پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. هادی
    پاسخ

    با سلام من به امید خدا این ترم لیسانس برق رو از دانشگاه آزاد میگیرم از طرفی میخواستم ارشد صنایع بخونم چون احساس میکنم میتونم دانشگاه خوب قبول شم اینم با توجه به مشاوره های شما به بقیه که تحصیل تو دانشگاه خوب رو قدم اول برای موفقیت میدانید و دوس دارم امسال برم سربازی و هم زمان تو اوقات بیکاری واسه ارشد خودمو آماده کنم میخواستم بدونم شما با این تفکر و کارهای من موافق هستید با توجه به اینکه میدونم شما اصلا با تغییر رشته موافق نیستید ولی میخواستم بدونم آیا تو رشته صنایع هم این نظر رو دارید اگه راهنماییم کنید ممنون میشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بد فکری نیست.

  2. مارال
    پاسخ

    سلام و وقت بخیر .دانشجوی ترم دوم زبان و ادبیات هستم از دانشگاه دولتی. تصمیم دارم کنکور هنر بدهم و در صورت قبولی هر دو رشته را هم زمان بخوانم. امکانش هست؟!
    مرسی از پاسخگوییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تحصیل هم زمان منع قانونی دارد.

  3. علی
    پاسخ

    با سلام،استاد برای تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق به شخصی که هدف غایی ش از تحصیل در این رشته عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های معتبر سراسری شدن در اینده ست دانشگاه علامه رو توصیه میفرمایید یا پردیس فارابی دانشگاه تهران؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  4. علیرضا قا..
    پاسخ

    سلام و ارادت دکتر جان
    من میخاستم برای دکترام در خارج از کشور موضوع تز انتخاب کنم،،بین سه موضوع کلی گیر کردم،،تجارت بین‌الملل،،حقوق دریاها،،و حقوق فضا…چون چند وقت ایران نبودم از لحاظ کاری و پیدا کردن شغل مناسب در ایران به خصوص وزارت خارجه کدوم موضوع مناسب تره؟من هر سه موضوع رو علاقهدارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق تجارت بین الملل بنظرم بیشتر قابل استفاده عمومی است.

  5. طایفه نسکینی
    پاسخ

    عرض سلام خدمت دکتر،استاد براد مقاله نوشتن می فرمایین که ببینیم چه موضوعاتی نیاز به کار کردن دارن موضوعات وهمایش هایی که سایت ایران کنفرانس فراخوان میده چطور پس؟من دانشجوی رشته مشاوره ام فراخوانی که سایت ایران کنفرانس داده در ارتبازط با طلاق هس که فت وفراوون روش کارشده برای چنین موضوعاتی پیشنهاد وتوصیه ای که دارین چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع مقاله از مطالعه بدست می آید که شما حس می کنید که موضوعی نیاز به بررسی بیشتر دارد که قبلا روی آن کار نشده است.

  6. طایفه نسکینی
    پاسخ

    با سلام وتبریک سال نو استاد ارجمند این درسته که اگه برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه ازاد رو انتخاب کنیم بعدا برای ادامه تحصیل تو مقطع دکترا تو دانشگاه سراسری به دلیل عقبه ای که خواهیم داشت پذیرفته نخواهیم نشد. وحتما برای قبولی تو مقطع دکترا تو دانشگاه سراسری حتما باید کارشناسی وارشد هم سراسری باشه؟؟خیلی ممنون از راهنمایی تون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر واقعا دنبال دانشگاه دولتی هستید، بهتر است از ارشد شروع کنید والا دیگر امکانش خیلی کم می شود.

  7. طایفه نسکینی
    پاسخ

    باسلام وتبریک سال نو خدمت استاد ارجمند،استاد سوالاتم شاید خیلی پیش افتاده باشه اما متاسفانه دور وبرم هیچ راهنمایی ندارم وبعد خدا به سایت شما پناه اوردم سوالی که از تون داشتم این بود که برای تقویت زبان انگلیسی از کجا شروع کنم؟به خصوص زبان تخصصی. با توجه به اینکه ترم اخر کارشناسی تو دانشگاه فرهنگیانم اما متاسفانه تو ی شرایط خیلی استثنایی بهمون واحد زبان تخصصی ندادن.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید زبان انگلیسی عمومی خودتان را تقویت کنید بعد بروید سراغ تخصصی. کتابها و سی دی های زیادی هست که می توانید استفاده کنید. به یک کتابفرشی که کتاب آموزش انگلیسی دارند بروید و آنها شما را راهنمایی می کنند. البته می توانید هم با ثبت نام در یک آموزشگاه زبان شروع کنید.

  8. زهرا
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من ارشد روانشناسی بالینی ام رو از دانشگاه علامه تهران گرفتم. می خواستم ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان شهید بهشتی رو هم شرکت کنم. آیا امکان استفاده مجدد از امکانات دانشگاه دولتی رو دارم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا یک بار می شود استفاده کرد.

  9. پارسا
    پاسخ

    سلام
    پیش دانشگاهی ام و به مهندسی کشاورزی علاقه دارم
    به نظر شما دانشگاه ابوریحان دانشگاه خوبیه؟
    از لحاظ سطح علمی استادان و اعتبار مدرک میگم
    بعد این که اسم پردیس تو مدرک ثبت میشه؟
    بعد این که دولتی محسوب میشه و روزانه شهریه داره؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین منتظرتون هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان پردیس ابوریجان دانشگاه تهران است، پردیس در دانشگاه تهران بخشی از دانشگاه را نشان می دهد نه پردیس پولی را.

  10. Mhmd
    پاسخ

    با سلام و احترام محضر استاد ارجمند،
    نظر شما در مورد تحصیل در فرانسه در مقاطع ارشد و دکتری حقوق بین الملل چیست؟ و کدام دانشگاه را پیشنهاد می کنید؟ با عنایت به اینکه دارای مدرک کارشناسی حسابداری از دانشگاه مازندران و محصل در رشته حقوق عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر نیز هستم.
    ایا مدرک حقوق عمومی دانشگاه آزاد مقبول دانشگاه های فرانسه هست؟
    ولو تصدی امری در سفارتخانه می تواند تسهیلاتی را به وجود آرد؟
    و اینکه کدام زبان را برای تسهیل در آموزش پیشنهاد می کنید ؟تقویت زبان انگلیسی و یا آموزش زبان فرانسه؟

    با تشکر از محبتتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم بروید اول یک لیسانس حقوق بگیرید.

  11. mahsa
    پاسخ

    باسلام
    سال نو مبارک
    لیسانس نرم افزار دارم و جهت ادامه تحصیل نیازمند راهنماییم.. ارشد رو نرم افزار بخونم بهتره یا امنیت (زیرشاخه ای تی هس)؟لطفا فرق این دو رو برا مقطع دکتری هم ذکر کنید….در واقع میخوام گرایش خوبی برم..
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هر دو خوب است.

  12. ليلي
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر من لیسانس مهندسی صنایع دارم می خواستم بپرسم می شه ارشد روانشناسی شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله.

  13. علیرضا
    پاسخ

    سلام و ارادت
    من در خارج از کشور مشغول اپلای برای دکترای حقوق هستم،،سوال بنده در مورد این هست که چه گرایشی از حقوق برای دکترا،بازار کار بهتری داره و به قول معروف تاپ تر هست،؟ مثلا برای استخدام در وزارت امور خارجه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای استخدام در وزارت امور خارجی حقوق بین الملل ولی احتمال جذب شما خیلی نمی رود.

  14. ادبی
    پاسخ

    سلام جناب استاد شیروی، بنده قصد تهیه پروپوزال دکتری در مورد مبانی فلسفی حقوق قرارداد ها را دارم. چند سوال در مورد مبانی فلسفی حقوق قرارداد ها مطرح کنید تا از آنها در پروپوزال استفاده کنم؟ باسپاس

  15. Ami. M
    پاسخ

    سلام. بنده دارای مدرک ارشد ارتباط تصویری هستم از دانشگاه سراسری… که البته مقاطع قبلی رو هم در همین رشته با پایان رسوندم… من میخواستم از مسولین سوال کنم، فکر نمیکنید وقتشه که یه عده از اساتید و هیات علمی های عزیز، بازنشست بشن و جوانترها با داشتن مدرک سر کار بیان؟!!!!
    این اصلا جالب که نیست، که این عزیزان با وجود کهولت سن و اینکه موقع بازنشستگی شونه، هنوز دعوت بکار میشن…
    و یا اون عزیزانی که رسمی آموزش پرورش هستند و در اکثر دانشگاهها بعنوان مثلا استاد، مشغول بکار هستند..
    پس ما باید چیکار کنیم؟؟؟ تا کى باید توو دانشگاههای خصوصی و بی کیفیت تدریس کنیم.!!!؟
    کى چه وقت باید به ما فرصت بده که از یه جایى شروع کنیم!؟
    همه اون عزیزان که از بدو تولد هیات علمی نبودند که….!!!!
    لطفاً فکری هم براى ما جوانترهای مدرک به دست بکنید… متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ببخشید ها، اولا که این سایت را مسوولان نمی خوانند که متوجه مشکل شما شوند. ثانیا، این سایت برای طرح چنین گله مندیها طراحی نشده است. ثالثا، بجای این فکرها یه دکتری بگیرید که نخواهید با ارشد استاد دانشگاه شوید. اگر همه کسانی که ارشد دارند بخواهند استاد دانشگاه شوند، باید تمام ایران فقط دانشگاه شود. شما می دانید تعداد فارغ التحصیلان ارشد هر ساله چه تعداد است؟

  16. فاطمه
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر میخواستم بدونم ایا با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه پردیس تهران البرز میشه از دانشگاه های خوب دنیا پذیرش گرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دکتری مستقیم را اکثر دانشگاه های خوب دنیا نمی دهند باید برای یک ارشد دیگر اول اقدام کنید.

  17. حسین
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر تاییدیه گزینش برای هیات علمی شدن در دانشگاه تهران برای گزینش دانشگاه های دیگه هم قابل استفاده هست.یا اینکه هردانشگاهی مجددا خودش گزینش انجام میده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا هر کدام جداگانه دارند.

  18. کیوان
    پاسخ

    سلام استاد. سال نو را تبریک عرض می کنم. امیدوارم سالی مملو از شادی و سلامتی و آرامش در پیش رو داشته باشید. من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق هستم. یکی از دوستانم دانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز هست. البته لیسانس و ارشدش هم حقوق بوده. میگه میخواد آزمون قضاوت شرکت کنه. با توجه به این که کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی را نداره، به نظرتون میتونه آزمون قضاوت شرکت کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا می شود و باید این سوالات را از طریق مراجعه به آگهی های مربوط که توسط سازمان سنجش منتشر می شود پیدا کنید مثل آگهی های سال قبل.

  19. زیبا
    پاسخ

    سلام و خدا قوت استاد. سال نو را تبریک عرض می کنم. دو سوال از خدمتتان دارم:
    ۱. آقای دکتر با توجه به این که دانشگاه شهید بهشتی از سال بعد در مقطع دکتری برای گرایش حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین الملل دانشجو خواهد گرفت، به نظرتان بعد از دانشگاه شهید بهشتی، ممکن است در کدام دانشگاه ها این گرایش ایجاد بشه؟ دانشکده حقوق دانشگاه تهران، پردیس فارابی یا دانشگاه علامه طباطبایی؟
    ۲. سوال دیگم اینه که به نظرتان فرصت های شغلی فارغ التحصیلان دکتری حقوق تجارت بین الملل بیشتر خواهد بود یا فارغ التحصیلان دکتری حقوق نفت و گاز؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- پردیس فارابی احتمالش زیاد است ولی طی چند سال آینده همه این دانشگاه ها می آورند. ۲- حقوق تجارت بین الملل عام تر است و زمینه کاری بیشتری دارد ولی حقوق نفت و گاز تخصصی است.

  20. شروین
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد گرامی، آقای دکتر شیروی. خیلی ممنون ازتون که با صبر و حوصله و دلسوزی به سوالات جواب میدید. سوالی از خدمتتان دارم: بنده هم لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و هم لیسانس حقوق دارم. به نظر شما برای ادامه تحصیل، گرایش آموزش زبان انگلیسی (Teaching) را انتخاب کنم یا حقوق تجارت بین الملل؟ اگر ارشد آموزش زبان را انتخاب کنم، باید در مقطع دکتری هم همین گرایش را ادامه بدم و چنانچه ارشد حقوق تجارت بین الملل را انتخاب کنم باید برای دکتری، گرایش حقوق نفت و گاز یا حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین الملل را انتخاب کنم. ضمنا به فکر هیات علمی شدن نیستم بلکه دنبال فرصت های شغلی دیگه هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، گرایشهای حقوق را در فوق لیسانس ادامه بدهید.

  21. فاطمه
    پاسخ

    سلام دکتر شبتون بخیر
    دراخرین فراخوان جذب هییت علمی تعهدگرفته میشه که ۵تا ۷سال نسبت به سازمان دانشگاه ازاد تعهد خدمت بدیم.میخواستم بدونم اگه کسی بخواد اواسط کار استعفا بده چی میشه؟
    تعهد محضری هم دادیم
    و دوم اینکه ساعات کار و حقوق به چه صورت است.
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما در تعهدنامه قید می شود که خسارات باید پرداخت کنید.

  22. امیرحسین فلاحتی
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی هوشبری ترم هشت هستم
    برای ادامه تحصیل رشته روانشناسی بالینی رو مد نظر دارم
    باتوجه به رشته تحصیلی حال حاضرم امکان ادامه تحصیل در روانشناسی را دارم یا خیر؟؟
    سراسری یا ازاد فرقی نداره برام
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله امکانش هست.

  23. فاطمه
    پاسخ

    با سلام خدمت شما. من سوم دبیرستان ورشته ریاضی هستم میخواستم بدونم از نظر شما برای استاد دانشگاه شدن بهتره چه رشته ای در دانشگاه بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فرقی ندارد مهم این است که کجا و چطور درس خواهید خواند.

  24. شيما
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید،میخواستم در مورد تغییر رشته کمکم کنید،من مهندسی تکنولوژی نرم افزار دارم برای ارشد میخوام رشته هایی که مرتبط با کار با کودک باشه بخونم،ایا میتونم برای ارشد چنین رشته ای رو انتخاب کنم یا اینکه چون رشته من فنی بوده امکان نداره،ممنون بابت زحماتتون،خسته نباشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید اینکار را انجام دهید.

  25. نیما
    پاسخ

    سلام امسال امتحان ارشد ریاضی-دولتی- میدهم، آیا می‌توانم بعد از اتمام این دوره در ارشد دولتی دیگری شرکت کنم؟-در واقع دو سال بعد برای ارشد زبان‌شناسی-

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا اشکالی ندارد ولی دانشگاه ها تحصیل مجانی را فقط در یک مقطع قبول می کنند.

  26. نسیم
    پاسخ

    سلام من علاقمند به رشته حقوق نفت و گازم ولی چون بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی تدریس میشه باید زبانم قوی باشه که متاسفانه ضعیفه میتونم تو این رشته ادامه تحصیل بدم؟ مشکلی برام پیش نمیاد؟لطفا راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کی گفته که بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی است. حتی انگلیسی برخی از اساتید در این حدها نیست چه رسد به دانشجویان که بسیاری از آنها صفر صفر هستند.

  27. ماهان
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر بنده لیسانس آزاد در رشته حقوق دارم بعدش کارشناسی ارشد هم پردیس فارابی قبول شدمو یک ترم در گرایش جزا خوندم ولی انصراف دادم و دو ساله که تو تحصیلم وقفه افتاده و الان ۲۸ سال سن دارم خیلی آشفته ام از لحاظ ذهنی . از یه طرف علاقه به تحصیل دارم از طرف دیگه وسوسه دارم که یه دانشگاه خوب قبول نشم و وقت تلف بشه …به نظر شما دیر نیست؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای وکالت اقدام کنید.

  28. علیپور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک
    اینجانب دختر۲۷ساله ای هستم که لیسانس نرم افزار از دانشگاه آزاد دارم، بین ادامه تحصیل در رشته خودم و شروع به تحصیل در رشته دندانپزشکی مرددم.لطفا کمکم کنید تصمیم درستی بگیرم.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب اگر می توانید برگردید به عقب و دوباره برای دندانپزشکی اقدام کنید و قبول شوید، خب رویای خودتان را عملی کنید.

  29. Niloofar
    پاسخ

    با سلام من قصد دارم در رشته حقوق ادامه تحصیل بدم میخواستم بدونم که ایا بین مدرک دانشگاه های دولتی و آزاد بعد از فارغ التحصیلی برای وارد شدن به بازار کار تفاوتی وجود داره؟برای ادامه تحصیل در خارج از ایران مثل انگلستان چطور ممکنه به هیچ عنوان مدرک آزادو قبول نکنن ؟به عنوان مثال از دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد همدان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب معلوم است که تقاوت دارد. در ضمن دانشگاه های دولتی هم دارای ضریب متفاوتی است که معمولا لحاظ می گردد.

  30. زهره پناهی
    پاسخ

    با عرض سلام ، من مدرک کاردانی و کارشناسی حقوق شورای حل اختلاف و حقوق مدنی از دانشگاه علمی کاربردی دارم ایا میتوانم در ازمون وکالت و قضاوت شرکت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی از مدارک علمی کاربردی ندارم.

  31. 00
    پاسخ

    سلام من علاقمند به رشته حقوق نفت و گازم ولی متاسفانه زبان انگلیسیم ضعیفه نمیدونم چیکار کنم تو این رشته ادامه تحصیل بدم یا نه ممنون میشم اگه راهنماییم کنین.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل برخی از کسانی که این رشته را می خوانند مثل شما ۰۰ هستند.

  32. پوریا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید” سوالی از خدمتتون داشتم” ایا کسورات حقوق اعضای هئیت علمی در دانشگاه ازاد و دولتی یکسان است؟ مثل مالیات و بیمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مالیات یکسان ولی بیمه فرق می کند که به صندوق بازنشستگی مربوط بستگی دارد.

  33. ئاریو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من قبلا هم بهتون پیام دادم شما هم خالصانه جواب دادید و تشکر می کنم.
    من به راهنمایی شما گوش دادم و الان در واحد علوم و تحقیقات دکتری میخونم اما مشکل جدیدی دارم، چرا باید درس بخونم؟ وقتی میدونم که ارزشی نداره و نه میتونم هیات علمی بشم و نه می تونم کار علمی کنم و حداقل در راه اعتقادم گام بردارم و کمکی به علم حقوق کنم، چون تا وقتی هیات علمی نباشم و یا مقالات زیادی نداشته و مشهور نباشم هیچ کار علمی ای نمی تونم انجام بدم. تو این شرایط دکتری اونم دانشگاه ازاد به چه درد میخوره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب کی گفته شما درس بخوانید. خیلی از درسها و مدارک این روزها فقط برای موسسات خوب است که چرخ آنها بچرخد. شما هم در این چرخش سهیم هستید و دست شما درد نکند.

  34. علیرضا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    جناب میخواستم اگه زحمتی نیست حقوقی که به هر درجه از اعضای هیئت علمی میدن نسبت به درجه های دیگه رو بیان کنید
    یا اگه میشه به صورت مبلغ باید و اینکه آیابه دانشگاه هم بستگی داره یا در سراسر کشور یکسان و کلی حساب میشه؟
    ممنون میشم اگه جدولی عکسی چیزی در اینباره دارید به ایمیلم بفرستید خسته نباشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام میلیاردی که نمی گیرند. چند صنار که می گیرند که اینقدر سوال ندارد.

  35. سامان کاکه اله زاده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا کسی که توسط دانشگاه تربیت مدرس به دانشگاهای دیگر به عنوان مدرس معرفی شود و به خدمت گرفنه شود حق شرکت در آزمون وکالت را ندارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که امتیاز خاصی برای فارغ التحصیلان تربیت مدرس در جذب هیات علمی نیست و حق شرکت در آزمون وکالت را هم دارند.

  36. سجاد
    پاسخ

    با سلام ، خسته نباشید
    من ارشد خصوصی آزاد دارم و علاقه ی زیادی به تجارت بین الملل دارم ،
    چونکه دکتری فعلا دایر نیست تصمیم گرفتم که ارشد رو در یک دانشگاه دولتی دوباره بخونم … میخواستم در این مورد من رو راهنمایی بفرمایید که این کار خوبی هست یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری از امسال (۱۳۹۵) دایر می شود ولی خواندن ارشد تجارت بین الملل تصمیم بدی نیست به شرطی که در یک دانشگاه دولتی قبول شوید.

  37. بهار
    پاسخ

    سلام خسته نباشید/میخواستم بدونم کسی که جهاد دانشگاهی رشته تربیت معلمی فقط سه سال مقطع ابتدایی رو بخونه به استخدامی دولت در میاد یا خبر؟آیا امکانش هست به عنوان نیروی بومی برای روستاش تایید بشه یا خبر؟ممنون از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم.

  38. پوریا عبدی ابیانه
    پاسخ

    سلام اقای دکترعیدشما مبارک.من ازتابستان شروع کردم برای کنکور ارشد خصوصی خواندن روزی ۶-۷ساعت اما حدود پنجاه روزه که تقریبا ساعت مطالعه ام به ۳ ساعت رسیده،وکمکم امیدم رادارم از دست می دم.لطفا اگه می شه یه راهنمایی وراهکاری بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چه راهکاری کمتر به دید و بازدید عید بروید. با سه ساعت مطالعه در روز که کسی در این روزگار نمی تواند پیشرفت کند.

  39. مریم محیطی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگ ..ازاینکه وقت میگزارید ومارا از نظراتتون بهره مند متشکرم..استاد عزیز من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی هستم..برای مقطع دکترا قصد ادامه تحصیل در خارج ازکشور را دارم..درمورد رشته هایی که دز زیرمجموعه علوم جنایی قرار میگیرند و درکشور ما هنوز گسترش پیدا نکردند رشته هاایی که بنحوی تخصصی تر مطالعهمیکنند..ایا تحصیل دران رشته ها را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم خیلی خوب است و مشکلی ایجاد نمی کند.

  40. کنکوری دکتری حقوق
    پاسخ

    سلام اقای دکتر. منابع اعلام شده جهت آزمون کتبی و مصاحبه (فارغ از اینکه در متن ابلاغیه سنجش آمده فقط یا ارزیایی تخصصی یا مصاحبه) دوره دکتری حقوق خصوصی پردیس فارابی بدین شرح است: مدنی، تجارت، فقه و متون حقوقی. در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که داوطلبان چه کتب یا مقالاتی را بیشتر مطالعه کنند؟ لطفا نام ببرید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب یا مقاله خاصی در نظر گرفته نشده است ولی مسلما مطالعه کتابها و مقالات طراحان سوال می تواند کمک کند.

  41. محمد
    پاسخ

    سلام استاد رشته تجربی هستم ولی به حقوق علاقه دارم میخواستم بدونم که آیا دانشگاه غلوم قضایی خوبه یا نه و این که منطقه ۳تا چه رتبه ای قبول میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه خوبی است و از رتبه ها اطلاعی ندارم.

  42. محمد
    پاسخ

    دکتر شیروی، سلام. سال نو پیشاپیش بر شما مبارک. دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاهی دولتی (رتبه‌ی اول) و دانشجوی نیم‌سال دوم کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه علامه طباطبائی هستم. پسری ۲۳ ساله هستم که هنوز دوره‌ی سربازی را نگذرانده‌ام و تجربه‌ی کاری چندماهه‌ای به صورت پاره‌وقت در حوزه‌ی کاری رشته‌ام داشته‌ام (البته با درآمدی نه‌چندان شایسته). از آن‌جایی که بازار کاری رشته‌ی ترجمه به دو عامل سامان‌مندی این حوزه (چون در حال حاضر سندیکایی در ایران ندارد) و میزان تعامل ایران با جهان (که بعضی می‌گویند دارد و خیلی‌ها می‌گویند نه) بستگی دارد، و البته کشورمان هم همیشه غیرقابل پیش‌بینی است، در تصمیم‌گیری برای ادامه‌ی مسیر زندگی‌ام مانده‌ام، چون باید هدفی داشته‌باشی که برایش تلاش کنی و من معلق هستم. در شش ماه گذشته هم از طریق پرسش مستقیم از سایرین و هم از طریق خواندن نوشته‌های دیگران چیزهایی فهمیده‌ام، اما کمک چندانی در یافتن مسیرم حاصل نشده است. یکی می‌گوید توان ورود به دوره‌ی دکتری را داری و بچسب به درس خواندنت چون موقعیت‌های کاری بهتری خواهی داشت وگرنه همان کاری را خواهی کرد که با لیسانست می‌توانستی بکنی و آمدنت به دوره‌ی ارشد بی‌فایده می‌شود، یکی می‌گوید به فکر پول درآوردن و کار کردن باش و دکتری نخوان چون خیر سرت چهار روز دیگر می‌خواهی زندگی تشکیل بدهی و اصلا اگر کسی بخواهد دکتری بخواند که زندگی‌اش همه‌ش شده درس و پس کی زندگی کرده‌است، یکی هم می‌گوید باید برنامه‌ای بریزی و از ایران بروی چون اینجا درست نمی‌شود. این‌ها سه دیدگاه اصلی‌شان است (اساتید دوره‌ی لیسانس، همکلاسی‌های دانشگاهی و همکارانم مطرح‌کننده‌ی این دیدگاه‌ها هستند. اساتید غالبا به ورود به دوره‌ی دکتری تاکید داشتند و سایرین به دو مورد دیگر). از آنجایی که انتخاب کردن هر کدام از این سه مقصد، پیمودن مسیر متفاوتی را می‌طلبد و زمان هم به سرعت می‌گذرد، عزمم را جزم کرده‌ام که در همین چند هفته‌ی آغازین سال نو تکلیفم را با این انتخاب دشوار مشخص کنم و خوشحال می‌شوم که شما هم در این زمینه من را راهنمایی کنید. امیدوارم که در نهایت بتوان درست‌ترین مسیر را انتخاب کنم و آن را به بهترین شکل بپیمایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شما از لحاظ روانی بیشتر متمایل به ادامه تحصیل دارید. بنظرم در این مسیر گام بردارید و اگر موفق شدید سعی کنید در کنار درس کار هم بکنی که تجربه کاری کسب کنید.

  43. حشمت اله زنگنه
    پاسخ

    استاد گرانقدر سلام و عرض ادب
    احتراما مدتی است برای انجام تحقیق دانشجویی در زمینه بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز جستجو می کنم ولی منابع بسیار محدودند.لطفا برای دسترسی به منابع فارسی و انگلیسی راهنمایی بفرمایید.
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحت عناوین زیر در گوگل جستجو کنید
      cross-border oil fields
      common oil fields
      shared oil fields
      boarder oil fields

  44. اشکان
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد شیروی گرامی
    سوالی داشتم،من دانشجوی ترم اخر حقوق دانشگاه آزاد شهر قدس هستم.قصد دارم یک سال پشت کنکور بمانم و با مطالعه جدی برای قبولی در تجارت بین الملل تلاش کنم.استاد به فرض قبولی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی ایا دانشگاه نه چندان معتبر دوره کارشناسی ام اخلالی در رزومه ام ایجاد خواهد کرد؟! ظاهرا امسال اولین دوره دکترا حقوق تجارت بین الملل قرار است در دانشگاه بهشتی برگزار شود،باز هم در صورت قبولی در ازمون تستی دکترا،ایا دانشگاه دوره کارشناسی ام و سطح نه چندان بالای علمی اش ممکن است دردسرساز شود؟! سوال دیگرم مربوط میشود به موقعیت شغلی حقوق تجارت بین الملل،ایا صرف داشتن مدرک این رشته بازار کار خوبی را فراهم میکنه یا داشتن پروانه وکالت شرط اصلی است؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر قبول شوید ضعف قبلی بنظرم تا حد زیادی جبران می شود و آینده این رشته خوب است.

  45. فروغ
    پاسخ

    سلام استاد گرامی,وقتتون بخیر و خسته نباشید؛
    اینجانب فارغ التحصیل کارشناسی ریاضی از دانشگاه دولتی(معدل۱۲/۵۷) و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد(معدل۱۷/۴۱) می باشم و ۳۵ سال سن دارم و تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دکترای مدیریت دارم, لطفا مرا راهنمایی بفرمایید در صورت قبول شدن در مقطع دکترای مدیریت امیدی به هیات علمی شدن در دانشگاههای آزاد شهرستانها هست؟ برای هیات علمی شدن در دانشگاههای آزاد محدودیت سنی به چه صورت است؟ من تا چند سال دیگه فرصت دارم قبول بشم و درصورت قبولی آیا در حین تحصیل در مقطع دکترا امکان هیات علمی شدن وجود داره؟ با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با معدل کم لیسانس و تفاوت مدارک شانس هیات علمی نیست.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام
    پسر ۲۳ ساله، به صورت خلاصه و مفید
    دو ماه دیگه خدمت سربازیم تموم میشه.
    در کنار خدمت کم و بیش در حال مطالعه برای کنکور ریاضی هستم که فکر میکنم بتونم دانشگاه متوسط دولتی قبول بشوم.به فکر مهندسی معماری هستم.
    دیپلم ریاضی با معدل ۱۸
    مشکلات شخصی پیچیده و دوری از درس زمان کنکور و یکی دوسال بعدش…و بعد متاسفانه انتخاب رشته ی علوم سیاسی در ازاد…که بعد از دو سال فهمیدم خیلی از من دور هست و انصراف دادم..و الان خدمت

    به درس و هنر علاقه مندم…و میشه گفت استعداد خوب…و از نظر مالی هم تقریبا جز طبقه ی پایین محسوب میشم…
    و دیگران فقط کار و پول رو به من توصیه میکنند..و بیخیال درس و یا حداقل دولتی بشوم…
    و با توجه به علاقه م و استعداد(که شاید توهم باشد!!هر چند فکر میکنم نیست)و شرایط مالی…و اینکه حاضرم تلاش خوبی بکنم ولی میترسم خستگی غلبه بکنه..
    نظر شما به صورت کلی برای من؟؟
    ببخشید خیلی هم خلاصه نشد
    سپاسگزارم
    شاد و زیبا و نازنین باشید….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      بنظرم قبول شدن در یک دانشگاه خوب اولین تست شما است که آیا با زندگی اتان جدی هستید یا نه. راضی شدن به دانشگاه پایین بنظرم اولین باخت شما است که حالا کی بخواهد جبران شود.

  47. جیگر
    پاسخ

    استاد خبری نیست ازتون! نکنه تواین دوهفته اخیر دارید خونه تکونی میکنید؟؟؟!!!
    کنجکاوشدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جیگر، خونه تکانی که سهل است داریم خودمان را برای یک سال پر کار دیگر آماده می کنیم. از اینکه دنبالم می کنید، سپاسگذارم.

  48. تام
    پاسخ

    باسلام وعرض تبریک سال جدیدخدمت استادارجمندم دکترشیروی.استاددرتاریخ ۱۹اسفند دکترای حقوق تجارت وسرمایه گذاری بین المللی درشورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تصویب وبه دانشگاه شهیدبهشتی جهت اجرا ابلاغ شد.حال با تصویب این رشته اگر صلاح میدانید پردیس فارابی هم برای تأسیس این رشته را درخواست کند تا هم ظرفیت پذیرش بیشتر شود و هم توازن رقابتی در آموزش این رشته ایجادشود.از اطاله کلام پوزش می طلبم وسال خوبی برای شما آرزومندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اقداماتی در این زمینه انجام شده است که انشا الله جواب بگیریم.

  49. هلن
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید من کارشناسی ارشد پرستاری و استخدام رسمی بیمارستان با هفت سال،سابقه ی کاری میباشم؛جهت ادامه ی تحصیل کدام روش،بهتر است؟ادامه ی تحصیل دررشته یی خودم و یا دوباره کنکور بدهم برای پزشکی ؟سطح در آمد کدام یک بهتر است؟هیئت علمی دانشگاه ؟یا پزشک عمومی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم همین کار خودتان را ادامه بدهید.

  50. امیر
    پاسخ

    سلام
    استاد من لیسانس عمران دارم و ارشد مدیریت.با توجه به اینکه چندین کتاب در زمینه فلسفه ترجمه کرده ام , آیا می توانم با ارشد مدیریت برای دکترای فلسفه شرکت کنم؟یا باید حتما مجددا ارشد فلسفه بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بدون داشتن لیسانس یا فوق لیسانس فلسفه شانسی در دکتری داشته باشید مگر در دانشگاه هایی که دنبال پول شما هست که به شما مدرک بفروشد والا چطور شما بدون داشتن لیسانس و فوق لیسانس فلسفه می توانید در حد دکتری در این رشته تحقیقات و پژوهش انجام دهید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *