پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فاطمه سادات
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ارشد جامعه شناسی پیام نور میخونم برای ترم آخر بجای پایان نامه میشه ۶ واحد درسی گرفت میخواستم بدونم برای دکترا بهتر نیست که پایان نامه داشته باشیم یا اینکه تاثیر چندانی نداره؟به نظر شما کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون پایان نامه شانس قبولی شما در یک دانشگاه خوب خیلی کم می شود. به اضافه اینکه نداشتن پایان نامه یعنی شما امادگی لازم برای نوشتن تز دکتری را ندارید

  2. نگار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، وقتتون بخیر
    من در حال حاضر دانشجوی کارشناسی زبان هستم و تصمیم گرفتم برای ارشد به حقوق تجارت بین الملل تغییر رشته بدم؛ می خواستم بدونم به نظر شما این مسئله که کارشناسی حقوق ندارم تا چه حد می تونه چه در حال و چه در آینده برام مشکل ساز بشه ؟ و دوم اینکه ۵ درس مربوط به ازمون ارشد تجارت بین الملل را می شناسم اما در انتخاب منابع آن ها، آن هم برای افرادی با پایه ضعیف مثل خودم سردرگمم . امکانش هست در انتخاب منابع راهنماییم بفرمایید ؟
    با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است از ابتدا رشته حقوق را بخوانید.

  3. Hosein.Farrokhi
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز
    ببخشید استاد به نظر شما تحصیل در رشته حقوق بین‌الملل بهتر از تحصیل در مجموعه شاخه های حقوق داخلی است؟
    از نظر شغلی بیشتر تدریس مدنظرم هست
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق بین الملل بیشتر برای روابط بین دولتها است که بیشتر دست وزارت خارجه است و کمتر کار مرتبط برای اشخاص دارد ولی رشته های مرتبط مثل تجارت بین الملل و کسب و کار بین المللی خب بین شرکتها و کمپانی هاست و امکان پیدا کردن کار مرتبط هست

  4. Hosein f
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید استاد از نظر شما برای هیئت علمی دانشگاه رشته حقوق خصوصی بهتر است یا حقوق بین‌الملل؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بیشتر درس دارد و تعداد اساتید مورد نیاز زیاد است و البته فارغ التحصیل بیشتری هم دارد.

  5. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دیروز سوالی رو پرسیدم و شما لطف کردید و پاسخ دادید.
    اما سوالم کامل نبود و پاسخم را دریافت نکردم. منظورم این بود که تا چه مدت بعد از فراغت از تحصیل می توانم از وابستگی سازمانی دانشگاه فارغ التحصیلیم جهت ارسال مقاله استفاده کنم؟
    من تا سه سال بعد از فارغ التحصیلی از وابستگی سازمانی جهت ارسال مقاله استفاده کردم و آن ایمیل را دریافت کردم. اما نمیدانستم که این کار اشتباه هست و یا درست.
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما که رابطه سازمانی نداشته اید دانشجو بوده اید و حالا فارغ التحصیل آن دانشگاه شده اید و تا ابد می توانید بنویسید فارغ التحصیل دانشگاه …

  6. Hosein f
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید استاد من به وکالت علاقه ای ندارم میخواستم بدونم از نظر شما کدام گرایش از بین حقوق بین‌الملل و حقوق مالکیت فکری و حقوق اقتصادی بهتر است؟
    کدامشان بدون مدرک وکالت میتوان درآمد خوبی داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف حقوق مالکیت فکری و حقوق اقتصادی بهتر است

  7. Mf
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید استاد از نظر شما به ترتیب بهترین گرایش از بین رشته حقوق اقتصادی و خصوصی و بین‌الملل و تجارت بین الملل به ترتیب کدام برای جذب هیئت علمی شانس بیشتری دارند؟
    سپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی از دانشگاه ها تمایل دارند که رشته های جدید راه اندازی کنند که البته وزارت علوم خیلی با راه اندازی رشته های جدید موافق نیست. در مجموع این رشته های جدید زمینه جذب هیات علمی بیشتری خواهند داشت.

  8. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده در سال ۹۶ در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم. از آن زمان به بعد تعداد زیادی مقاله کنفرانسی و ژورنالی با وابستگی سازمانی دانشگاهیم که از آن فارغ التحصیل شدم فرستادم و قبول شدند. چند روز پیش از دانشگاه ایمیلی برایم آمد که ممکن است دانشگاه از من شکایت کند و یا به ژورنال هایی که در آم مقاله دارم ایمیل بزنند که من وابستگی سازمانی به آن دانشگاه ندارم. میخواستم بدونم نظر شما در این مورد چیست.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر حرف اشتباهی زده اید خب آنها حق دارند اما اگر حرف درستی زده اید خب مشکلی ندارد مثلا اگر شما بگویید که کارشناس ارشد از فلان دانشگاه که ازش فارغ التحصیل شده اید اشکالی ندارد چون حقیقت همین است. اما اگر بگویید محقق یا پژوهشگر یا استاد و امثال آن در حالی که نیستید، خب نباید استفاده کنید.

  9. Hhh
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید استاد این مطلب درست است که رشته حقوق تجاری و اقتصادی بین الملل ترکیب حقوق اقتصاد بین‌الملل و حقوق تجارت بین الملل است
    و سوال دوم اینکه آیا تحصیل در رشته حقوق تجاری و اقتصادی بین الملل از نظر آینده کاری بهتر است یا تحصیل در یکی از شاخه های حقوق داخلی
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تقریبا همینطور است. بهتر از رشته های به اصطلاح داخلی است.

  10. زهرا
    پاسخ

    باسلام
    برای جذب هیئت علمی، شرط معدل کارشناسی ارشد بدون احتساب نمره ی پایان نامه هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله بدون احتساب نمره پایان نامه

  11. دانشجو دغدغه مند
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    وقت بخیر
    اینجانب ارشد تجارت بین الملل هستم
    جناب دکتر بنده قصد دارم پایان نامه خودم رو چالش های سرمایه گذاری خارجی در ایران انتخاب کنم و یه مقایسه تطبیقی با استرالیا داشته باشم
    سوال بنده این هست که من با این موضوع پایان نامه برای دکتری international investment law باید اقدام کنم یا international trade law؟
    والا من خودم دوست دارم international trade law بخونم دکتری
    ممنون میشم اینجانب را راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر دو مرتبط است و از این حیث نگران نباشید.

  12. حدیثه
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز
    سال نو را خدمت شما تبریک میگم.
    من دانشجوی ورودی سال۹۹ مقطع ارشد دانشگاه مفید هستم.از کودکی بسیار به درس خواندن علاقه داشتم و تا به حال آنچه برایم اهمیت داشته این بوده که در ازای زمانی که صرف می کنم چه چیزی به دست می آورم و در تمام طول تحصیلم سعی کرده ام حداکثر تلاش ممکن را به عمل بیاورم.
    در سال تحصیلی جاری همان طور که می دانید کلیه ی کلاس هابه صورت مجازی برگزار می شوند و با اینکه ترم گذشته نمرات خوبی کسب کرده ام اما به نظرم کلاس ها کیفیت آموزشی لازم را به جهت مجازی بودن نداشته اند و زمان زیادی صرف موارد غیر درسی از جمله رفع مشکلات سیستم شده است همینطور ارتباط گرفتن با اساتید مشکل است و این من را نگران این موضوع کرده که در انتها صرفا مدرک گرفته باشم اما به علمم چیزی افزوده نشده باشد.حال سوالی که از خدمتتون داشتم این هست که:
    ۱_از نظر شما بهتر است که یک ترم یا دو ترم مرخصی بگیرم تا شرایط کرونایی رفع شود یا اینکه انصراف بدهم و برای سال آینده مجددا تلاش کنم؟(همانطور که مستحضرید این دانشگاه غیر انتفاعی بوده و شهریه پرداخت می کنیم)
    ۲_ضمنا شنیده ام که افزایش سنوات درسی در پذیرش مقطع دکتری امتیاز منفی به حساب می آید آیا چنین چیزی صحت دارد؟
    خیلی سردرگم هستم و به راهنمایی دلسوزانه شما نیاز دارم.
    خیلی ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- قبولی در یک دانشگاه دولتی سطح یک خب یک گزینه خوب است. ۲- خیر.

  13. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر شیروی
    اینجانب بورسیه ی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شمال کشور می باشم و در حال حاضر در حال گذراندن تعهدات خدمت خود می باشم و حدود ۱.۵ سال از تعهداتم باقی مانده است. دانشگاه مذکور در فراخوان قبلی اعلام نیاز برای رشته ی اینجانب زد، اما فرد دیگری را از خارج دانشگاه جذب نمود.
    امسال قصد دارم، در فراخوان دانشگاه دیگری شرکت کنم. برای مراحل اولیه ثبت نام و بررسی اولیه مدارک و مصاحبه، آیا ارائه موافقت کتبی دانشگاه محل تعهد ضروری است؟ یا اینکه درصورت قبولی درفراخوان نیاز به ارائه موافقت مبدا می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا شرکت کن ببین نتیجه چی می شود.

  14. f.j
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ببخشید بین رشته تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی برای ارشد کدام را پیشنهاد میدهید؟ در صورتی که شخص بخواهد برای مقطع دکترا در کانادا اقدام کند.(با در نظر گرفتن رزومه خوب و نمره زبان بالا)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه مهم است در این دو رشته و هر دو خوب است.

  15. سجاد
    پاسخ

    سلام استاد عزیزم
    بنده کارشناسی ارشد ریاضی رو میخونم
    بنده کارشناسیم معدلم کمتر از ۱۳است
    ایا ایا امیدی به استاد دانشگاه بودن هست
    تا پی دکتری برم
    ممنونم از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر.

  16. بابک
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم آیا از رشته فقه و حقوق اسلامی امکان رفتن به رشته حقوق وجود داره؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته ضوابط خودش را دارد.

  17. لیلا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر
    بنده دانشجوی ترم آخر ارشد فقه و حقوق در دانشگاه تهران هستم و فقط پایان نامه ام باقی مونده. مدرک کارشناسیم هم فقه و حقوق بوده و در همان دانشگاه تهران تحصیل کردم. الان برای ادامه در مقطع دکترا دیگه علاقه ای به تحصیل در رشته ی فقه و حقوق ندارم و میخوام یکی از گرایش های حقوق رو ادامه بدم و از طرف دیگه هم هدفم هیئت علمی شدن در دانشکده ی /حقوق/ در یکی از دانشگاه های دولتی تهران است. سوالم اینه که منکه مدرک کارشناسی و ارشدم فقه و حقوق در دانشگاه تهران بوده، اگر دکترا حقوق خصوصی در یکی از دانشگاه های دولتی تهران بخونم(مثلا دانشگاه تهران یا شهید بهشتی)، درصورت وجود سایر شرایط هیئت علمی شدن، امکان اینکه بتونم هیئت علمی دانشکده ی /حقوق/ در یکی از دانشگاه های دولتی تهران بشم هست؟ یعنی منظورم اینه که یکی نبودن رشته در مقطع دکترا با مقطع کارشناسی و ارشد باعث عدم پذیرش هیئت علمی شدن در دانشگاه های دولتی تهران نمیشه؟ و ممکنه که رشته ی کارشناسی و ارشدم که فقه و حقوق بوده باعث بشه نتونم در دانشکده /حقوق/ هیئت علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یه چیزی را باید توجه کنید که اگر این دانشگاه ها نیاز به هیات علمی داشته باشند، ترجیح می دهند کسانی را بپذیرند که هر سه مقطع خود را حقوق خوانده اند. البته اگر شما فقه و اصول قوی داشته باشید شاید به احتمال کم برای تدریس این رشته ها شما را بپذیرند. البته قبولی شما در دکتری حقوق این دانشگاه ها هم کم است. شما باید حداقل در ارشد تغییر رشته می دادید. شاید این راهکار بهتری باشد هر چند که مشکل شما را به طور کامل رفع نمی کند ولی شانس شما را افزایش می دهد.

  18. علی
    پاسخ

    با عرض سلام و تبریک سال نو
    استاد با توجه به تضعیف داوری تجاری بین المللی و سازمان تجارت جهانی و البته قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و تمایل کشورها به برقراری روابط دوجانبه و ملی گرایانه آیا همچنان گرایش تجارت بین الملل را پیشنهاد می کنید؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین کشورها که سابقه بسیار طولانی دارد و هر روز حجم آن افزایش پیدا می کند تازه می خواهیم سطح تجارت خود را با چین افزایش دهیم، پس به ادمهای باسواد نیاز است که نیاز تجار بین المللی را برآورده کنند.

  19. سیده عارفه
    پاسخ

    درود سلام استاد عزیز
    خواستم بدونم فایل های صوتی درس حقوق قراردادها که در کانال هست میشه به عنوان منبع ارشد استفاده کرد یا با نظرات دکتر کاتوزیان که منبع هستن خیلی متفاوتن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطمئنا با گوش دادن به آن صوت ها می توانید مسائل قراردادها را برای هر مقطع به درستی یاد بگیرید. مسائل قراردادها که حسب کتاب هر استادی که متفاوت نیست نهایتا برخی از موضوعات جنبه اختلافی دارد که مبنای سنجش آن است که از آنها سوال ندهد.

  20. مجتبی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    استاد چه تفاوت بارزی بین رشته تجارت بین الملل با رشته تجاری اقتصادی بین المللی وجود داره؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در اولی بیشتر مباحث حقوق تجارت بین المللی و در دومی توجه به مسائل اقتصادی هم مورد نظر است و اولی کم رنگ تر است.

  21. احمد
    پاسخ

    سلام استاد خدا قوت
    سال نو مبارک
    به نظر شما برای موفقیت و تمایز در رشته تجارت بین الملل
    بعد از جدیت در مطالعه دروس و مطالعه جانبی باید سراغ چه اقدامی رفت؟
    شیوه ان به چه صورت هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید جایی را پیدا کرد که درگیر مسائل تجاری بین المللی باشند که هم کار یاد بگیرید و هم کمک کنید تا ماهر شوید.

  22. احمد
    پاسخ

    سلام استاد خدا قوت
    سال نو مبارک
    بار ها در پاسخ به دانشجویان فر مودید که برای موفقیت در بازار کار نمیتوان به مدرک بسنده کرد و باید کار بلد بود
    از نظر شما از چه راهی باید این مهارت را کسب کرد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به رشته شما دارد. باید وارد بازار کار شوید جایی کارآموزی کنید یا استخدام شوید. مثلا اگر حسابداری می خوانید خب بروید حتی یک شرکت کوچک مشغول شوید.

  23. A
    پاسخ

    سلام در فرایند پذیرش جذب هیات علمی ارسال با استان به چه معنی است ایا از پذیرش مطمئن باشیم یا احتمال ردشون هست لطفا توضیح بفرمایید سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا زمانی که حکم به دست شما نرسیده است نمی توانید از چیزی مطمئن باشید.

  24. سوین
    پاسخ

    سلام.من خیلی دوست دارم عضوهیئت علمی در دانشگاه سراسری بشم الان کارشناسی جامعه شناسی ترم۶هستم خیلی درس نخوندم الان دارم می خونم خیلی هم برام مهمه آیا شانسی دارم؟چیکارکنم تا موفق شم آیا توی مصاحبه دکتری از بحث های مقطع کارشناسی هم‌سوال پرسیده می شه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید دانشگاه سطح یک درس بخوانید. از لیسانس هم قوی درس بخوانید و معدل خوب و در ارشد در دانشگاه بهتر از لیسانس و دکتری همچنین و مقاله در مقطع ارشد و دکتری نباید یادتان برود.

  25. محمد اسماعیل
    پاسخ

    عرض ادب و احترام خدمت دکتر شیروی ” بنده دانشجوی دکتری حقوق خصوصی هستم خواستم از شما برای عنوان پایان نامه در مباحث مسئولیت مدنی ترجیحا تطبیقی چند موضوع دفاع نشده درخواست نمایم اگر راهنمایی بفرمایید بینهایت متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید گفتگو و بررسی شود تا شما و استاد راهنمایتان به یک جمع بندی برسید و الا هر موضوعی را من بگویم ممکنه شما نپسندید یا زمینه اش را نداشته باشید و من این موضوع را بارها تجربه کرده ام که با گفتن موضوع هیچ مشکلی حل نمی شود مگر با جواب رد از طرف مخاطب روبرو شدن.

  26. محبوبه
    پاسخ

    سلام.وقت شما بخیر.
    جناب دکتر من فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار با معدل ۱۳.۲۸ هستم. بعد از آن به دلیل سالها تدریس زبان انگلیسی و علاقه زیاد به این رشته فوق لیسانس را در رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اصفهان با معدل ۱۹ و دو مقاله تمام کردم. بسیار علاقه به ادامه تحصیل در این رشته دارم و دارم برای آزمون دکترا آماده میشوم و میدانم شانسی برای روزانه نخواهم داشت . خواستم از شما بپرسم با ۳۵ سال سن و این سابقه تحصیلی و قوی‌تر کردن رزومه شانسی برای مقطع شبانه دانشگاه اصفهان دارم یا نه.
    ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکان قبولی شما هست ولی دکترا برای شما چه فایده ای خواهد داشت را بیشتر فکر کنید که خیلی به درد هیات علمی نمی خورد.

  27. حسین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ببخشید استاد رشته حقوق اقتصادی بهتر است یا حقوق خصوصی نه از نظر عام از نظر تخصصی و کاربردی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم هر کدام یک جنبه های مثبت و منفی دارند که آنها را در نظرم در یک سطح قرار می دهند و به علاقه و دانشگاه نگاه کنید. اگر دانشگاه معتبر تری یکی را قبول می شوید همانجا بروید حالا خصوصی یا اقتصادی

  28. معین
    پاسخ

    سلام دکتر،می خواستم خدمتتون عرض کنم که من مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد دارم ولی می خواستم برای تحصیلات تکمیلی تغییر رشته دهم و به یک رشته ی دیگر مثل ریاضی کاربردی یا فیزیک بروم،به دو دلیل می خوام این کار رو انجام بدم:۱.رشته ی مهندسی صنایع به علوم انسانی مثل مدیریت و اقتصاد نزدیک است و من هم علاقه ای به علوم انسانی ندارم،۲.مهندسی صنایع یک رشته ای است که توسط بعضی ها حتی توسط بعضی از اساتید صنایع دست کم گرفته می شود و یک عده ای بعضاً این رشته را تحت عنوان مهندسی گلابی خطاب قرار می دهند،نظر خود شما در مورد این رشته و آینده این رشته چیه؟و اگر من در مقطع تحصیلات تکمیلی تغییر رشته بدم و بتونم در رشته هایی مثل ریاضی کاربردی یا فیزیک در دانشگاه های تاپ تهران ادامه تحصیل بدهم آیا می توانم در همین دانشگاه های تاپ مشغول تدریس این رشته ها شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم با گرفتن ارشد رشته دیگری چیزی عوض نمی شود و موقعیت شما بهبود پیدا نمی کند.

  29. سحر
    پاسخ

    سلام روز شما بخیر ببخشید من دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در رشته علوم تربیتی هستم برای ادامه تحصیل علاقه زیادی به شرکت در رشته روانشناسی بالینی دارم ایا این غیر مرتبط بودن و نوع دانشگاه فعلی من خللی در علاقه من برای هیئت علمی شدن ایجاد میکنه؟ برای هیئت علمی شدن با توجه به رشته فعلی چه کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مسلما مشکل ایجاد می کند. برای هیات علمی سعی کنید اولا در دانشگاه های سطح یک کشور ادامه تحصیل بدهید و دیگری اینکه از رشته خودتان خارج نشوید.

  30. M F
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید نظرتان را درباره رشته حقوق اقتصادی میخواستم بدونم آیا این رشته در آینده خوب است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است ولی هنوز جایگاه خود را در ایران پیدا نکرده است. برای آشنایی با این رشته به کتاب حقوق اقتصادی اینجانب مراجعه کنید.

  31. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    سال نو مبارک
    بنده ۲۵ سالمه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق کیفری اطفال و نوجوانان با معدل ۱۹.۵ دانشگاه علامه هستم (رتبه ۱ معدل) و فقط دفاع از پایان نامه باقی مانده است.
    مشکلی از نظر نظام وظیفه ندارم.
    بین موضوعی دو دل هستم:
    ۱. سال اینده دکترا جزا شرکت کنم یا
    ۲. سال اینده کارشناسی ارشد دوم تجارت بین الملل شرکت کنم
    به تحقیق پژوهش علاقه دارم ولی در حال حاضر هدفم بازار کار بهتر است.
    به هردو گرایش علاقه دارم ولی الان بیشتر گرایش دارم برای ارشد تجارت بین الملل اماده بشم و در اینده تلاشی برای دکترا تجارت بین الملل داشته باشم.
    همچنین با مطالعه منابع ارشد تجارت بین الملل در کنار تسلطی که از قبل در حقوق جزا و ادک دارم تقریبا برای وکالت بیشتر مطالب در این مسیر مطالعه میشود.
    با توضیحات فوق نظر شما چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اگر به جزا علاقه ندارید بروید تجارت بین الملل ارشد ولی اگر علاقه دارید دکتری همان جزا را بخوانید. ۲- وکالت پرونده های جنایی بیشتر با حقوق جزا هماهنگ است.

  32. M F
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    به نظر شما بهترین گرایش حقوق برای کار دولتی و مشاوره به مدیران کدام است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید خصوصی

  33. مهسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    آقای دکتر من ارشد تجارت بین الملل دارم و به تازگی دفاع کردم، امکانش هست که امسال هر دو آزمون وکالت ۱۴۰۰ و هم آزمون دکتری ۱۴۰۰ باهم بدم؟
    و اینکه در بخش مدنی که بین هر دو آزمون مشترک هست (بغیر از حقوق تعهدات که مختص دکتری هست) باید یک کتاب جامع بخونم که برای هر دو کاربردی باشه و یا اینکه برای دکتری همون کتاب های مدنی ۳ دکتر شهیدی و الزامات خارج از قرارداد دکتر صفایی و حقوق قراردادها و … بخونم؟
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید جناب دکتر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. ولی کتاب حقوق اقتصادی و حقوق قراردادهای اینجانب را برای رشته حقوق نفت و گاز و حقوق تجارت بین الملل فراموش نکنید.

  34. دانشجو
    پاسخ

    جناب دکتر سلام
    ضمن تبریک سال نو بر شما استاد عزیز و ارجمند و خانواده محترم سوالی داشتم
    من کتاب داوری تجاری شما چاپ زمستان۹۸ رو خریدم
    آیا با چاپ ۹۹ که اخیرا منتشر شده تفاوت دارد و مبحثی تغییر کرده است؟
    با سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  35. علی
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    به نظرتون برای کارشناسی ارشد رشته معماری موسسه غیرانتفاعی حافظ شیراز بهتر است یا دانشگاه آزاد واحد مرودشت ؟ از نظر اعتبار دانشگاه برای داخل و خارج از ایران
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حافظ شیراز

  36. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد،خسته نباشید.استاد من پایه نهمم و امسال باید انتخاب رشته کنم،من درسم خیلی خوبه وگیرایی بالایی دارم، علاقه ای به رشته های مهندسی ندارم،اما بین رشته علوم انسانی وتجربی شک دارم،شما کدوم رو پیشنهادمیکنید از نظر بازار کار؟باتوجه به اینکه افراد زیادی به سمت رشته تجربی میروند،به نظرتون این رشته اشباع میشه؟ درضمن از لحاظ روحیه،من روحیه مدیریتی دارم و علاقه زیادی به علم نیز دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجربی بروید.

  37. دانیال
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . وقت بخیر . بنده فارغ التحصیل کارشناسی حقوق هستم از دانشگاه آزاد بیرجند با معدل ۵۰ / ۱۸ . سوالی خدمت شما داشتم .
    قصد خروج از کشور را دارم برای ادامه تحصیل در گرایش حقوق تجارت بین الملل . هدف هم دانشگاه مک گیل کانادا یا سوربن فرانسه هست. در حال حاضر با نمره آیلتس ۷ . به نظر شما تصمیم درستی هست گرایش تجارت بین الملل در صورتی که بخوام آینده کار وکالت انجام بدم !؟ هم در ایران هم در کشور های حوزه خلیج فارس مثل امارات…یا به کل گرایش خودم رو تغییر بدم و حقوق خصوصی بخونم ؟

    سوال دیگر این است که آیا امیدی هست با این شرایط من که پذیرش بشم و فاند تحصیلی بگیرم؟

    و سوال آخر اینکه آیا در دانشگاه سوربن فرانسه و مک گیل کانادا گرایش حقوق خصوصی تدریس میشود؟

    ممنون میشم جناب آقای دکتر بنده را راهنمایی کنید
    با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول مشخص کن که می خواهی در دانشگاه فرانسه زبان یا انگلیسی زبان تحصیل کنی.

  38. امیرحسین محمدی
    پاسخ

    استاد سلام علیکم…. اعیاد شعبانیه بر شما مبارک
    استاد در مورد الحاق ایران به wto و تاثیرات آن بر
    state-owned enterprises در حال نوشتن مقاله هستم و متاسفانه منبع بسیار کمه و یا بهتر بگم نیست و پژوهش هام به بن بست خورده است…ممنون میشم اینجانب رو راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مورد این شرکتها به کتاب حقوق اقتصادی اینجانب مراجعه کنید.

      • امیرحسین محمدی
        پاسخ

        استاد ممنونم از راهنمایی شما….استاد الان برای یافتن تاثیراتی که الحاق به wto بر یک شرکت دولتی خواهد داشت به چه منبعی مراجعه کنم؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام تجربه چین در این خصوص جالب است چون الحاق این کشور به WTO باعث تأثیرات زیادی روی شرکتهای دولتی فراوان چین شد. به عنوان نمونه می توانید به منبع زیر مراجعه کنید:
          China’s WTO Accession and Its. Effect on State-Owned Enterprises

          • امیرحسین محمدی

            استاد خیلی ممنونم از راهنمایی شما
            خیلی خیلی محبت کردید

  39. فردین یزدانی
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    امکانش هست یه توضیحی در مورد فرق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی بدین؟ و کدوم آینده بهتری داره. ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو مربوط به مسائل تجاری و اقتصادی است. در یکی مسائل اقتصادی و سیاست های اقتصادی بیشتر از مسائل عملی تجارت بین الملل مطالعه می شود.

  40. محمد طاها سپیدبر
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    استاد من ۴ سوال از شما دارم
    ۱_ استاد من می خوام پروفسور و دانشمند مطرحی در سطح جهان باشم ولی الان دانشگاه زاهدان میخونم به نظرتون انصراف بدم یا نه اگه از همین الان بخونم و ارشد و دکتری دانشگاه مطرح قبول بشم کفایت میکنه؟
    ۲_ من الان دانشگاه سطح پایینه، میتونم برای ارشد دانشگاهای خارج درخواست بدم مثل دانشگاهای مطرح آمریکا، انگلیس، آلمان، سنگاپور؟
    ۳- من کارشناسی مکانیک میخونم چون هوا فضا یکی از زیر شاخه های مکانیکه اگه کنکور کارشناسی ارشد کنکورهوافضا بدهم آیا برای عضو هیئت علمی شدن مشکلی نیست؟ یا مثل فردی که از مکانیک به اقتصاد رفته و برای اعضای هیئت علمی مشکل داره؟
    ۴_ من طراحی وسایل فضایی مثل سفینه فضایی پهباد ماهواره هواپیما خیلی دوست دارم اگه رشته طراحی کاربردی بروم میتونم به اندازه رشته هوافضا در این زمینه ها موفق باشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اگر دانشگاه سطح یک بروید خب می گویند از آن دانشگاه هستی ولی اگر از دانشگاه پایین تر باید خودت را ثابت کنی که همیشه ثابت کردن سخت است. ۲- امکانش هست. ۳- باید از اساتید خودتان سوال کنید. چون هوا و فضا جدا است. ۴ باز با استادان خودت مشورت کنید

  41. محمد طاها سپیدبر
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    استاد میخواستم بدونم من اگه مدرک دانشگاه سیستان بلوچستان کارشناسی بگیرم وارشد دانشگاه صنعت شریف یا تهران بگیرم ودکتری دانشگاه مطرح خارجی درس بخونم میتونم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شوم؟
    اگرقبول نکنند چون کارشناسی دانشگاه زاهدانه من الان زاهدان بخونم بعدش میتونم مدرکم ترمیم کنم به به دانشگاه بالاتر مثل تهران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه تهران خیلی هیات علمی نیاز ندارد و تازه یک کرسی هم که باز بشد، داوطلب زیاد هستند. بعید می دانم از دانشگاه سطح یک نباشد شانسی داشته باشید.

  42. Fatemeh
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    استاد، بین حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران و حقوق تجارت بین الملل علامه کدوم رو پیشنهاد می فرمایید؟
    ارادت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به ترتیب خوب است.

  43. رضا
    پاسخ

    سلام عرض ادب و ارادت
    من دانش آموخته مقطع کارشناسی از دانشگاه سطح یک در رشته خودم هستم با معدل ۱۶.۵۰ و همینطور دانش آموخته دانشگاه تهران مرکز با معدل ۱۸.۷۰(نفر دوم ورودی)، آیا با گذراندن مقطع دکتری در دانشگاه های سطح یک دنیا میتونم هیئت علمی دانشگاه های تراز اول دولتی بشوم؟(مثلا در همان دانشگاه مقطع کارشناسی).۲۴ سال سن دارم و البته که راه زیادی تا حدنصاب سن جذب هیئت علمی هست..(منظور اینکه حتی میشه به فکر تحصیل ارشد مجدد یک ساله هم در یکی از دانشگاه های خوب خارجی بود)…از لطف شما ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش هست.

  44. مینا
    پاسخ

    سلام وقت به خیر.استاد بنده امسال قصد شرکت در گرایش حقوق خانواده دارم و فقط دانشگاه علوم قضایی مد نظر بنده می باشد.حال اگر دانشگاه علوم قضایی قبول نشوم به نظر شما ارشد حقوق خانواده را در دانشگاه شهید بهشتی ادامه بدهم انتخاب درستی هست؟با توجه به اینکه بنده علاقه بسیاری به قضاوت دارم.
    یا اینکه مجددا سال آینده در گرایش حقوق خصوصی شرکت کنم؟.ممنون میشم اگر بنده را در اسرع وقت راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی بخوانید که عامتر باشد.

  45. امیرحسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    وقت شما بخیر.
    بنده لیسانسم رو در مهندسی شیمی دانشگاه شریف گرفتم ولی ارشد را در رشته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و دکتری را در دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده اخذ کردم. اکنون به ایران برگشتم و قصد هیات علمی شدن در رشته تاریخ را دارم. بنظر شما امکان جذب بخاطر مغایرت تحصیلات تکمیلی و لیسانس وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم دانشگاه های ایران خیلی استقبال کنند.

  46. ارمین
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    سوالی داشتم از محضرتون استاد گرانقدر
    بنده به لحاظ مالی مشکلی ندارم البته فقط برای تحصیل و جور کردن هزینه تحصیل ….سوالی داشتم امسال دکترا دانشگاه علوم تحقیقات تهران آزاد و همچنین پردیس کیش دانشگاه تهران و پردیس امیرکبیر و همچنین نوبت دوم شهید چمران اهواز قبول شدم
    خواستم از محضرتون جویا شوم که به لحاظ اپلای و پذیرش در مقطع پسا دکتری و همچنین در داخل جهت کار ( برخورد فضای کاری) به ترتیب کدام یک از موارد فوق ( دانشگاه نامبرده) الویت بندی میشوند ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس کیش بعد پردیس امیر کبیر بعد علوم تحقیقات تهران

  47. سید امیررضا
    پاسخ

    سلام خدمت استاد راهنمایی از شما میخواستم این که من لیسانس حقوق و سربازی رفته ام و ۲۵ سالم است . از حقوق بدم نمی آید چون میخواهم عدالت را حداقل بین دو نفر کاری کنم که اجرا بشه اما راستش رشته حقوق من را راضی نمیکند احساس میکنم چیزی نمیدانم و باید بروم دنبال چیز هایی که من را به دانایی بیشتر میرسانند میخواهم فلسفه بخوانم اما مشکلی است این که لیسانس حقوق متاهل و یک فرزند هم دارم و پدر و مادرم دارند مایحتاج زندگیمان را فراهم میکنند ولی به زندگی خودشان صدمه زیادی وارد نمیشود اما من خودم دوست ندارم این طور باشد ولی از طرفی میترسم که نروم دنبال فلسفه و دانش و فردا حسرت بخورم .به نظر شما عاقلانه تر آن است که همین رشته را ادامه دهم و در کنارش دنبال دانش و فلسفه باشم یا بروم دنبال فلسفه. متشکرم که این فرصت طرح پرسش هایمان را به ما داده اید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا بروید یه لقمه نون از این رشته حقوق دربیاورید بعد بنشیند سیر فلسفه بخوانید.

  48. دل آرا حیدری
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز هستم؛ موضوع پایان نامه ای که در نظر دارم «آثار و احکام تعدیل قضایی در قراردادهای بالادستی نفت و گاز» است. اما مشکلی که دارم منابع در این زمینه در بخش بالادستی خیلی محدود است. خواهش می کنم اگر امکانش باشه در خصوص منابع مرتبط با موضوع راهنمایی بفرمایید🙏🏻

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمونه ای در ایران که ندارد و در خارج هم خیلی بعیده که تعدیل قضایی مطرح باشد. البته بحث مذاکره مجدد است که مطالبی در مورد آن وجود دارد.

  49. مینا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید روزتون بخیر .من کارشناسی ام را از دانشگاه مازندران با معدل ۱۸ فارغ التحصیل شدم و بخاطر مشکلاتی که برام پیش اومد الان ترم اخر ارشد با معدل ۱۹از دانشگاه شمس (غیر انتفاعی ) هستم و چند تا مقاله و کنفرانس بین الملی دارم و پایان نامه ام رو موضوع قوی کار میکنم و امسال کنکور دکترا شرکت کردم و کنکورمو خیلی خوب دادم سوالم اینکه ایا شانس قبولی دکترا در دانشگاه دولتی دارم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست.

  50. یاسر
    پاسخ

    سلام استاد
    خسته نباشید
    نظر شما در مورد این متن چیه؟

    بازار کار گرایش تجارت بین الملل از وضعیت خوبی برخوردار است. تحصیلکرده های این گرایش می توانند جایگاه شغلی خوبی در این زمینه به دست آورند؛ چون هنوز حرفه ای ها در این عرضه زیاد نیستند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همراه با یک انشا الله و اینکه نباید به صرف مدرک اکتفا کرد. باید کار هم بلد شد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *