پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. mahdi
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام به شما استاد گرامی

    وضعیت خدمت سربازی ما بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه تربیت مدرس به چه صورت است. آیا خدمت سربازی ما به عنوان سرباز مربی در دانشگاه میشود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما امتیاز خاصی ندارید.

  2. ابر آبی پر رنگ
    پاسخ

    سلام. من دانشچوی کارشناسی ارشد علوم گیاهی – سیستماتیک اکولوژی دانشگاه شهید بهشتی هستم. دروسمون رو گذروندم و معدلم هم ۱۸.۵ هست. الآن در ترم چهارمم. متاسفانه مدت زیادی هست که دچار یک نوع افسردگی شدم ولی ترمها و امتحانات رو به لطف خدا به هر ضرب و زوری بود، گذروندم.بخشی از کار پایان نامه رو هم انجام دادم اما دیگه نمیتونم ادامه بدم و حس میکنم حتی یک قدم هم نمیتونم بردارم. منتهی میخواستم بدونم چون پایان نامه ندادم، یعنی انگار هیچی به هیچی؟! یه گواهی ای، چیزی بهم نمیدن؟! من کلی زحمت کشیدم… اگر نخوام پایان نامه بدم باید بیخیال مدرک یا حتی گواهی ای بشم؟! ممنون میشم اگر پاسخم رو بدین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است موافقت کنند که به صورت آموزش مجور چند واحد بگذرانید و بعد مدرک ارشد آموزش محور به شما بدهند.

  3. sasy
    پاسخ

    سلام استاد
    چگونه میشه وکیل بین المللی بشیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکیل بین المللی به آن معنا که شما بتوانید در کشورهای گوناگون وکالت کنید نداریم. وکالت یک امری است که در هر کشور مجوز خاص خودش را باید اخذ کنید مثل ایران که باید از کانون وکلا پروانه وکالت بگیرید. ولی می توانید فعالیت حقوقی بین المللی داشته باشید، مثل مشاور، وکالت دعاوی بین المللی نزد مراجعه بین المللی مثل داوری و امثال ان که نیاز به مجوز خاصی ندارد.

  4. الی خانم!
    پاسخ

    سلام دکترجون
    استاد من دوس ندارم ادامه تحصیل بدم رشتم حقوقه الان لیسانس حقوق دارم اساتیدمم خیلی خوب بودن بارحقوقیم خوبه دارم میخونم برای کانون ایشالا.
    دکتر من حوصله درگیری دوباره بادانشگاه و استادا رو ندارم
    فقط میخوام وکیل خوب بشم …. حالا هرچقدر سخت باشه
    استاد بنظرتون اگ کانون قبول بشم و همیشه هم اطلاعات حقوقیم رو اپدیت کنم
    بازم نیاز ب تحصیلات تکمیلی هس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی فکر خوبی است. استادها هم لابد حوصله درگیری دوباره با شما را ندارند.

  5. راحله سعیدی
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر شیروی بنده دانشجوی ارشد جزا و جرم شناسی هستم میخواستم بپرسم بعد از فارغ التحصیل شدن میتونم در چه زمینه ای مشغول بکار شوم ودر ضمن علاقه ی زیادی به استادی دارم با مدرک ارشد میتونم ؟لطفا راهنمایی کنید ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعد از ارشد باید برای قضاوت، وکالت و یا مشاوره دستگاه های دولتی یا خصوصی اقدام کنید. هیات علمی بعد از دکتری.

  6. مهدی
    پاسخ

    باسلام و احترام
    بنده دارایی مدرک کارشناسی فیزیک میباشم و قصد شرکت در آزمون ارشد مکانیک را دارم.چنین امکانی برای بنده هست یا اینکه نمیتوانم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  7. aryan
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای کارشناسی ارشد اعتبار مدرک علوم تحقیقات تهران بهتر هست یا پردیس دانشگاه تهران و بهشتی؟
    برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا ایا مدرک پردیس مورد قبول هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان پردیس خودگران باشد، بنظرم خودگران. ولی پردیس در دانشگاه تهران به معنای خودگردان نیست.

  8. محبوبه
    پاسخ

    سلام
    من فارغ التحصیل رشته منهدسی نرم افزار هستم و قصد دارم در رشته مدیریت ادامه تحصیل بدم اما بین گرایش بازرگانی و mba شک دارم.
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر دو خوب است. mba بیشتر به رشته شما نزدیک است.

  9. دکتر مایوس
    پاسخ

    سلام دکترجان
    دانشجوی دکتری هستم . اگرچه دانشگاه های معتبر درس خوانده ام لیکن امروز که به گذشته خویش و معضل مقدس سربازی و از همه مهمتر بیکاری می نگرم، دچار یاس فلسفی می شم. فکر می کنم تحصیل فریبی بود که روزگار ما را به ان سرگرم کرد و جوانی ما را به ثمن بخص مصادره کرد.
    من مانده ام چگونه رضاشاه ملعون، میراثش مقدس شده است.
    به کدامین گناه، ما در حال مجازات شدن هستیم.
    گمان می کنم مقصر اصلی، شیروی ها بودند و هستند که بی خود ما را به علم علاقه مند کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دانشجوی دکتری حقوق
    دانشگاه تهران.

  10. کنکوری دکتری حقوق
    پاسخ

    سلام مجدد
    بنده پاسخ سوالم را نگرفتم و واضح تر می پرسم: کسی که نه از دانشکده حقوق دانشگاه تهران واقع در استان تهران بلکه از دانشکده حقوق فارابی در استان قم فارغ التحصیل شده آیا بر روی دانشنامه وی عنوان پردیس فارابی یا هرعنوان دیگری که نشان دهد وی در دانشگاه تهران اصلی و مادر درس نخوانده درج می شود یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره محل تحصیل شما که در مدارک شما موجود است.

  11. خ ف
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    من لیسانس ریاضی محض با معدل ۱۳/۵ دارم دانشگاه دولتی و ارشدم مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره وری ورودی ۹۱ با معدل ۱۸/۹۶دانشگاه ازاد قزوین بدون پایان نامه.پایان نامم به دلیل پاره ای از مشکلات تا به امروز دفاع نکرده ام ولی تا ماه آینده دفاع میکنم. آیا شانس قبولی در آزمون دکترای مدیریت مالی دانشگاه سراسری یا آزاد و هئیت علمی شدن را دارم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی که ظاهرا حداقل معدل لیسانس که ۱۴ هست را ندارید ولی احتمال قبولی دکتری آزاد هست.

  12. شهین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، من یک فارغ التحصیل لیسانس میکروبیولوژی از دانشگاه ازاد با معدل ۱۴.۲۶ و فوق لیسانس ژنتیک مولکولی از دانشگاه گیلان با معدل ۱۶.۲۱ هستم. تقاضای استادحق التدریسی برای دانشگاه پیام نور و دانشگاه ازاد دادم و موافقت کردند و کارمو انشاا… از مهر امسال شروع میکنم. سوالی که خیلی ذهنمو درگیر کرده اینه که ایا من میتوانم امید داشته باشم به اینکه بعداز چندسال تدریس و گرفتن مدرک دکتری به عنوان یک استاد رسمی دانشگاه جذب دولت شوم، با توجه به اینکه من به این منطور تدریس در دانشگاه را انتخاب کردم. اگر جوابتون منفی است لطفا راهنمایی کنید که من چطور میتونم به این امکان دست پیداکنم. ممنون از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از این دانشگاه ها استخدام رسمی ندارند و فقط فوق لیسانس ها را برای تدریس انتخاب می کنند که پول کمتری به آنها بدهند. بعد از مدتی شما می بنیند که پول دریافتی کرایه رفت و آمد شما را تأمین نمی کند و سر خورده می شوید و دیگر نمی روید و یک نفر دیگر در این سایت می تواند انشاا.. از مهر امسال شروع میکنم و هکذا…

  13. فاطمه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده ۲۳ سال سن دارم و مقطع کارشناسی بیوتکنولوژی را در دانشگاه آزاد طی ۷ترم با معدل۱۸/۶۸ به پایان رساندم باتوجه به بازخوردهای موجود و اوضاع بد کاری در زمینه تحصیلی فوق بنده با یکی از استادانم که مقالات بیشماری دارند درصدد نوشتن مقاله وآی اس آی شدن آن هستیم تا رزومه خوبی برایم فراهم شود زبانم را هم شروع کردم بنظر شما شانس گرفتن بورسیه را دارم؟کدام کشورهابهتر و راحت تر بورس می کنند؟باتوجه به اینکه بسیار علاقه به یادگیری دارم ولی در اینجا به دلیل نبود امکانات و سطح فکری آحاد جامع از این رشته بسیار بی انگیزه شده و اصلا قصد خواندن ارشد در اینجا ندارم از طرفی نمیخواهم در راهی که قدم گذاشتم پاپس بکشم لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب بورسیه که بعید است که باشد. احتمالا باید سراغ فاند (fund) باشید که این بستگی به دانشگاه و نیاز آنان دارد.

  14. zahra
    پاسخ

    سلام استاد
    من یک سئوال دارم ولی هنوز میترسم بروم آموزش دانشکده یا آموزش کل؛ دلیلم هم این هست که از ترمی که انتقالی گرفتم شهریه ازم نمی گیرند؛ فکر کنم اگر بخاطر اشکال آموزشی بروم ممکنه که پول دو ترم را ازم بگیرند. (نفهمیدم به خاطر شاگرد دومی ام پول نمی گیرند یا به خاطر معدل الفی ام)
    سئوالم این است که اگر درس اضافی اشتباها برداشته باشیم امکان گذراندن آن وجود دارد و اگر این طور شد مشکلی در فارغ التحصیلی به وجود نمی آید؛ من شهریور فارغ التحصیل ان شاء الله خواهم شد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اولا اگر خیلی می ترسید یک دعای ترس به خودتان آویزان کنید ثانیا، با فرار مشکل شهریه حل شدنی نیست ثالثا اگر درس اضافی برداشته باشید فقط پولش را بدهید مشکلی ایجاد نمی شود به شرطی که حداقل واحدها را برداشته باشید.

  15. علی اصغر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. من دکتری حقوق خصوصی روزانه دانشگاه علامه طباطبایی می خونم و ۳۲ سالگی تموم می کنم. می تونم هیات علمی شم و ایا سنم زیاد نیست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی هنوز پیر نشده اید و آخر دنیا هم هیات علمی نیست.

  16. خانوم الف
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    اقای دکتر من دانشجوی ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران هستم از اونجایی که در انتخاب موضوع پایان نامه دچار وسواس شدم میخواستم نظر شما رو هم در مورد موضوعم بدونم.به نظر شما در حوزه نفت و گاز کار کردن در حیطه ی قراردادهای حمل و نقل گاز یا بیمه یا تامین مالی کدامیک می تواند مفید تر باشد و در هرکدام از انها به صورت جزیی تر چه عناوینی را پیشنهاد میکنید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه خوب است. تا چه موضوعی انتخاب کنید. همه این ها خیلی کلی هستند و ده ها موضوع می تواند از دل هر کدام خارج شود

  17. علی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب و احترام
    من دانشجوی سال اخر دکتری مهندسی هسته ای دانشگاه شیراز هستم. معدل ارشد ۱۸.۲۳ و معدل دکتری ۱۹ می باشد. دارای ۴ مقاله isi و۲ کنفرانس خارجی هستم.باتوجه به عدم وجود استخدام هیئت علمی در این رشته، به نظر شما ارزش دارد دوباره در مقطع کارشناسی ارشد رشته ایی دیگر مثل مکانیک یا برق امتحان دهم و از نو رشته ایی دیگر بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من توصیه نمی کنم. بلاخره که این رشته مهمی است و حتما جاهایی می خواهند.

  18. حسینی
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    بنظرتون “چالش های انتقال تکنولوژی در صنعت نفت با تاکید بر قراردادهای جدید نفتی” جای کار داره بعنوان موضوع پایان نامه؟ چون هنوز قراردادهای آی پی سی اجرایی نشده میپرسم
    من دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی هستم شما استاد مشاور پایان نامه های دانشجویان غیر از دانشگاه تهران را میپذیرید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین موضوعی را یک نفر در مقطع دکتری اخذ کرده است که با مشکلات زیاد در نوشتن و جمع کردن منابع روبرو شده است.

  19. کنکوری دکتری حقوق
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    آیا بر روی دانشنامه های پردیس فارابی، عنوان پردیس هم قید می شود به نحوی که از دانش آموختگان دانشگاه تهران متمایز گردند یا اینکه مدارک از این لحاظ قابل تمیز از یکدیگر نیستند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پردیس خودگران با پردیس های دانشگاه تهران مثل پردیس فنی یا پردیس ابوریحان یا فارابی فرق دارد.

  20. سجاد جاجی زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    آیا شخصی با داشتن مرتبه استادیاری قراردادی و با تجربه ۱ سال می تواند در دوره دکتری تدریس نماید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس مانعی ندارد.

  21. مرتضي
    پاسخ

    سلام و عرض ادب حضور استاد محترم و بزرگوار جناب آقای دکتر شیروی عزیز و بزرگوار ؛

    بسیار ممنون از اینکه دلسوزانه و خالصانه ، زمان گران بهایتان را با تالیف کتب ارزشمند و راهنمایی های مفیدتان در سایت ، با ما به اشتراک می گذارید.
    ان شاء الله خداوند به حضرتعالی جزای خیر ، سلامت ، قوت و طول عمر با عزت ، عنایت بفرماید.

    کوتاه سخن اینکه :
    ۱. در خصوص تهیه مطالب برای یک تحقیق و مقاله ، با موضوع “شرایط و آثار انحلال قراردادهای سرمایه گذاری خارجی” علاوه بر مطالب و ارجاعات بیان شده در فصل۱۵ کتاب وزین “حقوق تجارت بین المللتان” ؛ آیا مطالب دیگری را توصیه و عنوان می فرمایید؟

    ۲. در صورت امکان و اگر صلاح می دانید ؛ لطفا به مدیر بزرگوار سایتتان اعلام بفرمایید که یک قسمت “جستجو” قراردهند ، و با این کار در فرصت ارزشمندتان بسیار صرفه جویی خواهد شد، چون بسیاری از سوالات در کلیت یکسان و فقط در مصادیق جزیی متفاوت است ؛ و مخاطب با قابلیت جستجو و با وارد کردن “کلید واژه ها ” ممکن است به جواب مدنظر خود برسد و سوال تکراری مطرح نکند.(چون در حال حاضر باید صفحه به صفحه گشت و از بین این ۱۰۹ صفحه سوال در حوزه دانشگاهی ، نکات ناب و فرمایشات حضرتعالی را پیدا کرد و ممکن است سوالات تکراری مطرح کنیم و مزاحم وقت و انرژی شما شویم)

    -در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی ، قطعه شعری سروده “ظهیر جمالی نیا” را تقدیم حضورتان می کنم.

    نویسم بر دلم استاد,که استادی هنر باشد // نشیند هر که با استاد،در او حالی دگر باشد
    ***
    در این تک واژه ی استاد،هزاران معرفت خفته // که از آن معرفت هایش،هزاران خام ها پخته
    ***
    نمی دانم که استادم! چگونه وصف تو گویم // خودت تک واژه ی عشقی، چه را در وصف تو جویم؟
    ***
    تو می سوزی مثال شمع،که نورت روشنم سازد // و شاید این مسیر ِ نور میان گلشنم سازد
    ***
    هزاران وصف زیبایت به دست نقطه چین دادم // بدان استاد خوب من،نخواهی رفت از یادم
    ***
    دعای من برای تو،که هر روزت بِهْ از دیروز // همیشه شاد باشی و سرافراز و همی پیروز

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از آنجا که قراردادهای بی او تی نیز یک قرارداد سرمایه گذاری است، به کتاب قراردادهای بی او تی اینجانب نیز مراجعه کنید.

  22. S.Alireza
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر،
    آقای دکتر، بنده دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی هستم و هنوز فرصت رفتن به خدمت سربازی برایم فراهم نشده، به دلیل یکسری فعالیت های خاص علمی و همکاری با یک نهاد دولتی، مدتی است، تمایل دارم در آن مجموعه استخدام شوم، اما درصورت توافق وزیر، به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت ،نمیدونم چه راهکاری برای جذاب رسمی بنده وجود خواهد داشت؟ و می ترسم اعلام کنم که کارت پایان خدمتم را نگرفته ام، چون ممکنه تمام تلاش هایی که انجام داده ام ،نابود شود! فلذا به دنبال یک قانون و یا تبصره برای این موضوع میباشم،که درصورت لزوم با ارائه آن قانون این مشکل را رفع نمایم و جای بهانه را از بین ببرم!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل سربازی را نمی توانید به این آسانی حل کنید مگر از طریق نخبگان اقدام کنید یا دانشجو باشید یا به عنوان سرباز در آن مرکز مأموریت پیدا کنید.

  23. زهرا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما و تشکر از اینکه جزء معدود اساتید کشور هستید که به انبوه سوالات مخاطبان پاسخ می دهید. آقای دکتر دو واژه (حقوق مثبت)و (مهردار) در کتاب حقوق تطبیقی شما وجود دارد. من دارم خودخوان کتاب میخونم. تلفظ درست این دو کلمه رو شک دارم. لطفا راهنمایی کنید:
    مثبت=mosbat یا mosabet درست است ؟
    مهردار = mohrdar یا mehrdarدرست است؟ با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مُثبَت و مُهردار

  24. امید
    پاسخ

    سلام شرایط پذیرش به عنوان مدعو در دانشگاه های دولتی چیه .؟ یعنی چه رزومه ای باید داشته باشیم .شرایط سنی رو هم میگید .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرط خاصی ندارد. نیاز به خدمات شما. شرط سنی و غیر آن ندارد. چون مدعو یعنی اگر درسی بود به شما بدهند و اگر نبود یا از شما راضی نبودند با شما خدا حافظی می کنند.

  25. کیانوش
    پاسخ

    سلام
    بنده درحال حاضر خودم رو برای ارشد آماده میکنم و دو هفته دیگه امتحان دارم میخواستم بدونم در مقطع ارشد تجارت بین الملل چه کتاب هایی رو میتونم از الان بخونم ؟
    خیلی دوست دارم پایه قوی داشته باشم تا یک دانشجو منفعل در دانشگاه نباشم، اگر امکانش هست چند کتاب مربوط به این رشته معرفی کنید تا بتونم این کتب را مطالعه کنم .
    سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب را مطالعه کنید. زبان هم کار کنید.

  26. a.h
    پاسخ

    **ضروری ** باعرض سلام وادب واحترام وتشکراززحمات حضرتعالی
    استادجهت دستیابی به منابع حقوقی وقوانین حاکم و
    نمونه قراردادهای فاینانس درایران و مقایسه ان با قواعد
    بین الملل وکشورهای اروپایی بایدبه کجا رجوع کنم؟

    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جای خاصی برای این منظور وجود ندارد.

  27. سعید سعید
    پاسخ

    سلام
    بنده فرزند جانباز ۲۵ % هستم، آیا تاثیری در جذب هییت علمی دارم؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بی تأثیر نیست ولی اینکه تا چه حد را دقیقا نمی دانم.

  28. fateme .
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر اقای دکتر من ۳۰ سالمه لیسانس مشاوره دارم از دانشگاه علامه بعد از لیسانس رفتم خارج از کشور و نشد درسمو ادامه بدم الان برگشتم و میخوام فوق بخونم .. اگه الان شروع کنم سی و سه سالگی درسم تموم میشه میخوام بدونم اگه از دانشگاه خوب فارغالتحصیل شم میتونم عضو هیات علمی شم یعنی سی و سه یا چهار دیر نیست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با ارشد عضو هیات علمی بشوید؟ شما می دانید ما سالیانه چقدر ارشد مشاوره تولید می کنیم؟ اگر دکتری بگیرید شاید اگر جایی خالی باشد.

  29. شیرین
    پاسخ

    سلام. وقتتوت بخیر.
    دکتر، من ارشد میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی رو دارم و پایان نامه ای درخصوصpcr.
    سوال من اینه که میتونم برای phd در آزمون وزارت بهداشت رشته ی ژنتیک پزشکی شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نباید مشکلی داشته باشد. باید به دفترچه مربوط مراجعه کنید و شرایط شرکت در آزمون دکتری را ببینید.

  30. سجاد
    پاسخ

    با سلام
    اگر دانشجویی بخواهد برای پایان نامه حقوق خصوصی موضوعی در ارتباط با تجارت بین الملل ارائه کند به نظر شما منعی دارد ، از نظر مرتبط بودن با رشته تحصیلی ؟ یعنی یه این بهانه رد می شود ؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد بلکه خیلی هم خوب است.

  31. آموزش
    پاسخ

    سلام دکتر
    یه سوال داشتم. بدون ازمون دکتری استعداد درخشان یه بندی داره که متوجه نشدم:
    میانگین کل ۱۶ کارشناسی و ۱۷ ارشد (یا میانگین همتراز شده هر یک از دوره های مذکور طبق دستوالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه)
    این داخل پرانتز من متوجه نشدم. یعنی چی؟ ما باید از کجا بدونیم؟ وزارت علوم چیزی مشخص و شفاف سازی نکرده است.
    من با معدل ۱۵/۴۵ کارشناسی و ۱۷/۹۵ ارشد علوم انسانی نمیدونم ثبت نام بکنم یا نه!!؟؟ هزینه ثبت نام هز دانشگاهی هم خیلی بالاست. تمام شرایط را دارا میباشم. از شما خواهشمندم که جواب سوال منو بدهید تا فرصت ادامه تحصیل من از دستم نرود. به نظر شما چکار بکنم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من هم نمی دانم. ولی شرط معدل یکی از شرایط است و مقاله نیز باید داشته باشید.

  32. سپهر
    پاسخ

    سلام
    آیا هیات علمی پیمانی تمام وقت یک دانشگاه دولتی، میتواند به صورت هیات علمی نیمه وقت در یک دانشگاه دیگر دولتی وابسته به وزارت علوم یا دستگاه های اجرایی نیز کار کند؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا اشکالی ندارد ولی اگر تازه کار هستید اینکار را نکنید که برای شما ایجاد مشکل می کند.

  33. حبیب سبزواری
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز،دکتر شیروی
    استاد گرامی در رابطه با ازمون دکتری سوالی داشتم.
    بنده در ازمون اخیر رتبه ۱ حقوق رو کسب کرده ام. دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت وگاز دانشگاه صنعت نفت هستم. در ازمون ارشد نیز رتبه ۱ را کسب کرده بودم. سوال بنده این است که در مصاحبه دانشگاهها رتبه چقدر حائز اهمیت است؟ در برخی از دانشگاهها مطلع شدم که بیشتر به تجربه فرد توجه میشود و معمولا دانشجویان کم سن و سالی مثل ما را مورد کم لطفی قرار می دهند.
    از لطف و عنایت شما بسیار ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب اهمیت می دهند. تبریک عرض می کنم.

  34. رضا
    پاسخ

    با سلام و تشکر فراوان خدمت استاد گرانقدر ؛
    من کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیر کبیر دارم و کارمند وزارت نفت می باشم. علاقه زیادی به مباحث قراردادی و پیمانی دارم و تصمیم دارم رشته حقوق بخونم. پیشنهاد شما برای انتخاب گرایش در زمینه حقوق در مقطع ارشد برای اینجانب چیست؟
    ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب همان حقوق نفت و گاز بخوانید.

  35. سالار
    پاسخ

    خیلی با حالی دکتر
    جواباتون کم حوصله، کوتاه و مفید هستند . . .

  36. مهلا
    پاسخ

    سلام من دکتری حسابداری با رتبه ۷۰۰از بین۲۶۱۰نفر شرکت کننده امکان داره از پردیس قبول بشم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا این رتبه ها معلوم نیست که چی می شود.

  37. حسن
    پاسخ

    سلام استاد گرامی. بنده نزدیک به ۱۱ ماه است که مقاله ای را برای مجله حقوق خصوصی فرستادم ولی متاسفانه هنوز میگویند در مرحله داوری است. با توجه به اینکه در ماه آینده مصاحبه دکتری را در پیش دارم نیازمند مساعدت شما میباشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب خیلی از مقالات به دلیل پیدا نشدن داور مناسب یا خودداری داوران یا طول دادن آنها به طول می انجامد علی رغم اینکه دفتر مجله مرتب مسئله را پیگیری می کند. با دفتر مجله تماس بگیرید.

  38. حمید
    پاسخ

    سلام ممنون از راهنمایی خوبتون من فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق رو دارم آیا میتونم با این مدرک در آزمون وکالت یا سردفتری شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی توانید نیاز به لیسانس حقوق دارید.

  39. زهره
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من ترم آخر علوم اجتماعی هستم و جزو استعداد درخشان. امکان بالایی هست که بتوانم بدون کنکور در رشته مطالعات زنان ادامه دهم ولی خودم به مشاوره هم علاقه مند هستم می خواستم ببینم به نظر شما کدام ارزش بیشتری برای ادامه دادن دارد و اگر مشاوره انتخاب شد، ارشد بدون آزمون می توان دانشگاهی ادامه تحصیل داد یا خیر؟ ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم فرقی ندارد هرکدام را دوست داری برو.

  40. مصطفی
    پاسخ

    سلام استاد ارجمند. آراء دادگاههای انگلیس آیا روی سایت خاصی هم قرار می گیره؟ از کجا می توانم بهشون دسترسی پیداکنم؟

  41. FSLN
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    عذر می خوام من این سوال را یکبار در جای اشتباهی ارسال کردم.
    من لیسانس عمران دارم اما به دلیل علاقه ی شدید به مکانیک و باتوجه به بی علاقه گی شدید (به دلایل مختلف) برای ادامه تحصیل در رشته عمران و با توجه به ماهیت مشترک و یکسری از دروس مشترک بین عمران و مکانیک در کارشناسی قصد دارم برای فوق در رشته مکانیک شرکت کنم و مطمئن هستم که می تونم در یکی از دانشگاه های (تهران یا شریف و یا امیر کبیر) قبول بشم.بعد از اونم برای اخذ دکترا در همون مکانیک به خارج کشور برم.حالا سوال اساسی من اینه که اساسا شما اینکار را توصیه می کنید؟ (تغییر رشته با توجه به شرایط من)
    دوم اینکه اگر قصد داشته باشم در یک دانشگاه خوب داخلی به عضویت هیئت علمی در بیام قطعا با مشکل موجه میشم (به خاطر لیسانسم) و به همین دلیل می خوام لیسانس مکانیک را در گرایشی غیر از گرایش ارشدم بگیرم و یا اینکه لیسانس هوافضا بگیرم.البته بعد از اخذ دکترا.خواستم بدونم اینکار از نظر دانشگاه ها غیرمنطقی به حساب میاد؟ مثلا اینکه من اول دکترای مکانیک بگیرم و بعد اقدام کنم برای اخذ لیسانس مکانیک و یا هوافضا در یک دانشگاه معتبر.اخه الان باتوجه به شرایطم من جمله سربازی نمی تونم انصراف از تحصیل داده و لیسانس مکانیک بگیرم
    با عرض معذرت بابت متن طولانی
    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من توصیه نمی کنم که شما تغییر رشته بدهید. بنظرم این تغییرات کمکی نمی کند. به خصوص با این همه فارغ التحصیل که هر جای خالی که پیدا شود ده ها بلکه صدها شرکت کننده دارد.

  42. زهرا
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر امیدواری سال خوبی رو پیش رو داشته باشید
    من ارشد فیزیک هستم و برای دکتری دوست دارم دکترای فیزیک پزشکی بخونم آیا امکانش هست؟و چه کنکوری باید شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا مشکلی ندارد.

  43. امیر
    پاسخ

    با سلام،بنده دیپلم در رشته ی ریاضی را گرفتم و در حال اتمام مقطع کارشناسی در رشته ی حسابداری هستم،میخواستم بدونم که آیا امکان شرکت در کنکور ارشد رشته ی مهندسی عمران یا معماری و در صورت قبولی امکان ثبت نام وجود دارد؟خیلی ممنون میشم اگه جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی شما می خواهید از لیسانس پرواز کنید. هشتاد و نود درصد مهندسان لیسانس هستند که حالا فهمیدم که چیزی نخوانده اند چون اگر خوانده بودند که شما نمی گفتید من بدون لیسانس، ارشد مهندسی بگیرم.

      • امیر
        پاسخ

        قبول دارم که مشکل هست،ولی آیا در صورت قبولی از لحاظ قانونی منعی وجود دارد؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          منعی ندارد.

  44. محمدیان
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر در صورت امکان، لطفا منبع و مرجع برای مطالعه بیشتر و دقیق برای قراردادهای نفتی معرفی کنید . چارچوبی که تسلط بر نفت و حقوق فعلی اش را مطالعه کنم. با تشکر از سایه پر مهرتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خواندن خود نمونه های قراردادهای نفتی و کتابهای خارجی را توصیه می کنم.

  45. شيوا
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشید من مدرک ارشدازدانشگاه پیامنوردارم وکارمنرپیمانی هستم میخوام بدونم ازنظرقانونی می تونم دررشته دندان پزشکی دانشگاه ازادشرکت کنم؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرکت در آزمون که اشکالی ندارد ولی چطور می خواهید هم دندان پزشکلی بخوانید و هم کارمند باشید؟

  46. Saeid
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر درباره حقوق حمل و نقل ( یا تجارت خدمات ) در WTO پایان نامه ای را با دانشجویان کار کرده اید؟اگر بله میتوانید رفرنس دهید. من در سایت چیزی نتونستم پیدا کنم .
    همینطور اگر رفرنسهای دیگه اعم از انگلیسی و فارسی دارید را بفرمایید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در خصوص تجارت خدمات تحت نظر اینجانب پایان نامه هایی دفاع شده است که می توانید به همین سایت بخش پایان نامه ها مراجعه کنید و لیست آنها را ببنید.

  47. ایمان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    به نظر شما کار کردن روی موضوعی که ۶ تا پایان نامه درمورد اون نوشته شده و غالبا مباحثی که دانشجو مینویسه تکراریه به لحاظ شرعی درسته آیا این کار اسراف و اتلاف وقت نیست؟اگر استاد راهنمای طرف بگه اشکال نداره بنویس ایده های جدید پیدا میشن باید حرفشو گوش کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شرعی را نمی دانم ولی مسلما این روزها یک چیز رایجی شده است و منجر به ضایع شدن منابع انسانی و غیره می شود و کشور را بجای اینکه به جلو ببرد عقب می اندازد.

  48. حسین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. لیسانس ازاد حقوف ازتهران با معدل ۱۷.۱۴(هفده وچهارده صدم)/ارشد روزانه علامه طباطبایی حقوق خصوصی با معدل کل ۱۶.۳۰ با احتساب نمره پایان نامه / نمره پایان نامه ۱۸/ دارنده مدرک زبان سازمان ستجش /سن ۲۷ سال/ دکتری ازاد ودولتی شرکت کردم. ازاد ۹۹ درصد علوم تحقیقات تهران قبولم. دولتی ام رتبم خوب نیست ولی با توجه به این که ازمون سنجش صفره احتمال دعوت به مصاحبه دارم. بستگان و دوستان و… می گن اگه ازادو قبول شدی برو بخون . دولتی رم می گن اگه حتی شبانه تو تهرون قبول شدی برو بخون. حالا من موندم که برم وبخونم حتی ازادو یا یه سال به خودم فرصت بدم وطبق طرح سنجش وپذیرش مجلس برای سال بعد اماده شم. می دونم که می تونم رتبه زیر ۵ بیارم. حالا شما صرف نظر از این پاسخ که تصمیم نهایی با خودته ،چه راهنمایی می کنید وایا رفتن به مثلا علوم تحقیقات را پیشنهاد می کنید ؟لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیشنهاد می کنم برای دولتی اعم از روزانه یا شبانه فعالیت کنید.

  49. علی سودآوری
    پاسخ

    سلام اقای دکتر، ایام به کامتان باشد.
    ببخشید بنده با مدرک مهندسی برق و حال هم ارشد مهندسی پزشکی-بیوالکتریک تصمیم دارم انصراف دهم و در ارشد رشته ی مهندسی پزشکی -بیومتریال شرکت کنم،چون واقعا غلاقه ندارم به رشته م.حال به نظرتان امکان پذیر است(از نظر قوانین)؟سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مشکل سربازی نداشته باشید و ارشد شما در یک گروه نباشد، امکانش هست.

  50. نیما
    پاسخ

    سلام. من رشته روانشناسی هستم به دلیل مشکلاتی که داشتم متاسفانه معدل لیسانم ۱۲/۹۵ و معدل ارشدم با پایان نامه ۱۵/۵۷ است آیا با این معدل ها می توانم دکترا شرکت کنم؟ و آیا می توانم در دانشگاه تدریس کنم؟ اما رزومه پژوهشی خوبی دارم ۱۲ مقاله علمی پژوهشی در ژورنال های معتبر و همایش ها و کنگره ها دارم و خیلی خوب می توانم پایان نامه و مقاله بنویسم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دکتری که می توانید شرکت کنید و در تدریس دانشگاه هم بله همینطور ولی برای هیات علمی ممکن است شرط معدل باعث حذف شما شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *