پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ماریا
    پاسخ

    سلام استاد یه سوال داشتم و به پاسخ پدرانه و استادانه شما نیاز دارم
    میخاستم بدونم بین مدرک روزانه و شبانه در مقطع دکتری در زمینه هیات علمی شدن ایا تفاوتی قاقل میشن ؟ چون برای من تحصیل توی یه دانشگاه خاصی خیلی مهم هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تفاوتی نیست.

  2. سوران
    پاسخ

    سلام دکتر شیروی عزیز بنده امسال کنکور دارم و باید انتخاب رشته کنم و به رشته های مدیریتی دانشگاه بهشتی خیلی علاقه دارم . سوالم از شما اینه مدیریت بازرگانی بخونم بهتره یا مدیریت مالی که در اینده بازار کار بهتری داشته باشه؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازرگانی خوب است.

  3. امیرحسین
    پاسخ

    سلام محضر استاد عزیز
    ۱. بنده ۲۲ سال سن دارم و دارای سطح ۲ حوزوی و پیش هم دارم
    در حال حاضر علاقه ای به ادامه فقه یا حقوق ندارم و ازآنجایی که هدفم کاملا اپلای می باشد و همچنین علاقه ام به مهندسی کامپیوتر می باشد میخواهم برای کنکور شرکت کنم برای پردیس فارابی(از قبل دروس دبیرستان را تاحدودی کار کردم) که هم مدرک معتبری دارد و هم محل سکونتم قمه، از طرفی دلیل این انتخابم بعید بودن اپلای با سطح۲ حوزوی با ارشد رشته حقوق است و لزوم گرفتن لیسانسه حقوقه(در مقام برتر نشان دادن رشته مهندسی نیستم)
    ۲. امااا مطلب اصلی حرف های اطرافیانم است که می گویند تا لیسانس بگیری سنت شده ۲۶-۲۷ سال و الان بری ارشد حقوق بخونی سریعتر پیش میری یا فکر وکالت و قضاوت هم که هست و… اما به هرحال علاقه آنچنانی به آن ندارم
    میخواهم نظر شما را با توجه به شرایطم بدونم که تصمیمم تصمیم درستی هست یا خیر؟
    خدا خیرتان بدهد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید مهندسی بخوانید و از لیسانس شروع کنید.

  4. غزاله
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی.عذرخواهی میکنم من یک سوالی داشتم.من فارغ التحصیل رشته حقوق هستم و تمایل به گرایش تجارت بین الملل در کارشناسی ارشد هستم.و میخوام که این گرایش رو در دانشگاه آزاد تهران شمال و یا مرکز بخونم.باتوجه به وقت کمی که دارم میخواستم بدونم روی چه دروسی تمرکز کنم؟زبانمم خوب هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمره کل ملاک عمل است و طبیعتا آنها که دارای ضرایب بیشتر است.

  5. ظهورعطار
    پاسخ

    با عرض سلام و خداقوت جناب دکتر
    بنده دارای مدرک دکترای ریاضی محض با سن ۲۹ سال. برای ثبت نام هیئت علمی امکان شرکت کردن در گرایش های دیگر را دارم؟
    مثلاً مالی و یا ریاضی محض گرایش هندسه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به فراخوان هیات علمی دارد. معمولا در رشته خودتان هم به سختی ممکن است پذیرش شوید چه شود به اینکه بروید رشته های دیگر. مگر همین رشته خودتان در دانشکده های دیگر فراخوان بدهند که آن موضوع دیگری است.

  6. شیدایی
    پاسخ

    سلام
    با مدرک دکتری سراسری میشه استاد مشاور دانشجوی دکتری آزاد شد؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست.

  7. علی
    پاسخ

    سلامی مجدد، استاد گرامی. ممنون از راهنمایی تون. سوال دیگری که دارم اینه که تفاوت استاد ممتاز و استاد صاحب کرسی چیست؟
    اگر استادی در یک رشته صاحب کرسی گردد، استاد ممتاز محسوب می گردد؟
    از یکی از اساتید هیات علمی شنیدم چنانچه پژوهشگر عضو هیات علمی پارادایم شیفت یا تحول مهمی در رشته علمی خود پدید آورد، می تواند از استادیاری به استاد تمامی جهش رتبه نماید. آیا چنین وضعیت استثنایی امکان پذیر است؟
    حقیقتا قصد دارم پس از عضویت در هیات علمی با نهایت تلاش و جدیت به چنین اقدام بزرگی مبادرت ورزم.
    ممنون می شم راهنمایی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استاد ممتاز طبق یک آیین نامه است که بتواند امتیازات لازم را بیاورد و ممکن است به هیچ عنوان صاحب کرسی هم نباشد. ولی صاحب کرسی یک سمت رسمی نیست. من چنین جهشی را ندیده ام و مقررات نیز اجازه نمی دهد. همون طی مراحل و به تدریج کافی است و نیاز به جهش واقعا نیست. شما باید خودتان را در مجامع علمی جا بیندازید که سخت و زمانبر است والا گرفتن عناوین دانشگاهی سهل است.

  8. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. راستش میخاستم بدونم با این حجم از فارغ التحصیلای حقوق آینده وکالت چی میشه؟ من خودم بین وکالت و قضاوت سرگردانم نمیدونم کدوم انتخاب کنم؟ علاقم بیشتر به قضاوته ولی از اونطرف وکالت هم درآمدش خوبه ولی نه برای هرکس. میترسم برم سمت وکالت به اونچیزی که میخام نرسم؟ مساله درآمد هم برام مهمه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره همه که نمی توانند وکالت قبول شوند. ترس از درامد همیشه هست. به علاقه اتان و روحیه اتان نگاه کنید. شغل قضاوت خطیر ولی درآمد ثابت و با ثباتی دارد. وکالت مشتری مدار است و به رابطه شما و مشتریان بستگی دارد که بتوانید پرونده بگیرید.

  9. رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. سه سوال از شما داشتم:
    ۱ـ در رشته حقوق اقتصادی کیفیت آموزش و اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی بالاتر است یا دانشگاه علامه طباطبایی؟
    ۲ـ برای پذیرش گرفتن در رشته حقوق از دانشگاه های کانادا یا آمریکا مدرک تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی دارای اعتبار بیشتری است یا دانشگاه علامه طباطبایی؟
    ۳ـ اعتبار مدرک تحصیلی سایر دانشگاه های ایران از جمله تهران و تربیت مدرس برای پذیرش گرفتن در رشته حقوق از دانشگاه های کانادا یا آمریکا به چه ترتیب است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بهشتی ۲- شاید خیلی فرق نکند. بهشتی در حقوق شناخته شده تر است. ۳- دانشگاه تهران از بقیه شناخته شده تر است.

  10. مهراد
    پاسخ

    سلام ، آقای دکتر ، من معدل دکتری ۱۶.۳۰شده از دانشگاه دولتی ساری، به نظرتان این معدل برای جذب من مشکل زا هستش، با توجه به اینکه گفتن دکتری تخصصی ۱۷با شرط تطبیق معدل، این شرط تطبیق معدل یعنی چی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرط تطبیق معدل یعنی اینکه هر دانشگاهی یک ضریب دارد که به آن معدل ضرب می شود. اگر دانشگاه عالی باشد این معدل را افزایش و اگر متوسط یا پایین باشد این معدل کل را کاهش می دهد.

  11. سعید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من فارغ التحصیل مقطع ارشد هستم، اگه بتونم امریه هیئت علمی برای سربازی بگیرم و حین امریه دکتری قبول بشم می تونم ادامه تحصیل بدم؟
    و بعد از دکتری می تونم به جای ادامه خدمت در یه ارگان نظامی جذب بشم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امریه هیات علمی اگر گرفتید بروید دیگه روی چیزهای دیگر فکر نکنید تا پیش بیاد.

  12. مهران
    پاسخ

    سلام. برای رشته الهیات در مقطع ارشد ترتیب اولویت این دانشگاه ها (شهید بهشتی – تربیت مدرس – علامه طباطبایی – خوارزمی) چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تربیت مدرس، بهشتی، علامه، خوارزمی

  13. علی
    پاسخ

    ۱. با سلام و سپاس از راهنمایی هاتون. بنده بنده دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی در نوبت شبانه در دانشگاه ارومیه هستم. هم اکنون استخدام نیروی انتظامی در وضعیت پایور می باشم. آیا امکان استخدام هیات علمی برای بنده هست، چه در سازمان چه در یکی از دانشگاه های ایران؟
    ۲. لطف می فرمایید استادی را که در رشته آموزش زبان انگلیسی به مرتبه استاد ممتازی در ایران رسیده، به بنده معرفی نمایید.
    ۳. بنده تصمیم دارم در رشته تحصیلی خود به مرتبه استاد ممتازی نایل آیم. آیا در آینده امکان رسیدن به این مرتبه بزرگ علمی وجود دارد؟ هر چند فعالیت های مهم آموزشی و پژوهشی بنده پس از اتمام دکتری خواهد بود.
    ممنون می شم برای هدفم بنده را راهنمایی نمایید. می خواهم عمرم را وقف علم کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- انشاالله دکتری را اخذ کنید و بعد در فراخوان شرکت کنید شاید بشود. ۲- استاد ممتازی سراغ ندارم. ۳- بله ولی باید ابتدا عضو هیات علمی شوید. برای استاد ممتاز شدن نیاز به طی ده سال بعد از استاد تمامی و کلی دردسر است که خیلی به عنوانش نمی ارزد. بهتر است شما استاد صاحب کرسی و شناخته شده باشید که جامعه علمی در رشته خودتان شما را استاد مسلم ان رشته بدانند والا بقیه تشریفات و تکلفات است.

  14. حیدر
    پاسخ

    سلام .جناب دکتر گرامی . لیسانس کامپیوتر داشتم که در قوه قضاییه قبول شدم و سرکار رفتم الان سال دوم رشته حقوق هستم . میخوام در اینده به روابط بین الملل قوه راه پیدا کنم . ارشد حقوق بین الملل بخونم یا حقوق بشر .ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بین الملل بهتر است.

  15. زهرا
    پاسخ

    سلام اگر کارشناسی زیست جانوری داشته باشیم و ارشد بیوسیستماتک جانوری و دکتری گرایش را به فیزیولوژی جانوری تغییر دهیم امکان عضو هیئت علمی شدن رو داریم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از اساتید خودتان سوال کنید که اینها در یک رشته مرتبط قرار می گیرند یا خیر. اگر نمی گیرند در هیات علمی معمولا دچار مشکل خواهید شد.

  16. سجاد
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید دکتر من رشته کامپیوتر خوندم تا دیپلم الان برا دانشگاه راهی هست که بخوام برا پرستاری یا پزشکی بخونم همچین امکانی هست؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید دوازدهم را داشته باشید یا پیش دانشگاهی یا کاردانی و بعد در آزمون ورودی رشته های پزشکی شرکت کنید.

  17. مهسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من در این ترم یعنی ترم دو، دو تا درس اختیاری رو انتخاب واحد کردم که الان متوجه شدم اشتباه کردم و میخوام حذف اضطراریش کنم
    از یه طرفم اگه حذف اضطراری کنم تعداد واحدهام ۱۵ تا میشه
    یه عده میگن تعداد واحدهای انتخابی نباید کمتر از ۱۸ باشه و تو آیین نامه هام که مطالعه کردم میگن نباید کمتر از ۱۲ باشه لطفا راهنمایی بفرمایین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا تعداد واحدها نباید از ۱۴ کمتر باشد.

  18. فاطمه
    پاسخ

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    من دانشجوی حقوق ترم شیش از دانشگاه ازاد هستم با معدل ۱۵ اقای دکتر میخواستم شما چندتا کتاب برای دروس اصلی مثلا مدنی و ایین دادرسی مدنی و جزا و تجارت بهم معرفی کنید تا پایه ضعیف و بتونم تقویت کنم ممنون میشم ازتون راهنماییم کنید
    جناب دکتر میخوام برای آزمون وکالت بخونم و با این معدل کم واقعا انگیزه ای نمونده واسم میشه شما راهنماییم کنید
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا کتابهای خودم را مطالعه کنید مثل مقدمه علم حقوق، حقوق خانواده، حقوق قراردادها و متون حقوقی یک و دو. علاوه بر آنها کتب آقای دکتر اسکینی در تجارت خوب هستند و کتابهای دکتر صفایی در مدنی و شمس در آیین دادرسی

  19. مینا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب اقای دکتر . وقتتون بخیر . بنده لیسانس کامپیوتر نرم افزار دانشگاه آزاد دارم با معدل ۱۴.۱۹ . متاسفانه تخصص و سابقه کاری و بیمه ندارم ضمن اینکه ۳۳ ساله ام : از شما خواهش میکنم منو راهنمایی بفرمائید ۱) ارشد کامپیوتر بگیرم و کنارش برنامه نویسی یاد بگیرم و برای خارج رفتن اقدام کنم. ۲) دوباره کنکور بدهم و دندانپزشکی بخونم و برای خارج رفتن اقدام کنم . خواهش میکنم بفرمائید کدوم راه از هر نظر بهتره ؟ واقعا به بن بست خوردم .نمیدونم چه برنامه ای داشته باشم. خارج یا ایران فرق نمی کنه انتخاب رشته بهتر با توجه به شرایط من مهمتره . خیلی ممنونم از لطف و راهنمایی شما .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گزینه یک بهتر و عملی تر است.

  20. علی
    پاسخ

    سلام استاد!
    من کارشناسی فقه و حقوق دوره روزانه دانشگاه دولتی ایلام با معدل ۱۷/۵۰ و کارشناسی همان رشته دانشگاه شاهد تهران با معدل ۱۸/۶۰ هستم. الان ۲۷ سال سن دارم و قصد دارم دکترا همین رشته رو شرکت کنم. به نظرتون برای هیئت علمی شدن تو دانشگاه دولتی، ازاد یا پیام نور شانسی دارم چون تا مدرک دکترا رو بگیرم سنم میشه ۳۱ یا ۳۲ سال؟ و اصلا شما صلاح میدونید تو این اوضاع به فکر دکترا و هیئت علمی شدن باشم؟
    ممنون از وقتی که میگذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال هیات علمی در این رشته ها خیلی اشباع است ولی نمی شود امید نداشت و تعدادی از افراد جذب می شوند که شما هم می توانید جزء آنها باشید.

  21. علی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب محضر استاد گرامی!
    استاد امسال آزمون وکالت قوه قصاییه(نه کانون وکلا) قبول شدم اما متاسفانه سرشار از دودلی و اضطرابم که آیا حرفه وکالت رو ادامه بدم یا به فکر شغل دیگه ای باشم به خاطر حرف و حدیثایی که در مورد تعداد زیاد وکلا و یک سری مسائل دیگه میترسم وکالت رو انتخاب کنم و بعد پرونده ای نباشه یا اونقدر کم باشه که نتونم زندگیم رو بچرخونم و همه فرصتهای دیگرم رو از دست بدم.
    مشورتی که از شما استاد گرامی میخوام این هست که در مورد وکالت قوه قضاییه و تسهیلاتی که برای وکلا در نظر گرفتن(البته اگه باشه) و تفاوت اون با کانون وکلا توضیح بفرمایید و در مورد اینده شغلی وکالت در شهری مثل کرمانشاه توضیح بفرمایید.
    پیشتر قضاوت تا مرحله اختبار نهایی رفتم اما متاسفانه بخاطر تصمیم نادرست اونو رها کردم میترسم باز تصمیم اشتباه بگیرم و بعد پشیمون بشم.
    مطلبم طولانی شد. ببخشید. از وقتی که برای همه ما میگذارید از صمیم قلب سپاسگژارم. اجرتون با خداوند متعال

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد که از کجا پروانه بگیرید. مهم این است که این پروانه را داشته باشید. پس در اخذ پروانه تردید نکنید.

  22. میلاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خوب هستین ؟
    ببخشید من لیسانس مدیریت دارم و میخوام برای ارشد شرکت کنم و مطمئنم رتبه تک رقمی میشم
    بنظر شما از نظر بازار کار و درامد مدیریت منابع انسانی بهتره یا مدیریت بازاریابی ؟؟/ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم بازاریابی بروید بهتر است.

  23. یحیی
    پاسخ

    سلام استادد عزیز ممنونم از لطف و محبتتون موضوع پایان نامه من مسولیت قراردادی شرکت های joc در قرارداد های ipc هستش خواستم بدونم چه منابعی در خصوص مسولیت قراردادی شرکت های نفتی وجود داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید به کتابهای مربوط از جمله کتاب نفت و گاز و کتاب بی او تی اینجانب مراجعه کنید. برخی از مقالات هم ممکن است مفید باشد.

  24. فرید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر
    من در یک دانشگاه دولتی در فراخوان بهمن ۹۷ حذب شده ام در سیستم سامانه نور رضوی تمام تیک های مربوط به جذب زده شده است آخرین تیک مربوط به هیات جذب دانشگاه بود که حدود دوهفته پیش زده شده و من هم اکنون در دانشگاه مربوطه بعنوان حق تدریس در ترم بهمن مشغول به کار شده ام تا ابلاغ بنده صادر شود مخواستم بدونم پروسه باقی مانده که اگر اشتباه نکنم شامل تایید هیات جذب وزارت علوم واختصاص ردیف استخدامی هست چه بازه زمانی طول میکشد و بنظرتون می تونم امیدوار باشم برای همین ترم ابلاغ حکم بدست من برسد؟ و اینکه حداقل واحدهای من برای ترم جاری یعنی ۱۰ واحد رعایت نشده است و من ۸ واحد دارم دانشگاه بیان میکند در صورت ابلاغ حکم چون ترم اول هست مشکلی نیست. می خواستم بدونم واقعا بعدا مسئله ای پیش نمیاد؟
    متشکرم از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کمی واحد اشکالی ندارد ولی اختصاص ردیف استخدامی ممکن است زمان بر باشد یا ظرفیت دانشگاه پر باشد. به هر حال باید صبور باشید.

  25. حسین
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر جناب دکتر شیروی
    استاد گرامی بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و علاقه مند به رشته حقوق نفت و گاز(البته رشته شغلیم در حال حاضر مرتبط با حقوق نفت نیست) در مقطع دکتری هستم؛ با توجه به اینکه مقالات و کتاب های حضرتعالی را تا حدودی مطالعه کردم میتونم در این رشته موفق بشم؟ و آیا لازم هست که پایان نامه ارشد حقوق خصوصی ام رو با موضوع نفت بردارم که در مصاحبه دکتری تاثیر داشته باشه یاخیر؟ درضمن بنده ۳۰ سال سن دارم؛ ممنون از سایت خوبتون و اینکه برای دانشجویان وقت می گذارین؛سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است پایان نامه مرتبط به مسائل تجاری بین المللی و یا نفت و گاز باشد. در ضمن باید زیاد مطالعه کنید که خودتان را برسانید به سطح فارغ التحصیلان ارشد این رشته ها.

  26. نسیم احسانی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب حضور استاد گرامی
    من ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی هستم.قصد دارم در آزمون دکتری تجارت بین الملل( نفت و گاز یا تجارت و سرمایه گذاری) شرکت کنم.سوال بنده از جنابعالی این هست که به نظرشما با توجه به سوابق تحصیلی من و با یک سال مطالعه منابع گسترده این رشته میتونم تسلط لازم رو پیدا کنم به نحوی که بتونم رتبه بالا کسب کنم.چون خودم احساس میکنم منابع این رشته خیلی زیاد هستن و با یک سال مطالعه امکان اشراف بر اونها رو ندارم.از راهنمایی و توصیه های مشفقانه شما سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست ولی باید خودتان را برسانید به سطح فارغ التحصیلان ارشد حقوق تجارت بین الملل و نفت و گاز که قدری نفس گیر است.

  27. امیر
    پاسخ

    با عرض سلام .برای شرکت در ازمون وکالت حقوق تجارت بین الملل باید چه مدرکی داشت و تحصیل کردن در کشورهایی که common law یا civil law هستند آیا تفاوتی ایجاد میکند برای شرکت در ازمون؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکالت حقوق تجارت بین الملل نداریم. حقوق تجارت بین الملل یک رشته دانشگاهی است برای مقطع ارشد ولی وکالت نیاز به لیسانس حقوق دارد. و نیاز به ارشد ندارد.

  28. زهرا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من لیسانس محیط زیست دارم و میخوام ارشد بهداشت محیط بخونم .
    اگر تا دکتری ادامه بدم میتونم هیئت علمی بشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم این رشته ها با هم یکسان نیستند. با اساتید خودتان مشورت کنید.

  29. زهرا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    ببخشید اقای دکتر حقوق هیئت علمی مربی با پایه ۱۶ حدودا چقدر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید شش میلیون

  30. شیواخردادی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت استادارجمند
    یک سوال خیلی مهم داشتم خدمتون
    من لیسانس حقوق ازدانشگاه آزاددارم بامعدل۱۷:۸۰
    وزبان آلمانی روشروع کردم وتاچندمدت دیگه مدرک B2رومیگرم
    وبرای ارشددارم برای آلمان اقدام میکنم باهزینه شخصی خودم میخوام برم نه به عنوان بورسیه
    بنظرتون شانسی برای پذیرش دارم؟؟برای حقوق تجارت بین الملل
    یادرنهایت حقوق بشر
    لیسانس حقوق ایران مورد پذیرش آلمان هست آیا؟؟؟ وبنظرتون چه کلاس ویاچه دوره هایی رو بگذرونم تابتونم گپ تحصیلیم رو ورزومه بهتری داشته باشم
    استادممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکانش هست. مشکل خاصی نست.

  31. سهند
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من خیلی کلافه ام. دو جا میخوان حکم هیات علمیم رو بزنند. جای اول رشته جامعه شناسی دانشگاه اصفهان و دوم رشته جامعه شناسی دانشگاه محقق اردبیلی‌.
    خودم هم بچه تبریزم ومسافت از تبریز تا اردبیل سه ساعت است.
    منتها اردبیل فقط لیسانس و ارشد داره و یه دانشگاه کوچیک است.
    البته در اردبیل اکثر کارهای اداری رو رفتم ولی هنوز حکمم رو امضا نکردم و تردید دارم. نمیدونم چیکار کنم.
    به نظرتون کدامیک به صلاحمه؟ این را هم بگم که درسته اصفهان میخواد جذبم کنه اما گروه اونقدرها هم دلش با من نیست.
    لطفا رهنماییم کنید.چون بحث سرنوشتم هست.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همون اردبیل بروید. بلاخره با جذب شما دکتری هم می آورند. نگران نباشید.

  32. سیدحسن جلالی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر!
    بنده ۵۳سالمه کاردانی مدیریت دارم.آیامیتوام کارشناسی حقوق بخوانم ودرآزمون وکالت شرکت کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سن شما برای آزمون وکالت گذشته است. به اضافه اینکه شما باید لیسانس حقوق داشته باشید و نمی توانید صرفا کاردانی به کارشناسی حقوق داشته باشید.

  33. دانشجو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد . سوالی داشتم از خدمتتون ممنون میشم راهنمایی بفرمائید:
    ۱. استاد ایا خروج از حدود اختیارات عنوان شده در قانون داوری آنسیترال که موجب ابطلال رای میشود نادیده گرفتن قوانین و مقررات داخلی و بین المللی داوری را هم در بر میگیرد یا صرفا به خروج از اختیارات مندرج در موافقت نامه مربوط می شود ؟
    ۲. استاد ایا نادیده گرفتن قوانین و مقررات داخلی و بین المللی داوری توسط داور و خلاف مقررات مذکور عمل کردن می تواند مانع نظم عمومی را به همراه داشته باشد ؟ در خصوص پاسخ به این سوالات منبعی داریم که بتواند کمکی کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- اختیارات ربطی به این رعایت قوانین و مقررات ندارد. ۲- نظم عمومی را نمی توان گرفت ولی اصولا در داوری بین المللی تشخیص رعایت قانون به عهده خود داوران است.

  34. Mahan
    پاسخ

    با سلام؛ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی هستم. خواستم بدونم کدوم کشور و دانشگاه برای تحصیل در رشته مرتبط با حقوق قراردادهای بانکی مناسب است؟ وضعیت بورسیه و فاند چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید در اینترنت سرچ کنید و سایت دانشگاه ها را ببینید.

  35. نینا
    پاسخ

    با سلام من کارشناسی نساجی دارم با معدل ۱۸ارشد بیوتکنولوژی میخوانم و بنا به دلایلی مجبورم در شهری تحصیل کنم که گرایش دکتری فقط مهندسی شیمی دارد با این وضع احتمال دارد هیئت علمی شوم در یک دانشگاه غیر دولتی ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدون تحصیل در دانشگاه های خوب و رشته های مرتبط امیدی به هیات علمی نداشته باشید.

  36. مجتبی رنجی
    پاسخ

    با سلام اینجانب در رشته ارشدمیکروبیولوژی دانشگاه آزاد واحدکرج در سال جاری پذیرفته شدم والان در شروع ترم دوم هستم آیا قانونی برای تغییر گرایش برا ی بنده وجود دارد تا از گرایش صنعتی در رشته میکروبیولوژی به گرایش بیماریزا در همان رشته یعنی میکروبیولوژی تغییر گرایش بدهم لطفا راهنمایی کنید . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا در ارشد تغییر رشته نیست ولی با این وجود از دانشگاه خودتان سوال کنید.

  37. بارانا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    برای شرکت در جلسه کنکور ارشد ،حتما باید کارت ملی همراه باشد ؟من کارت ملی ام گم شده و المثنی تا روز کنکور بدستم نمیرسد …چاره چیست ؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شناسنامه و یک مدرک دیگر مثل گواهینامه یا پاسپورت با خودت داشته باشید فکر نکنم مشکلی باشد.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید من میخوام خارج از کشور ادامه تحصیل بدم لیسانس حقوق دارم به نظر شما کدوم گرایش رو خارج از کشور بهتره که بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته هایی که جنبه تجاری و اقتصادی و مالی دارد بهتر هستند.

  39. حامد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    اینجانب ۳۷ ساله دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات عربی و ارشد مترجمی زبان عربی هستم. به دلیل اینکه این رشته درآمد و آینده خوبی ندارد تصمیم به تغییر رشته به حقوق و شرکت در آزمون های وکالت و قضاوت گرفتم و الان شاغل به تحصیل در ترم ۲ کارشناسی حقوق پیام نور هستم. برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد حقوق، شما چه گرایشی از رشته حقوق رو با توجه به مدرک ارشد مترجمی عربی بنده پیشنهاد میفرمایید و در کل، آینده شغلی بنده در رشته حقوق رو چگونه ارزیابی میفرمایید؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه وکالت و نه قضاوت نیاز به ارشد ندارد ولی حقوق خصوصی بخوانید

  40. امین
    پاسخ

    سلام. کارشناسی حقوق از پیام نور دارم و ارشد فقه از دانشگاه دولتی روزانه با معدل ۱۷.۵۰اگه بخام برای دکتری استعداد درخشان شرکت کنم میتونم بدون آزمون وارد دانشگاه دولتی مثله تهران بشم؟ با توجه به اینکه مدرک کارشناسیم از پیام نور بوده نه دانشگاه دولتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا برای تقاضای استعداد درخشان باید حداقل دو مقاله داشته باشید و در مجموع بعید می دانم حتی با دو مقاله هم در دانشگاه تهران بشود. بخصوص که معلوم نیست شما بلاخره حقوق خوانده ای یا فقه.

  41. سحر
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم.تا حالا برای کارهای تحقیقی دانشگاهیم دنبال موضوع گشتم و واقعا تلاش کردم ولی هیچ وقت یه موضوع اصلا کار نشده رو پیدا نکردم حالا برای پایان نامه به مشکل برخوردم. ضمن اینکه برای دکترا میخوام مقاله داشته باشم. امکان داره کمی راهنمایی بفرمایید چطور باید عنوانی کار نشده رو پیدا کنم. دانشجوی یک دانشگاه دولتی خیلی خوب هم هستم ولی تا الان هیچ راه و روشی مناسب پیدا نکردم. سپاس گذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خواندن مقاله ها و ایده گرفتن از ان یک راه است. صحبت کردن با اساتید و راهنمایی گرفتن روش دوم و روش سوم مطالعه مقالات خارجی و انتخاب یک موضع تطبیقی که مشکل تکرار را پیدا نکند.

  42. مژگان خ
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید استاد عزیز
    برای اینکه بتونم تست های متون حقوقی آزمون ارشد رو با درصد بالایی بزنم، سواد عمومی زبان کمکم میکنه یا مطالعه ترمینولوژی های حقوقی؟ واژه تخصصی یاد بگیرم بهتره یا زبان عمومی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مهم زبان عمومی و پایه است. البته خواندن کتابهای متون حقوقی یک و دو اینجانب را نیز توصیه می کنم.

  43. امید
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.. خسته نباشید..
    استاد من ۶سال از دیپلمم گذشته.. خدمت رفتم و اومدم و میخوام رشته حقوق رو ادامه تحصیل بدم.. دیپلم فنی دارم برای اینکه بخوام حقوق بخونم باید دیپلم انسانیمو بگیرم و در پیام نور ادامه تحصیل بدم.. استاد به نظر شما آیا میتونم موفق باشم با توجه به علاقم به این رشته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نه لازم است که دیپلم انسانی بگیرید و نه در پیام نور بخوانید. اگر پیش دانشگاهی داشته باشید می توانید در بهترین دانشگاه های کشور تحصیل کنید به شرط اینکه سخت درس بخوانید.

  44. لیلا خاتمی
    پاسخ

    سلام استاد
    بنده سال گذشته حقوق خصوصی دانشگاه قم قبول شدم بخاطر آزمون وکالت نرفتم حالا نه ارشد میخوانم نه وکالت قبول شدم
    کلا خودم را باختم.
    دوست دارم در زمینه قراردادهای تجاری بین المللی تبحر داشته باشم و در این زمینه نیز در آینده فعالیت شغلی داشته باشم
    اما سطح زبان ام بسیار ضعیف است اگر زبانم را در کنکور سفید بگذارم آیا احتمال قبولی در دانشگاه تهران را از دست میدهم؟
    به نظر شما بنده ارشد حقوق خصوصی بخوانم؟ با اینهمه رویاهایی که در سر دارم!
    به فرض پیشرفت در زبان امکان دارد با گرایش حقوق خصوصی درمقطع دکتری تجارت بین الملل در کشورهای اروپایی قبول یا بورسیه شوم؟
    تلاش و مطالعه و ترمیم روحیه و انگیزه بامن ،راهنمایی و معرفی منابع خوب برای تجارت بین الملل باشما
    به امید روزی که دانشجوی شما در دانشگاه تهران باشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر می خواهید در زمینه بین المللی کار کنید باید زبان را جدی بگیرید. اما اینکه زبان را نزنید و باز در دانشگاه تهران قبول شوید، خب این بستگی به نمره کل شما دارد.

  45. علی
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم رشته علوم تربیتی بهتریاروانشناسی باکارشناسی علوم تربیتی با۳۰سال سن میشه وارداموزش پرورش شدیانه مدرک ازدانشگاه پیامنوراگه نه ایاموقعیت شغلی رانشناسی بهترنیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، روانشناسی شاید بهتر باشد ولی از اینکه چطور جذب آموزش و پرورش بشوید باید به فراخوان های آنها مراجعه کنید یا منتظر بمانید که فراخوان بدهند.

  46. مهراوه اردکانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دکتری از دانشگاه دولتی دارم ولی ارشدم از دانشگاه آزاد تهران هست. امسال ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شدم. آیا برای بهتر کردن رزومه ارزش داره ارشد مجدد بگیرم . هدفم هیات علمی دانشگاه و پژوهشگاه هست. البته ۷سال سابقه تدرس و حدود ۲۱ مقاله ISI دارم. ولی دانشگاه آزاد ارشد رو کل رزومه من نقش منفی داره. به نظرتون ارشد مجدد دانشگاه صنعتی اصفهان را بخونم یا در سن ۳۸ سالگی ارزش نداره؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی موثر نیست به خصوص اگر حالا شما ۳۸ ساله شده اید. بهتر است برای هیات علمی دانشگاه ازاد اقدام کنید.

  47. علی
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی
    بنده دکترای تخصصی ادبیات از دانشگاه خوارزمی تهران و رزومه پژوهشی نسبتا خوبی دارم. امسال در آزمون دبیری ادبیات آموزش و پرورش پذیرفته شدم. سوالم این است آیا برای هیئت علمی شدن که پنج سال دیگر فرصت دارم اگر با آموزش و پرورش همکاری نکنم باید خسارتی بپردازم و یا اینکه می توان هم دبیر آموزش و پرورش بود و هم هیئت علمی دانشگاه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو تا که نمی شود و الا همه استادان دانشگاه حالا دبیر آموزش و پرورش هم بودند.

  48. عادل
    پاسخ

    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    درباره دبیر دیوان داوری،در ایران هیچ منبعی موجود نیست.آیا دبیر دیوان نقش داور چهارم دارد؟چگونه میتوان جرحش کرد؟چگونه انتخاب می شود؟
    آیا مقاله ای سراغ دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دبیر دیوان، اگر هم وجود داشته باشد، بیشتر یک مقام اداری است تا یک مقامی قضایی که در داوری نقش قضاوتی دارد.

  49. مینا
    پاسخ

    سلام و احترام .من حسابداری را از هنرستان شروع کردم و کاردانی را در دانشکده تربیت دبیر دکتر شریعتی و کارشناسی و ارشد را در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با معدلهای بالای ۱۸تموم کردم و در حال حاضر در یکی از واحدهای سما دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس مشغول فعالیت هستم .اقای دکتر هدف آینده م تنها هئیت علمی شدن در یکی از دانشگاه‌های آزاد تهران هست آیا مقطع دکترامو همون دانشگاه آزاد تهران مرکز بخونم یا دولتی با توجه به اینکه در دانشگاه خودم تقریبا با همه اساتیدم آشنایی دارم ؟؟؟با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب بهتر است که دولتی بخوانید.

  50. دانشجو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد .در مورد بحث شرایط شناسایی آرای داوری خارجی در قوانین داخلی و اسناد بین المللی تحقیقی انجام می دهم که نیاز به منابع اعم از کتاب و یا مقاله دارم ولی در این مورد مطلبی پیدا نمیکنم. ممنون میشم لطف کرده و در این مورد راهنمایی بفرمائید. سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک فصل کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب به این موضوع اختصاص دارد. کنوانسیون نیویورک هم منبع خوبی است. همچنین کنوانسیون ایکسید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *