پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سلیم
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر ۳۵ سال سن دارم و مدرک دکتری هم دارم و خدمت سربازی هم رفتم و رزومه قابل قبولی هم دارم. سن من برای هیأت علمی شدن چطوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است.

  2. امیررضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر یه سوالی خدمتتون داشتم که رشته مهندسی عمران دانشگاه تفرش روزانه یا تهران جنوب کدومو انتخاب کنم..ابا تهران جنوب اساتید خوبی دارد..ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب آن دولتی است و این آزاد. اگر تهران ساکن هستید و حوصله رفت و آمد هم ندارید همون ازاد خوب است.

  3. یاسین
    پاسخ

    با سلام
    میخواستم بدونم اگر فردی بورسیه دکتری دانشگاه ازاد باشد و پس از اتمام دوره دکتری بخواهد دوباره کنکور داده و در رشته پزشکی تحصیل کند ایا اجازه این کار از طرف دانشگاه به او داده میشود یا خیر و یا حتی یکبار دیگر بورسیه شود؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم بشود. شما باید تعهد خود را آزاد کنید. در ضمن یک هیات علمی باید تمرکز کند که بچه های مردم را یه درسی بیاموزاند. حالا دوباره بروید پزشکی بخواند. شما که به کارتان اعتقادی ندارید چرا هیات علمی می شوید حداقل بروید کنار که یکی دیگر بیاید که انگیزه داشته باشد.

  4. محمد یوسفی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز
    بنده لیسانسمو فردوسی خوندم الانم ارشد خصوصی دولتی حکیم هستم ، خواستم عرض کنم بنده علاقه به موضوعات بیمه ای دارم به زبان انگلیسی هم نسبتا مسلطم ، علاقه زیادی هم دارم که دکترا رو اگه خدا بخواد در خارج بخونم ، به همین دلایل و نبود رشته ارشد بیمه به نظرتون خوبه که موضوع پایان نامم رو بیمه تطبیقی کار کنم یا جنابعالی پیشنهاد دیگه ای دارید.
    ممنونم از توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیشنهاد بدی نیست که موضوع پایان نامه خودتان را در زمینه بیمه بگیرید. البته بیمه چون وارداتی است همیشه تطبیقی هم هست.

  5. ص.قاسمی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز
    من دانشجوی ارشد حقوق هستم و میخام پایان نامه بنویسم تو انتخاب موضوعی که واقعا جالب و به درد بخور باشه و جای کار داشته باشه دچار مشکل شدم میخاستم بدونم شما چه پیشنهاد یا نظری دارید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من پیشنهاد خاصی ندارم. مطالعه کتب و مقالات مورد علاقه خودتان به شما کمک می کند که بتوانید موضوع مناسبی را انتخاب کنید از استاد راهنمای مورد نظر خودتان هم کمک بگیرید. در ضمن مطالعه پایان نامه ها هم می تواند کمک کند که یک فصل از آنها را موضوع پایان نامه جدید قرار دهید.

  6. کیمیا
    پاسخ

    سلام استاد.میخواستم بدونم ترم یک کارشناسی رشته حقوق احتمال زیاد شامل چه دروسی میشه؟حدودا چند واحد؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تعدادی درس عمومی می گذارند و احتمالا درس مقدمه حقوق، مدنی ۱، یا آیین دادرسی ۱ را ارائه کنند.

  7. امیرحسین
    پاسخ

    عرض سلام خدمت دکتر شیروی.جناب دکتر بنده امسال کنکورکارشناسی داده ام و رتبه ی ۷۸۰ را در رشته ی تجربی کسب نموده ام.لازم به ذکر است که بنده یک سال پشت کنکور بوده ام.حال سوال من این است که برای انتخاب رشته بهتر نبود رشته ای که علاقه داشتم را انتخاب میکردم؟بنده در حال حاضر در رشته ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل پذیرفته شده ام اما علاقه ی بسیار شدیدی به اقتصاد و علوم اقتصادی و بازرگانی دارم.بنده بعدا پشیمان نمیشوم از اینکه رشته ی مورد علاقه ام را انتخاب نکردم؟ آیا بنظرتون درست است که میگویند در ایران نباید خیلی دنبال علاقه ها رفت؟لطفا راهنمایی بفرمائید.خیلی ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته خوبی قبول شده اید مبارک باشد. در کنار درسهای پزشکی مطالعات اقتصادی و بازرگانی هم داشته باشید.

  8. سامان کاکه اله زاده
    پاسخ

    سلام استاد،وقت بخیر
    استاد سوالی که ذهنم رو درگیر کرده و تا الان از هرکسی سوال کردم جوابی قانع کننده داده نشده،استاد چرا در ایران حقوق عمومی به حاشیه کشیده شده در حالی که من شنیدم در اکثر کشورها فقط دانشجویان ممتاز حق دارند این گرایش رو بخونن،آیا صرفا بخاطر اینه که برای آزمون های حقوقی ماده دروس مطروحه رو نداره یا…؟؟؟؟سوال دوم اینکه استاد کسی که بشتر علاقه به کارهای آکادمیک داره تا وکالت و… این گرایش برای تدریس در دانشگاه ها به علت فارغ‌التحصیل کمتر احتمال تدریس(و احیاناً هیت علمی دانشگاه شدن) نسبت به سایر گرایشها وجه برتری دارد؟(صرفا مقایسه برای تدریس نه مقایسه گرایشها)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق عمومی یعنی لجام زدن به قدرت و قدرت یک اسب چموشی است که به خصوص در کشورهای مثل ما لجام بر نمی دارد و کسی را که تلاش می کند تحت کنترل قرار دهد به زمین می کشد.

  9. Hr
    پاسخ

    سلام استاد
    من ٢۵ ساله ام و ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه آزاد دارم.زبان انگلیسی و فرانسه هم می خونم.الان نمی دونم دکترا رشتهء خودم شرکت کنم آیا سراسری منو می پذیره یا خیر؟یا دوباره ارشد در یک دانشگاه بهتر شرکت کنم؟راهنماییم کنید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر دنبال پیشرفت هستید در یک دانشگاه درچه یک، رشته دیگری بخوانید هم بد نیست.

  10. مجابي
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    بنده مامور به تحصیل دانشگاه ازاد مقطع دکترا بودم که تعهد محضری به مدت چهار سال برای تحصیل در دکترا داده ام، اکنون یک سال و نیم است که فارغ التحصیل شده ام و مدت تعهد من شروع شده، بنده هیئت علمی هستم و هنوز حکم استادیاری نگرفته ام، دانشگاه محل تحصیل مقطع دکترا من سراسری بوده و دانشگاه محل مارم با انکه هیچ شهریه ای بابت مامور به تحصیل بنده نمیداده، مبلغ ده میلیون چک ضمانت نیز از بنده گرفته است. حال دو سوال دارم اکه ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید:
    ١- مدت زمان تحصیلی من پنج سال و نیم شد در صورتیکه در فرم تعهد مامور به تحصیلی چهارسال مدت ان ذکر شده بوده این مورد که من مدت تحصیل من بیشتر طول کشیده موردی به وجود نمیاورد؟
    ٢- چنانچه من قبل از مدت تعهدم بخواهم مرخصی بگیرم و بعد انصراف از کار بدهم ایا مدت مرخصی بدون حقوق من که حدود سه سال خواهد بود در مدت تعهد لحاظ میشود یا خیر؟ و اینکه اگر نشود من باید ده میلیون به دانشگاه پرداخت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم نمی آید که مشکل خاصی بروز کند. ۲- مسلما خیر. ممکن است آن حداقل باشد.

  11. مریم السادات
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام محضر استاد معظم جناب آقای دکترشیروی بزرگوار
    جناب آقای دکتر، ۱-من کارشناسی حقوق از پیام نور دارم و کارشناس ارشد دانشگاه آزاد در رشته حقوق عمومی هستم.
    ۲-کارمند رسمی نیز می باشم
    ۳-و برای هیأت علمی شدن یا ورود به وزارت نفت ( انتقال سازمان به سازمان) را دارم.

    ۴-از طرفی به رشته حقوق نفت و گاز و تجارت بین الملل خیلی علاقه دارم .در حال حاضر قصد شرکت در آزمون دکتری را دارم و هم اینکه حقوق نفت ظرفیت خیلی پایین و مصاحبه خیلی سختی در پی دارد.
    اما بین رشته نفت و گاز، عمومی وحقوق بین الملل و سایر رشته ها مردد هستم، .
    از طرفی خیلی عجله برای شروع مطالعه دارم که انشاله بتوانم قبول شوم.
    از شما عاجزانه خواهشمندم نسبت به تعیین تکلیفم و گذر از تردید و دو دولی و شروع یک راه خوب ، مساعدت و یاریم نمایید.
    از شما بی نهایت سپاسگزارم و آرزومند سلامتی و موفقت تان هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی شانس زیادی در دانشگاه دولتی برای تجارت بین الملل یا نفت و گاز در مقطع دکتری ندارید مگر یک ارشد در این رشته ها در دانشگاه دولتی بگیرید. انتقال به نفت هم به این سادگی نیست.

  12. ؤضا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی
    آقای دکتر بنده عضو هیات علمی پژوهشی یکی از دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم هستم. متاسفانه در مورد هیات علمی های پژوهشی دانشگاه ها به نوعی دچار سردرگمی هستند به عنوان مثال میزان حقوق آنها و آیا اینکه این حقوق نسبت به هیات علمی های آموزشی کمتر است همچنین ساعات موظفی آنها و یا نحوه ارتقا آنها. در آیین نامه استخدامی ههم به صورت گنگ به این مسایل پرداخته شده ضمن اینکه در مورد حقوق و مزایا توضیحی داده نشده. از جنابعالی ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید به خصوص در مورد میزان حقوق دریافتی در مقایسه با اعضای هیات علمی آموزشی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق اشان فرقی ندارد بستگی به رتبه و پایه شما دارد.

  13. *
    پاسخ

    ‌‌‌‌‌
    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سلام
    مدرک کارشناسی مدیریت دولتی از دانشگاه پیام نور دارم علاقه به ادامه تحصیل تا دکتری
    واستاد دانشگاه شدن اما در شهر ما ارشد این رشته وجود نداره ومن من بین دو رشته حقوق وروانشناسی به نظر شما کدام را برادامه تحصیل انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ کدام را این مدارک به درد نمی خورد باید از اول یک رشته را بروید و تا آخر آن هم در بهترین دانشگاه.

  14. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    راجع به اعتبار مدرک پردیس شریف کیش سوال دارم
    که اگر ارشد رو اونجا بخونم و بخوام برای دکترا دانشگاه های سراسری تهران اقدام کنم، در مصاحبه به خاطر پردیس بودن رد میشم؟!؟
    یک سال پشت کنکور موندن ارزشش بیشتر از پردیس شریفه؟!
    ممنون از راهنماییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر قوی باشی نه. اگر ضعیف باشی حذف می شوی خب مسلما.

  15. کاوه
    پاسخ

    سلام
    سوال : اگر کارمند رسمی آموزش و پرورش دکترای روزانه قبول شود و و اداره هم نه منع نماید و نه ماموریت تحصیل بدهد . و فرد به راحتی بتواند برنامه هفتگی راطوری برنامه ریزی کند که بدون مشکل در کلاسهای تدریس موظفی آموزش و پرورش و نیز کلاسهای درسی دانشگاه حضور پیدا کند ، آیاقانونا منعی برای تحصیل دارد ؟ یعنی بدون تداخل و مزاحمت همزمان با استخدام ، دکترای روزانه تحصیل کند ، دانشگاه کاری تدارد ؟مانعی نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانون می گوید باید با هماهنگی باشد ولی حالا کسی نمی فهمد را من نمی دانم.

  16. تینا
    پاسخ

    سلام من رتبم ۴۱۷۰ شد ورودی ۹۶هستم الان عمران علم و فرهنگ و عمران علوم تحقیقات قبول شدم کدوم رو انتخاب کنم؟سطح علمی و معتبر بودن مدرکم برام مهمه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، علم و فرهنگ را بروید.

  17. حسین
    پاسخ

    سلام.جناب دکتر من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه سراسری قم هستم.(دوره روزانه) بعد از خاتمه آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه تهران برام وجود داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست. خوب درس بخوانید.

  18. یاسمن
    پاسخ

    سلام. اقای دکتر به نظر شما بین رشته های رادیولوزی و فیزیوتراپی و پرستاری ومهندسی پزشک کدامیک موقعیت اجتماعی و درامد بهتری دارد به ترتیب کدام را اولویت قرار دهم. ازلطف شما ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پرستاری خوب است.

  19. فاطمه
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دکتر سوال بنده از جنابعالی این است که با توجه به یکسان بودن شهریه دکتری الکترونیک در دوره های پردیس و دانشگاه آزاد از نظر شما پردیس دانشگاه شاهد تهران بهتر است یا دانشگاه آزاد علومو تحقیقات و یا دانشگاه آزاد نور که فاصله نزدیکتری با محل زندگی من دارد؟
    ممنون میشم که راهنمایی فرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه شاهد بنظرم بهتر است

  20. s
    پاسخ

    باسلام

    با سلام بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد(دوره روزانه) برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر تهران و دانشجوی استعداد درخشان در طی دوران تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد(مقطع لیسانس/ دوره شبانه) و ارشد هستم. تصمیم دارم برای مهر ۹۷ برای مقطع دکتری شهرسازی به صورت آزمون و هم از طریق استعداد درخشان اقدام نمایم. همچنین برای رشته های تجربی در کنکور ۹۷ شرکت نمایم. آیا امکان تحصیل در مقطع دکتری و لیسانس به طور هم زمان وجود دارد؟هر دو رشته را می توانم در دانشگاه سراسری ادامه دهم؟ به صورت روزانه یا شبانه؟ در مورد تحصیل دانشگاه آزاد و هم زمان در یک رشته دیگر در دانشگاه سراسری چطور؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  21. س.ت
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر، بنده فارغ التحصیل مقطع ارشد دانشگاه هنر تهران و جزو رتبه های برتر ورودی خود می باشم.بنده می خواهم در فراخوان شهریور ۹۶ هیات علمی شرکت نمایم که با توجه به رشته بنده باید برای دانشگاه غیراتفاعی اقدام نمایم. چند سوال دارم؛
    ۱- حق التدریس غیرانتفاعی شهر خودم (مشهد) است را ادامه دهم یا هیات علمی غیرانتفاعی شهر دیگر؟
    ۲- در صورت هیات علمی شدن برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری مشکلی نخوام داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مسلما هیات علمی. ۲- آن موقع باید با موسسه هماهنگ کنید ممکن است از شما تعهد بگیرند که ادامه تحصیل ندهید چون استادیار که بشوید حقوق بیشتری باید به شما بدهند.

  22. باران
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید من امسال کنکور ریاضی دادم و دانشگاه دولتی خرم آباد شیمی کاربردی قبول شدم و دانشگاه آزاد شیراز مهندسی شیمی بنظر شما کدوم بهتره؟ و احتمالا برای ترم بهمن بتونم دانشگاه های ازاد تهران قبول شم؟
    البته من قصد ادامه ی تحصیل برای ارشد در خارج از کشور رو هم دارم.ممنون اگر کمکم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کجا ساکن هستید. اگر شیراز ساکن هستید همانجا بخوانید.

  23. زینب مرادخانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور با معدل ۱۳.۵ هستم.
    امسال از دانشگاه پیام نور رشته حقوق مقطع کارشناسی قبول شدم. به نظرتون رشته حقوق رو شروع کنم یا همون مدیریت بازرگانی رو ادامه بدم و ارشد بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق را ادامه بدهید اینقدر شک و تردید نکنید.

  24. فراهانی
    پاسخ

    عرض سلام و ادب. وقت جنابعالی بخیر.
    بنده فارغ التحصیل ارشد حقوق مالکیت فکری از دانشگاه تهران هستم. هم اکنون قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارم. هدفم از ادامه تحصیل در این مقطع، عضویت در هیئت علمی دانشگاه است. بین دو رشته حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و حقوق خصوصی تردید دارم. از طرفی ادغام دانش مالکیت فکری و حقوق تجارت را به لحاظ علمی آینده دار می بینم. (آیا با نظر بنده موافق هستید؟) از طرف دیگر شنیده ام تمایل دانشگاه ها بیشتر بر جذب هیئت علمی در گرایش های سنتی مانند حقوق خصوصی است تا گرایش های جدید مانند گرایش مزبور.( این صحبت از نظر جنابعالی صحیح است؟). با توجه به سوالات و ابهامات مذکور ، پیشنهاد جنابعالی چیست؟ با تشکر فراوان از توجه و راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله نظر خوبی است ولی خب قبولی در این رشته با توجه به اینکه فقط دانشگاه شهید بهشتی این رشته را دارد خیلی سخت و برای شما احتمالش کم است.

  25. مخمد
    پاسخ

    سلام استادبزرگوار
    من رشته ام تجارت بین الملل هست میخواه موضوع پایان نامه ام رومتمرکز کنم بر تاثیر تحریم ها بر تجارت بین المللی ایران ایا امکان قبولی این موضوع درگروه وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب موضوع که تکراری است و خیلی هم شما غیر از فورس ماژور کاری نمی توانید انجام دهید. بقیه هم عناوین پرطمطراق می گیرند ولی محتوی هیچ.

  26. علی
    پاسخ

    سلام
    بنده دارای کارشناسی ارشد شیمی فیزیک پیام نور هستم ودبیر هستم.
    باتوجه به علاقه زیادی که به داروسازی وتاسس داروخانه دارم.
    بهتر است کنکور شرکت کنم یا ادامه تحصیل همین رشته رابدهم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید از ابتدا در کنکور شرکت کنید.

  27. لیلا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما و عرض خسته نباشید بابت این همه توان و انرژی که در پاسخ به سوالات میگذارید.
    بنده عضو هیات علمی پیمانی یکی از دانشگاه های سراسری و مستقل هستم. حدود ۵ سال سابقه کار در این دانشگاه به صورت تمام وقت دارم. به علت مشکلاتی دیگر قادر به ادامه همکاری با دانشگاه نیستم و میخواهم تا پایان ترم جاری از دانشگاه استعفا بدهم.
    دو سوال دارم:
    اول اینکه شرایط استعفا چیست؟ مثلا اگر امروز من درخواست بدهم و تا ۱ یا ۲ ماه آینده دانشگاه موافقت نکند حقی برای ترک کار دارم؟ در خصوص پیمانی ها شرط دو ماه قبل از شروع ترم وجود دارد یا فقط مربوط به رسمی ها میباشد؟
    دوم اینکه در خصوص دریافت حق سنوات (یک ماه حقوق به ازای هر سال خدمت) آیا این حق برای اعضای هیات علمی پیمانی که بیمه تامین اجتماعی هستند وجود دارد؟ چگونه باید اقدام کرد؟
    سوم در صورت مثبت بودن جواب دوم، در صورت ترک کار خودسر و خاتمه یک جانبه قرارداد در قانون کار پیش بینی دریافت این حق نشده. آیا سنوات سالهای قبل که قراردادهای جداگانه و کاملا اجرا شده ای دارند قابل دریافت یا پیگیری است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ا۱- گر تعهد ندارید و پیمانی هستید تا اخر مدت قرارداد صبر کنید بعد بگویید که نمی خواهید تمدید کنید. ۲- بله هست. ۳- همانطور که گفته شد پایان قرارداد می توانید تمدید را تقاضا نکنید و یک ماه حقوق را بگیرید.

  28. فرهاد
    پاسخ

    با سلام
    من کارشناس پرستاری دارم، ولی چون علاقه ای ندارم به این رشته میخواستم بهداشت محیط بخونم چون علاقه و شرایط خودم و محل سکونتم برای این رشته مناسب هست. اما چون از پرستاری مستقیم نمیشه بهداشت محیط خوند من اکولوژی انسانی امتحان دادم و قبول شدم تا از این رشته دکترای بهداشت محیط بخونم.
    میخواستم بدونم با این دکترای بهداشت محیط احتمال هیات علمی شدن هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است.

  29. مرضیه
    پاسخ

    سلام من کارشناسی کتابداری پزشکی دارم و در کتابخانه دانشکده پرستاری مشغول به کارم . چه رشته ای رو پیشنهاد میدید برای ادامه تحصیل و پیشرفت بهتر مثه فناوری اطلاعات سلامت یا مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی؟ یا نظرتون اینه که رشته خودم رو ادامه بدم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم برای صرفا که حقوق بیشتری بگیرید، فناوری اطلاعات شاید بیشتر به کار شما نزدیک باشد.

  30. علی
    پاسخ

    سلام استاد،بنده ترم آخر حقوق مالی اقتصادی آزاد واحد تهران مرکز هستم،برای دکترا چه گرایشی میتونم بخونم در دانشگاههای داخل و خارج؟و اینکه تجارت بین الملل رو دوست دارم و مشکل بودجه و اقامت ندارم،اگر ممکنه لطف بفرمائید مفصلا پاسخ بفرمائید طبق اولویت رشته و کشور برای تحصیل را اگر شما بجای بنده بودید معین و اعلام فرمائید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر خارج می خواهید بروید، برای ارشد اقدام کنید ولی اگر می خواهید داخل شرکت کنید بعید است شانسی در حقوق تجارت بین الملل و سرمایه گذاری داشته باشید چون ظرفیت خیلی کم است.

  31. احســـــــــــان
    پاسخ

    سلام استاد عزیز…
    استاد من میخوام امسال برای فوق لیسانس بخونم .
    بین مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه فردوسی (مجازی) و غیرانتفاعی امام رضا ع مهندسی کامپیوتر شک دارم کدوم رو بخونم !
    در حال حاضر کارمند تمام وقت و معاون فناوری هستم شما کدوم یک رو بهتر میبینید ؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اگر برای کارمندی و ارتقا حقوق و مزایا درس می خوانید مجازی راحتر است.

  32. ....
    پاسخ

    سلاو و عرض ادب آقای دکتر شیروی.
    دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهری هستم.
    و قصد ادامه تحصیل در مقطع ارسد دارم خواستم بپرسم شما از بین گرایش های خصوصی و جزا کدوم رو پیشنهاد می دهید؟
    و داشتن کارشناسی ففه و حقوق اسلامی در استخدامی ها و سایر موارد مشکل ساز نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خصوصی بهتر است.

  33. zahra
    پاسخ

    با عرض سلام محضر استاد معظم
    بنده کارشناسی فقه و حقوق پیام نور دارم و ارشد حقوق عمومی دانشگاه آزاد ، اگر دکتری در یک دانشگاه دولتی رتبه بیاورم ، امکان پذیرش و قبولی در مصاحبه آن رشته هست ؟ یا خیر؟
    و یا اینکه امکان هیأت علمی شدن در یک دانشگاه معتبر وجود دارد یا خیر؟
    از شما متشکرم
    سلامت و سعادتمندی تان را آرزومندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکانش هست ولی در شرایط برابر ممکن است شما حذف شوید. هیات علمی دولتی خیلی بعید است.

  34. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    در رابطه با تغییرات جدید در شرط سنی برای جذب هیات علمی چند سوال داشتم. آیین نامه جدید تصویب شده شامل:
    “م- حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشیناسی ارشد، دکتری حرفه ای گروه پزشکی و سطح سه حوزوی ۳۰ سال تمام و برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و سطح چهار حوزوی ۴۰ سال
    تمام می باشد.

    تبصره ۲- در صورت نیاز موسسه به خدمات متقاضیان با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و سن بالای ۴۰ سال
    که به تشیخص هیأت ممیزه ذی ربط دارای برجستگی علمی خاص می باشند، این متقاضیان با تصویب هیأت امنا از شمول مفاد بند » م« این ماده مستثنی می باشند. ”

    ۱-به نظر شما “هیات ممیزه ذی ربط ” اینجا یعنی هیات ممیزه دانشگاه یا موسسه مورد انتخاب داوطلب هست یا هیات ممیزه مربوط به سایت جذب؟
    ۲- به نظر شما قسمت انهای تبصره که گفته ” با تصویب هیأت امنا از شمول مفاد بند » م« این ماده مستثنی می باشند. ” یعنی این تصمیم مستثنی شدن انجام شده یا اگر فردی چنین شرایطی داشت یک هیات امنایی هم هست که باید درباره این موضوع دوباره تصمیم گیری کند؟
    ۳- این دارای برجستگی علمی خاص یعنی چه؟ آیا بر اساس این تبصره در این مورد فقط دانشگاه مورد انتخاب داوطلب باید تصمیم بگیرد یا در مرحله بررسی شرایط عمومی که به وسیله دست اندرکاران سایت جذب انجام می شود و نه دانشگاه انتخاب شده ممکن است صلاحیت شرکت فرد در فراخوان تایید نشود؟
    ممنون از توجه شما این مساله برای من واقعا مهم هستش اگر لطف کنید و جواب بدید ممنون می شم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- منظور هیات ممیزه موسسه مورد نظر است که برخی از دانشگاه ها مستقل هستند مثل دانشگاه تهران و برخی تجمعی هستند یعنی چند دانشگاه با هم یک هیات ممیزه دارند و اگر دانشگاهی هیات ممیزه نداشته باشد هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم ملاک است. ۲- تشخیص برجستگی به عهده هیات ممیزه و تصمیم به عدول از شرط سنی به عهده هیات امنا (یعنی عملا نمی شود) ۳- برجستگی خاص یعنی شما دانشمند باشید یا به حدی با بقیه دواطلبان فرق کنید که شما را هیات ممیزه دانشگاه خیلی متمایز از دیگران بداند. (یعنی باز عملا نه)

  35. رضا
    پاسخ

    سلام من دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه ازاد هستم میخاستم بدونم برا سربازیم میشه تو دوران تحصیل طی بشه و روال قانونیش چطوریه؟ و یا برا هیئت علمی دانشگاه ازاد شهرستان میشه پذیرفته شد و سربازیتو بعنوان هیئت علمی بگذرونی یا باید حتما سابقه تدریس داشته باشی؟از طرفی ایا برای دانشجوی دکترا رشته حسابداری با توجه به کم بودن دکترا و حتی دانشجوی دکترا در شهرستان ما و نیاز به استاد حسابداری امکان تدریس وجود داره هنوز ازمون جامع ندادم کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی و ۸ تا مقاله همایشی و ترویجی و پژوهشی و ی مقاله ای اس ای هم دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، معمولا دانشجو سرباز نمی شود و باید حوصله کنید که درس اتان تمام شود. تا حدی که می دانم در همه رشته ها آنقدر متقاضی تدریس در ارشد و دکتری هست که با نیازها تناسبی ندارد.

  36. امیررضا امامی
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    دکتر سال بد کنکور هست برای فنی ها ؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همیشه برای دانشگاه های خوب کنکور است زیرا رقابت است.

  37. امیررضا امامی
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید من دانشگاه رازی اردبیل قبول شدم ورودی مهر هستم ولی هنوز کامل واحد هام رو قبول نشدم میتونم نیم سال دوم ورودی بشم ؟
    یا یه ترم مرخصی بگیرم؟البته چون دیپلم ندارم فکر نکنم بتونم ثبت نام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فکر نکنم باید تا اخر شهریور فارغ التحصیل می شدید.

  38. حجت
    پاسخ

    سلام
    ببخشید بنده فارغ التحصیل حقوق از دوره روزانه هستم .
    امسال بر اساس سوابق تحصیلی در یکی از رشته های دوره روزانه کنکور سراسری قبول شدم .
    آیا بنده میتوانم بدون پرداخت شهریه و به صورت رایگان مجددا در رشته قبولی دوره روزانه تحصیل مجدد نمایم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک بار که دانشجو هستید و از مزایای آن بهره مند اید و دیگر نمی توانید دوباره هم زمان دانشجو بشوید.

  39. یاسین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر
    بنده قصد مطالعه تطبیقی بلند مدت در زمینه حقوق خصوصی بین کشورهای فرانسه, آمریکا, ایران و یک کشور اسلامی دیگر را دارم
    (با انگلیسی و عربی مشکل چندانی ندارم و در حال یادگیری فرانسه ام)
    اما در انتخاب آن کشور اسلامی که ماحصل علمی بیشتری برای ارایه در مجامع دانشگاهی داخلی و خارجی داشته باشد در ابهام هستم
    واین که آیا بهتر است کشور اسلامی که فقه سنی دارد را انتخاب کنم یا کشوری غیر اسلامی با نظامی متفاوت با موارد بالا مانند ژاپن و…را برگزینم
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشرفته تر از همه مصر است.

  40. پگاه
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.من مهندسی برق دانشگاه آل طه قبول شدم.ولی همه میگن دانشگاه خوبی نیست و مدرک معتبریم نداره.واقعا اینطوریه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک که معتبر است ولی خب باید خیلی درس بخوانید.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام ببخشید من مکانیک دانشگاه قم و مهندسی پزشکی علوم تحقیقات قبول شدم .بنظر شما کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مکانیک قم بروید.

  42. ارين
    پاسخ

    سلام خدمت شما پسر من مکانیک تهران جنوب ومکانیک دانشگاه صنعتی اراک قبول شده به نظر شما کدوم بفرستم از نظر علمی کدوم بهترن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اراک دولتی است ولی دوری از تهران را دارد اگر ساکن تهران هستید.

  43. محمدرضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر بنده دارای کارشناسی حسابداری و کارشناسی حقوق هستم برای ارشد کدوما ادامه بدم اگه جوابتون حقوق بود چه گرایشی بهتره نظرتون در مورد حقوق تجارت بین الملل چیه ؟ ضمنا کارمندم ۳۵ ساله ممنون از جوابتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      حقوق بخوانید و چون حسابداری خوانده اید رشته های تجاری و اقتصادی و اسناد تجاری و امثالهم بهتر است.

  44. Faeze
    پاسخ

    سلام ی سوال داشتم من رتبه ۸۰۰انسانی هستم امسال روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ قبول شدم و همین رشته ازاد واحد پزشکی کارشناسی پیوسته ب نظر شما کدوم یک بهترن !?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو علم و فرهنگ

  45. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر من امسال پردیس فارابی قبول شدم میخواستم بپرسم آیا بعد از مدتی امکان انتقال به تهران وجود داره یا خیر ددر ضمن شرایط مهمان چطور هست پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر از اول توی این فکرها باشی اذیت می شوی. بچسب درس ات را بخوان.

  46. عزیزی
    پاسخ

    با سلام. پدرم چند سال پیش زمین حیاط خانه مان را با قوانامه به نام من کرد و من دو طبقه خانه ساختم حال با زنم مشکل پیدا کردم و ایشان مدعی شده که من دو واحد خانه دارم و با توجه به اینکه سند کل خانه به نام پدرم هست و این قولنامه در واقه در داخل این سند است و ایشان در قید حیات هستند ، آیا این ملک الان به نام من است یا پدرم .این مسائل را چگونه ثابت بکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ملک رسما به نام پدرتان و به موجب مبایعه نامه غیر رسمی به نام شما است.

  47. ریحانه
    پاسخ

    سلام…من امسال مهندسی شیمی دانشگاه فناوری های نوین امل قبول شدم …ولی همه خیلی تو دلمو خالی کردن که اصلا سطح علمی خوبی نداره دانشگاهای شهرای اینجوری…لطفا کمکم کنید…من ساکت تهران هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حالا چاره چیست؟ خودت انتخاب کرده اید.

  48. پری
    پاسخ

    سلام من دانشگاه دامغان سراسری برق قبول شدم و پلیمر تهران مرکز ازاد لطف میکنین به من بگین از لحاظ ادامه تحصیل و بار علمی کدام بهتر است؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم خب دامغان بهتر است مگر مشکل رفت و آمد باشد.

  49. انیسا عیاری
    پاسخ

    سلام. من شیمی روزانه دارم و امسال پرستاری روزانه قبول شده ام. بین وزارت علوم و وزارت بهداشت میتونم معازل سازی واحدهای درسی عمومی رو انجام بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به دانشگاه دارد که آیا قبول می کند یا نه.

  50. احمد
    پاسخ

    اقای دکتر شیروی
    سلام
    من فوق لیسانس هوافضا هستم و کارشناسی مکانیک دارم ، حدودا ۸ ساله تو شرکت خودروسازی دولتی کار میکنم، علاقمند تدریس بودم و در دانشگاه علمی و کاربردی هم یک ترم بدون id تدریس داشتم ،امتحان متقاضیان تدریس رو دادم و برای مصاحبه حق التدریس علمی و کاربردی رتبه ۳ رو اوردم و از بین ما ۹ نفر بعد از مصاحبه ۳ نفر انتخاب می شوند، در خصوص مصاحبه علمی و عمومی متاسفانه هیچ راهنمایی نشده و کسی خبر نداره چه چیزهایی سوال میشه اما من جستجو کردم هیئت علمی ازاد هم همین جوریه و اساسا ساختار اصلی مصاحبه یکی است . واقعیتش میخواستم ببینم بنظرتون چه چیزهایی در مصاحبه علمی و عمومی سوال میشه؟ من ارشد خواجه نصیر هستم ولی متاسفانه مدرک زبانم رسمی نیست و مقاله هم ندارم. امکانش چقدره بصورت حق التدریس موفق به دریافت کارت تدریس بشم؟
    باتشکر – احمد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مصاحبه بخشی از آن به مرور تجربه و تخصص و سوابق علمی و بخشی به ارزیابی ظاهری و علمی شما است. روال مشخصی ندارد که کسی از آن اطلاع داشته باشد. بستگی به مصاحبه کنندگان دارد که چه سوالاتی از شما بپرسند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *