پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مهتاب
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی .
    با تشکر از این همه محبت و لطفی که به ما دانشجویان عنایت میفرمایید .
    بنده در تابستانی که گذشت از شما کسب تکلیف کردم برای انخاب گرایش بین حقوق تجارت بین الملل و حقوق خصوصی و شما لطف فرمودید و بیان داشتید که من دو کتاب از نوشته های جناب عالی مطالعه کنم و این کارا هم فورا انجام دادم ، اکنون حقوق خصوصی را انخاب کردم هرچند که نمیتوانم از علاقه ام به حقوق بین الملل وتجارت بین الملل چشم پوشی کنم ، و اما دلیل مزاحمت بنده ، جناب شیروی من برای منبع مطالعه ی حقوق مدنی مجموعه کتاب های دکتر سید حسن امامی را انتخاب کردم ، آیا انتخاب من درست و کافی است ؟ از نظر شما اگر نیاز دارد که منبع را تغییر دهم چه کتاب هایی انتخاب کنم که فهمشان راحت باشند ؟
    و نهایتا باز هم تشکر میکنم از لطف سرشارتان .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حداقل دو منبع برای هر درس مطالعه کنید و کتابهای متون حقوقی و کتاب حقوق خانواده و حقوق قراردادهای اینجانب را نیز مطالعه نمایید.

  2. زهیر
    پاسخ

    سلام. می خواستم بدونم با مدرک کارشناسی علوم قران و حدیثی که سازمان سنجش به حافظان قرآن میده، امکان تحصیل در رشته های دیگه مثل روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مدرک کارشناسی باشد شما می توانید شرکت کنید.

  3. golgol
    پاسخ

    سلام من لیسانس زیست شناسی سلولی دارم میکروبیولوزی دانشگاه ازاد برای ارشد قبول شدم اما به فکر تغییر رشته به روانشناسی و یا مدیریت هستم کدام سمت را برای ادامه اینده دارتر میبینید ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ کدام را. بهتر است همون رشته خودتان را دنبال کنید یا برگردید عقب و دوباره از اول لیسانس مورد نظرتان را بخوانید.

  4. امنه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ازشما سوالی داشتم اینکه من پیام نور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دارم ولی آموزش محور ولی با این حال تحقیق پژوهشی انجام دادم و مقاله هم دارم راجع به این تحقیق ایا بنده میتونم تو دانشگاه آزاد تدریس کنم یا امکان ندارد؟ ممنون میشم پاسخ دهید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حق التدریس خیلی مشکلی ندارد ولی بعید است که به شما پیشنهاد تدریس بدهند.

  5. Peyman
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، در فراخوان ها شرط سنی ۴۰ گذاشته شده است. آیا مانند سایر شرایط سنی در استخدام ها که سن خدمت سربازی نیز اضافه میشود در اینجا نیز برای آقایان این مدت اضافه میگردد؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع دقیق ندارم باید به فراخوان مربوط مراجعه کنید.

  6. شهاب الدین
    پاسخ

    با سلام و احترام
    مدتی است به موضوع یکسان سازی قواعد حقوق در سطح بین الملل می اندیشم. چنانچه منبع یا مقاله ای در این خصوص مد نظر داشته باشید ممنون میشوم شاگرد خود را راهنمایی فرمایید. ضمنا کتاب حقوق تطبیقی حضرتعالی را مطالعه نمود ه ام.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب حقوق تجارت بین الملل هم بحثی در این خصوص هست.

  7. جواد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من کارشناسی خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی (بدون گرایش) تمام کرده ام و الان دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات (فلسفه و کلام اسلامی) هستم. میخواستم بدونم اگر برای دکتری کلام اسلامی یا کلام شیعه بخونم رشته هام مرتبط به حساب میان و مشکلی برای جذب شدن به عنوان هیئت علمی نیست؟ لطفا راهنمایی بفرمائید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مرتبط هستند.

  8. MM
    پاسخ

    با سلام.
    جناب دکتر بنده سالهاست دچار مشکلی هستم که به شدت ذهن مرا به خود مشغول ساخته. من بسیار برام مهمه که حتما هیات علمی دانشگاه سراسری بشم. متاسفانه به دلایلی که در اینجا قابل بیان نیس، اجبارا لیسانس خود را در پیام نور با معدل مناسب خواندم. فوق لیسانس خود را در دانشگاه سراسری با معدل خوب تمام کرده و دانشجوی دکتری در یکی از بهترین دانشگاه های سراسری کشور با معدل بالا هستم و استعداد درخشان این دانشگاه نیز می باشم. گرایش رشته دوره دکتری بنده نیز طوری بوده که اکثر دانشگاه های خوب به دنبال آن هستند و بارها اعلام نیاز کرده اند. با این حال چون ورود به این گرایش هم به دلیل ظرفیت پایین و هم به دلیل سخت گیری های دانشگاه های طراز اول بسیار سخت است، تاکنون فارغ التحصیل زیادی در این رشته و گرایش وجود ندارد و بنده خود نیز اولین ورودی به این رشته-گرایش هستم. موضوع اینجاست که بنده پیشنهاد هیات علمی دانشگاه ازاد را هم اکنون دارم. در واقع نگرانی از بابت هیات علمی در دانشگاه ازاد یا دانشگاه های غیر دولتی دیگر ندارم. اما من همواره از دانشگاه های غیر دولتی متنفر بوده و هرگز علاقه ای به هیات علمی شدن در انها ندارم. رزومه بنده بسیار خوب است. ۲۰ مقاله ISI و ISC، چند همایش، یک کتاب، دو طرح پژوهشی و سابقه تدریس در دانشگاه ازاد و دولتی را دارم. امسال که به فراخوان هیات علمی نگاهی انداختم، برخی دانشگاه های سراسری کم و نام و نشان همچون مازندران به شدت سخت گیری کرده و شرط سراسری بودن هر سه مقطع را بدون در نظر گرفتن سایر معیارها مطرح نمودند. در حالی که برخی دانشگاه های سطح اول مانند فردوسی سوای سایر شرایط منطقی، شرط سراسری بودن دو مقطع ارشد و دکتری و همچنین فارغ التحصیل دکتری دانشگاه های سطح اول را عنوان نمودند. سالهاست که این موضوع ذهن مرا به خود مشغول کرده. من به ناچار لیسانس پیام نور خواندم اما جرم که نکردم. جبر شرایط بود. حتی اگر دوباره به عقب بر گردم و همان شرایط را داشته باشم چاره ای جز ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور برایم نیس. اما بعد از آن تلاش مضاعفی کرده تا همه جوره بتوانم سطح و استعداد واقعی خود را نشان دهم. هم اکنون ایا امیدی نیس که در دانشگاه سراسری هیات علمی شوم یا میتوانم با توجه به شرایطی که تشریح نمودم و شرایط متغیر برخی دانشگاه ها، به هیات علمی دانشگاه های سراسری چشم امید داشته باشم. پوزش بابت طولانی شدن. ممنون میشوم با توجه به تجربیات خودتان نظر نسبتا دقیقی ارائه دهید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجربه نشان داده است که دانشگاه های دولتی در پذیرش فارغ التحصیلان پیام نور و دانشگاه آزاد سخت گیری می کنند. حتی این روزها شنیده ها حاکی است که دانشگاه آزاد هم برای پذیرش هیات علمی از فارغ التحصیلان پیام نور سخت گیری می کند.

  9. نسیم جعفری
    پاسخ

    سلام وقت بخیر آقای دکتر شما پیج اینستاگرام ندارید؟ می خواستم فالو کنم ….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ندارم.

  10. Reza.33
    پاسخ

    سلام، من ترم ۱ ارشد روزانه هستم و می خوام انصراف بدم. سوالم اینه که انصراف چه جریمه ای داره؟ درسته که ۱ سال نمیتونم ارشد شرکت کنم؟!!! اگه بخوام کنکور سراسری شرکت کنم(کارشناسی) ، بخاطر انصراف از ارشد باز هم ۱ سال جریمه داره؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم جریمه بگیرند.

  11. f.gh
    پاسخ

    با سلام.من به عنوان دبیر زبان انگلیسی در آموزش و پرورش استخدام شده ام.رشته کارشناسی ام مترجمی زبان است.ولی ارشد مدیریت دولتی خوندم.به نظر شما برای دکترا همین مدیریت دولتی رو ادامه بدم؟یا از ارشد آموزش زبان شروع کنم؟به نظر شما کدام یک از رشته ها آینده ی بهتری دارد؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا که ارشد داری. بی خیال ادامه تحصیل و لذت از زندگی. استخدام هم که هستی. یا درس بخوان بدون طمع به اینکه باعث بهبود شغل و کار شما شود.

  12. faeze
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    من فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هستم،با توجه به اینکه این رشته بازار کار ندارد میخواستم برای ارشد دررشته زیست شناسی تکوینی گرایش علوم جانوری شرکت کنم ولی اطرافیانم اصرار دارند که ارشد علوم تربیتی یا مشاوره بخونم…
    هنوز نتونستم تصمیم بگیرم نظر شما چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باز آنچه که خودت می خواهی بخوانی بیشتر با رشته ات سازگاری دارد تا مشاوره و تربیتی.

  13. زهرا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من به تازگی وارد دانشگاه ازاد شده و در رشته ی فقه و مبانی حقوق مشغول تحصیل هستم. برای من دو سوال پیش اومده
    اول اینکه خیلی ها میگویند حقوق از نظرهایی بهتر از فقه و حقوق هست
    میخواستم ببینم ایا به طور کلی حقوق بهتره که بعد در مقطع ارشد تغییر رشته دهم؟
    دوم اینکه ایا هر دو رشته ازمون قضاوت دارند یا نه؟ و اگر هر دو دارند برای کدام گروه آسان تر است این ازمون؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق خب بهتر است و از نظرهایی نیست. به هر حال شما دانشجوی رشته الهیات هستید. در آزمون قضاوت و وکالت می توانید شرکت کنید ولی مواد امتحانی بر اساس دروس رشته حقوق است و طبیعی است که دانشجویان حقوق در وضعیت بهتری قرار دارند.

  14. آدان
    پاسخ

    با سلام. اینجانب فارغ التحصبل ارشد روانشناسی تربیتی حافظ قران و کارمند رسمی شرکت برق.خواستم بپرسم اگر دکتری ارشد همین رشته را بخوانم ایا میشود در دانشگاه تدریس کرد و به عضویت هییت علمی درامد.قبل استخدام ده سال معلم بوده ام. و اکنون دنبال مجالی برای پیشرفت بیشتر هستم سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر کنم شرایط سنی را نداشته باشید.

  15. سعید
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد بزرگوار
    پیرو سوال قبلی، با لیسانس کامپیوتر ولی کار و تسلط نسبی به مبانی حقوق و تسلط خوب به زبان در حد تافل، کدام گرایش ارشد حقوق را پیشنهاد می فرمایید،و آیا در صورت قبولی در یک دانشگاه خوب ارشد می توان به عنوان مشاور یا مدرس دانشگاه مشغول بکار شد؟ هدف بنده وکالت و سردفتری و… نیست فقط بحث آکادمیک و تدریس دانشگاهی و یا مشاور حقوقی مطرح است، باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی شود که بدون لیسانس خود را بعدا حقوقدان بنامید.

  16. مهدی طهماسبی کنگانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی ترم یک کارشناسی ارشد حقوق جزا
    و چون کارشناسی من غیر مرتبط هست خیلی از مطالب بخصوص
    مطالب حقوق مدنی متوجه نمیشم . میخواستم یک منبع جامع
    و عالی بهم معرفی کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب مقدمه علم حقوق اینجانب را که انتشارات میزان چاپ کرده است مطالعه کنید. شروع خوبی است.

  17. سجاد
    پاسخ

    سلام دکتر طبق قانون زمان فارغ التحصیلی زمان اخرین نمره ثبت شده است ،،ایا میشه غیر این تاریخ را برای فارغ التحصیلی زد ؟چه مشکلی پیش میاد اگه غیر این تاریخ باشه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تاریخ فارغ التحصیلی اصولا پایان ترم است نه ثبت نمره.

  18. مهدی طهماسبی کنگانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من کارشناسی عربی دارم میخواستم بپرسم که آیا میتونم کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق را بصورت همزمان بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا چه عجله ای است. اول لیسانس بگیرید یه چیزی بفهمید بعد بخواهید آن را عمیق تر و تخصصی تر مطالعه کنید.

  19. حسين
    پاسخ

    سلام، ببخشید بنده کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد، ارشد معماری از آزاد و دکتری معماری از آزاد حالا قبول شدم، می خواستم ببینم با ارشد و دکتری معماری می توان عضو نظام مهندسی شد? یعنی دو مقطع یکسان باشد حلله و یا اینکه کارشناسی باید معماری می بود حتما؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم. نیاز به لیسانس دارد.

  20. دستجردي
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    دارای مدرک کارشناسی حقوق هستم و علاقه مند به فلسفه و روانشناسی

    قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری را دارم ، به نظر می رسد در ایران گرایش های محدودی در مقطع ارشد حقوق وجود دارد که هیچ یک،این سه رشته را پوشش نمی دهند
    آیا گرایش بین رشته ای که شامل این سه رشته باشد ( حقوق، فلسفه و روانشناسی ) در ایران و یا خارج از ایران ، وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران وجود ندارد ولی در خارج در برخی از دانشگاه ها هست.

  21. سارا
    پاسخ

    سلام من۹۸سومین کنکورم هست منطقه۳هستم معدلم۱۱قراره ترمیم معدل بدم و اینکه رشته م تجربیِ میخوام بدونم پزشکی شهیدبهشتی قبول شم این امکان هست که ترم تابستونی بردارم و۱سال رو جبران کنم؟یعنی با کسایی بشینم تو یه کلاس که کنکور۹۷دادن؟یعنی چنین امکانی وجودداره؟شرایطش چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما حالا فقط روی قبول شدن تمرکز کنید. نگران جبران عقب ماندن خود نباشید. انقدر این قبولی برای شما لذت بخش خواهد بود که فکر ترم تابستانه از کله اتان خارج خواهد شد.

  22. جواد
    پاسخ

    با سلام حضور استاد عزیز
    من رشته کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کارmba…گرایش بازاریابی در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و گرایش سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور تهران قبول شدم و شاغل هم هستم به نظر شما کدوم رو انتخاب کنم و کدوم معتبرتره لطفا راهنمایی بفرمائید…با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه آزاد.

  23. khanommaleki
    پاسخ

    سلام اقای دکتر بنده فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی گرایش اب از دانشگاه صنعتی شاهرود ولی زیاد علاقه ای ندارم به ارشد این رشته میخوام ارشد رشته مدیریت اموزشی شرکت کنم بنظرتون شدنیه؟واینکه دوس دارم پردیس فارابی قم قبول شم بنظرتون دانشگاه خوبیه واینکه رتبه خیلی بالا میخواد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. بله دانشگاه خوبی است.

  24. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    دانشجوی دکتری هستم که مقاله ام برای یک ژورنال isi با شرایط توصیه به احتیاط، اکسپت گرفته است و قانون دانشگاه بر این است که باید ژورنال تا روز دفاع بلک لیست نشده باشد. حال سوال من این است که با توجه به اینکه احتمالادو ماه دیگر دفاع می کنم و این ژورنال هم هزینه بالایی برای اکسپت می گیرد، چقدر احتمال دارد که تا دو سه ماه آینده ژورنال بلک لیست نشده و هزینه و وقتم هدر نرود و درصد ریسک برای من چقدر است؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در آخرین لیست وزارت علوم و دانشگاه خودتان نگاه کنید که حالا مشکلی نداشته باشد و در اسرع وقت گواهی پذیرش مقاله را بدهید استاد راهنما تأیید کند و به آموزش تحویل دهید که در پرونده شما ثبت شود.

  25. مهرناز
    پاسخ

    سلام.
    اقای دکتر سوالم ازتون در مورد هم گرایش بودن مدارک تحصیلی…
    مدرک لیسانسم ریاضی محض و ارشد اموزش ریاضی . دکتری در رشته ریاضی تحقیق در عملیات پذیرفته شدم. سوالم اینکه تفاوت گرایشهام در هیات للمی شدنم میتونه مشکل ایجاد کنه. من ۷ سال سابقه تدریس دانشگاهی با مدرک ارشد مقاله isi و علمی پژوهشی دارپ و یک تالیف کوچیک هم دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم نمی رسد مشکلی باشد.

  26. آرش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من یک دبیر ریاضی ۳۰ ساله هستم لیسانسم رو هم از فرهنگیان گرفتم الان در دو راهی ارشد و کنکور مجدد سراسری و پزشکی هستم بنظر شما کدام بهتره با شرایط من ؟ چون واقعا میخام تغییری در زندگیم بوجود بیاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پزشکی خب خیلی طولانی است. حتی اگر قبول شوید، جمع بین تدریس و دانشجو خیلی سخت است و تا به بار بشینی بیش از ۴۰ ساله خواهید شد.

  27. مریم
    پاسخ

    باسلام واحترام بنده دانشجویی مقطع دکتری ازادهستم اکنون ۴ترم بعدازامتحان جامع بخاطرشهریه بالاهنوزموفق به اخذ واحد پایان نامه نشدم آیا بدون انصراف ازدکتری می توانم درازمون دکتری سراسری شرکت کنم باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تا زمانی که دانشجو هستید خب دانشجو هستید و نمی توانید دوباره شرکت کنید. البته فکر نکنم برای شرکت در آزمون منعی باشد وقتی قبول شدی از دانشگاه آزاد انصراف بده

  28. دانشجوی کارشناسی حقوق
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی ، با توجه به اینکه دانشگاه های ازاد و دولتی به صورت محدود در رشته ی ارشد حقوق تجارت بین الملل پذیرش دارند
    به نظر جنابعالی در صورت قبولی یک دانشجوی کارشناسی حقوق در این گرایش ، آیا آینده ی درسی و شغلی مناسبی برایش در تدریس یا عض‌ویت در هیات علمی دانشگاه وجود خواهد داشت ؟

    به نظر شما شانس تدریس و تالیف کتب در رشته ی تجارت بین الملل بیشتر نیست؟ تا نسبت به حقوق خصوصی و حقوق جزا یا حقوق بین الملل ک اکثرا همه ی دانشجویان ارشد در این گرایش ها محصل هستند و امکان تدریس برایشان در این گرایش ها ضعیف خواهد بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال ظرفیت تدریس و هیات علمی محدود است. البته رقابت در این رشته کمتر از بقیه است ولی این عدم رقابت نه به خاطر عدم صدور مدرک بلکه به خاطر عدم توانایی برای ارائه خدمات در این بخش است که معمولا با مدرک حاصل نمی شود. مدرک فقط مقدمه و بهانه آن است.

  29. giti
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی ترم ۱ کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا دانشگاه آزاد اردبیل هستم میخواستم از الان برای دکتری برنامه ریزی داشته باشم بنظر شما ۱-آیا کنکور دکتری حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز انتخاب کنم بهتر است یا حقوق جزا که رشته ارشدم هست؟(استاد از لحاظ استخدامی عرض میکنم و همچنین هیات علمی)
    پیشاپیش از اینکه وقت برای مطالعه میگذارید از شما متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در حقوق تجارت بین المل و حقوق نفت و گاز احتمال قبولی نیست و بهتر است برای همان جزا اقدام کنید. مگر برگردید و ارشد یکی از این دو رشته را بخوانید.

  30. دل آرا
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر بنده دانشجو حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی هستم با معدل ١٨.۵ در حال حاضر ترم سه هستم و باید موضوع پایان نامه را مشخص کنم
    علاقه شخصیم داوری و مالکیت فکری است و به دنبال موضوعی هستم که بتونم به کمکش مقاله بدهم و پذیرش دوره دکتری بگیرم
    امکان هست راهنماییم کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب من لیستی از موضوعات را ندارم. بهتر است با مطالعه و مشورت با اساتید راهنما و مشاور موضوع مناسبی را انتخاب کنید.

  31. غزل
    پاسخ

    با عرض سلام
    جناب دکتر من کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دارم و الان قصد شرکت در ازمون دکترا را دارم اما خیلی علاقمندم که در این مقطع حقوق تجارت بین الملل بخونم،به نظر شما این تغییر گرایش صحیح هست و اینکه ایا دانشگاه ازاد هم در مقطع دکتری گرایش حقوق تجارت بین الملل را داره؟البته من ١١ سال هم هست که به حرفه ی وکالت مشغولم،واقعاً نیاز به راهنمایی دارم چون نمی دونم این تغییر صحیح هستش و امکان قبولی دارم یا اینکه همون جزا را ادامه بدم و یا اینکه به نظر شما کارشناسی ارشد نفت و گاز شرکت کنم و بعد از اون واسه دکتری در گرایش حقوق تجارت بین الملل اقدام کنم؟البته لازم به ذکر است که من در حال حاضر ٣۵ سالم هستش،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه آزاد این رشته را تاکنون ندارد و در دانشگاه دولتی هم احتمال قبولی شما نیست. بهتر است یک ارشد تجارت بین الملل بگیرید.

  32. امیر
    پاسخ

    استاد ارجمند سلام
    لطفا منابع مفید جهت انجام پژوهش در زمینه بومی سازی در نفت و گاز (local content) را معرفی فرمایید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله ای تحت عنوان الزامات سرمایه گذاری (ترمیز) دارم که در مورد استفاده از سهم داخلی در طرحها و پروژه ها است که می توانید به بخش مقاله های این سایت مراجعه کنید

  33. لیلا
    پاسخ

    سلام. وقتتون بخیر. آیا دکتری آموزش محور میتواند عضو هیات علمی دانشگاه دولتی شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری آموزش محور نشنیده ام.

  34. مریم
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب یه سوال داشتم میخاستم بدونم چه چیزی باعث میشه که تو فرایند جذب نمره ی علمی و کسب کنی و دانشکده تورو تایید کنه و پذیرفته بشی اما از طرف دانشگاه رد بشی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم.

  35. مینا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر بنده ازتون مشورت میخواستم
    ۲۵ سالمه، دیپلم با معدل ۱۳ کارشناسی ۱۵ و ارشد ۱۶ در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه ازاد دارم ، سابقه کار ندارم ، همسرم ۳۲ ساله سطح سه حوزه علمیه قم با معدل ۱۷ هست ، سابقه روزنامه نگاری و کار در سپاه رو داره ، لطفا راهنماییم کنید با این شرایط میتونم از یک کشور اروپایی در مقطع دکترا پذیرش به صورت تحصیل رایگان بگیرم ؟ چه کشورهایی امکانش هست؟ برای همسرم کاری پیدا میشه در ارتباط با اسلام شناسی ؟ ضمن اینکه من میخوام در دکتری بورسیه بشم چون توان مالیمون خیلی ضعیف هست ، متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش ضعیف است ولی می توانید شانس خودتان را امتحان کنید.

  36. وفا
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید آقای دکتر
    من ۳۳ سال سن دارم
    میخام کنکور سراسری بدم و رشته داروسازی بخونم اگه نشد یکی از رشته های پیراپزشکی
    بنظر شما ارزشش داره وقت بزارم برای کنکور ۹۸
    ممنون میشم داهنمایی کنید دیپلم سال ۸۲ هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر شانس قبولی دارید چه اشکالی دارد.

  37. بابک
    پاسخ

    سلام،احتراما عنوان رشته ی تحصیلی شما در مقطع دکتری به زبان انگلیسی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام،
      international trade law

  38. سید علی کریمان
    پاسخ

    سلام مجدد استاد شیروی. در پیرو سوال قبلی مبنی بر انتخاب موضوع پایان نامه برای من که دانشجو حقوق عمومی هستم. همونطوری که فرمودید کتاب حقوق نفت و گاز شما و تعدادی از مقالات شما و …… مطالعه کردم.استاد عنوانی با موضوع های مربوط حیطه ی دولت در قراردادهای نفتی ایران رو با کدوم کشور پیشنهاد میکنید تطبیقی کار بشه؟و آیا موضوعی با عنوان فساد در قراردادهای نفتی قابلیت کار کردن تطبیقی داره؟ممنون از لطف شما استاد عزیز🌹

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با کشورهای مثل روسیه، نروژ، انگلستان و کانادا خوب است.

  39. عطیه
    پاسخ

    باسلام و تشکر فراوان من قبول شده امسال ودرحال مطالعه درکارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم و کارشناسی در بحث فقه ومبانی حقوق گرفتم درحال حاضر احساس می کنم سطح علمی پایینی دارم و نمی توانم حقوق بین الملل درک کنم امکانش هست کتابی معرفی کنید که معرفی ابتدایی باشه وبتونم به سطح کلاس برسم چون بین الملل اصلا نمی شناسم مثل دروس حقوق سازمان های بین الملل یا بین الملل خصوصی حتی درحدتعریف که بتوانم برای استادتوصیح دهم هدف این درس بیان کنم خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توصیه می کنم مقدمه علم حقوق اینجانب را مطالعه کنید. یک فصل هم به حقوق بین الملل اختصاص دارد و به شما کمک می کند.

  40. فردین حبیبی
    پاسخ

    سلام آقای دکترشیروی
    اینجانب کارشناسی رشته مهندسی عمران آب هستم لذا اینجانب می خواهم به دانشگاه جامع علمی کاربردی خانه کارگر ثبت نام کنم می تونم مجددا کارشناسی رشته حقوق بخوانم ضمنااینجانب قبلا به علت شکستگی آرنج دست راست کارت معافیت پزشکی خدمت وظیفه عمومی برای خودم گرفتم آیا دارندگان کارت معافیت پزشکی می توانند در آزمون کانون وکلا ی دادگستری شرکت کنند مثال با معدل ۱۴ شرکت بکنم ویانه لطفا اینجانب را راهنمایی کنید مرسی اززحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست. شرکت در آزمون کانون هم برای شما مشکلی ندارد.

  41. سیدهادی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    آیا به لحاظ قانونی ممکن است فردی همزمان هم هیات علمی تمام وقت یک دانشگاه دولتی با سمت اجرایی مدیر گروه و هم هیات علمی یک دانشگاه غیر دولتی و با سمت اجرایی دیگر باشد؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل خاصی ندارد.

  42. نسترن
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    من کارشناس ارشد حقوق جزا از دانشگاه کرج هستم
    میخوام برای دکترا شرکت کنم و برام مهمه که بتونم بعدش خارج از ایران برام قابل ارائه باشه یعنی به نحوی انتیاز محسوب بشه.تا جایی که میدونم امکان شرکت در رشته تجارت بین الملل برای کارشناس ارشد جزا وجود نداره.میخواستم بدونم به نظر شما کدوم رشته رو انتخاب کنم که لااقل یکم مثبت باشه برای ارائه به دانشگاه یا مراجع خارج از ایران.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم همان جزا بهترین است.

  43. .
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید من دانشگاه قم رشته حقوق خصوصی دوره روزانه قبول امسال میخوام انصراف بدم ایا میتونم کنکور ارشد ۹۸ شرکت کنم و در دوره روزانه دانشگاه دیگه قبول شوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، روزانه محرومیت ایجاد می کند. دانشگاه قم هم دانشگاه خوبی است.

  44. Zazi
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر دکتر.بنده ۳۶ ساله هستم.کارشناسی مدیریت خانواده دارم میخواستم بدونم برا ارشد چه رشته ای بخونم که نزدیک تر باشه به مدرک کارشناسیم. یا اینکه از اول شروع کنم و کنکور بدم در یک رشته بهتر,در ضمن خیلی به روانشناسی آموزش کودکان استثنایی علاقه دارم .لطفا راهنماییم کنین واقعا نمیدونم الان چیکار کنم.بازار کار هم برام مهمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر به روانشناسی علاقه مندید، از ابتدا شروع کنید.

  45. علی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    استاد گرامی از پاسخهای شما به سوالات عزیزان دریافتم اعتقاد چندانی به مدرک دانشگاه آزاد و پردیس ها و ….. ندارید و صرفا دانشگاه های دولتی طراز اول مورد تایید شماست که صد البته حق هم با شماست.
    اینجانب لیسانس حقوق و فوق لیسانس حقوق جزا از دانشگاه شهید بهشتی را اخذ نمودم. ولی ۱۵ سال از فارغ التحصیلی من می گذرد . وکیل هستم و سن من هم از ۴۰ سال بیشتر است .و بعد از اخذ دکتری هم شانس عضویت درهیات علمی رو ندارم و با توجه به اینکه به قول معروف مدتهاست از درس و امتحان فاصله گرفته ام بعید می دانم بتونم دکتری دولتی تهران قبول شوم . آیا گرفتن مدرک دکتری ازدانشگاه آزاد را صلاح می دانید صرفا برای اخذ عنوان دکتری یا به همین فوق لیسانس دولتی بسنده کنم؟ با تشکر ازمحبت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اینکه درگیر دانشگاه شوید و دوباره درس بخوانید خوب عالی است. فقط باید بدانید که این امر را برای شغل نکنید.

  46. مهدی صادقی
    پاسخ

    سلام حضور جناب آقای دکتر
    ضمن ابراز تشکر و قدردانی از توجه خاص به جامعه دانشگاهی از طرف حضرت عالی یه سوال راجع موضوع پایان نامه داشتم :
    کدامیک از سرفصل های ذیل برای انتخاب موضوع پایان نامه دوره ارشد فضای کار بیشتر و مطالب به روز تری جهت تحقیق و پژوهش دارند ؟
    ۱- WTOو روند الحاق کشوری به طور خاص به این سازمان همراه با مطالعه تطبیقی در ایران
    ۲- تحقیق در زمینه قرادادهای نفتی بین الملل نظیر SWAP یا بیع متقابل ( مطروحه در کتاب حقوق نفت و گاز به قلم جنابعالی )
    ۳-تحقیق در زمینه مسولیت مدنی در قرارداد های بین المللی
    ۴- آثار حقوقی کنوانسیون های جدید نظیر پالرمو و …در حقوق ایران
    ۵- hEHGV PR,RD الحاق ایران به کنوانیسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و یا FATF

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موارد ۴ و ۵ می تواند قدری منقح و به موضوع پایان نامه تبدیل شود.

  47. ناشناس
    پاسخ

    درود دکتر. آیا یک هیات علمی (مربی) می تواند هم زمان هم مدیر یک گروه آموزشی و هم مدیر پژوهش در دانشگاه باشد؟ و اساسا در صورت غیر قانونی بودن تصدی وی در دو سمت و دریافت حقوق بابت هر دو سمت، به چه مرجعی می توان تخلف فوق را گزارش داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در مراکز دولتی ممکن است نتواند از دو سمت حقوق بگیرد ولی در دانشگاه های خصوصی و غیر انتفاعی مشکلی ندارد.

  48. کیان
    پاسخ

    سلام استاد
    من کارشناسی عمران خوندم برای ادامه تحصیل و کارشناسی ارشد میخوام رشته ی مدیریت کسب و کار بخونم،میخواستم بدونم حتما از دوره کارشناسی در رشته مورد نظر باید تحصیل کرد تا برای مقطع دکتری در خارج کشور ادامه تحصیل داد؟ و سوال دیگه ای که داشتم به نظرتون در رشته تحصیلی خودم ادامه بدم بهتره یا رشته مدیریت کسب و کار با توجه به بازار کارش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همان عمران را دنبال کنید. اگر دنبال ارشد دیگری هستید خیلی روی هیات علمی فکر نکنید.

  49. امیر
    پاسخ

    سلام استاد ، ارشد مالکیت فکری پردیس بهشتی بهتره ( در مرکز دانشگاه بهشتی با همان اساتید و هیئت علمی ها تشکیل میشه ) یا ارشد حقوق خصوصی آزاد تهران مرکز ؟
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد. اگر هزینه اش مشکلی ندارد بروید پردیس.

  50. حسین
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت دکتر شیرودی
    جناب استاد اینجانب دانشجوی دکتری در دانشگاه دولتی هستم و همچنین کارمند رسمی اموزش و پرورش در قالب تعهد خدمتی(تربیت معلم)که سال بعد تعهدم تمام و کارت پایان خدمت سربازی برای ام صادر می شود می خواستم ببینم ایا برای جذب هیات علمی مشکلی نیست؟ایا بعد از استعفا از اموزش و پرورش امکان استخدام مجدد اینجانب در دانشگاه دولتی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استعفا مشکل ندارد ولی آن موقع شرایط سنی شما ممکن است باعث شود که نتوانید تقاضا بدهید. به هر حال باید مشکل سربازی و تعهد خدمتتان را نیز حل کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *