پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. masoome
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم۶حقوق دانشگاه پردیس فارابی هستم ایامیتوانم برای کارشناسی ارشد دررشته دیگری مثل زبان انگلیسی شرکت کنم.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، که چی بشود. بله می توانید.

  2. مهدی صرافی
    پاسخ

    آقای دکتر شیروی سلام و احترام
    همانطور که مستحضرید، قانون برگزاری مناقصات راجع به حل اختلافات بین مناقصه گر و مناقصه گزار در مواد ۷ و ۸ مرجع ( هیات ) خاصی را تنصیص نموده و متعاقب آن قانون اساسنامه هیات رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات که مشتمل بر قواعد شکلی است نیز وضع گردیده.
    در موافقت نامه ناظر بر خرید های دولتی ( agreement on government procurement ) هم در ماده ( articlexxii : dispute settlment ) بحث حل اختلاف پیش بینی شده حال سئوال این است که آیا سازمان تجارت جهانی مقرراتی در مورد قواعد شکلی مانند قانون اساسنامه هیات رسیدگی به شکایات، دارد یا نه ؟ لطفا راهنمایی فرمائید؟ اگر در کشور های دیگر هم مقرره وجود دارد بفرمائید؟

    با تشکر-
    مهدی صرافی
    دانشجوی دکترای حقوق خصوصی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      در موافقت نامه سازمان تجارت جهانی همان مکانیسم حل و فصل اختلاف سازمان تجارت جهانی بر اختلافات این معاهده هم جریان دارد ولی مقرراتی شبیه اساسنامه هیات رسیدگی را سراغ ندارم.

  3. خاطره
    پاسخ

    سلام استاد.
    در سرچ گوگل بین شرایط اخذ گرفتن ویزا تحصیلی حقوق و حدالامکان بورس تحصیلی بودم به وبلاگ شما برخوردم.
    دانشجوی سال سوم کارشناسی هستم.
    آزاد. واحد تهران شمال.
    خیلی تمرکز و ایده آل تحصیلی ام بر ادامه در خارج از کشور شده که از نظر بسیاری میتوان گفت ن.عی شوق جوانی و یا شاید هم واقع گرایی در شرایط بهتر برای تحصیل است…
    از شما راهنکایی میخواستم برای اینکه اگر بخواهم ارشد بخونم همین جا بخونم و چه شاخه ای برای ادامه در دکتری بهتر است.
    و یا بعد از کارشناسی برای ارشد اقدام کنم. و باز هم چه دانشگاهی شانس بیشتری دارم در چه کشوری و چ شرایطی؟
    خیلی ممنون میشم اگه با تمام مشغولییت هاتون جواب من را بدهید و راهنمایی ام کنید…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر وضع مالی شما خوب است می توانید برای ارشد اقدام کنید چون اخذ پذیرش مستقیم دکتری سخت است.

  4. زهرا
    پاسخ

    با سلام از استاد دلسوز پروفسور شیروی
    بنده دو سوال دارم:
    سوال اول:حداقل امتیاز در مصاحبه هیئت علمی برای جذب چقدر است؟ آیا اگر کسی مقاله زیاد مثلاً ۱۰ تا مقاله پژوهشی و یا چند کتاب داشته باشد منتها دیگر آیتم ها همچون مقاله، یا کنفرانس و یا سوالات علمی را زیاد امتیاز به خصوصی کسب نکند می توان پذیرش شود؟
    سوال دوم: اگر کسی تمام آیتم ها را تا حدودی کسب کند منتها نتواند سولات علمی را پاسخ دهد آیا سوالات علمی امتیاز وتویی دارند؟ با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه با هم لحاظ می شود ولی داشتن دو مقاله در خیلی از دانشگاه ها ضروری است ولی بقیه در گزینش فرد به طور کلی لحاظ می شود.

  5. ناشناس
    پاسخ

    سلام بنده کارشناسی نرم افزار کامپیوتر دارم فوق دیپلم را در اموزشکده خوی و کارشناسی را در غیرانتفاعی ارومیه گذرانده ام لذا میخواهم استخدام شوم من کجا باید دنبال کار بگردم ایا در دانشگاه پیام نور یا ازاد من را به عنوان استاد حق التدریس قبول می کنند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با لیسانس؟ دکتری هم این روزها دنبال حق التدریس هستند ولی نیست.

  6. علی
    پاسخ

    با سلام حضور استاد بزرگوار:
    بنده چند سوال دارم
    ۱- آیا هیئت علمی با مدک دکتری آن هم در دانشگاه غیر انتفاعی بهتر قضاوت است(البته در صورت علاقه به هر دو شغل)؟
    ۲- آیا هیئت علمی غیر انتفاعی دارای رتبه علمی است و می توان دانشیار یا استاد شد؟
    ۳- در صورتی که اگر بتوان دانشیار یا استاد شد، آیا می توان با این رتبه به راحتی جذب دانشگاه های دولتی شد یا سختی زیادی دارد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- این دو از دو جنس هستند و قابل مقایسه نیستند. ۲- بله مثل سایر دانشگاه ها هست. ۳- دوباره باید فرایند جذب را طی کنید.

  7. سما
    پاسخ

    سلام من ۳۰ سال دارم و لیسانس کشاورزی از دانشگاه شیراز با معدل ۱۵/۷۸ و ارشد علوم محیط زیست از دانشگاه زنجان با معدل ۱۸/۱۵ دارم در ضمن رشته علوم محیط زیست یک رشته بین رشته ای است که از مقطع ارشد شروع میشود و من با توجه به علاقه ام آن را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم با توجه به این اوصاف و اینکه به زودی قرار است دکتری علوم محیط زیست در کشور راه اندازی شود چقدر احتمال دارد که در آینده بتوانم عضو هیات علمی دانشگاه شوم
    سوال دومی که دارم اینکه معمولا برای تصویب یک رشته برای اولین بار در کشور در مقطع دکترا چقدر طول می کشد و آیا ارزش صبر کردن دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا برای تصویب یه رشته نمی توان زمان مشخصی را ذکر کرد. گاهی ظرف یک ماه و گاهی هم هرگز تصویب نشده است. به نظرم هیات علمی در آینده سخت تر از امروز خواهد بود.

  8. حسن
    پاسخ

    سلام. منبعی برای قراردادهای فروش اوراق مشارکت به اتباع خارجی وروشهای حل اختلاف انها بانگاهی به مقررات ایران وقواعد بین الملل سرمایه گذاری برای کار تحقیقی نیازدارم تشکر از راهنمایی جناب عالی هم فارسی هم لاتین ممنون .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه مطابق با آیین نامه ای هست که به استناد قانون بازار اوراق بهادار است که می توانید مراجعه کنید.

  9. مهدی.ب
    پاسخ

    با سلام. بنده بسیار مشتاق به تحقیق می باشم و بسیار تمایل دارم که عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های معتبر شوم. وجود یک نکته منفی مرا نگران می کند و آن این است که در دوره دبیرستان دانش آموز فنی حرفه ای بوده ام و معدل کارشناسی ام ۱۴ می باشد ( البته بهترین دانشگاه دولتی که یک فنی میتواند در آن قبول شود رفته ام که البته در سطح دانشگاه های خوب کشور نیست!!) .با این معدل کم جزء دانشجویان خوب و فعال بوده ام و اکنون یکی از مدرسین همان دانشگاه هستم و دروس اصلی آنجا را به دلیل شناختی که از من دارند به من واگذارکرده اند.

    با این وجود در دوره ارشد جبران کرده ام و ارشد را در دانشگاه شیراز با معدل ۱۷.۹۵ بهمراه ۶ مقاله معتبر داخلی و خارجی تمام کرده ام ( جزء ممتازین ورودی بوده ام). امید زیادی دارم که امسال هم در یک دانشگاه خوب (حداقل باهنر کرمان) دانشجوی دکتری شوم. ضمناً بنده حدود ۲ سال سابقه حق التدریس در یکی از دانشگاه های دولتی شهرستان دارم و در آنجا مدیر گروه می باشم( آنجا نیروی رسمی فقط رئیس بخش است و مابقی حق التدریس هستند). علاوه بر نکات مثبت گفته شده ، میتوانم تاییده از چندین استاد معتبر بگیرم. ضمنا دانش فنی مناسبی دارم و در برگزاری همایش در دوره ارشد همکاری داشته ام.
    نظر شما در مورد شرایط من چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرایط بدی نیست ولی یاداتان باشد که همه دارندگان مدرک دکتری این روزها نمی توانند جذب هیات علمی شوند و رقابت باید با بقیه بکنید که ممکن است شرایط بهتری داشته باشند

  10. مرتضی خاتمه
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم و تبریک سال نو بنده میخواستم درباره ی موضوع (شرکت های چند ملیتی در حقوق بین الملل قابل بحث است مثلا میتوان به اتهام نقض حقوق بشر آنها را مورد پیگرد قرار داد) مقاله ای بنویسم از شما خواهشمندم برای بنده چند منبع حتی المقدور فارسی معرفی فرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای پیدا کردن مقالات فارسی به سایت مگ ایران، نور یا دانشگاه تهران مراجعه کنید.

  11. رضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب بنده فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری دانشگاه غیر انتفاعی هستم و علاقه بسیاری به رشته حقوق نفت و گاز دارم با توجه به علاقه و زمینه کاری در این رشته نظر شما نسبت به ادامه تحصیل بنده در این رشته چیست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خوب است ولی به هرحال ارشد حقوق باید لیسانس حقوق داشته باشد والا نمی تواند از امتیازات یک فارغ التحصیل حقوق بهره مند شود.

  12. امیر عاشوری
    پاسخ

    سلام استاد عزیز ممنونم بابت پاسخهاتون و راهنماییهاتون
    من همیشه نظراتتون رو میخونم
    و از تجربیات شما استفاده میکنم
    یه سوال برام پیش اومده
    آقای دکتر چرا بیشتر حقوق نفت و گاز رو پیشنهاد میکنید نسبت به مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز؟(آیا به علت مباحث مدیریتی و اقتصاد آن است یا خیر ؟)ممنونم کمی توضیح دهید
    با تشکر
    امیر عاشوری گیلان بندر انزلی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق نفت و گاز از گرایشهای حقوق است و به هر حال تعصب من به حقوق است!!

  13. مرتضی
    پاسخ

    سلام
    آیا اگر عضو هیات علمی دانشگاه خارج از کشور به مرتبه دانشیاری ارتقا یابد، آیا امکان شروع بکار با مرتبه دانشیاری در دانشگاه ایران وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا تا حالا نبوده است و افراد مشابه مجبور شده اند با رتبه استادیاری مشغول شوند

  14. zahra
    پاسخ

    سلام.خسته نباشید.من دانشجوی ترم۳دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم)هستم وتصمیم دارم ازان دانشگاه انصراف داده ورشته پزشکی بخوانم.اول بایدازدانشگاه فرهنگیان انصراف بدهم وکنکورشرکت کنم؟یامیتوانم ابتداکنکورداده ودرصورت مشخص شدن رتبه ام ازدانشگاه تربیت معلم انصراف بدهم؟واینکه اگرقراراست اول انصراف بدهم وبعدکنکورشرکت کنم اگرانصراف دادم ایاسال بعدش میتوانم کنکورشرکت کنم یامحرومیت ازتحصیل وجوددارد؟لطفااگرامکانش هست پاسخ رابه ایمیلم بفرستید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا باید اول انصراف بدهید چون دانشجو نمی تواند در آزمون مجدد شرکت کند ولی به هر حال دقیق آن را باید از سازمان سنجش بپرسید. وقتی انصراف بدهید باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید و بعدش برای شما که سربازی ندارید مشکل خاصی نباید باشد.

  15. علیرضا
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    من الان ۳ سال است که بورس دانشگاه آزاد هستم.
    البته مردک دکتری برق الکترونیک از دانشگاه دولتی تازه گرفتم و دارم برای استاد یاری اقدام می کنم. این روزها خیلی بحث بر سر آینده دانشگاه آزاده. با توجه به اینکه ورودی ها کم شده ما را مثلا بعد از ۳ یا ۴ سال دیگه اخراج می کنند؟ البته پرونده ما ظاهرا وزارت علوم رفته. واقعا استرس زا است چون هر کسی یک چیزی می گوید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که سه سال بورس دانشگاه آزاد بوده اید و اتفاقی نیفتاده است. نگران نباشید. اگر بعدا موقعیت بهتری پیش آمد از آن استفاده کنید.

  16. مردد
    پاسخ

    با سلام.

    جناب دکتر بنده کارشناسی و ارشدم را یا معدل ۱۴.۵ و ۱۸ در رشته شیمی از دانشگاه پیام نور، و دکتری از دانشگاه دولتی (۹ ماه فرصت مطالعاتی در دانشگاه monash استرالیا که رنکینگ آن ۸۲ است) با معدل ۱۸.۴گرفته ام. ۱۹ مقاله isi در ژورنالهای برند و ۴ مقاله مروری نیز چاپ کرده ام. ساکن یکی از شهرستانهای کوچک شمال و ۳۰ سال سن دارم.
    از شما تقاضا دارم صریحا بنده را راهمنایی بفرمایید که آیا با توجه به این که دو مقطع را در دانشگاه پیام نور به اتمام رسانده ام، امکان هیات علمی شدن وجود دارد؟ اگروجود دارد بر کدام دانشگاه (دولتی، آزاد، پیام نور..) تمرکز کنم؟ آیا برگشتن به خارج را پیشنهاد می فرمایید؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جواب صریحی وجود ندارد چون از یک طرف بیشتر دانشگاه ها قید کرده اند که متقاضی هیات علمی نباید از پیام نور فارغ التحصیل شده باشد و از طرف دیگر افرادی هستند که فعلا هیات علمی هستند و فارغ التحصیل پیام نور بوده اند.

  17. خادم
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما استاد محترم و ارزوی سلامتی برای جنابعالی در سال جدید
    اینجانب لیسانس حقوق :دانشگاه ازاد تهران -معدل ۱۷/۳۰
    فوق لیسانس :دانشگاه ازاد تهران-معدل ۱۶/۹۰-حقوق خصوصی //حال -با لحاظ اینکه فقط دانشگاههای انگلیسی زبان مورد نظر است- سوالات اینجانب:
    ۱- دانشگاههای کدام یک از این کشورها (امریکا-کانادا-کدام یک از کشورهای اروپایی)سریع تر و راحت تر پذیرش و فاند “کامل” میدهند؟
    ۲-امکان اقامت بعد از اتمام تحصیل- در صورت تمایل-در کدام یک از ان کشورها راحتتر است؟
    ۳-دکتری حقوق خانواده را کدام یک از ان کشورها و کدام دانشگاههایشان دارند؟ با تشکر فراوان از مهر و صرف وقت شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- سراغ ندارم. ۲- در کشورهای مهاجر پذیر معمولا امکان اقامت هم پس از اخذ یک مدرک وجود دارد. ۳- دکتری حقوق خانواده نشنیده ام که باشد.

  18. حسینی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    برای تصمیم گیری نیازمند راهنمایی شما هستم
    من ۲۷ ساله لیسانس حقوق با معدل ۱۴ از پیام نور هستم.موقعیتی پیش امده که میتونم برم استرالیا (ملیورن) اما تا نیمه دوم سال ۹۴ کار ویزام طول میکشه.در حال قوی کردن زیانم هستم و به خاطر انگیزه ام پیشرفت خوبی داشتم.
    امسال ارشد دانشگاه ازاد رشته تجارت بین الملل شرکت کردم.به نطر شما بهتر است ارشدم را در ایران بگیرم ؟یا یروم در استرالیا ادامه تحصیل دهم؟؟
    ایا با این معدل میتوانم در یک دانشگاه خوب پذیرش یگیرم؟؟(چون ویزای من کاریست و میتوانم هزینه تحصیلم را بدهم)
    ایا برای وکالت اتباع خارجی در استرالیا محدودیت یا شرایط خاصی است؟
    ایا شما پیشنهاد میکنید پروانه وکالتم را بگیرم و ارشدم تمام شود بعد بروم؟(جسارتا و خواهشا جواب صریح دهبد)
    یا سپاس و احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال ارشد در ایران بگیرید یا نه، بعید است بتوانید مستقیم برای دکتری پذیرش بگیرید. پس بهتر است برای ارشد آنجا اقدام کنید. اخذ پروانه وکالت در استرالیا ساده نیست و باید حتما از امتحاناتی را قبول شوید.

  19. علیرضا
    پاسخ

    سلام.استادفرزانه من بورس دانشگاه مشهددررشته روانشناسی بودم ولی بعدفراغت ازتحصیل دانشگاه من رواستخدام نکرد.من به دفترنظارت وزارت علوم مراجعه کردم وبرای ی دانشگاه یاسوج جایابی شدم والان اونجا پرونده استخدامم فعال شده اما من چندوقت پیش درفراخوان استخدامی وزارت علوم رشته روانشناسی دانشگاه شیرازشرکت کردم والان اونجا هم گروه تاییدم کرده وپروندم جریان افتاده.سوالم اینکه با توجه به اینکه من ازطرف وزارتخانه برای یا سوج جایابی شدم اگه فرداشیرازخواست حکمم روبزنه ومن بخوام شیرازبرم، آیا میتونم شیرازبرم یانه؟ویا اینکه چون واسه یاسوج جایابی شدم ،حتما بایدبرم یاسوج؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم چون هنوز اقدام خاصی نشده است راحت می شود آن را تغییر داد.

  20. م
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت و شادباش سال نو
    جناب استاد اینجانب فارغ التحصیل حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان هستم اما به دلیل علاقه موضوعی در خصوص مباحث حقوق نفت و گاز و مطالعات مکرر در این خصوص قصد تدوین مقاله در این حوزه را دارم منتها متاسفانه استادی که احاطه بر این موارد داشته باشد در دانشگاه خود نیافتم لذا از حضرتعالی خواستار راهنمایی در زمینه موضوعات قابل فحص و تدوین در حوزه نفت و گاز هستم.حتی مقالات در شرف چاپ اینجانب موضوعاتی شناور بین ح خصوصی و تجارت بین الملل بوده است مثل داوری.همچنین اگر منت بگذارید و فرصت داشته باشید تا امکان تدوین مقاله مشترک تحت سرپرستی حضرتعالی صورت گیرد نهایت امتنان را دارم…
    باشد که با راهنمایی و دستگیری حضرتعالی انگیزه علمی مشتاقان علم همچون اینجانب خروشان بماند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان همکاری برای چاپ مقاله برای اینجانب وجود ندارد

  21. ناشناس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد بزرگوار:
    لطف کنید کمی در مورد دوره پسادکتر و مزایای آن توضیح دهید. جدیدا در دانشگاه هایی همچون تربیت مدرس این دوره باب شده است، و بنده نیز موفق به پذیرش این دوره شدم با این حال به خاطر عدم آشنایی با این دوره، از ادامه این دوره مرددم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پست دکتری در ایران امتیاز خاصی ندارد.

  22. s.e
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب علاقه مند به اشتغال در زمینه ای می باشد که نیازمند به قدرت تحلیل و منطق و مهارت فکری در آن باشد تا کارهای روتین که در آن نیاز به اطلاعات زیادی نباشد و از خلاقیت های ذهن انسان کمتر استفاده می شود.
    با توجه به این اوصاف دو راه پیش رو دارم الف- شرکت در آزمون های استخدامی و …ب- شرکت در کانون وکلا و مشغول شدن به اموری که به ظاهر سبب پرورش ذهن انسان می گردد و توآم با آن آمادگی و تقویت رزومه خود برای دکترا. قبال بیان است که اخذ مدرک دکترا صرفا تلاش در مسیر مورد علاقه ام خواهد بود و علاقه چندان و استعداد قابل توجهیی برای تدریس و آموزش در خود نمی بینم.
    سوال مطروح این می باشد که آیا وکالت فی نفسه از چنین قابلیتی برخوردار است؟ و دیگر اینکه پیشنهاد شما کداک یک است؟
    پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است هم تحصیل و هم شغل شریف وکالت!

  23. مريم
    پاسخ

    سلام
    چندتا سوال داشتم از خدمتتون
    مدرک دانشگاه فرهنگیان معتبره؟
    من کاردان کامپیوترم از دانشگاه دولتی. رشته دبیرستانم کامپیوتر بوده از فنی حرفه ای .
    میتونم تو دانشگاه فرهنگیان شرکت کنم؟
    متولد ۷۳ هستم
    شرایطش چجوریه؟
    شهریه هم داره؟
    ممنون میشم کمکم کنید.
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله مدرک آن معتبر است و شرایط را باید در دفترچه مطالعه کنید

  24. عبدالرافع عرب
    پاسخ

    با سلام و تحیت خدمت استاد گرانقدر؛
    بنده دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی ام.
    درخصوص انتشار مقالات میخواست بپرسم:
    ۱-بهترین حالت جهت ارتقای درجه علمی یک پژوهشگر سالی انتشار چند مقاله علمی پژوهشی هست؟
    ۲-و اینکه آیا باید فواصل خاصی رعایت شود مثلا دومقاله یک جا به یک مجله بدیم بهتر است یا یکی در یک فصل و دیگری در فصل دیگه به همون یا دو مجله متفاوت؟
    ۳-و آیا یک مقاله با تغییر فقط عنوانش در یک مجله دیگه چاپ نمودن اشکالی نداره چون مورد مشابه از اساتید دیدم عرض کردم؟
    ۴-چرا بعضی از اساتید با وجود مرتبه علمی بالا و نیز با ارزش بودن مقاله شون برخی از مقالات شون در مجلات علمی ترویجی بجای مجله علمی پژوهشی انتشار میدن آیا مزیت و یا علت خاصی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- به نظرم دو مقاله خیلی عالی است. ۲- بهتر است در مجلات متعدد باشد. ۳- چنین کاری انجام ندهید که هم بی ارزش است و هم اعتبار خودتان را خراب می کنید. ۴- شاید نمی توانند مقاله را در علمی پژوهشی چاپ کنند، یا برای آن پولی گرفته اند یا برای همکاری جهت ارتقای مجله این کار را انجام داده اند.

  25. amir
    پاسخ

    سلام استاد
    من ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم میخواستم در مقطع دکتری رشته تجارت بین الملل را انتخاب کنم اما ظاهرا در ایران نیست.میشه راهنمایی کنین من چطور میتونم ادامه تحصیل تو این رشته بدم؟البته این رو هم بگم که من کارمند بانک هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا امکانش در ایران نیست و می توانید در رشته حقوق نفت و گاز ادامه تحصیل بدهید یا برای تحصیل به خارج بروید که خیلی سخت است و پر هزینه

  26. مهدی هادی طلب
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر میخواستم برای رشته خودم که حقوق هست یه مطلب مثل حقوق نفت و گاز معرفی کنید تا منم بتونم با کمک و راهنماییهای حضرتعالی کتاب بنویسم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متوجه سوال که نشدم.

  27. آرش
    پاسخ

    سلام و شبتون به خیر استاد . حقیر لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی و لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور دارم . ارشد حقوق تجارت بین الملل دوره روزانه در دانشگاه دولتی خوندم . قصد دارم دکتری حقوق نفت و گاز شرکت کنم و عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی بشم . به تدریس در دانشگاه علاقه دارم . منتها مشکلی که دارم شرایط سنی برای جذب هیأت علمی بیشتر دانشگاه هاست . در حال حاضر ۳۹ سال دارم . فکر می کنید امیدی برای جذبم هست و اگر امیدی نیست ، آیا پس از تحصیل در دکتری حقوق نفت و گاز زمینه کاری خوب غیر از تدریس در دانشگاه برا م فراهم خواهد بود . البته الان کار می کنم ولی کارم با رشته حقوق مرتبط نیست و از کارم چندان راضی نیستم . خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نمی توانید روی هیات علمی سرمایه گذاری کنید چون هر چه سن زیاد می شود تمایل به جذب متقاضی کم می شود.

  28. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام

    وکیل دادگستری هستم و کارشناس ارشد حقوق خصوصی. مایلم در زمینه ی حقوق تجارت بین الملل و داوری بین الملل فعالیت حرفه ای داشته باشم. البته موضوع پایان نامه ام نیز در مورد داوری تجاری بین المللی است.
    متاسفانه تب دکتری گرفتن حسابی بالا گرفته و بعضی از همکاران هم صرفا به خاطر برچسب «دکتر» به دنبال گذراندن دوره ی دکتری هستند. البته همانطور که بهتر می دانید، بسیاری از واحدهای دانشگاهی دور افتاده هم در شرف راه اندازی مقاطع دکترا می باشند و متاسفانه با حدود ۵۰ ، ۶۰ میلیون تومان می شود به تهیه این برچسب نائل آمد . . . .
    با اوصاف مذکور، آیا می بایست برای ورود در عرصه خدمات حقوقی بازرگانی بین المللی لزوما تحصیلات آکادمیک را در دانشگاه ها گذراند یا راه حل مناسب تری مد نظر جنابعالی است؟

    با سپاس فراوان از بذل توجه جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با نظر شما موافق هستم که بیشتر این مدارک ارزش علمی ندارد و فقط برای تیتر «دکتر» است.

  29. راننده آژانس
    پاسخ

    با سلام حضور استاد عزیز پروفسور شیروی

    بنده دکترای حقوق از دانشگاه دولتی با معدل ۱۷ و بیش از ۸ مقاله علمی پژوهشی و نزدیک به بیش از ۴ مقاله نزدیک به تایید دارم و یک جلد کتاب (از غیر پایان نامه) و همایش و ۷ سال سابقه تدریس دارم که ۸ دوره فراخوان شرکت کرده که در اکثریت آنها حتی دعوت به مصاحیه نشدم. حق التدریسی هم که شما خوب بهتر می دانید که حداقل مشکل آن، دادن پول آن حداقل بعد از شش ماه تا دو سال که کرایه تاکسی آن هم در نمی آید. بنده به خاطر مشکل مالی راننده آژانسم. شما استاد عزیز چه توصیه ای دارید آیا با این حال به دنبال تحقیق بروم یا اینکه کلا درس را کنار بگذارم. آیا جزای کسی که رازی به شغل هایی همچون وکالت یا قضاوت(از جهات شبهات) نیست، و فقط تحقیق و تدریس را دوست دارد،چنین است؟ ببخشید از اینکه سرتان را درد آوردم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باعث تأسف است که شما با این وضعیت نتوانسته اید جذب هیأت علمی شوید. به هر حال سعی کنید که وارد بازار کار وکالت یا مشاوره شوید که بیش از این متضرر نشوید.

  30. حسین
    پاسخ

    معدل دیپلم هیچ تاثیری روی هییت علمی داره ؟!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      نشنیده ام که تأثیر داشته باشد.

  31. حسین
    پاسخ

    چطور میشه که بعضیا میتونن بورس fund بگیرن ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      فاند بیشتر در رشته های فنی وجود دارد و بستگی به استاد، رشته و شرایط دانشجو دارد.

  32. حسین
    پاسخ

    سوال خیلی مهم داشتم . میشه دوران سربازی رو تو هییت علمی گذراند ؟
    شرایطش چطوریه ؟
    دیگه لازم نیست سربازی بریم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست و شرایطش را باید از دانشگاه، وزارت علوم و نظام وظیفه پیگیری کنید.

  33. محبوب
    پاسخ

    سلام مجدد خدمت استاد مهربان
    ببخشید این را هم اضافه کنم که وقتی با یکی از اساتید دانشگاه دولتی تهران صحبت کردم گفتند ما فارغ التحصیلان دانشگاه خودمان را برای دکتری می پذیریم به همین علت من هم نا امید شدم و گفتم من که ارشد از دانشگاه ازاد زرند دارم در کنار رقبای خودم زیاد شانسی برای پذیرفته شدن ان هم دکتری دانشگاه دولتی ندارم به همین خواستم دوباره از ارشد جامعه شناسی شروع کنم راهنماییم کنید با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین امری صحت ندارد و ممکن است نظر شخصی یک فرد باشد. البته دانشجویان دانشگاه دولتی ممکن است در مصاحبه و امتحان دکتری قوی تر ظاهر شوند و قبول شوند.

  34. محبوب
    پاسخ

    سلام استاد گرامی خسته نباشید
    من کارشناسی علوم اجتماعی ازاد کرمان و کارشناسی ارشد مردمشناسی از دانشگاه آزاد زرند دارم با توجه به اینکه الان ۲۷ سالمه و میخواهم حتما برای دکتری جامعه شناسی دانشگاه دولتی تهران پذیرفته شم و جذب هییت علمی دولتی شم با توجه به اینکه هر دو مدرکم از دانشگاه آزاد ااست آیا لازم است دوباره کنکور ارشد دولتی جامعه شناسی دانشگاه تهران شرکت کنم که دکتری در همان رشته فبول شوم و در آینده حتما جذب هبت علمی شوم ؟
    یا الان به کنکور دکتری فکر کنم البته فقط سه مقاله همابشی دارم و دنبال مدرک زبان هم هستم.همانطور که گفتم نگرانی من از دو مدرک دانشگاه آزادم است در صورتی که دوست دارم دکتری وهیت علمی دولتی قبول شوم . باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم تکرار ارشد خیلی توصیه نمی کنم و همان دکتری را دنبال کنید.

  35. حسین
    پاسخ

    سلام ممکنه شرایط هییت علمی دانشگاه تهران رو بگید ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرایط در آگهی فراخوان اعلام می شود ولی حداقل دو مقاله علمی پژوهشی لازم است.

  36. نگار
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی رشته روانشناسی دارم مایلم برای ارشد خارج از کشور تحصیل کنم..با توجه به رشتم شما کدوم کشور را پیشنهاد میدین؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند همه خوب هستند.

  37. امیر
    پاسخ

    سلام.استادمن الان برای استخدام دررشته تاریخ دانشگاه شیرازاقدام کردم وپروندم ازگروه عبورکرده وتاییدشده وجهت بررسی به هیات اجرایی جذب دانشگاه رفته.البته من مدرک لیسانسم زیست شناسی بوده.آیاممکن هست توهیات جذب به این مساله گیربدن یا اینکه تواین زمینه نظرگروه مهمه؟سوال بعدیم اینکه نمره ای که گروه به من داده وفرستاده برای جذب ۷۵بوده.آیاکف مشخصی برای جذب وجودداره تا جذب فردروتاییدکنه؟خواهشا جواب این دوسوال من روبدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر گروه از این جریان اطلاع داشته ممکن است مشکلی ایجاد نشود. در هر حال دانشگاه نیز ساسیتهای خودش را دنبال می کند.

  38. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت شما استاد گرامی جناب آقاى دکتر شیروی و عرض تبریک سال جدید
    آقاى دکتر، برای رشته حقوق خصوصى پست دکتری در ایران داریم؟ برای رسیدن به این مرحله چه شرایطی را باید داشته باشیم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نشنیده ام و تازه فایده آن هم را نمی دانم چی است.

  39. حسین
    پاسخ

    سلام.آقای دکترمن طی فراخوان وزارت علوم جهت اخذبورسیه رشته جامعه شناسی دانشگاه چمران اهوازشرکت نمودم ووزارت علوم به مدت یک سال پول بورس به من دادولی الان که فازغ التحصیل شدم ،گروه وجذب دانشگاه اهوازنوشتن که دراولویت جذب قرارنگرفتم.حال من درفراخوان استخدامی وزارت علوم به صورت جداگانه وبی توجه به حکم بورس اهوازبرای استخدام درجامعه شناسی دانشگاه مازندران شرکت کردم والان درمرحله گزینش قراردارم.سوالم اینکه باتوجه به اینکه من بورس اهوازبودم ویه سال پول گرفتم وحالا بی توجه به حکم بورس وبدون اطلاع وزارت علوم اقدام به استخدام درمازندارن کردم آیا ممکنه مشکلی درفراینداستخدامی من درمازندران به وجودبیاد؟چون من نه به وزارت علوم گفتم که برای استخدامی مازندران شرکت کردم ونه به مازندران گفتم که بورس اهوازبودم وهمین جوری رفتم وبرای استخدامی مازندران شرکت کردم.لطفا من روازنگرانی دربیارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بعدا از دانشگاه اهواز عدم نیاز می برید وزارتخانه و مشکلی ایجاد نمی کند.

  40. هادی
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعلی
    بنده دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی از یکی از دانشگاه های روزانه دولتی می باشم با توجه به اینکه شهریور امسال دفاع میکنم بنظر شما برای سال دیگه دکترا بدم یابرم سربازی؟ رزومه خوبی دارم و الان هم داور یکی دوتا کنفانس بین المللی می باشم
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر متصل قبول می شوید دکتری را ادامه بدهید والا بروید سربازی

  41. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز باتشکر از زحماتتون. من از چندین عضو هیات علمی دانشگاه دولتی شنیده ام که اگر کسی هر یک از مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده باشد دیگر امکان هیات علمی شدن در دانشگاه دولتی را ندارد و این کار منع قانونی دارد. صحت این مورد را به صورت مستند از کجا بررسی کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی وجود ندارد و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هم اکنون در دانشگاه های دولتی عضو هیات علمی هستند.

  42. میترا
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو خدمت شما استاد عزیز.
    من سال گذشته با راهنمایی دلسوزانه شما موفق شدم در دانشگاه مفید دفاع کنم. موضوع پایان نامه ام در مورد اوراق سلف نفتی بود با توجه به موضوع پایان نامه ام علاقه مند به شرکت در گرایش حقوق نفت و گاز در مقطع دکتری هستم اما اطلاع دقیقی از منابع آن ندارم لطف کنید بفرمایید
    ۱_منابع درس زبان انگلیسی معرفی کنید؟
    ۲_آیا برای درس حقوق نفت و گاز غیر از کتابی که نگارش شما هست منبع دیگری هم هست؟
    ۳_با توجه به اینکه دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شدم غیرانتفاعی هست آیا اساسا احتمال قبولی در رشته مزبور در مقطع دکتری هست؟یا اینکه همون رشته حقوق خصوصی رو ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- زبان انگلیسی منبع خاصی ندارد و در آزمون کتبی دکتری زبان انگلیسی به عنوان درس عمومی و نه اختصاصی است. ۲- خب لابد منابع دیگری هم هست. ۳- مشکلی ندارد

  43. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو خدمت استاد عزیز
    استاد یه سوالی ازتون داشتم :
    از طرف یک دبیرستان با بنده تماس گرفتن و گفتن که میتونم براشون یه درسی که قبلا برای مصاحبه رفته بودم رو بهم بدن
    سه روز در هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۴:۳۰
    اما یک مشکلی وجود داره
    بنده تاریخ ۱-۴-۹۴ اعزام به آموزشی
    و از تاریخ ۱-۶-۹۴ طرح خدمت سربازیم با عنوان سرباز هیئت علمی آغاز میشه
    مدرک دکتری دارم
    اما نمیدونم آیا دانشگاه قبول میکنه که کنار خدمت کار کنم
    به نظر شما مشکلی به وجود میاد ؟؟
    روزهای فرد کامل میتونم برم دانشگاه و روزهای زوج هم از ساعت ۱۵ به بعد میتونم برم دانشگاه
    یعنی اون ۴۰ ساعت مقرری پر میشه ولی نمیدونم موافقت میکنن ؟؟؟
    واقعا ممنون بابت راهنمایی های بسیار با ارزشتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک استاد دانشگاه نباید به نظرم در دبیرستان تدریس کند.

  44. ♡Amin
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال جدید خدمت استاد بزرگوار
    من ارشد برق قدرت رو دارم ولی نمراتم نسبتا کمه مثلا پایآن نامه ۱۷و معدل کل ۱۳ می باشد و علاقه شدید به کسب مدرک دکترای تخصصی برق قدرت دارم آیا می تونم اون رو بدست بیارم یا خیر!؟؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله امکان آن هست ولی این معدل می تواند برای جذب هیات علمی شما ایجاد اشکال کند.

  45. ندا
    پاسخ

    فارغ التحصیل دانشگاه معتبر سوئد در دوره دکترا و کارشناسی ارشد و ۲ سری دوره‌های فوق دکتری از معتبرترین دانشگاه هلند هستم. علاقه زیادی برای بازگشت به ایران دارم. نزدیک به سی‌ و اندی درخواست من ( در چند سال گذشته) در دانشگاهها و از طریق سایت جذب با وجود داشتن رزومه تحقیقاتی‌ قوی ردّ شده. احساس می‌کنم دانشگاههای دولتی ترس دارن یک نفر با لیسانس دانشگاه آزاد رو استخدام کنن. چه باید کرد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم که دانشگاه آزاد به تنهایی مانع بوده است. عدم حضور در ایران و پیگیری به اضافه خانم بودن ممکن است مزید بر علت شده است.

  46. محمد
    پاسخ

    سلام دکتر – آیا برای جذب هیت علمی نمرات مقاطع مختلف را در نظر می گیرند و آیا اگر شخصی دارای معدل پایین باشد امکان جذب آن در هیت علمی وجود دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای این که تقاضای فرد برای هیات علمی بررسی شود، فرد باید حداقل شرایط مندرج در آگهی فراخوان را داشته باشد. بعد از آن بقیه به رزومه فرد بستگی دارد که روزمه شامل، نمرات، معدل، دانشگاه، رشته، موضوع پایان نامه، مقالات، کتب، و. … است. یک عامل به تنهایی نه فرد را بالا می برد و نه به زمین می زند.

  47. حمید
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو
    چه منبع معتبری سراغ دارید که قوانین خاص ایران از جمله قانون اساسی، قانون مدنی، مجازات اسلامی و غیره رو به انگلیسی ترجمه مقبولی کرده باشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم ولی روی اینترنت ترجمه هایی یافت می شود. بعضی ها هم آن را منتشر کرده اند.

  48. حسینی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    بسیارعلاقه مندم که بدانم با این همه مشغله با جه انگیزه این سوالات را جواب می دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از فرط بیکاری است!!! چون کارهای معمول که کار نیست! آنها تفریح است!

  49. احمد
    پاسخ

    با عرض سلام وتبریک عید۱۳۹۴خدمت استاد گرامی
    رشته ی مدیریت مالی چگونه رشته ای است و بازا ر کارش چگونه است؟
    با کمال تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته ها، رشته های بدی نیستند.

  50. حسن
    پاسخ

    سلام . دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم موضوع پایان نامه ام را می خواهم مطالعه تطبیقی درخصوص مکانیزم مبادله چکها درسایر کشورها انتخاب وکارکنم ایا این موضوع مناسبی برای این رشته می باشد در صورت امکان ایا می شود منابع فارسی ویا لاتین برای ان معرفی نمایید . ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم چه مسئله ای را می خواهید کار کنید و منظورتان از مبادله چکها چیست.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *