پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمدرضا
    پاسخ

    سلام.بنده ۳۵سال سن دارم.و ارشد اقتصاد از دانشگاه شیراز دارم. و امسال پرددیس اقتصاد بین الملل دانشگاه شیراز قبول شدم.اول اینکه با صرف این همه هزینه احتمالی برای هییت علمی شدن دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم است به خصوص که به سن ۴۰ هم نزدیک هستید و معمولا دکتری هم بیش از چهار سال طول می کشد.

  2. مهلا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من ارشد دانشگاه تربیت مدرس قبول شدم رشته گرافیک
    لیسانسم گرافیک از دانشگاه گیلان گرفتم
    از اونجایی که این رشته دکتری نداره یعنی برای دکتری باید پژوهش هنر خوند
    با گرفتن ارشد میتونم هیّئت علمی شم؟
    و سؤال دیگه اینکه درحالی که دانشجو هستم میتونم مثلا به کاردانی ها تدریس کنم فعلا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منوط به اعلام نیاز است که دانشگاهی برای مربی استخدام کند. اگر کسی درسی دارد و شما را قبول کند شاید بتوان.

  3. فردین
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر من دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد(اسلامی)از دانشگاه آزاد با معدل ۱۸ هستم و در دکتری هم میخواهم همین رشته را ادامه بدهم چون علاقه زیادی هم به این رشته و هم به تدریس در دانشگاه دارم فقط مشکلی که هست مدرک کارشناسی من مرتبط نیست چون مدرک کارشناسی حسابداری دارم با معدل ۱۷ نگرانی من از این بابت هست که شاید در آینده دچار مشکل بشوم زیرا میترسم که حقِ تدریس یا هیئت علمی شدن را به من ندهند.
    حتی اگر دکتری هم با معدل بالا ۱۷ و مقاله های معتبر با رزومه عالی هم داشته باشم باز هم نمیتوانم به عنوان هیئت علمی جذب شوم یا نه؟
    خواهشمندم راهنمائی بفرمائید،با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است با تفاوت رشته شما هیات علمی شوید.

  4. شهناز تیموری
    پاسخ

    با سلام و احترام
    من پذیرفته شده مقطع دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در رشته مهندسی محیط زیست گرایش آب و فاضلاب ورودی مهر ۹۶ هستم. فوق لیسانس همین دانشگاه و همین رشته ولی گرایش آلودگی هوا هستم. چون از شرایط عضو هیات علمی شدن خبر نداشتم متاسفانه رشته دکتری را با گرایش متفاوت با گرایش مقطع فوق لیسانس انتخاب کرده ام. سوال من این است ۱ یکسان بودن گرایش رشته در دو مقطع اخر تحصیل هم برای عضو هیات علمی شدن مهم است؟ ۲ ایا امکان دارد بعد از پاس نمودن کلیه واحدهای گرایش اب و فاضلاب دروس و واحدهای گرایش الودگی هوا را هم بگذرانم و به این طریق مدرک را با گرایش الودگی هوا برام صادر کنن که امکان عضو هیات علمی شدن برام وحود داشته باشه؟ با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- خب اهمیت دارد ولی اگر گرایشها خیلی به هم نزدیک باشد شاید مشکلی ایجاد نکند،. ۲- نه

  5. فهیمه
    پاسخ

    سلام
    با تشکر از شما جهت مطالب مفیدتون..
    راستش من سوالم یکم خارج از این موضوعه..
    میخواستم بدونم یک گروه اموزشی،مثلا یک گروه مهندسی از ابتدای تاسیس که باکارشناسی شروع به کارمیکنه،با چه شرایطی میتونه داشجو در مقاطع بالاتر جذب کنه؟؟
    باید چه ویژگی هایی کسب کنه تا اجازه این کار به گروه داده بشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب بستگی به دانشگاه مربوط دارد که آزاد یا دولتی یا غیر آن باشد که باید مجوز از شورای گسترش بگیرند.

  6. ف-م
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب به جناب آقای دکتر: جناب دکتر میخواستم بدانم برای کارشناسی ارشد کدام دانشگاه معتبرتر است( برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری) دانشگاه آزاد یا دانشگاه مجازی( الکترونیکی)؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه آزاد.

  7. داوطلب حقوق نفت و گاز
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز و گرامی
    جناب استاد بنده دانشجوی حقوق نفت و گاز در مقطع دکتری هستم و سالهاست که دارای پروانه وکالت پایه یک هستم اما متاسفانه از ابتدا علاقه ای به وکالت و فضای حاکم بر آن نداشتم ولی به رغم این موضوع هیچ مانعی نمی بینم که بخواهم در این حرفه فعالیت داشته باشم. با توجه به شناختی که از حضرتعالی دارم که هم در امور حقوقی مربوط به نفت و گاز مشغول هستید و هم استاد مبرز این رشته هستید خواهشمندم در امور ذیل راهنمایی فرمایید:
    ۱. شانس هیات علمی شدن در دانشگاه برای فارغ التحصیل رشته ی حقوق نفت و گاز تا چه میزان است؟( با فرض اینکه رزومه مناسب باشد).
    ۲. با توجه به رکودی که در وضعیت استخدام در شرکتهای نفتی وزارت نفت وجود دارد و البته حرفهایی مبنی بر استخدام در سال ۹۶ وجود دارد، از نظر جنابعالی استخدام در چنین شرکتهای دولتی مناسب تر است یا شرکتهای خصوصی و پیمانکاری و …؟
    ۳. نظر حضرتعالی در خصوص دوره های آموزشی کوتاه مدت در خارج از کشور مثلا دوره ی داوری Icc، حقوق بانکی و … جدای از فرصت مطالعاتی که ممکن است دانشگاه فراهم نماید یا نکند چیست؟
    ۴. آیا حضرت عالی دوره ی خاص آموزشی در خصوص مذاکره نفتی، تنظیم قراردادها یا داوری نفتی را سراغ دارید که توصیه بفرمایید؟
    با تجدید احترام و سپاس بی پایان از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم شانس حالا تا حدودی بیش از سایر رشته ها است چون دانشگاه ها مرتب در حال راه اندازی این رشته هستند. ۲- بنظرم در شرکتهای خصوصی که انشا الله با شروع قراردادهای جدید رونق بگیرید. ۳- حسب مورد باید دید که چه دوره ای است و چقدر هزینه دارد. ۴- خیر. بیشتر دوره ها یا توسط افراد بی بضاعت برگزار می شود و یا جنبه انتفاعی به خود گرفته است و متضمن مطالبی نیست که به درد دانشجویان بخورد.

  8. رضا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر من کارشناسی مهندسی نفت در دانشگاه علوم تحقیقات مشغول به تحصیل هستم و ترم بهمن فارغ التحصیل میشوم حالا ارشد پردیس خودگردان دانشگاه تهران قبول شدم خواستم تماسگرفتم گفتند باید شهریور فارغ التحصیل میشدی آیا راهکاری هست که من بهمن ثبت نام کنم؟
    سپاس از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا نیست.

  9. علیرضا
    پاسخ

    سلام دکتر من کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی و پزوهشگر حقوق اساسی بودم الان دانشجوی دکترای آزاد تهران جنوب هستم احساس می کنم اینده علمی خودم رو نابود کردم از نظر علمی هیچ چیز از رفقایی که دانشگاه تهران یا امام صادق یا علامه می خوانند کم نداشتم الا اینکه کنکور بده خوبی نبودم احساس یاس می کنم به نظر شما امیدی هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا این احساس را باید برش فائق شوید و دکتری را بگیرید.

  10. خانم امیدوار
    پاسخ

    باسلام
    من کنکور ارشد رشته مدیریت اطلاعات مجازی دانشگاه تهران قبول شدم و شاغل در استان خوزستان می باشم و در ضمن انتخاب بعدی ام مجازی پیام نور دانشگاه شیراز می باشد به نظر شما با توجه به اعتبار دانشگاه و شاغل بودنم کدام گزینه را انتخاب نمایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچکدام را بروید برای سال دیگر بخوانید.

  11. سارا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی٬با تشکر که وقت ارزشمند خود را برای کمک و راهنمایی ما قرار میدهید..
    .من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هستم و با سهمیه استعداد درخشان بدون کنکور در این دانشگاه پذیرفته شدم..اما مدتی هست که خیلی ذهنم درگیر شده و دچار پشیمانی و یاس شدم چون از خیلی ها شنیدم که قبولی دکترا دانشگاههای دولتی بصورت پذیرفته شدن در همان دانشگاه یا دانشگاههای پایینتر و یا هم سطح هستند و امکان قبولی در دانشگاه های بالاتر تهران تقریبا نیست.الان پشیمان شدم که چرا انصراف ندادم پارسال و کنکور شرکت نکردم دوباره.از طرفی یکسال هم خواندم و الان دیگه به پایان نامه رسیدم ..میخواستم بدانم ایا این موضوع که قبولی در دانشگاههای بالاتر در مقطع دکترا تقریبا غیر ممکن هست صحت داره یا خیر و من باید چکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگرانی الکی است بروید ارشدتان را تمام کنید.

  12. محمد قسمت
    پاسخ

    سلام
    من دکتری جزا پردیس کیش دانشگاه تهران و ازاد اصفهان قبول شدم ساکن اصفهان هم هستم از لحاظ علمی و اینده هیات علمی شدن چه در ازاد چه در دولتی کدام بهتره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پولش را داری برو کیش اگر نداری برو اصفهان راه دیگر هم برای یک اصفهانی این است که سال بعد بخواند که روزانه قبول شود. این بهترس

  13. رهبان
    پاسخ

    با سلام، آیا با گذراندن آزمون جامع امکان شرکت و در نهایت جذب شدن در هیات علمی دانشگاه ها میسر است؟
    من آزمون جامع را گذرانده ام اما هنوز فارغ التحصیل نشده ام.
    و یک سوال دیگر آن که آیا قانون ۴۰ سال برای هیات علمی شدن، نهایی و عملی شده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بستگی به فراخوان دارد. معمولا دکتری می خواهند که نیاز به ارائه مدرک دارد. ظاهرا عملی شده است.

  14. نیوشا
    پاسخ

    آقای دکتر سلام
    رشته ی من کامپیوتره
    امسال ارشد شرکت کردم و آزاد نجف آباد اصفهان و پردیس دانشگاه اصفهانا آوردم
    حالا سوالم ازتون اینه که کدوما انتخاب کنم بهتره؟؟؟؟
    واقعا موندم که چه کار کنم
    آینده ی شغلی کدوم بهتره و مدرک پردیس معتبر هست یا نه؟!!!
    باتوجه به قید شدن نام پردیس در مدرک ارشد
    با تشکر…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس بهتر است.

  15. ﺯﻳﺴﺖ ﺷﻨﺎﺳﻲ
    پاسخ

    ﺑﺎﺳﻼﻡ
    ﻣﻦ ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﺯﻳﺴﺖ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﺴﺘﻢ
    ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ ﺑﺮاﻱ اﺭﺷﺪ ﺩﺭﺭﺷﺘﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺎﻟﻲ اﺩاﻣﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺑﺪﻡ?
    اﻭﻧﻮﻗﺖ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ ﺗﻮﻱ ﺁﺯﻣﻮﻧﻬﺎﻱ اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻢ?
    ﺑﺎﺗﺸﻜﺮ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید ادامه تحصیل در این رشته ها بدهی ولی فایده آن را نمی دانم معمولا بدون لیسانس مرتبط نمی توانید کار مناسب پیدا کنید.

  16. Sasan
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    اگه مدرک کارشناسی ارشد برق دانشگاه ازاد تهران مرکز رو با معدل بالا وچند مقاله isi تموم کنیم(چون دوره ارشدم امسال شروع میشه تو تهران مرکز) ایا میتونیم برای دوره دکتری روی دانشگاه های معتبر درجه۱ سراسری برای پذیرش حساب کنیم!؟
    برای اپلی کردن چی میشه رو دانشگاه های معتبر کانادا ، اروپا و امریکا برای بورسیه امید داشت!؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب شانس شما نسبت به کسانی که در دانشگاه های ردیف اول درس خوانده اند کمتر می شود. برای اپلی هم مشکل خاصی نیست.

  17. ارغوان
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید .من دوسال پیش (ترم ۵)از یکی از دانشگاه های دولتی به دانشگاه دولتی دیگر انتقال توام با تغییر رشته گرفتم و برای ۲۷ واحد درسی من تطبیق واحد گرفتم اکنون ترم ده هستم برای ترم یازده خود دوازده واحد دارم با توجه به اینکه (دانشجوی دختر) ورودی بهمن ۹۱ هستم برای تمدید ترم باید موافقت کمیسیون شورای آموزشی دانشگاه را داشته باشم سوال من این است آیا ممکن است با تقاضای تمدید ترم بنده موافقت نشود ومن از دانشگاه اخراج شوم چون مدت مجاز تحصیل برای ورودی های ۹۱ به بعد ده ترم است وآیا اکنون می توانم بعد از گذشت دو سال از تطبیق واحد خود تقاضای تطبیق واحد دو درس دیگر خود را داشته باشم تا برای ترم یازده خود دو درس بماند و آنها را هم معرفی به استاد بگیرم تا ده ترمه تمام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موافقت می شود. نگرانی ندارد.

  18. میترا نساوند
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من دانشجویی کاردانی ترم یک دانشگاه علمی کاربری هستم درس دانش خانواده و جمعیت رو امتحان دادم ولی استاد نمره من رو وارد سایت نکرد … تا اینکه سایت بسته شد … و من الان نمی تونم کاری کنم … و الان زمان انتخاب واحد ما رسیده … اگر انتخاب واحد انجام بدم
    و استاد نمره دانش رو وارد نکرده باشه
    من باید دوباره این درس رو بگیرم یعنی انتحاب واحد کنم ؟؟؟
    ایا راه حل دیگری دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با استاد و دانشگاه هماهنگ کنید که سایت را باز کنند که نمره را وارد کنند یا قبول کنند که بعدا اگر مشکلی بود مجددا این درس را در ترمهای بعدی بگیرید. مشکل جدیی نیست.

  19. خانم اسما
    پاسخ

    سلام ..من یک سوال اساسی دارم ممنون میشوم راهنمایی کنید جناب دکتر!
    من ۲۳ساله لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان دارم و معلم رسمی آموزش وپرورش هستم درمقطع ابتدایی.
    ارشد روانشناسی تربیتی پیام نور بهبهان قبول شدم.
    آیا مدرک پیام نور معتبر هست؟
    آیا با داشتن ارشد پیام نور امکان قبولی دکتری در دانشگاه سراسری وجود دارد؟
    ممنون می شوم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم می شود ولی برای غیر انتفاعی، ازاد و پیام نور مشکلی فکر نکنم باشد.

  20. مهدی
    پاسخ

    سلام، من ۳۵ ساله هستم و ساکن تهران. در کنکور امسال ارشد روزانه سمنان رشته mba استراتژی قبول شده ام ولی برای سال آینده میتوانم به راحتی پردیس خودگردان دانشگاه تهران قبول شوم. به نظر شما ارزش مدرک و کیفیت کدامیک بیشتر است؟
    باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون سمنان را برو.

  21. میلاد
    پاسخ

    سلام و عرض ادب.دولتی روزانه ارشد حقوق میخونم.میخواستم انصراف بدم بنا به دلایلی ولی میگن باید هزینه این دو ترم که اینجا بودی رو بدی تا انصراف بدی.میگم اگه ندم هزینه رو چی؛ میگن اخراج واست رد میکنیم.من دیگه قصد ادامه تحصیل یا گرفتن ریز نمرات و تطبیق زدن درسا واسه دانشگاهه دیگه رو هم ندارم.آقای دکتر تکلیف چیه؟واسه اخراجم هزینه باید بدیم؟بعدها بعد اخراج تو ارگان خاصی مشغول شیم مشکلی پیش میاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به آن دانشگاه نیازی نداری کاری نمی توانند بکنند.

  22. داود مهري گيگلو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خیلی ممنون بابت این سایت مفید اتون واقعا دستتون درد نکنه یه سوال داشتم از خدمت حضرتعالی من کارشناشی مدیریت دولتی از دانشگاه پیام نور دارم ولی بخاطر سابقه کارم که تو پروژه های عمرانی بودم تا حالا مدرکی ازم طب نکرده بودن ولی دیگه میگن باید مدرک اوایه کنم من میتوانم ارشد عمران بخوان با اینکه کارشناسی مدیریت دولتی دارم
    لطفا جوابم دهید خواهشا واقعا واسم خیلی مهمه ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است بشود که از پس درس هاش برآیید و بعدا از شما لیسانس عمران می خواهند که ندارید.

  23. پیام
    پاسخ

    باسلام .جناب دکترشیروی گرامی.من ۱۶ساله وکیل هستم امسال جهت ارشد امتحان دادم البته به جهت گرفتاری کاری با آمادگی نبود بهرحال دانشگاه تهران پردیس البرز وغیرانتفاعی مجازی نور طوبی قبول شدم مسایل مالی چندان اهمیت نداره فقط واسه ادامه درمقطع دکترا واستفاده از امتیاز دانشجوی نخبه {معدل بالا}کدوم دانشگاه روتوصیه میفرمایید وآیا اعتبار این دانشگاهها بهتره یا آزاد مشهد بیرجند یازاهدان..چون تصمیم به ادامه دارم ضمن اینکه کارشناسی ۶ترمه با معدل ۱۷ دانشگاه ازاددارم.نمیدونم اعتبار این دانشگاهها خوبه یا واسه دانشگاه آزاد اقدام کنم.ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب پردیس البرز بهتر است.

  24. محمدرضا
    پاسخ

    سلام.من فوق اقتصاد از دانشگاه شیراز دارم.سال ۸۸فارقالتحصیل شدم.و کار آزاد دارم.و هفته ای ۸واحد تو دانشگاه علمی کاربردی.حقالتدریسی درس میدم.امسال پردیس دانشگاه شیراز قبول شده ام.آیا فایده ای دارد که دکتری بگیرم.در حالی که سن من الان ۳۵ساله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فایده اش این است که می شوید «دکتر» حالا باید بروید یه کاری پیدا کنید که این عنوان به درد شما بخورد.

  25. منصوری
    پاسخ

    با سلام آیا مدرک دانشگاه غیر انتفاعی سناباد گلبهار ارزش داره

    من الان ترم آخر ارشدرشته حسابداری هیتم سر دوراهی قرار گرفتم که آموزش محور بردارم یا پژوهش محور تورو خدا راهنمایم کنید چون هزینه پایان نامه میشه ۳۲۰۰ میلیون اگه اهمیت نداره مدرک دانشگاه انقدر هزینه نکنم و آموزش محور بردارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره همه این دانشگاه ها مدرک معتبر دارند ولی خب حالا آیا استاد دارند یا نه و سطح علمی آنجا چیست من اطلاعی ندارم.

  26. همتی نژاد
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید
    بنده در اعلام نتایج ارشد ۹۶ در رشته مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی در دوره مجازی دانشگاه علم و صنعت و همچنین روزانه دانشگاه آزاد اهواز مجاز شده ام.
    خواهشمنداست بنده را در انتخاب دانشگاه راهنمایی بفرمایید.
    لازم بذکر است که در حال حاضر ساکن اهواز بوده و شاغل نیز هستم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون اهواز را بخوانید

  27. مهسا
    پاسخ

    سلام خداقوت
    من مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی آب خوندم ارشد هم آبیاری زهکشی شبانه قبول شدم ولی از ابتدا به رشته فیزیک علاقه داشتم خیلی دوست دارم مقطع کارشناسی فیزیک بخونم میخواستم بدوتم میشه ارشد شبانه آبیاری و کارشناسی فیزیک دانشگاه آزاد یا پیام نور همزمان بخونم؟ میخوام لااقل یه ترم بخونم ببینم واقعا به درد فیزیک میخورم و موفق میشم یا اینکه کلا قیدش بزنم و یه عمر حسرت اینکه دنبال علاقه م رو نرفتم نداشته باشم. واینکه پیشنهاد شما چیه برم دنبال علاقه م یا همون رشته خودم رو ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هم زمان که منع دارد ولی خب خیلی از دانشگاه ها چون پول می گیرند کاری به این کارها ندارند. بنظرم به درد فیزیک نمی خوری.

  28. بهنام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید استاد من امسال تونستم تجاری اقتصادی بین المللی دانشگاه تهران قبول بشم بنظرتون برای شروع چه کتابی رو شروع کنم؟؟ و اینکه از دروس اختیاری این رشته کدام ها بیشتر اهمیت دارن که اونا رو انتخاب کنم سپاس؟ در جاهایی شنیدم که با این رشته هم میشه در سفارت ها کار کرد ایا درست است؟؟ و سوال اخر اینکه بازار کارش خوب است؟ یعنی مانند یک وکیل میتوان درامد داشت ؟؟ سپاس استاد🌷

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب تجارت بین الملل اینجانب را از اول تا اخر به دقت مطالعه کنید. ۲- خیلی اختیار ندارید چون همه ارائه نمی شود. مبارک باشد.

  29. Z.h
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر از زحمات شما استاد دلسوز . من اخیرا مقطع کارشناسی ام را از دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ به اتمام رساندم. برای کنکور ارشد شرکت کرده ام و نتایج هم ک چندروز گذشته اعلام شد متاسفانه نتیجه مطلوب و مدنظر رو نگرفتم و فقط گرایش خصوصی را انتخاب کرده بودم و خصوصی پردیس دانشگاه تهران و ازاد مرکز قبول شدم البته با سهمیه . چند روزیس ک کاملا فکرم امیدم مخدوش شده و واقعا و اساسا نیاز به مشاوره ی دقیق و راهنمایی دارم ک راه را به من تشان دهد . چند سوال دارم با توجه ب اینکه در حال حاضر مشغول اماده شدن برای آزمون کانون هستم و با توجه ب اینکه ب شدت علاقه دارم و‌جزو‌اهدافم این هست که بتوانم تدریس کنم و هیئت علمی شوم ؛ ۱) پیشنهاد شما برای من چیست ایا ارشد سال آینده مجددا شرکت کنم ؟ ۲) ایا امسال پردیس نروم سهمیه ام را از دست میدهم ؟ ۳) اگر امسال پردیس را بروم و ارشد سال آینده هم باز شانس خود را امتحان کنم سهمیه ام با رفتن ب پردیس از دست میرود ؟ ۴) پردیس واقعا چیست و‌چگونه است هرکسی یک چیزی میگوید ایا مدرکش مثل همان دانشکاهش است ایا استادید خود دانشگاه تهران میایند و تدریس میکنند مکانش متفاوت است ؟؟؟ ۵) و تکمیل ظرفیت چیست ایا شرکت کنم چ چیزی را بزنم چکار کنم ؟ ۶) و و حتی خیلی دلم میخواهد ک بدانم اصلا در رشته حقوق راهی برای تحصیل در خارج از کشور هست ؟ تحت چ شرایطی ؟ در چه مقطعی در چ گرایشی و با چ هزینه ای و کلا باید برای این منظور چ کرد ؟ من واقعا از شما سپاسگزارم بابت زحماتتان و‌ممونم میشم اگر راه را برایم نمایان و‌روشن کنید چون‌واقعا قفل کرد و نمیدانم چ کنم حتی تا حالا ک در حال خوندن و امادگی برای کانون بودم چند روزیست کاملا هنگم و استپ کردم و کلا انگار مسیر برایم نا مشخص شده و امیدم را از دست دادم ، واقعا شخصی ک ب دنبال مدارک علمی و اینده روشن و علمی و پر بار هست نه فقط از لحاظ پولی بلکه از لحاظ سواد و علم و کار علمی و توان و‌سطح این را داشت ک بتوان در زمینه ای حرفی زد نه از روی نادانی و جهل و بی سوادی ، باید چ کند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- بنظرم چون سهمیه دارید برای سال اینده تلاش کنید ولی واقعا تلاش کنید. ۲- فکر نکنم از دست بدهید. ۳- بنظرم خودت را درگیر پردیس و ازمون سال دیگر نکن. ۵- تکمیل ظرفیت بنظرم بعید است که برای رشته ها خوب باشد چون آنها پر می شود. ۶- بله هست. تمام سوالات شما در جواب اول آمده است.

  30. سید محمد احمدی
    پاسخ

    با سلام و احترام

    آیا برای شرکت در فراخوان جذب هیات علمی باید همه مدارک مقاطع قبلی رو آپلود کنیم یا فقط آپلود مدرک دکتری کفایت میکنه چون بنده فقط مدرک دکتری رو دارم بقیه رو نگرفتم از دانشگاهها دیگر. ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا همه را باید ارسال کنید.

  31. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    به نظر شما رشته حقوق تجارت الکترونیکرشته خوبی هست و مربوط به رشته حقوق تجارت بین الملل می شود یانه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته جدیدی است و الزاما حقوق تجارت بین الملل محسوب نمی شود.

  32. علیرضا قادری
    پاسخ

    سلام دکتر
    من ۳۰ سال سن دارم و تازه دانشجوی دکترای حقوق تجارت بین الملل در خارج از کشور شدم…فوق هم ح تجارت بین الملل خوانده ام…..حال با توجه به سنم ایا به نظر شما با همون فوق برگردم ایران برای کار یا دکترام رو ادامه بدم و موقعیت های شاید شاید بهتر و شایدم فرقی نمیکنه چ با فوق چ با دکترا….دکترا حدود دوسال طول میکشد
    به نظرتون برگردم با همین فوق یا دوسال دکترامو بگیرم بعدش برگردم…ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا که رفتید تمام کنید و با دکتری برگردید.

  33. Sasan
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من تو کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های پردیس علم وصنعت و دانشگاه ازاد تهران مرکز رو در رشته الکترونیک قبول شدم سر دو راهی قرار گرفتم کدومشونو برم
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    با توجه به هزینه ۲ برابری پردیس علم و صنعت ایا مدرکش نسبت به تهران مرکز ارجعتره یا خیر!؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس بهتر است ولی خب اگر هزینه برایتان مهم است همون آزاد بروید.

  34. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی ترم‌۲ ارشد حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال هستم. در کنکور سراسری سال۹۶ ، ارشد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی به صورت مجازی قبول شدم
    ۱- به نظر شما دانشگاه ازاد را ادامه دهم تا برم مجازی شهید بهشتی
    ۲- سطح تحصیلی و اعتبار مدرک ارشد حسابداری مجازی شهید بهشتی بالاتره یا ازاد تهران شمال
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همون آزاد را ادامه بدهید.

  35. مجتبی
    پاسخ

    سلام خدمت دکتر شرروی..
    دکتر تو آزمون پیشرو در مقطع ارشد در انتخاب رشته دانشگاه صنعتی شیراز رشته تبدیل انرژی را قبول شدم ودانشگاه شیراز رشته طراحی کاربردی که در لیست انتخاب رشته پایینتر از دانشگاه صنعتی را زدم که در کارنامه نهایی اونم میتونستم قبول بشم که در اوویت نبود وسیستم همون دانشگاه صنعتی برام قبول کرده.علت اینجور انتخاب رشته علاقه زیاد به رشته سیالات هست..الان هرجور سعی میکنم ببینم آیا مدرک دانشاه صنعتی در خارج اعتبار داره یا نه.بجای نمیرسم.اگز محبت کنید و یه راهنمایی کنید وشما که دستی در کار دارید بگید ..اگه اعتباری نداره تا با کارنامه سبز تا دیر نشده اقدام کنم..
    با سپاس فراوان…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکلی ندارد تردید به خودتان راه ندهید.

  36. فرناز ن
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده ٣٣ سال دارم ، سال ٨٩ از رشته ارشد شیمی آلی فارغ التحصیل شدم ، ولی به دلیل بازار کار در آن زمان در نمایندگی بیمه مشغول به کار شدم ، الان بعد از گذشت سالها دوباره میخواهم ادامه دهم ، از طرفی رشته درسی خودم را دوست دارم اما بازار کار خوبی نداره و از لحاظ هیئت علمی فقط شهرستانها احتمال پذیرش دارند، به فکر تغییر رشته از کارشناسی ارشد به روانشناسی هستم ، بسیار مرددم که کار درستی انجام میدهم یا نه، میشه من و راهنمایی بفرمایید؟
    پیوست صحبت های قبلیم ، من یکی از لذت بخشترین کارها برام درس خواندن است، و همیشه وقتی با خودم فکر میکنم چرا انقدر شاخه های متفاوتی در زندگیم بوده ، دلیلش شرایط اون زمان من از لحاظ مالی و خانوادگی و فرار از اون شرایط ، من و مجبور کرده که شرایطی و ادامه بدم که راضی کننده نبوده برام ، و الان بعد از مدتها آرامش گرفتم که به علایق خودم فکر کنم و از چیزی فرار نکنم
    و حالا دو راه دارم دکتری رشته خودم و هیئت علمی شدن در دانشگاههای اطراف تهران و یا شهرستان و یا شروع دوباره دررشته ارشد روانشناسی
    لطفاً کمکم کنید که دوباره پشیمون نشم ، سپاسگذارم که هستید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ارشد روانشناسی به شما خیلی کمک نمی کند.

  37. saeed
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا مدرک ارشد پردیس های خودگردان دانشگاهای معتبر تهران به عنوان نکته ای منفی در مصاحبه ی دکتری برای پذیرفته شدن در نوبت روزانه ی دانشگاهای مادر تلقی می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مسئله خیلی تأثیر منفی ندارد.

  38. سعيد
    پاسخ

    با سلام وادب
    جناب دکتر بنده کارمند هستم ودارای مدرک دکترا مدت۱۰ساله در دانشگاه علوم پزشکی به شکل حق التدریس فعالیت می کنم واز ۲۰واحد تدریس در هر ترم ۱۲واحد موظفی برای بنده در نظر گرفته می شود تا این لحظه من را تغییر وضعیت نداده اند به نظر شما چکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کاری نمی توانید بکنید باید نظر آنها را جلب کنید.

  39. محمدی
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ترم سوم دکتری رشته ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد تهران جنوب هستم و تمایل دارم حتی بصورت حق التدریسی در دانشگاه مشغول تدریس شوم آیا این وجود دارد خیلی سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید تلاش کنید در پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد شانس خود را امتحان کنید.

  40. نگین
    پاسخ

    سلام روزتون بخیر
    من لیسانس مهندسی هسته ای علوم وتحقیقات خوندم و امسال ارشدmbaبهشتی مجازی قبول شدم . زمینه کاریم هم در سازمان انرژی اتمی است . بنظر شما خوبه که شرکت کنم یا خیر ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کارمند هستید از این طریق حقوق شما افزایش می یابد ولی به درد دیگری فکر نکنم بخورد.

  41. پگاه
    پاسخ

    سلام من دانشجو ارشد نرم ا فزار هستم و میخواهم بجای پایان نامم واحد بردارم و پاس کنم برای زودتر گرفتن مدرک و هزینه کمتر.برا شرکت دردکترا ایا نیاز ب پایان نامه هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی پایان نامه نگیرید که بروید دکتری پژوهش کنید. واقعا افکار عجیبی است. شما حاضر نیستید پایان نامه بگیرید ولی حاضرید دکتری بگیرید که باید تحقیق و پژوهش کنید.

  42. حمیدرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    اینجانب حمیدرضا رحیمی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت هستم ایا میتوانم در مقطع ارشد رشته حقوق ادامه تحصیل دهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در چه مقطی؟ دکتری که خیر ولی ارشد می توانید.

  43. باران
    پاسخ

    سلام و خداقوت.بنده داشنجوی ارشد حقوق جزا دانشگاه آزاد هستم و دو ترم رو گذروندم.امسال دوباره در ارشد سراسری شرکت کردم و دانشگاه علامه طباطبایی روزانه پذیرفته شدم.با توجه به اینکه قصد شرکت در آزمون وکالت هم دارم.به نظر شما تحصیل در کدوم دانشگاه رو انتخاب کنم؟ضمنا مقطع لیسانس در دانشگاه دولتی گذرانده ام.ممنون میشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو همین علامه که قبول شده اید اگر نمی خواستید پس چرا دوباره کنکور دادید. اینقدر تردید نکنید.

  44. رضا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر وقت بخیر

    ایا با داشتن مدرک ارشد مترجمی زبان میتوان دکترای زبان گرایش اموزش را ادامه داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکلی ندارد ولی دفترچه ازمون دکتری را ببینید.

  45. سید مجتبی شاهرخی
    پاسخ

    با عرض سلام واحترام خدمت استاد گرامی
    بنده ۳۳ سال دارم و فارغ التحصیل ارشد مکانیک دانشگاه آزاد اراک هستم و در دوره دکتری در دانشگاه آزاد اراک پذیرفته شده ام اما هزینه دکتری آزاد تقریبا ۱۰۰ میلیون میشه.با توجه به اینکه من کارمند رسمی آموزش و پرورش هستم به نظر شما دکتری واقعا ارزش این هزینه را دارد؟سوال دیگری که داشتم اینکه همانطور که میدانید بسیاری هدفشان از دکتری گرفتن جذب هیات علمی است اگر اطلاع دارید بفرمایید شرایط جذب هیات علمی چیست مخصوصا از نظر سنی و آیا برای کسی مثل من که کارمند هستم امکان جذب هیات علمی وجود دارد یا خیر. اگر خیر پس دکتری دقیقا به چه دردی می خورد؟!
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی هزینه بالایی است. بعید است با این مدرک این مقدار پول دربیاید.

  46. فرشته
    پاسخ

    سلام .ایامیشود واحدهای درسی پاس کرده دانشگاه ازاد را درصورت قبولی با دانشگاه دولتی تطبیق داد و دوم اینکه دانشگاه دولتی بهتراز دانشگاه ازاد است از لحاظ مدرک وبازارکار. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  47. محمد
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر راجع به رشته حقوق مالی و اقتصادی دانشگاه آزاد میبد ۱۳۹۶ قبول شده ام آیا شما توصیه به تحصیل در این رشته می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است بتوانند استاد مناسب تأمین کنند.

  48. محمد
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بنده حقوق جزا و جرم شناسی شبانه پردیس فارابی قبول شدم؛ در کارنامه ی نهایی، اولویت بعدی خود حقوق جزای روزانه ی قم هم قبول شدم؛ به نظرتون درخواست جابجایی بدم.
    ممنون از توجهتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همون خوب است و فکر نکنم بتوانی جابجا کنید.

  49. مهرداد
    پاسخ

    با سلام خدمت شما آقای دکتر خواهشمندم در مورد معتبر بودن مدرک پردیس تربیت مدرس در رشته ارشد مهندسی برق سیستم قدرت راهنمایی کنید و آیا اینکه اعتبار مدرک پردیس بهتر است یا ارشد آزاد همان رشته؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم پردیس بهتر است.

  50. امید
    پاسخ

    سلام من کنکور ارشد برق هم ازاد کاشان قبول شدم و هم غیرانتفاعی اشرفی اصفهانی اصفهان به نظرتون کدوم را برم….؟موع مدرک سختی دانشگاه…و اینکه من شاغلن

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر جا به شما نزدیک تر است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *