پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. خانم دکتر
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی، با سلام و احترام. خیلی زیاد و سریع به کمک فکری شما نیاز دارم. قبلا هم یکبار با حضرتعالی مشورت کردم. زمانی که دانشجوی دکتری بودم در فراخوان هیات علمی یکی از دانشگاههای برتر تهران برای بورسیه شرکت کردم که بورسیه ها کلا ملغی شد و گفتند فقط دکترا. خیلی زود از رساله دکتری دفاع کردم و در فراخوان جذب همان دانشگاه شرکت کردم. در این چند سال مرتب با دانشگاه پیگیر بودم و با استاد گرایش مربوطه هم صحبت کرده بودم و ایشان هم امیدوارم کردند که به محض دریافت پرونده مصاحبه میکنند. حالا بعد چند ماه که پیگیری کردم، مدیرگروه میفرمایند ما انتخابها و مصاحبه هایمان را کردیم و تمام شد رفت! این در حالیست که قبلا هم وزارت علوم نامه ای در خصوص من به دانشگاه و گروه زده مبنی بر اینکه با من مصاحبه کرده و نتیجه مصاحبه را اعلام کنند. آقای دکتر، از طرفی چندین سال تلف شد و من ماندم که چه کنم؟! از طرفی شنیدم که گفته اند ملاک مصاحبه شان نمره زبان بوده و میدانم برای فارغ التحصیلان خارجی و اونهایی که فرصت مطالعاتی رفته اند، اولویت قایل شدند. این در حالیست که رزومه من واقعا به گفته مدیرگروه عالیه! بنظرتون آیا مجدد با گروه پیگیری کنم یا رها کنم. چون مطمینم مبنای مصاحبه سلیقه ای بوده نه جدول امتیازات وزارتخانه. آقای دکتر بنظرتون سنگین و رنگین رها کنم و واگذار کنم به خدا یا باز علیرغم اعمال سلیقه و اولویت دهی مدیرگروه پیگیری کنم. ممنون از راهنمایی حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پیگیری کنید. متاسفانه گاهی اعملا سلایق باعث حق و ناحق می شود. حتی ممکن است به وزارت علوم شکایت کنید.

  2. علیرضا
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر یه سوال داشتم از شما من اطلاعاتم و تواناییم خوب هست و مطمئنم که می تونم در امتحان ارشد پیش رو در رشته حقوق تجارت بین الملل سراسری قبول شم اگه بخوام عامیانه بگم توش نون هست بخونم منظورم اینکه بعد اینکه فارغ التحصیل شدم میشه با تلاش درآمد خیلی حوبی داشت و آینده دار هست؟واینکه تو دنیا کجا این رشته بیشتر خریدار داره و خوب کار میکنه؟بالاخره صحبت یه عمره که باید بعدش از رشته تحصیلیم روزی بخورم نمی خوام عمرم رو صرف یه رشته ای بکنم که تهش به دردم نخوره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من که متخصص «نون» نیستم. حالا اگر این رشته نیایی کدام رشته بنظر شما «نون» دارد. گرایش ارشد کمک می کند که در آینده به چه جهتی حرکت کنید ولی اینطور نیست که نتوانی کارهای حقوقی دیگری انجام ندهید.

  3. احمد
    پاسخ

    سلام استاد از حضورتون چند سوال داشتم۱.اینکه مطالعه وحتی تحصیل در حقوق تجارت بین الملل برای کسانی که می خواهند با خارج تجارت کنند مفید ویاری کننده است؟۲.آیا این رشته برای تجارت های خاص مثل نفت و.. با طرفین خاص است ویا هر کالا و خدمات تجارتی را شامل و یک رویه مرسوم برای همه دنیا است؟(با سپاس)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- مسلما ۲- عام است.

  4. پارسا
    پاسخ

    سلام استاد اول اینکه آیا ارشد حقوق تجارت بین الملل در فرانسه وجود دارد؟ دوم چه دانشگاه هایی اگر هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله در برخی از دانشگاه ها وجود دارد. لیست دانشگاه های معتبر را در سایت وزارت علوم پیدا کنید و بعد بروید روی سایت آنها و زمینه ها و رشته ها را پیدا کنید.

  5. احسان توکلی
    پاسخ

    جناب دکتر عرض ادب و احترام
    بنده ۴۰ سال سن دارم و کارشناس ارشد حقوق خصوصی و البته متاهل .علاقه وافری به رشته حقوق بین الملل و به ویژه بحث داوری بین الملل و همچنین قرار دادهای نفت و گاز دارم در خصوص شما خواندم که دکتری نفت و گاز از دانشگاه آدلاید استرالیا دارین بنده نیز مدت مدیدی هست به دنبال جمع آوری اطلاعات در این خصوص هستم و لی تا کنون هیچ کسی راهنمایی درستی به من نکرده اگر لطف بفرمایید از تجربیات خودتون و راهنمایی در این خصوص که آیا اصلا امکانشش هست برای دریافت پذیرش و چگونگی اون بنده رو راهنمایی بفرماین ممنون میشم البته حاضر هستم اگر شما اجازه بفرمایین در این خصوص هر کجا که شما دستور بفرمایین حضوری خدمت برسم برای دریافت راهنمایی.
    سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در ایران در دکتری نفت و گاز شرکت کنید یا اگر خواستید یک بار دیگر حقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز در مقطع ارشد بگیرید.

  6. موسوي
    پاسخ

    با سلام و احترام حضور استاد بزرگوار
    بنده امتیازات لازم را برای دانشیاری دارا می باشم به طوری که دارای ۳۰ مقاله علمی پژوهشی می باشم، ولی متاسفانه تازه دو سال از حکم هیئت علمی من گذشته است. سوال من این است آیا تبصره ای در این مورد جهت کاهش زمان استادیاری است. بعضی اساتید می گویند با توجه به آیین نامه فعلی حداقل باید در یکی از دو مجله بین المللی نیچر یا ساینس مقاله چاپ کنی تا اینکه طول زمان استادیاری به سه سال کاهش یابد، در حالی که رشته من فقه و حقوق اسلامی است، چطور می توانم در این دو مجله یکی مربوط به علوم طبیعی و دیگری مربوط به علوم اجتماعی است، مقاله چاپ کنم.
    با تشکر وافر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا چه چنین شتابان!!! کجا می خواهید بروید. صبر کنید و با حوصله سعی کنید در رشته خود فرد موثر و دانشمندی شوید. مقالات زیاد الزاما به معنای دانشمندی فرد نیست. تا کی باید خود را اسیر این عناوین کرد. کشور ایران بیش از هر کشوری از گرایش به مدرک و عنوان و لقب دچار ناهنجاری شده است و نیاز به افراد فرهیخته ای دارد که کشور را از این دامها نجات دهند.

  7. محمد
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد محترم
    بنده کارشناسی ارشد مهندسی نفت را دارم و در فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم در شهریور ۹۵ قبول شدم. اکنون در آن دانشگاه غیرانتفاعی به صورت حق التدریسی مشغول به تدریس هستم و منتظر تایید نهایی وزارت برای هیئت علمی شدن می باشم.برخی از دوستان بنده عقیده دارند که تدریس در این دانشگاه های غیرانتفاعی آینده خوشی ندارد و دراینده با کم شدن تعداد دانشجو این دانشگاهها منحل خواهند شد. البته مسئولین دانشگاه گفتند که شما کارمند وزارت می شوید و وزارت موظف است که در هر صورت شما را در یک دانشگاه مشغول نماید. نظر شما در این زمینه چیست؟ با توجه به اینکه بنده به احتمال زیاد در سال آینده دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعت نفت خواهم بود و فرصت های شغلی در صنعت هم فراهم می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا شما کارمند وزارت نمی شوید و این صحیح نیست. فعلا که حکم شما را هم نزده اند. بنابراین نگران نباشید. حالا هر وقت بیرون اتان کردند فکر کنید.

  8. حمید
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما
    من مقطع لیسانسم را در دانشگاه بوعلی همدان در رشته مهندسی مکانیک سیالات با معدل ۱۶.۹۷ و کسب رتبه اول به پایان رساندم. به خاطر همین توانستم بدون کنکور ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک دانشگاه خواجه نصیر قبول شوم. بعد از گذراندن دروس جبرانی مهندسی برق، کلیه دروس اختیاری را از گرایش مهندسی برق کنترل گذراندم و موفق به کسب معدل ۱۸.۴۰ شدم. برای مقطع دکتری با شرکت در کنکور مهندسی برق، در رشته مهندسی برق کنترل پذیرفته شدم. اکنون ترم دومم را با معدل کل ۱۸.۶ به پایان رسانده ام.
    می خواستم بدانم آیا تغییر ررشته ارشد به دکتری ام، با وجود اینکه تماما دروس برق کنترل را در دوره ارشد گذرانده ام، آیا سدی برای هیئت علمی شدنم ایجاد می کند؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا مشکل زا خواهد بود.

  9. دریانی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    راه اندازی چنین سایتی و صرف وقت گران بهای شما برای پاسخ به پرسش های جوانان بسیار قابل تحسین است مراتب سپاس و قدردانی بنده را پذیرا باشید
    جناب استاد بنده حدود دو سال است که وارد حرفه ی وکالت شده ام و در حال حاضر علاوه بر اشتغال به وکالت نگارش پایان نامه ی دوره ی ارشد را نیز در دانشگاه شهید بهشتی و در رشته ی حقوق بین الملل در دست انجام دارم ازآنجا که زبان انگلیسی بنده بسیار قوی است و علاقه ی بسیاری نیز به کار در عرصه ی بین الملل دارم تصمیم گرفته ام وکیل بین المللی شوم و عضو کانون وکلای بین الملل(IBA)اما نمیدانم باید از کجا شروع کنم و هیچ کس اطلاع جامعی در این خصوص به بنده نداده است
    عده ای میگویند بعضی از دانشگاه های خارجی مخصوصا در امریکا دروره های مخصوصی برای گرفتن پروانه ی بین الملل برگزار میکنند و در پایان آزمونی میگیرند و در صورت قبولی مدارک را برای IBA ارسال میکنند و…
    ممنون میشم چنانچه در این زمینه اطلاعی دارید یا اینکه مرجعی را برای پاسخگویی به سوالات من در این زمینه می شناسید در اختیارم بگذارید
    پاینده باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پروانه بین المللی وجود ندارد و هر کشوری مطابق مقررات خود پروانه وکالت برای دادگاه های خود صادر می کند. بنابراین عضویت در این موسسات صرفا جنبه پرستیژی دارد و شما را جزء یک کلوپ می کند تا اینکه به شما اجازه وکالت بدهد. البته کارهای بین المللی اصولا نیاز به پروانه خاصی ندارد و بستگی به این دارد که طرفین تا چه حدی به شما اعتماد دارند.

  10. مرال
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    برای امادگی برای کنکور ارشد میخواستم بپرسم به نظرتان برای درسهای ح مدنی و تجارت بهتر است همزمان با مطالعه منبع تست زده بشه و کتب تست(………) خوانده شود یا بعد از یک دور خواندن نظم و سایر جزوات و کتب، تست زنی را شروع کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی فرقی ندارد. مهم این است که شما بر مباحث تسلط داشته باشید. تست زنی در حدی که با آن آشنا شوید لازم است مگر تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که منجر به یادگیری شود.

  11. سعید
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دکتری خودم رو در یکی از رشته های علوم اجتماعی در سال ۹۴ از دانشگاه آزاد اسلامی / واحد علوم و تحقیقات تهران اخذ کردم. مقاطع کارشناسی و ارشد رو در دانشگاه تهران گذرانده بودم. معدل مقطع ارشد ۱۸ و دکتری بنده ۱۷ بوده. به لحاظ پژوهشی نیز نزدیک به ۲۰ مقاله چاپ شده و پذیرش علمی پژوهشی و نزدیک به ۲۰ مقاله در مجلات علمی تخصصی و کنفرانس های داخلی دارم. همچنین حدود ۵-۶ تا مقاله انگلیسی (که در نمایه نامه های معمولی قرار دارند و حدودا برابری می کنند با مقالات علمی پژوهشی) دارم. ۴ سال سابقه تدریس در دانشگاه های پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و … رو در سطح شهرستان و شهرهای اطراف داشتم. داور ۱۰ مجله علمی پژوهشی و علمی ترویجی هستم و تقریبا ۶-۷ تا طرح تحقیقاتی داشتم که مجری و همکار طرح بودم. چندین کارگاه آموزشی هم برگزار کردم و در کنگره‫ها، کارگاه‫ها و سمینارهای تخصصی حوزه خودم هم شرکت داشته‫ام. عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان شاهد و ایثارگر کل کشور هم می باشم (فرزند آزاده هستم). آشنایی با زبان تقریبا خوب و آشنا به نرم افزارهای آماری و تخصصی. چندین ترجمه مقاله هم انجام دادم که در مجموعه مقالات منتشر شده است. من متولد ۱۳۶۶ هستم و از سربازی هم معاف شدم
    چندین سال هست که در فراخوان های جذب وزارت علوم شرکت می کنم (چه دانشجوی دکتری بودم و چه فارغ التحصیل شد). دو سه بار دعوت شدم به مصاحبه و با اینکه احساس می کنم رزومه نسبتاً قابل قبولی دارم ولی متاسفانه نشد که در دانشگاهی مشغول بشم.
    می خواستم از نظرات شما استفاده کنم و راهکار و پیشنهادی در مورد ادامه فعالیت های علمی و شرایط برای جذب در دانشگاه ها
    ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به سهمیه شما ممکن است شانس داشته باشید که جایی جذب شوید.

  12. بهار
    پاسخ

    سلام استاد من لیسانس حقوق دارم همیشه هم درسخون بودم در واقع سرگرمیم درس خوندن.استاد به خاطر بیکاری و تب رشته های پزشکی الان فکر میکنم دوباره کنکور بدم برای پزشکی یا وکالت .شما چه پیشنهادی میدین برای داشتن آینده ای بهتر .کمی سردرگمم و اینکه چه وکالت برم ویا پزشکی ساکن یه شهر کوچیکم در یه استان محروم .ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکالت که خوانده ای را امتحان بده اگر موفق نشدی خب برو پزشکی را هم امتحان کن شاید ساده تر از وکالت باشد!!!!

  13. محمد حسین
    پاسخ

    جناب استاد گرامی
    با سلام و احترام
    اینجانب دکتری منابع طبیعی در فراخوان سال ۹۱برای راتبه تحصیلی یک دانشگاه دولتی اقدام کردم که صلاحیت علمی و عمومی ام توسط وزارت علوم تایید شد . بعد از تایید شدن صلاحیتم پرونده ام به سازمان امور دانشجویان به دلیل بسته شدن سامانه سنباد ارسال نگردید و ایتجانب از رساله خود دفاع کردم. ریاست و معاونت اموزشی دانشگاه اظهار کردند چون حکمی دریافت نکردید در فراخوانهای دانشگاه شرکت کنید. در سال ۹۴شرکت کردم یک ماه بعد از مصاحبه مدرک دکتری خود را ارایه کردم‌ در این فراخوان مرا جذب نکردند. در سال ۹۵ دوباره فراخوان اعلام کردند شرکت گردم ولی یک نفر دیگر را جذب کردند. لازم به ذکر است که اینجانب هشت ترم تحصیلی برایشان تدریس کردم. ولی مرا جذب نکردند.
    جناب دکتر ایا برای من این حقی ایجاد می کند که پیگیری کنم تا بتوانم حقم را بگیرم

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم از جهت قانونی حقی برای شما متصور نیست که بتوانید از جهت حقوقی دنبال کنید. بهتر است با تعامل مشکل خود را حل کنید.

  14. نسیم
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند. بنده به دلیل اینکه مدرک کارشناسی ارشدم اموزش محور هست و پایان نامه نداشتم و از محیط دانشگاه دور شدم تنها نمیتونم مقاله بنویسم برای ورود به دکتری تصمیم گرفتم ارشد دوباره بخونم با توجه به اینکه ارشد قبلی تجارت بین الملل بوده رشته ای که شبیه و نزدیک بهش باشه و علاقه دارم حقوق نفت و گاز هست ولی متاسفانه با منابع اون خیلی مشکل دارم که زیر شاخه حقوق عمومی هست حقوق اساسی و اداری ایا به نظرتون همین تصمیم خوندن نفت و گاز درسته یا خصوصی بخونم چون با توجه به اینکه اختبار کانون وکلا هم دارم تمرکزم رو دروس اصلی حقوق هست البته تا پاییز. بعدش آزاد میشم. ممنونم اگه تو تصمیم گیری کمکم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خصوصی بخوانید چون بیشتر با مواد آزمون وکالت نزدیک است

  15. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید من دانشجوی ترم اخر کارشناسی ازشد مهندسی شیمی هستم و قصد دارم برای دکتری در گرایش نانوالکترونیک در دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدم ، میخواستم بدونم که واسه آزمون مصاحبه اساتید دانشگاه تهران با این موضوع چه برخوردی دارن؟ و در صورتی که تمام سوالات ایشان را جواب بدهم بازهم بخاطر مرتبط نبودن کارشناسی ارشد امکان رد وجود دارد؟
    با سپاس و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال قبولی شما کم است.

  16. زواره ای
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
    جناب استاد بنده سوالی دارم که شاید عجیب باشد
    راستش بنده مشتاق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین هستم و تصمیم دارم به کربلا مشرف شوم از طرفی بنده تمام مقدمات سفر به آمریکا و ادامه ی تحصیل در آنجا را فراهم کرده ام و آماده ی رفتن و…اخیرا چندتن از دوستان با گفتن اینکه اگر به کربلا بروی نمی توانی ویزای آمریکا بگیری مرا به تردید انداخته اند
    ممنون میشم چنانچه در مورد این موضوع اطلاعی دارید راهنماییم کنید
    شاد و سربلند باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون کربلا هم این ترامپه مشکلات زیادی برای اعطای ویزا به ایرانیان ایجاد کرده است.

  17. سارا
    پاسخ

    با سلام
    من ۳۶ سال هستم و برای دکترای گرافیک که در ایران نیست میخواستم اقدام کنیم
    با توجه به کارشناسی از علم وفرهنگ و ارشد از هنر و معماری تهران مرکز
    به نظر شما میتوانم برای هیئت علمی در دانشگاه دولتی اقدام کنم?
    و اینکه تا چه سنی برای هیئت علمی میشه اقدام کرد با توجه به اینکه دکترای گرافیک و دیزاین اصلان در ایران نیست?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، لازم است ابتدا دکتری بگیرید ولی راه سختی در راه اتان هست.

  18. حمید
    پاسخ

    درود
    من در سال ۹۵ از رشته حقوق در دانشگاه قم فارغ التحصیل شدم در آزمون ارشد ،موفق به کسب رتبه‌۱۰ در حقوق بین الملل شدم،علاقه دارم که تحصیلاتم رو در رشته حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین الملل ادامه‌بدم،قصد دارم کتاب کلیات تجارت بین الملل شما رو مطالعه کنم،برای درس سرمایه گذاری بین المللی پیشنهادتون چیه؟در ضمن تصمیم دارم در کنار کلاس های رشته خودم،کلاس های رشته تجارت بین الملل رو هم شرکت کنم،توصیه شما رو هم به شدت نیاز دارم.
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در همان کتاب در مورد سرمایه گذاری هم صحبت شده است. کتاب داوری و کتاب بی او تی را هم مطالعه کنید. چندین مقاله هم در این زمینه روی سایتم هست که می توانید مطالعه کنید.

  19. محمدی
    پاسخ

    سلام جناب دکترخسته نباشید
    بنده دررشته حسابداری ،کاردانی را درآموزشکده فنی حرفه ای دختران شهرکرد و کارشناسی را آزاد وکارشناسی ارشد حسابداری را با معدل ۱۸ در غیرانتفاعی امین فولادشهر گرفتم . آیا درصورت شرکت در ازمون دکترا ۹۷ شانس قبولی من در یک دانشگاه دولتی وجود دارد؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کم است چون خوب درس نخوانده اید.

  20. سونیا
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب
    من لیسانسم را با معدل ۱۵.۵۸ مهندسی کامپیوتر نرم افزار و ارشد را با معدل ۱۷.۰۹ و و اکنون دانشجوی دکترا هستم متاسفانه در دکترا یک درس با نمره ۱۵.۵ و یک درس ۱۶.۵ دارم. معدل کل دروسم بالای ۱۷ میشم البته هنوز نمرات ۳ درس را ندارم. به نظرتون بری جذب هیئت علمی اگر معدل کل دروس بدون نمره تز ۱۷.۵ شود برام مشکلی ایجاد نشه!؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل شما مشکل خاصی ندارد.

  21. سارا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر. روزتون خوش بنده یه خانم ۳۲ ساله هستم که برای کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی خوندم و الان ۱۲ ساله که آموزشگاه زبان دارم ومشغول فعالیت هستم. پارسال از دکتری رشته آموزش زبان دانشگاه آزاد قبول شدم ولی به خاطر سختی ها ادامه ندادم.امسا ل مجددا دکترا شرکت کردم و از یک دانشگاه بهتر همون رشته دعوت به مصاحبه شدم.منتها دودلم چون احساس میکنم دکتری دانشگاه آزاد به خصوص رشته آموزش زبان جز وقت تلف کردن نباشه.
    منتها دوست دارم ادامه تحصیل بدم . خواستم منو راهنمایی کنید. اگر بخوام یک رشته دیگر رو تجربه کنم به نظر شما کدوم یکی از رشته ها روانشناسی یا حقوق مناسب بنده هستند. باتوجه به اینکه متاهل و شاغل هستم ولی تمایل دارم دریچه جدیدی در ذهنم باز بشه.
    واقعا این مسئله ذهنم رو درگیر کرده.
    خیلی سپاسگزار خواهم بود اگر منو از تجربیاتتون بی بهره نگذارید.
    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم روی کارتان تمرکز کنید و از زندگی لذت ببرید. این مدارک به درد نمی خورند.

  22. ناصر
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید کدام کشور از دیگری مناسب تر میباشد برای تحصیل ؟چین/ترکیه.ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین قضاوت کلی خیلی مشکل است آخه چه رشته ای و چه مقطعی. هر کدام مسائل خاص خودشان را دارند.

  23. حسنا
    پاسخ

    با سلام
    استاد عزیز از توجه شما جهت پاسخ گویی به کابران شگفت زده شدم . سپاسگذارم
    من دندانپزشک و متخصص ترمیمی و زیبایی هستم و علاقه مند به فعالیت دانشگاهی . با فعالیت حق التدریسی بنده در اصفهان موافقت شده. اما برای تلاش جهت جذب هیات علمی مردد هستم چون اعضای هیات علمی نمی توانند مطب داشته باشند . سوالم از حضرتعالی این است میتوان به صورت دایم حق التدریسی ماند ؟ جهت این کار چه راهی را پیشنهاد می فرمایید؟
    سوال دیگر چگونه می شود در محیط غیر دانشگاه کار پژوهشی انجام داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس مشکل خاصی ندارد و می توانید در کنار کارتان چند ساعت هم تدریس کنید. اتفاقا با توجه به شرایط شما بد فکری هم نیست.

  24. م.حسینی
    پاسخ

    سلام.وقتتون بخیر. من دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری سمنان هستم. معدل الف دانشکده خودمون در رشته برق/کنترل هستم. سوالی که داشتم اینه که برای تدریس در موسسات غیرانتفاعی و یا پیام نور برای سابقه کاری از چه طریقی باید پیش رفت و امکان تدریس برای من وجود دارد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب احتمالش کم است و خیلی هم حق التدریس مفید فایده نیست بهتر است وارد بازار کار شوید و بعد اگر دوست داشتید ادامه تحصیل هم بدهید.

  25. یلدا
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی.
    یکی از دغدغه ها و علائق همیشگی من این بود تا روزی بتوانم در دانشگاه تدریس کنم. اکنون یک مدرک کارشناسی ادبیات فارسی و یک کارشناسی ارشد فلسفه دارم و ۳۳ سال سن. به دلایلی نتوانستم تا کنون دکترا بگیرم.اما مطالعات خود را ادامه داده ام. به ادبیات , زبانشناسی و فلسفه, بسیار علاقه مند هستم و در هر سه رشته خلاقیت دارم. محورهای پژوهشی ام نیز در این سه رشته هستند. اکنون با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال بیشتر فرصت جمع آوری رزومه و کسب تجربه بیشتر علمی و پژوهشی برای هیات علمی شدن را ندارم, از حضور شما سوالاتی داشتم:
    ۱. برای دکترا در چه رشته ای سرمایه گذاری کنم؟
    ۲.احتمال هیات علمی شدن در کدامیک از رشته های ادبیات فارسی , فلسفه و زباشناسی بیشتر است؟
    ۳. آیا منطقی است که مقطع کارشناسی ارشد را در رشته ادبیات فارسی تکرار کنم؟( به امید احتمال بیشتر برای هیات علمی شدن)

    از اینکه پاسخگوی سوالات ما هستید, سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۳- تنها راه هست بنظرم.

  26. سهرابی
    پاسخ

    سلام.
    من دو سال پیش دکترای جامعه شناسی تهران مرکز دانشگاه آزاد قبول شدم ولی نرفتم. انصراف کتبی هم ندادم . میخوام بدنم الان میتونم برم و اونو ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مراجعه کنید احتمالا شهریه ثابت می گیرند و موافقت می کنند.

  27. امیر
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی.من کارشناسی نرم افزار پیام نور و ارشد هوش مصنوعی علوم و تحقیقات با معدل ۱۶ و یک مقاله داخلی و یک مقاله خارجی دارم.سنم ۳۵ سال هست.علاقه دارم در مقطع دکتری ادامه دهم.آیا شانسی برای قبولی در مصاحبه های دانشگاههای دولتی دارم؟آیا با شرایطی که دارم ادامه تحصیل میتواند تصمیم درست و عاقلانه ای باشد؟ممنون میشوم راهنماییم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چرا دنبال کار و کسب تجربه نیستید مگر این مدارک واقعا برای شما کار ایجاد خواهد کرد.

  28. ارش
    پاسخ

    سلام
    ایا میشود بعد از ازمون جامع دکتری و در حین گذراندن پایان نامه دکتری خدمت سربازی هم انجام داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجو که نمی تواند سرباز باشد.

  29. پری
    پاسخ

    سلام
    برای رشته مدیریت در مقطع دکترا شبانه فارابی بهتره یا روزانه ارومیه و کرمانشاه و شاهرود و اهواز؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا کجا زندگی می کنید. بلاخره شهریه ندادن خودش یک لذت خاصی دارد ولی اگر بنا باشد که هزینه آن را حتی بیشتر برای رفت و آمد بدهید خب نمی صرفد.

  30. اردلان
    پاسخ

    باسلام خدمت شما.
    من به رشته حقوق و وکالت علاقه زیادی دارم لیسانس حسابداری دارم ولی علاقه ای به این رشته ندارم ۲۷ ساله هستم وقصد دارم مجددا کنکور شرکت کنم ولی اطرافیانم میگن به درد حقوق و وکالت نمیخورم دلیلشون اینه که من آدم آروم و کم حرفی هستم البته درست میگن من خیلی آروم وکم حرفم از نظر اطرافیانم یک وکیل باد آدم اکتیو وتا حدودی روحیه خشن داشته باشه حالا من نمیدونم چکار کنم آیا با خصوصیاتی که گفتم به درد وکالت میخورم آیا من با این خصوصیات میتونم وکیل خوبی بشم اگه تو دانشگاه خوب درس بخونم؟ ممنون از پاسخ شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به این حرفها توجهی نکنید بعدا پرحرف می شوید نگران نباشید. نگران این باشید که جایی قبول شوید که بتوانید از آزمون وکالت سرفراز بیرون بیایید.

  31. اشکان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .
    من علاقه به وکالت دارم و قصد دارم امسال یعنی کنکور ۹۷ شرکت کنم ولی سنم بالاست ۳۶ سال دارم به نظرتون اگه تو یکی از دانشگاه های طراز اول تهران تونستم رتبه بیارم با این سن شروع تحصیل رو چطور میبینید ارزش رفتن داره ؟با وجود اینکه باید تا ۴۲ سالگی صبر کنم تا مدرک وکالت بگیرم هدفم دانشگاه درجه یک کشور هست نظرتون چیه مرسی.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب راه طولانی است و صرف اخذ لیسانس هیچ تضمینی برای اخذ پروانه وکالت نیست و بیشماری از دارندگان مدرک لیسانس حقوق پشت درهای وکالت باز مانده اند.

  32. پ.ع
    پاسخ

    سلام و عرض خدمت شما استاد گرانقدر
    اینجانب در سن سی سالگی بسر برده و دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته عمران از دانشگاه آزاد می باشم. و با توجه به جو دانشگاه و سطح کیفی آن و کم کاری خودم نتوانستم آموزه ای کسب نمایم. در نتیجه حتی اگر کاری هم برایم پیدا شود قادر به انجام آن نمی باشم.حال دو راه در مقابل من وجود دارد یکی آنکه وارد شغل آزاد شده که قطعاً یا در رستوران یا در فروشگاه باید مشغول بکار شوم یا اینکه با توجه به علاقه و توانایی که در خود میبینم به مدت یک یا دو سال برای کنکور ارشد دولتی تلاش کرده و در دانشگاهی خوب قبول شوم و این باعث میشود که هم در زمان کنکور و هم دانشگاه اندوخته ای کسب نمایم و بدنبال شغلهای مرتبط با مدرک تحصیلیم باشم، بنظر شما من کدام راه را انتخاب کنم
    ببخشید طولانی شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر به خودتان ایمان دارید درس را ادامه بدهید.

  33. نیکزاد
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    خواستم بدونم
    ۱.برای تاسیس مطب فیزیوتراپی که در ایین نامه لحاظ شده “ارشد فیزیوتراپی”
    یعنی باید کارشناسی فیزیوتراپی +ارشد فیزیو داشت؟
    ۲.چه رشته هایی مجازند در ازمون ارشد فیزیوتراپی شرکت کنند؟
    ۳.میشه با رشته ی کارشناسی غیر مرتبط در ازمون فیزیوتراپی شرکت کرد؟
    سپاس از شما, خدا خیرتون بدهد انشاالله.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  34. مصیب
    پاسخ

    سلام بنده لیسانس طراحی و مهندسی پتروشیمی از دانشگاه آزاد با معدل ۱۴. ۴۰ صدم و ارشد مهندسی شیمی گرایش جداسازی از دانشگاه دولتی اراک با معدل ۱۷.۳۴ صدم هستم آیا میتوانم استاد دانشگاه چه دولتی و آزاد و غیره شوم ؟؟؟سنم هم ۲۵ سال هستش

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که باید دکتری بگیرید. با فوق که امکانش نیست.

  35. داوود کارگر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    بنده کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ی برق قدرت با معدل ۱۶/۵ از دانشگاه آزاد نجف آباد هستم. امسال هم در آزمون دکتری آزاد نجف آباد قبول و مصاحبه ی خوبی داشتم.
    می خواستم با توجه به اینکه سربازی نرفته ام امکان قبولی بنده در دکتری دانشگاه دولتی روزانه برای سال آینده وجود دارد؟یا همین آزاد را ادامه دهم. دو مقاله علمی پژوهشی و آیلتس ۶.۵ دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است حداقل یک مقطع را در دکتری دولتی بروید که هم هزینه ندهید و هم از منافع آن برخوردار شوید.

  36. بختیاروند
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    به نظر شما آیا دانشگاه شهید بهشتی تا دو سه سال آینده دکتری حقوق اقتصادی میاره
    نظرتون در رابطه با ادامه تحصیل در رشته ی حقوق اقتصادی در مقطع دکتری در خارج از کشور چیه
    چه کشورهایی رو توصیه میکنید
    ممنون میشم اگر به هر سه سوال پاسخ بدین
    با تشکر و آرزوی سلامتی برای شما استاد بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع ندارم ولی راه اندازی اینهمه گرایش بی فایده است. همان حقوق تجارت و سرمایه گذاری اینها را هم پوشش می دهد.

  37. حمیدرضا برادران ابراهیمی
    پاسخ

    با عرض سلام
    استاد گرامی میخواستم بپرسم موضوعات جدید در زمینه تجارت بین الملل برای پایان نامه کارشناسی ارشد چیست؟ چه موضوعاتی جدید هست که بتوانم از طریق آن مزیتی حساب شود برای مهاجرت در مقطع دکترا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوعات جدید را باید از طریق مطالعه به دست آورد. نمی شود که لیستی از موضوعات را ارائه کرد.

  38. نگين
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    حقیقتش من لیسانس مترجمی انگلیسی از دانشگاه دولتی دارم و تصمیم دارم برای مقاطع ارشد و دکتری ادبیات فارسی بخونم در یکی از دانشگاه های دولتی و معتبر،آیا با این وجود امکان هیئت علمی شدن برای من وجود داره؟اینکه در مقطع ارشد تغییر رشته بدم مشکلی بوجود نمیاره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است قبولتان بکنند.

  39. سروش
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر جدیدا هیأت عالی جذب حدکثر سن هیأت علمی را ۴۰ تعیین کرده. من دو سال هم خدمت سربازی رفتم. حالا حداکثر سن مجاز هیأت علمی برای من نوعی همان ۴۰ هست یا با احتساب دوسال خدمت سربازی ۴۲ میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من از این مصوبه اطلاعی ندارم و از صحت و سقم آن اطلاعی ندارم.

  40. زینب
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.در حال حاضر دانشجوی کارشناسی رشته ی علوم مهندسی گرایش مهندسی الکترونیک هستم ،رشته ی من یک رشته ی بین رشته ای بوده و امکان انتخاب سایر گرایش ها بوده،دغدغه ی من برای ادامه ی تحصیل در ارشد این است که ایا بهتر است که مهندسی الکترونیک را ادامه دهم؟یا تغییر رشته به رشته های مدیریت و یا حتی مشاوره دهم؟برای من اینده ی کاری مهم است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم همان رشته های کامپیوتری باز بیشتر به لیسانس شما مرتبط است.

  41. شمس
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی گرامی وقت حضرتعالی بخیر
    به نظر جنابعالی کیفیت علمی کتاب زیر چگونه است؟
    با تجدید احترام و اعتذار
    http://icmstudy.ir/wp-content/uploads/2017/07/Fehrest-Book.pdf

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصل کتاب قدیمی است که اخیرا ترجمه شده است.

  42. حمیدرضا برادران ابراهیمی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب محضر استاد شیروی عزیز
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت بین الملل تهران جنوب هستم خواستم بپرسم در حال حاضر جدیدترین موضوعات برای پایان نامه در زمینه تجارت بین الملل که بتوان بر روی آن کار کرد و از طریق آن برای دکترا در خارج از کشور پذیرش گرفت چیست؟
    میخوام موضوعی انتخاب کنم که استاد بین المللی در آن تخصص داشته و برام بتونه فاند و پذیرش بگیرد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من لیستی از موضوعات را ندارم و باید با مطالعه کتابها و مقالات موضوع مناسبی را پیدا کنید. البته استادان شما هم ممکن است بتوانند کمک کنند.

  43. M
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    فرق دوره شبانه با روزانه فقط در تحصیل رایگان است؟
    ازنظر بارعلمی اساتید و نحوه برگذاری کلاس و برنامه ها فرق دارد؟
    اگر فرق دارد؛
    به نظر شما در رشته حقوق شبانه علامه بهتر است یا روزانه قم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دروس که یکسان است و در مدرک هم معمولا ذکر نمی شود. اگر منظور دانشگاه قم باشد، علامه شبانه بهتر است.

  44. M.a
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.
    دررشته حقوق نفت وگاز تسلط به زبان تا چه حد نیاز است؟
    فرضا نمره آیلتس چند میخواهد؟
    در دفترچه امسال هم دانشگاه علامه طباطبایی نوشته بود پذیرفتگان ملزم به ارائه مدرک معتبر زبان هستند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره زبان یک امتیاز است که بتوانید از منابع خارجی استفاده کنید. بدون زبان موفقیت در این رشته ها خب کم است.

  45. امین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من کارشناسی اموزش زبان دارم از انگلیس در یک دانشگاه مطرح و در حال حاظر مشغول تحصیل در دوره ی ارشد در دانشگاه دولتی سمنان هستم با معدل ۱۸.۸۰ .
    در ضمن من ۳۱ سال سن دارم و ۳ سال سابقه ی تدرس ایلتس. به نظرتان با توجه به شرایط سنی بهتر نیست که بعد از اتمام ارشد دنبال استخدام در هیات علمی در دانشگاههای معمولی در شهرستان ها برم؟ تا دکترا بگیرم سنم زیاد میشه
    ممنون از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعید است که با ارشد هیات علمی شوید. ولی تلاش کنید بلکه جایی موفق شوید.

  46. دانشجو
    پاسخ

    سلام ، من امسال دکترا شرکت کردم و چند تا دانشگاه برای روزانه دعوت به مصاحبه شدم اما نرفتم همه رو ،فقط دو دانشگاه خوب که دعوت شدم رو رفتم . مثلا دانشگاه ارومیه دعوت شدم، نرفتم . به نظر شما کسی که هدفش جذب هیات علمی شدنه ، دکترا رو هر دانشگاهی بخونه،خوبه ؟ یا صبر و تلاش کنه یه دانشگاه خوب (سطح یک سراسری)قبول شه ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تصمیم شما خوب بوده است.

  47. جواد م
    پاسخ

    سلام جناب دکتر .
    قبل از اینکه با یه پرسش مزاحمتون بشم حقیقتاً باید از شما تشکر کنم و خسته نباشید بگم که برای جوانان این مملکت وقت میگذارین . کمتر استایدی مثل شما در بدنه دانشگاهی ما وجود داره. ایران اسلامی به وجو استایدی مثل شما میبالد .
    سوالم اینکه بنده دوره کارشناسی رو در دانشگاه آزاد و دوره ارشد رو در دانشگاه دولتی زاهدان در یک رشته مهندسی خوندم . آیا در بحث جذب هیئت علمی ، مدرک دوره کارشناسی نظر منفی داوران مصاحبه کننده رو بدنبال دارد ؟ اگر توصیه ای برای افزایش شانس جذب ، هست سپاسگذارم اگر راهنمایی بفرمائید ؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم باید رزومه خود را تقویت کنید و سعی کنید که دکتری را در یک دانشگاه برتر بگیرید.

  48. amir
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    دانشجوی علوم سیاسی هستم بنده و برای ارشد در کانادا می خوام اقدام کنم.یک دانشگاه رشته روابط بین الملل با The Juris Doctor داره.من قصدم اول فقط روابط بود ولی این رشته دیدم جالب بود.کلا The Juris Doctor سه ساله است ولی اینجا چون روابط هم هست ۴ ساله است.
    ۱-این مدرک میشه بعدش باهاش کار حقوقی انجام داد چه کانادا چه ایران؟میشه یکم در مورد خود رشته توضیح بدید؟
    ۲-دکترا حساب میشه؟
    ۳-من موقع فراغت از تحصیل ۳۴ سالمه برای کار حقوقی دیره به نظرتون؟
    ممنون از وقتی که برای ما پرسش کننده ها صرف می کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، Phd محسوب نمی شود ولی در حد فوق است.

  49. مجید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی. بنده موفق به اخذ دکتری دوره روزانه حقوق خصوصی از دانشگاه علوم قضایی با معدل ۱۹ و پایان نامه با نمره ۱۸ شدم و ۲ مقاله از پایان نامه دارم . ۳۴ سال سن دارم ایا می توانم جهت جذب هیات علمی اقدام کنم و سنم برای جذب زیاد نیست؟ با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سن شما عالی است.

  50. کژال
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    فوق لیسانس فیزیولوژی جانوری دارم بدلیل بیکاری رشته ام میخوام در دکترا مدیریت آموزش عالی بخوانم.بنظزتون تصمیم درستی هست؟
    و این غیر مرتبط بودن دو مقطع آخر مشکل ساز خواهد بود یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید است این دکتری غیر از ملقب کردن سرکار به لقب «دکتر» فایده دیگری داشته باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *