پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    بنده اخیرا از دو مصاحبه علمی و عمومی هیات علمی دانشگاه تهران پذیرفته شده ام و از طرف دانشگاه برای تشکیل پرونده علمی دعوت شده ام . چند سوال مهم از خدمت شما دارم:
    ۱. مدت زمان تقریبی برای نهایی شدن استخدام پس از تشکیل پرونده علمی البته در گروه معارف (زیر نظر نهاد رهبری) چقدر است؟
    ۲. در صورت پذیرش اینجانب از سوی دانشگاه فردوسی در فراخوان شهریور ۹۵ آیا پس از تشکیل پرونده علمی در دانشگاه تهران بنده می توانم انصراف بدهم و به دانشگاه فردوسی مشهد بروم یا خیر؟ اگر انصراف قانوان اشکالی ندارد تا چه زمانی امکان دارد؟ (با نظر به اینکه به نظر می رسد مدت زمان لازم برای هر دو شش ماه و بیشتر باشد)
    ۳. آیا دانشگاه تهران برای اعضای هیات علمی جدید الورود خانه سازمانی می دهد یا خیر؟ در صورت تعلق نگرفتن خانه سازمانی، حق مسکن برای اعضای هیات علمی جدید الورود(استادیار) چقدر است؟
    خداوند متعال به شما جزای خیر دهد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- دقیقا نمی دانم ولی طول می کشد. ۲- تا حکم نزده اند می توانید انصراف بدهید۳- خیر هیچی

  2. بهار پارسا
    پاسخ

    با سلام رشته کارشناسی من مکانیک ساخت و تولید بوده و کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته عمران سازه درس خواندم میخواستم بدونم رشته کارشناسی من ممکن است با عث شود جذب هییت علمی نشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال هیات علمی کم است

  3. رامین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر، من لیسانس عمران از دانشگاه شهید رجایی تهران با معدل ۱۶ دارم و دانشجوی ارشد عمران در دانشگاه علم و صنعت با معدل ۱۷ هستم. اکثر افراد از قبیل استاد راهنما، خانواده، هم کلاسی ها و … طوری وانمود می کنند که اگر من دکتری نخوانم ارشد هم ارزشی ندارد. با توجه به این که من به کار مهندسی نسبت به کار آکادمیک علاقه ی بیشتری دارم آیا واقعا وقت گذاشتن برای دکتری و تازه اگر بشود هیئت علمی شدن آن قدر ارزش مالی دارد که همه این طور وانمود می کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد را تمام کنید. اگر بلافاصله در دانشگاه خوب قبول می شوید ادامه دهید والا بروید دنبال کار مهندسی

  4. م
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من لیسانس مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات از دانشگاه پیام نور دارم. میخواستم بدونم اگر ارشد مهندسی شیمی در دانشگاه های تهران بخونم احتمال هیئت علمی شدن هست؟ تدریس به صورت حق التدریسی چطور؟ و سوال دوم هم اینه که به نظر شما برای استخدام شدن برای خانم ها ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را پیشنهاد می کنید یا مهندسی شیمی؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- شانس هیات علمی یا حق التدریس خیلی احتمالش کم است ۲- شیمی شانس شما را بیشتر کاهش می دهد

  5. چشمک
    پاسخ

    سلام جناب استاد . ببخشید میخواستم کتابی راجع به درس فقه قراردادهای تجارت بین المللی بهم معرفی کنید . هر چی گشتم پیدا نکردم . متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل یک موضوع امروزی است که در فقه به طور خاص سابقه ندارد. البته در مورد کسب و کار می توانید به کتاب متاجر شرح لمعه یا کتاب مکاسب شیخ انصاری مراجعه کنید

  6. مهدیه وصال
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    دانشجوی شاگرد اول رشته فقه و حقوق هستم در مقطع کارشناسی ترم ۷
    به شدت درگیری ذهنی برای انتخاب رشته ارشدم دارم.
    در بین رشته های حقوق بیشتر به جزا علاقه دارم ولی اینده شغلی مربوط به این رشته باعث شده نتونم قاطعانه تصمیم بگیرم از طرفی هم تا حدودی به حقوق نفت و گاز فکر میکنم. میشه نظرتون رو در مورد این دو رشته بیان کنید
    خیلی خیلی ممنون میشم
    به نظرت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق جزا بیشتر با سابقه درسی شما مرتبط است

  7. احسان
    پاسخ

    سلام،
    با سپاس از لطف شما
    استاد ،#سوال بنده اینه که بنده۲۷سال دارم و ترم اول حقوق دانشگاه آزاد رفسنجان(بدون آزمون) همین نیم سال امسال ثبت نام کردم،به نظر شما همین رشته و همین دانشگاه ادامه بدم یا کنکور سراسری شرکت کنم و دولتی قبول شم و لیسانس از دولتی بگیرم،با توجه به همه شرایط اعم از
    بازارکار،ارزش مدرک،هیئت علمی،امتیازات ارشد و دکترا(با توجه به دانشگاه ارایه دهنده لیسانش،دولتی و آزاد)،رقابت
    #سوال بعدی:اینکه میگن،همه مدارک دانشگاهی،دولتی،آزاد،پیام نور و.. از نظر ارزش یکی هستند و تو استخدام ارجعیتی ندارند ،واقعا درسته؟

    ملاحضات:
    متولد۶۸-دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی-دارای کارت پایان خدمت
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر برنامه ریزی کنید برای دانشگاه بهتر است به شرطی که واقعا امکان قبولی ات باشد. مسلما مدارک متفاوت در استخدام تاثیر دارد ولی در شرکت در ازمون وکالت فرقی ندارد ولی قبول شدن بستگی به سواد شما در مقایسه با سایر دانشگاهها دارد

  8. طاهره
    پاسخ

    سلام استاد.من امسال مدیریت دولتی قبول شدم به نظرشمااین رشته رو ادامه بدم یادوباره برای کنکور سراسری بخونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال مبهم است

  9. حامد
    پاسخ

    جناب آقاى دکتر با عرض سلام و سلامتى براى جنابعالى بنده یک راهنمایی ازتون مى خواستم من سال ٨٣ با مدرک لیسانس از دانشگاه علم و صنعت رشته متالورژى فارغ التحصیل شدم بعد از اون هم خدمت سربازى و مشغول به کار با ١٠ سال سابقه کارى مدیریتى یک کارگاه تولیدى بودم (البته زمینه کارى این مدت هم با متالورژى تا حدودى در ارتباط بوده ) امسال کنکور دادم و رشته متالورژى روزانه کرمانشاه و در علوم تحقیقات تهران نیز رشته مدیریت صنعتى قبول شدم هدف اصلیم از ارشد تلاش و ادامه تحصیل در مقطع دکترى در خارج از ایران هستش ولى واقعا نمى دونم کدوم رشته مى تونه کمکم کنه از یک طرف شنیدم نامرتبط بودن رشته لیسانس و ارشد براى ادامه در دکترى مشکل ساز مى تونه باشه از طرف دیگه همشنیدم چون تو رشته خودم ده سال بین ارشد و کارشناسى فاصله بوده اون هم براى استاد در مقطع دکترى سوال بر انگیز هستش یه توضیحى هم بده هم تهران هم کرمانشاه شرایط سکونت و کار برام یکسانه اگر لطف کنین کمک کنین ممنون مى شم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب رشته متالوژی از جهت علمی بهتر ولی مدیریت از جهت کاری بهتر است. بنظرو مدیریت را برو

  10. آرمین
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید،بنده در حال حاضر دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه ازاد تبریز هستم و در حال مطالعه برای امتحان جامع می باشم،ولی قصد دارم ادامه تحصیل رو برم خارج از کشورحقوق تجارت بین الملل یا حقوق نفت و گاز بخونم ،امکانش برا کدوم کشور خوبه؟زبان فرانسه یا انگلیسی رو تقویت کنم؟با تشکر از راهنمایی تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پول و زبان بلد باشی خیلی کشورها احتمالش هست

  11. یسنا
    پاسخ

    جناب آقای دکتر با سلام و عرض ادب

    اینجانب عضو هیات علمی یک دانشگاه غیرانتفاعی بودم، روال قراردادن بستن این دانشگاه به صورت ترمی می باشد، بعد از اتمام ترم دانشگاه بدون هیچ دلیلی برای من نامه تسویه حساب فرستاده است! علی رغم اینکه گروه آموزشی در ارتباط با رشته تحصیلی اینجانب دارد.
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید که باید چکار بکنم. چه حق و حقوقی شامل من می شود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل یک ماه پاداش پایان کار به ازای یکسال کار

  12. صادق
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    نظر شما در مورد گرایش ارشد حقوق پزشکی در زمینه کاری و کالت و پژوهش چیست؟همچنین رشته حقوق اقتصادی؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینکه با این رشته و رشته های مشابه بتوانی کار تخصصی بکنید احتمالش زیاد نیست. چون مراجعه به وکلا خیلی تخصصی نیست

  13. م.ک
    پاسخ

    سلام خسته نباشید من دانشگاه علمی کاربردی درس خوندم ومدرک کاردانی حسابداری گرفتم الان میخاستم ازمون کاردانی به کارشناسی شرکت کنم تورشته خودم .میخاستم بدونم اگه دانشگاه دولتی قبول شم میتونم باهمین مدرک که ازعلمی کاربردی گرفتم کارشناسی بخونم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از ابتدا در کارشناسی پیوسته دولتی شرکت کنید

  14. b
    پاسخ

    سلام استاد
    من سال گذشته کارشناسی در رشته حقوق تموم کردم ولی این یک سال ذهنم به شدت درگیر که بشینم دوباره کنکور تجربی شرکت کنم و پزشکی بخونم حقوق رشته بسیار شریف و پیچیده ای و متاسفانه من احساس میکنم الان حال مساعدی نداره چه از نظر بازار کار و چه درامد حداقل برای تازه کارها.اما مگه نه اینکه زندگی ادامه داره و ادم گاهی باید راهشو عوض کن من توتلاش و پشتکار هرگز کوتاهی نمیکنم فقط میخوام تصمیم اشتباهی نگیرم من فکر میکنم با رفتن به رشته پزشکی هم امنیت شغلی دارم و هم درامد بالا وهم جایگاه اجتماعی خوب و مهمتر اینکه فکر میکنم پزشکی با انسان و نوعی بیماری طرفم و تکلیفم روشن ولی حقوق من شک دارم تو این رشته بتونم شب با وجدان راحت بخوابم چون با انسان ها و عقاید و رسوم مختلف هم قضاوت سخت میشه و هم دفاع .البته دوره دبیرستان خیلی تحقیق کردم و با علم به همین شرایط با مخالفت خانواده اومدم ولی الان واقعا میفهمم نمیتونم .ولی الان بازم خانواده مخالفن که دوباره آزمون بدم و میگن عمرت رو هدر میدی۲۴ سالم. ولی من بسیار درگیری فکری دارم به حدی که نه میتونم چیزی بخورم ونه بخوابم واقعا موندم چیکارکنم.از نظردرسی مشکلی ندارم .شرایطش رو دارم ممنون میشم دلسوزانه راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس خودت را در پزشکی امتحان کن ولی اگر سال اول قبول نشدی برای همیشه این فکر را بگذار کنار

  15. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. ضمن تشکر از جنابعالی سوالی داشتم از حضورتون، معدل لیسانس من از یک دانشگاه خیلی معتبر دولتی ۱۴.۵ میباشد و فوق لیسانس دانشگاه آزاد تحصیل کردم با معدل ۱۷.۵ و در حال حاضر دانشجوی دکترای همان دانشگاه لیسانسم میباشم با معدل ۱۸.۵ . به نظر حضرتعالی با توجه به معدل لیسانس و دانشگاه ازاد بودن مدرک ارشدم امیدی هست در اینده دانشگاه خوبی هیئت علمی شوم یا اصلا امکانش نیست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال هیات علمی هست شاید دانشگاه پایین تری

  16. مریم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من کارشناس ارشد مدیریت دولتی هستم ، و الان ترم ۱ دکترا ی همین رشته .

    ولی شنیدم که دیگه از هیئت علمی خبری نیست ، خیلی نا امید شدم ، تا جایی که میخوام انصراف بدم . به نظرتون چی کار باید بکنم؟؟
    من با هدف هیئت علمی ارشدم و هم مدیریت دولتی خوندم وگرنه میخواستم تغییر رشته بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی هست ولی محدود است. حالا که شروع کردید ادامه دهید

  17. ناشناس
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده سی و یک ساله دارای رزومه: مدرک دکتری حقوق از دانشگاه دولتی درجه ۱ و دوره پسا دکتری را نیز گذراندم و دارای ۲۰ مقاله علمی پژوهشی، ۳ مقاله ترویجی، ۵ مقاله علمی پژوهشی در مرحله تایید نهایی، ۱۶ کنفرانس، شش کتاب، طرح پسا دکتری، سه سال تدریس در تحصیلات تکمیلی می باشم، به طوری که شبانه روز حدود ۱۵ ساعت درس و پژوهش دارم، ولی هنوز هیئت علمی نشدم و در فراخوانهای متعددی حدود ۴ سال شرکت کردم و در بسیاری از مواقع دعوت به مصاحبه نشده و اگر هم شوم، پذیرفته نمی شوم، علت چیست؟ دانشگاه مورد نظر در بسیاری از مواقع بنده را دور می زند، آیا به نظر جنابعالی می توان پیگیر قضیه از وزارت علوم شد؟ نظر شما در مجموع چیست؟ یاد آور می شوم که به علت این قضیه نسبت به تحقیق و پژوهش دلسرد شدم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام راهی برای پیگیری وجود ندارد. ولی باید علت را پیدا کنید. حقیقتا باعث ناراحتی است با این همه زحمت نتوانسته اید جذب شوید.

  18. محمد جواد
    پاسخ

    سلام خدمت استاد من تازه با این سایت اشنا شدم چند تا سوال فوق العاده مهم داشتم خدمتتون بنده الان دانشجوی سال سوم برق گرایش قدرت دانشگاه ازاد نجف اباد هستم
    بنده سر یه اشتباه دو سال اخر دبیرستانم را درس نخوندم و به بدترین شکل ممکن کنکور سراسری شرکت کردم و اوضاع معدل دیپلمم خیلی خیلی بد شد
    در حدی که فقط خواست خدا بود که نجف اباد قبول شدم
    سوال بنده اینه بنده اگر دوره کارشناسیم را با معدل بالای ۱۶ و توی ۸ ترم تموم کنم و دوره کارشناسی ارشدم را داخل یک دانشگاه تراز اول تهران بگذرونم با دادن مقاله های درست و حسابی ایا میتونم به شغل استاد دانشگاهی برسم
    من از این دو سال و دیپلمم خیلی میترسم که یه جا مشکل ساز بشه
    خیلی ممنون میشم که جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید تلاش کرد و امیدوار بود. ولی ایا می تونی خودت را به سطح دانشگاه های طراز اول برسانی.

  19. لیدا
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    استاد من کارشناسی ار دانشگاه آزاد گرفتم و ۳۰ ساله هستم و وکالت قبول شدم. استاد کارشناسی ارشد تجارت بین الملل از علامه و یا بهشتی بخونم برا بازار کار خوبی دارد در وکالت یا خصوصی بخوانم؟ با این که کارشناسیم آزاد هس ولی ارشد و دکترا را دولتی بخوانم میتوانم عضو هیات علمی شوم؟
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این شرایط سرمایه‌گذاری روی هیات علمی خیلی منطقی نیست. چون وکالت قبول شده ای هر گرایشی را دوست داری برو. اگر زرنگی حقوق تجارت بین الملل بخوان

  20. نويد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    موافقت با بورس هیات علمی دکتری ،قبل از پرداخت شهریه ترم اول دانشجو دکتری مشخص میشود ؟ یا دانشجو باید محصل باشد و هنگام تحصیل برای بورس اقدام کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا طول می کشد.

  21. یعثوب
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    من کارشناسیم تربیت بدنی و ارشدم مدیریت ورزشی هست میخواستم ببینم یک اینکه میتونم دکترای مدیریت بخونم۲اینکه فردا دکترای گرفتم احتمالش چقدر است که هئیت علمی بشم و سه اینکه کدام گرایش مدیریت تو مقطع دکترا بهتره از نظر شغلی و جایگاه علمی و کاربردی
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید دکتری مدیریت شرکت کنید و احتمال هیات علمی وجود دارد ولی همانطور که بارها گفته ام این احتمال در هر حال خیلی زیاد نیست

  22. زهرا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من کارشناسیم رو از دانشگاه علامه گرفتم با معدل ۱۶.۸۰در رشته ی روان شناسی به دلیل مشکلات مالی بعد از لیسانس کار کردم بعد از چند سال کنکور ارشد شرکت کردم رتبم شد ۳ دو تا کتاب ترجمه کردم و مدرک ایلتس دارم . اما امسال که ارشدم تموم بشه من میشم ۳۴ ساله میخوام ببینم با توجه به اینکه خانمم و سنم اینقدره احتمال داره واسه هیات علمی جذب بشم یا نه؟ با تشکر از زحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول.باید دکتری بگیری و امکان جذب هیات هم خیلی متوسط است

  23. سحر
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر شیروی بنده ٢٧ سال دارم و لیسانس و ارشد دانشگاه ازاد بودم
    أرشد رو با معدل ١٧ و نمره پایان نامه با درجه بسیار خوب به أتمام رساندم
    امسال هم دکتری ازاد ژنتیک قبول شدم [مرودشت] و خودم ساکن مشهد هستم
    به أین رشته علاقه زیادی دارم اما تمایل داشتم دکتری سراسری بخونم
    الان خیلی دودلم که ثبت نام کنم یا نه ! أصلا با توجه ب اینکه لیسانس و ارشد دانشگاه آزاد بودم شأنس قبولی در مقطع دکتری سراسری دارم؟؟؟ در نهایت هم تمایل دارم بعد از اتمام دکتری به خارج از کشور مهاجرات کنم.
    با کمال تشکر إز شما استاد ارجمند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین را که قبول شده اید ادامه بدهید.

  24. سحر يكتا
    پاسخ

    سلام استاد گرامى..بنده دانشجوى ترم ٧ فقه و حقوق دانشکده اصول الدین هستم و براى کارشناسى ارشد قصد انتخاب کردن حقوق نفت و گاز رو دارم اما از اونجایى که واقعا دسترسى به افراد تحصیل کرده در این رشته رو ندارم و نیز خودم هم آشنایى زیادى با حقوق نفت و گاز ندارم از شما راهنمایى میخوام راجع به این رشته و اینکه تا حدود چه رتبه اى در ارشد امکان قبولى دارم؟ ممنون که وقت میگذارید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است و توضیحات بیشتر در سایر پرسشها آمده است.

  25. ساحل
    پاسخ

    سلام
    من لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه دولتی ارومیه رو دارم و امسال کارشناسی ارشد در دانشگاه غیر انتفاعی تبریز پذیرفته شدم و به دلیل نزدیک بودنش ثبت نام کردم چند جلسه هم در کلاسها بودم ولی اصلا جو کلاس و تدریسها رو دوست ندارم و میخوام انصراف بدم. به نظر شما چی به صلاحم هست اینکه انصراف بدم و واسه ارشد سال دیگه بخونم یا نه همونجا باشم تا یکسالم هدر نره؟ کلا به نظر شما اگر دانشگاه غیر انتفاعی ارشد بخونم دکترا میتونم دانشگاه دولتی قبول بشم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این اوصاف انصراف بده و برو جایی که احساس می کنی چیزی یاد می گیری

  26. اکبر حمیدی
    پاسخ

    با سلام
    من دانشچوی دکتری دانشگاه دولتی شهرستان هستم می خواستم بپرسم اگر استاد راهنما تمدید سنوات را امضا نکند اخراج می شوم ؟ استاد راهنمای اینجانب می گوید که به علت شاغل بودن اینجانب تمدید سنوات را امضا نخواهد کرد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امضا می کند ولی می خواهد مطمئن شود که شما واقعا جدی در تمام کردن درس خود هستید.

  27. شاهی
    پاسخ

    سلام . خیلی ممنون از وقتی که می گذارید .
    من دانشجوی فوق لیسانس در یک موسسه آموزش عالی هستم و مثل اکثر دانشجویان دیگر دوره ارشد شاغل هم میباشم .
    رییس تحصیلالت تکمیلی موسسه به ما گفته این خلاف قانون است که شما همزمان با تحصیل کار میکنید . آیا این حرف واقعیت داره ؟ شما از این قانون خبر دارید ؟
    پس یه دانشجوی غیر انتفاعی هزینه های هنگفت تحصیلش را از کجا باید تامین کنه ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که کاری نکرده اند. برای کارمندان دولت بله ولی برای بقیه نه.

  28. کوروش
    پاسخ

    سلام و تشکر از وقتی ک میگذارید آقای دکتر.من شهرستان زندگی میکنم بین انتخاب تحصیل در رشته های مهندسی دانشگاه آزاد شهر خودم(بدون آزمون) و مهندسی مواد -متالوژی علوم تحقیقات تهران ک با آزمون پذیرفته شده ام موندم خواهش میکم راهنمایی بفرمایید آیا امکانات و اساتید علوم تحقیقات در این رشته خوب هست که من ترجیحش بدم؟ چون هدفم ورود ب ارشد دولتی است و یا بورسیه تحصیل خارج از کشوره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب تهران بهتر است. شما که نمی توانید از خونه تان دل بکنید چطور می خواهید بروید خارج!

  29. شادی
    پاسخ

    باسلام بنده یک سال قبل بعلت بیماری مادر از کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی انصراف دادم وامسال در کنکور شرکت نکردم ایا متوانم انصرافم را پس بگیرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالش کم هست ولی می تونی امتحانش کنی.

  30. نیوشا
    پاسخ

    سلام استاد
    من امسال مهندسی پزشکی علوم تحقیقات تهران مقطع کارشناسی قبول شدم
    برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا یا آمریکا خیلی مصمم هستم
    تا چهار سال آینده مدرک های تافل و جی ار ای هم میگیرم
    سوالم اینه که آیا با مدرک آزاد پذیرش از دانشگاه های رنک بالا میتونم بگیرم یا ارشد باید امیرکبیر دربیام تا بعد به پذیرش گرفتن فکر کنم؟
    پیشاپیش ممنون از پاسخگوییتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بستگی به رزومه شما دارد. ولی اگر ارشد از یک دانشگاه دولتی مثل امیرکبیر بگیرید احتمالش بیشتر می شود.

  31. بهار
    پاسخ

    سلام استاد.
    من دانشجوی ارشد دانشگاه تهران هستم
    از مطالب قسمت »مراتب علمی استادان دانشگاه « شما استفاده کردم در پایان نامم میخوام رفرنس بدم اما تاریخی نتونستم پیداکنم.
    امکانش هست بفرمایی به چه شیوه ای رفرنس بدم؟
    متشکر میشم ازتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اسم نویسنده، عنوان مطلب و نشانی سایت و بعد داخل پرانتز تاریخ آخرین مراجعه را می نویسید.

  32. nima
    پاسخ

    سلام من ارشدم رو پیام نور دررشته مدیریت منابع انسانی با معدل۱۵.۹۱گرفتم میخواستمسوال کنم امکان داره در مقطع دکترا دانشگاه معتبر روزانه پذیرش شوم یا اگر دوباره امتحان ارشد بدهم ودر یک دانشگاه معتبر دوباره ارشد بگیرم بهتر است ممنون راهنماییم نمایید چون در سایت های مختلف از ارزش پایین مدرک پیام نور وعدم پذیرش در مقاطع بالاتر خیلی صحبت میشه وبه طور کلی باعث نامیدی بنده وسردرگمی بنده شده است نمیدانم از صفر شروع کنم یا ازمون دکترا با تلاش زیاد بخونم قبول شم وقتی مطالعه میکنم این احساس نامیدی مانع میشه بتونم ادامه بدم ممنون راهنماییم کنید معدلمم متاسفانه پایینه البته بدون احتساب پایان نامه نمیدونم با تحویل پایان نامم معدلم بالا خواهد رف یا خیر در پناه حق خدا نگهدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمال قبولی شما در دکتری دولتی کم است. خیلی هم ایده بدی نیست که یک ارشد دیگر در یک گرایش دیگر مدیریت بخوانید.

  33. یلدا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. بنده در حال حاضر دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد تهران و هیئت علمی یکی از واحدهای آزاد شهرستان هستم. آیا میتوانم همزمان دکترای دولتی هم بخونم؟ اگر منع دارد، آیا پس از اتمام دکترای آزاد میتوانم دکترای دولتی هم بخوانم؟ البته در همان رشته قبلی. از آنجایی که دو مقطع قبلی دولتی های تهران خوندم با خوندن دکترای دولتی شانس جذب مجدد در جایی که امنیت شغلیش یکم بهتر باشه احتمالا فراهم میشه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجو نمی تواند ولی بعدا می توانید در رشته دیگری ظاهرا بخوانید. هر چند که این کار را توصیه نمی کنم.

  34. علیسان
    پاسخ

    باسلام.استاد خیلی از اشخاصی که لیسانس حقوق دارند و علاقه به ادامه تحصیل از جمله بنده ، در خصوص اینکه چه گرایش را انتخاب کنیم سردرگم میشویم.من خودم هم به حقوق جزا علاقه دارم هم خصوصی هم تجارت بین‌الملل وحتی به حقوق بشر و بین الملل. لطف کنید راهنمایی بفرمایید که چه کنیم؟؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به عنوان یک نظر کلی سعی کنید گرایشی را در ارشد دنبال کنید که با کار آتی شما مربوط باشد. برخی از رشته های حقوقی کار مستقلی ندارد و شما نمی توانید از ارشد مستقیما در کار خودتان بهره مند شوید. مثلا حقوق خصوصی یا جزا بیشتر با پرونده های حقوقی و کیفری در ارتباط است و این گرایشها در این پرونده ها موثر خواهد بود. ولی حقوق بین الملل ممکن است خیلی مستقیما در وکالت کاربرد نداشته باشد.

  35. فرزاد
    پاسخ

    ببخشید استاد یه سوال دیگه با توجه به اینه میخوام ارشد را در تهران بگذرانم و کارت معافیت از خدمت دارم و خونمون فارسه وکالت برا مرکز امتحان بدم یا استان فارس و ایا اونجا هم میتونم درامد خوبی داشته باشم۲من بیست سالمه دوست دارم استاد یکی از دانشگاه های تهران بشم و در صورت قبولی در ۲۷سالگی دکتری میگیرم دوس دارم از دانشگاه شهید بهشتی باشه به نظرتون برا هیت علمی شدن اونجا چه خصوصیات برتری ها و تمایزاتی داشته باشم تا در سن پایین هیت علمی آنجا شوم در گروه حقوق عمومی .مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب برنامه های بلندی دارید و انشا الله موفق باشید. بنابراین وکالت را هم در تهران داشته باشید.

  36. فرزاد
    پاسخ

    سلام پرفسور من دانشجوی حقوق پردیس فارابی هستم میخوام ارشد حقوق عمومی بخونم چون علاقه به شغل های سیاسی دارم در ضمن علاقه به وکالت هم دارم میخواستم بدونم اگه در همین رشته ادامه تحصیل بدهم برا وکالت به مشکلی بر نمی خورم و آیا مزیت های برای وکالت دارد متشکر استاد بلند قدر و متواضع و خاکی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایش ارشد خیلی تأثیر در وکالت ندارد. البته اگر رشته هایی مثل حقوق خصوصی یا جزا بروید احتمال قوی شدن شما در این رشته ها زیادتر می شود و قبولی وکالت را افزایش می دهد و زمینه های کاری را هم تقویت می کند.

  37. بابک
    پاسخ

    سلام و احترام
    می خواستم بدانم افرادی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می شوند، می توانند عضو هیئت علمی دانشگاه نیز بشوند.
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد

  38. aysan
    پاسخ

    سلام من چندتا سوال داشتم خدمتتون اینکه سالهای گذشته اینطور بوده که ازاد تعیین میکردمثلا٣٠تا ظرفیت پزشکی دارن و دانشجو میگرفت انا شنیدم امسال ازاد اختیار تو پذیرش دانشجو نداشته از طریق سنجش یا ازمون سراسری دانشجو دادن وامتیاز از ازمون سراسری اعلام شده ایا این گفته درسته؟
    ٢_ایا پذیرش دانشجو ازاد باسالهای گذشته تغییری کرده؟بیزحمت میشه درمورد نحوه پذیرش ازاد توضیح دهید مرسی من امسال کنکور دادم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فقط آزمون ممکن است مشترک شود ولی در ظرفیت تأثیری نخواهد داشت.

  39. احسان
    پاسخ

    درود بر استاد بزرگوار ایا داشتن مدارک ارشد و دکتری در جذب موکل و افزایش درامد وکیل دادگستری موثر است؟ با مدرک لیسانس حقوق کاراموز وکالت هستم۲۴ سال سن دارم اما هیچ انگیزه ای جهت ادامه تحصیل ندارم از شغل تدریس هم بسیار متنفرم. چه وکلای مشهور ایرانی که مدارک تحصیلی دکتری یا ارشد ندارند و خیلی هم موفق اند. به نظرتان با شرایط مذکور ادامه تحصیل بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب بی تأثیر نیست. چون با اخذ ارشد شما اطلاعات بیشتری پیدا می کنید و بهتر می توانید دفاع کنید. اما اینکه کسی به خاطر مدرک ارشد یبه شما وکالت بدهد احتمالش خیلی زیاد نیست. عنوان دکتری هم چیزی است که وکلا خیلی دوست دارند اول نامشان باشد.

  40. مهدي
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرامی

    در یک مورد به راهنمایی جنابعالی نیاز داشتم. هر چه در اینترنت جستجو کردم پاسخ صریحی برای سوالم پیدا نکردم.
    می دانم که مسیر رسمی شدن گذر از وضعیت رسمی آزمایشی است. برای یک هیات علمی دانشگاه آزاد (استادیار)، آیا تفاوتی بین وضعیت پیمانی و رسمی آزمایشی وجود دارد؟ و به طور جزئی تر، آیا وضعیت پیمانی و رسمی آزمایشی تفاوتی به لحاظ حقوق، مزایا، حق سنوات، مدت مرخصی، موظفی و تعهدات استخدامی مابین طرفین (دانشگاه و هیات علمی) و یا شرایط اخراج، قطع همکاری یا استعفا دارند؟
    آیا حکم رسمی آزمایشی نیز مانند پیمانی یکساله می باشد؟

    با تشکر از وقت گرانبهایتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رسمی شدن این امتیاز را دارد که نیاز نیست هر سال قرارداد را تمدید کنید و شما از وضعیت با ثبات تری برخوردار خواهید شد ولی خیلی در امتیازات تأثیری ندارد مگر اینکه مرخصی رسمی از پیمانی بیشتر است.

  41. رزیدنت مامایی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ،بنده دانشجوی ترم اخر رزیدنتی دکتری تخصصی مامایی و زنان هستم،۳۳ساله و هیعت علمی دانشگاه, دارای مدرک زبان و سابقه کار،قصد دارم مطب تاسیس کنم ,به نظر شما بهتر است شرایط مهاجرت را بررسی کنم یا در اینجا بمانم و کار کنم؟ چون دوستان و همکاران تاکید دارن که اینجا هرچقدر هم درامد داشته باشی بازم بعد چند سال پشیمون میشی که چرا زودتر نرفتی،دچار تردید هستم لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این سوال مشکلی است. خارج مشکلات خودش را دارد و اینجا مسائل خودش را دارد. اینطور نیست که آنجا همه چیز عالی باشد. بستگی به ذهنیت افراد دارد. اگر بنا باشد اینجا همیشه احساس ناراحتی کنی خب برنامه ریزی کن برو ولی اگر اینجا راحت هستی و می توانی به کشورت کمک کنی خب بمان و برای مردم ات تلاش کن.

  42. امیر
    پاسخ

    باسلام بنده کاردانی دانشکده سراسری خوندم امسال کنکور کاردانی به کارشناسی از دانشکده شمسی پور تهران قبول شدم اما بدلیل عدم تخصیص خوابگاه انصراف دادم قصددارم دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدم اگرارشد از دانشگاه سراسری قبول شوم درمقطع دکترا بامشکل مواجه میشم یانه لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از اول لیسانس شروع کنید.

  43. سینا
    پاسخ

    با سلام مجدد ببخشید شاید این سوال در حیطه کاری شما نباشد اما مجبورم بپرسم آیا کسانی که مدرک دکترا حرفه ای علوم آزمایشگاهخ مثلا از آلمان را دارند قادر به تاسیس ازمایشگاه طبی هستند؟چون دکترا حرفه ای این رشته از سال۷۲ به بعد در ایران فعلا وجود ندارد .ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید ابتدا ارزیابی مدارک شوند بعد می توانند.

  44. مهشید
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شما بسیارسپاس گذارم ازاینکه به سوالات بنده پاسخ دادید.متشکرم..

  45. طاهره
    پاسخ

    سلام به نظر شما مدرک دانشگاه آزاد (نجف اباد) برای ارشد معتبرتر یا دانشگاه غیرانتفاعی(شهید اشرفی اصفهان)و کدوم برای دکترا مورد پذیرش ؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اشرفی بروید.

  46. روناک
    پاسخ

    سلام من لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پیام نور دارم.برای ارشد میخواهم در رشته ای متفاوت از رشته خودم شرکت کنم و خودم رو برای کنکور ارشد دانشگاه سراسری آماده کنم بنظر شما آموزش زبان انگلیسی بهتر است یا ارتباط تصویری؟ آیا برای هیئت علمی شدن در رشته زبان مشکلی پیش میاد از جهت اینکه مدرک لیسانسم متفاوت است؟ممنون میشم بفرمایید بازار کار کدامیک بهتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچکدام.

  47. علی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من لیسانس معماری از دانشگاه آزاد دارم ولی به دلیل استعدادی که در ریاضیات دارم تصمیم گرفتم ارشد ریاضیات محض در دانشگاه دولتی و در ادامه دکترای این رشته رو اخذ کنم به نظر شما این راه درسته ؟ و نهایت موقعیت شغلی در این رشته چیست البته با لیسانس غیر مرتبط؟ ضمنا علاقه ای به رشته خود ندارم و به دلیل عدم آگاهی در آن زمان این رشته را ادامه دادم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم راه خوبی را نمی روید.

  48. منصور
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار لطفا” در مورد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و حقوق با گرایش حقوق خانواده بنده را راهنمائی فرمائید آیا ارزش وقت گذاشتن را دارد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر دنبال مدرک هستید بسم الله

  49. milad
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.من در دانشگاه غیر انتفاعی مقطع ارشد حقوق خصوصی تمام واحد های اموزشی را پاس کرده ام ودر مرحله دفاع هستم.ضمنا امسال دوباره ارشد دادم ودر یکی از دانشگاه های تراز اول بورسیه شدم.به نظرتون دانشگاه غیر انتفاعی رو چیکارش کنم فقط دفاعش مونده.ضمنا نیمسال اول این سال تحصیلیو تو غیر انتفاعی از طریق اموزش غیر فعال کردم.بحث همزمانی تحصیلی پیش نمیاد؟نظرتون چیه استاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب دفاع کن.

  50. هدی نوری
    پاسخ

    با سلام
    آیا اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد می توانند در فراخوان هیات علمی دانشگاه سراسری شرکت کنند؟

    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *