پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. الهه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر!
    آقای دکتر یک سوال داشتم ،برای اینکه بتوانم استاد دانشگاه بشوم چه کارهایی باید انجام دهم؟
    کارشناسی هنر با معدل بالا در دانشگاه ازاد خواندم ودر تلاشم واسه ارشد بخوانم،ولی تمام فکر من درگیر این موضوع است که آیا با مدرک دکترا میتوان راحت استاد شد یا باید کارهای دیگر علاوه بر اخذ مدرک انجام داد!
    ممنون میشم راهنمایی کنید و توضیح دهید تا بدانم باید چکار کنم و چه راهی رو پیش بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این همه فارغ التحصیل همه نمی توانند جذب هیات علمی شوند. بهتر است از دانشگاه های خوب ومعبتر شروع کنید.

  2. فرزاد
    پاسخ

    باسلام
    بنده دانشجوی ترم آخرحقوق پیام نور ام با معدل۱۴ واینکه دارم خودم رو برای ارشد آماده میکنم یه سوال از خدمتتون داشتم: اینکه برای بورسیه شدن برای فرانسه مدرک پیام نور رو قبول میکنند یانه ؟ اینکه بهتره ارشدم رو بخونم و بیخیال بورس شم؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم اینقدر بورسیه تو دنیا وجود داشته باشد که هر کس با هر مدرکی و هر معدلی بلافاصله به ایشان بورس تعلق گیرد.

  3. سامان
    پاسخ

    سلام استاد..ببخشید میخاستم بپرسم من که لیسانسمو مهندسی مکانیک خوندم اگه ارشد و دکترامو یه رشته متفاوت مثل جهانگردی یا روانشناسی بخونم میتونم هیئت علمی شم؟یعنی نداشتن لیسانسه این رشته ها مانع هیئت علمی شدنم نمیشه؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مغایرت مدارک برای هیات علمی به احتمال زیاد دچار مشکل می شوید.

  4. هدا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    در ابتدا سپاس فراوان از لطف شما دارم
    سپس سئوالی در مورد جذب هیئت علمی داشتم من ۳۲ سال سن دارم مشکل بزرگ من در معدل کارشناسی ام هست که سیزده و چند صدم هست با این طور معدل ارشدم ۱۸.۳۵ و دکتری هم ۱۶.۵۰ هست یک کتاب تالیفی دارم و یک کتاب دیگه هم در دست چاپ دارم ۳۰ مقاله کنفرانس داخلی و خارجی دارم ۲ مقاله ISCو ISI دارم رتبه یک کنکور ارشد هستم و رتبه ۳ در میان فارغ التحصیلان ارشد و براساس قانون استعدادهای درخشان وارد مقطع دکتری شدم و البته تمام مقاطع در یک رشته و گرایش مشخص سپری کردم و میکنم و البته در دانشگاه آزاد بوده حالا سئوال اینه با این اوصاف امکان جذب من در دانشگاه آزاد یا پیام نور هست؟ و از همه مهمتر معدل کارشناسی من مانع جذب ام در دانشگاه پیام نور یا آزاد نیست؟ ممنون میشم پاسخ بدید خیلی نگرانم
    اگر معدلم مانع هست راهکارم چیه
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی از دانشگاه ها شرط معدل دارند و تقاضای شما در همان مرحله اول حذف می شود.

  5. وکالت
    پاسخ

    باسلام . استاد خیلی ببخشید ۳تاسوال دارم از محضرتون راجع به آزمون وکالت. ۱-برای شرکت در ازمون وکالت بین کانونهای اردبیل، زنجان و تبریز کدوم رو صلاح میدونید ؟ ۲- کدوم یک از کانونهای مذکور راحت تر میتونم قیول بشم؟ ۳- آیا از نظر قوی یا ضعیف بودن، درجه کانونها مهمه؟ لازم به ذکره بنده ساکن استان اردبیل هستم وفعلأ قبولی برام مهمه نه شهر خودم بودن. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- هر کدوم بیشتر وکیل می گیرند و کمتر افراد شرکت می کنند. ۲- ؟ ۳- خیلی مهم نیست ولی انتقال از آنها به تهران خیلی سخت است.

  6. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ببخشید آقای دکتر مزاحم وقتتون میشم
    بابت پاسخدهی جنابعالی بی نهایت سپاسگزارم
    بنده کارمند پیمانی آموزش و پرورش هستم و تقریبا در ماه یک ملیون و سیصد حقوق میگیرم. همزمان مشغول تحصیل در مقطع دکتری هستم و برای بورس هیات علمی وزارت علوم پذیرفته شده ام. به نظر شما ارزشش را دارد که از آموزش و پرورش استعفا دهم و برای بورسیه اقدام کنم؟ ضمن اینکه حقوق وزارت علوم در دوران بورس تقریبا ۷۵۰ هزار تومان است.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب چون آینده برای هیات علمی است ارزشش را دارد

  7. امیر (تجارت بین الملل)
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز
    جناب آقای دکتر شیروی که همیشه با مهربانی تمام ،پاسخگوی تمام دوستان می باشید.
    آقای دکتر یه سوالی داشتم از هرکسی پرسیدم نمیدونست که مزاحم شما شدم.
    آقای دکتر اگر کسی بخواد کنکور دکتری بده میتونه ۲ رشته را انتخاب کند(سراسری)؟
    مثلا حقوق نفت و گاز ۲۱۴۶
    مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز ۲۱۴۵
    ممنونم از لطفتون
    علی مدد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر چون وقت برای امتحان ندارد.

  8. ناصر
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی را دارم ماند هام که برای دکترای همین رشته اقدام کنم یا ارشد mbaویا دوباره کنکور تجربی اقدام کنم برای داروسازی که طول دوره اش با دکترا تقریبا یکی است ولی شرایط کارشان فرق می کند
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب داروسازی از اینها همه بهتر است.

  9. شيما
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا رشته ى حقوق کیفرى أطفال ونوجوانان رشته ى خوبى براى ادامه تحصیل درمقطع کارشناسى ارشد است؟درهرحال حاضرهم فقط دانشگاه علامه طباطبائى این رشته دارد؟
    لطفا راهنمایى بفرمایید،سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بعد از فارغ التحصیلی بنا دارید در زمینه جرایم اطفال و نوجوانان کار کنید، خیلی هم عالی است.

  10. علیزاده
    پاسخ

    سلام و خداقوت به استاد عزیز
    من در دوره کارشناسی خیلی دوست داشتم در رشته حقوق درس بخونم اما چون روزانه نیاوردم نرفتم و رفتم رشته مشاوره اون هم بورسیه آموزش و پرورش الان هم کارمند آموزش و پرورش هستم حالا در مقطع ارشد به صرافت افتادم تا با تلاش و توکل بر خدا بتونم در این مقطع و انشالله در مقطع بالاتر ادامه بدم

    سوال مهمم اینه که تا جایی که من مطالعه کردم فهمیدم بچه هایی که فقط کارشناسی ارشد حقوق رو بگیرند و فاقد مدرک لیسانس باشند نمی تونند در آزمون وکالت شرکت کنند … خب با این اوصاف وضعیت آینده کاری برای همچون ماهایی که می خوایم در این حوزه ادامه تحصیل بدیم چگونه است؟؟؟؟
    ممنون میشم یه ترسیم کلی از وضعیت آینده شغلی بعد از فراغت از دوره کارشناسی ارشد بهم بدید
    بی نهایت سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کسی که لیسانس حقوق ندارد چطور ادعا می کند که حقوق خوانده است که حالا دنبال فوق اش هست.

  11. سجاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.وقتتون بخیر
    برای دکترا حقوق نفت و گاز ,زبان چی بخونیم خوبه؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی پایه زبان شما قوی باشد هر متنی را کم و بیش می فهمید. می ماند اصطلاحات که باید در حوزه نفت و گاز بلد باشید. کتابهای حقوق نفت و گاز خیلی خوبند مثلا متن زیر را می توانید مطالعه کنید خیلی خوب است:
      Contracting and regulatory issues in the oil and gas

  12. علی کریم پور
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر
    بنده هم وکالت و هم قضاوت قبول شدم تقاضایی که دارم اینکه
    بین وکالت وقضاوت شما کدام یک را پیشنهاد میفرمایید.استادلطفاراهنماییم فرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم وکالت خب شما آزاد تر هستید با عدم تضمین درآمد ولی قضاوت شغلی پرمشغله با درآمد تضمینی و جایگاه قدرتی. تا چه بخواهید. اکثر قضات به سمت وکالت تمایل نشان می دهند.

  13. علیرضا
    پاسخ

    عرض سلام خدمت استادباحوصله وبزرگوار
    استادبنده دانشجوی ترم دوم شرکتهای تجاری علوم قضایی هستم ومیخوام در مقطع دکتری خصوصی بخونم، ایابه دلیل عدم تطابق گرایش بامشکل مواجه میشم و ردم میکنن تومصاحبه دکتری?
    دستتون دردنکنه استاد،

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی نیست و شرکتها هم بخشی از حقوق خصوصی است.

  14. ahmad
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .ممنون از بابت پاسخگویی های شما .استاد یه سوال داشتم ازمون سردفتری منابعش دقیقا چه کتاب هایی هستند ؟ آیا گزینش سردفتری خیلی سخت گیر هستند مثل قضاوت ؟ اگه لینک کاملی دازید درمورد مراحل پذیرش آزمون سردفتری لطفا حتما اینحا pastکنید .خیلی سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نوع ازمونها مثل ازمونهای مدارس نیست که منبع دقیق داشته باشد. شما باید بر موضوعات امتحانی تسلط داشته باشید.

  15. reza
    پاسخ

    استاد ارجمند
    در بین دانشگاهیان کم دیده‌ام کسی را که با چنین حوصله‌ای وقت برای دیگران بگذارد و بی‌دریغ دستگیرشان باشد… می‌توان با کتاب،جزوه، پژوهش و حتی پارتی دکتر و حتی استاد تربیت کرد، اما اخلاق استادی را که به گمانم گمشدۀ فرهنگ ماست، خیر… چیزی که در وجود شما همچون کیمیاست …سخن کوتاه کنم… من با اینکه یک روز هم برای تحصیل هزینه‌ای نکرده‌ام، برخلاف میلم و آن هم بعد از گذشت سالها، در شرف هیات علمی شدن در دانشگاه آزاد قرار گرفته‌ام، از سوی دیگر یکی از دوستانی که سالها دربه‌دری و پریشان‌حالی بنده را دیده بود، با هزار این در و آن در زدن موقعیت هیات علمی شدن در یکی از دانشگاههای غیرانتفاعی تازه تأسیس را، که کارش و حتی نامش هم بی‌ارتباط با تخصص حضرتعالی نیست، برایم مهیا کرده است. بنده هم آنقدر در زندگی قرض و ناکامی داشته‌ام که به حقوق غیرانتفاعی هر چند اندک باشد، برای مدتی احتیاج دارم.
    پس محبت بفرمایید و راهنمایی فرمایید که
    ۱. هیات علمی شدن در هر دو دانشگاه به طور توامان منع قانونی دارد؟
    ۲. بر فرض کسی در هر دو دانشگاه هیات علمی شد و بعد از مدتی این راز بر ملا شد، آن وقت چه عقوبتی در انتظار آن مسکین است؟
    ۳. اصلاً حقوق غیرانتفاعی چقدر است و گمان می‌کنید که ارزش چنین ریسکی را داشته باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله هم زمان نمی توان دو کار تمام وقت داشت. یکی را تمام وقت و دیگری نیمه وقت اشکالی ندارد. ۲- به قول حافظ «کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم». برای شما این نوع کار کردن در ابتدای کار خوب نیست.

  16. مهدی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب
    آقای دکتر من دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم. علاقه مند به کار پژوهشی و مطالعه در زمینه تجارت بین الملل هستم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم. درس های اریه شده در دانشگاه هم خیلی گنگ و مبهمه و کمک چندانی نمیکنه.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، توصیه می کنم کتابها و مقالات اینجانب را مطالعه کنید و از طریق ارجاعات آنها به سایر منابع مراجعه کنید.

  17. منوچهر
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    من کارشناسی حقوق رو دانشگاه تهران با معدل ۱۸ خوندم. ارشد جزا رو دانشگاه سراسری گیلان با معدل ۱۹ و پایان نامه ی ۲۰ گذروندم. یک مقاله ی علمی پژوهشی مستخرج از پایان نامه هم دارم. ۱.استاد الان اگه مثلا آزمون کتبی دکتری رو قبول بشم، رزومم برای شرکت در مصاحبه ی دکترا چطوره؟ توصیه میکنید برای پربارکردن رزومم چکار کنم؟
    ۲. آیا اگر مثلا ایلتس رو ۷ بیارم، شانسی برای پذیرش در خارج از کشور برای دکترا دارم؟ (موضوع پایان نامه و مقالم هم داخلیه، آیا مشکل ایجاد نمیکنه؟)
    لطفاً راهنمایی بفرمایید. باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بد نیست ولی باید نمره زبان هم داشته باشید. ۲- بعید است مستقیم در دکتری پذیرش بدهند حتی اگر پول دانشگاه را هم تأمین کنی

  18. علی خداکرمی فرد
    پاسخ

    باسلام خدمت شمااستاد بزرگوار- بنده لیسانس مهندسی نقشه برداری دارم وکارشناسی ارشد سنجش ازدورزمین شناسی الان تصمیم گرفتم دکتری مدیریت بخونم ایاامکانش هست ؟دانشگاه ازاد مدرک ارشدبنده روبرای دوره دکتری مدیریت قبول میکنه؟ به نظر شما مدیریت دولتی گرایش خوبی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جزئیات رشته ها را باید از دفترچه های سالهای قبل استخراج کرد. من اطلاعی ندارم.

  19. عباس کریمی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    بنده آزمون وکالت امسال قبول شدم و یک ماهی است که کار آموزی را شروع کرده ام با توجه به اینکه امسال همچنین بورسیه ارشد دانشگاه علوم قضایی نیز قیول شدم اگر بخواهم یکی از این دو را انتخاب کنم شما بزرگوار کدام را توصیه مینمایید؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان وکالت را بروید دنبال کنید.

  20. علی تام
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب.اساتادشیروی امروز وزیرمحترم علوم جناب دکترفرهادی درخبرگزاری ها اعلام کرده اند که در۶۰۰ رشته دانشگاهی ازجمله۳۰۰رشته علوم انسانی تجدیدنظر میشودامامتاسفانه این رشته ها اعلام نشده اند.آیا گرایشات جدیدحقوق هم جزءاین تجدیدنظرهستند؟همچنین استادشیروی امکان دارددراین تجدیدنظرمقطع دکترای گرایشهای حقوق(تجارت بین الملل،تجاری اقتصادی،محیط زیست،ارتباطات و…)تاسیس شوند؟ باتشکروعرض پوزش بابت سولات فراوانم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این تجدید نظرها خیلی سالها بحثش است ولی بنظرم بیشتر محتوی را می خواهند تغییر دهند که در مسایل تجاری و اقتصادی مانور کمی برای تغییرات است.

  21. کامیار
    پاسخ

    سلام و خسته نباشین خدمت استاد گرانقدر

    بنده در دو رشته حقوق عمومی دانشگاه علوم قضایی و حقوق بین الملل دانشکده روابط بین الملل در مقطع ارشد برای مصاحبه مجاز شده ام.در مورد آینده شغلی هریک ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشااله هیات علمی شوید والا بازار به این تخصصها خیلی نیاز ندارد.

  22. صالحی
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما بابت راهنمایی های خودتان،من ۲۸ساله و دانشجوی ارشد مدیریت صنعتی هستم طرد مقطع لیسانس مشاوره و راهنمایی خواندم ولی حال میخواستم راهنمایی ام کنید که به نظر شما ادامه رشته لیسانس در رشته ارشد روان شناسی بهتر است یا ارشد برق بگیرم ،برایم آینده شغلی مهم است با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چطور شما که لیسانس برق نبوده اید می توانید ارشد برق بگیرید؟ بنظرم این فکرها صیحح نیست.

  23. بهمنی
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.ممنون مطالب عالی بودن.

  24. آروین بهادری فر
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم شخصی که بخواهد حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد بخواند باید چه کنکوری بدهد؟
    با تشکر جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کنکور حقوق رشته حقوق عمومی فعلا.

  25. ابی
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق هستم وبین دورشته خصوصی وشرکت های تجاری موندم که کدومو انتخاب کنم،چون بعضیا میگن که خصوصی جامع تره وشرکتها زیرمجموعه اشه ودکتری نداره ولی بعضیا میگن که شرکتها رشته نویی هستش وجا برای کارداره، استادمیخواستم بدونم نظر شماچیه? واگرکسی ارشد شرکتها بخونه وبخواد دکتری خصوصی بخونه بامشکل مواجه میشه وردش میکنن?
    واستادسوال سومم اینه که توازمون امسال رتبم توشرکتها خوب شده وواسه مصاحبه علوم قضایی دعوت شدم ولی رتبم درخصوصی شانس قبولی ندارم،به نظر شما تو مصاحبه شرکت کنم یا سال بعد واسه خصوصی امتحان بدم وسوال اخرم استاد ،ایا دانشگاه علوم قضایی ازسطح علمی خوبی برخورداره یانه?
    ممنون از بزرگواریتون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان حقوق خصوصی بنظرم بهتر است.

  26. پرستو
    پاسخ

    سلام دکتر ، ممنون از سایت بسیار مفید و به روزتون و ازاینکه وقت میزارید پاسخ میدید ممنونم.
    میخواستم بدونم از بین دانشگاه های زیر کدوم از نظر سطح علمی و ادامه تحصیل در مقطع ارشد کیفیت بهتری داره و برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا میشه بهتر از بقیه روش حساب کرد؟

    (رشته ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی)
    پردیس دانشگاه خوارزمی
    پردیس دانشگاه شهید بهشتی
    پردیس دانشگاه تربیت مدرس
    غیرانتفاعی آمل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیسهای دانشگاههای دولتی و معتبر مثل بهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی و امثال آن از دانشگاه های غیر انتفاعی معمولا بهتر است.

  27. شادان
    پاسخ

    با سلام خدمت شما .یه مشاوره شخصی میخواستم .آقای دکتر من دانشجوی ارشد یک رشته فنی مهندسی هستم که علی رغم تمام موفقیت هام تو این رشته احساس میکنم چشمه جوش نده شخصی من در رشته های انسانی بالاخص رشته حقوق سرچشمه میگیره و علاقه و استعداد ذاتی من بیشتر به سمت این رشته ست .منتها چون کارشناسی م حقوق نبوده حتی اگه ارشد ودکترا حقوق هم بگیرم باز بحث پروانه وکالت و این مسائل مطرحه .با توجه به زمینه های کاری مربوط به رشته حقوق و دراین مقطع سنی که من هستم _۲۴ سال _بنظر تون این تغییر مسیر کار درستی هست و میتونه به موفقیت کاری واسه من مبدل بشه یا در همین رشته فعلی م ادامه بدم .
    ناگفته نماند از نظر قدرت بیان طرح مباحث و ایدئولوژی های فلسفی و حقوقی تقریبا آدم قوی هستم .و جالبه هر کسی هم من رو میبینه صراحتا میگه تو باید وکیل میشدی …
    حالا واقعا احتیاج به مشورت دارم .ممنون میشم کمک م کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر علاقه دارید بروید یه دانشگاه خوب لیسانس حقوق بگیرید ولی بدانید که گرفتن لیسانس آینده شغلی شما را تضمین نمی کند و تعداد بیکاران امروزه در رشته حقوق نیز روز به روز زیاد می شود.

  28. عباس
    پاسخ

    سلام جناب استاد
    بنظر شما کشور بلژیک برای تحصیل در مقطع دکترای حقوق عمومی سطح بالایی از جهت علمی و دانشگاهی دارد؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های خوبی دارند.

  29. امين وزيري
    پاسخ

    با عرض سلام وارادت محضر شما استاد گرانقدر
    غرض از مزاحمت بنده فارغ التحصیل ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه دامغان (آزاد) میباشم که کارشناسی اینجانب از آزاد نراق نیز بوده مع الاسف دکتری٩۴ قبول نشدم برای phdپس با بررسی های انجام شده برای ادامه تحصیل به آلمان و اتریش پیگیر مراحل انجام کار هستم تقاضا داشتم در صورت امکان بزرگواری نموده و شاگرد کوچکتان را راهنمایی بفرمایید که اصلا صلاح هست مهاجرت تحصیلی با توجه به اینکه آلمان مقطع phdرایگان و اتریش نیمه رایگان و دارای اعتبار هست در ایران یا خیر یا پیشنهاد حضرتعالی چی هست در این خصوص معدل ارشد ١٧/۶١ودارای مقاله isiنیز میباشم دوام عزتتان را مسالت دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر می توانید بروید خارج تحصیل کنید تردید نکنید. هر دو کشور خوب است.

  30. مرضیه
    پاسخ

    سوال در مورد مسایل دانشگاهی، سلام وقت بخیر
    تشکر از حسن توجه شما استاد عزیز
    سوالی از شما دارم
    من لیسانس مددکاری از دانشکاه دولتی علوم بهزیستی دارم
    ارشدم رو در رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات گذروندم.
    سوال۱:به نظر شما وقت و سرمایه گذاری برای دکتراب دولتی بگذارم یا دکترای ازاد؟؟
    سوال۲:در مقطع دکتری رشته روانشناسی عمومی بخونم شانسم برای جذب هییت علمی شدن چقدره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب دولتی بهتر است ولی به شرطی که احتمال قبولی شما باشد. ۲- نمی دانم این رشته ها چقدر با هم تفاوت می کنند. با اساتید خودتات مشورت کنید.

  31. علی*
    پاسخ

    سلام استاد
    اگرکارشناسی حقوق درپیام نور خونده باشیم و در دوره کارشناسی معدل اول و الف کلاس باشیم میشود بدون کنکور ارشد از طریق استعدادهای درخشان ارشدحقوق دولتی رفت؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  32. مهسا
    پاسخ

    سلام.ترم ۳ ارشد هستم و تصمیم به انصراف دارم چون تعداد زیادی واحد م مونده.چیکاری باید کرد؟واینکه دلم نمی خواهد فعلا خانوادهام از این جریان مطلع شوند.ایا دانشگاه اطلاع رسانی میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه مگر بیکار است. مصلحت خودت را نگاه کن. ببخشید ها هنوز در این سن مثل بچه ابتدایی فکر می کنید که والدین شما از نمره شما اطلاع پیدا نکنند.

  33. سارا
    پاسخ

    سلام
    دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران هستم
    مشغول به کار در زمینه برنامه نویسی در شرکت خصوصی.
    دانشگاه علمی کاربردی دماوند در خواست هیئت علمی دادند رزومه دادم و برای مصاحبه دعوت شدم
    در رشته من کمتر شرکت کرده اند و احتمال قبولی هست
    بنظر ادامه کار فعلی به صرفه تر است یا هیئت علمی شدن در آنجا با توجه به مسافت و حقوق؟
    ممنون از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هیات علمی بهتر است و می توانید در کارش کار برنامه نویسی را نیز انجام دهید.

  34. محمد علی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید. دو تا سؤال داشتم از خدمتتون.

    ۱. بنده الان کارشناسی فقه و مبانی حقوق دارم از دانشگاه فردوسی. به نظر شما آیا معقول هست که من الان برم حوزه و تا حد اجتهاد ادامه ی تحصیل بدم و بعد از اون بیام ارشد و دکتری حقوق بخونم؟ (دلیل این کار هم فقط عالم شدن و بالا رفتن سطح علمی و پیروی از مسیر اساتیدی همچون دکتر امامی و شهیدی است.)

    ۲. از بین حقوق خصوصی و تجارت بین الملل کدوم یکی برای ادامه ی تحصیل مناسب تره؟ (با لحاظ معیار بازار کار چه دانشگاهی، چه وکالت و چه انجام تجارت آزاد)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تا بری مجتهد بشوی دیگر برای حقوق پیر شده اید. ۲- خب من تجارت بین الملل را برای دانشجویان حقوق توصیه می کنم.

  35. محمد
    پاسخ

    سلام.من بعد از چندین روز از انتخاب رشته هموز استرس دارم و فکر میکنم تا اعلام نتایج نهایی ارشد باقی باشه.
    رتبه ی من ۵۱۵ خصوصی شد و کل ظرفیتهای روزانه و شبانه رو که شمردم حدود ۶۰۰ تا بود.حالا میخوام بدونم آیا دانشگاههای علوم قضایی که فقط از کارمندان دادگستری پذیرش میشن طرفدار دارن یعنی اونها هم تو ظرفیتها حساب کنم؟ یا دانشگاه شهید مطهری؟
    به نظر شما با این رتبه دانشگاههای شبانه قبول میشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بجای این حساب و کتابها، قدری بخوانید که دفعه بعد یک رتبه خوبی بیاورید.

  36. مریم
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    رشته یمن طراحی صنعتی هستش و میخوام برای ارشد یا صنایع یا زبان انگلیسی شرکت کنم به نظر شما کدوم یکی از این دو تا بهتر هستش با این که من ریاضیم ضعیف هستش چون رشتم هنر بوده ؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد زبان و لیسانس طراحی صنعتی به چه فایده خواهد آمد؟ اول این سوال را جواب بده و بعد اقدام کن.

  37. زهرا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید..لطف میکنید اگر جواب مرا بدهید… استاد برادرم ارشد مهندسی نفت بامعدل پایین دارد قصد داردبرای داشتن شرایط بهتردر دکترای دولتی ارشد نفت دولتی کنکور بدهدبه نظر شما کار درستی هست؟تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است هر کس از زبان خودش سوال را مطرح کند که گیج کننده نباشد.

  38. رها
    پاسخ

    سلام وعرض خسته نباشید
    من دانشجوی ارشد دولتی هستم آیامیتونم همزمان درمقطع لیسانس در دانشگاه آزادهم تحصیل کنم
    باتشکرازشما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی دارد.

  39. amin
    پاسخ

    سلام من امسال احتمالا شبانه ی حقوق عمومی دانشگاه علامه قبول بشم.سوالم اینکه اگه برم دانشگاه و مجددا دوباره ارشد بدم و روزانه همین دانشگاه یا دانشگاه دیگری قبول بشم میتونم برم!ایا تعداد واحدهایی که پاس میکنم رو واسم تطبیق میدهند!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا در همان رشته دیگر نمی توانید شرکت کنید و شبانه فقط مسئله مالی است والا در مدرک ذکر نمی شود و کلا تکرار فوق را توصیه نمی کنم و به شما اسیب می زند.

  40. شیمافران
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    سوالم این هست که به نظر شما حقوق دانشگاه تهران بهتر هست یا حقوق شهید بهشتی؟
    از آشنایانم رتبه خوبی در کنکورکارشناسی کسب کرده که در هر دو دانشگاه قبول میشه ولی تردید داره…
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است به علاقه خودش نگاه کند.

  41. مریم
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر شیروی ، ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد دارم و خیلی علاقمند دکتری نفت و گاز هستم آیا موفقیت امکان پذیر هست؟
    چه منابعی من را به موفقیت نزدیکتر می سازد؟
    و چه سوابق پژوهشی من را به موفقیت نزدیکتر ؟
    با تشکرو سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان است ولی باید در حد سایر دانشجویان درس بخوانید و آمادگی داشته باشید. نمره زبان و مقاله و کتاب هم خیلی کمک می کند.

  42. حسین
    پاسخ

    سلام علیکم. خسته نباشید.
    مدرک کارشناسی ارشد فقه و حقوق دانشگاه چمران اهواز رو دارم و الان میخوام دکتری حقوق بین الملل شرکت کنم. چون تو دفترچه دکتری نوشته که دارندگان ارشد فقه میتونن تو تمام رشته های حقوق دکتری شرکت کنند چون فقه متجانس با حقوق هست ولی بعضی از اساتید میگن برای هیأت علمی شدن باید رشته ارشد و دکتری همنام باشد یعنی هردو ح.بین الملل باشند یا هر دو فقه باشند.
    آیا چنین چیزی صحت دارد؟
    و آیا در صورت شرکت در دکتری ح. بین الملل می توانم بعدا عضو هیأت علمی ح.بین الملل شوم یا باید هر دو رشته ارشد و دکترام همنام باشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعی است که با این همه فارغ التحصیل، دانشگاه ها در جذب هیات علمی کسانی را قبول کنند که مدارک آنها یکسان و از بهترین دانشگاه ها باشند.

    • مهسا
      پاسخ

      سلام آقای دکتر قبل از سوال تشکر میکنم از زحمتی که بی چشمداشت میکشید و لطفی که نسبت به امثال من دارید.
      آقای دکتر امسال کنکور انسانی شرکت کردم قصد دارم بین دو رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران یا روابط عمومی علامه یکی رو انتخاب کنم.
      به نظر شما و با تجربه ای که دارید با توجه به موقعیت و آینده شغلی کدوم یکی از این دو رشته رو مناسب تر میدونید؟
      علاوه بر این دو رشته که عرض کردم رشته ی دیگری در این رنج نیز پیشنهاد میکنید؟
      باتشکر فراوان.

      • دکتر شیروی
        پاسخ

        سلام اگر هدف از خواندن این رشته ها پیدا کردن کار است هیچ کدام را توصیه نمی کنم چون فارغ التحصیل این رشته های خیلی زیاد هستند. اما این که خودتان را سرگرم کنید و از بی کاری درآیید خب هر دو عالی هستند.

  43. علی احمد پور ولی
    پاسخ

    با سلام، اینجانب بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و آموزش عالی بوده ام. از انجا که از ابتدای بورس جایابی نشده بودم، سابقه تحصیل جزو سنوات من محسوب نشده است در حالی که در همان زمان افرادی که با من بودند ولی جایابی شده بودند، مدت زمان تحصیلشان جزو سنوات آنان محسوب شده است.
    برای استفاده از این قانون چه راهی را پیشنهاد می کنید؟
    لازم به ذکر است که در پیگیری بعمل آمده صندوق بیمه با گرفتن حق بیمه بر اساس حقوق امروز این کار را انجام می دهد که رقم بسیار زیادی می باشد.

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر داخلی نتوانستید مشکل را حل کنید می توانید به وزارت علوم شکایت کنید وبلاخره به دیوان عدالت اداری

  44. عسل
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت دکتر شیروی*ببخشید استاد من امسال امتحان وکالت در تهران قبول شده ام*مدرک لیسانسم فقه و حقوق از بیام نور و ارشد فقه وجزا از دانشکاه ازاد میخاستم از شما خواهش کنم که من را راهنمایی کنید برای بیشرفت زیاد در کار و درس*ایا میتوانم برای دکترا دانشکاه دولتی شرکت کنم وقبول شوم*ایا لازم هست برای بیشرفت در کارم در مقطع ارشد دوباره رشته دیکری از حقوق را بخوانم*دوست دارم به عنوان یک کار اموز جوان بیشرفت زیاد داشته باشم راهکار های شما برای من جیست?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان هست. ارشد دوباره را که توصیه نمی کنم.

  45. بابک
    پاسخ

    با سلام و تشکر از وقتی که برای مردم بخصوص قشر تحصیلکرده می گذارید.
    بنده بورسیه فارغ التحصیل یک دانشگاه دولتی هستم که نزدیک یک سال از فارغ التحصیلی بنده گذشته است. دانشگاه محل خدمت، از ابتدای نیمسال دوم برای من شروع بکار رسمی صادر نموده ولی هنوز پس از گذشت ۶ ماه حکم کارگزینی صادر نکرده اند. سوال بنده این است که با توجه به اینکه بنده کار خود را بصورت رسمی از تاریخ شروع بکار اعلامی دانشگاه شروع کرده ام، دانشگاه از نظر قانونی تعهدی مبنی بر صدور حکم از تاریخ شروع بکار دارد یا اینکه میتواند تا تاریخ حکم حق و حقوق بنده را بصورت حق التدریسی حساب کرده و تاریخ حکم را از ابتدای ترم اول سال تحصیلی بعدی لحاظ نماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چطور کار خودت را به صورت رسمی شروع کردید. اگر فقط کلاش برای شما گذاشته است می تواند آنها را حق التدریس حساب کند. مهم به نظرم این است که فعلا حکم شما را بزنند تا این که این مدت را چطوری حساب کنند.

  46. سارا
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.من فارغ التحصیل فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه دولتی قزوین هستم.باتوجه ب اینکه من وکالت زیاد دوس ندارم و ب تدریس و سردفتری بیشتر علاقه دارم و رتبه ارشد امسال من بالای در هزار شد.وبا توجه ب اینکه گفتن احتمال دارد ازمون سردفتری امسال برگزار شود.ب نظر حضرتعالی من برا ارشد و سردفتری همزمان بخونم یا فقط سردفتری؟؟چ من فک میکنم دانشگاه دولتی سطح علمیش از دانشگاه ازاد بیشتره؟؟؟چون ب من میگن مهم مدرکه!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سردفتری هم خوب است تمرکز کنید انشا اله قبول شوید.

  47. احسان
    پاسخ

    سلام
    برای گرایش نفت و گاز در مقطع ارشد چه دروسی باید خوانده شود و ضرایب انها چگونه است؟
    و ایا میشود یک نفر که در حال تحصیل در مقطع ارشد در غیرانتفاعی است همزمان ازموت ارشد در گرایش دیگر بدهد و ادامه تحصیل دهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که همان ظرایب حقوق عمومی است. اطلاعات بیشتر به دفترچه مراجعه کنید.

  48. حسین
    پاسخ

    با سلام
    استاد بزرگوار اینجانب ۱۷ سال پیش با معدل ۹۰/۱۹ از دانشگاه دولتی مدک مهندسی گرفته ام و ارشد ح.بین الملل می خونم این سوال را دارم که دکترا بخونم یا اینکه کارشناسی حقوق بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری چه رشته ای؟ و به چه هدفی؟

  49. شکوفه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر.من ارشد ادبیات انگلیسی دارم سه تا سوال دارم.۱. من میتونم برای دکترا دیگر شاخه های زبان شرکت کنم مثلا زبان شناسی؟
    ۲.دکتری رشته های غیر زبان چطور؟
    ۳. اینکه اخبارگفت ازمون دکتری برداشته میشه پس نحوه پذیرش چطور میشه؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- نمی دانم باید به دفترچه دکتری مراجعه کنید. ۳- شنیده ها حاکی از برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه ها به صورت مستقل است نه حذف آن والا همه فردا یک مدرک دکتری خواهند داشت.

  50. فریبا
    پاسخ

    با سلام ،اگر پردیس دانشگاهی قبول شوم ،آیا میتوانم سال بعد دوباره کنکور شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پولی باشد می توانید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *