس قواعد عمومی قراردادها منبع معرفی می فرمائید
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه موضوع نشدم. می توانید به منابع بانکداری الکترونیک و کتابهای قواعد عمومی مراجعه کنید و این دو را تطبیق دهید اگر چیزی برای تطبیق وجود داشته باشد.

  16. رسول
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز جناب دکتر شیروی
    وکیلی برای اقامه دعوای مطالبه دیه فوت همسر زن بیوه ای از ایشان (همسر متوفی)وکالت میگیرد ،متاسفانه این خانم بی سواد بوده و ابتداً قراداد حق الوکاله با نسبت ۵۰ درصد محکوم به بسته میشه ،متعاقباً که وکیل از ضعف خانم مطلع میشه اظهار میکنه که در اقامه دعوی به نتیجه نرسیده در حالی که با بررسی های اقوام خانم مشخص میشه وکیل ۱۵۲ میلیون دیه همسر موکل را اخذ کرده و در دفتر اسناد رسمی هم از طریق حیله از خانم اقرار رسمی مبنی بر اخذ تمام محکوم به پرونده کلاسه اجرایی گرفته در حالی که ریالی به ایشان نداده ،می خواستم ببینم نظر شما در این مورد چیه و از چه طریقی می شود برعلیه وکیل اقدام کرد ؟۴ پیشنهاد مطرح است :۱. شکایت از طریق کانون مطبوع وکیل ۲.شکایت کیفری مبنی بر خیانت وکیل ۳. دادخواست حقوقی ابطال اقرارنامه۴ .شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی
    آقای دکتر به نظر شما از کدام روش اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع از جهت کیفری، حقوقی و انتظامی (کانون) قابل پیگری است ولی بار دلیل به عهده شکایت کننده است که بتواند مسایلی که شما گفته اید را ثابت کند.

  17. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من دانشجوی تجارت بین الملل هستم اگه لطف بفرمایید و منابعی اعم از فارسی و انگلیسی در خصوص شرکتهای جند ملیتی علی الخصوص در مورد ماهیت این شرکتها معرفی بفرمایید ممنون میشم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه های متعددی در این زمینه نوشته شده است. کتاب خارجی هم هست که قبلا در این سایت معرفی کرده ام

  18. salar
    پاسخ

    با سلام.در پردیس ارس دانشگاه تهران رشته تجارت بین الملل گذاشته اند.دانشگاههای بزرگی همچون خود دانشگاه تهران و تربیت مدرس اقدام به پذیرش در این رشته نمی کند حال جای سوال دارد چطور این دانشگاه در این رشته پذیرش میکند در حالیکه ظاهرا استاد متخصصی در این رشته در آن دانشگاه وجود ندارد.لطفا در این خصوص کمی توضیح دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشکده حقوق دانشگاه تهران این رشته را تحت عنوان حقوق اقتصادی و تجاری دارد.

      • حسینی
        پاسخ

        سلام استاد ببخشید این حقوق اقتصادی و تجاری از زیر مجموعه تجارت بین الملل پذیرش میشه؟ یعنی منابعش برای کنکور فرق داره یا همونه؟
        خود رشته چه فرقی با حقوق تجارت بین الملل داره؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، بله در کنکور ارشد رشته حقوق اقتصادی و تجاری زیر مجموعه حقوق تجارت بین الملل نیست

  19. سید محمد حبیبی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترم خدمت استاد شیروی:
    من دانشجوی دانشگاه پیام نور هستم ترم قبل در خصوص درس ایین دادرسی مدنی۲ چند تا از سوالها کلیدشون اشتباه بود و من ایراد گرفتم و اعتراض گذاشتم ولی متاسفانه کارشناسان حقوق پیام نور در بانک سوال اعتراض را وارد ندانستند . سوالات این بود:
    در مورد دعاوی تصرف کدام گزینه صحیح نیست؟
    ۱.تصرف مال مفروز و مال مشاع فرقی نمی کند
    ۲.مال غیر منقول مورد تصرف فرقی نمی کند از ان شخص حقیقی باشد یا از اموال عمومی.
    ۳.شرط اقامه این دعوا , عدم طرح دعوا در اصل مالکیت است.
    ۴.تجدیدنظر خواهی از حکم مانع اجراست.
    کلید صحیح را ۳گذاشته بودند که طبق ماده ۱۶۳ ق.ا.د.م این گزینه صحیح است و اعتراض بنده این بود که پاسخ صحیح گزینه ی ۴ است بر طبق صورت سوال صحیح نیست.
    استاد نظر شما چیه؟ ایا بنده اشتباه میکنم؟
    سوا دیگه ای هم این بود:
    اگر یکی از کسانی که حق تجدید نظر دارند, قبل از انقضای مهلت تجدید نظر محجور شود, مهلت جدید از چه زمانی شروع میشود؟
    ۱. از تاریخ تعیین قیم
    ۲- از تاریخ ابلاغ به ولی قهری محجور
    ۳. از تاریخ انقضای مهلت اولیه تجدید نظر
    ۴. از تاریخ ابلاغ
    کلید صحیح را گذاشته بودند ۱ اما به اعتقاد بنده هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست چون با صراحت ماده ی ۳۳۷ق.ا.د.م مهلت جدید از تاریخ ابلاغ به قیم است, نه از تاریخ تعیین قیم.
    استاد خواهش میکنم راهنمایی کنید ایا اشتباه میکنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد سوال اول گزینه چهارم طبق ماده ۱۷۵ صحیح نیست و بنابراین گزینه صحیح است. در مورد سوال دوم نیز هیچ کدام از گزینه ها صحیح نیست.

  20. محمدی
    پاسخ

    با سلام وادب محضر استاد معظم /الف راجع به ملکش به ب وکالت رسمی باتمام حدود و اختیارات تفویض میکند و ازجمله اختیارات تصریح شده در وکالتنامه این عبارت هست : (حق فروش یا هر نوع معامله راجع به ملک با هر قید و شرط و با هر قیمت ) متعاقبا ب با توجه به وکالت مذکور ملک را به ج منتقل میکند و الف از ب میخواهد حساب مدت وکالت را به وی بدهد ( ماده ۶۶۸ ق.م) و ب میگوید ملک را به ج درقبال ۵۰ میلیون تومان صلح کردم و ۵۰ میلیون را حاضرم مسترد کنم وخودت به من اختیار دادی راجع به ملک هر معامله ای و با هر ثمنی انجام دهم (لازم به ذکر است ارزش واقعی ملک ۲۰۰ میلیون بوده) وب میگوید در این معامله رعایت غبطه ومصلحت من نشده و اراده من در وکاتنامه بر این بود که هر معامله وهر ثمنی که مصلحت و غبطه مندر ان است نه این که بروی ملک را هبه کنی یا با ثمن ناچیز صلح کنی لهذا معامله را قبول ندارم / با توجه به این که در وکالتنامه های جامع و کامل عبارت (انجام هر معامله با هر قید وشرط و هر ثمن ) تصریح میشود در اینجا از منظر حقوقی حق با الف (موکل ) هست یاب(وکیل) استدعا دارم استلال خود را مرقوم فرمایید با تشکر وارزوی تندرستی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عبارت کلی با هر قید و شرط و با هر قیمت به معنای عدم رعایت مصلحت موکل نیست.

  21. مریم
    پاسخ

    عرض سلام و ادب استاد بزرگوار
    بنده دانشجوی ارشد حقوق خانواده هستم و به دنبال یک موضوع مناسب برای پایان نامه ، میشه لطف کنید و راهنماییم بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک موضوع تطبیقی بگیرید. در حقوق داخلی موضوع کاملا اشباع شده است.

  22. علیرضا رحیمی مقدم
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی
    با سلام و احترام، رحیمی هستم، معاون ارزی بانک ملی ایران شعبه قم و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی. با توجه به تجربه کاری بیست ساله در بخش ارز و اعتبارات اسنادی، بسیار علاقه مندم تا تحصیلات فوق لیسانس را در رشته حقوق تجارت بین الملل ادامه دهم.
    آیا با توجه به نداشتن کارشناسی حقوق، امکان موفقیت در این رشته وجود دارد؟
    اطلاعات مربوط به سرفصل دروس این رشته را از کجا میتوانم بیابم؟
    با سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به سابقه ای که دارید این رشته برای شما هم قابل استفاده است.

  23. حمید رضا
    پاسخ

    زمینی طبق قولنامه ی دستی معامله گردیده که نصف مبلغ ان پرداخت شده ومابقی آن طبق قولنامه بعد از یکسال در محضر در قبال انتقال سند پرداخت گردد ولی فروشنده از انتقال سند امتناع مینماید و درخواست مبلغ بیشتری منماید طبق قانون چه باید کرد؟ باکمال تشکر جناب آقای دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      فروشنده نمی تواند تقاضای مبلغ اضافی کند و شما می توانید الزام وی را به تنظیم سند از دادگاه تقاضا کنید.

  24. سیدمحمدی
    پاسخ

    با سلام.نظر حضرتعالی را راجع به ادامه تحصیل در رشته حقوق بشر می خواستم بدونم و اینکه کدام یک از دانشگاههای معروف دنیا در این رشته حرف اول را میزنه.با سپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه های زیادی در دنیا این رشته را ارائه می کنند. انتخاب دانشگاه به عوامل متعددی بستگی دارد که اول تعیین تکلیف هزینه ها، امکان اخذ پذیرش و گرفتن ویزا. رده بندی دانشگاه ها نیز کم و بیش در سایتها وجود دارد.

  25. girl
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من به دلیل عدم علاقه از رشته ی زیست شناسی جانوری انصراف دادم و به دلیل اینکه گروه آزمایشی تجربی بودم و قبلا کنکور ریاضی نداده بودم بدون آزمون وارد رشته ی مهندسی معماری دانشگاه آزاد شدم.هدفم اینه که تو این رشته بتونم مدرس دانشگاه بشم .آیا بهتره که بخونم و دوباره کنکور ریاضی بدم و وارد دانشگاه سراسری بشم ؟ از طرفی شنیدم که شرایط برای دانشجوهای دانشگاه آزاد آسون تره .آیا امکان داره کسی که مدرکش از دانشگاه آزاد باشه عضو هیئت علمی بشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی ممکن است از دانشگاه آزاد یا غیر آن باشد ولی اولا باید نیاز به هیات علمی وجود داشته باشد بعد افراد مطابق با سوابق دانشگاهی و رزومه و مصاحبه انتخاب می شوند. عوامل متعددی در جذب فرد به عنوان هیات علمی دخیل هستند که فقط یکی از آنها دانشگاه محل تحصیل می باشد.

  26. میترا موسوی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    با تشکر از بذل وقت و توجه شما سوال بنده در خصوص مصادره اموال و ممنوعیت از افزایش سرمایه مصرح در م ۱۹ و ۲۰ ق.م.ا. جدید است.
    می خواستم بدانم آیا مصادره کل اموال شخص حقوقی به عنوان مجازات ملازمه با انحلال شخص حقوقی دارد یا نه؟ و همچنین اینکه آیا ممنوعیت افزایش سرمایه مقرر شده در قانون برای شرکت ها، افزایش سرمایه از حداقل قانونی را شامل میشود یا شامل مواردی که اموال شرکت مصادره شذه نیز می گردد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مصادره به معنای انحلال نیست. بسیاری از شرکتهای خارجی بعد از انقلاب مصادره شدند ولی منحل نشدند بلکه مالکیت آنها به دولت مننقل شدند. حداقل قانونی مبلغ ناچیزی است که اصلا در عمل مورد توجه نیست. یعنی از توسعه شرکت که مستلزم افزایش سرمایه است جلوگیری می شود

  27. ایدا
    پاسخ

    سلام استادعزیزباتوجه به اینکه من تازه وارددانشگاه شدم ودررشته فقه وحقوق امامیه تحصیل میکنم وذهنم ازمسایل حقوقی پاک است ازکتاب های شمااستفاده کنم الان دوست دارم یک کتاب خوب بهم معرفی کنین که به پیشرفتم کمک کنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون دروس حقوقی در رشته شما خیلی کم رنگ است باید از خواندن یک کتاب مقدمه یا کلیات حقوق شروع کنید. بعد باید کتب اصلی حقوق در زمینه مدنی، تجارت، آیین دادرسی مدنی و جزایی، حقوق اساسی و اداری و کار را مطالعه کنید.

  28. زهرا
    پاسخ

    خیلی خیلی ممنونم اقای دکتر. انسان های سخاتمندی مثل شما که بدون هیچ انتظاری به مردم خدمت می کنند و اطالاعتشون در اختیار مردم قرار می دهند بسیار نادر هستند. واقعا سپاس گذارم

  29. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    اگر بخواهید بهترین کتاب حقوق تجارتی که مطالعه کرده اید را پیشنهاد کنید به کدام کتاب اشاره میکنید بالاخصوص در شرکتهای تجاری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین یک کلمه نسبی است. کتابهای اساتید دکتر اسکینی، ستوده خوب هستند.

  30. زهرا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. خسته نباشید. ممنون از زحماتتون. می خواستم در خصوص درس های حقوق اساسی وحوق اداری و حوق بین الملل عمومی که در دانشگاه تدریس می شوند چند کتاب از نویسندگان برجسته به من معرفی کنید که در کنار درس دانشگاه انها را مطالعه کنم. نهایت سپاس گذاری از حضرت عالی دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتابهای مرحوم قاضی و دکتر هاشمی در اساسی توصیه می شود، کتابهای دکتر ضیایی و دکتر میرعباسی در حقوق بین الملل عمومی و نوشته های دکتر زارعی در اداری توصیه می شود.

  31. سعادت
    پاسخ

    با سلام، سه سوال درباره مقالات
    ۱. مجله علمی و پژوهشی ای در دانشگاه بین الملل قزوین قرار بر چاپ است: (سایت و نام و اعضای تحریریه دارد) می گویند از شماره ۲ ببعد علمی پژوهشی است. ولی الان در لیست وزارت علوم نیست. سوال اینکه اگر مقاله ای را فرستادیم و در شماره ۱و ۲ این مجله چاپ شد. ارزش علمی و پژوهشی دارد؟ یعنی می توانیم در رزومه مان به عنوان ع. پژوهشی بیاوریم. مقصودمان برای رزومه دکتری (مثلا در زمانی که رتبه پژوهشی آن از وزارت علوم آمد ولی مقاله ما در شماره ۱و۲ بود) و یا ارائه برای بنیاد ملی نخبگان است. (در مورد هر دو جا نظر دهید)
    ۲. آیا غیر از این فایل اکسل موجود. سایت معتبری را سراغ دارید که با دادن اسم مجله ضریب تاثیر آن را به ما دهد؟ (حالت جستجو)
    ۳. ژورنال های آی اس آی موجود عرفا در دو حیطه تخصصی و عمومی (با پسوند های research, و …) موجود می باشند. در صورتی که این ژورنال ها (عمومی) نمایه معتبر (مثل تامسون و ..) داشته باشند. و در لیست های سیاه ایران نیز قرار نگرفته باشند.
    عنوان نمودن مقالات چاپ شده ما در آنها به عنوان مقاله آی اس آی جهت رزومه دکتری چگونه است؟ حتی اگر IF بالای .۵ (نیم) هم داشته باشند. (رزومه را خراب نمی کنند؟)
    با تشکر از راهنمایی های شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مجله ای که هنوز چاپ نشده مدت زیادی معمولا طول می کشد که علمی پژوهشی شود. معمولا سه شماره حداقل باید چاپ شود تا وزارت خانه اقدام کند مگر در مورد مجلات انجمن ها که می تواند از شماره اول علمی پژوهشی تلقی گردد. تا زمانی که مجله ای مورد تأیید وزارتخانه قرار نگیرد علمی پژوهشی محسوب نمی شود. اگر ممکن است بعدا وزارتخانه مشخص کند که مجله از چه شماره ای علمی پژوهشی شده است که احتمال عطف به ما سبق امکان دارد ولی حتمی نیست. ۲- اگر مجله آی اس آی جز لیست سیاه منتشر شده توسط وزارتخانه نباشد معتبر است و امتیاز لازم را خواهد داشت.

  32. حسن
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر، من یه جای دولتی بهعنوان مربی پذیرفته شدم و تعهد خدمت دادم اما شروع بکار نزدم و تصمیمم عوض شد که دیگه نرم اما انصراف کتبی ندادم
    حالا دانشگاه زنگ زده میگه من علیه شما اقدام حقوقی می کنم. به نظر شما باید چیکار کنم؟ و آیا می توانند مشکلی برایم ایجاد کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به نوع تعهد شما دارد. کلی نمی شود مطلبی عنوان کرد.

  33. آ
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد فرزانه
    من دایره لغات زبانم بد نیس منتها به هنگام ترجمه متون حقوقی با مشکل ترکیب جملات مواجه هستم و این باعث شده که روحیمو برای ترجمه از دست بدم
    من حدود ۶ ماه به مدت ۲ ساعت مدام دارم تلاشمو میکنم ولی نتیجه ی قابل قبولی نگرفتم
    حالا از شما میخواهم اگر تجربه ای در این زمینه دارید بفرمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید متون بیشتری بخوانید. متنی را انتخاب کنید که در فهم آن خیلی مشکل ندارید و سپس با خواندن بیشتر و متنهای سخت تر کار را ادامه بدهید. متنهای پیچیده اینطوری هستند که همه لغات را در میآورید ولی آخرش معناش را نمی فهمید.

  34. مجتبی
    پاسخ

    سالم استاد ببخشید پیرو سوال قبلیم :بنده احتمال فراوان در تکمیل ظرفیت حقوق اقتصادی شبانه ی آموزش محور علامه شانس قبولی را دارم به علاوه در حال حاضر در رشته ی حقوق خصوصی مفیدهم قبول شدم.
    آیا شیوه ی آموزش محور آن هم در رشته ی حقوق اقتصادی برای مقطع دکتری مشکل آفرین نخواهد بود؟وخوتان تحصیل در کدام رشته را توصیه میکنید؟ لطفا پاسخ بدبد استاد.سر دوراهیم!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مفید بهتر است.

  35. سینا
    پاسخ

    آقای دکتر با عرض سلام.تقاضامندم راهنمایی بفرمایید:
    اینجانب سال دوم کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و می خواهم موضوع پایان نامه ام را در حوزه قراردادهای گاز یا حل و فصل اختلافات دعاوی حوزه گاز انتخاب کنم.
    سوالی که از جنابعالی دارم اینست که با توجه به اینکه برای بنده اولویت کار مطرح است کدام یک از موضوعات فوق را برتر معرفی می کنید.و در صورت امکان اگر پیشنهادی در حوزه حقوق گاز برای موضوع در نظر دارید به حقیر معرفی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسایل حل و فصل اختلافات گازی با کمبود منابع روبرو می شوید.

  36. حسینی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    با توجه به فاکتورهای بدیع بودن ، وجود منبع و کاربردی بودن در زمینه ی آیین دادرسی مدنی جهت موضوع پایان نامه چه زمینه هایی را پیشنهاد می کنید .تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سعی کنید یک موضوع تطبیقی بگیرید در این زمینه کار تطبیقی کم شده و بر عکس کار داخلی خیلی زیاد.

  37. mahdi
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز
    استاد دانشجوی حقوق تجارت بین املل هستم
    علاقه مند هستم که اطلاعاتی در زمینه داوری بانکداری بین المللی در عرصه حقوق تجارت بین الملل کسب کنم، لطفا کتاب یا مقالاتی در این زمینه به زبان فارسی یا انگلیسی به بنده معرفی کنید؟ البته با مشورت هایی که گرفتم حقوق بانکداری بین المللی را موضوعی بین رشته ای معرفی کردند و داوری بانکداری بین امللی (حل و فصل اختلافات بین بانکی در عرصه بین امللی) را موضوعی حقوقی، علاقه مند هستم مطالعاتی جهت آشنایی با این موضوعات یا رشته داشته باشم لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوعات خاص مستلزم دسترسی به برخی از آراء مرتبط است که من در دسترسی ندارم.

  38. حقوق تجارت
    پاسخ

    با عرض سلام از دانشجویان حقوق تجارت بین الملل هستم
    برای پایان نامه موضوعی کاربردی می خواستم گیج شده ام موضوعات مختلف موضوعی را می شود پیشنهاد بفرمایید؟
    در بخش نفت و گاز چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتید خود مشورت کنید یا از طریق مطالعه کتب و مقالات به موضوعی برسید. من لیستی از موضوعات ندارم که تقدیم کنم.

  39. مهرسا
    پاسخ

    از سایت خوبتون ممنون .

  40. نازنین حسینی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر..
    من از اول تیر دارم برای ارشد تجارت بین الملل میخونم (البته برای بار دوم!) اخیرا با رشته حقوق نفت وگاز آشنا وعلاقمند شدم با توجه به اینکه در همین سایت یکجا فرمودید که حقوق نفت وگاز ارتباط نزدیکی با تجارت بین الملل داره من همچنان نمیتونم بین این دو یکی رو انتخاب کنم ولی فکر میکنم نفت و گاز انتخاب بهتری میتونه باشه! قصد دارم که از اینجا به بعد همراه با منابع تجارت بین الملل برای نفت وگاز هم بخونم به نظرتون منطقیه؟ چون قاعدتا دیگه تمرکز صرف روی منابع تجارت بین الملل نمیتونم داشته باشم..
    من شرایط تحصیل در خارج از ایران رو ندارم(با توجه به اینکه در ایران دکتری تجارت بین الملل وجود ندارد) و ضمن اینکه میخوام از درسی که میخونم لذت ببرم شرایط کاری هم برام مهمه, میدونم با این توضیحات مختصر نمیشه نظر قاطعی داد ولی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است بجای تردید یکی را دنبال کنید.

  41. majid
    پاسخ

    با عرض سلام وادب خدمت استاد یگانه جناب اقای دکتر شیروی درخواستی از شما داشتم بنده هنگام تحصیل در مقطع لیسانس با کتابهای شما خو گرفته و تمام انها را با اشتیاق مطالعه می کردم به طوری که در دانشگاه همه بمن می گفتند این فقط عشقش دکتر شیرویه چون مرتب کتابهای شما را در دستم میدیدند البته دلیل هم داشتم جدا از هم استانی بودنمان یکی بخاطر به روز بودن کتابهایتان که همزمان با تغییرات در عرصه بین المللی کتابها هم اصلاح میشد ویکی هم همکاری شما با انتشاراتی که کتابهایش با قیمت مناسب در اختیار علاقه مندان قرار داده میشود که همین مورد نشان از وارستگی شما دارد ودرون خود حرف بسیار
    باری بنده به خاطر علاقه وافر به شخصیت دوستداشتنی شما تصمیم گرفتم با انتخاب تجارت بین الملل شاگرد خوبی برای شما باشم اما دست تقدیر زدو ما شهید بهشتی قبول شدیم اما حسرت شاگردی شما بدلم موند حال ایا از نظر شخص شما اشکالی دارد بنده در کلاسهای تجارت شما شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اشکالی ندارد که شرکت کنید.

  42. محمدی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد محترم و معظم / در قرار دادهای عادی بیع شایع هست که این شرط گنجانده میشود :(در صورت مستحق للغیر در امدن مبیع فروشنده علاوه براسترداد ثمن قرار دادی باید a ریال خسارت قطعی به خریدار بپردازد ) در فرض مستحق للغیر بودن مبیع ایا خریدار میتواند به استناد شرط مذکور علاوه بر ثمن خسارت تصریح شده (a ریال) را هم مطالبه کند یا اینکه چون عقد باطل هست بالتبع شرط هم که جنبه تبعی داشته واصالت ندارد باطل هست پس خریدار نمی تواند به شرط مذکور استناد کند تقاضا دارم نظرتان را بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین شرطی باطل نیست چون قصد طرفین این است که زمانی این شرط بین آنها موثر باشد که مبیع مستحق للغیر درآید. البته ضمان درک نیز همین معنا را می دهد که باید خسارت را جبران کنید.

  43. حسینی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید حضور استاد ارجمندم
    آقای دکتر سوالی داشتم:
    الف که مالک ۴ دانگ مشاعی ملکی است به ب وکالت رسمی داده که بعد از افراز ملک را به خود یا هر کس دیگری بفروشد سپس طی عقد اجاره رسمی منزل خود را به ب اجاره داده و ضمن آن متعهد گردیده است که وی را از وکالت رسمی که داده عزل نکند ولی بعد از چند روز وی راعزل نموده و به وی ابلاغ می کند . وکیل بدون توجه به این عزل ملک را به ج می فروشد و متعهد می گردد که مالک طی یک ماه سند رسمی رابه وی انتقال دهد با مطالبه ج مالک امتناع می کند سپس ج دعوای الزام به تنظیم سند را علیه وی در دادگاه طرح می کند .الف دفاع می کند که ب عزل شده و حق فروش نداشته دادگاه دفاعیات را بلاوجه و حکم علیه او می دهد .آیا این حکم دادگاه صحیح است ؟ و اگر الف بخواهد تجدید نظر خواهی کند چه دفاعی می توان مطرح نمود؟ با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون وکالت ضمن عقد لازم داده شده است امکان عزل وجود نداشته است و حکم دادگاه صحیحا صادر شده است.

  44. پارسا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید

    امکان دارد عبارت زیر را جهت چاپ در کارت ویزیت ترجمه فرمایید؟

    “معاونت پژوهش و فناوری – دفتر ارتباط با صنعت”

    با تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      Deputy of Research and Technology- Department of Industry Relations

  45. جواد
    پاسخ

    با سلام
    بابت راهنماییتون در ارتباط با حقوق رقابت هند خیلی خیلی ممنون.امیدوارم ترم بعد در دانشکده صنعت نفت تهران در خدمتتون باشیم.
    دانشجوی حقوق نفت و گاز دانشکده صنعت نفت

  46. sara
    پاسخ

    سلام
    من یه سوال دارم و راهنمائی از شما می خوام در مورد پردس برای دکتری؟ این دانشگاههای پردیس ثبت نامش چطوریه؟ باید تو دولتی رتبه بیاریم بعد تو انتخاب رشته پردیسو بزنیم یا دانشگاههای پردیس خصوصی اس و هرکدوم واسه خودشون امتحان و ثبت نام دارند؟ سوال دیرم اینکه حالا که پردیس شهریه اش مثل دانشاه آزاد هست کدوم بهتره؟ پردیس یا آزاد؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا به دو نحو دانشجو می پذیرند یکی از طریق کنکور سراسری و دیگری از طریق آزمون داخلی ولی به این سمت حرکت می کنند که کلا از طریق آزمون سراسری دانشجو بپذیرند.

  47. حسين
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    در قراردادهای بیع متقابل توسعه، ارتباط پیمانکار با کارفرما در پروژه ها و بخصوص در پارس جنوبی بگونه ای است که اکثر مدارک مهندسی و حتی بازرسی های فنی و … توسط خود پیمانکار و مشاوران یا پیمانکارانش صورت می گیرند.و کارفرما در تایید مدارک مهندسی نقشی ندارد. این وضعیت را در شرکتی مانند پتروپارس هم می توانید مشاهده نمایید.
    این منطق با روح بیع سازگار است، اما مشاهده شده که طی HOA های شرکت های دیگر (نه POGC) این موضوع رعایت نشده و کارفرما دائما در مسائل پیمانکار اصلی اعمال نظر می کند.
    لطفا راهنمایی فرمایید کدام رویکرد صحیح است؟
    همانگونه که می دانید اگر پیمانکار اصلی بخواهد کلیه مسائل (من جمله مدارک مهندسی پایه-تفصیلی )را از کانال کارفرما بگذراند یقینا در بعد زمان و هزینه دچار خسران خواهد شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارفرما می تواند طبق بیع متقابل بر کار نظارت کند و خیلی از اسناد هم مستلزم تأیید کارفرما است. اگر جایی انجام نمی شود به متن قرارداد ربطی ندارد.

      • حسين
        پاسخ

        سلام و تشکر
        اما اگر دونه به دونه مدارک مهندسی برای تایید کارفرما ارسال شود، و یا مواردی از این دست، پیمانکار یقینا به مشکل کمبود زمان و نهایتا افزایش هزینه دچار می شود. حتما مستحضر هستید شرکت های نفت همگی دچار کمبود نیرو هستند،‌و MC‌هم در بسیاری موارد تصمیم گیری نکرده و دوباره از کارفرمای اصلی تعیین تکلیف می خواهد.
        لذا آیا پیمانکار موظف است که کلیه مدارک را همزمان با اجرای پروژه بیع به تایید کارفرما برساند؟؟!

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          همانطور که قبلا گفتم بله موظف است ولی پاسخ کارفرما باید ظرف ۱۴ روز ارائه شود والا به عنوان تأیید شده تلقی می گردد. بنابراین اکثر مدارک فنی بدون اظهار نظر کارفرما بعد از ۱۴ روز به عنوان تأیید شده تلقی می گردد.

  48. مجتبی
    پاسخ

    سلام استاد: دکتری حقوق نفت و گاز جقدر جا برای مشغول به کار واستخدام شدن داره؟البته برای کسی که در حال حاضر ارشد هستش و صرفا قصد انتخاب این رشته رو در دوره ی دکتری داره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه فعلا جا برای تحقیق کار هست.

  49. معصوم
    پاسخ

    سلام استاد.اول از راهنمایی های خوبتان تشکر میکنم و از اینکه با صبر وحوصله به سوالات ما پاسخ میدهید بسیار متشکرم .من دانشجوی ترم ۷ برق هستم ولی من احساس میکنم ان تسلطی که برای مباحث باید داشته باشم ندارم نظر شما من مباحث را چطور بخونم هرچقدر که مطالعه میکنم باز به ان تسلط کافی نمی رسم چی کار کنم ؟ایا مباحث را از اول یعنی از ترم ۱ شروع به مطالعه کنم ؟دیگه از دست خودم خسته شدم چند بار به خاطر این قضیه تصمیم به انصراف از دانشگاه شدم ولی والدینم مانع ام شدند ؟خواهش میکنم کمکم کنید .عاجزانه نیاز مند کمک هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم باید کتابهای اصلی برای دروس مهم را مجددا مطالعه کنید.

  50. حقوقخوان
    پاسخ

    با سلام وخسته نباشید
    با توجه به تصویب قانون جدید مجازات اسلامی برای مطالعه این درس جهت شرکت در کنکور ارشد و آزمون وکالت چه منابعی را معرفی میکنید؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب قانون و نوشته های قبلی می تواند کمک کنند. شنیده ام برخی از اساتید جزو ها و کتابهای خود را مطابق قانون جدید اصلاح کرده اند که می توانید به آنها هم مراجعه کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *