پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد گرگان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتان بخیر. برای تحصیل در مقطع دکترا رشته تاریخ ایران بعد از اسلام بین دو گزینه دانشگاه فردوسی مشهد (شبانه) و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران (با صرف نظر از مسئله شهریه که به هر حال هر دو مستلزم شهریه هستند) کدامیک را از نظر سطح علمی و اساتید برتر می دانید و پیشنهاد می فرمایید؟ من ساکن گرگان هستم. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فردوسی

  2. محمدرضا نظرنژاد
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با عرض سلام و احترام
    اینجانب دانشجو ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران هستم با معدل بالای ۱۹ و فارغ التحصیل کارشناسی حقوق دانشگاه تهران با معدل الف، قصد دارم برای ارشد و دکتری حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه های کامن لو تحصیل کنم. تقاضا دارم برای روشن شدن آینده تحصیلی اینجانب را از راهنمایی های خود بهره مند سازید.
    ۱. آیا علاوه بر تحصیل در ارشد حقوق نفت و گاز برای تسلط کامل بر تجارت بین الملل و توانمندی برای حضور در بازارهای مختلف تجاری، تحصیل برای یک ارشد دیگر در حقوق تجارت بین الملل در دانشگاه های دولتی برتر را توصیه میفرمایید؟
    ۲. آیا امکان دارد روند اخذ پروانه وکالت و ارشد دوم را به صورت همزمان با هم با موفقیت انجام داد؟
    ۳. آیا داشتن دو مدرک ارشد حقوق مزبور باعث بیشتر شدن یا کمتر شدن احتمال گرفتن پذیرش و فاند از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان است؟
    ۴. از بین کشورهای کامن لو انگلیس را بهتر میدانید یا آمریکای شمالی را و چه معیارهایی برای تعیین این امر اولویت دارند؟

    از حسن توجه جنابعالی کمال قدردانی را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خیر ولی می توانید برای یک ارشد دیگر در خارج اقدام کنید چون معمولا دانشگاه های درجه یک مستقیم دکتری پذیرش نمی کنند. ۲- بله ۳- بنظرم خیلی تأثیر ندارد. ۴- همه خوب است بستگی به شرایط زندگی و مخارج و غیره دارد.

  3. احمد
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    من فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آزاد هستم با معدل ۱۸ و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی با معدل ۱۸.۳۷ . نکته ای ک وجود داره اینه که من در طول کارشناسی به خاطر توهین به یکی از اساتید در کمیته انضباطی منع از تحصیل شدم به مدت یک ترم بدون احتساب سنوات. با این شرایط اگر دکترا رو بخونم امکان هیات علمی شدنم هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم مشکلی باشد مگر گزینش که آن هم راهی دارد.

  4. محمدامین
    پاسخ

    سلام استاد شیروی عزیز.. استاد برای تحصیل رشته حقوق تجارت بین الملل در خارج کشور.. چه کشورهایی رو پیشنهاد میدید که درخواست بدیم..؟؟؟ کشور هایی که هم تحصیل خوبی دارند و مدرک معتبر.. هم بازارکار خوبی بعد از تحصیل در رشته دارند.؟؟ ممنون.. 🌹🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای صنعتی همه خوب هستند مهم این است که شما بتوانید پذیرش بگیرید.

  5. معصومه
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید من رشته علوم قرآن حدیث دانشگاه اصفهان میخونم و ترم شیش هستم و باید برای کنکور ارشد اقدام کنم استاد من تصمیم گرفتم رشته فقه و مبانی حقوق رو برا ارشد بخونم به نظرتون کار درستیه؟ در ضمن رشته و رشته فقه و حقوق خیلی به هم نزدیکه به نظرتون میتونم موفق بشم در رشته فقه حقوق ممنونم اگه پاسخ بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد ولی من جای شما بودم شجاعت داشتم از لیسانس شروع می کردم چون لیسانس آن از ارشد ان برای شما مفید تر است.

  6. سلیمان
    پاسخ

    از راه دور خدمت جناب عالی سلام میفرستم امید علیک بفرمایید
    میخواستم بدانم که چگونه شباهتهای میان اصطلاحات تجاری (انکوترمز) و شبیه انرا در فقه اسلامی سراغ نمود
    منتظر رهنمایی جناب استاد هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا حدی که می دانم همه چیز را که نمی شود معادل فقهی برای آن درست کرد.

  7. شیرین
    پاسخ

    با سلام
    بنده دختری ۳۰ ساله هستم که از دوران کودکی دختر بسیار فعال و کاری بودم یعنی از ۱۰ سالگی همش در مسابقات و گویندگی و… فعالیت داشتم. تا زمان کنکور که رشته ام ریاضی بود و درسم خوب بود اما چون همه گفتن حیفه دختر باید تجربی بخونه که به درد خودش بخوره بعد از کلی سرچ در رشته های مختلف به داروسازی رسیدم و البته در رشته ریاضی هم مهندسی معماری رو مد نظرم داشتم. برای همین تصمیم گرفتم برای سراسری داروسازی شرکت کنم و آزاد رو معماری بزنم. اما بعد دو سه سال پشت کنکور موندن داروسازی یک دانشگاه نسبتا خوب رشته شیمی رو قبول شدم. خودم زیاد شیمی رو دوست نداشتم چون من بیشتر کار داروسازی برام جذابیت داشت. به اصرار اطرافیان که دانشگاه خوبیه و اینا رفتم اما بعد یک سال یه مشکل و بیماری برام به وجود اومد که تصمیم گرفتم تو شهر کوچیک خودمون درس بخونم. اونجا دیگه رفتم معماری البته در دانشگاه غیرانتفاعی. متاسفانه افراد اونجا آدم هایی بودند با افکار محدود که مدام سرشان در زندگی همدیگه بود و مداوما منو مسخره می کردن و مورد آزار قرار می دادن مثلا تو کاردانی نبودی؟ تو چرا انقدر نمرت زیاد شده؟( چون چادری بودم و اهل آرایش نبودم) تقریبا کلا تنها درس خوندم واسه همین تمام همتم این بود که برای ارشدم برم سراسری اما درست همون موقع یکی از اساتیدمون نزدیک یه سال افتاد دنبالم و من تمرکز ذهنمو برای درس ازدست دادم و برخلاف میلم رفتم آزاد همون شهر خودمون. استادا حتی به برگه من نگاه هم نمی کردن. با لحنی تمسخرآمیز با من برخورد می کردن. اینکه می دیدم درسم چقدر خوبه و اونجا رفتم برام دردناک بود و دردناک تر این بود که فکر می کردن من اسکلم!! هدفم این بود دکترامو حتما برم سراسری اما مداوما مقالاتم رد می شد. استاد راهنمامم فقط می گفت به من چه و نمره کمی بم داد
    با توجه به اینکه الان سه سال از دفاعم گذشته و من با توجه به سیکل طولانی اکسپت مقاله نتونستم حتی یه مقاله رو اکسپت کنم و اخلاقیاتی که از معمارها بیان کردم آیا ادامه دادن معماری کار دستی هست؟ (اینو بگم از اول با علاقه رفته بودم ولی الان که می بینم همه جا حق من برای نمره خورده شده و حتما در مصاحبه دکترا این مسئله از طرف اساتید مورد توجه قرار می گیره که تو با این سطح چرا اونجا نمرت فلان شده نمی دونم باید چه جوابی به استادها بدم. چون همه بهم گفتن درمورد استادات حرف بزنی تبعات منفی برای خودت داره)
    آیا خوندن رشته ای مثل مهندسی پزشکی و یا روانشناسی از ارشد و بعد دکترا که بهشون علاقه هم دارم. کار درستیه؟ یا اینکه برم دوباره برای داروسازی بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همون معماری را دنبال کنید و از حواشی خودتان را کنار بکشید که همواره وزوز مزاحمان وجود دارد و دنبا را نمی شود از شرشان در امان نگه داشت. پس باید خود را قوی کنیم که آنها نتوانند ما را ازار دهند و از راهمان باز دارند.

  8. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    وقت بخیر
    من لیسانس حقوق دارم و برای ارشد بین دورشته حقوق تجارت بین الملل و نفت و گاز دو دل هستم که کدام را انتخاب کنم که هم از لحاظ کاری و هم از لحاظ مهاجرتی مفیدباش،خوش حال میشم پاسخ منو بدید.
    همچنین به نظر شما بهتر است مقطع ارشد و دکتری یک رشته باشد یا اینکه میشود ارشد تجارت بین الملل خوند و برای دکتری برای نفت و گاز اقدام کرد یا برعکس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است و به ترتیب تجارت بین الملل و بعد نفت و گاز را انتخاب کنید.

  9. یاسر
    پاسخ

    سلا م استاد خسته نباشید
    ممنون از این که امکان پرسش سوالات دانشجویان از سمت شما فراهم شده
    استاد
    بنده دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور هستم
    به نظر شما اگر ارشد تجارت بین الملل را در یکی از دانشگاه های تاپ ایران مثلا شهید بهشتی بگذرانم و همزمان با مطالعات جانبی در این حوزه و یادگیری چند زبان خارجی غلاوه بر انگلیسی بپردازم
    امکان کار برای بنده در شرکت های بین المللی به وجد می اید یا خیر
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بستگی دارد که کار هم بلد باشی و به اصطلاح باسواد باشی. البته یک زبان را خوب بلد باشی بهتر از چند زبان ناقص است.

  10. مژده
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید با مدرک ارشد و دکترای حقوق و کارشناسی غیر مرتبط میشه کار کرد ؟ چه کاری ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بیشتر کارهای حرفه حقوق به لیسانس حقوق بستگی دارد.

  11. سهيلا
    پاسخ

    سلام و درود . جناب دکتر بنده لیسانس زیست از پیام نور دارم ، ولی از کودکی خیلی خیلی به نقاشی علاقه داشتم و الان هم چند سال است که کلاس میروم و در تکنیک های مختلف بسیار مهارت دارم . قصدم این هست که بروم بدنبال علاقه قلبیم نقاشی. و اینکه بین شرکت در کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد تردید دارم. با توجه به اینکه سن من ٣٠ سال هست بنظر شما کدام مناسب تر هست؟ دوست دارم تا دکترای پژوهش هنر ادامه بدهم ، متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارشناسی برو

  12. محمد
    پاسخ

    mba پردیس فارابی میخوانم با بکگراند فنی به نظرتون اموزش محور یا پژوهش محور برویم؟
    برای خارج رفتن در مقطع دکتری اموزش محور مشکلی ندارد؟ میتوان به جای ان مقاله داد؟
    در کل مزایا و معایب مهم اموزش محور mba رو بگین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی دارد که چه هدفی را دنبال می کنید. اگر دنبال ادامه تحصیل هستید خب چرا نباید پایان نامه داشته باشید. چون در دکتری اصل روی تز است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بستگی دارد که چه هدفی را دنبال می کنید. اگر دنبال ادامه تحصیل هستید خب چرا نباید پایان نامه داشته باشید. چون در دکتری اصل روی تز است.

  13. میم کاف
    پاسخ

    سلام و عرض ادب .خوشحالم که امکان مکاتبه با شما استاد بزرگوار را دارم

    بنده لیسانس مدیریت بازرگانی با معدل بالای ۱۶ از دانشگاه غیرانتفاعی و ارشد همان رشته گرایش بازاریابی با معدل نزدیک به ۱۸ از دانشگاه دولتی دارم و در حال انجام یک مقاله ISI هستم. با فرض پذیرفته شدن مقاله ام و اخذ دکتری این رشته از یک دانشگاه معتبر خارجی (یا دانشگاه تهران) حداکثر و حداقل چه آینده شغلی داشگاهی میتوان برایم پیش بینی کرد؟

    تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه های دولتی ممکن است روی غیر انتفاعی بودن کمی حساس باشند.

  14. محمد
    پاسخ

    سلام وخسته نباشید پدرخانوم م فوت کرده زن سومش رفته مهرشو گذاشته اجرا یک قطعه زمین بی سند درشاهرود داشته ایا میتواند اون زمین ج هنوزم نزوه مهرش ببکنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مهریه بدهی آن مرحوم است و باید از دارای آن مرحوم پرداخت شود قبل از اینکه سر و کله ورثه پیدا شود.

  15. امیر
    پاسخ

    استاد سلام‌ علیکم وقت شما بخیر
    استاد در حال تحقیق در موضوع
    Iranian state-owned enterprises هستیم و متاسفانه منبع خاصی سراغ نداریم، خواهشمندم اگر کتاب یا مقالاتی سراغ دارید معرفی بفرمایید تا گره از کارمان بگشاید انشاالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب حقوق اقتصادی در مورد بنگاه ها و شرکت های دولتی یک فصل صحبت شده است.

  16. محمد
    پاسخ

    سلام ، کسی که الان در دانشگاه تاپ کشور دارد رشته حقوق می خواند با معدل بالا و سواد عالی و ارشد هم انشالله در دانشگاه تاپ کشور مثل شهید بهشتی (البته در رشته حقوق تجارت بین الملل)ادامه تحصیل دهد و بر روی زبان انگلیسی مسلط باشد(یعنی در حدی که بتواند در رشته خودش موفق و با دیگران رابطه بر قرار کند ) و همچنین روی زبان چینی هم کار کند و مسلط شود و بعد از گرفتن مدرک دکتری تجارت و سرمایه گذاری بین الملل بازهم در بهترین دانشگاه کشور . در کل فردی بسیار پرتلاش و با پشتکار و بسیار با انگیزه و امیدوار به آینده (که انشالله در زمانی حدوداً ۱۰ یا ۱۵ سال بعد عضو هیئت علمی دانشگاهی در کشور و همچنین یک وکیل بسیار توانا شود)
    که خودم هستم.
    شما بزرگوار آینده بنده را چگونه میبینید؟ نه اینکه از شما در مورد این سوال خواسته باشم تفصیلی پاسخ سوال من را بدید فقط در این حد میخواهم مختصری از حرف دلتان و توصیه ای برای یک جوان ۲۰ ساله که در یادگیری دست استاد و همچنین صفحات کتابش را می بوسد داشته
    باشید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف آینده اتان درخشان خواهد بود. دل نوشته های من را بخوانید و فایل های من در تلگرام را دنبال کنید انشا الله که راه خوبی پیش روی شما باز خواهد شد.

  17. جواد حمصی
    پاسخ

    حضرت استاد جناب آقای دکتر شیروی سلام‌و عرض ادب و احترام.
    بنده فستیقی هستم دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی.
    این ترم درس حقوق مدنی پیشرفته اخذ نموده ام. جهت کار پژوهشی این درس میبایست در مورد قرارداد های نوین(از جمله قرارداد های ورزشی یا موضوعات نوین دیگر در حوزه هدی دیگر یا در مورد مسائلی از قبیل شروط ناعادلانه و….. پژوهش کلاسی و مقاله ای ارائه گردد. لذا خدمتتون مزاحم شدم تا از محضر حضرتعالی و نظرات گرانقدر جنابعالی بهره ی کافی و وافی را ببرم. می خواستم اگر امکانش هست در خصوص موضوع و مساله ش راهنمایی و کمکی بفرمایید. قبلا از لطف و بزرگواری جنابعالی کمال تشکر را دارد با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم یک قرارداد را انتخاب کنید. سپس نمونه آن را از روی اینترنت به زبان انگلیسی پیدا کنید و بعد همان را تحلیل کنید. می توانید از کتاب بی او تی اینجانب هم الهام بگیرید.

  18. امیر حسین قاسمی
    پاسخ

    سلام ودرود بر دکتر شیروی من امیر حسین قاسمی دانشجوی ترم دوم فقه و حقوق هستم .می خواستم بدانم که آیا امکان دارد دانشگاه های خارج از کشور مرا برای دوره ی کارشناسی بورسیه نمایند؟اگر امکان دارد چگونه اقدام بکنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش تقریبا نیست.

  19. حامد
    پاسخ

    خدمت استاد محترم عرض سلام و تقدیم احترام دارم.
    من در مقطع ارشد حقوق خصوصی دانشگاه دولتی تحصیل می کنم. به علت برخی مشکلات شخصی و عدم امکان حضور در سهر دیگر برای تحصیل حقوق تجارت بین الملل ، مجبور شدم حقوق خصوصی را انتخاب کنم و علاقه خودم به تجارت بین الملل بود حالا با مرتفع شدن این موضوع و اینکه دانشگاه دولتی ما مقطع دکتری حقوق خصوصی ندارد بنظر شما برای دکتری حقوق تجارت بین الملل تلاش کنم و یک پایان نامه مرتبط در این حوزه کار کنم یا همان حقوق خصوصی را ادامه بدهم.
    از اینکه راهنمایی ام می کنید خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلاش کنید هر چند که با توجه به محدودیت پذیرش در این رشته احتمال قبولی شما خیلی نیست.

  20. ارشد
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    بنده کارشناسی حقوق از پیام نور با معدل حدود ۱۷ هستم
    به نظر شما
    اگر با پشتکار ارشد تجارت بین الملل در یک دانشگاه معتبر بگذرانم کار وجود دارد یا حتما باید برای کار در این رشته پروانه وکالت داشته باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال باید کار بلد باشی با مدرک که خیلی کار به کسی نمی دهند. به خصوص کارهای سنگین بین المللی.

  21. امیرحسین محمدی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد شیروی گرانقدر
    استاد خجسته میلاد حضرت علی(ع) و روز مرد را خدمت شما تبریک و تهنیت عرض میکنم
    انشاالله به حق مولی علی(ع) همواره سالم و سلامت باشید

  22. کیمیا
    پاسخ

    سلام من کارشناسی حسابداری میخونم ایا امکانش هس که ارشد یکی از رشته های مهندسی رو بخونم ؟ خیلی این موضوع واسم مهمه میشه جوابمو بدید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هم باشد آیا شما بدون خواندن لیسانس مهندسی چطور ارشد مهندسی را می فهمید؟

  23. مریم
    پاسخ

    سلام.بین گرایش ارشد حقوق عمومی و ارشد حقوق بین الملل کدوم رو توصیه میکنین که هم کاراییش بیشتر باشه هم احیانا اگه بخایم بریم دکتری خارج از کشور بخونیم احتمال پذیرشش بیشتر باشه.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید عمومی بهتر از بین الملل باشد.

  24. رحیمی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    ایا زن و شوهر می توانند در یک دانشکده جذب هیات علمی شوند؟ آیا در این بابا آینن نامه ای وجود دارد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممنوعیتی ندارد ولی گاهی زیر بار نمی روند که خانوادگی بشود آنجا.

  25. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر باشه. ممنون از وقتی که برای پاسخ می گذارید.
    سوالی داشتم محضر جنابعالی اینکه معمولا در جذب هیئت علمی دانشگاه های دولتی از بین شخصی که مقاطع تحصیلی رو در دانشگاه های متوسط گذرانده باشه اما به لحاظ علمی- پژوهشی (مقالات، کتب و …) خیلی بالاتر از شخصی باشد که در دانشگاه های سطح یک گذرانده باشد، کدام یک رو انتخاب می کنند؟ اولویت اول کدامه به نظرتون؟ رزومه بهتر و دانشگاه سطح متوسط یا روزمه کمتر دانشگاه سطح ۱؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مجموع می بینند ولی دانشگاه های درجه اول خیلی روی محل تحصیل حساس اند. مثلا از دانشگاه های درجه دوم نمی گیرند.

  26. روزبه شریف زاده
    پاسخ

    با سلام ، میخواستم بپرسم بنده که در رشته ی مهندسی برق در دانشگاه مازندران کاردانی گرفته ام ایا امکان دارد پس از خدمت سربازی مجدد کنکور کارشناسی بدهم و در همین رشته به ادامه تحصیل بپردازم و دروس گذرانده شده در مقطع کاردانی را در این مقطع معادل سازی کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه دانشگاه ها قبول نمی کنند که شما معادل سازی کنید. پیام نور اجازه می دهد.

  27. زهرا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    برای رشته حقوق تجارت بین الملل بعد از مدرک ارشد چه مشاغلی در بازار کار موجود هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب مربوط به تجارت بین الملل. انشا الله چیزی بلد بشوید کار هم هست.

  28. محمد حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    .
    از نظر حضرتعالی سطح علمی کدام یک بالاتر است و انرا پیشنهاد میکنید
    ۱. حقوق خرج از تهران مثل کاشان سمنان و…..
    ۲.فقه و حقوق روزانه شاهد
    ۳.فقه و حقوق شبانه خوارزمی
    .
    پ ن : بنده ساکن تهران میباشم

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من حقوق را ترجیح می دهم دیگه رفتن به شهرستان به خود شما بستگی دارد.

  29. Motahare
    پاسخ

    نظرتون راجب دانشگاه خوارزمی بخصوص رشته مددکاری اجتماعی چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه خوبی است.

  30. علی مرادی
    پاسخ

    سلام دکتر، ضریب همترازی برای شرط معدل برای هر سه مقطع هست؟ این ضرایب رو از کجا میشه به دست آورد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضریب همترازی برای رقابت و دادن نمره ترازشده برای مقایسه با سایر فارغ التحصیلان متقاضی است و جبران کسری معدل را نمی کند.

  31. مانا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر.
    من کارشناسی شیمی کاربردی رو چند سال پیش از دانشگاه آزاد گرفتم.
    بعد از اون توی رشته نقاشی ادامه تحصیل دادم از لیسانس الان دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی ام و قصد دارم تا دکتری ادامه بدم.
    آیا با داشتن بالاترین مدرک این رشته از خود دانشگاه آزاد در دانشگاه آزاد میشه عضو هیئت علمی شد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید بشود. ولی شما اولویت ندارید. باید در رقابت قرار گیرید.

  32. امین
    پاسخ

    سلام دکتر. ترم اخر کارشناسی حقوق هستم. قصد شرکت در کنکور ارشد رو دارم. میخام بدونم از نظر شما اگه ارشد دانشگاه های خوب تهران رو قبول بشم برای دکتری میتونم بورسیه بشم خارج از کشور یا ارشد رو برم خارج از کشور بخونم بهتره؟
    در ضمن میخام در هردو گرایش بین الملل و تجارت بین الملل شرکت کنم. نظرتون رو راجع به این دو گرایش بدونم که کدوم بهتره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه خیلی سخت است ولی ناامید نشوید و زندگی اتان را به آن هم گره نزنید. تجارت بین الملل

  33. رضا واحدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی ارشد رشته معماری دارم و قصد دارم دکتری خود را در خارج از کشور ادامه دهم جهت استفاده از بورسیه چگونه اقدام کنم لطفا در این مورد من را راهنمایی کنید ضمنا زبان و آی اس آی و کتاب و چند مقاله کنفرانسی داخل کشور و خارج کشور نیز دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید مدارک خودتان را ترجمه کنید، نمره آیلتس حداقل شش و نیم بگیرید و بعد تقاضا بدهید ببینید که آیا بورسی هست که به شما تعلق بگیرد. خیلی نمی شود به بورسیه دل بست.

  34. محمدامین
    پاسخ

    سلام جناب استاد. وقت بخیر و عرض تشکر بابت راهنمایی های ارزنده تان. بنده لیسانسم رو‌ در یکی از دانشگاه های دولتی شمال کشور با معدل۱۶٫۵ اخذ کردم و ایسانس و دکتری خود رو در دوره روزانه حقوق عمومی با معدل ۱۷/۵در دانشگاه علامه گذراندم. و مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزای رو هم از دانشگاه تهران در مقطع روزانه دارم. دارای هشت مقاله علمی پژوهشی و سه مقاله علمی ترویجی و حدود ده مقاله علمی تخصصی و همایشی دارم و ضمنا چهار کتاب هم به صورت تالیفی به نگارش دراوردم. سابقه کاراموزی وکالت در کانون وکلا رو هم در کارنامه دارم و الان هم دارای پنج سال سابقه قضاوت می باشم و در قوه قضاییه مشغول هستم. چند سوال از خدمتتان داشتم. ابا امکان هیات علمی شدن همزمان با قضاوت در دانشگاه ازاد یا دولتی وجود دارد؟ چون منبع منع قانپنی رو پیدا نکردم و با توجه به اینکه برخی از دارندگان سمت قضایی در دانشگاه دولتی و ازاد عیات علمی نیز هستن این سوال برایم به وجود امد. و با توجه به رزومه ام ایا امکان هیات علمی شدن در دانشگاههای شهرستان برایم وجود دارد؟ و اینکه بنده با توجه به رزومه ام امکان تحصیل فولفاند در مقطع دکترای حقوق جزا رو با توجه به اینکه مقاله isiندارم را به نظرتون دارم ؟ دارای مدرک زبان ایلتس۶ هستم. و شما کدوم کشورهای رو پیشنهاد میدهید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما حالا کارمند دولت هستید و امکان جذب شما نیست. البته مقررات امکان نیمه وقت هیات علمی را اجازه می دهد ولی بعید است با این حجم از تقاضای هیات علمی به شما چنین امکانی بدهند. در مورد تحصیل در خارج نیز باید ببینید که آیا پول دارید و می توانید پذیرش بگیرید.

  35. آیلین18
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من امسال دارم پایه دوازدهم را تموم میکنم رشتم تجربیه.میخاستم بدونم اگ نتونستم از کنکور قبول بشم میتونم دانشگاه پیام نور شهر خودمون رشته علوم تربیت بخونم؟آیا رشته خوبیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آن که بله. ولی اینقدر زود به چیز کم خودت را راضی نکن زیرا وقتی چیز ساده ای می روید بعدا اذیت می شوید. چون نه کار پیدا می کنید و نه به کارتان می آید.

  36. رضا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    غرض از مزاحمت اینکه استاد سوالی که برام پیش اومده در بین دانشگاه های آزاد کل کشور ایران دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و علوم تحقیقات در رده های اول قرار دارند ولی من بین این دو موندم که کدوم بر دیگری برتری داره من باید دوشنبه ۴ اسفند ۹۹ انتخاب واحد کنم ولی موندم در کدوم دانشگاه ثبت نام کنم.
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علوم تحقیقات

  37. f.j
    پاسخ

    سلام
    جناب دکتر به نظر شما برای گرایش ارشد بین دو رشته حقوق نفت گاز و تجارت بین الملل کدام یک بهتر است؟! از نظر ادامه تحصیل در مقطع دکتری و کار در ایران و هم خارج از کشور

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است و به ترتیب تجارت بین الملل و نقت و گاز را بزنید.

  38. هدی
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر
    ضمن تشکر اینجانب دانشجوی ارشد ممتاز هستم و به تازگی به فکر استخدامی در آموزش و پرورش افتاده ام. اما شک و تردیدهایی از لحاظ موارد زیر دارم. سوالات بنده اینهاست:

    ۱- آیا برای ادامه تحصیل مجدد در رشته دیگر و شروع از مقطع لیسانس نیاز به کسب اجازه از اداره هست؟؟

    ۲- آیا برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا امکان خروج از ایران وجود خواهد داشت؟

    ۳- بنا به احتمال هزینه انصراف از آموزش و پرورش و کلا ادارات دولتی کشور چه قدر است؟ مثلا سال گذشته جهت انصراف به دلیل امضای تعهدنامه ۱۰ ساله در مناطق محروم،حدود ۲۰م تومان بود. غیر از این مقدار، آیا جریمه دیگر نیز خواهد داشت؟

    ۴- برای هیئت علمی شدن در دانشگاه ها نیاز به انصراف از این شغل هست؟

    پاسخ به این سوالات به تصمیم نهایی بنده بسیار کمک خواهد کرد. امیدوارم از راهنمایی شما بتونم بهره ببرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب دیگه شما استخدام می شوید و باید به مدرسه و درس اتان برسید. ۲- کارمند هستید یا باید مأمور بشوید یا مرخصی بگیرید. ۳- نمی دانم بستگی به تعهدات شما دارد. ۴- مسلما

  39. پاشا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    اگر دانشگاه دولتی نیارم، آزاد میتونم برم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر انتخاب رشته نیاوری باید بدون کنکور در آزاد شرکت کنی.

  40. سویل مهرانی_18
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    من میخواهم رشته علوم تربیت از دانشگاه پیام نور بدون کنکور بخونم
    ایا رشته خوبی است؟میخام شهرخودمون بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب در حد خودش دیگر. شما هم می خواهید بدون کنکور، هم پیام نور و هم از شهرتان خارج نشوید. خب انتظار شما از این مدرک در همین حد است.

  41. کاربر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید

    بنده فارغ التحصیل مقطع دکترا هستم. با رزومه قابل قبول (نه مقاله ای اس ای، رتبه برتر کنکور دکتری، استفاده از سهمیه استعداد درخشان و…) و برای بار اول برای جذب هیات علمی دعوت به مصاحبه علمی شده ام. می خواستم بدانم چه مواردی برای اساتید مصاحبه گر بیشتر مهم می باشد و تا چه اندازه ممکن است در گزیشن ها سلیقه ای عمل شود؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقیقتا مصاحبه را نمی توان پیش بینی کرد ولی بلاخره رزومه قوی حرف اول را می زند.

  42. مهرداد
    پاسخ

    سلام.وقت بخیر اقای دکتر
    من ۲۳ سال دارم و مشکل نطام وظیفه ندارم و فعلا دانشجوی ارشد جزا در دانشگاه تربیت مدرس هستم…سوالم اینست که وقت برای ادامه تحصیل است یا انتخاب شغل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که جوان هستید و تحصیل را ادامه بدهید.

  43. M F
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    ببخشید رشته حقوق جزا و جرم شناسی بهتر است یا حقوق بین‌الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم جزا برای کارهای وکالت و قضاوت بهتر از بین الملل است.

  44. پ.ا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر ، دانشجو و داوطلب کنکور ارشد هستم.کتاب اقای ضیایی بیگدلی رو خوندم اما درصد بالایی در درس حقوق بین الملل عمومی نمیتونم بزنم.نمیدونم مشکل از کجاست.بنظرتون چیکار کنم؟ میشه راهنماییم کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خودتان را به یک کتاب محدود نکنید.

  45. میلاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر نمیدونم چرا پیام بنده حذف شد من لیسانس روانشناسی دارم خودم ۲۷سالمه و کلا میشه گفت هیچ سرمایه ای ندارم به نظر جنابعالی با وضعیت بازار کار من روانشناسی ادامه بدم خوب است یا از اول حقوق بخوانم تا ۳سال بعد حقوق یا وکالت خوب است؟خواهش میکنم پاسخ دهید خیلی برایم مهم است سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم در هر دو با مشکلات روبرو خواهید شد. این طور نیست که با سه سال وکیل بشوید و پول پارو کنید.

  46. مجید قرایی
    پاسخ

    سلام بتده ارشد رشته مدیریت بازرگانی موسسه اموزش عالی فاران مهر دانش قبول شدم (مجازی) اما نسبت به مدرکش خوش بین نیستم میخواستم بپرسم ایا مدرکش برای ارشد ارزش داره
    و مورد دوم اینکه ایا اگرامسال ثبت نام کنم وباز کنکور سراسری بدهم میتونم برای ترم دوم انصراف بدم و به دانشگاه دیگه برم و ایا دانشگاهی که قبول شدم از ترم دو حساب میشه و برای هر دانشگاهی ارزش داره و مورد بعد ایا باید شهریه های ثبت ترم های بعد هم پرداخت شود ممنون میشم راهنمایی فرمایید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام غیر انتفاعی و مجازی خیلی چنگی به دل نمی زند. دانشجو که نمی تواند دوباره دانشجو شود باید اول انصراف بدهید.

  47. موسوی
    پاسخ

    سلام علیکم.
    با توجه به این که عضو هیات علمی یک دانشگاه نمی‌تواند با هیچ مرکز دیگری به صورت پیمانی، رسمی، قراردادی و … همکاری داشته باشد، در صورت همکاری با مراکز دیگر در چه قالبی مجاز است همکاری داشته باشد؟(مثلا قالب پروژه ای یا قرارداد ساعتی یا …)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به صورت پاره وقت اشکال قانونی ندارد ولی ممکن است دانشگاه محل کار شما اشکال بگیرند.

  48. آتیلا
    پاسخ

    سلام. در برخی دانشگاه ها طرحی وجود دارد که به جای پایان نامه ارشد میتوان شش واحد درسی برداشت و سپری نمود. آیا نداشتن تز در مقطع ارشد در آینده مشکل ساز می شود؟ مخصوصا برای مصاحبه دکتری یا جذب هیئت علمی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان دارد. ولی شما آموزش محور فارغ التحصیل می شوید که احتمال قبولی شما در دکتری خیلی ضعیف می شود و بعید است هیات علمی هم شانسی داشته باشید.

  49. آتیلا
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر آقای دکتر
    بنده کارشناسی حقوق داشتم از پیام نور با معدل ۱۷ و هم اکنون ترم آخر ارشد هستم رشته تجارت بین الملل در دانشگاه آزاد تهران مرکز و معدل ۱۶-۱۷. تسلط خوبی هم به زبان انگلیسی دارم. حال دو سوال داشتم از محضر شما
    ۱- اگر به جای واحد پایان نامه، شش واحد درسی بگذرونم و چندتا مقاله علمی پژوهشی هم داشته باشم، آیا صرفا نداشتن تز در مصاحبه دکتری میتونه باعث عدم جذب من بشه؟
    ۲- دانشجویی با شرایط من اگر تصمیم داشته باشه در آینده جذب هیئت علمی بشه از الان باید چه کارهایی انجام بده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بعید است که بتوانید بدون پایان نامه موفق به چاپ مقاله بشوید. اگر بتوانید مقاله چاپ کنید حتما می توانید یک پایان نامه خوب بنویسید. پس این حساب و کتاب کردن شما اشکال دارد. ۲- باید تو فکر راحتی نباشد که بخواهد پایان نامه نداشته باشد.

  50. معصومه
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    جناب آقای شیروی من ۲۸ سالمه و مدرک کارشناسی ارشد دارم با رزمه بسیار قوی ولی متاسفانه مشکلی ک دارم معدل من در کارشناسی و کارشناسی ارشد کم هست هر دو رو ۱۴ و خورده ای شدم و هر دو رو پیام نور خوندم.
    سوالی ک از شما دارم این هست ک آیا شانس تدریس در دانشگاه رو دارم با توجه به رزومه قوی ک دارم و معدل کم و آیا در صورت گرفتن مدرک دکترا شانس تدریس و هیئت علمی شدن رو دارم یا بخاطر معدل این امکان وجود نداره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تدریس در علمی کاربردی و امثال آن امکانش هست ولی هیات علمی را بعید می دانم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *