سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محبوبه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    میشه راهنمائیم بفرمائید که چطور میشه از هیئت علمی یه دانشگاه به دانشگاه دیگه درخواست داد؟ آیا باید از دانشگاه مبدأ انصراف داد؟ و آیا به توافق دانشگاهها بستگی داره؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هیات علمی پیمانی باشید باید مجددا در مقصد تقاضا بدهید برای سال بعد چون این قراردادها یکساله هستند. اگر رسمی آزمایشی باشید باید مبدا و مقصد و وزارت علوم موافقت کنند. اگر رسمی قطعی هستید باید مبدا و مقصد فقط موافقت کنند.

  2. فاطمه
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار
    یه سوال ازمحضر شما داشتم واینکه اگر پدری در وجود حیات خود تمام ملک یا دارایی رابه اسم یکی از بچه هایش (بدلیل شرایط سخت زندگی)بزند و فرزند دیگر را از ارث منع کند و آن فرزند (دختر) ملک رافروخته و از پول آن در جایی دیگر خانه یا زمین خریده باشد.آیا فرزند (پسر) بعد مرگ پدر میتواند از خواهر خود مدعی ارث پدرکند.باتشکر از صبر و حوصله که برای پاسخ دادن سوال میگذارید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا زمانی که پدری تمام با بخشی از اموال خود را در حیات خود به یکی از ورثه منتقل کند این انتقال صحیح و ارتباطی به ارث پیدا نمی کند. ثانیا امکان محروم کردن کسی از ارث در حقوق ما وجود ندارد ولی هر کسی می تواند در زمان حیات خود تمام اموال خود را به یکی از ورثه منتقل کند که در این صورت مالی باقی نمی ماند که کسی از آن ارث ببرد. در سوال شما هیچ کاری نمی شود کرد چون با انتقال آن ملک در زمان حیات آن ملک یا املاک دیگر در مالکیت متوفی (پدر فوت شده) نمانده که مشمول مقررات ارث شود.

  3. حجت اله اسماعیلی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    دو تا سوال از محضرتان دارم:
    ۱) چه کسی اولین بار به اعتبار اسنادی « خون حیات تجارت بین الملل» گفته؟
    ۲)لطفا درباره « انتقال اعتبار اسنادی» منبع مناسب (مقاله و کتاب) به زبان فارسی و انگلیسی معرفی نمایید.
    با کمال احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نمی دانم و اهمیتی هم ندارد که کی گفته چون این لفاظی ها به کسی کمکی نمی کند. باید مقالات و کتب مربوط به انتقال اسناد تجاری به صورت عام و مباحث اعتبار اسنادی را مطالعه کنید.

  4. عبد المبین"عالمی"
    پاسخ

    سلام جناب استاد:ازافغانستان هستم سافت کتاب حقوق تطبیقی تان را ازکجا میتوانم بدست آرم
    ممنون شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هارد آن را از انتشارات سمت خریداری کنید تا از این طریق از نویسندگان و انتشاراتی که زحمت تهیه این کتب را کشیده اند حداقل ذره ای قدردانی گردد. دانشجویان نباید کتابهای بومی را به سافت تبدیل کنند و رد و بدل نمایند. باید حق مولف حفظ گردد.

  5. مجتبی
    پاسخ

    استاد شما به کسی که که ارشد حقوق خصوصی میخونه وتمایلاتش به تجارت بین الملل هستش,با توجه به فقدان مقطع تحصیلی دکتری رشته ی فوق در ایران در حال حاضر,خوندن چه گرایش رو توصیه میکنید؟؟استدعا دارم جواب بدید استاد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق نفت و گاز به تجارت نزدیکتر است.

  6. javad
    پاسخ

    سلام اینجانب یک واحد از تعاونی مسکن یک شرکت را حدود ۲ ماه پیش به فردی فروختم . در آن زمان جون نامبرده از آشنایان ما بود قرار شد که دو ماهه مبلغ آن را بدهد.یک چک با تاریخ ۲۸ شهریور به ما داد قولنامه در برگ متعارف یک مشاور املاک نوشته شد ولی هیچگونه مهری این برگه ندارد. با توجه باینکه از تامین شدن میلغ واحد اطمینان نداشتم واحد را در اختیار خریدار قرار ندادم . در حال حاضر خریدار اعلام نموده که مبلغ تامین شده ولی حداق یک چهارم آن را برای سند نگه میدارد درحالی که در قولنامه همچین چیزی قید نشده است. ضمن اینکه روال کار نیز بدینگونه است که فروشنده با دادن وکالت خریدار را به عضویت تعاونی درآورده و پس از آن تعاونی راسا اقدام به انتقال سند به خریدار مینماید و پس از دادن وکالت عملا فروشنده از پروسه خارج میگردد.سند نیز همچنان به نام تعاونی میباشد. لذا میخواستم بدانم با این تفاصیل آیا بنده میتوانم نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمایم و یا نه با توجه باینکه مبایعه نامه بدون هیچگونه مهر دفتر املاک بوده ولی دارای امضا همسران ما بعنوان شاهد میباشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مبایعه نامه با عدم مهر بی اعتبار نمی شود مگر شما ادعای جعل کنید که خودتان اقرار دارید که مبایعه نامه صحیحا بین شما منعقدد شده است. بهتر است از تحویل آپارتمان خودداری کنید تا طرف حاضر شود که مبلغ را به شما پرداخت کند.

  7. زهرا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز. خسته نباشید. همونطور که شما من رو راهنمایی کردید من رشته حقوق دانشگاه ازاد ثبت نام کردم. استادعزیز من می خوام که از ابتدا که وارد دانشگاه میشوم به غیرازدروس دانشگاهی کتاب های متفرقه ی دیگری در زمینه ی حقوق که سواد من را بالا می برد و اطلاعات عمومی من را افزایش می دهد مطالعه کنم. می شود من را راهنمایی کنید که چه کتابهایی دراین زمینه تهیه کنم؟ اگر نام کتاب را به من بگویید ممنونتان میشوم. بسیار بسیار سپاس گذارم از اینکه سخاوتمندانه اطلاعاتتون را در اختیار ما قرار می دهید. عجرتون با خدا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب خاصی مد نظرم فعلا نیست. باید برای هر درس که استادی تدریس می کند حداقل دو کتاب از اساتید برجسته را مطالعه کنید.

  8. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام جناب استاد ، وقتتون بخیر
    سوالی داشتم: آیا کتاب دیکشنری بلکس لاو (Black᾽s Law Dictionary) متضمن توضیحات حقوق کامن لاو راجع‌به لغات است؟
    در صورت امکان دیکشنری که لغات را در حقوق کامن لاو توضیح داده باشد معرفی کنید؟
    بسیار ممنوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این کتاب عمدتا اصطلاحات حقوقی در حقوق امریکا که متعلق به کامن لو است را توضیح می دهد. دیکشنری اکسفورد نیز در حقوق انگلستان است که می توانید مراجعه کنید هر دو متعلق به کامن لو هستند.

  9. جواد
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشد.
    استاد عزیز اگر امکان دارد اینجانب را در ارتباط با حقوق رقابت کشور هند جهت ارائه کنفرانس راهنمایی فرماید.باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به صورت تطبیقی کار کنید. منابع حقوق هند در این زمینه هم روی اینترنت وجود دارد می توانید این لینک را امتحان کنید.

  10. سعیده
    پاسخ

    سلام.من لیسانس کامپیوتر و فوق لیسانس عمران دارم.آیا میتونم بصورت حق التدریسی مشغول به کار شم؟

    • سعیده
      پاسخ

      در صورت امکان ممنون میشم سوالمو پاسخ دهید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کسی شما را دعوت کند این امکان وجود دارد، ولی سوالم این است که شما در چه رشته ای می خواهید تدریس کنید. در عمران که فقط لیسانسیه هستید در کامپوتر هم که شما لیسانس ندارید؟

      • سعیده
        پاسخ

        سلام. با توجه به من از شرط مرتبط بودن مدارک برای تدریس خبر نداشتم ارشد رو رشته عمران خوندم.الان که مراجعه می کنم به دانشگاه ها برای حق التدریسی میگن باید مدارک مرتبط باشند.از طرفی من اگه دکترای عمران بخوام امتحان بدم احتمال قبولی من در چه حد است؟ با توجه به نامربوط بودن مدارکم از قبولی در امتحان دکترا و مصاحبه میترسم و هم چنین من از دانشگاه های آزاد فارغ التحصیل شدم.اگر لطف کنین بفرمایین درصد قبولی من در دکترا چقدر ممکنه؟

  11. فائزه
    پاسخ

    سلام
    میخواستم بدونم باکارشناسی مامایی میشه ارشدحقوق سراسری قبول شد؟اکه میشه در انتخاب گرایش محدودیت وجود داره؟
    لطفا در مورد فرصت های شغلی که در این زمینه وجود داره راهنماییم کنید.
    باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد ولی باید با دانشجویان حقوق در آزمون ورودی رقابت کنید. این که بعد از فارغ التحصیلی چه کاری به شما محول می کنند خیلی معلوم نیست چون شما لیسانس حقوق ندارید.

  12. محمد
    پاسخ

    سلام استاد
    می خواستم نظرتون رو در مورد حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد بدونم و اینکه به نظرتون این رشته به نسبت حقوق خصوصی بهتره .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به اختیار شما است هر کدام یک مزایا و معایبی دارند.

  13. ندا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد محترم
    لطفا نظرتان در مورد دکترا حقوق خانواده را بیان کنید ؟ درکدام دانشگاهها دکترای حقوق خانواده تدریس می شود ؟ در ضمن دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم علاقمند به ادامه تحصیل اما نه در گرایش خصوصی.
    با آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم حقوق خانواده برای دکتری ظرفیت ندارد و توصیه نمی کنم.

  14. دانشجووو
    پاسخ

    سلام..خسته نباشید اقای دکتر..
    من دانشجوی ترم سوم رشته حقوق شرکت های تجاری هستم موضوع پایان نامه ام قرارداد های استخراج وفروش هولدینگ های نفتی هستش.یه مقاله هم تو مقالات جهان اسلام(isc)دارم.از نظر تسلط بر زبان هم مدرک تافل دارم و همچنین شاگرد دوم کلاس هم هستم..
    با این توضیحاتی که خدمتتتون عرض کردم میخواستم جویا بشم که احتمال اینکه من تو مصاحبه دکتری نفت گاز رد یا قبول شم چقدره..؟(لطفا صریح و بی پرده جواب بدید)
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من از کجا بدانم که شما جقدر شانس دارید. اولا نمره کتبی شما، ثانیا مقاله امتیاز جدا لحاظ می شود. ثالثا چه کسانی رقیب شما هستند. اگر تعداد کم باشد حتی اگر شما خیلی هم صالح باشید ممکن است در رقابت حذف شوید.

  15. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    من شاغل در یک شرکت خصوصی تولیدی در تبریز هستم. امسال در مقطع دکترا در رشته ماشین آلات کشاورزی دانشگاه تبریز (روزانه) قبول شده ام. با شرکتی که در آن مشغول بکار هستم صحبت کرده ام گفتند به شرطی اجازه می دن که من هفته ای دو سه روز برم سر کلاس که تعهد محضری بدم . متن تعهد محضری به این صورت هست که من تعهد می کنم که ۸ سال برای این شرکت کار می کنم و اگه استفا بدم کلیه ضرر و زیان رو باید پرداخت کنم(البته مبلغ ضرر و زیان و نوع آن در متن تعهد مشخص نیست.
    از طرف دیگه به یکی از دانشگاه های دولتی شمال کشور رزومه رو فرستادم و نیاز به هیات علمی هم دارن ولی قول صد در صد به من برای بورسیه شدن ندادن.
    حالا می ترسم به شرکت تعهد بدم و بعدا دانشگاه شمال جور بشه.
    ۱-آیا اگه بورسیه پیدا کنم و از شرکت استعفا بدم این تعهد می تونه برای من دردسر ساز بشه؟
    ۲- شرکت چه چوری می تونه ضرر و زیان رو ثابت بکنه من فقط یک مهندس طراح هستم؟

    از راهنماییها و کمکهاتون واقعا ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله چنانچه این سند را امضا کنی و بعدا شرکت جدی بخواهد مسئله را پیگیری کند می تواند دردسر زا باشد مسلما در اینجا موضوع به کارشناس ارجاع داده خواهد شد و ضرر و زیان شرکت محاسبه و شما به پرداخت آن محکوم خواهید شد.

  16. ahmad
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب دارای لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه تهران هستم و در وزارت خارجه مشغول کار می باشم به دلیل علاقه ای که به مسائل اقتصادی داشتم فوق لیسانس خود را در رشته تجارت بین الملل از کره جنوبی گرفته ام . با توجه به مباحثی که در حین تحصیل و کار با آنها درگیر شدم علاقه به حقوق تجارت بین الملل در بنده ایجاد شده است . سئوالی که از حضرتعالی دارم این است که چطور می توانم وارد این رشته بشوم و اگر خواستم شروع کنم آیا مجددا کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل را ادادمه دهم و یا وارد دکتری این رشته شوم؟ با تشکر از پاسخی که خواهید داد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری که در ایران فعلا نیست. بهتر است همان رشته خودتان یعنی تجارت بین الملل و نه حقوق آن را دنبال کنید.

  17. زهرا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی.با توجه به تغییر قانون مجازات اگر بخواهم مقاله بدم بیشتر در چه مباحثی جستجوی موضوع کنم؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اصولا تغییرات خیلی اساسی نیستند. می توانید بررسی کنید موضوعی که قبلا در بین نویسندگان حقوقی اختلاف نظر بوده و در قانون نسبت به آن تعیین تکلیف شده است می تواند موضوع خوبی باشد.

  18. حدیث
    پاسخ

    سلام.از مطالب مفید وسایت پربار شما سپاسگزارم.سال گذشته من ارشد حقوق بین الملل تهران مرکز قبول شدم و ثبت نام موقت(بدون پرداخت پول)انجام دادم.امسال علوم و تحقیقات(شیراز) قبول شدم(محل زندگی خودم هم شیراز شیراز هستش).دراصل قصد اینو داشتم که تلاش خودم رو بذارم روی سراسری که بنا به دلایلی از این تصمیم صرفنظر کردم. حال باید بین این دو یکی را انتخاب کنم که انتخاب آسونی نیست..از طرفی دانشگاههای تهران اعم از آزاد و سراسری بجهات مختلف بر شهرستانها ارجحیت دارند.اما از طرفی عده ای از دوستان خودم که در مقطع کارشناسی (نه فقط در رشته حقوق)در دانشگاه علامه تحصیل میکردند برای ارشد علوم و تحقیقات فارس را انتخاب کرده اند!!!!از یک سو علوم و تحقیقات فارس به جهت نزدیکی به محل زندگی ،سهولت در دسترسی به استاد،کاهش در هزینه ها شاید گزینه خوبی باشد از دیگر سو دانشگاه آزاد تهران مرکز بسبب وجود اساتید خبره و نام آشنا،گسترده بودن مسیرهای پیشرفت (اعم از پیشرفت در کار و تحصیل) و…شاید انتخاب بهتری باشد.. مجموعاً این موارد تصمیم گیری را برای من سخت کرده اند .از این رو از شما استاد گرامی راهنمایی می طلبم..سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان شیراز در مجموع بهتر است. شک نکنید و سعی کنید اگر ضعفی هم وجود دارد با تلاش خودتان آن را جبران کنید.

  19. رکسانا
    پاسخ

    سلام استاد،

    من لیسانسیه مترجمی زبان انگلیسی‌ و مقیم کانادا هستم. با توجه به اینکه قوانین و حقوق در ایران و کانادا با هم تفاوت دارد، پرسش من این است که آیا اگر در اینجا حقوق بخوانم، زمانی‌ که به ایران بازگردم، میتوانم در زمینه حقوق یا وکالت کار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورتی که مدرک شما در ایران به عنوان لیسانس حقوق شناسایی شود و بتوانید در آزمون وکالت قبول شوید می توانید وکالت کنید ولی برای شما خیلی سخت خواهد بود مگر به طور جدی مدتی صرف یاد گیری حقوق ایران بکنید.

  20. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد گرامی جناب دکتر شیروی
    بنده دانشجوی حقوق خصوصی مقطع دکتری بوده و قصد دارم در حوزه قرار دادهای بین المللی بصورت تخصصی مطالعه و کار کنم
    برای شروع کار و آشنایی با مبانی حقوق قرار داد و مطالعات تخصصی تر چه کتاب یا منبعی را توصیه می فرمایید؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو بحث است یکی تسلط به مبانی حقوق قراردادها به صورت تطبیقی و دیگر نحوه تنظیم قراردادها و مفاد و شرایط قراردادها. در مورد اول باید کتابهای حقوق قراردادها به زبان خارجی مطالعه کنید و در مورد دوم نیز کتابهایی به زبان انگلیسی وجود دارد ولی بیشتر آن مستلزم تجربه و مهارت عملی است.

  21. مهدی
    پاسخ

    سلام مجدد
    استاد خواستم بدونم برای یه فارغ التحصیل دکترا تا چه حد محدوددیت سنی مصداق پیدا می کنه ،مثلاً اگه کسی نتونسته باشه ۴ سال پیاپی تو ارشد شرکت کنه و با کمی تأخیر نسبت به بقیه بتونه به مقطع دکترا راه پیدا کنه ،این برای آینده مثلاً اگه بخواد عضو هیئت علمی جائی بشه محدودیت ایجاد می کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب هر چه سن شما زیادتر باشد دانشگاه ها ممکن است کمتر در جذب شما علاقه نشان دهند به خصوص که برای یک سمت هیات علمی بیست نفر یا بیشتر رقابت کنند. به هر حال فرآیند جذب یک فرد به عنوان هیات علمی به عوامل گوناگونی بستگی دارد و نمی توان یک عامل را نفیا یا اثباتا عمده تلقی کرد.

  22. غلامرضا
    پاسخ

    باسلام اینجانب افتخار شاگردی خدمتتان نداشتم.خدا را شاکرم که اتفاقی در سایت با شما اشنا شدم.دانشجوی ارشد بین الملل در علوم تحقیقات کرمانشاه هستم میخوام برای دکتری ادامه بدم دوست دارم در قسمت قراردادهای بین المللی وحل وفصل اختلافات کار کنم ارزوم اینه.ضمنا اداره حقوقی یکی از شرکتهای بتروشیمی شاغلم.راهنمایی فرمایید.با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه ولی باید فراتر از رشته خودتان به مسایل تجاری بین المللی آشنا شوید. توصیه می کنم مقالات و کتب اینجانب به خصوص کتاب حقوق تجارت بین الملل را مطالعه نمایید.

  23. مجيد
    پاسخ

    جناب دکتر سلام و عرض ادب
    بسیار سپاسگزار خواهم شد که به سوالم پاسخ دهید:
    اگر در متن دو قرارداد یکی قرارداد اجرا و دیگری قرارداد خرید کالا، بین کارفرما و پیمانکار (کارفرما شرکت نیمه دولتی و پیمانکار خصوصی است) این بند قید شده باشد که: “پیمانکار حق ندارد قسمتی و یا کلی از کار را بدون اجازه کتبی کارفرما به غیر واگذار نماید” ولی این موضوع تنها به صورت اعطای حق فسخ به کارفرما در قرارداد درج شده باشد و همچنین نوشته شده باشد که پیمانکارو پیمانکار دست دوم متضامنا در جبران خسارت به کارفرما سهیم هستند. آیا کارفرما می تواند پس از اتمام کار و تحویل تمامی کار و تنظیم صورت مجلس تحویل به کارفرما، پس از گذشت دو سال و پس از پیگیری پیمانکار جهت استرداد چکهای تضمین و حسن انجام کار ، طرح شکایت کند و از پیمانکار تمامی ویا قسمتی از مبلغ قرارداد را به بهانه سپردن قسمتی و یا کل کار به پیمانکار دست دوم، طلب نماید؟
    بنده پیمانکاری هستم که این مورد برایم ژیش آمده است که قراردادی را از کارفرمایی گرفته ام و با قراردادی دیگر با پیمانکار دست دوم تمامی کار را به اتمام رسانده ام، حال پس از اتمام کار و گذشت ۲ سال از صورتمجلس تنظیم تحویل موقت و دایم با کارفرما، کارفرما از بنده شکایت کرده که چون کار را به دیگری دادی (قرارداد من و پیمانکار دست دو را به هزار ترفند از دست دومی گرفته است) باید مابه التفاوت مبلغ قرارداد بنده با کارفرما با مبلغ قرارداد بنده با پیمانکار را به کارفرما به عنوان خسارت بدهم به علاوه خواب پولها و همچنین حق الوکاله وکیل کارفرمارا؟‌لطفا راهنماییم کنید که چگونه از خود دفاع کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر در موقع خودش مطلع بوده و به آن اعتراض نکرده است این به منزله رضایت ضمنی تلقی شده و حق مطالبه خسارت را از کارفرما می گیرد ولی اگر بعدا مطلع شده خب می تواند خسارات را اگر خساراتی ثابت شود مطالبه نماید.

  24. م
    پاسخ

    با سلام من امسال ارشد حقوق تجارت بین الملل علامه قبول شده ام میخواستم بدانم شانسی برای دکتری حقوق و نفت و گاز دارم با توجه به مرحله مصاحبه یا بهتر انست ک بین الملل خود دانشگاه علامه شرکت کنم با توجه به اینکه به نفت و گاز علاقه بیشتری دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی تفاوت نمی کند. دنبال علاقه خودتان بروید.

  25. حسيني
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی
    با سلام لطف می کنید کمی در مورد پذیره نقدی (Bonus) در قراردادهای نفتی توضیح داده یا منبعی برای مطالعه در مورد ان معرفی کنید.
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مبلغی است که پیمانکار یا سرمایه گذار نفتی در زمان انعقاد قرارداد یا رسیدن به میدان تجاری یا تولید به کشور صاحب نفت پرداخت می نماید و این مبلغ معمولا قابل بازگشت نیست و بلاعوض تلقی می گردد.

  26. أعظم
    پاسخ

    سلام من ترم ۵حقوقم میخواستم ببینم حالا که تجارت بین الملل دکترا نداره تو ایران و علاقه أی که من به این رشته دارم برای ارشد تجارت بخونم و برای دکترا خصوصی یا کلا حقوق خصوصی رو بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به خودتان بستگی دارد از جهت من هر دو خوب است و مشکلی ندارد.

  27. سحر
    پاسخ

    با سلام خرمت شما استاد عزیز.
    ضمن احترام و عرض ادب،من از حضرتعالی در باب رشته ی حقوق بین الملل و منابع معتبر و هرآنچه برای قبولی در دانشگاه های تهران لازم هست راهنمایی میخواستم. ضمن اینکه من لیسانس حقوق دارم و علوم تحقیقات فارس در همین رشته قبول شدم.
    ممنون میشم اگر دانشجوی جدیدالورودی رو به من معرفی بفرمایید تا درباره جزییات دقیق و منابعی که مطالعه کردن از ایشون سوال کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال خیلی کلی است و نمی دانم حتی چه مقطعی را سوال می کنید.

  28. ایمیل
    پاسخ

    بنده پرونده حقوقی مربوط به زمین اقافی دارم که نزدیک به دوسال است بااداره اوقاف شایت داریم دادگاه بدوی به نفع من رآی داده که بعلت اعتراض اداره اوقاف پرونده به شعبه سیزده تجدیدنظررفت وتجدیدنظرهم به نفع بنده دادنامه مورداعتراض راتآییدکردکه درفرجه قانونی اداره اوقاف مبادرت به فرجام خواهی کردپرونده به دیان عالی کشورارسال شدودردیوانعالی کشورپرونده به شعبه ۱۸ارجاع گردیدبعدازبررسی های لازم شعبه ۱۸دیوانعالی کشورنیزپرونده رابه نفع بنده تآییدکردوعودت دادآیااداره اوقاف میتواندبعدازفرجام خواهی اقدامی دیگرهم بکند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است که بتواند کار دیگری انجام دهد مگر بتواند ادعا کند که مقررات شرع بین نادیده گرفته شده است.

  29. فاطمه
    پاسخ

    با سلام من ۲۶ سالمه میخوام برای ارشد بخونم ولی از رشته ای که لیسانس خوندم راضی نیستم خیلی دوست دارم دوباره برای کنکور بخونم مرددم آیا به نظر شما ارشدیه رشته دیگه بخونم یا دوباره کنکور شرکت کنم با تشکر از راهنمایی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گاهی چاره ای جز مجددا شرکت در کنکور نیست ولی اگر دانشگاه خوب و معتبری نباشد نمی ارزد.

  30. علی
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    سه سوال داشتم که اگر محبت کنید و به هر سه پاسخ دهید متشکر میشوم
    ۱.شرکتی بعد از محکومیت به پرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی اقدام به طرح دعوی درخواست اقلام توقف نموده و حکم ورشکستگی اخذ می نماید.آیا شرکت موصوف از پرداخت سود بانکی که قبلا محکوم به پرداخت شده بود معاف می گردد?
    ۲.ایا اجرای حکمی که قبلا اخذ شده بود در خصوص ضامنین شرکت مزبور نیز باید از طریق اداره ورشکستگی باشد?
    ۳.ایا بدهی شرکت که مستند به حکم دادگاه است در اداره ورشکستگی دوباره باید تصدیق شود?
    با سپاس بسیار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالات فرضی و دانشگاهی که برای سنجش اطلاعات طرح می شود را باید از اساتید خود بپرسید.

  31. مهدی
    پاسخ

    ضمن عرض ارادت و آرزوی سلامتی
    من فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی هستم،خدمت رو هم به اتمام رساندم،اما به دلیل سطح پایین دانشگاهی که درس خوندم و عدم تقاضا بازار کار برای این رشته فعلاً با ۲۵ سال سن بیکارم،تصمیم گرفتم برای ارشد مدیریت دولتی بخونم،و این اطمینان رو به خودم دارم که دانشگاه دولتی تهران ان شاءالله قبول بشم،از ۲مسئله نگرانم:
    ۱-آیا ادامه تحصیل تا مقطع دکترا میتواند تضمین شغلی برای من داشته باشد؟
    ۲-با توجه به اینکه رشته کارشناسی من مهندسی کشاورزی بوده برای مصاحبه دکترا به مشکل بر نمی خورم؟
    استاد پیشاپیش بخاطر اینکه وقت ارزشمند خود را به خوندن این متن اختصاص دادین تشکر میکنم،خدا خیرتان دهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- رشته مدیریت رشته خوبی است و انشا اله یک شغل مناسبی بدست می آورید. ۲- بلاخره مغایرت نقش دارد ولی با این همه پذیرش دکتری بعید می دانم خیلی مانع بزرگی باشد.

  32. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی سال دوم رشته فیزیک تو یکی از دانشگاههای سراسری تهران هستم. میخواستم ببینم آیا داوری مقالات در سطح مجله های بین المللی برای من در کجاها میتونه امتیاز محسوب بشه؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم امتیاز خاصی برای شما داشته باشد. ولی برای ارتقای اعضای هیات علمی داوری مقالات امتیاز محدودی (حداکثر ۵) دارد.

  33. آرشام
    پاسخ

    با سلام.
    اینجانب کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری از دانشگاه تهران هستم. دارای مدرک آیلتس ۶.۵ و آشنایی ابتدایی به زبان فرانسه. مدتی است به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور افتاده ام. به نظرتان با این سوابق آیا امکان اخذ بورسیه را دارم؟ از کجا بایستی آغاز کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه خیلی محدود است. سعی کنید دانشگاههای کشورهایی مثل فرانسه را انتخاب کنید که هزینه دانشگاه آنها کم یا مجانی هستند.

  34. مرتضی
    پاسخ

    با سلام من ارشد مجازی پردیس بین الملل دانشگاه فردوسی رشته مهندسی امنیت اطلاعات قبول شدم میخواستم در مورد اعتبار مدرک مجازی پردیس بین الملل دانشگاه فردوسی میخواستم بدونم ایا میشه با این مدرک تدریس کرد تو دانشگاه یا نه ممنون میشم جواب بدین با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم این مدارک به شما برای عضویت هیات علمی کمک کند.

  35. سعید
    پاسخ

    با سلام ؛من یک واحد آپارتمان از طریق مشاور املاک را در اردیبهشت ۹۱ خریداری نمودم(کد رهگیری نیز دریافت نمودم) و تعهد خود را انجام داده ام؛ لیکن فروشنده از تحویل آن ؛ که مرداد سالجاری بوده است؛ ممانعت می نماید. ضمنا تاریخ تحویل و تنظیم سند در یک روز بوده است.ایشان اظهار می نمایند به دلیل گرانی مصالح و تورم ؛ضرر نموده و درخواست مابه التفاوت وجه را می نماید. خواهشمند م راهنمایی فرمایید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نحوه قرارداد شما برمی گردد. ولی اگر در قرارداد چیزی نیامده باشد، قانونا نمی تواند تقاضای افزایش قیمت کند ولی پیگیری این مسایل از طریق دادگاه وقت گیر است و بهتر است مصالحه کنید.

  36. arefe
    پاسخ

    درود بر حضرت استاد
    ممنون بابت راهنمایی و کمکتون
    با تجدید احترامات
    رها

  37. محمدرضا
    پاسخ

    ضمن عرض ارادت و آرزوی سلامتی
    بنده فصل معنا و مفاهیم از کتاب تجارت بین الملل حضرتعالی را مطالعه نمودم اما در خصوص تمایز مباحث بخش عمومی حقوق بارزگانی بین المللی و حقوق اقتصادی بین المللی کمی دچار مشکل هستم. آیا امکان دارد در این خصوص توضیحاتی ارائه بفرمایید که تمایز این دو را بهتر متوجه شوم. زیرا از یک طرف خیلی شبیه هم هستن و از طرفی هم تفاوتهایی دارند که درک کامل آن برای بنده مشکل بود و از طرفی در کتاب هم بیشتر به ذکر مصادیق مواردی که متفاوت هستند اشاره شده تا توضیح و تشریح آن.
    با آرزوی سلامتی و شادکامی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله بین این دو ارتباط نزدیکی است و مباحث آنها مشترک می باشد.

  38. mahdi
    پاسخ

    باسلام و سپاس
    از طریق آگهی روزنامه با شخصی آشنا شدم که خود را وارد کننده می خواند.بعد از ارایه توضیحات دستگاهی از وی خریدم به مبلغ ۱۳ میلیون تومان که طی قرار داد باید ۸ میلیون را تا زمان تحویل(۱۰ روز) و الباقی را بعد از تست و تائید دستگاه بصورت چک پرداخت می کردم.بعد از یک ماه و درگیری زیاد دستگاه را ارسال کرد و اعلام کرد قطعه ای را باید در حضور مشتری فک پلمپ نماید را توسط تکنسین ارسال کرد ه.با گذشت ۳ماه نه حاضر به برگرداندن وجه می باشد نه تحویل دستگاه.با مراجعه کارشناس مشخص شد دستگاه فقط قسمتهای ظاهری آن تحویل شده وارزش آن بیش از ۲ میلیون نیست و کارشناس فروشنده با سابقه قبلی معرفی نمود.لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تنها راه طرح دعوی در دادگاه می باشد. می توانید ابتدا یک اظهار نامه ارسال کنید و اگر توجه نکرد طرح دعوی کنید.

  39. افشار
    پاسخ

    استاد سلام
    من دانشجوی ترم ۳ حقوق خصوصی هستم ولی مدتی است که در خصوص رشته تجارت بین الملل تحقیق می کنم و علاقه ی وافری به این رشته پیدا کرده ام تا جاییکه تصمیم گرفته ام دوباره در آزمون ارشد شرکت کرده و این رشته را بخوانم از نظر زبان انگلیسی هم در حد متوسط هستم ولی نمی دانم چرا علی رغم شرکت در دوره های مختلف به حد دلخواه و مطلوب نمی رسم می خواستم اولا نظر شما را درباره این تصمیم جویا شده و همینطور بدانم برای پیشرفت زبان چکار کنم و دیگر اینکه خواستم موضوعاتی را برای پایان نامه خصوصی که با این رشته مرتبط باشد معرفی بفرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پایان نامه خود را در موضوعات تجاری بین المللی اخذ کنید و تکرار فوق را توصیه نمی کنم.

  40. کربلا
    پاسخ

    سلام و درود خدمت استاد گرامی حقوق ایران. بنده دانشجوکارشناسی حقوق هستم وترم پنجم. سوالاتی دارم که برایم مهم است بنده به حقوق علاقه دارم مخصوصا جزایی و مدنی ها ولی از کار کردن در سیستم دادگاهی هراس دارم شاید اصلا روحیه ام نخورد ودرحال انتخاب رشته برای ارشد هستم تا تغییر رشته دهم رشته های زیادی را تحقیق کرده ام تا به روابط بین الملل رسیدم ایا رشته خوبی است چون با مسائل روزدر میان است ولی گفتم باشما مشورت کنم خدا راشاهد میگیرم که از لحاظ فکری اشکال پبدا کردم یعنی مریضی فکری چون واقعا از سیستم دادگاهی خوشم نمی اید ولی علم حقوق رادوست دارم فقط شما در مورد روابط بین الملل اطلاعاتی به من بدهید واگر رشته ای مورد نظر دارید که می تواند به من کمک کند وادامه دهم بفرمایید در ضمن به مسائل مذهبی و سیاسی علاقه ام دارم لطفا مشاوره وکمکم کنید یاعلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته غیر عملی است و کار درست و حسابی ندارد. سعی کنید در مسایل تحقیقاتی و پژوهشی کار کنید. مشاوره در دستگاه ها و شرکتها هم حضور در دادگاه نیست. به هر حال اگر خوب درس بخوانید کارهای زیادی را می توانید انجام دهید بدون این که بخواهید در دادگاه حاضر شوید.

  41. مریم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید. خواهش میکنم من رو راهنمایی بفرمایید. من کارشناسی فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد گرفتم و ارشد روزانه دانشگاه سبزوار قبول شدم گرایش فیزیک جامد . الان مشکلم اینه که دانشگاهی که ارشد قبول شدم دکتری جامد نداره و فقط هسته ای داره.
    ۱٫ آیا با ارشد این دانشگاه احتمال قبولی دکتری دانشگاه فردوسی وجود داره یا تو مصاحبه چون دانشگاه ارشدم سطحش پایینتر بوده اساتید قبولم نمیکنن؟ اصلآ مواردی بوده که از دانشگاههای پایینتر دکتری دانشگاههای مطرح قبول شن؟
    ۲٫ اگه احتمال اینکه برای دکتری دانشگاه فردوسی قبولم کنن خیلی کمه به نظر شما من تغییر گرایش بدم از جامد به هسته ای تا احتمال قبولی تو همون دانشگاه سبزوار رو داشته باشم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه ها که فقط دانشجویان خود را در مقطع دکتری قبول نمی کنند. برای همه فرصت برابر هست انشا اله.

  42. راد
    پاسخ

    سلام استاد
    چند روزه منتظره راهنماییتون بودم اما جواب همه رو دادید به جز من. با ارشد حقوق خصوصی علوم تحقیقات دماوند آیا امکان قبولی دکترا دولتی یا آزاد وجود خواهد داشت؟ متشکرم از کمکتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این فرصت برای کلیه کسانی است که دارای مدرک ارشد هستند ولی باید در رقابت پیروز شوید. انشا اله در هیچ دانشگاهی کسی را به دلیل فارغ التحصیلی از یک دانشگاه خاص محروم نمی کند.

  43. الهه
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی با سلام ممنون از پاسخ و راهنمایی شما . شدیدا با خودم درگیر بودم و نیاز به مشورت داشتم گذشته ها خیلی راحت از این مسائل می گذشتم اما متاسفانه با بالا رفتن سن و شاید هم به دلیل بی اخلاق شدن مردم و پایمال شدن حقوقمان به طور روزمره در هر مکان و توسط اقشار مختلف دیگر تحمل این ناحقی های کوچک را هم از دست داده ام . به هر حال خوشحالم که اتفاقی با شما هنگام جستجو در اینترنت آشنا شدم برایتان آرزوی موفقیت و عاقبت بخیری دارم همواره سالم و سربلند باشید.

  44. asgary
    پاسخ

    ایا در صورتی که در متن قرارداد مشارکت در ساخت طبق ماده ده قانون مدنی؛ اسمی از فرد خاصی به عنوان حکم مرضی الطرفین برده نشود ولی به عنوان یکی از بندهای قرارداد ذکر شود که در صورت بروز اختلاف می باید به حکم مرضی الطرفین مراجعه شود.در صورتی که یکی از طرفین قرارداد راضی به قبول هیچ فردی به عنوان مرضی الطرفین نشود.حکم و وظیفه دادگاه در این شرایط چیست؟ایا ممکن است برونده داوری مختوم شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا دادگاه داور طرف ممتنع را انتخاب خواهد کرد و فرآیند داوری ادامه می یابد.

  45. الهه
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی
    ضمن سپاس از توجه و پاسخگویی شما سوالم این است که در صورتی که فروشنده ملک در تاریخ تعیین شده برای محضر حاضر نشده باشد و گواهی عدم حضور ایشان توسط خریدار از دفترخانه اخذ شده باشد از چه طریقی خسارت تاخیر در انتقال سند که در مبایعه نامه قید شده را میتوان از فروشنده درخواست کرد . فردا قرار محضر داریم و فروشنده پس از سه ماه تاخیر ادعای دریافت مازاد متراز ۳۷ صدم متر را می نماید البته طبق مبایع نامه است که حدود ۱ میلیون تومان میشود اما ایشان مبلغ ۹ میلیون خسارت تاخیر را پذیرا نیست من حاضرم از ۹ میلیون بگذرم اما ایشان بر دریافت ۱ میلیون خودشان تاکید دارند خواهشمند است راهنمایی فرمایید . آیا باید به مراجع قضایی مراجعه نمایم ؟ اگر من هم مازاد متراژ را نپردازم چه وضعی پیدا می کند؟ فردا نماینده بانک هم می آید تا چک وام بانکی مرا به ایشان بدهد. عذر میخواهم که طولانی شد. میتوانم فردا ثبت را انجام دهم بعد برای خسارت تاخیر اقدام نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گذشت کنید تا سند ملک به نام شما زده شود. مبلغ ناچیزی است و ارزش دعوی و شکایت ندارد.

  46. کریمیان
    پاسخ

    سلام استاد
    من توی المپیاد حقوق امسال رتبه ۱۰ رو آوردم و علاقم به ادامه تحصیل در رشته ی حقوق تجارت بین الملل دانشگاه شهید بهشتی هستش
    طبق قانون باید رتبه های ۱ تا ۱۵ رو دانشگاه ها پذیرش کنن اما گویا بهشتی تو انجام پذیرش به رتبه های بیشتر از ۷ و ۸ سختگیری انجام میده

    آیا همانطور که برای اکسپت دانشجوها از اساتید معرفی نامه میگیرند درسته که از اساتید تأئیدیه بگیرم ؟
    و اگر درسته آیا جنابعالی به بنده این تأئیدیه رو میدین ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم آیا توصیه نامه اساتید موثر هست یا نه ولی اگر توصیه نامه می خواهید باید صبر کنید که سال تحصیلی شروع شود در دانشگاه شما را ببینم.

  47. احمد
    پاسخ

    سلام من برای معامله ای به بنگاه رفتم و قولنامه نوشته شد صاحب بنگاه بدون اینکه به ما بگه فسخ قرار داد ۱۰ میلیون تومان هست بدون اطلاع به طرفین معامله سر خود فسخ معامله را ۱۰ملیون تومان زده. ایا بنده میتوانم شاکی بنگاه دار شوم ؟ ممنون میشم اگه جوابمو بدید اوستاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم شکایت بی نتیجه خواهد بود. هر کس سندی را امضا می کند باید با دقت بخواند و تنظیم کننده کناهگار نیست.

  48. حقوقی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم.
    استاد من امسال سال اول دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ی حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس هستم.به نظر شما در طی دو سال ارشد آزمون وکالت شرکت کنم ودر این زمینه متمرکز شوم یا اینکه با توجه به سختی آزمون دکتری برای قبولی دکتری در رشته ی حقوق نفت وگاز دانشگاه صنعت نفت تهران تلاش کنم؟و به نظر شما اینکه ارشد حقوق خصوصی میخوانم وبعد دکتری حقوق نفت و گاز ادامه دهم موفق خواهم بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مانعه الجمع نیست. هر دو را دنبال کنید.

  49. مرضیه
    پاسخ

    سلام و خسته نباشین خدمت استاد عزیزم.مرسی از اینکه اینقد با حوصله سولاتمون رو جواب میدین…..
    اقای دکتر میخواستم بدونم ایا میشه با داشتن مدرک ارشد حقوق بین الملل دکترا رو در حیطه تجارت بین الملل اخذ کرد؟؟ با لازمه که حتما گرایش ارشدمون هم تجارت ب بوده باشه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که چنین رشته ای در مقطع دکتری راه اندازی نشده است ولی امکان آن هست.

  50. عباس
    پاسخ

    سلام جناب استاد..بنده دانشجوی ارشدحقوق خصوصی دانشگاه تهران هستم و نزدیک به دفاع..تنها ارزش برایم ادامه تحصیل تا دکتری و پرداختن به پژوهش وتدریس(هیئت علمی)است.باتوجه به اینکه پایان خدمت ندارم نمیتوانم کانون وکلا و خیلی از مشاغل شرکت کنم.اگربخواهم بلاوقفه دکتری هم بخوانم حداقل ۴سال دیگر کاردرست حسابی نمیتوانم جورکنم.بعدازدکتری تازه بایدبروم سربازی و بعداز۲سال سربازی تازه وکالت شرکت کنم و ۲سال کارآموزی و…۳۵سالم میشه و تازه میتونم کار داشته باشم!!!واقعا سرگردانم.بنظرتان بعداز ارشد بروم سربازی و بعدازسربازی دکتری و وکالت را باهم پیش ببرم بهتر نیست؟یا بهتر این است بدون وقفه دکتری بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری اقدام کنید اگر دانشگاه خوبی قبول نشدید بروید دنبال سربازی و وکالت.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *