دیدگاه ها و نظرها

  1. صفوی
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد خستگی ناپذیر و فرزانه
    مجدداً از حسن نظر و الطاف آن استاد عالی مقام در ارشاد و راهنمایی های بی دریغ دانشجویان بی نهایت تقدیر و تشکر می نمایم .در ادامه استدعا دارم منابعی برای مطالعه در خصوص بازسازی قضایی در خصوص ورشکستگی برای حقیر معرفی فرمایید.
    با آرزوی سلامتی و بهروزی آن استاد فرزانه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یک رساله دکتری در پردیس قم دانشگاه تهران دفاع شده که می توانید مراجعه کنید: بررسی نهاد بازسازی در قانون ایالات متحده و مقایسه آن با قرارداد ارفاقی، اسماعیل کهنموئی.

  2. محمد حسینی
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر و دلسوز.
    بسیار جای خرسندی هست که با حوصله به دیدگاه ها جواب می دهید.
    استاد عزیز بنده دانشجوی ترم اخر حقوق بین الملل دانشگاه ازاد هستم.از اون جایی که به رشته ی حقوق بین الملل در ایران بهایی داده نمی شود مردد هستم که در دکترای ای رشته حقوق بین الملل شرکت کنم یا برای وکالت ازمون بدهم. درست است که این ۲ اهداف جداگانه ای هست. علاقه وافر بنده به حقوق بین الملل باعث توجه بنده به این رشته می شود اما بازار کارش موجب دلسردی می شود. وقت به سرعت در حال سپری شدن هست
    لذا مساعدت شما را خواستارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      وکالت را فعلا بچسب که گرسنه نباشی تا بتوانی رشته مورد علاقه ات را دنبال کنی.

  3. حامد
    پاسخ

    سلام بر دکتر گرانقدر.میخواستم بدونم ایا رشته حقوق تجارت بین الملل در مقاطع ارشدودکتری در دانشگاههای سوئد تدریس میشه؟ اگه میشه کدوم دانشگاه؟ ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تدریس می شود ولی باید به تک تک دانشگاه های آن کشور مراجعه کنید. لیست دانشگاه های سوئد را در اینجا پیدا کنید.

  4. آرینا
    پاسخ

    سلام خدمت جناب آقای دکترشیروی.من مدرک کارشناسی وکارشناسی ارشدم را دررشته فقه ومبانی حقوق گرفتم آیا درمقطع دکتری می توانم دررشته حقوق خصوصی شرکت کنم ورشته حقوق خصوصی را بخوانم؟چون سازمان سنجش اعلام فرمودندکه دررشته های گروه علوم انسانی بایدرشته ارشدبارشته دکتری مطابقت داشته باشند.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا منعی نداشت ولی مقررات فعلی را مطمئن نیستم.

  5. سعید
    پاسخ

    سلام
    بله ممرکز ماهم قرار است همان مرکز حل اختلافات اعم از سازش و داوری باشد ایا ما میتوانیم جنابعالی را به عنوان یکی از دوران مرکز در لیست خود داشته باشیم؟به عبارت دیگر ما خواهان ان هستیم که شما نیز در مرکز ما حضور داشته باشید و با شما همکاری کنیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه وقت حضور ندارم

  6. عربی
    پاسخ

    سلام استاد، اینجانب ارشد خصوصی دارم در حال تدوین مقاله ای هستم با عنوان«صلاحیت بین المللی دادگاههای ایران از منظر حقوق بین الملل خصوصی». کتاب تجارت بین الملل شما را دیدم مختصر بود حتی اشاره ای به قاعده حل تعارض در خصوص صلاحیت دادگاهها نشده است. در قوانین ایران از جمله لایحه ایین دادرسی تجاری جنبه بین المللی دادگاههای ایران مسکوت مانده است. استاد عزیز اگه مقاله ای یا منابعی می شناسید معرفی کنید. خیلی سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پایان نامه هایی در این خصوص دفاع شده است که منبع خوبی است. یکی از آنها تحت نظر اینجانب بوده که در پردیس قم دفاع شده است.

      • عربی
        پاسخ

        سلام خدمت استاد، بنده یک انتقاد داشتم چرا در آزمون دکتری گرایش حقوق خصوصی از درس آیین دادرسی مدنی سوال نمیاید؟ آیا اهمیت این درس از استعداد تحصیلی کمتر است؟ آیا کسیکه که در ازمون دکتری قبول می شود به دلالت التزامی به مفهوم مستعد بودن وی نیست؟ بنده یک پرونده داشتم که رای دادگاه علیه ما مورد استناد قرار گرفت(اعتراض ثالث طاری) به جرات می توان گفت در همین مورد سوالات بی جواب متعددی برایم مطرح بود. جوهره کلام بنده این است که ساده انگاشتن آیین دادرسی مدنی اشتباهی است بزرگ. نظر شما چیست؟

  7. م....
    پاسخ

    سلام و عرض احترام بر استاد عزیز
    استاد من فارغ التحصیل حقوقم واز همان ابتدا که در این رشته وارد شدم همیشه مبانی فقهی برام جای سوال داشت .اینده ی کاری که همان وکالت باشه هم که بستگی کامل به فقه داره.خیلی تردید دارم در مورد اختلاف هایی که در مورد مسائل فقهی هست و میخوام که صحیح ترین و معتبرترین آرای فقهی پشتوانه ی استدلالام باشه ولی خوب بین این همه تضاد پیدا کردن مرتبط ترینشون به شرع مقدس کاربس دشواریست .استاد خود شما هم استدلالاتون مبتنی بر مبانی فقهی معتبر و خیلی خردمندانه و حکیمانه ست.چه باید کرد و در چه مسیری باید حرکت کرد تا بتونیم حق را از ناحق به درستی تشخیص بدیم.استاد کمکم کنید چون واقعا سردرگمم.
    سپاس…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوب فقه بخوانید و به مبانی آن مسلط شوید. یا مقلد شوید

  8. سعید
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جنابعالی
    آقای دکتر بنده و چند تن از دوستانم تصمیم گرفتیم یک مرکز داوری تاسیس کنیم وبرای این کار با اصحاب اهل وفن ا از حضور اساتیدگرامی مدد یافتیم وبرای ادامه کار مرکز به حضور افرادی نظیر شما جهت ارجاع پرونده های تجاری نیازمندیم در مرکز ما یک لیست داوران خواهیم داشت که مراجعه کنندگان از لیست داوران داور مورد علاقه خود را انتخاب کنند لذا از جنابعالی درخواست داریم باحضور خود پشتوانه گرمی برای ما باشید و هم با علم خود به باعث رونق و شکوفایی مرکز باشید
    لازم است یادآور شوم که درباره مقر مرکز داوری دو نقطه مد نظر ما است :تهران و اصفهان که باید درباره مقر نهایی با یاری اصحاب اهل فن تصمیم گرفته شود
    با تشکر سعید شبانی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیار عالی است ولی مرکز شما بهتر است به مرکز حل و فصل اختلافات اعم از داوری یا سازش تبدیل شود. از تجربه سایر سازمانها و مراکز مشابه استفاده کنید. موفق باشید.

  9. saberi
    پاسخ

    جناب آقای دکتر ضمن تشکر از راهنمائی خوبتان، در مورد سوال اول منظور اینجانب این است که اگر بنده موفق شوم مدرک دکتری نیز در رشته مدیریت بگیرم(با توجه به اینکه مدرک کارشناسی ام ریاضی بوده) امکان جذب در هیات علمی وجود دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      رشته مدیریت و ریاضی ارتباط نزدیکی دارند و بنظرم در رشته های ریاضی مرتبط با مدیریت باید از شما استقبال کنند.

  10. saberi
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب مدرک کارشناسی ریاضی دارم و ۵ سال است که در زمینه بازرگانی مشغول کار هستم و اکنون در دانشگاه پیام نور در مقطع ارشد مدیریت بازرگانی مشغول تحصیل می باشم از آنجائیکه به کار تدریس علاقه مندم قصد ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترا در این رشته دارم ولی میخواهم بدانم: ۱. از نظر شما آیا با توجه به رشته و سوابق تحصیلی قبلی ام شانسی برای جذب هیات علمی شدن برای بنده در کرج یا حومه آن و یا تهران وجود دارد؟ ۲. اگر نه، آیا در صورت قبولی در دکترا شانسی برای کار کردن حق التدریسی در کرج را دارم؟ (نزدیک بودن محل کار برای من آیتم مهمی است) ۳. مساله مبهم دیگری که در مورد حق التدریسی برای من وجود دارد این است که ایا به یک استاد به حد کافی و در ساعات و روزهای متوالی کلاس میدهند یا یک استاد حق التدریس برای یک کلاس ۲ ساعته مجبور میشود هر روز مسیر دانشگاه را طی کند؟ ( با توجه به حقوق پایین مدرسین حق التدریس نحوه اختصاص کلاس ها بسیار مهم است)
    راهنمائی شما در انتخاب شغل آینده ام بسیار موثر خواهد بود.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم با ارشد شانس زیادی نداری. ۲- احتمالا این امکان وجود دارد. ۳- حق التدریس وابسته به نیاز دانشگاه است و تضمینی نیست. حتی بسیاری از اساتید برجسته بعد از سالها تدریس، دعوت نمی شوند یا دروس آنها به شدت کاهش می یابد. این روزها با این همه فارغ التحصیل ارشد و دکتری، همه دانشگاه ها هیئت علمی خود را جذب می کنند و نیاز به حق التدریس روز به روز کاهش پیدا می کند.

  11. عربی
    پاسخ

    سلام بر استاد عزیز، بنده ارشد خصوصی دارم برای تدریس در دانشگاه علمی کاربردی یا غیر دولتی میگن داشتن «آی دی» الزامی است. از کجا باید «ای دی » گرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعی ندارم.

  12. فرزاد
    پاسخ

    با سلام
    بنده کارشناس ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه بهشتی هستم .قصد شرکت در دکترای حقوق نفت و گاز را دارم ولی احتمال عدم قبولی در مصاحبه بنده رو دلسرد می کنه !!!بنده کتابی رو در مورد یکی از موافقت نامه های سازمان تجارت جهانی هم ترجمه کرده ام که شاید یک امتیاز مثبت باشد با این حال بین شرکت مجدد در آزمون کارشناسی ارشد برای رشته ی تجارت بین الملل و یا دکتری نفت و گاز مردد هستم خواهشمند است بنده رو راهنمائی بفروائید .
    با تشکر از لطف شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مجددا کارشناسی ارشد را بخوانید توصیه نمی کنم. همان دکتری را پیگیری کنید.

  13. سینا
    پاسخ

    مجددا پوزش می خواهم نظر شما در مورد دوره های داوری که اتاق بازرگانی ایران برگزار می کند و گواهینامه اعطا می کند چیست؟چه تاثیری در سرنوشت کاری با وجود خصوصی بودن گرایش کارشناسی ارشدم خواهد داشت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      برای آشنایی خوب است.

  14. سینا
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعالی و سپاس از فرصتی که برای راهنمایی میگذارید.من کارشناسی ارشد حقوق خصوصی پذیرفته شده ام اما خیلی علاقه مندم برای تدوین مقاله و عنوان رساله از موضوعات تجارت بین الملل استفاده کنم.آیا امکان این مسئله هست؟در آینده با دکتری حقوق خصوصی میتوانم در عرصه داوری بین المللی و قراردادهای بین المللی فعالیت کنم یا بخاطر اینکه گرایشم خصوصی است محدودیت فعالیت دارم؟
    واقعا ممنونم.همواره سلامت باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید پایان نامه خود را در موضوعات تجاری بین المللی اخذ کنید و از جهت آینده نیز مانعی متصور نیست.

  15. محبوبه اسماعیل پور
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من از دانشجوهاتون تو دانشگاه پردیس بودم که در سالهای ۸۲ تا ۸۵ افتخار شاگردی شما را در درسهای مدنی داشتم و هم اون موقع و هم الان صمیمانه دوسستون داشتم و دارم انشاله همیشه سلامت باشید و سعادت داشته باشم دوباره خدمت برسم. آقای دکتر یک سوال هم داشتم من الان ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران مرکز میخونم میخواستم بدونم میتونم برای دکتری حقوق نفت و گاز شرکت کنم؟ ممنونم به امید دیدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله می توانید شرکت کنید.

  16. حقوقدان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ارشذ حقوق تجاری اقتصاذی بین الملل میخونم.منابعی در زمیته مشارکتهای تجارتی(جوینت ونچر) معرفی میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      پایان نامه های متعددی در این زمینه دفاع شده است که بهترین منبع برای شما است. مثلا در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس یا پردیس قم.

  17. reza
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.من امسال ارشد بین الملل قبول شدم در دانشگاه تهران شمال سطح این دانشگاه چگونه است؟ و اینکه در این رشته می توان در زمینه های بین المللی به جز حقوق بین الملل عمومی مثل مهاجرت یا قوانین در رابطه با حقوق بین الملل خصوصی پایان نامه‌ ارایه کرد؟؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره دانشگاه تهران است که دانشگاه رده اول کشور است و می توانید در این موضوعات نیز پایان نامه ارائه کنید.

  18. نيما بهروان
    پاسخ

    سلام.من خواستم دکتری حقوق بین الملل بگیرم به نظرتون کدوم گرایش بهتره بین الملل عمومی یا خصوصی، چرا؟خیلی راهنماییم کنید…..ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، رشته دکتری حقوق بین الملل خصوصی در ایران راه اندازی نشده است و همان بین الملل عمومی یا به اختصار بین الملل وجود دارد.

  19. سبحان عظیم زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    می خواستم بدونم با ارشد بین الملل ایا ادامه تحصیل در رشته روابط بین الملل را توصیه می کنید و اینکه ایا موسسه خاصی مجری برگزاری ازمون ازمایشی این رشته وجو دارد؟و اینکه ایا این رشته مختص اقایون می باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سعی کنید از حقوق خارج نشوید.

  20. سبحان عظیم زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دوره ی کارشناسی را در رشته حقوق و ارشد امسال در گرایش بین الملل دانشگاه قم قبول شدم و دارای مدرک تافل نیز می باشم و عربی و فرانسه در سطح مقدماتی و در حال خواندن میباشم .ابان ماه در ازمون وکالت شرکت خواهم کرد و می خواستم راجع به وکالت بین الملل از حضرتعالی راهنمایی بگیرم ایا ازمون مخصوصی دارد؟و ایا شرکت در کلاس های داوری بین الملل ضروری است؟
    مچکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وکیل بین المللی به این معنا که مرکزی وجود دارد که پروانه آن را صادر می نماید، وجود ندارد و هر کس باید در یک نظام حقوقی برای وکالت پروانه از آن کشور دریافت نماید.
      اگر کسی تمایل دارد که در مباحث داوری ورود پیدا کند، ممکن است شرکت در کلاسهای مزبور برایش مفید باشد.

  21. سید محمد موسوی
    پاسخ

    سلام استاد. دنبال ژورنال ها ومقالات روز حقوق انرژی میگردم.ولی هر چی بیشتر میگردم کمتر به نتیجه میرسم!! کمکم کنید لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی از مجلات که اینجانب نیز در آن مقاله چاپ کرده ام، مجله Journal of Energy and Natural Resources Law است. می توانید مجلات زیادتری را از طریق گوگل جستجو کنید.

  22. مسعود
    پاسخ

    سلام استاد من کنکور دادم و در سراسری دانشگاه غیر انتفاعی رشته ی مدیریت صنعتی قبول شدم و در دانشگاه آزاد حقوق به نظر شما کدوم رشته آینده ی شغلی مناسبی داره لطفا کمکم کنید یا عرض پوزش فقط سریع جواب بدید که واسه ثبت نام باید اقدام کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق بخوانید و لذت ببرید.

  23. ناشناس
    پاسخ

    باسلام
    اقای دکتر من دارای مدرک لیسانس هستم و به زبانهای انگلیسی و فرانسه تسلط دارم و کتابهای زیادی را درزمینه حقوق تجارت بین الملل مطالعه نمودم در مرکز داوری ایران هم دوره های مرکز را گذرانده ام مدرک داوری را اخذ نموده ام ایا امکان پیدا کردن شغل برایم در این زمینه غیر از وکالت وجود دارد و ایا شما جایی را میشناسید که بدانجا مراجعه کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگفته اید که لیسانس چی هستید. به هر حال رزومه خودتان را به ایمیل من ارسال کنید.

  24. حمیدرضاحیدری
    پاسخ

    سلام وعرض ادب واحترام به سرور عزیزم جناب اقای دکترشیروی حیدری هستم سردفتر۱۵۱رشت که افتخارشاگردی شمارو۷۹-۸۲درمجتمع داشته ام دوستتان داریم استادبسیارعزیزوخوش تیپمان مستدام باشید

  25. امیر
    پاسخ

    یا سلام اینجانب در رشته LLM International Business Law (Trade Law) 1 از کشور انگلستان فارغ التحصیل شده و می خواهم به کشورم بازگردم.
    لذا برای پیدا کردن شغلی مناسب چه باید کنم؟؟
    از کجا باید شروع کنم و آیا باید مدرکم را ارزیابی کنم؟؟
    یا به طور کل مخالف بازگشت اینجانب می باشید؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بازگشت به وطن و خدمت به هموطنان خود فی ذاته عمل صالح است. ولی برای این که بتوانید یک شغل مناسب در ایران پیدا کنید قدری حوصله نیاز دارید و باید تجربه کسب کنید. اخذ پروانه وکالت می تواند کمک کند. اگر با حقوق دولتی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان در ماه راضی باشید و زرنگ و مسئول باشید ممکن است بتوانم برایت کاری انجام دهم که تجربه لازم را کسب کنید. می توانید رزومه خود را به من ایمیل کنید.

  26. سعید
    پاسخ

    باسلام
    اقای دکتر کتابتان را مطالعه مینمودم به سوالی به این شرح برخوردم:قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۸۱تصویب شد،قبل از تصویب این قانون درباره سرمایه گذاران خارجی در مناطق ازاد تجاری و داخل کشور چه قانونی اجرا می شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبل از قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب ۱۳۸۱ مجمع تشخیص مصلحت، قانون جلب و حمایت از سرمایه های خارجی مصوب ۱۳۳۵ در سرزمین اصلی و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و مقررات سرمایه‏گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران برای مناطق آزاد وجود داشته که قوانین مربوط به مناطق آزاد هنوز لازم الاجرا هستند

  27. عادل
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    لطفا برای تقویت زبان انگلیسی در زمینه حقوق تجارت بین الملل یک کتاب روان که مشتمل بر موضوعات مختلف این رشته باشه معرفی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کتاب اشمیتوف که نسخ قدیمی آن در ایران ترجمه شده است را با عنوان زیر توصیه می کنم:
      Schmitthoff’s Export Trade: The Law and Practice of International Trade 12th ed, by Carole Murray, David Holloway, Daren Timson-Hunt

  28. سعید
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر در ابتدا از کتاب خوبتون در زمینه حقوق تجارت بین الملل تشکر میکنم و میخواهم بدانم آیا از کلاسهای درستان سی دی تهیه کرده اید ویا تصمیمی در این زمینه دارید چون سی دی اموزشی بعضی از دروس توسط اساتید دیگر تهیه شده و کارایی خوبی داشته از شما هم خواهشمندیم از کلاسهایتان سی دی صوتی تصویری تهیه فرمایید تا بتوانیم از فرمایشات جنابعالی استفاده نماییم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متاسفانه این امر انجام نشده است و یکی از آرزوهایم این است که بتوانم دروس چند رسانه ای تولید کنم که با افرادی نیز مشورت کرده و چون پر هزینه و وقت گیر بوده هنوز عملی نشده است.

  29. دانشجوی مشتاق
    پاسخ

    درود بر استاد شریفم
    استاد در قرارداد های نفتی منظور از RINGFENCING چیست؟
    از حوصله و صبر شما کمال تشکر را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      برای اطلاع از مفهوم آن به منبع زیر مراجعه کنید
      Ring Fence Provisions – How important are they in determining the value of petroleum projects and portfolio
      D. Smith, IHS Energy
      SPE Hydrocarbon Economics and Evaluation Symposium, Apr 03 – 05, 2005 2005, Dallas, Texas

  30. دانشجوی مشتاق
    پاسخ

    سلام بر استاد خوبم
    در قرارداد های نفتی منظور از capex و opex و non capex ] چیست ؟ آیا opex همان هزینه جاری است؟
    و اینکه چرا در برخی قرارداد ها زمانی که به هزینه های توسعه می رسند آن هارا capex می ناممند ولی هزینه های اکتشاف را صریحا capex نمی گویند؟( من این را در قرارداد مدل تیمور شرقی دیدم).
    در آخر استاد اگر در این مورد منبعی می شناسید معرفی کنید .
    بسیار بسیار ممنونم .
    موفق باشید
    یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در قراردادهای بای بک هزینه ها به سه دسته کلی تقسیم می شود. هزینه های سرمایه ای که به آن capex گفته می شود. هزینه های غیر سرمایه ای که عمدتا مبالغی است که تحت مالیات یا سایر عوارض به دولت پرداخت می شود که به آن Non-capex اطلاق می شود. هزینه های بهره برداری و تولید را opex گویند که جزء هزینه های جاری است پروژه می تواند محسوب شود.

  31. وحید
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه را دارم اما متاسفانه اطلاعات کافی در مورد شرایط اعزام و همچنین با توجه به پرداخت شخصی هزینه ها از هزینه های ان را ندارم . در صورت امکان بنده را راهنمایی کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با اساتیدی که از فرانسه فارغ التحصیل شده اند مثل دکتر بهمئی از دانشگاه شهید بهشتی مشورت کنید.

  32. صفوی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب
    استاد نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی با عنوان (حصوصی سازی در شرکت ملی گاز ایران با تکیه بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی) آیاعنوان آن مناسب است و در صورت تایید لطفا منابع مطالعاتی نیز برای اینجانب معرفی بفرمایید
    باتجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع بیشتر صبغه حقوق عمومی دارد. در مورد خصوصی سازی و اصل ۴۴ پایان نامه هایی دفاع شده است و کتب و مقالاتی منتشر شده است که می توانید از آنها الهام گرفته و آن را با فعالیتهای شرکت گاز تطبیق دهید.

  33. shgerd
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگ و ارجمندم

    استاد به نظر جنابعالی کدام یک از دروس مدنی برای دکتری نفت و گاز با توجه به منبع بودن از اهمیت بیشتری برخوردار است و چه کتابی را پیشنهاد می نمایید؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دروس مدنی ۳، ۶ و ۷ از اهمیت زیادی برخوردار است.

  34. دانشجوی مشتاق
    پاسخ

    سلام استاد در قراردادهای psa اصطلاح first tranche petroleum کاربرد دارد. منظور از این اصطلاح چیست؟ و چه تفاوتی با royality دارد ؟
    سپاس خدای را که امانات را به اهلش واگذار کرد راهنمایی هایتان بر برکت علمتان خواهد افزود.
    موفق و پیروز باشید
    یا علی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      FTP به درصدی از نفت و گاز تولیدی (مثلا ۲۰ درصد) اطلاق می شود که از تولید کنار گذاشته می شود و بر اساس توافقی بین طرفین تقسیم می شود مثلا دولت ۸۵ و شرکت نفتی ۱۵ درصد از آن ۲۰ درصد را بر می دارد. سپس بازیافت هزینه ها از بقیه تولید انجام می شود. بنابراین با حق امتیاز (royalty) کاملا یکسان نیست زیرا حق امتیاز تنها به دولت پرداخت می شود.

  35. بهناز
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار .
    من رشته مهندسی نرم افزار خواندم . به علت اینکه ان زمان خانواده برایم تصمیم گرفتن . من استعداد و علاقه به حقوقو داشتم میخواستم تغییر رشته بدهم برای ارشد حقوق بخوانم .به نظر شما من چه شاخه از حقوق را انتخاب کنم؟با تشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      این تغییر رشته را در مقطع ارشد توصیه نمی کنم ولی به هر حال حقوق عمومی یا حقوق بین الملل احتمال قبولی زیادتر است.

  36. اسماعيل
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم و در امور حقوقی شرکت گاز مشغول می باشم برای ادامه تحصیل در رشته دکتری حقوق نفت و گاز و منابع مطالعاتی مورد نیاز مرا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منابع خاصی را سراغ ندارم ولی می توانید از اطلاعات ذیل درس حقوق نفت در این سایت و همچنین مقاله اینجانب که ترجمه نیز شده استفاده کنید.

  37. محمد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    استاد سه سوال داشتم از حضورتان؛
    ۱- اگر دانشجوی دکتری حقوق خصوصی در همین ایران ، موضوع پایان نامه خود را تجارت بین الملل انتخاب کند، آیا این دانشجو می تواند در فراخوانهای هیئت علمی دانشگاهها که مثلا دانشجوی دکتری تجارت بین الملل می خواهند شرکت کند؟ یا اینکه حتما بایستی عنوان رشته او تجارت بین الملل بایستی باشد؟
    ۲- حضرتعالی پیشنهاد می کنید دانشجوی دکتری حقوق خصوصی وارد زمینه تجارت بین الملل شود ؟(فارغ از مسئله علاقه)
    ۳- آینده شغلی تحصیل در رشته تجارت بین الملل را در کشورمان چگونه ترسیم می کنید؟
    در آخر از خداوند جهانیان توفیق عزت برای شما دارم و از تلمذ نزد شما بی نهایت خرسندم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- تا این لحظه دکتری حقوق تجارت بین الملل در ایران راه اندازی نشده است و بنابراین اگر فراخوانی باشد احتمالا از حقوق خصوصی انتخاب کنند. ۲- دانشجوی حقوق خصوصی ممکن است رساله خود را در موضوعات حقوق تجارت بین الملل اخذ کند بقیه دروس مشترک است. ۳- برای اطلاع از آینده شغلی به مطالب قبلی در این بخش یا بخش پرسش و پاسخ مراجعه کنید.

  38. میثم
    پاسخ

    عرض سلام واحترام استاد شیروی

    بنده فارالتحصیل کارشناسی برق قدرت هستم تخصص و کارم در همین زمینه ست.ولی علاقه بنده به علوم انسانی است .و بعد اینکه در جای شنیدم که قال علی علیه السلام:العلم سلطان ) با خودم عهد کردم که انشاالله یه رشته تحصیلی تا درجه کمالش بروم.به هر روی پس از واکاوی رشته های انسانی رسیدم به حقوق(حقوق جزا) و پس از مطالعه چند کتاب حقوقی شدیدا ارتباط پیدا کردم . همین دیروز کتاب زمینه حقوق جزا مرحوم نور بها رو تموم کردم.از این جهت مزاحم شدم که دانشجویان حقوق بهم گفتن چون کارشناسی نخوندم .نمی تونم سراسری قبول شم و یا اینکه اینده ای ندارم.سپاسگذارم اگه شما نظر بدین.که راهی (هدفم تالیف کتب قضایی یا تدریس وقضاوت)که انتخاب کردم درسته ؟التماس دعا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه های دولتی نیز تعدادی از دانشجویان سایر رشته ها قبول شده اند که این امر نشان می دهد که امکان وجود دارد. ولی دانشجویان با اصول حقوقی در مقطع کارشناسی آشنا می شوند. فرض کنید که کسی از رشته عمران که مهندسی است می خواهد وارد ارشد برق شود که آن هم مهندسی است. تا چه اندازه در امتحان ورودی و نقش آفرینی بعدی می تواند موفق شود؟ حال این مقایسه را در علوم انسانی انجام دهید که شما از برق به حقوق جزا منتقل می شوید. حتی نمی دانید که چرا حقوق جزا.

  39. سید محمد موسوی
    پاسخ

    سلام استاد.حقوق بین الملل عمومی منظورم بود.نظرتون چیه که اینجا حقوق بین الملل بخونم، بعدا حقوق انرژی ادامه بدم.که خیلی هم به لیسانسم مرتبطه و هم خودم علاقه دارم . یه چیز دیگه! ممنون میشم اگه منابعی(کتاب،سایت و …)در مورد حقوق انرژی میشناسید معرفی کنید.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خوبه ولی من ترجیح می دهم که حقوق تجارت بین الملل بخوانید و بعد حقوق انرژی بخوانید. کتابها و مقالات کمی در خصوص حقوق انرژی در ایران قابل دسترس است. از منابع خارجی استفاده کنید.

  40. ابراهیمی
    پاسخ

    سلام استاد .با عرض خسته نباشید.۱.سهمیه کدام دانشگاهها برای بورسیه ی خارج از کشور بیشتر است؟۲.برای ارشد تجارت بین الملل چه رتبه ایی نیاز است تا بتوان بورسیه را کسب کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه های محروم معمولا بورس خارج از کشور ممکن است داتشه باشند که باید موردی جستجو کنید. بورسیه برای کارشناسی ارشد وجود ندارد.

  41. hamed
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    ایا من با لیسانس فقه و حقوق اسلامی میتونم از دانشگاه های خارج از کشور مثلا فرانسه پذیرش بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان دارد.

      • hamed
        پاسخ

        سلام خسته نباشید
        ایا من با لیسانس فقه و حقوق اسلامی میتونم از دانشگاه های خارج از کشور مثلا فرانسه پذیرش بگیرم؟
        کدام کشورها؟
        کدام دانشگاه ها؟
        خیلی ممنون میشم توضیح بدین.
        با آرزوی بهترین ها برای شما استاد عزیز.

  42. سید محمد موسوی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز.بنده دانشجوی ترم اخر مهندسی نفت هستم و به رشته حقوق بین الملل علاقه دارم.منابع رو تهیه کردم و در حال مطالعه برای ارشد هستم.اما پاسخ های شما رو که بررسی کردم یه مقدار سرد شدم(اینکه شغل مناسبی پیدا نمیکنم ، لیسانس نفتم یه عیب محسوب میشه و …). میخواستم ببینم واقعا اینطوره؟ یعنی دارم زحمت الکی میکشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این که سرد نشوی از خودت بپرس که چه کاری می خواهی از قبل درس حقوق بکنی اگر منظور کار وکالت و امثال آن است که شدیدا به مباحث دوره لیسانس بستگی دارد. اگر منظور این است که در قراردادهای نفتی کار قراردادی انجام دهی حتما موفق خواهی شد زیرا بسیاری از کسانی که در بخش قراردادها فعال هستند اطلاعات حقوقی ندارند و صرفا یک contractman هستند

      • سید محمد موسوی
        پاسخ

        سلام خیلی ممنونم که اهمیت میدید و جواب میدید. فکر کنم باید کامل تر توضیح میدادم.بنده اصلا علاقه ای به رشته نفت که خوندم ندارم و برای پیدا کردن ارتباط بین نفت و حقوق بین الملل این سوال رو نپرسیدم. دلیلی که من حقوق بین الملل رو انتخاب کردم صرفا علاقه به خود حقوق بین الملل بوده .حالا سوالی که دارم اینه که فردا روزی که من ارشد بین الملل گرفتم، با اتکا به این ارشد چه فعالیت هایی میتونم داشته باشم؟البته خودم هدفم اینه که بعد از ارشد برای ارشد دوم، خارج از کشور اقدام کنم(بدون در نظر گرفتن لیسانس نفت) یا عملا زحمت الکی میکشم و نتیجه ای نداره.در ضمن ممنون میشم اگه یه منبعی معرفی کنید که ببینم افراد تو همچین سطحی(ارشد بین الملل) در بقیه ی نقاط دنیا چه کاری انجام میدهند.ببخشید اگه خیلی طولانی شد.ممنون

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، رشته حقوق بین الملل یا تجارت بین الملل؟ حقوق بین الملل ناظر به روابط بین دولتها و یا بین دولتها و سازمانهای بین المللی است و بیشتر فعالیتهای وزارت امور خارجه از این جنس است. این که در جامعه امروز ایران چطور می توان صرفا به اتکای یک کارشناسی ارشد حقوق بین الملل کار مناسبی پیدا کرد برایم خیلی معلوم نیست. تحقیق بیشری بکنید.

  43. شهاب
    پاسخ

    سلام استاد .همیشه درسلامت باشید وموفق.خیلی عالیه خیلی!اوضاع سایتتون رو میگم.همه از هر جا وبا هر رشته ای در هر موقعیتی باهاتون در ارتباطن وبهشون مشاوره میدید که خیلی جای تقدیر داره.با اوضاع مشغولیت کار و تحقیق که از شما سراغ داریم جدا که برای رشته تون زحمت می کشین.دوستان هم که قدردان هستند.خدا خیرتون میده!پس ما رو هم دعا کنین. روزگار بکام.

  44. محمد
    پاسخ

    سلام استاد
    من میخوام ارشد رشته بین الملل بخونم ایا میتونم دکترامو تجارت بین الملل بگیرم اصلا امکان داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که دکتری تجارت بین الملل در ایران راه اندازی نشده است. در صورت راه اندازی مانعی نخواهد داشت ولی چطور می توانید بدون مطالعه و تحصیل حقوق تجارت بین الملل با دانجشویان این رشته در مقطع دکتری رقابت کنید. سعی کنید بجای این خیالات، از ابتدا راهی را که می خواهید طی کنید مشخص کنید که نیاز به تغییر آن بعدا نباشد که این امر انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و ضریب موفقیت شما را کاهش می دهد.

  45. عاطفه
    پاسخ

    سلام
    لیسانس من مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست بوده و فوق لیسانسم حقوق محیط زیست می خواستم بدانم برای دکتری اگه رشته حقوق نفت و گاز را شرکت کنم شانس قبولی دارم؟ با توجه به این اینکه موضوع پایان نامه هایم هر دو مربوط به نفت و گاز بوده و یک سال هم در این زمینه کار کردم. ممنون میشم راهنمایم کنید.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تلاش کنید که سخت است و عدم داشتن لیسانس حقوق می تواند امتیاز منفی برای شما در مصاحبه ها تلقی گردد و امکان راهیابی شما را مشکلتر کند.

  46. محسن
    پاسخ

    سلام استاد، خسته نباشید امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشید
    سوالی از محضرتان داشتم به نظر شما قراردادهای لیزینگ بین المللی و تعهدات طرفین قرارداد براساس معاهده UNIDROIT CONVENTION ON INTERNATIONAL FINANCIAL LEASING جای کار دارد؟ آیا برای پایان نامه حقوق خصوصی مناسب هستش؟ با توجه به اینکه بنده در ترجمه متون انگلیسی مشکلی ندارم و در این زمینه چند مقاله خارجی خواندم. خواهشمندم که بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع را دانشجویی با اینجانب اخذ کرده که در حال نگارش است.

  47. رحمان
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد گرانقدر وبا ارزوی قبولی طاعات وعبادات از درگاه خداوند استاد گرانقدر برای بار دوم است مزاحمتان می شوم لیسانس حقوق دارم وعلاقه شدیدی به حقوق بین الملل دارم زمینه مادی هم برایم مهم نیست می خواهم درزمینه حقوق بین الملل خاورمیانه تحقیق ومطالعه کنم ودرضمن میخواهم مدارج عالی این گرایش حقوق را طی کنم وسنم هم سی وچهار است متا سفانه سردر گم هستم نمی دانم چطوری وچگونه شروع کنم لطفا مرا راهنمایی کنید در پایان از راهنمایی دانشمندانه جناب عالی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولین شرط قبولی در یک دانشگاه خوب است که بتوانید از اساتید با تجربه و ذیصلاح استفاده کنید. بقیه کار با شما است که مقاله داخلی و خارجی چاپ کنید، موضوع پایان نامه خود را با دقت انتخاب کنید و از مشاوره اساتید برجسته حقوق بین الملل خود را محروم نکنید.

  48. سحر خانی
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت استاد محترم :
    اینجانب تلاش زیادی برای خواندن کتب مرجع در رشته ی حقوق خصوصی در ارشد انجام دادم ولی فقط وکالت در شهر تهران قبول شدم و ارشد هر چقذر تلاش در خواندن کتب مرجع نمودم نتیجه ی عکس دیدم اینجانب زبان و فقه ضعیفی دارم برای آزمون دکترا چه کار کنم ؟ چه بخوانم الان شروع به خواندن کتب مرجع دکتر کاتوزیان نموده ام و کل کتب دکتر شمس پیشرفته و تجارت دکتر اسکینی و شرح لمعه در حد کارشناسی را خوانده ام . ضمنا الان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اراک می خوانم و کارآموز وکالت هم می باشم . آیا برای دانشگاه دولتی با این حساب نتیجه ای می گیرم یا برای دانشگاه آزاد تلاش کنم . لطفا مرا از سردرگمی رها کنید . ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کسانی که در دانشگاه دولتی قبول می شوند از شما برتری ندارند. حتما آنها بهتر برنامه ریزی کرده و بیشتر فعالیت می کنند. هیچ موقع نباید در زندگی ناامید شد و از ابتدا گفت که در دکتری دولتی قبول نمی شوم. این یعنی پذیرش عدم موفقیت. باید تلاش کرد حال اگر نشد دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدهید.

  49. هلیا
    پاسخ

    سلام . من تا ۲ روز آینده باید انتخاب رشته کنم . از اونجایی که رشته ی مترجمی زبان ، در ایران دکتری نداره ، می خواستم بدونم آیا ممکنه از کارشناسی ارشد مترجمی زبان ، دکترای علوم سیاسی یا حقوق بین الملل رو گرفت ؟ یا باید از اول حقوق رو انتخاب کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که شما لیسانس یا فوق لیسانس رشته مترجمی زبان مد نظر شما است. بهتر است از ابتدا یک رشته را دنبال کنی و به فکر تغییر آن در مقاطع بعدی نباشید که معمولا کار مشکلی است و موفقیت در آن کم می باشد.

  50. حکمت
    پاسخ

    باسلام واحترام وآرزوی قبولی طاعات : ازاینکه وقت شریف شمارامی گیرم عذر خواهی می کنم .اینجانب متاسفانه توفیق شاگردی شمارانداشته ام اما از کتاب تجارت بین الملل شما استفاده برده ام .من در سال ۷۹ فارغ التحصیل حقوق خصوصی هستم ودرگیر کارهای اداری لیکن علاقه به ادامه تحصیل هستم دوسوال دارم ۱- با آیا اصولا امکان شروع مجدد برای مطالعه برای امتحان دکترارادارم ۲- ایامرزمشخصی بین رشته های دکترای حقوق هست یعنی آیاحقوق خصوصی (با عرض پوزش )کمی سنتی وقدیمی نیست نسبت به بین الملل یا یک رشته پایه ای برای فهم مسایل حقوقی است .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیچ موقع دیر نیست البته هر چه زمان بگذرد مشغله زیادتر و فراغ بال کمتر می شود و در نتیچه جوانترها در مسابقات ورودی مسن ترها را جا می گذارند. بنابراین برای موفقیت نیاز به برنامه ریزی و تلاش مضاعف است. هنوز حقوق خصوصی بیش از سایر گرایشها به مبانی و اصول حقوقی می پردازد و هنوز از جذابیت آن کاسته نشده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *