پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. saman
    پاسخ

    با سلام
    من ارشدم مدیریت اجرایی بوده و دکترا مدیریت آموزشی میخونم واسه هیئت علمی شدن مشکلی پیش نمیاد منظورم عدم تجانس رشته فوق و دکترا هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم مشکلی باشد به هر حال هر دو متعلق به یک گروه هستند. دانشگاه های مادر ممکنه قدری اشکال بگیرند.

  2. نادر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.با تشکر از سایت کم نظیرتون.
    بنده ۲ تا سوال دارم:
    ۱: من هنرستانی رشته برق بودم. کاردانی با رتبه ۶۸ دولتی گرفتم و بعد کارشناسی دانشگاه ازاد و الان ارشد دانشگاه دولتی.امکان داره با رتبه خوب تو مصاحبه دانشگاههای خوب رد بشم؟ بجز مقاله چی بهم کمک میکنه؟
    ۲: برا بورس تحصیلی گرفتن از دانشگاههای خارج میشه اقدام کرد؟ چی میتونه شانس اخذ پذیرشمو بالا ببره؟
    بی نهایت سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نه بعید است صرفا به این دلیل رد شوید. مقاله، کتاب، پروژه، تدریس می تواند کمک کند. ۲- اقدام می شود کرد و باید با آنها تماس بگیرید که ببینید که آیا fund و یا بورس دارند یا نه.

  3. فرزاد نادری
    پاسخ

    با سلام و با تشکر فراوان از حضرتعالی.
    حضرت استاد، در صورت بستن قرارداد هیات علمی نیمه وقت با یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی (واقع در یکی از شهرهای اطراف شهر مشهد)، در صورت عدم رضایت بنده از محیط آموزشی و یا مشکلاتی نظیر دوری راه، آیا امکان انصراف (استعفا) اینجانب بعد از پایان یک ترم (قبل از شروع ترم بعدی و با اعلام قبلی بنده) وجود دارد یا خیر؟ آیا بعد از بستن این قرار داد، و سپری شدن یک ترم (کمتر از یکسال) امکان انصراف وجود دارد؟ آیا این انصراف، از نظر قانونی مشکلی در جذب در دانشگاه های دیگر در آینده بوجود نمی آورد؟
    توضیح اینکه فعلا در هیچ نهاد دولتی شاغل نیستم. با تشکر فراوان.دوام توفیقات شما را از خداوند خواهانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اجازه بدهید که یک سال تمام شود و بعد از تمدید قرارداد خود خودداری کنید. این طوری پرستیژ خودتان را زیر سوال می برید و برایتان یک نکته منفی می شود که در صورت استعلام بعدی از آن مرکز ممکنه برای شما ایجاد دردسر کند.

  4. مونا
    پاسخ

    سلام .قبل از هر چیز از شما تشکر میکنم
    من مدرک کاردانی نرم افزار کامپیوتر دارم و میخواهم برای کارشناسی تغییررشته بدهم لطفا راهنماییم کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نشنیده ام که بشود پس از دوره کاردانی تغییر رشته داد. بهتر است مجددا در کنکور لیسانس شرکت کنید.

  5. هادی هاشم پور حمیدی
    پاسخ

    سلام. در کتب متون حقوقی تان تغییراتی نمیخواهید حاصل کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که منظورتان چه تغییری است.

  6. کیمیا.ش
    پاسخ

    سلام استاد. اطلاعات درسایت شما بسیار گویا بیان شده.سوالی دارم:پایه های مربی (رتبه) حق التدریس بر چه اساس، با چی درجه بندی (حداقل حداکثری) تعریف می شود و چقدر درحقوق حق التدریس مربی تغییر ایجادمیکند؟ این ملاکها در تمامی دانشگاهها یکسان است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مربی باید هیات علمی باشد و هر سال یک پایه می گیرد که بر حق التدریس وی قدری موثر است و این رویه در کلیه دانشگاه های دولتی یکسان است.

  7. محمد
    پاسخ

    با سلام آیا برای عضو هیئت علمی شدن شما صلاح می دانید در دانشگاه پیام نور در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهیم؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر فکر نمی کنم با پیام نور شانس زیادی برای هیات علمی شدن داشته باشید.

  8. سولماز
    پاسخ

    سلام

    آقای دکتر می خواستم در مورد اعتبار مدرک دکتری پردیس دانشگاهها از شما بپرسم. با توجه به اینکه گرایشی که بنده در نظر دارم ، قبول شدن در ان واقعا بسیار سخت است (فقط ۹ یا جداکثر ۱۲ نفر در آزمون دکتری پذیرفته می شوند و دوره شبانه هم هنوز نداشته) برای امثال بنده، چاره ای جز همان پردیس نمی ماند. از طرف دیگر بعضی دانشگاه ها حتی در شهرستان پیشاپیش گفته اند که مدرک پردیس را معتبر نمی دانند! جالب اینجاست که مدرک دانشگاههای مالزی،هند، پاکستان و غیره را معتبرتر می دانند!!! حالا چه باید کرد؟ مگر قرار نبود به جای در کشورهای بیگانه هزینه کردن، دانشجویان بتوانند در کشور خودشان همان مبلغ را صرف تحصیلات تکمیلی بکنند؟ از طرف دیگر دغدغه معتبر ندانستن مدرک پردیس پس از ۴ سال و چندین ملیلون هزینه کردن می ماند! به نظر شما چه باید کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نشنیده ام که صرف پردیس بودن باعث بی اعتباری مدرک گردد ولی همواره بحث رقابت در سمتهای خالی هیات علمی را مد نظر داشته باشید. با این همه فارغ التحصیل طبیعتا دانشگاه ها کسانی را می پذیرند که از دانشگاه های بهتری فارغ التحصیل می شوند و یا رزومه قوی تری دارند.

  9. فائزه مسعودی
    پاسخ

    واقعا ممنون…هزاران سپاس برای شما
    آیا انتخاب استادی با درجه ی دانشیاری یا استاد یاری د ر پایانامه ارشد برای مصاحبه ی دکتری تاثیر داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به هر حال انتخاب یک استاد شناخته شده می تواند موثر باشد.

  10. طاهر
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    ۲سوال داشتم
    ۱- تفاوت شخصی که مامور به تحصیل می شود در مقطع دکترا با یک شخص بورسیه مقطع دکترا در چیست ؟
    ۲- آیا شخص مامور به تحصیل در دانشگاهی که جذبشده مانند هیئت علمی مربی حقوق دریافت می نماید ؟
    ۳ – دانشجویان بورسیه آیا حقوق مربی دریافت می نمایند یا پرداخت حقوق به آنها منوط به ارائه مدرک دکترا به دانشگاه مربوطه است ؟
    ۴- در حال حاظر دانشگاه آزاد دو نو ع دانشجو دکترا جذب می کند آیادانشجو های بورسیه که موفق به قبولی می شوند و شهریه بیشتری از دانشجویان غیر بورسیه پرداخت می نمایند از همان ابتدای بورس شدن حقوق هیئت علمی دریافت می نمایند یا دریافت حقوق آنها پس از پایان تحصیل آنها انجام می گیرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اولی عضو هیات علمی است و دومی نیست. ۲- بله خودش هیات علمی است. ۳- حقوق پایه یک مربی دریافت می کنند. ۴- سوال را متوجه نشدم

  11. شیوا
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار جناب اقای دکتر شیروی
    ضمن تشکر از لطف شما در پاسخگویی به سوالات، سوال من این است که فرستادن مقاله به همایشها و چاپ مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش برای نویسنده بهتر وبا ارزش تر است یا چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی…اگر مقاله خوبی داشته باشیم به کدام طریق عمل کنیم بهتر است؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلما چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی از هر جهت از مقالات همایش برتری دارد و امتیازات آن قابل مقایسه با مقالات همایش نیست.

  12. حسین حاچی غلام
    پاسخ

    با عرض سلام
    من دانشجوی متاهل ترم ۳ دکتری امیرکبیر هستم(ساکن تهران)، هنوز خدمت سربازی نرفتم، سابقه تدریس هم ندارم.این چند سوال را داشتم:
    ۱. آیا امکان این هست که استخدام دانشگاه بشم؟(چه دولتی چه آزاد)
    ۲. به نظر شما برای این که هم درآمدی داشته باشم هم سربازی من حذف بشه باید چه کار کنم(بورس می تونم بشم؟کجا و چه طور باید اقدام کنم)
    ۳. به نظر شما با توجه به شرایطی که دارم چه کار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در دوره دانشجویی معمولا امکان هیات علمی نیست و فقط می توانید بورسیه شوید (در دانشگاه آزاد گاهی مشکل ندارد) ۲- بعد از فارغ التحصیلی می توانید از سهمیه هیات علمی سرباز استفاده کنید. ۳- در اسرع وقت دکتری خودت را تمام کن.

  13. محمد باقر
    پاسخ

    با سلام .سرباز معلمی که هنوز در حال خدمت است در صورت قبولی کنکور ارشد دولتی میتواند از خدمت ترخیص شود و در دانشگاه ثبت نام کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا اشکالی ندارد ولی دفترچه را نیز مطالعه کنید.

  14. وحید ملکی
    پاسخ

    با سلام ؛ملکی هستم شاگرد حضرتعالی در پردیس قم.؟بنده این است:بنده بعد از ثبت نام در سامانه جذب هیءت علمی وزارت علوم؛به مصاحبه دانشگاه خلیج فارس بوشهر (علمی کاربردی)دعوت شدم.آزمون قضاوت و وکالت نیز قبول شدم؛با توجه به نکات زیر شما اگر جای من بودید چ میکردید؟
    ۱-لیسانس و فوق لیسانس ح عمومی از پردیس قم با معدل ۱۷
    ۲-ساکن تهران
    ۳-بیش از ۲۰مقاله دارم
    ۴-دارای معضل مالی
    ۵-….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علمی کاربردی خلیج فارس بوشهر آش دهن سوزی نیست.

  15. نازنین
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    اقای دکتر یک دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی می تواند بورسیه ی دانشگاه ازاد شود ؟با چه شرایطی؟
    پیشاپیش سپاسگزارم از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نشیده ام که دانشگاه آزاد کسی را در دانشگاه دولتی بورسیه کند ولی تعداد زیادی از دانشجویان خودش را بورسیه کرده است.

  16. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    یه سوال: چه گونه میشه اعتبار علمی و موثق بودن مدرک یک استاد و سابقه ی تدریسش رو متوجه شد، آیا اصلا امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینترنت منبع خوبی است. تقریبا همه فارغ التحصیلان را می توان از طریق پایان نامه و رساله کنترل کرد که آیا واقعا پایان نامه یا رساله ای داشته اند. سابقه تدریس را باید از طریق پرس و جو انجام داد.

  17. بهروز رودبارکی
    پاسخ

    با عرض سلام و ارادت . جناب دکتر بنده دارای درجه دکتری علوم اجتماعی با گرایش مردم شناسی هستم و هم اکنون کارمند رسمی آموزش و پرورش با سابقه ۲۳ سال خواهان هیات علمی شدن در یکی از دانشگاههای تهران ( سراسری . غیر انتفاعی. پیام نور و علمی کاربردی. آزاد ) لطفا مر در راه رسیدن به هدفم راهنمایی بفرمایی. از لطف شما استاد عزیز بینهایت سپاسگزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به سابقه شما، احتمالا سن شما از ۴۵ بالاتر رفته و امکان هیات علمی شدن در دانشگاه های دولتی را ندارید ولی می توانید برای حق التدریسی و یا دانشگاه آزاد اقدام کنید ولی به هر حال باید از کارمندی استعفا بدهید مگر نیمه وقت هیات علمی شوید.

  18. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    من کاردانی از دانشکده فنی مهاجر اصفهان دارم که پروژه کاردانیم برگزیده مرحله کشوری جوان خوارزمی شد و کارشناسی همین گرایش را از موسسه جهاد دانشگاهی اصفهان(غیر انتفاعی) گرفتم
    بهمن ارشد کنترل یزد آزاد در آمدم تمام علاقه تدریس در دانشگاه و کار پژوهشی است
    یه کتاب تخصصی از انتشارات آزاد هم دارم و اگر ۲مقاله ISI هم چاپ شود و بتوانم دکتری آزاد در بیام بعد از اتمام دکترا آیا امیدی به هیئت علمی هست؟
    و سوال اصلیم : استاد اگه آزمون دکترا سراسری در بیام مصاحبه امکان داره با این رزومه یه دانشجوی ارشد آزاد بگیرن؟ همه میگن ۹۰% دولتی واسشون مهمه
    تورو خدا راهنمایم کنید اطرافیانم کلا نا امیدم کردن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال هیات علمی دانشگاه دولتی برای شما ضعیف است مگر این که بتوانید دکتری خود را در یک دانشگاه دولتی معروف اخذ کنید.

  19. saman
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر سوالی داشتم از خدمت شما
    من لیسانس الکترونیک- فوق لیسانی اجرایی دارم و برای دکترا میخوام دکترای مدیریت فناوری اطلاعات و یا دکترای مدیریت تکنولوژی شرکت کنم به نظر شما برای هیئت علمی شدن با این شرایط شانسی دارم؟ ایا غیر یکسان نبودن مقاطع تحصیلی مشکلی ایجاد نمی کنه؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما کمال تشکر دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون رشتهه هایی مثل مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت تکنولوژی ماهیت بین رشته ای دارند، بنظرم مشکلی پیش نمی آید.

  20. ادامه تحصیل
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر
    اینجانب دارای کاردانی پیوسته در رشته الکتروتکنیک میباشم و بناد بدلایلاتی ادامه تحصیل در این رشته را ندارم و از انجا که میخاهم تا اخرش ادامه تحصیل در یکی از رشته های مدیریت یا علوم تربیتی بدم و نمیخاهم دوباره از اول به دانشگاه بروم از جنابعالی خواهشمند هستم راهنمایی فرمایید چطور میتوانم از کاردانی به کارشناسی تا دکترا بروم و اگر کارشناسی ناپیوسته ارشد و دکترای من رشته مدیریت باشد در کجا فوق دیپلم من میتواند یا به نفعم باشد یا به ضررم لطفا راهنمایی فرمایید و آیا داشتن کاردانی برق میتواند در استاد شدن مانعی باشد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نفهمیدم که منظورتان از کاردانی پیوسته چیست. ولی به هر حال بهتر است از این کاردانی صرف نظر کنید و از ابتدا در لیسانس شرکت کنید.

  21. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام
    جناب استاد می خواستم بپرسم آیامدرک دانشگاه پردیس البرز(تهران ۲)برای دکتری وهیأت علمی شدن ارزش داردواینکه من متولد سال ۱۳۵۴هستم آیا برای هیأت علمی شدن سن من زیاد استوتا چه سنی می توان هیأت علمی شد .باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، زیاد روی هیات علمی فکر نکنید طبق آمار منتشره بیش از ۵۰ هزار دانشجوی دکتری در حال حاضر در دانشگاه ها مشغول هستند در صورتی که ظرفیت هیات علمی خیلی از این رقم ها پایین تر است.

  22. عباس میرزایی
    پاسخ

    با سلام
    می خواستم بدونم حقوق یک دانشجوی دکترا که بورسیه یک دانشگاه تو منطقه محروم شده ماهیانه چنده؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      به اندازه حقوق مربی پایه یک که حدودا یک میلیون و خورده ای خواهد بود.

  23. رضا
    پاسخ

    باسلام خدمت اقای دکتر عزیز من دارای مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی هستم . ونمی خواهم این رشته را ادامه دهم . ایا امکان دارد برای کارشناسی ارشد رشته معماری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم ؟ لطفا راهنمایی کنید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مانعی از جهت مقررات ندارد.

  24. علی ظفر نژاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، خدا قوت
    من دانشجوی سال دوم برق قدرت دانشگاه بوعلی سینا هستم و از شما سوال دارم ایا برای گرفتن ترم تابستان در دانشگاه هایی که درس برای دانشگاه بوعلی ارئه داده اند، مثل دانشگاه ملایر درس الکترومغناطیس، تایید مدیر گروه برق نیاز است؟ یعنی مدیر گروه اگر مخالفت کنند هیچ راهی برای گذراندن ترم تابستانی وجود ندارد؟
    درس های عمومی، مانند ریاضی ۲ یا معادلات دیفرانسیل چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به عنوان یک قاعده کلی وقتی شما درسی را در جای دیگری می گذرانید باید مورد تأیید محل تحصیل شما باشد. برای چی می خواهی ترم تابستانه بگیرید. در تابستان سعی کنید قدری استراحت و تفریح کنید و قدری نیز برای ادامه تحصیل روی دروستان کار کنید. چه عجله ای!

  25. دبیر
    پاسخ

    با سلام.بنده دبیر رسمی اموزش و پرورش هستم رشته زمین شناسی با ۱۹ سال سابقه و ۳۸ سال سن و دانشجوی کارشناسی ارشد وتحد علوم و تحقیقات تهران با معدل ۱۸.۲۵.آیا با شرایط بنده بعد از دفاع میتوان برای عضویت هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اقدام کرد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      با سلام، بعید است ارشد قبول کنند.

  26. ساناز
    پاسخ

    سلام
    دو تا سوال داشتم
    من دانشجوی دکتری مهندسی عمران هستم، میخواستم بدونم میزان حقوق دریافتی در صورتی که بورس یک دانشگاه دولتی و در صورتی که بورس یک دانشگاه آزاد بشم، چه قدره؟ و دوم اینکه ساعاتی یا تعداد روزهایی که یک عضور هیت علمی باید در دانشگاه حضور داشته باشه چه قدره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چهل ساعت در هفته ولی برخی از دانشگاه ها سخت گیری کمتری می کنند. در دانشگاه آزاد شنیده ام که اگر عضو هیات علمی ساعت بیشتری تدریس کند از او نمی خواهند که حضور تمام وقت داشته باشد یعنی به جای ۱۰ ساعت ۱۶ ساعت تدریس.

  27. خلیلی
    پاسخ

    سلام. می خواهم سوال کنم که آیا فرقی می کند جزو هیئت علمی چه دانشگاهی باشیم. من الان کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تهران دارم. و بشرایطی عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهرستان محل زندگی ام فراهم شده. به نظر شما مناینجا هیئت علمی بشوم یا مثلا صبر کنم و اگر دکترا گرفتم، بعد اقدام کنم که شاید دانشگاه بهتری بتوانم درخواست بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از جه جهت می فرمایید از جهت مزایا هر چه از مرکز دورتر شوید حقوق و مزایا افزایش می یابد. اما از جهت پرستیژ خودتان می دانید که دانشگاه های اصلی و مادر قابل مقایسه با یک دانشگاه جدید التأسیس در یک شهرستان نیست. توصیه نمی کنم صبر کنی و اگر می توانید هیات علمی شوید، سریعا اقدام کنید.

  28. رها
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    من دانشجوی ترم اخر کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم.معدل کارشناسی ارشدم تا الان ۱۷.۳۰ است.علاقه بسیار بسیار شدیدی به تدریس در دانشگاه دارم.و البته مصرانه هدف بعدی من گرفتن دکتراست.اما مشکلی که دارم این است که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات دوره کارشناسی که داشتم معدل من _مترجمی زبان از دانشگاه ازاد کرج_بالا نیست حدود ۱۳.۵ .آیا معدل کارشناسی میتواند مانعی برای تدریس یا ادامه تحصیل در مقطع دکتری شود؟
    پیشاپیش از لطف شما برای پاسخگوئی بسیار سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مانع جدی نیست ولی باید این ضعف را به نحو مناسبی مثل چاپ مقاله و کتاب آن را جبران کنید.

  29. زهرا
    پاسخ

    سلام
    ببخشید میشه بگین وقتی قرارداد اعضای هیئت علمی جدیدا در بدو استخدام قراردادی ۱ساله است آیا بعد از بازنشستگی مانند سایر کارمندان مزایای بازنشستگی دارند؟یعنی حقوق وبیمه و حق سنوات این چندین سال؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نوع قرارداد وابسته است ولی اگر تمام وقت باشد، معمولا حق بیمه پرداخت می شود و جزء سنوات قرار می گیرد

  30. فرزانه
    پاسخ

    با عرض سلام بنده فارغ التحصیل رشته فقه ومبانی حقوق هستم از دانشگاه آزاد و متولد ۱۳۵۰میباشم برای دکترا اقدام کردم به تازگی شنیدم که دیگه با این سن نمی توانم هیئت علمی شوم و چون مقاله هم ندارم شانسم بسیار پایین است برای پذیرش و کلی چیزهای منفی دیگر .آیا راه برای کسی مثل من بسته است.در مورد تدریس در دانشگاه هم که با این مدرک نمیشود پس افرادی مثل من باید چه کنند؟لطفا مرا راهنمایی کنید از پاسخ شما سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاههای غیر انتقاعی و آزاد مشکلی نخواهی داشت.

  31. شهرساز
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار می دین.
    من دانشجوی دکتری شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم. از لحاظ اعتباری این مقطع و دانشگاه رو به چه صورت ارزیابی می کنید؟ (در مقایسه با دانشگاه های دولتی شهرستان ها که این مقطع را ارایه می کنند) آیا مدرک دانشگاه دولتی به هر نحو و حالی از دانشگاه های ازاد بهتر است؟(قیاس با علوم و تحقیقات تهران که رده ۲۵ رتبه بندی ایران از نظر وزارت علوم را دارد)
    در نهایت چه توصیه و راهنمایی برای منی دارید؟ بی نهایت به مقولات پژوهشی و علمی در تخصص خود علاقه دارم، ۴ مقاله علمی و پژوهشی و ۳ طرح پژوهشی مصوب در رزومه خود دارم به علاوه سوابق تدریس، سن من ۲۷ سال است آقای دکتر
    با نهایت سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که دانشجو هستید و ادامه بدهید.

  32. سانی
    پاسخ

    سلام
    من سال گذشته در انتخاب رشته با وارد کردن کد اشتباه دانشگاه مجازی تهران رشته مهندسی فناوری اطلاعات قبول شدم. الان ترم ۳ هستم ایا من با مدرک خود میتوانم سر کار بروم یعنی معتبر است با مهر وزارت علوم هستش. واس دکتری هم میخوام بخونم اما حضوری .
    تورو خدا راهنمایم کنید اطرافیانم کلا نا امیدم کردن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال مدرک به شما می دهند هر چند که غیر حضوری قید خواهد شد. برای پیدا کردن یک کار مناسب باید در یک دانشگاه حضوری و رشته مناسب تحصیل کنید.

  33. مریم
    پاسخ

    باسلام .اقای دکتر میخواستم بدونم که در مصاحبه هیات علمی دانشگاه دولتی برای مربیان چه نوع سوالاتی پرسیده میشود ایا از دروس تخصص هم سوال میشودخواهش میکنم من رو راهنمایی کنید
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم آیا گزینشی یا علمی است. به هر حال اگر علمی باشد، رزومه شما شامل مقالات و کتب و دروس که شما تدریس کرده اید و بعضا برخی از سوالات تخصصی از رشته شما مطرح خواهد شد.

  34. آیناز
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.از شکیباییتون در پاسخ به سوالات ممنونم.
    میخواستم بدونم ازکی و چه ترمی در مقطع دکتری(دانشجویی) می توان درخواست بورس و جذب هیات علمی داد و اصولا باید منتظر آگهی های جذب شد؟ یا میشه از طریق دانشگاه موردنظر حضورا و ارائه درخواست اقدام کرد.؟من در دانشگاه مدنظرم دوسال هم سابقه حق التدریسی دارم.آیا این مورد برای من امتیازی محسوب می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منتظر آگهی ها باشید و شرایط آگهی را مطالعه کنید ولی به هر حال تماس حضوری هم در بررسی پرونده شما بی اثر نیست. تدریس در آن دانشگاه نیز یک امتیاز معنوی است که می تواند در بررسی پرنده شما مؤثر باشد.

  35. آذین
    پاسخ

    سلام..خسته نباشین.
    من مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشدمو از دانشگاههای دولتی و روزانه تهران گرفتم.با معدل الف و در دانشگاه علوم تحقیقات دکتری پذیرفته شدم و همینطور پردیس دانشگاه تربیت مدرس(پولی)..به نظر شما برای هیات علمی شدن در دانشگاههای دولتی کدام ارجح تر است ..باوجود اینکه دانشگاه علوم تحقیقات سابقه طولانی دارد،اساتید هم از دانشگاه بهشتی هستند اکثرا..ولی پردیس تربیت مدرس اولین سال است که دانشجوی دکتری می گیردو اصولا برای دانشگاهها چه فرقی می کند که فارغ التحصیل کدام یک باشی؟در ضمن من امکان تحصیل در دانشگاههای دولتی شهرستانها را ندارم و فقط تهران می توانم درس بخوانم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان علوم تحقیقات را ادامه بده.

  36. علی
    پاسخ

    سلام جباب دکتر.
    من دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه اصفهان روزانه هستم و کارشناسی ناپیوسته بودم ولی همه مقطع های دانشگاهیم دولتی روزانه بوده. می خواستم بدونم این که میگید دیپلم نداشتن(هنرستانی ام) برای آینده برای هیئت علمی شدن مشکل بوجود میاره؟! خیلی ممنونتون میشم کام راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نمی کنم به این موضوعات اهمیتی داده شود. نگران نباشید

  37. نازنین
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر فارغ التحصیل ارشد برق دانشگاه ازاد تبریز برای بورسیه شدن در مقطع دکتری در دانشگاههای خارج از کشور مثلا استرالیا باید چه شرایط و رزومه ای داشت که سریع تر بورسیه گرفت ؟
    پیشاپیش از پاسختون بی نهایت متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمره زبان اهمیت زیادی دارد. نمرات خوب نیز بی تأثیر نیست. مهم این است که بتوانید با یک استاد تماس بگیرید که بتواند به شما نه بورسیه (Scholarship) که معمولا نیست بلکه fund که از یک پروژه تحقیقاتی به دست استاد راهنما رسیده و وی می تواند برای انجام تحقیق مزبور بخشی از آن را به دانشجویان بدهد.

  38. زهرا زندی
    پاسخ

    سلام..من دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خودم رو در رشته زمین شناسی اقتصادی در دانشگاههای دولتی و روزانه تمام کردم و الان دانشجوی سال اول دکتری آزاد همان رشته ،واحد علوم تحقیقات تهرانم..آیا دانشگاههای دولتی مدرک دکتری آزاد مرا برای هیات علمی می پذیرند یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر روزمه خوبی داشته باشی احتمالا مشکل پیدا نخواهید کرد ولی در شرایط برابر ممکن است فارغ التحصیل دانشگاه های دولتی ترجیح داده شوند.

  39. ساسان
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دانشگاه دولتی (روزانه) خوندم. دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تهران(روزانه) هستم. میخواستم بدونم با توجه به اختلاف مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد، آیا برای هیئت علمی شدن در دانشگاه(دولتی یا آزاد) مشکلی وجود دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مقدار تفاوتها مانعی ندارد ولی باید در رشته های مربوط جذب شوید.

  40. مهدی
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر لطفا به من کمک کنید
    من یه سوال دارم من الان در دانشگاه مجازی نورطوبی در رشته حقوق با معافیت تحصیلی در حال تحصیل هستم
    سوال من این است که من مینونم در کنکور ۹۲ شرکت کنم آقای دکتر من تا۷ روز دیگر فرصت دارم لطفا جواب به من بدید تورو به خدا کمکم کنید
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترجه مراجعه کرده و شرایط دانشجویان مشمول انصرافی را مطالعه کنید.

  41. فاضل
    پاسخ

    سلام،من کارشناسی حسابدای خوندم و برای ارشد تغییر رشته دادم(ادبیات نمایشی).به نیت تدریس در دانشگاه اما شنیدم در فاغکتور های تدریس یکی بودن رشته ی کارشناسی و ارشد مهمه.ایا این صحت داره.پیشاپیش ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      این که بخواهید با ارشد تدریس کنید اولا با این همه فارغ التحصیل و دانشجوی دکتری روز به روز امکانش کم می شود. ثانیا نه حسابداری شما را قبول می کند چون مدرک بالاتر ندارید و صرفا لیسانس دارید و نه ادبیات نمایشی که لیسانس آن را نداری. ادبیات برای زندگی خوب است ولی یه کار توی یک شرکت پیدا کن که به حسابدار نیاز دارند و شغل خوبی است.

  42. پریسا
    پاسخ

    آیا من میتوانم بعد از قبولی در کنکور رشته هنر و انسانی همزمان در دانشگاه دولتی رشته انسانی و غیر دولتی (شامل پیام نور و غیر انتفاعی و شبانه) هنر هم دانشجو شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      در دانشگاه های دولتی خیر ولی آزاد یا پیام نور ممکنه اگر مشکل سربازی نیست که ظاهرا برای شما این مشکلی نیست.

  43. دانشجوی پیام نور
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی تو پیام نور هستم امکانش هست که هم ارشد روانشناسی بگیرم هم ارشد رشته خودم یعنی it؟؟؟لطفا راهنماییم کنید من به هردو رشته علاقه دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه دولتی روزانه امکانپذیر نیست ولی در دانشگاه پیام نور شاید. اما چه فایده ای از اخذ این مدارک؟!

  44. رحمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.
    من دانشجوی سال اول کارشناسی ارشد کامپیوتر- نرم افزار-روزانه دانشگاه شیراز هستم و می خواستم بودنم که میشه از الان برای تدریس به هر شکلی(حق التدریس-ساعتی…) اقدام کنم توی دانشگاههای ازاد یا غیر انتفاعی شهرستان.برای دولتی چطور؟
    برای کامپیوتر نرم افزار دانشگاه دولتی شهرستان خودمون کارشناسی ارشد هیئت علمی می گرفتن برای ۹۱ می خواستم بدونم می تونم در سامانه برای مرحله بعد با توجه به دانشجو بودن ثبت نام کنم؟ ضمن اینکه این دانشگاه دولتی که خبر دارم هیئت علمیشون اکثرا ارشد دانشگاه آزاد دارند!!!
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا در موسسات آموزش عالی امکان تدریس دانشجویان ارشد وجود ندارد مگر آزمایشگاه که می توانید با دانشگاه هایی که امکان رفتن دارید و این رشته را تماس بگیرید. فعلا وقت خوندن درس است و لازم نیست اینقدر در تدریس عجله کنید، تا چیزی کسب نکنید چطور می خواهید تدریس کنید.

  45. خلیل
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت آقای دکتر . اینجانب دارای دیپلم الکتروتکنیک و فوق دیپلم الکتروتکنیک از دانشگاه آزاد میباشم اما با توجه به عدم علاقه میخاهم ادامه تحصیل خود را در رشته تربیت بدنی تا مقطع دکترا بدهم و چون در زمینه ورزشی در چند رشته دارای مقام بوده و علاقه شدیدی دارم آیا من میتوانم موفق باشم و داشتن کاردانی برق با توجه به ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی در چه و در کجا میتواند برایم مشکلی باشد و در ضمن من علاقه زیادی هم به تدریس در دانشگاه دارم خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید
    با تشکر از زحمات جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فوق دیپلم مانعی محسوب نمی شود و می توانید مجددا در کنکور شرکت کنید ولی نداشتن پیش دانشگاهی ممکنه مانعی باشد.

  46. علی
    پاسخ

    با عرض سلام

    بنده دانشجوی ترم نهم (سال پنجم) دکترای دانشگاه تهران هستم و در قراخوان شهریور ۹۱ در یکی از دانشگاههای شهرستانها درخواست راتبه ام مورد پذیرش قرار گرفت. با توجه با این که امکان دارد دفاع تز دکترای بنده در سال ششم انجام شود خواستم بپرسم که آیا امکان مخالفت وزارت علوم با راتبه دانشجویان دکترایی که در شرایط اینچنینی باشند وجود دارد؟ اصولاً آیا راتبه وزارت علوم شرط و محدودیت سنواتی خاصی دارد؟

    با تشکر پیشاپیش از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا محدودیت وجود دارد با بخش بورس داخل وزارت علوم تماس بگیرید.

  47. میلاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من لیسانس و فوق لیسانس خود رو از دانشگاه آزاد گرفتم(مهندسی کامپیوتر) میخواستم بدونم چند درصد شانس دارم که در آزمون دکتری تخصصی دانشگاههای دولتی قبول بشم و اگر شانس قبولی من کم هست آیا می ارزه که برای حداقل ارشد دوباره بخونم و یه جای معتبر قبول بشم بعد از اون به دکتری فکر کنم

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وابسته به میزان آمادگی شما دارد ولی تکرار اخذ فوق لیسانس را توصیه نمی کنم و فکر نمی کنم که تفاوتی بکند.

  48. مریم
    پاسخ

    سلام من دانشجوی اشد کامپیوتر هوش مصنوعی هستم تقاضای عضو هیات علمی شدن را به دانشگاه آزاد دادم که قبول کردند ولی رشته کامپیوتر ندارد به نظر شما این بهتر است یا دانشگاه غیر انتفاعی که رشته کامپیوتر دارد؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا چه غیر انتفاعی باشد. ولی در مجموع دانشگاه آزاد بهتر است. البته وجود رشته مرتبط برای تدریس همیشه اهمیت دارد.

  49. مهناز
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.

    من،دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد هستم و به مرحله پایان نامه رسیدم.استاد راهنمام مشکلی نداره ولی استاد مشاورم ظرفیتشون پره .سوالم اینه که آیا میشه استاد مشاورم ،مرتبه ی علمیشون مربی باشه؟در مورد این موضوع،بخشنامه ی جدیدی هست که بدونم میشه یا نه؟

    ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا برای مشاور محدودیتی از جهت ظرفیت وجود ندارد ولی به هر حال مربیان اشکالی ندارد که به عنوان استاد مشاور باشند.ولی خیلی از دانشگاه ها منع می کنند

  50. آهو
    پاسخ

    با سلام و تشکر بابت این آگاهی دادن و توضیحات لازمتان.
    من دانشجوی ترم اول دکتری اقتصاد هستم
    ۱-چگونه می توانم بورسیه تحصیلی چه در داخل و یا چه در خارج شوم؟
    ۲-آیا می توانم هیئت علمی جایی شوم؟یا باید ابتدا حق التدریسی درس دهم؟
    ۳-امکانش هست در ارتباط با اینکه آیا دانشجویان دکتری حقوقی هم دریافت می کنند یا خیر توضیح دهید چون در خارج به دانشجویان دکتری علاوه بر تامین شهریه حقوقی برای حداقل زندگی داده می شود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- برای اخذ بورسیه جهت تحصیل در داخل یا خارج باید به یک موسسه مرکز آموزش عالی مراجعه کنید و آنها قبول کنند که به شما بورسیه دهند. بورسیه در دانشگاه های دولتی مستلزم قبول وزارت علوم نیز هست که آگهی آن به صورت متمرکز داده می شود. ۲- در دوره دانشجویی امکان هیات علمی شدن وجود ندارد ولی شما با حق التدریس توانایی خود را کامل می کنید و با محیط مربوط آشنا می شوید و توصیه می شود. ۳- خیر مگر بورسیه شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *