پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سیفی
    پاسخ

    بادرود خدمت شما استاد گرامی
    سوال من درمورد رشته حقوق شرکتهای تجاری هستش ،باتوجه به اینکه بنده لیسانس حسابداری دارم آیا میتونم ارشد حقوق شرکتهای تجاری رو شرکت کنم؟ و اگر شرکت کنم موفقیتی تو این زمینه خواهم داشت؟ و اینکه چه منابعی رو برای مطالعه پیشنهاد میکنید؟
    باسپاس از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید شرکت کنید ولی موفقیت را نمی شود گفت بله.

  2. احمد
    پاسخ

    آقای اردکتر سلام
    خواهشی که از شما داشتم این است که شما مقاله ای در مورد آسیب های افزایش بی رویه ظرفیت رشته حقوق که بنا به نقلی سالانه ۵۰ هزار دانشجوی حقوق فارغ التحصیل می شوند که ۹۰ درصد این افراد بی کار می مانند چرا چون میان فرصت های شغلی این رشته و تعداد دانشجویان هیچ برابری نیست و تعداد دانشجویان ۱۰ برابر فرصت های شغلی این رشته است مقاله ای بنویسید که افراد گول و فریب نام رشته حقوق را نخورند چون صرف یک لیسانس حقوق شخص را حقوقدان نخواهد کرد و این افزایش ظرفیت رشته حقوق علی الخصوص در پیام نور که ۶۰ درصد لیسانسه های حقوق از پیام نور هستند و دلیل آنهم کشش بالای رشته حقوق برای جذب دانشجو و بدون نیاز یه هییت علمی و ظرفیت بالای درآمد زایی برای دانشگاه است و این را هم در خاتمه اضافه کنم که رشته حقوق بعد از حسابداری در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ دارای ۱۷۰ هزار دانشجو بود در حالی که در رشته حسابداری نرخ بیکاری نزدیک به صفر است در رشته حقوق به ۳۰ درصد بالغ شده است.
    در پایان خواهشی که از شما دارم در مقاله ای به افزایش بی رویه ظرفیت رشته حقوق و خیل عظیمی از دانشجویان که به خاطر نام این رشته وارد دانشگاه شدند و حتی با داشتن لیسانس رشته دیگر باز هم در این رشته ادامه تحصیل می دهندبه امید کسب شغل و قبولی در وکالت و درآمدهای افسانه ای وکالت که افسانه ای بیش نیست و در واقع وجود ندارد مگر اینکه با تلاش افسانه ای همراه باشد بپردازید امیدوارم این پیشنهاد بنده مورد قبول جنابعالی واقع شود چون جای چنین نوشتاری در وبلاگتان خالی است.

  3. قاسم پور
    پاسخ

    باسلام خدمت شما استاد عزیز،اینکه شما میگید دکترا زیاد شده وهیعت علمی سخت شده درسته ولی همه که با معدلای بالا ودانشگاه های خوب فارغ التحصیل نمیشن و جای افراد پرتلاش رو نمیگیرن؟درسته ؟نظر شما چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب طبیعی است که عرضه بیشتر از تقاضا است ولی به هر حال آنها که بالاتر هستند انشاله جذب می شوند.

  4. اصغر
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر، بنده دانشجوی دکترای هوافضا دانشگاه شریف هستم. سوالم این هست که با توجه به اینکه رشته هوافضا در دانشگاه های کمی به صورت مستقل ارائه می شه و همینوطور با توجه به اینکه این رشته قرابت بسیاری با مهندسی مکانیک داره و زمینه تحقیقاتی من هم میان مکانیک و هوافضا مشترک هست، آیا من می توانم برای هیئت علمی شدن در دانشکده های مکانیک اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این امکان هست به خصوص اگر درسهایی هم در همان زمینه داشته باشند.

  5. زیبا
    پاسخ

    خدا قوت

  6. محمد
    پاسخ

    با سلام من کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران و هیات علمی دانشکده سما دانشگاه آزاد هستم برای دکتری پردیش کیش دانشگاه تهران دعوت به مصاحبه شده ام . با توجه به اینکه الآن در دانشگاه آزاد مشغول هستم برای ادامه تحصیل دکتری پردیس کیش بهتر است یا دانشگاه دکتری؟ و آیا امکان بورس از سوی دانشکده سما برای دکتری می باشد یا خیر؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان بورسیه که هست. مهم این است که آنها موافقت کنند. هر کدوم بورس کنند بهتر است.

  7. آریا
    پاسخ

    سلام.استادمحترم من بورس دانشگاه مشهدبودم ولی الان درمرحله تبدیل وضعیت دانشگاه برام نوشت که دراولویت جذب قرارنگرفتم واین درحالیست که هم رزومه من خوب هست وهم معدلم بالاست وسابقه عضویت درنخبگان روهم دارم.به نظرتون دیوان عدالت شکایت کنم میتونم نتیجه بگیرم؟ وآیا شما میتونیدوکالات پرونده من راتبرعهده بگیرید.لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظر نمی رسد که تخلفی صورت گرفته باشد که بخواهید علیه آنها شکایت کنید. استدلال آنها این خواهد بود که پولی به شما داده اند درس خوانده اید و حالا به شما نیاز ندارند.

  8. امید
    پاسخ

    با سلام خدمت شما میخاستم بدونم من که کارشناسی رشته تاسیسات بدون آزمون دانشگاه آزاد هستم میتونم ادامه تحصیل ارشد مکانیک در خارج از کشور بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید اپلای کنید شاید بتوانید موفق شوید. از جزییات این رشته ها اطلاعی ندارم.

  9. راحله
    پاسخ

    سلام استاد..سوال مهمی داشتم ک شما جواب ندادین و حذف کردین..اگه میشه اینجا جوابموبدین لا اقل.
    رشته ی مهندسی شیمی بهتره یا مهندسی منابع طبیعی یا مهندسی صنایع غذایی؟؟
    وسوال بعدی اینکه رشته ی مهندسی صنایع غذایی ک کارشناسی ناپیوسته هست رو اگه آزاد بدون کنکور بخونم بی ارزشه ؟؟
    تومدرک کارشناسیم مینویسن بدون کنکور یا فقط همون مدرک آزادومیدن؟؟
    لطفا جواب بدین .. من بایدبدونم..نمیدونم از کی بپرسم.پس شمالااقل جواب بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مهندسی صنایع عذایی بهتر است. ارزش خودش را دارد. نمی نویسند بدون کنکور

  10. زینب
    پاسخ

    سلام استاد وقت شما بخیر خیلی خوشحال شدم از اینکه چنین سایتی را راه اندازی کردید و به سوالات دانشجویان پاسخ می دهید سوالی خدمتتون داشتم به نطرتون هیات علمی در دانشگاه پیام نور بهتر است یا هیات علمی پژوهشی سازمان انرژی اتمی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال دانشجو هستید و تدریس خب پیام نور.

  11. نینا
    پاسخ

    سلام
    ایجاب وقبول در مزایده وحراج چه زمانی واقع میشه؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ایجاب از طرف پیشنهاد دهنده و قبول از طرف متصدی حراج

  12. سوران
    پاسخ

    با سلام
    در رشته حقوق بین الملل دانشگاههای ژاپن چطور است؟ و کلاً نظرتون در مورد تحصیل در این کشور چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بد نیست.

  13. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام آقای دکتر؛دوتا سوال داشتم از حضورتون؛اول اینکه آیا تحصیل در مقطع ارشد رشته حقوق خصوصی در دوره ی نوبت دوم دانشگاه تهران از لحاظ نوبت دوم بودن در مصاحبه دکتری تاثیر منفی داره؟دوم اینکه آیا برای قبولی در دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران باید ۸ نمره زبان فرانسه پاس کنن؟ممنون از وقتی که میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر و لازم نیست که شما این را مطرح کنید چون در مدرک شما هم قید نمی شود. قدیمها بود ولی جدید آن را اطلاع ندارم.

  14. حسین
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    ببخشید استاد یک سوال در خصوص داوری تجاری بین المللی دارم.
    میخوام بدونم چرا نظریه استقلال شرط داوری مقدم بر نظریه صلاحیت بر صلاحیت می باشد؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این سوالات را باید از مقالات و کتب استخراج کرد.

  15. حامد
    پاسخ

    با سلام و تشکر بابت راهنمایی های کاملتان
    سوالات کوچکی داشتم
    اگر فردی که سال آخر دکترا هست، جایی بورسیه شود، اول اینکه حقوقش حدود چقدر خواهد بود؟ موظفی چند ساعت در هفته دارد؟ برای چه مدت بعد از پایان تحصیل باید در آن دانشگاه کار کند؟ اگر در شهری بسیار محروم باشد حدودا حقوق چقدر افزایش می یابد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق را نمی دانم شاید یه چیزی کمتر از دو میلیون ماهیانه. موظفی ندارد. دو برابر مدت بورسیه.

  16. رضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    دانشگاه فنلاند یا نروژ مساعد برای تحصیل هستن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب هستند.

  17. مرجان
    پاسخ

    با سلام و عرض احترام، بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مدیربت دولتی “گرایش مالی هستم ، ۳سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱:آیا رشته بنده ، رشته مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ، میباشد؟ )منظورم بازار کاری است)
    ۲:آیا در صورت تغییر رشته از مدیریت دولتی به مالی درمقطع دکتری ، برای عضویت در هیات علمی ، مشکلی وجود دارد؟
    ۳:بنده با داشتن رزومه کاری قوی و دارا بودن معدل ۱۷/۳۴ آیا میتوانم امیدی برای عضویت در هیات علمی داشته باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- رشته خوبی است ۲- بنظرم نمی آید که مشکل جدی باشد ولی به هر حال با اساتید خودتان مشورت کنید. ۳- امید متوسط

  18. دانیال
    پاسخ

    سلام آقای دکتر از اینکه وقتتونو به من و دانشجویان محترم دوره های دانشگاهی میدین بسیار تا بسیار سپاس گذارم . سوالی داشتم درباره کار در خارج از کشور و تاثیر معدلم در انتخاب بنده . و همچنین تاثیر دانشگاهم در این زمینه .
    آقای دکتر من دانشجوی رشته ی عمران در مقطع کارشناسی هستم از دانشگاه پیام نور ایا معدل کارشناسی من و محل تدریسم ( دانشگاه ) در پیدا کردن کارفرما برای کار در خارج از کشور مهم است و از ۱۰۰% میزان انتخاب من چند % کاهش پیدا میکنه هم با معدل و همچنین با نام دانشگاه .
    بازم ممنون از شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در حالت عادی هم پیداا کردن کارفرما به این سادگی نیست و توانایی تعیین درصد را ندارم.

  19. خشایار
    پاسخ

    سلام وعرض ادب وتبریک نیمه شعبان.جناب استاد دکترشیروی باوجود اینکه تمام همکاران شما درپردیس فارابی متخصص حقوق خصوصی یاجزا یانهایتا حقوق بین الملل یا عمومی هستند آیا تمام دروس کارشناسی ارشدتجارت بین الملل را شما به تنهایی تدریس میکنید.دردانشگاه شهیدبهشتی این گرایش وجودارد که۶هیات علمی دارد؟من سالی دیگرفارغ التحصیل میشوم وهدفم حقوق تجارت بین الملل است.لطفا راهنمایی کنیدچون ارادت بنده نسبت به شما مثل ارادتم به پدرم می باشد.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من فقط دو درس در کل دوره ارشد تجارت بین الملل دارم و بقیه را سایر همکاران زحمت می کشند.

  20. سعید
    پاسخ

    سلام
    سوالی که برای من پیش اومده بعد از خوندن بسیاری از نظرها و سوالات و پاسخ ها اینه که چرا بدون آگاهی از دانش افراد فقط در مورد مدرکشون و اسم و اعتبار دانشگاهشون در موردشون قضاوت میشه؟! چه چیزی دانش فرد رو تضمین میکنه؟ دانشگاه دولتی بودن یا آزاد بودن! پس خود شخص چه اهمیتی داره؟ سوالی که من دارم اینه که تو استخدام شدن چه در دانشگاها چه در بقیه ی ارگان های دولتی این که قراره کار کنه یا خود شخص؟! آیا صرف اینکه یه نفر بخاطر شرایط شخصی نتونسته تو بنام ترین دانشگاه درس بخونه باید خیلی سریع
    باید ردش کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب براساس چی باید قضاوت شود؟ ابتدا مدرک و معدل است که نشان می دهد که سطح علمی را گذرانده اید چیست. وقتی شما از یک دانشگاه معتبر سطح بالا فارغ التحصیل می شوید این یعنی شما توانسته اید با استانداردها و سطح علمی آنها فارغ التحصیل شوید. وقتی کسی این مدرک را ندارد حالا چطور باید قضاوت کرد که چه سطح علمی دارد؟ دوباره امتحانات را تکرار کرد؟ سعی کنید به بهترین دانشگاه ها همیشه بروید تحصیل بکنید.

  21. الهام
    پاسخ

    سلام دکترجان میخاستم بپرسم که من فعلادرحال حاضردانشجوی کارشناسی حقوق هستم بنظرشمامن اول برای ازمون وکالت شرکت کنم یاارشد؟ واینک بین ارشدحقوق نفت وگازوحقوق خصوصی کدام رااننتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بین این دو تعارض نیست ولی در صورت تعارض ارشد بهتر است. هر دو خوب است. اگر به مسایل جدید علاقه دارید خب بروید ارشد نفت

  22. سید رضا هاشمی
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد ارجمند
    به نظر شما آیا غیرمنصفانه و خلاف وجدان بودن میتواند از استثنائات اصل استقلال نسبت به ضمانت نامه های بانکی بین المللی باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر این مسایل بیشتر در روابط غیر تجاری و برای حمایت از مصرف کننده مطرح است و در مسایل تجاری به سادگی قابل طرح نیستند.

  23. پریسا
    پاسخ

    با سلام
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد گرایش سخت افزار هستم خواستم بدونم که اگر واسه دکتری گرایش نرم افزار رو انتخاب کنم واسه هیئت علمی شدن مشکلی ایجاد نمیشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب این کار را نکنید و با اساتید خودتان مشورت کنید. تا اندازه ای که می دانم این تفاوت هم می تواند تأثیر منفی داشته باشد.

  24. صادق
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی سلام علیکم
    احتراما از میان ۶ جلد کتاب حقوق مدنی مرحوم دکتر امامی کدام جلد ها هنوز بروز و قابلیت استفاده دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای ایشان اکثرا هنوز قابل استفاده است و تنها باید تغییرات بعدی را هم لحاظ کنید ولی جلد اول و دوم کاملا قابل استفاده است.

  25. علیرضا
    پاسخ

    سلام.استادمحترم من بورس وزارت علوم بودم ولی بعدازفراغت ازتحصیل دانشگاه مازندران جذبم نکرد.بعدازاین اتفاق من درفراخوان وزارت علوم دانشگاه شیرازشرکت کردم والان پروندم درمرحله گزینش قرارداره.سوال من این هست که اگرمن ازطریق جایابی برای شیراز اقدام میکردم مسیرجذبم کوتاه نمیشد؟چون شنیدم که میگن وقتی برای جایابی اقدام میکنی مراحل جذبت سریعترهست تا اینکه بخوایی ازطریق فراخوان اقدام کنی.لطفا راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جابجایی در هیات علمی خیلی سخت است چون تا رسمی قطعی شدن هم باید مبدأ، هم مقصد و هم وزارت علوم موافقت کنند و گزینش دوباره آنجا هم هست. بعد ار قطعی هم مبدأ و مقصد و گزینش هست.

  26. علی
    پاسخ

    با سلام و ضمن تشکر از رهنمودهای دلسوزانه جنابعالی. لطفا نظرتان را در مورد تحصیل در رشته حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه آزاد واحد های تهران مرکز و تهران شمال که جدیداً و به صورت حضوری تشکیل شده ، بیان نمایید؟
    واقعیت این است که با توجه به ظرفیت محدود رشته حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه های دولتی، برای همه علاقه مندان به این رشته امکان رقابت و قبولی در دانشگاه دولتی به دلایل مختلف از قبیل تاهل، اشتغال، استرس در جلسه کنکور وجود ندارد و از طرفی موفقیت در این رشته نیز صرفا منوط به قبولی در یک دانشگاه خوب دولتی نخواهد بود. بلکه علاوه بر قبولی، دانشجو باید پشتکار و برنامه داشته باشد، لذا از حضرتعالی تقاضا دارد راهنمایی فرمایید برای موفقیت در این رشته علاوه بر قبولی در دانشگاه دولتی یا آزاد چه مقدماتی را باید لحاظ نمود و چه مسیری را طی کرد؟ تا عمر گرانمایه را فقط به خاطر یک مدرک تلف نکرد؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی از کم و کیف آنها ندارم ولی این رشته ها کلا از کمبود اساتید مجرب رنج می برد.
      خب زبان اهمیت زیاد دارد، دانستن حقوق قراردادها بین المللی خیلی مهم است. تجربه کاری هم که لابد است.

  27. عابدیان
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشد،
    من (۲۶ ساله) لیسانس مهندسی صنایع هستم، می خواستم بدونم امکان ادامه تحصیل در رشته حسابداری برای من میسر ایست یا خیر و یا اینکه بهتر است ابتدا لیسانس حسابداری بگیرم و بعد ادامه تحصیل بدهم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب ارشد حسابداری بدون لیسانس آن به چه دردی می خورد. اگر حسابداری علاقه دارید بروید اول لیسانس که پایه است را بگیرید. که بنظرم این تغییر رشته ها ذاتا چیز مطلوبی نیستند.

  28. مرضیه
    پاسخ

    با سلام .۱-اعتبار علمی دندانپزشکی بین الملل دانشگاه شیراز بالاتر است یا دندانپزشکی آزاد شیراز.۲-آیامیزان شهریه دندانپزشکی از پزشکی بیشتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم بین الملل دانشگاه شیراز بهتر باشد.

  29. فريدون
    پاسخ

    با سلام وعرض احترام پیشگاه سرور گرامی وفرزانه
    الان دانشگاه leicsterدر مقطع دکترای حقوق تجارت بین الملل بصورت Distance learning وپژوهشی با هزینه شهریه تقریبا پنجاه میلیون تومان پذیرش دارد ،برای یک کسی مثل من که این مدرک را برای فعالیتهای حقوقی و وکالت میخواهد ودر نظر ندارد که هیات علمی بشود و امکان خارج رفتن نیز با این گرانی برای من معقول نیست ،آیا شما گرفتن چنین مدرکی را توصیه میکنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر به خصوص که این مدارک را هم وزارت علوم به این سادگی قبول نمی کند

  30. پوريا
    پاسخ

    با عرض سلام و درود خدمت استاد گرامی؛
    بنده ۲ سوال از خدمتتان داشتم:
    ۱- بازار کار برای فارغ التحصیلان دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد چطور است؟
    ۲- اگر رشته ارشد با رشته دکتری مرتبط نباشد آیا میتوان در دانشگاهها تدریس کرد و عضو هیئت علمی شد یا خیر؟ تدریس ساعتی و قراردادی چطور؟
    با سپاس از وقتی که میگذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم فقط هیات علمی متصور است آن که عرضه از تقاضا بیشتر است. ۲- بعید می دانم با مغایرت در مدارک شانسی برای هیات علمی داشته باشید ولی حق التدریس ضابطه خاصی ندارد و قابل تکیه نیست.

  31. فریبا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون
    لطفا بفرمایید برای mba الویت با کدومه ؟
    مجازی دانشگاه تهران ، ازاد تهران ، پیام نور تهران غرب ، غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم علم و فرهنگ تهران بهتر است

  32. ماهانی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده ارشد مددکاری اجتماعی و کارمند پیمانی دانشگاه علوم پزشکی می باشم، سئوالی از خدمت ججنابعالی داشتم،در صورتی که دکتری قبول شوم آیا به لحاظ قانون میتوانم هیئت علمی دانشگاهی شوم و یا چون استخدام پیمانی هستم نمیشود؟و همچنین آیا هیئت علمی شدن برای همه افراد شرط سنی دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پس از اخذ دکتری می توانید از طریق تبدیل وضعیت از کارمندی (کارشناس) به هیات علمی اقدام کنید که شرایط سختی دارد.

  33. بابک
    پاسخ

    با سلام جناب آقای دکتر
    یه سوال داشتم
    چرا شما دانشگاه پیام نور رو خوب نمی دونید در حالی که تو این سیستم آموزشی خراب ما این دانشگاه هست که تمام سرفصل ها رو تو امتحان رعایت می کنه و دانشجویان هم با چه سختی کتاب رو تموم می کنند چه در دوره لیسانس چه در ارشد ودکترا برخلاف سایر دانشگاهها که بیشترشون جزوه محور هستن.با تشکر از شما

  34. امید
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر
    به نظرم شرط معدل بدین صورت حق خیلی ها را ضایع می کند. یادم می آید وقتی دوران لیسان را سپری می کردم اساتید می گفتند که برای نمره درس نخوانید نمره مهم نیست و … بگذریم وقتی می خواهند شرط معدل بگذارند حق دارند برای کسی شرط معدل بگذارند که الان داره مقطع لیسانس رو شروع کنه نه برای کسی که ۱۰ سال پیش لیسانس رو شروع کرده واقعا ناعادلانه است.
    همه اینها را کنار بگذاریم هر شخصی در زندگی اش می تواند پستی بلندی داشته باشد و یا مشکلاتی برایش پیش بیاید که نا خواسته و به کم کاری او ربطی نداشته باشد. مثلا مرگ پدر، مادر یا یکی از نزدیکان … فکر کنید کسی در دوره لیسانس خود تصادف می کند و مسیر زندگی اش عوض می شود آیا نباید فرصت جبران برای چنین اشخاصی داده شود. واقعا دور از عدالت است.
    بنده زمان کنکور و دوره لیسانسم را در زمان زلزله بم گذرانم… بی نهایت سخت است کسی بتواند در چنین شرایطی درس بخواند… مرگ عزیزانش را ببیند حتی برای دفن عزیزانش …
    خلاصه این شرط معدل که یک شبه به اجرا گذاشته شد به دور از عدالت بود و خوب بود طوری گذاشته می شد که فرصت جبران به هر کسی داده می شد چه رسد اشخاصی که با چنین مشکلاتی روبرو بودند.

    بنده دوره ارشد شاگرد اول و پایان نامه خودم رو با نمره ۲۰ به اتمام رسانده و در رزمه خود مقاله isi کنفرانس ثبت اختراع ثبت نرم افزار و و جوایز سرباز برتر و … نیز دارم و همچنین بصورت استعداد درخشان وارد مقطع دکتری شدم با شرط معدلی که گذاشته اند عملا هیچ انگیزه ای برای ادامه دادن برایم نگذاشته اند. و اگر دکتری را ادامه می دهم صرفا با امید به اینکه روزی مسئولین به فکر افتاده و قوانین را اصلاح کنند. در غیر این صورت در اولین فرصت انصراف می دادم.

    ببخشید آقای دکتری سرتون رو درد آوردم

  35. رضا
    پاسخ

    /راهنمایی کنید لطفا/استاد سلام. شاید سوالم کمی خصوصی باشه ولی همین جا می پرسم. یکی از بستگان نزدیک بنده هروقت صحبت شغل و… می شه ،بیان می کنه هیات علمی شغل نیست وبه درد خور نیست واز این حرفا. می گه الان همه چیز پوله /شغل خودش ازاده . به نظرتون چرا این حرفا رو به من می زنه ؟نظر شما چیه ؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لابد حسادت می کند یا نفهم است.

  36. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی استاد محترم .بنده ارشد علامه طباطبایی روزانه با رتبه ۴۵ قبول شدم و معدلم ۱۷.۱۰ هست .لیسانس دانشگاه ازاد تهران با معدل ۱۷.۱۲دارم مقاله و….. ندارم، ولی مدرک زبان دانشگاه تهرانو دارم. قبولی در روزانه در تهران مثل علامه یا پردیس فارابی دانشگاه تهران وبهشتی و…. چقدره ؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید در علامه شانس داشته باشید.

  37. ترلان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ۱.آیا در کنکور امسال هم گرایش ارشد حقوق نفت وگاز زیر مجموعه حقوق عمومی است؟

    ۲. به نظر شما این رشته فرصت شغلی مناسبی در ایران داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- فعلا معلوم نیست ۲-رشته خوبی است.

  38. شیدا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    بنده ورودی ۹۰ کارشناسی ارشد شهید بهشتی بودم و الان دانشجوی ترم ۴ دکتری روزانه هستم.
    از انجا که هیچ اینده شغلی در ایران ندارم و با سونامی دکتری پولی هیچ انگیزه ای برای ادامه ندارم موفق شدم مدرک زبان بگیرم و از یکی از دانشگاههای کانادا بورسه فول فاند کسب کردم.
    متاسفانه در ازاد سازی مدارکم با مشکل مواجه شدم و باید ۱۲ میلیون تومان به دانشگاه بپردازم و این اصلا انصاف نیست چون هم ورودی های شبانه من ۸۰۰ هزار تومان شهریه می دادند.
    بورسیه ام دارد از بین می رود و من این مبلغ را ندارم ایا راهی برای شکایت یا … وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید به بازرسی وزارت علوم شکایت کنید و اگر فایده نداشت و خود را محق می دانید به دیوان عدالت اداری.

  39. کاظم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    آیا میشود همزمان با دانشجو بودن دکتری در منصب قضا مشغول به کار شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که کلی ها اینطوری مشغلو به تحصیل هستند.

  40. فرشته
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی وممنون از پاسخ گویی شما به سوالات.
    من سوال اولم در مورد اینه که آیا ارشد اموزش محور شانس قبولی در مقطع دکتری را دارد؟؟
    و کسی که بخواهد عضو هیات علمی بشود آیا باید حتما رشته ی ارشد و دکتری در یک گرایش باشد؟؟باید رشته یکسان باشد در این دو مقطع؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دارد ولی در دانشگاه های دولتی در رقابت ممکن است حذف شوید.

  41. آروین
    پاسخ

    سلام دکتر
    نظرتان درباره رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران تا مقطع دکترا و محتوای درسی وعلمی واز همه مهمتر بازار کار آن چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب چامعه شناسی از رشته هایی است که فارغ التحصیلان بیکار آن خیلی زیاد است.

  42. فهیمه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، خسته نباشید، یه سوال داشتم میخواستم بدونم مدرک پردیس خودگردان شهید بهشتی تو ارشد رشته حقوق ارزش دارند جهت ادامه تحصیل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مدرک دانشگاهی است.

  43. ehsan
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر به نظر شما سردفتر اسناد رسمی بهتر است و یا وکالت ؟ از نظر درامد و سختی کار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است ولی سردفتر یک کار رسمی است که باید تمام هفته را در دفتر حضور داشته باشید ولی وکالت آزاد هستید. خیلی از وکیلهای ناموفق می خواهند سردفتر شوند و خیلی از سردفترها در آرزوی وکالت اند. والله اعلم.

  44. ali
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ۱-من ارشد دانشگاه اصفهان رشته فرانسه ترم آخر هستم و الان برای دکتری آزاد تهران مرکزی رشته فرانسه دعوت به مصاحبه شدم. اگه انشالله قبول شدم و تحصیل کردم آیا میتونم جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد بشم؟ ۲۹ ساله هستم.
    ۲- جذب هیئت علمی دولتی چه طور؟
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره باید تلاش کنید ولی تضمینی نیست چون نیاز به هیات علمی خیلی این روزها زیاد نیست.

  45. شاگرد کوچک
    پاسخ

    سلام
    راجع به پذیرش دکتری حقوق ، دیدگاه دانشگاه ها نسبت به گرایش های جدید ارشد چطوره، مثلا من که حقوق شرکت های تجاری می خونم، ایا در مصاحبه دکتری حقوق خصوصی دارای امتیاز کمتری نسبت به کسی که ارشد خصوصی خونده دارم؟؟ممنون استاد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه خیلی فرق ندارد.

  46. اسماعیلی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
    خواستم بدونم مقطع دکتری نرم افزار
    چند سال طول می کشه؟چند ترمه؟
    هزینه کل این مقطع تو دانشگاه ازاد چقدره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری اصولا چهار سال است ولی عملا بیشتر طول می کشد

  47. عباس
    پاسخ

    سلام.اقای دکتر من چند مدتیه که با سایتتون آشنا شدم.چیزی که جلب توجه میکنه اینه که شما دید بدی به پردیسها دارید.من خودم دانشجوی ارشد حقوق بین الملل پردیس بهشتی هستم. همان اساتیدی که در خود دانشگاه بهشتی تدریس میکنند به ما هم همان اساتید و همان دروس را تدریس میکنند.تنها توافتی که من دیده ام فقط ساختمان دانشگاه است و پولی بودن.حداقل دانشگاه بهشتی همان است که گفتم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتما باید من هم مثل شما فکر کنم؟ اعتبار یک موسسه یا دانشگاه را سطح دانشجویان تشکیل می دهد. طبیعتا دانشجویان که رتبه کنکور آنها متوسط به پایین است انگیزه کمتری برای تحصیل دارند و بنابراین حتی اگر استادها هم یکی باشند، سطح آنها با هم خیلی فرق دارند. مثلا اگر گفته می شود که رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی بالاتر از بقیه جاها هست عمدتا به این دلیل است که دانشجویان برتر آنجا را انتخاب می کنند نه این که الزاما استادان آنجا از بقیه دانشگاه ها برتری خاصی داشته باشند.

  48. limonium
    پاسخ

    سلام
    فرق مدرکی(عمران) که تو دانشگاهها با موسسات اموزشی غیر انتفاعی میدن چیه ایا تو مدرک چیز خاصی قید میشه از نظر اعتبار ایا اعتبار قابل قبولی داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچی فقط مدرک آن دانشگاه یا موسسه است.

  49. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی شیمی کاربردی خوندم ارشد هم یک ترم خوندم بعد انصراف دادم زیاد علاقه نداشتم و از وقتیکه فهمیدم کاری هم وجود نداره زیاددیگه خیلی ناامید شدم
    یه مدت تصمیم گرفتم که دوباره کنکور سراسری بدم و پزشکی بخونم یا اینکه رشته دیگه ای رو انتخاب کنم برأی ارشد که حداقل آینده کاری داشته باشه اما نمیدونم چیکار کنم
    لیسانسم رو هم ۶ ترمه و با معدل ١٩ گرفتم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از رشته ها این روزها از کثرت فارغ التحصیلان بی کار رنج می برد.

  50. علی
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت اقای دکتر.
    ببخشید شاید سوالم تکراری باشه ولی بین یک دوراهی قرار گرفتم ممنون میشم کمکم کنید. من کارشناسی و ارشد زبان هستم و باتوجه ب اینکه مشمول خدمت هستم و خیلی هم به اخذ مدرک دکتری در رشته گردشگری علاقه مند هستم تصمیم گرفتم واسه دکتری دانشگاه ازاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری شرکت کنم چون ظرط تطبیق مدرک ارشد با دکتری نمیخواد. حالا میخواستم ببینم ایا به هیچ عنوان امکان نداره بعد از گرفتن دکتری ب علت عدم تطبیق دو مدرک رشته اخر تحصیل هیات علمی بشم؟ ایا خلافه قانونه؟حتی اگه تو دوران دکتری رزومه و معدل خیلی خوبی داشته باشم؟ ایا ارزش هزینه کردن رو داره؟ یا بهتره بعد از خدمت دوباره ارشد بخونمو دکتری و… که چندین سال عقب میفتم. لطفا ی راهنمایی کنید.
    سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خلاف قانون که نیست ولی بعید است با این ترکیب کسی شما را به عنوان هیات علمی بپذیرد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *