پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. نیکی
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید من دختر ۳۰ ساله و دیپلم هستم ،امسال برای ترم بهمن می خواهم به دانشگاه بروم رشته ادبیات نمایشی را دوست دارم ولی گویا بازار کار ندارد ، به رشته حقوق علاقه ای ندارم ولی شنیدم که بازار کار دارد و می خواستم برای بازار کارش وارد آن بشوم
    آیا رشته حقوق بازار کار دارد ؟
    می خواستم بپرسم به نظر شما ادبیات نمایشی بروم یا حقوق ؟
    خیلی ممنون می شوم که جواب بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخه با این همه فارغ التحصیل همه که نمی توانند کار کنند. کار به اندازه تولید نیست.

  2. ویستادخت
    پاسخ

    سلام استاد، وقتتون بخیر،ممنون از اینکه وقت می گذارید.
    من کارشناسی حقوق و ارشد حقوق خصوصی رو از دانشگاه مازندران با معدل بالای ۱۸ خواندم، به دنبال هیئت علمی شدن هستم، اما چون کارشناسی و ارشد رو از دانشگاه شهرستان خواندم و با توجه به خیل فارغ التحصیلان در این گرایش، احساس میکنم هیئت علمی شدن و قبولی دکترا، با این شرایط در دانشگاه های تهران دشوار باشه. در نتیجه نظرم بر این هست که بجای دکترای حقوق خصوصی، گرایش دیگری رو (مقطع ارشد) در دانشگاه های دولتی تهران بخوانم، به نظر شما تصمیم درستی هست ?اگر آری، شما با توجه به ضعف زبانم چه گرایشی رو برای ارشد پیشنهاد می کنید?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم تمرکز را بگذارید روی وکالت و شغل. اما اگر بخواهید دوباره یک ارشد بخوانید رشته های جدید بخوانید مثل تجارت بین الملل یا نفت و گاز و امثال ان

  3. مجید
    پاسخ

    سلام وقت بخیر جناب دکتر
    بنده دانشجوی دکترای مهندسی عمران در استانه ی ازمون جامع هستم. و کد تدریس دانشگاه ازاد هم به تازگی گرفتم. سوالی که از شما داشتم اینه که چطور به عنوان هیئت علمی ( رسمی، به عنوان سربازی و یا هر طریق دیگری) در دانشگاه ازاد می تونم جذب بشم؟
    و سوال دوم اینکه با این شرایط امکان تدریس در دانشگاه تربیت مدرس برای بنده هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما باید فارغ التحصیل شوید. چون حالا دانشجو هستید و اگر به صورت مربی و با مدرک ارشد استخدام شوید دانشگاه ممکنه مانع ادامه تحصیل شما بشود. امکانش که بعد از فارغ التحصیلی و فراخوان و رقابت وجود دارد.

  4. Sanaz
    پاسخ

    سلام استاد ببخشید زوج و زوجه کجا حق قصاص نسبت بهم رادارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وقتی مثلا زن پدر شوهرش را بکشد و هکذا اگر شوهر، مادر زنش را بکشد

  5. سلیمانی
    پاسخ

    سلام
    ببخشید مقطع کارشناسی رشته جامعه شناسی،تهران بهتره یا علامه یا شهید بهشتی؟؟
    از نظر سطح علمی،،،یعنی تهران فقط اسم داره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تهران

  6. تمامی
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی
    حال شما خوبه ان‌شاءالله؟
    من دانشجوی ورودی جدید حقوق شاهد هستم اما در کارنامه سبز حقوق فارابی را هم قبول شدم. به نظرتون منطقی هست که دانشگاهم رو عوض کنم؟ و چه مزایایی برایم به ارمغان میاره تحصیل توی فارابی بجای تحصیل در شاهد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نام دانشگاه تهران ولی حالا که ثبت نام کردید شاید دیگه دردسرش را نکشید و تمرکز کنید روی درسهای خودتان بهتر باشد.

  7. مترجم
    پاسخ

    منظور از زبان خارجی در آیین نامه استخدام هیات علمی صرفا زبان انگلیسی است یا سایر زبان ها مثلاً عربی یا اردو را هم شامل میشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا زبان انگلیسی یا نهایتا فرانسه یا المانی است. اردو و ترکی و عربی را نشنیده ام به عنوان زبان دوم کافی بدانند.

  8. مترجم
    پاسخ

    سلام بر شما.
    مزیت تحصیل در دانشگاه تربیت مدرس و امتیازی که به جهت گذراندن دوره‌های مدرسی در آیین‌نامۀ استخدامی هیات علمی مشخص شده، آنقدر هست که این دانشگاه رو اولویت اولم بذارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا امتیاز خاصی ندارد و ممکنه اگر هیات علمی شوید شاید یه پایه به شما بدهند که خیلی قابل توجه نیست.

  9. سپهر
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد
    یه مسئله هست که خیلی ذهنم رو درگیر کرده،من ساکن بندرعباس هستم و میخوام برم رشته دندون پزشکی.حالا مسئله ای که هست اینه که من میخوام در آینده (بعد دانشگاه)تهران باشم،حالا چیزی که هست اینه که من برای انتخاب دانشگاه هنوز مردد هستم،یعنی میخوام دانشگاه تهران یا کرج باشم،حالا بحثی که هست اینه که همونطور که میدونید برای دوران شروع دانشگاه چون که تهران یکم شهر بزرگیه و خوب هزینه ها هم به مراتب بیشتره (البته مشکل مالی ندارم) سخت تره،و اینکه میخوام یکم هم از لحاظ کلی تایم بیشتری برای خودم داشته باشم (تفریح و اوقات فراغتو…)ولی مثلا اگر خود تهران باشی مثلا همون مسیر خونه تا دانشگاه فقط ممکنه کلی طول بکشه،با این اوصاف بنظر شما دانشگاه کرج بهتره برای من یا (دانشگاه شاهد یا بهشتی)،بخاطر اینکه شما اونجا ساکن هستید و دیدید و تجربه دارید خواستم از شما بپرسم که کمکم کنید که اگر جایی دچار مشکل هستم یا طرز فکرم اشتباه و دارم اشتباه فکر میکنم شما کمکم کنید که زمینه پیشرفت در کجا بیشتره برای من.
    مرسی اگرمیشه کامل توضیح بدید خدا خیرتون بده و ببخشید که یکم طولانی شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاههای مستقر در تهران و بعد شهرستان

  10. الهام
    پاسخ

    سلام اقای دکتر،من به تازگی ارشد فلسفه دانشگاه مفید (رایگان)قبول شدم .بنظر شما دانشگاه خوبی هست ؟ من میخواستم امسال دانشگاه علوم اسلامی رضوی ازمون بدم حالا تردید دارم مفید ثبت نام کنم یا ازمون دانشگاه رضوی شرکت کنم اگه ممکنه منو راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مفید خوب است.

  11. محمدجواد عسگری
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت جناب آقای دکتر . استاد سوالی که خدمتتوت داشتم اینه که بنده در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی رشته حقوق اقتصادی دانشگاه آزاد سبزوار قبول شدم . با توجه به امکان قبولی در ازمون سال آینده در رشته حقوق تجارت بین الملل بهتر است که صبر کنم یا ثبت نام کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر در دانشگاه دولتی می توانی قبول شوی، صبر کن و الا همان اقتصادی را بروید.

  12. دنیا
    پاسخ

    سلام و وقت به خیر خدمت استاد گرامی
    برای تحصیل در تجارت بین الملل کدام کشور ها را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای انگلیسی زبان یا دانشگاه های انگلیسی زبان در کشورهای اروپایی عالی است.

  13. Hosein
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز
    آقای دکتر نظر شما در باره تحصیل در رشته حقوق تطبیقی در خارج چیست آیا این گرایش بهتر است یا حقوق تجارت بین الملل

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل

  14. دانشجو
    پاسخ

    درود بر استاد عزیز وبزرگوار
    یک سئوال داشتم بنده مدرک کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دارم وبرای دکتری در کشور روسیه اقدام کردم الان دوره پادفک را می گذرانم وبرای کورس اصلی باید تا اواخر تابستان امسال رشته خود را انتخاب کنم در دانشگاههای آنجا غیر ازرشته های دیگر حقوق ، دکتری حقوق نفت وگاز و دکتری حقوق تجارت کسب و کار وجود دارد ، به نظر شما کدام برای بنده بهتر است و آینده بهتری برایم از نظر کار و مشاوره وتدریس خواهد داشت .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است. اگر شک داری به همین ترتیب که نوشتی برو.

  15. نوید
    پاسخ

    باعرض سلام و ادب و احترام خدمت شما سرور گرانقدرم:
    بنده دانشجوی سال آخر رشته علوم سیاسی هستم و به خاطر بازارکار این رشته،خیلی دلسرد شده ام و یک مشورت داشتم چون رشته حقوق بدون کنکور نیست و باید حتما کنکور داد و از طرفی چون نظام قدیم دیگر کنکور آن برگزار نمی شود ؛
    تنها گرایش حقوقی که بدون کنکور هست دانشگاه های علمی کاربردی رشته حقوق ثبتی است و تو سایت ها نوشته اند که فارغ التحصیلان این رشته می توانند آزمون وکالت و قضاوت دهند میخواستم بپرسم ارزش دارد این رشته را بخوانم؟!
    من در دوره کارشناسی تمام دروس حقوقی اعم از مبانی علم حقوق،حقوق اداری،حقوق اساسی،حقوق بین الملل خصوصی و عمومی را بالای ۱۸ گرفته ام و علاقه دارم.
    یا اینکه ارشد سیاستگذاری عمومی یا حقوق بین الملل بخونم؟
    ممنونم از اینکه پیام بنده را مطالعه فرمودید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا حدی که می دانم رشته حقوق در بسیاری از دانشگاه ها با سابقه تحصیلی است. کاردانی را توصیه نمی کنم.

  16. آرمین
    پاسخ

    سلام دکتر بنده اگه در آینده مثلا با رشته مثل روانشناسی یا علوم تربیتی تا دکترا PhD بگیرم بدم هیعت علمی هر دانشگاهی مثل فرهنگیان بعد از اون یا قبلش لیسانس حقوق بگیرم آزمون وکالت بدم قبول بشم آیا با دکتر روانشناسی هیعت علمی باشم و با لیسانس حقوق وکالت هم در طول هفته کار کنم مشکلی نیست
    چون میگم چون دکترا حقوق نیست وهیعت علمی با رشته دیگه باشم اما همزمان با رشته دکتر علوم تربیتی هیعت علمی باشم و با لیسانس حقوق وکالت کار کنم اگه استعلامم بگیرن مشکلی نیست یعنی دوشغله حساب نمیشه که گیر بدن. یا حتما باید دکترا تخصصی برا هیعت علمی رشته حقوق باشه کامل که مشکلی نداشته باشه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر هیات علمی دانشکده حقوق شوید، خب می توانید هم زمان وکیل هم باشید و دانشگاه هم موافقت کند.

  17. غلام حضرت ثاقب
    پاسخ

    سلام جناب استاد
    در قسمت علوم انسانی دانشگاه آزاداسلامی بهتره یا خوارزمی از لحاظ کیفیت تحصیل و مدرک قابل اعتبار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال بستگی به رشته دارد ولی خوارزمی دانشگاه دولتی معتبری هست

  18. دانشجوی دکترا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده خانمی ۲۵ ساله هستم که در رشته مهندسی از یکی از دانشگاه های سطح یک و عالی کشور تحصیل میکنم. دو مقطع کارشناسی و لیسانس را با معدل بالا گذراندم. لیسانس معدلم نزدیک ۱۷ بود و با استعداد درخشان وارد ارشد شدم. در ارشد شاگرد اول بودم و معدلم ۱۸٫۵ شد و از طریق امتیاز بنیاد نخبگان وارد دکترا در همین دانشگاه خودم شدم. متاسفانه به علت نیاز مالی در ارشد رفتم سر کار و اصلا مقاله ننوشتم در صورتیکه بقیه شاگردان استادم که هم ورودی من بودند سه تا چهار مقاله isi نوشته اند. الان یک ماه هست از کارم انصراف دادم و مرتب خودم را سرزنش میکنم و در حال گریه و غصه که چرا ارشد رفتم کار و الان مقاله ندارم و از همه عقب افتادم. از طرفی نیاز مالی هم هست. من خیلی زحمت کشیدم و درس خواندم و حس میکنم نتیجه اش را نگرفتم. الان دو هفته هست آزمون استخدامی یک شرکت بزرگ قبول شده ام که حقوقش اول کار تقریبا ۷ یا۸ تومن است. روزی آرزویم قبولی در این شرکت بود ولی الان با توجه به عقب ماندن از مقاله در ارشد خیلی مردد و مستأصل شده ام. نمیدانم با رزومه ای که دارم به امید هیات علمی دکترا را ادامه دهم یا این شرکت معتبر را که آرزوی خیلی هاست. به شدت پریشان و دو به شک هستم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به جای فکر در مورد گذشته، تمرکز کنید بر اینکه چند مقاله خوب بنویسید و نگرانی ندارد.

  19. پرسش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر میشه لطفاً به راهنمایی بفرمایید که حقوق هیات علمی دانشگاه دولتی در رشته مهندسی در چه بازه ای است?از ده میلیون خیلی بیشتر است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از ده میلیون خیلی کمتر است.

  20. دنیا
    پاسخ

    سلام و وقت به خیر
    استاد بنده لیسانس علوم تحقیقات دارم، شلنسی برای پذیرش تجارت بین الملل در خارج را دارم به خاطر اینکه آزاد خوندم؟
    و سوال دیگر اینکه میشود از دانشگاه های خارج به خصوص آمریکا پذیرش غیر حضوری گرفت؟
    ممنون از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان اخذ پذیرش هست. فعلا که غیر حضوری هست همه جا ولی بعد از کرونا هم برخی از دانشگاه ها دوره های مجازی دارند ولی در ایران اینها ارزیابی غیر حضوری می شوند

  21. دانشجوی دکترا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    بنده یک خانم دانشجوی ترم سه دکترای رشته مهندسی هستم. لیسانس و فوق لیسانس رو هم در همین دانشگاه که یکی از دانشگاههای سطح یک و بسیار معتبر کشور است خوندم. معدل لیسانس نزدیک ۱۷ بود و چون جزو ده درصد اول ورودی بودم مقطع ارشد رو با امتیاز استعداد درخشان بدون کنکور وارد شدم و چون شاگرد اول ارشد هم بودم با معدل نزدیک ۱۹ سهمیه بنیاد نخبگان بدون کنکور وارد دکترا شدم. در ارشد سر کار رفتم بدلیل نیاز مالی و نتونستم مقاله بدم. الان یک ماهی هست استعفا دادم و مدام گرین میکنم و خودم رو سرزنش میکنم چرا رفتم کار و فرصت مقاله نوشتن رو از خودم گرفتم مدام خودم رو با بقیه دوستانم که مقاله دادن مقایسه میکنم . دو هفته است یک آزمون استخدامی یک شرکت دولتی بزرگ و خوب قبول شدم که تا اونجایی که می‌دونم حداقل حقوقش در ابتدای کار ۷ الی ۸ میلیون هست و آرزوی خیلی ها هست. مردد هستم در تصمیم گیری با این همه زحمتی که برای درسم کشیدم و شاگرد اول تمام مقاطع یک دانشگاه عالی بودم چکار کنم درسم را بخونم تا هیات علمی بشم یا برم سر کار دولتی که حقوقش هم بد نیست؟ یا برم سر کار کنارش هم دکترا بگیرم صرفا برای مدرک. نمیدانم چرا اینقدر تصمیم گیری مشکل است روزی آرزو داشتم در این شرکت قبول شوم ولی حالا اصلا لذتی نمیبرم. فکر میکنم به شدت کمالگرا هستم مدام به این سالهای که زحمت کشیدم درس خوندم فکر میکنم از طرفی جذب هیات علمی هم سخته و من نیاز مالی هم دارم و این تصمیم گیری من رو دچار مشکل میکنه. واقعا از موقعیت پیش آمده مستأصل شدم.
    ممنون میشم کمی راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است برای هیات علمی تلاش کنید و کار بعدا هم پیدا می شود.

  22. علی
    پاسخ

    سلام
    من الان در مقطع ارشد دانشگاه خوب دولتی در رشته مدیریت به صورت آموزش محور در حال تحصیل هستم.خواستم بدونم برای دوره دکتری چون پایان نامه نداریم چقدر مشکل ساز میتونه باشه؟
    هر چند اگر مقاله داشته باشیم.یعنی کلا اساتید نگاهشون به کسانی که پایان نامه ندارن منفی هست یا بیشتر بحث پژوهشی بودن فرد مهم هست که با داشتن مقاله نشون داده میشه.تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره عمده دکتری رساله است و بدون سابقه پژوهش یعنی شما در اولویت نیستید چون تجربه لازم را کسب نکرده اید. بلاخره مقاله خوب ممکنه این ضعف را تا حدی جبران کند.

  23. جعفري
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من دنبال مقاله شما در مورد مسئولیت مدنی ناشی از مذاکرات مقدماتی می گردم ولی پیدا نمی کنم راهنمایی می فرمایید
    ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله من در مورد توافقات مقدماتی است و در این زمینه من مقاله ای ندارم.
      توافق‌های مقدماتی در حقوق کامن لو با تأکید بر حقوق انگلستان و امریکا، مجله اندیشه‌های حقوقی، ۱۳۸۲ شماره ۳، ۵-۲۸.

  24. احمدی
    پاسخ

    سلام علیکم.
    ببخشید قبلا سوالی خدمتتان پرسیده بودم و گفته بودید «اعضای هیئت علمی گروه حقوق می توانند در عین حال وکیل هم باشند». سوال من این است که آیا قانونی مصوب وجود دارد که فقط اعضاء هیات علمی گروه حقوق می‌توانند همزمان وکیل باشند یا این که اگر کسی در گروه های دیگر هم عضو هیات علمی باشد، با مدرک کارشناسی حقوق می‌تواند همزمان وکیل شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانونش را دقیق یادم نیست.

  25. حسين
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. بنده لیسانس حقوق قضایی و ارشد حقوق عمومی و دکتری فقه و حقوق جزا دارم. ۲۰ ذسال سابقه کار و ۱۰سال مدیر حقوقی یه دستگاه اجرایی را دارم.
    اخیرا با توجه به شرایط کاری جدیدی که برام پیش آمده قصد مطالعه در حقوق انرژی و نفت و گاز و قراردادهای نفتی را دارم . ۴۰سال سن دارم.
    سوالم از محضر شما این است آیا با ۲-۳ سال وقت گذاشتن و مطالعه همه جانبه منابع میشود در حد یه کارشناس انتظار داشت و مثلا در شرکتهای نفتی و گازی مشاوره داد.
    و اینکه چه منابعی و چه شیوه ای برای مطالعه را پیشنهاد میفرمایید.
    خدا عمر و عزتتان را زیاد کند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان این است که به صورت خودآموز این رشته ها را تسلط پیدا کنید خوب کمی کار سخت است ولی امکانش هست به خصوص اگر در جایی قرار بگیرید که بتوانید تجربه کسب کنیم. کتاب های اینجانب در زمینه ی حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز و حقوق اقتصادی و داوری تجاری بین المللی منابع مناسبی برای مطالعه و آشنایی دراین موضوعات است

  26. بهنیا
    پاسخ

    اقای دکتر شیروی یک سوال :
    من میتونم وقتی دوره دکتری حقوق را خارج میگذرانم به ایران بیام و دفتر وکالت بزنم ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      اگر شما دارای لیسانس حقوق باشید از داخل یا خارج که مورد تایید وزارت علوم است می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید

  27. علی فاتحی
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    بنده سال ۸۸ لیسانس عمران گرفتم،و از همان سال مشغول فعالیت در گرایش های مختلف این رشته شدم و درامد خوبی هم ازین رشته دارم،ولی به سبب اعتیاد به مطالعه و علاقه به رشته حقوق و نیاز قسمت های مختلف رشته عمران به مشاوره حقوقی بادید عمرانی،امسال لیسانس حقوق گرفتم،جهت ادامه تحصیل چه گرایشی رو مناسب میدونید،و اینکه بنظر شما ازمون وکالت شرکت بکنم یا خیر.تشکر از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله وکالت هم شرکت کنید و هم حقوق تجارت بین الملل یا نفت و گاز بخوانید و هم فایل های صوتی اینجانب در مورد حقوق قراردادها را در کانال تلگرام گوش کنید

  28. رضا
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بنده لیسانس پیام نور دارم اگر ارشد و دکتری از دانشگاه های خوب کشور بگیرم و رزومه قوی هم داشته باشم احتمال جذب هیئت علمی وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم. دانشگاه ها فعلا با توجه به خیل فارغ التحصیلان بعید است به شما اولویت بدهند

  29. Zahra
    پاسخ

    سلام استاد … داوطلب کنکور کارشناسی ۱۴۰۰ هستم و به علوم سیاسی علاقه دارم اما با توجه به بازار کار نسبتا بدی که رشته ی علوم سیاسی داراست بهم پیشنهاد شده که کارشناسی حقوق بخونم و برای ارشد وارد شاخه ی حقوق بین الملل بشم میخواستم بدونم نظر شما در این رابطه چیه و پیشنهاد میکنید که وارد کدوم رشته بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر خوبی است.

  30. مهسا بی طمع
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی ترم پنج کارشناسی حقوق هستم و سطح زبانم در حد عالیست
    حدود یک سال قبل با یکی از اساتید دانشگاه خودم، به عنوان دستیار تحقیق شروع به همکاری( برای نوشتن کتابی تخصصی به انگلیسی)کردم که متاسفانه به سرانجامی نرسید
    بغیر از همان استاد، اساتید دیگری هم در دانشکده خودمان وجود ندارند که مایل به همکاری برای مقاله نویسی isi باشند.بنظر جنابعالی اساتید دانشگاه های دیگر در شهر های دیگر قبول میکنند که همکاری داشته باشیم؟ این شیوه همکاری از راه دور در دانشکده شما رایج است یا خیر؟
    پیشاپیش از توجه شما سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم برای دانشجوی کارشناسی بهتر است بیشتر مطالعه و درس بخواند تا دنبال مقاله باشد.

  31. k
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.
    بنده ارشد ریاضی روزانه ازدانشگاه صنعتی اصفهان با معدل۱۶و کارشناسی روزانه با معدل ۱۶.۵هستم، اگر مدرک دکتری بامعدل بالا کسب کنم آیا شانسی برای هیئت علمی شدن و تدریس خواهم داشت؟! سپاس از پاسخگوییتان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  32. س
    پاسخ

    سلام. استاد عزیز آیا امتیازمقالات همایش را برای تبدیل وضعیت هیات علمی در نظر میگیرند؟!
    همچنین چرا برای یک هیات علمی همه چیز شده است مقالات علمی پژوهشی! استرسی که از سمت دانشگاه برای ارائه یک مقاله وارد شد وصف ناپذیر بود و همان تهدید به اخراج کافی بود تا شب و روز نداشته باشیم! متاسفانه شرط تمدید حکم پیمانی را به ارائه سالانه یک مقاله علمی پژوهشی گره زده اند! مگر می شود در یک سال اکسپت مقاله گرفت! بنده با هزاران تلفن و خواهش در روند تسریع مقاله بعد از دو سال توانستم اکسپت بگیرم و خودم را از اخراج شدن نجات دهم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امتیازات محاسبه می شود ولی در ردیف خودش و جای مقالات علمی پژوهشی را نمی گیرد.

  33. سروش
    پاسخ

    سلام و درود استاد عزیز
    کتاب حقوق اقتصادی جنابعالی را مطالعه کردم.مثل سایر آثار شما روان و با دلالت عالی نوشته شده.خدا قوت و سایه درخت پر ثمر وشیرین بر شما مستدام باد.استدعا دارم در صورت امکان نسبت به توضیح بیشتر در مورد شرکتهای به اصطلاح خصولتی و نظام حقوقی حاکم بر آنها هر گونه که صلاح میدانید مطالبی منتشر فرمایید

  34. محمدی
    پاسخ

    استاد سلام ببخشید در مبحث اعتبارات اسنادی عبارت
    To pay against documents به چه معناست و تفاوت اون با
    Cash against documents چیست؟
    ممنون از راهنمایی شما استاد عزیز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما باید خودتان این کلمات ساده را ترجمه کنید.

  35. ايمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. ببخشید جسارت می کنم. درخواست و خواهشی دارم. امکان داره اگه وقت گرانبهای شما اجازه میده تدریس صوتی کتابهای متون حقوقی تان را در کانال تلگرامی مانند بقیه دروس بگذارید؟ ممنون از بزرگواری شما. همیشه دعاگوی شما هستیم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشا الله در برنامه لحاظ می کنم.

  36. احمدی
    پاسخ

    سلام . آیا عضو هیات علمی می‌تواند همزمان وکیل هم شود؟ اگر عضو هیات علمی، در دانشگاه مسئولیت اجرایی مثل مدیریت گروه یا مدیریت پژوهش دانشکده داشته باشد، چه طور است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اعضای هیئت علمی گروه حقوق می توانند در عین حال وکیل هم باشند و گرفتن مسئولیت دانشگاهی هم معمولا منجر به تودیع پروانه نشده است

  37. احمدی
    پاسخ

    با سلام
    بنده هیات علمی یکی از دانشگاه های کشور هستم. گرایش دکترای من با عنوان گروهی که در آن عضو هیات علمی هستم، کمی تفاوت دارد. (عنوان دکترای من فلسفه غرب است ولی به واسطه سوابق علمی و پژوهشی در گروه فلسفه اسلامی عضو شده ام) برای ارتقاء به مرتبه‌ی دانشیاری، مقالات و کارهای پژوهشی من باید مرتبط با عنوان گروه باشد یا عنوان مدرک دکتری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است. بیشتر با دروسی که تدریس می کنید هماهنگ باشد.

  38. امیر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    دنبال کتابی هستم که کلمات تجارت بین الملل رو داشته باشه مثلا اعتبار اسنادی یا بیمه ها و….
    شما کتابی سراغ دارید البته واژگان وبسایت شما عالیه ولی استاد کتاب یه چیز دیگه هست
    یک دنیا سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب حقوق تجارت بین الملل کلمات کلیدی در پاورقی کتاب ذکر شده است.

  39. بهرام
    پاسخ

    سلام استاد ؛ وقت جنابعالی بخیر.
    من دانش آموخته دکترای حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری هستم. تا چند ماه دیگه عضو هیات علمی پیمانی یک دانشگاه غیرانتفاعی در استان محل زندگیم میشم. اخیرا هم با یک استاد دانشگاه مک گیل کانادا مکاتباتی کردم برای پذیرش فوق دکترا یا همون پست داک و ایشون هم موافقتشون رو برای همکاری اعلام کردند. در کانادا هم با بررسی هایی که کردم پروانه های وکالت صادره از کانون های وکلای ایران را شناسایی می کنند و با گذراندن دوره هایی و کاراموزی و نهایتا آزمون وکالت میتوان پروانه وکالت کانادا رو اخذ نمود. حالا می خواهم تصمیم گیری کنم آیا در ایران بمونم و به شغل وکالت و نهایتا عضو هیات علمی در یک دانشگاه غیرانتفاعی ادامه بدم چون در ایران ،هم تعداد وکلا زیاد شده و بازار کاری وجود نداره و بسیاری از وکلا هم بیکار شده اند و از طرفی با کسب وکار تلقی کردن وکالت در آینده نزدیک (با توجه به طرح هایی که در مجلس در آستانه تصویب است) تعداد وکلا با افزایش چند برابری روبرو می شود و با این روند افزایشی جذب وکیل، چشم انداز روشنی برای این حرفه نمی بینم ؛ یا از فرصت بوجود آمده از طریق پذیرش پست داک دانشگاه مک گیل کانادا استفاده کنم و بعد از اتمام دوره پست داک برای اقامت کانادا و در نهایت اخذ پروانه وکالت کانادا اقدام کنم؟
    سپاسگزار میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه راحت بتوانید آنجا وکیل شوید خیلی سخت است مگر اینکه واقعا آنجا یه مدرک بگیرید مثل لیسانس یا ارشد حداقل.

  40. محمد شاهی
    پاسخ

    سلام
    عرض ادب
    بنده ۳۳سال سن دارم و ۱۵ساله بعنوان دبیر زبان انگلیسی با سه روز فعالیت درهفته در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم.
    لیسانس دومم رشته حقوق هست که بتازگی از دانشگاه تهران تموم کردم.
    (مزایای کارمندی و معلمی ناچیز هست)
    ۱بنظر جنابعالی قبولی در آزمون وکالت و استعفا و تغییر شغل میتونه برام از نظر مالی مفید و موثر باشه؟
    ۲ادامه تحصیل در ارشد و دکتری رشته تجارت بین الملل در دانشگاه های تهران و انجام مطالعات در این زمینه میتونه در کنار کارمندی زمینه های ایجاد شغل دوم را فراهم سازد؟
    ۳بعداز اخذ مدرک ارشد و دکتری تجارت بین الملل و کسب تجربه و کارآموزی در شرکت های بازرگانی چه گزینه های شغلی میتونم داشته باشم؟
    ۴کلا کسی که دکتری رشته تجارت بین الملل بگیرد و تجربه و کارآموزی هم در طول تحصیل کسب کند چه فرصت های شغلی میتونه بدست بیاورد؟
    بنده تدریس را دوست ندارم و بتازگی بعداز مطالعه کتب تخصصی جنابعالی به رشته تجارت بین الملل علاقمند شده ام.
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- وکالت جزء شعل هایی است که شما باید دنبال کار باشید در حالی که شما در معلمی بلاخره آخر ماه حقوق به حسابتان واریز می شود. ۲- این هم خوب است.

  41. عباس
    پاسخ

    سلام استاد من دانشجوی جزا در مقطع ارشد در غیر انتفاعی رشدیه تبریز اموزشی پژوهشی هستم . اگر ارشد مجازی فارابی قبول شم واحدهای منو تطبیق میکنن در فارابی؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دقیقا اطلاع ندارم ولی بعید است.

  42. مهربان حسینی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من دوره کارشناسی را پیام نور خواندم. ارشد را علوم وتحقیقات تهران رشته کامپیوتر گرایش شبکه دارم. به خاطر تز ارشد که مرتبط با رشته برق هست به من گفتند کنکور دکترای برق همان دانشگاه را بدهم. من سابقه تدریس ندارم و ۴۰ ساله هستم به نظر شما ایا این کار برای من آینده ای دارد یانه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی از جهت کاری شاید خیر ولی در محیط دانشگاه خواهی بود و سرگرم.

  43. نادیا
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من به مدت ۲ سال است که هیات علمی پیمانی یک موسسه غیر انتفاعی هستم. در شرایط استعفای من قید شده که دو ماه قبل از اتمام قرارداد باید استعفا را اعلام کنم و اگر موسسه با استعفا موافقت نکند ملزم به جبران خسارت طبق مفاد تعهد خدمت هستم. در حال حاضر بجز قرارداد یک ساله پیمانی هیچ قرارداد یا تعهدنامه ای با موسسه امضا نکرده ام آیا در صورت استعفا به مشکل بر میخورم؟
    و این که آیا قوانین کار در موسسات غیر انتفاعی تابع وزارت علوم است یا وزارت کار و امور اجتماعی؟
    با سپاس و آرزوی سلامتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قوانین کار است و اگر تعهد نداده باشی خیلی مشکل جدی پیدا نمی کنی ولی اخطار دو ماهه قبلی را بدهید.

  44. محمدرضا
    پاسخ

    عرض سلام و ارادت خدمت استاد شیروی عزیز،
    بنده فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور هستم و آزمون مرکز مشاوران سال جاری رو در مرحله تستی قبول شدم، منتهی میل به مهاجرت و اخذ بورسیه تحصیلی در اروپا سبب شد بنده آمادگی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ را اولویت قرار بدم و تا حدودی نسبت به وکالت بی اعتنا بشم، حال استاد برای بنده چه گرایشی رو برای ارشد پیشنهاد میکنید که امکان اخذ بورسیه و بازار کار در خارج از کشور رو همزمان پشتیبانی بکنه؟
    تشکر فراوان از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایش خیلی فرق در پذیرش ندارد

  45. محمدحسین
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد کرامی

    استاد من علاقه شدیدی به حقوق و حقوقدان شدم دارم و قصد قضاوت یاوکالت را نیز دارم درکنکور سراسری در رشته فقه و مبانی حقوق در دانشکاه ایت الله بروجردی قبول شدم بعد میخاستم بدونم که ایا به نظر شما خوب است که ادامه بدهم در همین دانشگاه و همین رشته یا برم و ازاد حقوق بخونم؟
    یا اگر درهمین رشته ادامه بدهم چه کنم از همین ابتدا میخ را محکم بکوبم من کتاب مقدمه علم حقوق شماهم تهیه کرده ام که کتاب بسیار عالی است حالا استاد نظر شما چیست خیلی ذهنم را مشغول کرده است
    ایا اگر همین رشته را در همین دانشگاه بخوانم و پایه های حقوقیم قوی کنم خوب است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همین رشته را بخوانید و سعی کنید ضعف خود در حقوق را با مطالعه کتب حقوقی جبران کنید. فایل های من را در کانال تلگرامی ام دنبال کنید.

  46. mahnaz
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    وقتتون بخیر
    من دانشجوی دندانپزشکی همدان هستم.ازطرفی به روانشناسی هم علاقه دارم ک احتمالا با شرط معدل استعداد های درخشان بتونم بوعلی همدان همزمان با رشته خودم ادامه تحصیل بدم.اگر بعدها بتونم ارشد و دکترا ازدانشگاه تهران بگیرم احتمال جذب من به عنوان هییت علمی دانشگاه تهران هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون دندان پزشک شوید بهتره اخه مگر می شود دو تا رشته را با هم خواند. تازه انقدر فارغ التحصیل روانشناسی است که دنبال یک فرصت شغلی هستند. شما هم در خیل آنها نیایید.

  47. سحر
    پاسخ

    سلام
    آیا میشه با داشتن مدرک کارشناسی ارشد دولتی، عضو هئیت علمی در دانشگاه آزاد شد؟با داشتن چه شرایطی اینکار راحت تر صورت می گیرد؟
    آیا تعداد مقالات مهمه؟چه میزان بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نیاز داشته باشند و در آگهی فراخوان شرکت کنید احتمال قبولی دارد و مقاله هم تأثیر زیادی دارد.

  48. زهره
    پاسخ

    سلام لیسانس فیزیک دارم از دانشگاه دولتی..آیا ممکنه برای ارشد،روانشناسی بخونم؟؟ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست ولی برای چه هدفی

  49. امیر خسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر یه سوالی داشتم خواهشمندم به بنده جواب بدین چراکه سوال خیلی از عزیزان دیگر نیز هست .
    اگر فردی مدرک کارشناسی ناپیوسته داشته باشه ( برای مثال رشته الکترونیک درکاردانی و کارشناسی رشته کنترل هردو در یک دانشگاه فنی حرفه ای باشند ) امکان اپلای برای مقطع phd هست؟؟ آیا مدارک رو قبول می کنند؟ خواهشا جواب بدین…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره متوجه می شوند که شما پیوسته نبوده است ولی شما باید اول ارشد بخوانید تا بعد دکتری

  50. ziba
    پاسخ

    سلام من مدرک کارشناسیمو از دانشگاه پیام نور گرفتم ، میتونم ارشد در کنکور سراسری شرکت کنم و در دانشگاه دولتی(روزانه)درس بخونم ؟! مانعی ندارد؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله مشکلی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *