سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. آقائی
    پاسخ

    با تقدیم سلام و احترام خدمت استاد ارجمند
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز هستم . پیرامون انتخاب گرایش دکترا دچار تردید شده ام برخی از اساتید محترم به بنده پیشنهاد نمودند که گرایش خود را در دوره دکتری از حقوق خصوصی به حقوق نفت و گاز تغییر دهم و این در حالی است که هر دو گرایش برای من مطلوبیت دارد به همین دلیل دچار تردید شده ام . میخواستم نظر شما را در مورد این امر جویا شوم و بدانم که اولا آیا کسانی که کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستند امکان قبولی در رشته حقوق نفت و گاز را دارند؟(بالاخص در زمان مصاحبه و با توجه به اینکه مدرک کارشناسی و ارشد بنده هردو از دانشگاه آزاد تهران مرکز و با گرایش حقوق خصوصی می باشد) ثانیا آیا لزوما نیاز است که موضوع پایان نامه ارشد در باب موضوعات نفتی باشد ؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان قبولی هست و هر دو خوب است هر کدام را علاقه دارید دنبال کنید.

  2. همايون
    پاسخ

    درود بر شما.
    استاد گرامى ایا در پردیس دانشگاه هاى ایران(بجز پردیس بین المللى کیش دانشگاه تهران)گرایش نفت و گاز در مقطع ارشد برگزار میشود؟
    سپاس از راهنمایى هاى شما

    • ادريس
      پاسخ

      سلام.
      ممنون میشم،راهنمایى بفرمایید.آیا براى گرایش نفت و گاز بهتر است ابتدا در مقطع ارشد گرایشى چون تجارت بین الملل را گذراند وسپس در مقطع دکترى بدنبال این رشته(نفت و گاز)بود؟

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام فکر بدی نیست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی نیز هست

  3. پدرام
    پاسخ

    با سلام . اینجانب در ۲۹/۸/۹۲ اقدام به خرید خودروی وانت نیسان کردم. در هنگام بازدید به گفته فروشنده این خودرو بدون رنگ بوده است و قصد من از خرید این خودرو تغییر کاربری آن به نیسان یخچالدار بوذه .با پرسش از فروشنده این خودرو هیچگونه مشکلی بابت تغییر کاربری نداشت . پس از انتقال سند متوجه شدم که این خودرو یکبار دیگر از آتشنشانی به وانت تغییر کاربری و تغییر رنگ از قرمز به سفید داشته است و راهنمایی رانندگی دیگر اجازه تغییر کاربری نمی دهد .گفته های فروشنده فقط به صورت شفاهی بوده . آیا اینجانب می توانم تقاضای فسخ قرارداد کنم یا نه ؟ پیشاپیش ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید ولی باید شما ثابت کنید که چنین شرطی بین طرفین مقرر بوده است.

  4. حسن مرادی
    پاسخ

    با سلام مجدد خدمت استاد گرانقدر/موضوع بایان نامه اینجانب که در مورد اینکوترمز ۲۰۱۰بوده دستور فرمودید که به موضوع فوق به اینکوترمزتوسط دانشجویی تحت نظر حضرتعالی کار شده مراجعه نمایم ممنون میشوم چگونگی دست یابی به ان را (مکانی-زمانی)راهنمایی بفرمایید ارزوی بهروزی برای حضرتعالی و خانوده محترمتان دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابخانه پردیس فارابی یا کتابخانه دانشگاه تهران مراجعه کنید.

  5. سیاوش
    پاسخ

    سلام استاد تازگی ها خبری شنیدم ازینکه هیئت امنادانشگاه تهران تصویب کردن که عنوان اموزش الکترونیکی از مدرک حذف بشه ایااین خبردرسته؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  6. منصوره
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد محترم .
    استاد ،من دانشجوی ارشد حقوق ثبت هستم برای تحقیقم در درس مدنی پیشرفته نیاز به موضوع دارم لطفا راهنما ییم کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      می توانید یکی از موضوعات کنوانسیون بیع بین المللی کالا را برای کار تحقیقی خود انتخاب کرده و با حقوق ایران مقایسه کنید.

  7. مهدی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید به شما استاد گرانقدر
    من لیسانس منابع طبیعی داشتم و با توجه به علاقه ام به رشته حقوق دوست داشتم که در این رشته ادامه تحصیل بدهم. اما شنیدم که اگر بدون داشتن لیسانس حقوق در آزمون ارشد این رشته شرکت کنم نمی توانم وکیل شوم چون برای وکالت داشتن لیسانس حقوق ضروری است از این جهت در دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی به کارشناسی رشته حقوق ثبت نام کردم. ولی چون مدرک کاردانی حقوق ندارم(لیسانس منابع طبیعی ام را به عنوان مدرک کاردانی محاسبه کردند) می خواستم بدونم می تونم با توجه به این مطلب وکیل شوم یا خیر؟از هر یک از اساتید خودم در این زمینه سوال می کنم اطلاعی ندارند. ممنون می شم اگه بهم کمک کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم باید از کانون سوال کنید.

  8. احسان محبي
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقیا دکتر من ابتدای سال ۹۰ آپارتمانی خریدم و در قول نامه قید شده بود که در آذر ۹۰ مالک برای من سند بزند، اما این کار را تاکنون نکرده است و این خانه وام ۲۰ میلیون تومانی دارد که به دلیل سند نزدن، بانک مسکن تاکنون ۱۲ میلیون تومان سود مشارکت علاوه بر ۲۰میلیون مطالبه دارد، در قولنامه نیز قید نشده که چه کسی باید سود مشارکت را بدهد، نظر وکلا هم متفاوت است، این مجتمع ۷ واحد دارد که برای هیچ کدام تاکنون سند نزده است و هر کدام همین مقدار سود مشارکت دارند، به نظر شما چه کسی باید سود مشارکت را بدهد و اینکه ما چه کنیم که این فرد بیاید و برای ما سند بزند؟، چون هر ماه سود مشارکت بیشتر می شود/ ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جواب به این سوال بدون دیدن جزئیات مشکل است. شما بهتر است علیه فرد برای انتقال رسمی طرح دعوی کنید ولی امکان گرفتن خسارت خیلی بعید است.

  9. محمود حسيني راد
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر
    من مغازه پوشاک دارم و ارشد روابط بین الملل را هم گرفته ام،از آنجا که اصلا دوست ندارم هیئت علمی دانشگاه شوم و یا کارمند و از شغل خود راضی هستم و در کنار آن مباحث روز روابط بین الملل را نیز پیگیری می کنم آیا به نظر شما خواندن دکترا ارزشی دارد به جز بحث پرستیژ، آیا باید حتما کسی که دکترای این رشته را می گیرد، هیئت علمی شود و یا می توان هم مغازه داشت و هم دکترا خواند، ممنون می شوم با توجه به تجربه هایتان مر راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این وصف بنظرم مطالعه کن، از زندگی و کارت لذت ببر و خودت را درگیر مشکلات دکتری نکن.

  10. ناصر
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب
    دربین موضوعات فعلی درحوزه نفت وگاز به نظر جنابعالی چه موضوعاتی جدید هستند وبرای کار تحقیقی وپژوهشی مناسبتر می باشند
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      همه موضوعات مرتبط با نفت و گاز جدید و خوب هستند.

  11. dostdare ostad
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز
    استاد آیا تدریس به صورت حق التدریسی در دانشگاهها رزومه محسوب می شود؟
    مثلاً برای مصاحبه دکترا به درد می خورد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امتیاز خاصی ندارد ولی ممکن است اثر روانی روی مصاحبه کنندگان داشته باشد. به شرطی که درسهای مختلف و متفاوت از جزا و اساسی و مدنی و تطبیقی نداده باشید که نشان دهد که شما هیچی بلد نیستید.

  12. شهاب
    پاسخ

    با سلام و درود محضر استاد محترم ومعظم ایا زمان انعقاد عقد وکالت میتوان شرط کرد که وکیل میتواند رعایت غبطه ومصلحت موکل را ننماید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم این شرط بی اعتبار است.

  13. منادی فرد
    پاسخ

    به نام خدا

    با سلام و عرض ادب و احترام

    ببخشید استاد بنده میخاستم نظر جنابعالی رو درمورد تفاوت قرارداد ساخت با عقد استصناع جویا بشم ، ایمیلی هم در این خصوص به جی میل جنابعالی ارسال کرده ام که توضیحات کافی را داده باشم ، لطفا بنده رو در این خصوص راهنمایی فرمایید

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      باید به کتابها و مقالات منتشره در این زمینه مراجعه کنید. قرارداد استصناع یک نوع قرارداد سفارش ساخت است.

  14. الهام
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من در حال حاضر دانشجو ارشد حقوق جزا دانشگاه علوم تحقیقات هستم میخواستم بپرسم که میتونم سال اینده کنکور ارشد گرایش حقوق عمومی دانشگاه سراسری شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید ولی چون حسب اعلام ۷۰ درصد نمره از مصاحبه خواهد بود احتمال موفقیت کم خواهد بود.

  15. امیر عاشوری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    حقیر لیسانس حقوق دارم میخواستم برای دکتری در زمینه تجارت بین الملل در عناوینی از جمله حقوق بازرگانی بین المللی و حقوق کسب و کار بین المللی در خارج از کشور ادامه تحصیل بدم و در حال حاضر میخوام رزومه خود را در زمینه سابقه کار و زبان و مقالات تقویت کنم.
    سوال اصلی حقیر این است که اگر فوق لیسانس خود را در رشته حقوق خصوصی بخوانم ، با اینکه مقالاتی در خصوص حقوق بازرگانی بین المللی و حقوق کسب و کار بین المللی داشته باشم میتوانم برای دکتری در خارج از کشور در رشته حقوق تجارت بین الملل پذیرش بگیرم؟؟
    ممنونم از جواب پر مهرتان
    یاعلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است برای فوق اقدام کنید چون اخذ پذیرش دکتری به طور مستقیم خیلی مشکل است.

  16. sh.s
    پاسخ

    سلام استاد. اگر یک خانم ایرانی با یک مرد خارجی ازدواج کند و قرار باشد این دو به استرالیا سفر کنند ایا می توانند از طریق داوری قانون استرالیا را حاکم بر اختلافات و احوال شخصیه خود کنند؟

  17. سحر
    پاسخ

    استاد گرامی عرض سلام و ادب
    خواهش می کنم راجع به گرایش های جدید حقوق در مقطع ارشد همچون ۱)حقوق اسناد و قراردادهای تجاری ۲)حقوق حمل و نقل ۳)حقوق اقتصادی که دروس امتحانی و ضرایب انها یکسان است و حقوق شرکتهای تجاری و تفاوت انها با گرایش حقوق تجارت بین الملل توضیح بفرمایید.کدام یک را برای ادامه تحصیل مناسب میدانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق شرکتهای تجاری بیشتر حقوق داخلی و حداکثر حقوق تطبیقی است در صورتی که حقوق تجارت بین الملل در مورد فعالیتهای تجاری بین المللی است. رشته های ۱ و ۲ گرایشهای ریزی هستند که اینجانب گرایشهای کلی تر را توصیه می کنم.

  18. حسن
    پاسخ

    با سلام و تشکر از پاسختون
    در زمینه مراکز داوری صنفی بین المللی منبع فارسی یا لاتین میخواستم…
    ممنون از لطف شما استاد بزرگوار

  19. حسن
    پاسخ

    سلام استاد، یه سوال داشتم از خدمتتون
    الان از بین داوریهای سازمانی بین المللی کدامیک بیشتر مورد ارجاع دولت یا شرکتهای ایران قرار میگیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امار ندارم

  20. بهار
    پاسخ

    با سلام و احترام- سوالی از حضورتان داشتم: آیا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد یکی از گرایش های حقوق، می تواند مجدداً بعد از فارغ التحصیلی در یکی دیگر از گرایش های ارشد حقوق تحصیل کند؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو مانع وجود دارد یکی تحصیل رایگان که تنها در یک مقطع مجاز است و دیگری مشکل سربازی که با شرکت مجدد معافیت تحصیلی معمولا تمدید نمی شود.

  21. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    بنده در رشته حقوق نفت و گاز در مقطع دکترا دعوت به مصاحبه شده ام .معمولا در مصاحبه چه سوالاتی پرسیده میشود؟
    خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موفق باشید. مصاحبه قابل پیش بینی نیست ولی معمولا سوالاتی در مورد زبان، مدنی و تجارت سوال می شود.

  22. علیرضا نعمتی
    پاسخ

    سلام استار ارجمند
    به گمانم سوالم رو باید اینجا مطرح میکردم .
    من در دفترچه کارشناسی ارشد امسال حقوق نفت و گاز ندیدم . کجا باید برسی کنم ؟ لطف مییفرمایید اگر راهنمایی کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباشید حقوق نفت و گاز زیر مجموعه حقوق عمومی است.

  23. یلدا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی. آقایی در استان گیلان از من و چند نفر دیگه کلاهبرداری کرده. ایشون الان به اتهام کلاهبرداری ۱۲ میلیونی از یه آقا تو بازداشتگاه موقت بازداشتن. من و بعضی افراد شاکی ساکن استانی غیر گیلان هستیم. میخواستم بپرسم برای شکایت از این فرد کلاهبردار حتما باید حضوری بریم استان گیلان یا از طریق دادگستری استان خودمون هم میتونیم شکایت کنیم؟ میتونیم از بین شاکیای استان گیلان یه نفرو وکیل خودمون کنیم تا حضور ما لازم نباشه؟ سوال دومم اینه که ما به حساب این آقای کلاهبردار پول واریز کردیم که بعضیا رو از حساب خواهر یا دوستمون واریز کردیم. الان خواهر یا دوستمون هم باید برای گرفتن اون پول شکایت کنن؟ یا فقط با شکایت ما اون پول رو دادگاه بهمون برمیگردونه؟با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به محل اقامت متهم رفته و یا در محل ارتکاب جرم طرح شکایت کنید. وکالت در دادگستری منوط به داشتن پرونده است. ولی شکایت را همه می توانید امضا کنید و یک نفر تحویل بدهد.

  24. مریم
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد دلسوز و مهربانم
    آقای دکتر این گفته که رشته فقه و مبانی حقوق از گرایشهای الهیاته ولی فقه و حقوق خصوصی از گرایشهای حقوقه درسته؟ همین طور فقه و حقوق جزا؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولی درست است ولی در مورد دومی مطمئن نیستم.

  25. اسماعیل
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر
    آقای دکترمن ارشد حقوق خصوصی دارم برای دکترا هم میخوام به فرانسه برم کاملا هم به زبان فرانسوی مسلط هستم به زبان ترکی استانبولی هم تسلط کامل دارم شما کدوم دانشگاه فرانسوی رو توصیه میکنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای دیدن لیست دانشگاه های معتبر به سایت وزارت علوم بخش تحصیلات خارجی مراجعه کنید.

  26. علی عباسی
    پاسخ

    با سلام
    ضمن عرض ادب و احترام خدمت شما و تبریک بابت داشتن چنین سایت کارآمدی اینجانب مدتی است که ایده ای به ذهنم رسیده است که یک خوراکی بومی را به صورت بسته بندی عرضه نمایم مثلا چیزی شبیه به بسته بندی و عرضه یک نان محلی که به صورت محدود در منازل پخته می شود و در سایر مناطق کشور یا وجود ندارد و یا اگر وجود دارد به صورت صنعتی نیست حال آیا چنین چیزی که سابقا وجود داشته (البته به صورت محلی ) قابلیت ثبت در اداره مالکیت های صنعتی را دارد یا خیر؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم تا این حد قابل حمایت قانونی باشد. باید نحوه تهیه آن مخفی نگه داشته باشد.

  27. dostdare ostad
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
    استاد اگر امکان دارد یک مجله دانشگاهی بدون درجه به بنده معرفی کنین که بشه طی ۲ روز پذیرش گرفت چون من نیاز به نیم نمره دارم تا پایان نامم ۲۰ بشه.
    خواهش میکنم بنده رو راهنمایی بفرمایین زمان خیلی برام مهمه. با تشکر از محبتتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین جایی را نمی شناسم.

  28. محسن
    پاسخ

    عرض ادب جناب استاد

    ۱)در باب ورشکستگی آیا تاجر متوقف همان تاجری است که حکم ورشکستگی او صادر شده است؟
    ۲)آیا منظور از بعد از توقف در ماده ۴۲۳ ق.ت یعنی بعد از صدور حکم ورشکتگی؟
    ۳)اگر توقف با ورشکستگی به موجب حکم ورشکستگی متفاوت باشد آیا در این صورت حکم ورشکستگی تا تاریخ توقف اثر قهقرایی دارد؟

    استد عزیز باور بفرمایید اینکه در سایت جواب سوالات دانشجویان را لطف می کنید خیلی ارزشمند و مصداق بارز زکات علم نشر آن هست می باشد .آرزوی سلامتی و عمر با عزت از خدای حکیم توانا برایتان مسئلت دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابهای حقوق تجارت مراجعه کنید.

  29. امير
    پاسخ

    سلام خسته نباشید استاد عزیز
    ماشینی خریداری نمودم که قبل از خودم دونفر دیگر نیز دست به دست فروخته بودند از آنجا که به شخصی که از ایشان ماشین خریدم آشنایی واعتماد داشتم پول را کامل به حسابش ریخته ماشین وبیع نامه بنگاه به انضمام مدارک وسند ماشین را نیز تحویل گرفتم ولی فروشنده اول که سند بنام ایشان بود دادخواست توقف پلاک را داده وپلاک را توقیف نموده این در حالی است که پس از گذشت دوسال هنوز سند بنام اینجانب منتقل نکرده واز انتقال سند خودداری نموده و تقاضای ۳۰میلیون تومان پول نموده تا سند بنام بزند این درحالی است که بیع واقع شد وثمن معامله نیز به شخصی که از اوخریده بودم پرداخت شده و بنده ماشین را از ایشان نخریدم (بعد از سه واسطه ماشین راخریدم)خواهشمند است راهنمایی بفرمایید به چه شکلی طرح دعوا بنمایم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید علیه فروشنده طرف شما طرح دعوی الزام سند کنید و اگر علیه شما طرح دعوی شود شما نیز علیه فروشنده خودتان طرح دعوی کنید و او را به دادرسی جلب کنید.

      • غلامحسین
        پاسخ

        با سلام،ضمن معذرت از استاد شیروی،باید دعوای الزام به انتقال رسمی سند را علیه فروشنده و ایادی قبلی یعنی فروشندگان قبلی و کسی که سند به نام اوست یکجا در یک دادخواست مطرح کنید تا دعوای شما به نتیجه برسد والا قرار عدم استماع دعوا صادر خواهد شد.

  30. mostafazade
    پاسخ

    با سلام به شما استاد گرامی
    اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم .می خواستم ببینم برای انتخاب موضوع یک مقاله علمی -پژوهشی به چه نکاتی باید توجه کنم.
    سوال دیگری داشتم
    آیا امکان مطالعه پایان نامه های دانشجویان دیگر برای اینجانب وجود دارد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوع باید قابل توجه باشد. یک سوال اصلی وجود داشته باشد که شما در مقاله به آن می پردازید. از خواندن مقالات علمی پژوهشی در حول و حوش موضوع خود از کم و کیف کار بیشتر آگاهی پیدا کنید.
      بله می توانید باید به دانشگاه های مربوط مراجعه کنید. البته برخی از دانشگاه ها برای غیر از دانشجویان خود محدودیت دارند.

  31. على
    پاسخ

    سلام علیکم
    اینجانب در تاریخ ٩١/٨/١١ ملکى را با مبایعنامه فروخته ام ، حدود یک سوم ثمن را نقد و ما بقى طی هفت فقره چک ماهانه که تاریخ اخرین چک مهر ماه ٩٢ بوده دریافت نمودم.
    از انجا که شش فقره چک خریدار برگشت خورده و تا کنون نقد نگردیده است و در قرارداد هم در مورد عدم وصول چک تنها خسارت تأخیر قید گردیده است أیا إمکان فسخ قرارداد به لحاظ عدم اجراى تعهدات خریدار وجود دارد؟
    راه قانونى فسخ به چه ترتیب می بأشد.
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید طرح دعوی کنید و تقاضای فسخ نمایید. امکان قبولی آن وجود دارد ولی قطعی نیست.

      • غلامحسین
        پاسخ

        سلام؛ با عذر خواهی مجدد از استاد، چون عقد بیع یک عقد لازم است لذا قابل فسخ در این مورد نیست مگر اینکه در قرارداد بیع شرط شده بود و تنها می توانید خسارت تاخیر یا وجه التزام مقرر را مطالبه نمائید. به نظرات مشورتی متعدد در این رابطه مراجعه کنید.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام نمی توان اینطور قاطع امکان فسخ را رد کرد. همیشه استناد به تخلف شروط مقرر بین طرفین می تواند مبنای فسخ باشد.

  32. حمید
    پاسخ

    با سلام وتشکر فراوان خدمت استاد گرامی

    بنده دانشجوی تجارت بین الملل هستم با توجه به گستردگی این رشته تصمیم گرفتم بیشترین تمرکزم و وقتم رو روی بحث اعتبارات اسنادی بزارم ایا از لحاظ اینده شغلی خوب هست خواهشا در این خصوص راهنمایی بفرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسایل عملی تجارت به هم مرتبط است ولی تخصص در این رشته خوب است.

  33. علیرضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    من لیسانس مترجمی زبان از دانشگاه کاشان دارم
    کارمند شرکت نفت هم هستم.
    میخواستم امسال ارشد رشته حقوق نفت و گاز شرکت کنم.
    ولی هرچی میگردم منابع خاصی پیدا نمیکنم
    مبتونید کمکم کنید؟
    راستی شما توصیه میکنید بخونمش؟
    تشکر و سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع آن همان منابع حقوق عمومی است.

  34. ناشناس
    پاسخ

    با سلام خدمت استلد گرامی.
    قصذ انجام تحقیق برای نوشتن مقاله ای در زمینه بررسی تطبیقی حمایت های عمومی از سرمایه گذاری در بخش انرژی در ایران و چند کشور نفت خیز را دارم لطفا در مورد پیدا کردن منابع راهنمایی بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فرق عمده ای بین بخش انرژی و غیره نیست امروزه این حمایتها عام هست.

  35. بیژن
    پاسخ

    با تشکر از شما استاد محترم سوالی داشتم و آن این است که اگر دادگاه رای به فروش آپارتمان شخص بدهکار ی را از طریق مزایده داد. خریداران در موعد مقرر برای اساس قیمت کارشناسی در مزایده شرکت میکنند. هر کس که برنده شد ده درصد مبلغ خرید را باید به حساب دادگاه ریخته و مابقی را باید یک ماه بعد پرداخت کند تا بعد دادگاه حق طلبکار را بدهد. حال اگر طلبکار اصلی خود مایل به برداشت آپارتمان باشد به مبلغ تعیین شده کارشناسی در آن صورت دادگاه چکار میکند. آیا به همان مقدار قیمت آپارتمان از طلب او کم میکند. یا فرد طلبکار مانند دیگران باید در مزایده شرکت و ده در صد اولیه را پرداخت و مراحل بعدی را تکرار کند. لطفا راهنمائی فرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      فرد باید در مزایده شرکت کند.

  36. نسيم
    پاسخ

    اگر برایتان امکان دارد معادل آگهی تغییرات را نیز در واژگان بگذارید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      notification of changes

  37. حمیده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد
    بمن فارغ التحصیل حقوق بین الملل هستم و بحث سرمایه گذاری در معاهده منشور انرژی رو برای پایان نامه کار کردم و از تمام نوشتارهای بسیار مفید شما در این حوزه بسیار استفاده کردم که همین جا از شما بسیار تشکر میکنم، که در نتیجه به بحث حقوق نفت و گاز علاقمند شدم، برای دکترا خودم رو برای این گرایش آماده میکنم، آیا منابع معرفی شده در سایت ها و مقالات شما که در این سایت معرفی شده اند کافی است؟
    از شما برای فراهم نمودن امکان پرسش و پاسخ بسیار سپاسگزارم

  38. طيبه سرداري
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من امسال حقوق تجاری اقتصادی بین المللی قبول شده ام و لیسانسم علوم سیاسی است، قصد دارم برای همیشه در اصفهان زندگی کنم با توجه به لیسانس غیر مرتبط آیا میتوانم در این رشته در این شهر به جز کارمندی کاری پیدا کنم و مشاوره دهم یا اینکه این رشته در تهران کاربرد دارد؟ با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشا الله به هر حال از علوم سیاسی شرایط کاری بهتری خواهید داشت. باید ضعف لیسانس را برطرف کنید.

  39. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    اینجانب در بهمن ۸۹ اقدام به خرید خانه ای کردم و طبق قرار داد معین شد که اینجانب مبلغ ۴۰ ملیون به ایشان تحویل دهم و در تاریخ ۲۴/۱۲/۸۹فروشنده با حضور در بنگاه با انتقال سند به بنده ۵۰ ملیون دیگر نیز بگیرد و ۱۲ ملیون نیز بنده به ایشان چک دادم که ماهیانه پرداخت شود و در قرارداد مقرر شد که چک ها پس از انتقال سند پرداخت شوند ولی تاریخ شروع انها از ۲۵/۱۲/۸۹ بود.فروشنده به بهانه طول کشیدن پروسه انتقال سند در تاریخ مشخص شده اقدام به انتقال سند ننمود و دو فقره چک اینجانب را نیز برگشت زد پس از پیگیری و شکایت دادگاه حکمی صادر نمود مبنی بر تسلیم خانه و ازاد کردن ان از رهن بانک و انتقال سند. با توجه به این موضوع که در قرارداد علاوه بر شرط پاس شدن چک ها بعد از انتقال سند شرط شده که در صورت پاس نشدن چک ها قرارداد فسخ می گردد و نیز در صورت پشیمانی هر یک از طرفین با پرداخت ۱۰ ملیون تومان حق فسخ قرارداد را دارند با توجه به گذشت حدود ۳ سال از زمان قرار داد و بودن ۴۰ ملیون نزد ایشان در این مدت ایا ایشان می توانند ادعای فسخ قرارداد به دلیل پاس نشدن چک ها را داشته باشند؟ ایا ایشان میتوانند با ادعای حاضر بودن به پرداخت مبلغ پشیمان کرد تقاضای فسخ قرارداد را نمایند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا شما از دادگاه حکم گرفته اید و طرف دیگر نمی تواند خلاف این حکم حکم دیگری بگیرد. در هر حال بعید است حکم فسخ را دادگاه تأیید کند.

  40. حسین نژاد
    پاسخ

    باسلام.
    من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت و گاز هستم.برای ی کار تحقیقی ب مطالبی پیرامون مقررات حاکم بر صنعت نفت عراق یا عربستان یا سیر تاریخی قراردادهای نفتی این کشورها نیازمندم. اگر مطلب خاصی مد نظرتون هست لطفا برام بفرستید. ترجیحا فارسی باشه.باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به پایان نامه ای در خصوص نفت عراق که با اینجانب در دانشگاه علامه دفاع شده مراجعه کنید.

  41. انديشه
    پاسخ

    با سلام.
    استاد محترم امکانش هست جرائم شرکت های چند ملیتی را برایم نام ببرید؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      جرایم این شرکت هم مانند سایر شرکتها است و وجه متفاوتی در آن نمی بینم.

  42. کیارش قاسمی
    پاسخ

    سلام جناب استاد شیروی

    من بعد از گشتن فراوان در موتورهای جستجو و سایت ها متوجه شدم که چارت دروس الزامی و اختیاری رشته حقوق تجارت بین الملل مقطع کارشناسی ارشد که طبق مصوبه وزارت علوم در دانشگاه های داخل تدریس می شه در اینترنت وجود نداره در حالی که تمام شاخه های دیگر حقوق چارت دروسش وجود داره . می خواستم ازتون خواهش کنم اگر براتون ممکن هستش برای آشنایی بیشتر داوطلبان ورود به رشته حقوق تجارت بین الملل لیست دروس الزامی و اختیاری این رشته رو بیان بفرمایید . متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از یکی از دانشجویان می خواهم که لیست درسها را اینجا برای اطلاع عموم منتشر کند.

      • جلال
        پاسخ

        با سلام خدمت استاد گرامی
        در لینک زیر دروس مصوب گرایش های مختلف حقوق – من جمله حقوق تجارت بین الملل- قرار داده شده است. البته کل دروس و سرفصل های مصوب شورای گسترش یافت نشد.
        http://qc.ut.ac.ir/virtual/courses.htm

  43. آرش
    پاسخ

    سلام استاد شیروی ، سوالی درباره حمل و نقل و تجارت بین الملل داشتم.
    شخص الف در ایران مالک تعدادی کانتینر می باشد ، الف این کانتینر ها را مطابق قراردادی در اختیار شرکت حمل و نقل ب که در دبی است جهت حمل بار قرار می دهد ، شرکت حمل و نقل ج نماینده شرکت ب در ایران است و صاحبان کالا ترخیصیه کالای خود را از شرکت ج دریافت می کنند و (د ) نیز به عنوان صاحب کشتی می باشد. سوال : در بین این چهار شرکت و شخص ، مسولیت حقوقی الف به عنوان مالک کانتینر در قبال کالا و یا سایر خسارات وارد شده در حقوق ایران و حقوق بین الملل به چه میزان است؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا در حمل و نقل بیمه وجود دارد. ثانیا باید رابطه سببیت بین ورود خسارت و عمل فرد وجود داشته باشد. اگر خسارت ناشی از کانتیر باشد و این عیب را مالک مخفی کرده یا مراقبت لازم را انجام نداده باشد و از این رهگذر به صاحب کالا خسارت وارد شود، مسوول است والا خیر.

  44. علی
    پاسخ

    سلام.پژوهشی تحقیقی در خصوص تحریم های اقتصادی و راهکارهای رفع انها در دست نگارش دارم.اگر محبت بفرمایید و منابعی که به نظر حضرتعالی می رسد را بیان بفرمایید به غنای کار افزوده خواهد شد.مخصوصا درباره ی راه های مقابله حقوقی با تحریم های اتحادیه اروپا و کنگره امریکا.با سپاس

  45. الهام
    پاسخ

    سلام ببخشید دکتر من یک پروژه در رابطه با حقوق در معماری دارم عنوان پروژه افراز تجمیع و تفکیک و خصوصا بررسی مسائل حقوفی آن در رابطه با معماری است می شه لطفا یک سایت یا منبع مطالعاتی به من معرفی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به کتابهای حقوق مدنی بحث تقسیم و به کتب ثبتی و همچنین مقررات شهرداریها مراجعه کنید.

  46. صادق
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    طبق قانون تجارت چه لایحه ۱۳۴۷ چه قانون جدید که هنوز به مرحله اجرا گذاشته نشده شرکت سهامی خاص از حداقل ۳ موسس تشکیل میشود و در صورت کم بودن اصلا تشکیل نمیشود و یا کم شدن شرکت منحل میشود و طبق ماده ۴ قانون مدیریت خدمات کشوری فقط شرکتهای دولتی مجاز هستند کمتر ازین تعداد سهامدار یا موسس داشته باشند.حال مشکل اینجاست شرکت عظیم ایرانسل که سهامی خاص است و خصوصی میباشد دارای فقط ۲ سهامدار است که ۵۱ درصد متعلق به طرف ایرانی شرکت گسترش الکترونیک ایران است و ۴۹ درصد متعلق به شرکت MTN آفزیقای جنوبی است.حال من با تحقیقاتی که کرده ام هیچگونه توجیحی برای ایجاد شرکت ایرانسل با ۲ سهامدار پیدا نکرده ام.لطفا اگر نکته ای در این مورد وجود دارد که شما آگاهی دارید و باعث عدم اثبات غیرقانونی بودن شرکت ایرانسل را ثابت میکند لطفا بیان فرمایید.با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این ۵۱ و ۴۹ سهم مالکیت است ولی سهماداران مطمئنا کمتر از سه نیست. معمولا یک یا چند سهم که ارزش آن در کل سهام شرکت مبلغی نمی شود ممکن است به مدیر منصوب یکی از طرفین معمولا دارانده ۵۱ درصد داده شده باشد.

  47. رضا
    پاسخ

    سلام استاد. دو سوال درباره دانشجوهای بورسیه داخل وزارت علوم دارم.
    ۱. وضعیت بیمه (درمانی، …) این دانشجویان چگونه است؟ آیا از ابتدا برایشان دفترچه خدمات درمانی صادر می شود؟
    ۲. حداقل حقوق یک مربی پایه یک در حال حاضر در کشور ما چقدر است؟

    – بسیار ممنونم از جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا زمانی که دانشجو هستید (بورسیه یا غیر بورسیه) بیمه بازنشستگی ندارید. مگر این که استخدام شوید. بیمه درمانی ممکن است به دانشجو نیز بدهند.

  48. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    دانشجوی سال اخر کارشناسی نرم افزار هستم و با توجه به رتبه و شرکت در ازمونهای مختلف فکر میکنم برای ارشد ای تی(شبکه یا امنیت) بتونم یکی از دانشگاههای خوب قبول بشم(شریف-تهران یا…).
    موردی که هست ایا اشتغال بعد از ارشد یا اول ارشد بعد اشتغال؟ ایا اگه با مدرک کارشناسی یه دانشگاه معمولی برم سره کار بهتره یا صبر کنم دوسال دیگه و با مدرک ارشد یه دانشگاه خوب برم؟ در ضمن سربازی هم رفتم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد را شروع کن و کنارش یک کار پیدا کن. پیدا کردن کار در این زمانه از تحصیل در مقاطع بالاتر کمتر نیست.

  49. sima
    پاسخ

    با سلام
    لطفا در خصوص کنوانسیون اکسید مقالاتی معرفی نمایید.لثسئشفث قسمت داوری در کنوانسیون اکسید ۱۹۶۶ از ماده ی ۳۶-۶۳ می باشد ایا این مواد اصول کلی هست؟قواعد داوری که شورای اداری تصویب کرده فقط شکلی؟؟
    ممنون

  50. جعفر علی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر اکثر دانشجویان رشته حقوق بعد از اتمام تحصیل (در کارشناسی و ارشد) دچار سر در گمی می شوند. اینکه آزمون های حقوقی صبر و حوصله ی فراوانی می خواهد و یا وارد بازار کار شوند . از طرفی کار هم بیشتر برای رشته هایی مانند حسابداری ، مدیریت بازرگانی ، شیمی و… می باشد . بهترین راه میانبر برای تامین زندگی چیست؟ ( یک مقدار بیشتر توضیح دهید تا بنده و مراجعه کنندگان به سایت از مطالبتان مستفیذ شوند ).
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته حقوق بیش از هر رشته دیگری حداقل در علوم انسانی پول ساز است. به هر حال برای بدست آوردن سمتهای خوب باید صبر و حوصله زیاد کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *