سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. میثم
    پاسخ

    سلام استاد؛
    عذرخواهی می کنم که علی رغم مطرح شدن سوال در کامنتهای سایر دوستان این مسئله را مطرح می کنم

    آیا مدرک دوره های مجازی واقعا اعتبار ندارد؟ شما فارغ التحصیلان این دوره ها را در چه سطح علمی ارزیابی می کنید؟آیا امید ادامه تحصیل برای این دوره ها که غالبا آموزش محور هستند وجود دارد؟در گزینش مقطع دکتری اصلا به این مدارک بها داده می شود؟انتظاری را که مطرح کرده اید از یک مدرک دوره مجازی باید داشت را اگر بیشتر توضیح بدهید سپاسگزارتان خواهم بود.
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از یک دوره مجازی باید همان اندازه انتظار داشت. نمی شود که با داشتن یک مدرک مجازی یا پیام نور در بهترین دانشگاه روزانه هیات علمی شد. پس بقیه که از بهترین دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند چطور؟ آنها کجا مشغول شوند؟

  2. دانشجوی دوره کارشناسی
    پاسخ

    با عرض سلام

    استاد اخیرا در مقطع کارشناسی ارشد رشته هایی مثل حقوق شرکت های تجاری و یا حقوق اسناد تجاری یا دیگر رشته هایی مثل مالکیت فکری و… ایجاد شده میخواستم بدونم این ها نسبت به حقوق خصوصی چه وضعیتی دارن ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرق زیادی ندارند غیر از این که این رشته ها فاقد سابقه و استاد ماهر هستند.

  3. فرزانه
    پاسخ

    سلام استادعزیز.من با رتبه ۴۷۰خصوصی پیام نور تهران جنوب قبول شدم.به نظرتون برم ازاد شهر خودم بهتره یا پیام نور تهران؟مرسی از راهنمایتون….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه آزاد که بهتر از پیام نور است.

  4. حسام
    پاسخ

    سلام استاد من فارغ التحصیل حقوق هستم قصد شرکت در ازمون ارشد (گرایش نفت و گاز) رو دارم ولی اطلاعاتی در باره این رشته ندارم مثل منابع مطالعاتی و … میشه راهنماییم کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مواد امتحانی ارشد نفت و گاز مانند سایر رشته ها از دروس لیسانس است مثلا متون حقوقی در کلیه گرایشهای حقوق یک امتحان واحد است. برای اطلاع از کم و کیف مواد امتحانی به دفترچه سازمان سنجش مراجعه کنید. در این سایت نیز قبلا توضیح داه شده است

  5. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد!
    بنده پس ازگذرانیدن دوره کارشناسی روزانه رشته حقوق درپردیس قم در رشته حقوق نفت وگاز پردیس قم اما در دوره مجازی قبول شدم این رشته را به دلیل جدید بودن واحتمالا جذاب تربودن انتخاب کردم اما از بابت مجازی بودن وعدم ارائه پایان نامه باتوجه به نگاه دانشگاهیان به دوره های مجازی و اهداف علمی خودم درآینده نگرانم که بعدامتوجه شوم که ادامه تحصیل با این شرایط فکرمناسبی نبوده لطفا راهنماییم فرمایید که یا امسال ثبت نام کنم ویا زحمت سه باره کنکور ارشد را به دوش بکشم.
    پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره از یک دوره مجازی بدون پایان نامه باید به اندازه همان انتظار داشت.

  6. علی اکبری
    پاسخ

    استاد بزرگوار
    با عرض سلام و تشکر بخاطر توجه و لطف شما در جواب به پرسشها.
    اگر محبت بفرمایید کتابی مفید و کاربردی که مورد تایید تان باشد را در زمینه سرقفلی معرفی بفرمایید ممنون می شوم
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در زمینه سرقفلی کتابها و مقالات زیادی نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید. در مقاله نقد و بررسی قانون موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ اینجانب نیز مسئله را بر اساس قانون مذکور توضیح داده ام.

  7. لیلا
    پاسخ

    سلام ببخشید من ارشد موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی قبول شدم به نظرتون چه طور دانشگاهیه سح علمی اینده ادامه تحصیل اساتید
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از موسسات وابسته به دستگاه های دولتی است و معمولا وضعیت آنها بد نیست.

  8. احمد
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر بنده در آزمون کارشناسی ارشد دوره مجازی پردیس قم دانشگاه تهران در رشته حقوق خصوصی شیوه آموزش محور قبول شده ام آیا ارزش تحصیل را داره یا نه ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از یک دوره مجازی بدون پایان نامه باید در همان حد انتظار داشت. اگر واقعا دنبال حضور جدی در مجامع علمی هستید باید تلاش کنید در رشته های حضوری شرکت کنید.

  9. آريا
    پاسخ

    سلام استاد محترم،

    دوست دارم نظرتون را راجع به ادامه تحصیلات تکمیلی در مجموعه حقوق دانشگاه تھران- مجازی (حقوق تجارت بین الملل) جویا شوم؟ آیا کیفیت آموزشی و اعتبار مدرک و همچنین امکان ادامه در مقطع دکترا همانند روزانه و شبانه می باشد؟
    در مقام مقایسه با ارشد پیام نور تهران جنوب چظور ارزیابی می فرمایید؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال از پیام نور بهتره ولی باید از هر دو در یک حدی انتظار داشت.

      • آريا
        پاسخ

        سلام استاد محترم،

        سپاس از این پاسخ های سودمند و روشنگر و البته هوشمندانه .
        خودم را مدیون شما می دانم و از اینکه با شما و این تارنما آشنا شدم، مفتخرم.

        با آرزوی سلامتی و کامیابی روزافزون

  10. مونا
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام خدمت استاد محترم،

    اینجانب در آزمون کارشناسی ارشد فلسفه، در رشته فلسفه غرب دانشگاه تهران -مجازی قبول گردیدم. همزمان در دانشگاه علوم تحقیقات نیز همین رشته را قبول شدم، به نظر استاد محترم کدام از جهت کار آکادمیک (در صورت مقطع دکتری) و خرفه ای در اولویت قرار دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم دوره هایی که درس و کلاس تمام وقت دارند بهتر است.

  11. setayesh
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    من امسال آزمون ارشد دارم اما متاسفانه هنوز نتونستم منبع درس متون حقوقی که کامل باشه رو پیدا کنم .لطفا منو راهنمایی بفرمایید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه می کنم که دو جلد کتاب متون حقوقی ۱ و متون حقوقی ۲ اینجانب را مطالعه کنید.

  12. مهدی علیزاده
    پاسخ

    سلام استاد-۳ ماه پیش با زنی مطلقه ازدواج کردم در حین انجام عقد در دفترخانه بواسطه اصرار واسطی که بانی کار بود و خانواده خانم سندی دستنویس که مشخصات ثبتی را هم ندارد را امضا کردم که ۳دانگ منزل مسکونی را به وی دادم.هم اکنون طرف تقاضای طلاق کرده و مهریه و ۳دانگ خانه را میخواهد و متوجه شدم هدف از ازدواج کلاهبرداری بود است.خواستم بدانم ایا میتوانم خانه را ندهم و راهی وجود دارد باتوجه به کلاهبرداری ایشان از من

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هدف از ازدواج همان ازدواج است و ادعای کلاهبرداری معنا ندارد و سه دانگ خانه هم مهریه است که باید پرداخت کنید.

  13. بهرام
    پاسخ

    با عرض سلا وخسته نباشید،
    اینجانب فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی ازدانشگاه ازادواحدعلوم وتحقیقات تهران هستم.همچنین دانشجوی ترم دوم دکترای حقوق خصوصی دانشگاه ازادواحدعلوم وتحقیقات زنجان هستم.همچنین دارای مدرک لیسانس فقه وحقوق ازدانشگاه دولتی هستم.درجریان فراخوان هفتم وزارت علوم، دانشگاه دولتی جیرفت ومرکز اموزش عالی گناباد برای هیئت علمی دانشجوی دکترای حقوق خصوصی رابورس میکنند.باتوجه به اینکه این دوشهر ازمناطق محرومند.ایا بنده رابااین مدارک جذب میکنند؟اهل مازندرانم.جوابش خیلی برام مهمه.
    با تقدیم سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال آن زیاد است توکل کنید انشا اله درست شود.

  14. یحیی
    پاسخ

    با عرض ادب و احترام
    بنده آپارتمانی را از طریق مبایعه نامه خریداری کرده ام و الان سه ماهیست ساکن هستم. فقط طبق مبایعه نامه در یک تاریخ معینی که حدودا دو ماه دیگر است فروشنده و خریدار در دفتر خانه ای که قید شده باید حضور پیدا کنند تا بنده ده میلیون پولی را که باقی مانده بپردازم و ایشان سند بزنند. ولی این مالک خود نیز از مالک قبلی ( اصلی ) خریداری کرده بود ( چهار سال پیش) و ده میلیون برای بنام کردن سند نگه داشته بودند که متاسفانه بنا به دلایلی که برای بنده نیز مبهم است هیچ وقت برای سند اقدام نشده است. این در حالست که ساختمان دارای پایان کار میباشد. مالک اصلی در این ساختمان ۶ واحد داشته که برای هیچ یک سند نزده اند. حال بنده یقین دارم که در تاریخ مقرر سند آماده نخواهد شد ولی مشکل اینجاست نمیدانم با مالک اول طرف هستم یا با مالک دوم ؟ و اینکه چه اقدامی باید انجام بدهم. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرماییدو از لطف جنابعالی بی نهایت سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر مسئله به دادگاه منجر شود شما باید علیه فروشنده مستقیم خودتان طرح دعوی کنید و نهایتا مالک اصلی نیز باید به این دادرسی جلب شود.

  15. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم اگه یه عضو علمی با حدود ۵ سال سابقه کار برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری حکم ماموریت تحصیلی براش صادر بشه در حقوق و مزایای دریافتیش تغییری حاصل میشه؟و اگر کم میشه حدود چه قدر؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تغییری پیدا نمی شود.

  16. محمد حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد گران قدر

    استاد چرا وقتی کالایی به صورت کلی فی الذمه فروخته میشود خیار رویت وجود ندارد؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون کلی قابل رویت نیست و بعد از تحویل مصادیق آن کلی شما مصادیق را می بینید و اگر مصادیق با توصیف تطبیق نداشته باشد شما می توانید تقاضای تعویض کنید.

  17. ساغر مرادي
    پاسخ

    باسلام استاد ارجمند موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد اینجانبه داوری سریع در دعاوی تجاری بین المللی است که با کمبود منابع روبه رو هستم لطفا من را راهنمایی بفرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، داوری سریع در برخی از سازمانهای داوری معمول است که می توانید به مقررات آنها مراجعه و تفاوت آنها را با داوری معمول بررسی کنید.

  18. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر
    با تشکر از پاسخ شما. فرمودید برای کسب تجربه اگر بتوانم با یک شرکت دولتی یا خصوصی که درگیر مسایل تجاری بین المللی هست با پرداخت کمتر همکاری کنم خوب است. اما آیا این شرکتها به یک وکیل تازه کار که تا الان اصلا کار بین المللی نکرده اعتماد می کنند و حاضرند (ولو با پرداخت اندک) با وی همکاری کنند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ناامید شوید بلاخره بقیه نیز از همین راه موفق شده اند.

  19. فیضی
    پاسخ

    با سلام.مزایای وکیلی که حقوق تجارت بین الملل خوانده نسبت به وکیلی که همچون دانشی ندارد چه می تواند باشد؟آیا صلا همچون پرونده هایی در دادگاههای ایران مطرح می شوند که نیاز به وکیلی باشد که در تجارت بین الملل نوعی تخصص داشته باشد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچی. معمولا فوق لیسانس برای افزایش دانش است و وکالت با لیسانس است. البته اگر کسی فوق جزا بگیرد بهتر است بیشتر وارد پرونده های کیفری شود یا اگر فوق حقوق خانواده و یا مالکیت فکری است بهتر است در این رشته ها فعالیت کند ولی در ایران وکالت تخصصی وجود ندارد. البته خود وکلا پرونده های خود را معمولا در یک حوزه ای متمرکز می کنند.

  20. مسعود
    پاسخ

    با سلام و احترام
    می خواهیم آپارتمانی با وام جانبازی خریداری نماییم. اگر بصورت وکالتی خانه به اسم ما درآید ،برای جلوگیری از بروز مشکلی در آینده چه کاری میبایست انجام گیرد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالتی خریدن مشکلات خودش را دارد و نمی توان صد در صد این مشکلات را اجتناب کرد.

  21. قاسم
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت حضرتعالی
    بنده مورخه۹۲/۳/۲۳ به فروش ملکی اقدام نمودم .ملک مذکور با دوفقره چک بمبلغ ده میلیون تومان در مورخه ۹۲/۳/۲۵ و بیست و هفت میلیون و پانصد هزار تومان در مورخه ۹۲/۴/۲۷ از خریدار دریافت نمودم . چک اول پاس و مبلغ را دریافت کردم .لیکن چک دوم پاس نگردید و منجر به برگشت آن بعلت عدم موجودی گردیده است. در مبایعه نامه تنظیمی در بنگاه قید گردیده است اگر یکی از چکها پاس نشد معامله یک طرفه فسخ و مبلغ پنج میلیون تومان هم بابت فسخ معامله در نظر گرفته شده است.لذا باتوجه به نزدیک یکماه از برگشت چک و عدم مراجعه خریدار به بنگاه بابت فسخ معامله چه نکاتی را باید رعایت کنم تا در آینده به مشکل قانونی بر نخورم (لازم بذکر است هم اکنون برای ملک فوق خریدار جدیدی دارم ) با تشکر و احترام مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بهتر است سریعا از طریق اظهار نامه به خریدار اطلاع دهید که معامله به علت عدم پرداخت چک فسخ شده است و بهتر است مبلغ دریافتی قبلی هم نزد دادگستری تودیع گردد.

  22. میترا موسوی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از فرصتی که فراهم آوردید سوالی که از محضر شما دارم این است که با توجه به اینکه در قانون جدید مجازات اسلامی صلاحیت واقعی – برخلاف قانون قدیم که اسناد بانکی و اسناد تعهد آور بانکی را در بمیگرفت- محدود به اسناد تعهد آور بانکی شده است. علیرغم تلاش هایم تعریفی درخور از اسناد تعهد آور بانکی بدست نیاوردم و محدوده این دو اصطلاح همچنان بر بنده پوشیده ماند. از حنابعالی خواهشمندم در صورت امکان منت بر سر من گذاشته تعریفی از دو اصطلاح اسناد بانکی و اسناد تعهد آور بانکی ارائه بفرمایید و وجه افتراق آن را نیز بیان نمایید. با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، «اسناد تعهدآور بانکی» خاص تر از «اسناد بانکی» است. به قرینه سایر موارد مذکور در ماده ۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ این اسناد شامل چک پولها، ضمانتنامه ها، چکهای بین بانکی و هر سند دیگری می شود که بانک پرداخت مبلغ معینی را تعهد کرده است.

  23. حامد
    پاسخ

    باسلام و دعای خیر احتراما باستحضار میرساند اینجانب آپارتمانی را به مبلغ ۸۰ میلیون تومان خریداری نمودم ، و در زمان تعیین شده محضر فروشنده حاضر نشد واینجانب عدم حضور ایشان را گرفتم ، حال برای دریافت ضررو زیان به کجا باید مراجعه نمایم ؟ جهت تنظیم سند به کجاباید شکایت نمایم و چه زمان طول می کشد تا به سند قطعی و تک برگی دست یابم؟
    باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید علیه فروشنده طرح دعوی حقوقی مبنی بر تنظیم سند و ضررو زیان بکنید. البته باید ضرر و زیان را نیز ثابت کنید.

  24. مصطفی
    پاسخ

    با سلام، استاد گرانقدر؛
    من به تازگی پروانه پایه یک وکالت گرفته ام و علاقه مندم که در رشته حقوق تجارت بین الملل ادامه تحصیل داده و کار کنم. مطالب سایتتون بسیار مفید و راهگشا بود. ۳ فاکتور اساسی را برای موفقیت در این حوزه کاری بیان فرمودید:۱- تسلط به مباحث ح.ت.ب. ۲- تسلط به زبان ۳- تجربه عملی و به اصطلاح کاربلدی در این زمینه .
    ۲مورد اول را می توان با زحمت به خود و تلاش و کوشش بدست آورد ولی عامل سوم خیر .
    چون در حال حاضر فضایی که در آن بتوانی بطور عملی کار یاد بگیری یا به اصطلاح کارآموزی کنی وجود ندارد و با توجه به تحقیقاتی که کرده ام متوجه شده ام که ورود به این مقوله نیز بسیار سخت می باشد به دلیل اینکه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند اندکند و به راحتی هم حاضر به همکاری یا انتقال تجربیات خود نمی باشند. نهاد یا ارگانی هم متولی آموزش عملی این امر نیست. با این اوصاف آیا راهی هست که در این رشته کار بلد شد تا پس از آن وارد بازار کار شویم ؟ در واقع راه بدست آوردن فاکتور سوم که مجوز نهایی برای ورود به بازار کار هست چیست؟
    پیشاپیش از راهنماییتون متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال فرصت ها بوجود می آید. اگر بتوانید با یک شرکت دولتی یا خصوصی که درگیر مسایل تجاری بین المللی هست همکاری کنید ولو با پرداخت کمتر، این تجربه را ممکن است به دست آورید.

  25. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم
    یه سوال داشتم:
    جقوق و مزایای یک هیئت علمی پژوهشی همانند آموزشی است یا کمتر است؟
    با فرض اینکه برای بنده پژوهش نیز همانند آموزش شیرین باشد، شما کدامیک را پیشنهاد می کنید و چرا؟
    با تشکر از محبت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو یکسان است ولی من آموزشی را بیشتر توصیه می کنم

  26. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خودرویی که وام بانکی داشت به صورت قولنامه ای به شخصی فروختم و قرار شد پس از پرداخت اقساط ماشین را به نامش بزنم، اما خریدار هیچکدام از اقساط وام را نداده و بانک هم مدام برای من اخطاریه می فرستد. آیا به استناد قولنامه و توافق بر پرداخت اقساط وام توسط خریدار می توانم قبل از اینکه بانک از من پولی بگیرد با طرح دعوی، اجرای تعهد را از او بخواهم؟ یا صبر کنم بانک مرا به دادگاه دعوت کند بعد من هم خریدار را بخواهم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بانک حتما از سایر ضمانت ها پول خود را وصول خواهد کرد و منتظر نمی شود که علیه شما طرح دعوی کند و در آن صورت نیز شما باید جداگانه طرح دعوی کنید.

  27. آرش
    پاسخ

    سلام و درود خدمت استاد گرامی:
    استاد گرامی در پاسخ یکی از سوالات چند روز قبل در مورد حضورتان در تهران فرموده بودید که تابستان معمولا در تهران حضور دارید ، اگر لطف کرده و بگویید که این بنده حقیر چگونه می توانم در تهران شما را ملاقات کنم بسیار خوشحال خواهم شد. چه ساعتی و چه روزی و کجا؟ چون به راهنمایی و مشاوره شما نیازمندم و در این جا به جهت طولانی شدن بیش از حد مطلب نمی توانم بیان کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به من ایمیل بزنید.

  28. دانشجو
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزم
    جناب استاد من در ترجمه سه تا عبارت مشکل پیدا کردم و جایی نتوانستم ترجمه اش رو پیدا کنم. خیلی متشکر میشم لطف کنید و در این زمینه کمک بفرمایید
    jus quaesitum tertio
    stipulation pour autrui
    stipulatio alteri
    با تشکر مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولی به معنای اصل نسبی بودن آثار قراردادها است
      دومی: تعهد به نفع ثالث
      سوم: قرارداد به نفع ثالث

  29. حقوقخوان
    پاسخ

    با سلام و احترام به محضر استاد فرزانه
    فرزندی سند خانه پدری را در زمان حیات پدر جهت دریافت وام در رهن بانک قرار داده اکنون پس از فوت پدر و عدم بازپرداخت کامل وام توسط راهن. ورثه قصد فروش خانه را دارند اما با توجه به اینکه سند کماکان در رهن بانک قرار دارد ایشان قادر به فروش و انتقال خانه نیستند حال سوال اینست که با عنایت به عدم توانایی راهن در بازپرداخت وام تکلیف قانونی چیست؟
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا باید رهن آزاد شود تا امکان فروش فراهم شود. ثانیا مسئولیت راهن در مقابل ورثه برمی گردد به نحوه اجازه مورث

  30. سید شهرام اندرزی نیا
    پاسخ

    سلام
    ملکی بصورت مشاع بین ۴ نفر است که برای ساخت به پیمانکار واگذار شده در قبال ۳ دانگ آن .ولی در موقع تقسیم آن امضای یکی از ۴ نفر پای تقسیم نامه نیست لطف کنید جنبه حقوقی وکیفری آنرا توضیح دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نوع مسایل جنبه کیفری ندارند مگر انتقال مال غیر باشد. ثانیا مالکی که سندی را امضا نکرده است فرض این است که با انتقال موافق نبوده مگر خلاف آن ثابت شود

  31. حقوقدان
    پاسخ

    سلام برشما استاد گرامی
    آقای دکتر اینجانب دارای مدرک کارشناسی فنی و شاغل در صنعت نفت میباشم احتراما اینجانب جهت ارتقا سمت شغلی و پیشرفت در صنعت خواهان ادامه تحصیل در بحث حقوقی از قبیل حقوق نفت و گاز و یا تجارت بین الملل میباشم آیا تصمیم گیری بنده در این فیلد مناسب بوده یا خیر . با عنایت به اینکه بنده از منابع مطمئن و معتبری اطلاعی ندارم خواهشمند است در صورت امکان منابعی را معرفی نموده و بنظر شما تنها با داشتن ارشد حقوق در یکی از این گرایشهامیتوان بعنوان مشاور در بعضی شرکتها فعالیت داشت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام. بنظرم رشته خودتان را ادامه بدهید. اگر دنبال تفنن هستید بیایید سراغ حقوق.

  32. مهدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده دارای مهندسی مکانیک میباشم و خواهان ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته تجارت بین الملل هستم بنظر شما آیا اینجانب توانایی ادامه تحصیل در این رشته را دارم با توجه به اینکه هیچگونه سر رشته ای از رشته حقوق نداشته ولی زبا ن انگلیسی و فرانسه را بلدم با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره اساس حقوق در لیسانس حقوق است و مسئله قبول شدن در آزمون وردی رشته نیز اهمیت دارد.

  33. حقوقخوان
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    پس از فوت متوفی یک دستگاه منزل مسکونی به ورثه به ارث رسیده اکنون پس از گذشت ۲ سال عده ای از ورثه قصد فروش دارند اما عده دیگر از سر لجبازی یا به هر دلیلی(مثلا یادگار پدرمان است) رضایت به فروش نمیدهند در اینصورت تکلیف قانونی چیست؟آیا نمیتوانند منزل را بفروشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورتی که ملک غیر قابل تقسیم باشد که ظاهرا در این مورد چنین است باید از دادگاه تقاضای فروش مال و تقسیم ثمن قرارداد بشود.

  34. محمد حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز

    بر اساس ماده ۱۲۱۰
    اگر صغیری که به سن یلوغ رسیده احیانا خرید و فروشی کند برای تصرف آن ثمن یا مثمن نیاز به احراز و اثبات رشد ندارد؟
    آن وقت همین صغیر که به سن بلوغ رسیده اگر در دوران صغر مالی به وی داده شده باشد برای تصرفش نیاز به احراز و اثبات رشد است؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به موجب رأی هیات عمومی دیوان عالی کشور و رویه عملی، صغیر بالغ شده زیر ۱۸ سال باید رشدش را برای تصرفات مالی اخذ کند. بعد از ۱۸ لازم نیست و رشید محسوب می شود.

  35. محراب
    پاسخ

    سلام آقای دکتر،خسته نباشید.
    راجع به قانون حاکم بر موافقت نامه داوری سوالی دارم.آیا قانون حاکم بر شکل موافقت نامه داوری در داوریهای تجاری بین المللی وداوریهایی که در حقوق بین الملل عمومی وهمچنین داوریهایی که در حوزه ی داخلی وملی صورت می گیرد ،احکام مشابه ویکسانی داریم .خواهش می کنم توضیح کوتاهی در این زمینه بفرمایید چون بنده فقط به اینترنت دسترسی دارم وبه کتابفروشی ها ی بزرگ دسترسی ندارم.بسیار بسیار از لطف جنابعالی متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید. مسئله مفصلا در آنجا بحث شده است. به اختصار قانون شکلی اصولا تابع قانون مقر داوری است.

  36. محسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    حقوق استادیار پایه ۱ الان چقدر می باشد؟
    آیا ارزش داره واسه دوره posdoc بریم ۱ سال خارج از کشور؟ تو رشته فیزیک منظورمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای postdoc امتیاز خاصی در نظر گرفته نشده است. ممکن است از جهت معنوی برای جذب یک فرد تأثیری داشته باشد.

  37. omid
    پاسخ

    با سلا بنده یک ساختمان حدود ۶ ماه پیش با فردی به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان قول نامه کردیم به گون ای که سند در رهن بانک بود حال بعد از ۶ ماه پس از فک رهن قیمت ساختمان حدودآ ۲ برابر شده و ایشان مبالقی یکی ۱۷۰ و ۸۰ میلیوم تومان در طی این ۶ماه به من داده حال ایا من میتوانم این زمین را پس گرفته و معامله را فسخ کنم و پول ان شخس را با احتساب ضرر و زیان به ان بدهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر مگر برای این فسخ دلیلی وجود داشته باشد که این دلیل در سوال وجود ندارد.

  38. عماد علوی
    پاسخ

    سلام شب خوش باسپاس از متانت ولطف شما استاد ارجمند.. اینجانب در سال ۸۵ قراردادی تهیه وش وتصفیه پنبه ۱۲۰۰تن با دونفر که به نمایندگی از طرف شرکتی بامسولیت محدود منعقد نمودم ومیباست در فاصله زمانی مشخص تهیه وارسال کنند.به مقدار ۲۷۰ تن ارسال نمودند .الباقی ان را ندادند هرچند کل ملغ قرارداد را دریافت نموده بودند.شکایتی تحت عنوان الزام به ایفای تعهد داشتم دادگاه از ثبت شرکتها استعلام کرد ان شرکت وجود نداشت بنا به جواب اداره ثبت .نهایتا دادگاه دونقر طرف قرارداد را بصورت مشترک به ایفای تعهد الباقی پنبه را صادر نمود.باتوجه به غیابی بودن رای نامبردگان اعتراض نمودندوبا توجه به افرار صریح وروشن یکی از طرفین به وجود قرارداد وکمبود پنبه در منطقه گلستان ونظر به اینکه کلیه چکهای مشتری که به نامبرده گان داده شده توسط خودشان دریافت ووصول گردیده وریای ان شرکت وصول نکرده به عبارتی بگویم شرکت کاغذی با سرمایه صد هزار تومان باشراکت پدر وفرزند خود میباشد.که توسط یکی از دونفر صرقا جهت این کارای تقلبانه به ثبت رسیده است.نهایتا دادگاه پس از واخواهی مجددا استلام نمود اداره ثبت سابقه ان شرکت را اعلام کرد.لازم به ذکر هست اختیار مدیر عامل در روزنامه رسمی واساسنامه جهت امضا اسناد تعهد اور وقرارداها فقط با امضای مدیر عامل بخ تنهایی با مهر شرکت قابل اعتبار دانسته.نهایتا دادگاه پس از رسیدگی رای به محکومیت شرکت کاغذی صادر نمود ودونقر اصلی که تمامی پولهارا گرفتند وبه تعهد عمل نکردند را برایت صادر نموده است.به استناد بند۴ماده ۸۴قانون ایین دادرسی ضمنا رای بدوی خورا نقض کرده لذا محض رضای خدا بنده را راهنمایی کنید تا ۳۰ وقت تجدید نظر دارم.باسپاس مجدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب شرکت کاغذی و غیر کاغذی نداریم. اگر شرکتی باشد و قرارداد نیز با شرکت منعقد شده و صاحبان امضای مجاز آن را امضا کرده باشند شرکت مسئول است و شما می توانید در صورت عدم تکافوی دارایی شرکت حکم ورشکستگی آن را اخذ کنید. اگر هم باعث ورشکستگی مدیران باشند می توانید به آنها نیز مراجعه کنید که اثبات آن خیلی مشکل است.

  39. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    یه تحقیق دارم در خصوص سهام بی نام که یه کار تطبیقی در مورد اینکه کدام کشورهای اتحادیه اروپا مقررات راحت تری در خصوص مالکیت سهام بی نام دارد ؟ و اینکه اگه منبعی در این خصوص معرفی کنید ممنون میشم

    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشنهاد می کنم به کتابهای company law مراجعه کنید.

  40. کارشناس نفتی
    پاسخ

    استاد محترم، با سلام
    با توجه به اینکه طبق قانون اساسی زبان رسمی کشور فارسی است چگونه قراردادهای توسعه میادین نفتی با پیمانکاران خارجی به زبان انگلیسی نوشته می شود؟آیا مشکلی ایجاد نمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام زبان رسمی کشور زبان فارسی است ولی قراردادها که اسناد رسمی نیستند. این موضوع تابع تراضی و راحتی طرفین است.

  41. نریمانی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاذ ارجمند و بزرگوار، جناب دکتر شیروی.
    قبل از هر چیز باید صمیمانه از لطف و عنایت حضرت عالی تشکر کنم بابت اختصاص وقت شریفتون برای پاسخ به امثال بنده.
    من از ترم اول تحصیلی ۹۲-۹۳ تحصیلم رو در مقطع کارشناسی در دانشکده ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی شروع میکنم.
    سوالم از شما در خصوص انتخاب رشته ی دوم در دانشگاه هست که از ترم دوم به بعد، حق انتخاب اون رو دارم. اول اینکه اساسا و اصولا کار درست و به جایی هست تحصیل همزمان در دو رشته یا خیر؟ ثانیا اگر پاسخ مثبته، حضرت عالی از بین رشته های زبان انگلیسی، زبان فرانسه، جامعه شناسی و فلسفه که مورد علاقه ی بنده هست، کدوم رو توصیه میکنید؟
    جناب دکتر، سخن شما برای من بسیار حائز اهمیت هستش، چرا که یکی از اهداف کوتاه مدتم، یرنامه ریزی در جهت ارتقای معلومات در رشته ی دوم احتمالی برای اخذ پذیرش از دانشکده ی مربوط هست.
    با آرزوی کامیابی روزافزون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انشاالله مبارک باشد. توصیه به رشته دوم نمی کنم. رشته حقوق خود به اندازه کافی گسترده است.

  42. محسن
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    برای دعوت به مصاحبه برای بورس شدن چه چیزهایی ملاک هستش؟
    من با داشتن ۱۲ مقاله ISI و ۲۰ مقاله کنفرانس داخلی و تحصیل در یکی از بهترین دانشگاههای تهران میتونم امید به بورس شدنم در دانشگاههای دولتی تهران داشته باشم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه محدود است. بلاخره رزومه شما خیلی خوب است.

  43. عرفان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    مجددا مزاحم میشم ببخشید
    میشه تفاوت های حقوق بین الملل(گرایش حقوق هوافضا) و تجارت بین الملل رو بفرمائید و اینکه کدامیک هماهنگی بیشتر با دیگر شرایطم داره؟
    بنده لیسانس حقوق و خلبان هستم زبانم هم خوبه و در اینتخاب بین دو گرایش مذکور مردد هستم.پولساز بودن کاربردی(برخلاف صرفا نظری) و بین المللی بودن او هم برام مهمه.به هر دو گرایش هم علاقمندم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل حقوق خصوصی است که بین تجار و شرکتهای تجاری واقع شده و به فراسوی مرزها کشیده شده است در صورتی که حقوق بین الملل حقوق بین دولتها است. چه در هوا چه در فضا.

  44. علی اکبری
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر به خاطر محبت ها و جواب هایتان به دانشجویان و علاقمندان.
    استاد بزرگوار ، شما دو کتاب Corbin on Contracts و Farnsworth on Contracts
    را بعنوان بهترین منابع حقوق قراردادهای آمریکا در جواب یکی از پرسش ها مطرح فرمودید ، ولی متاسفانه در چند روزی که به دنبال این کتاب بوده ام ، هنوز به نتیجه ای نرسیده ام ، و خواهشمندم در زمینه نحوه تهیه ی این کتاب یا دسترسی به آن مرا راهنمایی بفرمایید.

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نسخه ای از اولی در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران وجود دارد.

  45. ایمان
    پاسخ

    سلام وخسته نباشی خدمت استاده عزیز.
    خواستم ببینم آیا معافیت پزشکی اعصاب روان بگیرم برای امتحان وکالت و دفتر گذاشتن بهم گیر میدن؟
    آیا میزارن امتحآن بدم؟
    واقعا مرسی از وقت گذاشتن برای پاسخ به سوالم دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم ولی باید شرایط وکالت را داتشه باشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم از کانون سوال کنید.

  46. سروش - مشهد
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما استادگرامی.
    جناب استاد من امسال رشته تجارت بین الملل دانشگاه پردیس بهشتی قبول شدم و احتمالا دانشگاه دامغان هم قبول میشم. میخواستم ازتون مشورت بگیرم که امسال برم دانشگاه بهشتی یا آزاد یا بشینم واسه یه دانشگاه بهتر بخونم؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو همان پردیس بهشتی را بخوان.

  47. احسان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    کارآموز وکالت و دانشجوی ارشد خصوصی هستم، متاسفانه وضعیت درآمدی وکالت برای کارآموزان که ارتباطات مناسبی ندارند خوب نیست و به ندرت پرونده دارم که با توجه به تاهل، مشکلات مالی زیادی دارم، چند وقتی است ذهنم درگیر این موضوع است که آیا بهتر نیست با شرکت در آزمون قضاوت به امنیت شغلی بیشتری برسم؟ با توجه به علاقه بیشتر به وکالت، مرددم برای این انتخاب، آیا انتخاب قضاوت را ه حل درستی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قضاوت نیز شغل با پرستیژ با درآمد خوبی است.

  48. شاهین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار

    آیا مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق گرایش ثبتی و حقوق گرایش دستیاری در امور مدنی دانشگاه علمی کاربردی مورد تایید جهت آزمون وکالت و سردفتری می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم مشکلی باشد ولی دقیق تر را از دفترچه یا سوال کنید.

  49. عرفان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم
    بندی چندی پیش سوالی از خدمتتان پرسیدم که به هر علت توجهی به آن نشد.الان خواهشم اینه که تفاوت های گرایش حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی را بفرمائید.
    همچنین به عرض میرسونم که به زبان های انگلیسی و عربی مسلطم و خصیصه کاربردی بودن(نه صرفا نظری و تئوریک)و بین المللی بودن گرایش برام مهم هست.اگه ممکنه در انتخاب یکی از این دو راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوت جدی بین این دو رشته وجود ندارد غیر از این که برخی از عناوین درسها تفاوت دارند. هر کدام قبول می شوی فرقی ندارد.

  50. احمد
    پاسخ

    با سلام مجدد و تشکر از لطفتان برای باسخگویی و راهنمایی در مورد سوال قبلی بنده.
    ۱-شما در جواب سوال قبلی بنده فرمودید که اگر بتونم در عرض دو سه سال از “پژوهشی” به “آموزشی-پژوهشی”تبدیل وضعیت دهم بهتر است که به دانشگاهی که رشته تخصصی وجود دارم برم. منظورتان اینه که اگر نتونستم تبدیل وضعیت دهم و یا زمان بیشتری برای تبدیل وضعیت طول میکشه، دانشگاه غیر تخصصی ارجحیت داره؟ اصولا چه امتیازاتی باید داشته باشم تا بتونم راحتتر تبدیل وضعیت دهم؟
    ۲-به بنده گفتند که شما عضو هیات علمی پژوهشی گروه پژوهشی نانو هستید. سوال اینه که اگر این گروه پژوهشی منحل بشه وضعیت بنده که در ابتدا پیمانی هستم چطور میشود؟
    ۳- بعضیها میگویند که وضعیت هیات علمی پژوهشی از نظر اعتبار و ارزش مثل کارمند معمولی دانشگاه است، آیا این موضوع صحت داره؟
    از وقت و حوصله شما برای پاسخگویی به سوالاتم کمال تشکر را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم همان آموزشی از ابتدا بروید مطمئن تر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *