پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. بهار
    پاسخ

    سلام دکتر
    پروژه تخصصی یه درس سه واحدی اختیاری در دوره کارشناسی هست . میشه این درس رو در ترم تابستان گرفت ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم اگر ارائه شود خب می شود گرفت و اگر در تابستان ارائه نشود، نمی شود گرفت.

  2. فرید
    پاسخ

    جناب آقای دکتر
    با سلام و احترام

    اگر امکان دارد می خواستم بدونم حقوق دریافتی یک استادیار پایه ۱ در یک دانشگاه دولتی در شهرستان در سال ۱۳۹۸ چقدر است؟ اگر دقیق هم نمی دانید حدودش رو بفرمایید ممنون میشم.
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بین حدود ۴ تا ۵ میلیون باید باشد.

  3. صبا
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    در نیمسال دوم میخواهم درسی را معرفی به استاد بگیرم ، این درس در این ارائه شده است ولی میخواهم آن را با استادی دیگر که ترم های قبل ارائه میدادند اخذ کنم … ایا ممکن است ؟یا باید با همان استادی که این ترم ارائه شده است گرفته شود؟؟ و بعد اینکه ایا معرفی هزینه دارد ؟حتی اگر استاد ان استادی نباشد که این ترم ارائه داده است ؟؟دولتی هستم و خارج از سنوات نیستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این بستگی به گروه دارد که معرفی به استاد را اعلام می کند.

  4. پريسا
    پاسخ

    با عرض ادب خدمت شما
    میخواستم از شما بپرسم با توجه به اینکه جنابعالی دانشگاه ادلاید تحصیل کردید ، در حال حاضر کدام دانشگاه استرالیا را برای مقطع ارشد تجارت بین الملل پیشنهاد میفرمایید.
    من از دانشگاه ملبورن و پورت مکواری پذیرش دارم میخواستم بدونم کدوم رو پیشنهاد میفرمایین.
    ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ملبورن عالی است.

  5. پریناز
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید بنده لیسانس الکترونیک دارم و برای ارشد قصد دارم زبان بخونم و در آینده تدریس داشته باشم در دانشگاه بنظرتون این ممکنه یا رشته های غیرمرتبط سخت میکنه کارمو؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه ها آنقدر با فارغ التحصیلانی روبرو است که همه مدارک آن از بهترین دانشگاه ها و مرتبط که جایی برای کسانی نیست که از دانشگاه های درجه های پایین تر فارغ التحصیل می شوند یا مدارک آنها مرتبط نیست.

  6. دکتر سعید ابراهیمی
    پاسخ

    باسلام محضر استاد ارجمند وفرهیخته. اینجانب متولد ۵۸
    دیپلمه ریاضی با دارا بودن سوابق تحصیل در رشته فقه و مبانی از مقطع کارشناسی تا دکتری که بترتیب در دانشگاههای ادیان ومذاهب -فردوسی مشهد و دانشگاه تهران(اتمام دکتری در سال ۸۹) بوده است. ضمن احاطه به زبان خارجه متعاقبا از سال ۹۳ شروع به تحصیل در کارشناسی حقوق پیام نور نوشهر نموده و اوایل سال ۹۹ به خاتمه می رسد . برفرض اینکه مقاطع ارشد و دکتری حقوق را از دانشگاههای معتبر اخذ نمایم ایا امکان جذب در گروه حقوق یا بسترهای همطراز خواهم داشت یا اینکه روند تحصیلی را مناسب
    چنین سطحی از تقاضا نمی دانید؟ اظهارنظر جنابعالی مورد استفاده و موجب مزید امتنان خواهد بود. ارادتمند شما – سعید ابراهیمی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به سن شما، احتمال هیات علمی تقریبا نیست. به اضافه اینکه برای هیات علمی پیام نور هم کمکی نمی کند

  7. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید خواستم بپرسم معدل ۱۷ کارشناسی روزانه برای آزمون و مصاحبه دکتری ضعف محسوب می شود؟ اگر ضعف هست در چه حد میتواند تاثیر بگذارد؟ یعنی میتواند منجر به رد شدن شود؟ باور بفرمایید اساتید ما در آن دوره به شدت سختگیر بودند…
    با تشکر که پاسخ بنده را میدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ضعف نیست.

  8. جاوید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    ببخشین میخواستم بدونم مدرک پردیس خودگردان اعتبارش بیشتر یا ازاد با مدرک پردیس میتوان تدریس کرد و یا مورد تایید هست جون خیلی از اساتید دوره ارشد ما گفتن پردیس مورد تایید ادارات نیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس بنظرم بهتر است.

  9. جواد ن
    پاسخ

    سلام استاد
    من دانشجوی ارشد نفت و گاز ترم اول پردیس هستم. احتمال میدهم نمرات پایان ترمم خوب نباشد و معدل خوبی نیاورم و در نتیجه مشروط شوم. البته دانشجویان ترم بالایی میگفتن شما خوب نمره میدهید. حالا با توجه به اینکه من پاسخنامه را کاملا پر نمیکنم و خلاصه مینویسم, چقدر احتمال میدهید نمره قبولی بگیرم. و با این اوضاع شما مصلحت میدانید که از این دانشگاه بروم و در دانشگاه دیگری از اول دوره ارشد را شروع کنم؟ یا بمانم و ادامه تحصیل دهم شاید ترم های بعد بهتر شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا باید صبر کنید که اوراق امتحانی شما تصحیح شود. شاید نمره از آنچه که فکر می کنید بهتر باشد. در ضمن بجای تغییر دانشگاه خب تمرکز بیشتری روی درس هاتان بگیرید که نمرات اتان کم نشود.

  10. علی
    پاسخ

    آقای دکتر عزیز سوالی داشتم از خدمت شما.
    تاریخ صدور حکم پیمانی از چه زمانی است؟ متاسفانه دانشگاهها انگار سلیقه ای عمل می کنند. بعضی ها از زمان جلسه هیات جذب دانشگاه، بعضی از زمان تایید هیات جذب وزارت علوم، حتی بعضی از دانشگاهها از زمان اختصاص ردیف استخدامی.
    مگر قانون مشخصی وجود ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر قانون مشخصی وجود ندارد ولی معمولا اول ترم می زنند.

  11. حسن
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر من در آستانه تصمیم گیری در باب یک امر مهم در زندگیم هستم.
    دو جا شانس مساوی هیات علمی در رشته جامعه شناسی دارم.
    اولیش دانشگاه اصفهان که ارشد و دکترا هم داره.
    دومیش دانشگاه محقق اردبیلی که فقط ارشد رو داره و دکترا نداره.
    طبق رنکینگ دانشگاه ها، اصفهان دانشگاه درجه یک است ولی محقق اردبیلی فقط دوره لیسانس و ارشد رو داره و شهر کوچیکی هم هست.
    خودم هم اهل تبریز و ساکن تبریزم.
    به نظرتون با توجه به تمامی جنبه ها،کدام دانشگاه را انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه اصفهان برتری دارد ولی اگر از جهت اینکه اهل تبریز هستید، خب همون محقق اردبیلی را بروید و بعد آن جا دکتری بیارید و صرف نداشتن دکتری مشکلی نیست.

  12. یوسف
    پاسخ

    آیا یک کارمند رسمی یک دستگاه می تواند بدون منفک شدن از آن در موسسات غیر انتفاعی عضو هیات علمی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به صورت نیمه وقت بله.

  13. سجاد معمارزاده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. یه سوال خیلی مهم دارم. من لیسانس مهندسی مکانیک دارم. معدل بالای ۱۵ دولتی. ارشد تاریخ خوندم ولی متاسفانه معدلم ۱۴.۵شد. الان میگن دکتری تاریخ بخونی حتی معدلت ۲۰ بشه باز نمی تونی برای هیات علمی شدن تاریخ اقدام کنی. چون معدل ارشد زیر ۱۶ شده. نظر شما چیست. میخوام برگردم ارشد مکانیک بخونم ولی الان ۳۲ سالمه. زمان ازدست میره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با نداشتن لیسانس تاریخ، احتمال پذیرش شما در هیات علمی تقریبا نیست. با این معدل هم که شرایط را هم ندارید. خیلی با ادامه تحصیل نمی توانید روی هیات علمی حساب کنید. چون سن اتان هی دارد می رد بالا.

  14. فرحان
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی ارشد حقوق هستم گاهی اوقات صحبت های بعضی از دوستان رو که می شنوم دلسرد می شم که خوندن ارشد و دکتری چه فایده ای داره !!میشه منو از این سردرگمی نجات بدید:
    ۱. آیا من با داشتن مدرک لیسانس از آزاد و ارشد ( و دکتری ) دانشگاه تهران می تونم عضو هیئت علمی بشم ؟
    ۲. تصمیم خودم اینکه از ارشد انصراف بدم و برای دندانپزشکی بخونم اما خیلی مردد هستم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- احتمال هیات علمی در دانشگاه های آزاد هست ولی در دولتی درجه یک ممکن است سخت باشد. ۲- آیا می توانید دندانپزشکی قبول شوید؟ اگر می توانید قبول شوید خب بروید.

  15. مرتضی
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    بنده کارشناسی حقوق در دانشگاه دولتی و ارشد خصوصی را در دانشگاه آزاد خوانده ام، ۲۹ ساله هستم و با توجه به علاقه زیاد به حقوق تجارت بین الملل و تسلط نسبی بر زبان انگلیسی به نظر شما بهتر است برای ارشد مجدد این رشته در دانشگاه های تهران تلاش کنم و سپس دکترا ، یا اینکه دکترای خصوصی بخوانم و مسائل تجارت بین الملل را بصورت خودخوان دنبال نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است در دانشگاه دولتی رشته تجارت بین الملل را در مقطع ارشد بخوانید.

  16. فریبا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    من حدود یک سال هست که در مقطع دکتری از دانشگاه امیرکبیر فارغ التحصیل شده ام و حدود ۲۰ مقاله ISI در رزومه خودم دارم و هم مقطع ارشد و هم دکتری بدون آزمون بعنوان شاگرد ممتاز و سهمیه استعداد درخشان پذیرفته شدم در فرخوان قبل از طرف یکی از دانشگاه های کشور دعوت به مصاحبه شده و بعد بعنوان نفر اول در مصاحبه علمی و عمومی قبول شدم و در حال حاضر فرایند جذب در حال انجام است. سوال من این هست که به نظر شما بهتر نبود صبر می کردم تا از طرف یکی از دانشگاههای تهران یا حداقل نزدیک به محل زندگی خودم دعوت به مصاحبه می شدم و شانس خودم برای پذیرفته شدن در یک دانشگاه تراز اول امتحان می کردم؟ (با توجه به اینکه دانشگاه مورد نظر که من بعنوان هیات علمی در آن پذیرفته شده ام اولین جایی هست که من برای مصاحبه دعوت شدم و از طرفی همه می گویند که نباید این موقعیت را از دست بدهم) و سوال دیگه ای هم داشتم از خدمت شما اینکه با توجه به مسافت زیاد این دانشگاه تا شهرستان محل زندگی من و نگرانی خانواده ام، می توانم در چند سال آتی امیدی برای انتقالی به یکی از دانشگاههای استان خودم داشته باشم؟
    خیلی متشکرم از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انتقال که خیلی سخت و مشکل است و بهتر است روش خیلی حساب نکنید. اما اینکه آنجا که شما را پذیرفته اند نروید به این امید که در تهران یا نزدیک تر جایی باشد، ریسکی است. بنظرم اگر خیلی سخت نیست و علاقه مند به هیات علمی هستید همون جا را بروید.

  17. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد عرض ادب
    چرا دانشگاه تهران با وجود بهره مندی از اساتید مجرب همچون شما در زمینه نفت و گاز، رشته مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز ارائه نمیده؟ چرا این رشته باید در انحصار یک دانشگاه باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، راه اندازی رشته های دکتری این روزها سخت شده است به اضافه اینکه این رشته ها واقعا استاد می خواهد که کم است.

  18. شبنم اسماعیل زاده
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم ۳ کارشناسی ارشد دانشگاه تهران هستم واحدهای درسیم تمام شده آیا میتوانم در دانشگاه آزاد شهرستان تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. باید حداقل ارشد را داشته باشید. با این همه فارغ التحصیل ارشد، احتمال اینکه به تدریس شما نیاز باشد خیلی کم است.

  19. امین
    پاسخ

    سلام استاد من کارشناسی حقوق را از فراگیر پیام نور جلفا با معدل ۱۴ و ارشد جزا رواز پردیس ارس دانشگاه تبریر با معدل الف اخذ کردم و به انگلیسی تسلط مطلق دارم و یه مقاله در دانشگاه دارم و دو کتاب نوشتم بنظرتون بخوام برم اقامت یه کشور اروپایی دکترارو ایران طی کنم بعد برم یا مثلا در ماکس پلانک؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است برای ارشد دیگری اقدام کنید و بعد دکتری

  20. رضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر؛ سوالی خدمتتان داشتم آقای دکتر آیا کسی در مقطع دکتری امتحان جامع داده و قبول شده و کارمند رسمی می باشد آیا میتونه از مزایای دکتری (حقوق) استفاده کنه یا این که باید حتما رساله را دفاع کنه تا مزایا شامل او بشود؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر. دکتری که هنوز نگرفته است. در ضمن ادارات فقط یک بار اجازه تعدیل مدرک را می دهند و اگر قبلا از آن استفاده کرده باشید، دیگر امکان استفاده نیست.

  21. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر بزرگوار حقیر لیسانس حسابداریمو از دانشگاه دولتی گرفتم و ارشدم با معدل ۱۷ از دانشگاه آزاد الانم داننشجوی ترم ۳ دکتری دانشگاه ازاد اهواز هستم کتاب ثبت شده در کتابخونه ملی و ویراستاری دو کتاب دیگه بودم چندین مقاله علمی پژوهشی و ترویجی داخلی و خارجی معتبر دارم و همچنین همایش داخلی پدرم ایثارگر هستن خواستم بپرسم پس از اتمام دکتری ایا امکان جذب هئیت علمی در دانشگاه های دولتی هست مثلا یاسوج یا بوشهر اصلا امکان عضویت هئیت علمی فارغ التحصیلان دکتری ازاد در دانشگاه های دولتی هست؟ با توجه به اینکه تو استان ما دکتری حسابداریم زیاد نیست و کلا حسابداری هنوز دکتراش زیاد نیست راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید می دانم.

  22. مهسا
    پاسخ

    با سلام و احترام به آقای دکتر؛
    بنده دانشجوی ترم یک در رشته روانشناسی هستم و ۱۸ واحد اتخاذ کردم.
    اگر در یک درس تخصصی و دو واحده، نتونم نمره قبولی بگیرم، شرایط چطور خواهد بود ایا کل ترم مشروطی حساب می‌شه یا فقط اون درس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فقط همون درس را باید مجددا امتحان بدهید مگر معدل شما زیر دوازده قرار گیرد که مشروط می شوید.

  23. فرزانه فرشباف کامل
    پاسخ

    سلام
    می خواستم بدانم در مصاحبه ی جذب هیات علمی در دانشگاهای علوپزشکی چه سوالات پرسیده می شود

    پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واقعا سوالات را نمی توان در هیچ مصاحبه ای پیش بینی کرد. بستگی به افرادی دارد که مصاحبه می کنند. معمولا از کارهای قبلی، انگیزه، سوالاتی از مقالات یا رساله یا پایان نامه شما ممکن است مطرح شود.

  24. آریان
    پاسخ

    سلام دکتر جان وقتتون بخیر ببخشید شما چه کشورهایی رو برای رشته های علوم انسانی مثل روانشناسی که درامد بالا داشته باشن پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، درآمد بالا متعلق به کشورهای صنعتی است. کشور فقیر که درآمدزا خیلی نیست مگر از رانت و فساد.

  25. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید خواستم بپرسم تفاوت حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجاری اقتصادی بین المللی در چیست و کدامیک کاربردی تر است ؟ آیا دانشگاه تهران با توجه به اینکه این رشته را تازه آورده اساتید متخصص این رشته را دارد یا همان استادان حقوق خصوصی زحمت تدریس این گرایش راهم میکشند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا دانشگاه تهران این رشته را جدید نیاورده و حالا بیش از یک دهه از آن می گذرد. ثانیا خیلی از جهت محتوی این دو رشته فرق ندارد. حقوق تجارت بین الملل شناخته شده و چارچوب آن مشخص است: تجارت بین الملل. ولی انگار رشته تجاری اقتصادی ترکیبی از مباحث تجاری و اقتصادی است.

  26. Sahar
    پاسخ

    سلام من میخوام انتقالی بگیرم برا دانشگاه پیام نور کرج ب تهران امکان پذیره؟ شهریه اش تغییر میکنه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا اجازه نمی دهند والا همه می روند شهرستان ثبت نام می کنند و بعد انتقالی به تهران می گیرند. ممکن است بتوانید یکی دو ترم مهمان شوید.

  27. محمد
    پاسخ

    باسلام
    من در رشته حقوق دانشگاه علوم قضایی تهران لیسانس، و حقوق جزا در دانشگاه ازادمشهد ارشد گرفته ام. میخواستم ببینم چه میزان احتمال قبولی در مقطع دکترا دانشگاه دولتی وجود داره؟ اگر امکانش نیست که مجددا در دانشگاه دولتی اارشد بگیرم. ممنون میشم مبسوط جواب بدهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال قبولی برای شما هست. بجای ارشد دیگر، سعی کنید که برای آزمون دکتری آماده شوید.

  28. احمد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی
    احتراما امسال چه روزها و چه ساعاتی در زمینه ی مشاوره تشریف دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در طول ترم من چهارشنبه و پنج شنبه در پردیس فارابی قم دانشگاه تهران تدریس دارم.

  29. hasan
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز….استاد کسی که لیسانس وارشد ازاد بوده چقد شانس داره دکتری دولتی قبول بشه ….اخه من شنیدم چون دولتی نخوندم رتبه ام وروزمه ام خوب باش قبول نمیکنن ومصاحبه رد میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال دارد ولی در رقابت ممکن است باز بماند. بستگی البته به دانشگاه هم دارد که کجا شما مصاحبه شوید و چه رشته ای باشد.

  30. یوسف
    پاسخ

    سلام به نظر شما کسی که در زمینه ای استعداد و توانایی نداشته باشد ولی علاقه مند به آن رشته باشد در چه صورت تصمیم به خواندن برای آن رشته کند آیا نبود استعداد و توانایی و سابقه در آن زمینه دلیل منطقی بر عدم اتخاذ این تصمیم میباشد یا خیر؟حتما باید در زمینه ای که توانایی داریم به همان علاقه مند شویم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از کجا فهمیدید که استعداد و توانایی ندارید. انسان خیلی پیچیده است. تلاش و کوشش و جبران ضعف های قبلی باعث خواهد شد که شما بتوانید در رشته ای موفق شوید.

  31. ژالیا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید بنظر شما با لیسانس روانشناسی دانشگاه ازاد و معدل ۱۹.۱۲ و نیز آیلتس ۷ و دو مقاله isi و یک مقاله اسکوپوس امکان گرفتن فاند از دانشگاه های کانادا یا استرالیا در مقطع ارشد برایم وجود دارد ؟؟؟؟؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است ولی شانس خود را امتحان کنید. کلا در علوم انسانی اخذ فاند و بورسیه کم است به خصوص برای مقطع ارشد.

  32. لیلی
    پاسخ

    با سلام و تقدیم احترام
    من دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم با توجه به تساط قابل قبول بر زبان فرانسه و انگلیسی و رزومه ی پژوهشی خوب در زمینه ی موضوعات جزای بین الملل و جرم شناسی علاقه به اخذ دکترای دیگر در خارج از کشور بخصوص کشورهای اروپایی در زمینه ی جرم شناسی حقوق بزه دیدگان در مخاصمات مسلحانه و یا بین الملل ترجیحا در کشور هلند دارم با توجه به تجربیات شما سوالم این هست که اولا با توجه به سوابق من امکان اخذ بورسیه وجود دارد و یا خیر و دیگر اینکه بعد از اتمام دکترا در اروپا امکان اقامت دائم و یافتن شغل پژوهشی و یا دانشگاهی وجود دارد یا خیر
    با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بورسیه در این کشورها کم است ولی احتمال اینکه بدون شهریه بتوانید تحصیل کنید زیاد است.

  33. زهرا
    پاسخ

    سلام خدمت شما من آخرین سال از دوره کارشناسی هستم و رشته عربی دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستم بنده برای ارشد به این رشته علاقه ندارم و دوست دارم پیام نور روانشناسی ادامه تحصیل دهم خواستم بدونم نظر شما چیست آیا رشته غیرمرتبط مزای شغلی نصیبم نمی شود و درکل در حکمم ارشد ثبت می شود یا خیر
    ممنون میشوم جامع توضیح دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم برای اطلاعات عمومی خودتان خوب است ولی بعید است که این ارشد، باعث شرایطی برای کار و شغل بهتری بشود.

  34. احلام سادات
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دانشجوی ترم اول مهندسی کامپیوترم اما هیچ علاقه ای به رشتم ندارم و قراره بهمن ماه برم رشته ریاضیات و کاربردها دانشگاه پیام نور اهواز
    میخواستم ببینم کار درست انجام میدم چون علاقه بسیار شدیدی به ریاضی و استاد شدن دارم ؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم خیر. بهتر است مهندسی را ادامه بدهید.

  35. اتی
    پاسخ

    سلام یه سوال دارم
    کسی که دکتری حرفه ای داروسازی دارد از دانشگاه ازاد ایا امکان تحصیل در رشته پزشکی دارد و ایا وقتی فارغ التخصیل شد امکان کار در هر دو رشته رو دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان ادامه تحصیل هست.

  36. بابک
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر سوالی دارم بنظرشما برای مرد چهل ساله ۴۰ که میتونه خارج ایران دورشته حقوق و دندانپزشکی بخونه در دانشگاه معتبر بعدش میخواد برگرده ایران . وکار کنه بنظر شما اینده کدام بهتره ،الان شدیدا سردر گمه. ولی به هردو علاقه داره .البته در زمانیکه در ایران دیپلم گرفت در اثر اتفاقاتی نتونست رشته دلخواه قبول بشه باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دندانپزشکی

  37. مریم
    پاسخ

    سلام و خدا قوت! من لیسانس زیست شناسی دانشگاه دولتی دارم.ارشد قبول شدم اما بنابر دلایلی نرفتم.الان بعداز ده سال وبا وجود داشتن فرزند میل ادامه تحصیل باعث شد تا کنکور ارشد فرانسه بدهم و در علوم تحقیقات و پردیس شهید بهشتی پذیرفته شدم.( فرانسه را در آموزشگاه خواندم و آزمون دادن ارشد برای تعیین سطح خودم بود که در چه سطحی هستم) با توجه به اینکه به شدت در یادگیری فرانسه مصر هستم و استعداد هم دارم برای ادامه تحصیل از نظر شما تحصیل در پایه ارشد رو انتخاب کنم چون دارم امسال برای دانشگاه بهتر میخونم ویا از لیسانس اینر شته رو بخونم؟ و آیا با توجه به سنم که۳۳ هست میتونم امیدی به هییت علمی شدن در آینده داشته باشم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیأت علمی که بعید است ولی از همون ارشد بخوانید.

  38. صادرات
    پاسخ

    سلام. آیا کارمند بانک صادرات میتواند ضمن حفظ شغل فعلی پروانه ی وکالت اخذ کند؟ با توجه به اینکه بانک خصوصی هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو شغل نمی شود.

  39. sara
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من میخاستم برم پیام نور فراگیر
    اما نمبدونم رشته حقوق بهتره یا علوم تربیتی،؟ من ملایر هستم تو این شهر کوچیکی که هستم واسه کدوم رشته بهتر کار هست حقوق یا علوم تربیتی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب حقوق بهتره

  40. امید
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    میخواستم بدونم محدودیت سنی برای استخدام داروساز چقدر هس . با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  41. جواد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کاردانی آموزش ابتدای از تربیت معلم دارم و کارشناسی مشاوره اما ارشد مشاوره رو از پیام نور گرفتم بنظر شما امکان قبولی تو مصاحبه دکترای مشاوره آزاد یا پردیس دولتی دارم و اگه قبول بشم امکان هیات علمی شدن هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. بیشتر آزاد

  42. Alireza77
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید. من دانشجوی مهندسی صنایع ترم ۳ پیام نور از اول دانشگام دوست نداشتم الان میخوام عوض کنم دانشگاه برم آزاد بنظرتون برم دانشگاه آزاد با همین رشته خودم یا نه
    سوال دوم اینه رشته خوبی هس یا نه؟ خودم تحقیق کردم هم گفتن خوبه و نه دودل شدم الان حتی جوری شدم برم واسه ثبت نام دانشگاه افسری چون من گفتم هر رشته قبول بشم تا دکترا میخونم حساب کردم تا دکترا بخونم و برم سربازی تا بیام ۳۲ سالم شده حالا بعد از این واسم کار هس یا ن این سوال برام اما برم افسری حقوق میگیرم تازه بیمه میشم اینجوری حدود ۱۰ الی ۱۳ سال زندگی این طرف میشه لطفا کمکم کنید بهترین راه حل ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته بدی نیست ولی اگر علاقه نداری خب برو رشته دیگری.

  43. مهدی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. با آرزوی سلامتی. سوال من اینه که در یک سال گذشته مصوبه یا لایحه ای مربوط به مسائل نفت و گاز آیا تصویب شده که مطالعه آن موثر در آزمون دکترا باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع را در سایت ذکر کرده ام.

  44. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر بنده کارشناسی برقم رو با معدل ۱۶ در دانشگاه سراسری شهرستان گذروندم و معدل ارشدم تو دانشگاه علم و صنعت بالای ۱۸ هست و الانم در دانشگاه علم و صنعت دکتری میخونم و ۲ تا مقاله isi و چن تا مقاله داخلی و ثبت اختراع هم دارم ولی مشکل دوره کارشناسیم اینکه ۲ ترم متوالی (ترم ۱ و ترم ۲) مشروط شدم ، به نظر شما این مشروط بودن در دوره کارشناسی خیلی تاثیر میذاره تو جذب هیئت علمی دانشگاهای سراسری ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی کسی سراغ آنها را نمی گیرد.

  45. محمد
    پاسخ

    سلام
    شرط معدل بالای ۱۶ کارشناسی ارشد ،برای گزینش مدرسی دانشگاه علمی کاربردی چقدر جدی هست؟
    آیا امکان پذیرش برای معدل پایینتر به هیچ طریق دیگری نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این همه متقاضی احتمالا جدی است.

  46. علی
    پاسخ

    سلام دکتر عزیز من دانشجوی دکترای پرستاری هستم و تاریخ دفاع برای ۳۰/۱۰/۹۸ گذاشتند با توجه به فراخوان جذب هیات علمی صورتجلسه دفاع را که ۳۰ دیماه خورده و آخرین مهلت هم پایان دیماه میباشد میتونم صورتجلسه دفاع را بعنوان فارغ التحصیلی بفرستم یا صورتجلسه به منزله فارغ التحصیلی نمیباشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله.

  47. م.ن
    پاسخ

    سلام برای خوندن رشته بیولوژی تولید مثل از راه میکروب پزشکی بریم یا زیست فناوری کدوم بهتره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم.

  48. میلاد
    پاسخ

    سلام استاد بنده ترم یک جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه هستم و احتمالا سال دیگه سربازی معاف بشم الان دو دلم سال بعد برای دکترا اقدام کنم یا برای وکالت یا قضاوت.
    از طرفی ممکنه برای وکالت بخونم و سربازی معاف نشم . قضاوت رو هم دوست داشتم انقدر همه ی اساتید از بدی هایش گفتن که دلسرد شدم. و از طرفی زبانمم متوسط رو به بالا هست میخواستم امسال کاملش کنم و اگر بشه ایلتس با یه نمره خوب بگیرم . ورزشمم هست دارم برای مسابقه اماده میشم.
    هر جوریم حساب میکنم و هر چقدر برناممو فشرده میکنم نمیتونم هم وکالت و هم دکترا رو با هم بخونم وهم پایان نامه رو خوب کار کنم. از لحاظ مالی هم مشکل دارم ولی میتونم بگذرونم.
    حالا به نظر شما زبان انگلیسی و دکترا یا مطالعه برای وکالت یا قضاوت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است تمرکز کنید روی دکتری و بعد اگر قبول شدید خب بعد برای وکالت یا قضاوت اقدام کنید.

  49. ابوالفضل زارع مهرجردی
    پاسخ

    سلام.من کاردانی پیوسته حسابداری با معدل ۱۷.۷۷ دارم.مدرک کارشناسی ناپیوسته خود را در رشته حسابداری با معدل ۱۶.۶۸ را از دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز دریافت کردم و مدرک کارشناسی ارشد خود را با معدل ۱۶ از دانشگاه یزد در رشته حسابداری دریافت کردم.دومقاله علمی ترویجی و یک مقاله علمی پژوهشی دارم .می خواستم ببینم با این رزومه علمی چقدر شانس قبولی در مرحله مصاحبه دکتری دانشگاه دولتی را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شانس شما خوب است.

  50. مهرناز جعفری
    پاسخ

    سلام من میخام دانشگاه ازاد برم اما بین دوتا رشته حقوق وعلوم تربیتی موندم بنظرتون کدوم بازار کاری بهتری دارن خیلی استرس دارم نمیدونم واقعا کدوم انتخاب کنم بنظرتون حقوق بهتره یاعلوم تربیتی؟چرا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حقوق مسلما بهتر است ولی منوط به اینکه درس خوان باشید که بتوانید در آزمون حرفه های حقوقی مثل وکالت و قضاوت و غیره قبول شوید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *