پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر ایا امکان دارد دانشگاههای برتر ( تهران ،بهشتی،پردیس فارابی) فردی را در پذیرش دکتری حقوق علیرغم رزومه خوب و نمره خوب زبان صرفا بدلیل سن (۴۱) رد نمایند
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام محمد عزیز در مصاحبه، یک فرد در مقایسه با دیگران سنجیده می شود و اینکه کسی بگوید که فلانی صرفا برای سن اش رد شد، هرگز اتفاق نخواهد افتاد. حالا ممکن است سن هم در ارزیابی تأثیرش را داشته باشد که می تواند منفی یا مثبت باشد. بستگی به شرایط دارد.

  2. وحیده
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من کارشناسی مهندسی پلیمرم را از دانشگاه امیرکبیر گرفتم، االانم در حال اتمام ارشدم ، مشغول کار هم هستم اگه بخوام ارشد رشته ی دیگری (مدیریت مالی) را بعدا دنبال کنم و دکتری اش را چه قدر شانس هییت علمی شدن دارم ؟
    اینکه مدرک کارشناسیم با ارشد و دکتری متفاوت باشد چه قدر تاثیر دارد؟
    و آیا من که یه ارشد دارم ، ارشد دوم را میشه در دانشگاه دولتی و روزانه خواند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تقریبا شانسی وجود ندارد. بلاخره شما می خواهید در چه رشته ای هیات علمی شوید؟ ملاک مدارک لیسانس و ارشد شما هست یا مدرک دکتری؟ خودتان هم بعدا به خودتان بی اعتماد خواهید بود که بلاخره چه کاره هستید دانشجویان که دیگر هیچ.

  3. تارا
    پاسخ

    با سلام و وقت بخیر،
    آقای دکتر با نمره تراز ۱۹۸۰ و معدل ارشد ۱۸.۹۰ و بدون مقاله چند درصد احتمال قبولی در دکتری آموزش زبان انگلیسی پردیس دانشگاه خوارزمی تهران وجود دارد؟؟؟ ممنون از راهنمایی شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقط خدا می داند.

  4. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    میخواستم بدونم ارتباطی بین دانشگاه فارغ التحصیلی از مقطع ارشد و قبولی دکتری وجود داره. من از واحد دماوند فارغ التحصیل شدم ایت شانسی برای قبولی دکتری سراسری دارم. معدل ارشدم. ۱۶.۵۹ یک کتاب در زمینه ی یادگیری لغت که اسم دوم هستم و دو مقاله خارجی که اسم اول هستم هم دارم. ممنون میشم پاسخ بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب صددرصد آنها که مصاحبه می کنند سوابق تحصیلی شما را هم لحاظ خواهند کرد.

  5. علی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من لیسانس با معدل ۱۵.۵۳ و فوق لیسانس را با معدل ۱۷.۲۶ هر دو مقطع را در یک واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی گذراندم ولی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد هستم ، رزومه فوق العاده قوی از ثبت اختراع تا مقاله در مجلات آی اس آی و همایش های داخلی و خارجی بصورت سخنرانی و پوستر و مدرس یکی از دانشگاههای دولتی با سه سال سابقه حق التدریس به نظرتون چقدر شانس پذیرش هیات علمی دارم ؟ آیا امکان پذیر است هیات علمی شوم ؟ خود دانشکده ای که الان تدریس می کنم میتونه جدای از فراخوان برای بنده اعلام نیاز داشته باشه؟ در جذب هیات علمی در یک دانشگاه رییس دانشگاه چقدر تاثیر گذار است؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی دولتی و دانشگاه های اصلی امکانش کم است ولی در آزاد، دانشگاه های دولتی در مناطق محروم احتمال دارد. پذیرش هیات علمی باید از طریق فراخوان باشد.

  6. مینا
    پاسخ

    با سلام و احترام

    ایا کسی که کارشناسی ارشد ریاضی داشته باشد میتواند دکتری مدیریت شرکت کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید آنجا در مورد تک تک رشته ها نوشته شده که با چه مدرک ارشدی مجاز در آزمون آن رشته هستند.

  7. یسنا
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    ارشد مدیریت خوانده ام، جهت مصاحبه، این دومنبع معرفی شده اند که در دوران ارشد نگذرانده ام، ممنون میشوم لطف کنید برای این منابع کتاب خوب و جامع معرفی بفرمایید.
    ۱- اصول خصوصی سازی و قراردادهای تجاری
    ۲- قانون تجارت و مناقصات

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای زیادی هست ولی بهتر است قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و قانون تجارت و قانون برگزاری مناقصات را مطالعه کنید در این فرصت کم.

  8. Javid
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد شیروی…
    من دانشجوی ارشد دانشگاه ازادم.. در دوره کاردانی و کارشناسی.نمراتم خیلی پایین بود در حد قبولی..
    اما در ارشد خوب…یا در جذب هیت علمی..نمرات و معدل کاردانی و کارشناسی ملاک یا دوره اخر…و همچنین دکترا معدلم..بالاتر برا…ایا دو دوره اول نمراتش بی تاثیر میشه یا ته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه لحاظ می شود

  9. منسلم
    پاسخ

    سلام ، وقت بخیر آیا دانشجویی که کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرفته می تواند در دانشگاه دولتی ( آموزش عالی )مقطع دکترا ادامه تحصیل دهد چرا که گفته شده حداقل یک مدرک آن باید دانشگاه دولتی باشد لطفاً نظر خود را اعلام فرمائید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اشکالی ندارد.

  10. شاگرد
    پاسخ

    استاد عزیز سلام؛
    کتاب حقوق قراردادها تألیف جنابعالی را مطالعه کردم. به عنوان یک شاگرد سابق جنابعالی و عضو هیأت علمی دانشگاه که با تألیفات شما آشنایی کامل دارم و همواره در تدریس و پژوهش از کتاب ها و مقالات ارزشمندتان استفاده می کنم کتاب همانی بود که انتظارش را داشتم: کتابی جامع با نثری روان، فارغ از کلیشه های سایر کتاب های حقوق قراردادها، حجم مناسب و توجه به قوانین مختلف و جدید در تبیین مباحث از نویسنده ای آشنا با مباحث جدید حقوق قراردادها در دنیا و مسلط بر مبانی فقهی.
    از جنابعالی به دلیل نگارش این اثر ارزشمند قدردانی می کنم و مطالعه این کتاب را به همه دانشجویان و پژوهشگران حقوقی توصیه می نمایم.
    و اما یک نکته: استاد ارجمند گر چه شما استاد دانشگاه تهران هستید اما متعلق به همه دانشجویان ایران هستید پس لطفا باز هم بنویسید.
    عمرتان دراز باد.

  11. زهرا
    پاسخ

    سلام آیا در صورت عدم قبولی در مصاحبه دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد این امکان وجود دارد که سال بعد هم از معدل استفاده کنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا تا سه سال از زمان فارغ التحصیلی می شود.

  12. حسین
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام و تبریک عید فطر خدمت شما؛ آقای دکتر بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد تهران مرکز هستم (ترم یک) برای مقطع دکتری قصد تحصیل در رشته نفت و گاز را دارم؛خواستم بدونم به نظرتون مجددا کنکور بدم و دوباره ارشد شرکت کنم بهتره یا همین ارشد دانشگاه آزاد رو ادامه بدهم و برای کنکور دکتری متمرکز بشم!! ضمنا آیا برای مقطع دکتری مدرک دانشگاه اهمیت دارد؟ ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حالا دیگر ادامه بدهید تا بخواهید عوضش کنید ارشد را گرفته اید.

  13. مجید محجوبی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    در کتاب قراردادهای بی او تی حضرتعالی جدول ارائه شده مقایسه روشهای گوناگون بی او تی در قسمت بی او او بهره برداری بصورت کنسرسیوم / مدت نامحدود قید شده. در یکی از پروژه های دولتی مدت محدود بوده و پس از اتمام بهره برداری قابلت ادامه بهره برداری با کنسرسیوم و یا پیمانکار دیگر را داشته به شرط قیمت گذاری کارشناسی رسمی.
    ۱- تناقض در روش بی او او ( کتاب و اجرا)
    ۲- در خصوص (پایان نامه ) بجای B.O.T میتوانم پیگیر بررسی تفاوتهای E.P.C. را با B.O.O. از جهت نظارتهای مشاوره ای و کارگاهی باشم کدام ارجح می باشد.البته میتوان پس از بی او او به بی او او تی تبدیل کرد.
    ۳- از اینکه وقت میگذارید متشکرم
    با سپاس فراوان
    مجید محجوبی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قرارداد بی او او مالکیت کنسرسیوم محدود به مدت نیست مثل ساخت نیروگاه به صورت بی او او که مالکیت کنسرسیوم به مدت معینی محدود نیست. ولی قرارداد خرید برق که با دستگاه دولتی بسته می شود مدت دارد و بعد از آن کنسرسیوم و کارفرما ممکن است برای خرید و فروش محصول توافق دیگری بکنند یا نکنند و کنسرسیوم برق تولیدی را به کس دیگری بفروشد یا کارفرما برق مورد نیاز را از سایر منابع تهیه کند.

  14. سید احمد حسینی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند وفرزانه
    ضمن تشکر.مدتی هست که کارمندان دانشگاها خصوصا مسول اموراداری اعضای هیات علمی را رنج میدهد به این عنوان که اعضای هیات علمی با کارمندان هیچ تفاوتی با هم ندارندوهمه مستخدم هستندوطبق قانون شما علمی باید هفته ایی ۴۰ساعت حضورفیزیکی داشته باشید وبهانه های دیگه که قابل مطرح کردندنیست.اعضای علمی که پست مدیریتی ندارند.موظفی را پرمیکنندوهفته یک روزهم حضورفیزیکی دارندوفعالیهای علمی وپژوهشی که بخشی را دردانشگاه وقسمتی رادرمنزل انجام میدهم.اگه حضرتعالی اطلاعاتی دارید که وظایف اعضای هیات علمی و وطایف کارمندان را بصورت تفکیک شده توضیح داده باشه ممنون خواهم شد البته یه اطلاعات اندکی که طبق معمول هست را دارم ولی کامل ترباشه خیلی خوب هست.قبلا ازتوجه وعنایت حضرتعالی کمال قدردانی را دارم.سپاس ازلطف تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این حسادتها ممکن است در محیط کاری وجود داشته باشد. هیات علمی رکن دانشگاه است و نباید کارمندان خود را با هیات علمی مقایسه کنند. چنانچه کارمندان دادگستری هم نباید خود را با قضات مقایسه کنند. مگر وظایف و مسئولیتها و دانش این دو یکی است که کسی بخواهد مقایسه انجام دهد. مگر اداره کردن یک کلاس یا انجام کارهای پژوهشی و علمی کار کارمند است که حالا خود را در ردیف هیات علمی می داند. اگر اینطور باشد همه چیز به هم می ریزد و سنگ روی سنگ بند نمی شود. یکی از اساتید ما نقل می کرد که در ابتدای انقلاب یکی از افراد خدمه دانشگاه به یکی از استادان به نام می گوید که خوب شد انقلاب شد که حقوق ما یکی بشود. اینکه آن خدمه هم انسان است و باید از حقوق مکفی برخوردار باشد حرفی نیست ولی اینکه بخواهد خود را از لحاظ کاری و درآمدی در ردیف یک استاد تمام دانشگاه قرار دهد یک حرف غلطی است.

  15. سس
    پاسخ

    با سلام
    هییت علمی دانشگاه با مدرک PhD هستم. بعد از چند سال قانونا میتوانم همزمان با شغلم پسا دکتری نیز اخذ کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پسا دکتری خیلی شناخته شده نیست ولی بعد از رسمی شدن و حداقل پنج سال هیات علمی می توانید برای فرصت مطالعاتی اقدام کنید.

  16. یاکیده2
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من درجایی کارمیکنم که به مدت دوسال است کارآموزهستم وعنوان شغلی برای من تعریف نشده است خودم هم تمایلی برای ادامه فعالیت انجا ندارم ازطرفی شرکت مربوطه ازمن سفته گرفته وگفتند اگر سفته ندهید حقوق نمیدهیم که مجبورشدیم به کاری که گفتند عمل کنیم حالا اگر بخواهم استعفا بدهم باید چه کنم لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مشکل خاصی ندارد. آنها هم به این آسانی نمی توانند از سفته شما سوء استفاده کنند.

  17. انیس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ۲۶ سالمه کارشناسی مهندسی کشاورزی دارم الان ترم ۲ ارشد روانشناسی عمومی هستم من خیلی مشتاقم ک جایی مشغول ب کار بشم اما متاسفانه کارشناسی من زیاد کار پیدا نمیشه اگه برای استخدامی ارشد روانشناسی نیاز داشته باشن امید هست من ک نامرتبط هستم استخدام بشم یا خیر؟
    یا بنظرتون ی لیسانس دیگه بگیرم با ی رشته ای بیشتر کارایی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با ارشد تنها کار به شما بدهند.

  18. امیر
    پاسخ

    سلام جناب دکتر عزیر.میخواستم بپرسم برای مصاحبه جذب هیات علمی چه مواردی را بیشتر سوال میکنند درواقع چه کارهاومطالبی را برای مصاحبه انجام دهم یعنی قبلش کمی آمادگی داشته باشم.لطف میکنید تاقبل ازپنجسنبه جواب بدهید.ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام واقعا مصاحبه هیچ ضابطه ای ندارد. اگر مصاحبه کنندگان را می شناسید، سعی کنید علایق و کتابها و مقالات آنها را نگاهی بکنید.

  19. مرادی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من لیسانس آموزش زبان از دانشگاه آزاد کرمانشاه گرفتم و ارشد و دکترا دانشگاه تهران. حالا خواستم بدونم چون لیسانس دانشگاه آزاد بودم در هیئت علمی شدنم مشکلی ایجاد میشه؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه های برتر حتی در این مسائل هم حساسیت نشان می دهند.

  20. شریعتی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عزیز. من چندین صفحه از سوالات دوستان و پاسخ های شما رو خوندم. یه سوال داشتم و اونم اینه که با وجود این همه فارغ التحصیل بیکار مخصوصا و مهمتر در مقطع دکترا واقعا چرا مدرک گرایی دست از سر ما برنمیداره؟ واقعا نظام آموزش عالی ایران کی میخواد درست بشه؟ اونهایی که واقعا به علم علاقه دارن و بخاطر این رقابتهای کاذب پشت کنکورها موندند سرخورده شده اند. کجا داریم میریم ما؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مدرک گرایی با پارتی بازی، قوم خویش بازی، گروه بازی و امثال آن ارتباط دارد چون داشتن مدرک باعث می شود که مانع برطرف شود مثلا داشتن مدرک دکتری (فازغ از اینکه از کجا و به چه نحوی اخذ شده باشد یا اصلا اخذ نشده باشد و متقلبانه باشد) باعث خواهد شد که فرد بتواند هیات علمی شود. حالا برای اینکه هیات علمی محقق شود به یک عامل دیگر نیاز است به نام پارتی، توصیه، سفارش و امثال آن که فرد را هیات علمی کند به رغم اینکه افراد شایسته تر خیلی وجود دارند. پس اگر شما از یک دانشگاه کم اعتبار یا بی اعتبار اخذ مدرک دکتری کنید این امید را دارید که با پارتی بازی بتوانید دیگران که از شما شایسته تر هستند را کنار بزنید و آن گرسی را تصاحب کنید. البته کسانی که پارتی ندارند از دو جهت ضرر می کنند یکی اینکه رفته اند و یک دانشگاه کم اعتبار را با پول خود آباد کرده اند و دیگری اینکه به آنها که پارتی دارند کمک کرده اند که بتوانند افراد شایسته را کنار بگذارند. البته یه عده دیگر هم دنبال مدرک هستند چون اینها قبلا استخدام دولتی هستند و به این وسیله حقوق و مزایای کاریشان افزایش پیدا می کند که اینها هم فقط به دولت هزینه تحمیل می کنند بدون اینکه اخذ چنین مدرکی ذره ای برای آن سازمان مفید باشد.

  21. محسن
    پاسخ

    سلام. طاعات و عباداتتون قبول و ممنون از وقتی که میگذارید
    بنده کارشناسی مهندسی خوندم و ارشد تغییر رشته داده انیمیشن خوندم.الان حق التدریس علمی کاربردی ئرس میدم.۱- آیا علمی کاربردی هیات علمی میگیره؟ ۲- هیات علمی شدن با توجه به تغییر رشته ام در ارشد ممکنه؟ ۳- اگر استخدام آموزش پرورش بشم هیات علمی میتونم بشم یا نه؟
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نمی دونم گاهی اعلام می کنند. ۲- بعید است. ۳- آموزش و پرورش که هیات علمی نیست.

  22. حسین
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر
    با عرض خسته نباشید
    بنده کارشناسی ارشد ترجمه زبان انگلیسی و کارشناسی حقوق هم گرفته ام کارشناسی زبان انگلیسی هم دارم خواستم خدمت حضرتعالی بپرسم برای دکترای حقوق میتوانم بدون اخذ کارشناسی ارشد حقوق با توجه به داشتن کارشناسی ارشد زبان شرکت کنم؟
    متشکر از راهنماییهای ارزشمندتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  23. محمد حسن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر.در رابطه با حق الزحمه اساتید در رشته حقوق که هیات علمی نیستند.
    ۱)اساتید حق التدریس که با مدرک کارشناسی ارشد ویا با مدرک دکترا در رشته حقوق در دانشگاه های پیام نور تدریس میکنند.با توجه به این که دانشگاه پیام نور در تهران باشد یا در مشهد.حق الزحمه انها چگونه محاسبه میشود؟
    ۲)اساتید حق التدریس که با مدرک کارشناسی ارشد و یا با مدرک دکترا در رشته حقوق در دانشگاه های ازاد اسلامی تدریس میکنند.حق الزحمه انها چگونه محاسبه میشود؟
    ۳)ایا کسی که در رشته حقوق مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه پیام نور گذرانده است و مقطع کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه ازاد تحصیل کند و معدل کارشناسی ارشدش بالا باشد وپایان نامه معتبر و مقالات کافی چاپ کرده باشد میتواند در مقطع دکترا دانشگاه دولتی قبول شود و استاد دانشگاه های دولتی بشود؟
    با تشکر و سپاس از شما استاد گرانقدر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی بر اساس جداولی است که من آنها را در اختیار ندارم و سالانه تجدید نظر می شود.
      امکان قبولی در آزمون دکتری دولتی است ولی احتمال هیات علمی با مدرک پیام نور فکر نکنم خیلی در دانشگاه های دولتی باشد

  24. مصطفی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر .
    وقتتون بخیر .
    بنده و همسرم فوق لیسانس حوق جزا و جرم شناسی و عضو کانون وکلای دادکستری هستیم.
    به نظر حضرتعالی ادامه تحصیل در کدام رشته و دانشگاه استرالیا مناسب است ؟
    بنده و همسرم در دانشگاه پیام نور تدریس می کنیم .آیا تاثیری در پذیرش خواهد داشت ؟
    برادر خانم بنده بعد از اتمام دکتری به استرالیا رفته و مشغول به کار است . آیا این موضوع نیز تاثیری در پذیرش دارد ؟
    سوال آخر اینکه می توانیم در استرالیا وکالت کنیم؟
    با سپاس فراوان از عنایت و لطفتون .
    موفق و پیروز باشد ، همچنان که هستید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره می توانید جزء روزمه خودتان بیاورید ولی بعید است که دکتری مستقیم به شما بدهند بهتر است برای ارشد تلاش کنید و پول هم و زبان هم داشته باشید.

  25. بابک
    پاسخ

    اقای دکتر با سلام و تشکر از جنابعالی بابت پاسخگویی سوالات دانشجویان
    من دانشجوی دکتری سال ۳ در یکی از دانشگاه های دولتی هستم. لیسانس و ارشد رو هم در دانشگاه های دولتی خوندم. دانشجوی استعداد درخشان در مقطع ارشد و دکتری هستم و دکتری رو هم از طریق پذیرش بدون ازمون استعداد درخشان قبول شدم. رزومه بسیار خوبی دارم و بیش از ۲۰ مقاله ژورنال و کنفرانسی دارم. رتبه اول ورودی در ارشد و دکتری و دانشجوی مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان هستم.
    سوال بنده این است اگه گرایش ارشد و دکتری متفاوت باشد، در هیئت علمی شدن خللی ایجاد می¬کند؟ رشته مهندسی عمران است ولی گرایش ارشد و دکتری متفاوت است. بعضی ها میگن که یه حسن هست که شما میتونید در هر دو گرایش به گروه کمک کنید. یسری هم میگن نه باید یکی باشد. ما در لیسانس و ارشد و حتی دکتری کلی هیئت علمی داریم که گرایش ارشد و دکتری متفاوت داشتند. نظر قطعی شما چیست؟
    اخیرا هم یکی از دوستانم که دو گرایش مختلف داشت در ارشد و دکتری، در دانشکاه چمران اهواز جذب شد.
    سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب احتمال جذب شما کم می شود. صرف اینکه استثناهایی وجود دارد دلیل نمی شود که افراد به این موارد دلخوش کنند به خصوص کسانی که می خواهند برای آینده تصمیم بگیرند و به این سایت مراجعه می کنند کلا این روشها را دنبال نکنند و صرف اینکه کسانی استثا هستند کفایت نمی کند. شما هم بلاخره تلاش کنید شاید جزء آن استثناها قرار گیرید.

  26. سیدجواد حسینی
    پاسخ

    با اهداء سلام و تحیت
    بنده لیسانس حقوق را دارا می باشم و از محضرتان ارشاد و راهنمایی در خصوص کارشناسی ارشد بین حقوق تجارت بین الملل و حقوق تجارت الکترونیک کدام را پیشنهاد می فرمایید. لازم به توضیح می باشد که سابقه کاری تجارت و کامپیوتر نیز دارم. با سپاس مستدام باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل.

  27. محمد
    پاسخ

    سلام. آقای دکتر نظرتان راجع به دانشگاه ها ی خودمحور مثل شهید بهشتی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب در حد خودش خوب است

  28. عسل
    پاسخ

    دکتر شیروی لطفا از هزینه دانشگاه برای دکترا اگر اطلاع دارید بفرمایید شهریه هر ترم بطور تقریبی چقدر خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم شاید حدود شش و هفت میلیون خرج ببرد اگر دولتی روزانه نباشد.

  29. عسل
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید… دکتر من ۲۵ سال دارم و فوق دیپلم حسابداری دارم میخوام برای دکترا پوست و مو و زیبایی بخونم باید چه دانشگاهی ثبت نام کنم در چه رشته ای ؟ اگه میشه راهنمایی کنید هیچ اطلاعاتی ندارم لطفاً؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در کنکور شرکت کنید برای پزشکی.

  30. علی
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من تا آخر ترم پاییز امسال فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد گرایش حمل و نقل (یکی از گرایشهای رشته مهندسی عمران) میشم.

    میخواستم ببینم میتونم آزمون کنکور ارشد سال آآینده یعنی سال کنکور ارشد۹۷ رو شرکت کنم؟(کنکور ارشد سال۹۵ رو شرکت کرده بودم)

    و اینکه میتونم تو همون کد رشته مهندسی عمران کنکور بدم اما تو مرحله انتخاب رشته گرایش دیگه ای رو انتخاب کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا اگر مشکل سربازی نباشد بتوانید.

  31. نیکزاد
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد گرامی
    حدودا با چه رتبه ای می توان حقوق بین الملل پردیس فارابی روزانه و شبانه قبول شد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم

  32. رضا
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر خدمت استاد
    دانشگاه علوم قضایی در گرایش شرکت های تجاری بدون بورسیه خوب است؟؟ایا اساتید خوبی در انجا هستند؟؟ برای شرکت در ازمون ٩٧ اولویت اولم باشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بگم بد است. حالا که شما انجا را زده اید.

  33. علیرضا
    پاسخ

    سلام براستاد گرامی وبا صفا جناب دکتر شیروی عزیز…..استاد بنده امسال رتبه ۴۵گرایش تجارت بین الملل را کسب نموده ام..اولا آیا احتمال قبولی دارم؟شبانه علامه یا بهشتی؟…ثانیا در صورت قبولی آیا می توانم امیدوار به اشتغال در این زمینه باشم؟ ثالثا برای مطالعه مباحث تجارت بین الملل آیا منابع فارسی مناسب اند یا باید منابع انگلیسی مطالعه شود؟..پوزش از اطاله ی کلام..با تشکر..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال قبولی شبانه علامه هست و کار هم اول باید چیزی یاد بگیرید که کسی شما را بکار بگیرد. خیلی از جاها این رشته ها فقط ویترین خوشکل هستند.

  34. حمیدرضا حیدری
    پاسخ

    باسلام
    من دانشجوی دکترای داروسازی هستم و سوالم این است آیا میتوانم در آزمون های استخدامی مثلا آمون استخدامی وزرات بهداشت شرکت کنم و رسمی بشم ؟
    یامیتونم در هر آزمون استخدامی دیگر مثل باتک و … شرکت کنم و استخدام رسمی شوم ؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست. با مدرک قبلی خودتان البته

  35. آرامش
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام خدمت شما استاد بزرگوار
    استاد، بنده دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جهان دانشگاه تهران هستم و گرایش تخصصیم مطالعات عراق هست. لیسانس بنده حقوق بوده به همین خاطر علاقه مندم که موضوع پایان نامه را حقوقی کار کنم . از آنجایی که موضوع نفت عراق از اهمیت زیادی برخوردار است تمایل داشتم در این زمینه کار کنم . بنده به منابع و کتب نفتی عراق دسترسی دارم و با زبان عربی هم آشنا هستم لیکن در حال حاضر استادی را که در این زمینه نخصص داشته باشن را نمیشناسم تا برای موضوع پایان نامه بتوانم ازشون کمک بگیرم . مدتی موضوع پایان نامه ذهنم را درگیر کرده اما هنوز به نتیجه ای نرسیدم. ممنون میشم اگر امکانش هست بنده را راهنمایی کنید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم امکانش هست به خصوص اگر در مورد دعوی اقلیم کردستان و دولت مرکزی در مورد منابع نفتی کار کنید.

  36. بهرام
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب؛
    آقای دکتر برای موضوع نقاط ضعف یا معایب بیع متقابل در صنعت نفت و گاز ایران ، نیاز به منبع دارم. خیلی ممنون می شوم بنده را راهنمایی بفرمائید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقالاتی در این زمینه نوشته شده است که به بخش مقالات سایت اینجانب نیز می توانید مراجعه کنید و حقوق کتاب نفت و گاز را هم مطالعه کنید.

  37. على احمدى
    پاسخ

    با سلام بنده دبىر اموزش وپرورش با سابقه سىزده سال هستم رشته ام اموزش زبان انگلىسى هست سى وچهار سال سنم هست الان دفاع ارشد اموزش زبان انگلىسى دانشگاه ازاد بندرعباس مى گذرانم ۱-به نظر شما ارشد دولتى دوباره بخوانم ىا برم دکترا چون با مدرک ازاد شانس دولتى روزانه ىا شبانه ندارم۲-کجا دکترا بزنم دانشگاه ازاد قشم دکتراى زبان داره حالا اگر روزانه ىا شبانه بىاورم همىن ها مى روم ولى اگر نىاوردم دانشگاه ازاد تهران بروم ىا شىراز ىا قشم۳-کلاس رفتن در دوره دکترا چند ترمه واىا براى پاىان نامه هم باىد دانشگاه رفت ىا خودمان با ارتباط با استاد انجام بدهىم با تشکر فراوان از زحماتى که مى کشىد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید ارشد دولتی بخوانید بد نباشد ولی اگر لیسانس شما آزاد است برای دکتری دانشگاه دولتی اقدام کنید و ارشد دیگری نخوانید.

  38. الهام
    پاسخ

    سلام، وقتتون بخیر.
    من میخواستم ازتون مشورت بگیرم، امیدوارم ایمیلمو بخونید و جواب بدید.
    امروز روز اخر انتخاب رشته ارشد هست.من کارشناسى مترجمى زبان و ارشد اموزش زبان دارم. امسال کنکور ارشدباز ثبت نام کردم و خوشبختانه رتبم ٢١ شده.
    واسه انتخاب رشته فقط تهران و میخوام بزنم.
    خواستم بدونم بین رشته عرفان تطبیقى و ادیان و عرفان کدوم بهتر هستن؟
    و بین دانشگاه تهران و الزهرا واسه این رشته کدوم بهتره،
    انتخاب رشته من به این صورته
    ١.دانشگاه تهران ادیان و عرفان
    ٢.دانشکاه الزهرا ادیان و عرفان
    ٣.دانشگاه شهید بهشتى عزفان تطبیقى
    ۴. دانشگاه تهران( محل تدریس فارابى قم) ادیان و عرفان
    ۵. دانشگاه شهید بهشتى عرفان اسلامى

    به نظر شما دانشگاه تهران محل تدریس فارابى رو حذف کنم یا نه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر تهران برایتان مهم است، به ترتیب ۱- ۳-۵-۴-۲ را بزنید.

  39. مرضیه
    پاسخ

    سلام .خدا قوت .من مدرک کارسناسی و کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد دارم .آیا امکان تغییر رشته دردکترای رشته روانشناسی بالینی هست؟ وآیا با گرفتن دکترا برای کارامکان باز کردن دفتر مشاوره هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای اینکه ببنید که چه رشته هایی می توانند در آزمون هر رشته دکتری شرکت کنند به دفترچه سال قبل سنجش مراجعه کنید.

  40. رویا
    پاسخ

    سلام آیا قبولی درپردیس دانشگاه دولتی ونرفتن مانع ازقبولی سال بعدنمیشود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر.

  41. علی
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر بنده در حال حاضر دانشجوی ترم ۲ دکتری دانشگاه درجه ۲ دولتی در رشته مهندسی عمران – سازه هستم سنم ۳۳ سال است و ۷ سال سابقه کار در یک دستگاه اجرایی دارم
    معدل لیسانسم ۱۶- ارشد ۱۵
    سه تا مقاله علمی پژوهشی داخلی و ۳ تا کنفرانسی دارم. ۳ سال تدریس دارم
    یک کتاب در دست تهیه دارم
    می خواستم بدونم آیا می توانم برای هیات علمی بودن تلاش کنم و اینکه نظر شما بین کار در دستگاه اجرایی و آینده ی آن و تلاش برای هیات علمی شدن چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا که دکتری را شروع کردید ادامه بدهید ولی خب هیات علمی با تقاضای زیاد روبرو است.

  42. زهره منجمی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد گرامی
    من کارشناسی ارشد کتابداری دارم می خواستم بپرسم میشه دکتری رشته ی برنامه ریزی امور فرهنگی شرکت کنم؟ یا همون کتابداری رو ادامه بدم؟ آخه زیاد بازار کار نداره کتابداری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه دکتری سال قبل مراجعه کنید آنجا تمام ضوابط ذکر شده است.

  43. مجید محجوبی
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    پیرو راهنمایی جنابعالی پیگیر بررسی تفاوتهای E.P.C. را با B.O.T. از جهت نظارتهای مشاوره ای و کارگاهی می باشم ، با توجه به اینکه در مرحله ثبت انتخاب موضوع و پیشنهاد می باشم ،می بایستی سه موضوع به استاد راهنما اعلام نمایم. آیا مواردی چون B.O.O. و B.O.O.T مناسب می باشد.
    با سپاس فراوان
    مجید محجوبی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی خواهد سه موضوع پیشنهاد بدهید مگر موضوع آب خوردن است که سه کاسه تقدیم کنید. پیدا کردن یکی هم خیلی است.

  44. صبورا
    پاسخ

    با سلام , و خسته نباشید.
    من لیسان ادبیات دارم. مجدداد ترم دوم کارشناسی حقوق دانشگاه ازاد می خونم. میخواستم همزمان ارشد حقوق رو هم بخونم با لیسانس ادبیاتی که در دست دارم. ایا امکان تحصل در دو مقطعه در یک دانشگاه ازاد یا دو دانشگاه ازاد مجزا وجود دارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانونا منع دارد. تازه این همه عجله در جمع کردن مدرک به چه دردی می خورد. حداقل یه چیزی یاد بگیرید فردا بتوانید در آزمونها قبول شوید و به دردی بخورید.

  45. حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما.
    استاد گرامی ضمن تشکر از مرحمت شما ممنون میشم گر ممکن هست لطف کرده و بنده رو ارشاد بفرمایید.
    بنده در آزمون دکتری تخصصی حقوق خصوصی سال ٩۶رتبه ۱٧ رو کسب کردم.دانشگاه تربیت مدرس رو به عنوان اولویت اول و پردیس فارابی رو به عنوان اولویت دوم و دانشگاه علامه طباطبایی رو به عنوان اولویت سوم انتخاب کردم.برخی دوستان بر این نظرند که جای دانشگاه علامه طباطبایی رو با پردیس فارابی عوض کنم.خواستم در صورت امکان شما استاد عزیز هم بذل توجه فرموده و راهنمایی بفرمایید.بازهم از لطف و عنایت شما سپاسگزاری میکنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم شک بعد از فراغ خوب نیست.

  46. آرش
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    آیا دانشجوی ترم ۵ مقطع دکتری دانشگاه آزاد می تواند یک رشته دیگر (زبان) در مقطع ارشد دانشگاه سراسری شرکت و تحصیل کند؟
    در مقطع ارشد هم از آموزش رایگان استفاده نکرده باشد و شبانه خوانده باشد؟؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان اشکال قانونی دارد و بنظرم کار بیهوده ای است بهتر است چارتا مقاله چاپ کنید که فردا به دردتان بخورد آخه این مدارک به چه دردی می خورد.

  47. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    این تربیت اولویت دانشگاهها برای انتخاب رشته جزا و جرم شناسی غیر از دانشگاههای تهران خوب است؟ ساکن کرج
    قم
    قزوین
    اصفهان
    تبریز
    فردوسی
    همدان
    گیلان
    مازندران

    در ضمن حقوق کیفری اطفال علامه رو در اولویت قرار دهم یا جزا و جرم شناسی دانشگاههای شهرستان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین ترتیب خوب است.

  48. امیر
    پاسخ

    سلام
    امکان هیات علمی شدن در دو دانشگاه وجود دارد؟منظورم بیشتر غیرانتفاعی و آزاد هس.
    سوال دیگه اینکه در کنار هیات علمی شدن میشه جاهای دیگه مثل نظام مهندسی یا مثلا تو شرکت های خصوصی یا دولتی کار کرد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت تئوری یکی تمام وقت و دیگر نیمه وقت امکان دارد. خب در ابتدای کار بهتر است تمرکز کنید روی هیات علمی والا ممکن است عذرتان را بخواهند.

  49. راضیه حسین پور
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    بنده حسین پور هستم کارشناسی ارشد سال ۸۹ با موضوع ترانزیت نفت و گاز در معاهده منشور انرژی که جنابعالی استاد راهنمای بنده بودید
    فی الحال تصمیم به شرکت در آزمون دکتری تجارت بین الملل دارم ولیکن منابع قابل اعتماد آزمون رو در اختیار ندارم ممنون میشم منابع آزمون دکتری تجارت بین الملل رو معرفی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع آن با منابع نفت و گاز یکسان است.

  50. سپیده
    پاسخ

    با سلام و قبولی طاعات و عبادات .میخواستم بدونم بین دانشگاه آزاد زاهدان،پردیس دانشگاه سیستان،غیرانتفاعی هاتف زاهدان رشته حسابداری مدرک کدام معتبرتر است؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *